Gerbenvl schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:24:
[...]
Heb je gezien dat je F2120-16 een minimaal koelvermogen van 4-4,5kw heeft? Dit is bij niet condenserende koeling (18 aanvoer) als het buiten een beetje warm is. Op 18 aanvoer 21 retour moet je heel erg veel Jaga meters hebben hangen of een hele grote buffer hebben dat je dat kwijt kan. Plus flinke leidingen en een pomp dat je dat met delta T 3 er allemaal door krijgt.
Als dat al lukt dan heb je nog steeds "maar" top koeling. Bij sommigen hier werkt het naar tevredenheid, maar (correct me if I'm wrong) vaak is dat in situaties met goed geïsoleerde, redelijk kierdichte woningen met WTW ed. Top koeling maakt het wat vochtiger in huis. In mijn jaren 70 woning had ik van de week al richting 70% RV. Hier ook wat Jaga, maar veel liever toch de split airco aan die er heel wat vocht uit gooit. Je schrijft zelf monumentaal pand, vandaar ook mijn twijfel.
Je kan eens in het fancoil topic kijken. Dan kan je wel flink koelen en vocht eruit halen. Alleen als je al in Jaga's heb geïnvesteerd... Plus je leidingwerk moet kunnen koelen en moet dampdicht geïsoleerd zijn.
Blijft een lastig verhaal dat koelen met een warmtepomp. Aan de ene kant wil iedereen het omdat het ding er toch al hangt. Aan de andere kant is niet condenserend lastig omdat je niet heel veel vermogen kwijt kan terwijl de WP dat wel heeft en het ook vochtiger wordt. Condenserend met fancoils is mooi maar vrij zeldzaam nog hier, duur en nogal wat eisen aan leidingwerk.
Sorry voor mijn late reactie, ben nogal veel onderweg geweest.
Bedankt voor je inzicht, ik ga er nog even over nadenken.
Ik zal eens opzoeken wat het koelend vermogen van de Jaga's is en dat vergelijken met het koelvermogen van de Nibe.
Een deel van mijn leidingwerk is inmiddels meerlagenbuis en zeer goed geïsoleerd. Maar als je niet condenserend koelt, ontstaat er toch ook geen condens en zou dit voor het overgebleven stuk toch niet al teveel problemen moeten geven? Anders krijg ik ook condens op de koppelingen van de Jaga's en het brass/RVS fitwerk (T-stuk, ontluchter, thermostaatkraan) op de kunststof verdelers van de VLV.
Wellicht redeneer ik verkeerd? Maar zolang je boven het dauwpunt blijft, slaat de vochtigheid niet neer.
Mijn huis is best goed kierdicht, toevallig dit voorjaar een 'lekcheck' laten uitvoeren wat gratis aangeboden werd hier in de gemeente. Heb ook een CO2/RV-meter staan in huis en bij niet-ventileren gaat dat bijzonder snel alarm geven. Volgende project is dan dus ook een goedwerkende, vraaggestuurde WTW maken. Er zit een klein zoldertje boven mijn keuken dat ook grenst aan de slaapkamers, toilet, keuken, bijkeuken en badkamer. Ik hoop daarmee de CO2 en luchtvochtigheid in huis in toom te houden.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB