Naar aanleiding van de reactie van @
DIY op mijn bericht ben ik me er nog wat verder in aan het verdiepen geweest.
- Allereerst heb ik de BT25 van de aangegeven plek van NIBE verplaatst naar de galerij in de woning om zo zeker te zien dat ik geen warmteverlies had in de ondergrondse leiding > de waardes bleven hetzelfde dus dat is niet aan de orde.
- vervolgens ben ik me gaan verdiepen in de delta T en de flow. Bij de huidige temperaturen bleek de delta T op te lopen tot wel 8 graden.
In het systeem zit een drukgestuurde circulatiepomp, echter als de naregeling op de verdieping open gaat (wat eigenlijk alleen gebeurd met lage temperaturen omdat er dan niet genoeg warmte van de benedenverdieping omhoog gaat) geeft deze in plaats van 1800L/u een 2200L/u. En dan gaat de gemiddelde flow per groep behoorlijk omlaag. De laadpomp van de SHB10 is continu 100%
Ik heb vervolgens dus de circulatiepomp maximaal open gezet waardoor deze met een dichte naregeling al 2200L/u geeft. Het gevolg hier van is dat de delta T nu maximaal 6 graden is geworden en de buitenunit zich ook veel rustiger is gaan gedragen. Ik ben zelfs naar stooklijn 2, -2 kunnen gaan en de buitenunit blijft rustig. Ook vind de verbruiksmeter dit een goed idee. De laadpomp van de SHB10 toert nu ook rustiger op, uiteindelijk wel naar 100% (ik weet niet of hier dus nog meer in te halen valt?)
Ik begin me nu af te vragen of ik net zo goed niet de naregeling op de verdieping hoger moet gaan zetten naar ook 20 graden zodat de delta T nog kleiner wordt.
dit moet echter nog even gaan wachten, sinds enkele dagen ervaar ik hetzelfde probleem als @
Luchtenburger, waar het tapwater eerst goed zijn temperatuur vasthield (500L buffer) gaat deze nou steeds sneller zijn warmte verliezen. Ik heb afgelopen nacht het tapwater programma geblokkeerd en ik verlies nu ruim 1 graden temperatuur per uur, terwijl de defrosts gebeuren via de vvw. Heb dus maar naar service gebeld want dit klopt niet.
[
Voor 4% gewijzigd door
lps op 18-01-2024 12:51
]