3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Geen SWW! Dat verklaart je mooie grafieken. Bij mij, en ik vermoed bij anderen ook, gooien de SWW-run nog wat GMs in het eten. Fine-tuning zullen we maar zeggen.mvrooij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:44:
[...]
Ah sorry ik had dat wel even erbij kunnen zetten want ik weet natuurlijk niet hoelang je al actief bent in dit topic.
Ik heb geen SWW en enkel vloerverwarming. Oftewel mijn WP draait eigenlijk in een optimale setup.
SWW ga ik in de toekomst opvangen met een losse (ventilatie)warmtepompboiler waarschijnlijk, heb daar nu mijn cv ketel nog voor hangen. (Dit jaar heeft het me totaal alles bij elkaar 500 euro gekost aan gas + vastrecht). In bad, douchen en gasfornuis) +/- 150m3 verbruikt in 12 maanden.
Ik heb wel zeker het idee dat mijn S2125-12 nu te zwaar is, had het met een 8 ook gekunnen. Maar in de toekomst ga ik mijn boven verdieping gebruiken waar nog 100/115m2 vloerverwarming ligt. Dus ik was bang dat ik het dan met een 8 niet zou trekken. Maar boven is vooral slaapkamers en nog een extra badkamer dus daar gaan de kranen maar minimaal open natuurlijk.
Nu verwarmd hij enkel 140/150m2 vloerverwarming beneden.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Klopt, hier storten de GMs ook in bij een SWW run. Geen ramp, hij haalt het wel bij in de loop van de dag. Uiteindelijk blijft hij rustig draaien rond de -200 tot -150 GM.martius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:41:
[...]
Geen SWW! Dat verklaart je mooie grafieken. Bij mij, en ik vermoed bij anderen ook, gooien de SWW-run nog wat GMs in het eten. Fine-tuning zullen we maar zeggen.
/f/image/pucYPzuxz5WeGTlOQckH0QtB.png?f=fotoalbum_large)
Heb je dan geen last van een zakkende binnentemperatuur na een SWW run? Lijkt mij dat als je graadminuten niet zo ver weg zakken na een SWW run dat je uiteindelijk warmte/energie mist die je vloer niet meer in gaat. Ik denk dat je dat best kan gaan merken zeker als het erg koud buiten is....Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:31:
Even een update van de graadminuten van vandaag. Hij blijft netjes tussen de -50 en -200, op de twee sww-runs na. Hij knalt nu echter veel minder ver naar beneden tijdens de sww-runs, waarschijnlijk doordat de bijverwarming geblokkeerd is. Mij lijkt dat niet verkeerd, want zo zit hij veel sneller weer op de normale curve.
[Afbeelding]
Nog niet.Benjamin1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:46:
[...]
Heb je dan geen last van een zakkende binnentemperatuur? Lijkt mij dat als je graadminuten niet zo ver weg zakken dat je uiteindelijk warmte/energie mist die je vloer niet meer in gaat. Ik denk dat je dat best kan gaan merken zeker als het erg koud buiten is....
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Zoals ik en anderen (want ik heb ook niet alles van mezelf) al eerder aan hebben gegeven:
Het werkt als ik het goed heb als volgt:
Start -60
Bij -460 komt de bijverwarming in, met stap 1, bij -490 komt stap 2 erbij.
Op de helft van die 400 relatieve, dus bij -260 gaat de compressor harder werken en bij -160 gaat die weer van dat extra standje af.
Dat is dus met "400". Dat is vrij ruim gekozen door Nibe (zij wil dat moment van bijverwarming ook niet te dichtbij leggen).
Nu blokkeren wij de bijverwarming. Dan kan die 400 ook wel wat ingekort worden, was de gedachte. Hij zal dan dus minder treuzelen en sneller optoeren.
Dat werkt best prettig met de huidige weersomstandigheden (vocht en koude, rond het vriespunt).
Oja: om de warmtepomp aan het lopen te houden heb ik hem getemd: Er is een begrenzing op de frequentie van de compressor gezet waardoor hij niet verder gaat dan 65 Hz.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 08-12-2023 20:19 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik heb zelf onwijs last van defrosts en die probeer ik te verminderen door mijn grens bijverwarming te verlagen naar inmiddels -1200GM, werkt op zich aardig.Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:09:
Door de graadminuten instelling wat te tunen bereik je vooral dat hij wat eerder gas gaat geven na een start. Bij mij telt een defrost ook als start.
Zoals ik en anderen (want ik heb ook niet alles van mezelf) al eerder aan hebben gegeven:
Start -60
Op de helft van die 400 relatieve, dus bij -260 gaat de compressor harder werken en bij -160 gaat die weer van dat extra standje af.
Dat is dus met "400". Dat is vrij ruim gekozen door Nibe (zij wil dat moment van bijverwarming ook niet te dichtbij leggen).
Nu blokkeren wij de bijverwarming. Dan kan die 400 ook wel wat ingekort worden, was de gedachte. Hij zal dan dus minder treuzelen en sneller optoeren.
Dat werkt best prettig met de huidige weersomstandigheden (vocht en koude, rond het vriespunt).
Ik denk dat als ik dezelfde instellingen ga toepassen en de WP gaat eerder optoeren dat ik juist veel meer last ga krijgen van defosts
Ik heb een F2040-6 en dus start mijn WP telkens opnieuw bij een defrost. Daarnaast lost het best wat energie/warmte dus ik probeer de defosts dus te omzeilen.
Hoeveel last hebben jullie van defrosts met deze instellingen?
[ Voor 33% gewijzigd door LangeFries op 08-12-2023 21:04 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nu nog steeds? buitentemperatuur hier is naar 6 graden gegaan en defrostst zijn hier zo goed als voorbij.Aziraphale schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:25:
Niet meer of minder dan anders. Ik zit op ongeveer een defrost per uur.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Nee, nu niet meer. Dit was de afgelopen dagen.Kees_frl schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:04:
[...]
Nu nog steeds? buitentemperatuur hier is naar 6 graden gegaan en defrostst zijn hier zo goed als voorbij.
En hoe gaat het dan met de calculated supply temp? Bij mij schoot deze relatief ver boven de stooklijn waarde. Bijv. stooklijn 30-34, calculated supply temp 39-40 met 112Hz als frequentie.Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:09:
Door de graadminuten instelling wat te tunen bereik je vooral dat hij wat eerder gas gaat geven na een start. Bij mij telt een defrost ook als start.
Start -60
Oja: om de warmtepomp aan het lopen te houden heb ik hem getemd: Er is een begrenzing op de frequentie van de compressor gezet waardoor hij niet verder gaat dan 65 Hz.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Meestal is er 1 dag, waarop de buiten temp zo rond de 6 graden gemiddeld zit en het goed vochtig is dat de verdamper compleet dicht vriest.
Dan komen er snel achter elkaar veel defrost en uiteindelijk de melding dat defrost niet lukt en springt de WP in storing.
Echter, heb ik dat 2 weken terug gehad, vorige week, en vandaag weer.
De verdamper is aan de achter kant dan 1 dikke ijsplaat, geen wit, maar echt dik doorzichtig ijs.
De WP doet een defrost, maar stopt na 30 seconden defrost en gaat weer verder. na +/- 15min weer een defrost en dat blijft maar doorgaan. Echter, tijdens de defrost is er nog niks ontdooid, het is immers veel te kort.
Is er iemand die dit ook wel eens heeft, of er misschien iets zinnigs over kan zeggen? @LangeFries misschien?
BT16 zit vanuit rust nu op ongeveer -2 (zit immers flink ijs op de verdamper), zodra de WP op 40Hz begint te draaien na circa 10min op -26 waar deze dan nog +/- 5 min op blijft hangen.
Flow is tijdens defrost circa 33l/min, genoeg dus. De Tr is op dat moment circa 27 graden, zou hoog genoeg moeten zijn.
Ik weet momenteel niet meer waar ik het moet zoeken.
Forced defrost al geprobeerd, maar deze stopt ook na circa 30 seconden.
Het omschakel moment passief/actief ontdooien heb ik aan willen passen, maar deze blijft meteen terug springen naar 4 graden (wou deze op 5 of 6 proberen te krijgen).
Overige dagen lijkt alles goed te zijn, vorige week nog een paar dagen rond het vriespunt, binnen netjes 20 a 21 graden en een run van meer dan 40 uur gehad.
Het is echt alleen bij vochtige dagen en een temp van circa 6 graden.
PS het betreft dus een SMO40 met een F2120-16 op 100% WAR, welke de overige momenten probleemloos zijn ding doet.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
De defrosts duren daarom ook niet allemaal even lang. Als er veel ijs is, duurt het lang voor de uitgaande verdamper temperatuur duidelijk boven 0 is.
Vandaag maar één defrost gehad en slechts 18kWh en 9 runs vanaf 0:00 vannochtend.LangeFries schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:58:
Bij mij 25 stuks in november en 62 in december tot nu toe. Elke 70 a 80 minuten wanneer hij loopt en het <= 2 graden buiten is. Daarboven duurt het wat langer en boven de 4 graden alleen nog incidenteel. Vorige winter had ik er ongeveer 350 (inclusief de 21 van april). Als ik zie hoe mooi constant die van jullie lopen, dan ben ik wel weer wat jaloers. Rond het vriespunt laat die van mij zich moeilijk temmen.
De maximale verschiltemperatuur van 5 ipv 10 graden t.o.v. de berekende waarde doet wonderen en houdt ons systeen eindelijk rustig.
Wat een leermomenten zeg en fijn dat dit forum met alle ervaringsdeskundigen er is!
Zonder jullie had dit me dit een eeuw gekost!
:strip_exif()/f/image/C9tZuROirfN1PmgSfKPyCazF.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
@format5 we hebben dezelfde warmtepomp, waarbij die van ons een parallel buffervat heeft.format5 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:46:
Sinds ik mijn WP heb heb ik ieder jaar zo eind november begin december hetzelfde probleem.
Meestal is er 1 dag, waarop de buiten temp zo rond de 6 graden gemiddeld zit en het goed vochtig is dat de verdamper compleet dicht vriest.
Dan komen er snel achter elkaar veel defrost en uiteindelijk de melding dat defrost niet lukt en springt de WP in storing.
Echter, heb ik dat 2 weken terug gehad, vorige week, en vandaag weer.
De verdamper is aan de achter kant dan 1 dikke ijsplaat, geen wit, maar echt dik doorzichtig ijs.
De WP doet een defrost, maar stopt na 30 seconden defrost en gaat weer verder. na +/- 15min weer een defrost en dat blijft maar doorgaan. Echter, tijdens de defrost is er nog niks ontdooid, het is immers veel te kort.
Is er iemand die dit ook wel eens heeft, of er misschien iets zinnigs over kan zeggen? @LangeFries misschien?
BT16 zit vanuit rust nu op ongeveer -2 (zit immers flink ijs op de verdamper), zodra de WP op 40Hz begint te draaien na circa 10min op -26 waar deze dan nog +/- 5 min op blijft hangen.
Flow is tijdens defrost circa 33l/min, genoeg dus. De Tr is op dat moment circa 27 graden, zou hoog genoeg moeten zijn.
Ik weet momenteel niet meer waar ik het moet zoeken.
Forced defrost al geprobeerd, maar deze stopt ook na circa 30 seconden.
Het omschakel moment passief/actief ontdooien heb ik aan willen passen, maar deze blijft meteen terug springen naar 4 graden (wou deze op 5 of 6 proberen te krijgen).
Overige dagen lijkt alles goed te zijn, vorige week nog een paar dagen rond het vriespunt, binnen netjes 20 a 21 graden en een run van meer dan 40 uur gehad.
Het is echt alleen bij vochtige dagen en een temp van circa 6 graden.
PS het betreft dus een SMO40 met een F2120-16 op 100% WAR, welke de overige momenten probleemloos zijn ding doet.
De verdamper vriest sneeuwdicht maar als ik niet op tijd ben mis ik de defrost run, zo snel trekt ie hem weer uit het ijs.
Heb je een serie of parallel buffervat en zo ja, hoeveel liter heeft deze?
Heb je ook een ELK heater?
Eventueel een klep die opent over het bestaande cv systeem zodat de Nibe het vat even voor zichzelf heeft en zodoende snel kan defrosten?
Daarna systeem weer laten meedoen.
Heb je voerverwarming of radiatoren?
Ik heb een parallel buffer (100L), en 220m2 vloerverwarming 10cm HOH (geen radiatoren).
Maar aangezien de retour tijdens een defrost minder dan 0,2 graden zakt lijkt me dat het probleem niet.
Er komt immers genoeg warm water om de WP te helpen met de defrost. Bij -10 een paar jaar terug was dat ook geen probleem.
Het probleem speelt bij mij alleen als de buiten temp zo rond de 6 graden zit en het vochtig is, waarbij hij dus het probeert af te handelen met passieve defrosts, zodra de temp beneden de 4 graden zakt is heel het probleem over (er worden dan immers weer actieve defrosts gedaan).
@LangeFries welke sensor is dan de uitgaande verdamper temperatuur? Ik zie die zo snel niet in de tekening staan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eumoKmJgqvQcJB8igSTrUbrG.png?f=user_large)
BT1 (geel) zit op gemiddeld zon 6,5 graden
BT16 (blauw) begint op 0 en zakt uiteindelijk naar net niet -30
BT12 (groen) zit rond de 28 graden
BT3 (ook geel) zit rond de 25,5 graden
Lijkt mij dat dit geen verkeerde waarden zijn, op BT16 na, welke te ver zakt (er kan immers geen lucht meer door de verdamper).
Al deze defrost zijn allemaal passieve defrosts, helaas geen actieve
Zou fijn zijn als de waarde van passief/actief ontdooien gewoon aan was te passen, maar wat ik ook doe, ik krijg deze waarde niet van 4 graden af.
[ Voor 5% gewijzigd door format5 op 08-12-2023 22:18 ]
Mogelijk staat er een hidden parameter verkeerd. Misschien kun je die in je gesafede settings terug vinden. Is een ascii file.
Ze hebben me gevraagd of ik naar myuplink wil, maar dan moet ik de SW updaten; ik ben bang voor nieuwe nukken. De belangrijkste waar ik over gelezen heb is de gewoonte om vaak SWW circuit te gebruiken voor defrosts, dat doet hij bij mij nu 1 a 2x per jaar en dat is heel vervelend, want dan heb ik 's ochtends een koude douche.
[ Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 08-12-2023 22:46 ]
Ik heb vorige jaar geupdate wegens dit (en een ander probleem wat toen over was (korte runtijden bij koelen waardoor er een error kwam)), en afgelopen week ook.LangeFries schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:34:
@format5 Ik dacht dat je actieve defrost faalde, dan kijkt hij naar BT16. Bij mij doet hij passieve defrosts alleen wanneer er geen warmtevraag is en dan loopt er een eierwekker van ~10 minuten dacht ik. Dat is altijd voldoende bij > +4 buitentemperatuur. Ik draai op SW 9303R6 / 10609, niet de nieuwste.
Ze hebben me gevraagd of ik naar myuplink wil, maar dan moet ik de SW updaten; ik ben bang voor nieuwe nukken. De belangrijkste waar ik over gelezen heb is de gewoonte om vaak SWW circuit te gebruiken voor defrosts, dat doet hij bij mij nu 1 a 2x per jaar en dat is heel vervelend, want dan heb ik 's ochtends een koude douche.
Ik draai 8542R4 / 10678
Tijdens een van de de problematische defrosts de waarden er bij gezocht.
Het opgenomen vermogen zakt naar circa 400Watt
dT op de WP zakt even kort van 3,4 naar 1,9 graden
BT16 stijgt van -23 naar -16
BT84 stijgt van -23 naar +17
CP12 gaat van 43% naar 80%
Flow gaat van 24l/min naar 33l/min
BT12 gaat van 28,7 naar 27,1
BT3 van 25,3 naar 25,2 (was paar tellen voor de defrost 25,2 dus kan jitter zijn)
BT28 is 6,6
BT1 is 6,6
Compressor blijft 45Hz
Fanspeed zakt naar 0RPM
En heel deze actie duurt nog net geen minuut van begin tot eind.
Ik heb een Nibe f1255pc. Gister kreeg ik ‘s avonds ineens een alarmtekentje in mn schermpje met daarbij de code 449. Na wat de handleiding te lezen dacht ik goed te doen om hem aan en uit te zetten. Het alarm was weg en er kwamen weer groene lampjes. Nu krijg ik net ineens weer een alarm icoontje te zien met daarbij de alarm code 70. Ik heb weer de handleiding gelezen maar word er niet wijzer van. Weet iemand wat ik kan doen, en waar dit vandaan komt?
Defrosts omzeilen kan niet. De gevolgen ervan kun je wel beïnvloeden.Benjamin1 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:20:
[...]
Ik heb zelf onwijs last van defrosts en die probeer ik te verminderen door mijn grens bijverwarming te verlagen naar inmiddels -1200GM, werkt op zich aardig.
Ik denk dat als ik dezelfde instellingen ga toepassen en de WP gaat eerder optoeren dat ik juist veel meer last ga krijgen van defosts
Ik heb een F2040-6 en dus start mijn WP telkens opnieuw bij een defrost. Daarnaast lost het best wat energie/warmte dus ik probeer de defosts dus te omzeilen.
Hoeveel last hebben jullie van defrosts met deze instellingen?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Klopt... Graadminuten gaan nu naar 0Kees_frl schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:04:
[...]
Nu nog steeds? buitentemperatuur hier is naar 6 graden gegaan en defrostst zijn hier zo goed als voorbij.
Het is 6 graden
Ook met de waarde op 100 ?martius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:12:
[...]
En hoe gaat het dan met de calculated supply temp? Bij mij schoot deze relatief ver boven de stooklijn waarde. Bijv. stooklijn 30-34, calculated supply temp 39-40 met 112Hz als frequentie.
Binnen is boilervat/buffervat/pompen/klep en SMO40
Verkeerd gelezen...
De buitenunit staat 34cm van de muur (1cm dichterbij dan de handleiding aan geeft).
[ Voor 34% gewijzigd door format5 op 09-12-2023 00:34 ]
Dit is geen passieve defrost. Daarvoor moet de compressor uit zijn. Pas na een minuutje begint de fan. Met compressor kan hij alleen een actieve defrost, anders warmt de verdamper niet genoeg op. Dit klinkt meer als een poging tot fan defrost, voor als er ijs op de fan zit. Dat is ook het enige waarvoor ik een tool in het menu heb.format5 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:53:
[...]
Ik heb vorige jaar geupdate wegens dit (en een ander probleem wat toen over was (korte runtijden bij koelen waardoor er een error kwam)), en afgelopen week ook.
Ik draai 8542R4 / 10678
Tijdens een van de de problematische defrosts de waarden er bij gezocht.
Het opgenomen vermogen zakt naar circa 400Watt
dT op de WP zakt even kort van 3,4 naar 1,9 graden
BT16 stijgt van -23 naar -16
BT84 stijgt van -23 naar +17
CP12 gaat van 43% naar 80%
Flow gaat van 24l/min naar 33l/min
BT12 gaat van 28,7 naar 27,1
BT3 van 25,3 naar 25,2 (was paar tellen voor de defrost 25,2 dus kan jitter zijn)
BT28 is 6,6
BT1 is 6,6
Compressor blijft 45Hz
Fanspeed zakt naar 0RPM
En heel deze actie duurt nog net geen minuut van begin tot eind.
En bt-84 is ook ok?
Fan defrost staat uit in het menu..LangeFries schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:58:
[...]
Dit is geen passieve defrost. Daarvoor moet de compressor uit zijn. Pas na een minuutje begint de fan. Met compressor kan hij alleen een actieve defrost, anders warmt de verdamper niet genoeg op. Dit klinkt meer als een poging tot fan defrost, voor als er ijs op de fan zit. Dat is ook het enige waarvoor ik een tool in het menu heb.
Tja, dan weet ik nog steeds niet waar ie nu precies mee bezig is. Het is in ieder geval vreemd gedag vind ik.
Hij heeft nu 2 uur uit gestaan.
Met de tuinslang zo goed als mogelijk het ijs laten smelten, nu weer aangezet.. kijken wat er gebeurt. Eerst maar eens de preheat nu afwachten.
Achterkant zo goed als dicht, komt bijna geen lucht meer door. Waarschijnlijk niet genoeg ontdooid.
Verdamper zit weer ruim beneden de -20 en met een defrost verdwijnt er niks. De verdamper kraakt een paar keer en dat was het 😔
GM waardes waren -60, 1500 en 30. Doeltemp 21. Wat er gebeurt na een SWW run is dat er een enorme dip in GMs is die weggewerkt moet worden. Wat niet helpt is de defrosts maar die zijn onvermijdelijk en wat er dus gebeurt is dat die Calc. Supply Temp die schiet naar boven aangezien door de SWE run inclusief alle defrost de doeltemp dipt richting de 20.
Die SWW runs dien ik meer en beter te plannen waardoor de impact kleiner wordt. Dus schema aanpassen etc etc.
Mocht iemand tips hebben, ik sta hiervoor open.
:strip_exif()/f/image/SqztgHf6wBqE9muCQvIBQEuu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dx76NLcAQtzgtAZyXhJEt0yh.jpg?f=fotoalbum_large)
Recirculeert de wp misschien z'n eigen lucht, doordat hij in een hoek staat of er iets vrij kort voor de fan staat? Bv een een heg of een ombouw(kap)?format5 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:53:
De buitenunit staat 34cm van de muur (1cm dichterbij dan de handleiding aan geeft).
Kun je even de toelichting vd codes posten?mies8901 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:00:
Na heel wat gegoogle kom ik er niet uit en het klinkt alsof jullie er verstand van hebben:
Ik heb een Nibe f1255pc. Gister kreeg ik ‘s avonds ineens een alarmtekentje in mn schermpje met daarbij de code 449. Na wat de handleiding te lezen dacht ik goed te doen om hem aan en uit te zetten. Het alarm was weg en er kwamen weer groene lampjes. Nu krijg ik net ineens weer een alarm icoontje te zien met daarbij de alarm code 70. Ik heb weer de handleiding gelezen maar word er niet wijzer van. Weet iemand wat ik kan doen, en waar dit vandaan komt?
Hoor je wel een omschakeling vd vierwegklep ?format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 02:23:
En weer zelfde gedrag...
Achterkant zo goed als dicht, komt bijna geen lucht meer door. Waarschijnlijk niet genoeg ontdooid.
Verdamper zit weer ruim beneden de -20 en met een defrost verdwijnt er niks. De verdamper kraakt een paar keer en dat was het 😔
Plan dan de SWW run in een ruim window van een paar uur (blokkeer SWW op de tijden daaromheen) en plan op hetzelfde moment een verlaging vd stooklijn met -4 punten.martius schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:11:
[...]
GM waardes waren -60, 1500 en 30. Doeltemp 21. Wat er gebeurt na een SWW run is dat er een enorme dip in GMs is die weggewerkt moet worden. Wat niet helpt is de defrosts maar die zijn onvermijdelijk en wat er dus gebeurt is dat die Calc. Supply Temp die schiet naar boven aangezien door de SWE run inclusief alle defrost de doeltemp dipt richting de 20.
Die SWW runs dien ik meer en beter te plannen waardoor de impact kleiner wordt. Dus schema aanpassen etc etc.
Mocht iemand tips hebben, ik sta hiervoor open.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind de temperatuur van je verdamper (-30) met de huidige buitentemperatuur van +6 wat laag. Ter vergelijk zit BT16 hier momenteel tijdens een run op +3. In je afgifte lijkt er alleen niet een reden (hoge temp) te zijn wat hij moet compenseren. Wat voor pers druk (BP9) heb je tijdens een run?format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 02:23:
En weer zelfde gedrag...
Het is misschien symptoonbestrijding, maar je hebt een smo40, dus zou je compressorcurve kunnen aanpassen, zodat pas onder de 3 graden deze van het minimum afkomt. Hopelijk zijn de pieken in het systeem dan minder hoog en word de temperatuur in de condensor minder laag.
[ Voor 5% gewijzigd door DIY op 09-12-2023 09:07 ]
Eergisteren was na een run van circa 8 uur BT16 maar -3,6 BT28 was toen 2,7
Ik heb het probleem alleen als het vochtig is en een buiten temp van circa 6 graden.
Net wat logs/weer zitten bekijken van de laatste 2 keer dat dit gespeeld heeft. Het gebeurd alleen als het rond de 6 graden is, er eens SWW run wordt gedaan en er motregen/sneeuw is.
Lijkt wel een slechte samenloop van omstandigheden dus.
@Knowbody Net staan te luisteren, en ja ik hoor de klep omschakelen.
Ventilator toert af, dan hoor je even een flink gesis (druk dat ineens omgeschakeld wordt). Vervolgens kraakt de verdamper een paar keer, maar ontdooit niet in de korte tijd dat de defrost loopt.
Ik denk dat op het moment, voordat het huis te koud gaat worden, het belangrijker is een goede defrost te kunnen draaien. Bij mijn airco kan ik die gewoon op koelen zetten, echter wil de SMO dat niet doen vanwege de lage buiten temperatuur. Is er een manier om dit te forceren? Via het servcie menu wil het me (nog) niet lukken.
Is er niet sprake van te weinig koelgas .....?DIY schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:37:
[...]
Ik vind de temperatuur van je verdamper (-30) met de huidige buitentemperatuur van +6 wat laag. Ter vergelijk zit BT16 hier momenteel tijdens een run op +3. In je afgifte lijkt er alleen niet een reden (hoge temp) te zijn wat hij moet compenseren. Wat voor pers druk (BP9) heb je tijdens een run?
Het is misschien symptoonbestrijding, maar je hebt een smo40, dus zou je compressorcurve kunnen aanpassen, zodat pas onder de 3 graden deze van het minimum afkomt. Hopelijk zijn de pieken in het systeem dan minder hoog en word de temperatuur in de condensor minder laag.
Ja je kunt m.i. wel forceren naar koelen. Dan moet je de temperatuur waarvanaf koelen is toegestaan heel laag zetten, en de modus op handmatig om koelen te kiezen. Misschien is dat laatste alleen al wel voldoende!format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:47:
@DIY de wp circuleert nu inderdaad zijn eigen lucht, de verdamper is immers dichtgevroren dus er kan geen lucht door.
Eergisteren was na een run van circa 8 uur BT16 maar -3,6 BT28 was toen 2,7
Ik heb het probleem alleen als het vochtig is en een buiten temp van circa 6 graden.
Net wat logs/weer zitten bekijken van de laatste 2 keer dat dit gespeeld heeft. Het gebeurd alleen als het rond de 6 graden is, er eens SWW run wordt gedaan en er motregen/sneeuw is.
Lijkt wel een slechte samenloop van omstandigheden dus.
@Knowbody Net staan te luisteren, en ja ik hoor de klep omschakelen.
Ventilator toert af, dan hoor je even een flink gesis (druk dat ineens omgeschakeld wordt). Vervolgens kraakt de verdamper een paar keer, maar ontdooit niet in de korte tijd dat de defrost loopt.
Ik denk dat op het moment, voordat het huis te koud gaat worden, het belangrijker is een goede defrost te kunnen draaien. Bij mijn airco kan ik die gewoon op koelen zetten, echter wil de SMO dat niet doen vanwege de lage buiten temperatuur. Is er een manier om dit te forceren? Via het servcie menu wil het me (nog) niet lukken.
Mag ik aannemen dat je deze handleiding zelf ook wel hebt ?
Het woordje "ontdooien" komt 108 keer voor.
Uitschakelwaarde passief ontdooien van 4 naar 7 zetten ?
Vaker ontdooien toestaan op ja zetten.
:strip_exif()/f/image/1AR03FwRNXBDAuf5biJEi8Ns.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/atLUlRHtaWKdS6VUugCMLORg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 10:28 ]
Zeker:
Alarm 70: perm. com. error input card. | no communication with input card | calculated flow is set to min. flow. Manual reset. | proposal: check the communication circuits: connections on the input card and display card.
Alarm 449: (die is nu wel weg) : invertor alarm type II. The compressor has temporarily been operating with lower speed than allowed minimal speed. | compressor stopped, automatic reset 60 sec. After the inverter fault connected. | - check the main fuse and the group fuses and their connections. - if the fault occurs again contact a technician
[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 10:27 ]
Ik heb dit geprobeerd, echter accepteerd de SMO geen andere waarde dan 4, als ik deze verander springt ie meteen doodleuk weer terug op 4. Misschien dat er een truc is om dit aan te passen, maar die weet ik dan niet.
Mbt koelgas, ik weet alleen de drukken;
Tijdens defrost is BP8 2,5bar en BP9 4,3 bar.
Meteen na defrost gaat BP9 naar 15bar+ (uiteindelijk rond de 20) BP8 zakt uiteindelijk naar zon 1,5 a 2 bar (schommelt een beetje) bij 45Hz compressor.
Pak een een paar dagen geleden (voor de problemen) gemeten over een hele dag.
BP8 schommelt tussen 3,5 en 12,6 (waarbij de pieken na SWW waren).
BP9 schommelt tussen 6,6 en 32,4 (waarbij de pieken bij SWW waren). De pieken schommelen samen met de compressor zoals ik ook zou verwachten.
BP11 schommelt tussen de 4 en 6 bar
Geforceerd koelen heb ik geprobeerd, maar de temp vanaf wanneer koelen mag kan ik niet laag genoeg krijgen (lager dan 18 accepteert deze niet als setpoint).
Wat me wel op valt... Een paar dagen geleden ging de compressor naar 70Hz bij defrost, vanaf gisteren zakt deze juist bij een defrost naar 45Hz, misschien iets, misschien niets..
Mijn gevoel blijft dat er gewoon een goede defrost nodig is, de verdamper een keer ijsvrij, maar hoe.
[ Voor 30% gewijzigd door LangeFries op 09-12-2023 11:30 ]
Ik ben net met een warmtebeeld camera aan het controleren geweest.
Deze lijkt aardig te kloppen zo rond -30 voor defrost en +5 tijdens, wat ik ook uit lees.
Echter, diezelfde leiding is een 10tal cm verderop nog steeds flink koud (negatief)
Kan koudemiddel/olie bevriezen en misschien de verdamper nu dicht zit?
Dat hoort niet en is de oorzaak van je probleem. Hoe dat kan, weet ik ook niet. Mogelijk heeft de verdamper daar een te groot thermisch contact met de kast, of te weinig koelmiddel, maar ik speculeer nu maar wat.format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:31:
Bt84 zit op de leiding toch?
Ik ben net met een warmtebeeld camera aan het controleren geweest.
Deze lijkt aardig te kloppen zo rond -30 voor defrost en +5 tijdens, wat ik ook uit lees.
Echter, diezelfde leiding is een 10tal cm verderop nog steeds flink koud (negatief)
Kan koudemiddel/olie bevriezen en misschien de verdamper nu dicht zit?
Onderstaande is wat ik met de warmtebeeld camera meet.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UrtGviH9ZrmCIrNT5QnyBhYM.png?f=user_large)
BT84 was op dat moment -5,4 en de defrost run werd beeindigd.
BT16 was -18,9
BP8 was 1,9bar en BP9 3,4
Ik zou bijna de gasbrander op dat ding zetten.... Is het tenminste nog ff warm..
dat ie niet op 4 of hoger wil is mogelijk het gevolg van een andere setting. Misschien heeft de bijverwarming (die standaard op 5 staat) er iets mee te maken?format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:04:
@Knowbody Deze handleiding niet, ik heb een oudere in het engels, maar de tekst is hetzelfde.
Ik heb dit geprobeerd, echter accepteerd de SMO geen andere waarde dan 4, als ik deze verander springt ie meteen doodleuk weer terug op 4. Misschien dat er een truc is om dit aan te passen, maar die weet ik dan niet.
Mbt koelgas, ik weet alleen de drukken;
Tijdens defrost is BP8 2,5bar en BP9 4,3 bar.
Meteen na defrost gaat BP9 naar 15bar+ (uiteindelijk rond de 20) BP8 zakt uiteindelijk naar zon 1,5 a 2 bar (schommelt een beetje) bij 45Hz compressor.
Pak een een paar dagen geleden (voor de problemen) gemeten over een hele dag.
BP8 schommelt tussen 3,5 en 12,6 (waarbij de pieken na SWW waren).
BP9 schommelt tussen 6,6 en 32,4 (waarbij de pieken bij SWW waren). De pieken schommelen samen met de compressor zoals ik ook zou verwachten.
BP11 schommelt tussen de 4 en 6 bar
Geforceerd koelen heb ik geprobeerd, maar de temp vanaf wanneer koelen mag kan ik niet laag genoeg krijgen (lager dan 18 accepteert deze niet als setpoint).
Wat me wel op valt... Een paar dagen geleden ging de compressor naar 70Hz bij defrost, vanaf gisteren zakt deze juist bij een defrost naar 45Hz, misschien iets, misschien niets..
Mijn gevoel blijft dat er gewoon een goede defrost nodig is, de verdamper een keer ijsvrij, maar hoe.
koelmiddel mogelijk. Een klomp ijs, wellicht ?LangeFries schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:39:
[...]
Dat hoort niet en is de oorzaak van je probleem. Hoe dat kan, weet ik ook niet. Mogelijk heeft de verdamper daar een te groot thermisch contact met de kast, of te weinig koelmiddel, maar ik speculeer nu maar wat.
De verdamper is een grote klomp ijs.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:01:
[...]
koelmiddel mogelijk. Een klomp ijs, wellicht ?
Inclusief de meeste leidingen.
heb je het koelen kunnen starten?format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:03:
[...]
De verdamper is een grote klomp ijs.
Inclusief de meeste leidingen.
Ga ik nakijken. Maar vreemd genoeg wil de waarde voor startpunt zich ook niet aan laten passenKnowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:59:
[...]
dat ie niet op 4 of hoger wil is mogelijk het gevolg van een andere setting. Misschien heeft de bijverwarming (die standaard op 5 staat) er iets mee te maken?
Nee, wat ik ook probeer, ik krijg de inschakel temp niet laag genoeg.
ok. En heb je al een alarm dat het ontdooien mislukt is (na 10 keer).format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:05:
[...]
Nee, wat ik ook probeer, ik krijg de inschakel temp niet laag genoeg.
zo niet, dan ziet de unit het niet als mislukt.
ik zou de föhn erop zetten. ( op de verdamper, of op BT1 om hem in koelmodus te krijgen. Misschien dat de handmatige bedrijfsmodus wel werkt, die kijkt niet naar die temperatuur denk ik)
Ik bedenk ook maar wat....de sensor BT50 aansluiten op BT1 dan fake je de buitentemperatuur.
[ Voor 30% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 12:09 ]
@Knowbody daar zou je zomaar eens in de goede richting mee kunnen zitten.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:01:
[...]
koelmiddel mogelijk. Een klomp ijs, wellicht ?
Bij Carrier de nodige cassette koel units met bevroren verdamper gezien die allen een te lage hoeveelheid koelmiddel hadden.
hier de NL handleiding. Gebruik het vergrootglas, zoek op "ontdoo" en je komt zo snel bij een aantal interessante aanwijzingen...
https://www.nibe.eu/assets/documents/31242/631971%20-1.pdf
"Ventilator continue ontdooien" is ook wel een interessante setting
[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 12:14 ]
De waarde van passief/actief aanpassen krijg ik echt niet aangepast. geen idee waarom deze zo moeilijk doet.
Koelen inschakelen. met de handmatige stand gebeurd er niks (ook niet na GM verhoogd (+300) te hebben).
Starttemp koelen kan als laagste 15 graden..
Dan maar proberen de fohn van de vrouw te vinden
Alleen BT1 zal niet genoeg zijn denk ik.. BT28 wordt ook naar gekeken.. En BT50 heb ik geen, de RMU neemt dit waar.
Gasbrander op dat kreng wordt steeds interessanter
Ventilator continue ontdooien heb ik ook geprobeerd inderdaad.
Helaas gaat deze pas bij de 10 defrost. En laat ik nu steeds het alarm krijgen voor 10 mislukte defrost en daarna een compressor block tot alarm reset.
[ Voor 15% gewijzigd door format5 op 09-12-2023 12:23 ]
als het eenmaal weer werkt zou ik als ik jou was een aantal settings weer op standaard zetten en functies aanzetten zoals vaker ontdooien en fan ontdooien.
Vanwege preventie.
[ Voor 88% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 12:23 ]
Ik zou de gasbrander binnen aanzetten 😉format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:21:
Gasbrander op dat kreng wordt steeds interessanter
Jij hebt ook een S320 toch?Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:09:
om de warmtepomp aan het lopen te houden heb ik hem getemd: Er is een begrenzing op de frequentie van de compressor gezet waardoor hij niet verder gaat dan 65 Hz.
Ik kan alleen maar de compressor frequentie instellen tussen 25-50Hz, (freq 1 en freq 2).
Hoe zorg jij dat het op 65Hz begrensd wordt?
nope, wat ik heb staat in mijn signature en dat kan ik iedereen aanraden even te doenBorisvkr schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:24:
[...]
Jij hebt ook een S320 toch?
Ik kan alleen maar de compressor frequentie instellen tussen 25-50Hz, (freq 1 en freq 2).
Hoe zorg jij dat het op 65Hz begrensd wordt?
Ik ben ook wat aan het rommelen met mijn Nibe F1255-6 R PC (grond warmtepomp in nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming) en heb daar wat advies over nodig. Er zijn een paar uitdagingen. Om te beginnen respecteert de warmtepomp mijn thermostaat in de woonkamer niet. Na wat uitzoekwerk blijkt de stooklijn behoorlijk fout te staan. Zoals al eerder hier genoemd is, is de data via NibeUplink nogal beperkt. NibePi lijkt hier een mooi alternatief voor te zijn wat ik nu ook overweeg.
Echter, in de toekomst zijn er meer uitdagingen. Met het vermoedelijk wegvallen van de saldering zou het wel eens slim kunnen worden om zonneenergie te gaan bufferen met de warmtepomp. Ik zie dat als volgt voor me. Bij veel zon zou de warmtepomp de kamertemperatuur mogen verhogen (kamertemperatuur wordt dan een toegestaan bereik ipv een vaste waarde) en de boiler kan ook gebruikt worden als buffer. Mogelijk is er genoeg energie in de vloer te stoppen dat je de nacht door komt. Dat zou leuk zijn.
Nog mooier zou zijn om dit zelfs te koppelen aan het weerbericht. Boiler desinfecteer cyclus kan je best een dag uitstellen om maar eens wat te noemen.
Klinkt leuk op papier, maar nu de uitvoering. Heeft iemand hier al ervaring mee? Is hier wederom een centrale rol weggelegd voor de NibePi?
Ik snap dat ik hier over toekomst praat. Mijn achterliggende vraagstuk is eigenlijk, moet ik nu echt tijd gaan stoppen in de NibePi of is dat over een jaar tijd al weggegooide moeite
Als je nou 25 euro per jaar betaalt kun je met uplink best heel wat dingetjes inzien.Frankyie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:32:
Beste tweakers,
Ik ben ook wat aan het rommelen met mijn Nibe F1255-6 R PC (grond warmtepomp in nieuwbouwhuis met overal vloerverwarming) en heb daar wat advies over nodig. Er zijn een paar uitdagingen. Om te beginnen respecteert de warmtepomp mijn thermostaat in de woonkamer niet. Na wat uitzoekwerk blijkt de stooklijn behoorlijk fout te staan. Zoals al eerder hier genoemd is, is de data via NibeUplink nogal beperkt. NibePi lijkt hier een mooi alternatief voor te zijn wat ik nu ook overweeg.
Echter, in de toekomst zijn er meer uitdagingen. Met het vermoedelijk wegvallen van de saldering zou het wel eens slim kunnen worden om zonneenergie te gaan bufferen met de warmtepomp. Ik zie dat als volgt voor me. Bij veel zon zou de warmtepomp de kamertemperatuur mogen verhogen (kamertemperatuur wordt dan een toegestaan bereik ipv een vaste waarde) en de boiler kan ook gebruikt worden als buffer. Mogelijk is er genoeg energie in de vloer te stoppen dat je de nacht door komt. Dat zou leuk zijn.
Nog mooier zou zijn om dit zelfs te koppelen aan het weerbericht. Boiler desinfecteer cyclus kan je best een dag uitstellen om maar eens wat te noemen.
Klinkt leuk op papier, maar nu de uitvoering. Heeft iemand hier al ervaring mee? Is hier wederom een centrale rol weggelegd voor de NibePi?
Ik snap dat ik hier over toekomst praat. Mijn achterliggende vraagstuk is eigenlijk, moet ik nu echt tijd gaan stoppen in de NibePi of is dat over een jaar tijd al weggegooide moeiteIk heb nog een heel huis in te richten en heb eigenlijk wat beters te doen nu....... Het is dat die stooklijn zo fout is en ik nu al iets moet gaan doen.
Stooklijn op 4 zetten en je zit al vrij goed.
Voorlopig zou ik de invloed van de ruimtevoeler achterwege laten. Omdat je aardwarmte hebt hoef je niet te bufferen in de vloer, je bron is daarvoor vrij constant en wordt wel lager gedurende het stookseizoen.
Je kunt de SWW run, zeker met aardwarmte, heel goed in de nacht doen.
Besparen door in het stookseizoen eigen zonnestroom goed te benutten is een redelijke illusie. In dat seizoen is er niet zo heel veel overschot. Dat eventuele overschot kun je ook schenken aan de wasmachine en droger.
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 14:34 ]
Met HomeAssistant modbus koppeling kun je ook vrijwel alles uitlezen.Frankyie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:32:
Beste tweakers,
Ik snap dat ik hier over toekomst praat. Mijn achterliggende vraagstuk is eigenlijk, moet ik nu echt tijd gaan stoppen in de NibePi of is dat over een jaar tijd al weggegooide moeiteIk heb nog een heel huis in te richten en heb eigenlijk wat beters te doen nu....... Het is dat die stooklijn zo fout is en ik nu al iets moet gaan doen.
Wat is het effect van de DOT instelling op SMO 40.
En wat is voor NL de optimale instelling (Nibe zegt -10, -7)
https://tweakers.net/i/G8...DBF.jpg?f=fotoalbum_large
en wat is het effect van deze instellingen en wat is optimaal?
https://tweakers.net/i/fp...3AU.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/4u...vvD.jpg?f=fotoalbum_large
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Als je maar weet wat DOT betekent. Het effect is me niet geheel duidelijk, volgens mij de dT berekening.pbleijsw schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:19:
Heeft iemand misschien een antwoord op onderstaande vragen?
Wat is het effect van de DOT instelling op SMO 40.
En wat is voor NL de optimale instelling (Nibe zegt -10, -7)
https://tweakers.net/i/G8...DBF.jpg?f=fotoalbum_large
en wat is het effect van deze instellingen en wat is optimaal?
https://tweakers.net/i/fp...3AU.jpg?f=fotoalbum_large
https://tweakers.net/i/4u...vvD.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de S40 kun je zowel de temperatuur als het vermogen opgeven. bij de SMO 40 alleen de temperatuur zo te zien. Het gaat om de temperatuur waarbij de warmteverliesberekening een bepaald vermogen heeft berekend. Bijvoorbeeld bij -10 graden 12 kW warmteverlies voor de woning. Als ik mijn 12 kW WP op auto zet en de DOT op -10, weet hij dat hij bij -10 ongeveer 12 kW moet kunnen leveren. Hij zal daar gebruik van maken denk ik. Het kan ook zijn dat je bij -10 graden een warmteverlies van 7 kW hebt, maar je hebt een 8 kW warmtepomp. Op AUTO zal dan 8 kW als vermogen worden gebruikt, maar die setting kun je bij de S40 op handmatig zetten en daarbij bijvoorbeeld 7 kW invullen.
Als je het vermogen niet kunt aanpassen dan moet je naar boven of naar beneden met die DOT temperatuur. Design Outdoor Temperature.
Als je aangeeft dat je vloerverwarming hebt, houdt de SMO rekening met de dT van ongeveer 5 bij nominaal vermogen (zoals vriestemperatuur, 30 in, 25 uit)
Bij radiatoren mag en kan de dT groter zijn. In vrijwel alle gevallen heeft een circuit met radiatoren ook veel minder waterinhoud en is het dan ook makkelijker daar een wat hogere temperatuur te bereiken.
Dat andere scherm geeft aan hoeveel de aanvoertemperatuur mag afwijken van de berekende aanvoertemperatuur. Staan er plots heel veel circuits dicht, gaat de Ta flink omhoog. Als je hem daar minder ruimte geeft zal hij bij overschreiding stoppen en de GM op 0 zetten.
In principe voldoen de standaard waarden gewoon prima.
[ Voor 14% gewijzigd door Knowbody op 09-12-2023 16:39 ]
Lekker water ballet, maar de verdamper wordt er (nog) niet heet van.
Laat het dooien maar beginnen!😈
Duidelijk bedankt.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:35:
[...]
In principe voldoen de standaard waarden gewoon prima.
Met de standaard waarden bedoel je die op de foto's ingesteld staan?
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Je durft welformat5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:57:
Nou, de gasbrander staat achter de verdamper.
Lekker water ballet, maar de verdamper wordt er (nog) niet heet van.
Laat het dooien maar beginnen!😈
Hij staat wel uit, zodat hij niet gelijk de warmte onttrekt? Eenmaal ontdooit zou je natuurlijk wel kunnen ondersteunen zodat hij niet gelijk invriest.
Hoe gaat deze in werking? Dien ik de stooklijn op 0 /0 te zetten?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
ja, dat is 0 / 0 en de juiste waarden vul je dan in bij 1.30.7mvrooij schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:46:
Korte vraag. Ik merk nu het buiten weer richting 8/10 graden gaat dat het bij mij binnen net iets te fris wordt. Maar als ik mijn stooklijn naar 4 / 0 zet dan wordt het bij 0 graden buiten binnen weer te warm. Oftewel, ik weet ongeveer mijn aanvoertemperaturen bij bepaalde buiten temperaturen en wil dit nu beter inregelen door mijn eigen stooklijn te maken.
Hoe gaat deze in werking? Dien ik de stooklijn op 0 /0 te zetten?
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 RSV300X boiler UKV100 serieel-buffer Alleen Radiatoren PV9200Wp Oppervlak 200m2 600m3 bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A+
De opstelling is wel een beetje in een hoek, maar op zich niet zo erg dat dit het zou verklarenKnowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:42:
@Miranda89
"
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Het lijkt alsof het ding op stille modus gelimiteerd is, maar dat staat (volgens mij) uit.
Er zit nogal een verschil tussen de buitentemperatuur die de buitenunit meet en de buitentemperatuur van de buitenvoeler (die aan de dakkapel hangt). Kan dit kwaad?"
Staat de buitenunit z'n eigen koude lucht aan te zuigen?
Hoe is de opstelling daarvan?
:strip_exif()/f/image/wbMLxvHbuOroMNd2qkGq03JU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook toen de buitenunit nog niet draaide was de BT1 temperatuur al hoog vergeleken bij de temperatuur die google voor mijn locatie gaf.
Hoe het ook zij, ik ben aan de hand van de reacties op dit forum door alle instellingen gelopen en heb het volgende veranderd:
-vloerverwarming ipv combinatie vloer/radiator. We hebben wel een aantal radiatoren, maar die stoken we op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming (die heeft een pomploze verdeler)
- cv ketel mag pas beneden -3 graden buitentemperatuur meedoen.
Sinds ik deze aanpassingen heb gedaan (gisterochtend, voordat de buitentemperaturen omhoog gingen), draait het systeem wel met hogere vermogens. De pomp draait harder, waardoor de buitenunit meer vermogen kwijt kan.
En nu het wat warmer is, draait het natuurlijk ook een stuk rustiger.
Hij stond uit totdat er bijna geen water meer uit kwam.DIY schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:37:
[...]
Je durft wel![]()
Hij staat wel uit, zodat hij niet gelijk de warmte onttrekt? Eenmaal ontdooit zou je natuurlijk wel kunnen ondersteunen zodat hij niet gelijk invriest.
Wel fan aan vanuit geforceerde regeling.
Nu loopt de wp met brander laag er bij.
Straks kijken of het nu goed blijft!
Ja de S40Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:10:
[...]
Dit is, denk ik, de SMO S40 en niet de SMO 40?
Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213
Kabels in de controller gechecked en de print even losgehaald? Het zegt dat er geen conmunicaties is met de print waar de connecties (naar buiten).mies8901 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:26:
[...]
Zeker:
Alarm 70: perm. com. error input card. | no communication with input card | calculated flow is set to min. flow. Manual reset. | proposal: check the communication circuits: connections on the input card and display card.
Versie 2.42.1.Dinjesk schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:28:
[...]
Bij jou werkt hij dus nog wel.
Ik had hem hier eens uitgezet om te kijken wat beter werkte. Toen ik hem weer aangezet had heb ik overal 0 graden bij. Ook na een herstart van de smo s40.
[Afbeelding]
Op wat voor software versie zit je?
Heb je wel een war regeling? Anders haalt hij de temp ook niet binnen.
Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213
De WP maakt lekker 4,9Kw aan warmte met 800w elektrisch
BT16 is 4,8 BT84 is 9,2 BP8 is 8 en BP9 is 16,8
BT12 28,5 BT3 24, BT28 9,9
Compressor 25 Hz
Alles is weer zoals vanouds.
En zelfs een defrost gaat nu ook weer gewoon goed (die enkele die er is geweest dan).
Lijkt er toch echt op dat er iets dicht gevroren zat. Maar wat....
De GM zakken nu wel hard, maar het huis is dan ook al weer 24 uur aan het afkoelen geweest, even een inhaalslag dus.
Nu de hamvraag: heb je de parameter ingesteld waardoor hij wat vaker (1 op de 10) fan defrosts gaat doen (dat is ook gunstig voor ophopende ijsvorming, want daar heb jij last van gehad)format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:36:
Nou, de brander is al een uur uit.
Compressor 25 Hz
En zelfs een defrost gaat nu ook weer gewoon goed (die enkele die er is geweest dan).
De GM zakken nu wel hard, maar het huis is dan ook al weer 24 uur aan het afkoelen geweest, even een inhaalslag dus.
Volgens mij kun je uit de handleiding wel filteren welke parameters eventueel wat kunnen betekenen voor de situatie waar de WP bij jou in is geraakt.
Die staat nu aan inderdaad.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:54:
[...]
Nu de hamvraag: heb je de parameter ingesteld waardoor hij wat vaker (1 op de 10) fan defrosts gaat doen (dat is ook gunstig voor ophopende ijsvorming, want daar heb jij last van gehad)
Volgens mij kun je uit de handleiding wel filteren welke parameters eventueel wat kunnen betekenen voor de situatie waar de WP bij jou in is geraakt.
Maar ik betwijfel of het echt iets gaat brengen.
De cone/fan en rooster zijn immers compleet schoon, het is de verdamper welke compleet dicht kan raken.
Wat ik tot nu heb kunnen herleiden is dat het iedere keer zich voor deed op vochtige dagen, bij een temp net boven de actief/passief defrost grens.
Iedere keer is er vooraf een SWW run geweest, waar in het laatste deel van de run geen defrost is geweest. En een korte pauze voordat er weer naar CV bedrijf werd geschakeld (een mooie aanvries periode).
Het lijkt mij dat het een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Vandaar dat mijn eerste idee was het actief/passief iets te verhogen. Maar wat ik ook doe, iets anders dan 4 wordt niet geaccepteerd door de SMO-40
De gasbrander blijft voorlopig in de buurt

PS, wat me vandaag wel op viel, de bovenste +/- 10cm van de verdamper lijken niet mee te doen, klopt dit? Of zou er misschien een kanaaltje dicht zitten?
Op basis van BT84 en BP8 lijkt de oververhitting van je koudemiddel normaal te zijn. Dan zou de hoeveelheid koudemiddel in je systeem dus goed moeten zijn @LangeFries ik kom op 6 of 9K oververhitting, correct?format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:36:
Nou, de brander is al een uur uit.
Compressor 25 Hz
@format5 Om ook de onderkoeling te berekenen heb ik BT15 en BP9 nodig (waarden op 1 tijdstip). Als die ook normaal is kunnen we een koudemiddel tekort uitsluiten.
[ Voor 26% gewijzigd door DIY op 09-12-2023 21:07 ]
We proberen maar wat hè.format5 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:01:
[...]
Die staat nu aan inderdaad.
Maar ik betwijfel of het echt iets gaat brengen.
De cone/fan en rooster zijn immers compleet schoon, het is de verdamper welke compleet dicht kan raken.
Wat ik tot nu heb kunnen herleiden is dat het iedere keer zich voor deed op vochtige dagen, bij een temp net boven de actief/passief defrost grens.
Iedere keer is er vooraf een SWW run geweest, waar in het laatste deel van de run geen defrost is geweest. En een korte pauze voordat er weer naar CV bedrijf werd geschakeld (een mooie aanvries periode).
Het lijkt mij dat het een erg ongelukkige samenloop van omstandigheden is. Vandaar dat mijn eerste idee was het actief/passief iets te verhogen. Maar wat ik ook doe, iets anders dan 4 wordt niet geaccepteerd door de SMO-40
De gasbrander blijft voorlopig in de buurt![]()
PS, wat me vandaag wel op viel, de bovenste +/- 10cm van de verdamper lijken niet mee te doen, klopt dit? Of zou er misschien een kanaaltje dicht zitten?
Dat van die bovenste spiraal weet ik niet. Maar dit hele verhaal is wel iets om met de installateur op te nemen lijkt me.
Op zicht heb je gelijk, maar dan moet ik eerst een nieuwe gaan zoeken.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:13:
[...]
Maar dit hele verhaal is wel iets om met de installateur op te nemen lijkt me.
Ik denk concreet aan wijzigingen van de stooklijn-offset vanuit Home Assistant op basis van weersvooruitzichten. De SMO40 kent dit niet van huis uit.
Tijdens het invriezen viel het me op dat de onderste rijen niet invroren/mee deden.
Kan het zijn dat de Nibe "flooding" toepast als capaciteitsregeling?
Of heeft dit verschijnsel een andere oorzaak?
:strip_exif()/f/image/kGglrKf5yECQJEUhBzRKdL5Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door bioscrasher op 10-12-2023 09:58 ]
Aan de onderzijde kan veel minder lucht stromen omdat de WP laag op de poten staat. Dat zou een reden kunnen zijn.bioscrasher schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:58:
Eergisteren stond ik op het dak om de defrost cyclus op de plaat te zetten.
Tijdens het invriezen viel het me op dat de onderste rijen niet invroren/mee deden.
Kan het zijn dat de Nibe "flooding" toepast als capaciteitsregeling?
Of heeft dit verschijnsel een andere oorzaak?
[Afbeelding]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Bij mij ookformat5 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:31:
@bioscrasher Bij mij is het andersom, bij mij doet het bovenste deel niet mee.
Dank je voor je reactie.Knowbody schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:30:
[...]
Als je nou 25 euro per jaar betaalt kun je met uplink best heel wat dingetjes inzien.
Stooklijn op 4 zetten en je zit al vrij goed.
Voorlopig zou ik de invloed van de ruimtevoeler achterwege laten. Omdat je aardwarmte hebt hoef je niet te bufferen in de vloer, je bron is daarvoor vrij constant en wordt wel lager gedurende het stookseizoen.
Je kunt de SWW run, zeker met aardwarmte, heel goed in de nacht doen.
Besparen door in het stookseizoen eigen zonnestroom goed te benutten is een redelijke illusie. In dat seizoen is er niet zo heel veel overschot. Dat eventuele overschot kun je ook schenken aan de wasmachine en droger.
Ik denk dat ik liever investeer in een nibepi ipv 25 euro per jaar te betalen. Maar bedankt voor de tip.
Grappig genoeg staat mijn stooklijn op 3 en is het nog te warm in huis. Ik zal wel op 2 of 1 gaan eindigen. Eigenlijk als je het zo bekijkt zijn er niet zoveel settings om nog te proberen. Moet wel goed komen.
Waarom zou je de ruimtevoeler uitschakelen? Dat is tot nu toe de enige reden dat mijn kamertemperatuur niet volledig uit de klauwen is gelopen. Ik vind het wel een handig voor de fijne bijsturing.
Het bufferen in de vloer idee heeft voor mij niet echt wat met aardwarmte te maken maar meer met zonnepanelen. Ik moet zeggen dat ik in oktober nog 1:1 draaide qua energieverbruik en opwekking. Daarnaast heb ik het vermoede dat mijn warmtepomp met name 's nachts draait. Dat matcht niet lekker met de zonnepanelen. Daarnaast moeten dit soort trucs automatisch verlopen en niet gelinkt zijn aan apparatuur die ik handmatig in moet stellen. Vandaar mijn doel on zonneenergie slim te benutten me de warmtepomp. Zolang de saldering bestaat allemaal geen probleem, maar dit wordt wel een dingetje voor de toekomst.
Dank voor je antwoord. Echter, deze snap ik niet helemaal. NibePi zit ook op de modbus. Echter, ik vermoed dat jij hier aan ander apparaat bedoelt dan NibePi.Mars2020 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:56:
[...]
Met HomeAssistant modbus koppeling kun je ook vrijwel alles uitlezen.
Home Assistant is een smarthome toepassing die je vanaf een Raspberry Pi kunt draaien. Je hebt daar een Nibe integratie voor waarmee je alle sensoren van de warmtepomp uit kunt lezen en aan kunt sturen via ModBus. Ik gebruik het zelf en vind het ideaal.Frankyie schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:11:
Dank voor je antwoord. Echter, deze snap ik niet helemaal. NibePi zit ook op de modbus. Echter, ik vermoed dat jij hier aan ander apparaat bedoelt dan NibePi.
Als het zo is dat je in het stookseizoen nog veel stroom in het net injecteert dan kun je inderdaad kijken of je de warmtepomp momenten beter kunt inzetten.Frankyie schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:11:
[...]
Dank je voor je reactie.
Ik denk dat ik liever investeer in een nibepi ipv 25 euro per jaar te betalen. Maar bedankt voor de tip.
Grappig genoeg staat mijn stooklijn op 3 en is het nog te warm in huis. Ik zal wel op 2 of 1 gaan eindigen. Eigenlijk als je het zo bekijkt zijn er niet zoveel settings om nog te proberen. Moet wel goed komen.
Waarom zou je de ruimtevoeler uitschakelen? Dat is tot nu toe de enige reden dat mijn kamertemperatuur niet volledig uit de klauwen is gelopen. Ik vind het wel een handig voor de fijne bijsturing.
Het bufferen in de vloer idee heeft voor mij niet echt wat met aardwarmte te maken maar meer met zonnepanelen. Ik moet zeggen dat ik in oktober nog 1:1 draaide qua energieverbruik en opwekking. Daarnaast heb ik het vermoede dat mijn warmtepomp met name 's nachts draait. Dat matcht niet lekker met de zonnepanelen. Daarnaast moeten dit soort trucs automatisch verlopen en niet gelinkt zijn aan apparatuur die ik handmatig in moet stellen. Vandaar mijn doel on zonneenergie slim te benutten me de warmtepomp. Zolang de saldering bestaat allemaal geen probleem, maar dit wordt wel een dingetje voor de toekomst.
Maar of het beetje stroom van de panelen in dit seizoen nou door het huishouden of de warmtepomp wordt opgegeten maakt uiteraard niet uit.
Elke situatie is anders maar in november is er bij mij maar 13 kWh teruggegaan het net in en in december tot nu toe 0,1 kwh.
Dat de warmtepomp (voornamelijk of ook) in de nacht loopt is prima, in de winter is vraag en aanbod van elektriciteit dan het gunstigst dus netbeheer is blij met afname!
25 euro per jaar om bij te dragen aan een platform is toch niet iets om wakker van te kunnen kunnen maar ieder z'n ding.
@Aziraphale alleen jammer dat goegel erin geïntegreerd is en ik op het gebied van privacy een heel eng gevoel overhoud aan dit systeemAziraphale schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:18:
[...]
Home Assistant is een smarthome toepassing die je vanaf een Raspberry Pi kunt draaien. Je hebt daar een Nibe integratie voor waarmee je alle sensoren van de warmtepomp uit kunt lezen en aan kunt sturen via ModBus. Ik gebruik het zelf en vind het ideaal.
Je hebt WhatsApp ook niet in gebruik ? Koekul Maps ?bioscrasher schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:37:
[...]
@Aziraphale alleen jammer dat goegel erin geïntegreerd is en ik op het gebied van privacy een heel eng gevoel overhoud aan dit systeem
Aan Home Assistant? Dat is toch echt volledig open source en Google ben ik nog niet tegengekomen.bioscrasher schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:37:
[...]
@Aziraphale alleen jammer dat goegel erin geïntegreerd is en ik op het gebied van privacy een heel eng gevoel overhoud aan dit systeem
@Knowbody nope!Knowbody schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:59:
[...]
Je hebt WhatsApp ook niet in gebruik ? Koekul Maps ?
Facebook? nope
insta? nope
toktak? nope
smart TV? nope (op internet dieet
Siri of sndere meeluisteraar? absof***ingllutely NOPE!

Ik heb iets tegen datavergaarders waaronder mark suikerberg (the evil brother van onze ex mark) en alle goegel diensten
Sterker nog: ik ga niet rijden in een polestar2 omdat deze draait op goegel, moet er niet aan denken dat de ruimte waarin je je per dag minstens vier uur veilig waant mbt je gesprekken, je data en emoties verkkopt aan de hoogste bieder
pm me maar eens want de app is gekoppeld aan goegeldienstenAziraphale schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:02:
[...]
Aan Home Assistant? Dat is toch echt volledig open source en Google ben ik nog niet tegengekomen.
Jij hebt een S dus die heeft standaard Modbus.Aziraphale schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:18:
[...]
Home Assistant is een smarthome toepassing die je vanaf een Raspberry Pi kunt draaien. Je hebt daar een Nibe integratie voor waarmee je alle sensoren van de warmtepomp uit kunt lezen en aan kunt sturen via ModBus. Ik gebruik het zelf en vind het ideaal.
Ik heb een SMO 40 kan die dat ook?
Met welke Raspberry doe je dat?
De volledige app heeft inderdaad Google Play Services nodig, maar als je HA op zichzelf gebruikt dan moet je voor Google services zelf een integratie installeren. En je hoeft de app niet te gebruiken, alles kan ook prima via de browser Maar ik ben daar zelf niet zo principieel/neurotisch in.bioscrasher schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:16:
[...]
pm me maar eens want de app is gekoppeld aan goegeldiensten
@Aziraphale leuk te weten dat ik wellicht dan toch goegelvrij kan werken zonder app.Aziraphale schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:16:
[...]
De volledige app heeft inderdaad Google Play Services nodig, maar als je HA op zichzelf gebruikt dan moet je voor Google services zelf een integratie installeren. En je hoeft de app niet te gebruiken, alles kan ook prima via de browser Maar ik ben daar zelf niet zo principieel/neurotisch in.
Het gaat mij vooral om het loggen van data.
wel een nogal steile leercurve!
Maargoed, met twee modbus devices en een SE11 zoals ik leerde van een forumlid kan ik zonder alteveel IT hardware me wellicht gaan buigen over het onder de knie krijgen van de software.
Bij mij gaat een 25cm brede band op 2/3 van de hoogte als eerste.format5 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:31:
@bioscrasher Bij mij is het andersom, bij mij doet het bovenste deel niet mee.
@DIY Ik heb (nog) geen verstand van oververhitting en dergelijke. Van dit forum heb ik ooit geleerd dat er ruwweg 30 a 35 graden moet zitten tussen de vloeistofleiding (BT15) en de hoge druk (BP09)moet zitten bij voldoende power (dus niet bij huidige minimale powers). Dat is een goede indicatie van het koelmiddel.
[ Voor 63% gewijzigd door DIY op 10-12-2023 17:32 ]
Dit is bij mij afgelopen week BP09 en en BT15, is dat dan veel te laag?LangeFries schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:53:
[...]
Bij mij gaat een 25cm brede band op 2/3 van de hoogte als eerste.
@DIY Ik heb (nog) geen verstand van oververhitting en dergelijke. Van dit forum heb ik ooit geleerd dat er ruwweg 30 a 35 graden moet zitten tussen de vloeistofleiding (BT15) en de hoge druk (BP09)moet zitten bij voldoende power (dus niet bij huidige minimale powers). Dat is een goede indicatie van het koelmiddel.
/f/image/V7uFkAdpK2HQ4lpGUjXCZqTw.png?f=fotoalbum_large)