Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Bij airco's zetten we ze bv volgas op verwarmen (onderkoeling) en daarna koelen (oververhitting) om de metingen te kunnen doen.
Zolang je geen problemen hebt zou ik er geen tijd aan besteden, want meestal is het systeem al leeg tegen de tijd dat je het merkt.
Vanwege de opmerkingen over een mogelijk tekort aan koudemiddel bij format5 vond ik het leuk te kijken of dat het geval kon zijn. Bij hem is de oververhitting goed en lijkt het in de regeling te zitten.
[ Voor 38% gewijzigd door DIY op 10-12-2023 20:25 ]
[ Voor 86% gewijzigd door AntonVisser op 10-12-2023 20:48 ]
Toch een keer wat inlezen en proberen te staven. Altijd fijn om dan veel meetpunten te hebben 😉
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Je kunt het proces vergelijken met een waterkoker die water laat koken en waar waterdamp uit komt. Die waterdamp condenseert vervolgens op een koude ruit, die hierdoor opwarmt.
In de verdamper van je warmtepomp word het koudemiddel gasvormig, doordat het warmte opneemt uit de buitenlucht.
In de condensor word het vervolgens weer vloeibaar, doordat er warmte afgegeven word aan het cv water.
Het gas uit de verdamper naar de compressor moet 2 tot 12 graden boven de verdampingstemperatuur liggen. We noemen dat oververhitting. Dat is om te voorkomen dat er nog onverdampte vloeistof is die de compressor ingaat.
Na de compressor moet al het gas in de condensor condenseren tot een vloeistof. De temperatuur van het vloeibare koudemiddel moet na de codensor tenminste 10 graden onder de condensatietemperatuur liggen, zodat we zeker zijn dat er geen gas bubbels richting het (expansie)ventiel gaan. Dit is de onderkoeling.
Het is echter een dynamisch proces door het optoeren van de compressor en openen en sluiten van het expansieventiel, waardoor de waarden constant kunnen varieren en je dus moet weten hoe ze te interpreteren.
Simpel gezegd: Als er te weinig koudemiddel in je warmtepomp zit zal de oververhitting veel groter dan 12 graden worden. Bij teveel koudemiddel zakt de oververhitting onder de 2.
[ Voor 36% gewijzigd door DIY op 11-12-2023 07:06 ]
Zeker, alleen niet over TLS maar serieel (RS485). Dit kan echter alsnog omgevormd worden. Zie hier meer info: https://www.home-assistan...#udp-gateway-using-nibegwpbleijsw schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:58:
[...]
Jij hebt een S dus die heeft standaard Modbus.
Ik heb een SMO 40 kan die dat ook?
Met welke Raspberry doe je dat?
Ik zou kiezen voor de ESPHome oplossing, erg goed geïntegreerd met HA en klaar zonder soldeerwerk als je het LilyGo bordje haalt.
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Met als doel om te kijken of je eigen verbruik aan het gemiddeld voldoet of negatief/positief er uit schiet?
Dit is een interessante benadering en 1 die ik nu ook heb geconfigureerd aangezien mijn installatie grofweg hetzelfde is.Miranda89 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:03:
[...]
-vloerverwarming ipv combinatie vloer/radiator. We hebben wel een aantal radiatoren, maar die stoken we op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming (die heeft een pomploze verdeler)
Benieuwd hoe het systeem hier op reageert.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
@renjerot Deze optie heb ik in de SMO S40 wel zitten, heb je een SMO40?renjerot schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:00:
Ik heb een F2120-20 al enkele jaren. Af en toe hebben we last van ijsvorming binnen in de buitenunit met een tikkend geluid als gevolg. Ik heb gezien en ook hier gelezen dat er een menu keuze is om ontdooien van de ventilator toe te staan. Die menukeuze heb ik echter niet, mijn installatie menu stopt eerder. Heb ik dan een oudere software versie? Of heeft mijn pomp (van 4 jaar gelden ongeveer) deze mogelijkheid niet?
Heb je toevallig ook een plaatje van je ingevroren condensor/verdamper?
Bij verschillende eigenaren van de Nibe F2120 serie zijn de invriespatronen anders, puur ter leering ende vermaek, ik denk niet dat er iets niet goed werkt of zo.
Onderstaand die van ons die van boven naar beneden invriest en een rijtje leiding overslaat:
:strip_exif()/f/image/kGglrKf5yECQJEUhBzRKdL5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door bioscrasher op 11-12-2023 13:51 ]
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Ik heb ook een F2120-20 en herken het tikkende geluid. Ik heb hem toen via de SMO40 (actief) laten ontdooien/ventilator ontdooien, daarmee was bij mij het probleem van het tikken opgelost.renjerot schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:00:
Ik heb een F2120-20 al enkele jaren. Af en toe hebben we last van ijsvorming binnen in de buitenunit met een tikkend geluid als gevolg. Ik heb gezien en ook hier gelezen dat er een menu keuze is om ontdooien van de ventilator toe te staan. Die menukeuze heb ik echter niet, mijn installatie menu stopt eerder. Heb ik dan een oudere software versie? Of heeft mijn pomp (van 4 jaar gelden ongeveer) deze mogelijkheid niet?
Ik ben komende dagen niet thuis dus kan even niet checken waar de optie precies zat maar het is dus wel mogelijk met een F2120/SMO40.
/f/image/msSpIVplenGh7lvpXeVkNBdj.png?f=fotoalbum_large)
Curve is een eigen curve:
-30: 35
-20: 33
-10: 30
0: 26
10: 25
20: 15
30: :!5
[ Voor 30% gewijzigd door Borisvkr op 11-12-2023 16:40 ]
@Borisvkr in tegenstelling tot mijn radiatorsysteem maakt jouw systeem mooie lange runs; hij kan zijn warmte dus kwijt (teveel zelfs).Borisvkr schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:31:toon volledige bericht
Hier draait het nu zo afgelopen 2/3 dagen. heel vlak, bijna constant 1Kw, max 25hz... hij stopt nu wel als de graadminuten 'op' zijn, maar begint dan weer redelijk snel. Ik heb 240 gm gezet al start ipv de standaard 60. En dan nog blijft de temperatuur stijgen in huis, vanmiddag was het al weer 23.5 graden. Hoe zorg ik in godsnaam dat ik een temperatuur in kan stellen? Hoe vertel ik dit ding dat 21.5 graden genoeg is? Ik krijg het echt niet voor elkaar. Kunnen warmtepompen niet onder de 22 graden komen ofzo? Of is mijn huis TE goed geisoleerd?
[Afbeelding]
Curve is een eigen curve:
He je wel eens overwogen een standaard stooklijn te gebruiken?
Heb je een RMU?
Doet deze mee in je regeling?
Weersregeling aan of uit? (ik heb die van mij uitgezet en regel puur op buitentemperatuur).
/f/image/5zGxb6MpoEVYM0xvoJRWb1p8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 120% gewijzigd door Aziraphale op 11-12-2023 17:16 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
@Aziraphale ik heet wel geen Knowbody maar deel mijn graadminuten met een lichte overshoot.Aziraphale schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:12:
@Knowbody Hoe draait hij nu bij jou met deze temperaturen? Hij brengt nu bij mij de graadminuten wel naar 0.
[Afbeelding]
Aantal runs stabiel en ook het opgenomen vermogen stuitert naar beneden.
:strip_exif()/f/image/hIfGRE67pXo7iK3G49Ja36Kk.jpg?f=fotoalbum_large)
- WAR stond op 5, die zet ik nu ook maar eens op 1.bioscrasher schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:10:
[...]
@Borisvkr in tegenstelling tot mijn radiatorsysteem maakt jouw systeem mooie lange runs; hij kan zijn warmte dus kwijt (teveel zelfs).
He je wel eens overwogen een standaard stooklijn te gebruiken?
Heb je een RMU?
Doet deze mee in je regeling?
Weersregeling aan of uit? (ik heb die van mij uitgezet en regel puur op buitentemperatuur).
- Ik heb een RMU-S40 deze kan ik instellen om de stooklijn omhoog/omlaag te zetten (dit is de door nibe geadviseerde stand igv 100% vv) of op temperatuur. Wat ik ook instel, de stooklijn omhoog of omlaag, via de rmu of via de menu's zelf, heeft GEEN effect. Heb al eens een dag stooklijn op -10 gezet, geen effect
- ik kan nergens in de menu's (VVM-S320) een 'factor' vinden waarmee je de rmu meer of minder 'mee' kunt laten doen
- Ik gebruikte hiervoor stooklijn 5, toen 4, nu de stooklijn die ik beschrijf. Ook dat lijkt geen effect te hebben, het enige wat WEL effect heeft is het met de hand instellen van de 'highest supply heat' in menu 1.30.6. Daar zet ik de temp dan op 26 of 27 graden.Dat lijkt wel effect te hebben. Rond de 9 a 10 graden buiten zoals nu lijkt 26 graden de boel aardig constant te houden, vorige week rond het nulpunt moest er een graadje bij, daarop is nu eigenlijk de stooklijn gebaseerd.
Ik dacht afgelopen dagen, zoals je aan de grafiek kunt zien dat alles mooi constant liep maar vanmiddag schoot de temperatuur dus ineens weer omhoog.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
De Nibe heeft tamelijk hoge Tr nodig, anders kan ie niet ontdooien. Dat gaat samen met hogere Ta. Desalniettemin is het wel mogelijk elke gewenste kamer temperatuur te bereiken door langere pauzes tussen runs. Maar dit gaat nooit op de "thermostaat" manier. De ruimtevoeler (BT50) speelt geen of beperkte rol. De enige relevante te sturen temperatuur is Ta (BT25).Borisvkr schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:31:
Kunnen warmtepompen niet onder de 22 graden komen ofzo?
Beter ook BT1, BT25 en BT71 toevoegen want die bepalen het stuurgedrag. Als die verkeerd zitten of verkeerde waarden meten kan er niet juist geregeld worden. Ook de berekende Ta is handig er bij te hebben.
De sensoren voor SWW (BT63, BT6, BT7) gaan naar veel hogere temperaturen dus die kun je beter naar een andere grafiek verplaatsen, dan zie je bij de verwarming meer detail.
De graadminuten grafiek laat ook wat vreemds zien. Bij normaal bedrijf komen de GM boven de 0. Dat ontbreekt hier. Is dat een fout in de grafiek of blijft die echt <=0?
Verder is het ook van belang dat de installatie (leidingen en plaatsen van de sensoren) _exact_ een voorbeeld van Nibe volgt. Bij mijn installatie b.v. kwamen de retouren van de boiler en de VV in verkeerde volgorde op de retourleiding en dat maakte de installatie onregelbaar.
Als dat een te hoge kamertemperatuur oplevert, is die curve te hoog. Ik gebruik met een jaar 2020 woning stooklijn 2-1.Curve is een eigen curve:
Aangezien je GM's wel naar 0 gaan maar daarna snel weer dalen lijkt de stooklijn toch echt (veel) te hoog te zijn.
Volg vooral de handleiding. De aanwijzingen die daar in staan mbt het instellen van de juiste stooklijn zijn omslachtig, maar werken wel.
De kamertemperatuur kan natuurlijk ook nog oplopen door andere factoren zoals zoninstraling.
Voorbeeld van mijn grafiek. Je ziet dat de daadwerkelijke Ta(BT25) en de berekende Ta gemiddeld over de dag exact overeenkomen. Ook de gewenste en daadwerkelijke temperatuur doen dat (daarvoor heb ik ruimteïnvloed aan staan, dat moet je in eerste instantie niet doen).
/f/image/4DLIb3TEiVhYIqphn8DajOkh.png?f=fotoalbum_large)
Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k
Zonet even wat gelezen over Home Assistant. Dat ziet er goed uit! Dat is denk ik wat ik zoek. Ik ga hier eens mee aan de slag. Volgens mij hebben we op het werk nog wel een pi liggen die ik wel even kan lenen om eens wat uit te proberen. Bedankt voor de tip!Aziraphale schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:18:
[...]
Home Assistant is een smarthome toepassing die je vanaf een Raspberry Pi kunt draaien. Je hebt daar een Nibe integratie voor waarmee je alle sensoren van de warmtepomp uit kunt lezen en aan kunt sturen via ModBus. Ik gebruik het zelf en vind het ideaal.
Het valt inderdaad tegen wat je in deze tijd van het jaar het net in stopt. We hebben dan ook wel wat pech met het weer. Kraakhelder schaatsweer is een mooi voorbeeld waarbij dit idee van mij goed werkt. Tot nu toe doet het bij mij ook weinig.Knowbody schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:22:
[...]
Als het zo is dat je in het stookseizoen nog veel stroom in het net injecteert dan kun je inderdaad kijken of je de warmtepomp momenten beter kunt inzetten.
Maar of het beetje stroom van de panelen in dit seizoen nou door het huishouden of de warmtepomp wordt opgegeten maakt uiteraard niet uit.
Elke situatie is anders maar in november is er bij mij maar 13 kWh teruggegaan het net in en in december tot nu toe 0,1 kwh.
Dat de warmtepomp (voornamelijk of ook) in de nacht loopt is prima, in de winter is vraag en aanbod van elektriciteit dan het gunstigst dus netbeheer is blij met afname!
25 euro per jaar om bij te dragen aan een platform is toch niet iets om wakker van te kunnen kunnen maar ieder z'n ding.
Ik zoek altijd liever permanentere oplossingen die geen jaarlijkse bijdrage nodig hebben. Geheid dat ik nog jarenlang data wil hebben. Inderdaad ieder zijn ding.
@Aziraphale ik heb de graadminuten op 150 gezetAziraphale schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:35:
@bioscrasher Gebruik jij dan ook dezelfde begrenzing als @Knowbody en ik? Dus de graadminuten niet op 400 maar 100 of 200?
@Borisvkr hier werk ik met een SMO S40 die wellicht wat meer opties heeft.Borisvkr schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:29:toon volledige bericht
[...]
- WAR stond op 5, die zet ik nu ook maar eens op 1.
- Ik heb een RMU-S40 deze kan ik instellen om de stooklijn omhoog/omlaag te zetten (dit is de door nibe geadviseerde stand igv 100% vv) of op temperatuur. Wat ik ook instel, de stooklijn omhoog of omlaag, via de rmu of via de menu's zelf, heeft GEEN effect. Heb al eens een dag stooklijn op -10 gezet, geen effect
- ik kan nergens in de menu's (VVM-S320) een 'factor' vinden waarmee je de rmu meer of minder 'mee' kunt laten doen
- Ik gebruikte hiervoor stooklijn 5, toen 4, nu de stooklijn die ik beschrijf. Ook dat lijkt geen effect te hebben, het enige wat WEL effect heeft is het met de hand instellen van de 'highest supply heat' in menu 1.30.6. Daar zet ik de temp dan op 26 of 27 graden.Dat lijkt wel effect te hebben. Rond de 9 a 10 graden buiten zoals nu lijkt 26 graden de boel aardig constant te houden, vorige week rond het nulpunt moest er een graadje bij, daarop is nu eigenlijk de stooklijn gebaseerd.
Ik dacht afgelopen dagen, zoals je aan de grafiek kunt zien dat alles mooi constant liep maar vanmiddag schoot de temperatuur dus ineens weer omhoog.
De F2120-16 is daarentegen weer wat ouder en kent minder mogelijkheden dan de F2125-12 die - zo dacht ik - te klein zou zijn geweest. Ons huis is echter beter geïsoleerd en achteraf bezien zou ik hiermee - zeker met de CV bivalent opgenomen via een open verdeler - prima mee zijn weg gekomen..
Proof is eting the pudding en bij -10 hoeven wij ons over defrosts of ontoereikend vermogen geen zorgen te maken.
wél over een hoge stroomrekening, hence de CV ketel die beneden -7 bijspringt.
Zijn er mensen die mij, aan verbeterde instellingen kunnen geven voor een SMO20.
Heb sinds 2 weken een Nibe wp type ams 10-12 met een splitkast HBS 05.
staat nu ingesteld op de waardes die in de bijgeleverde manuel staan als standaar waardes.
Er zit een buffer aan van 100 liter op een systeem van radiatoren en vloerverwarming.
om je stooklijn goed af te stellen beginnen met het uitschakelen van je ruimtesensor en dan kijken waar de temp in huis op uitkomt. Daarmee kun je dan de stooklijn gaan afstellen. In het topic staat hoe.
@Borisvkr Er is echt iets mis met jou SMO of Warmtepomp, dus je zult het met de workaround van de limit aanvoertemp moeten doen tot je installateur of Nibe met een fix komt.
Als de temp in huis nog te hoog word, dus de max aanvoer temp nog lager zetten en als het buiten kouder word weer iets hoger. Je bent tijdelijk zelf de stooklijn.
[ Voor 37% gewijzigd door DIY op 11-12-2023 22:28 ]
Op moment nachtelijke SWW vrijgave gaat de stooklijn -3 naar beneden dus graadminuten netjes in toom.Aziraphale schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:12:
@Knowbody Hoe draait hij nu bij jou met deze temperaturen? Hij brengt nu bij mij de graadminuten wel naar 0.
[Afbeelding]
Draait mooi.
:strip_exif()/f/image/P12CtIRvdgkx0gsoyNzOR0M1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vvg21TRqk3f3KJT9uJ6vOofu.jpg?f=fotoalbum_large)
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Grootste wijzigingen zijn de:
- Flowinst., klimaatsyst. Deze stond op "Rad. + vloerverw.", nu op alleen "Vloerverwarm.". Dit gedaan aangezien er geen temp verschil is tussen wat de radiatoren en de vloerverwarming.
- Blokkering van Additional Heat, 24x7
- WAR ingeschakeld met factor 8
/f/image/DoBWJ5GMpytjg5Spjo694ZCw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mEfA3LgnVwLRINEwrbKeylQ1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x3saBYoeW5JTQDDyohjU1eff.png?f=fotoalbum_large)
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Ik heb het idee dat ik mijn installatie nu optimaal heb draaien. Heb nu mijn eigen stooklijn gemaakt waardoor ik nu met alle buiten temperaturen altijd tussen de 20.8 en 21.1 zit. Mijn verbruik ziet er beter uit als vorig jaar dus het lijkt erop dat ik de sweetspots heb kunnen vinden.
Nu is het probleem alleen nog dat ik enkel in de woonkamer altijd 0.4/0.5 graden lager zit. Dit heeft (waarschijnlijk) te maken met een hele grote hoek raampartij, veel wind erop en de ruimte die het verste weg ligt. Mijn andere ruimtes (Eetkamer, keuken, kantoor, berging, badkamer) zijn allemaal gelijk.
Ik weet dat ik eventueel groepen kan knijpen, heb ik ook al geprobeerd maar merk niet dat daardoor mijn woonkamer echt warmer wordt.
Is de enige oplossing dan om de aanvoer te verhogen en alle andere ruimtes meer te knijpen wil ik dit voor elkaar krijgen?
Het is geen ramp want we zitten het meest in de eetkamer, bar aan de keuken of overdag met (thuis) werken in mijn kantoor. Maar als we in de avond TV gaan kijken merk je altijd net even dat het net tikkeltje frisser daar is.
Ik heb daar een (gas)kachel, deze wil ik natuurlijk niet meer gebruiken. Dit zat er al in en is echt puur voor de show. Oplossing zou zijn daar een waterdamp kachel in te maken met warmte element maarja dat gaat mij 5000 euro kosten dus ik vind het dat gewoon niet waard. Kijkt wel mooi!
Ik hoor graag of iemand nog ideeën heeft.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Vacuümglas werkt overigens beter dan triple glas en past vaker in bestaande kozijnen.
Mijn huis was enkel en dubbel glas. Waar ik nieuwe kozijnen heb geplaatst, ben ik voor triple gegaan. Waar de kozijnen nog goed waren en ze qua stijl ook wat bijdragen (huis is ruim 100 jaar oud, kozijnen ook), gaat er vacüumglas in.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40
Ik heb nu uiterst goede HR++ ramen.. ik vind het erg zonde om dit nu te gaan vervangen en wat ik op internet lees zal dit verschil niet uiterst groot zijn of zijn jullie het daar niet mee eens?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Als het 1.0 beglazing is zou ik het ook laten zitten.mvrooij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:57:
[...]
Ik heb nu uiterst goede HR++ ramen.. ik vind het erg zonde om dit nu te gaan vervangen en wat ik op internet lees zal dit verschil niet uiterst groot zijn of zijn jullie het daar niet mee eens?
Hangt ook af van noord - of zuidkant.
Akoestisch ook ?RISL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:46:
Beter isoleren.
Vacuümglas werkt overigens beter dan triple glas en past vaker in bestaande kozijnen.
Wat erin zit is HR ISO glas 4#-a-5 (HR++). Ik heb er verder geen verstand van.Knowbody schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:03:
[...]
Als het 1.0 beglazing is zou ik het ook laten zitten.
Hangt ook af van noord - of zuidkant.
Hoekraam zit op Noord-West kant.
Kan iemand een bedrijft in regio Alkmaar/Schagen aanraden voor onderhoud/service contract voor NIBE grondwater warmtepomp?
Ik denk dat de enige oplossing is om er warmer water doorheen te sturen. Flow in de woonkamer het hoogste te laten zijn en de andere ruimtes wat te knijpen maar ik denk niet dat ik het dan alsnog stabiel ga krijgen dus ik denk dat ik er inderdaad maar vrede mee moet hebben.Aziraphale schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:38:
Dat gaat je niet een zodanige winst opleveren dat het je veel gaat helpen. Ik heb het zelfde issue in mijn woonkamer en dikke gordijnen kunnen een beetje een oplossing zijn, maar ik vrees dat het ook voor een groot dee een kwestie van accepteren is dat je het nooit overal 100% strak krijgt..
Het verschil is ook niet vervelend maar dacht misschien heeft iemand nog een goed idee!
Akoestisch is tripel vaak minder goed dan dubbel glas. Vacuumglas is van deze drie het best.
Je kunt wel spelen met je samenstelling van triple glas waardoor de eigenschappen op bepaalde punten beter wordt (en op andere punten lever je dan wat in).
De kozijnenboer waar ik mijn spullen bestel, heeft een medewerker op de werkvoorbereiding zitten die uit de glaswereld komt. Hij heeft mij geadviseerd.
Mijn tripel glas bestaat uit 5 ruiten, waarvan aan de buitenkant en de binnenkant twee glasplaten van gelijke dikte direct op elkaar liggen. De middelste ruit staat met afstandshouders (Wienersprossen) en is dikker dan de buitenste platen. Glas is bijna 5 centimeter dik en is echt heel zwaar.
Aan de zonkant van mijn huis heeft de buitenste ruit heeft aan de binnenzijde nog een laag die zonlicht reflecteert. Het is niet zo donker als warmtewerend glas (omdat tripel glas toch al donkerder is).
Ik woon buitenaf, akoestisch heb ik daarom wat minder prioriteit gegeven. Misschien kies je dan een andere samenstelling. Ik denk dat iedere glasboer je daarin kan adviseren.
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
Ik was er al bang voor, maar ik vind het knijpen erg lastig..AnJaJoRe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:23:
@mvrooij Volgens mij heb je het goede antwoord zelf al gegeven, stooklijn omhoog dus warmer aanleveren en dan de warme plekke knijpen 🤓
Is dit het beste stappenplan mocht ik wel beslissen het te willen doen?
1. Aanvoertemp verhogen tot mijn woonkamer wel op 21 zit.
2. Daarna zijn alle andere ruimtes waarschijnlijk te warm en dan dus per zone iedere flow net wat gaan knijpen op mijn vloerverdeler?
Niet meer niet minder right?
Twijfel soms of ik mijn 2de pomp wat hoger moet zetten, misschien dat er dan wat meer warm water door mijn woonkamer gaat omdat deze lussen het verste weg liggen. Of is dit onzin?
Die heb ik er volledig uit gedonderd.. heb geen zone regeling meer als dat is wat je bedoeld? Zag daar echt het nut (helaas achteraf) niet van in. Gaf alleen maar problemen voor mijn gevoel.RISL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:30:
Knijpen kan ook met een naregeling.
Ik heb alleen radiatoren dus regel wat anders, op alle slaapkamers thermostaatkraan op marginaal open en in de rest van het huis aangename temp.mvrooij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:41:
[...]
Ik was er al bang voor, maar ik vind het knijpen erg lastig..
2. Daarna zijn alle andere ruimtes waarschijnlijk te warm en dan dus per zone iedere flow net wat gaan knijpen op mijn vloerverdeler?
Twijfel soms of ik mijn 2de pomp wat hoger moet zetten, misschien dat er dan wat meer warm water door mijn woonkamer gaat omdat deze lussen het verste weg liggen. Of is dit onzin?
Begin eens met de 2e pomp op max en verander verder niets.mvrooij schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:41:
[...]
Ik was er al bang voor, maar ik vind het knijpen erg lastig..
Mogelijk ben je er dan al.
Mogelijk trek je warmte naar de verdeler waardoor de rest niet genoeg krijgt (de verdeler is dan hydraulisch actief)
Heb hem nu vast op maximaal gezet, ik zal eens 24/48 uur testen wat temperatuur doet.Knowbody schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:07:
[...]
Begin eens met de 2e pomp op max en verander verder niets.
Mogelijk ben je er dan al.
Mogelijk trek je warmte naar de verdeler waardoor de rest niet genoeg krijgt (de verdeler is dan hydraulisch actief)
Huidige settings bevallen heel goed.
Ben nu daar waar ik zijn wilde.
Wi je ze delen?Knowbody schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:34:
Update tunings perikelen.
Huidige settings bevallen heel goed.
Ben nu daar waar ik zijn wilde.
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Dat schreef je op 9dec in een antwoord aan format5, ik vroeg me af hoe ik die info in die signature krijg, ik wil mijn info ook wel delen en die van anderen kunnen lezenKnowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:25:
[...]
nope, wat ik heb staat in mijn signature en dat kan ik iedereen aanraden even te doen
Edit… gelukt 😎
Het is hetzelfde apparaat met dezelfde prijs alleen anders aangesloten.Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:41:
Mijn keukenkraan begint te lekken en reparatie lijkt niet veel zin meer te hebben als ik de binnenkant bekijk, dus ik zie mijn kans schoon voor een Quooker. Vraag voor de bezitters hier: Welk reservoir kan ik het beste nemen in combinatie met mijn Nibe? De Combi zonder aansluiting op de warmwaterleiding of de Combi+ met aansluiting op de ww leiding? Mijn gevoel is dat de Combi+ hotfilled vanuit de VVM en dat dat zuiniger is, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb de plus maar heb geen idee of dat nou slimmer is of niet. Hij is nooit leeg en altijd heet. Voor het wassen van pannen, ovenschaal met ook voor het koken voor bv rijst is direct kokend water echt een luxe.
Stroomverbruik kom ik op 1 kWh per dag gemiddeld (heb er een slimme stekker tussen om dat te meten en schakel hem niet uit in de nacht want de stilstand verliezen zijn echt bizar laag.
@Aziraphale De hotfil is handig als je vanuit je keukenkraan je zwembad buiten wilt vullen, als je nog een CV ketel hebtAziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:41:
Mijn keukenkraan begint te lekken en reparatie lijkt niet veel zin meer te hebben als ik de binnenkant bekijk, dus ik zie mijn kans schoon voor een Quooker. Vraag voor de bezitters hier: Welk reservoir kan ik het beste nemen in combinatie met mijn Nibe? De Combi zonder aansluiting op de warmwaterleiding of de Combi+ met aansluiting op de ww leiding? Mijn gevoel is dat de Combi+ hotfilled vanuit de VVM en dat dat zuiniger is, maar zeker weten doe ik het niet.

Verder heeft deze 7 liter variant een erg snele opwarmtijd dus ik zou gewoon de niet hotfil nemen.
Wij hebben de hotfil maargebruiken zelden meer dan 7liter 100 graden, afgemixt op 12 liter van 60 graden.
Volgende stap is die vermaledijde overstort eruit te knippen en te vervangen door een sanitair buffervaatje aan de koude kant.
Kan de druk lekker terug naar de koude kant en heb je geen open sifon waar dat kreng in moet kunnen weglekken.
Zou hem zo weer kopen want naast alle zaken zoals effe je tomaatjes blancheren kun je á lá minute (beter gezegd: seconde) snel een bakkie thee doen.
De waterkoker hebben we weggedaan, scheelt weer plek op het aanrecht
@AnJaJoRe we hebben zowat dezelfde opzet, zij het hier met een 300 liter parallelbuffer.AnJaJoRe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
[...]
Dat schreef je op 9dec in een antwoord aan format5, ik vroeg me af hoe ik die info in die signature krijg, ik wil mijn info ook wel delen en die van anderen kunnen lezen
Edit… gelukt 😎
Kun je met me/ons delen wat je dagverbruik was afgelopen week toen het rond de 0 graden was?
Hier op de koudste dag 30-32 kWh en 20-21 graden binnen en nu circa 12 kWh per dag met een behaaglijke 21 graden.
En nog even verder off-topic (aangezien jullie zo'n ding hebben): Ik heb twee gaten in mijn aanrechtblad en twijfel tussen de Flex of Fusion (met een zeeppomp in het andere gat) of de Nordic Twintaps. Any suggestions?

Wij hebben al ruim 14jr de separate versie, bevalt mij beter dan de combi van zoon en dochterAziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:53:
@bioscrasher Een zwembad vullen wil ik absoluut niet, maar die warmwaterleiding ligt daar toch en anders zal ik hem (denk ik) af moeten doppen? Dat is even ervan uitgaande dat ik voor de goedkoopste optie ga door zelf te installeren en niet de gratis installatie actie van Quooker gebruik.
En nog even verder off-topic (aangezien jullie zo'n ding hebben): Ik heb twee gaten in mijn aanrechtblad en twijfel tussen de Flex of Fusion (met een zeeppomp in het andere gat) of de Nordic Twintaps. Any suggestions?
Wat maakt dat die je beter bevalt?AnJaJoRe schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:59:
[...]
Wij hebben al ruim 14jr de separate versie, bevalt mij beter dan de combi van zoon en dochter
Zal ik doen maar moet dan even een USBstickje pluggen, heb wel een homewizard aansluiting maar die is bruto voor alle huisgebruik.bioscrasher schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:22:
[...]
@AnJaJoRe we hebben zowat dezelfde opzet, zij het hier met een 300 liter parallelbuffer.
Kun je met me/ons delen wat je dagverbruik was afgelopen week toen het rond de 0 graden was?
Hier op de koudste dag 30-32 kWh en 20-21 graden binnen en nu circa 12 kWh per dag met een behaaglijke 21 graden.
Wordt vervolgd….
Dat is eigenlijk meer omdat ik met regelmaat 50 tot 100liter warm water nodig heb (aquarium water wissel).
Anders zou een normale denk ik beter zijn.
Het korte moment warm water zorgt alleen maar voor verlies in de leidingen zegt mijn gevoel.
De kraan is nu vaak korter aan dan dat het voorheen duurde tot er warm water kwam.
Het was bij mij meer het idee dat koud naar 50 graden door de wp en dan naar 100 in de Quooker minder energie kost dan koud naar 100 door de Quooker. Maar goed, dat kan ik mis hebben en het zal sowieso om minimale winsten gaan.
Heb jij hem trouwens zelf geplaatst?
Beter op temperatuur en geen ingewikkelde grote kraan, kan ook minder aan stuk gaan 🤗, separaat zeeppompje wat makkelijke vult, veiliger met (klein-)kids
[ Voor 11% gewijzigd door AnJaJoRe op 14-12-2023 18:37 ]
Wij hebben een flexi (combi+) met zeeppompje en dit bevalt super. De flex is zeker handig als je een grotere spoelbak hebt.Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:53:
@Aziraphale mijn makke met zeepdispensers is dat die dingen altijd wel een keer gaan roesten en dan zit je met iets in je aanrecht wat er niet in thuishoort.Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:53:
@bioscrasher Een zwembad vullen wil ik absoluut niet, maar die warmwaterleiding ligt daar toch en anders zal ik hem (denk ik) af moeten doppen? Dat is even ervan uitgaande dat ik voor de goedkoopste optie ga door zelf te installeren en niet de gratis installatie actie van Quooker gebruik.
Maar je had al twee gaten dusss.
Wij hebben de flex omdat je lekker makkelijk bij de hoekjes en gaatjes van de bak en in de pannen komt.
Ik heb hem in een paar uurtjes zelf geplaatst, maarja, mijn keuken ook al voor de tweede keer, meterkast vor de vierde keer, heb mijn lat hoog liggen en doe dingen liever zelf
[ Voor 8% gewijzigd door bioscrasher op 14-12-2023 21:21 ]
Maar zonder gekheid: Ik vind die slang ook het grote voordeel van de Flex en snap ook volledig wat je bedoelt met het lelijk worden van zo'n pompje. Ik zou daar ook nooit een gat voor hebben laten boren, maar helaas zit het gat er dus al en wordt mijn keuze onnodig complex doordat vrouwlief zo nodig een sjieke Boretti kraan wou hebben. Waren er maar wat minder first world problems...
Bij ons vinden we 19.5 a 20'gerieflijk met onderstaande tabel, duidelijk wat hoger verbruik, vrijstaande woning 600m3, 2 etages elk 100m2, boven deels verwarmdbioscrasher schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:22:
[...]
@AnJaJoRe we hebben zowat dezelfde opzet, zij het hier met een 300 liter parallelbuffer.
/f/image/6ZwzCj0wJ8o4ozAEaE4y72EY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door AnJaJoRe op 14-12-2023 21:54 ]
In mijn vorige huis zonder mengventiel gedaan en daar de warmwaterleiding op de vaatwasser aangesloten. Een lange leiding aan het eind afdoppen is niet aan te raden en bij het begin kon ik niet goed bij.
Heb het dus nu zo opgelost met dat mengventiel. Zelf plaatsen is goed te doen, maar ik doe alles zelf in huis, van vloeren storten tot het opnieuw metselen van de schoorsteen en alles daar tussen. Ben over het algemeen niet gauw tevreden, dus dan maar zelf doen, zodat ik het naar mijn zin kan afwerken.
Quooker was met 2 uurtjes aangesloten. De buren hadden het laten doen en daar is het minder netjes gedaan in anderhalf uur.
Uitzetten doe ik alleen als we langer dan een week van huis zijn.
Kan wel aanraden eerst een waterontharder te plaatsen. Bij mijn ouders heb ik de quooker na 7 jaar opengemaakt om de spiraal te vervangen. Hij zat compleet vol met kalk schilfers, zeker de helft van de emmer zat vol en daarmee verstopt. Ik heb zelf daarom eerst mijn waterontharder geplaatst en daarna pas de Quooker en wat andere zaken aangeschaft.
[ Voor 7% gewijzigd door RISL op 15-12-2023 06:19 . Reden: Typo's ]
Ik ben ook erg benieuwd of je een bestaand WTW (een Zehnder Q350) kan aansluiten op de S735.AntonVisser schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:49:
Sjoerd, is de storing inmiddels opgelost? Bevalt de S735 inmiddels wel?
Vraag is of er niet teveel energie uit de afvoerlucht is gehaald door de Q350 en of de S735 de ventilatiestroom (m3/h) kan verwerken. De S735 heeft een minimale luchtstroom van 90 m3/h nodig volgens de specs maar er wordt niet gesproken over een max.
Volgens mij is het niet bedoeld voor WTW.DoubleD666 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:31:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd of je een bestaand WTW (een Zehnder Q350) kan aansluiten op de S735.
Vraag is of er niet teveel energie uit de afvoerlucht is gehaald door de Q350 en of de S735 de ventilatiestroom (m3/h) kan verwerken. De S735 heeft een minimale luchtstroom van 90 m3/h nodig volgens de specs maar er wordt niet gesproken over een max.
Probleem is dat het water vaker koud dan warm bij de quooker aan komt, tenminste bij mij.Aziraphale schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:32:
Voor mijn aquaria ben ik ook regelmatig een 150 liter water nodig, maar ik gooi er altijd gewoon koud water in. Daalt de temperatuur een paar graden, maar daar worden de vissen niet anders van.![]()
Het was bij mij meer het idee dat koud naar 50 graden door de wp en dan naar 100 in de Quooker minder energie kost dan koud naar 100 door de Quooker. Maar goed, dat kan ik mis hebben en het zal sowieso om minimale winsten gaan.
Heb jij hem trouwens zelf geplaatst?
En ja ik heb hem zelf geplaatst.
Dat is bij mij even de vraag, want nu duurt het een seconde of 10 voordat ik warm water heb. Het is dan na +/- 15 seconden op zijn heetst.format5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:59:
[...]
Probleem is dat het water vaker koud dan warm bij de quooker aan komt, tenminste bij mij.
Inmiddels heb ik een veto gekregen mbt zelf plaatsen, dus dat is in ieder geval weer een punt van het twijfellijstje af.
Is het niet zo dat de hoeveelheid buffer in de quooker zo laag is dat hij al weer vol zit met het koude water uit je warm water leiding ? Maw dat het warme water de quooker niet bereikt ?format5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:59:
[...]
Probleem is dat het water vaker koud dan warm bij de quooker aan komt, tenminste bij mij.
Bij mij heb ik daarom heel bewust -niet- op de warmwater leiding aangesloten…
Als dat zo is, hoe kan die + dan continu water van 60 graden leveren? Of sluist die gewoon rechtstreeks plofketelwater door?helm71 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:08:
[...]
Is het niet zo dat de hoeveelheid buffer in de quooker zo laag is dat hij al weer vol zit met het koude water uit je warm water leiding ? Maw dat het warme water de quooker niet bereikt ?
Bij mij heb ik daarom heel bewust -niet- op de warmwater leiding aangesloten…
[ Voor 119% gewijzigd door helm71 op 16-12-2023 23:37 ]
Ik denk het wel als ik dit lees.Knowbody schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:56:
[...]
Volgens mij is het niet bedoeld voor WTW.
https://aardgasvrij.niben...35&utm_content=warmtescanPast in bestaande én nieuwe woningen met mechanische ventilatie (ventilatietype C) óf WarmteTerugWin systemen (ventilatietype D)
Ik weet ook dat er een accessoire is (SAM S42) waarmee je de S735 kan uitbreiden met wtw functionaliteit.
Maar wat nu als je al een goeie wtw heb?
Dus mijn originele vraag blijft staan 😊
Het is voor mij onderhand meer het willen snappen van een use case van de Combi+ geworden, want ik snap niet in welke gevallen dat ding dan nuttig zou zijn. Of het nu in combinatie met mijn Nibe is of met een ketel.helm71 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:31:
[...]
Doet ie dat dan ?
Maar sowieso: als je heel veel water tapt werkt het uiteindelijk natuurlijk wel…
Alleen het bijvullen van de tank na een kopje thee..
Mijn oorspronkelijke redenatie gaat inderdaad alleen op wanneer ik, bijvoorbeeld, mijn aquaria met warm water bij zou willen vullen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze daaraan hebben gedacht bij het ontwikkelen van de Combi+
Aan de andere kant: Als beide systemen even duur zijn, waarom zou ik dan géén Combi+ aan mijn Nibe koppelen als de warmwaterleiding er toch al ligt?
Het is echt zo klote maar ik heb dus nog steeds geen warm water (8 dagen al!!) vandaag monteur geweest om nieuwe printplaat erin te zetten. Paar uur later weer alarm code 71…. Wat is de controller?DIY schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:48:
[...]
Kabels in de controller gechecked en de print even losgehaald? Het zegt dat er geen conmunicaties is met de print waar de connecties (naar buiten).
Heeft de monteur je warmtepomp niet op volledig electrisch gezet tot het probleem opgelost is? Dit is alleen een noodoplossing en kost veel elektriciteit, maar je hebt wel warm water/verwarming:
Uitsluitend bijverwarming
Indien u de storing niet kunt verhelpen en de woning niet kunt verwarmen, mag u, terwijl u op ondersteuning, wacht de warmtepomp laten lopen in de ”add. heat only” stand. Dit betekent dat de warmtepomp uitsluitend de elektrische bijverwarming gebruikt om de woning te verwarmen.
De warmtepomp op de bijverwarmingsstand instellen
1. Ga naar het menu 4.2 bedrijfsstand.
2. Markeer ”add. heat only” met de selectieknop en druk vervolgens op
OK.
3. Ga terug naar het hoofdmenu met een druk op Terug.
Nee helaas:(, daar staat hij op maar dat werkt dus ook niet helaas…DIY schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:39:
@mies8901 het scherm met de icoontjes is de controller.
Heeft de monteur je warmtepomp niet op volledig electrisch gezet tot het probleem opgelost is? Dit is alleen een noodoplossing en kost veel elektriciteit, maar je hebt wel warm water/verwarming:
Uitsluitend bijverwarming
Indien u de storing niet kunt verhelpen en de woning niet kunt verwarmen, mag u, terwijl u op ondersteuning, wacht de warmtepomp laten lopen in de ”add. heat only” stand. Dit betekent dat de warmtepomp uitsluitend de elektrische bijverwarming gebruikt om de woning te verwarmen.
De warmtepomp op de bijverwarmingsstand instellen
1. Ga naar het menu 4.2 bedrijfsstand.
2. Markeer ”add. heat only” met de selectieknop en druk vervolgens op
OK.
3. Ga terug naar het hoofdmenu met een druk op Terug.
[ Voor 99% gewijzigd door helm71 op 16-12-2023 23:35 ]
[ Voor 99% gewijzigd door helm71 op 16-12-2023 23:33 ]
De warmwaterleiding wordt bij de + gebruikt, maar de boiler wordt er niet mee gevuld. En dat is best slim.helm71 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:21:
[...]
Misschien wordt er dan koud en warm beide aangesloten… maar er is (was) zeker een variant die aan de warme leiding hing…
....en we dwalen af 😉
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 16-12-2023 18:24 ]
Dank allen voor het meedenken en dan kunnen we ons nu weer volledig op onze Nibe's richten.
Ik betwijfel of het kan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want waar een wil is, is een weg.DoubleD666 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:31:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd of je een bestaand WTW (een Zehnder Q350) kan aansluiten op de S735.
Heb jij de installateurshandleiding al doorgenomen:
https://professional.nibe...ormation/search-documents
Ik vond dit erin:
:strip_exif()/f/image/4qf0lXtVWHSDN0syG8wDrU1u.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is idd raar dat het zo aangegeven staat.
:strip_exif()/f/image/t6qIJWroXWtviQsLzmskmYtc.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik denk dat het eerder marketing is, want er staat bv niet dat vent. type C of D in de installatie toegevoegd worden.
Wel raar want dan zou je dus of een afvoerkanaal erbij moeten zetten of de S735 op de wtw aan moeten koppelen waardoor de efficiëntie van dat apparaat teniet gedaan wordt
Wellicht even een belletje richting NIBE zelf na het weekend.?
Ik kijk nu naar de Nibe S2125-12. Het is een monoblock dus is er dan nog een binnenunit nodig? Zo is er de SMO S40 maar ik snap de toegevoegde waarde niet.
Misschien een stomme vraag maar Nibe is fors duurder dan bijvoorbeeld een Panasonic. Wat rechtvaardigt de hogere prijs?
De S2125-12 is alleen de buitenunit en daar heb je altijd nog een aansturingsmodule voor nodig. Dat kan de SMO S40 zijn, maar ook een complete binnenunit zoals de VVM S320. De laatste heeft ook een ingebouwde sww boiler, bij de SMO moet je die apart toevoegen.
En dan de prijs. Nibe is inderdaad duur, maar kwalitatief ook heel goed. Rechtvaardigt dat volledig de prijs t.o.v. Panasonic? Ik denk zelf dat je ook een deel voor de naam en het imago van de 'Mercedes onder de warmtepompen' betaald.
Zelf heb ik een Nibe omdat de installateur die ik wilde hebben toevallig met Nibe werkte. Had hij Panasonic gehad dan had er nu waarschijnlijk een Panasonic gestaan. Ik zou zelf dan ook aanraden om te zoeken naar een installateur waar je vertrouwen in hebt en voor het merk dat hij voert gaan.
Gewoon direct contact opnemen met Nibe en vragen of ze een berekening willen doen. Op basis daarvan krijg je een advies van de installatie die voor jou het beste is en natuurlijk kun je ook je eisen en wensen kenbaar maken.MrMalice schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:03:
Ik hoop dat ik hier terecht kan met deze vraag. Ik ben op zoek naar een warmtepomp en overweeg de Nibe want deze heeft een modulerende compressor. Betekent dat een buffervat dan al helemaal niet nodig is om pendelen te voorkomen?
Ik kijk nu naar de Nibe S2125-12. Het is een monoblock dus is er dan nog een binnenunit nodig? Zo is er de SMO S40 maar ik snap de toegevoegde waarde niet.
Misschien een stomme vraag maar Nibe is fors duurder dan bijvoorbeeld een Panasonic. Wat rechtvaardigt de hogere prijs?
Na wat onderhandelen met de installateur was de Nibe voor mij niet duurder dan de andere merken. Na 7 jaar gebruik ben ik erg tevreden over mijn Nibe en nog geen extra kosten gehad. De jaarlijkse kosten die ze hadden berekend komen exact overeen met de praktijk, de andere merken waren veel optimistischer en minder realistisch.
Hebben zij de berekening voor je gemaakt of jouw installateur? Ik kan me niet voorstellen dat ik als consument direct met Nibe contact kan opnemen hierover.Mars2020 schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:32:
[...]
Gewoon direct contact opnemen met Nibe en vragen of ze een berekening willen doen. Op basis daarvan krijg je een advies van de installatie die voor jou het beste is en natuurlijk kun je ook je eisen en wensen kenbaar maken.
Na wat onderhandelen met de installateur was de Nibe voor mij niet duurder dan de andere merken. Na 7 jaar gebruik ben ik erg tevreden over mijn Nibe en nog geen extra kosten gehad. De jaarlijkse kosten die ze hadden berekend komen exact overeen met de praktijk, de andere merken waren veel optimistischer en minder realistisch.
https://www.nibe.eu/nl-nl/installateur/nibe-dim---rekentool
Zou me verbazen als Nibe direct voor consumenten de berekening doet, zonder de situatie terplaatse opgenomen te hebben?
[ Voor 47% gewijzigd door DIY op 18-12-2023 19:26 ]
Nibe heeft destijds inderdaad zelf de berekening voor mij gemaakt.MrMalice schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:48:
[...]
Hebben zij de berekening voor je gemaakt of jouw installateur? Ik kan me niet voorstellen dat ik als consument direct met Nibe contact kan opnemen hierover.
Omdat de meeste installateurs weinig tot geen kennis hadden(hebben) van de berekeningen heb ik destijds rechtsreeks contact gezocht met Nibe en zonder probleem hebben ze mij geholpen en een berekening en advies gegeven.
Dat is wel 7 jaar geleden, ik weet niet of ze dat nog steeds doen. Ik heb tussentijds nog wel vragen gehad en ook daar heeft Nibe mij gewoon bij geholpen.
Het ging bij mij om een nieuwbouw woning en op basis van een paar gegevens heeft Nibe de berekening gemaakt, zonder mijn huis te bezoeken (bestond immers nog niet).DIY schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:51:
@MrMalice Nibe DIM is alleen beschikbaar installateurs. Het voorbeeld op de site is de samenvatting van de resultaten, maar je kunt een complete installatie configureren.
https://www.nibe.eu/nl-nl/installateur/nibe-dim---rekentool
Zou me verbazen als Nibe direct voor consumenten de berekening doet, zonder de situatie terplaatse opgenomen te hebben?
De berekening die ze hebben gemaakt was overigens zeer nauwkeurig en komt vrijwel exact overeen met het verbruik dat ik de afgelopen 7 jaar heb gehad. Ik heb destijds ook door Nefit en Panasonic een berekening laten maken en die berekeningen klopte geheel niet en waren veel te optimistisch, als ik daarvoor zou hebben gekozen, dan zou ik achteraf veel duurder uit zijn geweest.
Het is begonnen vanmorgen om 07:00 nadat hij uit stille stand komt. Heb heel die stille stand nu uitgezet want dit zal de boosdoener zijn maar hopelijk komt hij nu wel uit deze storing..
En is de achterkant misschien compleet bevroren?
Mogelijk heb je nu wat ik pas had.
236format5 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:13:
@mvrooij welke fout krijg je dan?
En is de achterkant misschien compleet bevroren?
Mogelijk heb je nu wat ik pas had.
Ontdooifout - EB101-EP14
Gebeurt bij:19 dec. 2023 bij 21:30:18
Resetten om:19 dec. 2023 bij 22:08:20
Dit alarm is afkomstig van de warmtepomp. Probeer eerst het alarm te resetten. Indien het alarm opnieuw afgaat, raadpleegt u voor meer informatie de handleiding van de warmtepomp.
Zie hier de foto van hoe hij er toen uitzag:
:strip_exif()/f/image/YFMETLebeWVUlJZqO70fCCbn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hele nacht heeft hij niks gedaan, dit is de grafiek van het verbruik namelijk:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uwkShtKcURa1gQLRPkqO7PFn.png?f=user_large)
Vanmorgen nog eens gekeken het meeste ijs was er vanaf, er zat nog een klein deel wat netjes doorzichtig ijs was. Ik heb hem dus helemaal eens afgezet en hij is nu weer bezig.. benieuwd of hij eruit komt anders moet ik denk met een föhn aan de gang...?
Ik denk dat de stille modus hem omzeep geholpen heeft want het is gebeurt nadat hij om 07:00 niet meer nomraal ging werken nadat de stille modus stopte.
Net even gaan kijken en als ik door de Fan heen kijk aan de voorkant zie ik aan de binnenkant ook fors ijs zitten. Het lijkt erop dat hij gewoon vol zit met ijs ofzo.. Zie hier nog een extra foto:
:strip_exif()/f/image/jFzqINBHeHxrrnm8D6Y1gBBo.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke optie bedoel je hier precies? Ik zie dat enkel voor de ventilator maar die draait zonder problemen en zit geen ijs op.rusman schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:17:
@mvrooij Kan je hem niet op geforceerd ontdooien zetten?
Als het goed is moet je in menu 7.3.2 handmatig ontdooien aan kunnen zetten. Dan zou je verwachten dat hij doorgaat tot al het ijs weg is.mvrooij schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:25:
[...]
Welke optie bedoel je hier precies? Ik zie dat enkel voor de ventilator maar die draait zonder problemen en zit geen ijs op.
Ik had al een keer gekozen voor Start handmatig ontdooien. Heb nu ook het vinkje gezet vaker ontdooien.Aziraphale schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:44:
[...]
Als het goed is moet je in menu 7.3.2 handmatig ontdooien aan kunnen zetten. Dan zou je verwachten dat hij doorgaat tot al het ijs weg is.
Ik ga hem nu uitzetten en even met de föhn aan de gang.. hoelang dat gaat duren weet ik niet. Heb helaas geen gasbrandertje. Wat een drama voor zon duur product.. Misschien mijn eigen domme schuld met mijn stille modus in de nacht.