NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 68 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
DIY schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:51:
@Sunri5e Als je wil dat de warmtepomp nog gaat verwarmen bij 23 graden buitentemp, staat hij goed :+ Zo niet, zou ik die veel lager zetten (13-16). Dan loopt de ruimtetemperatuur bij zon waarschijnlijk wat minder op.

Met de filtertijd op 0 gaat de warmtepomp direct verwarmen zodra de temp onder de ingestelde temp zakt. Persoonlijk vind ik dat te vlot in het tussenseizoen, wanneer het snachts wat frisser word, maar overdag de zon nog erg sterk is. Hier staat de filtertijd op 36 uur, maar als je huis snel afkoelt is dat misschien te lang.

Heb je de bijverwarming nog nodig boven 0? Ik zou dit zo laag zetten als jou situatie toelaat om te voorkomen dat het element te vroeg bijspringt.
Ik heb wel bijverwarming nodig boven de 0 graden namelijk als de luchtvochtigheid hoog is en hij veel moet ontdooien. Echter als ik in mijn app kijk staat er bij de bijverwarming "geblokkeerd". Is dit juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhaCceV4e7J9OzPS6CELaR2pOPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vy3f7oy4lbuD2hW0twoLpY1N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-10 23:36
Ja dit klopt, is standaard geblokkeerd tot dat de de buitentemperatuur van “start bijverwarming” nadert.

Je ruimtesensor kun je trouwens ook nog koppelen zodat je bovenin de app ook de huidige binnentemperatuur en luchtvochtigheid ziet.

[ Voor 38% gewijzigd door dvdhaar op 07-10-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:17
wickydude schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:35:
Stooklijn zal bij 20 graden beginnen, dacht ik.
Als je de gewenste temperatuur instelt op 20⁰C en de stooklijn stast te hoog wordt het toch echt veel warmer dan 20⁰C. Bij mijn buurman werd het de 1e winter om deze reden 26⁰C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mordrek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10 12:24
Ik ben verhuisd naar een woning met een NIBE F1255-6 R PC warmtepomp en een NIBE RMU 40 ruimtesensor in de woonkamer. Het systeem (met passieve koeling) is ingesteld door de vorige bewoners, ik ben aan het kijken wat ik aan de instellingen kan verbeteren.

Ik heb een paar (beginners)vragen:

Vraag 1) De pomp staat in menu 4.2 in de bedrijfsstand 'auto'. Maakt de pomp dan gebruik van de binnentemperatuurinstelling van de ruimtesensor en/of van de buitentemperatuurinstellingen in menu 4.9.2. instellingen modus auto?

Het is praktisch altijd 21 graden in de woonkamer met de volgende instellingen:
1.1.1 verwarming: 19 graden
1.1.2 koeling: 20 graden

4.9.2
start koeling: 20 graden
stop verwarming: 18 graden
stop bijverwarming: 2 graden
filtertijd: 2 uur

Ik vind een binnentemperatuur van 20 graden ideaal, maar dat is mij nog niet gelukt, zoals ik al schreef is het bijna altijd 21 graden binnen.

Vraag 2) Moet voor het activeren van de de vakantie-instelling in 4.7 de bedrijfsstand ook nog op handmatig gezet worden, of kan deze in de auto-modus blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
mordrek schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:38:
Ik ben verhuisd naar een woning met een NIBE F1255-6 R PC warmtepomp en een NIBE RMU 40 ruimtesensor in de woonkamer. Het systeem (met passieve koeling) is ingesteld door de vorige bewoners, ik ben aan het kijken wat ik aan de instellingen kan verbeteren.

Ik heb een paar (beginners)vragen:

Vraag 1) De pomp staat in menu 4.2 in de bedrijfsstand 'auto'. Maakt de pomp dan gebruik van de binnentemperatuurinstelling van de ruimtesensor en/of van de buitentemperatuurinstellingen in menu 4.9.2. instellingen modus auto?

Het is praktisch altijd 21 graden in de woonkamer met de volgende instellingen:
1.1.1 verwarming: 19 graden
1.1.2 koeling: 20 graden

4.9.2
start koeling: 20 graden
stop verwarming: 18 graden
stop bijverwarming: 2 graden
filtertijd: 2 uur

Ik vind een binnentemperatuur van 20 graden ideaal, maar dat is mij nog niet gelukt, zoals ik al schreef is het bijna altijd 21 graden binnen.

Vraag 2) Moet voor het activeren van de de vakantie-instelling in 4.7 de bedrijfsstand ook nog op handmatig gezet worden, of kan deze in de auto-modus blijven staan?
Welkom in het topic Nibe LUCHT/WATER warmtepompen ;-).

Vraag 1, als de regeling hetzelfde werkt als bij l/w warmtepompen kun je je stooklijn iets verlagen om de temperatuur naar 20⁰C te krijgen ipv 21⁰C.

Vraag 2, je hoeft de bedrijfsstand niet te wijzigen in de vakantie modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-10 22:15
Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van de spoelen tbv loadbalancing, dienen deze altijd aangesloten te worden met de installatie van een Nibe warmtepomp?

Bij mij zijn deze niet aangesloten maar ik mis ook wat functionaliteit volgens mij....

[ Voor 10% gewijzigd door Benjamin1 op 11-10-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:42
Benjamin1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:01:
Hoe zit het eigenlijk met het aansluiten van de spoelen tbv loadbalancing, dienen deze altijd aangesloten te worden met de installatie van een Nibe warmtepomp?

Bij mij zijn deze niet aangesloten maar ik mis ook wat functionaliteit volgens mij....
Worden vaak niet aangesloten omdat installateurs het wat gedoe vinden om ze in de meterkast erbij te krijgen. Ze moeten namelijk om de 3 fases heen net na de hoofdschakelaar. Vaak is daar weinig ruimte om ze er tussen te krijgen. Ze worden wel bijna altijd meegeleverd door Nibe.

Je elektrisch element kan meestal 9 kW aan vermogen trekken. 17,2 kW (3 x 25A) is een vrij gebruikelijke aansluiting in NL. Als het element aan staat heb je dus nog 8,2 kW over. De spoelen zorgen er voor dat het element niet of iig niet voluit (3kW) aan gaat als er teveel stroom wordt getrokken. Zonder de spoelen zou je hoofdzekering eruit kunnen vliegen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:17
Benjamin1 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:01:

Het is niet noodzakelijk om ze aan te sluiten, maar om te voorkomen dat je hoofdzekering aan wordt gesproken is het wel aan te raden. Zeker als je meer grootverbruikers hebt zoals bv oven + elektrisch koken en met name als je ook je auto wilt laden is het zeker aan te raden. Probleem is vaak dat het extra werk is voor de installateur wat hun dus extra geld kost. Als je het achteraf laat doen betaal je vaak veel meer. Overigens als je een beetje handig bent, kan je ze zelf ook aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Sunri5e schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Hier wil ik even op inhaken. Ik heb zelf nooit naar deze instelling gekeken. Dit staat bij ons standaard ingesteld:

[Afbeelding]

Overal ligt hier vloerverwarming in huis. Wat wij merken is dat de temperatuur in huis altijd wel klopt met wat de thermostaat aan geeft. Is het verstandig om hier iets aan te veranderen in onze situatie? Of gewoon laten staan? Wat we wel merken is dat als de zon gaat schijnen de temperatuur in huis heel snel oploopt.
Ik mag hopen dat je deze 3 instellingen inmiddels hebt aangepast.

Ook te beginnen zou ik stop verwarming van 23 op 15 zetten.
Bijverwarming ook iets lager, probeer 3 of de 2.
Filtertijd op 12 uur.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Knowbody schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Ik mag hopen dat je deze 3 instellingen inmiddels hebt aangepast.

Ook te beginnen zou ik stop verwarming van 23 op 15 zetten.
Bijverwarming ook iets lager, probeer 3 of de 2.
Filtertijd op 12 uur.
Heb dit inmiddels aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:49
Afgelopen weekend weer aan het finetunen geweest.

WP start nu bij 14 graden gemiddeld over 24u, dit was 15 graden. Gaat tot nu toe prima.
Start bij 200 graadminuten, dit was 120. Tot nu toe zie ik nog geen langere runs.

Ik had SPA aangezet, met effect 5 op kamertemperatuur (merk geen verschil) en effect 2 op SWW. Dit had als gevolg dat we 's avonds geen warm douchewater hadden, dus die heb ik weer uitgezet voor nu. Doe ik hier iets fout?
Heb niet teveel nagedacht over de waardes, voor beide was dit de instelling toen ik het vinkje aanzetten. SPA begrijp ik zelf nog niet helemaal. Ik heb zelf geen variabel tarief, maar hij rekent met een waarde die in gebied 'NL'. Maar verschilt dit niet per energieleverancier?

Verder merk ik sinds het kouder worden dat de temperatuur van het SWW enorm terugloopt over de dag. Ik heb in mijn vakantie gemonitord dat we, bij geen SWW verbruik) slechts eens in de 4 dagen een SWW-run hebben door afkoeling. Nu is het wel wat kouder, maar nu heb ik twee maal daags een SWW0run nodig. Het lijkt wel alsof de temperatuur van het SWW verdwijnt in de vloerverwarming als er regelmatige runs zijn. Is dit bij anderen ook zo?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
Wij merken ook dat om de dag een SWW run niet altijd meer lukt. Ik denk omdat je nu warmer doucht dan in de zomer en het koud water waarmee er wordt gemengd kouder is dan in de zomer. Dus meer warm water gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:46
Inmiddels anderhalve week verder en nog niet het ideale punt gevonden. Vandaag was het niet echt warm te noemen in huis.
Heel toevallig kwam er een imstallateur langs. Settings nagelopen en een software update.

Resultaat is een vinkje dat er een error is bij de sensor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvzkhqumNb6iZhxDUIhY0S_xBYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTjDu2YC4XmDyW7s2rzOme6o.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was er eerst nog niet. Morgen weer een nieuw bezoekje verwacht ik.

Heb ook nog even naar de stop verwarming setting gekeken en die staat zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVTrDUDolyeZ7vU4Pn5_Z-4Q0eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iottySH4K5IUCFWjeDkLM6e6.jpg?f=fotoalbum_large
(Sorry voor de flits)

[ Voor 26% gewijzigd door Henkje.doc op 14-10-2024 16:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-addict
Henkje.doc schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:57:
Inmiddels anderhalve week verder en nog niet het ideale punt gevonden.
Dat kost de meeste mensen ook 1 a 2 winters 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[Afbeelding]

In principe doet de regeling ook niets met de binnentemperatuur. Hooguit de stooklijn wat beïnvloeden als factor verwarming niet op 0.0 staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict

[Afbeelding]
(Sorry voor de flits)
Geheel afhankelijk van je warmteverlies. Bij mij staat stop verwarming op 12⁰C, maar dat betreft een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning.

De filtertijd vind ik wel erg kort. Die zou ik minstens op 12 uur zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Inmiddels anderhalve week verder en nog niet het ideale punt gevonden. Vandaag was het niet echt warm te noemen in huis.
Heel toevallig kwam er een imstallateur langs. Settings nagelopen en een software update.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Sorry voor de flits)
Stop Verwarming staat echt op een Scandinavische instelling. Zet dit gerust lager. Begin maar bij 15. Hopelijk eindig je nog lager.

BT50 is wellicht geactiveerd terwijl je die misschien niet eens hebt (als je een wel RMU hebt bijvoorbeeld).
Filtertijd mag inderdaad wel wat hoger.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
RISL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:03:
Verder merk ik sinds het kouder worden dat de temperatuur van het SWW enorm terugloopt over de dag. Ik heb in mijn vakantie gemonitord dat we, bij geen SWW verbruik) slechts eens in de 4 dagen een SWW-run hebben door afkoeling. Nu is het wel wat kouder, maar nu heb ik twee maal daags een SWW0run nodig. Het lijkt wel alsof de temperatuur van het SWW verdwijnt in de vloerverwarming als er regelmatige runs zijn. Is dit bij anderen ook zo?
Wellicht is je 3 wegklep niet helemaal goed?

In de combi units zit de 3 wegklep ook direct boven het SWW vat. Ik heb hier volgens mij weleens gezien dat bij veel ontdooicycli de -trage- 3 weg klep regelmatig omloopt en dat er dan wel wat SWW water de vloerverwarming in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
G-addict schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

In de combi units zit de 3 wegklep ook direct boven het SWW vat. Ik heb hier volgens mij weleens gezien dat bij veel ontdooicycli de -trage- 3 weg klep regelmatig omloopt en dat er dan wel wat SWW water de vloerverwarming in gaat.
Defrost vanuit het SWW circuit zouden het kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicosp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:00

nicosp

NIBE S1255-6PC

heeft iemand een overzicht van de instellingen van WP S1255PC 6 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-10 22:25
Dat zal niet aan de Stop verwarming liggen. Als ik even teruglees heb je de stooklijn maar 5 teruggezet? Als het niet warm genoeg wordt in huis dan zul je die weer iets omhoog moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:37
Hi all,
Hier ook de NIBE WP (S735-4) maar eens op verwarmen gezet. Echter zie ik flinke pieken en dalen (aangezet om 12.30u)
Even wat stats:
- Betreft tussenwoning 2014 met ~60m2 vloerverwarming op een open verdeler (8 groepen, ik zie 1 liter flow per groep)
- In de pieken staat de compressor op 100% (95hz) en bouwt daarna weer af naar 0%
-Supply temp 24,6 BT2
-Return temp 22,0 BT3
-Flow sensor 7,3 l/m BF1
-Kamer temperatuur staat op 20,0
-Max aanvoer staat op 35,0
-Curve 8
-Offset -1

Staat mijn circulatiepomp te laag, of moet ik de compressor max hz verlagen om die pieken wat uit te vlakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evgzsFcDrltp5AJArIzwA9UvenE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWS9z2l5yhwIOLxivUlkmXu9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:59
Ik zie zo enorm veel kennis in dit topic, maar het is ook enorm gefragmenteerd. Is het een idee een soort guide te schrijven met Nibe WP-basics? Een soort getting started, voor een goeie basis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
nicosp schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:58:
heeft iemand een overzicht van de instellingen van WP S1255PC 6 ?
Wij hebben een S1255PC6 in gebruik sinds begin dit jaar. Inmiddels al wel het eea geexperimenteerd en leer wekelijks zo niet dagelijks.

Waar ben je in geïnteresseerd? Om zo maar tientallen of misschien wel meer dan honderd instellingen hier te dumpen lijkt me niet echt nuttig. Zo voor de winter is het handig om eerst te weten hoe je je huis verwarmt … vloerverwarming en/of radiatoren? Wordt er nageregeld met verschillende thermostaten of thermostaatkranen of alleen via de flow in de verdeler? Ruimteregeling of weersafhankelijk?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
tinusa4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:17:
Hi all,
Hier ook de NIBE WP (S735-4) maar eens op verwarmen gezet. Echter zie ik flinke pieken en dalen (aangezet om 12.30u)
Even wat stats:
- Betreft tussenwoning 2014 met ~60m2 vloerverwarming op een open verdeler (8 groepen, ik zie 1 liter flow per groep)
- In de pieken staat de compressor op 100% (95hz) en bouwt daarna weer af naar 0%
-Supply temp 24,6 BT2
-Return temp 22,0 BT3
-Flow sensor 7,3 l/m BF1
-Kamer temperatuur staat op 20,0
-Max aanvoer staat op 35,0
-Curve 8
-Offset -1

Staat mijn circulatiepomp te laag, of moet ik de compressor max hz verlagen om die pieken wat uit te vlakken?

[Afbeelding]
Curve 8 lijkt mij veel te hoog voor een vrij jonge tussenwoning.

Ik zou de stooklijn proberen te verlagen naar 4/5 of zo.

Ik ken deze wp niet maar kun je ook meet zien zoals berekende aanvoertemp, graadminuten etc?

[ Voor 6% gewijzigd door dvdhaar op 14-10-2024 21:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Karp schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:17:
Ik zie zo enorm veel kennis in dit topic, maar het is ook enorm gefragmenteerd. Is het een idee een soort guide te schrijven met Nibe WP-basics? Een soort getting started, voor een goeie basis?
Ja dit topic is ondertussen heel wat pagina's lang :-)

Ik ben begonnen een samenvatting te schrijven voor het verwarmen gedeelte. Ik probeer wat uit een te zetten hoe de Nibe regeling loopt en waar op te letten. Precies de info die wel in dit topic staat, maar wat helaas niet in de Nibe handleidingen staat. Maar pin me er niet op vast wanneer die klaar is ;)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Ik ken deze wp niet maar kun je ook meet zien zoals berekende aanvoertemp, graadminuten etc?
Thanks aangepast naar 5. Ben benieuwd naar het resultaat.

Berekende aanvoertemp: 31,4
Graadminuten: -759

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:59
Gerbenvl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Ja dit topic is ondertussen heel wat pagina's lang :-)

Ik ben begonnen een samenvatting te schrijven voor het verwarmen gedeelte. Ik probeer wat uit een te zetten hoe de Nibe regeling loopt en waar op te letten. Precies de info die wel in dit topic staat, maar wat helaas niet in de Nibe handleidingen staat. Maar pin me er niet op vast wanneer die klaar is ;)
Super!

Als je de druk eraf wil, kun je het ook ergens neerzetten waar anderen erbij kunnen. Dan rust het niet op jouw schouders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Hi all,
Even wat stats:
-----

[Afbeelding]
Snelheid CV pomp (GP30) staat op 30%. Is dat ook niet wat aan de lage kant? Dan kan ik die pieken wel begrijpen omdat de warmte vrij traag weg kan en de WP weer naar 0 afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
RISL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:03:
Afgelopen weekend weer aan het finetunen geweest.

WP start nu bij 14 graden gemiddeld over 24u, dit was 15 graden. Gaat tot nu toe prima.
Start bij 200 graadminuten, dit was 120. Tot nu toe zie ik nog geen langere runs.

[...]
Start GM -200 is wel fors hoor. Met start -120 GM schommelt de binnen temperatuur bij mij rond de 0,5 graden van mijn setpoint. Dat vind ik wel acceptabel. Met -200 zal je grotere afwijkingen krijgen?

Op wat voor run lengte mik je? Voor Nibe is een uurtje al prima he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
tinusa4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Snelheid CV pomp (GP30) staat op 30%. Is dat ook niet wat aan de lage kant? Dan kan ik die pieken wel begrijpen omdat de warmte vrij traag weg kan en de WP weer naar 0 afschakelt.
Welke afgifte vorm heb je en is er ingesteld? Enkel vloerverwarming of ook radiatoren? Ik zou instellen/controleren of het op vloerverwarming staat. Dan zou de pompsnelheid ook hoger moet worden. Je kan ook controleren of de pompsnelheid op auto staat of handmatig.

Ik zou eerlijk gezegd alle settings nalopen of je installateur inschakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door dvdhaar op 14-10-2024 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Hi all,
Hier ook de NIBE WP (S735-4) maar eens op verwarmen gezet.
[...]
Let wel dat dit het NIBE Lucht/Water warmtepomp optimalisatie topic is. Nu is ventilatielucht ook lucht, maar de meeste mensen hier hebben een (buiten)lucht/Water pomp ;) Eea zal misschien net wat anders werken bij een ventilatielucht/water systeem.
tinusa4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
30% hoeft niet perse laag te zijn. Ligt aan je flow. Je Delta T is zo te zien maar 2,5 graad. Dus dat lijkt niet verkeerd.

[ Voor 42% gewijzigd door Gerbenvl op 14-10-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Welke afgifte vorm heb je en is er ingesteld? Enkel vloerverwarming of ook radiatoren? Ik zou instellen/controleren of het op vloerverwarming staat. Dan zou de pompsnelheid ook hoger moet worden. Je kan ook controleren of de pompsnelheid op auto staat of handmatig.

Graadminuten zijn veel te hoog (negatief) en de berekende aanvoertemperatuur ook… er gaat volgens mij best wat mis.

Ik zou eerlijk gezegd alle settings nalopen of je installateur inschakelen.
Mijn afgiftesysteem is vloerverwarming beneden en radiatoren boven (waarvan 1 doorgaans openstaat).
In menu 7.1.2.2 staat de pomp (GP1) ingesteld op Auto (min 10%-max 100%) met een snelheid in wachtmodus op 30%. Het instellen van type afgifte kan ik niet vlot vinden in het systeem.

Ter aanvulling: ik werk met een CDS-10 als ruimtesensor die leidend moet zijn voor de ingestelde klimaatzone (begane grond)

[ Voor 6% gewijzigd door tinusa4 op 14-10-2024 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
tinusa4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:07:
[...]

Mijn afgiftesysteem is vloerverwarming beneden en radiatoren boven (waarvan 1 doorgaans openstaat).
In menu 7.1.2.2 staat de pomp (GP1) ingesteld op Auto (min 10%-max 100%) met een snelheid in wachtmodus op 30%. Het instellen van type afgifte kan ik niet vlot vinden in het systeem.
In Menu 7.1.6.2 zit dat.

In de handleiding zie ik dat deze WP best anders werkt qua graadminuten. Ik zou eerst controleren of het systeem de warmte voldoende kan afgeven.

https://assetstore.nibe.s...rage/ODc2MDcxLzAvbWFzdGVy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

In Menu 7.1.6.2 zit dat.

In de handleiding zie ik dat deze WP best anders werkt qua graadminuten. Ik zou eerst controleren of het systeem de warmte voldoende kan afgeven.

https://assetstore.nibe.s...rage/ODc2MDcxLzAvbWFzdGVy
Radiatoren + vloerverwarming staat ingesteld met een DOT van -10.0
Einde deze week komt de installateur nog langs (dus geduld kan ook nog helpen :P )

[ Voor 8% gewijzigd door tinusa4 op 14-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
Ik heb zelf vloerverwarming ingesteld ondanks dat we radiatoren en vloerverwarming hebben. Werkt bij ons beter anders te weinig flow. Dan gaat de pomp vanzelf sneller lopen.

Dan zou ik even wachten tot de installateur!
Deel je na vrijdag met ons de resultaten? Ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:20:
Ik heb zelf vloerverwarming ingesteld ondanks dat we radiatoren en vloerverwarming hebben. Werkt bij ons beter anders te weinig flow. Dan gaat de pomp vanzelf sneller lopen.

Dan zou ik even wachten tot de installateur!
Deel je na vrijdag met ons de resultaten? Ben wel benieuwd :)
Yes, uitgevoerde aanpassingen/besproken punten zal ik delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Legionellapreventie - deel van het jaar op bijverwarming en deels niet?

Sinds begin dit jaar hebben wij Nibe warmtepomp in gebruik. Het is me daarbij opgevallen dat voor de wekelijkse legionellabestrijding over de periode t/m half juni de bijverwarming wel gebruikt is (ca 2,5kWh per keer) en voor de periode daarna t/m augustus niet (ca 0,8 kWh per keer). Vanaf 8 september weer terug naar de bijverwarming en dat maakt nogal een fors verschil. Ik heb in de tussentijd de parameters niet gewijzigd voor zover ik kan nagaan (de run is 's zondags om 13:00u).

Zien meer gebruikers dit verschijnsel en wat is de reden hiervoor?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:14:
Wij merken ook dat om de dag een SWW run niet altijd meer lukt. Ik denk omdat je nu warmer doucht dan in de zomer en het koud water waarmee er wordt gemengd kouder is dan in de zomer. Dus meer warm water gebruik..
Nee, ik bedoel dat de SWW-temperatuur zakt terwijl we er geen gebruik van maken. Ik reis best veel voor werk en mijn vrouw en kids slapen dan wel eens een nachtje bij opa&oma, dus kan dat op zulke dagen goed terug zien.

Gisteren om 13u SWW-run gedraaid, temperatuur boven en onder in het vat is 50 graden.
Er is niemand thuis. Vanmorgen om 6 uur was het vat bovenin 43 graden, onderin 36 graden.

G-addict schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:30:

[...]

Knowbody schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:45:
[...]

Defrost vanuit het SWW circuit zouden het kunnen zijn.
Oke. Ik begrijp nog niet helemaal goed hoe ik defrosts kan herkennen vanuit de grafieken? Ik heb alleen de gratis myuplink-app.
Valt er iets aan te doen? Ik snap dat de energie niet geheel verloren gaat, maar echt handig is het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Waar staat het vat? Warme of koude ruimte? Leidingen goed geisoleerd bij het vat?

Bij mij kunnen er ook best meerdere runs per dag zijn.
300l vat in de garage die ongeveer 14 a 15 graden is deze week. En meeste dagen een douche.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ5VGOucnBuprQrSPS-KY80qjm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/otEQ90nXmFh7u2gmMK7oo62e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door wickydude op 15-10-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Hoe vaak moet je eigenlijk onderhoud laten plegen aan zo'n lucht/water warmtepomp systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
tinusa4 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Thanks aangepast naar 5. Ben benieuwd naar het resultaat.

Berekende aanvoertemp: 31,4
Graadminuten: -759
Zo te zien is je backup heater uitgezet of verboden. Dan wordt dat gecompenseerd met een veel hogere betekende Ta, die vervolgens maar lastig gehaald wordt.

Het laten meedoen van de backup heater haalt je sneller uit de niet-comfortabele situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusa4
Knowbody schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Zo te zien is je backup heater uitgezet of verboden. Dan wordt dat gecompenseerd met een veel hogere betekende Ta, die vervolgens maar lastig gehaald wordt.

Het laten meedoen van de backup heater haalt je sneller uit de niet-comfortabele situatie.
Ja klopt inderdaad, die staat uitgeschakeld (bij installatie gedaan). Vond ik al bijzonder gezien er wel 9kw voorzien is. Volgens mij staat hij ingesteld (indien wel actief) op 2kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Gerbenvl schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Start GM 200 is wel fors hoor. Met start 120 GM schommelt de binnen temperatuur bij mij rond de 0,5 graden van mijn setpoint. Dat vind ik wel acceptabel. Met 200 zal je grotere afwijkingen krijgen?

Op wat voor run lengte mik je? Voor Nibe is een uurtje al prima he ;)
Positieve graad minuten zijn voor de koelmodus.

Mijn advies aan de gebruikers die nog niet veel ervaring hebben met hun installatie is om zoveel mogelijk op AUTO / standaard te zetten, en de ruimtesensor alleen maar een weergave functie te geven.
Wat wel aangepast moet worden is de curve, die staat vaak veel te hoog.

Verdelers (liefst zonder pomp!): knijp geen enkele groep. De groep die dan het hoogste debiet laat zien, is de kortste. Deze knijpen. En zo wat balans vinden.

Het is niet zo dat alle groepen hetzelfde aantal liters per minuut moeten hebben, juist niet. In een ideale situatie kan dat wel, maar dan zijn alle groepen nagenoeg even lang. Het komt niet op 5 meter aan maar een groep van 40 meter hoeft maar de helft te krijgen t.o.v. de groep van 80 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
macbelly schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 23:30:
Legionellapreventie - deel van het jaar op bijverwarming en deels niet?

Sinds begin dit jaar hebben wij Nibe warmtepomp in gebruik. Het is me daarbij opgevallen dat voor de wekelijkse legionellabestrijding over de periode t/m half juni de bijverwarming wel gebruikt is (ca 2,5kWh per keer) en voor de periode daarna t/m augustus niet (ca 0,8 kWh per keer). Vanaf 8 september weer terug naar de bijverwarming en dat maakt nogal een fors verschil. Ik heb in de tussentijd de parameters niet gewijzigd voor zover ik kan nagaan (de run is 's zondags om 13:00u).

Zien meer gebruikers dit verschijnsel en wat is de reden hiervoor?
Legionella preventie is niet verplicht voor particulieren. Doe hier mee wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
dvdhaar schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:58:
[...]

Ik zou beginnen bij curve 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
tinusa4 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Ja klopt inderdaad, die staat uitgeschakeld (bij installatie gedaan). Vond ik al bijzonder gezien er wel 9kw voorzien is. Volgens mij staat hij ingesteld (indien wel actief) op 2kw.
In een goed werkende installatie kan deze gewoon aan (vrijgave in de software en installatieautomaat aan). Een goed werkende installatie zal niet gauw in de problemen komen zodat hij naar de backup grijpt.

Ook als hij mag meedoen vanaf +5 graden buitentemperatuur wil het niet zeggen dat hij geactiveerd wordt. Dat gaat gebeuren wanneer de graadminuten teveel achterop raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
RISL schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:15:
[...]

Nee, ik bedoel dat de SWW-temperatuur zakt terwijl we er geen gebruik van maken. Ik reis best veel voor werk en mijn vrouw en kids slapen dan wel eens een nachtje bij opa&oma, dus kan dat op zulke dagen goed terug zien.

Gisteren om 13u SWW-run gedraaid, temperatuur boven en onder in het vat is 50 graden.
Er is niemand thuis. Vanmorgen om 6 uur was het vat bovenin 43 graden, onderin 36 graden.
[...]

[...]

Oke. Ik begrijp nog niet helemaal goed hoe ik defrosts kan herkennen vanuit de grafieken? Ik heb alleen de gratis myuplink-app.
Valt er iets aan te doen? Ik snap dat de energie niet geheel verloren gaat, maar echt handig is het ook niet.
Als de retourtemperatuur van de vloer onder de 21 graden komt kan het zijn dat SWW warmte gebruikt wordt voor ontdooien. (Dat was een update in de SMO S40 als ik het goed heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hallo mede Nibenisten,

hier snort onze F2120-16 weer als een poesje.
Genoeg redenen om een goede vriend te gaan helpen in zijn keuzes.
De meeste installateurs roepen Hybride maar ik vind een knip in zijn huis tussen de radiatoren en de 80m2 VV op BG een betere optie.

Als backup, net zoals bij mij thuis, een open verdeler die direct parallel op de bestaande hoofdleiding van de CV ketel wordt aangesloten (er liggen twee 26x3 meeraags leidingen waar voorheen de VV mee werd gevoed via een VV verdeler).

Handmatig opendraaien als de CV in storing gaat.

Simpel thermostaatje dat de temperatuur richting vloerverwarming regelt: te warm-minder flow, te koud-meer flow.

Volgens mij kan het niet simpeler.

Jullie mening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYA7_Vtcw42tJm2axsW6ndyB6SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Afel1cXmXyub6NkbWVvW3rwm.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
wickydude schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:45:
Waar staat het vat? Warme of koude ruimte? Leidingen goed geisoleerd bij het vat?

Bij mij kunnen er ook best meerdere runs per dag zijn.
300l vat in de garage die ongeveer 14 a 15 graden is deze week. En meeste dagen een douche.
[Afbeelding]
In de schuur die ik zo op 12 tot 15 graden houdt. Het SWW vat zit intern in mijn binnen-unit, deze is af fabriek geïsoleerd.
Ik zie meerdere runs bij jou inderdaad, maar ik had mijn SWW-run beperkt tot 1x overdag, zodat deze zoveel mogelijk gebruik maakt van de zonnepanelen. Bijkomend voordeel is dat de zon op dat moment ook het huis verwarmt en dat er gegarandeerd warm water is voor de avond (tenminste, dat was zo sinds ik dit voorjaar dit zo had ingesteld. Ik dacht hiermee slim te zijn, maar nu schakelt steeds mijn doorstroomboiler in om het water op temperatuur aan te leveren. Ik kan beter mijn SWW temperatuur iets omhoog gooien met de betere COP van de warmtepomp dan het zo laten staan, denk ik.
Knowbody schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Als de retourtemperatuur van de vloer onder de 21 graden komt kan het zijn dat SWW warmte gebruikt wordt voor ontdooien. (Dat was een update in de SMO S40 als ik het goed heb)
Retour water zit regelmatig op 21 graden, of iets daaronder, namelijk bij iedere start run. Als dat de reden is, dan valt er weinig aan te doen en moet ik de temperatuur van SWW maar wat omhoog zetten om voldoende over te houden voor het douchen.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja, hoe kouder de schuur hoe sneller de boel afkoelt 😄
Wp laten aanslaan zal idd gunstiger zijn dan je doorstroomboiler. Dan kun je denk ik rustig een extra run laten gebeuren.
Ik gebruik Home Wizard en Home Assistant om een relaiskastje te schakelen die de SG Ready functie dan gebruikt.
Hoewel ie dan ook nog steeds wacht tot er warmte nodig is voordat ie daar gebruik van maakt, gaat ie dan langer door (hogere temperatuur) zodat het langer duurt voordat de volgende run nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
wickydude schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:25:
Wp laten aanslaan zal idd gunstiger zijn dan je doorstroomboiler. Dan kun je denk ik rustig een extra run laten gebeuren.
Ik gebruik Home Wizard en Home Assistant om een relaiskastje te schakelen die de SG Ready functie dan gebruikt.
Hoewel ie dan ook nog steeds wacht tot er warmte nodig is voordat ie daar gebruik van maakt, gaat ie dan langer door (hogere temperatuur) zodat het langer duurt voordat de volgende run nodig is.
Mijn schuur/werkplaats is zomers maximaal een graad of 20, is best heel erg goed geïsoleerd en wordt 's nachts geventileerd en gekoeld. Zo groot is het verschil niet, het gaat puur om verlies aan de rest van het systeem (en blijkbaar dus de defrosts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Lopen jullie er ook wel eens tegenaan dat de puntverschuiving van de stooklijn spontaan verandert? Die van mij stond op -2, maar toen ik thuiskwam was het nogal warm in huis en bleek hij op 5 te staan. Volgens het logbook van de MyUplink integratie in Home Assistant is dit gisteravond om 22:40 gebeurd en vanochtend om 6:21 weer en toen is ook de puntverschuiving van de koeling naar 0 gegaan. Beide heb ik (uiteraard) zelf niet gedaan. Zou dit kunnen komen doordat ik de weerregeling geactiveerd heb met een factor 8? Ik zou zelf toch niet verwachten dat hij dan zelf die puntverschuiving aan gaat passen...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-10 23:26

theo66

NIBE S1155-6

Mijn S1155 heeft voor de warmwater vraag de opties: klein, middel, groot en smart control.
Heeft iemand ervaring met die smart control, is die zuiniger in energieverbruik?

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
theo66 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:10:
Mijn S1155 heeft voor de warmwater vraag de opties: klein, middel, groot en smart control.
Heeft iemand ervaring met die smart control, is die zuiniger in energieverbruik?
Als je smartcontrol selecteert dan kijkt de regeling naar je sww verbruik van de afgelopen 7 dagen en past daar zijn opwarm momenten op aan. Opzich kan het goed werken als je een heel regelmatig leven hebt, maar bij ons kwam het er op neer dat we toch vrij regelmatig (te) koud water moesten tappen als we eens onverwachts douchten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
theo66 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:10:
Smart gebruik ik. Werkt voor mij prima. Hij denkt dan iets meer na. Je kunt het proberen.

Maar gewoon geprogrammeerd warmwater maken vanaf 14.00u en op zaterdag de legionella run vanaf 16.00u is ook erg werkbaar (dan dien je tijdsblokken te gebruiken waarbij he buiten de middag om de SWW blokkeert of op small zet)

Mijn systeem draait nu volledig op de volle mep SPA en evt kijkt hij ook naar modbus waarden van sunpower en doet verwarming volledig op WAR en zoekt het zelf maar uit. Dat betekent dat hij momenteel in de nacht een lange run maakt een overdag niets doet behalve ergens als hij er zijn in heeft de SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Dank voor de reacties. Ik heb smart control aangezet en de koppeling over modbus met de omvormer van de zonnepanelen heb ik ook actief (alleen warm water, factor 5). Ik heb nu nog een energie contract met salderen en zonder terugleverkosten. Zodra dat afloopt ga ik waarschijnlijk voor een dynamisch contract en SPA actief zetten.
De legionella run draait op zaterdag vanaf 10:30u, dat is dan veelal ook op zonnestroom

[ Voor 11% gewijzigd door theo66 op 16-10-2024 20:29 ]

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
theo66 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:27:
Dank voor de reacties. Ik heb smart control aangezet en de koppeling over modbus met de omvormer van de zonnepanelen heb ik ook actief (alleen warm water, factor 5). Ik heb nu nog een energie contract met salderen en zonder terugleverkosten. Zodra dat afloopt ga ik waarschijnlijk voor een dynamisch contract en SPA actief zetten.
De legionella run draait op zaterdag vanaf 10:30u, dat is dan veelal ook op zonnestroom
Dat warme water via de zonnepanelen modbus koppeling heb ik juist uitgezet. Gedurende de zomer was er elke dag overschot en ik vond het niet nodig dat hij extra warmer water gaat maken, de verliezen namen dan ook toe. Mogelijk met een dynamisch contract dat ik het dan weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

bioscrasher schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:18:
Hallo mede Nibenisten,

hier snort onze F2120-16 weer als een poesje.
Genoeg redenen om een goede vriend te gaan helpen in zijn keuzes.
De meeste installateurs roepen Hybride maar ik vind een knip in zijn huis tussen de radiatoren en de 80m2 VV op BG een betere optie.

Als backup, net zoals bij mij thuis, een open verdeler die direct parallel op de bestaande hoofdleiding van de CV ketel wordt aangesloten (er liggen twee 26x3 meeraags leidingen waar voorheen de VV mee werd gevoed via een VV verdeler).

Handmatig opendraaien als de CV in storing gaat.

Simpel thermostaatje dat de temperatuur richting vloerverwarming regelt: te warm-minder flow, te koud-meer flow.

Volgens mij kan het niet simpeler.

Jullie mening?

[Afbeelding]
Hallo luitjes,

Ik besef dat de vraag die ik stel van de nogal basale aard is maar zonder deze bevestiging zal ik onze vriend overlaten aan een hybride systeem van vaillant. Ook niet verkeerd maar ik hoopte in de Nibe liefhebbers hoek te zijn terechtgekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
bioscrasher schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Hallo luitjes,

Ik besef dat de vraag die ik stel van de nogal basale aard is maar zonder deze bevestiging zal ik onze vriend overlaten aan een hybride systeem van vaillant. Ook niet verkeerd maar ik hoopte in de Nibe liefhebbers hoek te zijn terechtgekomen...
Ik heb ook zo'n situatie, maar dan met minder vvw. Gewoon een monoblock aan hangen (ik heb een s2125-8), dat draait prima. In mijn geval draait het volledig WAR en heb ik de radiatoren boven wel iets open staan, maar eigenlijk is dat voor de systeeminhoud niet eens nodig.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
Even een vraagje. Ik heb een S2125/SMO40/RMU40.

Ding draait meer dan een jaar als een zonnetje, houdt de temperatuur altijd prima rond 19.5.

Nu heb ik dit weekend mijn dak geisoleerd en luchtdichtgemaakt en sindsdien is het 22 graden binnen. Leuk om te zien dat het zo goed werkt, maar het probleem is dat het niet meer naar beneden gaat.

Ik dacht dat het systeem dit wel zou aanpassen maar woensdag was het alsnog 21,5 graden en de compressor was ook niet minder aan dan de week ervoor (afgelezen in HA).

Moet ik dit toch handmatig gaan aanpassen in de stooklijn? Of moet ik het systeem gewoon meer tijd geven om zich aan te passen aan het nieuwe warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:47:
Even een vraagje. Ik heb een S2125/SMO40/RMU40.

Ding draait meer dan een jaar als een zonnetje, houdt de temperatuur altijd prima rond 19.5.

Nu heb ik dit weekend mijn dak geisoleerd en luchtdichtgemaakt en sindsdien is het 22 graden binnen. Leuk om te zien dat het zo goed werkt, maar het probleem is dat het niet meer naar beneden gaat.

Ik dacht dat het systeem dit wel zou aanpassen maar woensdag was het alsnog 21,5 graden en de compressor was ook niet minder aan dan de week ervoor (afgelezen in HA).

Moet ik dit toch handmatig gaan aanpassen in de stooklijn? Of moet ik het systeem gewoon meer tijd geven om zich aan te passen aan het nieuwe warmteverlies.
Ondanks de bemoeienis van de ruimtesensor, zul je echt de stooklijn moeten verlagen en flink ook!

Pas als die lijn goed staat, werkt de sensor ook pas redelijk.

Om dat uit te vogelen even zonder ruimte compensatie draaien dus in 1.9.4 de sensor uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Ondanks de bemoeienis van de ruimtesensor, zul je echt de stooklijn moeten verlagen en flink ook!

Pas als die lijn goed staat, werkt de sensor ook pas redelijk.

Om dat uit te vogelen even zonder ruimte compensatie draaien dus in 1.9.4 de sensor uitzetten
Ah. Je zou verwachten dat die dat zelf kan? Is de thermostaat echt alleen maar voor de leuke icoontjes dan...

Heb je enig idee van de aanpassing? 1 ding omlaag per graad? En dan is het de onderste toch en niet de curve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Ah. Je zou verwachten dat die dat zelf kan? Is de thermostaat echt alleen maar voor de leuke icoontjes dan...

Heb je enig idee van de aanpassing? 1 ding omlaag per graad? En dan is het de onderste toch en niet de curve?
Het wordt inderdaad tijd voor KISS warmtepompen meer zelflerende aanvoertemperatuur. Nibe heeft dat nog niet. De basis moet je zelf goed zetten dan kan eventueel de sensor meedoen voor wat compensatie. Dat werkt niet altijd goed met massaverwarming, het kan wel aardig werken als men de temperaturen dan ook constant houdt.

Welke curve heb je nu ? 6 ? Zet het eens op 4.
5 ? Zet het op 3.

Beter te laag dan te hoog. Te hoog merk je niet snel genoeg, te laag wel.

Wat jij bedoelt is de parallel verschuiving, dat kan ook, als de curve verder goed past bij je huis. Ik zou dan -3 doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Knowbody op 17-10-2024 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
bioscrasher schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Hallo luitjes,

Hybride is niet nodig. Wil je gas houden voor douchen en koken zou ik de radiatoren op de gasketel zetten en die volledig terug tunen op de laagste standen van vermogen en pompsnelheid.

De vloerverwarming dan rechtstreeks op een kleine monoblock warmtepomp.

Alleen als men geen ruimte heeft voor een SWW vat of een luxe fornuis bezit kan men nog even het gas behouden. Anders zou ik het gas er echt uit knikkeren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:18:
[...]

Welke curve heb je nu ? 6 ? Zet het eens op 4.
5 ? Zet het op 3.

Beter te laag dan te hoog. Te hoog merk je niet snel genoeg, te laag wel.

Wat jij bedoelt is de parallel verschuiving, dat kan ook, als de curve verder goed past bij je huis. Ik zou dan -3 doen.
Ik had:

Curve 4
Offset 1

Nu:

Curve: 4
Offset -3.

Heb de thermostaat uitgezet voor zowel verwarmen als koelen.

Het is nu vrij warm buiten dus zal eens 24 uur wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:27:
[...]

Ik had:

Curve 4
Offset 1

Nu:

Curve: 4
Offset -3.

Heb de thermostaat uitgezet voor zowel verwarmen als koelen.

Het is nu vrij warm buiten dus zal eens 24 uur wachten.
Ok!

+1 naar -3.
4 graden verschil in Ta heb je dan nu, en dat kan ongeveer die 2 graden ruimtetemperatuur zijn. Bij een lage stooklijn zoals 4 is het misschien net even te veel, dan ga je naar -2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Ok!

+1 naar -3.
4 graden verschil in Ta heb je dan nu, en dat kan ongeveer die 2 graden ruimtetemperatuur zijn. Bij een lage stooklijn zoals 4 is het misschien net even te veel, dan ga je naar -2.
Thanks, ben benieuwd. Moet de laatste stukjes zolder ook nog doen, en de deur beneden en ga nog buizen isoleren. Denk dat er dit weekend nog eentje af mag misschien.

Scheelt in ieder geval wat elektriciteit deze winter denk ik.

edit: Iemand hier trouwens zijn PV toegevoegd aan het systeem? Geen idee waar ik daar moet beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door ApexAlpha op 17-10-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:33:
[...]

edit: Iemand hier trouwens zijn PV toegevoegd aan het systeem? Geen idee waar ik daar moet beginnen.
Het begint bij modbus aanzetten in de omvormer. Ik had gelukkig de beschikking over het "installateur" wachtwoord.

Daarna was google my friend. Ik denk dat in het Nibe PI topic wel meer te vinden is.

In de SMO S40 was het makkelijk instellen en kreeg ik een zonnetje erbij. Wat ik ook bijzonder vond was een aardfout melding vanuit de SMA omvormer die binnenkwam via Nibe Uplink. (Die aardfout vond ik minder, is 1x opgetreden en dat moet ik in de gaten houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Het begint bij modbus aanzetten in de omvormer. Ik had gelukkig de beschikking over het "installateur" wachtwoord.

Daarna was google my friend. Ik denk dat in het Nibe PI topic wel meer te vinden is.

In de SMO S40 was het makkelijk instellen en kreeg ik een zonnetje erbij. Wat ik ook bijzonder vond was een aardfout melding vanuit de SMA omvormer die binnenkwam via Nibe Uplink. (Die aardfout vond ik minder, is 1x opgetreden en dat moet ik in de gaten houden).
Denk dat ik het inmiddels gevonden heb. In mijn omvormers zitten al dongels van die partij zelf, dus die moet ik dan gaan splitten, even kijken hoe dat weer gaat.

Daarna lijkt het een kwestie van toevoegen aan de SMO zolang ze maar Sunspec uitspugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 14:10
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:09:
[...]
Daarna lijkt het een kwestie van toevoegen aan de SMO zolang ze maar Sunspec uitspugen.
Wellicht geldt dit voor de SMO 40 en S-modellen, maar voor de EME20 ben ik er achter gekomen dat de Sunspec implementatie van Nibe erg beperkt is. Ze ondersteunen bijvoorbeeld niet de nieuwere versie en houden ook geen rekening met het feit dat de common model van Sunspec 65 of 66 registers kan zijn (hardcoded registers die ze uitlezen). Hierdoor werkte mijn Growatt niet en heb ik maar een ESPHome als modbus server geconfigureerd die het protocol vertaald voor iets dat mijn F1255 met EME20 begrijpt.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Sten Vollebregt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Wellicht geldt dit voor de SMO 40 en S-modellen, maar voor de EME20 ben ik er achter gekomen dat de Sunspec implementatie van Nibe erg beperkt is. Ze ondersteunen bijvoorbeeld niet de nieuwere versie en houden ook geen rekening met het feit dat de common model van Sunspec 65 of 66 registers kan zijn (hardcoded registers die ze uitlezen). Hierdoor werkte mijn Growatt niet en heb ik maar een ESPHome als modbus server geconfigureerd die het protocol vertaald voor iets dat mijn F1255 met EME20 begrijpt.
Enig idee hoe vaak die de waardes opvraagt? Ik lees ze voor HA uit via de Zonneplan API maar die heeft wel een grote vertraging erin geloof ik.

Al zal een hardware splitter ook wel te krijgen zijn voor die dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 17-10-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10 18:35
wickydude schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:25:
Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt?
Ik heb dit bij mijn SMO20 geprobeerd door wat draden aan de Aux te hangen en die als SGReady A en B te configureren. Echter het sluiten van de verbinding met een relais zorgt er niet voor dat de warmtepomp de SGReady status aanneemt.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 14:10
ApexAlpha schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Enig idee hoe vaak die de waardes opvraagt? Ik lees ze voor HA uit via de Zonneplan API maar die heeft wel een grote vertraging erin geloof ik.

Al zal een hardware splitter ook wel te krijgen zijn voor die dingen.
Volgens mij 1-2 keer per minuut, wellicht sommige registers vaker dan andere.

Volgens mij kan Modbus TCP zonder al te veel problemen meerdere clients aan.

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Sten Vollebregt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Volgens mij 1-2 keer per minuut, wellicht sommige registers vaker dan andere.

Volgens mij kan Modbus TCP zonder al te veel problemen meerdere clients aan.
Ja het probleem is meer de modbus van de PV omvormer, die poort is al bezet dus met zo een 4G dongel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 07:11:
[...]

Dat warme water via de zonnepanelen modbus koppeling heb ik juist uitgezet. Gedurende de zomer was er elke dag overschot en ik vond het niet nodig dat hij extra warmer water gaat maken, de verliezen namen dan ook toe. Mogelijk met een dynamisch contract dat ik het dan weer aanzet.
Precies dat zag ik ook, maar ik realiseerde mij dat gisteren pas toen ik het grafiekje ging vergelijken met de ingestelde temperatuur limieten in het installateur menu.
Ik laat het voor nu mooi aanstaan maar zie inderdaad vrij veel verlies ook omdat de WP en boiler in de garage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:11:
[...]

Ik heb ook zo'n situatie, maar dan met minder vvw. Gewoon een monoblock aan hangen (ik heb een s2125-8), dat draait prima. In mijn geval draait het volledig WAR en heb ik de radiatoren boven wel iets open staan, maar eigenlijk is dat voor de systeeminhoud niet eens nodig.
@Aziraphale dank voor je reactie. Het warmte inhoud deel vertrouw ik wel. Ik wilde alleen ff checken of de open verdeler i.c.m. inregelventtiel, thermostaat en handbediende/motorbediende kraan zal werken. De nibe kan als er niet voldaan wordt aan de uitgaande temperatuur met een temperatuursensor (BT63) ook nog een motorbediende klep openen of een extern contact waarmee de cv gaat draaien en de klep open gaat.
Mooie backup voor het zeldzame geval van -10 i.c.m. een storing aan de nibe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:24:
[...]

Hybride is niet nodig. Wil je gas houden voor douchen en koken zou ik de radiatoren op de gasketel zetten en die volledig terug tunen op de laagste standen van vermogen en pompsnelheid.

De vloerverwarming dan rechtstreeks op een kleine monoblock warmtepomp.

Alleen als men geen ruimte heeft voor een SWW vat of een luxe fornuis bezit kan men nog even het gas behouden. Anders zou ik het gas er echt uit knikkeren ;).
Hoi @Knowbody Totdat de E prijs weer omhoog schiet om e.o.a. bizarre politieke reden of je een storing hebt.
De knip tussen VV en CV radiatoren op 1e en 2e is er al de open verdeler is een backup.
Er wordt nog gedouched op gas en voor een groot sani water vat is geen plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
jongbj schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:58:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit gedaan hebt?
Ik heb dit bij mijn SMO20 geprobeerd door wat draden aan de Aux te hangen en die als SGReady A en B te configureren. Echter het sluiten van de verbinding met een relais zorgt er niet voor dat de warmtepomp de SGReady status aanneemt.
Bedankt.
Heb toch niet meer gedaan dan de draadjes aan aux geknoopt en in de instellingen aangegeven dat ze als sg A en SG B gezien moeten worden. Bij de service info is nu een regel die zegt “SG Ready (0:0)”. Waarbij 0 naar 1 gaat bij het sluiten van het relais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-10 18:35
wickydude schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Heb toch niet meer gedaan dan de draadjes aan aux geknoopt en in de instellingen aangegeven dat ze als sg A en SG B gezien moeten worden. Bij de service info is nu een regel die zegt “SG Ready (0:0)”. Waarbij 0 naar 1 gaat bij het sluiten van het relais
Bedankt, dat was ook mijn aanpak. Nog maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:03
Ik zit in het verkeerde topic (Heb een F1155-12 w/w), maar ik hoop dat hier wat andere mensen meelezen dan in het NibeGW topic.

Ik krijg bij de warmwater legionella run alarm 443 (hoge inverter temperatuur). Nou loopt de inverter temperatuur min of meer gelijik op met BT14 hot gas temperature.

Wat zijn normale waardes voor die hot gas temperature? (temperatuur na compressor)
Bij verwarmen op min load (20Hz) is BT14 bij mij zo'n 50 graden. Mijn gevoel zegt me dat dat aan de hoge kant is.
Bij maken van warmwater (50 graden), loopt BT14 op naar ruim 80.
Bij legionella run gaat BT14 naar 95+ en de inverter temperatuur naar ruim boven de 105.

Ik ben op zoek naar referentiewaardes.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 08:29
V_ger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:15:
Ik zit in het verkeerde topic (Heb een F1155-12 w/w), maar ik hoop dat hier wat andere mensen meelezen dan in het NibeGW topic.

Ik krijg bij de warmwater legionella run alarm 443 (hoge inverter temperatuur). Nou loopt de inverter temperatuur min of meer gelijik op met BT14 hot gas temperature.

Wat zijn normale waardes voor die hot gas temperature? (temperatuur na compressor)
Bij verwarmen op min load (20Hz) is BT14 bij mij zo'n 50 graden. Mijn gevoel zegt me dat dat aan de hoge kant is.
Bij legionella run gaat BT14 naar 95+ en de inverter temperatuur naar ruim boven de 105.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqONuKNPa7m5ukqUeU_K2vpVTwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3PLzLZZUwxZd4L6UWf6D2Lo.png?f=fotoalbum_large
ik heb even een momentje voor je opgezocht. Ik weet niet of je er wat aan hebt
Ik heb een s1255pc-6kW.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Heeft iemand al eens geprobeerd om de defrost info uit de MyUplink gegevens om te zetten in een teller in Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
V_ger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:15:

Voor BT14 heb ik ook even in de geschiedenis gekeken.
85 graden is niet vreemd en kan al voorkomen bij compressor frequenties van rond de 50% (en dan wordt er meestal al flink vermogen geleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Bedankt zover voor de terugkoppeling @jurgen purgen @Knowbody

Ik heb wat meer info bij elkaar geraapt van de afgelopen 72 uur.
Bij normaal verwarmen (nu even niet ivm buitentemperatuur) zie ik hoog in de 40 voor BT14. Blijkbaar is dat normaal, alhoewel ik dat al wel hoog vind voor minimum last.
Bij maken WW 80 is dus ook niet heel vreemd. Dan is het misschien toch de inverter zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNjlBRgjMWNQ1j_DxERsatWsY10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4v0wL915K9QABtJGcrLF9x9.png?f=fotoalbum_large

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
V_ger schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:56:
Bedankt zover voor de terugkoppeling @jurgen purgen @Knowbody

Ik heb wat meer info bij elkaar geraapt van de afgelopen 72 uur.
Bij normaal verwarmen (nu even niet ivm buitentemperatuur) zie ik hoog in de 40 voor BT14. Blijkbaar is dat normaal, alhoewel ik dat al wel hoog vind voor minimum last.
Bij maken WW 80 is dus ook niet heel vreemd. Dan is het misschien toch de inverter zelf.

[Afbeelding]
Er moet uiteraard wel een veel hogere temperatuur door dat kleine leidingwerk naar het CV water hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Knowbody schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:25:
[...]

Er moet uiteraard wel een veel hogere temperatuur door dat kleine leidingwerk naar het CV water hè.
Dat snap ik, maar ik had wel een wat kleinere dT dan 45K verwacht tussen boiler doel temperatuur en compressor uitlaat temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:56
Flinke update:

ADDED
• Updated the home screen for Ventilation with affect icons to more easily see what affects fan speed
• Updated texts in Czech, French, Italian, Polish, Slovak, Bulgarian, Croatian, Ukrainian, Icelandic,
Hungarian, Romanian, Slovenian, Russian, Latvian, Lithuanian, Spanish, Turkish and Italian
• F2120 is updated to v3.0.4
• F2125 is updated to v3.0.2
-If safety defrost occurs, the defrost index will be adapted to defrost more often during an
period and “de-icing fan” runs with every third defrosting cycle regardless of ambient
temperature
-It is now possible to activate ”run fan during defrost” in menu 4.11.3 from the indoor unit/
control module to avoid the fan freezing down. Only active down to -10°C
-Fixed issue where low ambient heating alarm would not be triggered when outdoor unit
was in protection mode
-Improved handling of alarm 344 ”low LP” which could affect the safety defrost
-Adjustments to ”de-icing fan” function. Enhanced preventation of ice building in the fan
• RMU is updated to v2.0
-Update display design
-Added pull down menu for quick navigation
• For users connected to technicians on myUplink PRO, these are now given the option to limit access
to menu 7 via cloud. Via direct connection (wifi) to come in release 3.4.
• Add QR code for easier connection to myUplink PRO with direct connection
• Added tile for energy data on myUplink
NIBE Energy Systems
Box 14
285 21 Markaryd
nibe.eu
Latest revision of this document: 2024-10-18
Listed below changes are official firmware versions. Version history
NIBE S-series
Version: 3.3.8
Release date: 2024-10-18
CHANGES
• Fixed issue that GP2 pump alarms block addition
• Updates for silent mode for S2125
• SAM/DWS: Input for PWM-out from GP6 pump deactivated. Resolves issues with alarm 559 “Pump stop
GP6”
• Reworked the order of pages in the Startup Guide so that docking is selected before the position of the
additional heater
• Fixed issue with preheating to incorrect temperature level when Smartcontrol hot water is used
• Fixed issue connecting new Wireless units to the product
• Fixed German translation for "On" and "Off"
• Solved a problem with load monitor after phase detection
• Minor adjustment of menu and menu texts

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:06:
[...]

Niet eerder over gelezen. Als de bijverwarming uit staat dan wordt de berekende aanvoer temperatuur hoger?
bioscrasher schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:52:
[...]

De nibe kan als er niet voldaan wordt aan de uitgaande temperatuur met een temperatuursensor (BT63) ook nog een motorbediende klep openen of een extern contact waarmee de cv gaat draaien en de klep open gaat.
Mooie backup voor het zeldzame geval van -10 i.c.m. een storing aan de nibe.
BT63 op AUX1 is toch alleen voor weergave temperatuur van de bijverwarming? BT63 doet voor zover ik heb kunnen zien niks in de regeling. Ik had hem een tijdje er niet in zitten en alles liep prima iig :?

Iets met een signaal geven als de aanvoer temperatuur niet gehaald kan worden kan meen ik alleen met een BT52 / Shuntgeregelde bijverwarming?

Vanwaar niet gewoon de Nibe in de hybride setup? Wat jij wil lijkt dan een beetje op "Monoblock-ketel-ht/lt bijverwarming (24LW-014)" van de Nibe schema's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
wickydude schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:03:
Heeft iemand al eens geprobeerd om de defrost info uit de MyUplink gegevens om te zetten in een teller in Home Assistant?
Yes, wel via modbus / NibeGW, maar zou niet heel anders moet zijn.

Heb gewoon een counter gemaakt bij de helpers en dan daarna een automation die de counter ophoogt als de state van de defrost sensor (sensor.eb101_ep14_defrosting_outdoor_unit_44703) naar "ACTIVE" gaat.

Daarna nog een Utility Meter over de counter heen zodat ik een dagelijkse defrost teller heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Gerbenvl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Niet eerder over gelezen. Als de bijverwarming uit staat dan wordt de berekende aanvoer temperatuur hoger?
Op den duur is het punt bereikt dat de graadminuten niet negatiever worden. Als het dan niet in de tijd gecompenseerd kan worden, dan maar in de temperatuur.

Aan de waarde van de graadminuten kun je zien dat de backup niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Gerbenvl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:49:
[...]

Yes, wel via modbus / NibeGW, maar zou niet heel anders moet zijn.

Heb gewoon een counter gemaakt bij de helpers en dan daarna een automation die de counter ophoogt als de state van de defrost sensor (sensor.eb101_ep14_defrosting_outdoor_unit_44703) naar "ACTIVE" gaat.

Daarna nog een Utility Meter over de counter heen zodat ik een dagelijkse defrost teller heb.
Hmm, ik krijg die sensor binnen met waarde 0.0, 1.0 n heb ook 2.0 gezien.
Eens kijken wat die doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvdhaar
Wel fijn deze energie inzichten nu in de app!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2AHFGQCsZlmxi8eJL9zdvkvTuGg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gLIBYHdjrabMvdXbVU5yoZPP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@dvdhaar Waar vind je dit in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Laatst online: 08:29
ff w88 op update voor ons denk k

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Op den duur is het punt bereikt dat de graadminuten niet negatiever worden. Als het dan niet in de tijd gecompenseerd kan worden, dan maar in de temperatuur.

Aan de waarde van de graadminuten kun je zien dat de backup niet werkt.
Ik volg hem gedeeltelijk. @tinusa4 had niet mega veel flow en een heel hoge stooklijn. Bijverwarming uit. Graadminuten komen dan al heel snel op het niveau dat de compressor gaat optoeren. Na optoeren zou de run vrij vlot klaar kunnen zijn. Vandaar misschien de toch korte / vele runs?

Ik snap niet dat de Nibe regeling zelf een andere gewenste aanvoer temperatuur zou gaan berekenen:

Voorbeeld: start GM -60. start bijverwarming -400. -60 start normaal. -260GM gaat hij optoeren. Als dat nog weinig doet en hij bij -460 komt gaat hij meen ik nog ik nog wat harder lopen. Maar dat laatste bij mij nog nooit gezien, dus twijfel. Bij de -460 zou normaal dan dus ook de bijverwarming inspringen. Wanneer zou hij dan de aanvoer temp omhoog gooien en hoeveel? De regeling komt dan alleen toch maar meer in de knel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Gerbenvl schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Ik volg hem gedeeltelijk. @tinusa4 had niet mega veel flow en een heel hoge stooklijn. Bijverwarming uit. Graadminuten komen dan al heel snel op het niveau dat de compressor gaat optoeren. Na optoeren zou de run vrij vlot klaar kunnen zijn. Vandaar misschien de toch korte / vele runs?

Ik snap niet dat de Nibe regeling zelf een andere gewenste aanvoer temperatuur zou gaan berekenen:

Voorbeeld: start GM -60. start bijverwarming -400. -60 start normaal. -260GM gaat hij optoeren. Als dat nog weinig doet en hij bij -460 komt gaat hij meen ik nog ik nog wat harder lopen. Maar dat laatste bij mij nog nooit gezien, dus twijfel. Bij de -460 zou normaal dan dus ook de bijverwarming inspringen. Wanneer zou hij dan de aanvoer temp omhoog gooien en hoeveel? De regeling komt dan alleen toch maar meer in de knel?
Als je dan -459 ziet staan dan is dat het punt dat hij niet meer verder aftelt maar een steeds hogere temperatuur berekent.

Uiteindelijk killed hij zichzelf waarschijnlijk omdat de berekende waarde te hoog wordt (boven de ingestelde limiet komt).
De graadminuten gaan dan naar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Ik kreeg de update vanavond en direct doorgevoerd.

Uiteraard moest ik daarna de pompinstelling voor koeling weer corrigeren, die springt na elke shutdown naar intermittent. Zucht.

De energielog in de app vind ik erg fijn. De berekende waarden zijn indicatief (mijn homewizard meet zuiverder) en prima om met andere perioden te vergelijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvdhaar
SMO updaten en daarna in de app kun je een nieuwe tegel voor energie maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Ben ik nou gek of mis ik sinds de update de zonnestroom tegel in de app?

Pagina: 1 ... 68 ... 96 Laatste