NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 52 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:10

DIY

lussovius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:55:
[...]

Als je aanvoertemperatuur consequent te hoog is moet je de compressor langzamer zetten. Ja dat menu klopt. Ik heb ook een F2040-12 en heb hem behoorlijk teruggeschroefd zie afbeelding.

[Afbeelding]
Ik geef in de compressor curve, sinds deze winter, pas meer vermogen vrij onder de -3 en bij -10 maximaal. Dan toert hij niet als een gek op in het defrost gebied tussen 3 en -3. Stiekum houd de wp zich niet helemaal aan de curve en toert hij dan alsnog wat op, maar veel minder hoog. Hij is niet meer boven de 80Hz geweest terwijl hij vorigjaar regelmatig naar de 110Hz schoot en vervolgens na 40min een defrost volgde. Nu zit er rustig 3+ uur tussen. Met hogere buitentemperaturen blijft hij nu ook veel langer op 25Hz hangen en hoef ik dat niet meer te af te dwingen via de stille stand om runs van meerdere dagen te krijgen.

Wat betreft de GM van de bijverwarming staat deze hier op 1500 waardoor hij zoals @Gerbenvl ook al aangeeft ook rustiger lijkt te reageren.

Max verschil compressor net zoals bij koelen niet te krap zetten anders schieten de GM naar 0 als hij eroverheen gaat en stopt de compressor tot er weer genoeg GM zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door DIY op 09-01-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-10 06:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuVaiKOfsqM42tyb4Dtd7oKQByk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xehRs5AzzfEK9HtmJdILfQN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de SMO s40 gekoppeld aan HA, maar ik zou graag meer info kunnen monitoren in HA. De +489 entiteiten die verborgen zijn die kan ik niet activeren of zo iets.

Ik ben een beginner als het om HA gaat.

Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gerbenvl schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:48:
[...]

[...]

Max verschil compressor
Verder heeft @bioscrasher er baat bij de setting "max. versch. compressor" strakker te zetten. Zie hier. Maar die snap ik eigenlijk niet zo goed. Dacht niet dat dit de compressor frequentie beinvloed. Staat iig niet zo in de handleiding en eerder heeft @LangeFries al aangegeven dat dit alleen een "noodrem" is, want de compressor stopt op meteen als hij hier over heen gaat. Zelf heb ik deze daarom nog niet geprobeerd.
@Gerbenvl vor ons systeem is dit geen noodrem maar een lichte compressorfrequentieverlaging zodat de aanvoertemp niet nodeloos hoog is.
Maak nu circa 8-9 runs per dag met dito defrosts.
Gisteren 35kWh gebruikt dus niet geheel ontevreden.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
[...]

@Knowbody : ik zie jou ook bezig met je unit af te remmen via Block freq. Niet handiger dan via de DOT settings te doen? Als het dan toch kouder wordt dan zoekt hij het lekker zelf uit?
Staat op -12

Misschien dat het nu beter werkt sinds de laatste software update, toen is op dat vlak iets aangepast volgens de release notes.

[ Voor 43% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2024 01:22 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
johanzon85 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:03:
[...]

Hi,

Hier een grafiek van de afgelopen nacht waarbij de compressor zeer regelmatig op zijn maximale frequentie heeft gedraaid. Groen is de berekende aanvoertemperatuur, blauw de daadwerkelijke aanvoertemperatuur. Zoals je ziet ligt die werkelijke aanvoertemperatuur gemiddeld maar zo'n 0.1 graad boven de berekende aanvoertemperatuur. Hierdoor krijgt hij de graadminuten niet weg en gaat hij maximaal werken.

[Afbeelding]

Dank voor je waarden BTW. Ik zal hier morgen eens verder induiken.

Ik had inderdaad ook gevonden dat het verlagen van de stooklijn het gedrag beter maakt. Echter, eigenlijk wil ik dat niet: ik wil immers zien dat de warmtepomp ook kan werken op hogere temperaturen. Wellicht wordt het nog eens een keer echt koud en dan moet het ook werken. Verdere optimalisatie vind ik iets voor later.

Kan ik btw ergens het debiet uitlezen? Ik heb het nog niet gevonden, alleen de pompsnelheid percentage. Ik heb wel een pompcurve maar zonder dat ik de drukval weet, weet ik eigenlijk nog niets.

Ik heb typisch trouwens een delta T van 4 graden over mijn verwarmingscircuit. Is dit een goede richting?
dT van 4 is prima.

Afhankelijk van hoeveel power je unit nog over heeft kun je wel of niet makkelijk naar een hogere Ta. Loopt die al op z'n tenen dan kan de Ta pas hoger worden als de Tr ook hoger kan worden. Krijgt hij de Tr niet verder omhoog ondanks gevraagde hogere Ta (defrosts limiteren ook daarin) dan zal hij al aan z'n grens zitten.

Let wel. Als de bijverwarming geblokkeerd is en hij komt op dat punt dan blijven de graadminuten hangen (bijv op -459) en hij gaat dat compenseren door de berekende Ta steeds wat hoger te maken. Dat schiet dan mogelijk ook niet op maar ja, het blokkeren van een hulpsysteem is dan ook iets dat je zelf hebt overwogen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanzon85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-02-2024
Knowbody schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:37:
[...]

dT van 4 is prima.

Afhankelijk van hoeveel power je unit nog over heeft kun je wel of niet makkelijk naar een hogere Ta. Loopt die al op z'n tenen dan kan de Ta pas hoger worden als de Tr ook hoger kan worden. Krijgt hij de Tr niet verder omhoog ondanks gevraagde hogere Ta (defrosts limiteren ook daarin) dan zal hij al aan z'n grens zitten.

Let wel. Als de bijverwarming geblokkeerd is en hij komt op dat punt dan blijven de graadminuten hangen (bijv op -459) en hij gaat dat compenseren door de berekende Ta steeds wat hoger te maken. Dat schiet dan mogelijk ook niet op maar ja, het blokkeren van een hulpsysteem is dan ook iets dat je zelf hebt overwogen.
Ok dat is interessant. Dus bij het daadwerkelijk bepalen van de aanvoertemperatuur neemt hij ook mee hoe hoog de retour temperatuur ligt? In dat geval zal een oplossing kunnen zijn om de ventielen in mijn manifold blok verder op te zetten, deze staan op aanraden van de installateur half dicht.

Overigens heeft hij vannacht wel iets rustiger gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXRyx47G6dgqb25s3ITbGXLy2wg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xbv5VD7KH6bu7AH3esJY1zTO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaHh4HkNP4PugazUK8eXdtM7-d4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2nqYw0UHZTMGDKY6hXbqWQXj.png?f=user_large

Compressor heeft toch nog een aantal keer op vol vermogen gedraaid, wat ik nog niet zou verwachten. Of verwacht ik teveel van mijn unit met deze kou?

Wederom dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
Klopt het dat de SPA veranderd is? Ik heb nu in MyUplink het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVlg6oQntaBB0ZIrj2E0SYUz3EQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/774sO0ezaWRSFLi2ZVvEBWBK.png?f=user_large

En blijkbaar hebben ze het dan ook gewoon zelf uitgezet... Het ging aardig goed SPA op 8. Nu moet ik dus gaan kiezen voor mijn verwarming tussen die 4 instellingen maar ik heb geen warm water dus de onderste 2 heb ik volgens mij niks aan.

Dit is de uitleg erbij:

Hier stelt u het gedeelte van uw installatie in (bijvoorbeeld kamertemperatuur, warmwatertemperatuur, zwembadtemperatuur) dat mag worden geoptimaliseerd aan de hand van de elektriciteitsprijs. De mate van invloed is een factor die de mate balanceert waarin de elektriciteitsprijs effect heeft op het comfort. Als u aanzienlijke schommelingen ervaart in het comfort, verlaagt u de mate van invloed. Als Smart Control gekozen is als warmwater vraag modus kunt u hier ook instellen hoeveel de elektriciteitsprijs de regeling van de warmwaterproductie beïnvloedt. De prijs kan het warmwatercomfort het minst beïnvloeden in de modus Comfort en het meest beïnvloeden in de modus Besparen PLUS. Als u variatie ervaart in het warm water comfort schakel dan over naar een instelling met minder beïnvloeding door de prijs. Voor geen effect van de prijs zet de instelling op UIT. Hier kunt u ook de invloed van de gewoonten van de gebruiker (Smart Control) op de toegang tot warmtapwater deactiveren, een factor die anders automatisch wordt geactiveerd samen met de regeling van de elektriciteitsprijs.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@johanzon85 hij kijkt niet naar de retour maar de dT tussen Ta en Tr samen met de flow impliceert een bepaald vermogen. Er is altijd een punt wat de max is van wat je er aan temperatuur in je afgiftesysteem kunt krijgen.

De Tr is een gegeven. Vooral bij trage massa zoals vloerverwarming.

De kunst is om deze constant te kunnen houden. Als deze geleidelijk daalt terwijl het buiten ook kouder wordt, stop je er te weinig warmte in. Je ruimtetemperatuur zal waarschijnlijk ook dalen ondanks hogere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:56

thommich

Belg

thommich schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:51:
Wat is een goede verhouding tussen aanvoer en retourtemperatuur?
Ik heb het gevoel dat onze warmtepomp het momenteel heel gemakkelijk bijhoudt. Compressor draait al een 3tal dagen continu rond de 50hz. (Nibe s1155-6).

Echter vind ik het nu niet meer aangenaam warm binnen. Alle kringen (op glv) staan open maar sommige ruimtes komen maar net aan 20°.

Stooklijn staat op 5-0. Echter vraag ik me af of het correct is dat de aanvoertemp op 36,7° staat en de retour op 24°.
Moet hij dan niet sneller pompen want de cv pomp draait nu maar op 30% ? Of moet ik toch gewoon de stooklijn verhogen naar 6-1 bvb?
Ik quote mezelf maar even, heeft iemand een idee of dit normaal is?
Ondertussen is door het koude weer de aanvoertemperatuur naar 39° gestegen, maar de retourtemperatuur zit op 26°. De CV pomp draait nu op 36%, maar ik zou denken dat die sneller moet pompen toch om de retourtemperatuur omhoog te krijgen?

Onze woning is vrij goed geïsoleerd (10cm PU in de vloer, 12cm PIR in de muren en 24cm dakisolatie), maar ik weet wel dat we een paar koudebruggen hebben... (renovatieprojec)t

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC_-VM_5eC1Y5egjDYkb7oKfQjg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzO8ejby4YQUg3f7py418at1.png?f=fotoalbum_large

De enige grote aanpassingen die ik recent deed zijn:
-de start van de compressor ingesteld zodat dit pas bij -200graadminuten is om een rustiger verloop te krijgen en veel minder start/stops...
-de stooklijn heb afgelopen maandag verhoogd van 5-0 naar 6-1

Daarnaast merk ik dat de warmtepomp af en toe sterk pendelt met de frequentie van de compressor. Weet iemand hoe dat komt of welke zaken invloed kunnen hebben? Gelukkig gaat hij niet telkens naar 0 maar dit lijkt me toch ook niet goed voor de levensduur van de pomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uulQEmAyaP9HSedudxdKG-nFACc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewkB8fUEWdJpK3yLAN6kNWh1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQXGn1qBHjqszxKC3lGbnKxZht0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvyRp5TYtzasSJTXnMHJIV2P.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand tips of post ik in het verkeerde topic?

[ Voor 3% gewijzigd door thommich op 10-01-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:19
Hoe gaan jullie om met veel zon inval?

Verlagen of verhogen jullie dan de curve overdag of in de nacht van de stooklijn? Of juist de gewenste doel temp?

Ben benieuwd.

Gordijnen dicht en/of zonnescherm laten zaken zijn laatste opties.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:03
Ik doe mijn SWW-run op de middag, wanneer het meest waarschijnlijk is dat de zon op het huis staat.

Verder heb ik slechts een kleine overshoot (hooguit een graad) als de SWW-run kort is en de zon langer het huis verwarmt. De volgende run wordt gewoon uitgesteld door de WP.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:47:

Verlagen of verhogen jullie dan de curve overdag of in de nacht van de stooklijn? Of juist de gewenste doel temp?

Ben benieuwd.

Gratis warmte nooit tegenhouden in de winter. Niet prutsen met de stooklijn e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
martius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:47:

Ben benieuwd.

Hier merk ik ook dat met de zon het binnen zeker 0,5 graden minimaal warmer wordt. Ik vind net heerlijk met deze kou buiten, gratis warmte lekker van genieten.

Punt is als je het systeem laat stoppen er minder warmte in de vloer zit. Mocht de zon weggaan dan zal het binnen ook harder zakken.

Ik wil en ga er niks tegen doen.

[ Voor 29% gewijzigd door mvrooij op 10-01-2024 10:55 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Feit is dat de temp in de woonkamer minus 1 is gegaan gedurende de nacht en het systeem nu heel hard aan het werk is om het doel (20,5) weer te gaan halen. Geen stille stand oid ingesteld.

Ook is de compressor freq. in de nacht laag geweest en hebben de mini’s GMs zich aardig opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DNc218CQIT6tzzyszQ37DtHUhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smd2G1TVUHQR6DdWNGqb7eIk.jpg?f=fotoalbum_large

Is hier iets aan te doen.

Als het bewolkt is treedt dit veel minder op.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@thommich

Ik denk niet dat je het pendelen kunt noemen. Het sinusvormige verloop is logisch als hij naar de hogere frequenties moet.

Hij zal na een start nooit in een klap naar 80 Hz gaan. Dat wordt opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:29
@DIY Waarom heb jij gekozen voor een GM van 1500 en niet voor, bijvoorbeeld, de bijverwarming blokkeren boven de -5 in combinatie met de standaard GM van 400 of nog lager?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
martius schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:17:
Feit is dat de temp in de woonkamer minus 1 is gegaan gedurende de nacht en het systeem nu heel hard aan het werk is om het doel (20,5) weer te gaan halen. Geen stille stand oid ingesteld.

Ook is de compressor freq. in de nacht laag geweest en hebben de mini’s GMs zich aardig opgebouwd.

[Afbeelding]

Is hier iets aan te doen.

Als het bewolkt is treedt dit veel minder op.
Ruimtethermostaat zeker?

Hang die op een andere plek, niet in de woonkamer waar de zon hem doet afschakelen.
Of gebruik de ruimteregeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 23:20
mvrooij schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:04:
Klopt het dat de SPA veranderd is? Ik heb nu in MyUplink het volgende:

[Afbeelding]

En blijkbaar hebben ze het dan ook gewoon zelf uitgezet... Het ging aardig goed SPA op 8. Nu moet ik dus gaan kiezen voor mijn verwarming tussen die 4 instellingen maar ik heb geen warm water dus de onderste 2 heb ik volgens mij niks aan.

Dit is de uitleg erbij:

Hier stelt u het gedeelte van uw installatie in (bijvoorbeeld kamertemperatuur, warmwatertemperatuur, zwembadtemperatuur) dat mag worden geoptimaliseerd aan de hand van de elektriciteitsprijs. De mate van invloed is een factor die de mate balanceert waarin de elektriciteitsprijs effect heeft op het comfort. Als u aanzienlijke schommelingen ervaart in het comfort, verlaagt u de mate van invloed. Als Smart Control gekozen is als warmwater vraag modus kunt u hier ook instellen hoeveel de elektriciteitsprijs de regeling van de warmwaterproductie beïnvloedt. De prijs kan het warmwatercomfort het minst beïnvloeden in de modus Comfort en het meest beïnvloeden in de modus Besparen PLUS. Als u variatie ervaart in het warm water comfort schakel dan over naar een instelling met minder beïnvloeding door de prijs. Voor geen effect van de prijs zet de instelling op UIT. Hier kunt u ook de invloed van de gewoonten van de gebruiker (Smart Control) op de toegang tot warmtapwater deactiveren, een factor die anders automatisch wordt geactiveerd samen met de regeling van de elektriciteitsprijs.
Dat ziet er ingewikkeld uit. In mijn SMO 40 is het een stuk simpeler (en ben nu weer iets blijer dat ik die gekozen heb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kk8nTabRdZNogLkZWjJ_an-tCiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwCWOoED5whQTk76NB8mpRlu.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:06:
@DIY Waarom heb jij gekozen voor een GM van 1500 en niet voor, bijvoorbeeld, de bijverwarming blokkeren boven de -5 in combinatie met de standaard GM van 400 of nog lager?
Ik heb geen bijverwarming en had begrepen dat de wp (toch) optoert als GM lager worden dan dan de bijverwarming start GM. Ik heb de verschilstap GM trouwens ook verhoogd. Zou even moeten kijken naar hoeveel, maar het is iig hoog.

Tip voor degene die nooit het volle vermogen van de wp nodig hebben: Je kunt ergens instellen hoeveel Ampere (A) de wp maximaal mag trekken. Ik heb deze sinds november op 7A gezet.
Gedachte is dat bij een COP van 4 ik het volle vermogen van de wp kan halen (6kW), maar als de omstandigheden slechter zijn en de COP zakt, word het opgenomen vermogen beperkt.
In mijn geval betekend dit (icm de andere maatregelen), dat de wp snachts niet meer naar >2500W gaat bij 110Hz, veel herrie maakt en in een vicieuze cirkel van defrost komt, maar op ca 1500W blijft hangen.
Zodra de omstandigheden beter worden (hogere buiten temp of drogere lucht) neemt de COP en dus het maximale vermogen automatisch weer toe. Bottomline scheelt dit bijna 12 uur 1000W, dus 12kwh op een dag.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 10-01-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollingRacoon
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-08 22:02
[...]

[...]

Heb dit ook en probeer dit al maanden te begrijpen en beter te krijgen. Denk zoals velen hier :-)

Check inderdaad eerst zoals @Knowbody al aangaf of de installatie klopt conform die Nibe richtlijnen: minimale flow, systeeminhoud, conform hydraulisch schema van Nibe, temp sensoren op juiste plaatsen en op juiste wijze aangebracht, etc. Plus daarna waterzijdig inregelen. Bij mij hielp dit helaas allemaal niet. Dus wat verder gaan zoeken. Merkte wel dat de runs beter / langer waren als radiatoren op de slaapkamer mee open stonden. Maar daar wil ik het eigenlijk niet warm hebben. Ofwel: hij wil gewoon teveel vermogen erin duwen voor mijn situatie.

Wat er dan overblijft wat ik tot nu toe ben tegengekomen om de compressor wat te temmen:

DOT instellingen
Dit fixt het bij mij het meest! Setting 5.1.14 in de SMO40. Gek genoeg wordt deze setting hier niet heel veel besproken. Maar als je deze van de standaard -10 naar -15 gooit dan gaat je compressor minder hard lopen. Zeker als je wat veel vermogen hebt of het vermogen niet goed kwijt kan dan kan dit enorm helpen.

De SMO S40 heeft deze setting ook en daar kan je het vermogen bij een bepaalde temperatuur opgeven. Bij de SMO40 kan dit niet. Ik gok dat de setting daar betekend bij welke buiten temperatuur hij zijn volle vermogen moet leveren. De handleiding is hier wat onduidelijk. Maar als ik deze setting op de huidige buiten temperatuur zet dan zie ik de "gevraagde compressor frequentie" meteen naar de max van mijn compressor schieten.

Heb zelf een AMS 20-06 waarmee ik met radiatoren alleen een redelijk goed geïsoleerde woonkamer wil verwarmen van ongeveer 65m2. Dus ik moet hem wel wat temperen. Met deze setting nu goed kom ik op runs van wel 12-15 uur met de huidige koude buiten temperaturen. Natuurlijk alleen wel een stop af en toe voor een defrost tussendoor.

@Knowbody : ik zie jou ook bezig met je unit af te remmen via Block freq. Niet handiger dan via de DOT settings te doen? Als het dan toch kouder wordt dan zoekt hij het lekker zelf uit?

GM Start bijverwarming
Lager zetten. Want Als hij in de buurt gaat komen dat de bijverwarming moet beginnen dan gaat de compressor harder lopen, Zie ook uitleg hier. Bij mij moet hij zelfs naar 800. Anders raakt de compressor te snel in paniek na defrosts.

Max verschil compressor
Verder heeft @bioscrasher er baat bij de setting "max. versch. compressor" strakker te zetten. Zie hier. Maar die snap ik eigenlijk niet zo goed. Dacht niet dat dit de compressor frequentie beinvloed. Staat iig niet zo in de handleiding en eerder heeft @LangeFries al aangegeven dat dit alleen een "noodrem" is, want de compressor stopt op meteen als hij hier over heen gaat. Zelf heb ik deze daarom nog niet geprobeerd.
Ik snap er inderdaad geen ene fluit van.

Ik begrijp gewoon niet dat hij met al die parameters die hij heeft niet gewoon rustig om de berekende aanvoer temperatuur kan blijven schommelen. Bijvoorbeeld: "Loopt na een aantal uur de woonkamer temperatuur niet op, verhoogd dan de berekende aanvoertemperatuur" zo moeilijk kan het allemaal niet zijn lijkt me.

Zelf werk ik in de proces industrie en met 1 temperatuur transmitter krijgen we het hele proces stabiel. Haha

Nu de start diff bijverwarming eens flik teruggezet. 800GM nu. Kijken wat ze vannacht doet.

Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

RollingRacoon schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:42:

Ik begrijp gewoon niet dat hij met al die parameters die hij heeft niet gewoon rustig om de berekende aanvoer temperatuur kan blijven schommelen. Bijvoorbeeld: "Loopt na een aantal uur de woonkamer temperatuur niet op, verhoogd dan de berekende aanvoertemperatuur" zo moeilijk kan het allemaal niet zijn lijkt me.
Dat doet hij obv de GM en correctiefactor van je ruimtesensor.
Hier doet hij dat zelfs zonder de ruimtensensor en zie je dat de compressor constant bijregelt om bij de berekende aanvoertemp te blijven.

Enige wat me irriteert is dat out of the box de regeling veel te piekerig reageert om de GM maar snel weg te werken en je dit dus moet temperen om de stoplichtsprintjes waar @Knowbody het over heeft te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:41:
[...]

Ik heb geen bijverwarming en had begrepen dat de wp (toch) optoert als GM lager worden dan dan de bijverwarming start GM. Ik heb de verschilstap GM trouwens ook verhoogd. Zou even moeten kijken naar hoeveel, maar het is iig hoog.
Ik heb de GM nu op 100 gezet, maar heb zelf een beetje de indruk dat het niet bar veel verschil maakt waar ik hem op zet. Hij blijft ongeveer dezelfde golf volgen waarbij hij tot dik 50 GM onder de ingestelde waarde gaat voor hij weer gaat stijgen.

Die verschilstap heb ik wel gezien, maar ik weet niet echt wat dat doet. Zelfde met de start van de compressor bij -60 GM. Hij komt nu steeds tot iets van -40 en dat geeft mij het gevoel dat ik dan erg veel starts en stops ga hebben en beter de GM weer naar -200 of -400 kan zetten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale de verschilstap GM is bij welke GM hij naar de volgende stap van de bijverwaming gaat. Dus als je 100 instelt -400 GM stap 1 (3kW) -500 stap 2 (6kW), -600 stap 3 (9kW).
Mijn aanname is dat bij elke stap de WP ook verder optoert plus dat als ik het hoger zet de GM negatiever kunnen worden en niet bv op -500 blijven hangen. Omdat mijn wp snachts door de beperkingen wat achterstand oploopt wil ik dat hij die GM overdag wel helemaal wegwerkt en dan moeten de GM kloppen anders blijft de ruimtetemp (met uitgeschakelde ruimtesensor) te laag.

De start GM voor de compressor bepaalt de interval. Dus als je hem lager (bv -120) zet krijg je automatisch langere runs, maar ook langere pauzes (wat effect kan hebben op de ruimteptemp).
Ik heb deze gewoon op -60 GM staan om te voorkomen dat hij te laat start en alles te ver naijlt wat een ovrshoot overdag oplevert. Hij moet die GM nl nog wel wegwerken voor de compressor uitgaat. Door m'n andere trucjes zijn de runs toch veel langer, dus hoef ik dat niet met de GM te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door DIY op 10-01-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:19
[...]

Tip voor degene die nooit het volle vermogen van de wp nodig hebben: Je kunt ergens instellen hoeveel Ampere (A) de wp maximaal mag trekken. Ik heb deze sinds november op 7A gezet.
Gedachte is dat bij een COP van 4 ik het volle vermogen van de wp kan halen (6kW), maar als de omstandigheden slechter zijn en de COP zakt, word het opgenomen vermogen beperkt.
In mijn geval betekend dit (icm de andere maatregelen), dat de wp snachts niet meer naar >2500W gaat bij 110Hz, veel herrie maakt en in een vicieuze cirkel van defrost komt, maar op ca 1500W blijft hangen.
Zodra de omstandigheden beter worden (hogere buiten temp of drogere lucht) neemt de COP en dus het maximale vermogen automatisch weer toe. Bottomline scheelt dit bijna 12 uur 1000W, dus 12kwh op een dag.
Dat klinkt interessant, ik heb namelijk vanacht ook een wp meegemaakt die in de stress schiet door invloed vd weerregeling. Door steeds zakkende temperatuur vliegt de berekende aanvoertemp. afgelopen nacht omhoog waardoor de wp erg hoog in toeren zit (90 - 110 Hz). Hierdoor niks dan een cyclus van defrosts waarna de wp weer optoert om de GM weg te werken....

Weet je ook waar deze stroombeperking ingesteld kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
Weet iemand wat het verschil in regeling is of je kiest voor alleen vloerverwarming of voor vloerverwarming en radiatoren?

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:21
waarschijnlijk de delta T. Deze kun je namelijk in dat menu ook handmatig instellen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Knowbody Ik draai nu een paar dagen op GM -100 en ik zie dat frequentie grafiek duidelijk anders geworden is. Onderstaand plaatje is de afgelopen 24 uur en daaronder vanaf de dag voordat ik de GM aangepast heb. Wat is jouw idee hierover? Ziet dit er zo goed uit of zou ik beter nog ergens wat gaan tunen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XUTLBTzuvR0pFtoVan8L5wzjpQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Or8EiDLyyxIF78Z6bpjVUI2N.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2w_1mx3nkjs8f_KrCzxd_iv6us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLhgBGgtf7s2kqo1xyyXwg1L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Benjamin1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:59:
[...]
Weet je ook waar deze stroombeperking ingesteld kan worden?
In de smo 20/40:
5.11.1.1 instellingen warmtepomp.
Stroombegrenzing aanvinken en dan maximale stroom invullen.

Gelijk even de bijverwarning GM en stap GM gecontroleerd:
Bijverwarming vanaf -1500 GM
Verschil stap 1000 GM
Stille stand en block frequentie heb ik niet aanstaan.
Mijn ruimtesensor (invloed) staat uit.

Uiteraard mijn aanname dat deze GM instelling invloed heeft, al zien we @Knowbody hier ook mee spelen op een andere manier.
Kan best zijn dat de stroombegrenzing en compresssorcurve bij mij al het rustigere gedrag veroorzaakt, maar dan nog is het placebo effect prima :+

[ Voor 6% gewijzigd door DIY op 11-01-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-10 16:59
Misschien een stomme vraag, maar ik wil hem wel graag stellen.
Op de begane grond hebben we altijd een constante temperatuur in de woonkamer. Dit komt door de RG10 die dat regelt. Boven hebben we op elke slaapkamer een convector en krijgen we de temperatuur niet stabiel. Nu zou ik graag op 1 slaapkamer nog een RG10 willen aansluiten zodat de temperatuur stabiel is. Ik kan vrij makkelijk een (utp?) kabel trekken van de ACVM270 naar 1 slaapkamer. Mijn vraag is of ik een extra RG10 sensor kan aansluiten op het systeem. Dit staat er in de handleiding:

------------------------------------------------------
Aansluiten van externe contacten
RG10, sensor voor wijziging van de ruimtetemperatuur
Er kan een externe sensor (BT50) op deACVM270 worden
aangesloten om de aanvoertemperatuur en daarmee de
ruimtetemperatuur te wijzigen, bijvoorbeeld een ruimtesensor
(RG 10, accessoire). Sluit de sensor aan op de
klemmenstrook van X4:1 tot X4:3 op de EBV-kaart (AA22)
volgens het bedradingsschema.
Wordt geactiveerd in menu 9.3.6.
De aanvoertemperatuur wordt bepaald aan de hand van
het verschil tussen de ruimtetemperatuur en de ingestelde
ruimtetemperatuur. De gewenste ruimtetemperatuur
wordt ingesteld met de knop op de RG 10 en kan worden
afgelezen in menu 6.3.
Contact voor wijziging van de ruimtetemperatuur

Afgiftesysteem 1:
Er kan een externe schakelfunctie op deACVM270 worden
ruimtetemperatuur te wijzigen, bijvoorbeeld een ruimtethermostaat
of een schakelklok. Het contact moet potentiaalvrij
en niet-vergrendelbaar zijn en zijn aangesloten
op klemmenstrook X1:3 en X1:4 op de EBV-print (AA22).
Als het contact sluit, wordt de verschuiving van de stooklijn
gewijzigd met het aantal stappen dat hier wordt weergegeven.
De waarde kan worden ingesteld tussen -10 en
+10. De waarde voor de wijziging wordt ingesteld in menu
"2.4, "Externe instelling".

Afgiftesysteem 2:
Er kan een externe schakelfunctie op deACVM270 worden
ruimtetemperatuur te wijzigen, bijvoorbeeld een ruimtethermostaat
of een schakelklok. Het contact moet potentiaalvrij
en niet-vergrendelbaar zijn en zijn aangesloten
op klemmenstrook X1:14 en X1:15 op de EBV-print (AA22).
Als het contact sluit, wordt de verschuiving van de stooklijn
gewijzigd met het aantal stappen dat hier wordt weergegeven.
De waarde kan worden ingesteld tussen -10 en
+10. De waarde voor de wijziging wordt ingesteld in menu
"3.5, "Externe instelling 2".
------------------------------------------------------

Staat hier dat ik het kan aansluiten? en zo ja, is het aansluiten en werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Interessant gedrag van de F2120-16 vanochtend. Zie het rechter deel waarin de WP heel veel starts doet. Iemand ervaring hiermee? Is dit een serie mislukte defrosts misschien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjX2M9TmHgE1u_fUVvOuCWr41A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vDDHEF0OBeU2gieUytktyiP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbjjTD_bbOFEAp5NxOvGM1AzEGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvRpE1McxdEzE3axpzPnkMqi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Kandidat op 11-01-2024 18:49 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:03:
[...]

...

Uiteraard mijn aanname dat deze GM instelling invloed heeft, al zien we @Knowbody hier ook mee spelen op een andere manier.
Ja klopt, andere manier. Werkt voor mij fijn.

Stroombegrenzing al vanaf het begin aan staan, want apparaat mag op 23A. Teruggeschroefd naar 16A (een alomat van 20A).

Ook gebruik ik begrenzing mbv block frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Kandidat schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:25:
Interessant gedrag van de F2120-16 vanochtend. Zie het rechter deel waarin de WP heel veel starts doet. Iemand ervaring hiermee? Is dit een serie mislukte defrosts misschien?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me niet normaal? :S hij lijkt er wel uitgekomen te zijn.
Had je soms ook zo'n ijsblok zoals we pas zagen bij ik dacht @format5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
@DIY Mogelijk inderdaad wat zware ijsafzetting, door de wat langere run net daarvoor, vroeg in de ochtend. Dat was een laag prijspunt (SPA staat aan), maar toen ook een lage temperatuur en misschien veel vocht in de lucht.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Aziraphale schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:46:
@Knowbody Ik draai nu een paar dagen op GM -100 en ik zie dat frequentie grafiek duidelijk anders geworden is. Onderstaand plaatje is de afgelopen 24 uur en daaronder vanaf de dag voordat ik de GM aangepast heb. Wat is jouw idee hierover? Ziet dit er zo goed uit of zou ik beter nog ergens wat gaan tunen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon testen wat voor jou goed werkt. En niet alleen bij -5 graden maar ook bij +8 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:43:
[...]

Gewoon testen wat voor jou goed werkt. En niet alleen bij -5 graden maar ook bij +8 ;)
Dat snap ik, maar ik vroeg me af of de frequentie er zo beter uit zag. Het blijft qua stooklijn toch zoeken en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ik heb afgelopen week de WP een nachtje uitgehad om de volgende dag met een warmtebeeldcamera een goed beeld te krijgen van hoe en waar de vloerverwarming precies ligt.
Ivm onze verbouwplannen in de toekomst, was dit wel een dingetje.

Toen ik de WP weer inschakelde, stond hij op -800 graadminuten. Wat me verbaasde is dat hij een aantal keer op 0 graadminuten stond terwijl de gewenste binnentemp. op de RMU nog niet bereikt was en dus uitschakelde?
Ik was wel benieuwd hoe hij het zou oplossen en heb er dus niet op ingegrepen. Pas na anderhalve dag (en meerdere keren 0 graadminuten bereiken) was de gewenste binnentemp. weer bereikt.

Hoe kan het dat hij 0 graadminuten bereikt terwijl de gewenste binnentemperatuur niet behaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Doet de RMU wel mee in de regeling of heb je hem op full-war staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
RISL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:17:
Ik heb afgelopen week de WP een nachtje uitgehad om de volgende dag met een warmtebeeldcamera een goed beeld te krijgen van hoe en waar de vloerverwarming precies ligt.
Ivm onze verbouwplannen in de toekomst, was dit wel een dingetje.

Toen ik de WP weer inschakelde, stond hij op -800 graadminuten. Wat me verbaasde is dat hij een aantal keer op 0 graadminuten stond terwijl de gewenste binnentemp. op de RMU nog niet bereikt was en dus uitschakelde?
Ik was wel benieuwd hoe hij het zou oplossen en heb er dus niet op ingegrepen. Pas na anderhalve dag (en meerdere keren 0 graadminuten bereiken) was de gewenste binnentemp. weer bereikt.

Hoe kan het dat hij 0 graadminuten bereikt terwijl de gewenste binnentemperatuur niet behaald is?
Hij is mogelijk over de verboden temperatuur heengegaan.

Standaard mag hij 7 graden boven de berekende temperatuur uitkomen op de compressor en ik dacht 5 graden op de bijverwarming. Dat soort getallen. Als je hem daarin beperkt hebt, dan is dat de verklaring.

Of je hebt de maximale temperatuur op 35 begrensd. Het is aangeraden 5 graden boven de maximale temperatuur uit je stooklijn te gaan zitten. Zet dit dan op 40.

In de SMO S40 is dat menu 1.30.6

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 12-01-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
@Aziraphale
RMU staat wel aangevinkt, dus heeft invloed. Stooklijn 5, factor 0.

@Knowbody
Oke, ik heb de SMO20, maar ik zal er eens in gaan zoeken naar een begrenzing boven de berekende temperatuur. Ik zag zojuist dat dit jullie dit in je signature hebben staan, ik heb dit nu ook toegevoegd.

Uit m'n hoofd staat de maximale temperatuur al op 45 omdat dat de uiterste temperatuur is die ik door de vloer wil hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door RISL op 12-01-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Na de koude periode van afgelopen week blijft bij mijn warmtepomp de GM steken en staan op -459 terwijl de buitentemperatuur weer gestegen is naar +1.
Voor en in deze koude periode kwam die nooit verder dan -200.
Niets veranderd aan setting. Kamer temperatuur komt ook niet hoger dan 19,5 graad
Iemand enig idee?

@Kandidat
Dit lijkt op jouw issue.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LcnUW0JSESSYg494sW-BRqQiNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgT9M7aX962yrIQffbHH7uZK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdflG_I6_Yqt8v4oHYe5xmezFBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yl2hHZCikHQeeVknpOre7PmC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACf_aCVQmt0fanEGoxJirmIi0cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lhQIbtVawrQ8Jmcd64WIkHsf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door pbleijsw op 12-01-2024 11:32 . Reden: aanvulling ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
pbleijsw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:05:
Na de koude periode van afgelopen week blijft bij mijn warmtepomp de GM steken en staan op -459 terwijl de buitentemperatuur weer gestegen is naar +1.
Niets veranderd aan setting. Kamer temperatuur komt ook niet hoger dan 19,5 graad
Iemand enig idee?

@Kandidat
Dit lijkt op jouw issue.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit getal vaker genoemd in dit topic. -459.

Je backup heater is dan niet vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Dat klopt ik heb stop bijverwarming op -7 graden staan.
maar
a. ik begrijp niet zo goed dat ie dan nog 2 dagen met koude (-6) nachten 'gewoon' (GM 60-0) door hobbelt en dan pas door de knieën gaat. en niet al eerder naar die -459 gaat.

b. Mag ik hieruit concluderen dat de F2040-8 in mijn situatie eigenlijk te klein is voor full electric.
Of anders i.p.v. hybride CV een een WWS met elektrische bijverwarming zou moeten installeren?

[ Voor 33% gewijzigd door pbleijsw op 12-01-2024 16:02 . Reden: aanpasing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
pbleijsw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:53:
maar
a. ik begrijp niet zo goed dat ie dan nog 2 dagen met koude (-6) nachten 'gewoon' (GM 60-0) door hobbelt en dan pas door de knieën gaat. en niet al eerder naar die -459 gaat.

b. Mag ik hieruit concluderen dat de F2040-8 in mijn situatie eigenlijk te klein is voor full electric.
Of anders i.p.v. hybride CV een een WWS met elektrische bijverwarming zou moeten installeren?
Als hij terwijl het koud is buiten toch de graadminuten netjes heeft weggewerkt dan was je ruimtetemperatuur misschien nog voldoende en/of heeft hij de stooklijn, die dus wel te laag staat, kunnen aanhouden.

Maar dan koelt het verder af, en dan beginnen de dingen op te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

RISL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:30:
@Aziraphale
RMU staat wel aangevinkt, dus heeft invloed. Stooklijn 5, factor 0.

@Knowbody
Oke, ik heb de SMO20, maar ik zal er eens in gaan zoeken naar een begrenzing boven de berekende temperatuur. Ik zag zojuist dat dit jullie dit in je signature hebben staan, ik heb dit nu ook toegevoegd.
Als je factor op 0 stast heeft je RMU geen invloed. 1x0=0 (als je binnentemp 1 graad afwijkt van het setpoint past hij de aanvoertemp met factor 0 aan en dat is dus geen aanpassing...)

Ps Hoe heb jij de RMU op je smo20 aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

pbleijsw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:53:
maar

Het was veel vochtiger dan de nachten ervoor. Dus veel meer defrost en dus meer GM achterstand ondanks dat het minder koud was. Je kunt je bijverwarming ook op -10 zetten, dan tellen de GM wel door.

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 12-01-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Je kunt je bijverwarming ook op -10 zetten, dan tellen de GM wel door.
Juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Wellus....Bij mij staat die op -20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Wat is het nou. (Smiley)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
@Knowbody
Wel elke avond de houtkachel aangehad. dat help dan wel natuurlijk. Met correctie van 1 op RMU.

@DIY
Inderdaad veel meer ijsvorming op de condensor en elk half uur een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Het punt wordt niet door die setting bepaald maar door de relatieve graadminuten bijverwarming, de bekende 400.

Bij @DIY staat die op ik meen 1500 en zolang dat niet bereikt is telt hij door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Is de migratie naar myUplink al beschikbaar voor F series en of SMO 40.

Wie heeft dit al draaien en zo ja hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:19
[quote]pbleijsw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:15:
@Knowbody
Wel elke avond de houtkachel aangehad. dat help dan wel natuurlijk. Met correctie van 1 op RMU.

Lijkt mij dat het gebruik van je houtkachel wel een duit in het zakje kan doen om dit te veroorzaken....

Vaak stook je met een houtkachel de woonkamer warmer dan een reguliere 21 graden. Doordat je woonkamer zo warm is kan de vloerverwarming en dus de warmtepomp zijn warmte niet kwijt.

Als dan de woonkamer aan het afkoelen is omdat je al een tijdje de houtkachel uit hebt, dan is de vloer afgekoeld en moet de warmtepomp vol aan de bak om de vloer en vervolgens de woonkamer op te warmen. Doordat de warmtepomp zo hard aan de bak moet, kom in een cyclus van hoge toeren en vervolgens een defrost, waarna de warmtepomp weer hard aan de bak moet....

Een houtkachel verstoort mijn inziens altijd de goede werking van een warmtepomp, helemaal in combinatie met vloerverwarming. Ik zou de houtkachel voorlopig ff links laten liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
Wellicht de RMU correctie op 0 of alleen WAR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23-03 19:50

lps

Goedendag,

Ik volg dit topic en langere tijd en heb er inmiddels ook al veel van geleerd. Ik zit nu echt met het volgende waar ik niet aan uitkom.

Situatie:

vrijstaande nieuwbouwwoning 900m3, op beide verdiepingen vloerverwarming waarvan de bovenste naregeling
garage 450m3 met vloerverwarming thermostaat op 10 graden.
splitblock ams 10-16 i.c.m. shb 10
opstelling installatie is in de garage en het water gaat via een geïsoleerde leiding naar de woning.

Zodra het stookseizoen begon werd het binnen warmer dan ingesteld op de rmu. Bij stooklijn 5 scheelt dit 1.5 tot 2 graden. Na wat geëxperimenteer draaide het heel fijn waarbij de ingestelde waarde op de rmu ook overeen komt met de werkelijke temperatuur:

factoor verwarming 2.0, stooklijn 2, GM -100, 9 a 10 starts per dag en circa 20 KWH.

Echter, Zodra de buitentemperatuur onder de 5 graden komt gaat de buitenunit enorm optoeren, 30 meter verder hoor je hem nog blazen en heb je veel defrosts. Zodra hij sww gaat maken gaat het toerental omlaag naar 'normale' omstandigheden. Ik moet hem nu dus op stooklijn 5 zetten en vervolgens de rmu op 17.5 graaf om het in huis 20 graden te hebben, verbruik 55KWH.

Ik heb dus geen problemen om het huis warm te houden maar wel met de in mijn ogen onnodige herrie. weet iemand hoe je het toerental dus kan aanpassen of een andere instelling
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@lps je stooklijn staat niet goed, hierdoor toert hij onnodig op. De RMU schuift je stooklijn nu nl fors omhoog en omlaag omdat je voor vvw zo'n grote factor hebt en daar reageert je wp op.

De invloed van de RMU moet je eerst tijdelijk uitzetten of de factor op 0 tot de stooklijn correct is(!)
je stooklijn moet dan steiler dus bv 6. Om dan te voorkomen dat het met hogere buitemperaturen te warm word moet de verschuiving naar beneden. Start eens met 6-2. Als het huis dan het setpoint niet haalt een hogere stooklijn kiezen en als het te warm word een lagere..aanpassingen beperken tot 1 per dag.

Straks in het tussenseizoen, als het langere tijd >5°C is, kun hetzelfde doen, maar dan gebruik je de verschuiving om te voorkomen dat het te warm of koud word.
Als de temperatuur in huis goed blijft zet je de RMU factor weer van 0 maar 1 of kleiner.

Zodra de stooklijn klopt, kun je met de andere opties die ik en andere beschreven hebben -in dit topic- je wp wat temperen zodat hij minder heftig optoert. Houd er wel rekening mee dat de naregeling en garage onrustig gedrag en plotseling optoeren in de hand werken.

[ Voor 18% gewijzigd door DIY op 13-01-2024 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Waarom zou ik naar stooklijn 6 moeten?

Bij een buitentemperatuur van van 0 graden heb ik aan een watertemperatuur van 25 graden al genoeg om het huis op temperatuur te houden. Dat is ook stooklijn 2. Ik begrijp niet waarom hij zo gaat optoeren om water van bijvoorbeeld 28 graden te maken en als hij vervolgens sww gaat maken van 44 graden het toerental veel lager ligt.
Voorbeeld: Op dit moment is de buitentemperatuur 1.8 graden, maakt hij water van 27 graden maar trekt hij daarvoor 2.4 Kw bij een buitentemperatuur van 8 graden is dit slechts 0.98 Kw. Ik vind dit nogal een verschil of ligt dat aan mij?

De garage en nalevering boven zorgen inderdaad voor meer schommelingen, echter is dit niet veel. Boven zijn de kleppen bijna altijd dicht en omdat er in de garage een warmtepomp, vriezer, wasmachine en droger staat is het daar uit zijn eigen al warm genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@lps warmwater voor je boiler maken gaat veel makkelijker. Het circuit is heel kort, de leidingen zijn dik.

Er gaat maar een paar liter water rond.

Niet te vergelijken met een afgiftesystemen van honderden liters waarbij het minuten duurt voordat hetzelfde stukje water weer terug is bij de condensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

lps schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:52:
Waarom zou ik naar stooklijn 6 moeten?

Bij een buitentemperatuur van van 0 graden heb ik aan een watertemperatuur van 25 graden al genoeg om het huis op temperatuur te houden. Dat is ook stooklijn 2. Ik begrijp niet waarom hij zo gaat optoeren om water van bijvoorbeeld 28 graden te maken en als hij vervolgens sww gaat maken van 44 graden het toerental veel lager ligt.
Voorbeeld: Op dit moment is de buitentemperatuur 1.8 graden, maakt hij water van 27 graden maar trekt hij daarvoor 2.4 Kw bij een buitentemperatuur van 8 graden is dit slechts 0.98 Kw. Ik vind dit nogal een verschil of ligt dat aan mij?

De garage en nalevering boven zorgen inderdaad voor meer schommelingen, echter is dit niet veel. Boven zijn de kleppen bijna altijd dicht en omdat er in de garage een warmtepomp, vriezer, wasmachine en droger staat is het daar uit zijn eigen al warm genoeg
De invloed van je RMU moet uit of de factor op 0 om te bepalen of je stooklijn klopt. Als de binnentemp dan klopt heb je gelijk, maar ik verwacht dus van niet.

Je warmtepomp is bij lagere buiten temperatuur minder efficient en je huis verliest tegelijk meer warmte. Bottomline is meer verbruik.

Je bevestigd dat de kleppen van de naregeling meestal dichtstaan. Dat betekend dus een enorm klots koud water als ze opengaan. De warmtepomp moet dat compenseren. Het zal dus flinke invloed kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Ik heb de invloed nu op 0 gezet. Ik zal het de komende dagen monitoren en kom er dan op terug.

Maar wat verklaart nu het enorme optoeren? Is dit ook gekoppeld aan de frequentie van de compressor of waar meet hij dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Heeft iemand dit fenomeen wel eens gezien in Uplink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15d1CtH0FIYyIn3-1wCcnBHuExU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tWXO0PztJ5mFZzyGNnjjlRRD.png?f=fotoalbum_largePieken van + en - 2450 Hz compressorfrequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-10 22:17
pbleijsw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:36:
Heeft iemand dit fenomeen wel eens gezien in Uplink.

[Afbeelding]Pieken van + en - 2450 Hz compressorfrequentie
Zoiets treed hier ook soms op. ik weet niet waar het door komt. Inzoomen op een deel van de grafiek maakt dat je toch het aantal Hz in een deel van de curve kan zien.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Ruimtesensor aangezet. Om verder mee te testen.

Als je dat doet, haal dan de spanning van de SMO S40 af, anders doet hij niets met de nieuwe setting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
De SMO 40 ook?
Maar als je de spanning eraf haalt kun je de instelling van de ruimtesensor toch niet maken?!?

[ Voor 77% gewijzigd door pbleijsw op 13-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
pbleijsw schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:58:
De SMO 40 ook?
Maar als je de spanning eraf haalt kun je de instelling van de ruimtesensor toch niet maken?!?
Uiteraard.

Geen idee hoe de SMO 40 er mee om gaat.

Als ik tijdens gebruik dat vinkje aan of uit zet doet hij er niets mee. Dus uit / aan was nodig maar volgens mij moet ik veel geduld hebben. Misschien is het ding nog aan het zelfleren. De ingestelde temperatuur is allang bereikt en hij berekent op een bepaald moment een lagere temperatuur, dat leek goed. Even later schoot ie weer door met z'n berekende temperatuur, en dat begreep ik niet.

Eigenlijk wil ik het eens een weekje zo laten draaien. Tot nu toe nooit dat geduld gehad.

Ik blijf namelijk van mening dat al dat getweak eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn. De S-serie heeft zoveel slimmigheid dat het toch gewoon goed moet werken zo uit de doos.
Afgiftesysteem is goed namelijk en veel instellingen staan nu weer op een soort default.

Het is niet dat ik ontevreden ben, het werkt namelijk wel. Ik ben gewoon nog steeds bezig met uitproberen om het goed te doorgronden, dat is mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcgk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-07 12:23
marcgk schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:58:
Sinds begin november hebben wij een Nibe S2125-12 warmtepomp met een VVM-S320 binnenunit draaien.
Het valt mij op dat als de wp bezig is met het verwarmen van het huis, dat de laadpomp GP1 volgens myUplink dan altijd draait op 100% snelheid. De tweede waterpomp (GP6) is dan uit. Als de warmtepomp bezig is met SWW verwarmen dan draait de pomp een stuk minder hard.

De flow door het systeem is bij verwarmen van het huis ca. 19-20 l/m (met een klein verschil geven zowel de waterpomp als de flow meter in de S320 dat aan). De pompdruk is volgens myUplink 8,5 bar en statuscode is 70 (iemand enig idee wat de statuscodes zijn en wat ze betekenen?). Het stroomverbruik van de S320 schommelt dan steeds ergens tussen de 70-85 watt (en dit vermogen zal voornamelijk naar de waterpomp gaan lijkt me). Het verbruik van de binnenunit is ca. 1,6 kWh per dag.

Volgens de handleiding van de S2125 moet het systeem voor het ontdooien een minimaal debiet hebben van 0,32 l/s bij 100% pompsnelheid. Dat is dus 19,2 l/m. Daar voldoet het systeem dus wel net aan.

Ik vroeg me af wat de ervaringen van anderen zijn. Draait bij jullie de waterpomp ook altijd op 100% bij verwarmen van het huis? Ergens voelt het alsof de waterpomp erg veel moeite moet doen om het water rondgepompt te krijgen en daardoor het stroomverbruik ook hoger is dan nodig. Of is dit gewoon normaal?

Een korte beschrijving van de installatie:
De leidingen tussen S2125 en S320 zijn 35x1,5mm RVS.
In de S320 is alles volgens mij 22mm koper (wat ik wel opmerkelijk vind, omdat de minimaal aanbevolen diameter volgens de handleiding van de S2125 28mm is).
De verwarmingsbuizen vanaf de S320 zijn het eerste stuk 28x1,2mm koper en dat splitst zich dan naar 2 keer 32x3mm kunststof (1x vloerverwarming beneden en 1x radiatoren boven).
De benedenverdieping heeft vloerverwarming bestaande uit 10 groepen aangesloten via een open pomploze verdeler. De leidingen in de vloer zijn 14x2mm, en de groepen zijn gemiddeld 61m lang (kortste 53m, langste 78m). De groepen staan nagenoeg vol open.
In de gezamenlijke retour terug naar de S320 zit een buffer van 50 liter in serie om aan het minimaal aanbevolen watervolume van 120l te komen.
Aangezien ik nog niet echt een reactie heb gehad met informatie over hoe de waterpompen van andere installaties draaien en ik daar wel erg benieuwd naar ben quote ik mezelf maar even.

Waar ik ook tegenaan loop is dat wij een serre hebben met veel glas (wel tripple) en daar voelt het kouder. Ik zou dus eigenlijk daar wat meer warmte willen hebben. Nu staan alle groepen van de vloerverwarming vol open, en kan ik die groep niet harder zetten. Het enige wat ik dan kan doen volgens mij is de andere groepen wat zachter zetten. Echter wordt de totale flow in de hele installatie dan minder en kom ik ook onder het minimale debiet dat Nibe aangeeft in de handleiding. Ik hoor graag ideeën van anderen hier over.

De vloerverwarming is in september aangelegd (ingefreesd) en ligt hoh op 10 cm. Ik heb toen wat discussie gehad over de diameter van de leidingen: ik wilde eigenlijk 16mm maar het bedrijf dat de vloerverwarming kwam infrezen deed alleen maar 14mm en dat ligt er nu ook in (dat is miscommunicatie geweest en op dat moment had ik eigenlijk geen opties meer). Met 16mm had ik waarschijnlijk meer flow gehad, maar geen idee hoeveel meer (en aan de vloer valt nu ook niets meer te veranderen).

Het valt me op ook op dat gisteren ongeveer 50% van de defrosts mislukt. Sinds vrijdagavond zijn er 14 defrosts geweest, en daarvan zijn er 7 niet gelukt (de Nibe app geeft dan 'Storing max. tijd' aan en in HA zie ik een code 5 staan. Weet iemand wat die 'storing max. tijd' precies betekent, waardoor het veroorzaakt zou kunnen worden en of dat mislukken van zo'n defrost nadelige gevolgen heeft voor de werking van de installatie? De dagen daarvoor (toen het buiten kouder was en er ook meer defrosts waren) gingen ze wel allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@marcgk alle groepen vol open werkt alleen goed als je:

Maar 1 verdeler hebt, geen radiatoren, en alle lussen van de groepen even lang.

Stel dat dat zo is, en je hebt inderdaad meer koudeval bij glas, dan zul je die toch wat extra's moeten geven en zoals je zegt door de andere groepen iets te knijpen.

Een halve liter per minuut verschil maakt misschien wel genoeg verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

martius schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:54:
De rust lijkt weer terug gekeerd mbt de "extreme" opbouw van GMs en de defrosts zijn verdwenen (duhh!). Ten aanzien van laatste instellingen toch weer wat gewijzigd met name door het delen van jullie ervaringen.

Grootste wijzigingen zijn de:
  • Flowinst., klimaatsyst. Deze stond op "Rad. + vloerverw.", nu op alleen "Vloerverwarm.". Dit gedaan aangezien er geen temp verschil is tussen wat de radiatoren en de vloerverwarming.
  • Blokkering van Additional Heat, 24x7
  • WAR ingeschakeld met factor 8
Tevens lijkt het erop dat ik een passend schema heb gevonden voor SWW waarbij het 2de SWW-blok een beprekte tijd krijgt waarmee de invloed op de doeltemp (hopelijk) geminimaliseerd wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat me opvaltbij een aantal installaties hier is dat er regelmatig meer dan 10 runs worden weergegeven.
Hier maakt de F2120-16 tussen de 8 en 10 runs per dag. Zelfs met radiatoren.
Ondanks dat hij wat groot gekozen is lijkt me dit -icm een buffervat van 300 liter- niet veel afwijken van de rest.
Zo slecht draait ons systeem dus niet denk ik dan. De COP zal wel iets lager liggen maar dat ga ik straks precies kunnen weten.

Daarom hop ik volgende week een Kamstrup 403 met modbus over ethernet module en netvoeding te ontvangen en kan ik gaan stoeien met een gekortwiekte home assistant op ons technische netwerk only.

Zo kan ik alvast per uur kijken op de los te koppelen elektronica eenheid (voordeel van de 403 tov de 303) wat de COP van het laatste uur is.

Ook zie ik meldingen van ruimtetemperaturen die uit de oas lopen waarbij onze woonkamer in een erg strak stramien blijft rond de 20 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCQWoPiK-OHZYR2lBMjhx53-SOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnMiXUQ4kQp5XkAQTR3JthD8.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand waarom ik standaard een vlakke curve krijg aan de rechterkant van de grafiek?
Dit doet ie pas sinds de laatste keren dat ik (op zowel ipad als windows pc) naar de data kijk.
Het lijkt wel of er telkens data mist en de server deze aanvult met de laatste stand waardoor je een strakke lijn krijgt ipv een correcte grafiek...

[ Voor 5% gewijzigd door bioscrasher op 14-01-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
@bioscrasher strakke temperatuur. Mooi toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

[...]

@DIY mooi bedacht! Uiteraard wel icm de meegeleverde stroomspoelen.
Heeft dit dan niet hetzelfde effect als de begrenzing van de maximale aanvoertemperatuur en de maximale overschreiding daarvan?
Sinds ik de delta T naar 5 graden heb gebracht is er rust in de tent en komt mijn Nibe bijna nooit boven de 45 graden uit, een enkele uitschieter van 49 graden daargelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
bioscrasher schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Heeft dit dan niet hetzelfde effect als de begrenzing van de maximale aanvoertemperatuur en de maximale overschreiding daarvan?
Sinds ik de delta T naar 5 graden heb gebracht is er rust in de tent en komt mijn Nibe bijna nooit boven de 45 graden uit, een enkele uitschieter van 49 graden daargelaten.
Ik heb de stroomspoelen niet ontvangen (melding van gemaakt bij Nibe maar ja die zegt dat ze er niet altijd bij zijn en verwijst naar de installateur -het blijft een arrogante importeur-) maar de AMS heeft een stroommeting in de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

marcgk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Waar ik ook tegenaan loop is dat wij een serre hebben met veel glas (wel tripple) en daar voelt het kouder. Ik zou dus eigenlijk daar wat meer warmte willen hebben. Nu staan alle groepen van de vloerverwarming vol open, en kan ik die groep niet harder zetten. Het enige wat ik dan kan doen volgens mij is de andere groepen wat zachter zetten. Echter wordt de totale flow in de hele installatie dan minder en kom ik ook onder het minimale debiet dat Nibe aangeeft in de handleiding. Ik hoor graag ideeën van anderen hier over.

De vloerverwarming is in september aangelegd (ingefreesd) en ligt hoh op 10 cm. Ik heb toen wat discussie gehad over de diameter van de leidingen: ik wilde eigenlijk 16mm maar het bedrijf dat de vloerverwarming kwam infrezen deed alleen maar 14mm en dat ligt er nu ook in (dat is miscommunicatie geweest en op dat moment had ik eigenlijk geen opties meer). Met 16mm had ik waarschijnlijk meer flow gehad, maar geen idee hoeveel meer (en aan de vloer valt nu ook niets meer te veranderen).

Het valt me op ook op dat gisteren ongeveer 50% van de defrosts mislukt. Sinds vrijdagavond zijn er 14 defrosts geweest, en daarvan zijn er 7 niet gelukt (de Nibe app geeft dan 'Storing max. tijd' aan en in HA zie ik een code 5 staan. Weet iemand wat die 'storing max. tijd' precies betekent, waardoor het veroorzaakt zou kunnen worden en of dat mislukken van zo'n defrost nadelige gevolgen heeft voor de werking van de installatie? De dagen daarvoor (toen het buiten kouder was en er ook meer defrosts waren) gingen ze wel allemaal goed.
Hier draait de waterpomp tijdens een run op 35%, pauze 20%. 6 groepen 18x2 + wat kleine radiatoren.

Zijn je leidingdiameters tussen de verdelers en naar de wp wel groot genoeg?
Of is de flow door je radiatoren te groot, omdat het de makkelijkste weg vormt? In dat geval zou je de radiatoren kunnen knijpen zodat je meer flow door de vvw krijgt.

Als je toch zo veel groepen hebt, dat je met 100% nog niet aan de benodigde flow komt in specifieke groepen en dus nog niet kan knijpen, is een buffervat icm grotere circulatiepomp wellicht een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

bioscrasher schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:06:
[...]

Thx. Ik heb geen stroomspoelen, dus de meting gaat zoals @Knowbody aangeeft obv de meting in de buitenunit.

Bij begrenzing op maximaal verschil stopt de wp bij overschreiding (zover ik weet) en gaan de GM naar 0. Bij de begrenzning op de stroom (A) word hij begrenst, maar draait hij door.

De maximale aanvoertemp begrenzen is een interessante, maar kom je bij lagere buitentemperaturen dan niet in de knoei om de tent warm te houden icm radiatoren?
Ik weet ook niet wat het beste is. Voor mij werkt de huidige opzet, maar heb ook nog geen -10 of lager gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door DIY op 14-01-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Hier draait de waterpomp tijdens een run op 35%, pauze 20%. 6 groepen 18x2 + wat kleine radiatoren.
Dat is wel laag en stil, die 35%.

Hier de UPM2 25-70 en die gaat steeds naar de max.

Wat voor pomp heb je
Wat voor afgiftesysteem
Welke WP

Overigens in de SMO S40 kun je ook nog aangeven welke pomp er geïnstalleerd is.

[ Voor 18% gewijzigd door Knowbody op 14-01-2024 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
DIY schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Als je factor op 0 stast heeft je RMU geen invloed. 1x0=0 (als je binnentemp 1 graad afwijkt van het setpoint past hij de aanvoertemp met factor 0 aan en dat is dus geen aanpassing...)

Ps Hoe heb jij de RMU op je smo20 aangesloten?
Sorry, late reactie, heb nogal veel in het vliegtuig gezeten afgelopen dagen.

Factor 0 is dan geen verschuiving, maar ik denk dat de RMU nog wel aangeeft of de gewenste temperatuur bereikt is toch?
RMU op SMO20 is aangesloten door de installateur (op verzoek van vorige eigenaar) en is kort daarna failliet gegaan.
Over twee maanden moet mijn binnen-unit een maand of twee uit en van zijn plek om een vloer te storten (er ligt nu continu vochtig straatwerk in mijn schuur), dan kan ik eens kijken hoe en waar het zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

RISL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Factor 0 is dan geen verschuiving, maar ik denk dat de RMU nog wel aangeeft of de gewenste temperatuur bereikt is toch?
RMU op SMO20 is aangesloten door de installateur (op verzoek van vorige eigenaar) en is kort daarna failliet gegaan.
Over twee maanden moet mijn binnen-unit een maand of twee uit en van zijn plek om een vloer te storten (er ligt nu continu vochtig straatwerk in mijn schuur), dan kan ik eens kijken hoe en waar het zit.
Ben benieuwd, want ik dacht dat de rmu geen optie bij de smo 20 was.

De rmu geeft bij factor 0 inderdaad wel de ruimtetemperatuur aan. Alleen kan hij niet corrigeren omdat er geen verschuiving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
@DIY begin nu te twijfelen of het wel een smo20 is.
Ik dacht eens een heel ander plaatje te hebben gezien, maar dat is de S40 geweest.

Is er eenvoudig het verschil te zien tussen smo 20 en 40? De plaatjes op internet geven niet geheel uitsluitsel, maar ik denk nu toch dat het een smo 40 is omdat ik die 4 menu's heb, zie foto hieronder.

Zoals gezegd, de installateur van destijds is failliet en er is geen rekening of andere documentatie overgegaan van de vorige eigenaar naar ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsX6tyIIeZa3rJoTjZInIIwRUDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QleIa6m3UwhkNNEF8sGJYmqO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:46:
[...]

Dat is wel laag en stil, die 35%.

Hier de UPM2 25-70 en die gaat steeds naar de max.

Wat voor pomp heb je
Wat voor afgiftesysteem
Welke WP

Overigens in de SMO S40 kun je ook nog aangeven welke pomp er geïnstalleerd is.
Waterpomp UPM2 25-70
Warmtepomp F2040-6 met smo20
6 vvw groepen met 18x2 slangen. Hoh onbekend. Pomploze LTV verdeler. Geen buffervat.
Verder een handdoekradiator en wat kleine radiatoren in een 1 pijpsysteem, die mogen meedoen vanwege de minimale waterinhoud.
Buitenunit staat aangesloten met 32mm terrendis, dus daar zit geen weerstand.

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 14-01-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

RISL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:24:
@DIY begin nu te twijfelen of het wel een smo20 is.
Ik dacht eens een heel ander plaatje te hebben gezien, maar dat is de S40 geweest.

Is er eenvoudig het verschil te zien tussen smo 20 en 40? De plaatjes op internet geven niet geheel uitsluitsel, maar ik denk nu toch dat het een smo 40 is omdat ik die 4 menu's heb, zie foto hieronder.

Zoals gezegd, de installateur van destijds is failliet en er is geen rekening of andere documentatie overgegaan van de vorige eigenaar naar ons.

[Afbeelding]
Dat is een SMO40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
pbleijsw schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:05:
Iemand enig idee?

@Kandidat
Dit lijkt op jouw issue.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij jou lijkt het veel vaker voor te komen, Bij mij was het 2x, vroeg in de ochtend (koud) waarbij de WP waarschijnlijk slim wilde doen (laag prijspunt, SPA staat aan) maar er daardoor iets teveel ijs ontstond. Leek op een serie defrosts die niet goed lukte. Daardoor gingen de GM omlaag denk ik, want tijdens defrosten kon hij deze niet wegwerken. Mijn bijverwarming staat op 600 (dus -660 GM voordat deze aan mag), maar kwam er niet bij meen ik. Bleef uiteindelijk niet lang steken in beide gevallen, dus denk dat defrost op een gegeven moment lukte.

[ Voor 3% gewijzigd door Kandidat op 14-01-2024 20:07 ]

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:21
Knowbody schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:06:
[...]
Als ik tijdens gebruik dat vinkje aan of uit zet doet hij er niets mee. Dus uit / aan was nodig maar volgens mij moet ik veel geduld hebben. Misschien is het ding nog aan het zelfleren. De ingestelde temperatuur is allang bereikt en hij berekent op een bepaald moment een lagere temperatuur, dat leek goed. Even later schoot ie weer door met z'n berekende temperatuur, en dat begreep ik niet.

Eigenlijk wil ik het eens een weekje zo laten draaien. Tot nu toe nooit dat geduld gehad.

Ik blijf namelijk van mening dat al dat getweak eigenlijk helemaal niet nodig zou moeten zijn. De S-serie heeft zoveel slimmigheid dat het toch gewoon goed moet werken zo uit de doos.
Afgiftesysteem is goed namelijk en veel instellingen staan nu weer op een soort default.

Het is niet dat ik ontevreden ben, het werkt namelijk wel. Ik ben gewoon nog steeds bezig met uitproberen om het goed te doorgronden, dat is mijn doel.
Ik heb ook liggen stoeien met de RMU S40. Ik heb het idee dat er een integrerende functie in zit.
Dus niet zoals in het schema van Henielma (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69701200), waar het alleen een p functie heeft.

Dus wat volgens mij gebeurt is dat als bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur een stuk lager is dan het setpoint, dan wordt dit verschil ge-integreert. Maar omdat een systeem met vloerverwarming super traag is, blijft de integrator waarde flink oplopen, waardoor je flinke overshoot krijgt. Doordat je de regelaar niet kunt instellen, is het gewoon niet bruikbaar. Dit staat ook in de handleiding van de SMO S40 8)7 .

Mocht je willen testen of de regelaar stabiel is, dan zou je in het klokprogramma het setpoint kunnen laten verspringen van bijvoorbeeld 21 -> 19 -> 21 (setpoint voor bijvoorbeeld 1 dag op een andere waarde). Dan zie je goed wat de regelaar doet, en je ruimtetemperatuur. Oftewel, de stapresponsie van de regelaar.

Nu heb ik een regeling in Home Assistant, die heel rustig af en toe de offset van de stooklijn wijzigt. Dit wil ik niet te vaak doen, omdat het een traag systeem is, en niet te vaak de parameter wil wijzigen vanwege maximale aantal write cycles van het geheugen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Gurk2 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Ik heb ook liggen stoeien met de RMU S40. Ik heb het idee dat er een integrerende functie in zit.
Dus niet zoals in het schema van Henielma (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69701200), waar het alleen een p functie heeft.

Dus wat volgens mij gebeurt is dat als bijvoorbeeld de ruimtetemperatuur een stuk lager is dan het setpoint, dan wordt dit verschil ge-integreert. Maar omdat een systeem met vloerverwarming super traag is, blijft de integrator waarde flink oplopen, waardoor je flinke overshoot krijgt. Doordat je de regelaar niet kunt instellen, is het gewoon niet bruikbaar. Dit staat ook in de handleiding van de SMO S40 8)7 .

Mocht je willen testen of de regelaar stabiel is, dan zou je in het klokprogramma het setpoint kunnen laten verspringen van bijvoorbeeld 21 -> 19 -> 21 (setpoint voor bijvoorbeeld 1 dag op een andere waarde). Dan zie je goed wat de regelaar doet, en je ruimtetemperatuur. Oftewel, de stapresponsie van de regelaar.

Nu heb ik een regeling in Home Assistant, die heel rustig af en toe de offset van de stooklijn wijzigt. Dit wil ik niet te vaak doen, omdat het een traag systeem is, en niet te vaak de parameter wil wijzigen vanwege maximale aantal write cycles van het geheugen.
Dank voor je uitleg!

Mogelijk gaat het met een BT50 als voeler dan anders, maar die heb ik niet.

Ik weet dat het in de handleiding staat, en wilde ervaren of het misschien ontmoedigd werd doordat gebruikers mogelijk steeds de temperatuur veranderen in een programma. In andere handleidingen ben ik ook wel tegengekomen dat je het op dezelfde waarde moet laten, wat logisch is en wat dan ook mijn plan was. Ik ga het een weekje aanzien.

Het moet namelijk gewoon goed kunnen werken met een traag systeem, mits hij op tijd de berekende Ta weer gaat aanpassen als hij constateert dat de temperatuur dalende is een het setpoint dreigt te onderscheiden. Gisteren verlaagde hij de berekende Ta flink toen hij 0.3 over het setpoint zat en is uren uit geweest. Maar toen hij het setpoint weer naderde zag ik geen verhoging van de berekende Ta, wat m.i. gewoon door de Nibe kabouters zo zou moeten worden geprogrammeerd. Misschien zit er een lerende curve in.

PS ik heb ook al iets bereikt met Domotica waardoor het best een deftig systeem kan worden maar blijf van mening dat het zo uit de doos ook goed moet kunnen zijn (en het is mogelijk gewoon dus niet perfect). Dus nu een experiment met back to basic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martius
Brrrrrrr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlQWylOCTnXNuteecJQEThVPKcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yg77qkmfbgzbLpqoiDmBt5BW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

DIY schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:34:
@lps je stooklijn staat niet goed, hierdoor toert hij onnodig op. De RMU schuift je stooklijn nu nl fors omhoog en omlaag omdat je voor vvw zo'n grote factor hebt en daar reageert je wp op.

De invloed van de RMU moet je eerst tijdelijk uitzetten of de factor op 0 tot de stooklijn correct is(!)
je stooklijn moet dan steiler dus bv 6. Om dan te voorkomen dat het met hogere buitemperaturen te warm word moet de verschuiving naar beneden. Start eens met 6-2. Als het huis dan het setpoint niet haalt een hogere stooklijn kiezen en als het te warm word een lagere..aanpassingen beperken tot 1 per dag.

Straks in het tussenseizoen, als het langere tijd >5°C is, kun hetzelfde doen, maar dan gebruik je de verschuiving om te voorkomen dat het te warm of koud word.
Als de temperatuur in huis goed blijft zet je de RMU factor weer van 0 maar 1 of kleiner.

Zodra de stooklijn klopt, kun je met de andere opties die ik en andere beschreven hebben -in dit topic- je wp wat temperen zodat hij minder heftig optoert. Houd er wel rekening mee dat de naregeling en garage onrustig gedrag en plotseling optoeren in de hand werken.
Ik heb inmiddels al de juiste stooklijn gevonden, namelijk 4-4. Ik zou dus eigenlijk naar 3 kunnen gaan maar dan kom ik weer bij het probleem uit van het optoeren (lees:herrie) van de warmtepomp. In stooklijn 4 is dit als de buitenunit half bevroren is ook het geval, maar goed dat is beter dan de hele tijd.
Weer iemand soms of en zo ja hoe je het maximale toerental van de buitenunit kan begrenzen tot maximaal stap 5?

Verder vind ik het stroomverbruik nog steeds veel.
Afgelopen 2 dagen bijna 50KwH vandaag met een beetje middagzon komt hij uit op 43KwH.
Maar waarschijnlijk zal dit wel aan mij liggen. Ik heb gisteren de beng-berekening van de woning erbij gezocht en deze gaat uit van 14000KwH stroomverbruik voor verwarmen en koelen. Dat is gemiddeld 40KwH per dag over het gehele jaar gezien, en dan komt er ook nog eens de garage bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
lps schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:18:
[...]

Ik heb inmiddels al de juiste stooklijn gevonden, namelijk 4-4. Ik zou dus eigenlijk naar 3 kunnen gaan maar dan kom ik weer bij het probleem uit van het optoeren (lees:herrie) van de warmtepomp. In stooklijn 4 is dit als de buitenunit half bevroren is ook het geval, maar goed dat is beter dan de hele tijd.
Weer iemand soms of en zo ja hoe je het maximale toerental van de buitenunit kan begrenzen tot maximaal stap 5?

Verder vind ik het stroomverbruik nog steeds veel.
Afgelopen 2 dagen bijna 50KwH vandaag met een beetje middagzon komt hij uit op 43KwH.
Maar waarschijnlijk zal dit wel aan mij liggen. Ik heb gisteren de beng-berekening van de woning erbij gezocht en deze gaat uit van 14000KwH stroomverbruik voor verwarmen en koelen. Dat is gemiddeld 40KwH per dag over het gehele jaar gezien, en dan komt er ook nog eens de garage bij.
Ik vermoed dat je dat laatste nog mag delen door 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Dat dacht ik eerst ook, maar aangezien ze de elektriciteitsopwekking van de pv-panelen niet met factor 4 verrekenen lijkt mij dat niet het geval.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9VGlvE22ND4xq7yNIeGy91_xvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hg4MiBZsPukSTFU4fYN2IC4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

lps schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:18:
[...]

In stooklijn 4 is dit als de buitenunit half bevroren is ook het geval, maar goed dat is beter dan de hele tijd.
De afgelopen dagen zijn de 'perfect storm' voor defrosts: hoge luchtvochtigheid, rond het vriespunt en sneeuw of regen.
Doordat er rijp (ijs) aan de condensor komt word het steeds moeilijker voor de fan om voldoende lucht er doorheen te trekken, dus moet hij wel optoeren. Dat had je ook al gemerkt en is niet direct te begrenzen.

Je probeert dus het symptoom (optoeren vd fan) te bestreiden ipv de oorzaak te achterhalen. Een oorzaak kan zijn dat er een grote warmtevraag is en/of een grote delta T in je afgifte systeem. Ook sterk wisselende belasting (naregeling) kan ervoor zorgen dat er pieken ontstaan in de warmtevraag. Je wp zal daardoor de condensor snel onder 0 trekken waardoor deze invriest. Daarnaast toert je fan op om voldoende luchtstroom te hebben om warmte aan te ontrekken (bij weinig lucht word de condensor nog kouder en vriest nog sneller aan). Ook word de wp minder efficient.
Als er niet voldoende flow (lees minder dan 2l/min door elke vvw groep gaat kan het water in de vloer te ver afkoelen (grote delta T). Dit kun je controleren en eventueel het pompdebiet verhogen.

Goed dat je een (betere) stooklijn hebt gevonden. Je zult dit nog eens moeten herhalen bij temperaturen ruim boven het vriespunt (ca 8-10°C) om te bepalen of de verschuiving klopt. Persoonlijk zou ik dat ook eens doen als het de hele dag goed vriest, want je hebt nu precies de dagen te pakken dat het net op of boven 0°C is.

Wat betreft je verbruik: bij mij is het verschil tussen 5°C en -3°C in verbruik van de wp ca. 400W versus 1400W. Jou wp is 10kW groter...

Tot slot: Er zijn er afgelopen week verschillende manieren de revue gepasserd om het vermogen van je wp te begrenzen en het gedrag rustiger te maken. Lees eens terug.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 15-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:42:
[...]

De afgelopen dagen zijn de 'perfect storm' voor defrosts: hoge luchtvochtigheid, rond het vriespunt en sneeuw of regen.
Doordat er rijp (ijs) aan de condensor komt word het steeds moeilijker voor de fan om voldoende lucht er doorheen te trekken, dus moet hij wel optoeren. Dat had je ook al gemerkt en is niet direct te begrenzen.

Je probeert dus het symptoom (optoeren vd fan) te bestreiden ipv de oorzaak te achterhalen. Een oorzaak kan zijn dat er een grote warmtevraag is en/of een grote delta T in je afgifte systeem. Ook sterk wisselende belasting (naregeling) kan ervoor zorgen dat er pieken ontstaan in de warmtevraag. Je wp zal daardoor de condensor snel onder 0 trekken waardoor deze invriest. Daarnaast toert je fan op om voldoende luchtstroom te hebben om warmte aan te ontrekken (bij weinig lucht word de condensor nog kouder en vriest nog sneller aan). Ook word de wp minder efficient.
Als er niet voldoende flow (lees minder dan 2l/min door elke vvw groep gaat kan het water in de vloer te ver afkoelen (grote delta T). Dit kun je controleren en eventueel het pompdebiet verhogen.

Goed dat je een (betere) stooklijn hebt gevonden. Je zult dit nog eens moeten herhalen bij temperaturen ruim boven het vriespunt (ca 8-10°C) om te bepalen of de verschuiving klopt. Persoonlijk zou ik dat ook eens doen als het de hele dag goed vriest, want je hebt nu precies de dagen te pakken dat het net op of boven 0°C is.

Wat betreft je verbruik: bij mij is het verschil tussen 5°C en -3°C in verbruik van de wp ca. 400W versus 1400W. Jou wp is 10kw groter...

Tot slot: Er zijn er afgelopen week verschillende manieren de revue gepasserd om het vermogen van je wp te begrenzen en het gedrag rustiger te maken. Lees eens terug.
De verdamper.

Condensor zit binnen ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:58:
[...]

De verdamper.

Condensor zit binnen ! _/-\o_
Nee, de mijne staat nog op koelen _O-

En ze zitten hier beide in het monoblock buiten... >:)

maar je hebt gelijk....alleen weet iedereen bij condensor dat je dat 'metalen ding met ijs eraan' achterop de wp bedoelt.

[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 15-01-2024 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Ik snap dat deze dagen voor een luchtwarmtepomp zo ongeveer de slechtste omstandigheden zijn die je maar kunt hebben. Maar zoals ik in mijn eerste bericht aangaf gaat hij bij een lagere stooklijn vrijwel direct in een hoog toerental draaien, ook bij droge lucht en als hij dus niet bevriest. de delta T is tijdens bedrijf tussen de 4 en 5 graden de flow per groep is 2.1L per minuut. Ik ben gewoon benieuwd waarom hij bij 7 graden heerlijk rustig draait en bij 5 graden direct als een malle tekeer gaat en dat vervolgens niet doet bij een hogere stooklijn terwijl je dan eerder een grotere delta T hebt en wisselende belasting door de naregeling.

En ik ben volop aan het teruglezen, maar 208 pagina's is niet zomaar iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

lps schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:04:
Ik snap dat deze dagen voor een luchtwarmtepomp zo ongeveer de slechtste omstandigheden zijn die je maar kunt hebben. Maar zoals ik in mijn eerste bericht aangaf gaat hij bij een lagere stooklijn vrijwel direct in een hoog toerental draaien, ook bij droge lucht en als hij dus niet bevriest. de delta T is tijdens bedrijf tussen de 4 en 5 graden. Ik ben gewoon benieuwd waarom hij bij 7 graden heerlijk rustig draait en bij 5 graden direct als een malle tekeer gaat en dat vervolgens niet doet bij een hogere stooklijn terwijl je dan eerder een grotere delta T hebt en wisselende belasting door de naregeling.

Kijk eens naar de temperatuur van de verdamper bij 5°C @Knowbody :*) Waarschijnlijk duikt hij dan al onder 0...
Flow lijkt inderdaad ok.

[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 15-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
DIY schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Kijk eens naar de temperatuur van de verdamper bij 5°C @Knowbody :*) Waarschijnlijk duikt hij dan al onder 0...
Flow lijkt inderdaad ok.
Jij leert snel!

oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
lps schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:04:
Ik snap dat deze dagen voor een luchtwarmtepomp zo ongeveer de slechtste omstandigheden zijn die je maar kunt hebben. Maar zoals ik in mijn eerste bericht aangaf gaat hij bij een lagere stooklijn vrijwel direct in een hoog toerental draaien, ook bij droge lucht en als hij dus niet bevriest. de delta T is tijdens bedrijf tussen de 4 en 5 graden de flow per groep is 2.1L per minuut. Ik ben gewoon benieuwd waarom hij bij 7 graden heerlijk rustig draait en bij 5 graden direct als een malle tekeer gaat en dat vervolgens niet doet bij een hogere stooklijn terwijl je dan eerder een grotere delta T hebt en wisselende belasting door de naregeling.

Bedoel jij niet dat bij lage buitentemperatuur zelfs een gevraagd setpoint vanuit de regeling overruled wordt door de firmware van de buitenunit?
Ik zie soms 25 Hz gevraagd terwijl hij op 35 Hz blijft hangen. Ik vermoed dan ook dat het te maken heeft met zelfbescherming omwille van de smering. In het koudemiddel zit ook een smeerolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lps

lps

Nou, dat is dus mijn vraag.

Als ik bij een lage buitentemperatuur tijdens een run de stooklijn verander van 2 in 5 gaat de buitenunit direct het toerental verlagen. Dat is mijn inziens een instelling, maar ik kan de logica ervan niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
lps schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:28:
Nou, dat is dus mijn vraag.

Als ik bij een lage buitentemperatuur tijdens een run de stooklijn verander van 2 in 5 gaat de buitenunit direct het toerental verlagen. Dat is mijn inziens een instelling, maar ik kan de logica ervan niet begrijpen.
Bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MCPLangeveld
  • Laatst online: 06-10 13:42
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
[...]

Besteldatum, 13-09-2023.
Leverdatum, 22-09-2023

Nibe S735 Ventilatiewarmtepomp in combinatie met een SAM S42 module voor verwarmen binnenkomende lucht (tbv balansventilatie).

Hoe ik beide toestellen moet combineren is nog even de vraag, maar aangezien ze zoveel eerder geleverd zijn als verwacht kan ik daar nog even over nadenken.

[Afbeelding]
Ik ben me ook op deze combinatie aan het oriënteren, dus benieuwd naar de ervaringen.
Vragen die me bezighouden:
- het lijkt me wat omslachtig om de WTW rol met het watercircuit te doen, geeft dat geen verliezen?
- werkt het ook met koelen van de lucht en vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Gisteren maakte onze WP volgens schoonvader 'het geluid van een oude trekker'. Tikkend geluid. Heb het zelf niet gehoord, maar vermoed dat het kwam door ijsvorming onderin de ring om de ventilator, waar de bladen tegenaan tikten. Iemand ook zo iets meegemaakt?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David9
  • Laatst online: 28-09 10:18
Kandidat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:
Gisteren maakte onze WP volgens schoonvader 'het geluid van een oude trekker'. Tikkend geluid. Heb het zelf niet gehoord, maar vermoed dat het kwam door ijsvorming onderin de ring om de ventilator, waar de bladen tegenaan tikten. Iemand ook zo iets meegemaakt?
De optie ventilator ontdooien (zie handleiding) kun je aanzetten. Dit is een optie voor de grotere machines.
Plus een check op waterpasheid is aan te raden. waterpas op het chasis niet op de kappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Relatieve graadminuten bijverwarming nu op 1500 gezet. Standaard waarde is de bekende 400.

Curve verwarming staat op 1-1. Dat betekent dat er dus lage Ta's worden berekend en in zulke gevallen heeft de unit er baat bij dat hij niet als een malle probeert om graadminuten weg te werken. Juist na defrost wil je een rustige opbouw ipv een flinke overschrijding van de berekende Ta!

Heb je de stooklijn wat hoger, dan wil je juist minder getreuzel en kun je wellicht de waarde wat strakker zetten. Ipv 400 kun je dan kiezen voor 200 of zelfs 100 als de WP over-gedimensioneerd is.

De vrijgave voor de bijverwarming dien je dan wel aan te passen, die staat op +5 gr. Dat kan dan beter op een hele lage waarde. Of je zet de bedrijfsstand op handmatig en daarbij de bijverwarming uitgevinkt.

Rustiger gedrag vanaf 13.00, het moment dat de aanpassing is gedaan.

Later werd het nog rustiger, dat is mogelijk de bemoeienis van de RMU die voorbij het setpoint was gekomen.

Buitentemperatuur de hele dag 0 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tuqVyHof3ltrf2qsh9hE0vNzx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U27550NLH9ZOwwACw6QSyvUR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Knowbody op 16-01-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Kandidat schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:43:
Jazeker, heb twee jaar geleden hetzelfde gehad. Er zat ijs op de ventilatorbladen en dat tikte tijdens het draaien tegen het rooster.

Vermoedelijk is er na een defrost vocht achter gebleven op de ventilator wat weer bevroren is en zo kleine ijspegeltjes vormde. Heb het daarna nooit meer gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
In navolging van @Knowbody hieronder een korte update aangaande mijn "experiment".

De timing van de SWW runs blijven een uitdaging. Met name het temperatuur verlies tussen het verwarmen en het gebruik zitten mij in de weg. Gemiddeld verloor het SWW 2-3 graden tussen verwarmen en gebruik en dat lijkt mij zonde van de energie. Daarnaast moest ik geregeld handmatig een SWW-run af trappen om nog genoeg SWW te hebben.

Om deze reden nu het verwarmen zo dicht mogelijk tegen het verbruik-moment aangezet met name vanwege:
  1. SWW is het warmst want SWW-run is net afgerond
  2. Na gebruik (3-4 douchen) is er nog voldoende SWW over tot aan volgende run
  3. SWW-run zorgt nu niet voor minder nachtverlaging waarmee het 's ochtends warmer is
  4. Minder handmatige SWW-runs
Om bovenstaande te behalen heb ik wel een aantal aanpassingen gedaan, namelijk:
  1. Schema SWW-run omgegooid (joh ;) )
  2. SWW profielen aangepast naar defaults of iets hoger gezet. Ik had namelijk de profielen verlaagd in de zomer, in de winter misschien handiger om ze wat hoger in te stellen.
Wat ik ook heb gedaan, en dat staat hier los van, is een Block. Freq ingesteld tussen 100-120Hz. Wat een "herrie" geeft die frequentie. Overigens geeft de frequentie tussen 60-70Hz dezelfde herrie alleen zie ik het niet zo zitten om midden in de range een block in te stellen. Het systeem trekt het nog prima en ik ervaar dan ook geen hinder van deze blokkade.

Verbruik sinds begin dit jaar zit op gemiddeld 22Kwh met een geschat COP van 4,5. Geschat SCOP sinds half Feb. 2023 is 4,4.

Pagina: 1 ... 52 ... 96 Laatste