0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Kan ik dan niet beter een blok voor SWW overdag inroosteren? Vanwege de hogere temperaturen dan en dus door hogere COP? Ik had in de zomer, bijvoorbeeld, mijn sww uitgeschakeld tussen 20 en 06 uur.Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:34:
[...]
Je kunt de verwarming alleen extern blokkeren dus wat korte tijdwindows geven voor SWW toestaan gaat denk ik niet helemaal werken omdat de prioriteit zich er ook nog mee bemoeit.
Wat mogelijk het beste werkt is tussen 00.00 en 05.00u SWW toe te staan, oftewel de tijden daarbuiten blokkeer je SWW.
Ja als je iets met graadminuten wilt aanpassen moet het op handmatig.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik ga een zomer/winter schema maken voor SWW aangezien in de zomer het idd overdag mag en in de winter EN in de nacht en overdag 1 blok aangezien er hier zowel 's ochtends en 's avonds wordt gedouched door het puberspul. Overigens maar 1 keer per dagAziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:38:
[...]
Kan ik dan niet beter een blok voor SWW overdag inroosteren? Vanwege de hogere temperaturen dan en dus door hogere COP? Ik had in de zomer, bijvoorbeeld, mijn sww uitgeschakeld tussen 20 en 06 uur.
Nu in de winter 1 blok tussen 00:00-03:00 en het andere blok tussen 08:00-11:00. Dit zou, in theorie voldoende SWW moeten opleveren voor de gehele dag met de minste impact qua defrosts en op het HEAT deel.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Het beste is denk ik het in de nacht te doen. Goed voor de verdeling van netcapaciteit.Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:38:
[...]
Kan ik dan niet beter een blok voor SWW overdag inroosteren? Vanwege de hogere temperaturen dan en dus door hogere COP? Ik had in de zomer, bijvoorbeeld, mijn sww uitgeschakeld tussen 20 en 06 uur.
Daarnaast als je het combineert met een verlaging van de stooklijn met een x aantal punten kan de warmtepomp zich overdag volledig bezighouden met verwarmen.
Omdat de graadminuten niet heel erg in de war komen gaat de warmtepomp ook niet zo idioot compenseren.
Dat maakt eventueel verlies van rendement weer goed.
Zomers kun je het uiteraard anders doen.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dus qua instellingen heb ik nu het volgende gedaan:
- SWW op Smart Control tussen 0:00 en 5:00 en daarna uit. Bedenk me trouwens net dat ik een dubbel tarief heb, dus 23:00-7:00 zou ook nog interessant kunnen zijn.
- Rel. GM verhoogd van 700 (standaard instelling) naar 1000
@martius Werkt Smart Control bij jou wel goed met die blokken? Aangezien dat zich aan schijnt te passen aan het werkelijke gebruik.
Dan vroeg ik me ook nog af wat te doen met de instelling voor bijverwarming in de automodus. Bij mijn Elga had ik het bijspringen van de ketel begrensd op (meen ik) 0 graden, maar de bijverwarming van de Nibe mag bijspringen tot +5. Hebben jullie dit nog gewoon zo staan of zou dat ook lager kunnen?
[ Voor 17% gewijzigd door Aziraphale op 06-12-2023 15:03 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik had 5 jaar vast genomen toen het me wel aanstond. Dat bleek een goede zet.martius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:43:
[...]
Iets onregelmatiger en ik heb blijkbaar een duurder energie contract hahaha
Kun je toelichten wat hier zo fraai aan is? Als leek zou ik zeggen dat hij best wel pendelt?
De mijne is veel constanter in verbruik, is bijna een vlakke lijn 's nachts rond de 2000 Watt.
Waar zie je of je SWW wordt gemaakt door verwarmingselement? Zodra de SWW-run begint, zie ik een enorme piek in stroomverbruik en mijn water is binnen een kwartier op temperatuur. Ik heb sterk het vermoeden dat dat elektrisch verwarmingselement mijn SWW verwarmt.
P.s. hier ook 5 jaar vast, nog twee jaar te gaan. 11 ct/ kwh overdag, 10 ct/kwh 's nachts.
[ Voor 5% gewijzigd door RISL op 06-12-2023 15:36 ]
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB
Met de stabiele buitentemperatuur van de laatste dagen kun je zeggen dat iedereen wel een soort van vaste stooklijn heeft ;-)Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:55:
@Knowbody en @martius Dan ga ik het eens even met sww 's nachts proberen. Ik heb overigens een 180liter vat in de VVM S320 zitten, is dit dan nog steeds genoeg? Ik hou me voorlopig nog wel even aan de vaste stooklijn omdat ik ook daarbij nog wat zoekende ben naar de optimale stooklijn en ik ook weer niet wil dat het teveel afkoelt.
Dus qua instellingen heb ik nu het volgende gedaan:
- SWW op Smart Control tussen 0:00 en 5:00 en daarna uit. Bedenk me trouwens net dat ik een dubbel tarief heb, dus 23:00-7:00 zou ook nog interessant kunnen zijn.
- Rel. GM verhoogd van 700 (standaard instelling) naar 1000
@martius Werkt Smart Control bij jou wel goed met die blokken? Aangezien dat zich aan schijnt te passen aan het werkelijke gebruik.
Dan vroeg ik me ook nog af wat te doen met de instelling voor bijverwarming in de automodus. Bij mijn Elga had ik het bijspringen van de ketel begrensd op (meen ik) 0 graden, maar de bijverwarming van de Nibe mag bijspringen tot +5. Hebben jullie dit nog gewoon zo staan of zou dat ook lager kunnen?
Meestal rond 30 in, 25 retour.
Ik zou voor de nacht geen smart control gebruiken maar eco of medium. Doe omwille van de tijd maar medium.
Zet de rel GM eens op 100 ipv 1000 en mocht je overcapaciteit aan warmtepomp hebben zet dan je block freq aan. Dan bereik je wat ik nu heb, dat hij steeds blijft lopen met de graadminuten rond de -159 (na defrost).
Bijverwarming op -5 zetten (in 4.1 AUTO MODE staat ie dan geblokkeerd boven die temperatuur)
Dit is normaliter niet nodig met de 400 GM maar bij 100 GM wel!
Of je laat het op +5 staan maar zet de bedrijfsmode 4.1 op hand met de bijverwarming uit.
Vaste Ta heb ik ff gedag gezegd. Stooklijn 4 is wel een mooie.
(Vorig jaar kon ik het wel met stooklijn 2, maar toen was er onbalans en werd het boven maar 19)
Als die 25 Hz draait met geen of weinig defrost zie je bij mij ook een vlakke lijn.RISL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:35:
[...]
Kun je toelichten wat hier zo fraai aan is? Als leek zou ik zeggen dat hij best wel pendelt?
De mijne is veel constanter in verbruik, is bijna een vlakke lijn 's nachts rond de 2000 Watt.
Waar zie je of je SWW wordt gemaakt door verwarmingselement? Zodra de SWW-run begint, zie ik een enorme piek in stroomverbruik en mijn water is binnen een kwartier op temperatuur. Ik heb sterk het vermoeden dat dat elektrisch verwarmingselement mijn SWW verwarmt.
P.s. hier ook 5 jaar vast, nog twee jaar te gaan. 11 ct/ kwh overdag, 10 ct/kwh 's nachts.
Hij draait al enkele dagen non-stop ! De defrost zorgen voor berg en dal. Omdat hij naar 65 Hz gaat (daar aftopt want begrensd) zie je dit patroon.
Na een defrost gaat hij rustig optoeren en niet direct 65 Hz draaien.
De bijverwarming meet ik niet, dan zou daar een aparte homewizard stroommeter tussen moeten. Je ziet hier in mijn plaatje alleen het stroomverbruik van de buitenunit.
Wat er mooi is aan de grafiek? Nou, dat hij continue werkt en net niet de graadminuten krijgt weggewerkt! Dankzij de blockfreq.
Mitsubishi Electric eigenaren doen iets soortgelijks met een speciaal kabeltje, Nibe eigenaren met de SMO
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2023 15:53 ]
De bijverwarming naar -5 had ik sowieso al over gedacht, ook bij hogere graadminuten. Helemaal uit durf ik dan weer niet aan, want de zekerheid voor als de temperatuur een keer echt onderuit gaat lijkt me wel prettig.
Ik heb in HomeAssistant terug gekeken en zie inderdaad weer vele defrosts maar mijn binnen temperatuur is netjes rond 21 graden gebleven ook toen het buiten -4 was.
Ik ben erg benieuwd wat jullie gemiddeld stroomverbruik (van enkel de WP) afgelopen dagen/week met de koudere buiten tempraturen was.
Ik kom wat ik zo zie uit op een gemiddelde van tussen de 30 en 35 kWh per dag. Heb dan ook wel werkelijk 140m2 aan ruimtes op 21 graden.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Graadminuten. Ik probeerde uit te vogelen hoe ik hem op een lange run kon krijgen zonder optoeren. Dat had verband met de vlakke stooklijn van bv 27 graden. Maar het effect viel tegen want hij wil die GM hanteren en ging dus steeds over dit 27 heen.Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:03:
@Knowbody SWW aangepast, maar die graadminuten volg ik nog niet helemaal. Ik heb je dat vaker zien noemen, maar wat is nu precies het idee daarachter en wat is het verschil met de standaard van 700 van mijn WP of de 1000 waar hij nu op staat? En voor zover ik weet heb ik geen overcapaciteit, maar wat is het doel van die block freq?
De bijverwarming naar -5 had ik sowieso al over gedacht, ook bij hogere graadminuten. Helemaal uit durf ik dan weer niet aan, want de zekerheid voor als de temperatuur een keer echt onderuit gaat lijkt me wel prettig.
Dat vlak draaien ongeacht de buitentemperatuur is lastig met deze regeling.
Standaard is het zo:
Hij start bij -60
400 graadminuten verder gaat de bijverwarming in.
Op precies de helft daarvan (200, dus bij -260) gaat hij de freq verhogen omdat hij de berekende Ta niet haalt.
Haalt hij ze daarna wel, dan loopt hij door tot de helft van die 200, dus 100.... Dus loopt hij van -260 tot -160 op een verhoogt toerental.
Door die 400 op 1000 of 2000 te zetten rek je dit allemaal wat langer.
(Bij jou geen 400 maar 700, de getallen kun je wel afleiden, 350 + 60 etc)
Nu de andere kant op: de kleinste waarde die je kunt invullen is bij mij 100.
Dit betekent dat hij al vrij snel na een start (of NA EEN DEFROST) naar een verhoogd toerental gaat (bij -110 GM vermoedelijk) en al snel, bij -160 dus, naar de bijverwarming wil grijpen.
Maar die "is er niet". Dus dan blijft hij op -159 GM hangen en gaat de berekende Ta verhogen ter compensatie.
Dat laatste doet ie maar beperkt (of zelfs niet?) nu ik hem op 100 heb gezet. Dat valt me heel erg mee. En daar kan ik wel wat mee.
(Edit: de bedrijfsstand 4.1 staat op 'handmatig' en dat is bij mij zonder koeling en bijverwarming aangevinkt. Mogelijk compenseert hij alleen in temperatuur als hier de instelling 'automatisch' wordt gebruikt, dat heb ik niet getest).
Wat het afmaakt is de begrenzing op vermogen door het toepassen van de block freq.
Als dat er niet was ging hij alsnog naar de max speed (85 Hz bij mij) en meestal ver over de berekende Ta heen, met als gevolg uiteindelijk 0 GM en een pauze.
Ik wil dat niet als het 0 graden is buiten.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 10-01-2024 01:51 ]
Hierbij.mvrooij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:10:
Ik was afgelopen 1/2 weken op vakantie dus heb mijn WP gewoon zijn ding laten doen. Mijn schoonzus plus vriend zaten in onze woning....
...
Ik ben erg benieuwd wat jullie gemiddeld stroomverbruik (van enkel de WP) afgelopen dagen/week met de koudere buiten tempraturen was.
Ik kom wat ik zo zie uit op een gemiddelde van tussen de 30 en 35 kWh per dag. Heb dan ook wel werkelijk 140m2 aan ruimtes op 21 graden.
Ik ben in deze periode wel heel veel aan het experimenteren.
Er is bij mij geen ruimte onder de 20 graden.
Living 22 gr minstens.
:strip_exif()/f/image/84V6GZocmwdKUTR0IeJv01AJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FKc2a3HhpOEtoji2zCSN0Qo3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2023 16:26 ]
Hoi.Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:17:
Mijn AMS10-16 met SMO40 draait op de buitentemperatuur. Maar ik heb gemerkt (woon hier nog niet zo lang, WP kwam met het huis, niet in NL) dat de isolatie van het huis niet je-van-het is. Aluminium kozijnen met grote ruiten verliezen behoorlijk wat warmte 's nachts (koelt buiten af tot zo'n 5 graden). Als de zon even schijnt is het huis heel snel op temperatuur, buiten loopt de temperatuur dan behoorlijk snel op naar de 12-15 graden. Als ik kijk naar de door Nibe berekende gemiddelde buitentemperatuur dan is die behoorlijk constant. Dat lijkt niet bij de woning te passen. De filtertijd voor BT1 staat op 24 uur. Ik heb de neiging om die filtertijd terug te zetten naar 1 uur (niet naar 0 om de invloed van korte fluctuaties te minimaliseren). Wat vinden jullie hiervan?
De filtertijd heeft betrekking op de berekening van de gemiddelde buitentemperatuur. Dat snappen we meestal wel. Die waarde wordt volgens mij alleen maar gebruikt voor het moment van start/stop verwarming danwel koeling.
De actuele buitentemperatuur is waar de stooklijn naar kijkt.
Ik denk dat je iets met de stooklijn kunt spelen.
Alledrie -)Piper schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:30:
Maar wat bereik je er nou precies mee? Is je verbruik lager, je comfort hoger of is het gewoon bezigheidstherapie?
Maar niet alledrie tegelijk denk ik 🤣🥳🍻
Doel is een warme vloer, en efficiënt draaiende warmtepomp. Voor dat laatste moet ik hem een beetje temperen.
Maar als de temperatuur 's avonds behoorlijk snel wegzakt buiten (en helaas ook binnen), dan wil je dus dat de WP redelijk snel daarop inspeelt. Door het gemiddelde over 24 uur te namen om te starten, holt de WP (in dit geval) behoorlijk achter de feiten aan. Is het verkorten van de filtertijd dan niet juist een goed idee?Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:34:
[...]
Hoi.
De filtertijd heeft betrekking op de berekening van de gemiddelde buitentemperatuur. Dat snappen we meestal wel. Die waarde wordt volgens mij alleen maar gebruikt voor het moment van start/stop verwarming danwel koeling.
De actuele buitentemperatuur is waar de stooklijn naar kijkt.
Ik denk dat je iets met de stooklijn kunt spelen.
Zijn die start/stop grenzen in te stellen?
Ik begrijp de wens om defrosts te voorkomen, maar dat kan niet.Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:43:
@Knowbody Ik snap hem! Maar betekent de manier waarop jij hem hebt ingesteld nu dan ook dat je (vrijwel) geen defrosts meer hebt in verwarmingsbedrijf?
Dan heb je bodembron WP oid nodig.
Defrosts om de 45 minuten.
Als de stooklijn juist is gekozen blijft de binnentemperatuur op peil.Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:46:
[...]
Maar als de temperatuur 's avonds behoorlijk snel wegzakt buiten (en helaas ook binnen), dan wil je dus dat de WP redelijk snel daarop inspeelt. Door het gemiddelde over 24 uur te namen om te starten, holt de WP (in dit geval) behoorlijk achter de feiten aan. Is het verkorten van de filtertijd dan niet juist een goed idee?
Als het snel gaat zoals je zegt, kun je dat met een warmtepomp niet bijhouden. Utopie.
Maar wat ook kan: hij is te laat vertrokken. Je moet daarom bufferen in je afgiftesysteem.
Ik denk dat je stooklijn te stijl staat. Leg hem wat vlakker maar wel hoog genoeg.
Je vertelde al dat je op WAR verwarmt. Dan ga ik ervan uit dat de RMU ruimtevoeler hier geen spelbreker is.
Er is niets op tegen om de filtertijd op welke waarde dan ook te zetten. Je kunt er niets mee vernielen.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2023 17:02 ]
Dat leek mij ook al bijzonder, maar dan verstaan we dus wat anders onder een run. Ik noem de tijd tussen de defrosts een run en jij (denk ik) de tijd tussen GM = 0. Ik heb overigens ieder uur een defrost, maar hij lijkt er minder te hebben nu ik dat schema er in heb gezet en de GM naar 1000 heb gezet.Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:52:
[...]
Ik begrijp de wens om defrosts te voorkomen, maar dat kan niet.
Dan heb je bodembron WP oid nodig.
Defrosts om de 45 minuten.
Ok. Fair enough.Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:03:
[...]
Dat leek mij ook al bijzonder, maar dan verstaan we dus wat anders onder een run. Ik noem de tijd tussen de defrosts een run en jij (denk ik) de tijd tussen GM = 0. Ik heb overigens ieder uur een defrost, maar hij lijkt er minder te hebben nu ik dat schema er in heb gezet en de GM naar 1000 heb gezet.
De tijd tussen defrosts kunnen we enigzins beperken door vlak en laag te draaien.
Utopie... Dat betekent isolatie op peil brengen?Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:59:
[...]
Als de stooklijn juist is gekozen blijft de binnentemperatuur op peil.
Als het snel gaat zoals je zegt, kun je dat met een warmtepomp niet bijhouden. Utopie.
Maar wat ook kan: hij is te laat vertrokken. Je moet daarom bufferen in je afgiftesysteem.
Ik denk dat je stooklijn te stijl staat. Leg hem wat vlakker maar wel hoog genoeg.
Je vertelde al dat je op WAR verwarmt. Dan ga ik ervan uit dat de RMU ruimtevoeler hier geen spelbreker is.
Er is niets op tegen om de filtertijd op welke waarde dan ook te zetten. Je kunt er niets mee vernielen.
Was geen verwijt hoor, maar ik vond het al zo apart dat je het over een enorm lange run had en wel iedere 45 minuten een defrost.Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:07:
[...]
Ok. Fair enough.
De tijd tussen defrosts kunnen we enigzins beperken door vlak en laag te draaien.
Ik heb het idee dat "Smart Control" een smaakje uit Hoog, Normaal, Laag kiest en daarmee dus niet altijd 1 van die 3 hanteert. Mocht dit niet zijn dan hoop ik dat de Smart in "Smart Control" ook daadwerkelijk zo smart is en het gedrag leert en daarmee de juiste instellingen kiest. Misschien ook een utopieAziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:55:
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Zoals gezegd regelt de filtertijd niet je besturing maar beïnvloedt het wanneer en hoe snel je omschakelt tussen koelen en verwarmen.Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:46:
[...]
Maar als de temperatuur 's avonds behoorlijk snel wegzakt buiten (en helaas ook binnen), dan wil je dus dat de WP redelijk snel daarop inspeelt. Door het gemiddelde over 24 uur te namen om te starten, holt de WP (in dit geval) behoorlijk achter de feiten aan. Is het verkorten van de filtertijd dan niet juist een goed idee?
Zijn die start/stop grenzen in te stellen?
Als je sneller wilt reageren moet je:
sturen op WAR met een hogere factor, bij mij werkt 8 goed.
en de juiste stooklijn kiezen, hogere stooklijn is sneller en meer schommeling dus we zoeken de laagste stooklijn waarbij je goed op tijd meekomt met de voorspelde buitentemperatuur.
Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213
Zou best kunnen. Mijn indruk was dat het zou leren van de momenten dat je meer of minder sww gebruikt en daarop de voorraad af zou stemmen. Ik heb namelijk wel eens gehad dat ik een duidelijk minder warme douche had toen ik douchte op een moment dat er normaal nooit iemand douchte.martius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:05:
[...]
Ik heb het idee dat "Smart Control" een smaakje uit Hoog, Normaal, Laag kiest en daarmee dus niet altijd 1 van die 3 hanteert. Mocht dit niet zijn dan hoop ik dat de Smart in "Smart Control" ook daadwerkelijk zo smart is en het gedrag leert en daarmee de juiste instellingen kiest. Misschien ook een utopie
Kijk hier zie je hem vooruitkijken:dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:42:
[...]
Zoals gezegd regelt de filtertijd niet je besturing maar beïnvloedt het wanneer en hoe snel je omschakelt tussen koelen en verwarmen.
en de juiste stooklijn kiezen, hogere stooklijn is sneller en meer schommeling dus we zoeken de laagste stooklijn waarbij je goed op tijd meekomt met de voorspelde buitentemperatuur.
/f/image/PvaJfuMp8RbF9zrsjyiNN3Ps.png?f=fotoalbum_large)
Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213
Dat plaatje ken ik, want ik gebruik de weersvoorspelling ook. Je hebt alleen aan die temperaturen per uur met vloerverwarming niet zo bar veel, omdat dat er veel te traag voor is. Je kunt hem dan echter wel goed in laten spelen op de gemiddelde verwachte temperatuur. De voorspelling per uur lijkt me dan weer ideaal voor een systeem met radiatoren.
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde een warmtepomp of een traag afgiftesysteem ansich.Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
[...]
Utopie... Dat betekent isolatie op peil brengen?
Smart Control kijkt naar het tapgedrag van voorgaande dagen.martius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:05:
[...]
Ik heb het idee dat "Smart Control" een smaakje uit Hoog, Normaal, Laag kiest en daarmee dus niet altijd 1 van die 3 hanteert. Mocht dit niet zijn dan hoop ik dat de Smart in "Smart Control" ook daadwerkelijk zo smart is en het gedrag leert en daarmee de juiste instellingen kiest. Misschien ook een utopie
Als je naar een selecte periode per dag de vrijgave geeft om SWW te doen, moet je dat echt niet ook nog eens met SC doen, mogelijk doet hij dan niet genoeg.
Op de SMO S40 kun je wel het vermogen bij medium en large instellen.
Je kunt dan bijvoorbeeld bij medium ipv bijvoorbeeld (auto) 6 kW (hand) 4 kW ingeven. De run duurt dan uiteraard langer want de compressor frequentie wordt begrensd.
Inderdaad.dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:42:
[...]
Zoals gezegd regelt de filtertijd niet je besturing maar beïnvloedt het wanneer en hoe snel je omschakelt tussen koelen en verwarmen.
Die factor kan je niet instellen bij de S serie.
Voor vloerverwarming zit je (en dat geldt voor heel veel situaties en isolatie waarden) met curve 4 tot 6 al redelijk goed. Liever 4 als dat kan.
De standaard Nibe-waarden lijken nog steeds gebaseerd op systemen met radiatoren.
Jep.dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:47:
[...]
Kijk hier zie je hem vooruitkijken:
[Afbeelding]
Hij pakt dan de Ta die op de curve bij 4 graden te vinden is terwijl het 6 graden is. Hij sorteert dus voor op een ongunstiger temperatuur.
Dit is, denk ik, de SMO S40 en niet de SMO 40?dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:47:
[...]
[Afbeelding]
Dat begrijp ik. Wat ik bedoelde te zeggen is dat de/een oplossing (voor het niet langer utopisch zijn) het verminderen van de verliezen door muren/ramen is.Knowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:55:
[...]
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde een warmtepomp of een traag afgiftesysteem ansich.
Ja, een screenshot van myuplink. Een ander platform dan waar eerdere versies mee communiceerden.Hermarcel schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:10:
[...]
Dit is, denk ik, de SMO S40 en niet de SMO 40?
Niets aan doen.rusman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:06:
Ik heb een open haard die ik af en toe (2-3x per week) voor de gezelligheid aan heb. Dit boost meestal de kamer temperatuur naar 22.5-23 graden, dit zakt in ongeveer 12 uur tijd weer terug naar de normale 21 graden. Nu twijfel ik of ik mijn stooklijn tijdens het aan hebben van de open haard tijdelijk wil verlagen om de warmtepomp minder hard te laten draaien. Ik heb over de hele benedenverdieping vloerverwarming dus het is een vrij traag systeem. Momenteel draait de WP puur op WAR en is de RMU S40 puur ter info.
Het systeem kan minder warmte kwijt dus gaat al terug in vermogen.
@Knowbody waar kan je in de SMO S40 het vermogen instellen dan voor de SWW instelling? Ik dacht dat ik alles al gezien had in het menu maar dat heb ik nog niet voorbij zien komenKnowbody schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:00:
[...]
Smart Control kijkt naar het tapgedrag van voorgaande dagen.
Als je naar een selecte periode per dag de vrijgave geeft om SWW te doen, moet je dat echt niet ook nog eens met SC doen, mogelijk doet hij dan niet genoeg.
Op de SMO S40 kun je wel het vermogen bij medium en large instellen.
Je kunt dan bijvoorbeeld bij medium ipv bijvoorbeeld (auto) 6 kW (hand) 4 kW ingeven. De run duurt dan uiteraard langer want de compressor frequentie wordt begrensd.
Bij jou werkt hij dus nog wel.dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:47:
[...]
[Afbeelding]
Ik had hem hier eens uitgezet om te kijken wat beter werkte. Toen ik hem weer aangezet had heb ik overal 0 graden bij. Ook na een herstart van de smo s40.
/f/image/SCVwsLDADRGVIYMjlFJnH3U7.png?f=fotoalbum_large)
Op wat voor software versie zit je?
Ergens onder systeeminstellingen warmwater dacht ik.Benjamin1 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:26:
[...]
@Knowbody waar kan je in de SMO S40 het vermogen instellen dan voor de SWW instelling? Ik dacht dat ik alles al gezien had in het menu maar dat heb ik nog niet voorbij zien komen
Ben niet in de buurt van de kast
Edit even de manual pdf geopend...
7.1.1.2
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 06-12-2023 20:39 ]
Ik volg dit topic al een tijdje in mijn zoektocht naar de ideale warmtepomp voor onze situatie. En nu hangt de Nibe AMS 20-6 eindelijk!
Het beteft een hybride installatie volgt schema 22Split-005B (dus met buffer op de retour:
:strip_exif()/f/image/Ai4r1wMFDaOArSgtcngjJ3Bm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees data uit met nibepi. Op zich doet het systeem het aardig, alleen nu rond het vriespunt lijktie het niet te trekken en springt de cv ketel bij een defrost heel even bij:
/f/image/35pL2JuR7XAaSWWChjKMpES4.png?f=fotoalbum_large)
Even de supply temperatuur uitgelicht:
/f/image/2tsdPkG0ZZtpsbEXHzsg5xvJ.png?f=fotoalbum_large)
De graadminuten laten inderdaad zien dat de cv ketel bijspringt bij -460 graadminuten:
/f/image/ieq4RGsfIzdS6s0r5MZ5nK8M.png?f=fotoalbum_large)
Het maximale vermogen zou rond de 6kW moeten liggen, maar met alle defrosts haalt hij nu 3kW.
De stroomsterkte naar de compressor is ook helemaal niet maximaal:
:strip_exif()/f/image/c0jJBbrD4k18qC3neP9awB69.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Het lijkt alsof het ding op stille modus gelimiteerd is, maar dat staat (volgens mij) uit.
Er zit nogal een verschil tussen de buitentemperatuur die de buitenunit meet en de buitentemperatuur van de buitenvoeler (die aan de dakkapel hangt). Kan dit kwaad?
Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 4% gewijzigd door Miranda89 op 07-12-2023 09:26 ]
Factor staat op 0 sinds gisterochtend.G-addict schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:55:
[...]
Zover ik weet beinvloed bt50 de stooklijn niet meer als de factor op 0 staat, en heb je een volledig weersafhankelijke regeling. Met vinkje aan kun je de gemeten ruimtetemperatuur uitlezen, met vinkje uit niet meer.
De ingestelde temperatuur in de woonkamer staat op 20 graden. Dit was altijd heel constant met de factor op 2.
Inmiddels is het 22 graden en de temperatuur lijkt door te stijgen. Ik had eigenlijk verwacht dat de temperatuur zou afnemen.
Volgende stap is volgens mij om een lagere stooklijn te kiezen?
/f/image/snhx45Anwl6aJ0V0NFVoNOC2.png?f=fotoalbum_large)
Temp waar de BT50 hangt neemt ook nauwelijks toe en dat is logisch want vloerverwarming en dus traaagggg.
"
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Het lijkt alsof het ding op stille modus gelimiteerd is, maar dat staat (volgens mij) uit.
Er zit nogal een verschil tussen de buitentemperatuur die de buitenunit meet en de buitentemperatuur van de buitenvoeler (die aan de dakkapel hangt). Kan dit kwaad?"
Staat de buitenunit z'n eigen koude lucht aan te zuigen?
Hoe is de opstelling daarvan?
De opmerking: "nothing beats cubic inches"vind ik een beetje van toepassing op mijn overbemeten Nibe F2120-16 buitenunit waarvan de draaitijden worden verlengd middels een 300 liter parallelbuffer.
Na een heel waardevolle tip van @Gurk2 heb ik de maximale verschiltemperatuur t.o.v. de berekende aanvoertemperatuur van 10 naar 5 graden omlaag gebracht.
Dit levert me bij de huidige temperaturen rond nul graden een heel rustig aantal runs van twee uur op en een maximale temperatuur van rond de 45 graden, super!
Met radiatoren en een verbruik van gemiddeld 30kWh per dag ben ik tevreden.
Verder tweaken ga ik doen zodra de 120mm fans binnen komen die onze T33 van de woonkamer gaan aanblazen. 14 stuks in totaal, op een pwm regeling. ik houd jullie hier op de hoogte.
Vandaag een ladder gereed gezet tegen het tussendak waarop de Nibe geparkeerd staat om nog een plaatje te schieten van een dichtgevroren verdamper.
Blijkt deze binnen 5 minuten alweer volledig ontdooid te zijn....
:strip_exif()/f/image/0ovtnp8piQOSlNrIYfpHqEoR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
De verwachting is dat de temperatuur in de woonkamer zal stijgen of dalen, de aanvoertemperatuur mag door de factor immers zowel positief als negatief worden beïnvloed. Als de ruimtetemperatuur nu oploopt zou ik de stooklijn inderdaad verlagen.RISL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:51:
[...]
Factor staat op 0 sinds gisterochtend.
De ingestelde temperatuur in de woonkamer staat op 20 graden. Dit was altijd heel constant met de factor op 2.
Inmiddels is het 22 graden en de temperatuur lijkt door te stijgen. Ik had eigenlijk verwacht dat de temperatuur zou afnemen.
Volgende stap is volgens mij om een lagere stooklijn te kiezen?
Instelling volledig WAR (ruimtevoeler niet aangevinkt)
Verder niets veranderd.
Ondanks dat de buitentemp. oploopt gaat toch de berekende aanvoertemp. omhoog.
/f/image/O2GCRhUmwBYnzMTW8w9HL2GO.png?f=fotoalbum_large)
Gisteren volkomen ander beeld dan vandaag?!?
Midden in de nacht plotseling compressorfrequentie naar 117% ??!!??
Sindsdien graadminuten helemaal naar punt van inschakeling bijverwarming(CV) -460
Ik kan het niet meer volgen.
Help.
/f/image/70G6XNMyeLOubA8ArHspOp9B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door pbleijsw op 07-12-2023 14:45 . Reden: aanvulling ]
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase
Vrij simpelpbleijsw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:44:
Hier ook weer enige onverklaarbare reacties van mijn pomp
Instelling volledig WAR (ruimtevoeler niet aangevinkt)
Verder niets veranderd.
Ondanks dat de buitentemp. oploopt gaat toch de berekende aanvoertemp. omhoog.
[Afbeelding]
Gisteren volkomen ander beeld dan vandaag?!?
Midden in de nacht plotseling compressorfrequentie naar 117% ??!!??
Sindsdien graadminuten helemaal naar punt van inschakeling bijverwarming(CV) -460
Ik kan het niet meer volgen.
Help.
[Afbeelding]
De graadminuten stoppen met tellen bij -459 als je ze op standaard waarde hebt ingesteld en de bijverwarming hebt geblokkeerd.
Als compensatie gaat hij de berekende Ta verhogen om toch de "curve te halen".
En die 117% compressorsnelheid dan?Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:38:
[...]
Vrij simpel
De graadminuten stoppen met tellen bij -459 als je ze op standaard waarde hebt ingesteld en de bijverwarming hebt geblokkeerd.
Als compensatie gaat hij de berekende Ta verhogen om toch de "curve te halen".
bij mijn weten heb ik de bijverwarming niet geblokkeerd staan.(en zou in principe de CV ketel aan moeten springen) maar dat gebeurt niet
Hoe blokkeer je bijverwarming?
Als er in de nacht niets veranderd moet ie toch gewoon door hobbelen.
Dan valt er toch niets te compenseren?
[ Voor 8% gewijzigd door pbleijsw op 07-12-2023 16:09 . Reden: aanvulling ]
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Ik dacht dat de factor de stooklijn alleen positief beïnvloedde, dus had daarom verwacht bij het verlagen van de factor de temperatuur omlaag zou gaan.
Kan het een SWW run geweest zijn die 117 Hz ?pbleijsw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:54:
[...]
En die 117% compressorsnelheid dan?
bij mijn weten heb ik de bijverwarming niet geblokkeerd staan.(en zou in principe de CV ketel aan moeten springen) maar dat gebeurt niet
Hoe blokkeer je bijverwarming?
Als er in de nacht niets veranderd moet ie toch gewoon door hobbelen.
Dan valt er toch niets te compenseren?
Als de ketel niet bijspringt op het moment dat het zou moeten dan is dat contactje (of die nou een heater aanstuurt of een ketel, het is hetzelfde principe) niet bekrachtigd. De bijverwarming moet wel een signaal krijgen.
Bijverwarming kan als een programma zijn geblokkeerd (praten we hier over SMO S40 ? Ik weet het niet van iedereen uit mijn hoofd
Of je staat op handmatig met alleen verwarming aan en bijverwarming uit.
Zoiets.
Het is een SMO40.
Ik begrijp er niets van.
Vorige winter niet een keer zo laag in graadminuten geweest ( zelf niet bij -7 gr buiten)
Hoe laat ik de warmtepomp dan weersafhangkelijk regelen?G-addict schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:52:
[...]
De nibe regeling werkt gewoon niet op die manier. Hij regelt de warmtevraag op graadminuten. De graadminuten worden berekend aan de hand van de berekende aanvoertemperatuur en de gemeten aanvoertemperatuur in relatie tot tijd. Je ruimtevoeler, ik neem aan BT50, is in principe indicatief en heeft geen sturende functie. Hij kan hooguit de berekende aanvoertemperatuur beïnvloeden, ruimtecompensatie.
Als je perse de pomp wilt schakelen kun je ervoor kiezen om de warmtepomp puur weersafhankelijk te laten werken. Hij zorgt er dan voor dat je buffervat op de gewenste temperatuur gehouden wordt.
Dan kun je in plaats van BT50 een aan/uit kamerthermostaat plaatsen en deze evt via een relais de pomp laren schakelen. Je zou dan een thermostaat moeten kiezen met een kleine hysterese, bij 20⁰C aan en 21⁰C uit is echt niet comfortabel.
Kost alles bij elkaar wat geld en tijd, ik vraag mij af of je dat aan energiekosten terugverdient.
Nibe F2040-12 SMO40 3KW-SolarEdge 3KW-Enphase
Wat zegt je elektriciteitsmeter, heb je daar ook een grafiek van?pbleijsw schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:41:
Nee ik heb geen SWW. Alleen verwarming.
Het is een SMO40.
Ik begrijp er niets van.
Vorige winter niet een keer zo laag in graadminuten geweest ( zelf niet bij -7 gr buiten)
Hij is inderdaad wel als een dolle omhoog geschoten vanuit het niets.
Vreemd! Ik heb ook geen verklaring, want zie de retourtemperatuur niet inkakken.
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2023 17:08 ]
Vannacht mocht hij sww maken en dan zie je een enorme duik (toen mocht hij nog naar 1000), maar verder hobbelde hij gisteren vrolijk tussen de 200 en 400 en vandaag eerst rond de 400. De wijzinging naar 200 heeft geresulteerd in hobbelen tussen 60 en 200. Mijn indruk is tot nu toe dat de curve alleen verplaatst, maar niet verandert.
Ik ben wel benieuwd wat hij vannacht tijdens de sww-tijd gaat doen als hij niet meer zo ver naar beneden kan duiken. De Ta zie ik hem nu nog niet verhogen, die is door de licht stijgende buitentemperatuur alleen maar iets gedaald.
/f/image/9toDSBPaxKyYKCw5ZQFHx2iA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 07-12-2023 16:54 ]
Ben benieuwd!Aziraphale schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:53:
Ik heb gisteren rond een uur of 5 de graadminuten naar 1000 gezet en vanochtend rond 9 uur naar 200, met de bijverwarming geblokkeerd vanaf -5.
Vannacht mocht hij sww maken en dan zie je een enorme duik (toen mocht hij nog naar 1000), maar verder hobbelde hij gisteren vrolijk tussen de 200 en 400 en vandaag eerst rond de 400. De wijzinging naar 200 heeft geresulteerd in hobbelen tussen 60 en 200. Mijn indruk is tot nu toe dat de curve alleen verplaatst, maar niet verandert.
Ik ben wel benieuwd wat hij vannacht tijdens de sww-tijd gaat doen als hij niet meer zo ver naar beneden kan duiken. De Ta zie ik hem nu nog niet verhogen, die is door de licht stijgende buitentemperatuur alleen maar iets gedaald.
[Afbeelding]
Hier werkt het eigenlijk prima zo!
:strip_exif()/f/image/PQ1TjyDhOlVGCUJDwRkTzMFl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1DJl1yOZL7E6LR1WkyaxsFOG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook niet extreemKnowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:51:
[...]
Wat zegt je elektriciteitsmeter, heb je daar ook een grafiek van?
Hij is inderdaad wel als een dolle omhoog geschoten vanuit het niets.
Vreemd! Ik heb ook geen verklaring, want zie de retourtemperatuur niet inkakken.
:strip_exif()/f/image/Hviw2A4Ox70fMzrio4YxHQNh.jpg?f=fotoalbum_large)
BT50, de ruimtevoeler, uitschakelen.RollingRacoon schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:42:
[...]
Hoe laat ik de warmtepomp dan weersafhangkelijk regelen?
Is er een deel van het afgiftesystemen dat wellicht is dichtgelopen ?
Ging de pompsnelheid ook fors omlaag ?
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2023 18:31 ]
Hier ook, maar op het inschakelen van de bijverwarming na zie ik eigenlijk alleen verschil in waar de "golf" zich bevindt.Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:01:
[...]
Ben benieuwd!
Hier werkt het eigenlijk prima zo!
Heb je wellicht dynamisch tarief geactiveerd.. ik had eerst ook veel te hoge temperatuur. Werd veroorzaakt doordat ik dynamisch met een verschil van 5 graden ingeschakeld had. Nibe heeft op afstand meegekeken en geadviseerd dit voorlopig uit te laten. Vanaf dat moment constante juiste temperatuur..Borisvkr schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:50:
Het is hier ook weer hommeles. Lag de temperatuur afgelopen dagen met de vrieskou netjes op 21.5 soms iets hoger, en de wp schaalde netjes af als het 21.5 graden was, nu is ie weer compleet doorgeschoten en zie ik (op afstand helaas) dat het al weer dik boven de 24 graden is binnen. Dus de boel maar weer hard uit gezet. Wat een %$%$@%$#%$ apparaat zeg. Man man man. Ga nog maar eens vragen waar Nibe blijft met zijn "expert".
PieterH
Jij hebt wellicht een minder over-gedimensioneerde warmtepomp unit dan ik 🙂Aziraphale schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:02:
[...]
Hier ook, maar op het inschakelen van de bijverwarming na zie ik eigenlijk alleen verschil in waar de "golf" zich bevindt.
Dat denk ik wel. Hij is op basis van een Nibe DIM berekening uitgekozen, dus als het goed is zou hij niet overgedimensioneerd moeten zijn. Voordeel van de huidige instellingen is wel dat ik niet meer extra verstook aan de bijverwarming en ik ben ook wel heel benieuwd hoever hij vannacht onderuit gaat qua graadminuten. Het zou mooi zijn wanneer hij nu na de sww-run niet meer zoveel weg hoeft te werken.Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:42:
[...]
Jij hebt wellicht een minder over-gedimensioneerde warmtepomp unit dan ik 🙂
Als de sensoren BT25 en BT71 onder buis isolatie zitten valt het sowieso wel mee met de daling vd GM tijdens SWW.Aziraphale schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:08:
[...]
Dat denk ik wel. Hij is op basis van een Nibe DIM berekening uitgekozen, dus als het goed is zou hij niet overgedimensioneerd moeten zijn. Voordeel van de huidige instellingen is wel dat ik niet meer extra verstook aan de bijverwarming en ik ben ook wel heel benieuwd hoever hij vannacht onderuit gaat qua graadminuten. Het zou mooi zijn wanneer hij nu na de sww-run niet meer zoveel weg hoeft te werken.
Heb ik die sensoren? Kan ze in de handleiding niet vinden.Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:23:
[...]
Als de sensoren BT25 en BT71 onder buis isolatie zitten valt het sowieso wel mee met de daling vd GM tijdens SWW.
VVM.... Nee. BT2 en 3 zitten intern.Aziraphale schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:47:
[...]
Heb ik die sensoren? Kan ze in de handleiding niet vinden.
BT25 wordt wel genoemd, is optioneel.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 07-12-2023 20:53 ]
Dat zal dan dus wel goed komen, want die zitten binnen de verwarmde schil. BT25 zie ik in mijn HA lijst staan voor koeling, dus daar heb ik verder geen last van.Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:51:
[...]
VVM.... Nee. BT2 en 3 zitten intern.
BT25 wordt wel genoemd, is optioneel.
Inmiddels heb ik het sww schema weer even uitgezet na klachten van mijn wederhelft over de temperatuur van het water toen ze de keuken schoonmaakte. Het was toen al tot onder de 45 graden gezakt en dat vinden we toch wat te koud in de keuken. Voor douchen uiteraard warm zat, maar voor tapwater in de keuken niet. Jij hebt daar waarschijnlijk een Quooker voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 07-12-2023 22:03 ]
1 nachtelijke run per dag werkt alleen als je in de keuken een Quooker oid hebt, ja.Aziraphale schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:01:
[...]
Dat zal dan dus wel goed komen, want die zitten binnen de verwarmde schil. BT25 zie ik in mijn HA lijst staan voor koeling, dus daar heb ik verder geen last van.
Inmiddels heb ik het sww schema weer even uitgezet na klachten van mijn wederhelft over de temperatuur van het water toen ze de keuken schoonmaakte. Het was toen al tot onder de 45 graden gezakt en dat vinden we toch wat te koud in de keuken. Voor douchen uiteraard warm zat, maar voor tapwater in de keuken niet. Jij hebt daar waarschijnlijk een Quooker voor?
/f/image/52kxK1mIqnJWSV8W1zTYmQqe.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet ging mijn aanvoer richting 27,5 graden. Retour richting 25 en ging mijn woning temperatuur (eetkamer is mijn ruimte waar ik het meeste zit) van 21,5 naar 21.
Je ziet dat ik op 1 of andere manier nu zo goed als geen defrosts kreeg en hij eigenlijk constant op 35 Hz heeft gedraaid. Stroomverbruik van de WP zelf was de gehele nacht gemiddeld 600 Watt.
Kan ik hieruit opmaken dat dit er gewoon goed uitziet? Kan ik nog dingen verbeteren?
Thanks!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Puur uit interesse ben ik benieuwd hoe de opbouw van je GMs er nu uit ziet. Zou je die willen delen?mvrooij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:27:
Vannacht voor het eerst stille modus geactiveerd op mijn WP. Ik had het idee dat dit makkelijk in de nacht kan, enkel twijfel ik over de instellingen. Enige wat ik vannacht gedaan heb is gezegd tussen 00:00 en 07:00 mijn WP naar max 35 Hz. Zie hier mijn grafieken van de nacht:
[Afbeelding]
Zoals je ziet ging mijn aanvoer richting 27,5 graden. Retour richting 25 en ging mijn woning temperatuur (eetkamer is mijn ruimte waar ik het meeste zit) van 21,5 naar 21.
Je ziet dat ik op 1 of andere manier nu zo goed als geen defrosts kreeg en hij eigenlijk constant op 35 Hz heeft gedraaid. Stroomverbruik van de WP zelf was de gehele nacht gemiddeld 600 Watt.
Kan ik hieruit opmaken dat dit er gewoon goed uitziet? Kan ik nog dingen verbeteren?
Thanks!
Nee, dynamisch tarief staat uit. Die '5 graden verschil' die je had ingeschakeld kan ik niet plaatsen in die context?Pieter Hermens schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:17:
[...]
Heb je wellicht dynamisch tarief geactiveerd.. ik had eerst ook veel te hoge temperatuur. Werd veroorzaakt doordat ik dynamisch met een verschil van 5 graden ingeschakeld had. Nibe heeft op afstand meegekeken en geadviseerd dit voorlopig uit te laten. Vanaf dat moment constante juiste temperatuur..
:fill(white):strip_exif()/f/image/hJcxZ0gtRXPjP19fGqTcgvYz.png?f=user_large)
Tuurlijk, zie hier:martius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:40:
[...]
Puur uit interesse ben ik benieuwd hoe de opbouw van je GMs er nu uit ziet. Zou je die willen delen?
/f/image/hSQFqVNkT5y5XQHHDCFdYz5S.png?f=fotoalbum_large)
Dat probeer ik al een tijdje, maar op de een of andere manier komt die maar niet langs de WAF.Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:35:
[...]
1 nachtelijke run per dag werkt alleen als je in de keuken een Quooker oid hebt, ja.
Return line > supply line???
:fill(white):strip_exif()/f/image/GU3NVSS5LdDkM9zTdsfRFOkt.png?f=user_large)
Is hij niet bezig met een defrost?Borisvkr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:34:
Hoe kan DIT nou weer?
Return line > supply line???
[Afbeelding]
De buitentemperatuur is wellicht gunstiger geworden.mvrooij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:27:
Vannacht voor het eerst stille modus geactiveerd op mijn WP. Ik had het idee dat dit makkelijk in de nacht kan, enkel twijfel ik over de instellingen. Enige wat ik vannacht gedaan heb is gezegd tussen 00:00 en 07:00 mijn WP naar max 35 Hz. Zie hier mijn grafieken van de nacht:
[Afbeelding]
Thanks!
Hier zie je goed (rechte lijn) dat bij -520 de bijverwarming mag komen, maar deze staat bewust geblokkeerd. Hij trekt hem wel weer bij op de compressor immers.
Start staat zo te zien op -120 GM
Meer thee gaan drinkenAziraphale schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:00:
[...]
Dat probeer ik al een tijdje, maar op de een of andere manier komt die maar niet langs de WAF.
Dat drinkt ze al veel, maar "we hebben al een waterkoker en weer een heel nieuw apparaat is ook niet duurzaam".

Oké conclusie dat ik het gewoon zo even moet blijven testen? Ook zodra het kouder gaat worden?Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:16:
[...]
Hier zie je goed (rechte lijn) dat bij -520 de bijverwarming mag komen, maar deze staat bewust geblokkeerd. Hij trekt hem wel weer bij op de compressor immers.
Start staat zo te zien op -120 GM
Heb niet het idee dat ik het nu verkeerd heb staan en dat deze stille modus voor de nacht best prima kan zijn.
@Knowbody néééh, ik win!Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:42:
[...]
Jij hebt wellicht een minder over-gedimensioneerde warmtepomp unit dan ik 🙂
Afgifte is pomploze verdeler vloerverwarming zonder regelkleppen.Knowbody schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:
[...]
Is er een deel van het afgiftesystemen dat wellicht is dichtgelopen ?
Ging de pompsnelheid ook fors omlaag ?
Ik zag dat deze morgen aanvoertemp. in de verdeler 37gr. en retour 29 gr. aangaf.
Is dat een goede delta T voor vloerverwarming?
Pompsnelheid zie grafiek.
/f/image/e5AEMzVkIMOqdhmXxtMqdl1D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door pbleijsw op 08-12-2023 12:43 . Reden: Aanvulling ]
Keuzes keuzes.mvrooij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:03:
[...]
Oké conclusie dat ik het gewoon zo even moet blijven testen? Ook zodra het kouder gaat worden?
Heb niet het idee dat ik het nu verkeerd heb staan en dat deze stille modus voor de nacht best prima kan zijn.
Gewoon ervaren wat het beste werkt.
Daar valt wel wat aan te sleutelen. Deugt niet echt zou ik zeggen.pbleijsw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:04:
[...]
Afgifte is pomploze verdeler vloerverwarming zonder regelkleppen.
Ik zag dat deze morgen aanvoertemp. in de verdeler 37gr. en retour 29 gr. aangaf.
Is dat een goede delta T voor vloerverwarming?
Pompsnelheid zie grafiek.
[Afbeelding]
Tips?Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:54:
[...]
Daar valt wel wat aan te sleutelen. Deugt niet echt zou ik zeggen.
Ja
Vloerverwarming. Pomploze verdeler. Met maximaal 30 graden aanvoer moet je het wel warm kunnen krijgen, de retour is dan 25 ongeveer.
Stooklijn 4 is een goed vertrekpunt.
De pomp moet met dit weer echt wel op 100% draaien en doet ie dat niet dan is er mogelijk waterzijdig iets niet in balans.
Verder is het van belang dat externe sensoren op fysiek de juiste plek zitten en als het even kan ook geïsoleerd zijn, net als de leidingen.
Ik doel op BT25, 63 en 71. Of je die hebt kan ik zo niet zien.
stooklijn was 5 met correctie 1 (nu naar 4 -0 kijken wat er gebeurd)Knowbody schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:30:
[...]
Ja
Vloerverwarming. Pomploze verdeler. Met maximaal 30 graden aanvoer moet je het wel een kunnen krijgen, de retour is dan 25 ongeveer.
Stooklijn 4 is een goed vertrekpunt.
De pomp moet met dit weer echt wel op 100% draaien en doet ie dat niet dan is er waarschijn waterzijdig iets niet in balans.
Verder is het van belang dat externe sensoren op fysiek de juiste plek zitten en als het even kan ook geïsoleerd zijn, net als de leidingen.
Ik doel op BT25, 63 en 71. Of je die hebt kan ik zo niet zien.
Alle leidingen goed geïsoleerd
BT 25 en 71 op juiste plek, gemonteerd en geïsoleerd volgens Nibe aanwijzingen.
BT 63 heb ik niet.
Alle radiatoren nu helemaal dicht dus puur en alleen vloerverwarming.
Maar ja nu is het alweer veel minder koud, dus effect??
Pomp draait toch op 100%!
Instelling van pomp Auto, Min toegst. snelh 30%, Snelheid in wachtstand 15%
/f/image/86C2WKtovA9E64FY9Xh1NyOn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door pbleijsw op 08-12-2023 13:59 . Reden: aanvulling ]
Als er radiatoren in het spel zijn kan ik niet veel delen uit eigen ervaring.pbleijsw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:51:
[...]
stooklijn was 5 met correctie 1 (nu naar 4 -0 kijken wat er gebeurd)
BT 63 heb ik niet.
[Afbeelding]
Bij mij is het 1.7 graden op BT1.
Noord Oost NL.
[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 08-12-2023 14:04 ]
Mijn pomp draait steeds voluit.pbleijsw schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:51:
[...]
stooklijn was 5 met correctie 1 (nu naar 4 -0 kijken wat er gebeurd)
BT 63 heb ik niet.
[Afbeelding]
Omcirkeld is SWW run
:strip_exif()/f/image/Sik1uwag0pxm9J6G5tV6qzWh.jpg?f=fotoalbum_large)
[...]
Mijn pomp draait steeds voluit.
Terugval naar 83% tijdens defrost
/f/image/86C2WKtovA9E64FY9Xh1NyOn.png?f=fotoalbum_large)
Thanks. Hoe doe jij SWW? En heb jij alleen vloerverwarming of ook radiatoren? Want als ik het goed zie heb je ook een S2125-12 met een SMOS40 en dat komt overeen wat ik heb.
De grafieken die je toont kan ik alleen maar van dromen dus ik ben erg benieuwd naar je instellingen en installatie.
[ Voor 10% gewijzigd door martius op 08-12-2023 15:33 ]
@Borisvkr SMO 40 of S40?Borisvkr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:42:
[...]
Nee, dynamisch tarief staat uit. Die '5 graden verschil' die je had ingeschakeld kan ik niet plaatsen in die context?
[Afbeelding]
Ah sorry ik had dat wel even erbij kunnen zetten want ik weet natuurlijk niet hoelang je al actief bent in dit topic.martius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:24:
[...]
Thanks. Hoe doe jij SWW? En heb jij alleen vloerverwarming of ook radiatoren? Want als ik het goed zie heb je ook een S2125-12 met een SMOS40 en dat komt overeen wat ik heb.
De grafieken die je toont kan ik alleen maar van dromen dus ik ben erg benieuwd naar je instellingen en installatie.
Ik heb geen SWW en enkel vloerverwarming. Oftewel mijn WP draait eigenlijk in een optimale setup.
SWW ga ik in de toekomst opvangen met een losse (ventilatie)warmtepompboiler waarschijnlijk, heb daar nu mijn cv ketel nog voor hangen. (Dit jaar heeft het me totaal alles bij elkaar 500 euro gekost aan gas + vastrecht). In bad, douchen en gasfornuis) +/- 150m3 verbruikt in 12 maanden.
Ik heb wel zeker het idee dat mijn S2125-12 nu te zwaar is, had het met een 8 ook gekunnen. Maar in de toekomst ga ik mijn boven verdieping gebruiken waar nog 100/115m2 vloerverwarming ligt. Dus ik was bang dat ik het dan met een 8 niet zou trekken. Maar boven is vooral slaapkamers en nog een extra badkamer dus daar gaan de kranen maar minimaal open natuurlijk.
Nu verwarmd hij enkel 140/150m2 vloerverwarming beneden.
[ Voor 18% gewijzigd door mvrooij op 08-12-2023 16:48 ]