NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 66 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Thanks MacD007, ik ga dat topic lezen en proberen dat model in te vullen.

Ik heb nog wel even deze site ingevuld: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html
Dan kom ik op deze waardes (deze tool rekent meen ik met vol vermogen/100%) voor de F2040-6 / S320
Ik heb Nibe gemaild met de vraag of ze ook de Lw(A) kunnen geven voor de silent modes (25/50hz)

Dat is dan berekend op het punt waar zijn 2m hoge schutting begint, de gevel van zijn woning staat daar weer een meter of 12 achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EkerFBQ8HF3-jJBMZDHJSe7EJXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Ul9VGAgBRjNzAo2tTqaVQRn.png?f=fotoalbum_large

Ik zal de verdere vragen etc. in dat andere topic stellen!

[ Voor 14% gewijzigd door Borisvkr op 22-07-2024 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Borisvkr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:49:
Thanks MacD007, ik ga dat topic lezen en proberen dat model in te vullen.

Ik heb nog wel even deze site ingevuld: https://warmtepomp-panel.nl/geluid_warmtepomp.html
Dan kom ik op deze waardes (deze tool rekent meen ik met vol vermogen/100%) voor de F2040-6 / S320
Ik heb Nibe gemaild met de vraag of ze ook de Lw(A) kunnen geven voor de silent modes (25/50hz)

Dat is dan berekend op het punt waar zijn 2m hoge schutting begint, de gevel van zijn woning staat daar weer een meter of 12 achter.

[Afbeelding]

Ik zal de verdere vragen etc. in dat andere topic stellen!
Dat is prima, kom je er niet uit stuur dan gerust een pm, ivm vakantie kan het wel even duren voor dat je antwoord krijgt.
Ik kende die site niet, dus bedankt, ga ik ook eens kijken.
Formeel heb je echter niets aan dergelijke ookal zijn deze goedbedoeld, sites, omdat formeel alleen wpac tool een wettelijke status heeft.
Wat ik wel zie dat ook deze site oa ErP data gebruikt ( = gegevens van het Energielabel van de EU ) alleen zijn de geluidswaarden van dit energielabel onbruikbaar voor het bepalen of je locatie voldoet aan de eisen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:19
Aziraphale schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:11:
@Borisvkr Mijn ouders hebben ook een F2040-6 en die hoor je een paar meter verderop al niet meer. Die apparaten zijn echt heel stil, maar als de buurman wil zeuren, dan zeurt hij. Je enige definitieve optie is echt het goed meten en het dan nog het liefste laten doen door een professional, dan kan hij niet achteraf zeggen dat je het niet goed hebt gedaan.

Maar volgens mij zit @MacD007 beter in de geluidsproductie van warmtepompen. Misschien kan hij er meer over zeggen?
Volgens mij wel je ook weten bij welke buitentemperatuur de geluidsnorm geldt.

Als ik me niet vergis is dat 10 graden. Dat is best hoog en zal dan voor geen enkele warmtepomp een probleem zijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
Ik stoeide hier al een tijdje met onrealistische waardes van de buitentemperatuursensor. Deze gaf regelmatig +10*C aan op de werkelijke temperatuur door direct zonlicht. Met de (voor mij) nieuwe modbus mogelijkheden om ook externe sensoren aan te sluiten boden een goede mogelijkheid om dit euvel te verhelpen.

Ik heb de externe sensor BT1 open gezet en de volgende sensor toegevoegd aan HA

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- name: "Outdoor Temperature External"  # BT1
      unique_id: "outdoor_temperature_external"
      unit_of_measurement: "°C"
      data_type: int16
      device_class: temperature
      address: 5217
      input_type: holding  # R/W
      scale: 0.1
      precision: 1
      state_class: measurement
      slave: 1

Daarnaast heb ik de volgende automation aangemaakt, die de actuele temperatuur opvraagt van Buienradar en deze naar de SMO S40 verzend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Temperatuursensor
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.buienradar_temperature
condition: []
action:
  - service: modbus.write_register
    metadata: {}
    data:
      hub: Nibe
      value: |
        {{ (states('sensor.buienradar_temperature') | float * 10) | int }}
mode: single

In de toekomst wil ik de code nog iets aanpassen, zodat hij pas boven een minimale afwijking de externe sensor pakt. Voor nu geeft dit in ieder geval al een stuk betrouwbaarder beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uv8gItgny9piyugkpcJRI5PyQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CGf8NfLOayEX1UAGFe0YiUmf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Markus29 op 22-07-2024 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Markus29 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:44:
Ik stoeide hier al een tijdje met onrealistische waardes van de buitentemperatuursensor. Deze gaf regelmatig +10*C aan op de werkelijke temperatuur door direct zonlicht. Met de (voor mij) nieuwe modbus mogelijkheden om ook externe sensoren aan te sluiten boden een goede mogelijkheid om dit euvel te verhelpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Daarnaast heb ik de volgende automation aangemaakt, die de actuele temperatuur opvraagt van Buienradar en deze naar de SMO S40 verzend.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
action:
    data:

In de toekomst wil ik de code nog iets aanpassen, zodat hij pas boven een minimale afwijking de externe sensor pakt. Voor nu geeft dit in ieder geval al een stuk betrouwbaarder beeld.
[Afbeelding]
Bij mij ook last van de warme avondzon die de sensor op de noordgevel raakt. Sensor zou eigenlijk in een nis moeten.

Ik zit ook wel eens te denken om de sensor terug te trekken of duwen in het buisje die door de gevelsteen loopt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06-10 07:03
Wellicht een domme vraag, ik wou vandaag nakijken hoe de instellingen van mijn nibe SMO S40 zijn mbt hoe de wp omgaat met dynamisch energie tarieven.

Ik kan niets meer wijzigen, zowel in MyUplink (premium) als in de SMO s40 ( meest recente firmeware)

Ik kon dit afgelopen winter nog gewoon wijzigen. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:30
Markus29 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:44:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    entity_id:
action:
    data:

[Afbeelding]
Heb je de bestaande BT1 sensor afgekoppeld? Ik stoei ook met een sensor die vrij veel afwijkt van mijn weerstation die in de buurt hangt. Vooral in de winter tijdens defrosts (de sensor hangt schuin boven de buitenunit), en in de zomer in de avond schiet de temperatuur door. Tot nu toe nog niet echt last van gehad, maar zou toch mooi zijn als hij een meer accurate meting zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-10 07:40
rusman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Heb je de bestaande BT1 sensor afgekoppeld? Ik stoei ook met een sensor die vrij veel afwijkt van mijn weerstation die in de buurt hangt. Vooral in de winter tijdens defrosts (de sensor hangt schuin boven de buitenunit), en in de zomer in de avond schiet de temperatuur door. Tot nu toe nog niet echt last van gehad, maar zou toch mooi zijn als hij een meer accurate meting zou hebben.
Dan kan je het beste die BT1 verplaatsen. Dit had ik ook.
Nu de sensor 10 meter verderop geplaatst tegen een muur aan de noordzijde. Sindsdien geeft de BT1 ongeveer dezelfde temperatuur aan dan de draadloze temperatuursensor die daar bij hangt.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je een goede (juiste) temperatuurmeting wilt hebben van de BT1 dan moet deze vrij hangen, zonder directe instraling van de zon en goed geventileerd. Daarom hangen de thermometers van het KNMI in een (wit) huisje met voldoende ventilatie en zonder dat er schaduw op het huisje valt.

Bij mij was de BT1 gemonteerd in een hoek omgeven aan 2 zijden door de buitenmuur (op het noorden). Ik zag zowel lagere maximum als hogere minimum temperaturen vergeleken met een weerstation wat iets verder vrij hing. Nadat de BT1 echt op de buitenkant van het huis geplaatst is (nog steeds op het noorden) wijken de beide thermometers nauwelijks nog van elkaar af.

Dus niet terugduwen in de muur of in een nis plaatsen. Je kunt wel een schermpje plaatsen zodat de avondzon de muur niet meer verwarmt neem ik aan.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:26
rusman schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4JWFLmceX0iUzbdZsV89-AZPFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WvhcT89sWKdJghc2vTx4HEe.jpg?f=fotoalbum_large

Zo hangt ie bij mij op het noorden buiten het bereik van de buitenunit.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:15
Heb zelf een W/W NIBE warmtepomp F1255, maar wil mijn vraag toch even hier stellen.
De laatste firmware update gebruikt een DOT van -10 voor Nederland en Belgie, mijn unit stond echter nog op -15 ingesteld.

Wat is nu het effect van deze aanpassing? Ik lees in de beschrijving:
Hier wordt het type warmteverdeelsysteem waar de circulatiepomp (GP1) van het verwarmingssysteem naartoe werkt, ingesteld.

dT bij DOT is het verschil in graden tussen aanvoer- en retourtemperaturen bij de gemeten buitentemperatuur.
Gaat dus om het gewenste verschil tussen aanvoer en retour temperatuur, waar de pomp van het interne afgifte/CV systeem naar toe werkt.

Maar wat doet dit met de efficiëntie en/of comfort?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
Wat de Design Ontwerp Temperatuur (DOT) doet is hier al wel een paar keer besproken. Onder andere deze: Gerbenvl in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Best een ingrijpende setting dus. Het bepaald de compressor curve van je WP: dus bij welke temperatuur hij hoe hard moet lopen. Bij de DOT temperatuur gaat hij dan voluit. En als je je pomp op automatisch hebt staan dan werkt hij ook toe naar de ingestelde dT bij die DOT.

Als je WP wat aan de te grote kant is dan zou ik hem wel op -15 laten staan. Anders kans dat je runs heel kort worden.

DOT waarmee installateurs werken in Nederland is normaal wel -10.

[ Voor 23% gewijzigd door Gerbenvl op 25-07-2024 07:56 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:40
Borisvkr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:06:
Vraagje over de geluidsproductie van de buitenunit. Mijn buurman klaagt dat hij 'erg' veel last heeft van het geluid van mijn buitenunit (F2040-6kW). Vooropgesteld, dit is een 'moeilijke' buurman. Het soort dat zelf allerlei herrie mag maken, maar de anderen moeten rekening met hem houden, zo'n type. Hij mag alles, jij mag niks. Maar goed, ik wil ook geen ruzie. Dus ik probeer er in mee te gaan.

De buitenunit staat tegen mijn gevel aan (vrijstaande woning) en de erfgrens van de buurman ligt op 6m.
Ik heb de buitenunit al op een schema draaien, tussen 19:00-07:00 draait ie op max. 25Hz, van 07:00 tot 19:00 op max. 50Hz. Zwaar tegen het advies van Nibe in overigens. Andere buren zitten trouwens nog dichterbij, op 4m, maar die hebben er geen last van... en de buitenunit straalt rechtstreeks naar hen, en slechts schuin naar de moeilijke buurman...

Als hij overdag aan staat, dus 50Hz, dan hoor ik hem zelf al niet meer op 2m afstand. Buurman echter 'vlucht naar binnen door het enorme gebrom'.

Eigenlijk weet ik wel hoe laat het is, deze man zal nooit tevreden zijn, het zit vooral tussen de oren, maar wat zou ik in godsnaam dan nog kunnen doen? Ik heb geen zin in een geluidskast van 3-4000 euro, vooral omdat ik nu al weet dat de buurman hem dan zelfs nog denkt te horen.

Maar goed, ik moet iets tot zwijgen brengen, en in dit geval is dat de buurman. Maar hoe?
Mr.Frank Visser bellen ? 🤓

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32
Borisvkr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:06:
Vraagje over de geluidsproductie van de buitenunit. Mijn buurman klaagt dat hij 'erg' veel last heeft van het geluid van mijn buitenunit (F2040-6kW). Vooropgesteld, dit is een 'moeilijke' buurman. Het soort dat zelf allerlei herrie mag maken, maar de anderen moeten rekening met hem houden, zo'n type. Hij mag alles, jij mag niks. Maar goed, ik wil ook geen ruzie. Dus ik probeer er in mee te gaan.

De buitenunit staat tegen mijn gevel aan (vrijstaande woning) en de erfgrens van de buurman ligt op 6m.
Ik heb de buitenunit al op een schema draaien, tussen 19:00-07:00 draait ie op max. 25Hz, van 07:00 tot 19:00 op max. 50Hz. Zwaar tegen het advies van Nibe in overigens. Andere buren zitten trouwens nog dichterbij, op 4m, maar die hebben er geen last van... en de buitenunit straalt rechtstreeks naar hen, en slechts schuin naar de moeilijke buurman...

Als hij overdag aan staat, dus 50Hz, dan hoor ik hem zelf al niet meer op 2m afstand. Buurman echter 'vlucht naar binnen door het enorme gebrom'.

Eigenlijk weet ik wel hoe laat het is, deze man zal nooit tevreden zijn, het zit vooral tussen de oren, maar wat zou ik in godsnaam dan nog kunnen doen? Ik heb geen zin in een geluidskast van 3-4000 euro, vooral omdat ik nu al weet dat de buurman hem dan zelfs nog denkt te horen.

Maar goed, ik moet iets tot zwijgen brengen, en in dit geval is dat de buurman. Maar hoe?
Pin me er niet om vast maar bij een erfgrens op 6m is het wel een hele moeilijke buurman. Kijk hier eens
https://www.eigenhuis.nl/...mtepomp/geluid-warmtepomp

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

Mocht je de apparatuur hebben om het te meten zou ik eens op die 6m doen als hij “last” ervaart. Als het onder die 40db is heeft hij geen poot om op te staan zo lijkt het.

Misschien heeft ie wel last van z’n eigen lawaai.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
Hebben andere ook issues met tcp/modbus in Home Assistant in combinatie met de S2125/VVMS320? Bij mij is de boel er vanochtend om 6 uur mee gekapt en ik krijg het niet meer aan de gang.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Ik zou helemaal geen aandacht besteden aan die buurman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
Aziraphale schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:02:
Hebben andere ook issues met tcp/modbus in Home Assistant in combinatie met de S2125/VVMS320? Bij mij is de boel er vanochtend om 6 uur mee gekapt en ik krijg het niet meer aan de gang.
Ik heb de zelfde combinatie maar geen issues hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 17:53
Iemand enig idee hoe hoog de BT1 van de vloer dient te hangen? Ik wil die van mij verplaatsen, de installateur heeft hem met tiewraps achterop de wp gehangen.. 8)7.

Ik heb een locatie waar een loze leiding ligt op een zonloze plek, maar de leiding komt vanuit de grond. Dus ik wil hem eigenlijk zo laag mogelijk hangen zodat er zo min mogelijk over de muur loopt (kabel/pvc buis).

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Standaard meethoogte voor een buitenthermometer is volgens mij 1,5m. Anders krijg je (teveel) last van straling (warmte èn kou) vanaf de grond.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-10 17:58
Aziraphale schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:02:
Ik heb ook een uitval in HA gehad. Na een herstart van de VVMS32O werkt alles weer.

Nibe S2125-12 + VVM_S320 RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 9.500 KWh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19
Hoe zijn de ervaringen met koelen bij jullie deze zomer? Ik snap dat we nog niet zoveel buiten temperaturen daarvoor gehad hebben maar afgelopen dagen was weer een mooie test.

Bij mij draait hij vele malen beter als vorig jaar met koelen, mooi erg lange run en werkt met SPA perfect. Koelt overdag als de prijzen erg laag zijn + de zon schijnt. Hij heeft mijn huis gisteren op maximaal 22 graden over alle ruimtes gehouden (beneden + boven) en de hoofd slaapkamer beneden zelfs 21,5. Stroomverbruik was gisteren wel wat hoger maar hij verbruikt veruit het meeste op moment dat bij Tibber de stroomprijs erg laag was (0,15 cent) en de zonnepanelen volop hun werk doen. Ik was op dat moment nog steeds 2000/3000 watt aan het terugleveren.

Ik ben erg erg erg tevreden dit jaar betreft koelen, werkt uitstekend! Ik heb toch het idee dat alle updates weer veel verbetered hebben.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 14-10 21:19
mvrooij schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:46:
Hoe zijn de ervaringen met koelen bij jullie deze zomer? Ik snap dat we nog niet zoveel buiten temperaturen daarvoor gehad hebben maar afgelopen dagen was weer een mooie test.

Bij mij draait hij vele malen beter als vorig jaar met koelen, mooi erg lange run en werkt met SPA perfect. Koelt overdag als de prijzen erg laag zijn + de zon schijnt. Hij heeft mijn huis gisteren op maximaal 22 graden over alle ruimtes gehouden (beneden + boven) en de hoofd slaapkamer beneden zelfs 21,5. Stroomverbruik was gisteren wel wat hoger maar hij verbruikt veruit het meeste op moment dat bij Tibber de stroomprijs erg laag was (0,15 cent) en de zonnepanelen volop hun werk doen. Ik was op dat moment nog steeds 2000/3000 watt aan het terugleveren.

Ik ben erg erg erg tevreden dit jaar betreft koelen, werkt uitstekend! Ik heb toch het idee dat alle updates weer veel verbetered hebben.
Gaat hier ook prima !

De pomp staat op maximaal rekening houden met energieprijzen gedurende de dag (alhoewel ik momenteel een vast contract heb probeer ik met mijn gebruik al zo veel mogelijk “dynamisch” te acteren.

De voetjes zijn lekker koel en als je de woonkamer binnenkomt (ik koel alleen daar) dan voel je duidelijk dat het koeler is dan in de rest van het huis.

Energieverbruik valt ook enorm mee (en is feitelijk 0 omdat de pomp draait bij lage prijzen en dat is voornamelijk als de zon flink schijnt en ik een flink overschot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
mvrooij schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:46:

Hier zijn de runs behoorlijk kort (~20 min). Hij komt snel op de 18 graden aanvoer en dan stopt hij ermee. Temperatuur is wel stabiel rond de 22 graden in huis. Hij draait echt minimaal op 20Hz, dus het lijkt ook niet dat hij te hard van stapel loopt. Vrees dat de combi van VVM S320 en S2125-12 niet beter ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:11
Hier eh... gaat het niet zo goed met koelen 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kHc-uDvwhAwvE0Q7l-iAg4Z6ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBvfBSg4ihT2NTzFkP51p5DI.png?f=fotoalbum_large

De dagen worden warmer en we krijgen weer een alarm 156 op onze VVM 500. Weer, want dit was vorig jaar ook, maar nog niet op kunnen lossen.

Voor zo ver ik kan vinden is dat deze:

Alarm text on the display: Low lp cool
Cause: 5 repeated alarms for low low-pressure within 4 hours.
Indoor module / heat pump measures: Compressor is blocked. Manual reset
May be due to: • Poor flow • Significant wind effect

Vorig jaar vele malen een reset gedaan. Dat deed niks. Geen idee wat het verder betekent of wat ik er mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
rusman schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Hier zijn de runs behoorlijk kort (~20 min). Hij komt snel op de 18 graden aanvoer en dan stopt hij ermee. Temperatuur is wel stabiel rond de 22 graden in huis. Hij draait echt minimaal op 20Hz, dus het lijkt ook niet dat hij te hard van stapel loopt. Vrees dat de combi van VVM S320 en S2125-12 niet beter ga krijgen.
Dit had ik vorig jaar, maar nu met SPA actief en mijn minimale temperatuur op 10 graden en de stooklijn op 17 graden lijkt het veel beter te gaan. Gisteren op het toppunt rond 13:00 pompte hij ook werkelijk 13 graden water (BT12) de leidingen in. Retour zat op 18 graden op het laagste punt gisteren rond 13:00.

Gisteren is hij 2x afgeslagen. Ik twijfel wel om de nacht te stoppen met koelen, stroom is de nacht niet perse super goedkoop en doordat er geen zon is komt er ook minder warmte het huis binnen. Hier misschien een schema op toepassen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 14:07

Mauzer

Wololoo

[...]

Ik heb van de week een tip ontvangen m.b.t. de VVM S320. Standaard gaat deze niet koelen met een aanvoertemperatuur onder de 18 graden. De warmtepomp zal op minimale toeren koelen, rustig aan zakt de aanvoer van (bijvoorbeeld) 19,5 graden met een deltaT van -3 naar de 18, en daarna slaat die uit, graadminuten naar 0, en is het weer wachten tot de graadminuten oplopen en de pomp weer aanslaat. de intervallen worden (bij mij) steeds korter (6 uur, 1 uur, 50 min, 40 min, 30 min), tot een error optreed ivm korte looptijd door te lage opwarming van de woning, te lage afgifte.

Oplossing is om tijdelijk accessoire "4-pijps koeling, ACS310" in te schakelen (menu 7.2.1, handmatig toevoegen). Een foutmelding verschijnt, maar kan genegeerd worden. Vervolgens kan je de aanvoertemperatuur onder de 18 graden instellen, (bijv. 15 graden)(menu 1.30.5). Daarna schakel je de accessoire weer uit, verdwijnt de foutmelding maar blijft de lagere aanvoertemperatuur ingeschakeld. Nu kan je langere runtimes behalen. Wel je leidingen isoleren waar van toepassing.

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
mvrooij schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Dit had ik vorig jaar, maar nu met SPA actief en mijn minimale temperatuur op 10 graden en de stooklijn op 17 graden lijkt het veel beter te gaan. Gisteren op het toppunt rond 13:00 pompte hij ook werkelijk 13 graden water (BT12) de leidingen in. Retour zat op 18 graden op het laagste punt gisteren rond 13:00.

Gisteren is hij 2x afgeslagen. Ik twijfel wel om de nacht te stoppen met koelen, stroom is de nacht niet perse super goedkoop en doordat er geen zon is komt er ook minder warmte het huis binnen. Hier misschien een schema op toepassen.
SPA kan ik nog proberen, maar de VVM kan niet lager ingesteld worden dan 18 graden als laagste aanvoer temp helaas.
Mauzer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Ik heb van de week een tip ontvangen m.b.t. de VVM S320. Standaard gaat deze niet koelen met een aanvoertemperatuur onder de 18 graden. De warmtepomp zal op minimale toeren koelen, rustig aan zakt de aanvoer van (bijvoorbeeld) 19,5 graden met een deltaT van -3 naar de 18, en daarna slaat die uit, graadminuten naar 0, en is het weer wachten tot de graadminuten oplopen en de pomp weer aanslaat. de intervallen worden (bij mij) steeds korter (6 uur, 1 uur, 50 min, 40 min, 30 min), tot een error optreed ivm korte looptijd door te lage opwarming van de woning, te lage afgifte.

Oplossing is om tijdelijk accessoire "4-pijps koeling, ACS310" in te schakelen (menu 7.2.1, handmatig toevoegen). Een foutmelding verschijnt, maar kan genegeerd worden. Vervolgens kan je de aanvoertemperatuur onder de 18 graden instellen, (bijv. 15 graden)(menu 1.30.5). Daarna schakel je de accessoire weer uit, verdwijnt de foutmelding maar blijft de lagere aanvoertemperatuur ingeschakeld. Nu kan je langere runtimes behalen. Wel je leidingen isoleren waar van toepassing.
Oh interessant, dat is nog wel het proberen waard! Leidingen isoleren om condensatie te voorkomen? Misschien moet ik hem eerst eens testen op 16 of 17 graden voor ik het verder naar beneden zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-10 10:49
Jaloersmakend dit....mijn warmtepomp kan niet koelen.
Er is jaren geleden een installateur bij geweest die zei dat er een bepaalde module nodig was om koelen mogelijk te maken.
Weet iemand welke module dit is en of dit goed zelf te doen is?

Ik heb een VVM 310 binnen-unit.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
RISL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:25:
Jaloersmakend dit....mijn warmtepomp kan niet koelen.
Er is jaren geleden een installateur bij geweest die zei dat er een bepaalde module nodig was om koelen mogelijk te maken.
Weet iemand welke module dit is en of dit goed zelf te doen is?

Ik heb een VVM 310 binnen-unit.
Hangt van de specifieke warmtepomp af, in mijn gevoel moest de verdeler voor de vloerverwarming ervoor vervangen worden, dat was een paar honderd euro en een no-brainer ten opzichte van de totale kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
De verdeler van de vloerverwarming (afgiftesysteem) heeft toch niets te maken met de mogelijkheid van mijn warmtepomp om te kunnen koelen?
Mijn afgiftesysteem is grotendeels geschikt, het laatste deel ben ik geschikt aan het maken.

Ik kan geen koeling selecteren op mijn VVM 310, terwijl er wel VVM 310's zijn die wel kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
RISL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:22:
De verdeler van de vloerverwarming (afgiftesysteem) heeft toch niets te maken met de mogelijkheid van mijn warmtepomp om te kunnen koelen?
Mijn afgiftesysteem is grotendeels geschikt, het laatste deel ben ik geschikt aan het maken.

Ik kan geen koeling selecteren op mijn VVM 310, terwijl er wel VVM 310's zijn die wel kunnen koelen.
Het kan zijn dat je nog een ijzere verdelers hebt, dan kun je die niet gebruiken voor koeling. Ik heb ook nieuwe verdelers laten plaatsen bij de wamtepomp zodat ik wel kan koelen plus mijn oude verdelers hadden en pomp erop en dit is natuurlijk niet gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Ja, maar nogmaals, ook met metalen verdelers kun je wel koeling selecteren op je WP. Het afgiftesysteem heeft daar niets mee te maken. Mijn afgiftesysteem is eind deze week helemaal geschikt.
Ik kan dus niet voor koeling kiezen, dus ik moet de binnen-unit (en wellicht ook wel buiten-unit?) aanpassen. Hopelijk is er iemand anders die achteraf koeling heeft toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:50
Als je in de gebruikers- en installatiehandleiding kijkt van de VVM310, dan zie je dat er elke keer als er over instellingen voor koeling wordt gepraat er tussen haaskjes achter staat: accessoires vereist. Dat zou dus betekenen dat koeling op de VVM310 niet standaard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Google eens op nibe acs 310. Kost nog wel ffies €800,- ex. montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
G-addict schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:09:
Als je in de gebruikers- en installatiehandleiding kijkt van de VVM310, dan zie je dat er elke keer als er over instellingen voor koeling wordt gepraat er tussen haaskjes achter staat: accessoires vereist. Dat zou dus betekenen dat koeling op de VVM310 niet standaard is.
Ja, zo heb ik dat ook opgevat. Dus ben ik op zoek naar die module.
Ik hoop eigenlijk de installateur buiten de deur te houden. Die rekent behoorlijke prijzen en zijn niet erg kundig.

Edit: is het deze set?
https://www.warmtepompen-...ef-koelen-tbv-vvm-310-320

[ Voor 12% gewijzigd door RISL op 31-07-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
RISL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Ja, zo heb ik dat ook opgevat. Dus ben ik op zoek naar die module.
Ik hoop eigenlijk de installateur buiten de deur te houden. Die rekent behoorlijke prijzen en zijn niet erg kundig.

Edit: is het deze set?
https://www.warmtepompen-...ef-koelen-tbv-vvm-310-320
Ik heb een andere unit, maar kon koelen ook niet selecteren tot ik op de buiten unit een dip switch omzette (S2125) mogelijk kan jij ook nog zoiets doen. Door de communicatie tussen binnen en buiten kunnen bepaalde functies in elk geval niet beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Oke, bedankt! Ga ik ook even naar zoeken.
Inmiddels ben ik ook de handleiding aan het lezen van de ACS310-module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 17:25
Hier gaat het ook nog niet zo lekker met het koelen...

Systeem:
* S2125
* SMO-S40
* Afgifte systeem: Vloerverwarming begane grond (6 groepen, ca 8 meter per groep), verdiepingen convectoren (5) met boosters.

Ik probeerde een afbeelding toe te voegen, maar dat lukt helaas niet.
BT25 daalde in 3 minuten van 26,7 (1) graden naar 23,6 (2) graden en liep in 3 minuten vervolgens weer op naar 25,6 (3) graden.
BT71 ging van 26,7 (1) naar 26,3 (2) om na 6 minuten op 25,8 (3) graden uit te komen.

Een 2e moment (20 minuten later - deze run duurde ca 10 minuten):
BT25: 26 graden (1), 22,7 graden (2), 25,1 graden (3)
BT71: 26 graden (1), 25,7 graden (2), 25,3 graden (3)

Afbeelding uploaden is nu wel gelukt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-53tp9lI-E5Q4c3VwaPa00c7j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gBDFZKyDrXQMXs6pxB9GhDCT.png?f=fotoalbum_large

Tijdens de vorige warme periode in de lente merkte ik duidelijk dat de vloer in de woonkamer afkoelde (koude voeten), nu merk ik hier nauwelijks nog iets van. Ook niet gek als de run telkens zo kort is. Ik ben uiteraard zoekende waar dit vandaan komt. Er zijn geen wijzigingen doorgevoerd in het afgiftesysteem.

Zo nu en dan krijg ik hierdoor dan ook melding 237 op de SMO te zien "Korte bedrijfstijd compressor - EB101-EP14"

Hebben jullie enige pointers om naar te kijken in mijn systeem?

[ Voor 35% gewijzigd door Dansko84 op 31-07-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Graadminuten koelen op 120 zetten ipv 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Dansko84 bedoel je 80 meter ipv 8 hopelijk.

Vaak is er te weinig afgifte of is de pompsnelheid te laag. Die staat bij mij op handmatig voor koelen op het hoogste standje (80%, wat hier hetzelfde debiet geeft als 100%).

Jouw getallen: staat de curve op 0 en daarbij de getallen op 18 of staat die soms verkeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 31-07-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Knowbody schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:11:
[...]

Graadminuten koelen op 120 zetten ipv 30.
Ik weet niet of dit werkt, als ik het gedrag goed bekijk zijn de GM nog niet weggewerkt, maar reset hij naar 0 zodra hij de minimale temp van 18gr bereikt. 120 zal dan toch alleen de interval tussen de koel periodes verlengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dansko84
  • Laatst online: 12-10 17:25
Knowbody schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:17:
@Dansko84 bedoel je 80 meter ipv 8 hopelijk.

Vaak is er te weinig afgifte of is de pompsnelheid te laag. Die staat bij mij op handmatig voor koelen op het hoogste standje (80%, wat hier hetzelfde debiet geeft als 100%).

Jouw getallen: staat de curve op 0 en daarbij de getallen op 18 of staat die soms verkeerd.
Erhm, ja 80 meter natuurlijk 8)

Ik heb de pompsnelheid van auto afgehaald en ingesteld op 100%
De curve staat op 0 en de temperatuur op 18 graden.

De GM stond hier al op 120.

Vandaag maar even kijken of de pompsnelheid nog iets verbeterd...

[ Voor 6% gewijzigd door Dansko84 op 01-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_MQR_tW2aZ1VY5aM-SHrQdj-9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZGXi07tBMr5R4STGoetZVTLE.png?f=fotoalbum_large

Goedemiddag,
Kan iemand mij vertellen waarom juni en juli zo verschillend zijn?
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niets van graadminuten!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Wellicht dat de pro's hier meer uit kunnen halen, maar ik zou wel wat meer info nodig hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Was je in juni nog aan het verwarmen en in juli aan het koelen geslagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Pieter Hermens schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:15:
[Afbeelding]

Goedemiddag,
Kan iemand mij vertellen waarom juni en juli zo verschillend zijn?
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niets van graadminuten!
Volgens mij klopt dit (maar graag corrigeren door de experts) grosso modo:

Wat zijn Graadminuten?

Graadminuten zijn een maat voor de afwijking van de werkelijke binnentemperatuur ten opzichte van de gewenste binnentemperatuur. Het systeem meet het verschil tussen de werkelijke temperatuur (zoals gemeten door een thermostaat) en de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Dit verschil wordt dan vermenigvuldigd met de tijd.

Hoe Werkt het?

1. Ingestelde Temperatuur:
Je stelt een gewenste temperatuur in op je thermostaat.

2. Werkelijke Temperatuur:
De sensor in de woning meet de huidige temperatuur.

3. Berekening van Graadminuten:
Het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur wordt berekend. Dit verschil wordt elke minuut vermenigvuldigd met de tijd dat dit verschil bestaat, wat resulteert in graadminuten.

Bijvoorbeeld, als de ingestelde temperatuur 21°C is en de werkelijke temperatuur is 20°C, dan is het verschil 1 graad. Na 10 minuten van deze afwijking, heb je 10 graadminuten.

Regulering van de Warmtepomp

Bij Positieve Graadminuten:
Als de werkelijke temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur, stapelen de graadminuten zich op. Zodra een bepaalde drempel is bereikt, activeert de warmtepomp om te gaan verwarmen totdat het aantal graadminuten weer daalt onder de drempelwaarde.

Bij Negatieve Graadminuten:
Als de werkelijke temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur (bijvoorbeeld bij koeling), werken de graadminuten in omgekeerde richting. De warmtepomp stopt dan met verwarmen en/of begint te koelen

In jouw plaatje lijkt het er op alsof die drempelwaardes zijn aangepast waardoor de runs korter worden…

OF.. de warmtepomp was links zo effectief dat hij de graadminuten heel snel wegwerkt en nu lukt dat niet meer, wellicht omdat er iets in de temperatuur is aangepast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
RISL schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:12:
Wellicht dat de pro's hier meer uit kunnen halen, maar ik zou wel wat meer info nodig hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Was je in juni nog aan het verwarmen en in juli aan het koelen geslagen?
Ja, ik heb de stooklijn flink verlaagd daar ik het niet meer nodig vond dat er verwarmd werd.

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter Hermens
[quote]helm71 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Wat zijn Graadminuten?

Graadminuten zijn een maat voor de afwijking van de werkelijke binnentemperatuur ten opzichte van de gewenste binnentemperatuur. Het systeem meet het verschil tussen de werkelijke temperatuur (zoals gemeten door een thermostaat) en de ingestelde temperatuur op de thermostaat. Dit verschil wordt dan vermenigvuldigd met de tijd.

Bedankt voor deze uitleg. Dit is nu duidelijk. Kun je de graadminuten met instellingen maximeren of is het beter om hier vanaf te blijven. Mijn installatie is de Nibe S2125-12, SMOS40 , Nefit 9000i HRC 30CW. Draait vanaf november 2023. Stooklijn heb ik uiteindelijk op 11 moeten zetten om alles comfortabel te hebben. Woning platte bungalow met hoge plafonds bouwjaar 1999-2000. Grote open ruimte 140 m2 met veel glas!

PieterH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:36
En ook hier een gevalletje van een kapotte bt1

De koel runs waren ineens nog maar een paar minuten, waarna de GM spontaan resetten naar 0
Ga ik kijken, vind nibe dat het 13 graden is buiten, nou dat klopt niet echt lijkt me, zeker niet toen het dinsdag maar 32 graden was ;).

Maar meteen een paar nieuwe NTC's besteld, hopelijk werkt de regeling daarna wel weer correct en zijn het weer de oude vertrouwde koel runs van enkele uren tot dagen.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helm71
Pieter Hermens schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:46:
[quote]helm71 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Wat zijn Graadminuten?

Bedankt voor deze uitleg. Dit is nu duidelijk. Kun je de graadminuten met instellingen maximeren of is het beter om hier vanaf te blijven. Mijn installatie is de Nibe S2125-12, SMOS40 , Nefit 9000i HRC 30CW. Draait vanaf november 2023. Stooklijn heb ik uiteindelijk op 11 moeten zetten om alles comfortabel te hebben. Woning platte bungalow met hoge plafonds bouwjaar 1999-2000. Grote open ruimte 140 m2 met veel glas!
Je kunt in de instellingen aangeven bij hoeveel graadminuten de pomp moet gaan werken…

Ik ben absoluut geen expert, ik heb wel een soort van advies uit eigen ervaring:

Er zijn ontzettend veel mogelijke instellingen en je verdwaalt snel in wijzigingen op wijzigingen, die dingen intetacteren met elkaar en dan wordt het heel snel onoverzichtelijk. Eerste stap is voor alles de standaard instellingen invullen / terugzetten en dan eerst een flink aantal dagen kijken hoe eea werkt, en met wat je dan ziet hulp vragen van het forum of de installateur. Voor elke verandering een backup van de configuratie maken.

Zeker de installateur niet vergeten, in mijn geval waren er ook een paar fysieke aansluitingsfouten gemaakt en die krijg je met configuratie sowieso niet ideaal opgelost.

Hangt natuurlijk af van de afspraken gemaakt met de installateur, maar die moet een werkend systeem opleveren, als dat niet zo is dan moet ie nog aan het werk. Die van mij heeft drie kwartier met nibe samen aan de telefoon instellingen doorgenomen en aangepast en alles werkt nu prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
helm71 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Wat zijn Graadminuten?

Hoe Werkt het?

1. Ingestelde Temperatuur:
Je stelt een gewenste temperatuur in op je thermostaat.

2. Werkelijke Temperatuur:
De sensor in de woning meet de huidige temperatuur.

3. Berekening van Graadminuten:
Het verschil tussen de ingestelde temperatuur en de werkelijke temperatuur wordt berekend. Dit verschil wordt elke minuut vermenigvuldigd met de tijd dat dit verschil bestaat, wat resulteert in graadminuten.

Bijvoorbeeld, als de ingestelde temperatuur 21°C is en de werkelijke temperatuur is 20°C, dan is het verschil 1 graad. Na 10 minuten van deze afwijking, heb je 10 graadminuten.

Regulering van de Warmtepomp

Bij Positieve Graadminuten:
Als de werkelijke temperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur, stapelen de graadminuten zich op. Zodra een bepaalde drempel is bereikt, activeert de warmtepomp om te gaan verwarmen totdat het aantal graadminuten weer daalt onder de drempelwaarde.

Bij Negatieve Graadminuten:
Als de werkelijke temperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur (bijvoorbeeld bij koeling), werken de graadminuten in omgekeerde richting. De warmtepomp stopt dan met verwarmen en/of begint te koelen

In jouw plaatje lijkt het er op alsof die drempelwaardes zijn aangepast waardoor de runs korter worden…

OF.. de warmtepomp was links zo effectief dat hij de graadminuten heel snel wegwerkt en nu lukt dat niet meer, wellicht omdat er iets in de temperatuur is aangepast ?
Ik denk dat je ingestelde temperatuur en werkelijke temperatuur moet vervangen door berekende aanvoertemperatuur en gemeten aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Karp schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:00:

[Afbeelding]

De dagen worden warmer en we krijgen weer een alarm 156 op onze VVM 500. Weer, want dit was vorig jaar ook, maar nog niet op kunnen lossen.
Deze is recent hier nog besproken: Gerbenvl in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"
mvrooij schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Gisteren op het toppunt rond 13:00 pompte hij ook werkelijk 13 graden water (BT12) de leidingen in.
[...]
13 graden lijkt me vrij koud? Normaal 17-18 graden minimum zodat er geen condens optreed. Met 13 graden geen condens problemen dan na langere tijd?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Koel experiment
Ter lering en vermaak eens een koel experiment gedaan op de begane grond (50m2) toen het vorige week zo warm was. Heb nog airco's hangen overal nu, maar die zijn wat oud. Was eens benieuwd of de warmtepomp die kan vervangen op de langere termijn.

Situatie
  • 25,5 graad binnen
  • ZLTV convectoren. Jaga en Climarad. Ongeveer 1,6kw koelvermogen bij 18 aanvoer 21 retour bij 26 omgevingstemperatuur. Dit is met fans op de hoogste stand, dus best wat herrie.
  • 100 liter buffer
  • Nibe AMS 20-6 met een minimum koelvermogen van 2,1kw.
  • Mijn BT28 / buiten unit hangt wat in de zon in de middag. Dus dit experiment pas om 17:00 toen de zon wat van de buitenunit af was. Anders zou hij veel te hard van start gaan?
Ervaringen

TLDR; Matig :-)

De WP begint natuurlijk niet meteen op 20hz, maar wat hoger (40hz) waarna hij terug toert naar 25hz. Ik kan natuurlijk het minimum vermogen al niet kwijt, de 100L buffer vangt wel wat op. Maar in no time staat er 15 graden koud water op de leiding waardoor er wat condens op leidingen ontstaat. Plus met een 'stooklijn' op 18 graden zijn met 15 aanvoer de graadminuten natuurlijk zo weg. Pomp ging op auto wel prima voluit mee, dus flow zou goed moeten zijn. DeltaT is ook wel redelijk tussen de 3-5 graden. Maar eerste run duurde maar 10 mins.

Tweede run hetzelde. Ook al snel 14-15 graden aanvoer. Run na 10 minuten klaar.

Bij derde run experiment op start GM60 gedaan. Ook wel weer snel 14 aanvoer, dat blijft voor wat langere tijd. Na een minuut of 6-7 schieten de graadminuten dan naar ineens naar 0 en stopt de run. Waarschijnlijk omdat ik minimum aanvoer temperatuur op 18 graden heb staan waar hij dan te lang onder zit.

Als je buitenunit in de zon hangt ook een moeilijk verhaal in de zomer. Compressor gaat dan vaak veel te hard lopen. BT28 bepaald ook de compressor curve bij koelen?

Conclusie

Buiten unit opstelling in de schaduw is aan te bevelen als dat kan.

Minimum vermogen moeilijk verhaal als je alleen convectoren op één verdieping hebt. Mijn hele woonkamer wordt er prima mee verwarmd in de winter, maar koelen dus lastig. Zou dan in je woning nog meer convectoren moeten hebben om het vermogen beter kwijt te kunnen. Maar bij Jaga is dat een dure hobby ;-)

Verder werkt het wel, na 3 runs is de binnen temperatuur een graadje afgekoeld. Maar de runs zijn naar mijn mening veel te kort en op deze stand maken de convectoren best veel lawaai.

Bij nog hogere binnen temperaturen zou het waarschijnlijk allemaal wat beter werken. Maar dat heb ik niet vaak doordat alles van prima isolatie en goede zonwering is voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Gek genoeg helemaal overheen gelezen, dankje!

Even kijken:
1. We hadden vorige jaar de hele zomer meldingen. Niet warm genoeg kan ik me weinig bij voorstellen?
2. We hebben begane grond + badkamer + bijgebouw op de WP zitten. Sowieso meer dan 100m2 maar ik ga je stuk bekijken! Heb je een idee hoe ik dit zou kunnen testen? Zijn er dingen die ik kan meten of uitlezen? Ik heb nu niet veel meer dan error-spam en verder draait het ding prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Welke warmtepomp heb je en wat is het minimale koelvermogen?

Hoe warm is het binnen als de storingen verschijnen? Hoeveel koelvermogen heb je liggen bij die binnen temperatuur op 18-21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Niet online
Voor mijn nieuw te plaatsen F2050-6 icm een VVM S320 binnenunit zit ik te twijfelen tussen 26mm en 32mm meerlagenbuis.

Afstand tussen WP en binnenunit +/- 8 meter.
Afstand tussen binnenunit en vloerverwarmingsverdeler +/- 3 meter.

De F2050-6 is bewust aan de krappe kant gekozen en mocht het echt niet gaan dan zou deze wellicht (op termijn) vervangen moeten worden voor een F2050-10.

Volgens de installatiehandleiding minimaal 22mm (of dn20) buis gebruiken (voor zowel de 6kw als 10kw uitvoering) en zou 26mm volstaan, maar is het wellicht verstandig om toch 32mm te kiezen of is dat overkill. Te groot is uiteindelijk ook niet goed.

Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen en/of kan aangeven wat voor maat buis bij hem gebruikt is?

(Heb echt al heel veel theorie gelezen, leidingberekeningen gemaakt via https://www.hout-cv.eu/berekenen/ maar het antwoord is lastig te vinden).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16-10 07:40
Zelf heb ik de F2040-6 en is er 25 mm meerlagenbuis gebruikt (9 meter afstand) en bij mijn dochter een F2050-6 en is 32 mm meerlaagen buis toegepast (ook 9 meter afstand). Het werkt allebei goed. Een verschil wat ik wel zie is om bijvoorbeeld 7 l/min flow te krijgen bij mij de pomp op 30% PWM draait en bij de 32 mm buis is dat al bij 1% PWM. Er zijn natuurlijk verschillen in het afgiftesysteem. Bij mij is dat radiatoren, een fancoil en een deel plafondverwarming. Mijn dochter heeft de hele benedenverdieping nieuwe vloerverwarming en boven wat radiatoren. Dus dat speelt zeker ook mee.

Met beide leidingen 25 en 32 zal het goed werken. Zelf zou ik nu gaan voor de 32 mm meerlagenbuis om wat meer flow te krijgen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Altijd voor de dikkere buis kiezen als je de mogelijkheid hebt!

De plastic buizen hebben een dikkere wand dan de stalen varianten, maar zijn gladder.

Ik zou voor 32 mm gaan, ook al gaat het met minder ook. Het scheelt pompvermogen en geluid.

[ Voor 59% gewijzigd door Knowbody op 10-08-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Wat voor afgifte systeem heb je?

Hier oude radiatoren vaak gewisseld naar laag temperatuur (Jaga). Dan ben je blij als je ooit voor 32mm kunststof hoofdleiding hebt gekozen gezien de hoeveelheid water die er heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik heb ook groter dan benodigd gekozen, ook voor 32 mm in huis.
Ik moet de leidingen tussen binnen-unit en buiten-unit nog vervangen. Is nu 26 mm staal, uit m'n hoofd.

Ik twijfel tussen 32 mm of 40 mm. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Deze is recent hier nog besproken: Gerbenvl in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

[...]

13 graden lijkt me vrij koud? Normaal 17-18 graden minimum zodat er geen condens optreed. Met 13 graden geen condens problemen dan na langere tijd?
Ja dat leek mij ook, maar de retour (BT71) blijft netjes op maximaal 18/19 graden. Nu doet hij het namelijk weer doordat stroom nu goedkoopste is (SPA) plus zonnepanelen volop hun werk doen de berekende aanvoertemp koeling naar 15,3 graden en pompt hij nu 13,9 (BT25) de vloer in (begane grond en gehele boven verdieping).

Op de vloer nergens ooit condens gehad, enige wat ik merk is dat op de leidingen wel beetje condens zit maar niet dat dit drupt of wat dan ook. Kan ook geen kwaad zegt mijn installateur.

Hij maakt nu ook mooie lange runs zie hier de compressor freq:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB5TlFbAW0yuQu3VXC_n-YwnLyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EU6NNyk9JIlarh19cXpFwv4J.png?f=user_large

Je ziet dat zodra het stroomgoedkoper wordt en de zonnepanelen hun werk doen hij fors hard gaat koelen. Goede buffer de vloer in en straks zodra stroom duurder wordt gaat hij weer naar minimale stand of zelfs af.

Ik ben deze zomer tot nu uiterst tevreden over het koelen, dit was vorig jaar wel anders. Nu ook minimale start en stops zoals je ziet.

Binnentemperatuur nu overal gemiddeld 22,1 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 16:36
Ik heb een SMO S40 en F2120-8. De afgelopen tijd slaagt de warmtepomp er goed in het huis koel te houden. Ik zie wel dat de graadminuten vaak maximaal positief oplopen (+120). Zie onderstaande grafiek. Wat zou dat kunnen betekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kxERRH4FNT_raJO8mlG-2aSBO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k8DykZfx5ePOUrsxVnqEqixT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-10 14:07

Mauzer

Wololoo

saturn21 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:33:
Ik heb een SMO S40 en F2120-8. De afgelopen tijd slaagt de warmtepomp er goed in het huis koel te houden. Ik zie wel dat de graadminuten vaak maximaal positief oplopen (+120). Zie onderstaande grafiek. Wat zou dat kunnen betekenen?

[Afbeelding]
Dat zijn waarschijnlijk momenten dat je warmtepomp je boilervat (SWW) aan het verwarmen is. Op dat moment worden er geen graadminuten weggekoeld en loopt de teller op tot het maximum.

Wololoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Laatst online: 29-09 12:39

ReLight

echo("What Now ? !")

Met deze dagen loopt het in het huis aardig op qua temp. Kan ik ook koelen met mijn opzert?
Ik heb de SMO-S40, en de S2125-12. Een mix beneden van vloerverwarming en radiatoren; die radiatoren kan ik allemaal afsluiten. Dus enkel eea aan temp van de vloer gaan onttrekken.

Iemand een hint waar te beginnen; wat in te stellen voor deze combi? Alvast dank.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:49
ReLight schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:01:
Met deze dagen loopt het in het huis aardig op qua temp. Kan ik ook koelen met mijn opzert?
Ik heb de SMO-S40, en de S2125-12. Een mix beneden van vloerverwarming en radiatoren; die radiatoren kan ik allemaal afsluiten. Dus enkel eea aan temp van de vloer gaan onttrekken.

Iemand een hint waar te beginnen; wat in te stellen voor deze combi? Alvast dank.
Het kan, maar dan moet je wel voldoende inhoud in je vvw hebben en in de buitenunit moet er een dipswitch omgezet worden. Welke dat is staat in de installateurs handleiding.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
Aziraphale schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Het kan, maar dan moet je wel voldoende inhoud in je vvw hebben en in de buitenunit moet er een dipswitch omgezet worden. Welke dat is staat in de installateurs handleiding.
@ReLight

Nou ik dus net dit gedaan. Heb precies dezelfde setup: s2125-12 met S40.

Wat een omslachtige manier om de koeling aan te moeten zetten. Hele buitenunit moest open?!

Bij mij zaten veel schroefgaten ook schots en scheef, kostte wat moeite.

Nadat de switch om gezet is zag ik wel meteen overal koeling staan. Heb het nu nét aangezet. Hij doet nog niks maar ik zie de graadminuten oplopen langzaam, dus zal wel eventjes duren.

Ik heb op 2 verdiepingen vvw en ook redelijke buizen, 40mm dacht ik. Dus ben benieuwd.

edit: de compressor is aan!

edit 2: inmiddels is de aanvoer 20,3 graden en terug 24,1 graad. Dus hij trekt redelijk wat warmte eruit zou je zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door ApexAlpha op 12-08-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Laatst online: 29-09 12:39

ReLight

echo("What Now ? !")

ApexAlpha schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 18:10:
[...]

@ReLight

Nou ik dus net dit gedaan. Heb precies dezelfde setup: s2125-12 met S40.

Wat een omslachtige manier om de koeling aan te moeten zetten. Hele buitenunit moest open?!

Bij mij zaten veel schroefgaten ook schots en scheef, kostte wat moeite.

Nadat de switch om gezet is zag ik wel meteen overal koeling staan. Heb het nu nét aangezet. Hij doet nog niks maar ik zie de graadminuten oplopen langzaam, dus zal wel eventjes duren.

Ik heb op 2 verdiepingen vvw en ook redelijke buizen, 40mm dacht ik. Dus ben benieuwd.

edit: de compressor is aan!

edit 2: inmiddels is de aanvoer 20,3 graden en terug 24,1 graad. Dus hij trekt redelijk wat warmte eruit zou je zeggen.
Ahh super. Nu moet ik de boekjes erbij gaan zoeken (of zou je me kunnen delen welke sw het was?)
Heeft het al effect in je huis?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
ReLight schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:35:
[...]

Ahh super. Nu moet ik de boekjes erbij gaan zoeken (of zou je me kunnen delen welke sw het was?)
Heeft het al effect in je huis?
Nou de vloer is lekker fris, dat is gevoelsmatig al lekker. Merk nog niet heel veel op de thermostaat maar heb ook geen controlehuis natuurlijk.

Op zich is het praktisch gratis met de zonnepanelen dus ik laat het lekker gaan.

Zal zo even de pagina uit de handleiding zoeken maar pak je schroevendraaier maar vast voor de WP. :)

edit:
https://www.nibe.eu/assets/documents/31226/631668%20-1.pdf

Op pagina 12 zie je hoe dat ding uit elkaar moet. Achter het zijpaneel zit je moederbord, daarop zit een swich S1, zie pagina 20. Op die switch zie je heel klein 1, 2, 3, 4 staan. 1 onderaan, 4 boven. Nummer 4 moet je omwisselen. Er zat bij mij een klein geel folietje overheen die er ff af moet.

En denk eraan de elektriciteit af te koppelen uiteraard.

Als je dan de S2125 en SMO40 weer opstart staat er alles van koeling.

Vraag me aub niet waarom dit zo omslachtig is.

[ Voor 31% gewijzigd door ApexAlpha op 13-08-2024 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:22:
Oke, bedankt! Ga ik ook even naar zoeken.
Inmiddels ben ik ook de handleiding aan het lezen van de ACS310-module.
Bij de F2120 moet je in de buitenunit (spanningsloos) dipswitch S1 .4 op ON zetten.

Dan kan de unit koelen. Hopelijk wordt dat dan ook in de VVM zichtbaar bij de slave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:33:

[Afbeelding]
Hij telt gewoon niet hoger. Jouw telling begint bij 30. Hij doet er dus max 190 bij.

Hier begint de koeling op 120 en hij maakt er maximaal 210 van.

Zelfde dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Bij de F2120 moet je in de buitenunit (spanningsloos) dipswitch S1 .4 op ON zetten.

Dan kan de unit koelen. Hopelijk wordt dat dan ook in de VVM zichtbaar bij de slave.
Dank u!

Ik zit enigszins in twijfel of ik ACS310 ga aanschaffen. Is het de investering waard bij een inmiddels 7 jaar oude warmtepomp die behoorlijk mishandeld is door de instellingen van de installateur en de vorige eigenaar van mijn huis die er 4 jaar niet naar om heeft gekeken.

Na zo'n nacht als afgelopen nacht, denk ik van wel, maar de rest van het jaar zou ik nauwelijks koelen.

Ik zou deze wel zelf plaatsen, dus het kost me zo'n €800 dan.

[ Voor 24% gewijzigd door RISL op 13-08-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Edit
#ingehaald door de tijd

[ Voor 92% gewijzigd door Knowbody op 13-08-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Dank u!

Ik zit enigszins in twijfel of ik ACS310 ga aanschaffen. Is het de investering waard bij een inmiddels 7 jaar oude warmtepomp die behoorlijk mishandeld is door de instellingen van de installateur en de vorige eigenaar van mijn huis die er 4 jaar niet naar om heeft gekeken.

Na zo'n nacht als afgelopen nacht, denk ik van wel, maar de rest van het jaar zou ik nauwelijks koelen.

Ik zou deze wel zelf plaatsen, dus het kost me zo'n €800 dan.
Bij het budget voor Airco leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Knowbody schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Bij het budget voor Airco leggen?
Ik denk dat ik liever koel via de warmtepomp en de Jaga's die heb ik heb opgehangen. Die hebben best een fors koelvermogen dat ik dan per kamer kan regelen.

Op een (deels) monumentaal pand zie ik liever aan de buitenkant geen airco-unit. Daarnaast zijn er op verschillende verdiepingen slaapkamers (beneden en boven) en die zitten behoorlijk ver uit elkaar. De kinderen slapen op de verdieping op het woonhuis en ikzelf in het voorste deel van de schuur, wat bij het woonhuis getrokken is. Dan zou ik meerdere airco's moeten hangen.

De vraag is meer, wat is nog de levensduur van deze warmtepomp die door de installateur en vorige eigenaar behoorlijk belast is door het afgiftesysteem en de instellingen die zij kozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RISL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Ik denk dat ik liever koel via de warmtepomp en de Jaga's die heb ik heb opgehangen. Die hebben best een fors koelvermogen dat ik dan per kamer kan regelen.

Op een (deels) monumentaal pand zie ik liever aan de buitenkant geen airco-unit. Daarnaast zijn er op verschillende verdiepingen slaapkamers (beneden en boven) en die zitten behoorlijk ver uit elkaar. De kinderen slapen op de verdieping op het woonhuis en ikzelf in het voorste deel van de schuur, wat bij het woonhuis getrokken is. Dan zou ik meerdere airco's moeten hangen.

De vraag is meer, wat is nog de levensduur van deze warmtepomp die door de installateur en vorige eigenaar behoorlijk belast is door het afgiftesysteem en de instellingen die zij kozen.
Nog 10 jaar denk ik dat moet kunnen.

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 12:55
F2040-6 met VVM320. Ik doe 1x per dag een SWW run om 14:00. Zo te zien is dat afgelopen dinsdag een run geweest door het elektrisch element, meer mensen dat eerder meegemaakt?
Mogelijk ivm hoge buitentemperatuur en luchtvochtigheid?

• saturn21
Knowbody schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:23:
[...]

Als je verwarmen toestaat tot een buitentemperatuur van 17 graden, wat volgens mij de default is en vaak ook veel te hoog, blijft de pomp op 30% draaien (standaard).

Bij een goed afgiftesysteem kan dat naar een paar %, dat scheelt alweer verbruik van de SMO. Houdt daarbij de debietmeters in de gaten. 1 liter per minuut per groep moet er wel overblijven in rust.

Mogelijk kan ook die waarde van 17 graden omlaag, zodat de pomp volledig uitgaat.
De SMO verbruikt dan nog 4 Watt.
(Als je koelen aan hebt gaat die pomp natuurlijk wel weer draaien).
Let op de SMO S40, deze heeft een verkeerde default waarde voor de pomp instelling. Zowel bij verwarmen als bij koelen kun je die op auto of intermittent zetten. Auto zou de default waarde moeten zijn maar dat hebben de Zweedse programmeurs nog steeds niet begrepen. Hij staat dus standaard niet goed en dat betekent dat hij tijdens de pauzes de pomp stil zet. Daardoor wordt er nooit een juiste temperatuur gemeten en gaat de graadminuten rekening niet goed en pendelt de WP.

De 35W van de buitenunit moet je maar voor lief nemen, dat is mogelijk voor het behoud van de electronica.
Ik zag eerder dit bericht omtrent de pomp instelling bij het koelen. Bij mij staat de instelling na recente firmware updates ook op 'intermittent', maar ik weet niet goed of dat in mijn situatie ook de goede instelling is of niet. Met name weet ik niet wat '4 pijps koeling' is waar eerder over werd gesproken in de context van auto vs. intermittent.

Ik heb een SMO S40, F2120, Nibe UKV100 buffervat. Ik heb ook een losse circulatiepomp voor de vloerverwarming (Grundfos) die ik volgens mij niet wordt aangestuurd maar continue pompt op basis van de gekozen instelling (vloeroppervlakte klein, gemiddeld, groot). Is op basis hiervan iets zinnigs te zeggen of ik voor 'auto' of 'intermittent' moet kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
saturn21 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:36:
[...]

Ik zag eerder dit bericht omtrent de pomp instelling bij het koelen. Bij mij staat de instelling na recente firmware updates ook op 'intermittent', maar ik weet niet goed of dat in mijn situatie ook de goede instelling is of niet. Met name weet ik niet wat '4 pijps koeling' is waar eerder over werd gesproken in de context van auto vs. intermittent.

Ik heb een SMO S40, F2120, Nibe UKV100 buffervat. Ik heb ook een losse circulatiepomp voor de vloerverwarming (Grundfos) die ik volgens mij niet wordt aangestuurd maar continue pompt op basis van de gekozen instelling (vloeroppervlakte klein, gemiddeld, groot). Is op basis hiervan iets zinnigs te zeggen of ik voor 'auto' of 'intermittent' moet kiezen?
Intermittent is alleen goed als je een buffervat ertussenin hebt, die dan ook nog eens met 4 buizen is aangesloten. Je hebt dan sowieso een extra "GP10" pomp (in jouw geval de Grundfos met eigen sturing, de SMO weet niet dat die er is).

Of zit jouw Grundfos op de verdeler ?

Bij een parallel buffervat heb je altijd een laadpomp na het buffervat je systeem in. Nibe noemt dat de GP10 en kan deze apart aansturen middels PWM, net als de GP12.

Of de UKV met 2, 3 of 4 buizen is aangesloten weet je zelf wel. Intermittent is de bedoeling bij 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
joertem schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:23:
F2040-6 met VVM320. Ik doe 1x per dag een SWW run om 14:00. Zo te zien is dat afgelopen dinsdag een run geweest door het elektrisch element, meer mensen dat eerder meegemaakt?
Je zou eens terug kunnen kijken in de geschiedenis van myuplink of de BT28 een hoge temperatuur heeft gezien (in de zon?)
Ergens boven de 40 of 45 graden zou dat dan moeten zijn anders moet de pomp het gewoon kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saturn21
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:48:
[...]

Intermittent is alleen goed als je een buffervat ertussenin hebt, die dan ook nog eens met 4 buizen is aangesloten. Je hebt dan sowieso een extra "GP10" pomp (in jouw geval de Grundfos met eigen sturing, de SMO weet niet dat die er is).

Of zit jouw Grundfos op de verdeler ?

Bij een parallel buffervat heb je altijd een laadpomp na het buffervat je systeem in. Nibe noemt dat de GP10 en kan deze apart aansturen middels PWM, net als de GP12.

Of de UKV met 2, 3 of 4 buizen is aangesloten weet je zelf wel. Intermittent is de bedoeling bij 4.
Bedankt, de UKV is met 2 buizen aangesloten, dus zojuist de instelling aangepast naar ‘auto’!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iToU_wj7Ut02fUQk9S-ARKxnJoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VSaTlVNizJKiAnsCnVAta10.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:54
joertem schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:23:
Hoi Joertem, ja eerder meegemaakt en gezien dat de zon vol op de sensor van mijn F2120-20 scheen, dat veroorzaakte dat de sensor boven de 45 graden mat en de warmtepomp uit zette en verder ging met de elektrische elementen. Nu wat schaduw makende planken voor de sensor en het probleem is er niet meer.
Hoop dit helpt ook bij jou!
Gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerbenvl
RISL schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Op een (deels) monumentaal pand zie ik liever aan de buitenkant geen airco-unit.
[...]
Heb je gezien dat je F2120-16 een minimaal koelvermogen van 4-4,5kw heeft? Dit is bij niet condenserende koeling (18 aanvoer) als het buiten een beetje warm is. Op 18 aanvoer 21 retour moet je heel erg veel Jaga meters hebben hangen of een hele grote buffer hebben dat je dat kwijt kan. Plus flinke leidingen en een pomp dat je dat met delta T 3 er allemaal door krijgt.

Als dat al lukt dan heb je nog steeds "maar" top koeling. Bij sommigen hier werkt het naar tevredenheid, maar (correct me if I'm wrong) vaak is dat in situaties met goed geïsoleerde, redelijk kierdichte woningen met WTW ed. Top koeling maakt het wat vochtiger in huis. In mijn jaren 70 woning had ik van de week al richting 70% RV. Hier ook wat Jaga, maar veel liever toch de split airco aan die er heel wat vocht uit gooit. Je schrijft zelf monumentaal pand, vandaar ook mijn twijfel.

Je kan eens in het fancoil topic kijken. Dan kan je wel flink koelen en vocht eruit halen. Alleen als je al in Jaga's heb geïnvesteerd... Plus je leidingwerk moet kunnen koelen en moet dampdicht geïsoleerd zijn.

Blijft een lastig verhaal dat koelen met een warmtepomp. Aan de ene kant wil iedereen het omdat het ding er toch al hangt. Aan de andere kant is niet condenserend lastig omdat je niet heel veel vermogen kwijt kan terwijl de WP dat wel heeft en het ook vochtiger wordt. Condenserend met fancoils is mooi maar vrij zeldzaam nog hier, duur en nogal wat eisen aan leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Mijn ervaringscijfers voor juni en juli weer toegevoegd:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79853752

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 12:55
Knowbody schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:50:
[...]

Je zou eens terug kunnen kijken in de geschiedenis van myuplink of de BT28 een hoge temperatuur heeft gezien (in de zon?)
Ergens boven de 40 of 45 graden zou dat dan moeten zijn anders moet de pomp het gewoon kunnen.
MarcKeulers schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Hoi Joertem, ja eerder meegemaakt en gezien dat de zon vol op de sensor van mijn F2120-20 scheen, dat veroorzaakte dat de sensor boven de 45 graden mat en de warmtepomp uit zette en verder ging met de elektrische elementen. Nu wat schaduw makende planken voor de sensor en het probleem is er niet meer.
Hoop dit helpt ook bij jou!
Gr. Marc
Jullie hebben helemaal gelijk, temp was inderdaad 43gr. Buitenunit staat inderdaad op het zuiden, dacht dat de sensor op de achterkant niet echt in de zon kwam, maar ik ga plankje maken :)
Bedankt! Gr. Joeri

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Maakt het uit op welke aansluitingen de buffer is aangesloten als je buffer gewoon in de retour in serie zit?

Dit plaatje zit er in de handleiding van de UKV, maar dat lijkt meer een schema als de buffer parallel zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1FpcyJyblDhCeBXk_7EmfWSDTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ux3DVfGp76dZz9g6Vn70QNmX.png?f=fotoalbum_large

Bij mij zit de retour van het CV systeem op de XL1 en de pomp hangt aan de XL2. Is dat goed aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:10:
Maakt het uit op welke aansluitingen de buffer is aangesloten als je buffer gewoon in de retour in serie zit?

Dit plaatje zit er in de handleiding van de UKV, maar dat lijkt meer een schema als de buffer parallel zit?

[Afbeelding]

Bij mij zit de retour van het CV systeem op de XL1 en de pomp hangt aan de XL2. Is dat goed aangesloten?
Hier hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 21:32
Is er een manier om de klep die CV/SWW regelt handmatig/geforceerd om te zetten zodat er zonder een CV-run er flow door de leidingen tot stand gebracht kan worden?

Ik wil de vloeistof in de leidingen na 3maanden stilstand weer ff door de filters heen laten gaan.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
In serie in de retour? Hou niet alles bij, maar meen ooit gelezen te hebben dat je parallel buffer had. Of heb ik dat verkeerd onthouden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damige
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 20:12
Vraagje voor de experts.
Wij hebben sinds gister de AMS20-6 en SMO-S40. en ik probeer het e.e.a te begrijpen.

Aangezien het vandaag erg warm is gaat de warmtepomp natuurlijk niet aan. Maar ik wil graag proberen hoe hij het doet.
In het menu 7.5.1.1 gaat de warmtepomp aan als de test mode wordt geactiveerd.

Maar ik wil ook even testen met de GraadMinuten (en bijverwarming)

Wanneer ik de stooklijn erg hoog zet en de bedrijfsmodus op handmatig gaat pomp gp10 draaien. En zie de graadminuten oplopen. In de instellingen heb ik ingesteld dat de compressor aangaat bij -60GM.
Inmiddels staan de GM bijna op -400 en is de compressor niet aangegaan.

Ik heb ook nog 7.1.10.2 aangepast maar dit lijkt alleen van toepassing in bedrijfsmode auto.

Wat blokkeert deze test? Hij blijft staan op "Geen vraag" bij hoge negatieve graadminuten.

Alvast bedankt

edit: Bij -400GM is de bijverwarming aangesprongen. Maar de compressor heeft nog niet gedraaid.

[ Voor 5% gewijzigd door damige op 28-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Gerbenvl schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:14:
[...]

In serie in de retour? Hou niet alles bij, maar meen ooit gelezen te hebben dat je parallel buffer had. Of heb ik dat verkeerd onthouden? ;)
Klopt excuses. Bij mij zit hij als parallelbuffer met secundair gestuurde pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
damige schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:56:
Vraagje voor de experts.
Wij hebben sinds gister de AMS20-6 en SMO-S40. en ik probeer het e.e.a te begrijpen.

Aangezien het vandaag erg warm is gaat de warmtepomp natuurlijk niet aan. Maar ik wil graag proberen hoe hij het doet.
In het menu 7.5.1.1 gaat de warmtepomp aan als de test mode wordt geactiveerd.

Maar ik wil ook even testen met de GraadMinuten (en bijverwarming)

Wanneer ik de stooklijn erg hoog zet en de bedrijfsmodus op handmatig gaat pomp gp10 draaien. En zie de graadminuten oplopen. In de instellingen heb ik ingesteld dat de compressor aangaat bij -60GM.
Inmiddels staan de GM bijna op -400 en is de compressor niet aangegaan.

Ik heb ook nog 7.1.10.2 aangepast maar dit lijkt alleen van toepassing in bedrijfsmode auto.

Wat blokkeert deze test? Hij blijft staan op "Geen vraag" bij hoge negatieve graadminuten.

Alvast bedankt

edit: Bij -400GM is de bijverwarming aangesprongen. Maar de compressor heeft nog niet gedraaid.
Wat staat er bij de bedrijfsinfo (3.1) bij de gevraagde compressor frequentie / desired compressor freq als je GM -60 is? En wat wat voor compressor status staat daar? (Meestal heet dat EB101)

De compressor is wel aangevinkt in de handmatige bedrijfsstand? (4.1)

De compressor misschien nog niet toegevoegd of staat nog geblokkeerd? Menu 7.3.4 gok ik in de SMO S40.

• JeroenCAlferink
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-08 08:33
Hoe krijg ik de runs van het koelen langer. De warmtepomp schiet nu in storing na een aantal opvolgende korte bedrijfstijden. Ik heb een systeem met buffervat en naregeling met drukventielen (Danfoss/Thermot)
De koeling is om 8.30 uur aangegeaan.
Huidige instelling:
1.9.5 Koeling
delta +20 = 3 graden
delta +40= 6 graden
koeling starten bij 30GM
5.11.1.2 cv pomp
koeling= Intermitterend
koeling handmatig = 38%

Op de afbeelding ging de pomp om 12:08 in storing. Reset om 13:48 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Y53o4QdEkKYjBlNT7-2Vef-aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8oGBJmDLxkFyAvSMLdZI3iP.jpg?f=fotoalbum_large

Jeroen

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:09
JeroenCAlferink schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:59:
Hoe krijg ik de runs van het koelen langer. De warmtepomp schiet nu in storing na een aantal opvolgende korte bedrijfstijden. Ik heb een systeem met buffervat en naregeling met drukventielen (Danfoss/Thermot)
Huidige instelling:
1.9.5 Koeling
delta +20 = 3 graden
delta +40= 6 graden
koeling starten bij 30GM
5.11.1.2 cv pomp
koeling= Intermitterend
koeling handmatig = 38%

[Afbeelding]
Je zou de pomp stand in koeling modus op auto moeten zetten volgens mij.
dan blijft deze door draaien na een run.
ook heeft het waarschijnlijk zin om de pomp wat sneller te laten draaien. die van mij draait in koel stand vast op 80%

[ Voor 64% gewijzigd door riberts op 29-08-2024 16:12 ]

• G-addict
riberts schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Je zou de pomp stand in koeling modus op auto moeten zetten volgens mij.
dan blijft deze door draaien na een run.
Nee want hij heeft een parallel buffervat met 2e pomp.

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 17:09
JeroenCAlferink schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:59:
Huidige instelling:
1.9.5 Koeling
delta +20 = 3 graden
delta +40= 6 graden
koeling starten bij 30GM
5.11.1.2 cv pomp
koeling= Intermitterend
koeling handmatig = 38%

[Afbeelding]
Er even vanuit gaande dat je een SMO40 hebt.
Dit lijkt op het probleem wat ik heb gehad. Er worden graadminuten opgebouwd, maar zodra het koelen start reset deze naar -1 omdat de retourtemperatuur onder de ingestelde waarde komt.

zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Belangrijkste is om de minimale aanvoertemperatuur voor koeling in menu 1.9.3.2 instellen op 10 graden.
Daarnaast vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u

[ Voor 11% gewijzigd door darasta op 29-08-2024 19:03 ]

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:07
darasta schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Er even vanuit gaande dat je een SMO40 hebt.
Dit lijkt op het probleem wat ik heb gehad. Er worden graadminuten opgebouwd, maar zodra het koelen start reset deze naar -1 omdat de retourtemperatuur onder de ingestelde waarde komt.

zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Belangrijkste is om de minimale aanvoertemperatuur voor koeling in menu 1.9.3.2 instellen op 10 graden.
Daarnaast vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 minuten gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u
Wat betekent deze waarde 'stapverschil compressor' en op welke waarde heb je deze ingesteld?

• darasta
Benjamin1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:51:
[...]

Wat betekent deze waarde 'stapverschil compressor' en op welke waarde heb je deze ingesteld?
Hoeveel graadminuten er af gaan voordat de compressor weer stopt.
Oftewel als je start op 90 GM zet en stapsverschil op 60, dan start de compressor op 90GM en stopt die op 30GM. Dus elke run is dan van 90-30-90-30-90 etc.

Ik heb die op 90, net als de start, dus run van 90-0-90-0etc

[ Voor 6% gewijzigd door darasta op 29-08-2024 19:02 ]

• G-addict
De graadminuten worden altijd afgebouwd naar 0. Tenminste, dat probeert de regeling.
Stapverschil compressor geeft aan wanneer de 2e compressor mag inschakelen, indien deze aanwezig is. Dus stel dat start op -60gm staat en stapverschil op 30gm dan zal de 2e compressor inschakelen als de gemeten graadminuten de waarde -90 bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
darasta schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

[...]
Let wel op met condens dan? Normaal is met niet condenseerd koelen de minimum aanvoertemperatuur 18 graden.

Ik snap dat je met deze setting de runs langer krijgt. Alleen duikt de aanvoer temp dan niet onder waardes dat de boel gaat condenseren?

Edit: zie in je originele post dat het mee valt. Benieuwd hoe nu na langere tijd heeft gewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Gerbenvl op 30-08-2024 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Karp schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:00:

[Afbeelding]

Voor zo ver ik kan vinden is dat deze:

Alarm text on the display: Low lp cool
Cause: 5 repeated alarms for low low-pressure within 4 hours.
Indoor module / heat pump measures: Compressor is blocked. Manual reset
May be due to: • Poor flow • Significant wind effect

Vorig jaar vele malen een reset gedaan. Dat deed niks. Geen idee wat het verder betekent of wat ik er mee kan.
Update/upgrade(?) gedaan naar myuplink en nog niet weer een melding gehad 🤞🏿

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
Gerbenvl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Let wel op met condens dan? Normaal is met niet condenseerd koelen de minimum aanvoertemperatuur 18 graden.

Ik snap dat je met deze setting de runs langer krijgt. Alleen duikt de aanvoer temp dan niet onder waardes dat de boel gaat condenseren?

Edit: zie in je originele post dat het mee valt. Benieuwd hoe nu na langere tijd heeft gewerkt.
De laagste aanvoertemp die ik in de afgelopen maand heb gehad is ongeveer 16 graden (gemeten op de BT64).
Ik heb nog nooit problemen met condens gehad.

Als ik de graadminuten regeling een beetje goed heb begrepen, ontkom je niet aan een lagere aanvoertemperatuur dan de gewenste aanvoertemperatuur op basis van de curve. De GM moeten worden weggewerkt en daarvoor moet de temp lager liggen dan de berekende waarde. Mijn koelcurve staat ingesteld op 18 graden. De "default" minimale aanvoertemperatuur van 18 graden, werkt dan niet.

[ Voor 13% gewijzigd door darasta op 30-08-2024 10:20 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 96 Laatste