NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 71 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:14
wickydude schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:32:
[...]

Op p278 staat een plaatje van mijn F2120-16. Ook in een vrijstaande woning uit 1990. Gaat onder de 10 graden ook niet naar 25 Hz. Tenminste niet bij mijn stooklijn en 20gr ruimtetemperatuur.
Hier mijn compressorfrequentie.
F2120-16 in een omgebouwde boerderij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEt_wHE2zenwqVL6QXUY0Yt_6nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mwggvq3lRFJt9DbakV9ylNYF.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:56
wickydude schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:02:
[...]

Als je het niet toepast op de living is het geen echte zoneregeling. Daarbij schakelt de verwarming ook in als ergens anders in huis (boven) warmte gevraagd wordt maar niet beneden. Dan wil je niet dat beneden doorverwarmd wordt als het daar al warm genoeg is.
In zo’n regeling zet je dan motortjes op de verdelers, ook beneden.
In dat specifieke geval zou ik dus wel een buffer toepassen.
Heb jij warmtepomp ervaring ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
dvdhaar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:32:
Terugkomend op de runs denk ik dat dit voor de S2125 serie toch anders werkt. Anders zou ik verwachten dat ‘ie naar 0 GM terugloopt. Vandaag zie ik weer onderstaand gedrag.

Hoe denken jullie hierover?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Perfect.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
boyd86 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:15:
[...]

Ik ben vanochtend uiteindelijk gegaan voor curve 2+1 en heb factor verwarming van de RMU op 0.0 gezet.
Ik begrijp alleen nog niet helemaal of dit nou gaat helpen tegen de hele lange runs, wat me op termijn toch ook niet echt bevordelijk lijkt voor de warmtepomp.
Zoals in de grafiek hierboven te zien is ie gisteren maar eventjes uitgeweest en dat is nadat in de ochtend de curve even op 3 gestaan heeft.
De lange run gedurende de nacht en het daarbij komende laag blijvend aantal GM kan ik niet verklaren, omdat de RMU factor ook al op 1.5 stond.

Had ik de RMU factor dan misschien toch te hoog staan en kon de vloer daardoor niet genoeg opwarmen en dus bufferen om GM langer hoog te houden?
Je denkt precies verkeerd om.
Het liefst draait een warmtepomp 1 lange run van 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:21
RISL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:27:
[...]

Hoeveel kW verbruik je dan als hij zo rond de 100 gm blijft werken?
Mijn verbruik over afgelopen 24h was 9kWh. Binnen temp constant 21.5. Dit is dus met een goede stroommeter gemeten, niet het verbruik wat Nibe zelf zegt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 22:28
Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 04:39:
@2stimpy

5 kW moet voldoende zijn.

Neem 18x2 slangen als je hoh 150 mm aanhoudt.
Dank je voor je reactie, dit sterkt me in de hele gedachtengang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:14
mvrooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:48:
[...]

Mijn verbruik over afgelopen 24h was 9kWh. Binnen temp constant 21.5. Dit is dus met een goede stroommeter gemeten, niet het verbruik wat Nibe zelf zegt.
Dat is wel heel netjes. Ik zit hier zo rond de 20 kW met al mijn pieken en dalen. Gemeten via de omvormer van de zonnepanelen, die zit op dezelfde groep.

[ Voor 9% gewijzigd door RISL op 07-11-2024 20:27 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:34:
[...]

Je denkt precies verkeerd om.
Het liefst draait een warmtepomp 1 lange run van 20 jaar.
Het geheel qua regellogica moet ik nog verder leren begrijpen.
Ik was met name aan het bijstellen gegaan om twee redenen; het was vanochtend niet aangenaam genoeg beneden en ik zag dus dat de GM niet meer rond de -60/-100 bleven schommelen in de ochtend.
Als jullie tips hebben over de juiste parameters om in dit geval aan te sleutelen houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:18
mvrooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:25:
[...]

Mijn grafiek oogt zo goed als 't zelfde. Iets meer beweging zodra de stroomprijs laag/hoog is. Weet niet of je SPA ook op maximaal hebt staan?
Ik heb SPA uit staan voor verwarming, alleen SPA (icm smart control) op warm water. Persoonlijk vind ik het wel fijner ogen als hij rustig de verwarming gelijk houdt de dag door. Heb in de nacht de WP op stille modus staan, dus vol blazen in de nacht is er sowieso niet bij.
RISL schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:27:
[...]

Hoeveel kW verbruik je dan als hij zo rond de 100 gm blijft werken?
Lastig te zeggen, dagverbruik voor hele huis is zo'n 25kwh, MyUplink rapporteert 9kwh verbruik door de WP. Denk dat die getallen aardig in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:28
Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:30:
[...]

Heb jij warmtepomp ervaring ?
Ik wilde alleen waarschuwen voor zoneregelingen waarbij alle verdelers van motortjes zijn voorzien.waarbij alles dicht zou kunnen staan waardoor je vloer dus niet meer als buffer dienst doet.
Is dat zo verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
wickydude schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:12:
[...]

Ik wilde alleen waarschuwen voor zoneregelingen waarbij alle verdelers van motortjes zijn voorzien.waarbij alles dicht zou kunnen staan waardoor je vloer dus niet meer als buffer dienst doet.
Is dat zo verkeerd?
Verkeerd niet. We zijn hier om elkaar te helpen.

De ruimte waar normaliter de thermostaat hangt hoeft geen motortjes. Als je wilt bereiken dat alle zones de warmtepomp te pas en te onpas willen sturen, dat is een mooie illusie met een warmtepomp en totaal niet efficiënt.

Zoneregeling stampt uit de tijd van radiatoren.

Hier op Tweakers wordt zoneregeling regelmatig ontmoedigd. Gebruik je het wel, doe dat dan met verstand. Laat het in eerste instantie eerst achterwege, zodat je het systeem goed kunt tunen. Daar ben je maanden mee zoet. Eventueel kun je mogelijk de motortjes daarna mee laten doen.
Juist in nieuwbouw -waar doorgaans geen radiatoren meer hangen- gaat zoneregeling weinig brengen. En het verstoort de warmtepomp regeling. Met een buffervat kan dat worden voorkomen maar dat maakt je systeem onnodig complex, duurder en inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 23:03

theo66

NIBE S1155-6

Ik had voor mijn SWW besturing de optie Smart Control geactiveerd. Dit weekend zag ik een SWW run ‘s ochtends vroeg in het donker en een ‘s avonds in het donker terwijl overdag de zon mooi wat zonnestroom gaf. Dat is niet de bedoeling dus Smart Control staat weer uit. Terug naar standje gemiddeld en nog wel gekoppeld aan de omvormer voor gebruik zonnestroom.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:45
Mr. Jinx schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik heb er sinds kort ook eentje draaien.

Ze hadden 'm bij mij geïnstalleerd en aangezet, maar hij zou pas later officieel ingebruik worden gesteld door Nibe zelf.
Ik schrok me in eerste instantie rot van het geluid. Standaard staat de ventilatie op 65% ingesteld en dat blijkt echt heel erg fors te zijn.

Uiteindelijk na een beetje finetune blijkt dat de Nibe bij mij standaard op 35% kan draaien. Het is nu stiller dan de oude ventilatiebox die is vervangen.

Verder staat het zo ingesteld dat als de compressor aangaat, de ventilatie 10% hoger gaat. Dit was niet perse noodzakelijk maar zou de compressor wat meer lucht moeten geven.
Heb je met deze ventilatiesnelheid (45%) nu geen last van veel defrosts? Van NIBE heb ik het advies gekregen om de ventilatie op 58% te houden voor voldoende luchtflow.

Gisteren was mijn verbruik 14 kwh. Zoals je ziet moet ik ook nog wat aardig finetunen met deze huidige alpencurve ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ygb2jsfK/IMG-0010.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:22

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Knowbody schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:32:
[...]

De kreet open of gesloten is verwarrend, de fabrikanten begrijpen het zelf niet eens, daarom noemen wij liever iets met het woord pomp, dat begrijpen de meesten wel.
Ah ok, thnx voor de uitleg! Voor de duidelijkheid, de robot verdelers waar het over gaat hebben geen pomp.

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 23:05
Net voor de zomer de plafondverwarming anders aangesloten met een eigen 25mm leiding waardoor hier meer flow door gaat. Dit heeft het gedrag voor het koelen maar ook voor het verwarmen verbeterd.
De runs zijn nu veel langer. Hieronder de runs van gisteren en vanochtend. Windstil bewolkt weer bij ongeveer 5 graden. De curve is het geleverde vermogen door de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfIrjf-lV3gfNUfrMifPURSUmOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzSmoUsUufqOzkrlW4946GFQ.png?f=fotoalbum_large

Bij deze weer een update van het Nibe SMO-20 control schema met de instellingen zoals die bij mij ingesteld zijn. Op de nieuwe situatie wat instellingen aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fx-jk3Ko_PXFJq-6n6x4f2ZL3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wu2HTcSopHZqTuKEOUTIhxOe.png?f=fotoalbum_large

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-07 05:07
Goedemorgen

Nieuw hier, dus misschien is het al eens langs gekomen kan het echter niet vinden.
Sinds een jaar een VVM500 icm een S2125-12 buitenunit, verwarmd een oud huis, nageisoleerd, met radiatoren. Het warm houden is niet het probleem. We hebben echter last van een hoge pieptoon wanneer de laadpomp naar 70% en hoger gaat. De herrie komt niet van de buitenunit dit is getest door de inbedrijsteller van Nibe.
De leidingen lopen door het plafond, afgewerkt met gipsplaten, dit is nog niet afgestuct gelukkig. Heb de leidingen al ingepakt in geluidsisolatie mast dit geeft niet het gewenste resultaat kwamen we deze week achter.
Het doet zich voor bij een defrost of wanneer de warmtepomp even vol aan de bak moet.
Heeft iemand ideen hoe dit op te lossen? Met name ‘s nachts omdat je dit ook op de slaapkamer hoort.
Kan niet in de menu’s vinden dat je de laadpomp bv op max 80% kan zetten oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 23:05
JanTin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:32:
Goedemorgen

Nieuw hier, dus misschien is het al eens langs gekomen kan het echter niet vinden.
Sinds een jaar een VVM500 icm een S2125-12 buitenunit, verwarmd een oud huis, nageisoleerd, met radiatoren. Het warm houden is niet het probleem. We hebben echter last van een hoge pieptoon wanneer de laadpomp naar 70% en hoger gaat. De herrie komt niet van de buitenunit dit is getest door de inbedrijsteller van Nibe.
De leidingen lopen door het plafond, afgewerkt met gipsplaten, dit is nog niet afgestuct gelukkig. Heb de leidingen al ingepakt in geluidsisolatie mast dit geeft niet het gewenste resultaat kwamen we deze week achter.
Het doet zich voor bij een defrost of wanneer de warmtepomp even vol aan de bak moet.
Heeft iemand ideen hoe dit op te lossen? Met name ‘s nachts omdat je dit ook op de slaapkamer hoort.
Parameter 5.11.1.2. Dit kan je ook zien in mijn post net boven jou post. (Je kan bij parameters 5 komen door de return knop op de SMO20 7 seconden ingedruk te houden.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
JanTin schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 07:32:
Goedemorgen

Welkom !
Heb je geen parallel buffer ?

De leidingen zijn waarschijnlijk te dun en wellicht ook niet netjes ontbraamd. De veel hogere flow zorgt dan voor bijgeluid.

Met een flink buffervat kun je een hydraulische scheiding maken en kan het afgiftesysteem op een minder hoge snelheid. Dit gaat wel ten koste van wat rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Stooklijn - hoe doet mijn b/w wp het?

Na de bijdragen over stooklijn en graadminuten van afgelopen week even bijgelezen te hebben ben ik een stuk gerustgestelder. Ik dacht dat er bij mij iets niet klopte. Ik wil het toch even voorleggen aan de experts in dit forum.

Sinds een paar weken ben ik bezig om de juiste stooklijn te vinden voor mijn b/w wp (Nibe S1255PC6). Bij de iets hogere buitentemperaturen van eind oktober t/m 2 november zag ik een mooie zaagtand tussen 0 GM en -180GM (voor langere runs, mn in voor- en naseizoen). Zie de 2de grafiek hieronder. De binnentemperatuur wordt mooi rond de 20C gehouden (+/- 0.2C).

Sinds de temperatuur op 3 november naar beneden is gegaan komen de graadminuten niet meer op 0 en blijft de compressor onafgebroken draaien (en nu nog steeds). De kamertemperatuur blijft wel keurig dichtbij 20C. Ik heb verschillende stooklijn/verlaging combinaties geprobeerd maar dat maakt eigenlijk uiteindelijk bijna niets uit (stooklijn 4 met verlaging 0 doet de temperatuur langzaam oplopen).

VRAGEN:
  • Begrijp ik nu goed dat het meest recente gedrag van mijn wp eigenlijk heel goed is? (beter langere runs dan start/stops want slechter voor de levensduur)
  • Zal ik de ruimteaanpassing weer inschakelen? Factor 2 (default?)?
De grafieken:
  1. berekende en gemeten Ta (BT2); buiten- en binnentemperatuur (BT1/BT50)
  2. aantal graadminuten nu en ingesteld voor verwarming
  3. gevraagde en werkelijke compressor frequentie
  4. Stooklijn met verhoging/verlaging
Instellingen:
  • graadminuten waarbij wp warmte moet gaan leveren: -180GM
  • stooklijn - periode 1 nov 8:00 - 5 nov 14u: 4 met verlaging (= offset) -1
  • stooklijn - vanaf 5 nov 14u is af te lezen in de grafiek (laat in de avond van 7/11 heb ik per ongeluk korte tijd stooklijn 6 ingesteld ipv 4)
  • ruimteaanpassing: tot 2/11 7u: 2 daarna 0 om de juiste stooklijn te vinden zonder beïnvloeding binnentemperatuur
  • buitenvoeler hangt op buitenmuur vrijwel pal op het noorden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ci_ODKe1qh5jImK5UQaQDi7v0pA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cwaewOriUPba85B7hhcLr7DP.png?f=fotoalbum_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-07 05:07
@Henielma bedankt, dit menu had ik nog niet gevonden. Heb hem eerst eens op 80% gezet kijken wat er gebeurt.

@Knowbody Er zit al een parallel buffer van 150 liter in het systeem. Het geluid zit echter in de twee leidingen die van en naar de buitenunit gaan. Dit zijn geisoleerde flexible leidingen (uponor) van 32 mm helaas onder het plafond wel met 2 x 90 graden bochten. Ivm houten balken niet genoeg ruimte om de bochten te maken.
Ik ga eens kijken hoe het systeem presteert met laadpomp op max 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 22:02
Hallo allen,

Het gedrag van de warmtepomp kan ik soms maar moeilijk begrijpen.

De berekende waarde is 30.6
De aanvroerleiding 35.9

WAAROM toert de warmtepomp niet af? Ze snapt toch dat de graadminuten nu heel snel gaan dalen, als ze op 0 uit komt gaat ze uit. Ze kan beter aftoeren en een langere run maken. Ik begrijp dit gedrag gewoon niet.

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2hf9dMEtnAuBnVvb7e9L2LaEME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eXH1ToT8UdpttWKe2ShcASB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thkoYc3eGruGv7_mRmJ7T6mfqJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGCQNm0xkerDooXNegwGkaJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyGrdui4QY-4l_xC5s4IBmbuijI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyZUDdTyHm8Yrf4GMvDdbphM.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:46

Piper

No guts, no glory

Je begrijpt het inderdaad niet, hij gaat over de berekende aanvoertemperatuur heen óm graadminuten af te bouwen. It’s not a bug, it’s a feature 🤡.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RollingRacoon schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:52:
Hallo allen,

De aanvroerleiding 35.9

WAAROM toert de warmtepomp niet af? Ze snapt toch dat de graadminuten nu heel snel gaan dalen, als ze op 0 uit komt gaat ze uit. Ze kan beter aftoeren en een langere run maken. Ik begrijp dit gedrag gewoon niet.

Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ik kan bedenken is weinig flow in je afgiftesysteem. Er staat teveel dicht ?

Anders ball filter verstopt.

Oh wacht ! Die graadminuten had ik niet gezien. Die staan op -624.

Waarschijnlijk trekt hij het niet en is er geen backup die mag inschakelen (geen vrijgave, het is nog niet koud genoeg). Dan gaat hij ook een steeds hogere Ta berekenen en wordt het nog lastiger dus gaat hij nog harder.

Waarom hij op -624 komt kan bijvoorbeeld komen door nachtverlaging, daarna dagverhoging en tussendoor een SWW run. Dan loopt hij gauw in het achteren en als hij aan de inhaalrace gaat beginnen gaat hij nog even door met inhalen om wat extra marge te bereiken. Key is dat hij niet zo gauw in dat gebied komt voorbij de -460 zegmaar. Zeker niet met huidige buitentemperatuur van ik gok rond de 6 graden.

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 09-11-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Piper schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:58:
Je begrijpt het inderdaad niet, hij gaat over de berekende aanvoertemperatuur heen óm graadminuten af te bouwen. It’s not a bug, it’s a feature 🤡.
Ik begrijp zeker dat hij dat doet om de graad minuten af te bouwen. Maar met 6 graden verschil kelderen die GM als een gek. Waarna de warmtepomp weer uit gaat.

Dat uit gaan is dus niet nodig.

Waarom blijft de WP niet rond om die berekende GM draaien. Een beetje er over heen dan weer een beetje er onder. Dat komt niet op een graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
@RollingRacoon Ja die compressor curve die blijft een beetje vaag. Bij de SMO 40 kun je deze volgens mij nog instellen, maar bij de S40 is deze niet instelbaar. Vermoeden is dat deze afhankelijk is van de buitentemperatuur, en de compressor frequentie wordt verhoogd wanneer de graadminuten negatiever worden.

Zie mijn eerdere posts, waarin ook niet duidelijk is waarom de compressorfrequentie niet naar 25 Hz gaat.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Bedankt voor je reactie,

Er is geen nacht verlaging en dag verhoging. SWW run is de legionella run? Die staat momenteel uit.
Knowbody schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:59:
[...]

Wat ik kan bedenken is weinig flow in je afgiftesysteem. Er staat teveel dicht ?

Anders ball filter verstopt.

Oh wacht ! Die graadminuten had ik niet gezien. Die staan op -624.

Waarschijnlijk trekt hij het niet en is er geen backup die mag inschakelen (geen vrijgave, het is nog niet koud genoeg). Dan gaat hij ook een steeds hogere Ta berekenen en wordt het nog lastiger dus gaat hij nog harder.

Waarom hij op -624 komt kan bijvoorbeeld komen door nachtverlaging, daarna dagverhoging en tussendoor een SWW run. Dan loopt hij gauw in het achteren en als hij aan de inhaalrace gaat beginnen gaat hij nog even door met inhalen om wat extra marge te bereiken. Key is dat hij niet zo gauw in dat gebied komt voorbij de -460 zegmaar. Zeker niet met huidige buitentemperatuur van ik gok rond de 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:25:
@RollingRacoon Ja die compressor curve die blijft een beetje vaag. Bij de SMO 40 kun je deze volgens mij nog instellen, maar bij de S40 is deze niet instelbaar. Vermoeden is dat deze afhankelijk is van de buitentemperatuur, en de compressor frequentie wordt verhoogd wanneer de graadminuten negatiever worden.

Zie mijn eerdere posts, waarin ook niet duidelijk is waarom de compressorfrequentie niet naar 25 Hz gaat.
Wat men kan doen is om het DOT vermogen bij -10 eens heel laag te zetten, op de helft van wat je buitenunit is. Mogelijk helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
@RollingRacoon Gebruik je een thermostaat? Je kan namelijk ook proberen zonder ruimtecompensatie te werken. Bij ons werd daardoor de kamertemperatuur constanter en de WP ging rustiger lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dvdhaar op 09-11-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RollingRacoon schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:25:
Bedankt voor je reactie,

Er is geen nacht verlaging en dag verhoging. SWW run is de legionella run? Die staat momenteel uit.

[...]
SWW run is gewoon de boiler opwarmen.

Legionella run uit vind IK prima. Is ook niet verplicht in woonhuizen. En men vergeet toch om de doucheslang een paar minuten met heet water door te spoelen dus vind IK het ook tamelijk zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
Ja een RMU. Deze staat op de maximale invloed. 6.

Deze compensatie uitzetten dus?
dvdhaar schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:50:
@RollingRacoon Gebruik je een thermostaat? Je kan namelijk ook proberen zonder ruimtecompensatie te werken. Bij ons werd daardoor de kamertemperatuur constanter en de WP ging rustiger lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door RollingRacoon op 09-11-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
RollingRacoon schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:21:
Ja een RMU. Deze staat op de maximale invloed. 6.

Deze compensatie uitzetten dus?

[...]
Ik zou eens puur op de juiste stooklijn proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 18:05
Knowbody schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:51:
[...]

SWW run is gewoon de boiler opwarmen.

Legionella run uit vind IK prima. Is ook niet verplicht in woonhuizen. En men vergeet toch om de doucheslang een paar minuten met heet water door te spoelen dus vind IK het ook tamelijk zinloos.
@Knowbody.. in onze installatie F2120-16 op alleen radiatoren en boiler 265ltr draai ik 1x/4wk toch een Legionellarun en laat dan alle leidingen een keer doorstromen. Als je zoals ik eens een Legionella-patient hebt meegemaakt (ik ben huisarts met pensioen) dan kijk je daar toch wat minder lichtvaardig tegen aan.
Vind overigens je bijdragen heel goed, dank daarvoor

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
AnJaJoRe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:48:
[...]

@Knowbody.. in onze installatie F2120-16 op alleen radiatoren en boiler 265ltr draai ik 1x/4wk toch een Legionellarun en laat dan alle leidingen een keer doorstromen. Als je zoals ik eens een Legionella-patient hebt meegemaakt (ik ben huisarts met pensioen) dan kijk je daar toch wat minder lichtvaardig tegen aan.
Vind overigens je bijdragen heel goed, dank daarvoor
Ook dank!
Ik wilde er nog aan toevoegen dat mensen in een risico groep dat meestal wel van zichzelf weten. Die weten dan ook -als het goed is- dat ze meer moeten doen dan alleen een vat periodiek naar een hetere temperatuur sturen.
Ik ondermijn de veteranenziekte zeker niet, maar wordt zelden thuis opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
theo66 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 23:26:
Ik had voor mijn SWW besturing de optie Smart Control geactiveerd. Dit weekend zag ik een SWW run ‘s ochtends vroeg in het donker en een ‘s avonds in het donker terwijl overdag de zon mooi wat zonnestroom gaf. Dat is niet de bedoeling dus Smart Control staat weer uit. Terug naar standje gemiddeld en nog wel gekoppeld aan de omvormer voor gebruik zonnestroom.
Als je in MyUplink een ‘Modus’ alleen SWW aanmaakt kun je een programma maken dat die SWWaalleen toestaat op de tijd die jij kiest, zie mijn reactie van 23-01-2024, uitleg modus en programma

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RollingRacoon schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:25:
Bedankt voor je reactie,

[...]
Ik vind jouw probleem wel interessant. Deels herken in het ook, ik liep er ook mee te klooien, en ging aan de haal met andere waarden invullen bij de graadminuten.
Ik ben van mening dat een Nibe systeem met zoveel mogelijk instellingen op de standaard waarden eigenlijk goed moet werken.

Het enige dat aandacht behoeft is de juiste instellingen die voor NL van toepassing zijn.
Daarnaast kan meestal de stooklijn nog veel lager dan het advies van curve standje 5 of 6 en kunnen de temperaturen bij SWW wel wat lager. Maar dat is finetuning en per situatie anders.

Daarnaast gaan bovengenoemde vliegers alleen op als de voorwaarden kloppen.
Zo moet de warmtepomp juist berekend zijn. En Nibe ziet graag een buffervat. Hier kom ik er mee weg om dat ding weg te laten want er kan continue meer dan 30 liter per minuut de vloeren in. Toch heb ik een te zware warmtepomp, en dan wordt het toch een beetje freubelen met + en - op de curves in een dag/programma maar liever had ik dat niet hoeven doen. Het minimale vermogen bij milde buitentemperatuur ligt immers boven de 4 kW en dat vermogen heb ik ongeveer pas nodig als het vriest.

Dat Nibe een ruimtesensor bij vloerverwarming ontmoedigt, daar valt nog in te komen. Wil niet zeggen dat het totaal niet gaat werken, het hangt ervan af.

Zoninstraling op de sensor bijvoorbeeld kan al een reden zijn dat de berekende Ta terugloopt, maar ook koken in een open keuken en tafelen met meerdere personen kan de reden zijn. De sensor moet dan echt elders hangen (in de gang of overloop opeen binnenmuur waar de (lage) zon niet op kan schijnen.
Het werkt best mooi met die berekende Ta die aangepast wordt op basis van de gewenste ruimtetemperatuur maar hier krijg ik het ook niet goed werkend. Als het lukt lukt het pas als ook de stooklijn redelijk spot-on staat!
Ik heb overigens 2 sensoren en in de SMO S40 kun je die beiden laten meedoen, hij berekent dan het gemiddelde van wat die 2 meten en dat is hier wel bruikbaar.

(Nb idem wat betreft plaatsing geldt ook voor de buitensensor. Noordgevel is niet genoeg, de zomerse middagzon uit het westen schijnt er dan nog gewoon doodleuk op. Hij moet dus eigenlijk ook nog in de schaduw).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
AnJaJoRe schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:48:
[...]
@Knowbody.. in onze installatie F2120-16 op alleen radiatoren en boiler 265ltr draai ik 1x/4wk toch een Legionellarun en laat dan alle leidingen een keer doorstromen.
Even benieuwd: hoe kom je op de 1x/4wk? Standaard wordt hij tegenwoordig op wekelijks gezet zelfs.
jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:12:
[...]
Ik begrijp dat 12 kW misschien wat overkill lijkt, en ik ben het ermee eens dat het vermogen aan de hoge kant is.
Ai nieuwbouw en 12kw? Wordt er een vrijstaand kasteel wordt gebouwd ;)

Maar even serieus: in mijn jaren 70 goed nageïsoleerde twee kapper is het al vechten met het vermogen van een AMS 20-06. Ik neem aan dat er in nieuwbouw een afgifte systeem op lage temperatuur voorzien is? Zou voor nieuwbouw kijken naar de F2050-6 of AMS 20-06. Die kunnen terug naar 1,5kW (wat al veel is voor nieuwbouw in voor- en najaar) en het scheelt je duizenden euro's ten opzichte van een S2125.

Voor nieuwbouw zou er toch een warmteverlies berekening moeten zijn? Zou daarop selecteren met een niet al te grote beta factor.
jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 07:40:
[...]
Wat het boilervat betreft, vind ik de keuze lastig, maar ik overweeg ook het RVS-vat van NIBE van 300 liter. Momenteel hebben we een 2-persoonshuishouden, maar uitbreiding is niet uitgesloten.
180 liter is hier zat met 4 personen. Mits er een waterbesparende douchekop (max 6 L/ min) wordt gebruikt.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Atomstar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:19:
[...]

Bedankt, nu heb ik de deltaT van 0.6 graden inderdaad gevonden :) In plaats van BT25 had ik sensor.bt2_supply_temp_s1_40008 & eb100_ep14_bt3_return_temp_40012. Wat zijn bt2 & bt3? Volgens de handleiding zijn dit ook supply & return temp en is bt25 een externe sensor? Ik zie in @Henielma 's schema ook BT71 als retour temperatuur, maar die sensor heb ik niet.

Conceptueel begrijp ik het nu als volgt:

1. Als de buitentemperatuur laag genoeg is wordt verwarmen 'toegestaan', de circulatiepomp begint dan te lopen op 50%
2. Via de stooklijn & buitentemperatuur wordt een target Ta berekend, deze wordt vergeleken met de daadwerkelijke Ta (als de WP niet draait is de Ta ook de binnentemperatuur van de woning)
3. Door een verschil tussen target & actual Ta dalen de graadminuten
4. Onder een bepaald niveau graadminuten begint de compressor te draaien
5. Zodra de compressor aan gaat wordt de snelheid hiervan gestuurd door het verschil tussen Ta en Tr, als deze laag is is het huis nog warm (anders koelde het water immers meer af), als het verschil groter is moet de compressor harder draaien.

Wat ik niet begrijp: hoe zorgt de compressor ervoor dat actual Ta boven target Ta komt? Met de verschillende stooklijnen kan mijn target Ta bij een lage buitentemperatuur ergens tussen 20 en 40 graden zitten, maar als Ta begint bij de huistemperatuur met een laag verschil Ta-Tr, dan gaat de compressor nooit harder draaien om boven de 40 graden te komen toch?
Ja je hebt de aanvoer en retour sensor van je condensor. Dit zijn BT12 en BT3. Daarnaast heb je de aanvoer en retour van je afgifte systeem (extern): BT25 en BT71. In de VVM(S) wereld worden BT25 en BT71 zo te zien BT2 en BT3 genoemd. Let dus op dat er daar twee BT3's zijn. Degene op de condensor heet in uplink EB101-BT3.

Regeling (SMO20/40): de compressor slaat aan op een redelijk vaste frequentie aan de hand van de buiten temperatuur (BT28). Meestal zal deze frequentie er al voor zorgen dat de graadminuten weg gaan. In de SMO regeling toert voor zover ik heb kunnen zien de compressor niet op of af op de gewenste Ta.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Hallo allen,

De aanvroerleiding 35.9

Iemand een idee?

[...]
Zoals al eerder gezegd: de SMO20/40 toert niet op of af aan de hand van aanvoertemp. Pas als de graadminuten weer ver genoeg terug gaan toert hij af. Dit is bij 1/4 van de relatieve GM bijverwarming. Dus standaard als de start op -60 staat en de bijverwarming op 400. Dat toert hij terug bij -160.

Bij mij is dit ook veel te laat en dan schiet de temperatuur er flink overheen. Zelf heb ik daarom de relatieve GM bijverwarming naar de 800 gezet zodat hij niet zo snel optoert.

Om het gedrag beter te begrijpen is het handig om naar uitgebreidere logging te kijken als wat je nu hebt. Neem even myuplink premium of ga gewoon loggen op de USB. Dan is het wat makkelijker te zien in grafieken wat er met de graadminuten waarom gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Gerbenvl is jou ook opgevallen dat als je gaat spelen met de graadminuten (in de vorm van trager maken) je van de regen in de drup kunt komen doordat de berekende Ta omhoog gaat ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
dvdhaar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:32:
Terugkomend op de runs denk ik dat dit voor de S2125 serie toch anders werkt. Anders zou ik verwachten dat ‘ie naar 0 GM terugloopt. Vandaag zie ik weer onderstaand gedrag.
[...]
Knowbody schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:08:
[...]

Idealiter blijft het systeem rond de -60 GM hangen. Door veranderende buitentemperatuur of onjuiste curve (is zelden 100 punten goed gekozen!) is dat meestal onmogelijk. Verder gooien defrosts en SWW momenten roet in het eten om dat constante gedrag te handhaven.
Ja de S regelaars (SMO-S40 / VVM S) lijken toch echt heel anders te werken dan de non-S (SMO20/40 en VVM). Bij iemand in de myuplink zitten kijken met de S regelaar: daar zie je de buitenunit altijd 24 uur per dag aan staan. Zie hem moduleren binnen bepaalde compressor frequenties zodat de aanvoer temperatuur zo dicht mogelijk de berekende aanvoer temperatuur volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkk4XcJIdcsuYF6d1w1bs3uZKIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XVxEwiJ9v9wmY81pEx8CooYM.png?f=fotoalbum_large

Zo zie ik het bij mij (SMO40) nooit. Veel grotere overshoots en dan steeds pauzes.

S regelling: graadminuten gaan steeds terug naar de -60/-100 maar niet naar 0. De graadminuten gaan daar echt alleen negatiever door defrosts of SWW runs. Het optoeren bij dieper negatieve GM's lijkt wel hetzelfde te werken. Zie het ding (F2050) alleen om de drie uur stoppen omdat hij dan waarschijnlijk even een pauze nodig heeft. Alles lijkt echt rondom de berekende aanvoertemperatuur te gaan, niet perse iets op -60GM. Zie S regelaar alleen terug gaan naar 0 GM als het buiten vrij warm is (> 12 graden) en de buitenunit teveel warmte levert. Alleen dan pauze, verder altijd aan.

Het heeft op deze manier natuurlijk voor en tegens: het is efficiënter omdat de boel 24 uur per dag op een laag pitje loopt. De non S regeling maakt wat meer starts maar met minder draaiuren: de mijn draait nu zo'n 15 uur per dag in plaats van 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
De S serie SMO is nieuwer toch? Dus ik neem aan dat hier over nagedacht is..

Dit zijn de draaiuren en starts over iets meer dan 1 jaar van onze S2125-12 kW 400v.

Vrijstaande woning uit 1998 en 940m3 inhoud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhPc-BWw4plnsjdKH-dJKKPWEmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOHXgsnlAhoKuzqwjayfQ2VX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
dvdhaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:42:
[...]

De pomp draait op 100%, daarmee op elke groep vd vloerverwarming 2lt/min flow. En dan nog de radiatoren (stuk of 10). Verder geen andere pompen in het circuit.
Laadpomp op 100% lijkt me toch nog steeds onwenselijk. Blijkbaar haalt hij de gewenste dT niet. Of zit de stuurkabel niet goed vast, dan gaat hij ook op 100%? Gaat hij bij een SWW run wel trager?
Knowbody schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:04:
@Gerbenvl is jou ook opgevallen dat als je gaat spelen met de graadminuten (in de vorm van trager maken) je van de regen in de drup kunt komen doordat de berekende Ta omhoog gaat ?
Nee bij de non S zie ik de hoogte van de GM's niks met de berekende Ta doen. Ik sta nu op start -120GM en bijverwarming relatief op 800GM. Was van de week per ongeluk op -750GM beland door wat onhandige timing nachtverlaging, defrosts en SWW run. Maar de berekende Ta bleef gewoon met de buiten temperatuur / stooklijn meelopen.

Overigens volgt hij perfect de regeling die jij wel eens uiteen heb gezet: bij 1/2 van de relatieve GM gaat de compressor frequentie verhoogd lopen: +/- 2,5x omhoog. Bij mij dus bij -520GM. Bij 3/4 gaat hij voluit (-720GM bij mij). Daarna bij zakken GMs bij 1/2 gaat hij weer terug verhoogd ipv voluit en bij 1/4 (-320GM) gaat hij weer terug op zijn standaard frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
Gerbenvl schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:36:
[...]

Laadpomp op 100% lijkt me toch nog steeds onwenselijk. Blijkbaar haalt hij de gewenste dT niet. Of zit de stuurkabel niet goed vast, dan gaat hij ook op 100%? Gaat hij bij een SWW run wel trager?
Ja bij SWW run loopt ie wel terug. We hebben best een groot huis en de vloerverwarming was voorheen niet primair dus de slangen liggen vermoedelijk wat verder uit elkaar. De radiatoren gebruiken we ook (wel geknepen). Verschil aanvoer en retour meestal 2-3 gr maar misschien wilt de SMO liever minder?

[ Voor 3% gewijzigd door dvdhaar op 10-11-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
dvdhaar schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:36:

Dit zijn de draaiuren en starts over iets meer dan 1 jaar van onze S2125-12 kW 400v.

Hier op één jaar voor alleen verwarmen 2100 draaiuren en ongeveer evenzoveel starts. Maar wel een kleiner huis (500m3). Bij de 2100 starts zitten wel zo'n 350 defrosts, de S2125 heeft daar geen last van omdat hij meen ik door kan draaien tijdens een defrost.

Maar goed, theoretisch draait die van jou efficiënter en als we uitgaan van 100.000 draaiuren dan kan hij 20-25 jaar mee. Die van mij dan meer dan 40 jaar. Maarja we hebben het dan over alleen de compressor. Er zal vast wel iets anders eerder stuk gaan :P

Edit: ja de S-serie regelaar is nieuwer. Kan ook worden toegepast op non S warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gerbenvl op 10-11-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnJaJoRe
[quote]Gerbenvl schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:37:
[...]

Even benieuwd: hoe kom je op de 1x/4wk? Standaard wordt hij tegenwoordig op wekelijks gezet zelfs.

De keuze voor 1x/4wk komt uit een wat ambivalente houding tov.Legionella, het is een vrij traag groeiende bacterie die echt wel wat tijd nodig heeft om tot een ziekmakende kolonie te komen, bij stilstaand water kan dat tussen 1a2 wk, maar in woonhuizen is de kans klein, mede omdat er bijna altijd wel geregelde doorstroom is, maar helemaal niet leek me ook niet verstandig en heb voor dit interval gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

[Afbeelding]
Defrosts worden bij deze warmtepomp niet geteld als een extra start, meen ik.

Bij de F20x0 of AMS is er na elke defrost een pauze en de opvolgende start wordt dan meegeteld als start.
Dan heb je zomaar het tienvoudige of meer aan starts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Knowbody schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:23:
[...]

Defrosts worden bij deze warmtepomp niet geteld als een extra start, meen ik.

Bij de F20x0 of AMS is er na elke defrost een pauze en de opvolgende start wordt dan meegeteld als start.
Dan heb je zomaar het tienvoudige of meer aan starts!
Klopt, Nibe geeft aan dat hij tijdens een defrost gewoon blijft draaien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:36:
[...]

[...]

Nee bij de non S zie ik de hoogte van de GM's niks met de berekende Ta doen. Ik sta nu op start -120GM en bijverwarming relatief op 800GM. Was van de week per ongeluk op -750GM beland door wat onhandige timing nachtverlaging, defrosts en SWW run. Maar de berekende Ta bleef gewoon met de buiten temperatuur / stooklijn meelopen.

Overigens volgt hij perfect de regeling die jij wel eens uiteen heb gezet: bij 1/2 van de relatieve GM gaat de compressor frequentie verhoogd lopen: +/- 2,5x omhoog. Bij mij dus bij -520GM. Bij 3/4 gaat hij voluit (-720GM bij mij). Daarna bij zakken GMs bij 1/2 gaat hij weer terug verhoogd ipv voluit en bij 1/4 (-320GM) gaat hij weer terug op zijn standaard frequentie.
Ik ben eens gaan kijken wat mijn laadpomp doet, en ik zie dat die afgelopen week bijna altijd rond 47% draait. Mijn 2de pomp draait op het laagste, die past zich aan de flow automatisch en hoeft dus ook niet harder.

Dit zijn mijn graadminuten van afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCa68Z-be8kih7AG9KksGyWr5jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRq34DLDOdATnGqDXFk5qULf.png?f=fotoalbum_large

De dips en pieken zijn vooral door SPA maar ik ben erg tevreden hoe hij tegenwoordig draait!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:06:
[...]

Hier op één jaar voor alleen verwarmen 2100 draaiuren en ongeveer evenzoveel starts. Maar wel een kleiner huis (500m3). Bij de 2100 starts zitten wel zo'n 350 defrosts, de S2125 heeft daar geen last van omdat hij meen ik door kan draaien tijdens een defrost.

Maar goed, theoretisch draait die van jou efficiënter en als we uitgaan van 100.000 draaiuren dan kan hij 20-25 jaar mee. Die van mij dan meer dan 40 jaar. Maarja we hebben het dan over alleen de compressor. Er zal vast wel iets anders eerder stuk gaan :P

Edit: ja de S-serie regelaar is nieuwer. Kan ook worden toegepast op non S warmtepompen.
Klopt de S2125 draait door, gooit enkel de klep om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:45

[Afbeelding]
Ha dank voor deze info qua starts. Ik heb mijn S735 nu 1.5 maand draaien en zit al op 375 starts. Middels de aanpassing van Curve 5 naar 3 liep de WP gisteren weer netjes, zie onder met wekelijkse 60 graden run (volledig op compressor?)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/m0JmHst/IMG-0024.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kHJ9CRr/IMG-0023.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:37
Vraag aangaande Home Assistant en de entity om het percentage van de laadpomp aan te passen. Doet iemand dat en zo ja, zou je de entity naam willen delen. Ik kom er maar niet achter welke het is.

Degene om hem uit te lezen, die heb ik. Nu die andere nog :)

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:04:
Nog eens in myuplink zitten kijken van de S-serie regelaar waar ik bij kan. Daar zie ik dit ook niet. Laagste GM die ik kan vinden is een keer -560, de berekende aanvoertemperatuur blijft dan gelijk. Dit is wel met de GM settings (7.1.10.3) op auto. Geen idee wat dat is, lijkt start compressor -60 en relatief start bijverwarming op 700. Zie hem iig bij de helft daarvan een keer flink oproeren.

Zeker dat er bij jou niks anders aan staat dan wat de berekende aanvoertemperatuur beïnvloed? Ruimte thermostaat, weer regeling, SPA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Vanmorgen is er een servicemonteur geweest vanuit de importeur/fabrikant en hij heeft de ventilatormotor vervangen. Onze warmtepomp spint nu weer tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7txy0hxiUe1-MifpZVXZB91lDTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LXgxl5dLRgb2zzaj9CY8al8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Hallo allen,

De aanvroerleiding 35.9

Iemand een idee?
Wat is de ingestelde dT? Want daar stuurt de regelaar ook op. Dus als de retourtemperatuur oploopt stuurt de regeling naar een hogere aanvoertemperatuur dan de berekende aanvoertemperatuur om de gewenste dT te handhaven. Wellicht is dit een verklaring voor je vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:16:
[...]

Nog eens in myuplink zitten kijken van de S-serie regelaar waar ik bij kan. Daar zie ik dit ook niet. Laagste GM die ik kan vinden is een keer -560, de berekende aanvoertemperatuur blijft dan gelijk. Dit is wel met de GM settings (7.1.10.3) op auto. Geen idee wat dat is, lijkt start compressor -60 en relatief start bijverwarming op 700. Zie hem iig bij de helft daarvan een keer flink oproeren.

Zeker dat er bij jou niks anders aan staat dan wat de berekende aanvoertemperatuur beïnvloed? Ruimte thermostaat, weer regeling, SPA?
Speelde vorig seizoen, loopt nu beter omdat ik meer flow heb (ball filter zat wat rommel in) en ik uit de voeten kan met de standaard GM waarden.
Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:14:
Vanmorgen is er een servicemonteur geweest vanuit de importeur/fabrikant en hij heeft de ventilatormotor vervangen. Onze warmtepomp spint nu weer tevreden.

[Afbeelding]
Grappig ik overweeg een serviceverzoek. Mijn fan klinkt bij het opstarten in een bepaald toerengebied eventjes wat hollig en dit geluid komt terug bij fan speed 4.
Ik draai nu dus permanent op de stille stand, dan is de max fan speed 3.

Als ik overtuigd ben dat het in de ventilator motor zit dan vraag ik zo'n bezoek, de unit zit nog binnen de 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:43:
[...]

Grappig ik overweeg een serviceverzoek. Mijn fan klinkt bij het opstarten in een bepaald toerengebied eventjes wat hollig en dit geluid komt terug bij fan speed 4.
Ik draai nu dus permanent op de stille stand, dan is de max fan speed 3.

Als ik overtuigd ben dat het in de ventilator motor zit dan vraag ik zo'n bezoek, de unit zit nog binnen de 2 jaar.
Let er wel op dat garantie vaak enkel de onderdelen betreft. Voorrijdkosten en werkuren worden gewoon gefactureerd. In mijn geval gaat de rekening naar de installateur die de nieuwbouw heeft gerealiseerd, anders is het wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:59:
[...]

Let er wel op dat garantie vaak enkel de onderdelen betreft. Voorrijdkosten en werkuren worden gewoon gefactureerd. In mijn geval gaat de rekening naar de installateur die de nieuwbouw heeft gerealiseerd, anders is het wel iets om rekening mee te houden.
Ja dank voor de info. Wat was bij jou de klacht?

Volgens mij ben ik gewoon consument en heb ik vanuit het consumentenrecht recht op 2 jaar garantie en zou ik niets te maken moeten hebben met de zeer arrogante houding van de club uit Oosterhout.
Als zo'n ding nou een honderd of 2 zou kosten zou ik zelf allang eentje hebben gekocht, wil er niet mee zitten. Maar die dingen kosten een halve buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
2 jaar garantie via de verkoper, niet bij de fabrikant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:18:
[...]

Ja dank voor de info. Wat was bij jou de klacht?

Volgens mij ben ik gewoon consument en heb ik vanuit het consumentenrecht recht op 2 jaar garantie en zou ik niets te maken moeten hebben met de zeer arrogante houding van de club uit Oosterhout.
Als zo'n ding nou een honderd of 2 zou kosten zou ik zelf allang eentje hebben gekocht, wil er niet mee zitten. Maar die dingen kosten een halve buitenunit.
Bij mij deed de ventilatormotor gewoon niks meer.

Die motoren zijn echt veel te duur in vergelijk met andere merken. Je hebt inderdaad 2 jaar garantie. Niet van de fabrikant of importeur maar van degene waarvan je het toestel hebt gekocht.

In mijn geval zei de installateur gewoon dat hij geen bekwame servicemonteurs meer in dienst heeft en heeft het direct doorgezet naar de importeur. Met daarbij de melding dat de garantie van de importeur enkel geldt op onderdelen en niet op voorrijkosten en werkuren.
Dat mag hij dan lekker zelf uitzoeken met de importeur, ik heb gewoon 5 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:23
Sjoerdfoto schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:22:
[...]

Hee kijk nou, een tweede tweaker met een S735. Ik heb sinds afgelopen december een S735-7 draaien.

Zelf gekocht en geïnstalleerd. Het comfort is goed maar nu de dagen (nachten) kouder worden is wat verwarming wel fijn.
Inmiddels is het nu 17 graden binnen, maar de graadminuten staan nog vrolijk op 0 dus hij vind het wel prima...

Ik heb ook een CDS10 en THS10, met de CDS10 in de woonkamer als leidend.
Hoe krijg ik hem nu aan het verwarmen?

Misschien toch tijd voor een installateur die alles eens inregelt etc...
Ik heb sinds enkele weken dezelfde warmtepomp en heb vandaag de THS10 ontvangen voor in de badkamer. De bedoeling is dat deze ervoor moet zorgen dat er tijdens en na het douchen meer geventileerd gaat worden.

Nu weet ik niet of ik dan voor de badkamer een extra zone moet aanmaken voor het klimaatsysteem en daar dan de THS10 aan toevoegen. Hoe heeft u dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 23:12
Ik ben nu mijn stooklijn aan het kalibreren, is er een gestructureerde manier om dit te doen? Ik doe het al zonder ruimtesensor, echter als ik curve 1 met offset -2 goed vind met T_buiten van 5 graden, dan weet ik alleen dat de berekende Ta klopt voor die buitentemperatuur, toch? Klopt het dat ik moet wachten tot het buiten (bijv) -10 is om daar de juiste Ta voor mijn woning te kalibreren? Is er een slimmere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
[...]

Wat is de ingestelde dT? Want daar stuurt de regelaar ook op. Dus als de retourtemperatuur oploopt stuurt de regeling naar een hogere aanvoertemperatuur dan de berekende aanvoertemperatuur om de gewenste dT te handhaven. Wellicht is dit een verklaring voor je vraagstuk.
Aanpassing in de berekende aanvoertemperatuur zie ik hier niet.

Wat bij mij de dT regeling doet: de laadpomp (mits op auto) pompt toe naar de ingestelde dT. dT wordt gemeten over BT12 en BT3, dus op de condensor. dT te laag dan gaat hij harder pompen, te hoog dan rustiger.

De ingestelde dT is bij de ingestelde DOT temperatuur. Dus bijvoorbeeld 7dT bij DOT -10 als je vloerverwarming hebt ingesteld. Bij hogere buitentemperaturen lijkt hij naar wat kleinere dT te pompen dan de ingestelde. Meestal 3-4 graden hier als het buiten boven de 0 is.

Omdat het zo zou moeten lopen lijkt het me ook wat vreemd dat bij sommigen hier de laadpomp altijd op 100% gaat. Blijkbaar lukt het de dT regeling dan niet om de gewenste dT te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

RaRe schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:43:
[...]

Ik heb sinds enkele weken dezelfde warmtepomp en heb vandaag de THS10 ontvangen voor in de badkamer. De bedoeling is dat deze ervoor moet zorgen dat er tijdens en na het douchen meer geventileerd gaat worden.

Nu weet ik niet of ik dan voor de badkamer een extra zone moet aanmaken voor het klimaatsysteem en daar dan de THS10 aan toevoegen. Hoe heeft u dat gedaan?
Ik heb de THS10 toegevoegd, net als de CDS10 in de woonkamer.
De THS10 regelt het vocht, en de CDS de verwarming. Dit kan je instellen bij de instellingen voor de sensoren.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:15:
[...]

Wat bij mij de dT regeling doet: de laadpomp (mits op auto) pompt toe naar de ingestelde dT. dT wordt gemeten over BT12 en BT3, dus op de condensor. dT te laag dan gaat hij harder pompen, te hoog dan rustiger.

De ingestelde dT is bij de ingestelde DOT temperatuur. Dus bijvoorbeeld 7dT bij DOT -10 als je vloerverwarming hebt ingesteld. Bij hogere buitentemperaturen lijkt hij naar wat kleinere dT te pompen dan de ingestelde. Meestal 3-4 graden hier als het buiten boven de 0 is.

Omdat het zo zou moeten lopen lijkt het me ook wat vreemd dat bij sommigen hier de laadpomp altijd op 100% gaat. Blijkbaar lukt het de dT regeling dan niet om de gewenste dT te halen.
Ik zeg ook niet dat de berekende aanvoertemperatuur wijzigt. Ik zei dat de aanvoertemperatuur hoger wordt dan de berekende aanvoertemperatuur op basis van de ingestelde dT. De dT sturing lijkt dus voorrang te hebben op de sturing op aanvoertemperatuur.

Bij mij staat de dT bij DOT op 4 bij -20. Volgens mij kan ik niet lager dan -20 instellen, maar ik ga dat nog eens nakijken omdat ik onlangs begreep dat diot invloed heeft op de compressorcurve als deze op automatisch staat. Bij lagere buitentemperaturen vind ik mijn warmtepomp nog iets te hard van stapel lopen.

Ik verbaas mij overigens ook over de 100% pompsnelheid van andere gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Wat is het trouwens heerlijk comfortabel nu de warmtepomp weer werkt :-). Heb hem de hele nacht door laten draaien, want de vloer was na een week echt wel flink afgekoeld.

Wat mij wel verbaasde was dat de interne klok compleet van slag was. Van zo'n modern toestel, verbonden met internet had ik verwacht dat het zelf de datum en tijd wel zou synchroniseren na een spanningsloze periode. Niks blijkt minder waar, vanmorgen dus maar even zelf bijgesteld aangezien hij vannacht om half vier de SWW run heeft gedaan.

Ik heb dus wel heerlijk gedoucht vanmorgen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Atomstar schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:12:
Ik ben nu mijn stooklijn aan het kalibreren, is er een gestructureerde manier om dit te doen? Ik doe het al zonder ruimtesensor, echter als ik curve 1 met offset -2 goed vind met T_buiten van 5 graden, dan weet ik alleen dat de berekende Ta klopt voor die buitentemperatuur, toch? Klopt het dat ik moet wachten tot het buiten (bijv) -10 is om daar de juiste Ta voor mijn woning te kalibreren? Is er een slimmere manier?
Je doet het goed op deze manier. Een slimmere en snellere manier is er niet. Grove afstelling gedurende het eerste stookseizoen, finetuning gedurende het 2e stookseizoen.

Wat wel kan is dat je de curve en offset niet helemaal goed krijgt voor elke buitentemperatuur. In dat geval kun je nog een eigen stooklijn instellen in 1.9.7.1 (SMO40). Deze activeer je dan door de curve en offset op 0 te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 23:12
G-addict schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:41:
[...]

Je doet het goed op deze manier. Een slimmere en snellere manier is er niet. Grove afstelling gedurende het eerste stookseizoen, finetuning gedurende het 2e stookseizoen.

Wat wel kan is dat je de curve en offset niet helemaal goed krijgt voor elke buitentemperatuur. In dat geval kun je nog een eigen stooklijn instellen in 1.9.7.1 (SMO40). Deze activeer je dan door de curve en offset op 0 te stellen.
Ok bedankt! Ik ga aan de slag.

Andere vraag over waterzijde inregelen (ook een langdurig proces volgens mij), mijn circuits zien er nu zo uit (T_retour per lus per verdieping versus T_aanvoer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZz3KXjey-v0iyl-P9jvPIp2vIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkqo5nfBst6kPcp4WgSikJEO.png?f=fotoalbum_large

Klopt mijn volgende interpretatie:
  1. Aanvoer temperatuur is gelijk per verdieping, dus dat zit goed
  2. 2e verdieping (rechts) is goed: retour temp allemaal vrijwel gelijk
  3. 1e verdieping (midden) & BG (links) is kan beter, nog behoorlijk wat verschil tussen max en min retour temp (sommige lussen hebben 0.5 graden afkoeling, andere 1.0, factor 2 verschil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Atomstar schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:58:
[...]

Ok bedankt! Ik ga aan de slag.

Andere vraag over waterzijde inregelen (ook een langdurig proces volgens mij), mijn circuits zien er nu zo uit (T_retour per lus per verdieping versus T_aanvoer):

[Afbeelding]

Klopt mijn volgende interpretatie:
  1. Aanvoer temperatuur is gelijk per verdieping, dus dat zit goed
  2. 2e verdieping (rechts) is goed: retour temp allemaal vrijwel gelijk
  3. 1e verdieping (midden) & BG (links) is kan beter, nog behoorlijk wat verschil tussen max en min retour temp (sommige lussen hebben 0.5 graden afkoeling, andere 1.0, factor 2 verschil)
Heb je de sensoren gekalibreerd? Ofwel in een bak water gehangen en eventuele meetverschillen eruit geprogrammeerd.

Een gelijke retourtemperatuur is een mooi startpunt, maar uiteindelijk zal je de ene groep toch wat meer of minder flow moeten gaan geven dan een andere, waardoor de retourtemperaturen niet meer exact gelijk zullen zijn.

Bijvoorbeeld een geheel inpandige ruimte zal minder warmteverlies hebben dan een ruimte die grenst aan een buitenwand, dus minder flow, grotere dT en lagere gemiddelde vloertemperatuur
Waarschijnlijk wil je je badkamer iets warmer hebben dan je slaapkamer, dus meer flow, kleinere dT en hogere gemiddelde vloertemperatuur.

enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 22:07
Gerbenvl schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:15:
[...]

Ik heb een vraag mbt de opmerking dat het vreemd is dat de laadpomp op 100% loopt.

Ik heb ook vloerverwarming en werk dus met een dT van 7 bij-10. Mijn dT op BT3 en BT12 is 3 graden op dit moment en mijn laadpomp draait ook altijd maximaal, ik heb hem alleen begrenst op 90%.

Ik dacht altijd dat het wenselijk was om de laadpomp max te laten draaien om zoveel mogelijk vermogen je vloer in te krijgen maar ik hoor uit deze opmerking dat dit niet wenselijk is?

Waarom niet en wat zou een wenselijke percentage zijn voor de laadpomp?
Waarom zou mijn pomp zo hard werken dan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tERw3VOkVf-MWfZWzM4gvWpljzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emfdnQj925qHJhsvAlniwcTP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Benjamin1 op 13-11-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op woensdag 13 november 2024 @ 10:25:
[...]

Ik zeg ook niet dat de berekende aanvoertemperatuur wijzigt. Ik zei dat de aanvoertemperatuur hoger wordt dan de berekende aanvoertemperatuur op basis van de ingestelde dT. De dT sturing lijkt dus voorrang te hebben op de sturing op aanvoertemperatuur.

Bij mij staat de dT bij DOT op 4 bij -20. Volgens mij kan ik niet lager dan -20 instellen, maar ik ga dat nog eens nakijken omdat ik onlangs begreep dat diot invloed heeft op de compressorcurve als deze op automatisch staat. Bij lagere buitentemperaturen vind ik mijn warmtepomp nog iets te hard van stapel lopen.

[...]
Sorry leesfoutje ;-) SMO40: ik zie hier niks regelen op de aanvoertemperatuur. Ja er ontstaat altijd een overshoot van de aanvoer temp over de berekende aanvoer. Maar dat lijkt gewoon te komen omdat de compressor vrolijk door pruttelt op een vrij vaste compressor functie die bij de buiten temperatuur hoort. De dT sturing lijkt alleen de snelheid van de laadpomp te sturen, verder niks.

DOT: ik kan hem in het menu lager zetten dan -20. Maar de "gewenste compressor frequentie" worden er tijdens een run niet lager van. Zie die al niet meer lager worden na de -15. Toen ik het laatst probeerde toen het wat kouder was deden alleen de settings -15, -10 en -5 wat. Alle tussenliggende stappen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Benjamin1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik heb een vraag mbt de opmerking dat het vreemd is dat de laadpomp op 100% loopt.

Ik heb ook vloerverwarming en werk dus met een dT van 7 bij-10. Mijn dT op BT3 en BT12 is 3 graden op dit moment en mijn laadpomp draait ook altijd maximaal, ik heb hem alleen begrenst op 90%.

Ik dacht altijd dat het wenselijk was om de laadpomp max te laten draaien om zoveel mogelijk vermogen je vloer in te krijgen maar ik hoor uit deze opmerking dat dit niet wenselijk is?

Waarom zou mijn pomp zo hard werken dan?[Afbeelding]
Nouja het feit dat hij altijd naar de max gaat vind ik raar. Blijkbaar haalt hij de gewenste dT door de regeling niet? Maar dat je dT al 3 is dan lijkt me dit wel voldoende. Dus dat is gek. Wat wordt je dT als je je laadpomp vast op 50% zet? Substantieel hoger? Pomp altijd op 100% lijkt me voor levensduur en stroomverbruik niet zo top.

Bij mij ging hij ook bijna altijd naar de max toen ik nog 22mm (staal) hoofdleidingen had en de boel voor sommige radiatoren helemaal over zolder liep. Nu ik voor alles naar 28mm hoofdleiding ben en de lange lussen over zolder eruit zijn draait mijn laadpomp met dit weer op hooguit 30%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Als ik de pomp op 50% vastzet, stijgt mijn dT naar een 4.6 graden...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMJG8RQ3Uks55LCHH7oVT-4vl_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbZHxFqLvV5icnoufhigUIVZ.jpg?f=fotoalbum_large

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:16
het valt me op dat bij mijn smo S40 nu al ongeveer 2 weken geen weer informatie meer weergeeft.
hierdoor werkt de invloed van de weerregeling ook niet meer.

hebben meer mensen hier last van?

• Benjamin1
riberts schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:47:
het valt me op dat bij mijn smo S40 nu al ongeveer 2 weken geen weer informatie meer weergeeft.
hierdoor werkt de invloed van de weerregeling ook niet meer.

hebben meer mensen hier last van?
Ja dit heb ik ook gehad een paar maand geleden na een update.

Ik heb het weer aan de gang gekregen door de verbindingslijn te verwijderen en een nieuwe aanmaken.
Met de deze verbindingslijn wordt info van internet afgehaald voor oa my uplink maar ook de weerregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:16
Benjamin1 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:07:
[...]

Ja dit heb ik ook gehad een paar maand geleden na een update.

Ik heb het weer aan de gang gekregen door de verbindingslijn te verwijderen en een nieuwe aanmaken.
Met de deze verbindingslijn wordt info van internet afgehaald voor oa my uplink maar ook de weerregeling
Heb het gelijk geprobeerd en het werkt voor mij ook.
Bedankt!

• martius
FYI.

Ik was al een tijdje opzoek naar een manier om de "Charge pump speed (EB101)" van de verwarming te beïnvloeden aangezien de pomp naast onze slaapkamer hangt en bij 80% hinderlijk geluid produceert. Overdag maakt het geluid niet zo veel uit.

Daar waar de instelling AUTO de voorkeur heeft (toch?) voelde ik er niet veel voor om dit elke avond/ochtend handmatig te veranderen.

Het menu in de SMO S40 waar het om gaat is: 7.1.2.4.1

Er zijn twee manier om dit geautomatiseerd te doen middels HA ben ik achter.

MANUAL. Vanuit HA kan je middels de entity "switch.operating_mode_circulation_pump_heating_heat_pump_1_40784" schakelen tussen AUTO of MANUAL. Wanneer deze op MANUAL staat pakt hij de waarde die je op de SMO S40 hebt ingesteld in menu 7.1.2.4.1. Bij mij is dat nu 75% want daarboven hinderlijk.

AUTO. Hier zijn twee entities die aangepast kunnen worden om invloed uit te oefenen op de speed van de charge pump, te weten:
  • number.speed_circulation_pump_waiting_mode_heat_pump_1_40842 > bij mij nu 30%
  • number.max_speed_controlled_charge_pump_eb101_40868 > bij mij nu 100% echter deze zou ik ook naar 75% zetten om de MANUAL waarde te spiegelen

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:46:
[...]

Waarom zou mijn pomp zo hard werken dan?[Afbeelding]
Het plaatje met de temperaturen en graadminuten is een prachtig voorbeeld dat de warmtepomp teveel power heeft in relatie tot het afgiftesysteem.
Of er staan gewoon teveel circuits dicht, of het is te zwaar uitgevoerd. Of alles staat open maar de leidingen zijn te dun.

Als er niet meer flow te behalen valt (de pomp loopt immers op max, waarschijnlijk is 90% hetzelfde als 100% behalve wat stiller) is het logisch dat de temperatuur dus ver boven het berekende komt. Dat is gewoon een gevolg. De compressor draait waarschijnlijk op het minimale. Hij kan niet minder leveren.
Idealiter is een aanvoertemperatuur die continue rond het berekende ligt.

Edit: ik moet ook even beter kijken voordat ik wat roep:
De retour is namelijk al 23 dus logisch dat de aanvoer daar 2 of 3 Kelvin boven ligt.
De berekende temperatuur (maar iets hoger dan de retour) zal gemanipuleerd zijn door een invloed zoals SPA, weer of ruimtevoeler. Het was de regeling zijn bedoeling hier om snel de graadminuten weg te werken!
Toch is de dT best veel. Ik denk dat er afsluiters zijn dichtgelopen.

dT is eigenlijk min of meer een gevolg. Een fysiek gebeuren, geen doel op zich.
Het doel is de berekende Ta te halen en die is gekoppeld aan de curve.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 14-11-2024 19:22 ]

• dvdhaar
martius schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:54:
FYI.

Ik was al een tijdje opzoek naar een manier om de "Charge pump speed (EB101)" van de verwarming te beïnvloeden aangezien de pomp naast onze slaapkamer hangt en bij 80% hinderlijk geluid produceert. Overdag maakt het geluid niet zo veel uit.

Daar waar de instelling AUTO de voorkeur heeft (toch?) voelde ik er niet veel voor om dit elke avond/ochtend handmatig te veranderen.

Het menu in de SMO S40 waar het om gaat is: 7.1.2.4.1

Er zijn twee manier om dit geautomatiseerd te doen middels HA ben ik achter.

MANUAL. Vanuit HA kan je middels de entity "switch.operating_mode_circulation_pump_heating_heat_pump_1_40784" schakelen tussen AUTO of MANUAL. Wanneer deze op MANUAL staat pakt hij de waarde die je op de SMO S40 hebt ingesteld in menu 7.1.2.4.1. Bij mij is dat nu 75% want daarboven hinderlijk.

AUTO. Hier zijn twee entities die aangepast kunnen worden om invloed uit te oefenen op de speed van de charge pump, te weten:
  • number.speed_circulation_pump_waiting_mode_heat_pump_1_40842 > bij mij nu 30%
  • number.max_speed_controlled_charge_pump_eb101_40868 > bij mij nu 100% echter deze zou ik ook naar 75% zetten om de MANUAL waarde te spiegelen
Ik merk dat als je number.max_speed_controlled_charge_pump_eb101_40868 aanpast naar bijv 70% en je ziet hem daarna weer op op 100% dan blijft de pomp op 70% draaien en loopt dan langzaam pas weer op naar de gewenste “auto” snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
dvdhaar schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:17:
[...]

Ik merk dat als je number.max_speed_controlled_charge_pump_eb101_40868 aanpast naar bijv 70% en je ziet hem daarna weer op op 100% dan blijft de pomp op 70% draaien en loopt dan langzaam pas weer op naar de gewenste “auto” snelheid.
Interessant. Dat heb ik nog niet ervaren. Mogelijk dat de instelling bedoelt is om een grens aan te geven en niet een waarde die direct wordt doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Benjamin1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:49:
Als ik de pomp op 50% vastzet, stijgt mijn dT naar een 4.6 graden...[Afbeelding]
Ja dat lijkt me ook prima genoeg. Waarop staat je dT instelling in menu 7.1.6.2? Op vloerverwarming? Heb het idee dat de S regeling wel naar een hele strakke / lage dT pompt bij de huidige buiten temperaturen die bijna niet haalbaar is.

Vloerverwarming setting bij de non S betekend dat hij pompt naar een dT van 7 bij de DOT temperatuur. En bij hogere buitentemperaturen zoals nu zie ik bij mij rond de de 4dT. Bij de S regeling zie ik hem inderdaad trachten naar 2 - 3 graden dT te pompen nu. Lijkt me erg fanatiek en dan moet je nogal flink (hoofd)leiding diameters hebben wil je dat halen, of weinig afgifte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
[...]

Vloerverwarming setting bij de non S betekend dat hij pompt naar een dT van 7 bij de DOT temperatuur. En bij hogere buitentemperaturen zoals nu zie ik bij mij rond de de 4dT. Bij de S regeling zie ik hem inderdaad trachten naar 2 - 3 graden dT te pompen nu. Lijkt me erg fanatiek en dan moet je nogal flink (hoofd)leiding diameters hebben wil je dat halen, of weinig afgifte 8)7
De dT bij DOT kan prima lager worden ingesteld waardoor je warmtepomp waarschijnlijk ook wat rustiger zal draaien Ik heb een dT van 4 graden bij -20 en dat functioneert tot nu toe prima tot nachten met een buitentemperatuur van -10. Wel in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Gerbenvl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:01:
[...]

Ja dat lijkt me ook prima genoeg. Waarop staat je dT instelling in menu 7.1.6.2? Op vloerverwarming? Heb het idee dat de S regeling wel naar een hele strakke / lage dT pompt bij de huidige buiten temperaturen die bijna niet haalbaar is.

Ja heb idd de instelling op vloerverwarming staan (meen ook dT van 7 bij mij -SMOS40).

Zou het dan helpen om deze instelling hoger te zetten naar een hogere dT bij -10 om een lagere pompsnelheid te bereiken? Dan heeft de regeling meer speelruimte toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:56:
[...]

Ja heb idd de instelling op vloerverwarming staan (meen ook dT van 7 bij mij -SMOS40).

Zou het dan helpen om deze instelling lager te zetten naar een hogere dT bij -10 om een lagere pompsnelheid te bereiken? Dan heeft de regeling meer speelruimte toch?
Standaard staat hij op VV+rad die kun je ook proberen. Of daar de handmatige optie kiezen en een waarde invullen.

Maar ik weet het niet of dit de manieren zijn. Mij lijkt het juist dat dT een gevolg is en geen setpoint.
Een dT van 10K in de vloer kan bij een net opgestarte vloerverwarming en hoge buitentemperatuur.
Bij -10 buiten ga je niet veel verder komen dan 7K, je zit aan de stroomgrens en daarmee aan het maximale wat de WP kan.

Gekloot met al deze settings is mijn inziens alleen maar aan de orde bij een mismatch in je systeem.

Edit: maar ik zal er bij mij ook eens mee spelen en de dT bij -10 op 4K zetten.
Met een flow van 30 lpm zou ik dan 8376 Watt vermogen kwijt kunnen.
(7K haalt hij niet eens wat dat zou ruim 14 kW zijn en volgens de specs haalt hij 9 kW bij -10)

Dat verlagen naar 4K impliceert dat hij bij de huidige buitentemperatuur van 10 graden naar een hogere pompsnelheid moet gaan. Zal er eens mee stoeien.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 15-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:39:
[...]

Standaard staat hij op VV+rad die kun je ook proberen. Of daar de handmatige optie kiezen en een waarde invullen.

Maar ik weet het niet of dit de manieren zijn. Mij lijkt het juist dat dT een gevolg is en geen setpoint.
Een dT van 10K in de vloer kan bij een net opgestarte vloerverwarming en hoge buitentemperatuur.
Bij -10 buiten ga je niet veel verder komen dan 7K, je zit aan de stroomgrens en daarmee aan het maximale wat de WP kan.

[...]
De begeleidende tekst die er in de SMO(S)40 staat geeft mij het gevoel dat het een setpoint is: "Hier wordt het type afgifte systeem ingesteld waar de circulatiepomp verwarmingssysteem naar toe werkt."

VV+rad geeft bij mij gewenste dT van 15 bij DOT. Het is lastig te zeggen waar hij dan naar toe pompt nu omdat het buiten veel warmer dan de DOT is. Zou handig zijn net als bij compressor frequentie dat er in de info ergens een "gewenste dT" gemeld stond :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:36:
[...]

De begeleidende tekst die er in de SMO(S)40 staat geeft mij het gevoel dat het een setpoint is: "Hier wordt het type afgifte systeem ingesteld waar de circulatiepomp verwarmingssysteem naar toe werkt."

VV+rad geeft bij mij gewenste dT van 15 bij DOT. Het is lastig te zeggen waar hij dan naar toe pompt nu omdat het buiten veel warmer dan de DOT is. Zou handig zijn net als bij compressor frequentie dat er in de info ergens een "gewenste dT" gemeld stond :-)
Is het ook, een setpoint. De regelaar stuurt op aanvoertemperatuur én dT. Zo is het mij uitgelegd door de service specialist van de fabrikant.

Het lijkt erop dat de dT regeling voorrang heeft op de gewenste aanvoertemperatuur.

Je kunt overigens in 5.1.3 (SMO40) bij max versch. aanvoertemp instellen hoever de aanvoertemperatuur over de berekende aanvoertemperatuur heen mag. Als de aanvoertemperatuur deze waarde overschrijd dan zou de regeling de graadminuten moeten resetten naar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
Ik ben nu ook bezig met het vinden van de goede dT instelling.
Ik wil deze zo instellen dat ik zie dat de circulatiepomp iets onder de 100% komt, zodat ik in het regelgebied van de circulatiepomp kom.
De regeling van de circulatiepomp is echt traag. Ik zie dat de waarde van de circulatiepomp na ieder uur pas wordt aangepast. Doordat mijn warmtepomp nog niet eens runs maakt van 1 uur, werd deze waarde ook nooit aangepast tijdens een run. Mogelijk start de circulatiepomp weer met de waarde waarmee deze in de vorige run is geëindigd. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het wijzigen van de dT instelling niet echt effect had.
Nu zet ik tijdelijk mijn graadminuten op een grote negatieve waarde, en mijn stooklijn wat hoger, zodat ik een langere run krijg en zo een goede dT instelling vinden.

Doordat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft t.o.v. afgifte vermogen, verwacht ik dat mijn dT iets hoger moet zijn dan 7 graden (standaard vloerverwarming). Ik verwacht dat deze op ongeveer 9 / 10 graden moet staan, en dat dan de circulatiepomp net iets minder dan 100% draait.

[ Voor 5% gewijzigd door Gurk2 op 15-11-2024 18:18 ]

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gurk2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:16:
Ik ben nu ook bezig met het vinden van de goede dT instelling.
Ik wil deze zo instellen dat ik zie dat de circulatiepomp iets onder de 100% komt, zodat ik in het regelgebied van de circulatiepomp kom.
De regeling van de circulatiepomp is echt traag. Ik zie dat de waarde van de circulatiepomp na ieder uur pas wordt aangepast. Doordat mijn warmtepomp nog niet eens runs maakt van 1 uur, werd deze waarde ook nooit aangepast tijdens een run. Mogelijk start de circulatiepomp weer met de waarde waarmee deze in de vorige run is geëindigd. Daarom dacht ik in eerste instantie ook dat het wijzigen van de dT instelling niet echt effect had.
Nu zet ik tijdelijk mijn graadminuten op een grote negatieve waarde, en mijn stooklijn wat hoger, zodat ik een langere run krijg en zo een goede dT instelling vinden.

Doordat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft t.o.v. afgifte vermogen, verwacht ik dat mijn dT iets hoger moet zijn dan 7 graden (standaard vloerverwarming). Ik verwacht dat deze op ongeveer 9 / 10 graden moet staan, en dat dan de circulatiepomp net iets minder dan 100% draait.
Je kunt een beetje inschatten aan de hand van de retourtemperatuur wat er mogelijk is.

Hier gaat dat als volgt:
De retour is meestal iets van 22 tot 25 graden.
Met de huidige buitentemperatuur kan ik de warmtepomp wel 15 kW laten leveren en gaat de Ta richting de 35 met Tr 25. Maar dat komt natuurlijk niet voor in de praktijk.

Mocht het kouder worden dan gaat de retourtemperatuur steeds minder snel omhoog (ook door de defrosts) en mocht het lukken om deze op 26 te krijgen bij een Ta van 30 dan wordt het in huis 23 graden minstens (in mijn huis).
Als het nou echt goed vriest dan zal het gewoon niet mogelijk zijn een Ta te halen van 32. Het houdt namelijk rond de 30 graden dan wel op want met een 30-26 zit het met 4K en 32 lpm al op 9 kW.

9 kW is wat de AMS 10-12 kan bij -10

Met deze getallen in de gedachte kun je je stooklijn bepalen en het heeft geen zin om dan een lijn te kiezen die veel hoger gaat dan die 30, want daar kom je niet. Ja het kan wel, dan moet de flow omlaag of groepen dichtlopen. Of het elektrisch element moet helpen.

Stel je doet dat:
Met een 8K (34-26) en bij 16 lpm haal je dan wel de stooklijn maar qua vermogen blijft het ~9 kW. En qua rendement is 34 graden ongunstiger dan 30.

Voor een warmtepomp is het motto gewoon 'go with the flow'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Laatst online: 15:55

DJR

Beste forum leden, hier een Nibe S1155.

Ik zoek een verklaring voor de volgende S1155 Brine in sensor die regelmatig warmte de bron in brengt. Wat is daarvan het nut? Die warmte zou toch door de leidingen moeten gaan. Is dit eigenlijk wel OK? Ik zie met het huidige weertype ook dat Brine in (BT10) temperatuur hoger is dan Brine uit (BT11).

Kan iemand met een Nibe S-serie bevestigen dat dit een normaal patroon is? Ik zou het juist omgekeerd verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUhPqSiNNaFBjOjdQRGK1AEWSZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7nr20zstlx0VavxTIUbtZEj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DJR op 16-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb de DOT parameters nog wat realistischer ingesteld.

DOT temperatuur -10
Warmteverlies bij -10 (benodigd verm.) 9 kW
Afgiftesysteem handmatig: dT 4,2 K

Standaard wordt gerekend met een dT van 7 K bij vloerverwarming. Ik weet dat ik dat niet ga halen, met een haalbare flow van 32 lpm zit ik bij 4,2K op de ongeveer 9 kW.

Dit kun je gemakkelijk uitrekenen.

Na deze wijziging ging de pompsnelheid omhoog naar 70%, deze zat rond de 60%.

edit: een dikke dag later ging de pompsnelheid naar maximaal. dT ongeveer 2K

[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 17-11-2024 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leo0n
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-08 20:13
Ik heb nu ruim een jaar een Nibe warmtepomp in gebruik. Maar ik ben niet echt tevreden over mijn regeling. Ik ben hier de laatste tijd wat meer ingedoken.

Wij hebben een F2120-16 met SMO40 als besturing. De warmtepomp zit direct aangesloten op alleen vloerverwarming die nu ook ongeveer 1,5 jaar er ligt (goed geïsoleerd). Ons huis is van 1958, maar ons woongedeelte hebben we opnieuw opgebouwd waardoor deze ook voldoet aan de huidige isolatie normen. Er zijn nog wel ruimtes die kwa isolatie waarde lager zitten. Deze worden geregeld door naregeling, maat omdat dit niet de woonruimtes zijn krijgen ze voldoende warmte over het algemeen.

Maar het viel me op dat de warmtepomp vaak in en uit schakelt door de dag heen. Ik heb al het een en ander geprobeerd om de curve aan te passen, deze staat nu zelfs op 3 -2 en blijft het in de woonkamer nog steeds ruim 20 graden (met een buitentemperatuur van 8). Maar als nog blijft de warmtepomp inschakelen en na ongeveer een kwartier schakelt hij alweer uit. Nu lees ik dat het beter is als hij continue loopt.

Het volgende is mij opgevallen. Zodra de warmtepomp start, krijg ik een aanvoertemperatuur van ongeveer 26 graden. Hierdoor lopen de graad minuten direct terug omdat de berekende temperatuur nu rond de 22 graden ligt. Kan ik door ergens iets van instellingen te veranderen de temperatuur meer reguleren zodat deze rond de berekende temperatuur binnen komt? Of komt dit nu vooral om het buiten nog te warm is voor de vraag die ik nu nodig heb? Vorig jaar in de winter heeft hij ook veel start/stops gehad. Maar toen was ik niet bezig met het optimaliseren van de warmtepomp.

Kwa aansluitingen, het leidingwerk komt binnen en gaat via een driewegklep naar het warm water vat en een buffervat voor de vloerverwarming. De temperatuursensoren BT25 external supply zit voor de driewegklep en BT71 external retour zit net voor de charge pomp.
Het buffervat staat parallel aan de vloerverwarming verdeler. Die heeft een eigen pomp om alles rond te pompen als de warmtepomp uit staat. De chargepomp staat op handmatig zodat deze uitgaat als de warmtepomp ook niet draait.

Ik heb nu net de logging aangezet in HA, dus over een paar dagen zou ik eventueel wat grafieken kunnen plaatsen mocht dit handig zijn.

Alvast bedankt!

EDIT
Ik heb nog even de sensoren nagelopen, BT25 zit op het T-stuk bij de aanvoer van de vloerverwarming-buffervat, BT63 zit voor de driewegklep.

[ Voor 3% gewijzigd door leo0n op 16-11-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@leo0n

Jouw warmtepomp is erg zwaar. In de winter heb je het wellicht nodig maar de milde buitentemperatuur en het gegeven dat een deel van de woning (dat wel is meeberekend) reeds op temperatuur is maakt dat de warmtepomp aan/uit moet.

Wat je kunt doen is de minimale temperatuur rond de 25 graden instellen en gedurende de nacht de curve 2 of 3 punten omlaag gooien zodat het warmtebuffer in de vloer afkoelt en er overdag weer gecompenseerd moet worden. Dan krijg je langere runs.

PS BT25 twijfel ik over of die bij jou op de juiste plek zit. Jouw graadminuten worden dan erg beïnvloed door een SWW run. k heb BT63 voor de driewegklep. Die geven tijdens verwarmen dezelfde getallen maar tijdens SWW uiteraard niet.

Edit : aha ik zag net jouw edit 😉

[ Voor 23% gewijzigd door Knowbody op 16-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo0n
Knowbody schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:50:
@leo0n

Jouw warmtepomp is erg zwaar. In de winter heb je het wellicht nodig maar de milde buitentemperatuur en het gegeven dat een deel van de woning (dat wel is meeberekend) reeds op temperatuur is maakt dat de warmtepomp aan/uit moet.

Wat je kunt doen is de minimale temperatuur rond de 25 graden instellen en gedurende de nacht de curve 2 of 3 punten omlaag gooien zodat het warmtebuffer in de vloer afkoelt en er overdag weer gecompenseerd moet worden. Dan krijg je langere runs.

PS BT25 twijfel ik over of die bij jou op de juiste plek zit. Jouw graadminuten worden dan erg beïnvloed door een SWW run. k heb BT63 voor de driewegklep. Die geven tijdens verwarmen dezelfde getallen maar tijdens SWW uiteraard niet.
Bedankt voor je antwoord!

Ik had de sensoren nog even nagelopen, BT25 zit op het T-stuk bij de aanvoer van de vloerverwarming-buffervat, BT63 zit voor de driewegklep. ze gaan allemaal in een multikabel naar de SMO40.

Kwa temperatuur, ik zal het eens gaan proberen. Ik kom er nog op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
G-addict schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 18:00:
[...]
Is het ook, een setpoint. De regelaar stuurt op aanvoertemperatuur én dT. Zo is het mij uitgelegd door de service specialist van de fabrikant.
[...]
Bij de S serie zie ik sturing op aanvoertemperatuur, bij de non S bij mij iig niet. Zie ook deze van even geleden dat er op stooklijn 15 ook niks gebeurd:
Gerbenvl schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:39:
[...]
Hoe het bij de non S (SMO40) werkt: de compressor slaat aan op een frequentie op basis van de buiten temperatuur op de buitenunit (BT28). Bij het veranderen van de buitentemperatuur veranderd de compressor frequentie mee. Alleen als de graadminuten te diep negatief worden gaat de compressor harder lopen. Dit is bij de start GM - de helft van de start GM bijverwarming graadminuten.

Experiment waarmee ik dat eens getest heb. Stooklijn op max, meen 15+10. Bijverwarming start naar 2000 Graadminuten. Berekende aanvoertemperatuur schiet naar de max aanvoer temperatuur (45 bij mij). Maar als de compressor op 25hz liep dan blijft hij gewoon op 25hz draaien. Pas bij de -1060GM toert hij op als de start GM op -60 stond.

Let wel op dat als tijdens dit experiment het buiten kouder wordt de compressor wel wat harder gaat draaien ;-)
/break
Knowbody schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:39:
[...]
Edit: maar ik zal er bij mij ook eens mee spelen en de dT bij -10 op 4K zetten.
Met een flow van 30 lpm zou ik dan 8376 Watt vermogen kwijt kunnen.
(7K haalt hij niet eens wat dat zou ruim 14 kW zijn en volgens de specs haalt hij 9 kW bij -10)

Dat verlagen naar 4K impliceert dat hij bij de huidige buitentemperatuur van 10 graden naar een hogere pompsnelheid moet gaan. Zal er eens mee stoeien.
Volgens mij blijft de dT bij hogere buitentemperaturen gewoon naar de 3-4k gaan. Lager gaat hij niet. Lang geleden wel eens besproken:
LangeFries schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:33:
[...]

De dT werd in het verleden vastgelegd door de DOT en het type afgifte (VV en/of radiators), waarbij de dT bij DOT op 10 of 7 lag en dan lineair afliep naar 4 of 5 bij Tb=7 naar gelang VVW of niet. Nu lijkt het bij mij veel meer te varieren, maar als jij schrijft dat het bij jou vast ligt, vraag ik me af of dat bij jou nog zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
leo0n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:13:
Ik heb nu ruim een jaar een Nibe warmtepomp in gebruik. Maar ik ben niet echt tevreden over mijn regeling. Ik ben hier de laatste tijd wat meer ingedoken.

Wij hebben een F2120-16 met SMO40 als besturing. De warmtepomp zit direct aangesloten op alleen vloerverwarming die nu ook ongeveer 1,5 jaar er ligt (goed geïsoleerd). Ons huis is van 1958, maar ons woongedeelte hebben we opnieuw opgebouwd waardoor deze ook voldoet aan de huidige isolatie normen. Er zijn nog wel ruimtes die kwa isolatie waarde lager zitten. Deze worden geregeld door naregeling, maat omdat dit niet de woonruimtes zijn krijgen ze voldoende warmte over het algemeen.

Maar het viel me op dat de warmtepomp vaak in en uit schakelt door de dag heen. Ik heb al het een en ander geprobeerd om de curve aan te passen, deze staat nu zelfs op 3 -2 en blijft het in de woonkamer nog steeds ruim 20 graden (met een buitentemperatuur van 8). Maar als nog blijft de warmtepomp inschakelen en na ongeveer een kwartier schakelt hij alweer uit. Nu lees ik dat het beter is als hij continue loopt.

Het volgende is mij opgevallen. Zodra de warmtepomp start, krijg ik een aanvoertemperatuur van ongeveer 26 graden. Hierdoor lopen de graad minuten direct terug omdat de berekende temperatuur nu rond de 22 graden ligt. Kan ik door ergens iets van instellingen te veranderen de temperatuur meer reguleren zodat deze rond de berekende temperatuur binnen komt? Of komt dit nu vooral om het buiten nog te warm is voor de vraag die ik nu nodig heb? Vorig jaar in de winter heeft hij ook veel start/stops gehad. Maar toen was ik niet bezig met het optimaliseren van de warmtepomp.

Kwa aansluitingen, het leidingwerk komt binnen en gaat via een driewegklep naar het warm water vat en een buffervat voor de vloerverwarming. De temperatuursensoren BT25 external supply zit voor de driewegklep en BT71 external retour zit net voor de charge pomp.
Het buffervat staat parallel aan de vloerverwarming verdeler. Die heeft een eigen pomp om alles rond te pompen als de warmtepomp uit staat. De chargepomp staat op handmatig zodat deze uitgaat als de warmtepomp ook niet draait.

Ik heb nu net de logging aangezet in HA, dus over een paar dagen zou ik eventueel wat grafieken kunnen plaatsen mocht dit handig zijn.

Alvast bedankt!

EDIT
Ik heb nog even de sensoren nagelopen, BT25 zit op het T-stuk bij de aanvoer van de vloerverwarming-buffervat, BT63 zit voor de driewegklep.
Zo uit ijn hoofd zit bt71 verkeerd. Die hoort in de retour van de vloerverwarming, voor het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
leo0n schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:13:
[...]

[...]
Ja bij de start draait hij altijd even kort op een hogere frequentie. Je hebt een enorme warmtepomp en stooklijn 3-2. Dus die graadminuten zullen bij de huidige buiten temperaturen al snel weg zijn.

Schakelt hij altijd na een kwartier al weer uit? Dat is wel kort... Start GM compressor zou je eventueel kunnen verhogen nu. Dan draait hij wat langer. Wel even opletten of dat niet teveel temperatuur schommeling in huis geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:02:
[...]
Volgens mij blijft de dT bij hogere buitentemperaturen gewoon naar de 3-4k gaan. Lager gaat hij niet. Lang geleden wel eens besproken:

[...]
Ja tot in den treure en het blijft interessant ;-)

Bij 25 Hz (bij sommigen 20 Hz) wordt het minimaal vermogen afgegeven. De dT is dan wat het is. Mogelijk gaat de pompsnelheid naar de maximale waarde om het vermogen kwijt te kunnen. Beschikt het afgiftesysteem over genoeg flow dan zie je niet snel die 100%.

Afhankelijk van hoe ver er nog ingehaald moet worden met de graadminuten gaat de compressor ook nog even door en gaat pas naar dat minimale toerental als hij op de terugweg weer in de buurt komt van de -60. Dat gebeurt ongeveer bij -120 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:02:
[...]

Zo uit ijn hoofd zit bt71 verkeerd. Die hoort in de retour van de vloerverwarming, voor het buffervat.
Dat hangt er vanaf. Zonder buffervat zit GP12 in de retour en met buffervat zit GP10 in de aanvoer. Hij schrijft echter dat BT71 in de retour zit.
Waar zit dan die charge pump ;-)

plaatjes plaatjes plaatjes zeggen meer.
Leon kijk hier eens: https://www.nibe.eu/nl-be...incipeschemas-hydraulisch

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 16-11-2024 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:39:
Bij de non S heeft de stooklijn geen directe invloed op de compressor frequentie. Weet niet hoe dat bij de S is?

[...]
Dit nog eens bij een S regelaar geprobeerd. Stooklijn wat omhoog. Berekende aanvoer temperatuur gaat natuurlijk omhoog. Graadminuten veranderen niet meteen heel negatief. Compressor toert wel meteen op om nieuwe berekende aanvoer temperatuur te halen.

Echt heel anders dan bij de non S regelaar.

Ik denk tenminste dat het in de regelaar zit, maar het is ook wel een andere buitenunit F2050-10 met de S regelaar vs AMS 20-06 met een non S regelaar.

Zou iemand met een niet S regelaar dus met de draaiknop (SMO20, SMO40 of VVM) dit experiment ook eens kunnen doen? Let wel op dat je graadminuten niet te negatief worden, want dan gaat hij ook harder lopen. Let ook op dat het ondertussen buiten niet kouder wordt, want ook dan gaat hij harder. Misschien lukt dat nu nog niet omdat het buiten vrij warm is en je compressor toch op de minimum frequentie makkelijk de gewenste Ta haalt. Maar ergens volgende week zou het wel moeten kunnen om dit te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gerbenvl op 16-11-2024 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leo0n
Gerbenvl schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:05:
[...]
Schakelt hij altijd na een kwartier al weer uit? Dat is wel kort... Start GM compressor zou je eventueel kunnen verhogen nu. Dan draait hij wat langer. Wel even opletten of dat niet teveel temperatuur schommeling in huis geeft.
Ja hij schakelde vandaag 3x na ongeveer een kwartier zeg maximaal een half uur weer uit.
Knowbody schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:18:
[...]

Dat hangt er vanaf. Zonder buffervat zit GP12 in de retour en met buffervat zit GP10 in de aanvoer. Hij schrijft echter dat BT71 in de retour zit.
Waar zit dan die charge pump ;-)

plaatjes plaatjes plaatjes zeggen meer.
Leon kijk hier eens: https://www.nibe.eu/nl-be...incipeschemas-hydraulisch
Het buffervat en de retour leiding van het warm water zitten dicht bij de motor. De sensor zit op het T stuk van retour vloerverwarming en buffervat. 10 cm verderop zit de retour van het warm water en daarna zit meteen de charge pomp. Lijkt wel goed te zitten zo.
Het lijkt erop dat de warmtepomp is aangesloten zoals in aansluitschema 24LW-002 met parallelbuffer C.

Ik weet nu in ieder geval waar ik het een en ander kan veranderen om te kijken of het beter wordt. Ik heb mijn HA al ingesteld dat hij automatisch savonds de offset wat verlaagd en smorgens weer verhoogd. Eens kijken wat dat oplevert vanavond.
De graadminuten ook maar meteen wat aangepast. Eigenlijk niet goed om meerdere veranderingen in een keer door te voeren, maar wie weet is het meteen een goede gok :P. Bedankt voor jullie antwoorden en ik houd jullie op de hoogte!
Pagina: 1 ... 71 ... 94 Laatste