NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 65 ... 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:49
Dansko84 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 16:19:
[...]

Hij doet het hier ook weer. Ik had de laadpomp van auto weer terug gezet naar intermitterend in de hoop dat dit het zou oplossen. Geen idee of dit nu daadwerkelijk heeft bijgedragen, ik heb hem nog niet terug gezet op auto.

Ik merk overigens wel dat de warmtepomp iedere keer vrij kort draait en geen lange runs maakt bij het koelen. Kan ik hier nog iets aan verbeteren?
Nee, waarschijnlijk niet.

De warmtepomp is al gauw veel te zwaar en mag maar beperkt vermogen leveren. Dus zelfs op de minimale frequentie (bv 25 Hz., sommige kunnen 20 Hz) bereikt hij steeds sneller de limiet.

De startgids zegt dat de laagste aanvoertemperatuur op 10 moet staan ingesteld, met de curve op 18. Ik vind die 10 erg laag want hij gaat is mijn ervaring ook een lagere waarde berekenen dus hij gaat steeds kouder (met dan toch wel wat condens) maar hoe dan ook dat bereikt hij al met het minimale vermogen.

De pomp zal zeker op AUTO moeten om te voorkomen dat de graadminuten berekening totaal niet klopt. Vooral als er een Warmwater run is geweest registreert BT25 een vrij hoge temperatuur die niet verdwijnt omdat de pomp stil staat. Hij gaat dan veel te snel weer beginnen met koelen omdat hij denkt dat er veel warmte is maar dat is dus niet zo, dat is slechts een beetje warmte die bij de sensor is gekomen door het omlopen van de driewegklep.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jeroenjeremy schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
Onze warmtepomp VVM320 met F2040-12 buitenunit lijkt te blijven verwarmen ook al is het zomer. Dit draadje heb ik grotendeels doorgespit maar ik kan hier geen antwoord vinden (kan zeker aan mij liggen).
De thermostaat staat op 10 graden, maar ik zie in myuplink waarden die mij vreemd lijken. Op dit moment bijvoorbeeld (midden op de dag op 25 juni):
BT2: 32,6
BT3: 28,3
BT63: 34,1
En dit zie ik al weken.
Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Heb de gebruikersinstellingen al gereset, de installateursinstellingen nog niet.
Je weet dus helemaal niet wat er gebeurt ? Een beetje tweaker is van wel op de hoogte of het ding aan het verwarmen of koelen is of warmwater maakt.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Hier is mijn warmtepomp gisteravond begonnen met koelen, merk dat hij nu constant blijft draaien dat deed hij vorig jaar volgens mij niet toen ging hij telkens aan en uit. Ik merk dat hij nu ook mijn GP12 pomp op 1% laat draaien en mijn 2de pomp heeft auto adapt dit was toen volgens mij niet het geval.

Het lijkt erop dat het een en ander verbeterd is en hij het heel langzaam rond laat gaan. Ik heb deze keer gekozen om mijn temperatuur van het water te verlagen naar 17 graden, ik weet dat 18 aangeraden is om condens te voorkomen maar bij mijn zwager draait het zelfs op 16 en heeft geen condens. Dus ik wil het eens testen of dit verschil brengt.

Tot nu toe draait de warmtepomp al 12 uur op 20hz 300watt verbruik. Aanvoer BT25 17,6 graden (BT12 15,7?) Retour BT71 18,5 Graden.

Naar mijn mening perfect, hier nog andere meningen/adviezen over?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@mvrooij hij zal sowieso zijn het begin een lange run kunnen maken, en dat kan anders worden als de vloer afgekoeld is.

Hier staat de lijn op 20 maar hij berekent vrolijk lagere waarden. Dat zal jij ook gaan zien.

Heb je een RMU S40 dan kan hij rekening houden met het dauwpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:39:
@mvrooij hij zal sowieso zijn het begin een lange run kunnen maken, en dat kan anders worden als de vloer afgekoeld is.

Hier staat de lijn op 20 maar hij berekent vrolijk lagere waarden. Dat zal jij ook gaan zien.

Heb je een RMU S40 dan kan hij rekening houden met het dauwpunt.
Ik merkte vorig jaar dat ik met 18 graden door de vloer het prima op 22/23 graden binnen kon houden maar het mocht voor mij gerust iets frisser dus wil nu eens proberen met 17 graden en wat dit dan doet. Dit kost me namelijk qua stroom niks extra, hij hoeft er niet harder voor te werken.

Ik heb geen ruimtethermostaat, mis dit ook verder niet. Mijn opstelling werkt echt uitstekend, ben er echt erg tevreden over.

Ik ga nog wel een schema erin zetten betreft koelen. Wil dit vooral overdag laten doen en de avond uit, dit omdat stroom tussen 11:00 en 17:00 gewoon het goedkoopste is vaak zodra de zon schijnt (soms zelfs nagatief). Plus mijn panelen kunnen dan hun stroom ook netjes aan het koelen kwijt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
Knowbody schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:15:
Heb vanuit menu 7 een drietal resets doorgevoerd, startgids opnieuw gedaan (uitgebreide variant).

Koeling werkt weer.[Afbeelding]

PV koppeling via modbus:
Onderste schuifje heeft direct effect is me opgevallen. Deze stond aan, nu uit.
(Op moment van schrijven kwam er nog overschot vh dak).
Hier precies hetzelfde verhaal. Had alle instellingen "goed" staan. Gemiddelde buitentemp was momenteel >24*C, koeling zou aan moeten springen vanaf 22, maar graadminuten voor koelen liepen maar niet op. Het vinkje Koelen met zonne-energie (4.2.2) uitgezet en hij begint gelijk op te lopen 8)7. Dit terwijl de zonnepanelen momenteel 5kW opwekken die niet gebruikt word...

Voor degene bij wie het koelen maar niet aan wil springen, de documentjes onder: https://www.nibe.eu/nl-nl/installateur/omschakelen-verwarmen-naar-koelen-en-omgekeerd geven handige voorbeeld waardes.

[ Voor 13% gewijzigd door Markus29 op 26-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Markus29 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:06:
[...]

Hier precies hetzelfde verhaal. Had alle instellingen "goed" staan. Gemiddelde buitentemp was momenteel >24*C, koeling zou aan moeten springen vanaf 22, maar graadminuten voor koelen liepen maar niet op. Het vinkje Koelen met zonne-energie (4.2.2) uitgezet en hij begint gelijk op te lopen 8)7. Dit terwijl de zonnepanelen momenteel 5kW opwekken die niet gebruikt word...
Het is jammer dat ik de bugs niet zelf kan melden.

Toch maar eens naar de KvK.....😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markus29
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 09:59
Knowbody schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Het is jammer dat ik de bugs niet zelf kan melden.

Toch maar eens naar de KvK.....😄
Ik heb wel een KvK nummer, maar niet in die branche... Ik stuur wel gewoon een mail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
mvrooij schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Ik merkte vorig jaar dat ik met 18 graden door de vloer het prima op 22/23 graden binnen kon houden maar het mocht voor mij gerust iets frisser dus wil nu eens proberen met 17 graden en wat dit dan doet. Dit kost me namelijk qua stroom niks extra, hij hoeft er niet harder voor te werken.

Ik heb geen ruimtethermostaat, mis dit ook verder niet. Mijn opstelling werkt echt uitstekend, ben er echt erg tevreden over.

Ik ga nog wel een schema erin zetten betreft koelen. Wil dit vooral overdag laten doen en de avond uit, dit omdat stroom tussen 11:00 en 17:00 gewoon het goedkoopste is vaak zodra de zon schijnt (soms zelfs nagatief). Plus mijn panelen kunnen dan hun stroom ook netjes aan het koelen kwijt.
Ik merk dat door SPA hij nu erg hard aan het koelen is, stroomprijs is nu namelijk maar 4 cent dus ik merk dat hij hem nu harder laat werken omdat het erg goedkoop is. Maar ik merk dat hij nu 16,3 graden BT25 aanvoertemp heeft. Je zou zeggen dat hij niet onder 17 moet gaan omdat ik dit ingesteld heb. Moet ik dit maar gewoon accepteren of kan ik voor koelen SPA beter afzetten? Is namelijk een losse schakelaar in 4.2.5.

Retourtemperatuur BT71 zit nu op 17,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjeremy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:59
MarcKeulers schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Jeroen wat zijn de graad minuten (DM) ?

Gr. Marc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFzkpXNaXDvj8CgWqHxgY3hdZxQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zUQbMXwFroE6i734RwmTK3Mr.png?f=fotoalbum_large

De WP is sinds gisteren wel aan het koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjeremy
Knowbody schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Je weet dus helemaal niet wat er gebeurt ? Een beetje tweaker is van wel op de hoogte of het ding aan het verwarmen of koelen is of warmwater maakt.
>:) goed punt!
Deze of vergelijkbare waardes gaf de WP al wekenlang aan (ook toen er zeker niet meer verwarmd werd), waardoor ik juist niet meer weet wat er aan de hand is (en misschien is er helemaal niets aan de hand?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:04
ik heb een vraag over de efficientie van het koelen.
dit is echt dramatisch bij mij, tenminste volgens de cijfers in homeassistant.

ik heb een f2120 met een SMO-S40.

sinds gister heb ik 1 run constant op 25Hz. de pomp heb ik vast op 80% staan.
de curve staat op 18 graden met 17 graden minimum temperatuur.

hieronder is een grafiek van de opgewekte koude energie per uur. (ik weet de correcte benaming niet)
het verbruik is op het moment dus 570Watt en de koude energie die het systeem ingaat is 450Watt.

dit betekend een COP van onder de 1...
afgelopen nacht lag het rond een cop van 3, wat ik al niet heel bijzonder vind.

heeft hier iemand enig idee hoe dit kan komen, of klopt de data in homeassistant gewoon niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsJ3TAuSDkYNQZg0qDbI5u5z5As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X42ecJF1hQgMMnxvnEzzkBNC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-10 19:12
jeroenjeremy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:23:
[...]

[Afbeelding]

De WP is sinds gisteren wel aan het koelen.
Dank Jeroen,
Hierbij mijn settings op dit moment met de auto settings erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3ZrSfTzLm8dPsfM5hhWxz-OOFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG6lv4mRQMGSyFSLEnKvolgN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wChh-WSGVGzrBIqxWufdQqXeYVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcQYSa3Ur2zDqIMYspFRp8gU.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de autosetting 4.9.2 heb ik verwarming aanstaan tot gemiddeld 13 graden, met een filter van 24 uur dat is voor de winter, voor de zomer, als die komt ga ik pas koelen als het gemiddeld meer dan 27 graden is over 12 of 6 uur, ligt aan de warmteperiode … nu is het nog uitstekend uit te houden in de woonkamer en zeker in de slaapkamer … je ziet een gm van 0, dus pomp staat uit, als die bij jou 32 is gebeurt er iets, koelen of verwarmen … kijk even naar 4.9.2 … hoop dit helpt je verder …gr. Marc

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
10 kwh per dag voor wat koeling (incl SWW).

Ik weet niet of ik dit vol ga houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ1CCjSJMM4faRbD9tIRXcOkwIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xWDbkLN2kRTbm4tBBE6WTZmq.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: de pompsnelheid berekent hij steeds lager. Dan gaat die Ta ook snel omlaag en is de run snel voorbij.

Nu vastgezet op 50%, de debietmeters doen dan nauwelijks minder dan op 100% dus zit dan al op een mooie flow.
Ik had dit al eerder op hand gezet. Echter de regeling moet dat toch zelf ook snappen?....zucht.

[ Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 27-06-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
jeroenjeremy schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:27:
[...]

>:) goed punt!
Deze of vergelijkbare waardes gaf de WP al wekenlang aan (ook toen er zeker niet meer verwarmd werd), waardoor ik juist niet meer weet wat er aan de hand is (en misschien is er helemaal niets aan de hand?).
Misschien niets aan de hand.

Kijk, BT63 bevindt zich als het goed is bij de driewegklep. De hoge waarde is dan door het opwarmen van je warmwater vat.

Als je niet precies weet wat er gebeurt dan is het ook lastig om te optimaliseren.
Zoals de installateur het achterlaat is zelden 100 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:51
Knowbody schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:49:
10 kwh per dag voor wat koeling (incl SWW).

Ik weet niet of ik dit vol ga houden.
[Afbeelding]

Edit: de pompsnelheid berekent hij steeds lager. Dan gaat die Ta ook snel omlaag en is de run snel voorbij.

Nu vastgezet op 50%, de debietmeters doen dan nauwelijks minder dan op 100% dus zit dan al op een mooie flow.
Ik had dit al eerder op hand gezet. Echter de regeling moet dat toch zelf ook snappen?....zucht.
Hier 4,5-5 kWh inc SWW. Maar ik koel van 9.00-22.00. Daarna gaan de ramen open voor nachtventilatie en koelt het binnen nog wat verder af. Gisteren is het eigenlijk constant 23⁰C geweest bij ons binnen. Hele kleine uitschieter tijdens koken en ovengebruik naar 23,3⁰C. Koelste moment in de ochtend na nachtventilatie was 21,7⁰C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkuSRbY1R7qOE3ORg_HXrIJEPAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sURNig44S4oq8mLvj8pZj7YV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn pomp vaststaan op 38%, dat geeft bij mij thuis het meest constante resultaat icm de parallel buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Hier 4,5-5 kWh inc SWW. Maar ik koel van 9.00-22.00. Daarna gaan de ramen open voor nachtventilatie en koelt het binnen nog wat verder af. Gisteren is het eigenlijk constant 23⁰C geweest bij ons binnen. Hele kleine uitschieter tijdens koken en ovengebruik naar 23,3⁰C. Koelste moment in de ochtend na nachtventilatie was 21,7⁰C.

[Afbeelding]

Ik heb mijn pomp vaststaan op 38%, dat geeft bij mij thuis het meest constante resultaat icm de parallel buffer.
Ik ga ook de planning erin zetten tussen 09:00 en 22:00 maar ik merk dat SPA dit nu al grotendeels doet dus ik kijk het even aan. Gistere eerste hele dag gekoeld met dit keer met 17 graden aanvoer. Merk nergens condens en binnen is het 22,6 graden en vannacht ging het even terug naar 21,7.

Mijn verbruik gisteren was wel 10kWh maar hij heeft werkelijk het meeste verbruikt toen de stroomprijs nog geen 4 cent was en de panelen volop aan het opwekken waren dus het interessert me dan eigenlijk niks. Beter lekker fris binnen, het werkt lijkt nu ook veel stabieler te werken dan vorig jaar.

Pomp laat ik nu regelen door de SMO zelf maar misschien moet ik hem met koelen ook wat hoger zetten? Hij draait nu werkelijk best langzaam tussen 1% en 16%.

Ik merk wel dat door de SPA hij een aanvoertemperatuur maakt van 12,8 graden. Is dit geen ramp verder? Retour gaat maximaal naar 17.

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 27-06-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Ik ga ook de planning erin zetten tussen 09:00 en 22:00 maar ik merk dat SPA dit nu al grotendeels doet dus ik kijk het even aan. Gistere eerste hele dag gekoeld met dit keer met 17 graden aanvoer. Merk nergens condens en binnen is het 22,6 graden en vannacht ging het even terug naar 21,7.

Mijn verbruik gisteren was wel 10kWh maar hij heeft werkelijk het meeste verbruikt toen de stroomprijs nog geen 4 cent was en de panelen volop aan het opwekken waren dus het interessert me dan eigenlijk niks. Beter lekker fris binnen, het werkt lijkt nu ook veel stabieler te werken dan vorig jaar.

Pomp laat ik nu regelen door de SMO zelf maar misschien moet ik hem met koelen ook wat hoger zetten? Hij draait nu werkelijk best langzaam tussen 1% en 16%.

Ik merk wel dat door de SPA hij een aanvoertemperatuur maakt van 12,8 graden. Is dit geen ramp verder? Retour gaat maximaal naar 17.
Hij mag tot 10 graden (bij mij 16) dus hij gaat hoe dan ook die richting op berekenen, ondanks de vaste curve op 18.

Hoe meer pauzes hoe lager hij gaat berekenen om te compenseren.

Die pompsnelheid moet gewoon hoog en dat doet hij niet uit zichzelf. Dan maar handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenjeremy
MarcKeulers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Dank Jeroen,
Hierbij mijn settings op dit moment met de auto settings erbij:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de autosetting 4.9.2 heb ik verwarming aanstaan tot gemiddeld 13 graden, met een filter van 24 uur dat is voor de winter, voor de zomer, als die komt ga ik pas koelen als het gemiddeld meer dan 27 graden is over 12 of 6 uur, ligt aan de warmteperiode … nu is het nog uitstekend uit te houden in de woonkamer en zeker in de slaapkamer … je ziet een gm van 0, dus pomp staat uit, als die bij jou 32 is gebeurt er iets, koelen of verwarmen … kijk even naar 4.9.2 … hoop dit helpt je verder …gr. Marc
Veel dank! Ik heb al je instellingen overgenomen, wanneer de buitentemperatuur weer wat daalt (en 'ie dus niet meer hoeft te koelen) laat ik nog weten of er minder gekkigheid te zien is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[...]

Als je een dynamisch contract hebt kun je beter de spa laten bepalen wanneer de warmtepomp mag koelen denk ik.

De regeling stuurt naar de gewenste aanvoertemperatuur, maar houdt ook graag de ingestelde dT vast. Dus als dat met 16% kan, why not. In mijn geval, met een parallelbuffer, werkt het ietsje anders dan heb je een opwek- en een afgiftecircuit die verstoort raken als je de regeling helemaal z'n gang laat gaan. De flow tussen deze circuits blijft in mijn geval bij 38% pompsnelheid het meest gelijk, waardoor de warmtepomp erg rustig en constant draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 17:25
Knowbody schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Nee, waarschijnlijk niet.

De warmtepomp is al gauw veel te zwaar en mag maar beperkt vermogen leveren. Dus zelfs op de minimale frequentie (bv 25 Hz., sommige kunnen 20 Hz) bereikt hij steeds sneller de limiet.

De startgids zegt dat de laagste aanvoertemperatuur op 10 moet staan ingesteld, met de curve op 18. Ik vind die 10 erg laag want hij gaat is mijn ervaring ook een lagere waarde berekenen dus hij gaat steeds kouder (met dan toch wel wat condens) maar hoe dan ook dat bereikt hij al met het minimale vermogen.

De pomp zal zeker op AUTO moeten om te voorkomen dat de graadminuten berekening totaal niet klopt. Vooral als er een Warmwater run is geweest registreert BT25 een vrij hoge temperatuur die niet verdwijnt omdat de pomp stil staat. Hij gaat dan veel te snel weer beginnen met koelen omdat hij denkt dat er veel warmte is maar dat is dus niet zo, dat is slechts een beetje warmte die bij de sensor is gekomen door het omlopen van de driewegklep.
Ik heb de pomp weer op auto gezet.

Ik merk nog steeds dat de runs voor koelen niet langer duren dan 5-10 minuten waarin volgens de SMO-S40 alle DM weer op '0' staan. Waar deze tijdens de vorige warmtepiek (ergens in de lente) ik de vloer nog koud vond aanvoelen lijkt het er nu op dat deze tijd onvoldoende is om de vloer te koelen. Destijds stond de pomp trouwens op intermitterend, verder is er zover ik weet weinig/niets aangepast.

Actief koelen starten mag 'pas' vanaf 120DM, die dan nog even door lijkt te lopen, maar neemt binnen 5 - 10 minuten (erg) snel af. BT12 komt niet onder de 22 graden (en staat na zo'n run direct weer op naar de 26 graden), BT3 zit rond de 25 graden tijdens koelen (en 26 bij niet koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Dansko84 of de positie van de sensoren klopt niet of je hebt een enorme onbalans.

Het is ook met meerdere verdelers de kunst om de verste verdeler voldoende debiet te laten krijgen. Dat soort dingen spelen allemaal mee.

Nu zit de meeste warmte op de slaapkamers en daar zitten de slangen in de vloer 15 cm ipv 10cm uit elkaar. Dat gaat met koelen ook niet helpen. Ik moet hier de verdeler vd BG wat dat betreft temperen, de verdeler op de verdieping is namelijk de verste.

Ook isoleren van sensoren is een aanbeveling om de ruimtetemperatuur niet teveel invloed te laten hebben.

Runs van 2 uur, dan stopt ie (de software grijpt in) en begint ie vrij snel weer. 30 GM.

Als ik de graadminuten aanpas gaat hij compenseren met lagere temperaturen dus dat helpt ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:56
[...]

Hoe stellen jullie in dat die alleen overdag mag koelen? Ik heb sinds kort een S2125 met VVM S320 en heb deze week het koelen aardig kunnen tweaken dat die mooie lange runs maakt maar zie m 's nachts als de ramen open staan toch ook nog regelmatig even aan springen. snap dat ik de temperatuur kan aanpassen maar zou mooi zijn als die dit zelf kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
jasring schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Hoe stellen jullie in dat die alleen overdag mag koelen? Ik heb sinds kort een S2125 met VVM S320 en heb deze week het koelen aardig kunnen tweaken dat die mooie lange runs maakt maar zie m 's nachts als de ramen open staan toch ook nog regelmatig even aan springen. snap dat ik de temperatuur kan aanpassen maar zou mooi zijn als die dit zelf kan regelen.
Dat kun je met een programma regelen. Maar hoe heb jij hem zo ver gekregen dat hij in koelbedrijf lange runs maakt? Daar ben ik een zomer mee bezig geweest, maar hij bleef in storing knallen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-10 05:11
Gekke vraag: hoe weet ik of ik kan koelen met mijn WP?

Een installateur met niet al te veel kennis heeft mij een paar jaar terug gezegd dat ik een extra module moet toevoegen aan mijn WP voordat deze kan koelen. Ik kreeg geen verdere uitleg en toen ik er achter kwam dat er maar weinig kennis was, heb ik afscheid genomen van de installateur en ben ik zelf aan de gang gegaan.

Momenteel draait er een vloerdroog-programma voor de VLV in de schuur en ben bezig het huis om te bouwen van staal naar alupex. Later deze zomer zou ik best willen koelen, maar geen idee wat er voor nodig is?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasring
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:56
Aziraphale schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:05:
[...]

Dat kun je met een programma regelen. Maar hoe heb jij hem zo ver gekregen dat hij in koelbedrijf lange runs maakt? Daar ben ik een zomer mee bezig geweest, maar hij bleef in storing knallen.
Storingen heb ik niet gehad maar mijn graadminuten liepen erg snel weer af waardoor die weer stopte. Nu draait die op basis van de thermometer binnen (RMU-S40). Dit in combinatie met een aanvoer temp van 18° en een gevraagde temp van 22 waar het 24 was binnen.
Ik heb dus een eigen koel lijn gemaakt en hij reageert op een gemiddelde gemeten temp over 4 of 6 uur voor koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuKzzvdXyBDLPtBe66G2Myth6A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqMd4wq0pTdG4h6IpnfgjScE.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag dus een lange run, even onderbroken door een warmwater run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ah, dus eigenlijk heb je hem simpelweg van WAR gehaald. Dat is nog wel iets om te gaan proberen. Hij joeg bij mij de temperatuur namelijk vrijwel direct onder de 18 graden, ook al was dat ingesteld, en sloeg dan af.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aangezien je lang niet optimaal kan koelen overdag kies ik ervoor om gewoon de gehele 24u te koelen. Anders heeft het koelen simpelweg te weinig effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:04:
Ah, dus eigenlijk heb je hem simpelweg van WAR gehaald. Dat is nog wel iets om te gaan proberen. Hij joeg bij mij de temperatuur namelijk vrijwel direct onder de 18 graden, ook al was dat ingesteld, en sloeg dan af.
?

Niemand draait op WAR, met een vrijwel rechte lijn op 18.

Zet de flow maar eens omhoog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
jasring schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Hij doet bij mij niet perse alleen overdag koelen, hij doet bij mij koelen zodra de stroom goedkoop is dus of dit nu in de nacht of overdag is dan gaat hij pas aan en/of harder aan. Wat me afgelopen dagen vooral is opgevallen dat hij in de tijden dat stroom HEEL goedkoop is hij extra hard gaat werken, dat zijn verbruik dan hoger is maakt niet uit omdat de stroom vele malen goedkoper is.

Op momenten dat stroom duurde gaat worden neemt het verbruik af en rond de klok van 19:00 stopt hij volledig omdat dan stroom het duurste is tot ergens in de nacht (02:00/03:00). In de nacht merk ik afgelopen dagen dat hij op de goedkoopste momenten de pomp op het laagste laat draaien om toch wat bij te koelen. Dit deed hij vannacht niet btw.

Ik denk dat ik geen schema ga maken en hem puur op SPA laat draaien. Ik ben erg tevreden!

Temperatuur in de gehele woning gisteren op zijn max op 22,7 geweest. Gemiddeld over 24 uur 22,4 graden. Gewoon echt top!

17 graden door de vloer heen lijkt net wat beter dan 18 graden wat ik vorig jaar had. Ik krijg geen condens en het geeft net iets meer koeling waardoor mijn woning ook net wat koeler lijkt te blijven. Het is nog de vraag hoe het is als buiten een paar weken 30+ is natuurlijk maar het lijkt nu echt top.

Nu zijn het tevens ook allemaal lange runs, vorig jaar had ik constant start en stop (wel 20 op een dag ofzo?) nu 2 dagen enkel lange runs gehad. Erg tevreden! Gisteren bijvoorbeeld een run van 10:00 tot 19:00. Waar hij om 10:00 begon op 20hz en langzaam naar 67hz liep om 14:00 toen stroom het goedkoopste was. Daarna zakte hij weer langzaam richting 20hz om 18:00 en draaide zo nog uurtje door.

Zie hier de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQZrqHBBmIIz8AyxmX8QNYmkCpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9MH5ShfP3te9Et5zeLUbP6of.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-10 23:17
mvrooij schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:23:
[...]

Hij doet bij mij niet perse alleen overdag koelen, hij doet bij mij koelen zodra de stroom goedkoop is dus of dit nu in de nacht of overdag is dan gaat hij pas aan en/of harder aan. Wat me afgelopen dagen vooral is opgevallen dat hij in de tijden dat stroom HEEL goedkoop is hij extra hard gaat werken, dat zijn verbruik dan hoger is maakt niet uit omdat de stroom vele malen goedkoper is.

Op momenten dat stroom duurde gaat worden neemt het verbruik af en rond de klok van 19:00 stopt hij volledig omdat dan stroom het duurste is tot ergens in de nacht (02:00/03:00). In de nacht merk ik afgelopen dagen dat hij op de goedkoopste momenten de pomp op het laagste laat draaien om toch wat bij te koelen. Dit deed hij vannacht niet btw.

Ik denk dat ik geen schema ga maken en hem puur op SPA laat draaien. Ik ben erg tevreden!

Temperatuur in de gehele woning gisteren op zijn max op 22,7 geweest. Gemiddeld over 24 uur 22,4 graden. Gewoon echt top!

17 graden door de vloer heen lijkt net wat beter dan 18 graden wat ik vorig jaar had. Ik krijg geen condens en het geeft net iets meer koeling waardoor mijn woning ook net wat koeler lijkt te blijven. Het is nog de vraag hoe het is als buiten een paar weken 30+ is natuurlijk maar het lijkt nu echt top.

Nu zijn het tevens ook allemaal lange runs, vorig jaar had ik constant start en stop (wel 20 op een dag ofzo?) nu 2 dagen enkel lange runs gehad. Erg tevreden! Gisteren bijvoorbeeld een run van 10:00 tot 19:00. Waar hij om 10:00 begon op 20hz en langzaam naar 67hz liep om 14:00 toen stroom het goedkoopste was. Daarna zakte hij weer langzaam richting 20hz om 18:00 en draaide zo nog uurtje door.

Zie hier de grafiek:
[Afbeelding]
Zo doe ik het ook… koelen wordt maximaal gestuurd door de electriciteitsprijs. Die prijs is laag als de zon flink schijnt en dan wil ik ook flink koelen dus dat past prima…

Ik heb overigens helemaal geen dynamisch contract maat dit werkt gewoon lekker…. Ik gebruik zo op dat moment maximaal eigen zonnestroom en dat is weer goed voor de terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:48
Ik ben ook aan het koelen geslagen. S2125 icm VVMS320. Aangezien de laagste aanvoer temperatuur niet lager kan dan 18 staat hij daarop. Daarnaast vlakke stooklijn. Toch lijkt het erop dat de runs vrij kort blijven. Meestal rond de 20 minuten koelen en dan weer een uur uit. Het gekke is dat hij begint met koelen, en dan ineens al zijn graadminuten kwijt is zodra hij de 18 graden aanvoer lijkt te bereiken. Zelfde patroon herhaalt zich iedere keer, verder geen alarmen of meldingen ontvangen dus weet niet zo goed wat hier mis gaat. Overige instellingen staan allemaal op auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tW9jgaNYeNyWCj-L4zQWPYJbchs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PxyS9KtfZGaIr33Vk6ienY9O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Nu online
helm71 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Zo doe ik het ook… koelen wordt maximaal gestuurd door de electriciteitsprijs. Die prijs is laag als de zon flink schijnt en dan wil ik ook flink koelen dus dat past prima…

Ik heb overigens helemaal geen dynamisch contract maat dit werkt gewoon lekker…. Ik gebruik zo op dat moment maximaal eigen zonnestroom en dat is weer goed voor de terugleverkosten.
Zeker zo! Hier maakt hij ook direct de zonoplevering op en als de stroomprijs negatief is gaan zelfs mijn zonnepanelen automatisch uit en krijg ik er nog geld bij ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
helm71 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Klopt.

Hier ook SPA.

Hij gaat echter niet heel hard voluit omdat ik de grens niet op 10 heb staan maar op 16.

DIE WAARDE GAAT HIJ OOK BEREKENEN.
Natuurlijk doordat hij een lijn heeft van 18 maar ook momenten van niets doen, zal hij dat moeten compenseren door lager te gaan berekenen.
Om te voorkomen dat hij nog veel lager gaat berekenen staat die dus op 16 anders is condens op de verdeler en op de vloer het gevolg. Ik ben daar toch liever wat voorzichtig mee.

Let op: er zijn huizen, zoals in de UK, waar de leidingen door houten vloeren lopen. Daar wil je echt geen druppelvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:59:
[...]

?

Niemand draait op WAR, met een vrijwel rechte lijn op 18.

Zet de flow maar eens omhoog!
Dat hele verhaal met de flow heb ik vorig jaar allemaal al geprobeerd. Ik zit nu alleen dat @jasring hem bij koelen op sturing via de RMU heeft staan, terwijl hij bij mij nog altijd via WAR de koeling activeerde. Omdat dit bij @jasring lange runs oplevert, is mijn idee dat de aansturing anders is en hij minder snel afslaat door een te lage Ta. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
rusman schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:01:
Ik ben ook aan het koelen geslagen. S2125 icm VVMS320. Aangezien de laagste aanvoer temperatuur niet lager kan dan 18 staat hij daarop. Daarnaast vlakke stooklijn. Toch lijkt het erop dat de runs vrij kort blijven. Meestal rond de 20 minuten koelen en dan weer een uur uit. Het gekke is dat hij begint met koelen, en dan ineens al zijn graadminuten kwijt is zodra hij de 18 graden aanvoer lijkt te bereiken. Zelfde patroon herhaalt zich iedere keer, verder geen alarmen of meldingen ontvangen dus weet niet zo goed wat hier mis gaat. Overige instellingen staan allemaal op auto.

[Afbeelding]
Dat klopt. Dat doet hij altijd als hij de grens raakt. Bij de VVM ligt die grens hoog. Misschien de koellijn op 19 of 20 zetten.

Wat je ook zult zien is bij een lange run waarbij de graadminuten op 120 komen dat hij er op den duur mee stopt. Bij mij zodoende runs van 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Dat hele verhaal met de flow heb ik vorig jaar allemaal al geprobeerd. Ik zit nu alleen dat @jasring hem bij koelen op sturing via de RMU heeft staan, terwijl hij bij mij nog altijd via WAR de koeling activeerde. Omdat dit bij @jasring lange runs oplevert, is mijn idee dat de aansturing anders is en hij minder snel afslaat door een te lage Ta. Maar ik kan het mis hebben.
Lange runs voor elkaar krijgen kan ik ook wel. Maar dat kan niet zonder heel laag te gaan met de berekende aanvoertemperatuur. Houdt dat maar eens in de gaten. Je kunt het in de geschiedenis wel terugvinden als grafiek.

Daarnaast nu gaat het wel mooi door de hogere pompsnelheid en het beperkte koelen in de avond en nacht (SPA) zodat hij overdag wat kan inhalen maar als de vloer over enkele dagen echt steenkoud is gaat het pendelfeest waarschijnlijk weer verder.
Meestal is de "hittegolf" ook maar beperkt in duur.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 28-06-2024 13:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martius
  • Laatst online: 10:57
Firmware for NIBE S-Devices
Version: 3.1.7
Release Date: 2024-6-28
Release notes

Mogelijk aandachtspunt voor degene die schrijven middels Modbus/TCP

A mode in menu 7.5.9 (Modbus/TCP) to only allow reading of parameters, as a step in improving security. The mode is active by default when Modbus/TCP is activated but can be deactivated

ADDED
  • Added Privacy policy
  • Added possibility to perform safe removal of USB stick
  • A mode in menu 7.5.9 (Modbus/TCP) to only allow reading of parameters, as a step in improving security. The mode is active by default when Modbus/TCP is activated but can be deactivated
  • F2040/2050: Alarm for non-compatible outdoor unit is delayed until the indoor module/control module has registered the heat pump's output size
CHANGES
  • Improved performance in user interface
  • Updated Solar PV tile on myUplink
  • To get better overview when several notices are active the notice guide on home screen is updated
  • Minor adjustment of menu and menu texts
  • DWS/SAM: Solved issue with GP6 pump alarms (559) when GP6 pump is running on 0% or is stopped
  • S735: Changed handling of the alarm for high exhaust air temperature (478). The alarm is now an information message. Heating and hot water production are maintained by the immersion heater as long as the compressor is blocked
  • VVM S320/S325: Increased compressor power in hotwater if there is a large heating demand present
  • Improved wifi connection
  • Fixed issue with overcharging of pool
  • Fixed issue where cooling room temperature set point is not possible to lower than 18 degrees
  • Fixed issue with starting start guide from app
  • Activate heating/cooling AUX updates
  • SAM S42: Fixed issue with night cooling
  • SMO S40 with accessories ACS 45: Fixed issue with sensor fault on BT64
  • VVM S320/325: Return temperature sensor (BT71) is now visible in overview screen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-FwipoFpSLiaM5C_d29H27qP6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zppSlTsmpGM8CWOzp2B5Y9ML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5-Zcx5U7rLp1h1mMIsDLUSna-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N02PyoLajArhVE9tGFCcAuld.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door martius op 28-06-2024 15:39 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
De intermittent bug is ze dus nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:44:
De intermittent bug is ze dus nog niet opgevallen.
Bug? Bug?

Dat is toch een feature!? 7(8)7

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
MarcKeulers schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:05:
[...]

Gerben, ik denk dat je dan een Solar 42 nodig heb die vervangt je nefit besturing, als je die als accessoires aansluit en activeert in de SMO40 kun je zien wat ie precies doet, deze is nog duurder helaas. Bt53 meet de temperatuur van je dak unit en bt54 die van je voorraad tank bij een bepaald verschil wordt er een pomp aangezet die het water of glycol mengsel door je dak unit stuurt om op te warmen en die warmte af te geven in de tank. Die tank laat dan verwarmd water in het ssw voorraad vat komen, bespaard je weer een warmtepomp run … let op plaats bij beiden tanks een overdruk ventiel, warm water zet uit, ook de mengkraan is aan raden en wellicht af te stellen op 70 graden afhankelijk van je ssw buffer vat. Hoop dat het helpt …
Dank. Solar 42 lijkt hem inderdaad. "Set t.b.v. zonlichtsysteem (besturingsprint en sensoren) (spiraalboiler)" staat er in de prijscatalogus. In de Solar 42 handleiding staat er dat hij alleen voor de dure VPAS (tank-in-tank) en VPBS (extra zonneboilerspriaal) boilers is. Ik heb al een vat voor de zonneboiler, vandaar dat ik de andere setup wilde. Maar denk dat dat hier ook wel mee kan.

Adviesprijs 723 ex btw :) In de SMO40 installateurs handleiding heb ik gevonden wat je dan kan instellen:
  • Bepalen wanneer de pomp van de zonneboiler start en stopt.
  • Max temp in de tank
  • Max temp op de collector buiten
Precies wat mijn Nefit losse besturing ook al kan :*) Zie dan geen meerwaarde nu.

Mengkraan / mengautomaat: waarom is die aan te raden? Snap het nut niet daarvan. Als mijn zonneboiler 80-90 graden is dan is het toch pirma dat dat mijn Nibe SWW vat in gaat?

Tag nog @theo66, @Meteen en @pbleijsw omdat jullie ook een losse zonneboiler icm Nibe lijken te hebben op basis van eerdere reacties in dit draadje. Hoe zit deze bij jullie aangesloten?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
Gerbenvl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:44:
[...]

Dank. Solar 42 lijkt hem inderdaad. "Set t.b.v. zonlichtsysteem (besturingsprint en sensoren) (spiraalboiler)" staat er in de prijscatalogus. In de Solar 42 handleiding staat er dat hij alleen voor de dure VPAS (tank-in-tank) en VPBS (extra zonneboilerspriaal) boilers is. Ik heb al een vat voor de zonneboiler, vandaar dat ik de andere setup wilde. Maar denk dat dat hier ook wel mee kan.

Adviesprijs 723 ex btw :) In de SMO40 installateurs handleiding heb ik gevonden wat je dan kan instellen:
  • Max temp in de tank
Precies wat mijn Nefit losse besturing ook al kan :*) Zie dan geen meerwaarde nu.

Mengkraan / mengautomaat: waarom is die aan te raden? Snap het nut niet daarvan. Als mijn zonneboiler 80-90 graden is dan is het toch pirma dat dat mijn Nibe SWW vat in gaat?

Tag nog @theo66, @Meteen en @pbleijsw omdat jullie ook een losse zonneboiler icm Nibe lijken te hebben op basis van eerdere reacties in dit draadje. Hoe zit deze bij jullie aangesloten?
Gerben,

De mengkraan is om je volgende vat te beschermen tegen te hoge temperaturen heb ik begrepen … mijn vat kan max 80 aan … maar als jouw vat elke temperatuur aankan, dan is het niet nodig, check is wellicht handig. Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-10 23:04

theo66

NIBE S1155-6

[...]

Ik had al een HRSolar zonneboiler uit 2012 van 120l. Het NIBE boilervat 300l is daar achter geplaatst. De regeling is niet gekoppeld. Het uitstroom of mengventiel zat er al en is blijven zitten en zal het water naar het boilervat beperken tot max 60 C (denk ik?). Voor of nadelen zie ik niet zo snel of je moet groter volume warm water van de zonneboiler meetellen. Alleen in de zomer, als het goed warm word, en dan heb je ook wel zonnestroom. Ik had ‘m al en heb dit op advies van de installateur laten staan. Boilervat met dubbele spiraal is even ter sprake geweest maar niet voor gekozen. Wel meerkosten en geen meerwaarde.
Mocht de zonneboiler defect raken is weghalen mogelijk mijn eerste keuze als reparatie duur is.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
  • Laatst online: 01:02

Hier een VPAS vat. Aangezien de pomp van de collector gestuurd wordt door de temperatuur boven in de collector en de temperatuur onder in het vat, zie ik niet in waarom het voor een ander vat niet gaat werken. Diverse NIBE hydraulische schema’s bevestigen dit, zie onderstaand. Het losse kastje vermeld AXC30 SOLAR S40. Modbus registers zijn :

Zonnecollector (BT53) MODBUS_INPUT_REGISTER 28 10 °C 2 0 0 0
Zonneboiler onder (BT54) MODBUS_INPUT_REGISTER 29 10 °C 2 0 0 0
Het getal als grootte voor het register is waarschijnlijk een index naar een tabel, zie oude documentatie, deze BT’s zijn gewoon INT16.
Deze waardes staan alleen in de dump van alle SMO-S40 registers als ook de accessoire zonverwarming in de regeling is geactiveerd.

De sturing is puur op temperatuur. Het is niet zo dat de SMO bij mooi weer het opwarmen van sanitair water met de warmtepomp nog even uitstelt. Dus toegevoegde waarde tov andere zonneboilerregelingen lijkt nihil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZgKw_3Jy7oq-BeZ7u7xZYbnA44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIKR7DWrHAiyuLjWbFIw2ACw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olo_m1c24Y_uLUM6GKXWbihbBBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ksd2i1wLtz815sVX6oxzyInY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEQYzWJfIEaXY85EvjUazQ1OGyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgYlUngzJE1ataGXvnhU9Iuu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Meteen op 29-06-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:58

Hoicks

Techno!

Haswellhandig schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:00:
Hi, even een vraagje. Zijn er meer die hun VVM 320 hebben geupdate naar 9700R4? Ikzelf gisteren en sindsdien geen internetconnectie meer. Heb verscheidene keren opnieuw opgestart maar geen oplossing. Hebben jullie tips?
Ik moest de VVM320 uitzetten en weer aanzetten en toen was dat opgelost

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
emielbf schreef op woensdag 8 december 2021 @ 05:30:
Hoe bepalen/berekenen jullie de COP van een Nibe?
De SMO-S40 schat de COP voor verwarmen en warmwater zelf in. Dat lijkt me een goede, simpele start. Misschien dat de andere regelaars dit ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Meteen schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:07:
[...]

De SMO-S40 schat de COP voor verwarmen en warmwater zelf in. Dat lijkt me een goede, simpele start. Misschien dat de andere regelaars dit ook doen?
Ja. En dat kan nog wat zuiverder door de pulse uitgang van een externe (bv home wizard) kWh meter te gebruiken en deze uit te bedraden naar en te programmeren in de SMO S40.

(Heb dat zelf nog niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meteen
Is de SMO dan voorbereid op een externe puls meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
theo66 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 23:28:
[...]

Ik had ‘m al en heb dit op advies van de installateur laten staan. Boilervat met dubbele spiraal is even ter sprake geweest maar niet voor gekozen. Wel meerkosten en geen meerwaarde.
Mocht de zonneboiler defect raken is weghalen mogelijk mijn eerste keuze als reparatie duur is.
Dank voor je info! Ik ga hem dan ook zo doen denk ik.
Meteen schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:16:
[...]

De sturing is puur op temperatuur. Het is niet zo dat de SMO bij mooi weer het opwarmen van sanitair water met de warmtepomp nog even uitstelt. Dus toegevoegde waarde tov andere zonneboilerregelingen lijkt nihil.
Dank! Dat bevestigd gelukkig wat ik in de documentatie tegen kwam.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Meteen schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:54:
Is de SMO dan voorbereid op een externe puls meter?
Ja op zowel de SMO40 als de SMO S40 kan een puls meter worden aangesloten.
Knowbody schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:58:
[...]

Ja. En dat kan nog wat zuiverder door de pulse uitgang van een externe (bv home wizard) kWh meter te gebruiken en deze uit te bedraden naar en te programmeren in de SMO S40.

(Heb dat zelf nog niet getest)
Hmm, bij mij heeft de home wizard meter volgens mij geen puls uitgang. Bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-10 05:11
Haswellhandig schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:00:
Hi, even een vraagje. Zijn er meer die hun VVM 320 hebben geupdate naar 9700R4? Ikzelf gisteren en sindsdien geen internetconnectie meer. Heb verscheidene keren opnieuw opgestart maar geen oplossing. Hebben jullie tips?
Vanmorgen probleemloos geupdate.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:09:
[...]

[...]

Hmm, bij mij heeft de home wizard meter volgens mij geen puls uitgang. Bij jou wel?
Zeker. Bij jou ook hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joertem
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-10 12:55
Haswellhandig schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:14:
[...]

Oplossing gekregen vanuit Nibe zelf. duurt even voor je reactie krijgt, maar als je eenmaal "in gesprek" bent wel vlot te reactie. Verbindingsproblemen zijn als volgt op te lossen:

Verander uw DNS-server naar 8.8.8.8 in de TCP/IP-instellingen menu 4.1.3.8
Verander de proxy port naar 80 in menu 4.1.3.9

Herstart de warmtepomp.
Je zou weer verbdining moeten hebben.
Ah wat goed! Wel vreemd dat andere apparaten op je netwerk geen verbindingsproblemen hebben. Toch bug van NIBE dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
joertem schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Ah wat goed! Wel vreemd dat andere apparaten op je netwerk geen verbindingsproblemen hebben. Toch bug van NIBE dan?
In den beginne die truuk wel eens uitgevoerd. Maar gaat al sinds tijden goed op DHCP.

De workaround vanuit Nibe kan ook te maken hebben met je eigen DHCP afhandeling denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Lang leven data!

T.o.v. juni 2023 onderstaande voor mijn locatie:
- BT28: 16% kouder dan vorig jaar
- COP: 1% lager

Logisch natuurlijk dat bij een lagere temperatuur de COP lager wordt, fijn dat de data het bevestigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Gerbenvl schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 22:09:

Hey, dat klinkt interessant, een puls meter op de SMO40. Ik lees nergens in de handleiding waar dit kan en wat je ermee kunt doen. Vertel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Hey, dat klinkt interessant, een puls meter op de SMO40. Ik lees nergens in de handleiding waar dit kan en wat je ermee kunt doen. Vertel eens?
Je kunt natuurlijk het rijtje bij accessoires toevoegen eens bij langs gaan en de keuze opties die je bij de AUX ingangen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-10 22:22
G-addict schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:30:
[...]

op pagina 27 van de installateurshandleiding. rechts onder op de pagina. Zoek naar BE6 of BE7

https://professional.nibe...ormation/search-documents

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:51:
[...]

Je kunt natuurlijk het rijtje bij accessoires toevoegen eens bij langs gaan en de keuze opties die je bij de AUX ingangen hebt.
Tja, dat zou kunnen maar ik verwacht het gewoon in de manual te kunnen vinden. Ik bleek een verouderde handleiding in bezit te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
jurgen purgen schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:22:
[...]

op pagina 27 van de installateurshandleiding. rechts onder op de pagina. Zoek naar BE6 of BE7

https://professional.nibe...ormation/search-documents
Gevonden op pagina 25 rechtsonder. Ik bleek een verouderde handleiding in bezit te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
[...]

• Max temp in de tank

Mijn 80 l. SWW boiler in Serie met een Atag CV ketel werkt puur als solar boiler.
Ik meet alleen de temperatuur boven in de meetbuis van de boiler met de Nibe BT7 sensor en de uitgaande temperatuur van het WW met de BT6 op de SMO 40.

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10 18:37
MoiZie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Zojuist 9696R3 op mijn SHK200S S40 geinstalleerd; onder aux krijg ik bij de EQ1-BT25 nog steeds een error.
Inmiddels alweer 2 updates verder, dus misschien nog een keer de moeite waard om te proberen?

Ik zit op de een na laatste (9696R5). Helaas nog geen changelog kunnen vinden dus geen idee wat de wijzigingen zijn.

Bij mij draait alles goed en zonder errors. Afgelopen weken lekker koel gehad binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
S-series

3.1.8 update !

Version: 3.1.8
Release date: 2024-07-02
ADDED
• SMO S40: Fixed a problem with "Lowest supply cooling" in menu 1.30.5 set to 70 degrees in v3.1.7

(bij mij was dit niet naar 70 gezet, ik had er geen last van)

[ Voor 89% gewijzigd door Knowbody op 03-07-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:42:
S-series

3.1.8 update !

Version: 3.1.8
Release date: 2024-07-02
ADDED
• SMO S40: Fixed a problem with "Lowest supply cooling" in menu 1.30.5 set to 70 degrees in v3.1.7
Jij hebt die updates altijd wel lekker vroeg hé🤙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:45:
[...]

Jij hebt die updates altijd wel lekker vroeg hé🤙
Uplink op smartphone meldde zich ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
Knowbody schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:53:
[...]

Uplink op smartphone meldde zich ;)
Meestal (laatste 5x) heb ik de update een dag na jouw posts..

Jij hebt een SMO als ik het goed heb, ik de S1255PC. Scherm is volgens mij gelijk aan elkaar, alleen de unit waarin die ingebouwd is verschilt.

Ik zal morgen de update uitvoeren (als die net als voorheen ook bij mij in de app als beschikbaar wordt aangegeven)

Bij de vorige updates stond dat de zonneopwek tegel vh dashboard gefixt zou zijn. Maar helaas nog niet. Wel jammer voor een premiummerk

Edit: hij is beschikbaar.. zo rustig naar huis en updatetijd. :9

[ Voor 5% gewijzigd door jurgen purgen op 03-07-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haswellhandig
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-07 21:46
Knowbody schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:30:
[...]

In den beginne die truuk wel eens uitgevoerd. Maar gaat al sinds tijden goed op DHCP.

De workaround vanuit Nibe kan ook te maken hebben met je eigen DHCP afhandeling denk ik.
Inmiddels is er een 2e update uit. De R5, waarbij in de release staat dat het de verbindingsproblemen oplost. Blijkbaar was het dus een bug in de software die nu is opgelost. Gisteren wederom geupdate (naar die R5 dus) en dat werkt uitstekend.

Mooi om te zien dat Nibe het direct oppakt en de update ook vlot aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:42
-

[ Voor 100% gewijzigd door Luqq op 08-07-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:42
MoiZie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:39:
[...]

Zojuist 9696R3 op mijn SHK200S S40 geinstalleerd; onder aux krijg ik bij de EQ1-BT25 nog steeds een error.
Hier is nu ook 9696R6 uit voor de SHK200. Iemand al geprobeerd en werkt de koeling nog? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inf1nite
Luqq schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:11:
[...]

Hier is nu ook 9696R6 uit voor de SHK200. Iemand al geprobeerd en werkt de koeling nog? :)
Ja en ja! En ik heb ook een changelog gevonden voor de firmware. Hier kun je ook zien wat de wijzigingen zijn:

https://www.nibe.eu/webda...hangelog/nibe-f-SMO40.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
Ik overweeg de koop van een NIBE S735. Voor de aansturing dacht ik aan de NIBE CDS10 module als sensor op de begane grond (i.p.v. de RMU S40) en de THS10 voor de badkamers. Is naar jullie mening de THS10 voor de badkamers nodig of detecteert de WP zelf al een hogere vochtigheid en verhoogt daarmee de afzuiging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Ik heb SWW maar weer gewoon op klein gezet, waarbij hij gaat tot 47 gr.
Het boosten van SWW door SPA of Sunspec brengt eigenlijk geen winst, en dat komt door de hogere temperatuur (52 a 53 gr). Energetisch niet interessant en het vat koelt toch weer af.

Zoals het nu gaat gaat er aanmerkelijk minder kWh naar de warmtepomp en is er toch voldoende douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVO-er
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-03 16:34
Hoe voorkom ik dat mijn Nibe overdag mijn seriële buffer staat af te koelen omdat het 3 uurs gemiddelde BT1 boven 21°C is en 's nachts gaat opwarmen omdat de gemiddelde BT1 onder de 18°C is gekomen?

Of is de gewenste BT25 zo dicht bij elkaar dat dit bijna geen probleem is qua energiegebruik?

Ik kan natuurlijk het koelen uitzetten, maar dat is niet de bedoeling ;)

[ Voor 30% gewijzigd door DVO-er op 15-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:48
DVO-er schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:21:
Hoe voorkom ik dat mijn Nibe overdag mijn seriële buffer staat af te koelen omdat het 3 uurs gemiddelde BT1 boven 21°C is en 's nachts gaat opwarmen omdat de gemiddelde BT1 onder de 18°C is gekomen?

Of is de gewenste BT25 zo dicht bij elkaar dat dit bijna geen probleem is qua energiegebruik?

Ik kan natuurlijk het koelen uitzetten, maar dat is niet de bedoeling ;)
Ik denk dat een 3 uurs gemiddelde te kort is. Ik heb hem zelf op 24 uur staan om dit soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Een filtertijd van 3 uur is idd wat kort. Hier heb ik de filtertijd onlangs aangepast van 24 naar 18 uur zodat de koeling wel ietsje eerder start, voordat de zon het huis al verwarmd heeft via de grote glaspartijen.

Onlangs was ik bij een kennis in zijn nieuwbouwwoning en hij heeft ook een nibe l/w warmtepomp met smo40. Hij had behalve de filtertijd ook nog een optie (vraag me nu niet welke parameter exact) om een minimale tijd tussen verwarmen en koelen in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:00
Dat laatste klopt, in de installateursinstellingen kan je de minimale tijd instellen tussen het verwarmen en koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcKeulers
G-addict schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:48:
Een filtertijd van 3 uur is idd wat kort. Hier heb ik de filtertijd onlangs aangepast van 24 naar 18 uur zodat de koeling wel ietsje eerder start, voordat de zon het huis al verwarmd heeft via de grote glaspartijen.

Onlangs was ik bij een kennis in zijn nieuwbouwwoning en hij heeft ook een nibe l/w warmtepomp met smo40. Hij had behalve de filtertijd ook nog een optie (vraag me nu niet welke parameter exact) om een minimale tijd tussen verwarmen en koelen in te stellen.
Bij de SMO40 in menu 1.9.5 zie hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UspZPZC_damxbHQ919y_ppHGDIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZKv0c1zjeLIU7WgK5k3nSipd.jpg?f=fotoalbum_large
Gr. Marc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
MarcKeulers schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Bij de SMO40 in menu 1.9.5 zie hieronder
[Afbeelding]
Gr. Marc
Dan moet je regeling wel zijn ingesteld als 2 pijpskoeling (een l/w wp kan niet anders) en niet als 4 pijps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:05
Mijn warmtepomp (MHI HMA60-S (aansturing SMO40, vergelijkbaar met NIBE BA-SVM 10-200/6) met een 4 pijpskoelsysteem gaat hier niet over tot koelen.

De instellingen zijn redelijk conform het adviesdocument van nibe: https://www.nibe.eu/downl...erwarmen_SMO40_vvm320.pdf

In 4.9.2 start koeling vanaf 25 graden en filtertijd van 8u. De gemiddelde buitentemperatuur is hier ondertussen ruim boven, dus de koeling zou vrij gegeven moeten worden.
In 1.9.5 Koel verw sensor RMU/BT50
Ingestelde temp 21 graden. Koeling bij overtemp 1.5 graden, dus in mijn ogen vanaf 22.5*C, Aangezien het nu 23.6*C is, zou dit ook geen probleem moeten zijn.
Tijd tot schakelen warm/koel is bij mij niet zichtbaar omdat het een 4 pijp systeem is.

De graadminuten koeling blijft op -1 staan. Bij service info zie ik dat de BT64 geen waarde aangeeft, dus ik denk dat hier het probleem zit en dat het koelsysteem zijn graadminuten niet kan berekenen zonder de BT64 (koel.temperatuur)

De BT64 zit aangesloten op AUX5 (daar zit een draadje met dit label in). Volgens het systeem zit EQ1-BT25 aangesloten op AUX5. In menu 5.4 in/uitgangen software kan ik AUX5 vervolgens niet aanpassen naar BT64. Ik zie de optie wel staan, maar als ik dan op OK druk, dan default die terug naar de EQ1-BT25.

Herkent iemand dit probleem of zijn er nog suggesties hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
darasta schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:56:
Mijn warmtepomp (MHI HMA60-S (aansturing SMO40, vergelijkbaar met NIBE BA-SVM 10-200/6) met een 4 pijpskoelsysteem gaat hier niet over tot koelen.

De instellingen zijn redelijk conform het adviesdocument van nibe: https://www.nibe.eu/downl...erwarmen_SMO40_vvm320.pdf

In 4.9.2 start koeling vanaf 25 graden en filtertijd van 8u. De gemiddelde buitentemperatuur is hier ondertussen ruim boven, dus de koeling zou vrij gegeven moeten worden.
Ingestelde temp 21 graden. Koeling bij overtemp 1.5 graden, dus in mijn ogen vanaf 22.5*C, Aangezien het nu 23.6*C is, zou dit ook geen probleem moeten zijn.
Tijd tot schakelen warm/koel is bij mij niet zichtbaar omdat het een 4 pijp systeem is.

De graadminuten koeling blijft op -1 staan. Bij service info zie ik dat de BT64 geen waarde aangeeft, dus ik denk dat hier het probleem zit en dat het koelsysteem zijn graadminuten niet kan berekenen zonder de BT64 (koel.temperatuur)

De BT64 zit aangesloten op AUX5 (daar zit een draadje met dit label in). Volgens het systeem zit EQ1-BT25 aangesloten op AUX5. In menu 5.4 in/uitgangen software kan ik AUX5 vervolgens niet aanpassen naar BT64. Ik zie de optie wel staan, maar als ik dan op OK druk, dan default die terug naar de EQ1-BT25.

Interessant.
Kun je niet kiezen voor koeling waarbij hij niet kijkt naar de thermostaat maar gewoon gaat ?

Om hem te kicken kun je dit 25 gr ook op 23 oid zetten met filtertijd 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
Knowbody schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Interessant.
Kun je niet kiezen voor koeling waarbij hij niet kijkt naar de thermostaat maar gewoon gaat ?

Om hem te kicken kun je dit 25 gr ook op 23 oid zetten met filtertijd 0
Ik ben die optie nog nergens tegen gekomen in ieder geval. In de installatie handleiding staat ook expliciet genoemd dat een BT64 noodzakelijk is.

De voorwaarden zijn het probleem niet. Ik heb dit op zeer lage standen gehad en ook de ruimtethermostaat uitgeschakeld. De koeling is vrijgegeven, maar bouwt geen GM op, dus activeert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
darasta schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:55:
[...]

Ik ben die optie nog nergens tegen gekomen in ieder geval. In de installatie handleiding staat ook expliciet genoemd dat een BT64 noodzakelijk is.

De voorwaarden zijn het probleem niet. Ik heb dit op zeer lage standen gehad en ook de ruimtethermostaat uitgeschakeld. De koeling is vrijgegeven, maar bouwt geen GM op, dus activeert niet.
En er is geen programma actief die blokkeert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darasta
Knowbody schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:16:
[...]

En er is geen programma actief die blokkeert?
Ik heb net de sensor van AUX5 naar AUX4 verplaatst en in 5.4 aangegeven dat AUX4 de BT64 is. De koeling werkt nu probleemloos.
Ben wel een foutmelding rijker, want de EQ1-BT25 doet het niet meer 8)7 . Ik krijg deze in menu 5.4 maar niet op niet gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
darasta schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb net de sensor van AUX5 naar AUX4 verplaatst en in 5.4 aangegeven dat AUX4 de BT64 is. De koeling werkt nu probleemloos.
Ben wel een foutmelding rijker, want de EQ1-BT25 doet het niet meer 8)7 . Ik krijg deze in menu 5.4 maar niet op niet gebruikt...
Misschien obvious en heb je het al geprobeert. Volledige power cycle. Dus stroom eraf en weer aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:18
Iemand op de hoogte of de EMU 20 NIBE module compatibel is met de NIBE S735? Hij staat namelijk niet bij ondersteunde producten. https://www.nibe.eu/asset...tieblad%20-%20FEB2021.pdf

(of heeft de S735 direct de mogelijkheid om te communiceren via RS485?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vloerkoeling werkt nu wel ff prettig!

Het helpt daarbij ook om (tafel)ventilatoren op de vloer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inf1nite
darasta schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:56:

Zit je al op de meest recente firmware versie? Dat probleem met de EQ1-BT25 lijkt op een probleem dat ik zelf ook had. Als je meer wilt weten moet je even teruglezen.

In de nieuwste versie is dit probleem bij mij opgelost en koel ik weer zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-

[ Voor 114% gewijzigd door Knowbody op 21-07-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Vraagje over de geluidsproductie van de buitenunit. Mijn buurman klaagt dat hij 'erg' veel last heeft van het geluid van mijn buitenunit (F2040-6kW). Vooropgesteld, dit is een 'moeilijke' buurman. Het soort dat zelf allerlei herrie mag maken, maar de anderen moeten rekening met hem houden, zo'n type. Hij mag alles, jij mag niks. Maar goed, ik wil ook geen ruzie. Dus ik probeer er in mee te gaan.

De buitenunit staat tegen mijn gevel aan (vrijstaande woning) en de erfgrens van de buurman ligt op 6m.
Ik heb de buitenunit al op een schema draaien, tussen 19:00-07:00 draait ie op max. 25Hz, van 07:00 tot 19:00 op max. 50Hz. Zwaar tegen het advies van Nibe in overigens. Andere buren zitten trouwens nog dichterbij, op 4m, maar die hebben er geen last van... en de buitenunit straalt rechtstreeks naar hen, en slechts schuin naar de moeilijke buurman...

Als hij overdag aan staat, dus 50Hz, dan hoor ik hem zelf al niet meer op 2m afstand. Buurman echter 'vlucht naar binnen door het enorme gebrom'.

Eigenlijk weet ik wel hoe laat het is, deze man zal nooit tevreden zijn, het zit vooral tussen de oren, maar wat zou ik in godsnaam dan nog kunnen doen? Ik heb geen zin in een geluidskast van 3-4000 euro, vooral omdat ik nu al weet dat de buurman hem dan zelfs nog denkt te horen.

Maar goed, ik moet iets tot zwijgen brengen, en in dit geval is dat de buurman. Maar hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
tinusa4 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 15:56:
Iemand op de hoogte of de EMU 20 NIBE module compatibel is met de NIBE S735? Hij staat namelijk niet bij ondersteunde producten. https://www.nibe.eu/asset...tieblad%20-%20FEB2021.pdf

(of heeft de S735 direct de mogelijkheid om te communiceren via RS485?)
Voor alle S-serie apparaten is de EME20 niet nodig. Die werken middels MODBUS verbinding. Je dient ff dit topic te doorzoeken. Het is de vorige zomer ook een paar keer voorbij gekomen. De zonne-omvormer dient wel het SUNSPEC-protocol te ondersteunen.

Sinds vorig jaar wordt de onwek echter weergegeven in KWh en het verbruik in W/s. Dus mooie overlappende grafieken zijn al een tijdje niet meer mogelijk.

De EME20 is voor de F-serie apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-10 22:19
Borisvkr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:06:
Maar goed, ik moet iets tot zwijgen brengen, en in dit geval is dat de buurman. Maar hoe?
Heb je de mogelijkheid om wat beplanting te plaatsen?

[ Voor 65% gewijzigd door dvdhaar op 21-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Moet het op een nette manier? 😉

Maar even serieus, op die afstand hoor je zo'n ding amper, helemaal als de warmtepomp niet echt die richting op "zend". Wellicht is een geluidsmeting afdoende om aan te tonen dat het geluid binnen de grenzen van de norm blijft.
Zoals je zelf al zegt, tevreden krijg je hem toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vraagje over de geluidsproductie van de buitenunit. Mijn buurman klaagt dat hij 'erg' veel last heeft van het geluid van mijn buitenunit (F2040-6kW). Vooropgesteld, dit is een 'moeilijke' buurman. Het soort dat zelf allerlei herrie mag maken, maar de anderen moeten rekening met hem houden, zo'n type. Hij mag alles, jij mag niks. Maar goed, ik wil ook geen ruzie. Dus ik probeer er in mee te gaan.

De buitenunit staat tegen mijn gevel aan (vrijstaande woning) en de erfgrens van de buurman ligt op 6m.
Ik heb de buitenunit al op een schema draaien, tussen 19:00-07:00 draait ie op max. 25Hz, van 07:00 tot 19:00 op max. 50Hz. Zwaar tegen het advies van Nibe in overigens. Andere buren zitten trouwens nog dichterbij, op 4m, maar die hebben er geen last van... en de buitenunit straalt rechtstreeks naar hen, en slechts schuin naar de moeilijke buurman...

Als hij overdag aan staat, dus 50Hz, dan hoor ik hem zelf al niet meer op 2m afstand. Buurman echter 'vlucht naar binnen door het enorme gebrom'.

Eigenlijk weet ik wel hoe laat het is, deze man zal nooit tevreden zijn, het zit vooral tussen de oren, maar wat zou ik in godsnaam dan nog kunnen doen? Ik heb geen zin in een geluidskast van 3-4000 euro, vooral omdat ik nu al weet dat de buurman hem dan zelfs nog denkt te horen.

En de fan langzamer laten draaien ? (Stille mode)

Gebruik je nu ook de stille mode of gebruik je block frequentie?

Misschien kun je de compressor nog beter inpakken?

Een geluidswal met van die grove stenen tussen 2 stevige metalen rasters ervoor zetten op een meter of twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zou hem gewoon laten draaien op de manier die Nibe adviseert en dan een geluidsmeting laten doen. Valt hij dan binnen de norm (en dat verwacht ik wel) dan heeft de buurman niets meer te klagen. Hier ga je alleen met keiharde cijfers wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 25-10 23:17
Aziraphale schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:21:
Ik zou hem gewoon laten draaien op de manier die Nibe adviseert en dan een geluidsmeting laten doen. Valt hij dan binnen de norm (en dat verwacht ik wel) dan heeft de buurman niets meer te klagen. Hier ga je alleen met keiharde cijfers wat aan doen.
Precies dat… gaat je wel gezeur met de buurman opleveren maar als ik je verhaal goed begrijp gebeurt dat toch in alle gevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcKeulers

Wellicht heb je hier iets aan?
https://www.groenehoedduu...voor-aircos-en-warmtepom/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YviNKs0-fKAZYKold5mIDDIqf_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQvRhKaqpBjG7xgqDsqbFCTx.jpg?f=fotoalbum_large
Uit bovenstaande link, zelf een heg en op 3 meter geen ‘herrie’ meer F2120-20 … gr Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik zal die tool eens proberen. Ziet er complex uit.

De F2040 draait dus met 2 schema's, 25Hz van 19:00 tot 07:00 en 50hz van 0700-1900. Dat is dus de silent mode. De S320 kun je, als je silent mode aanvinkt, 2 frequenties kiezen. Weet niet of dat bij andere modellen ook zo werkt.

Dus GEEN block frequenties; ik neem aan dat je die alleen gebruikt om een bepaalde frequentie of gedeelte, wat zorgt voor resonantie oid te blokkeren?

Maar, vraagje voor de experts, zijn Nibe systemen over het algemeen superstil, stil, normaal, luidruchtig?
Ikzie bijv. deze waardes in de specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-fLVWU8YnRTSjyP7xl1QYdLSeA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fW2Q5ri0sLJZxdgOktZfLd4q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07wN7HqY7UjWOXNeXZW5ZwWQWq0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0tWrqsx9cXqfjZ7ZIZbo2RIq.png?f=fotoalbum_tile

Als je dan leest dat de eisen meen ik 40dB op de erfgrens is... tja dan weet ik dus niet wat meneer de buurman hoort, maar niet mijn systeem, wnat volgens Nibe zou de machine op zo'n 6m nog maar 26,5dB doen. Tenzij Nibe natuurlijk wat bij elkaar liegt?

Een geluidsmeting is best prijzig heb ik gezien. En dan moet je maar hopen dat de andere partij zich daar dan bij neerlegt. Lijkt me beter dat de andere partij zelf een meting laat uitvoeren, en daar lekker zelf voor betaalt... vraag me dan wel af hoe je zo'n meting laat doen; dan moet je maar hopen dat op dat moment mijn buitenunit uberhaupt draait, anders ben je zo klaar met meten...

[ Voor 6% gewijzigd door Borisvkr op 21-07-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-10 23:04

theo66

NIBE S1155-6

De meest simpele start is denk ik een db meter app op je telefoon downloaden en zelf een beetje gaan meten. Niet geweldig betrouwbaar, wel een indicatie om te starten. Als het echt heel laag is kan je de buurman de eisen (db op erfgrens / tegen gevel) uitleggen en hem zelf laten meten. Dan ziet-ie zelf dat.......

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Borisvkr Mijn ouders hebben ook een F2040-6 en die hoor je een paar meter verderop al niet meer. Die apparaten zijn echt heel stil, maar als de buurman wil zeuren, dan zeurt hij. Je enige definitieve optie is echt het goed meten en het dan nog het liefste laten doen door een professional, dan kan hij niet achteraf zeggen dat je het niet goed hebt gedaan.

Maar volgens mij zit @MacD007 beter in de geluidsproductie van warmtepompen. Misschien kan hij er meer over zeggen?

[ Voor 14% gewijzigd door Aziraphale op 21-07-2024 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Borisvkr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:26:
Ik zal die tool eens proberen. Ziet er complex uit.

De F2040 draait dus met 2 schema's, 25Hz van 19:00 tot 07:00 en 50hz van 0700-1900. Dat is dus de silent mode. De S320 kun je, als je silent mode aanvinkt, 2 frequenties kiezen. Weet niet of dat bij andere modellen ook zo werkt.

Dus GEEN block frequenties; ik neem aan dat je die alleen gebruikt om een bepaalde frequentie of gedeelte, wat zorgt voor resonantie oid te blokkeren?

Maar, vraagje voor de experts, zijn Nibe systemen over het algemeen superstil, stil, normaal, luidruchtig?
Ikzie bijv. deze waardes in de specs:

[Afbeelding][Afbeelding]

Als je dan leest dat de eisen meen ik 40dB op de erfgrens is... tja dan weet ik dus niet wat meneer de buurman hoort, maar niet mijn systeem, wnat volgens Nibe zou de machine op zo'n 6m nog maar 26,5dB doen. Tenzij Nibe natuurlijk wat bij elkaar liegt?

Een geluidsmeting is best prijzig heb ik gezien. En dan moet je maar hopen dat de andere partij zich daar dan bij neerlegt. Lijkt me beter dat de andere partij zelf een meting laat uitvoeren, en daar lekker zelf voor betaalt... vraag me dan wel af hoe je zo'n meting laat doen; dan moet je maar hopen dat op dat moment mijn buitenunit uberhaupt draait, anders ben je zo klaar met meten...
Hoi, ik zag je vraag. Voor de Wpac geluidsberekening.
Daar moet je rekening houden met onderstaande geluidswaarden, dat is het geluidsvermogen in dB (LwA)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Aa5LHRtjXOO1wLRWMN7LxAr_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/daCRRhWofMCCGyBbhG9Rsswn.png?f=fotoalbum_large
helaas staat in deze tabel alleen de LwA voor de normale modus, Nibe zal echter ook ergens de LwA voor de stille modus hebben staan.
als je hulp nodig hebt, stuur me dan maar een pm.
We hebben ook hiervoor een eigen topic : het grote geluidseisen voor airco's en wp topic. dus kijk daar ook maar gerust. Het grote geluidseisen airco en wp topic

Door de WPAC berekening kun je tenminste aantonen dat de opstelling aan de wettelijke eisen voldoet mits deze natuurlijk een voldoet geeft.
Je buurman zal dan een klacht bij de gemeente moeten indienen en om handhaving vragen, met een dergelijke juist ingevulde berekening zal je een heel stuk sterker staan.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 21-07-2024 22:59 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1 ... 65 ... 97 Laatste