NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 53 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10 14:10

DIY

@martius de verliezen zou je ook fysiek kunnen proberen te beperken. Dan pak je de oorzaak aan.
-Warm water leiding direct bij het sww vat goed isoleren
- eventueel thermosiphon oplossen (opstijgend warm water in de warme leiding)
- stromingen in het sww vat beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 13:22

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Sinds een week heb ik MyUplink premium aangeschaft om te kijken voor een schema voor mijn warmtepomp (Nibe S2125, SMO S40, 300 liter warmwater tank).

Nu ben ik bezig met een schema te bedenken wat voor ons huishouden het beste uitkomt, we werken beide 2/3 dagen thuis en zijn 2 dagen per week op kantoor.

Voor een schema en/of modi samen te stellen heb ik keuze uit de volgende opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_WWu68sQeab_Py7Odqa9AFhhf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gzfWv0zHuFt2Gl3PH6BYxSML.png?f=user_large
• Klimaatsysteem (-10...+10)
• Block compressor (on/off
• Block Additional Heat (on/off)
• Hot Water (uit, klein, gemiddeld, groot, smart control)

Dit weet ik al:
klimaatsysteem: hiermee kan ik de temperatuur verhogen of verlagen.
Hot water: heet water instellingen.

Alleen bij deze 2 heb ik geen idee wat het inhoudt en gevolgen zijn voor een schema:
• Block compressor
• Block additional heat

Kan iemand mij hiermee helpen?

En is het mogelijk om een aantal schema's te delen, zodat ik kan inzien wat jullie gebruiken.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:31
DIY schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:51:
@martius de verliezen zou je ook fysiek kunnen proberen te beperken. Dan pak je de oorzaak aan.
-Warm water leiding direct bij het sww vat goed isoleren
- eventueel thermosiphon oplossen (opstijgend warm water in de warme leiding)
- stromingen in het sww vat beperken
Temperatuur daling is bij BT6 (aangepast in bericht) en daarmee moeilijk extra te isoleren :) . Overige opties ga ik eens onderzoeken.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avantiklima
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-09 22:57
Kandidat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:
Gisteren maakte onze WP volgens schoonvader 'het geluid van een oude trekker'. Tikkend geluid. Heb het zelf niet gehoord, maar vermoed dat het kwam door ijsvorming onderin de ring om de ventilator, waar de bladen tegenaan tikten. Iemand ook zo iets meegemaakt?
Hoi, Ja , 2 keer bij twee verschillende klanten in de laatste 7 dagen. Ijsvorming onderin op de ring van de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:35
martius schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:29:
[...]

Temperatuur daling is bij BT6 (aangepast in bericht) en daarmee moeilijk extra te isoleren :) . Overige opties ga ik eens onderzoeken.
Daling bij BT6 is logisch. Hier komt (iets lager in positie nog) water van 10 graden binnen. Bij geen gebruik daalt BT6 ook, net zoals BT7. Dat zijn de warmteverliezen. Als er bovenin warmte verdwijnt komt dat van onderen aangevuld en dat is wat je vermoedelijk ziet aan BT6.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Slayer schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:03:
Sinds een week heb ik MyUplink premium aangeschaft om te kijken voor een schema voor mijn warmtepomp (Nibe S2125, SMO S40, 300 liter warmwater tank).

Nu ben ik bezig met een schema te bedenken wat voor ons huishouden het beste uitkomt, we werken beide 2/3 dagen thuis en zijn 2 dagen per week op kantoor.

Voor een schema en/of modi samen te stellen heb ik keuze uit de volgende opties:
[Afbeelding]
• Klimaatsysteem (-10...+10)
• Block compressor (on/off
• Block Additional Heat (on/off)
• Hot Water (uit, klein, gemiddeld, groot, smart control)

Dit weet ik al:
klimaatsysteem: hiermee kan ik de temperatuur verhogen of verlagen.
Hot water: heet water instellingen.

Alleen bij deze 2 heb ik geen idee wat het inhoudt en gevolgen zijn voor een schema:
• Block compressor
• Block additional heat

Kan iemand mij hiermee helpen?

En is het mogelijk om een aantal schema's te delen, zodat ik kan inzien wat jullie gebruiken.
Block compressor is de buitenunit blokkeren. Heb je dan warmtevraag dan gaat de additionol heat het werk voor je doen

Maar dat is je tweede vraag, die bijverwarming kun je ook blokkeren.
Bijvoorbeeld gedurende een groot deel van de nacht en dag, en niet gedurende de uren dat je zon PV overschot hebt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
Deze daling is voor mij ook niet zo logisch. Ik snap dat de temperatuur van deze sensor daalt als er warm water verbruikt wordt gezien er dan onder in de boiler koud water toegevoegd wordt.
BT6 daalt bij mij echter ook tijdens een defrost (maar niet altijd). Defrost kan de warmtepomp toch op het water in de vloer doen, dat hoeft toch niet het water in de boiler te zijn?
Doordat het warme water nu steeds in temperatuur zakt, moet de WP dit ook regelmatig weer (met een lage COP) verwarmen.

In onderstaande metingen hebben de defrosts geen effect op BT6 tussen 5:00 en 9:00, daarna wel weer. Waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-R4KrG0ndmmeQkqdl32NzW9cDY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjNZ5dOz9QUOqHBSYdT2Tg3e.png?f=user_large

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luchtenburger schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Deze daling is voor mij ook niet zo logisch. Ik snap dat de temperatuur van deze sensor daalt als er warm water verbruikt wordt gezien er dan onder in de boiler koud water toegevoegd wordt.
BT6 daalt bij mij echter ook tijdens een defrost (maar niet altijd). Defrost kan de warmtepomp toch op het water in de vloer doen, dat hoeft toch niet het water in de boiler te zijn?
Doordat het warme water nu steeds in temperatuur zakt, moet de WP dit ook regelmatig weer (met een lage COP) verwarmen.

In onderstaande metingen hebben de defrosts geen effect op BT6 tussen 5:00 en 9:00, daarna wel weer. Waarom?

[Afbeelding]
2 mogelijkheden:

-Een driewegklep die niet geheel sluit
-Een te lage retourtemperatuur (onder de 21) waardoor de regeling kiest voor het vat

Ik vermoed het eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
Knowbody schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:05:
[...]

2 mogelijkheden:

-Een driewegklep die niet geheel sluit
-Een te lage retourtemperatuur (onder de 21) waardoor de regeling kiest voor het vat

Ik vermoed het eerste.
Goed om te weten dat dit geen normaal gedrag is, daar moet ik dus iets mee!

Retour temperatuur (BT3) komt niet onder de 25 graden, daar zou het dan dus niet aan mogen liggen. (die 21 graden is niet een instelling die ik met al mijn onkunde aangepast kan hebben toch?)
Wel vreemd dat het aan de driewegklep zou liggen, tussen 5:00 en 9:00 heeft die niet omgeschakeld, waarom zou die dan spontaan gaan lekken?

Systeem is in oktober geplaatst, maar dat zegt natuurlijk niets.
Ik zal eens contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Luchtenburger schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:22:
[...]

Goed om te weten dat dit geen normaal gedrag is, daar moet ik dus iets mee!

Retour temperatuur (BT3) komt niet onder de 25 graden, daar zou het dan dus niet aan mogen liggen. (die 21 graden is niet een instelling die ik met al mijn onkunde aangepast kan hebben toch?)
Wel vreemd dat het aan de driewegklep zou liggen, tussen 5:00 en 9:00 heeft die niet omgeschakeld, waarom zou die dan spontaan gaan lekken?

Systeem is in oktober geplaatst, maar dat zegt natuurlijk niets.
Ik zal eens contact opnemen met de installateur.
Mogelijk loopt de klep niet tot aan de zitting om en heb je nog een kleine doorlaat naar het vat. Daar zat ik aan te denken.

De sensoren zitten in een pijpje in het boilervat. Het is belangrijk dat zo'n sensor daar niet zweeft. Maar hij zal wel goed werken, Je constateerde immers een daling na defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:24

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
@Hippe Lip de graadminuten lopen op als BT25 hoger aangeeft dan T berekend.
@Knowbody
Het rare is dat ik die BT25 niet via modbus uit kan lezen. Ik krijg dan een vaste waarde. Ik probeer dat nu al een tijdje aan de praat te krijgen, maar kom niet verder. Via het display op de WP lukt het wel, vreemd genoeg…

Als iemand ‘m wel via modbus (van een S-model dus) uit kan lezen hoor ik graag hoe.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

format5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:21:
[...]

Sensor welke opwarmt door SSW vat?
Thermosyfon?
@format5
Nee, het gaat over het buffervat, niet over de boiler. En die twee staan een meter uit elkaar.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruipa
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Beste mensen, Ik lees al even mee en loop nu zelf tegen het volgende aan. Hopelijk kunnen jullie me helpen/gerust stellen.

Woning
Bouwjaar woning 2023
Oppervlak verwarmen circa 200m2
Vloerverwarming BG 6 groepen open verdeler (alle open) 100m2
Vloerverwarming VD 5 groepen (2 altijd open) 100m2

Buiten
AMS 10-8

Binnen
SMO20
HBS 05-06
Buffervat Bosch (120 L)
Tapwater komt van een separate warmtepompboiler. Deze kan in mijn verhaal buiten beschouwing gelaten worden.
In de woonkamer hangt een domme thermostaat (Honeywel Round)
Deze zit aangesloten op de AUX 1 en stopt verwarmen als de temperatuur in de woonkamer te hoog wordt.
Huidige stooklijn curve is 4-0

Probleem of vraag?
Nu bij de koude temperatuur gaat de buitenunit elke 45 minuten defrosten. Hierdoor lopen de graadminuten flink omlaag naar een tekort van rond de -520GM. Gevolg hiervan is dat de bijverwarming aan gaat. De BT25 schiet omhoog, maar er is te weinig tijd om de graadminuten weg te werken. Gevolg is onderstaande grafiek. Wat is er mis bij ons? Of is dit normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAstAD-dfsx3tSdP6pINVERZIEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zVj9YnQNQmnUzIXxuSariuRI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ruipa schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:19:
Beste mensen, Ik lees al even mee en loop nu zelf tegen het volgende aan. Hopelijk kunnen jullie me helpen/gerust stellen.

Woning
Bouwjaar woning 2023

Buiten
AMS 10-8

Binnen
SMO20
HBS 05-06
Buffervat Bosch (120 L)
Tapwater komt van een separate warmtepompboiler. Deze kan in mijn verhaal buiten beschouwing gelaten worden.
Deze zit aangesloten op de AUX 1 en stopt verwarmen als de temperatuur in de woonkamer te hoog wordt.

Probleem of vraag?
Nu bij de koude temperatuur gaat de buitenunit elke 45 minuten defrosten. Hierdoor lopen de graadminuten flink omlaag naar een tekort van rond de -520GM. Gevolg hiervan is dat de bijverwarming aan gaat. De BT25 schiet omhoog, maar er is te weinig tijd om de graadminuten weg te werken. Gevolg is onderstaande grafiek. Wat is er mis bij ons? Of is dit normaal?

[Afbeelding]
Ik hoop toch echt dat je geen HBS 05-06 hebt want de AMS 10-8 is compatible met de HBS 10-12.

11 groepen voor 200 m2 is wel beperkt, maar goed dat is dan zo. Deze groepen hebben dan wel een goede flow van ongeveer 2 lpm ?
Dat is beperkt als er ook nog groepen dicht staan.
Er staan 8 groepen permanent open, dus je moet echt wel een hoge flow per groep hebben.

Elke 45 min defrost is normaal als er gewerkt moet worden, en wanneer de temperatuur weer eenmaal in zit is dat harde werken niet nodig. Wel als je in de nacht stopt met verwarmen.

De oplossing om een thermostaat op AUX 1 aan te sluiten vind ik op zich slim maar of de Honeywell Round geschikt is, dat denk ik niet. Deze moet dan wel hoog staan zodat hij eigenlijk niet gaat schakelen.

Stooklijn 4 0: mijn advies begin eens met een lagere, als je te laag zit merk je dat beter dan als je te hoog zit.

Zet hem op 2-0

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruipa
  • Laatst online: 18-06-2024
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Ik hoop toch echt dat je geen HBS 05-06 hebt want de AMS 10-8 is compatible met de HBS 10-12.

11 groepen voor 200 m2 is wel beperkt, maar goed dat is dan zo. Deze groepen hebben dan wel een goede flow van ongeveer 2 lpm ?
Dat is beperkt als er ook nog groepen dicht staan.
Er staan 8 groepen permanent open, dus je moet echt wel een hoge flow per groep hebben.

Elke 45 min defrost is normaal als er gewerkt moet worden, en wanneer de temperatuur weer eenmaal in zit is dat harde werken niet nodig. Wel als je in de nacht stopt met verwarmen.

De oplossing om een thermostaat op AUX 1 aan te sluiten vind ik op zich slim maar of de Honeywell Round geschikt is, dat denk ik niet. Deze moet dan wel hoog staan zodat hij eigenlijk niet gaat schakelen.

Stooklijn 4 0: mijn advies begin eens met een lagere, als je te laag zit merk je dat beter dan als je te hoog zit.

Zet hem op 2-0
Die HBS 10-12 klopt idd. (mijn fout). Ik ga de stooklijn eens verzetten en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:11
ruipa schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:19:

Woning
Bouwjaar woning 2023

Buiten
AMS 10-8

Binnen
SMO20
HBS 05-06
Buffervat Bosch (120 L)

Probleem of vraag?

[Afbeelding]
De nibe regeling is zoiezo niet bedoeld om te werken met een aan/uit thermostaat. Nibe heeft een ruimtevoeler BT50 die je kunt aansluiten op de SMO.

Ik weet zo niet wat de hysterese is van de honeywell round, maar als deze te groot is en de warmtepomp pas vrijgeeft als de ruimtetemperatuur een paar tienden graad is gezakt dan zal de temperatuur in de vloer dermate ver zijn gedaald dat de graadminuten al ver zijn opgelopen waardoor de regeling nooit zal werken zoals bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ruipa schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Die HBS 10-12 klopt idd. (mijn fout). Ik ga de stooklijn eens verzetten en kijken wat er gebeurt.
Helemaal goed, en die thermostaat zet je op 25 zodat ie niet meedoet! (want je bent eerst aan het testen).

Als er zoneregeling op de groepen zit, dan wip je die thermische motoren er ook even af. Alles open, genoeg flow en een lagere Ta dan gaat het veel beter werken!

Bouwjaar 2023 heeft voldoende aan 26 graden Ta bij 0 graden buiten (en misschien vanwege mogelijk vrij lange groepen een graadje meer).

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-10 14:04
DIY schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Max verschil compressor net zoals bij koelen niet te krap zetten anders schieten de GM naar 0 als hij eroverheen gaat en stopt de compressor tot er weer genoeg GM zijn.
bioscrasher schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:45:
[...]

@Gerbenvl vor ons systeem is dit geen noodrem maar een lichte compressorfrequentieverlaging zodat de aanvoertemp niet nodeloos hoog is.
Heb de Max verschil compressor bij mij wat strakker gezet. Maar werkt echt als noodrem, SMO40 wel hier. Misschien een SMOS40 vs SMO40 verschil.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:26
Ik heb momenteel een dT op BT2 en BT3 van ongeveer 10 en een flow op BF1 die bij een defrost omhoog schiet naar boven de 20 l/m en daartussen doorkabbelt op zo'n 7,9 l/m. Die dT lijkt me aan de hoge kant en die flow mag, denk ik, ook wel wat hoger.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb al even naar de minimale pompsnelheid gekeken en die staat op 1%.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

Naar aanleiding van de reactie van @DIY op mijn bericht ben ik me er nog wat verder in aan het verdiepen geweest.

- Allereerst heb ik de BT25 van de aangegeven plek van NIBE verplaatst naar de galerij in de woning om zo zeker te zien dat ik geen warmteverlies had in de ondergrondse leiding > de waardes bleven hetzelfde dus dat is niet aan de orde.

- vervolgens ben ik me gaan verdiepen in de delta T en de flow. Bij de huidige temperaturen bleek de delta T op te lopen tot wel 8 graden.
In het systeem zit een drukgestuurde circulatiepomp, echter als de naregeling op de verdieping open gaat (wat eigenlijk alleen gebeurd met lage temperaturen omdat er dan niet genoeg warmte van de benedenverdieping omhoog gaat) geeft deze in plaats van 1800L/u een 2200L/u. En dan gaat de gemiddelde flow per groep behoorlijk omlaag. De laadpomp van de SHB10 is continu 100%

Ik heb vervolgens dus de circulatiepomp maximaal open gezet waardoor deze met een dichte naregeling al 2200L/u geeft. Het gevolg hier van is dat de delta T nu maximaal 6 graden is geworden en de buitenunit zich ook veel rustiger is gaan gedragen. Ik ben zelfs naar stooklijn 2, -2 kunnen gaan en de buitenunit blijft rustig. Ook vind de verbruiksmeter dit een goed idee. De laadpomp van de SHB10 toert nu ook rustiger op, uiteindelijk wel naar 100% (ik weet niet of hier dus nog meer in te halen valt?)

Ik begin me nu af te vragen of ik net zo goed niet de naregeling op de verdieping hoger moet gaan zetten naar ook 20 graden zodat de delta T nog kleiner wordt.

dit moet echter nog even gaan wachten, sinds enkele dagen ervaar ik hetzelfde probleem als @Luchtenburger, waar het tapwater eerst goed zijn temperatuur vasthield (500L buffer) gaat deze nou steeds sneller zijn warmte verliezen. Ik heb afgelopen nacht het tapwater programma geblokkeerd en ik verlies nu ruim 1 graden temperatuur per uur, terwijl de defrosts gebeuren via de vvw. Heb dus maar naar service gebeld want dit klopt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door lps op 18-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:38:
Ik heb momenteel een dT op BT2 en BT3 van ongeveer 10 en een flow op BF1 die bij een defrost omhoog schiet naar boven de 20 l/m en daartussen doorkabbelt op zo'n 7,9 l/m. Die dT lijkt me aan de hoge kant en die flow mag, denk ik, ook wel wat hoger.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb al even naar de minimale pompsnelheid gekeken en die staat op 1%.
Als de flow te laag is kan er alleen gecompenseerd worden met temperatuur. Daardoor gaat de Ta waarschijnlijk ver over de berekende waarde.

Flow is je uitdaging.
Zijn er zones dichtgegaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Als de flow te laag is kan er alleen gecompenseerd worden met temperatuur. Daardoor gaat de Ta waarschijnlijk ver over de berekende waarde.

Flow is je uitdaging.
Zijn er zones dichtgegaan ?
De Ta gaat inderdaad 6 graden over de berekende waarde heen. En ik heb niets dicht gezet, ik heb juist vanochtend nog een extra radiator open gezet. Die is nu wel weer bijna dicht, maar dat geeft geen verschil.

Zou het aanpassen van de minimale pompsnelheid iets uitmaken? Of levert dat niet meer flow op?

Dit is trouwens hoe de flow er nu uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqyjvN1WqTyBtQEQBZXHEtqi8NE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dTfZFddZk34Hpe48GjLCFGxy.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Aziraphale op 18-01-2024 13:01 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
DIY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:02:
[...]

Hier doet hij dat zelfs zonder de ruimtensensor en zie je dat de compressor constant bijregelt om bij de berekende aanvoertemp te blijven.
[...]
Ik zie de compressor frequentie bij mij niet wijzigen/bijregelen op basis van de aanvoertemp. Gaat er gewoon flink overheen. (AMS 20-06 / SMO40)

Zie een vrij statische compressor functie zolang de buitentemperatuur gelijk blijft en hij niet in de buurt komt van de bijverwarming GM.

Voorbeeld: hij start nu hier vaak op 60hz. Ook al is hij in de GM bijna klaar -20GM ofzo, en zit hij al dik 5 graden of meer over de gewenste aanvoertemperatuur, dan blijft hij bij mij gewoon op 60hz pruttelen.

Zie de compressor frequentie alleen wisselen op basis van wat @Knowbody al eerder aangaf:
  • Optoeren bij GM start - 1/2 GM start bijverwarming. Dus -260GM bij de standaard settings (60/-400).
  • Aftoeren bij GM start - 1/4 GM start bijverwarming. Dus -160GM bij de standaard settings (60/-400).
Verder toert hij natuurlijk op en af als de gewenste aanvoer temperatuur lager of hoger wordt. Maar verder is het ding naar mijn mening vrij suf / statisch. Waarom toert hij niet iets af als hij al 7 graden over de gewenste aanvoer temp zit?

Of mis ik wat?
DIY schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:34:
[...]
Houd er wel rekening mee dat de naregeling en garage onrustig gedrag en plotseling optoeren in de hand werken.
[...]
Ja hier staat de boel ook in de koude garage inclusief 100L buffer. Dat is niet ideaal, de temperatuur op de sensoren daalt wat sneller. Moet alle leidingen nog eens goed naisloeren.
Gerbenvl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:48:
[...]
DOT instellingen
Dit fixt het bij mij het meest! Setting 5.1.14 in de SMO40. Gek genoeg wordt deze setting hier niet heel veel besproken. Maar als je deze van de standaard -10 naar -15 gooit dan gaat je compressor minder hard lopen. Zeker als je wat veel vermogen hebt of het vermogen niet goed kwijt kan dan kan dit enorm helpen.
Deze DOT setting heeft wel twee catches kwam ik achter:
  1. Bij mij bleef de boel nog steeds te hard lopen. Setting ipv -15 nog lager gooien zoals naar -20 of -30 levert geen lagere gevraagde compressor frequentie op bij de huidige temperaturen. -15 lijkt de onder limiet.
  2. Compressor curve nu van auto gehaald en zelf wat vlakker gemaakt. Als je dit doet dan doet de DOT settings niks meer. De DOT setting doet dus alleen wat als je de compressor curve op auto hebt staan. Auto voor de compressor curve betekend dan denk ik dat hij zelf iets verzint op basis van de DOT.
Heb tot nu dan deze mogelijkheden verzameld om je warmtepomp wat te temmen:
  • DOT instellingen
  • GM Start bijverwarming
  • Max verschil compressor (alleen SMOS40?)
  • Compressor curve schuiven (alleen SMO40?)
Verder zijn er nog opties om echt een max af te kappen. Zoals max Ampere (A) instellen en of blokken van compressor frequenties. Ben daar iets minder fan van omdat je dan vooraf moeten weten wat je limiet is. Plus bij milde buitentemperaturen draait je compressor dan misschien nog te hard. Via de andere wegen is het iig relatief.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:56:
[...]

De Ta gaat inderdaad 6 graden over de berekende waarde heen. En ik heb niets dicht gezet, ik heb juist vanochtend nog een extra radiator open gezet. Die is nu wel weer bijna dicht, maar dat geeft geen verschil.

Zou het aanpassen van de minimale pompsnelheid iets uitmaken? Of levert dat niet meer flow op?

Dit is trouwens hoe de flow er nu uitziet:

[Afbeelding]
Bij mij was het verschil levensgroot omdat de sampeling bij 1% niet leek te kloppen. Tijdens de run ging hier ook de flow te ver terug waardoor de aanvoer en delta T te hoog werd. Nu met 35% tijdens de run loopt het m.i. mooi. Wellicht de waterzijdige inregeling, maar met een oude vloerverwaming en kortere groepen in bv de badkamer en toilet waar je juist meer wsrmte wil afgeven lastig om anders op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-10 12:38
Gerbenvl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:54:

[...]
  1. Compressor curve nu van auto gehaald en zelf wat vlakker gemaakt. Als je dit doet dan doet de DOT settings niks meer. De DOT setting doet dus alleen wat als je de compressor curve op auto hebt staan. Auto voor de compressor curve betekend dan denk ik dat hij zelf iets verzint op basis van de DOT.[/li]
Dat is nuttige informatie, daar was ik nog niet van op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Bij mij was het verschil levensgroot omdat de sampeling bij 1% niet leek te kloppen. Tijdens de run ging hier ook de flow te ver terug waardoor de aanvoer en delta T te hoog werd. Nu met 35% tijdens de run loopt het m.i. mooi. Wellicht de waterzijdige inregeling, maar met een oude vloerverwaming en kortere groepen in bv de badkamer en toilet waar je juist meer wsrmte wil afgeven lastig om anders op te lossen.
Vorig jaar had ik ook heel wisselende pompsnelheden. Na beter inregelen vd kringen ging het naar een constante 100%.

In principe moeten de instellingen die op automatisch kunnen, ook daarop staan. Het blijft belangrijk een goed op elkaar afgestemd systeem te hebben, dus het afgiftesysteem moet kloppen en voldoende flow kunnen verwerken.

Zone-regeling bijvoorbeeld, is niet aan te bevelen voor een beginnende gebruiker die zijn systeem aan het verkennen is. Een ruimtethermostaat ook niet. Hoge stooklijnen idem dito, begin liever met een te lage dan valt het makkelijker op dat die niet juist is.

Er is 1 instelling die default verkeerd staat in de SMO S40 en dat is intermittend bij pompinstelling. Die moet 99 vd 100 x op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:09:
[...]

[...]

Heb de Max verschil compressor bij mij wat strakker gezet. Maar werkt echt als noodrem, SMO40 wel hier. Misschien een SMOS40 vs SMO40 verschil.
S serie heeft geen compressor curve settings!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Gerbenvl bemoeit de ruimtesensor zich met de regeling ? Dat maakt hem namelijk vrij suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:57:
[...]

Jij weet toch wel dat korte groepen heel weinig debiet mogen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY @Knowbody

Het is een systeem met recente vloerverwarming en oude buizen van 15 en 22 mm naar radiatoren. Bij de Elga kon ik de pomp handmatig instellen op standje "net niet fluiten", maar dat kan nu dus niet.

Ik heb nu de minimale pompsnelheid verhoogd naar 50% en dat heeft nu geresulteerd in een dT van ongeveer 5 en een flow van 12,3 l/m. We komen dus al ergens, maar ik vermoed dat de flow door de radiatoren wordt beperkt. Ook omdat ik de radiatoren niet allemaal volledig open heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:25:
@DIY @Knowbody

Het is een systeem met recente vloerverwarming en oude buizen van 15 en 22 mm naar radiatoren. Bij de Elga kon ik de pomp handmatig instellen op standje "net niet fluiten", maar dat kan nu dus niet.

Ik heb nu de minimale pompsnelheid verhoogd naar 50% en dat heeft nu geresulteerd in een dT van ongeveer 5 en een flow van 12,3 l/m. We komen dus al ergens, maar ik vermoed dat de flow door de radiatoren wordt beperkt. Ook omdat ik de radiatoren niet allemaal volledig open heb staan.
Los vd onderlinge waterzijdige balans bij radiatoren moeten ze in theorie gewoon max open.

Staat de software ook ingesteld op vloerverwarming+radiatoren ?

Die automatische pompsnelheid werkt niet goed dan als er veel onbalans is (of thermostaat kranen die gaan knijpen en dichtlopen) Dan is het wel handig ja dat je de minimale snelheid flink omhoog hebt ingesteld.

Buffervat j/n ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Los vd onderlinge waterzijdige balans bij radiatoren moeten ze in theorie gewoon max open.

Staat de software ook ingesteld op vloerverwarming+radiatoren ?

Die automatische pompsnelheid werkt niet goed dan als er veel onbalans is (of thermostaat kranen die gaan knijpen en dichtlopen) Dan is het wel handig ja dat je de minimale snelheid flink omhoog hebt ingesteld.

Buffervat j/n ?
Geen buffervat, uiteraard, en de software staat goed. DOT staat in dat menu op -15. Geen thermostaatkranen en de radiatoren zijn gedeeltelijk met voetventielen uitgerust en dus niet allemaal waterzijdig goed in te regelen.

Ik heb een paar geknepen omdat de temperatuur in de keuken en bijkeuken hoger werd dan in de woonkamer (waar vvw is). Die twee radiatoren zit ook het dichtst bij de binnenunit (die in de bijkeuken er naast), wat ook een reden was om ze te knijpen om meer warmte naar de vloer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:42:
[...]

Geen buffervat, uiteraard, en de software staat goed. DOT staat in dat menu op -15. Geen thermostaatkranen en de radiatoren zijn gedeeltelijk met voetventielen uitgerust en dus niet allemaal waterzijdig goed in te regelen.

Ik heb een paar geknepen omdat de temperatuur in de keuken en bijkeuken hoger werd dan in de woonkamer (waar vvw is). Die twee radiatoren zit ook het dichtst bij de binnenunit (die in de bijkeuken er naast), wat ook een reden was om ze te knijpen om meer warmte naar de vloer te krijgen.
Juist.

Zorg dat je voldoende flow hebt dan zal die Ta minder snel ver over de berekende waarde heen gaan.

PS
Iedereen doet het maar voetventielen zijn om in te blokken en niet om waterzijdig in te regelen. Maar goed.

Helemaal open die voetventielen en de aanvoerknop goed instellen en markeren met een marker. Er bestaan uiteraard radiator knoppen met stelmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:19:
@Gerbenvl bemoeit de ruimtesensor zich met de regeling ? Dat maakt hem namelijk vrij suf.
Nee staat uit nu. Blijf wat suf vinden dat de compressor gewoon door loopt en niet langzamer gaat draaien als hij 5+ graden over de gewenste aanvoer gaat.

Hoort dit zo in de Nibe regeling / heeft iedereen dat? Of is er bij mij nog iets niet op orde?
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:35:
[...]

[...]
Hmm dat is toch niet handig? Ik heb een paar oude stalen radiatoren die vrij dicht bij de pomp zitten (gang, bijkeuken), terwijl de woonkamer met LT convectoren werkt. Als ik de stalen radiatoren vol open zet dan is de retour bijna gelijk aan de aanvoer. Dan heb ik toch een soort bypass gecreëerd waardoor de aanvoer temperatuur heel snel op gaat lopen?

Heb hier iig niet alles vol open staan. Maar zoveel mogelijk waterzijdig (op de kranen) ingeregeld met gelijke retour temperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 18-01-2024 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Juist.

Zorg dat je voldoende flow hebt dan zal die Ta minder snel ver over de berekende waarde heen gaan.
Maar hoe krijg ik hem zo ver? Ik kan hem ook overrulen en via handmatig op 70% oid zetten, maar dat lijkt me een laatste optie. Momenteel zakt hij dus weer vrolijk terug naar 50%. Zou hem dat er misschien in kunnen zitten dat hij vanwege de radiatoren minder hard gaat om fluiten te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Nee staat uit nu. Blijf wat suf vinden dat de compressor gewoon door loopt en niet langzamer gaat draaien als hij 5+ graden over de gewenste aanvoer gaat.

Hoort dit zo in de Nibe regeling / heeft iedereen dat? Of is er bij mij nog iets niet op orde?

[...]

Hmm dat is toch niet handig? Ik heb een paar oude stalen radiatoren die vrij dicht bij de pomp zitten (gang, bijkeuken), terwijl de woonkamer met LT convectoren werkt. Als ik de stalen radiatoren vol open zet dan is de retour bijna gelijk aan de aanvoer. Dan heb ik toch een soort bypass gecreëerd waardoor de aanvoer temperatuur heel snel op gaat lopen?

Heb hier iig niet alles vol open staan. Maar zoveel mogelijk waterzijdig (op de kranen) ingeregeld met gelijke retour temperaturen.
Ik denk de regeling, wat waren de graadminuten op dat moment....? Meestal kun je het daar aan herleiden.

Met vol open bedoel ik vol open, met respect naar de onderlinge balans, dus de radiator dicht bij de bron altijd knijpen. Soms hoeft de radiatorknop maar 1/10e van een slag open (kleine radiator die zich dicht bij de warmtebron bevindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:43:
[...]

Maar hoe krijg ik hem zo ver? Ik kan hem ook overrulen en via handmatig op 70% oid zetten, maar dat lijkt me een laatste optie. Momenteel zakt hij dus weer vrolijk terug naar 50%. Zou hem dat er misschien in kunnen zitten dat hij vanwege de radiatoren minder hard gaat om fluiten te voorkomen?
Ik ben er niet bij maar lopen er kranen dicht ? Thermostatische kranen zijn niet handig in deze. Voor zulke situaties is een parallel buffervat dan een oplossing lijkt me.

Wat voor een flow kun je halen als alle radiatoren gesloten zijn? Staat je vloer teveel geknepen om de radiatoren ook wat water te geven? Dat is dan wel zonde als die dan dichtlopen (dan zou je vloer immers weer verder open kunnen).

Bij te weinig flow kun je ook nog aan een strainer denken waar troep in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:51:
[...]

Ik ben er niet bij maar lopen er kranen dicht ? Thermostatische kranen zijn niet handig in deze. Voor zulke situaties is een parallel buffervat dan een oplossing lijkt me.

Wat voor een flow kun je halen als alle radiatoren gesloten zijn? Staat je vloer teveel geknepen om de radiatoren ook wat water te geven? Dat is dan wel zonde als die dan dichtlopen (dan zou je vloer immers weer verder open kunnen).

Bij te weinig flow kun je ook nog aan een strainer denken waar troep in zit.
Die 7-9 l/m is niets nieuws, het viel me alleen vandaag ineens op dat de dT zo groot was. Ik denk dat met alle radiatoren dicht het ook niet veel hoger zou worden.

De thermostaatknoppen zijn voor de plaatsing van de wp allemaal vervangen door normale kranen, dus daar zit geen beperking. De vloer is vanaf alles open in balans gebracht, dus die staat maximaal open. De strainer zou inderdaad kunnen, maar dan zou je toch verwachten dat hij een storing geeft en die 22 l/m ook niet zou halen tijdens een defrost.

Hij draait nu op 50% een flow van 12,2-12,3 l/m en de dT is wat omlaag naar een graad of 6-7. Ook de Ta lijkt wat meer in lijn te komen met de gevraagde Ta. Maar even aanzien hoe het gaat.

Wat is trouwens het verschil qua flow tussen de standen die je kunt kiezen (radiatoren, vvw/radiatoren en vvw)? Er is ook nog een eigen keuze, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Die 7-9 l/m is niets nieuws, het viel me alleen vandaag ineens op dat de dT zo groot was. Ik denk dat met alle radiatoren dicht het ook niet veel hoger zou worden.

De thermostaatknoppen zijn voor de plaatsing van de wp allemaal vervangen door normale kranen, dus daar zit geen beperking. De vloer is vanaf alles open in balans gebracht, dus die staat maximaal open. De strainer zou inderdaad kunnen, maar dan zou je toch verwachten dat hij een storing geeft en die 22 l/m ook niet zou halen tijdens een defrost.

Hij draait nu op 50% een flow van 12,2-12,3 l/m en de dT is wat omlaag naar een graad of 6-7. Ook de Ta lijkt wat meer in lijn te komen met de gevraagde Ta. Maar even aanzien hoe het gaat.

Wat is trouwens het verschil qua flow tussen de standen die je kunt kiezen (radiatoren, vvw/radiatoren en vvw)? Er is ook nog een eigen keuze, maar daar heb ik nog niet naar gekeken.
Weet je zeker dat hij die defrost niet uit het vat haalt, want dan haalt hij die hoge flow uiteraard wel -immers een ander circuit-.

Bij 8 lpm heb je een dT van 10 nodig om überhaupt 5,5 kW warmte in je huis te pompen.

Bij 16, het dubbele, gaat je dT naar 5K en dat is gunstiger. Je hebt dezelfde warmteafgifte hetzelfde thermische vermogen, bij een lagere Ta.

Die laatste vraag heeft te maken met de dT waar hij op stuurt. Dat ziet hij ook met de pompsnelheid en de DOT.
Die DOT op -10 graden zetten en het vermogen dat daarbij hoort op het juiste getal dat berekend is een start die op AUTO dan neemt hij het vermogen van de warmtepomp.

Ik vind dat vreemd, kijk ik bijvoorbeeld naar mn eigen AMS10 dan zet hij het DOT vermogen op 12 kW, maar die 12 kW levert hij niet bij -10, daar levert hij 9 kW. Zie de datasheet van de betreffende unit
Ik dimensioneer dan bij mij ook op 9 kW.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:22:
[...]

Wil je me dit eens uitleggen? Ik heb 1 zone (badkamer) die ik zelf helemaal open heb staan maar heb niet het idee dat het daar perse perfect is. Moet ik die groep juist niet helemaal openzetten? Is de kortste groep want die zit langs mijn verdeler.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Foute quote

[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
mvrooij schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Wil je me dit eens uitleggen? Ik heb 1 zone (badkamer) die ik zelf helemaal open heb staan maar heb niet het idee dat het daar perse perfect is. Moet ik die groep juist niet helemaal openzetten? Is de kortste groep want die zit langs mijn verdeler.
Onthoud het goed:

Ervan uitgaande dat je gelijke temperaturen hanteert:

Stel 1 kring van 80 meter krijgt 1 lpm

Dan moet een kring van 40 meter op 0,5 lpm.

Die basis is een goed vertrekpunt voor inregelen.

Is er echter een ruimte die warmer mag dan de rest, of een ruimte die wat kouder is van zichzelf door bijvoorbeeld de ligging, dan geef je dit wat extra's. Maar begin bij het begin.

[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 18-01-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:22:
[...]
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:28:
[...]

Onthoud het goed:

Ervan uitgaande dat je gelijke temperaturen hanteert:
.....

Is er echter een ruimte die warmer mag dan de rest, of een ruimte die wat kouder is van zichzelf door bijvoorbeeld de ligging, dan geef je dit wat extra's.
Je geeft zelf het antwoord al. Een te koude badkamer is ook zo wat, dus die krijgt wat meer flow 😉

[ Voor 47% gewijzigd door DIY op 18-01-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Nog even een keer lezen. In bestaande bouw is optimaal niet altijd mogelijk en gaat afgifte soms voor. Een koude badkamer is ook zo wat 😉
Prima, als die badkamer daarbij dan een even grote retourtemperatuur geeft als de andere groepen is het zoals je wilt.

Waar het om gaat:+
Wordt de retourtemperatuur opgekrikt door onbalans in het afgiftesysteem, gaat de pompsnelheid omlaag geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:20:
[...]

Weet je zeker dat hij die defrost niet uit het vat haalt, want dan haalt hij die hoge flow uiteraard wel -immers een ander circuit-.

Bij 8 lpm heb je een dT van 10 nodig om überhaupt 5,5 kW warmte in je huis te pompen.

Bij 16, het dubbele, gaat je dT naar 5K en dat is gunstiger. Je hebt dezelfde warmteafgifte hetzelfde thermische vermogen, bij een lagere Ta.

Die laatste vraag heeft te maken met de dT waar hij op stuurt. Dat ziet hij ook met de pompsnelheid en de DOT.
Die DOT op -10 graden zetten en het vermogen dat daarbij hoort op het juiste getal dat berekend is een start die op AUTO dan neemt hij het vermogen van de warmtepomp.

Ik vind dat vreemd, kijk ik bijvoorbeeld naar mn eigen AMS10 dan zet hij het DOT vermogen op 12 kW, maar die 12 kW levert hij niet bij -10, daar levert hij 9 kW. Zie de datasheet van de betreffende unit
Ik dimensioneer dan bij mij ook op 9 kW.
Ik snap het verhaal van de hogere flow, daarom wil ik die ook graag hoger hebben. En dat kan dus ook als die cv pomp harder loopt, maar de regeling kiest er voor om dat dus niet te doen.

Of hij het uit het vat haalt weet ik niet, want ik heb daar nog geen instelling voor gevonden. Wat ik wel weet is dat tijden een defrost de Ta en Tr behoorlijk omlaag gaan, dus denk ik dat het uit de cv komt. Zou ook niet onlogisch zijn, als je kijkt naar de afkoeling tijdens een defrost. Hij lijkt dan de pompsnelheid te maximaliseren om zo snel mogelijk de unit te ontdooien.

Je zin die start met 'Die DOT op -10...' volg ik niet. Bedoel je dat die ik die op -10 in plaats van -15 zou moeten zetten? Ik heb daar verder namelijk geen AUTO bij staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 18-01-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Ik denk de regeling, wat waren de graadminuten op dat moment....? Meestal kun je het daar aan herleiden.

[...]
Laag, bijna weer terug naar de 0. -20 bijvoorbeeld. Aanvoer > 5 graden boven de gewenste aanvoer. Maar compressor blijft dan door gaan op 60hz.

Vindt dat toch wat suf aan de regeling. Ik zou denken toer dan terug, dat geeft minder start stops?

Maar er blijft iets in de regeling zitten dat de graad minuten weg gewerkt moeten worden ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:43
Gerbenvl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Laag, bijna weer terug naar de 0. -20 bijvoorbeeld. Aanvoer > 5 graden boven de gewenste aanvoer. Maar compressor blijft dan door gaan op 60hz.

Vindt dat toch wat suf aan de regeling. Ik zou denken toer dan terug, dat geeft minder start stops?

Maar er blijft iets in de regeling zitten dat de graad minuten weg gewerkt moeten worden ofzo?
Hier een VVM S320 en de laatste weken is hij nog niet bij 0GM gekomen. Blijft mestal hangen tegen de -100GM, op dat moment is hij zover terug gegaan in vermogen dat hij rond de berekende aanvoer temp (28 gr bij 0gr) blijft draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:19

theo66

NIBE S1155-6

Hippe Lip schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:33:
[...]
@Knowbody
Het rare is dat ik die BT25 niet via modbus uit kan lezen. Ik krijg dan een vaste waarde. Ik probeer dat nu al een tijdje aan de praat te krijgen, maar kom niet verder. Via het display op de WP lukt het wel, vreemd genoeg…

Als iemand ‘m wel via modbus (van een S-model dus) uit kan lezen hoor ik graag hoe.
ik lees deze uit op mijn S1155 via de standaard HA integratie: sensor.external_supply_line_bt25_30040
Daar zie ik een temperatuur iets (6 °C) lager dan de BT2 dus ik dacht dat moet 'm zijn.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Vraagje over mijn S1155, n.a.v. wat berichten in de afgelopen dagen.
Ik zie ook een ΔT van ca 10 graden met een aanvoer temperatuur ver boven de berekende temperatuur.
- Klimaatsysteem staat op vloerverwarming + radiatoren
- Ik zie in HA een flow van 5,5 l/m op Flowsensor BF1
Vloerverwarming met 7 groepen, alle groepen open maar de flow is vrij laag en op de laatste groep veel te laag, minder dan 0,5l/m en de vloer is daar koud
Minimale GP1 pompsnelheid staat op 1%

Kan ik die flow verhogen door die minimale pompsnelheid te verhogen? Wat is een aan te bevelen waarde om te testen.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@theo66 ik zou hem gewoon in een aantal stappen verhogen (tot je op de gewenste flow per groep komt) en de delta T acceptabel is. Als je het minimum % in het menu verhoogt gaat de pomp mee, dus je kunt gelijk naar je flowmeters kijken.

[ Voor 50% gewijzigd door DIY op 18-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 21:51
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Ik snap het verhaal van de hogere flow, daarom wil ik die ook graag hoger hebben. En dat kan dus ook als die cv pomp harder loopt, maar de regeling kiest er voor om dat dus niet te doen.

Of hij het uit het vat haalt weet ik niet, want ik heb daar nog geen instelling voor gevonden. Wat ik wel weet is dat tijden een defrost de Ta en Tr behoorlijk omlaag gaan, dus denk ik dat het uit de cv komt. Zou ook niet onlogisch zijn, als je kijkt naar de afkoeling tijdens een defrost. Hij lijkt dan de pompsnelheid te maximaliseren om zo snel mogelijk de unit te ontdooien.

Je zin die start met 'Die DOT op -10...' volg ik niet. Bedoel je dat die ik die op -10 in plaats van -15 zou moeten zetten? Ik heb daar verder namelijk geen AUTO bij staan.
De combi van VVW en radiatoren geeft een lagere flow en dus een hogere dT.Met alleen radiatoren pakt hij een nog hogere dT, om de warmte afgifte van de radiatoren wat op te voeren.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
LangeFries schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:14:
[...]

De combi van VVW en radiatoren geeft een lagere flow en dus een hogere dT.Met alleen radiatoren pakt hij een nog hogere dT, om de warmte afgifte van de radiatoren wat op te voeren.
Aha, er zit dus een idee achter! Wat zou jij dan in dit geval doen qua flow? Gewoon de Nibe kabouters laten bepalen wat er moet gebeuren of, zoals ik nu heb gedaan, de flow toch wat hoger forceren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Laatst online: 21:51
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Aha, er zit dus een idee achter! Wat zou jij dan in dit geval doen qua flow? Gewoon de Nibe kabouters laten bepalen wat er moet gebeuren of, zoals ik nu heb gedaan, de flow toch wat hoger forceren?
Tot nu toe heb ik ze hun ding laten doen en qua leidinggeluid zit ik ook niet meer flow te wachten. Ik hoor wanneer de unit ontdooit :).

Door gepaste verwarmingspauzes tracht ik de WP langere runs te laten maken door steeds Ta aan te passen. Over de dag laat ik ook de kamertemperatuur langzaam ongeveer 0.5 graden oplopen. Zo heb ik een 600 runs per jaar. Een run begint zuinig en loopt onvermijdelijk langzaam verder op, dus COP gaat toch ongeveer gemiddeld zijn.

Dat werkt bij mijn SW release al ruim 2 jaar goed. Nu moet ik naar myuplink over met nieuwe software en maak ik me wel zorgen of het dan nog wel zo werkt. Ook het defrosten op SWW water kan zomaar een ding worden, Nu heb ik dat maar 1 of 2 keer per jaar. Ik weet dat ik een beruchte SW release ga overslaan, maar of het in de nieuwste release weer OK is, vraag ik me af.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:30:
[...]

De mogelijkheid de defrost uit het vat te doen is onlangs in de software toegevoegd maar is geen instelling.

Ok, de 21 lpm zit er dus gewoon in, bij 100%.

7.1.6.2 en 7.1.6.3 zijn DOT. Kijk daar maar eens.

Ik denk dat de pompregeling aanstuurt op verlaging vd retourtemperatuur en daarom dus die snelheid omlaag wil hebben. Is die Tr die hij meet ook juist ? Zit sensor BT71 juist en is dat ongeveer hetzelfde als BT3 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Ok.

GM wegwerken is niet perse het doel.

Compressor curve ook niet mee zitten kloten toch? RMU doeltemp 1.9.4 staat toch uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
theo66 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:40:
Ik zie ook een ΔT van ca 10 graden met een aanvoer temperatuur ver boven de berekende temperatuur.
Vloerverwarming met 7 groepen, alle groepen open maar de flow is vrij laag en op de laatste groep veel te laag, minder dan 0,5l/m en de vloer is daar koud

Kan ik die flow verhogen door die minimale pompsnelheid te verhogen? Wat is een aan te bevelen waarde om te testen.
Wat is de pompsnelheid tijdens bedrijf? Als dat geen 100% is weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Je kunt het toch gewoon allemaal uitproberen? Zet hem eens op alleen vloerverwarming denk ik dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Daar waar die vloer koud is geef je de kring wat meer flow op de verdeler, lijkt me.

Testen op 100% als uitgangspunt, 80% minstens lijkt me. Bij de S40 zit er wel ergens een optie in om dat te forceren. Bij andere SMO modellen wellicht ook, geen idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
Met de "uitdaging" van de combi radiatoren & vloerverwarming heb ik ook hier mee te maken. Waar ik voorheen de setting had radiatoren & vloerverwarming heb ik deze nu sinds 7 december 2023 op alleen vloerverwarming. Daarnaast had ik voor 7 december 2023 ook de minimale & maximale pomp snelheid aangepast. Anyhoew, hieronder de gewijzigde instellingen, het gedrag van de pomp en de invloed op BT25, BT50, BT63 en BT71.

Mijn conclusie: Met de instelling alleen Vloerverwarming lijken de waardes dichter bij de Calc Supply Temp te liggen, draait de pomp vaker op het ingestelde maximale en heeft het geen/nauwelijks invloed op de waarde van BT50.

Reden dat ik geen 100% maar 90% heb ingesteld voor de pomp is dat deze minder te horen is in de slaapkamer met behoudt van benodigde flow.

Symptoom wat ik na de aanpassingen constateerde waren "fluitende" radiatoren terwijl knoppen volledig open stonden. Bleken de voetventielen te zijn. Aangezien deze nog waterzijdig ingesteld waren heb ik deze nu op het oor geluidloos gemaakt. Lijkt geen invloed te hebben op de algehele retour temp gemeten voordat ze naar BT71 gaan. Het zijn twee gescheiden stukken en gaan samengevoegd naar BT71. Helaas zijn die metingen wel digitaal alleen worden nergens geregisteerd waarmee mijn observatie onbetrouwbaarder is.

Ik behandel nu de radiatoren als vloerverwarming en dit lijkt stabieler gedrag te vertonen.

NOTE. Dit lijkt te werken bij mijn systeem, dit wil niet zeggen dat dit overal werkt

Settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owrcMLK87hmVpfxvCdaF9QIz-sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USZ1pLGJtH6xzHFcaF0TjxEy.png?f=fotoalbum_large

Radiatoren & vloerverwarming - Pump speed GP1 (GP12)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Ikl3nkrakMGJym1Liqz000gbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07D9mAJH3XZPeOhefRacPz9f.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming - Pump speed GP1 (GP12)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rS9_AlFPW50siYntbVINZGujr_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qy9dsztVyPe8oCHW3nwRKHSD.png?f=fotoalbum_large

Radiatoren & vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT63
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhSwIJaTulqw6kZ0n_qE5eh73rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2K9j1HOCsFC5tzhlo6dFg8YE.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT63
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLFVDOy-iqlfSSSMj_HdGMyDiuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x4qBOCeTJE05y0GkwwGME0hK.png?f=fotoalbum_large

Radiatoren & vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuwLciZ-p3JQgDaWWNRM6mbNUP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jnQHFupe0MrD46bfGYk57J1l.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILmpX8I9lXb4pmpXNHTcZpqy9gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFCxn01n3Oo8PcGTkNDEcxca.png?f=fotoalbum_large

Radiatoren & vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qb2nKr5AuIaZERnahpdMVcg4KpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rLH97M5ME4EF3IscwntnhJmN.png?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming - Calc. Supply - BT50 - BT71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWKiDDPwC6DzJgVuLYBQAHDpweY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARirDD51F7hW8fgHTslgiDjT.png?f=fotoalbum_large

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@martius mee eens!

Max pompsnelheid doet bij mij ook geen verschil maken tussen 85 en 100 behalve lawaai dus ook begrensd.

BT71 moet inderdaad op de plek zitten waar alle gezamenlijke retouren samen komen voor een representatieve meting. Allemaal logische dingetjes maar ook dingetjes waar vaak een foutje wordt gemaakt.

Ook zoiets: buis isolatie om de sensoren (beter nog om de gehele 'aorta' van je systeem doet ook weer iets goeds, dat soort dingetjes werken allemaal mee aan een beter functionerend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@martius @Knowbody Ik ga dit vanmiddag ook eens proberen. Momenteel hoor ik af en toe wel eens iets in de radiator in de hal, maar daar heb ik verder geen last van. Ik zou puur vanwege de efficiëntie van het systeem wel graag de flow hoger willen hebben, want het wordt in huis met 8 l/m ook aangenaam.

Ik ben ook nog iets verder in de huidige instellingen gaan neuzen en de Ta mag in de huidige bedrijfsstand ook max. 10 graden over de berekende Ta heen gaan. Dat zal komen door wat @LangeFries hierboven al beschreef, namelijk dat hij extra warmte gaat leveren voor de radiatoren.

@martius Waarom heb je de GM naar 1500 gezet?

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 19-01-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik kan nergens in de VVM-S320 integratie van HA de RMU-S40 zien, of de daadwerkelijke binnentemperatuur loggen. Is iemand dat wel gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:43
Borisvkr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:37:
Ik kan nergens in de VVM-S320 integratie van HA de RMU-S40 zien, of de daadwerkelijke binnentemperatuur loggen. Is iemand dat wel gelukt?
Ik gebruik
code:
1
sensor.room_average_temp_clim_system_1_bt50_30117
, ik heb ook een RMU S40 en die waarde wordt naar de BT50 sensor geschreven voor zover ik kan zien. Geen BT50 geinstalleerd in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Mmm... die had ik al eens geprobeerd, HA zegt 'onbekend'...
Zou het kunnen dat dit in de machine zelf ergens niet goed geconfigureerd is?
(en dat daarom de S320 totaal niet reageert op de RMU...)
Alhoewel de RMU wel informatie van de S32o krijgt...

[ Voor 61% gewijzigd door Borisvkr op 19-01-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Borisvkr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:58:
Mmm... die had ik al eens geprobeerd, HA zegt 'onbekend'...
Zou het kunnen dat dit in de machine zelf ergens niet goed geconfigureerd is?
(en dat daarom de S320 totaal niet reageert op de RMU...)
Alhoewel de RMU wel informatie van de S32o krijgt...
De RMU wordt automatisch gevonden als je hem naar een accessoire laat zoeken. Daar moet hij dan ergens onderin de lijst aangevinkt staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 19-01-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-10 22:15
Mijn NIBE VM225 heeft een druk van 1.1 na 1,5 jaar in gebruik.
Wanneer moet je deze bijvullen? Ik las ergens onder de 1.0?

Kan het niet in de handleiding terugvinden, wel staat er dit:
Vullen van het afgiftesysteem
Als de druk in het klimaatsysteem te laag is, moet dit worden bijgevuld.
Raadpleeg uw installateur

Is dit iets wat een installateur moet doen? Ben zelf ook niet heel handig dus wellicht sws verstandig :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Knowbody schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:50:
[...]

Ok.

GM wegwerken is niet perse het doel.

Compressor curve ook niet mee zitten kloten toch? RMU doeltemp 1.9.4 staat toch uit ?
RMU staat uit. Compressor curve auto. Wel de neiging om wat met compressor curve te gaan doen.

Terug bij GM -20 zou de compressor eigenlijk op een laag pitje moeten draaien zodat de GM's maar heel licht op of aflopen? Bij mij lijkt hij gewoon wat te hard van stapel te blijven gaan.

Weet iemand trouwens waar de "delta T at DOT" op moet staan bij laag temperatuur convectoren? Als je "radiator" aan vinkt in de default setup dat gaat hij naar 10 delta T. Mijn covectoren zijn berekent op 35-30 bij -10 graden. Maar de "delta T at DOT" verlagen zorgt er al snel voor dat de pomp 80-90% gaat lopen en de runs weer korter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rusman schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik
code:
1
sensor.room_average_temp_clim_system_1_bt50_30117
, ik heb ook een RMU S40 en die waarde wordt naar de BT50 sensor geschreven voor zover ik kan zien. Geen BT50 geinstalleerd in ieder geval.
Ik help iemand hier om de hoek met een S1255 waaraan ook een RMU S40 (en dus geen BT50) zit. De meetwaarde daarvan probeer ik al een tijdje te achterhalen, zodat ik die via modbus in mijn HA kan weergeven en zo de werkelijke ruimtetemperatuur in beeld kan brengen, maar ik kom er maar niet achter waar ik die waarde kan vinden.

Jouw suggestie dat die waarde 'als BT50' opgeslagen zou worden lijkt niet te kloppen. Ik meet S50 al een tijdje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Nibe kamertemp (BT50)"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 26
        input_type: input
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 10

Hier komt echter nix uit. als ik BT50 uitlees staat daar "Niet beschikbaar".

Iemand andere suggesties hoe die SMU (dus de kamertemperatuur) uit te lezen is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gerbenvl schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:41:
[...]

RMU staat uit. Compressor curve auto. Wel de neiging om wat met compressor curve te gaan doen.

Terug bij GM -20 zou de compressor eigenlijk op een laag pitje moeten draaien zodat de GM's maar heel licht op of aflopen? Bij mij lijkt hij gewoon wat te hard van stapel te blijven gaan.

Weet iemand trouwens waar de "delta T at DOT" op moet staan bij laag temperatuur convectoren? Als je "radiator" aan vinkt in de default setup dat gaat hij naar 10 delta T. Mijn covectoren zijn berekent op 35-30 bij -10 graden. Maar de "delta T at DOT" verlagen zorgt er al snel voor dat de pomp 80-90% gaat lopen en de runs weer korter worden.
Probeer het eens door ' vloerverwaming ' te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Ik help iemand hier om de hoek met een S1255 waaraan ook een RMU S40 (en dus geen BT50) zit. De meetwaarde daarvan probeer ik al een tijdje te achterhalen, zodat ik die via modbus in mijn HA kan weergeven en zo de werkelijke ruimtetemperatuur in beeld kan brengen, maar ik kom er maar niet achter waar ik die waarde kan vinden.

Jouw suggestie dat die waarde 'als BT50' opgeslagen zou worden lijkt niet te kloppen. Ik meet S50 al een tijdje:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: "Nibe kamertemp (BT50)"
        device_class: temperature
        state_class: measurement
        unit_of_measurement: '°C'
        address: 26
        scale: 0.1

Hier komt echter nix uit. als ik BT50 uitlees staat daar "Niet beschikbaar".

Iemand andere suggesties hoe die SMU (dus de kamertemperatuur) uit te lezen is?
Heb geen ervaring met modbus maar kun je via menu 8 niet een lijst exporteren? USB stick erin doen en proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:19:
[...]

Heb geen ervaring met modbus maar kun je via menu 8 niet een lijst exporteren? USB stick erin doen en proberen!
@Knowbody Jazeker, en daarin vind ik hetzelfde als in de modbusdocumentatie van Nibe (een stuk eenvoudiger en duidelijker). Daar staat de RMU weliswaar vermeld, maar ook daar komt nix uit helaas. Wel vreemd, want het staat dus wel duidelijk in de docs, maar het werkt niet.
BTW: hij is als RMU1 aangemeld in het systeem, maar die heet 'niet beschikbaar', terwijl de RMU 2 die er niet is wel een waarde (0.0) heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_V-ezZrU2Q14eKFUiNfUHi2zYKU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7Mt1cth7oFcTpab3x7TA7un9.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      - name: "Nibe systeem 1 (RMU)"
#        device_class: temperature
#        state_class: measurement
#        unit_of_measurement: 'ºC'
        address: 176
        scale: 1

- name: "Nibe systeem 2 (RMU)"
#        device_class: temperature
#        state_class: measurement
#        unit_of_measurement: '°C'
        address: 177
        scale: 1

Wie het nog snapt mag het zeggen... |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
De 20 kringen vd vloerverwaming (13+7) stonden ingesteld zodat de flow 27 lpm kon zijn.

Heb alles teruggeregeld en afgesteld op ongeveer 18 lpm. Pompsnelheid max 80%.

Zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Verdamper krijgt het veel gemakkelijker dus als de tijd tussen defrosts hierdoor toeneemt is dat de winst.

Uiteraard is dit een vermogensbeperking, en dat was ook de bedoeling.

Flow is heel belangrijk, vooral om het MINIMALE vermogen van een WP kwijt te kunnen! Dat was voor mij de eye-opener. Het max vermogen lukt namelijk wel want dat gaat vanzelf door toename van de Ta.

Bij een dT van 7K kan ik 9 kW kwijt, wat exact het vermogen is bij -10 (eerder heb je dat vermogen immers niet nodig, de fabrieksopgave van 12 kW slaat wat dat betreft nergens op).

Ik denk dat dit wel eens goed kan uitpakken. Aanpassingen sinds 14.45u!

Credits: Geïnspireerd door het systeem van @Andrehj

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eq-bqXr4af_PUOvHg2MOSSk_Gdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScX7xFpNuuwfPI6ZIptZvgkm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 19-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 23:20
Vandaag weer interessant gedrag. SPA staat aan, de WP hield de graadminuten lang laag, en daarbij telkens hele korte runs om de boiler wat bij te verwarmen. Ik dacht: misluke defrosts? Maar dat was het dus niet. Uiteindelijk een langere run (zo te zien met een defrost) om de GM weer bij te werken, bij gedaalde stroomprijs. Dus dit lijkt allemaal ingegeven door prijsverschillen.

Maar wat ik niet snap: waarom dan telkens die korte runs voor tapwater? Want daar was het prijspunt niet laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0r8gG-6EStu1H1kvidMZcKzgpU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v2zkkHkHHY06dLJKRLxZFQ09.png?f=user_large

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borisvkr
Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:32:
[...]

De RMU wordt automatisch gevonden als je hem naar een accessoire laat zoeken. Daar moet hij dan ergens onderin de lijst aangevinkt staan.
Zoals ik zei, hij staat goed ingesteld, kan de info ook gewoon zien op de display van de S320 zelf en in de menu's, het komt alleen niet door in HA, en de S320 lijkt niets te doen met de data van de RMU. Hij stuurt er wel info heen, zo kan ik op de rmu zien of de verwarming of koeling etc aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Borisvkr op 19-01-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Wie het nog snapt mag het zeggen... |:(
Ik dacht ik zal de rmu eens als nr 2 instellen, omdat hij bij jou daar 0.0 gaf ipv onbekend.
ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Borisvkr schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Zoals ik zei, hij staat goed ingesteld, kan de info ook gewoon zien op de display van de S320 zelf en in de menu's, het komt alleen niet door in HA, en de S320 lijkt niets te doen met de data van de RMU. Hij stuurt er wel info heen, zo kan ik op de rmu zien of de verwarming of koeling etc aan staat.
Ok.

Kan het nog iets te maken hebben met klimaatsysteem en zones? Denk van niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Borisvkr Bij mij zit hij onder deze sensor: sensor.room_average_temp_clim_system_1_bt50_30117

Je moet de sensor wel altijd beschikbaar maken, anders doet hij het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nogmaals, geeft 'onbekend'. Is uiteraard beschikbaar gemaakt.

De myuplink ziet hem wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3B6EQacd88sKC_IYpo42sfOEh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOpDP0LqH6LL9GKNmAwW390W.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door Borisvkr op 19-01-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Dan moet hij er in de integratie ook zijn. Ben je al alle 800+ sensoren langs gelopen? Sommige staan er meerdere keren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Kan iemand dit gedrag verklaren?
de bt 71 geeft halverwege de defrost 2 keer een hele hoge piek. en de temperatuur van het sww zakt behoorlijk.
Zoals ik hier op het forum lees zijn doet hij een defrost met sww alleen als de bt 71 onder de 21 graden is, maar dat is hier niet het geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEN_ZtLRJ6DLqj2eguiLo6f-EEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5XI25D2HlRElmZeCiDn4Ht2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWtwLWNWyx7AeVmoSIK_0e9MKCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSPqPnhh835zFPHRN7Iw59MQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:43:
de bt 71 geeft halverwege de defrost 2 keer een hele hoge piek. en de temperatuur van het sww zakt behoorlijk.
Zoals ik hier op het forum lees zijn doet hij een defrost met sww alleen als de bt 71 onder de 21 graden is, maar dat is hier niet het geval.[Afbeelding]

[Afbeelding]
De driewegklep die tussen 2 posities staat. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Maar waarom dan niet bij elke defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:46:
Maar waarom dan niet bij elke defrost?
Is hij tussendoor bewogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

wat bedoel je precies daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:43:
Dergelijk gedrag heb ik ook last van (https://gathering.tweaker...message/77839900#77839900).
Installateur heeft het wat druk, maar zal hier begin volgende week naar informeren bij NIBE.

Bij mij doet hij dat dus ook niet elke defrost.
Welke WP heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

nibe ams-10-16 buitenunit in combinatie met een shb10 binnenunit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
Zoektocht en geklooi met parameters werpt eigenijk z'n vruchten af!!

De optimalisatie slag lijkt te zijn gevonden. Mijn systeem vroeg teveel vh afgiftesysteem, of andersom.

Bizar wat nu het effect is. Morgen weet ik meer als de temperaturen nog steeds op orde zijn in de woning.

3 defrost sinds 14.00 uur ipv elke 3 uur een stuk of 4.

Wat zeggen jullie hiervan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJp1_0eE3y8SR-Loe0vjNlxSFr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STjThZhoUYnINjbcug0FpusS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9Yc_9bSu7CPqKJ2VAVPQjE6IMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i78KqDwRGwHP7be7seggMLsV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 19-01-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:51:
wat bedoel je precies daarmee?
Of hij tussen die momenten door het vat heeft verwarmd en daarna niet lekker volledig is teruggegaan naar de andere positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

nee, laatste sww-run was 18-1 om14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:02:
nee, laatste sww-run was 18-1 om14:00
Mogelijk een los contact vanuit de sturing vd driewegklep. Dan beweegt ie een tikkeltje en dat zou dan een verklaring zijn.

De volgende defrost afwachten en monitoren bij de SHB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Los van de twee dips van de BT 6 daalt de temperatuur van het vat volgens mij heel snel. Dus volgens mij is er nog iets meer met de driewegklep aan de hand dan alleen een los contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
lps schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:10:
Los van de twee dips van de BT 6 daalt de temperatuur van het vat volgens mij heel snel. Dus volgens mij is er nog iets meer met de driewegklep aan de hand dan alleen een los contact.
Of de sensor in het pijpje vh vat zit er niet goed in.

En zijn je leidingen geïsoleerd ?

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 19-01-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:47
Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:56:
Zoektocht en geklooi met parameters werpt eigenijk z'n vruchten af!!

De optimalisatie slag lijkt te zijn gevonden. Mijn systeem vroeg teveel vh afgiftesysteem, of andersom.

Bizar wat nu het effect is. Morgen weet ik meer als de temperaturen nog steeds op orde zijn in de woning.

3 defrost sinds 14.00 uur ipv elke 3 uur een stuk of 4.

Wat zeggen jullie hiervan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er rete strak uit.
Ben benieuwd wat hij over langere tijd doet.

Ook wel nieuwsgierig wat je allemaal ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Dat ziet er rete strak uit.
Ben benieuwd wat hij over langere tijd doet.

Ook wel nieuwsgierig wat je allemaal ingesteld hebt.
Vergeet de instellingen grotendeels....

Wat ik heb gedaan had ik eerder vandaag geschreven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lps

lps

Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Of de sensor in het pijpje vh vat zit er niet goed in.

En zijn je leidingen geïsoleerd ?
ja, volledig geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:01:
[...]

Ok.

Kan het nog iets te maken hebben met klimaatsysteem en zones? Denk van niet hoor.
@Knowbody
Nope. Van alles is er maar eentje, dus kan niet de verkeerde ingesteld of gekozen hebben.
Maar dank voor het meedenken, want ooit zal er een moment komen waarop de oplossing gevonden wordt.
(hoop ik…)

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theo66

theo66

NIBE S1155-6

Even een update:
Ik heb vandaag de klimaatsysteem flow instelling gewijzigd in (alleen) Vloerverwarming en de minimale pompsnelheid aangepast naar 50%. De installateur (daar had ik toch al een afspraak mee) heeft waterzijdig nog wat ingeregeld op een radiator boven en die wat geknepen.
Probleem opgelost en systeem draait veel mooier. Vloer is overal warm, pomp GP1 draait ongeveer 70% en flow op BF1 is ca 11,5 l/m.
De compressor frequentie is flink lager, de brine pomp draait langzamer en de bron hersteld zich, is al omhoog van 5 naar 6,5 °C

Dank voor het meedenken en jullie goede adviezen. Dit is (alweer) een flinke verbetering en volgens mij is er nog veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:47
Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Vergeet de instellingen grotendeels....

Wat ik heb gedaan had ik eerder vandaag geschreven :)
Ga ik dan helaas weinig aan hebben. Ik heb niet alles over gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Knowbody schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:41:
De 20 kringen vd vloerverwaming (13+7) stonden ingesteld zodat de flow 27 lpm kon zijn.

Heb alles teruggeregeld en afgesteld op ongeveer 18 lpm. Pompsnelheid max 80%.

Zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Verdamper krijgt het veel gemakkelijker dus als de tijd tussen defrosts hierdoor toeneemt is dat de winst.

Uiteraard is dit een vermogensbeperking, en dat was ook de bedoeling.

Flow is heel belangrijk, vooral om het MINIMALE vermogen van een WP kwijt te kunnen! Dat was voor mij de eye-opener. Het max vermogen lukt namelijk wel want dat gaat vanzelf door toename van de Ta.

Bij een dT van 7K kan ik 9 kW kwijt, wat exact het vermogen is bij -10 (eerder heb je dat vermogen immers niet nodig, de fabrieksopgave van 12 kW slaat wat dat betreft nergens op).

Ik denk dat dit wel eens goed kan uitpakken. Aanpassingen sinds 14.45u!

Credits: Geïnspireerd door het systeem van @Andrehj

[Afbeelding]
Hierdoor krijg je toch een grotere dT?
Is het instellen van de pompsnelheid iets wat alleen kan bij de smo s40? ik krijg dit namelijk niet bij mij gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Ga ik dan helaas weinig aan hebben. Ik heb niet alles over gedimensioneerd.
Volgens de Nibe manual het mijn AMS een minimale flow nodig van 0,29 lps, een kleine 18 lpm.

Ik heb het nu daarop afgesteld. Iedereen kan checken of dat wat brengt.

Teveel flow werkt gewoon tegen!

Pagina: 1 ... 53 ... 96 Laatste