Heb je de lijn met je berekende aanvoertemperatuur? Heeft je ruimtesensor daar misschien effect op?Hippe Lip schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:20:
Het is idd zo dat de temperatuur oploopt. Maar waardoor snap ik niet.
Het vreemde is bijvoorbeeld dat om 12:00 uur de temperatuur in het buffervat een aantal graden oploopt en die graadminuten dus ook, maar de compressor draait toch echt niet. En voordat je het zegt: alle bijverwarming is uitgeschakeld.
Ik heb er wat rode lijnen ingezet. Bij die eerste lijn draait de compressor echt niet, maar lopen de graadminuten op tot de tweede lijn.
En als de compressor gaar draaien (3e lijn) dan lopen de graadminuten nog even AF…
[Afbeelding]
Gewoon de id’s van desbetreffende sensors uitzoeken en inderdaad die verwerken in het door jou eerder geplaatste stukje yaml. Als de je die specifieke entiteiten niet kan vinden, moet je ze misschien handmatig aanzetten via Intergrations > Nibe Heatpump > “x entities”. Dan krijg je een overzicht met bizar veel entiteiten/sensoren waarvan je de voor jou relevante sensoren aan moet zetten. Mochten ze hier ook niet tussen staan, dan ondersteunt jouw wp deze misschien niet?DJR schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:31:
Dus zoiets:
YAML:
1 2 3 4 5 6 - sensor: - name: "Nibe S1155 COP Total" unique_id: "nibe_s1155_cop_energy" unit_of_measurement: "" state: > {% set nibe_s1155_out_energy_cop = states('sensor.nibe_s1155_out_energy_heating') | float + states('sensor.nibe_s1155_out_energy_hot_water') | float %}
Wat er bij mij nog aan ontbreekt is dat ik ergens nog moet definieren wat sensor.nibe_s1155_out_energy_heating en sensor.nibe_s1155_out_energy_hot_water is want deze namen worden niet herkend. Moet ik die nog ergens definieren en linken aan de daadwerkelijke sensor benamding van de S1155? De modbus koppeling is gemaakt, dus ik krijg alle sensors door in HA.
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
@DJR een door het apparaat opgegeven COP is per definitie altijd beter dan helemaal niets _ in mijn geval - maar ik heb ergens het gevoel dat de door de Nibe opgegeven COP overeenkomt met een slager die zijn eigen vlees k(l)eurt.DJR schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:37:
Ik probeer voor mijn Nibe S1155-12 de COP in Home Assistant weer te geven. Ik heb de volgende YAML code hiervoor gekopieerd van de HA community. Ik krijg helaas de grafiek niet aan de praat omdat de sensors niet herkent worden. Lijkt me een kleinigheid maar ik vind de oplossing niet. Misschien jullie wel?
[Afbeelding]
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 - sensor: - name: "Nibe S1155 COP Total" unique_id: "nibe_s1155_cop_energy" unit_of_measurement: "" state: > {% set nibe_s1155_out_energy_cop = states('sensor.nibe_s1155_out_energy_heating') | float + states('sensor.nibe_s1155_out_energy_hot_water') | float %} {% set nibe_s1155_in_energy_cop = states('sensor.nibe_s1155_in_energy_heating') | float + states('sensor.nibe_s1155_in_energy_hot_water') | float %} {{ (nibe_s1155_out_energy_cop / nibe_s1155_in_energy_cop) | float | round(2) }} - sensor: - name: "Nibe S1155 COP Heating" unique_id: "nibe_s1155_cop_energy_heating" unit_of_measurement: "" state: > {% set nibe_s1155_out_heating = states('sensor.nibe_s1155_out_energy_heating') | float %} {% set nibe_s1155_in_heating = states('sensor.nibe_s1155_in_energy_heating') | float %} {{ (nibe_s1155_out_heating / nibe_s1155_in_heating) | float | round(2) }} - sensor: - name: "Nibe S1155 COP Hot water" unique_id: "nibe_s1155_cop_energy_hot_water" unit_of_measurement: "" state: > {% set nibe_s1155_out_hot_water = states('sensor.nibe_s1155_out_energy_hot_water') | float %} {% set nibe_s1155_in_hot_water = states('sensor.nibe_s1155_in_energy_hot_water') | float %} {{ (nibe_s1155_out_hot_water / nibe_s1155_in_hot_water) | float | round(2) }}
Mijn definitie van COP is de opgenomen stroom delen op de afgegeven warmte.
Heeft jouw Nibe een eigen stroommeting en energiemeting - á lá kamstrup - of doet ie een well ejucated guess?
Hier een Kamstrup aan het voorbereiden, leuk voor tijdens de zomervacatie want het draait nu - weliswaar met 14 stuks 120mm fans over de drie platen van mijn 33 Radson van 180 x 30cm - zoals het maar is.
Wat ben ik jaloers op de mensen die een vloerverwarming hebben laten leggen tijdens de bouw van hun huis!
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Er lijkt duidelijk een relatie met de temperatuur in het buffervat en de graadminuten.Hippe Lip schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:20:
Het vreemde is bijvoorbeeld dat om 12:00 uur de temperatuur in het buffervat een aantal graden oploopt en die graadminuten dus ook, maar de compressor draait toch echt niet. En voordat je het zegt: alle bijverwarming is uitgeschakeld.
Ik heb er wat rode lijnen ingezet. Bij die eerste lijn draait de compressor echt niet, maar lopen de graadminuten op tot de tweede lijn.
En als de compressor gaar draaien (3e lijn) dan lopen de graadminuten nog even AF…
[Afbeelding]
Je hebt een S1255 water-water warmtepomp en een buffervat. Dat vat zit extern lijkt me, en daar zitten dan ook sensoren en een pomp. Ik denk dat je daar op moet focussen.
Die externe pomp, je afgiftesysteem, de flow, SWW etc. Hoe ziet dat er uit? Heb je wellicht zoneregeling?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
:strip_exif()/f/image/iXiFcOQqwG2II3kVuTAZQKeC.jpg?f=fotoalbum_large)
In Myuplink zie je ook wel eens wat nieuws.
Hier lees ik nu dat al sinds de vorige versie (2.24.3) er een mogelijkheid is gekomen een defrost te doen vanuit het boilervat. In de release notes werd dat genoemd maar nu blijkt dat als ze de F2040 of F2050 vermelden, dat ook van toepassing is op de AMS.
2.24.5 draait hier sinds gisteren en ik heb geen issues met de waarden van de weerregeling.
:strip_exif()/f/image/VQsCh1sqSEDU7rvrca6sPxWj.jpg?f=fotoalbum_large)
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat lijkt mij de bijverwarming.Edman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:50:
Even een vraagje als noob warmtepomp houder.Zijn dit een beetje normale uitschieters qua stroomverbruik als de NIBE warmtepomp (F470) in defrost mode gaat? 7 defrost van max. 6375 Watt in 24uur.
[Afbeelding]
Bedankt!
Als je denkt dat die te vroeg inkomt kun je dat vast wel instellen.
Ok, ik zou niet weten wat normaal is eigenlijk. De pomp stond zo al ingesteld in de huurwoning.Knowbody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:02:
[...]
Dat lijkt mij de bijverwarming.
Als je denkt dat die te vroeg inkomt kun je dat vast wel instellen.
Heb wel al wat settings gewijzigd maar nog niet aan de temp./stooklijnen gezeten.
Maar als dit gebruikelijke waardes zijn voor dit moment (qua weer) vind ik het prima zo.
Hier werkt de weerregeling sinds vandaag ook weer.Knowbody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:33:
[Afbeelding]
Hier lees ik nu dat al sinds de vorige versie (2.24.3) er een mogelijkheid is gekomen een defrost te doen vanuit het boilervat. In de release notes werd dat genoemd maar nu blijkt dat als ze de F2040 of F2050 vermelden, dat ook van toepassing is op de AMS.
2.24.5 draait hier sinds gisteren en ik heb geen issues met de waarden van de weerregeling.
[Afbeelding]
Heeft blijkbaar niks met updates te maken, maar server based vanuit nibe aangezien ik het bij de vorige update en de nieuwe beide had en zo uit het niks werkt het weer.
Weet iemand toevallig de binnendiameter van een F/S 1255 (en waarschijnlijk nog veel meer types warmtepompen van 6 kW)? De buitendiameter is DN 22, maar ik wil graag de wanddikte weten.
Ik ben van plan om met een ultrasone flowmeter op deze manier de COP te bepalen in een reeds geïnstalleerd systeem zonder EMK 300.
Ik ben van plan om met een ultrasone flowmeter op deze manier de COP te bepalen in een reeds geïnstalleerd systeem zonder EMK 300.
My case has so many fans that it hovers above the ground
Humzz dat wat ik nog steeds als bug zie is dus een feature 🤔Knowbody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier resulteert het in wp staat op verwarmen, vriest in omdat vochtig en ontrekt beetje warmte. Ontdooien met boiler water, wp vriest nog sneller in want moet “heet” warmwater gaan maken 🙈
Ik zal ze wel niet snappen 😊
Hallo Nibe bezitters,
Wij zijn ook in de markt voor de overgang naar een full electric warmtepomp oplossing. Willen we komend voorjaar laten installeren.
De discussie met een mogelijke installateur is begonnen, en hij biedt voor bestaande bouw naast Wolf (willen we niet kiezen) alleen Nibe.
Een offerte is onderweg, maar op basis van de discussie tot nu toe heb ik een aantal Nibe specifieke vragen.
Die zijn in een eigen topic beschreven.
Klopt deze inschatting van benodigd warmtepompvermogen?
O.a. vroeg ik me af, daar het door Nibe gespecificeerde vermogen van de S2125-12 bij -7/35 “maar” 8.6 kW is, of dat betekent dat er een grote rol is voor een elektrisch element, of dat die 12 kW feitelijk niet gehaald kan worden bij -7 of zelfs -10 graden. Zou fijn zijn als jullie je expertise hieromtrent met me willen delen.
Wij zijn ook in de markt voor de overgang naar een full electric warmtepomp oplossing. Willen we komend voorjaar laten installeren.
De discussie met een mogelijke installateur is begonnen, en hij biedt voor bestaande bouw naast Wolf (willen we niet kiezen) alleen Nibe.
Een offerte is onderweg, maar op basis van de discussie tot nu toe heb ik een aantal Nibe specifieke vragen.
O.a. vroeg ik me af, daar het door Nibe gespecificeerde vermogen van de S2125-12 bij -7/35 “maar” 8.6 kW is, of dat betekent dat er een grote rol is voor een elektrisch element, of dat die 12 kW feitelijk niet gehaald kan worden bij -7 of zelfs -10 graden. Zou fijn zijn als jullie je expertise hieromtrent met me willen delen.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Hallo,
Begrijpt iemand de regeling van de F2040-12 in combinatie met eeb SMO40.
De berekende aanvoertemperatuur is bijvoorbeeld 31.5°C
En de externe aanvoer temperatuur is 35.7°C maar de Nibe moduleert niet terug.
Het zou beter zijn dat hij de hele dag aan staat op bijvoorbeeld 1500w dan telkens een uitschieter naar 3000w. Zie foto's.
Bedankt!
:strip_exif()/f/image/d5rtZmgIlRUhsrmyPRfhwkiy.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zou beter zijn dat hij de hele dag aan staat op bijvoorbeeld 1500w dan telkens een uitschieter naar 3000w. Zie foto's.
Bedankt!
:strip_exif()/f/image/d5rtZmgIlRUhsrmyPRfhwkiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RGogR4sLuhBI5jl6AWgzlcYF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase
Hoi,EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:10:
Hallo Nibe bezitters,
Ik heb niet het antwoord op je vragen, maar misschien helpt mijn ervaring met Nibe ergens in de keuze:
Mijn warmtepomp ervaringen: Nibe F2040-12 SMO40 RMU40
Ik heb ook een Nibe en destijds heeft Nibe zelf de berekening gemaakt. Om het beste rendement te halen over het jaar gezien zou het beter zijn om de unit iets onder te dimensioneren met het gevolg dat het elektrische element af-en-toe bij met springen. Voor de tco zou dit voordeliger zijn dan een unit die overgedimensioneerd is volgens de uitleg van Nibe (aanschaf meegerekend).EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:10:
Hallo Nibe bezitters,
Je zou nog een berekening op kunnen vragen van een wat zwaardere unit, dan kun je zelf het verschil zien.
Ik zou het doen, die S2125-12.EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:10:
Hallo Nibe bezitters,
Buffervat heb ik geen mening over, omdat je alleen radiatoren hebt. Ik neig ernaar dat je dan beter af bent met een buffervat.
De S2125-12 lijkt me voldoende, en een te grote warmtepomp heeft ook nadelen (heb ik zelf last van).
Ten eerste wordt het sporadisch -10 gr.
Ten tweede is er voor die momenten een element
Ten derde denk ik dat je het ook niet koud krijgt met dat element uitgeschakeld.
Belangrijk bij warmtepompen is dat de warmte al in schil zit. Hij hoeft het alleen maar bij te houden. Op de momenten dat dat mogelijk wat moeizamer gaat, verlies je meer warmte dan je erin stopt maar voordat het echt koud is ben je dagen verder en waarschijnlijk is dan de buitentemperatuur alweer gestegen.
Maar ja, je wilt ook nog een boilervat tussendoor meepakken.
Wordt er op verdieping veel warmte gevraagd of staan de radiatoren vooral dicht, ook dat speelt mee.
Blijf je bij radiatoren en wil je toch gasloos, dan vind ik de optie om twee kleinere warmtepompen te nemen ook nog een overweging. Kun je 2 zones maken, boven+boiler en beneden.
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 11:13 ]
Tuurlijk begrijpen wij dat.RollingRacoon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:14:
Hallo,
Bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De retourtemperatuur is al zo hoog dat hij het minimale vermogen niet kwijt kan. Als er te weinig liters water door het systeem stromen, bijvoorbeeld omdat de helft van de radiatoren of zones is dichtgelopen, gaat daarbij -als hij op minimale snelheid draait- de temperatuur van de aanvoer omhoog. Dat is een gevolg.
De graadminuten regeling ziet dat en weet dus dat hij niet gaan pauzeren.
Je stooklijn staat misschien prima als alle ruimtes warmtevraag hebben, maar als zoals gezegd de helft niet meer mee mag doen, klopt ook die stooklijn niet meer. De regeling compenseert dat maar je kunt het wep verbeteren als de mogelijke verklaring die je nu hebt ook klopt met de praktijk.
@knowbody.Knowbody schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Ik zou het doen, die S2125-12.
Buffervat heb ik geen mening over, omdat je alleen radiatoren hebt. Ik neig ernaar dat je dan beter af bent met een buffervat.
Ten eerste wordt het sporadisch -10 gr.
Ten tweede is er voor die momenten een element
Ten derde denk ik dat je het ook niet koud krijgt met dat element uitgeschakeld.
Belangrijk bij warmtepompen is dat de warmte al in schil zit. Hij hoeft het alleen maar bij te houden. Op de momenten dat dat mogelijk wat moeizamer gaat, verlies je meer warmte dan je erin stopt maar voordat het echt koud is ben je dagen verder en waarschijnlijk is dan de buitentemperatuur alweer gestegen.
Maar ja, je wilt ook nog een boilervat tussendoor meepakken.
Wordt er op verdieping veel warmte gevraagd of staan de radiatoren vooral dicht, ook dat speelt mee.
Blijf je bij radiatoren en wil je toch gasloos, dan vind ik de optie om twee kleinere warmtepompen te nemen ook nog een overweging. Kun je 2 zones maken, boven+boiler en beneden.
Bedankt voor antwoord. Dat geeft zeker wat houvast.
Van oudsher verwarmden we de verdieping matig, met radiator thermostaat knoppen op een temperatuur van 15-18 graden, de eigen slaapkamer nog lager (en af en toe een lucht lucht airco om de grootste koude te verwijderen).
Dat zal met de warmtepomp ook zo blijven. En ja, ik denk dat elke dag de boiler weer op temperatuur krijgen wel een noodzaak wordt.
Ik overweeg ook om onder keukenkast een plint boiler te monteren, waarmee toch een aanzienlijk deel van het warmwaterverbruik (nu geschat op 0,4 m3 aan gas verbruik per dag) wordt geëlimineerd (voor de warmtepomp).
Maar dan wel COP 1, niet erg fijn.
Die thermostaatknoppen moet je er wel af halen, want die kunnen dichtlopen en dan je systeeminhoud beperken. Die boiler gaat het probleem niet zijn, dat neemt hij in de regeling wel mee en zoveel koelt hij echt niet af.EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:00:
[...]
@knowbody.
Bedankt voor antwoord. Dat geeft zeker wat houvast.
Van oudsher verwarmden we de verdieping matig, met radiator thermostaat knoppen op een temperatuur van 15-18 graden, de eigen slaapkamer nog lager (en af en toe een lucht lucht airco om de grootste koude te verwijderen).
Dat zal met de warmtepomp ook zo blijven. En ja, ik denk dat elke dag de boiler weer op temperatuur krijgen wel een noodzaak wordt.
Ik overweeg ook om onder keukenkast een plint boiler te monteren, waarmee toch een aanzienlijk deel van het warmwaterverbruik (nu geschat op 0,4 m3 per dag) wordt geëlimineerd (voor de warmtepomp).
Maar dan wel COP 1, niet erg fijn.
Overigens gaan wij nu (het moment was daar doordat de oude kraan lekt) een Quooker plaatsen voor het tapwater in de keuken. De reden dat we nu hiervoor kiezen in plaats van voor weer een gewone kraan is dat ik het water uit de boiler niet helemaal heet genoeg vind voor de afwas. Als de boiler net is opgewarmd (+/- 53 graden) is het wel te doen, maar als hij wat is afgekoeld vind ik het niet warm genoeg meer.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Dank je @AziraphaleAziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Die thermostaatknoppen moet je er wel af halen, want die kunnen dichtlopen en dan je systeeminhoud beperken. Die boiler gaat het probleem niet zijn, dat neemt hij in de regeling wel mee en zoveel koelt hij echt niet af.
Overigens gaan wij nu (het moment was daar doordat de oude kraan lekt) een Quooker plaatsen voor het tapwater in de keuken. De reden dat we nu hiervoor kiezen in plaats van voor weer een gewone kraan is dat ik het water uit de boiler niet helemaal heet genoeg vind voor de afwas. Als de boiler net is opgewarmd (+/- 53 graden) is het wel te doen, maar als hij wat is afgekoeld vind ik het niet warm genoeg meer.
Dat van die thermostaat knoppen had de installateur ook al gezegd, maar dan gaat er wel erg veel warmte naar de slaapkamers?
Of vervang je die door vast instelbare knoppen, zodat er toch nog een handmatige regeling is, maar de radiatorknop niet ongemerkt dicht kan lopen?
We hebben wel het plan een plint boiler onder de keuken bodem te monteren (is net iets meer dan 15 cm moet dus kunnen), dit om dezelfde reden als jij, heter water voor de afwas e.d., maar voor een Quooker hebben we vrees ik geen ruimte. Maar is wel de ideale oplossing denk ik.
Dat los je dus op met het juiste buffervat. Nibe heeft daar mooie principe schemas voor bedacht.EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:14:
[...]
Dank je @Aziraphale
Dat van die thermostaat knoppen had de installateur ook al gezegd, maar dan gaat er wel erg veel warmte naar de slaapkamers?
Of vervang je die door vast instelbare knoppen, zodat er toch nog een handmatige regeling is, maar de radiatorknop niet ongemerkt dicht kan lopen?
We hebben wel het plan een plint boiler onder de keuken bodem te monteren (is net iets meer dan 15 cm moet dus kunnen), dit om dezelfde reden als jij, heter water voor de afwas e.d., maar voor een Quooker hebben we vrees ik geen ruimte. Maar is wel de ideale oplossing denk ik.
Tip
Denk erom dat je bij de plint boiler een goed werkend inlaatsysteem krijgt. Ik heb problemen gehad in de vorige woning waarbij de dekvloer verzadigd is geraakt en de tegelvloer opnieuw kon. Onder de keuken liggen vaak geen tegels en een lekkage van een boiler gaat ongemerkt.
En dat ging om die bewuste 5 liter plint boiler.
Kun je geen laden oid aanpassen zodat daar alsnog ergens een Quooker kan? Zoveel handiger en beter!
0 graden buiten.
Vaste Ta van 26 en het is gewoon behaaglijk in huis.
Goed geluisterd naar @Andrehj 😉
Vaste Ta van 26 en het is gewoon behaaglijk in huis.
Goed geluisterd naar @Andrehj 😉
:strip_exif()/f/image/MIsLbxmo8xhESRwqxxmrfjFu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2024 17:35 ]
@EVfan Inderdaad gewoon de knoppen vervangen door handmatige. En dan de radiatoren eerst goed waterzijdig inregelen en vervolgens zo ver open draaien als je wilt.
En heb je geen kastje onder de gootsteen waar een Quooker in kan? Of zijn het allemaal lades?
En heb je geen kastje onder de gootsteen waar een Quooker in kan? Of zijn het allemaal lades?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Wat die knoppen betreft was ook mijn plan. Waterzijdig inregelen zal wel nodig zijn, want de leiding lengtes en diktes zijn naar de verschillende radiatoren wel verschillend.Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:48:
@EVfan Inderdaad gewoon de knoppen vervangen door handmatige. En dan de radiatoren eerst goed waterzijdig inregelen en vervolgens zo ver open draaien als je wilt.
We hebben wel een keukenkastje, maar daarin staat al heel veel ander spul
Als dat verplaatsbaar is er een andere plek voor zoeken.EVfan schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Wat die knoppen betreft was ook mijn plan. Waterzijdig inregelen zal wel nodig zijn, want de leiding lengtes en diktes zijn naar de verschillende radiatoren wel verschillend.
We hebben wel een keukenkastje, maar daarin staat al heel veel ander spul
Keuken vuilnis/afvalscheiding emmers in een comfortabel geleider systeem.Aziraphale schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:26:
[...]
Als dat verplaatsbaar is er een andere plek voor zoeken.
Verwijderen heeft 0% WAF
Helaas zit het daar ook niet in. Kij hier naar de samenloop van de twee. In de late uren van 6 januari pieken de graadminuten, maar dat loopt niet samen met de boiler. Idem een etmaal later.Knowbody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:35:
[...]
Kan het zijn dat de driewegklep is omgelopen waardoor de sensor BT25 (die heet bij jou misschien BT2 of 3 zoiets) een hogere Ta meet. Achterhaal wat er gebeurt met de waarde vd aanvoertemperatuur.
:strip_exif()/f/image/3eT8RZUqsCfFL0QsAf8QtQMk.jpg?f=fotoalbum_large)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Er is geen ruimtesensor, ik heb een buffervat. Mijn naregeling regelt het deel van buffervat naar huis, Nibe zorgt zelfstandig om het bufferrvat (WAR) op temperatuur te houden. Ik stuur de WP dus niet zelf aan, dat doet die geheel zelfstandig.Piper schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:15:
[...]
Heb je de lijn met je berekende aanvoertemperatuur? Heeft je ruimtesensor daar misschien effect op?
<John O`Mill>
@Knowbody Dat buffervat is extern idd; het staat naast de Nibe. En daar zitten geen standaardsensoren; Het is met een T in de aanvoer en de retour opgenomen en ik heb zelf sensoren in elk van de 3 richtingen van elke T opgenomen (>10cm uit de T, zodat ze redelijk onafhankelijk van het ‘drielandenpunt’ meten).Knowbody schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Er lijkt duidelijk een relatie met de temperatuur in het buffervat en de graadminuten.
Je hebt een S1255 water-water warmtepomp en een buffervat. Dat vat zit extern lijkt me, en daar zitten dan ook sensoren en een pomp. Ik denk dat je daar op moet focussen.
Die externe pomp, je afgiftesysteem, de flow, SWW etc. Hoe ziet dat er uit? Heb je wellicht zoneregeling?
Het vreemde is dat tussen de eerste 2 rode strepen de compressor niet draait en de temperatuur in het buffervat ook afneemt (logisch) maar dat de graadminuten OPlopen (niet logisch). Die lopen alleen op als de compressor draait, toch?
<John O`Mill>
@Hippe Lip de graadminuten lopen op als BT25 hoger aangeeft dan T berekend.
Daarom was ik ook benieuwd naar de lijn van je berekende aanvoertemperatuur, om eens te zien hoe die eruit ziet.
Ja. Iets vertelt de regeling dat ie klaar is. Dat kan een ruimtevoeler zijn, maar die is er niet. Of de berekende waarde gaat ineens fors omlaag of de sensor meet ineens een veel hogere temperatuur.Piper schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:51:
Daarom was ik ook benieuwd naar de lijn van je berekende aanvoertemperatuur, om eens te zien hoe die eruit ziet.
Hoe draait jullie WP afgelopen 24u?
Ik zie bij mij dat het perfect gaat. Temperatuur binnen blijft gemiddeld 21+ graden in alle ruimtes en ik zie dat hij ongeveer iedere 1,5 een Defrost doet.
Verbruik afgelopen 24h was 35kWh. Lijkt me redelijk normaal met goede nachtvorst.
Max berekende temp aanvoer is max 31 graden geweest.
Ik zie bij mij dat het perfect gaat. Temperatuur binnen blijft gemiddeld 21+ graden in alle ruimtes en ik zie dat hij ongeveer iedere 1,5 een Defrost doet.
Verbruik afgelopen 24h was 35kWh. Lijkt me redelijk normaal met goede nachtvorst.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Is het mogelijk om een extra buffervat van 2000liter (thermisch gelaagd) aan te sluiten op een bestaand Nibe AMS10-12 met ACVM-270 systeem?
Ik wil dit graag realiseren om een flink buffervat te hebben voor de verwarming in de winter wat ik wil opwarmen tijdens negatieve stroomprijzen (zoveel mogelijk) en het is prettig als we extra warmwater hebben als er iemand in bad is geweest.
Ik wil dit graag realiseren om een flink buffervat te hebben voor de verwarming in de winter wat ik wil opwarmen tijdens negatieve stroomprijzen (zoveel mogelijk) en het is prettig als we extra warmwater hebben als er iemand in bad is geweest.
Wat niet kan is nog nooit gebeurd.DmC1982 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:01:
Is het mogelijk om een extra buffervat van 2000liter (thermisch gelaagd) aan te sluiten op een bestaand Nibe AMS10-12 met ACVM-270 systeem?
Negatieve stroomprijs in de winter. Dat komt nauwelijks voor.
Ik zou gewoon extra verwarmen als de buitentemperatuur hoger is. Een omgekeerde stooklijn was ongeveer 8 jaar geleden hier de trend op Tweakers. Nu zie je steeds meer de vaste Ta opkomen.
Een groter boilervat zou dan mijn keuze zijn.
2000 liter verwarmingswater van tevoren opwarmen snap ik alleen als er een houtkachel staat.
Ta van 26 tussen -10 en +10 dus dat kun je zien als een vaste Ta.mvrooij schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
Zo zag dat eruit zaterdag op zondag. De SWW run start om 01.30u.
:strip_exif()/f/image/yHctDc7cZsBJuu3pw095MTgU.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteren de prioriteit aangepast (want je zag dat hij nog een paar keer had omgeschakeld van SWW naar verwarming) en geef hem nu 150 minuten de tijd voor warmwater, ipv 30.
Gedurende die 150 minuten verlaag ik de curve met een aantal punten waardoor de Ta berekend op 25 gaat staan. Dat is de minimale waarde die ik heb ingesteld.
Dat ziet er dan zo uit:
:strip_exif()/f/image/31yScJGvUpDqXDyoLSclwpyc.jpg?f=fotoalbum_large)
In de ochtend gaan er meer zones open dus er ontstaan wat piekjes en die worden gemakkelijk weggewerkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 11:45 ]
De compressor blijft minimaal op 35 Hz en het gebied eronder heb ik niet geblokkeerd.
Het is me niet eerder opgevallen.
Mogelijk is het vanwege de huidige buitentemperatuur.
Sinds vrijdag draai ik de laatste SW versie.
De hardware overruled de SMO, die 25 tot 30 Hz wil, wat ik zie in Myuplink.
Mogelijk doet hij dit omwille van betere smering. Het is rond of onder het vriespunt de laatste dagen.
Het is me niet eerder opgevallen.
Mogelijk is het vanwege de huidige buitentemperatuur.
Sinds vrijdag draai ik de laatste SW versie.
De hardware overruled de SMO, die 25 tot 30 Hz wil, wat ik zie in Myuplink.
Mogelijk doet hij dit omwille van betere smering. Het is rond of onder het vriespunt de laatste dagen.
[ Voor 43% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 15:21 ]
Nibe regelt niet terug in jou situatie, de compressor draait met een vaste snelheid afhankelijk van de buitentemperatuur. Als je vind dat je te veel vermogen hebt moet je de compressor curve aanpassen.RollingRacoon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:14:
Hallo,
Bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Draait prima..mvrooij schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:29:
/f/image/UyuW1uMuQv10w6yplc4tsnDQ.png?f=fotoalbum_large)
Die 150 minuten voor SWW, stel je dat in in hfd. 7 en dan prioritering?Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Ta van 26 tussen -10 en +10 dus dat kun je zien als een vaste Ta.
[Afbeelding]
Gisteren de prioriteit aangepast (want je zag dat hij nog een paar keer had omgeschakeld van SWW naar verwarming) en geef hem nu 150 minuten de tijd voor warmwater, ipv 30.
Gedurende die 150 minuten verlaag ik de curve met een aantal punten waardoor de Ta berekend op 25 gaat staan. Dat is de minimale waarde die ik heb ingesteld.
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
In de ochtend gaan er meer zones open dus er ontstaan wat piekjes en die worden gemakkelijk weggewerkt.
Kan je bij de SMO S40 de compressor curve aanpassen dan? Bij mijn weten kan dat niet...lussovius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Nibe regelt niet terug in jou situatie, de compressor draait met een vaste snelheid afhankelijk van de buitentemperatuur. Als je vind dat je te veel vermogen hebt moet je de compressor curve aanpassen.
JazekerBenjamin1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:20:
[...]
Die 150 minuten voor SWW, stel je dat in in hfd. 7 en dan prioritering?
Nee kan niet.Benjamin1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Kan je bij de SMO S40 de compressor curve aanpassen dan? Bij mijn weten kan dat niet...
Wat ik gedaan heb is de relatieve graadminuten op 100 gezet (orig. 400)
Bijverwarming van +5 naar -5 graden gezet.
Block freq 66 tot 120 Hz. Daarmee is het vermogen begrensd. Ik schat dat de 12 kW nu een 8 kW is, maximaal.
Het minimale vermogen is te groot voor mijn situatie, daarom doe ik SWW in de nacht, standje Medium, welke is begrensd op 5 kW, en deze SWW run doe ik tijdens een soort van nachtverlaging en overdag is SWW geblokkeerd. Hierdoor heb ik overdag geen last van dat er veel graadminuten moeten worden ingelopen.
De regeling is prima nu.
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 15:28 ]
Hoe verlaag je de je curve tijdens die 150 minuten SWW run? Doe je dat dmv een programma?Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:42:
[...]
Ta van 26 tussen -10 en +10 dus dat kun je zien als een vaste Ta.
[Afbeelding]
Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Ja dat doe ik met een programma.Benjamin1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:03:
[...]
Hoe verlaag je de je curve tijdens die 150 minuten SWW run? Doe je dat dmv een programma?
Daarnaast heb ik een modus lopen dat de overige uren warmwater geblokkeerd is.
:strip_exif()/f/image/eJkoQL3u6l9gyoHyVrJrDFib.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vorsvt3Dij6rf2Pl6QhJDIlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NcmUSl4UxMigGIfnTWw4zQ7C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 16:16 ]
:strip_exif()/f/image/6AUAWKf3TQmbXuZY0v6QFRqf.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik doe het soortgelijk, SWW run/modus tussen 13.00 en 14.30u, de rest van de dag basis instelling verwarming met SWW geblokkeerd, in de nacht ook ELK-heater geblokkeerd.
Tijdens SWW staat de verwarmingstemperatuur een half graadje lager waardoor de SMO S40 de prioriteit makkelijker aan SWW geeft .
Prioritering staat gewoon op auto, SWW op smart control
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Prima.AnJaJoRe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:15:
[Afbeelding]
Ik doe het soortgelijk, SWW run/modus tussen 13.00 en 14.30u, de rest van de dag basis instelling verwarming met SWW geblokkeerd, in de nacht ook ELK-heater geblokkeerd.
Tijdens SWW staat de verwarmingstemperatuur een half graadje lager waardoor de SMO S40 de prioriteit makkelijker aan SWW geeft .
Prioritering staat gewoon op auto, SWW op smart control
ELK heb ik ook op dergelijke wijze geblokkeerd in de nacht.
Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe activeer ik een eigen stooklijn? Ik merk dat bij deze temperaturen ik hoger moet gaan zitten dan bij temperaturen boven 0, dus ik wil wat gaan tunen. Maar ik kan de eigen stooklijn wel maken, maar niet activeren.
Zeer domme vraag inderdaad. 😛Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar hoe activeer ik een eigen stooklijn? Ik merk dat bij deze temperaturen ik hoger moet gaan zitten dan bij temperaturen boven 0, dus ik wil wat gaan tunen. Maar ik kan de eigen stooklijn wel maken, maar niet activeren.
Maar goed, stooklijn 0 moet je activeren.
Makkelijker is op de RMU +1 doen.
Sorry...Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:09:
[...]
Zeer domme vraag inderdaad.
Maar goed, stooklijn 0 moet je activeren.
Makkelijker is op de RMU +1 doen.
Mijn vraag zou dan zijn: wat is een stooklijn die altijd goed is ?Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:13:
[...]
Sorry...Ik heb het nu ook eerst op de RMU gedaan, maar een stooklijn die altijd goed is leek me handiger. Maar dat zou jij dus niet doen?
Die is er namelijk niet echt. Wind, regen, zoninstraling doen allemaal mee maar dat meet je niet met een temperatuursensor.
Mijn strategie is daarom aangepast, en dat betekent dat ik niet een superstrakke temperatuur in huis heb, maar eentje die een beetje om de gewenste temperatuur heen hobbelt. En eentje, waarbij de temperatuur in de loop van de dag toeneemt zodat de vloer actief blijft als je op de bank hangt.
Sensor welke opwarmt door SSW vat?Hippe Lip schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 00:20:
[Afbeelding]
Thermosyfon?
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Dat er wat speling in zit vind ik wel logisch, maar ik merk dat ik onder 0 het gewoon niet redt met 5. Met 5 + 1 of 5 + 2 komt het wel aardig goed, vandaar dat ik aan een aangepaste stooklijn dacht.Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:21:
[...]
Mijn vraag zou dan zijn: wat is een stooklijn die altijd goed is ?
Die is er namelijk niet echt. Wind, regen, zoninstraling doen allemaal mee maar dat meet je niet met een temperatuursensor.
Mijn strategie is daarom aangepast, en dat betekent dat ik niet een superstrakke temperatuur in huis heb, maar eentje die een beetje om de gewenste temperatuur heen hobbelt. En eentje, waarbij de temperatuur in de loop van de dag toeneemt zodat de vloer actief blijft als je op de bank hangt.
Maar hoe bedoel je je laatste zin precies? Ik draai WAR en dan blijft de vloer toch altijd actief?
Dat laatste hangt ervan af of er pauzes ontstaan (GM naar 0+).Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:47:
[...]
Dat er wat speling in zit vind ik wel logisch, maar ik merk dat ik onder 0 het gewoon niet redt met 5. Met 5 + 1 of 5 + 2 komt het wel aardig goed, vandaar dat ik aan een aangepaste stooklijn dacht.
Maar hoe bedoel je je laatste zin precies? Ik draai WAR en dan blijft de vloer toch altijd actief?
Dat overkomt mij namelijk wel, immers de warmtepomp heeft overcapaciteit.
Ik zie nu het onderstaande, waarbij hij vooral te weinig ruimte lijkt te hebben om tijdens sww-runs verder te dalen.Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:56:
[...]
Dat laatste hangt ervan af of er pauzes ontstaan (GM naar 0+).
Dat overkomt mij namelijk wel, immers de warmtepomp heeft overcapaciteit.
/f/image/M8uITrsD72FWUNYjQWcwySPY.png?f=fotoalbum_large)
In elk geval trekt hij makkelijk bij, dat is duidelijk. Ondanks dat hij het makkelijk bijtrekt, vindt jij het dus net even te koud nu het buiten een graad vriest. Ja, dan kun je de stooklijn iets aanpassen. Als de curve op zich voldoet. Kun je +1 proberen maar als het buiten 10 graden is en het is te warm in huis, was die +1 niet de juiste. Dan moet je wellicht naar curve 4 met +2.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Ik zie nu het onderstaande, waarbij hij vooral te weinig ruimte lijkt te hebben om tijdens sww-runs verder te dalen.
[Afbeelding]
Je kunt misschien bereiken dat hij wat vlakker gaat draaien. Dat is mij wel gelukt.
Ondanks je mooie patroon in de graadminuten zul je waarschijnlijk ook een sinusvormige compressor frequentie hebben.
Zo te zien had je de relatieve graadminuten al op 200 gezet (ipv 400). Je kunt natuurlijk 100 proberen.
PS als mensen nachtverlaging toepassen dan is het vinden van een juiste stooklijn per definitie al valsspelen. Je moet echt weten dat men dat doet.
[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 08-01-2024 19:13 ]
Stooklijn 0 kiezen nadat je je eigen Stooklijn gemaakt heb.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
Hi Nibe Experts,
Ik heb sinds een maand of twee een Nibe warmtepomp. Het betreft een AMS 10-8 buitenunit en een SHB 10 binnenunit. Hieraan gekoppeld is een 270 liter tapwater vat. Daarnaast heb ik in het gehele huis vloerverwarming, echter staat de aanvoeren naar de 1e verdieping wel dicht aangezien het anders te warm wordt.
Op zich zich werkt de pomp prima, tot de temperatuur daalt onder de 4 graden. Op dat moment is de externe aanvoertemperatuur (BT25) steevast onder de berekende aanvoer temperatuur (S1). Daardoor lopen de graadminuten op naar het maximum en komt op een gegeven moment zelfs de bijverwarming erbij.
Doordat de warmtepomp niet goed aanzet komt hij hier nooit meer uit. Zie hier een voorbeeld hoe dit verloopt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jhG2B4rJ1EahT5v2moQW2PS7.png?f=user_large)
Ik snap niet waarom de regeling de externe aanvoertemperatuur hoger legt waardoor de graadminuten weggewerkt worden. Wat beïnvloed nu eigenlijk de externe aanvoertemperatuur?
Ik heb al met veel instellingen zitten spelen, maar niets brengt echt een oplossing. Het gedrag wordt beter als ik de stooklijn zo laag mogelijk zet, dan is de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk en lopen de graadminuten niet zo snel op. Toch is dit geen oplossing.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en in welke instelling ik dit zou moeten zoeken?
Bij voorbaat dank,
Johan
Ik heb sinds een maand of twee een Nibe warmtepomp. Het betreft een AMS 10-8 buitenunit en een SHB 10 binnenunit. Hieraan gekoppeld is een 270 liter tapwater vat. Daarnaast heb ik in het gehele huis vloerverwarming, echter staat de aanvoeren naar de 1e verdieping wel dicht aangezien het anders te warm wordt.
Op zich zich werkt de pomp prima, tot de temperatuur daalt onder de 4 graden. Op dat moment is de externe aanvoertemperatuur (BT25) steevast onder de berekende aanvoer temperatuur (S1). Daardoor lopen de graadminuten op naar het maximum en komt op een gegeven moment zelfs de bijverwarming erbij.
Doordat de warmtepomp niet goed aanzet komt hij hier nooit meer uit. Zie hier een voorbeeld hoe dit verloopt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jhG2B4rJ1EahT5v2moQW2PS7.png?f=user_large)
Ik snap niet waarom de regeling de externe aanvoertemperatuur hoger legt waardoor de graadminuten weggewerkt worden. Wat beïnvloed nu eigenlijk de externe aanvoertemperatuur?
Ik heb al met veel instellingen zitten spelen, maar niets brengt echt een oplossing. Het gedrag wordt beter als ik de stooklijn zo laag mogelijk zet, dan is de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk en lopen de graadminuten niet zo snel op. Toch is dit geen oplossing.
Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en in welke instelling ik dit zou moeten zoeken?
Bij voorbaat dank,
Johan
Nachtverlaging begin ik sowieso niet aan, hij mag gewoon doorhobbelen.Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:03:
[...]
In elk geval trekt hij makkelijk bij, dat is duidelijk. Ondanks dat hij het makkelijk bijtrekt, vindt jij het dus net even te koud nu het buiten een graad vriest. Ja, dan kun je de stooklijn iets aanpassen. Als de curve op zich voldoet. Kun je +1 proberen maar als het buiten 10 graden is en het is te warm in huis, was die +1 niet de juiste. Dan moet je wellicht naar curve 4 met +2.
Je kunt misschien bereiken dat hij wat vlakker gaat draaien. Dat is mij wel gelukt.
Ondanks je mooie patroon in de graadminuten zul je waarschijnlijk ook een sinusvormige compressor frequentie hebben.
Zo te zien had je de relatieve graadminuten al op 200 gezet (ipv 400). Je kunt natuurlijk 100 proberen.
PS als mensen nachtverlaging toepassen dan is het vinden van een juiste stooklijn per definitie al valsspelen. Je moet echt weten dat men dat doet.
De graadminuten staan inderdaad op 200, maar ik zal 100 ook nog eens proberen. De frequentie heb ik een screenshot van gemaakt en die lijkt redelijk parallel te lopen aan de graadminuten. Ik heb me er alleen nog niet echt in verdiept wat hiervoor het beste zou zijn en hoe ik dat aan moet passen.
Qua stooklijn heb ik tot nu toe in de range van 5-2 tot 5+2 gezeten. Is 4+2 dan niet ineens een flink eind omlaag?
/f/image/Bqn6xQOy588YsSsPGDbdzJ0b.png?f=fotoalbum_large)
Hij gaat te laat versnellen en grijpt uiteindelijk naar de bijverwarming.johanzon85 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:35:
Hi Nibe Experts,
[Afbeelding]
Bij voorbaat dank,
Johan
Omdat hij tussendoor ook het vat moet verwarmen kun je al in die situatie terechtkomen.
Bijverwarming toestaan onder de -5 ipv +5
Relatieve graadminuten die op 400 staan als probeersel op 100 zetten. Hij reageert dan wat sneller.
Je vertelt niet wat voor huis je hebt en of de vloerverwarming nog ouderwets is met pompen.
Een recente woning met alleen vloerverwarming moet het kunnen warmhouden met stooklijn 4.
Hi,Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:41:
[...]
Hij gaat te laat versnellen en grijpt uiteindelijk naar de bijverwarming.
Omdat hij tussendoor ook het vat moet verwarmen kun je al in die situatie terechtkomen.
Bijverwarming toestaan onder de -5 ipv +5
Relatieve graadminuten die op 400 staan als probeersel op 100 zetten. Hij reageert dan wat sneller.
Je vertelt niet wat voor huis je hebt en of de vloerverwarming nog ouderwets is met pompen.
Een recente woning met alleen vloerverwarming moet het kunnen warmhouden met stooklijn 4.
Dank voor je suggesties!
Een vraag nog: wat zijn relatieve graadminuten? Ik kan het zo snel niet vinden. Is dat gelijk aan de parameter "start diff. bijverwarming"?
:fill(white):strip_exif()/f/image/5A4HP1eTb9NX5oeufmXhI9ky.png?f=user_large)
Ik zal dit proberen.
Voor wat betreft mijn woning: het is een 2 onder 1 kap uit 2005. Op zich modern en goed geïsoleerd. Er zit niets tussen de warmtepomp en de vloerverwarming: de uitgaande leiding gaat direct naar een manifold dat zich weer distribueert naar diverse vloerverwarming segmenten. Er zit dus geen naregeling op.
[ Voor 14% gewijzigd door johanzon85 op 08-01-2024 22:10 ]
Ik weet niet waarom iedereen hier zo dol is op een eigen stooklijn, maar Nibe heeft er de nodige standaard die je met verschuiving ook nog eens kunt aanpassen. Met puntverschuiving kun je die zelfs nog verder customizen.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:57:
@Aziraphale Dus 1 stooklijn hoger kiezen dan de huidige en dan de verschuiving 1 lager zetten Dus bv 5 -1 word 6-2. Bij de temperaturen onder 0 ga je met deze aanpassing dan 1 graad in aanvoer omhoog. Boven 0 blijft de lijn nagenoeg hetzelfde.
Edit: zie net pas dat er al de nodige posts zijn geweest...
[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 08-01-2024 22:05 ]
@DIY Ik had hem tot eind van de middag op 5 staan en heb hem nu op 5+2 staan. Maar dan zou jij dus zeggen dat ik beter gewoon naar 6 kan gaan?
Ja, maar Ik zou eerst 6-1 doen, dan gaat je Ta 1 graad omhoog (ipv 2) en beïnvloed je de stooklijn bij hogere buitentemperaturen minder. Mocht dat niet voldoende zijn kun je morgen inderdaad nog naar stooklijn 6 gaan.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:05:
@DIY Ik had hem tot eind van de middag op 5 staan en heb hem nu op 5+2 staan. Maar dan zou jij dus zeggen dat ik beter gewoon naar 6 kan gaan?
Ter info: Bij 5+2 moet je als het straks buiten warmer word weer terug naar 5.
[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 08-01-2024 22:12 ]
Daar loop ik nu inderdaad tegenaan, dat ik als het kouder wordt naar 5+2 ga en dan als het warmer wordt weer naar 5 of soms zelfs nog iets lager. Ik heb al op 5-2 gezeten, maar dat was met mooi weer en dus veel instraling.DIY schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:10:
[...]
Ja, maar Ik zou eerst 6-1 doen, dan gaat je Ta je maar 1 graad omhoog en beinvloed je de stooklijn bij hogere buitentemperaturen minder. Ter info: Bij 5+2 moet je als het straks buiten warmer word weer terug naar 5.
Ik zal 6-1 eens doen en kijken wat er gebeurt.
Ja. Die 400.johanzon85 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:59:
[...]
Hi,
Dank voor je suggesties!
Een vraag nog: wat zijn relatieve graadminuten? Ik kan het zo snel niet vinden. Is dat gelijk aan de parameter "start diff. bijverwarming"?
[Afbeelding]
Ik zal dit proberen.
Voor wat betreft mijn woning: het is een 2 onder 1 kap uit 2005. Op zich modern en goed geïsoleerd. Er zit niets tussen de warmtepomp en de vloerverwarming: de uitgaande leiding gaat direct naar een manifold dat zich weer distribueert naar diverse vloerverwarming segmenten. Er zit dus geen naregeling op.
Die staat vrij ruim zodat de regeling de tijd krijgt het op de compressor te kunnen bijbenen wanneer de Graadminuten verder afdwalen. Maar dat maakt de regeling ook traag. Als je die bijverwarming toch blokkeert of pas laat meedoen bij bijvoorbeeld -5 graden ipv +5 dan kun je de regeling een wat snellere reactietijd geven door die 400 op 100 te zetten.
Ik ben het helemaal met je eens! Het kan prima met een van de voor-gedefinieerde curves.DIY schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:03:
[...]
Ik weet niet waarom iedereen hier zo dol is op een eigen stooklijn, maar Nibe heeft er de nodige standaard die je met verschuiving ook nog eens kunt aanpassen. Met puntverschuiving kun je die zelfs nog verder customizen.
@Aziraphale Dus 1 stooklijn hoger kiezen dan de huidige en dan de verschuiving 1 lager zetten Dus bv 5 -1 word 6-2. Bij de temperaturen onder 0 ga je met deze aanpassing dan 1 graad in aanvoer omhoog. Boven 0 blijft de lijn nagenoeg hetzelfde.
Edit: zie net pas dat er al de nodige posts zijn geweest...
De juiste vinden is een lange weg, en de bedoeling is natuurlijk niet om elke 3 dagen de curve te wijzigen.
Het mooiste is dat de invloed van de ruimtevoeler alles voor je regelt, maar ja dat werkt zelfs bij Nibe nog niet heel fijn in combinatie met vloerverwarming.
Wat hij nu doet is stoplichtsprintjes trekken.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Nachtverlaging begin ik sowieso niet aan, hij mag gewoon doorhobbelen.
De graadminuten staan inderdaad op 200, maar ik zal 100 ook nog eens proberen. De frequentie heb ik een screenshot van gemaakt en die lijkt redelijk parallel te lopen aan de graadminuten. Ik heb me er alleen nog niet echt in verdiept wat hiervoor het beste zou zijn en hoe ik dat aan moet passen.
Qua stooklijn heb ik tot nu toe in de range van 5-2 tot 5+2 gezeten. Is 4+2 dan niet ineens een flink eind omlaag?
[Afbeelding]
En hoe leer ik hem dan het nieuwe rijden aan?Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Wat hij nu doet is stoplichtsprintjes trekken.
@Aziraphale
Het is wat het is en elke situatie is anders, maar een vlakkere stooklijn is prettiger. Misschien vind je het dan te warm als het buiten +10 is, dat kan zijn. Een vlakkere lijn profiteert wat meer van de hogere buitentemperatuur waardoor je meer buffert bij een gunstigere COP.
Je kunt dus ook een curve 3 of 4 pakken, en daar 3 punten bovenop leggen. Ik noem maar een zijstraat.
Nu gaat het de laatste dagen wat langszaam met de verandering van de buitentemperatuur, het schommelt zo rond het vriespunt tot 3 graden eronder. Maar doorgaans heb je over de dag een veel grotere verandering en met zo'n stijlere curve zoals alles boven de 5, doet hij niets als de brontemperatuur gunstig is en moet hij keihard aan de bak als het per dag tussen 0 en 10 graden op en neer gaat met de buitentemperatuur.
Wat wij vooral doen is trial en error. Maar wil je goed bezig zijn, noteer dan de instellingen zoals de curve, de berekende Ta, het effect daarvan en de weerstomstandigheden. En geef het telkens de tijd als je wat wijzigt.
Dat opschrijven is eigenlijk de enige manier om een goede stooklijn te kunnen vinden. Meestal heb je aan 1 stookseizoen niet voldoende. Dat klinkt een beetje tragisch, maar goed dat is ook de Tweaker in ons.
Het is wat het is en elke situatie is anders, maar een vlakkere stooklijn is prettiger. Misschien vind je het dan te warm als het buiten +10 is, dat kan zijn. Een vlakkere lijn profiteert wat meer van de hogere buitentemperatuur waardoor je meer buffert bij een gunstigere COP.
Je kunt dus ook een curve 3 of 4 pakken, en daar 3 punten bovenop leggen. Ik noem maar een zijstraat.
Nu gaat het de laatste dagen wat langszaam met de verandering van de buitentemperatuur, het schommelt zo rond het vriespunt tot 3 graden eronder. Maar doorgaans heb je over de dag een veel grotere verandering en met zo'n stijlere curve zoals alles boven de 5, doet hij niets als de brontemperatuur gunstig is en moet hij keihard aan de bak als het per dag tussen 0 en 10 graden op en neer gaat met de buitentemperatuur.
Wat wij vooral doen is trial en error. Maar wil je goed bezig zijn, noteer dan de instellingen zoals de curve, de berekende Ta, het effect daarvan en de weerstomstandigheden. En geef het telkens de tijd als je wat wijzigt.
Dat opschrijven is eigenlijk de enige manier om een goede stooklijn te kunnen vinden. Meestal heb je aan 1 stookseizoen niet voldoende. Dat klinkt een beetje tragisch, maar goed dat is ook de Tweaker in ons.
Ik vermoed dat het al beter wordt met die 200 op 100. We wachten het af. Je bent nu ook nog met de stooklijn aan het veranderen dus het effect daarvan is niet direct zichtbaar, hij gaat eerst een inhaalslag maken immers.Aziraphale schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:00:
[...]
En hoe leer ik hem dan het nieuwe rijden aan?
Wat is een goede verhouding tussen aanvoer en retourtemperatuur?
Ik heb het gevoel dat onze warmtepomp het momenteel heel gemakkelijk bijhoudt. Compressor draait al een 3tal dagen continu rond de 50hz. (Nibe s1155-6).
Echter vind ik het nu niet meer aangenaam warm binnen. Alle kringen (op glv) staan open maar sommige ruimtes komen maar net aan 20°.
Stooklijn staat op 5-0. Echter vraag ik me af of het correct is dat de aanvoertemp op 36,7° staat en de retour op 24°.
Moet hij dan niet sneller pompen want de cv pomp draait nu maar op 30% ? Of moet ik toch gewoon de stooklijn verhogen naar 6-1 bvb?
Ik heb het gevoel dat onze warmtepomp het momenteel heel gemakkelijk bijhoudt. Compressor draait al een 3tal dagen continu rond de 50hz. (Nibe s1155-6).
Echter vind ik het nu niet meer aangenaam warm binnen. Alle kringen (op glv) staan open maar sommige ruimtes komen maar net aan 20°.
Stooklijn staat op 5-0. Echter vraag ik me af of het correct is dat de aanvoertemp op 36,7° staat en de retour op 24°.
Moet hij dan niet sneller pompen want de cv pomp draait nu maar op 30% ? Of moet ik toch gewoon de stooklijn verhogen naar 6-1 bvb?
Ik ben er intussen achter. Wij hebben een Metro Therm SHB 10, wat een Nibe SHK200s rebrand is. Metro gebruikt kennelijk myupway, Nibe myuplink.Knowbody schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:50:
[...]
Myuplink is een systeem van derden, en werkt met de S-series. Ik heb de indruk dat andere systeem er ook naartoe worden gemigreerd naar je zult het (eerst) moeten doen met uplink.
Als je SHB wel een IP adres krijgt moet je verder kunnen, als de DNS goed staat (ip adres vd router) of je zet DNS handmatig op 8.8.8.8
Klopt.MoiZie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:31:
[...]
Ik ben er intussen achter. Wij hebben een Metro Therm SHB 10, wat een Nibe SHK200s rebrand is. Metro gebruikt kennelijk myupway, Nibe myuplink.
De SHB10 heeft Nibe ook in het programma, dus die heet hetzelfde. Prachtig ding en voorzien van goede A-kwaliteit onderdelen.
[ Voor 19% gewijzigd door Knowbody op 09-01-2024 08:07 ]
Hebben ze hem op de buitenunit geplakt ?martius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:56:
Zou ik een verkeerd geplaatste BT1 hebben? 🤔
[Afbeelding]
Dat wordt ff in de kou staan vandaag! 🥶
En je hebt de koelkast gewonnen!!!!🥇 of een stickertje 🤣
Bij iedere defrost wordt de BT1 lekker opgewarmd!
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Moest hier nu ook twee dingen aanpassen:
Het is -5 momenteel
Block freq zorgde voor een max begrenzing van het compressor toerental op 65 Hz. Staat nu op 70.
Vlakke curve was niet meer voldoende.
Dat is logisch en verklaarbaar met meerdere dagen achtereen rond het vriespunt of eronder.
Je ziet het ook goed aan de retourtemperatuur. Die daalt steeds verder dus ook je ruimtetemperatuur daalt dan steeds verder.
Hier de actuele instelling.
Het is -5 momenteel
Block freq zorgde voor een max begrenzing van het compressor toerental op 65 Hz. Staat nu op 70.
Vlakke curve was niet meer voldoende.
Dat is logisch en verklaarbaar met meerdere dagen achtereen rond het vriespunt of eronder.
Je ziet het ook goed aan de retourtemperatuur. Die daalt steeds verder dus ook je ruimtetemperatuur daalt dan steeds verder.
Hier de actuele instelling.
:strip_exif()/f/image/w2lwVVYzAhupSprpH0k4DWXW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb dit gisteren geimplementeerd, maar helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd:Knowbody schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:27:
[...]
Ja. Die 400.
Die staat vrij ruim zodat de regeling de tijd krijgt het op de compressor te kunnen bijbenen wanneer de Graadminuten verder afdwalen. Maar dat maakt de regeling ook traag. Als je die bijverwarming toch blokkeert of pas laat meedoen bij bijvoorbeeld -5 graden ipv +5 dan kun je de regeling een wat snellere reactietijd geven door die 400 op 100 te zetten.
/f/image/n3RAUu7EGHYkvUPuSVi8dxdE.png?f=fotoalbum_large)
In de laatste 11 uur al 33 kW in het systeem gebracht. Dit is dus veel te hoog.
Het probleem blijft dat de aanvoertemperatuur gelijk of marginaal hoger is dan de berekende waarde, daarom blijft hij bezig om de graadminuten weg te werken.
/f/image/sfxqTdicCV5vigS99aonxM5n.png?f=fotoalbum_large)
Heb je, of wellicht andere, nog andere ideeen?
Of ben ik wellicht te vroeg met mijn conclusie en moet ik het proces meer tijd gunnen? Je ziet nu wel dat het verschil bij iedere cyclus iets hoger wordt. Echter, het blijft maar weinig.
[ Voor 5% gewijzigd door johanzon85 op 09-01-2024 10:58 ]
Ik denk dat hij het goed doet. Uiteraard gaat de Ta boven de berekende, om de graadminuten er af te bouwen. Dat lukt niet geheel want elke defrost kost weer GM.johanzon85 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Ik heb dit gisteren geimplementeerd, maar helaas heeft dit geen resultaat opgeleverd:
[Afbeelding]
In de laatste 11 uur al 33 kW in het systeem gebracht. Dit is dus veel te hoog.
Het probleem blijft dat de aanvoertemperatuur gelijk of marginaal hoger is dan de berekende waarde, daarom blijft hij bezig om de graadminuten weg te werken.
[Afbeelding]
Heb je, of wellicht andere, nog andere ideeen?
Of ben ik wellicht te vroeg met mijn conclusie en moet ik het proces meer tijd gunnen? Je ziet nu wel dat het verschil bij iedere cyclus iets hoger wordt. Echter, het blijft maar weinig.
@lussoviuslussovius schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Nibe regelt niet terug in jou situatie, de compressor draait met een vaste snelheid afhankelijk van de buitentemperatuur. Als je vind dat je te veel vermogen hebt moet je de compressor curve aanpassen.
Bedankt voor je antwoord. Maar alsnog begrijp ik niet waarom de WP zelf niet naar een lagere toerental gaat.
Momenteel is de berekende 33. En de actuele aanvoer 38. Dat is veel te hoog, de graadminuten gaan nu uiteraard als een gek naar beneden.
Het ging om een SMO40 zonder S.Benjamin1 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Kan je bij de SMO S40 de compressor curve aanpassen dan? Bij mijn weten kan dat niet...
Omdat de SMO40 niets met deze informatie doet.RollingRacoon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:21:
[...]
@lussovius
Bedankt voor je antwoord. Maar alsnog begrijp ik niet waarom de WP zelf niet naar een lagere toerental gaat.
Momenteel is de berekende 33. En de actuele aanvoer 38. Dat is veel te hoog, de graadminuten gaan nu uiteraard als een gek naar beneden.
@lussoviuslussovius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Het ging om een SMO40 zonder S.
[...]
Omdat de SMO40 niets met deze informatie doet.
Oke, dus de enige manier om de WP langere runs te laten lopen is de de max compressor
Hz aan te passen in de curve?
Menu 5.1.23-compressorcurve?
Onze Nibe F2120-16 met SMO40 draait nu al een tijdje op stooklijn 4 met Smart Price Adaptation op maximaal effect voor ruimteverwarming en tapwaterverwarming.
Het gevolg van SPA is dat het systeem gaat spelen met de berekende aanvoer temperatuur, zodat graadminuten positief hoog blijven (rond 100) bij een hoge stroomprijs, en flink dalen (negatief - tot onder de ingestelde -80 om te starten met verwarmen) bij een lage stroomprijs. Bij-effect daarvan is gemiddeld wat langere runs. Het effect is groter naarmate het prijsverschil (in de loop van 1-2 dagen: verder kijkt hij niet) ook groter is. Hoe vlakker het prijsverloop, hoe meer de WP 'gewoon' aangaat bij -80 GM.
DIt houdt het huis ondanks wat schommelingen prima comfortabel. Beneden met vloerverwarming zeker. Boven mat radiatoren ook best (en we houden deuren open, warmte kan naar boven, er is een open trap).We verstoken best wat kWh (35 kWh over afeglopen 24 uur) maar dat is voor alle verbruik van 2 woningen (hoofdwonig en mantelzorgwoning, allebei vrijstaand), die ook allebei een warmtepomp hebben (wij Nibe, mantelzorgwoning een Daikin). Totale dagverbruik (met licht, koken etc) voor alleen de hoofdwoning zit afgelopen 24 uur ruw geschat rond 24 kWh denk ik. Wisselt wel sterk, hangt van temperatuur af.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R009uvx2urfx4s2riKUZsZTq.png?f=user_large)
Het gevolg van SPA is dat het systeem gaat spelen met de berekende aanvoer temperatuur, zodat graadminuten positief hoog blijven (rond 100) bij een hoge stroomprijs, en flink dalen (negatief - tot onder de ingestelde -80 om te starten met verwarmen) bij een lage stroomprijs. Bij-effect daarvan is gemiddeld wat langere runs. Het effect is groter naarmate het prijsverschil (in de loop van 1-2 dagen: verder kijkt hij niet) ook groter is. Hoe vlakker het prijsverloop, hoe meer de WP 'gewoon' aangaat bij -80 GM.
DIt houdt het huis ondanks wat schommelingen prima comfortabel. Beneden met vloerverwarming zeker. Boven mat radiatoren ook best (en we houden deuren open, warmte kan naar boven, er is een open trap).We verstoken best wat kWh (35 kWh over afeglopen 24 uur) maar dat is voor alle verbruik van 2 woningen (hoofdwonig en mantelzorgwoning, allebei vrijstaand), die ook allebei een warmtepomp hebben (wij Nibe, mantelzorgwoning een Daikin). Totale dagverbruik (met licht, koken etc) voor alleen de hoofdwoning zit afgelopen 24 uur ruw geschat rond 24 kWh denk ik. Wisselt wel sterk, hangt van temperatuur af.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R009uvx2urfx4s2riKUZsZTq.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/YMND2dHTwe6E01zUdcWancgu.png?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Kandidat op 10-01-2024 12:45 ]
Nibe F2120-16 - SMO40
Als je aanvoertemperatuur consequent te hoog is moet je de compressor langzamer zetten. Ja dat menu klopt. Ik heb ook een F2040-12 en heb hem behoorlijk teruggeschroefd zie afbeelding.RollingRacoon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:39:
[...]
@lussovius
Oke, dus de enige manier om de WP langere runs te laten lopen is de de max compressor
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yem20NP2rj7DgcYCyMaRIfqj.png?f=user_large)
Dus je totale verbruik inc licht, koken etc is minder dan enkel het verbruik van je wp. Vast een typefoutje!Kandidat schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:50:
We verstoken best wat kWh (35 kWh over afeglopen 24 uur) maar dat is voor 2 woningen (hoofdwonig en mantelzorgwoning, allebei vrijstaand) met allebei een warmtepomp.
Ons totale dagverbruik (met licht, koken etc) zit afgelopen 24 uur ruw geschat rond 24 kWh denk ik. Wisselt wel sterk, hangt van temperatuur af.
Nee geen typefout. Totale verbruik van beide woningen samen (zitten op dezelfde hoofdaansluiting) was 35 kWh. De hoofdwoning doet ongeveer 62% van het totale verbruik, vandaar lager, rond 24 kWh.G-addict schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:49:
[...]
Dus je totale verbruik inc licht, koken etc is minder dan enkel het verbruik van je wp. Vast een typefoutje!
Ik heb nog geen mogelijkheid om alleen het aandeel WP daarin inzichtelijk te krijgen, maar dat is dus lager dan 24 kWh, want daar moet alle andere verbruik dan nog af (licht, alle keukenaparatuur incl electrisch koken, schrikdraad paarden, verbruik apparatuur in veldschuur etc).
Nibe F2120-16 - SMO40
De instelling die er voor zorgt dat op een gegeven moment aanspraak wordt gedaan op de backup bijverwarming, staat standaard op 400 GMRollingRacoon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:21:
[...]
@lussovius
Dat betekent dat die inkomt bij -460 met de standaard instellingen.
Hij zal een paar keer tijdens dat traject van 400 GM zijn best om het niet zover te laten komen. Hij gaat dan ook in stapjes de compressor frequentie verhogen op bepaalde punten.
Op de terugweg doet hij dat ook, en gaat pas weer die frequentie verlagen als hij met de GM op een bepaald punt komt. Dan komt hij in een soort veilige situatie waarbij hij niet direct in de stress schiet na een defrost, dus hij creëert wat ruimte voor zichzelf. Dat gaat gepaard met een mogelijk flinke onderscheiding van de berekende Ta.
Je kunt spelen met die waarde van 400.
Ik heb hem op 100 gezet. De regeling is dan sneller. En hij schiet dan ook niet zo door.
Maar dat is allemaal proefondervindelijk.
Met die waarde op 100 geef je hem beperkt ruimte dus als de bijverwarming niet geblokkeerd staat gaat die al meedoen bij -160 GM
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 09-01-2024 17:13 ]
@lussoviuslussovius schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Als je aanvoertemperatuur consequent te hoog is moet je de compressor langzamer zetten. Ja dat menu klopt. Ik heb ook een F2040-12 en heb hem behoorlijk teruggeschroefd zie afbeelding.
[Afbeelding]
Oke top, zal morgen eens proberen. Programma stille stand zou miss ook een idee zijn. 4.9.6. Hier kan ik ook een maximum frequentie instellen bedenk ik me. Deze staat tussen 16.30 en 18.00 al op max 35hz ivm avond eten koken.. "3fase is aangevraagd maar ben nog niet aan de beurt" tussen deze tijd gaat de compressor niet hoger dan 35hz.
@KnowbodyKnowbody schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:11:
[...]
De instelling die er voor zorgt dat op een gegeven moment aanspraak wordt gedaan op de backup bijverwarming, staat standaard op 400 GM
Dat betekent dat die inkomt bij -460 met de standaard instellingen.
Hij zal een paar keer tijdens dat traject van 400 GM zijn best om het niet zover te laten komen. Hij gaat dan ook in stapjes de compressor frequentie verhogen op bepaalde punten.
Op de terugweg doet hij dat ook, en gaat pas weer die frequentie verlagen als hij met de GM op een bepaald punt komt. Dan komt hij in een soort veilige situatie waarbij hij niet direct in de stress schiet na een defrost, dus hij creëert wat ruimte voor zichzelf. Dat gaat gepaard met een mogelijk flinke onderscheiding van de berekende Ta.
Je kunt spelen met die waarde van 400.
Ik heb hem op 100 gezet. De regeling is dan sneller. En hij schiet dan ook niet zo door.
Maar dat is allemaal proefondervindelijk.
Met die waarde op 100 geef je hem beperkt ruimte dus als de bijverwarming niet geblokkeerd staat gaat die al meedoen bij -160 GM
Oke bedankt voor de uitleg. Ik heb hem.eens op 250 gezet. Kijken wat ze gaat doen
Hi Knowbody,Knowbody schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Ik denk dat hij het goed doet. Uiteraard gaat de Ta boven de berekende, om de graadminuten er af te bouwen. Dat lukt niet geheel want elke defrost kost weer GM.
Wederom dank voor je gedachten. Ik betwijfel dus sterk of het goed. Ja de warmtepomp doet het goed aangezien hij het huis op temperatuur krijgt en houdt, maar de hoeveel energie die ik toevoer is veel te hoog. Zoals ik al eerder schreef, 33 kW in 11 uur, dat is continue 3 kW. Dat lijkt me erg veel. Bovendien staat is die compressor aan het werk op zijn maximale toerental. Wat gaat er dan gebeuren als het een keer echt koud is?
Wat ik tevens zie in alle grafiekjes hier op dit forum is dat de aanvoertemperatuur veel hoger ligt rondom de berekende aanvoertemperatuur waardoor het wegwerken van de GM niet zo lang duurt. Zie bijvoorbeeld ook de grafiek hierboven van Kandidat, hij schommelt de aanvoertemperatuur rond de berekende aanvoertemperatuur. Zo lijkt het mij ook bedoeld te zijn.
Het lijkt erop of ik ergens een enorm warmtelek of iets dergelijks heb waardoor die aanvoertemperatuur niet verder omhoog wil.
Zo. BT12 is ongeveer BT25johanzon85 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Nog een algemene vraag: hoe verhoud bij jullie de heetgastemperatuur (BT14) ten opzichte van jullie externe aanvoertemperatuur (BT25)?
:strip_exif()/f/image/duAb2pLMYYyFjuAJkMkLfhXN.jpg?f=fotoalbum_large)
@johanzon85
Ik kan door de resolutie van de grafieken die je toonde niet opmaken wat de Ta en Tretour is.
Als je 32 graden vraagt, dan hoort de retour wel ongeveer al op 27 te zitten. Zit die daar flink onder dan kom je niet weg.
Bij deze getallen hoort een flow. Die zal ongeveer 20 lpm moeten zijn. Dan zit je op 7 kW vermogen ongeveer
Verlagen van de stooklijn kan helpen.
Ik kan door de resolutie van de grafieken die je toonde niet opmaken wat de Ta en Tretour is.
Als je 32 graden vraagt, dan hoort de retour wel ongeveer al op 27 te zitten. Zit die daar flink onder dan kom je niet weg.
Bij deze getallen hoort een flow. Die zal ongeveer 20 lpm moeten zijn. Dan zit je op 7 kW vermogen ongeveer
[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 09-01-2024 21:25 ]
Helpt dit ?johanzon85 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Nog een algemene vraag: hoe verhoud bij jullie de heetgastemperatuur (BT14) ten opzichte van jullie externe aanvoertemperatuur (BT25)?
/f/image/7VRQiSyvvtSP0J9sykvgzfcZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/H3hkvBRRR7opHcnJHsXOjCuh.png?f=fotoalbum_large)
RollingRacoon schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:14:
Hallo,
Bedankt!
Heb dit ook en probeer dit al maanden te begrijpen en beter te krijgen. Denk zoals velen hier :-)RollingRacoon schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:39:
[...]
@lussovius
Check inderdaad eerst zoals @Knowbody al aangaf of de installatie klopt conform die Nibe richtlijnen: minimale flow, systeeminhoud, conform hydraulisch schema van Nibe, temp sensoren op juiste plaatsen en op juiste wijze aangebracht, etc. Plus daarna waterzijdig inregelen. Bij mij hielp dit helaas allemaal niet. Dus wat verder gaan zoeken. Merkte wel dat de runs beter / langer waren als radiatoren op de slaapkamer mee open stonden. Maar daar wil ik het eigenlijk niet warm hebben. Ofwel: hij wil gewoon teveel vermogen erin duwen voor mijn situatie.
Wat er dan overblijft wat ik tot nu toe ben tegengekomen om de compressor wat te temmen:
DOT instellingen
Dit fixt het bij mij het meest! Setting 5.1.14 in de SMO40. Gek genoeg wordt deze setting hier niet heel veel besproken. Maar als je deze van de standaard -10 naar -15 gooit dan gaat je compressor minder hard lopen. Zeker als je wat veel vermogen hebt of het vermogen niet goed kwijt kan dan kan dit enorm helpen.
De SMO S40 heeft deze setting ook en daar kan je het vermogen bij een bepaalde temperatuur opgeven. Bij de SMO40 kan dit niet. Ik gok dat de setting daar betekend bij welke buiten temperatuur hij zijn volle vermogen moet leveren. De handleiding is hier wat onduidelijk. Maar als ik deze setting op de huidige buiten temperatuur zet dan zie ik de "gevraagde compressor frequentie" meteen naar de max van mijn compressor schieten.
Heb zelf een AMS 20-06 waarmee ik met radiatoren alleen een redelijk goed geïsoleerde woonkamer wil verwarmen van ongeveer 65m2. Dus ik moet hem wel wat temperen. Met deze setting nu goed kom ik op runs van wel 12-15 uur met de huidige koude buiten temperaturen. Natuurlijk alleen wel een stop af en toe voor een defrost tussendoor.
@Knowbody : ik zie jou ook bezig met je unit af te remmen via Block freq. Niet handiger dan via de DOT settings te doen? Als het dan toch kouder wordt dan zoekt hij het lekker zelf uit?
Edit: dit kan ook met een eigen compressor curve ipv via de DOT. Op moment dat je eigen compressor curve gebruikt dan lijkt de DOT instelling ook niks meer te doen.
GM Start bijverwarming
Lager zetten. Want Als hij in de buurt gaat komen dat de bijverwarming moet beginnen dan gaat de compressor harder lopen, Zie ook uitleg hier. Bij mij moet hij zelfs naar 800. Anders raakt de compressor te snel in paniek na defrosts.
Max verschil compressor
Verder heeft @bioscrasher er baat bij de setting "max. versch. compressor" strakker te zetten. Zie hier. Maar die snap ik eigenlijk niet zo goed. Dacht niet dat dit de compressor frequentie beinvloed. Staat iig niet zo in de handleiding en eerder heeft @LangeFries al aangegeven dat dit alleen een "noodrem" is, want de compressor stopt op meteen als hij hier over heen gaat. Zelf heb ik deze daarom nog niet geprobeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Gerbenvl op 18-01-2024 10:04 ]
WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)
Hi,Knowbody schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:19:
@johanzon85
Hier een grafiek van de afgelopen nacht waarbij de compressor zeer regelmatig op zijn maximale frequentie heeft gedraaid. Groen is de berekende aanvoertemperatuur, blauw de daadwerkelijke aanvoertemperatuur. Zoals je ziet ligt die werkelijke aanvoertemperatuur gemiddeld maar zo'n 0.1 graad boven de berekende aanvoertemperatuur. Hierdoor krijgt hij de graadminuten niet weg en gaat hij maximaal werken.
/f/image/QU5ZWgBhCLHzOlIhui6IbLk1.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor je waarden BTW. Ik zal hier morgen eens verder induiken.
Ik had inderdaad ook gevonden dat het verlagen van de stooklijn het gedrag beter maakt. Echter, eigenlijk wil ik dat niet: ik wil immers zien dat de warmtepomp ook kan werken op hogere temperaturen. Wellicht wordt het nog eens een keer echt koud en dan moet het ook werken. Verdere optimalisatie vind ik iets voor later.
Kan ik btw ergens het debiet uitlezen? Ik heb het nog niet gevonden, alleen de pompsnelheid percentage. Ik heb wel een pompcurve maar zonder dat ik de drukval weet, weet ik eigenlijk nog niets.
Ik heb typisch trouwens een delta T van 4 graden over mijn verwarmingscircuit. Is dit een goede richting?