Top, zodra mijn wp weer functioneert zal ik eens kijken of ik nog voorbij -20⁰C kan instellen.Gerbenvl schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:21:
[...]
Nee de DOT bepaalt het eindpunt van de compressor curve. Dus DOT -10 dan gaat hij voluit als het buiten -10 is. Meestal 110hz.
Boven de 5 graden gaat hij meestal 25hz en vanaf daar wordt het dan een vrij lineaire lijn naar 110hz op de DOT temperatuur.
Ik heb het idee dat de DOT instelling niet veel doet bij mij. Ik heb deze op -40 C gezet. Mijn warmtepomp is te veel over gedimensioneerd, en lukt mij niet om deze iets rustiger te krijgen, waardoor ik aan / uit gedrag krijg. Met de huidige buitentemperatuur draait deze nu veel op 40 Hz, maar deze zou het met huidige buitentemperatuur met 25 Hz ook wel aankunnen. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik heb het idee dat de compressor frequentie temperatuur afhankelijk is. Ik heb trouwens de SMO S40, dus kan niet zoals bij de SMO 40 een compressor curve instellen. Jullie misschien nog ideeën?Gerbenvl schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:21:
[...]
Nee de DOT bepaalt het eindpunt van de compressor curve. Dus DOT -10 dan gaat hij voluit als het buiten -10 is. Meestal 110hz.
Boven de 5 graden gaat hij meestal 25hz en vanaf daar wordt het dan een vrij lineaire lijn naar 110hz op de DOT temperatuur.
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
SWW is sanitair warm water idd. Ik zag in je eerdere posts dat je die voorheen wel in gebruik had, vandaar mijn beredenering. En dan zou je ook deze toename op BT12 en BT3 zien,Sunri5e schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:47:
[...]
Maar SWW is toch voor het warm water vat? Niet voor het verwarmingsgedeelte. BT6 en BT7... Daarnaast heb ik SWW uit staan in het systeem.
Stooklijn verlagen? dT verkleinen?Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ik heb het idee dat de DOT instelling niet veel doet bij mij. Ik heb deze op -40 C gezet. Mijn warmtepomp is te veel over gedimensioneerd, en lukt mij niet om deze iets rustiger te krijgen, waardoor ik aan / uit gedrag krijg. Met de huidige buitentemperatuur draait deze nu veel op 40 Hz, maar deze zou het met huidige buitentemperatuur met 25 Hz ook wel aankunnen. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik heb het idee dat de compressor frequentie temperatuur afhankelijk is. Ik heb trouwens de SMO S40, dus kan niet zoals bij de SMO 40 een compressor curve instellen. Jullie misschien nog ideeën?
Stooklijn lijkt mij goed ingesteld, omdat de binnentemperatuur netjes op 21 graden blijft.
dT verkleinen zal ik eens proberen, bedankt voor de tip.
Wellicht een domme vraag, maar op welke temperatuursensor worden de graadminuten berekend?
Ik dacht altijd dat dit op de ruimtesensor werd berekend, in mijn geval de rmu40.
Maar door een fout had ik het afgelopen weekend mijn naregeling laten dichtsturen in de woonkamer waar de rmu40 hangt. De graadminuten hadden hetzelfde patroon als daarvoor en erna, terwijl de woonkamer temperatuur wel zakte van 20,5 graad Celsius naar 18,5 in een dag of 2.
Sowieso vind ik het een vreemd patroon bij mij. Als de WP draait, wordt het aantal graadminuten in rap tempo terug naar 0 gebracht. Na het uitschakelen van de WP gaan de graadminuten met diezelfde steilheid van de lijn weer naar beneden.
Ik dacht altijd dat dit op de ruimtesensor werd berekend, in mijn geval de rmu40.
Maar door een fout had ik het afgelopen weekend mijn naregeling laten dichtsturen in de woonkamer waar de rmu40 hangt. De graadminuten hadden hetzelfde patroon als daarvoor en erna, terwijl de woonkamer temperatuur wel zakte van 20,5 graad Celsius naar 18,5 in een dag of 2.
Sowieso vind ik het een vreemd patroon bij mij. Als de WP draait, wordt het aantal graadminuten in rap tempo terug naar 0 gebracht. Na het uitschakelen van de WP gaan de graadminuten met diezelfde steilheid van de lijn weer naar beneden.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Volgens mij op de aanvoertemperatuur.
SMO berekent een aanvoer temperatuur, en die probeert die te maken. Als aanvoertemperatuur hoger is dan berekend, dan nemen de graadminuten toe.
Driehoek patroon heb ik ook. Ongeveer zelfde steilheid naar beneden als naar boven. Mooier is als warmtepomp het vermogen zo regelt dat je een rechte lijn krijgt, waardoor je continue dezelfde aanvoertemperatuur krijgt. Dit is iets wat ik niet voor elkaar krijg (waarschijnlijk door over gedimensioneerde unit).
SMO berekent een aanvoer temperatuur, en die probeert die te maken. Als aanvoertemperatuur hoger is dan berekend, dan nemen de graadminuten toe.
Driehoek patroon heb ik ook. Ongeveer zelfde steilheid naar beneden als naar boven. Mooier is als warmtepomp het vermogen zo regelt dat je een rechte lijn krijgt, waardoor je continue dezelfde aanvoertemperatuur krijgt. Dit is iets wat ik niet voor elkaar krijg (waarschijnlijk door over gedimensioneerde unit).
BT25RISL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:34:
Wellicht een domme vraag, maar op welke temperatuursensor worden de graadminuten berekend?
Ik dacht altijd dat dit op de ruimtesensor werd berekend, in mijn geval de SMO40.
Maar door een fout had ik het afgelopen weekend mijn naregeling laten dichtsturen in de woonkamer waar de SMO40 hangt. De graadminuten hadden hetzelfde patroon als daarvoor en erna, terwijl de woonkamer temperatuur wel zakte van 20,5 graad Celsius naar 18,5 in een dag of 2.
Maar op de sanitair warm water gebeurd er helemaal niets qua SWW. Die lijnen blijven mooi horizontaal lopen....G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:14:
[...]
SWW is sanitair warm water idd. Ik zag in je eerdere posts dat je die voorheen wel in gebruik had, vandaar mijn beredenering. En dan zou je ook deze toename op BT12 en BT3 zien,
Hoe groot is je dT nu? Over bt12 en bt3 of bt25 en bt71Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:31:
[...]
Stooklijn lijkt mij goed ingesteld, omdat de binnentemperatuur netjes op 21 graden blijft.
Logisch als je de sww functie hebt uitgeschakeld. Waarom eigenlijk, tegenwoordig sww via ander toestel of???Sunri5e schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:08:
[...]
Maar op de sanitair warm water gebeurd er helemaal niets qua SWW. Die lijnen blijven mooi horizontaal lopen....
Dan heb ik er even geen verklaring voor. Zie pieken tussen 50 en 60⁰C, dat zou voor je vloerverwarming toch ook niet nodig zijn.
Ongeveer 5 graden over bt25 en bt71. Circulatiepomp draait op 100%. Compressor draait op ongeveer 40 Hz.G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:11:
[...]
Hoe groot is je dT nu? Over bt12 en bt3 of bt25 en bt71
/f/image/GdMVdtMSCtPQmqOnSrF6eAUn.png?f=fotoalbum_large)
Waarom draait je circulatiepomp op 100%? Als die in de automatische stand staat zou die toch eens moeten aftoeren en dan zal de compressorfrequentie ook wat inzakken.Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:37:
[...]
Ongeveer 5 graden over bt25 en bt71. Circulatiepomp draait op 100%. Compressor draait op ongeveer 40 Hz.
[Afbeelding]
Volgens mij klopt dat niet helemaal, want een negatief aantal graadminuten zorgt er juist voor dat de WP geactiveerd wordt?Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:48:
Volgens mij op de aanvoertemperatuur.
Hier ook een zwaar overgedimensioneerde WP.
Situatie voorheen: WP ging aan bij -100 graadminuten, werkte dit weg in zo'n 20 tot 30 minuten en ging dan weer uit. Ongeveer een halfuur later zat het huis weer op -100 graadminuten.
Nu heb ik diverse wijzingen toegepast, DOT verlaagd, filtertijd verlengd, en gaat de WP bij -200. Dit is in 45 minuten weggewerkt ongeveer, maar nog steeds duikt hij dan binnen een uur weer naar -200 graadminuten.
Oke, bedankt, die zit in de SMO40, neem ik aan toch?
Ik begrijp niet dat mijn graadminuten zo snel naar beneden duiken. De steilheid van die curve is hetzelfde als voor het isoleren.
ja, dus als de aanvoertemperatuur lager is dan berekend, dan nemen de graadminuten af (of wordt meer negatief), waardoor de warmtepomp aan gaat. Dus lijkt mij te kloppen.
Kan me goed voorstellen dat de steilheid van de curve, na het isoleren ongeveer gelijk blijft, bij gelijkblijvende stooklijn.
Heb je de stooklijn aangepast na het isoleren? Als je die lager hebt gezet, dan krijg je een lager berekende aanvoertemperatuur, waardoor ik verwacht dat de graadminuten waarschijnlijk iets minder snel negatief worden.
Kan me goed voorstellen dat de steilheid van de curve, na het isoleren ongeveer gelijk blijft, bij gelijkblijvende stooklijn.
Heb je de stooklijn aangepast na het isoleren? Als je die lager hebt gezet, dan krijg je een lager berekende aanvoertemperatuur, waardoor ik verwacht dat de graadminuten waarschijnlijk iets minder snel negatief worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Gurk2 op 05-11-2024 13:52 ]
Is het met de (betaalde?) versie van MyUplink om op afstand alarmen te resetten? En hoe gaat dat in zijn werk?
Ik lees sinds een week hier ook mee, vorige week een f2050-10 laten installeren icm bestaande vloerverwarming op alle verdiepingen, nieuwe kunststof robot verdelers en aan/afvoerslangen vervangen door 32mm. Daarnaast een 300liter boilervat icm SMO S40. Draai nu een kleine week en vannacht voor het eertst de twee graden buitentemp aangetikt. Ik zag op een gegeven moment een 114Hz compressor frequentie. Zoals ik al eerder zei, ik ga mij inlezen, want volgens mij zou dat niet hoeven zo hoog?
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Wat ik gedaan heb (SMO S40) is DOT op -10 laten staan, maar het vermogen bij DOT op 6 kW (handmatig) ipv 12 kW (auto).G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:51:
[...]
Top, zodra mijn wp weer functioneert zal ik eens kijken of ik nog voorbij -20⁰C kan instellen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
JaGurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ik heb het idee dat de DOT instelling niet veel doet bij mij. Ik heb deze op -40 C gezet. Mijn warmtepomp is te veel over gedimensioneerd, en lukt mij niet om deze iets rustiger te krijgen, waardoor ik aan / uit gedrag krijg. Met de huidige buitentemperatuur draait deze nu veel op 40 Hz, maar deze zou het met huidige buitentemperatuur met 25 Hz ook wel aankunnen. Maar dat krijg ik dus niet voor elkaar. Ik heb het idee dat de compressor frequentie temperatuur afhankelijk is. Ik heb trouwens de SMO S40, dus kan niet zoals bij de SMO 40 een compressor curve instellen. Jullie misschien nog ideeën?
Zie eerder. DOT power heel laag zetten. Temperatuur -10 is ok.
Wel zorgen voor voldoende flow. Hier kan hij minstens 30 liter per minuut kwijt.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
dT afblijvenGurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:31:
[...]
Dat heeft dus alles te maken met de DOT.G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:19:
[...]
Waarom draait je circulatiepomp op 100%? Als die in de automatische stand staat zou die toch eens moeten aftoeren en dan zal de compressorfrequentie ook wat inzakken.
En uiteraard moet het afgiftesysteem in staat zijn al die power kwijt te kunnen. Dus geen groepen die dichtlopen.
Hier: DOT 6 kW bij -10 (WP noemt zich 12 kW, geeft 9 kW bij -10 volgens de specs).
25 Hz, dT van 2 (regelt hij zelf, is slechts een gevolg)
Maar bij die 25 Hz pompt hij er wel 4 a 5 kW in.
24 aanvoer 22 retour.
Dan wordt het gewoon 21 + graden in huis.
COP over de dag met het huidige weer is bij mij 6
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 05-11-2024 18:22 ]
Hopelijk geen robot verdelers met pomp ?WeaZuL schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:45:
Ik lees sinds een week hier ook mee, vorige week een f2050-10 laten installeren icm bestaande vloerverwarming op alle verdiepingen, nieuwe kunststof robot verdelers en aan/afvoerslangen vervangen door 32mm. Daarnaast een 300liter boilervat icm SMO S40. Draai nu een kleine week en vannacht voor het eertst de twee graden buitentemp aangetikt. Ik zag op een gegeven moment een 114Hz compressor frequentie. Zoals ik al eerder zei, ik ga mij inlezen, want volgens mij zou dat niet hoeven zo hoog?
Ik volg je redenering. Maar mijn berekende aanvoertemperatuur zou toch langzamer moeten dalen dankzij de isolatie, lijkt me? Het vermogen dat ij met de warmtepomp inbreng zou toch veel hoger moeten zijn dan het verlies.Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:48:
ja, dus als de aanvoertemperatuur lager is dan berekend, dan nemen de graadminuten af (of wordt meer negatief), waardoor de warmtepomp aan gaat. Dus lijkt mij te kloppen.
Stooklijn was eerst 10-2, toen ik het huis kocht.
Daarna naar 5-2 gegaan en recent naar 4-0 gezet. Twijfel om naar 3-0 te gaan. Ingestelde temperatuur op de smo40 is 20,5 graad, maar meestal is het net boven de 21 graden.
Denk er ook over om met een nachtverlaging te gaan werken door een schema in te stellen. Ook in het weekend overdag iets lager, zodat de houtkachel iets beter tot zijn recht komt op zaterdagavond. Die stoken we nu zelden omdat het al warm is binnen.
Plaatje van de graadminuten van gisteren. Snap nog even niet waarom die 's middags zo het ver positief werd het was erg mistig en dus geen zon op het huis of iets dergelijks.
:strip_exif()/f/image/4nyolOnpAXg8Ues8XhlSdpFZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door RISL op 05-11-2024 19:17 ]
Zou iemand bij kunnen adviseren welke parameters met dit gedrag te maken hebben?
Ik zie dat de warmtepomp na stop relatief kort vrij hard begint te lopen, om daarna te stabiliseren.
Regeling is puur op buitentemperatuur met stooklijn. Stooklijn zelf klopt heel aardig.
/f/image/QR4nT7IfIlcMtZHCLQwQTkKk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XR4SE9OabvKT5Wbz8iHXARih.png?f=fotoalbum_large)
edit: Betreft geisoleerd huis met radiatoren. heb de start compressor (7.1.10.13) op -60GRD gezet (was -100), wellicht dat dat helpt met de eerste bult?
Ik zie dat de warmtepomp na stop relatief kort vrij hard begint te lopen, om daarna te stabiliseren.
Regeling is puur op buitentemperatuur met stooklijn. Stooklijn zelf klopt heel aardig.
/f/image/QR4nT7IfIlcMtZHCLQwQTkKk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XR4SE9OabvKT5Wbz8iHXARih.png?f=fotoalbum_large)
edit: Betreft geisoleerd huis met radiatoren. heb de start compressor (7.1.10.13) op -60GRD gezet (was -100), wellicht dat dat helpt met de eerste bult?
[ Voor 7% gewijzigd door damige op 05-11-2024 19:48 ]
Ik ben al een tijdje bezig met mijn Nibe (1255F / SMO20 in huis uit 2023 met PVT-panelen), maar begrijp het algoritme nog steeds niet helemaal, ondanks posts als deze, deze en vooral deze.
Ik wil zoveel mogelijk overdag en in het weekend verwarmen (ivm lage prijs & co2-intensiteit van stroom, en omdat mijn PVT panelen overdag warmer zijn). Ik begrijp dat een WP het beste continue kan lopen, echter is mijn idee dat ik de veel lagere prijs/CO2-intensiteit van stroom overdag (zie bijv hier) ruimschoots opweegt tegen de waarschijnlijk iets lagere COP.
Om dit te bereiken heb ik een programma ingesteld voor mijn WP:
:strip_exif()/f/image/bGsmHifpaej9KuPYW8vU8OW0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yEPFNXROYja6zFhbdpVUK0Dz.jpg?f=fotoalbum_large)
echter lijkt dit niet te werken of ik begrijp het niet (waarschijnlijk het laatste), als ik de flow chart volg, dan zou setpoint bereikt 's nachts moeten triggeren en alles uit gaan:
:strip_exif()/f/image/MPPQdp2D5usYfiDOPMq0MDsb.png?f=user_large)
als ik naar mijn graadminuten kijk dan loopt deze 's nachts alsnog af:/f/image/NsBXRcQqtn3WTv5FkVZXDjnp.png?f=fotoalbum_large)
en schakelt de compressor aan:
:strip_exif()/f/image/wkVgd4bIi3fwG0Lf7eqZOj1L.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VveFpAcCJ0iEu59GBrNw04Dk.png?f=user_large)
maar de temperatuur is echt hoger dan welk programma ook:
/f/image/1KuSbJTrOTu8Sld5X8HZvVBZ.png?f=fotoalbum_large)
Ter info mijn koelcurve/schaalfactoren:
:strip_exif()/f/image/KCyw4MaoImWuRnhJAxzFgF3e.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand dit toelichten of me in de juiste richting wijzen om het beter te begrijpen?
Ik wil zoveel mogelijk overdag en in het weekend verwarmen (ivm lage prijs & co2-intensiteit van stroom, en omdat mijn PVT panelen overdag warmer zijn). Ik begrijp dat een WP het beste continue kan lopen, echter is mijn idee dat ik de veel lagere prijs/CO2-intensiteit van stroom overdag (zie bijv hier) ruimschoots opweegt tegen de waarschijnlijk iets lagere COP.
:strip_exif()/f/image/bGsmHifpaej9KuPYW8vU8OW0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yEPFNXROYja6zFhbdpVUK0Dz.jpg?f=fotoalbum_large)
echter lijkt dit niet te werken of ik begrijp het niet (waarschijnlijk het laatste), als ik de flow chart volg, dan zou setpoint bereikt 's nachts moeten triggeren en alles uit gaan:
:strip_exif()/f/image/MPPQdp2D5usYfiDOPMq0MDsb.png?f=user_large)
als ik naar mijn graadminuten kijk dan loopt deze 's nachts alsnog af:
/f/image/NsBXRcQqtn3WTv5FkVZXDjnp.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wkVgd4bIi3fwG0Lf7eqZOj1L.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VveFpAcCJ0iEu59GBrNw04Dk.png?f=user_large)
/f/image/1KuSbJTrOTu8Sld5X8HZvVBZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0H8JSZ0kxqMNvSZFb0ieTTiG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WOmQEnBPEedzZ80xFSG1BtBz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KCyw4MaoImWuRnhJAxzFgF3e.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand dit toelichten of me in de juiste richting wijzen om het beter te begrijpen?
Dat is een optie die ik in de smo40 nog niet gezien heb. Wellicht specifiek voor de smo s40.Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:53:
[...]
Wat ik gedaan heb (SMO S40) is DOT op -10 laten staan, maar het vermogen bij DOT op 6 kW (handmatig) ipv 12 kW (auto).
Het goed inregelen kan best lastig zijn.Atomstar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:29:
Ik ben al een tijdje bezig met mijn Nibe (1255F / SMO20 in huis uit 2023 met PVT-panelen), maar begrijp het algoritme nog steeds niet helemaal, ondanks posts als deze, deze en vooral deze.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als ik naar mijn graadminuten kijk dan loopt deze 's nachts alsnog af: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Die hoge piek rond 13 uur is mogelijk de SWW boiler.
Verder zou ik de setpoints in je programma's minder extreem maken en niet in paniek raken als de WP een keer aanslaat als dat volgens jou niet op een ideaal moment is.
Dus bijvoorbeeld de setpoints variëren tussen 20 en 22 graden. Een warmtepomp is geen CV ketel die in no time de kamertemperatuur flink kan laten oplopen.
Leuk te lezen dat het schema van mij je wat inzicht gegeven heeft. Ik moet weer eens een nieuwe posten want sinds ik in het voorjaar een 25mm leiding naar de plafondverwarming gebracht heb zijn de instellingen best wel weer aangepast.
Je moet ook eens kijken naar de Smart Grid Ready ingangen van de SMO20. Dit past misschien beter bij wat je wil bereiken. Er is een ingang waarmee je het setpoint bijvoorbeeld 0,5 graad kan verhogen en er is een Blocked ingang. Hiermee blokkeer je de WP zolang de ingang actief is, inclusief de waterpomp.
Punt van aandacht hierbij is dat je moet oppassen als het vriest want ik ben er niet zeker van of de waterpomp dan gaat lopen om bevriezing te voorkomen.
Hier gebruik ik de blocked ingang om via Domoticz aan te sturen dat de WP niet moet lopen wanneer de binnentemperatuur tussen 21.2 en 22.7 graden is. Dit om te voorkomen dat in de nazomer de WP te snel gaat verwarmen of koelen. Met een zonnige dag als vandaag schakelt die uit omdat door de zon de binnentemperatuur flink oploopt en aanvullende verwarming niet nodig is.
/f/image/vfmXu8pvlfWDfD5S0lra6qUf.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag was dat ongeveer tussen 15 en 17 uur.
[ Voor 12% gewijzigd door Henielma op 05-11-2024 21:30 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Als je in myuplink goed meekijkt zie je waarschijnlijk dat de gewenste frequentie bijvoorbeeld 25 Hz is. Maar de unit draait vlak na de start eveneens de 42 Hz.damige schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:40:
Zou iemand bij kunnen adviseren welke parameters met dit gedrag te maken hebben?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is de firmware vd buitenunit die overruled de besturing.
Het heeft te maken met smeering. In het koelgas zit ook olie.
Klopt, maar in dit geval draaide de warmtepomp al uren op 25hz (zie eerste deel plaatje). Maar wanneer hij dan moet opschalen overcorrigeert hij naar 65hz voor korte tijd om daarna weer terug te gaan naar 25hz.Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:20:
[...]
Als je in myuplink goed meekijkt zie je waarschijnlijk dat de gewenste frequentie bijvoorbeeld 25 Hz is. Maar de unit draait vlak na de start eveneens de 42 Hz.
Deze overshoot is ook goed te zien omdat de retourtemperatuur ook boven de setpoint uitkomt.
Bij de non S heeft de stooklijn geen directe invloed op de compressor frequentie. Weet niet hoe dat bij de S is?Knowbody schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:49:
[...]
Ik ga hier even af op mij eigen constatering. Als DOT niet correct is gaat pompsnelheid veel te gauw naar 100%.
Als de compressor al steeds op z'n laagste frequentie draait speelt dat zeker mee. Bij mij draait de compressor doorgaans maar 25 Hz. Lage stooklijn van 25 graden bij 0 (22 bij 10 en 29 bij -10)
Hoe het bij de non S (SMO40) werkt: de compressor slaat aan op een frequentie op basis van de buiten temperatuur op de buitenunit (BT28). Bij het veranderen van de buitentemperatuur veranderd de compressor frequentie mee. Alleen als de graadminuten te diep negatief worden gaat de compressor harder lopen. Dit is bij de start GM - de helft van de start GM bijverwarming graadminuten.
Experiment waarmee ik dat eens getest heb. Stooklijn op max, meen 15+10. Bijverwarming start naar 2000 Graadminuten. Berekende aanvoertemperatuur schiet naar de max aanvoer temperatuur (45 bij mij). Maar als de compressor op 25hz liep dan blijft hij gewoon op 25hz draaien. Pas bij de -1060GM toert hij op als de start GM op -60 stond.
Let wel op dat als tijdens dit experiment het buiten kouder wordt de compressor wel wat harder gaat draaien ;-)
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
@Atomstar
Persoonlijk zou ik geen programma's maken met temperaturen.
Het enige wat ik bij programma's zou doen is op volledig WAR -dus geen invloed van een ruimte thermostaat-
De curve moet goed gekozen zijn. Meestal is deze veel te hoog. Nieuwbouw? Probeer curve 1 !
Onjuiste curve? Daar kom je niet achter als hij op setpoint gaat sturen.
Dus dat zet je uit.
Dan ga je een programma maken. Op de momenten dat je liever hebt dat de compressor niet actief is doe je een -1 of -2 op de stooklijn. En op de overige momenten een +1 of +2.
Alle je met -1 verlaagt voor x uur, moet je ook verhogen met +1 voor x uur (en niet voor y uur). Dan compenseer je de curve redelijk immers.
Het werkt ook heel redelijk als je de weerregeling laat meewerken. Je moet dan in je profiel wel het juiste adres invullen zodat de prognose vd temperaturen goed is.
Het enige wat ik bij programma's zou doen is op volledig WAR -dus geen invloed van een ruimte thermostaat-
De curve moet goed gekozen zijn. Meestal is deze veel te hoog. Nieuwbouw? Probeer curve 1 !
Dus dat zet je uit.
Dan ga je een programma maken. Op de momenten dat je liever hebt dat de compressor niet actief is doe je een -1 of -2 op de stooklijn. En op de overige momenten een +1 of +2.
Alle je met -1 verlaagt voor x uur, moet je ook verhogen met +1 voor x uur (en niet voor y uur). Dan compenseer je de curve redelijk immers.
Het werkt ook heel redelijk als je de weerregeling laat meewerken. Je moet dan in je profiel wel het juiste adres invullen zodat de prognose vd temperaturen goed is.
Ja zag ik. Om te achterhalen of de SMO hem stuurt of de firmware van de unit moet je vrij actief kijken naar wat er allemaal gebeurt. Zelf kijk ik daarvoor vaak in 3.1.8. (S40) naar de gewenste en huidige compressor frequentie.damige schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:37:
[...]
Klopt, maar in dit geval draaide de warmtepomp al uren op 25hz (zie eerste deel plaatje). Maar wanneer hij dan moet opschalen overcorrigeert hij naar 65hz voor korte tijd om daarna weer terug te gaan naar 25hz.
Deze overshoot is ook goed te zien omdat de retourtemperatuur ook boven de setpoint uitkomt.
Dit twee werken eigenlijk heel anders op het gebied van de compressor curve.G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:33:
[...]
Dat is een optie die ik in de smo40 nog niet gezien heb. Wellicht specifiek voor de smo s40.
De gewenste en huidige compressor frequentie volgen elkaar perfect, behalve even bij de start. Maar dat is niet een probleem. De gewenste frequentie laat dus ook dezelfde piek zien.Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:46:
[...]
Ja zag ik. Om te achterhalen of de SMO hem stuurt of de firmware van de unit moet je vrij actief kijken naar wat er allemaal gebeurt. Zelf kijk ik daarvoor vaak in 3.1.8. (S40) naar de gewenste en huidige compressor frequentie.
/f/image/qsHomdf2ix0nDpbu1ngmcfdm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door damige op 05-11-2024 22:02 ]
Bedankt voor je reactie. Je plaatje is het beste overzicht wat ik kon vinden om het algoritme te begrijpenHenielma schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:07:
[...]
Het goed inregelen kan best lastig zijn.
Die hoge piek rond 13 uur is mogelijk de SWW boiler.
Verder zou ik de setpoints in je programma's minder extreem maken en niet in paniek raken als de WP een keer aanslaat als dat volgens jou niet op een ideaal moment is.
Dus bijvoorbeeld de setpoints variëren tussen 20 en 22 graden. Een warmtepomp is geen CV ketel die in no time de kamertemperatuur flink kan laten oplopen.
Leuk te lezen dat het schema van mij je wat inzicht gegeven heeft. Ik moet weer eens een nieuwe posten want sinds ik in het voorjaar een 25mm leiding naar de plafondverwarming gebracht heb zijn de instellingen best wel weer aangepast.
Je moet ook eens kijken naar de Smart Grid Ready ingangen van de SMO20. Dit past misschien beter bij wat je wil bereiken. Er is een ingang waarmee je het setpoint bijvoorbeeld 0,5 graad kan verhogen en er is een Blocked ingang. Hiermee blokkeer je de WP zolang de ingang actief is, inclusief de waterpomp.
Punt van aandacht hierbij is dat je moet oppassen als het vriest want ik ben er niet zeker van of de waterpomp dan gaat lopen om bevriezing te voorkomen.
Hier gebruik ik de blocked ingang om via Domoticz aan te sturen dat de WP niet moet lopen wanneer de binnentemperatuur tussen 21.2 en 22.7 graden is. Dit om te voorkomen dat in de nazomer de WP te snel gaat verwarmen of koelen. Met een zonnige dag als vandaag schakelt die uit omdat door de zon de binnentemperatuur flink oploopt en aanvullende verwarming niet nodig is.
[Afbeelding]'
Vandaag was dat ongeveer tussen 15 en 17 uur.
De piek is idd de boiler. Ik snap dat de temperaturen wat extreem gekozen zijn, maar dit was om te testen of dit werkt (werkt dus niet). Ik zal eens kijken naar de SG ready poorten, misschien is dat meer wat ik zoek. Desondanks zou ik nog steeds graag begrijpen wat mn warmtepomp nou doet...
Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:40:
@Atomstar
Dus dat zet je uit.
Ik moest RAR/WAR even opzoeken. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik de ruimtesensor uitzet, ik heb dat inderdaad al vaker gelezen. Is er een manier om te zien of mijn Nibe op setpoint stuurt? Mijn Nibe is offline en heeft daarom geen weersturing, er zit een temperatuursensor aan de buitengevel die de Nibe voedt.Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:40:
@Atomstar
Dus dat zet je uit.
Door je grote setpoint sprongen gaat de SMO20 regeling mogelijk schakelen tussen verwarmen en koelen. Hier tussen zitten lange instelbare wachttijden en daar wil je niet dagelijks doorlopen. Je graadminuten systeem werkt hier waarschijnlijk niet goed mee. Hier is de nachtverlaging een halve graad op de kamertemperatuur. Dit om een beetje een idee te krijgen waar je aan moet denken.Atomstar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:34:
De piek is idd de boiler. Ik snap dat de temperaturen wat extreem gekozen zijn, maar dit was om te testen of dit werkt (werkt dus niet). Ik zal eens kijken naar de SG ready poorten, misschien is dat meer wat ik zoek. Desondanks zou ik nog steeds graag begrijpen wat mn warmtepomp nou doet...
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ah, helder, bedankt voor de toelichting!Henielma schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:29:
[...]
Door je grote setpoint sprongen gaat de SMO20 regeling mogelijk schakelen tussen verwarmen en koelen. Hier tussen zitten lange instelbare wachttijden en daar wil je niet dagelijks doorlopen. Je graadminuten systeem werkt hier waarschijnlijk niet goed mee. Hier is de nachtverlaging een halve graad op de kamertemperatuur. Dit om een beetje een idee te krijgen waar je aan moet denken.
Ik merk na suggestie van @Knowbody al dat curve 2 waarschijnlijk te steil is, de temperatuur was al goed, maar de WP heeft de hele nacht vrij hard gedraaid. De ruimtesensor heeft als ik het goed begrijp dus veel moeten compenseren.
Is er wel invloed van de gemeten kamertemperatuur (RMU)? Je zou de factor voor RMU invloed kunnen verhogen.Atomstar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
als ik naar mijn graadminuten kijk dan loopt deze 's nachts alsnog af: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De minimale aanvoertemperatuur is 20 graden. Dus al is de temperatuur 15 graden boven je setpoint, de gevraagde aanvoertemperatuur zal altijd groter of gelijk zijn aan 20 graden. Als de aanvoertemperatuur lager wordt (zeg 18 graden), zullen de graadminuten nog steeds teruglopen.
Mijn suggestie zou zijn geen programma te gebruiken, maar Smart Price Adaption met een hoge factor. Dan wordt de aanvoertemperatuur aangepast op de dynamische stroomprijs. Ik heb zelf een SMO40, dus weet niet precies hoe het op S40 moet worden ingesteld. Dit kun je in de handleiding wel terugvinden.
Kun je hier wat mee?
Idd open composiet LTC verdelers van Robot.
NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict
Sinds kort dit topic ontdekt en nu het buiten kouder wordt en onze warmtepomp dus ook meer gaat verwarmen ben ik benieuwd of ik nog instellingen kan aanpassen.
We hebben een vrijstaande nieuwbouwwoning van dit jaar (vloer Rc 5,0), beneden plm. 95 m² vloerverwarming en boven plm. 85 m². Nibe AMS10-6 buitenunit met SHB10-6 binnenunit, RMU40 thermostaat in woonkamer en BAST9030 vat voor warm water.
In het begin stond de stooklijn te hoog (5), en werd het in huis veel te warm.
Na wat zoekwerk uitgekomen op stooklijn 2, factor verwarming op 1.5.
Daarmee is het huis goed op constant 21 graden te houden, echter merk ik nu het kouder wordt dat de runs langer worden.
Afgelopen nacht bijvoorbeeld begint de warmtepomp tegen 22:00 te draaien en gaat dan tot in de ochtend door.
Het aantal graadminuten lijkt niet meer zo snel weggetikt te worden als voorheen (op de wat warmere dagen), hij lijkt wat te blijven hangen rond de -60.
De buitenunit draait dan niet op volle toeren, de momenten dat ik op de binnenunit check zit de compressor frequentie altijd rond de 25/30Hz.
Vanochtend de stooklijn aangepast naar 3, en factor verwarming op 1 gezet, zou dat eventueel kunnen zorgen dat er kortere runs onstaan, of moet ik het ergens anders zoeken?
Het lijkt me namelijk niet erg efficiënt dat de warmtepomp zulke lange runs maakt (6+ uur).
De vloerverwarming is trouwens op beide verdiepingen aanwezig onder de dekvloer (staalmatten op beton en daaroverheen de gestorte dekvloer).
Ik heb nog geen Nibe uplink omdat de installateur nog moet komen om de firmware up te daten.
We hebben een vrijstaande nieuwbouwwoning van dit jaar (vloer Rc 5,0), beneden plm. 95 m² vloerverwarming en boven plm. 85 m². Nibe AMS10-6 buitenunit met SHB10-6 binnenunit, RMU40 thermostaat in woonkamer en BAST9030 vat voor warm water.
Daarmee is het huis goed op constant 21 graden te houden, echter merk ik nu het kouder wordt dat de runs langer worden.
Afgelopen nacht bijvoorbeeld begint de warmtepomp tegen 22:00 te draaien en gaat dan tot in de ochtend door.
Het aantal graadminuten lijkt niet meer zo snel weggetikt te worden als voorheen (op de wat warmere dagen), hij lijkt wat te blijven hangen rond de -60.
De buitenunit draait dan niet op volle toeren, de momenten dat ik op de binnenunit check zit de compressor frequentie altijd rond de 25/30Hz.
Vanochtend de stooklijn aangepast naar 3, en factor verwarming op 1 gezet, zou dat eventueel kunnen zorgen dat er kortere runs onstaan, of moet ik het ergens anders zoeken?
Het lijkt me namelijk niet erg efficiënt dat de warmtepomp zulke lange runs maakt (6+ uur).
De vloerverwarming is trouwens op beide verdiepingen aanwezig onder de dekvloer (staalmatten op beton en daaroverheen de gestorte dekvloer).
Ik heb nog geen Nibe uplink omdat de installateur nog moet komen om de firmware up te daten.
Als de temperatuur goed is, kan je beter lange runs maken op lage compressor frequentie dan korte runs op hoge frequentie. De runs op laag vermogen kosten relatief weinig stroom en zorgen voor een mooie constante verwarming. Daarnaast reduceer je het aantal compressor starts, wat weer goed is voor de levensduur van je warmtepomp.boyd86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:32:
Sinds kort dit topic ontdekt en nu het buiten kouder wordt en onze warmtepomp dus ook meer gaat verwarmen ben ik benieuwd of ik nog instellingen kan aanpassen.
Bedankt voor je snelle reactie!
Dat ik zoekend ben is denk ik vooral omdat het een nieuw systeem voor me is die ik het liefst zo optimaal mogelijk wil hebben draaien voor de levensduur van de installatie en het comfort in huis.
Gevoelsmatig lijken de runs van langer dan 6 uur wat lang en dat het aantal graadminuten niet oploopt leek me ook wat frappant.
Ben dus vooral zoekend naar wat gemiddeld een gezonde duur van de runs is voor deze Nibe warmtepomp met deze buitentemperaturen
.
Als ik straks uplink actief heb wil ik ook graag SPA gaan gebruiken, omdat we Tibber gebruiken.
Dat ik zoekend ben is denk ik vooral omdat het een nieuw systeem voor me is die ik het liefst zo optimaal mogelijk wil hebben draaien voor de levensduur van de installatie en het comfort in huis.
Gevoelsmatig lijken de runs van langer dan 6 uur wat lang en dat het aantal graadminuten niet oploopt leek me ook wat frappant.
Ben dus vooral zoekend naar wat gemiddeld een gezonde duur van de runs is voor deze Nibe warmtepomp met deze buitentemperaturen
Als ik straks uplink actief heb wil ik ook graag SPA gaan gebruiken, omdat we Tibber gebruiken.
Ik heb een AMS10-6 op ~120m2 vloerverwarming, wat jij omschrijft is juist iets wat najaag bij mijn opstelling maar met dit weer is dat (zover ik weet) in mijn situatie nog niet te doen. De warmtepomp behaalt met 25Hz de gewenste aanvoer gemakkelijk, waardoor de graadminuten een zaagtand grafiek weergeven (bouwt ze op als verwarming uit is, bouwt ze met dezelfde snelheid af als deze actief is). Als het straks kouder wordt zie ik langere runs, waarbij een hele nacht draaien geen uitzondering zal zijn. Ik denk dat jij, in tegenstelling tot veel anderen hier, juist een goed gedimensioneerde WP hebt. Maar dit zul je pas gaan zien als we -10 of kouder aantikken, daarop worden ze (als ik het mij goed herinner) gedimensioneerd. Het is dan de vraag of de WP de DM kan wegwerken zonder naar het backup element te grijpen.boyd86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
Ben dus vooral zoekend naar wat gemiddeld een gezonde duur van de runs is voor deze Nibe warmtepomp met deze buitentemperaturen.
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Goed om te lezen. Dus het is niet zo dat het aantal graadminuten ook binnen ongeveer dezelfde tijd weggewerkt hoort te worden?
M.a.w. als deze even blijft hangen maar niet verder daalt kan het ook een goed teken zijn?
Ik probeer vooral de regeling een beetje te begrijpen/juist te interpreteren, dus excuses als ik gekke dingen vraag...
M.a.w. als deze even blijft hangen maar niet verder daalt kan het ook een goed teken zijn?
Ik probeer vooral de regeling een beetje te begrijpen/juist te interpreteren, dus excuses als ik gekke dingen vraag...
Klinkt in eerste instantie als een systeem wat werkt zoals het hoort. Afgelopen nacht was het 2⁰C in het midden van het land. Het is normaal dat de warmtepomp dan een lange run maakt.boyd86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:21:
Goed om te lezen. Dus het is niet zo dat het aantal graadminuten ook binnen ongeveer dezelfde tijd weggewerkt hoort te worden?
De manier waarop Nibe de aansturing regelt met de graadminuten is vrij uniek volgens mij.
Als ik het goed begrepen heb hoort het in en uitchakelgedrag hierbij. Is niet hetzelfde als bij een gasketel die het beste constant door kan sudderen.
Ik heb een huis uit 1990, niet nageisoleerd, met vloerverwarming beneden en een paar LT radiatoren boven.
Graadminuten op -90, ruiumtesensor op 20.
F2120-16 met SMO40.
Dit is van de laatste paar dagen.
Als ik het goed begrepen heb hoort het in en uitchakelgedrag hierbij. Is niet hetzelfde als bij een gasketel die het beste constant door kan sudderen.
Ik heb een huis uit 1990, niet nageisoleerd, met vloerverwarming beneden en een paar LT radiatoren boven.
F2120-16 met SMO40.
:strip_exif()/f/image/nCB1dncVFo2uThDbnH8q1ftE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wel zeer bijzonder gedrag van je warmtepomp. In mijn beleving zijn er veel te veel starts, het aantal graad minuten zou in mijn beleving flink omhoog moeten en tevens lijkt het er op dat de warmtepomp te snel veel vermogen levert waardoor de runs erg kort zijn.wickydude schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:11:
De manier waarop Nibe de aansturing regelt met de graadminuten is vrij uniek volgens mij.
F2120-16 met SMO40.
[Afbeelding]
Temperatuur tot waar de compressor mag functioneren zit trouwens ergens anders verstopt. Meen in 5.11.1.1 bij de non S.G-addict schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:31:
[...]
Zover ik het weet is de DOT de temperatuur tot waar de compressor mag functioneren, onder de DOT temperatuur gaat de compressor uit en het elektrisch element aan.
[...]
Elektrisch element gaat trouwens aan op basis van graadminuten (startdiff.bijverwarming). Menu 4.9.3.
-20⁰C is al wel heftig. Bij mij maakt de DOT instelling geen verschil meer vanaf -15⁰C.G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 08:51:
[...]
Top, zodra mijn wp weer functioneert zal ik eens kijken of ik nog voorbij -20⁰C kan instellen.
Let wel op je bijhorende dT instelling als je naar -20⁰C. Die dT probeert hij dan te halen bij -20 als je pomp op auto staat. Daarboven gaat hij naar een kleinere dT. Als je pomp er te hard vandoor gaat dan dT verhogen met een eigen setting.
Denk dat dat gedoe met dT de reden is dat men bij de S-serie toestaat een vermogen bij DOT in te stellen. Dan blijft de gewenste dT bij DOT gelijk en hoef je niet kunstmatig te rommelen.
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Stooklijn staat op 4. Heb een tijdje 3 gehad maar toen koelde de boel teveel af.
De F2120 kan niet langzamer draaien dan 25 Hz, dat doet ie dan ook de meeste tijd, maar hierboven ging de temperatuur ‘s nachts onder nul, niet gek dat ie dan harder gaat werken, de Ta gaat omhoog.. De runs zijn dan wat meer dan een uur.
Alweer, het hele principe van de graadminuten is dat die naar een setpoint gaan van in mijn geval -90, waarbij de wp uit is. Nibe zelf zet hem standaard op -60. Als ik naar -120 zou gaan zou het langer duren voor ie weer aan gaat, maar gaat ie ook harder moeten werken omdat de vloer verder is afgekoeld.
De graadminuten van vandaag:
:strip_exif()/f/image/7I2bKPtw7lCs1xSHxvsCEz8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het principe van de graadminuten gaat het je nooit lukken om de pomp constant te laten draaien.
Ik zit nu op een ratio van 475 starts op 331uur (incl sww) oftewel een factor 1,43. Ik verwacht dat dat met de koudere maanden nog wel richting de 1 zal gaan. Dat is volgens mijn installateur ( die wel weet wat ie doet) waar je over langere tijd gezien ongeveer op moet uitkomen met deze warmtepompen. Zo niet dan bijstellen.
Edit: niet naar die gekke lijn kijken rond 9 uur. Hij is even uit geweest.
De F2120 kan niet langzamer draaien dan 25 Hz, dat doet ie dan ook de meeste tijd, maar hierboven ging de temperatuur ‘s nachts onder nul, niet gek dat ie dan harder gaat werken, de Ta gaat omhoog.. De runs zijn dan wat meer dan een uur.
Alweer, het hele principe van de graadminuten is dat die naar een setpoint gaan van in mijn geval -90, waarbij de wp uit is. Nibe zelf zet hem standaard op -60. Als ik naar -120 zou gaan zou het langer duren voor ie weer aan gaat, maar gaat ie ook harder moeten werken omdat de vloer verder is afgekoeld.
De graadminuten van vandaag:
:strip_exif()/f/image/7I2bKPtw7lCs1xSHxvsCEz8u.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het principe van de graadminuten gaat het je nooit lukken om de pomp constant te laten draaien.
Ik zit nu op een ratio van 475 starts op 331uur (incl sww) oftewel een factor 1,43. Ik verwacht dat dat met de koudere maanden nog wel richting de 1 zal gaan. Dat is volgens mijn installateur ( die wel weet wat ie doet) waar je over langere tijd gezien ongeveer op moet uitkomen met deze warmtepompen. Zo niet dan bijstellen.
Bij de S-serie beter vermogen bij DOT beperken als de DOT meer negatief zetten. Monitor de "gewenste compressor frequentie" vs "huidige compressor" frequentie om te zien wat het doet.Gurk2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 09:04:
[...]
Bijvoorbeeld: zet de DOT eens voor een testje gelijk naar de buiten temperatuur en laat het vermogen op auto staat. Waarschijnlijk zie je de gewenste compressor frequentie meteen naar 110hz oid schieten. Daarna snel terug zetten naar -10
Dat hij toch op 40hz draait: lastig te zeggen. Volgende keer even kijken wat de "gewenste compressor frequentie" was op dat moment. Soms overruled de buitenunit wat er gevraagd wordt omdat het koeltechnisch niet kan.
Je F2120-16 is ook wel een flink apparaat. Mocht het met bovenstaande settings allemaal niet lukken dan zou je nog GM start compressor meer negatief kunnen zetten. Misschien wel -200 ofzo. Wel even kijken of dat niet teveel temperatuur schommelingen in huis geeft.
Wat bedoel je trouwens met aan/uit gedrag? Bij de Nibe regeling zijn runs van 40-60mins prima.
Ik heb een S2125-12 die met de huidige temperaturen runs maakt van meer dan 24 uur.. is dat dan ‘slecht’? Lijkt mij juist beter toch? Minder starts en schommelingen van temperatuur.Gerbenvl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:13:
[...]
Wat bedoel je trouwens met aan/uit gedrag? Bij de Nibe regeling zijn runs van 40-60mins prima.
- stooklijn op 4
- graadminuten schommelen tussen de -50 en -100
- berekende vermogen tussen 2 en 4 kW
- pomp draait bijna altijd op 100%
Constant draaien is niet het doel an sich, maar ik probeer wel de juiste kamertemperatuur op de meest efficiënte manier te behalen. M.i. is het efficiënter om 6u op 25Hz te draaien ten opzichte van 3x een uur op 60Hz (bij wijze van spreke). Als ik jouw eerdere grafiek bekijk had hij prima met een deel van de compressor frequentie kunnen werken en dan continue kunnen draaien. Of dit onderaan de streep ook echt duurzamer is weet ik niet. Het kost in ieder geval minder starts. Ik zit nu op 7967 starts over 10160 draaiuren, factor 0,78 dus.wickydude schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:03:
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Volgens mij blijft het een evenwicht zoeken tussen aantal starts en draaiuren.
Levensduur van de compressor heeft met het aantal starts te maken, maar ook met het absolute aantal uren.
Stel je zou maar 1x starten en de compressor een jaar laten draaien, dan slijt hij toch ook wel.
De factor 1 is dan het compromis waar Nibe op uitgekomen is vermoed ik.
Ik kijk het nog een tijdje aan, heb de wp pas zes weken draaien.
0,78 lijkt me trouwens top.
Levensduur van de compressor heeft met het aantal starts te maken, maar ook met het absolute aantal uren.
Stel je zou maar 1x starten en de compressor een jaar laten draaien, dan slijt hij toch ook wel.
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 06-11-2024 20:37 ]
Bedoel je dat je gm nooit tot boven 0 komen? Dat zou betekenen dat hij er niet genoeg energie in kan stoppen om de gm naar nul te krijgen. Hoe is het dan met je binnentemperatuur?dvdhaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:26:
[...]
Ik heb een S2125-12 die met de huidige temperaturen runs maakt van meer dan 24 uur.. is dat dan ‘slecht’? Lijkt mij juist beter toch? Minder starts en schommelingen van temperatuur.
- stooklijn op 4
Binnentemperatuur is constant rond de 21 / 21,5.wickydude schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:41:
[...]
Bedoel je dat je gm nooit tot boven 0 komen? Dat zou betekenen dat hij er niet genoeg energie in kan stoppen om de gm naar nul te krijgen. Hoe is het dan met je binnentemperatuur?
Zodra de zon op de vloer begint te schijnen of de buitentemperatuur is 14+ dan lopen de GM terug naar 0
Dit topic is ondertussen wat lang. Even samenvattend wat er door anderen en mij in het verleden over Nibe run lengte is gezegd:wickydude schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:36:
Volgens mij blijft het een evenwicht zoeken tussen aantal starts en draaiuren.
Een modulerende compressor kan rond de 100.000 draaiuren mee, en kan 150.000 starts/stops aan.
Dus zolang de verhouding draaiuren : starts stops 1 : 1,5 is er niks aan de hand. Of andersom: runs van minimaal 40 minuten.
Tweakers zitten vaak wat preciezer op de start stops te kijken. Alleen zolang je maar niet in echte pendel modus komt met > 2-3 starts per uur is het al snel prima. Een gedrag van uurtje draaien uurtje pauze valt niet onder pendelen. De compressor kan dit makkelijk aan. De Nibe regeling wil het zo. Bij andere merken warmtepomp worden er soms runs gemaakt die uren duren waarbij de compressor rondom de gewenste aanvoertemperatuur moduleert. Zo loopt de Nibe regeling dus niet. De regeling loopt slimmer. Als de compressor altijd aan staat dan is dat ook niet goed voor de levensduur.
Een quote van @Knowbody van een hele tijd geleden vat het denk ik ook aardig samen:
"Een run van een uurtje is in mijn beleving prima. Op tweakers heerst een wet van lange runs, maar zelf kom ik daar van terug. Nibe stuurt anders, beter !"
Bedankt voor je reactie. Ik heb de invloed van RMU nu op aanraden van @Knowbody uitgezet om mijn stooklijn eerst te calibreren. Vooralsnog is 2 veel te hoog, en lijkt ook 1 aan de hoge kant.Miranda89 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:57:
[...]
Is er wel invloed van de gemeten kamertemperatuur (RMU)? Je zou de factor voor RMU invloed kunnen verhogen.
Dat zie ik ook. Is 20 graden te hoog? Ik snap alleen niet waarom de WP niet uit gaat als de temperatuur hoger dan wenstemperatuur is toen ik nog de RMU control gebruikte. Ik zie dat hij pas stopt als de graadminuten weer op 0 zijn, dat kan soms lang duren en zorgt voor teveel verwarming.Miranda89 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:57:
[...]
De minimale aanvoertemperatuur is 20 graden. Dus al is de temperatuur 15 graden boven je setpoint, de gevraagde aanvoertemperatuur zal altijd groter of gelijk zijn aan 20 graden. Als de aanvoertemperatuur lager wordt (zeg 18 graden), zullen de graadminuten nog steeds teruglopen.
De afgelopen 3.5u = 210 minuten zijn mijn graadminuten opgelopen met 125, dus 0.6 graadminuut/minuut = 0.6 graden. Mijn calc Ta is 21.8 graden, mijn Ta 24.3, Tr is 23 graden. Ik zie nergens 0.6 graden verschil tussen. Hoe worden deze graadminuten berekend? In het overzicht van @Henielma is dat tussen calc Ta en Ta, maar dat is bij mij 2.5 graden verschil. Is hier ergens documentatie over?
Ja dat is plan B, ik wil eerst zelf begrijpen hoe mijn WP werkt.Miranda89 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:57:
[...]
Mijn suggestie zou zijn geen programma te gebruiken, maar Smart Price Adaption met een hoge factor. Dan wordt de aanvoertemperatuur aangepast op de dynamische stroomprijs. Ik heb zelf een SMO40, dus weet niet precies hoe het op S40 moet worden ingesteld. Dit kun je in de handleiding wel terugvinden.
Kun je hier wat mee?
Langere runs kan bij Nibe. Bij mijzelf gebeurd het vooral omdat de graadminuten negatiever worden door defrosts of SWW runs. Of bij een toevalstreffer dat de daadwerkelijke aanvoertemperatuur gelijk blijft aan de berekende aanvoertemperatuur. Dit lijk jij te hebben? Alleen voor zover ik weet doet de Nibe regeling daar niks in, hij loopt niet bewust rond de aanvoer temperatuur te moduleren. Tenzij in de S regeling hier echt iets in veranderd is.dvdhaar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:26:
[...]
Ik heb een S2125-12 die met de huidige temperaturen runs maakt van meer dan 24 uur.. is dat dan ‘slecht’? Lijkt mij juist beter toch? Minder starts en schommelingen van temperatuur.
- stooklijn op 4
Buitenunit 24uur per dag aan vind ik wel wat gek, is inderdaad niet goed voor de levensduur. Laadpomp bijna altijd op 100% is erg gek. Blijkbaar haalt hij de gewenste dT niet? Laadpomp zou op max 90% berekend moeten zijn volgens Nibe.
https://www.nibe.eu/nl-nl...nibe-werking-graadminuten :-)Atomstar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:15:
[...]
In het overzicht van @Henielma is dat tussen calc Ta en Ta, maar dat is bij mij 2.5 graden verschil. Is hier ergens documentatie over?
[...]
Hij pakt dus het verschil tussen de daadwerkelijke aanvoer temperatuur naar het afgifte systeem (BT25) en de berekende aanvoer temperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenvl op 06-11-2024 21:28 ]
De kreet open of gesloten is verwarrend, de fabrikanten begrijpen het zelf niet eens, daarom noemen wij liever iets met het woord pomp, dat begrijpen de meesten wel.WeaZuL schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:20:
[...]
Idd open composiet LTC verdelers van Robot.
Niet doen!boyd86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:32:
Hij stond perfect! Als hij blijft hangen rond de -60 dat is precies wat je wil. Dan loopt hij super zuinig de boel op temperatuur te houden en compenseert precies de verliezen van de woning.
Zo moet het.
We lopen meestal te kloten omdat de warmtepomp veel te veel vermogen heeft. Dan krijg je kunst en vliegwerk.boyd86 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:45:
Ben dus vooral zoekend naar wat gemiddeld een gezonde duur van de runs is voor deze Nibe warmtepomp met deze buitentemperaturen.
Jaren geleden zei ik dat een doorsnee nieuwbouw woning genoeg heeft aan 5 kW en dat vind ik nog steeds.
Jouw exemplaar is gelukkig niet te groot die kan mooi rustig blijven lopen. Boven de ongeveer 5 graden buitentemperatuur zal hij wel aan/uit gaan maar daaronder het liefst continue op een laag pitje.
De dT is meestal rond de 2-3 gr.Gerbenvl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:23:
[...]
Langere runs kan bij Nibe. Bij mijzelf gebeurd het vooral omdat de graadminuten negatiever worden door defrosts of SWW runs. Of bij een toevalstreffer dat de daadwerkelijke aanvoertemperatuur gelijk blijft aan de berekende aanvoertemperatuur. Dit lijk jij te hebben? Alleen voor zover ik weet doet de Nibe regeling daar niks in, hij loopt niet bewust rond de aanvoer temperatuur te moduleren. Tenzij in de S regeling hier echt iets in veranderd is.
Buitenunit 24uur per dag aan vind ik wel wat gek, is inderdaad niet goed voor de levensduur. Laadpomp bijna altijd op 100% is erg gek. Blijkbaar haalt hij de gewenste dT niet? Laadpomp zou op max 90% berekend moeten zijn volgens Nibe.
De pomp draait op 100%, daarmee op elke groep vd vloerverwarming 2lt/min flow. En dan nog de radiatoren (stuk of 10). Verder geen andere pompen in het circuit.
Als er kortere runs wenselijk zijn dan zou je denken dat ‘ie vermogen wat opschroeft ipv op minimum frequentie draaien, toch?
Je ziet ook dat ‘ie steeds reageert bij -60 GM.
:strip_exif()/f/image/VuuJ8LPk5NJUvXisA2K4XpXy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aLCQBnsqTNxiOu1TEPJGT65e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fCjpBLPxg4sPmKTDbc1jlpkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Er wordt ook wel gedimensioneerd inclusief het element. Dat is niet perse slecht. Sterker nog, dat levert mijn inziens gewoon beter werkende systemen op.magnetx3 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb een AMS10-6 op ~120m2 vloerverwarming, wat jij omschrijft is juist iets wat najaag bij mijn opstelling maar met dit weer is dat (zover ik weet) in mijn situatie nog niet te doen. De warmtepomp behaalt met 25Hz de gewenste aanvoer gemakkelijk, waardoor de graadminuten een zaagtand grafiek weergeven (bouwt ze op als verwarming uit is, bouwt ze met dezelfde snelheid af als deze actief is). Als het straks kouder wordt zie ik langere runs, waarbij een hele nacht draaien geen uitzondering zal zijn. Ik denk dat jij, in tegenstelling tot veel anderen hier, juist een goed gedimensioneerde WP hebt. Maar dit zul je pas gaan zien als we -10 of kouder aantikken, daarop worden ze (als ik het mij goed herinner) gedimensioneerd. Het is dan de vraag of de WP de DM kan wegwerken zonder naar het backup element te grijpen.
Dat systeem met die 16 kW WP.... Daar deugt vanalles niet.its_me_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:34:
[...]
Dit is wel zeer bijzonder gedrag van je warmtepomp. In mijn beleving zijn er veel te veel starts, het aantal graad minuten zou in mijn beleving flink omhoog moeten en tevens lijkt het er op dat de warmtepomp te snel veel vermogen levert waardoor de runs erg kort zijn.
Ramen!Gerbenvl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:13:
[...]
Dit topic is ondertussen wat lang. Even samenvattend wat er door anderen en mij in het verleden over Nibe run lengte is gezegd:
Een modulerende compressor kan rond de 100.000 draaiuren mee, en kan 150.000 starts/stops aan.
Dus zolang de verhouding draaiuren : starts stops 1 : 1,5 is er niks aan de hand. Of andersom: runs van minimaal 40 minuten.
Tweakers zitten vaak wat preciezer op de start stops te kijken. Alleen zolang je maar niet in echte pendel modus komt met > 2-3 starts per uur is het al snel prima. Een gedrag van uurtje draaien uurtje pauze valt niet onder pendelen. De compressor kan dit makkelijk aan. De Nibe regeling wil het zo. Bij andere merken warmtepomp worden er soms runs gemaakt die uren duren waarbij de compressor rondom de gewenste aanvoertemperatuur moduleert. Zo loopt de Nibe regeling dus niet. De regeling loopt slimmer. Als de compressor altijd aan staat dan is dat ook niet goed voor de levensduur.
Een quote van @Knowbody van een hele tijd geleden vat het denk ik ook aardig samen:
"Een run van een uurtje is in mijn beleving prima. Op tweakers heerst een wet van lange runs, maar zelf kom ik daar van terug. Nibe stuurt anders, beter !"
Ik heb niet het idee dat “daar van alles niet deugt”.
Als Calc Ta = 21.8 en Ta is 21.8 blijven de graadminuten staan waarop ze staan.Atomstar schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:15:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik heb de invloed van RMU nu op aanraden van @Knowbody uitgezet om mijn stooklijn eerst te calibreren. Vooralsnog is 2 veel te hoog, en lijkt ook 1 aan de hoge kant.
[...]
...... Mijn calc Ta is 21.8 graden, mijn Ta 24.3, Tr is 23 graden. Ik zie nergens 0.6 graden verschil tussen. Hoe worden deze graadminuten berekend? In het overzicht van @Henielma is dat tussen calc Ta en Ta, maar dat is bij mij 2.5 graden verschil. Is hier ergens documentatie over?
Er hoeft niet gecompenseerd te worden, er gaat niets teveel of te weinig in (volgens de stooklijn) dus verhoging of afbouwen is niet nodig.
Idealiter blijft het systeem rond de -60 GM hangen. Door veranderende buitentemperatuur of onjuiste curve (is zelden 100 punten goed gekozen!) is dat meestal onmogelijk. Verder gooien defrosts en SWW momenten roet in het eten om dat constante gedrag te handhaven.
Is Calc Ta 21.8 en werkelijke Ta 24.8 dan gaat er elke minuut 3 graadminuten vanaf.
Hij levert immers teveel dus zal dat moeten compenseren door de graadminuten af te bouwen.
Levert hij minder dan de Calc Ta dan 'groeien' het aantal GM. Op bepaalde momenten doet hij er dan stapjes bovenop.
De graadminuten regeling is een deftige regeling en werkt goed als de dimensies vh systeem in orde zijn. Het werkt dan als een thermostaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 06-11-2024 22:10 ]
Wij hebben voor de woning een Toshiba 8 kw warmtepomp die de hele woning verwarmt doormiddel van standaard radiatoren.
Dit werkt inmiddels 2,5 jaar naar behoren.
Nu ben ik een nieuwe schuur aan het bouwen die ik wil verwarmen met een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. de buizen moeten op de onderste matten in een 200 mm betonvloer komen. hieronder doe ik 100 mm pir. het is een 70 m2 schuur open tot in de nok (ca 270m3) die een rc voor de wanden heeft van 2,8 en het dak een rc van 3.
De temperatuur wil ik rond de 15 graden hebben in de schuur.
Omdat dit iets is wat behoorlijk af wijkt van een standaard woning lukt het me niet de juiste informatie te krijgen.
Eigenlijk heb ik 2 vragen.
1 / op welke hartafstand zou ik de slangen het best kunnen leggen.
2 / hoeveel kw warmtepomp zou ik het beste kunnen gebruiken.
Ik vraag dit in deze topic omdat de Nibe mij wel een goed product lijkt. ik wil sowieso een monoblock.
ik heb wel een beetje informele informatie voor een dergelijk systeem omdat een kennis iets soortgelijks heeft. Die heeft echter 150 m2 schuur(ca 650m3) zelfde vloer en isolatie rondom. De buizen hoh 150 en een 7 kw lg monoblock. Hij kan het prima op 18 graden krijgen, alleen tussen de 0 en ca 7 graden met meerdere defrosts krijgt hij het lastig en lukt het net de temperatuur te houden.
Zijn systeem zegt me dat ik het met minder dan 7 kw zou moeten kunnen doen. Met dus ook de slangen hoh 150 mm.
Maar dat is natuurlijk puur gokwerk, en dat vind ik voor een behoorlijke investering eigenlijk net ff te spannend.
Ik hoop dat iemand die hier mee leest er iets zinnigs over kan zeggen of me in een bepaalde richting kan sturen. betreffende de warmtepomp vallen voor mij de LG en de Daikin sowieso af omdat ik daar lees over extreem veel defrosts. dat heb ik niet bij de Toshiba. Helaas is de Toshiba te beperkt in het uitlezen ed voor domotica. en is de Toshiba niet zo maar te koop voor de particulier.
Dit werkt inmiddels 2,5 jaar naar behoren.
Nu ben ik een nieuwe schuur aan het bouwen die ik wil verwarmen met een warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. de buizen moeten op de onderste matten in een 200 mm betonvloer komen. hieronder doe ik 100 mm pir. het is een 70 m2 schuur open tot in de nok (ca 270m3) die een rc voor de wanden heeft van 2,8 en het dak een rc van 3.
De temperatuur wil ik rond de 15 graden hebben in de schuur.
Omdat dit iets is wat behoorlijk af wijkt van een standaard woning lukt het me niet de juiste informatie te krijgen.
Eigenlijk heb ik 2 vragen.
1 / op welke hartafstand zou ik de slangen het best kunnen leggen.
2 / hoeveel kw warmtepomp zou ik het beste kunnen gebruiken.
Ik vraag dit in deze topic omdat de Nibe mij wel een goed product lijkt. ik wil sowieso een monoblock.
ik heb wel een beetje informele informatie voor een dergelijk systeem omdat een kennis iets soortgelijks heeft. Die heeft echter 150 m2 schuur(ca 650m3) zelfde vloer en isolatie rondom. De buizen hoh 150 en een 7 kw lg monoblock. Hij kan het prima op 18 graden krijgen, alleen tussen de 0 en ca 7 graden met meerdere defrosts krijgt hij het lastig en lukt het net de temperatuur te houden.
Zijn systeem zegt me dat ik het met minder dan 7 kw zou moeten kunnen doen. Met dus ook de slangen hoh 150 mm.
Maar dat is natuurlijk puur gokwerk, en dat vind ik voor een behoorlijke investering eigenlijk net ff te spannend.
Ik hoop dat iemand die hier mee leest er iets zinnigs over kan zeggen of me in een bepaalde richting kan sturen. betreffende de warmtepomp vallen voor mij de LG en de Daikin sowieso af omdat ik daar lees over extreem veel defrosts. dat heb ik niet bij de Toshiba. Helaas is de Toshiba te beperkt in het uitlezen ed voor domotica. en is de Toshiba niet zo maar te koop voor de particulier.
Bedankt, nu heb ik de deltaT van 0.6 graden inderdaad gevondenGerbenvl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:26:
[...]
https://www.nibe.eu/nl-nl...nibe-werking-graadminuten :-)
Hij pakt dus het verschil tussen de daadwerkelijke aanvoer temperatuur naar het afgifte systeem (BT25) en de berekende aanvoer temperatuur.
Conceptueel begrijp ik het nu als volgt:
1. Als de buitentemperatuur laag genoeg is wordt verwarmen 'toegestaan', de circulatiepomp begint dan te lopen op 50%
2. Via de stooklijn & buitentemperatuur wordt een target Ta berekend, deze wordt vergeleken met de daadwerkelijke Ta (als de WP niet draait is de Ta ook de binnentemperatuur van de woning)
3. Door een verschil tussen target & actual Ta dalen de graadminuten
4. Onder een bepaald niveau graadminuten begint de compressor te draaien
5. Zodra de compressor aan gaat wordt de snelheid hiervan gestuurd door het verschil tussen Ta en Tr, als deze laag is is het huis nog warm (anders koelde het water immers meer af), als het verschil groter is moet de compressor harder draaien.
Wat ik niet begrijp: hoe zorgt de compressor ervoor dat actual Ta boven target Ta komt? Met de verschillende stooklijnen kan mijn target Ta bij een lage buitentemperatuur ergens tussen 20 en 40 graden zitten, maar als Ta begint bij de huistemperatuur met een laag verschil Ta-Tr, dan gaat de compressor nooit harder draaien om boven de 40 graden te komen toch?
Heb zelf 20 mm slangen in de schuur liggen, hoh 150 mm.
Dan heb je ongeveer hetzelfde slangoppervlakte (wat je warmte afgeeft) als 16 mm slang met hoh 100 mm.
Schuur is mij 96 m², isolatie ongeveer hetzelfde als bij jou.
Heb nog overwogen om de retour van het huis door de schuur te laten lopen geschakeld met een klep en anders door een bypass, maar dan is de kans op continue defrosts mij ook te groot.
Dan heb je ongeveer hetzelfde slangoppervlakte (wat je warmte afgeeft) als 16 mm slang met hoh 100 mm.
Schuur is mij 96 m², isolatie ongeveer hetzelfde als bij jou.
Heb nog overwogen om de retour van het huis door de schuur te laten lopen geschakeld met een klep en anders door een bypass, maar dan is de kans op continue defrosts mij ook te groot.
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik de materialen voor de hele W-installatie al inslaan om de prijsverhogingen van 2025 voor te zijn. Ik verwacht deze in Q1 of begin Q2 van 2025 ook nodig te hebben.
We willen gaan voor de NIBE S2125-12, 400 volt (de 12 kW, omdat deze net zo ver kan terugmoduleren als de 8 kW). De woning is circa 180 m², met een inpandige garage van 30 m² die ook mee verwarmd zal worden. Hier komt tevens de technische installatie te staan.
er komen 3 vloerverwarming verdelers, een voor de garage, een voor de beneden verdieping en een voor de boven verdieping.
Ik heb een lijst gemaakt met de componenten die ik nodig denk te hebben:
NIBE S2125-12, 400 volt [1x]
NIBE SMO 40 [1x]
NIBE 3-wegklep VCC11 [1x]
NIBE CPD11-25-65 pomp [2x] (mogelijk de 25-75 overwegen?)
Wat het boilervat betreft, vind ik de keuze lastig, maar ik overweeg ook het RVS-vat van NIBE van 300 liter. Momenteel hebben we een 2-persoonshuishouden, maar uitbreiding is niet uitgesloten.
Daarnaast zijn er nog enkele opties die in mijn ogen niet direct noodzakelijk zijn:
NIBE ELK9 verwarmingselement
NIBE UKV100 buffervat
Moet ik deze componenten nogmaals overwegen? Zo ja, met welke reden? (Momenteel in de huidige woningen een hybride systeem waarbij ik het buffervat er tussen uit gehaald heb, ik heb hier geen nadelige effecten van gemerkt).
Daarnaast zijn de overige appendages natuurlijk ook nodig, zoals een vuilafscheider, ontluchter, inregelkleppen, etc.
Ben ik bepaalde dingen vergeten, of zou ik andere keuzes moeten overwegen qua component keuzen.
We willen gaan voor de NIBE S2125-12, 400 volt (de 12 kW, omdat deze net zo ver kan terugmoduleren als de 8 kW). De woning is circa 180 m², met een inpandige garage van 30 m² die ook mee verwarmd zal worden. Hier komt tevens de technische installatie te staan.
er komen 3 vloerverwarming verdelers, een voor de garage, een voor de beneden verdieping en een voor de boven verdieping.
Ik heb een lijst gemaakt met de componenten die ik nodig denk te hebben:
NIBE S2125-12, 400 volt [1x]
NIBE SMO 40 [1x]
NIBE 3-wegklep VCC11 [1x]
NIBE CPD11-25-65 pomp [2x] (mogelijk de 25-75 overwegen?)
Wat het boilervat betreft, vind ik de keuze lastig, maar ik overweeg ook het RVS-vat van NIBE van 300 liter. Momenteel hebben we een 2-persoonshuishouden, maar uitbreiding is niet uitgesloten.
Daarnaast zijn er nog enkele opties die in mijn ogen niet direct noodzakelijk zijn:
NIBE ELK9 verwarmingselement
NIBE UKV100 buffervat
Moet ik deze componenten nogmaals overwegen? Zo ja, met welke reden? (Momenteel in de huidige woningen een hybride systeem waarbij ik het buffervat er tussen uit gehaald heb, ik heb hier geen nadelige effecten van gemerkt).
Daarnaast zijn de overige appendages natuurlijk ook nodig, zoals een vuilafscheider, ontluchter, inregelkleppen, etc.
Ben ik bepaalde dingen vergeten, of zou ik andere keuzes moeten overwegen qua component keuzen.
Ik zou de ELK zeker nemen. Die doet het laatste stukje bij de legionellaruns en helpt mee voor erg koude dagen waar de wp het net niet trekt. Bovendien kan die als noodverwarming/backup ingezet worden als je wp om welke reden dan ook uitvalt.
Buffer nmm niet perse nodig als je geen zone/naregeling toepast op je vvw. Als je dat wel doet zouden alle verdelers een keer dicht kunnen staan waardoor je vvw niet meer als buffer kan dienen.
Buffer nmm niet perse nodig als je geen zone/naregeling toepast op je vvw. Als je dat wel doet zouden alle verdelers een keer dicht kunnen staan waardoor je vvw niet meer als buffer kan dienen.
Wat voor woning heb je dan, als je voor 180m2 een S2125-12 zou nodig hebben?
Ikzelf heb de S2125-8 voor 235m2 van 1924 na-geïsoleerd.
Bedankt allen voor de input en reacties. Vanochtend was het niet zo aangenaam in huis als eerdere dagen (koudere vloer), vermoedelijk vanwege de lager blijvende buitentemperatuur.
Het aantal GM stond toen ik keek vanochtend op -220 en klom niet echt op.
Ik ben sinds gistermiddag aan het loggen naar USB, vanochtend stooklijn toch op 3 gezet en logging laat ik doorlopen om te zien wat het gaat doen.
Vannacht lijkt de bijverwarming ook aangesprongen, maar dat is alleen op basis van stroomverbruik, logging zal dat moeten uitwijzen morgen.
Dat zou namelijk ook goed de tijdelijke SWW verhoging oid geweest kunnen zijn.
Is stooklijn 3 met factor verwarming (invloed RMU) van 1,5 idd het proberen waard of is dan eerder het advies om toch op stooklijn 2 met lage of geen factor RMU in te stellen?
Edit; zojuist even logging onderbroken om grafieken te kunnen maken (dit is dus afgelopen avond en nacht, stooklijn 2,0 en factor verwarming 1.5)
Ik ben sinds gistermiddag aan het loggen naar USB, vanochtend stooklijn toch op 3 gezet en logging laat ik doorlopen om te zien wat het gaat doen.
Vannacht lijkt de bijverwarming ook aangesprongen, maar dat is alleen op basis van stroomverbruik, logging zal dat moeten uitwijzen morgen.
Is stooklijn 3 met factor verwarming (invloed RMU) van 1,5 idd het proberen waard of is dan eerder het advies om toch op stooklijn 2 met lage of geen factor RMU in te stellen?
Edit; zojuist even logging onderbroken om grafieken te kunnen maken (dit is dus afgelopen avond en nacht, stooklijn 2,0 en factor verwarming 1.5)
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 43% gewijzigd door boyd86 op 07-11-2024 09:44 ]
Hartelijk dank, kan de ELK dan onafhankelijk werken? Dan is dit zeker het overwegen waard.wickydude schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:40:
Ik zou de ELK zeker nemen. Die doet het laatste stukje bij de legionellaruns en helpt mee voor erg koude dagen waar de wp het net niet trekt. Bovendien kan die als noodverwarming/backup ingezet worden als je wp om welke reden dan ook uitvalt.
we gaan geen zone regeling gebruiken, aangezien we benende alles open hebben wil ik het waterzijdig goed inregelen en 24/7 laten bollen.
Nieuwbouw, qua isolatie zitten we boven de norm. Ik ben ook niet bang dat ik het niet red met de Nibe s2125-8. Maar als ik puur naar modulatie bereik kijk kunnen ze net zo ver terug moduleren, dan heb ik met de 12 net wat meer vermogen mocht dit om wat voor reden dan ook nodig zijn. of is dit een beetje te veel van het goede?Fonny schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:48:

En 8 kW is al teveel.Fonny schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:48:
@wickydude Geen buffer nodig. Zoneregeling is tegenwoordig een soort van verplicht maar hoef je natuurlijk niet toe te passen op de living en daardoor heb je voldoende open flow zodat een buffervat niet hoeft.
RVS zou ik zeker doen. De anode wissel bij emaille vaten is geen pretje.
Circulatiepomp staat in automatische stand. Deze staat eigenlijk altijd op 100% wanneer compressor actief is. Alleen bij SWW gaat deze op het einde rustiger draaien.G-addict schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:19:
[...]
Waarom draait je circulatiepomp op 100%? Als die in de automatische stand staat zou die toch eens moeten aftoeren en dan zal de compressorfrequentie ook wat inzakken.
Vermogen heb ik een stuk lager gezet, maar lijkt niet te werken.Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:56:
[...]
Ja
Zie eerder. DOT power heel laag zetten. Temperatuur -10 is ok.
Wel zorgen voor voldoende flow. Hier kan hij minstens 30 liter per minuut kwijt.
Flow van 30 liter per minuut haal ik niet. Dit is denk ik meer rond de 20 liter per minuut.
Maar lage flow, is toch geen reden om niet naar 25 Hz compressor frequentie te gaan?
Mij lijkt eerder dat je tegen problemen aanloopt of volle compressor frequentie i.c.m. lage flow / weinig afgifte / dunne leidingen, etc. Maar juist op laag vermogen draaien zou toch geen probleem moeten zijn?
Het wijzigen van dT lijkt inderdaad niet veel te doen, en heb ik weer op standaard waarde (vloerverwarming) gezet.
Maar gaat de unit naar een tijdje wel naar 25 Hz?Knowbody schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:20:
[...]
Als je in myuplink goed meekijkt zie je waarschijnlijk dat de gewenste frequentie bijvoorbeeld 25 Hz is. Maar de unit draait vlak na de start eveneens de 42 Hz.
Ik kan me goed voorstellen dat dit voor de S-serie ook zo werkt, maar dat de buitentemperatuur wel de minimale compressorfrequentie bepaalt. En dat compressorfrequentie wel omhoog kan, maar niet onder de minimale compressorfrequentie kan komen. Maar dit weet ik niet zeker. Wat ik me dan wel afvraag is hoe dit werkt in zeer koude gebieden. Kan me voorstellen dat daar warmtepompen bij 5 graden op de minimale compressorfrequentie moeten werken, en op vol vermogen bij -25 graden.Gerbenvl schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:39:
[...]
Bij de non S heeft de stooklijn geen directe invloed op de compressor frequentie. Weet niet hoe dat bij de S is?
Hoe het bij de non S (SMO40) werkt: de compressor slaat aan op een frequentie op basis van de buiten temperatuur op de buitenunit (BT28). Bij het veranderen van de buitentemperatuur veranderd de compressor frequentie mee. Alleen als de graadminuten te diep negatief worden gaat de compressor harder lopen. Dit is bij de start GM - de helft van de start GM bijverwarming graadminuten.
Ik ga dit nogmaals testen. Ik had vermogen al lager gezet en DOT temperatuur ook, maar dit gaf geen verbetering. En misschien beter om van DOT temperatuur af te blijven, omdat op forum ook wordt gezegd dat dit invloed heeft op werking dT.Gerbenvl schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:13:
[...]
Bij de S-serie beter vermogen bij DOT beperken als de DOT meer negatief zetten. Monitor de "gewenste compressor frequentie" vs "huidige compressor" frequentie om te zien wat het doet.
Bijvoorbeeld: zet de DOT eens voor een testje gelijk naar de buiten temperatuur en laat het vermogen op auto staat. Waarschijnlijk zie je de gewenste compressor frequentie meteen naar 110hz oid schieten. Daarna snel terug zetten naar -10![]()
Dat hij toch op 40hz draait: lastig te zeggen. Volgende keer even kijken wat de "gewenste compressor frequentie" was op dat moment. Soms overruled de buitenunit wat er gevraagd wordt omdat het koeltechnisch niet kan.
Je F2120-16 is ook wel een flink apparaat. Mocht het met bovenstaande settings allemaal niet lukken dan zou je nog GM start compressor meer negatief kunnen zetten. Misschien wel -200 ofzo. Wel even kijken of dat niet teveel temperatuur schommelingen in huis geeft.
GM start compressor heb ik al meer negatief gezet (toevallig op -200). Ik heb wel runs van 60 minuten aan en 60 minuten uit. Dit bedoel ik met aan/uit gedrag.
Misschien is die 25 Hz iets wat gewoon niet kan, geen idee.
Is er een tweaker die het met een buitentemperatuur onder de 10 graden en een F2120-16 een compressorfrequentie van 25Hz voor elkaar krijgt?
Als ik de stooklijn iets hoger zet, dan krijg ik wel super lange runs. Maar dan wordt het natuurlijk te warm in mijn huis. Dus ik zit dicht tegen lange runs aan, maar lukt net niet. Nu krijg ik dus iets meer temperatuurschommeling in mijn vloer, maar is wel acceptabel.
Ik heb een S2125-12 en heb ongeveer 275m2 aan vloerwarming oppervlakte (huis erg goed geïsoleerd uit 2013). Ik gebruik mijn WP niet voor SWW maar ik denk dat ik het achteraf met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen en koelen. Maar mijn installateur had zelf een beter gevoel bij de 12 in mijn situatie dus maar gedaan.jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:31:
Het prijsverschil tussen de pompen is €873 incl. BTW.
Als ik de specificaties naast elkaar leg komt de 12kW ook beter naar voren qua SCOP.
Zijn er meer nadelen dan alleen de prijs om de 12kW versie te nemen?
[Afbeelding]
Ook een nadeel is koelen in de zomer met een zwaardere variant, die zal dan ook vaker afslaan en zijn kracht niet kwijt kunnen lijkt me?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Als je ver terug wilt kunnen moduleren dan zou ik wel voor de SMO S40 gaan.jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:12:
[...]
Hartelijk dank, kan de ELK dan onafhankelijk werken? Dan is dit zeker het overwegen waard.
we gaan geen zone regeling gebruiken, aangezien we benende alles open hebben wil ik het waterzijdig goed inregelen en 24/7 laten bollen.
[...]
Nieuwbouw, qua isolatie zitten we boven de norm. Ik ben ook niet bang dat ik het niet red met de Nibe s2125-8. Maar als ik puur naar modulatie bereik kijk kunnen ze net zo ver terug moduleren, dan heb ik met de 12 net wat meer vermogen mocht dit om wat voor reden dan ook nodig zijn. of is dit een beetje te veel van het goede?
Bij de "oude" SMO 40 is de minimale frequentie voor de S2125-12= 29 Hz, voor de S2125-8 = 25Hz
Aangesloten op de SMO S40 is voor zowel de 12 als de 8 de minimale frequentie 20 Hz
Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P
Klopt de mijne draait erg vaak en constant op 20 Hz. Wist niet dat hier verschil in zat met de aansturing ervan.Everest schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:58:
[...]
Als je ver terug wilt kunnen moduleren dan zou ik wel voor de SMO S40 gaan.
Bij de "oude" SMO 40 is de minimale frequentie voor de S2125-12= 29 Hz, voor de S2125-8 = 25Hz
Aangesloten op de SMO S40 is voor zowel de 12 als de 8 de minimale frequentie 20 Hz
[ Voor 6% gewijzigd door mvrooij op 07-11-2024 11:21 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Volgens de specificaties kunnen ze net zo ver terug moduleren, dus als de 12 zijn vermogen niet kwijt kan zal de 8 dat ook niet kunnen?mvrooij schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:45:
[...]
Ik heb een S2125-12 en heb ongeveer 275m2 aan vloerwarming oppervlakte (huis erg goed geïsoleerd uit 2013). Ik gebruik mijn WP niet voor SWW maar ik denk dat ik het achteraf met een S2125-8 ook had kunnen verwarmen en koelen. Maar mijn installateur had zelf een beter gevoel bij de 12 in mijn situatie dus maar gedaan.
Ook een nadeel is koelen in de zomer met een zwaardere variant, die zal dan ook vaker afslaan en zijn kracht niet kwijt kunnen lijkt me?
Hartelijk dank voor de tip, ik neem aan dit de nieuwe SMO40 is:Everest schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:58:
[...]
Als je ver terug wilt kunnen moduleren dan zou ik wel voor de SMO S40 gaan.
https://www.wasco.nl/artikel/0850865
@Gurk2
Je kunt wel ophouden met proberen. Als je maar 20 liter per minuut kwijt kunt met een 16 kW WP dan is het logisch dat hij bij 25 Hz naar 100% pompsnelheid gaat.
Echt, je afgiftesysteem is niet goed uitgelegd of staat nog geknepen of de ball filter zit vol met rommel.
40 liter pm hoort bij zo'n vermogen!
Je kunt wel ophouden met proberen. Als je maar 20 liter per minuut kwijt kunt met een 16 kW WP dan is het logisch dat hij bij 25 Hz naar 100% pompsnelheid gaat.
Echt, je afgiftesysteem is niet goed uitgelegd of staat nog geknepen of de ball filter zit vol met rommel.
40 liter pm hoort bij zo'n vermogen!
@jan011 het is duidelijk. Je moet niet voor de 12 kW gaan. 8 is eigenlijk al veel, maar als daarmee 20 Hz gehaald kan worden zit je goed. En uiteraard de SMO S40. Met de tijd mee en deze wordt nog volop verbeterd.
Mijn (gedateerde) warmtepomp is ook te zwaar en zou ik best willen ruilen voor een 8.
Mijn (gedateerde) warmtepomp is ook te zwaar en zou ik best willen ruilen voor een 8.
@Knowbody
Het afgiftesysteem is nu nog alleen de beneden verdieping. Daar moet de bovenverdieping nog bij komen.
Groepen zijn nu niet geknepen. Maar alles wordt rondgepomp met 1 pomp (dus naar warmtepomp buiten (10 meter), en vloerverwarming).
Maar ik zit er niet zo zeer mee dat de pompsnelheid naar 100% gaat bij 25 Hz, maar meer dat de compressorfrequentie niet naar 25 Hz gaat. Compressor frequentie omlaag zou toch logisch zijn bij weinig flow en weinig warmteafgifte? Of klopt dit niet? Of is 30-40 Hz beter voor de COP dan 25 Hz?
Het afgiftesysteem is nu nog alleen de beneden verdieping. Daar moet de bovenverdieping nog bij komen.
Groepen zijn nu niet geknepen. Maar alles wordt rondgepomp met 1 pomp (dus naar warmtepomp buiten (10 meter), en vloerverwarming).
Maar ik zit er niet zo zeer mee dat de pompsnelheid naar 100% gaat bij 25 Hz, maar meer dat de compressorfrequentie niet naar 25 Hz gaat. Compressor frequentie omlaag zou toch logisch zijn bij weinig flow en weinig warmteafgifte? Of klopt dit niet? Of is 30-40 Hz beter voor de COP dan 25 Hz?
Dat kan ik zo niet zeggen. De graadminuten bepalen of hij hard moet werken of niet.Gurk2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:57:
@Knowbody
Ik begrijp dat 12 kW misschien wat overkill lijkt, en ik ben het ermee eens dat het vermogen aan de hoge kant is. Toch kijk ik vooral naar het minimale vermogen van de compressoren, en volgens de specificaties zit dat op hetzelfde niveau als de 8 kW versie. De extra capaciteit geeft me wat gemoedsrust, vooral met het idee dat er ooit een extreem koude winter kan komen – dan ben ik blij met dat beetje extra vermogen.Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:52:
@jan011 het is duidelijk. Je moet niet voor de 12 kW gaan. 8 is eigenlijk al veel, maar als daarmee 20 Hz gehaald kan worden zit je goed. En uiteraard de SMO S40. Met de tijd mee en deze wordt nog volop verbeterd.
Op dit moment zie ik vooral de hogere aanschafprijs als nadeel, die inderdaad zo'n €870 hoger ligt. Zijn er wellicht nog andere nadelen aan een zwaardere warmtepomp die ik over het hoofd zie?
Of is bijvoorbeeld de 12kW versie op een lagere frequentie minder efficiënt dan de 8kW??
@Gurk2
DOT hoef je inderdaad niet aan te komen als het vermogen van de gekozen warmtepomp overeen komt met de warmteverliesberekening bij -10 en het afgiftesysteem in staat is het volle vermogen kwijt te kunnen met een dT van 7 (hij kan het altijd wel kwijt maar gaat dan veel te hoog in temperatuur. Ja zo kan ik het ook)
Als de WVB berekend is bij -7 (kust provincies) vul je -7 in ipv -10.
Standaard staat mogelijk -18 ingesteld.
En het vermogen uit die berekening vul je ook in. Maar goed, dat geldt voor de S series.
De SMO 40 ken ik niet goed maar ik zou daar eens terug gaan naar standaard instellingen. Ook graadminuten etc gewoon op -60, 400 etc.
Mogelijk staat er een block frequentie waarmee een werkgebied vd compressor geblokkeerd is . Maar ik vermoed dat de compressor curve is beïnvloed, vandaar dat ik zou zeggen: terug naar de default settings. En de RMU in 1.9.4 uit vinken.
Juist met teveel aan vermogen moet de compressor naar 25 Hz en heeft dan nog steeds teveel dus gaat korte runs draaien.
Maar je zegt dat het afgiftesysteem nog niet volledig gereed is, dat is ook niet handig dan. Er is dan nog hoop op een betere afloop. Maar een 16 kW warmtepomp kon je tegen in omgebouwde boerderijen. Om een indruk te geven.
DOT hoef je inderdaad niet aan te komen als het vermogen van de gekozen warmtepomp overeen komt met de warmteverliesberekening bij -10 en het afgiftesysteem in staat is het volle vermogen kwijt te kunnen met een dT van 7 (hij kan het altijd wel kwijt maar gaat dan veel te hoog in temperatuur. Ja zo kan ik het ook)
En het vermogen uit die berekening vul je ook in. Maar goed, dat geldt voor de S series.
De SMO 40 ken ik niet goed maar ik zou daar eens terug gaan naar standaard instellingen. Ook graadminuten etc gewoon op -60, 400 etc.
Mogelijk staat er een block frequentie waarmee een werkgebied vd compressor geblokkeerd is . Maar ik vermoed dat de compressor curve is beïnvloed, vandaar dat ik zou zeggen: terug naar de default settings. En de RMU in 1.9.4 uit vinken.
Juist met teveel aan vermogen moet de compressor naar 25 Hz en heeft dan nog steeds teveel dus gaat korte runs draaien.
Maar je zegt dat het afgiftesysteem nog niet volledig gereed is, dat is ook niet handig dan. Er is dan nog hoop op een betere afloop. Maar een 16 kW warmtepomp kon je tegen in omgebouwde boerderijen. Om een indruk te geven.
Nogmaals, je hebt koudwatervrees. En je lijkt wel op de doorsnee installateur die altijd aan de veilige kant gaat zitten.jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:12:
[...]
Ik begrijp dat 12 kW misschien wat overkill lijkt, en ik ben het ermee eens dat het vermogen aan de hoge kant is. Toch kijk ik vooral naar het minimale vermogen van de compressoren, en volgens de specificaties zit dat op hetzelfde niveau als de 8 kW versie. De extra capaciteit geeft me wat gemoedsrust, vooral met het idee dat er ooit een extreem koude winter kan komen – dan ben ik blij met dat beetje extra vermogen.
Op dit moment zie ik vooral de hogere aanschafprijs als nadeel, die inderdaad zo'n €870 hoger ligt. Zijn er wellicht nog andere nadelen aan een zwaardere warmtepomp die ik over het hoofd zie?
Of is bijvoorbeeld de 12kW versie op een lagere frequentie minder efficiënt dan de 8kW??
Ik zou het echt niet doen. Houdt de centen in je zak. Besteed het -als het nog kan- aan een perfect afgiftesysteem met liever 32 mm buizen dan 27mm. Daar wil je overkill !
Ik zie trouwens de geluidsproductie in het voordeel van de -8 uitvallen.jan011 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:31:
Het prijsverschil tussen de pompen is €873 incl. BTW.
Als ik de specificaties naast elkaar leg komt de 12kW ook beter naar voren qua SCOP.
Zijn er meer nadelen dan alleen de prijs om de 12kW versie te nemen?
[Afbeelding]
Als je het niet toepast op de living is het geen echte zoneregeling. Daarbij schakelt de verwarming ook in als ergens anders in huis (boven) warmte gevraagd wordt maar niet beneden. Dan wil je niet dat beneden doorverwarmd wordt als het daar al warm genoeg is.Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:19:
[...]
En 8 kW is al teveel.
@wickydude Geen buffer nodig. Zoneregeling is tegenwoordig een soort van verplicht maar hoef je natuurlijk niet toe te passen op de living en daardoor heb je voldoende open flow zodat een buffervat niet hoeft.
RVS zou ik zeker doen. De anode wissel bij emaille vaten is geen pretje.
In zo’n regeling zet je dan motortjes op de verdelers, ook beneden.
In dat specifieke geval zou ik dus wel een buffer toepassen.
Warmteverliesberekening heb ik op mijn eigen manier gedaan, door te kijken naar gasverbruik bij vorst.Knowbody schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:23:
@Gurk2
Toen kwam ik uit op 9 kW (kuub gas omrekenen naar kW) bij -9 graden celsius.
F2120-16 heeft bij -10 C ongeveer 11 kW, en bij -15C ongeveer 10 kW.
F2120-12 heeft bij -10 C iets minder dan 8 kW.
Ontdooien en SWW runs is hierin niet meegenomen (ik heb ook SWW).
Dus leek mij toen wel een logische keuze. Manier van meten was natuurlijk een grove benadering.
Hier geen boerderijwoning, maar een vrijstaande woning uit 1990.
Ik heb alles zelf geïnstalleerd, dus alles stond vanaf begin op default. Block frequentie heb ik nooit ingesteld. Graadminuten heb ik ook altijd op standaard gehad, maar dit jaar voor het eerst "start compressor" op -200 om iets langere aan en uit tijden te krijgen. Ik heb trouwens de SMO S40. RMU gebruik ik niet. Home assistant wijzigt heel af en toe de offset van de stooklijn op basis van de binnentemperatuur.
Hopelijk als ik op de bovenverdieping vloerverwarming (koeling) heb, dan het dan iets beter op elkaar is afgestemd. Maar het systeem werkt nu eigenlijk ook prima (op koelen na dan), maar kan het zelf niet zo goed hebben dat ik niet begrijp waarom de compressor niet naar 25 Hz gaat. Als er een logische reden achter zit, zou ik het al prima vinden
Misschien iemand anders die kan aangeven of het met een f2120-16 bij temperaturen onder de 10 graden wel lukt om de compressor op 25 Hz te krijgen.
Iig fijn dat er hier veel tips worden gegeven.
Ik ben vanochtend uiteindelijk gegaan voor curve 2+1 en heb factor verwarming van de RMU op 0.0 gezet.boyd86 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:54:
Bedankt allen voor de input en reacties. Vanochtend was het niet zo aangenaam in huis als eerdere dagen (koudere vloer), vermoedelijk vanwege de lager blijvende buitentemperatuur.
Ik begrijp alleen nog niet helemaal of dit nou gaat helpen tegen de hele lange runs, wat me op termijn toch ook niet echt bevordelijk lijkt voor de warmtepomp.
Zoals in de grafiek hierboven te zien is ie gisteren maar eventjes uitgeweest en dat is nadat in de ochtend de curve even op 3 gestaan heeft.
De lange run gedurende de nacht en het daarbij komende laag blijvend aantal GM kan ik niet verklaren, omdat de RMU factor ook al op 1.5 stond.
Had ik de RMU factor dan misschien toch te hoog staan en kon de vloer daardoor niet genoeg opwarmen en dus bufferen om GM langer hoog te houden?
Op p278 staat een plaatje van mijn F2120-16. Ook in een vrijstaande woning uit 1990. Gaat onder de 10 graden ook niet naar 25 Hz. Tenminste niet bij mijn stooklijn en 20gr ruimtetemperatuur.Gurk2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:55:
[...]
Misschien iemand anders die kan aangeven of het met een f2120-16 bij temperaturen onder de 10 graden wel lukt om de compressor op 25 Hz te krijgen.
Ik heb ook een S2125 en ter referentie, dit is mijn GM grafiek. Het is heerlijk warm in huis en de WP pruttelt op een laag vermogen lekker door.dvdhaar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:32:
Terugkomend op de runs denk ik dat dit voor de S2125 serie toch anders werkt. Anders zou ik verwachten dat ‘ie naar 0 GM terugloopt. Vandaag zie ik weer onderstaand gedrag.
Hoe denken jullie hierover?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/oFHdK07HoLnYDHLYpGMvdYVD.png?f=fotoalbum_large)
Mijn grafiek oogt zo goed als 't zelfde. Iets meer beweging zodra de stroomprijs laag/hoog is. Weet niet of je SPA ook op maximaal hebt staan?rusman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:09:
[...]
Ik heb ook een S2125 en ter referentie, dit is mijn GM grafiek. Het is heerlijk warm in huis en de WP pruttelt op een laag vermogen lekker door.
[Afbeelding]
Hoeveel kW verbruik je dan als hij zo rond de 100 gm blijft werken?rusman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:09:
[...]
Ik heb ook een S2125 en ter referentie, dit is mijn GM grafiek. Het is heerlijk warm in huis en de WP pruttelt op een laag vermogen lekker door.
[Afbeelding]