NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 46 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
Zou je de Grafana details willen delen van de defrost grafiek en ook eventueel de wijzigingen die je hebt gedaan in Home Assistant?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:10
RISL schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:34:
[...]

Een beetje beginnersvraag, maar ik loop hier nog mee te stoeien.
Als ik in 1.9.4. mijn ruimtesensor uitvink, dan is hij ook de instelling van de binnentemperatuur kwijt.

Moet ik het vinkje laten staan en de factor (staat nu op 2.0) aanpassen?

Dit is de tekst uit de handleiding van de SMO20:

Als de voeler wordt gebruikt om de ruimtetemperatuur in °C te wijzigen en/of om de ruimtetemperatuur te
wijzigen/stabiliseren, moet de voeler worden geactiveerd in menu 1.9.4. Als de ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie te hebben en geen controlerende functie van de kamertemperatuur.

Ik wil hem wel kunnen wijzigen, maar niet stabiliseren. Is dat een optie? Alleen een uitlezing is voor mij ook prima, maar hoe geef ik anders een gewenste temperatuur in? Of is volledig uitschakelen gelijk aan volledig WAR stoken?

Ik ga na de winter ombouwen naar een parallel buffervat en een secundaire CV-pomp. Dat wil ik een vaste instelling (vlakke stooklijn) of volledig WAR, even kijken wat goed werkt in huis. Ik begrijp alleen menu 1.9.4. echter niet helemaal.
Uitschakelen is volledig WAR.

De aanpassing die je dan kunt doen is stooklijn met een punt of meer verhogen/verlagen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:58
RISL schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:34:
[...]

Een beetje beginnersvraag, maar ik loop hier nog mee te stoeien.
Als ik in 1.9.4. mijn ruimtesensor uitvink, dan is hij ook de instelling van de binnentemperatuur kwijt.

Moet ik het vinkje laten staan en de factor (staat nu op 2.0) aanpassen?

Dit is de tekst uit de handleiding van de SMO20:

Als de voeler wordt gebruikt om de ruimtetemperatuur in °C te wijzigen en/of om de ruimtetemperatuur te
wijzigen/stabiliseren, moet de voeler worden geactiveerd in menu 1.9.4. Als de ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie te hebben en geen controlerende functie van de kamertemperatuur.

Ik wil hem wel kunnen wijzigen, maar niet stabiliseren. Is dat een optie? Alleen een uitlezing is voor mij ook prima, maar hoe geef ik anders een gewenste temperatuur in? Of is volledig uitschakelen gelijk aan volledig WAR stoken?

Ik ga na de winter ombouwen naar een parallel buffervat en een secundaire CV-pomp. Dat wil ik een vaste instelling (vlakke stooklijn) of volledig WAR, even kijken wat goed werkt in huis. Ik begrijp alleen menu 1.9.4. echter niet helemaal.
De factor van 2.0 wijzigen naar 0.0. Dan heeft de ruimtesensor enkel een weergavefunctie. Je kunt de ruimtetemperatuur niet wijzigen door de gewenste temperatuur in te stellen, als de factor op 0.0 staat volgt de regeling simpelweg de stooklijn. De temperatuur aanpassen doe je door de stooklijn aan te passen, maar dat gaat in geval van vloervwerwarming natuurlijk erg traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 14:15
Knowbody schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:11:
[...]
Het mooiste zou dan ook zijn om op de retourtemperatuur te sturen. Welk merk doet dat ? Panasonic ? Atlantis ?
Kun je niet zelf een regeling maken die de SMO aanstuurt via modbus? Alle meetwaarden zijn beschikbaar en alleen al door het sturen van de graadminuten kun je de WP op zo'n 4 verschillende vermogens laten draaien. Icm het sturen van de max freq zou nog mooier zijn, maar daar heb ik nog geen register voor gevonden.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
martius schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:08:
[...]
Zou je de Grafana details willen delen van de defrost grafiek en ook eventueel de wijzigingen die je hebt gedaan in Home Assistant?
in query form:

SELECT max("value") FROM "state" WHERE ("entity_id"::tag = 'defrosting_eb101_31806') AND time >= now() - 12h and time <= now() GROUP BY time(20s) fill(0)

en dan de grafiek type op boolean on/off.

Enige wat ik dus gedaan heb is die "defrosting_eb101_31806" enabled in HA.
Daarna kwam de data binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Borisvkr op 04-12-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:42
@DIY Die volgorde lijkt me logisch, maar als de binnensensor merkt dat de temperatuur door de zon teveel stijgt dan schakelt de warmtepomp uit en gaat de vloer afkoelen. Je krijgt dan dus altijd weer te maken met die inhaalslag en omdat de vloer de afkoeling van de kamer (als de zon weer weg is) niet snel genoeg op kan vangen daalt de Truimte teveel. Dat is tenminste bij ons het geval, want door een behoorlijke hoeveelheid glas heeft de zon al gauw een behoorlijk effect.

In een systeem met radiatoren zie ik de ruimtecompensatie door de RMU bij mij ouders uitstekend werken. Wanneer ik, echter, de RMU bij ons mee laat doen krijg ik een behoorlijke fluctuatie in de temperatuur in de woonkamer. Het zou mooi zijn wanneer Nibe het allemaal nog wat slimmer zou kunnen maken qua WAR met ruimtecompensatie, maar momenteel werkt WAR met weersvoorspelling bij mij het beste.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:21:
[...]

Kun je niet zelf een regeling maken die de SMO aanstuurt via modbus? Alle meetwaarden zijn beschikbaar en alleen al door het sturen van de graadminuten kun je de WP op zo'n 4 verschillende vermogens laten draaien. Icm het sturen van de max freq zou nog mooier zijn, maar daar heb ik nog geen register voor gevonden.
De graadminuten regeling buitenspel kunnen zetten en spelen met de block freq.
Wellicht.

Modbus en HA doe ik nog niets mee. Eigenlijk wil ik het zonder externe zaken op kunnen lossen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik heb mijn Nukkige Nibe (tm) nu aardig 'onder controle'... al is het niet zoals het moet.
Ik stuur de wp nu eigenlijk aan door handmatig de Highest Supply Heat (menu 1.30.6) aan te passen. Die staat nu op 30 graden. Het voelt een beetje alsof ik een vliegtuig bestuur door meer of minder gas te geven met de motoren... Ik vroeg me af, wat staat daar normaal gesproken ingesteld bij een vv systeem? Voorheen stond dat dus op 40 graden.

Ik stel deze temp nu dus met de hand in, ik neem aan dat normaal gesproken de wp die temperatuur zelf regelt? Dus als het kouder wordt, moet ie wat omhoog en vv?

Plaatje: Vannacht tot 07:00 stond ie op silent mode, huis koelt dan wel 1,5 af, van ca. 21.5-21.8 gisteravond naar 20.1 vanmorgen. Om 7:00 gaat ie weer fullspeed en werkt dan de boel weg tot een uur of 15:00, nu is het weer zo'n 21.7 graden, comfortabel. Nu blijft ie eigenlijk constant op laag niveau draaien, 1KW / 35Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkGqm9qj8M6HNL7GtlZl0I9u14Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqGEffKU3yeFcGyw0tBRB4pZ.png?f=fotoalbum_large

Voorheen, met de supply temp op 40, bleef ie dus maar doorverwarmen, eigenlijk wat ie nu ook doet, maar nu heb ik het idee dat ie een soort van momentum in stand probeert te houden?

Overigens heb ik nog steeds niet het idee dat het reageert op wat ik ook doe met stooklijnen of offsets.
Ik draai nu stooklijn 3, offset 0. Ik ga zo de offset eens op -10 zetten... dat zou je toch iets van moeten gaan zien?

[ Voor 48% gewijzigd door Borisvkr op 04-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Borisvkr schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:08:
Ik heb mijn Nukkige Nibe (tm) nu aardig 'onder controle'... al is het niet zoals het moet.
Ik stuur de wp nu eigenlijk aan door handmatig de Highest Supply Heat (menu 1.30.6) aan te passen. Die staat nu op 30 graden. Het voelt een beetje alsof ik een vliegtuig bestuur door meer of minder gas te geven met de motoren... Ik vroeg me af, wat staat daar normaal gesproken ingesteld bij een vv systeem? Voorheen stond dat dus op 40 graden.

Ik stel deze temp nu dus met de hand in, ik neem aan dat normaal gesproken de wp die temperatuur zelf regelt? Dus als het kouder wordt, moet ie wat omhoog en vv?

Plaatje: Vannacht tot 07:00 stond ie op silent mode, huis koelt dan wel 1,5 af, van ca. 21.5-21.8 gisteravond naar 20.1 vanmorgen. Om 7:00 gaat ie weer fullspeed en werkt dan de boel weg tot een uur of 15:00, nu is het weer zo'n 21.7 graden, comfortabel. Nu blijft ie eigenlijk constant op laag niveau draaien, 1KW / 35Hz.

[Afbeelding]

Voorheen, met de supply temp op 40, bleef ie dus maar doorverwarmen, eigenlijk wat ie nu ook doet, maar nu heb ik het idee dat ie een soort van momentum in stand probeert te houden?

Overigens heb ik nog steeds niet het idee dat het reageert op wat ik ook doe met stooklijnen of offsets.
Ik draai nu stooklijn 3, offset 0. Ik ga zo de offset eens op -10 zetten... dat zou je toch iets van moeten gaan zien?
@Borisvkr ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 45 graden staan maar Nibe is lekker eigenwijs, negeert dit en loopt lekker door naar 49-50 graden.

Waar ik bij 2 graden buiten alles onder controle hield met rond de 43 graden, knettert ie nu gewoon lekker door naar 50 graden, ik snap er geen biet meer van... 8)7
Toch maar 4 defrost cycles gehad. Totaal verbruik van 00:00 uur tot aan nu: 24kWh met pieken van 4,2 kW !! opgenomen vermogen tijdens defrosts....

Ga maar eens met Nibe bellen hoe dit kan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEMA3Kkod2dc4K1uYbpUPzrccfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HwixhvepHErgKPGSZJ8zeZz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door bioscrasher op 04-12-2023 16:47 ]

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Maar dan gaat er dus 50 graden je vloer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Borisvkr schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:10:
Maar dan gaat er dus 50 graden je vloer in?
Yup!, de leiding vanaf de warmtepomp naar het CV systeem dat puur uit radiatoren bestaat welteverstaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
bioscrasher schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:53:
[...]

Yup!, de leiding vanaf de warmtepomp naar het CV systeem dat puur uit radiatoren bestaat welteverstaan :+
En dan heb je 50 graden nodig momenteel? Dan valt er aan die radiatoren ook nog wel wat te winnen qua afgiftecapaciteit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ah ok ik dacht al 50 graden je vloer in dat lijkt me niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:56:
[...]

En dan heb je 50 graden nodig momenteel? Dan valt er aan die radiatoren ook nog wel wat te winnen qua afgiftecapaciteit.
@Aziraphale ik ga mijn eigen jumborads maken, voor T-33's is er geen goede en zeker ook geen betaalbare oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-10 16:26
Knowbody schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:16:
[...]

Uitschakelen is volledig WAR.

De aanpassing die je dan kunt doen is stooklijn met een punt of meer verhogen/verlagen.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen uitschakelen en inschakelen en correctie op 0
Wat doet de RMU bij de laatstgenoemde instelling?

[ Voor 6% gewijzigd door pbleijsw op 04-12-2023 20:10 . Reden: aanvulling ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:11
Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:21:
[...]

Ik krijg toch sterk het vermoede dat ik een “te kleine” warmtepomp heb qua vermogen. Deze is 6kw. Echter zie ik dat 6,66 procent van de bedrijfstijd van de warmtepomp ook de bijverwarming aan is geweest…. Is dat niet enorm veel? Ik heb een goed nageisoleerde vrijstaande jaren 30 woning van 208m2 woonoppervlak. Als je volgens de vuistregel 208m2 x 45watt doet komt
je op 9.4 kw uit…
Ik heb destijds (7 jaar geleden) mijn installatie door Nibe laten berekenen (en niet de installateur).
De installatie die Nibe adviseerde was iets onder-gedimensioneerd. Als uitleg gaf Nibe dat het beter is om de warmtepomp iets onder te dimensioneren, dit zou op jaarbasis voordeliger zijn dan een over-gedimensioneerde wtp, ondanks dat het elektrisch element af en toe bij moet springen.
(Ik heb een VVM320 met F2040-8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 20:48
Vraag over de bijverwarming.
S2125-12 SMOS40 UKV120 en 360 liter douchewater en ELK213 bijverwarming.
Na het koken daalt de RMU temp agv de afzuigkap. Daarna wordt gedoucht. Agv defrost en sww verwarmen keldert GM en springt de bijverwarmer bij bij BT1<4 en GM > 400, Ta wordt altijd makkelijk gehaald, max 35.
Hoe zal ik hier mee omgaan.
Bijverwarming gewoon uitzetten.
Of Douchevat ‘s middags al heter zetten en savonds minder heet.
Of bijverwarming pas in laten komen na 500GM.
Ideeen?

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
dennistijsen schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:29:
Na het koken daalt de RMU temp agv de afzuigkap. Daarna wordt gedoucht. Agv defrost en sww verwarmen keldert GM en springt de bijverwarmer bij bij BT1<4 en GM > 400, Ta wordt altijd makkelijk gehaald, max 35.
Ideeen?
Ik heb een soortgelijke uitdaging en ben ook zoekende naar wat het handigste is met mijn 272 liter aan SWW.

Bij ons zijn er 2 grote SWW verbruik momenten, namelijk in de ochtend en in de avond. Wat ik zag is dat het weer aanvullen van de SWW de GM makkelijk naar -400 duwde met als logisch gevolg dat de bijverwarming aansprong.

Ik ben momenteel aan het experimenteren met een GM waarde van -1500 om met name het bij laten springen van de bijverwarming te blokkeren. Geen idee of dit de juiste methode is, lijkt te werken. Ta is af en toe wat hoog maar dat compenseert de defrosts een beetje aangezien er dan geen verwarming gemaakt kan worden.

Daarnaast ben ik bezig om een schema te creëren om de impact van de SWW aanvul te beperken zodat de omgebouwde GM gedurende de dag rustig kunnen worden weggewerkt.

Tot nu toe mixed resultaat aangezien de GM makkelijk naar de -600 gaat en het schema dat ik had te langzaam het SWW aanvulde en te meer defrosts opleverde.

Het later bij laten springen van de bijverwarming heeft hier als resultaat een hogere Ta dan berekende Ta wat weer resulteert in hogere temp vloerverwarming+radiatoren en kamertemperatuur. Wat nu niet hinderlijk is met de huidige buitentemperaturen. Invloed op COP is moeilijk te zeggen aangezien dit het eerste jaar is. Zit nu zo rond de 4.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@dennistijsen @martius

Het is maar de vraag of de warmtepomp terecht bezig gaat met het vat verwarmen.

Wellicht zit er warm water genoeg in voor de douche rituelen.

Zelfs als BT7 38 gr aangeeft en BT6 16 graden, zit er nog een bepaalde hoeveelheid bovenin de boiler die warmer is dan 38 gr !

Afhankelijk van de positie van BT7 zit daar zomaar een kwart vd inhoud wat minstens 38 graden is !

Waar ik op doel: stel dat de start temperatuur 42 graden is en de stop temperatuur 47 dan gaat hij alweer aan het werk zodra BT6 onder de 42 graden komt.

Je kunt die waarde gerust flink lager zetten zonder dat je het merkt.

Een tip daarbij:

Zet de hoogste waarden bij klein en middel op dezelfde waarde.

Als er alleen 's avonds wordt gedoucht dan in de middag programmeren dat er verwarmd wordt met het middelste programma die een starttemperatuur heeft van 42

Je zet de default instelling warmwatervraag (2.2) dan op klein, met 47 en 25 graden als stop en start temperaturen.

In de middag vanaf 1430 tot 1730 geef je hem de ruimte om het warmwater te verwarmen met het programma op medium. Dan weet je zeker dat die het ook gaat doen (als het water bij BT6 nog 32 is dan gaat hij niet beginnen als hij pas bij 25 mag beginnen, vandaar dat je even wisselt van comfortmode, het zal vast wel onder de 42 zijn gekomen).

Getallen zijn fictief.

Hopelijk is het duidelijk wat ik probeer uit te leggen 🫣🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Knowbody schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:14:
@dennistijsen @martius

Het is maar de vraag of de warmtepomp terecht bezig gaat met het vat verwarmen.

Wellicht zit er warm water genoeg in voor de douche rituelen.

Zelfs als BT7 38 gr aangeeft en BT6 16 graden, zit er nog een bepaalde hoeveelheid bovenin de boiler die warmer is dan 38 gr !

Afhankelijk van de positie van BT7 zit daar zomaar een kwart vd inhoud wat minstens 38 graden is !

Waar ik op doel: stel dat de start temperatuur 42 graden is en de stop temperatuur 47 dan gaat hij alweer aan het werk zodra BT6 onder de 42 graden komt.

Je kunt die waarde gerust flink lager zetten zonder dat je het merkt.

Een tip daarbij:

Zet de hoogste waarden bij klein en middel op dezelfde waarde.

Als er alleen 's avonds wordt gedoucht dan in de middag programmeren dat er verwarmd wordt met het middelste programma die een starttemperatuur heeft van 42

Je zet de default instelling warmwatervraag (2.2) dan op klein, met 47 en 25 graden als stop en start temperaturen.

In de middag vanaf 1430 tot 1730 geef je hem de ruimte om het warmwater te verwarmen met het programma op medium. Dan weet je zeker dat die het ook gaat doen (als het water bij BT6 nog 32 is dan gaat hij niet beginnen als hij pas bij 25 mag beginnen, vandaar dat je even wisselt van comfortmode, het zal vast wel onder de 42 zijn gekomen).

Getallen zijn fictief.

Hopelijk is het duidelijk wat ik probeer uit te leggen 🫣🙂
Ik geloof dat ik je begrijp. In ieder geval ga je voor eerder verwarmen SWW. De manier waarop je dat doet is door een van de comfort niveaus te gebruiken met een lagere starttemp.
Dat doet me wel denken of de stand automatisch (of hoe heet die ook alweer) daar voor zou zorgen, heb hem nu op hand op laagste comfort met verlaagde temperaturen. Geen idee hoe slim hij is op automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik loop momenteel er ook tegenaan dat hij het element regelmatig bijschakelt vanwege defrosts en, als gevolg daarvan, omlaag knallende graadminuten en Ta/Tr. Ik heb nu eerst op afstand het sww op smart control gezet en zal vanmiddag ook eens kijken naar de graadminuten en de andere zaken die @Knowbody noemt.

@Knowbody Weet je zo in welke menu's ik hiervoor moet zijn?

En meer in het algemeen (en puur hypothetisch): Had het veel bediscussieerde buffervat in de retour dit kunnen voorkomen? Aangezien de installateurs/fabrikanten vaak zeggen dat dit bij defrosts zou moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ideeen?
@dennistijsen ik wil niet stoken in een gelukkig warmtepomphuwelijk maar dit is één van de redenen waarom ik de CV ketel nog aanhoud: voor een paar momenten heul veul powerr om te douchen én als back-up als de stroom uitvalt.
Nu nog ondenkbaar aar met het stijgend aantal warmtepompen in de wijk zal er snel een punt komen waarop het net niet meer 99,9% van de tijd up is.
Met een 15kVA victron set met 30kWh aan opslag kan de CV ketel, waarop de boel automatisch overschakelt, ons huis nog wel een dag of twee behaaglijk houden voordat alles ook hier plat gaat.

Alles heeft echter een prijs: met 360m3 aan gas per jaar kunnen we naar een kleinverbruikers aansluiting met € 10 ? aan vastrecht per maand, geen al te hoge prijs voor een back-up en het kunnen wokken op een lekker hete vlam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:02:
[...]

Als de temperatuur in huis daalt staat de stooklijn met niet helemaal goed.

De vraag is dan of het de helling van de curve is of de offset.
1 tikje lagere curve en daarbij de offset 2 tikjes omhoog kan misschien ook.
@Knowbody deze over het hoofd gezien...
Ik maak geen warmwater - doe ik met gas - en daarom kan ik rustig spelen met de instellingen die niet beínvloed worden door het warmwatergebruik, wel zo fijn.
Ik sluit niet uit dat ik de warmtepomp ooit nog ga verplaatsen naar de BG zodat het buffervat naar de berging kan en er op de zolder - waar nu het buffervat staat - een aanpassing ga doen met een platenwisselaar als vervanging voor de CV ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:54:
Ik loop momenteel er ook tegenaan dat hij het element regelmatig bijschakelt vanwege defrosts en, als gevolg daarvan, omlaag knallende graadminuten en Ta/Tr. Ik heb nu eerst op afstand het sww op smart control gezet en zal vanmiddag ook eens kijken naar de graadminuten en de andere zaken die @Knowbody noemt.

En meer in het algemeen (en puur hypothetisch): Had het veel bediscussieerde buffervat in de retour dit kunnen voorkomen? Aangezien de installateurs/fabrikanten vaak zeggen dat dit bij defrosts zou moeten helpen.
Welke instellingen doel je op ?

Of een buffervat had geholpen bij defrosts dat betwijfel ik. Een vloer is een prima buffervat. Als je voelt dat daar ergens warmte wordt onttrokken dan denk ik eerder aan een hydraulische mismatch en dat een bepaald stukje alle warmte levert: een korte lus die niet voldoende is geknepen ten opzichte van de andere lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:54:

@Aziraphale dit is één van de wijzigingen die ik wellicht een keer doorvoer, maar dan moet er wel voldoende flow door het gehele systeem kunnen lopen omdat de Nibe pomp op max gaat draaien om maximale flow over de platenwisselaar heen te krijgen. Met ons huidige cv leidingsysteem gaat hem dit niet lukken omdat dit is uitgelegd op uponor 20 met 16mm aftakkingen...
Zelfs overwogen om - als dit kan - bij een defrost een recirculatie/kortsluit klep open te sturen zodat de warmtepomp de buffer helemaal voor zichzelf heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:42
bioscrasher schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:29:
[...]
@Borisvkr ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 45 graden staan maar Nibe is lekker eigenwijs, negeert dit en loopt lekker door naar 49-50 graden.
Bij de S40 heb je nog menu 7.1.6.1 "Max. Versch. Aanvoertemp.".
Deze staat voor de compressor volgens mij standaard op 10 C.
Misschien dat deze instelling er iets mee te maken heeft.
Dit is dan volgens mij het toelaatbaar verschil op de berekende aanvoertemperatuur. Is dan natuurlijk de vraag wanneer dit toelaatbare verschil wordt toegevoegd aan de berekende aanvoer temperatuur, of deze vervolgens wordt begrensd door de maximale temperatuur instelling.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:25
@bioscrasher Heb jij de CV ketel op een accu aangesloten? Ook een CV ketel heeft stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Gurk2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:14:
[...]

Dit is dan volgens mij het toelaatbaar verschil op de berekende aanvoertemperatuur. Is dan natuurlijk de vraag wanneer dit toelaatbare verschil wordt toegevoegd aan de berekende aanvoer temperatuur, of deze vervolgens wordt begrensd door de maximale temperatuur instelling.
@Gurk2 thanks! Ga ik uitproberen, mijn eerste gedachte zou zijn dat dit de maximale verschiltemperatuur tussen T-toevoer en T-retour is maar wellicht heb je hier de juiste setting te pakken?
@Knowbody any thoughts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

rusman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:20:
@bioscrasher Heb jij de CV ketel op een accu aangesloten? Ook een CV ketel heeft stroom nodig.
@rusman sorry, vergeet ik wel eens te vermelden. Ja hier draait een ESS systeem waarmee ik tussen maart en oktober merendeels offgrid zou kunnen gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bQeODfsk5bfDylWFzC_jdSFy38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1QQbaRJGDRu5npGz9gy8FLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:25
bioscrasher schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:21:
[...]

@rusman sorry, vergeet ik wel eens te vermelden. Ja hier draait een ESS systeem waarmee ik tussen maart en oktober merendeels offgrid zou kunnen gaan.
[Afbeelding]
Fair! Dat maakt een groot verschil inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:20:
[...]

@Gurk2 thanks! Ga ik uitproberen, mijn eerste gedachte zou zijn dat dit de maximale verschiltemperatuur tussen T-toevoer en T-retour is maar wellicht heb je hier de juiste setting te pakken?
@Knowbody any thoughts?
Temperatuur gaat alleen maar flink over de berekende heen als er te weinig afgifte open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Knowbody Graadminuten, starttemperatuur sww etc. Zitten die bij de installateursinstellingen of elders? En ik denk zelf ook dat een buffervat niet veel uitmaakt, maar ik zie wel dat de temperatuur in de woonkamer afgelopen nacht meer teruggelopen is dan in de dagen ervoor. Ik denk dat dat dan door defrosts zal komen, want de buitentemperatuur was niet veel lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb een soortgelijke uitdaging en ben ook zoekende naar wat het handigste is met mijn 272 liter aan SWW.

Bij ons zijn er 2 grote SWW verbruik momenten, namelijk in de ochtend en in de avond. Wat ik zag is dat het weer aanvullen van de SWW de GM makkelijk naar -400 duwde met als logisch gevolg dat de bijverwarming aansprong.

Ik ben momenteel aan het experimenteren met een GM waarde van -1500 om met name het bij laten springen van de bijverwarming te blokkeren. Geen idee of dit de juiste methode is, lijkt te werken. Ta is af en toe wat hoog maar dat compenseert de defrosts een beetje aangezien er dan geen verwarming gemaakt kan worden.

Daarnaast ben ik bezig om een schema te creëren om de impact van de SWW aanvul te beperken zodat de omgebouwde GM gedurende de dag rustig kunnen worden weggewerkt.

Tot nu toe mixed resultaat aangezien de GM makkelijk naar de -600 gaat en het schema dat ik had te langzaam het SWW aanvulde en te meer defrosts opleverde.

Het later bij laten springen van de bijverwarming heeft hier als resultaat een hogere Ta dan berekende Ta wat weer resulteert in hogere temp vloerverwarming+radiatoren en kamertemperatuur. Wat nu niet hinderlijk is met de huidige buitentemperaturen. Invloed op COP is moeilijk te zeggen aangezien dit het eerste jaar is. Zit nu zo rond de 4.
Het probeersel 1500 GM heb ik ook gedaan en dan gaat hij lange tijd 85 Hz draaien op een moment.

De beste manier is dan 2000 GM (of juist 100GM) en block freq vanaf 55 Hz ofzo.
Backup heater blokkeren op -5 graden
Met geblokkeerde backup heater gaat hij echter compenseren in de berekende Ta: die gaat hij steeds verder verhogen. Dus ook daar een grens op zetten.

Met dit alles begrens je het vermogen uiteraard wel maar tokkelt ie rustig verder.

Of dat nou allemaal beter is ik weet dat ook niet. Het kost veel tijd om het allemaal uit te vogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
@Knowbody Graadminuten, starttemperatuur sww etc. Zitten die bij de installateursinstellingen of elders? En ik denk zelf ook dat een buffervat niet veel uitmaakt, maar ik zie wel dat de temperatuur in de woonkamer afgelopen nacht meer teruggelopen is dan in de dagen ervoor. Ik denk dat dat dan door defrosts zal komen, want de buitentemperatuur was niet veel lager.
Alles wat je zoekt om te tweaken zit onder menu 7 of 4 of 1.

Graadminuten via 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:30:
[...]

Temperatuur gaat alleen maar flink over de berekende heen als er te weinig afgifte open staat.
@Knowbody ik heb deze van 10 naar 5 gezet waarbij de compressor ipv op 40 Hz te draaien, nu hopenlijk op 25Hz gaat draaien terwijl er dan nog wel vermogen wordt afgegeven.
Dit weekend komen er 15 120mm fans binnen met pwm regelaar waarmee ik de T33 radiator in onze woonkamer volledig ga aanblazen. Als ik ze op minimale spanning laat pruttelen gebruiken de fans amper vermogen en is er nét voldoende flow over de radiator.

Als dit werkt ga ik er een mooie behuizing voor maken met temperatuur en flow instelling.
Die heatfans van jou, hebben deze een gefixeerde temperatuur waarbij ze aanspringen?
Of kun je deze aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moats
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-01-2024
Kunnen jullie ook via de Modbus bijvoorbeeld de kleppen en pompen aansturen?

Ik ben zelf bezig met een Nibe W/W warmtepomp waarbij we een PVT systeem hebben en een grondbuffer

Hierbij willen we ook graag passief gaan verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
bioscrasher schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:43:
[...]

@Knowbody
Die heatfans van jou, hebben deze een gefixeerde temperatuur waarbij ze aanspringen?
Of kun je deze aanpassen?
Die zijn standaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:00:
Ik heb de ventilator snelheid van mij AMS nog nooit harder zien draaien dan stap 4.

Weet iemand of dat de max is ?
Ik meende al dat ik de mijne (AMS 10-6)een hogere waarde aan heb zien geven, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WOEweD01LRQKqSSUq14lrQ8L7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/50N7EWDCZcUSzDM3l3wp5q5r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
bioscrasher schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:57:
[...]

@dennistijsen ik wil niet stoken in een gelukkig warmtepomphuwelijk maar dit is één van de redenen waarom ik de CV ketel nog aanhoud: voor een paar momenten heul veul powerr om te douchen én als back-up als de stroom uitvalt.
Nu nog ondenkbaar aar met het stijgend aantal warmtepompen in de wijk zal er snel een punt komen waarop het net niet meer 99,9% van de tijd up is.
Met een 15kVA victron set met 30kWh aan opslag kan de CV ketel, waarop de boel automatisch overschakelt, ons huis nog wel een dag of twee behaaglijk houden voordat alles ook hier plat gaat.

Alles heeft echter een prijs: met 360m3 aan gas per jaar kunnen we naar een kleinverbruikers aansluiting met € 10 ? aan vastrecht per maand, geen al te hoge prijs voor een back-up en het kunnen wokken op een lekker hete vlam!
Ik zie dit toch anders hoor.
Heb ruim voldoende warm water om met 5 personen te douchen en te badderen.
Gasaansluiting kon daardoor mooi weg. Zou ook nooit meer terug willen naar de cv ketel.
Mijn doorstromer kan ook voldoende warmwater leveren om het in zijn eentje te doen als de warmtepomp het eens niet mocht doen (kan opschakelen tot 13 kw).
Voor de vastgoedrechten van gas kan ik makkelijk die cop van 1 die een paar keer optreed betalen. Vermogen is er zat, ik ben alleen nog aan het optimaliseren om niet onnodig met een cop van 1 bij te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-10 12:22
Ideeen?
Ik heb het elektrisch element ook op 500GM gezet. Daarnaast laat ik ons 400L vat tussen 04.00-07.00 verwarmen tot 48gr. Daarmee redden wij het makkelijk (2x douchen (regendouch) en een half vol bad voor de kids). In de ochtend lopen de graadminuten flink op zeker als er defrosts bij komen kijken maar dan kan de WP lekker aan de slag om deze weg te werken en is het in de morgen aangenaam warm omdat hij dan al een lange run heeft gedraaid. Vorig jaar had ik deze instellingen nog niet en had ik ook af en toe dat het element bij sprong, zonder dat ik iets aan comfort heb ingeleverd draait het voor mijn gevoel nu veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Knowbody schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:11:
[...]

Punt 1 : zolang de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur neemt de binnentemperatuur als eerste af. We hebben nu een paar dagen een vrijwel constante buitentemperatuur ervaren van rond of onder het vriespunt.
Doordat de vloer de lucht blijft naverwarmen vult die steeds aan waardoor het niet zo opvalt, maar de warmteverliezen zijn er niet anders om. De vloer wordt uiteraard kouder, je ziet dat aan de retourtemperatuur die keldert.

Het mooiste zou dan ook zijn om op de retourtemperatuur te sturen. Welk merk doet dat ? Panasonic ? Atlantis ?
Interessante discussie.
Vroeger heb ik meet en regeltechniek gestudeerd, daarvan heb ik het volgende van onthouden:
Als je een traag systeem wilt regelen (vloerverwarming) en je doet dat alleen obv de uitkomst (kamertemp of retourtemp) loop je het risico compleet uit fase te gaan sturen.
Je kunt dus beter sturen op voorspelde buitentemperatuur (WAR), op basis hiervan een aanvoertemp T25 berekenen die ervoor zorgt dat je over 2 uur de juiste temp hebt. (Proportioneel = snel en onnauwkeurig)
Obv de buitentemp T1 en de gemeten retourtemp T71 krijg je herziene info over het benodigde en opgenomen vermogen en kan je de berekende aanvoertemp T25 bijstellen. (Integrerend = iets langzamer en nauwkeuriger)
En bijleren obv de gemeten ruimtetemperatuur RMU waarmee je wat constanten in je berekening voor je aanvoertemp bijschaaft. (Differentiërend = nog langzamer en nog nauwkeuriger)

Volgens mij precies hoe de SMO het doet. Als de WAR maar hoog genoeg staat en de stooklijn maar laag genoeg, komt hij vanzelf op de juiste settings toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
erikk1984 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb het elektrisch element ook op 500GM gezet. Daarnaast laat ik ons 400L vat tussen 04.00-07.00 verwarmen tot 48gr. Daarmee redden wij het makkelijk (2x douchen (regendouch) en een half vol bad voor de kids). In de ochtend lopen de graadminuten flink op zeker als er defrosts bij komen kijken maar dan kan de WP lekker aan de slag om deze weg te werken en is het in de morgen aangenaam warm omdat hij dan al een lange run heeft gedraaid. Vorig jaar had ik deze instellingen nog niet en had ik ook af en toe dat het element bij sprong, zonder dat ik iets aan comfort heb ingeleverd draait het voor mijn gevoel nu veel beter.
Thanks, ik ga de bijverwarming later laten inspringen en het verwarmen van mijn douchewater vooruitlopend op het gebruik timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Hoe zit dat eigenlijk met die frequentie? Ik zie de mijne nu in een zaagtand tussen de 40 en 75 draaien, maar dat is dus onwenselijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-10 23:14
G-addict schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:20:
[...]

De factor van 2.0 wijzigen naar 0.0. Dan heeft de ruimtesensor enkel een weergavefunctie. Je kunt de ruimtetemperatuur niet wijzigen door de gewenste temperatuur in te stellen, als de factor op 0.0 staat volgt de regeling simpelweg de stooklijn. De temperatuur aanpassen doe je door de stooklijn aan te passen, maar dat gaat in geval van vloervwerwarming natuurlijk erg traag.
Bedankt, ga ik de komende dagen eens proberen. Kijken wat het doet.

Om het beter te begrijpen nog een aanvullende vraag:
Dus de factor op 0 is niet volledig WAR? Wat is dan het verschil tussen de factor 0 en het vinkje uit?

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
[...]

Het probeersel 1500 GM heb ik ook gedaan en dan gaat hij lange tijd 85 Hz draaien op een moment.

De beste manier is dan 2000 GM (of juist 100GM) en block freq vanaf 55 Hz ofzo.
Met geblokkeerde backup heater gaat hij echter compenseren in de berekende Ta: die gaat hij steeds verder verhogen. Dus ook daar een grens op zetten.
Wat doet "block freq vanaf 55 Hz"?
- Blijft de WP dan onder de 55 Hz of start hij juist daarboven? Ik heb zo'n vermoeden dat mijn installatie niet voldoende tijd heeft om de GMs weg te werken met 55 Hz.

- Sowieso handig om te doen aangezien mijn installatie toch iets te obees is.

Ta begrenzen
- Enig idee hoe? Is dat de "Hoogste aanvoertemp." 1.30.4? Die staat nu op 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Borisvkr schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:31:
[...]

in query form:

SELECT max("value") FROM "state" WHERE ("entity_id"::tag = 'defrosting_eb101_31806') AND time >= now() - 12h and time <= now() GROUP BY time(20s) fill(0)

en dan de grafiek type op boolean on/off.

Enige wat ik dus gedaan heb is die "defrosting_eb101_31806" enabled in HA.
Daarna kwam de data binnen.
Gaat iets mis hier met mijn HA config aangezien "defrosting_eb101_31806" reeds geruime tijd is enabled echter ik geen data zie in Grafana. Lijkt erop dat het niet wordt weggeschreven naar de InfluxDB. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
martius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:25:
[...]

Gaat iets mis hier met mijn HA config aangezien "defrosting_eb101_31806" reeds geruime tijd is enabled echter ik geen data zie in Grafana. Lijkt erop dat het niet wordt weggeschreven naar de InfluxDB. Tips?
Ik kreeg hem eerst ook niet binnen, pas nadat ik handmatig een defrost had aangezet (ergens in een settings menu) kwam daarna de data wel binnen... misschien ook even proberen. Dacht eerst dat het toeval was maar dit zou zomaar een bugje kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Borisvkr op 05-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Borisvkr schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:30:
[...]

Ik kreeg hem eerst ook niet binnen, pas nadat ik handmatig een defrost had aangezet (ergens in een settings menu) kwam daarna de data wel binnen... misschien ook even proberen. Dacht eerst dat het toeval was maar dit zou zomaar een bugje kunnen zijn.
Data lijkt er wel te zijn echter lijkt het erop dat het niet in de InfluxDB wordt weggeschreven, idem voor "sensor.priority_31029". Puzzelelen we shall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsBU2b5N9_Q-WBTgUS4rlw06sgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SbvrBEzXK9Lxc8z2ClKzALH1.png?f=fotoalbum_large

UPDATE:
Data is wel degelijk in InfluxDB aanwezig! Nu alleen nog ff uitvogelen hoe middels Grafana eruit te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdGevjMhVOvzhLxDGYuSrN9LT-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fypVn8Qdxd7HGbBmJExUnTC2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door martius op 05-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
RISL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:55:
[...]

Bedankt, ga ik de komende dagen eens proberen. Kijken wat het doet.

Om het beter te begrijpen nog een aanvullende vraag:
Dus de factor op 0 is niet volledig WAR? Wat is dan het verschil tussen de factor 0 en het vinkje uit?
Zover ik weet beinvloed bt50 de stooklijn niet meer als de factor op 0 staat, en heb je een volledig weersafhankelijke regeling. Met vinkje aan kun je de gemeten ruimtetemperatuur uitlezen, met vinkje uit niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Weet iemand, nu we toch met HA bezig zijn, hoe ik op de S320 de RMUS40 temperatuur kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:30:
[...]

Ik meende al dat ik de mijne (AMS 10-6)een hogere waarde aan heb zien geven, bij deze:

[Afbeelding]
Ams 10-6 zal het verschil wel zijn. Die kan ook tot 120 Hz
De 10-12 vliegt over de kop denk ik bij 120 Hz.
85 Hz is de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:30:
Hoe zit dat eigenlijk met die frequentie? Ik zie de mijne nu in een zaagtand tussen de 40 en 75 draaien, maar dat is dus onwenselijk?
Dat is logisch.
Na een defrost gaat hij weer opbouwen.
De actuele Ta tilt hij daarbij het liefst over de berekende Ta om in te lopen op verloren graadminuten.

Daarnaast moet hij ook steeds harder werken om dezelfde Ta te blijven houden, vanwege dichtvriezen verdamper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:23:
[...]

Wat doet "block freq vanaf 55 Hz"?
- Blijft de WP dan onder de 55 Hz of start hij juist daarboven? Ik heb zo'n vermoeden dat mijn installatie niet voldoende tijd heeft om de GMs weg te werken met 55 Hz.

- Sowieso handig om te doen aangezien mijn installatie toch iets te obees is.

Ta begrenzen
- Enig idee hoe? Is dat de "Hoogste aanvoertemp." 1.30.4? Die staat nu op 35
Getallen die ik noem zijn altijd fictief. Je kunt er mee spelen of er iets voor je bij zit.

Als ik wil bereiken dat de graadminuten op de maximale waarde staan (al staan ze op -2059 en blijven ze daar hangen) zonder dat hij gaat racen moet ik hem tegenhouden , toch.

Het is prutsen hoor, wat ik aan het doen ben.
De graadminuten regeling is een goede regeling maar soms wil je zelf proberen slimmer te zijn. Of dat lukt, ik ga er niet van uit maar vind het wel leerzaam.

Het perse naar 0 willen gaan hoeft van mij niet. Hij gaat dan extra diep op het gas staan om vervolgens "bij de pomp" langer stil te staan.

Ik merk dat hij hier ook gewoon nog niet goed staat. Vorig jaar deze tijd had ik deze unit nog niet en hadden we ook geen meerdere dagen achtereen met ongeveer 0 graden buitentemperatuur.

En ik zeg altijd je hebt een paar winters nodig om het goed te krijgen. Maar met het volgen van de startgids komt je al een heel eind. De juiste stooklijn vinden is opzich niet moeilijk, maar wel als je te maken krijgt met interrupties vanwege SWW of bepaalde verlagingen.

Het was super geweest als de regeling ook vlekkeloos zou werken met vloerverwarming EN sturing op ruimtevoeler (die dan wel op 1 waarde moet blijven staan)

Het kan best dat de oplossing voor mij is om een block frequentie te gebruiken om het vermogen te begrenzen. Ik denk dat ik daar naar toe wil. Eventueel ook de stille stand in de nacht als een soort nachtverlaging zonder dat ie uit gaat.

Dan kan ik een wat hogere stooklijn pakken zodat de vloer in middag en avond wat warmer aanvoelt, want daar is het me om te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

dennistijsen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:34:
[...]

Ik zie dit toch anders hoor.
Heb ruim voldoende warm water om met 5 personen te douchen en te badderen.
Gasaansluiting kon daardoor mooi weg. Zou ook nooit meer terug willen naar de cv ketel.
Mijn doorstromer kan ook voldoende warmwater leveren om het in zijn eentje te doen als de warmtepomp het eens niet mocht doen (kan opschakelen tot 13 kw).
Voor de vastgoedrechten van gas kan ik makkelijk die cop van 1 die een paar keer optreed betalen. Vermogen is er zat, ik ben alleen nog aan het optimaliseren om niet onnodig met een cop van 1 bij te stoken.
@dennistijsen da's het mooie op een forum waar je van elkaars verschillen en overeenkomsten in standpunten leert ;)
Vanuit economisch standpunt heb je denk ik wel gelijk.
Vanuit rampscenario zit je wellicht straks in de koude en ik enkele dagen later (als alles écht "South" gaat) :*)
In ierland zijn er hele steden waar de spanning enkele malen per week uitvalt.
Daar is een ESS meer gewaardeerd dan met ons op dit moment super stabiele grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:24:
[...]

Dat is logisch.
Na een defrost gaat hij weer opbouwen.
De actuele Ta tilt hij daarbij het liefst over de berekende Ta om in te lopen op verloren graadminuten.

Daarnaast moet hij ook steeds harder werken om dezelfde Ta te blijven houden, vanwege dichtvriezen verdamper.
Dat snap ik, maar ik zie hier mensen de frequentie beperken. Wat gaat me dat dan opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:49:
[...]
Dat snap ik, maar ik zie hier mensen de frequentie beperken. Wat gaat me dat dan opleveren?
Minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ow, dat boeit me niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:49:
[...]

Mogelijk niets. Mogelijk iets.

Je kun het vermogen beïnvloeden.

En dat kan twee kanten op: je kunt het minimale vermogen zodoende verhogen en het maximale verlagen.

Of een tussengebied beperken omdat daar mogelijk resonanties zitten (dat is het eigenlijke doel van block frequency)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
@Borisvkr Het is gelukt hoor, sort of. Ik heb hem nu zichtbaar als een state timeline.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk89geOSdV3FJDAYqi4e-BupmS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g4C14VqLcsyAXWdBqx5vEofV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door martius op 05-12-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nice :)

Zat me ook nog af te vragen, ik stuur nu eigenlijk handmatig de temperatuur in huis door BT2 (?) handmatig hoger of lager te zetten. Afgelopen dagen stond ie op 32 graden, dan werdt het in huis zo'n 21.5 graden, tegen de tijd dat de graadminuten weggewerkt waren. Je ziet als die graadminuten richting de nul gaan, dat het vermogen en de compressorsnelheid lager en lager worden, totdat ie dus redelijk constant op 21.5 graad staat.

Nu was het toch iets te koud, en heb ik dus de BT2 naar 35 graden gezet, ik zie nu hetzelfde gebeuren, de graadminuten gaan richting 0, de vemogen en compressor snelheid nemen langzaam af, en het is nu 22 graden.

Op zich hoopvol dat ie nu dus blijkbaar wel 'stopt' of terugschaalt als de graadminuten naar de 0 gaan...
Is dit dan ook hoe je eea af moet stemmen/calibreren? Dat hij toewerkt naar het moment dat de gm op 0 zijn, en de temperatuur die het DAN is, dat is je doeltemperatuur?

Dan is het dus een kwestie van als het nog te koud is, handmatig de graadminuten wat verder naar beneden zetten? Want dan gaat ie gewoon weer even door tot ze wel op 0 zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door Borisvkr op 05-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nieuw experiment

GM -60
Relatieve graadminuten op 100

Compressor block freq 66 tot 120 Hz en draait dan ongeveer 2000 Watt elektrisch.

DOT op auto (dus 12 kW) bij -12 gr

Hij staat nu al een hele tijd op -159 GM (hij telt niet verder dan die 100 + 60 -1) zonder dat hij de berekende Ta compenseert. Die staat op 28.8

Het is buiten 0.5 graden, een aantal dagen achtereen rondom het vriespunt.

Stooklijn staat op 5 / -1 4 - 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-10 03:24
moats schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:10:
Kunnen jullie ook via de Modbus bijvoorbeeld de kleppen en pompen aansturen?

Ik ben zelf bezig met een Nibe W/W warmtepomp waarbij we een PVT systeem hebben en een grondbuffer

Hierbij willen we ook graag passief gaan verwarmen
Ik heb ook een PVT-installatie met een buffer en kan daarmee idd passief koelen. Maar nu lees ik jouw vraag en dan komt bij mij de vraag waar jij de warmte nu vandaan haalt om passief mee te verwarmen? Is je buffer nu zo warm dan?

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pbleijsw
G-addict schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:55:
[...]

Zover ik weet beinvloed bt50 de stooklijn niet meer als de factor op 0 staat, en heb je een volledig weersafhankelijke regeling. Met vinkje aan kun je de gemeten ruimtetemperatuur uitlezen, met vinkje uit niet meer.
Bij mij zie je de gemeten ruimtetemperatuur wel op de display van de RMU ondanks de verwijderde vink.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5Pcam8e6BxJFk-mI0FuWyp0eF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iORXvhsALTgcbShNzqdJSXiC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teQyaG-bdAMOzDXDVotQEcIN384=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sdKZk8mYwjxzvHojUbEWNPsj.jpg?f=user_large

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
pbleijsw schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:48:
[...]

Bij mij zie je de gemeten ruimtetemperatuur wel op de display van de RMU ondanks de verwijderde vink.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteraard, maar je kunt geen temperatuur setpoint wijzingen! Probeer dat maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:37
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:52:
[...]

Uiteraard, maar je kunt geen temperatuur setpoint wijzingen! Probeer dat maar eens.
Alleen offset voor de stooklijn, en als je sww via de wp hebt kan je modus aanpassen (tijdelijk luxe)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:57:
[...]

Alleen offset voor de stooklijn, en als je sww via de wp hebt kan je modus aanpassen (tijdelijk luxe)
Precies. En dan hoop ik dat het nu begrepen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:47:
[...]

De waarde rel. gm bijverw. (Standaard de bekende 400) kun je eens op de minimale waarde te zetten. Dat is 100.

Samen met de standaard startwaarde betekent dit dat je hem weinig ruimte geeft om eventueel in te lopen en dus de bijverwarming zal inschakelen vanaf -160 GM

Eerst zal hij vanaf -110 GM dan al een stapje erbij doen en helpt dat niet dan volgt al snel die bijverwarming.
Maar die bijverwarming kun je blokkeren. Op verschillende manieren: als een schedule, middels de handmatige bedrijfsmode, of door hem pas vrij te geven vanaf bijvoorbeeld -5 graden buitentemperatuur.

Maar nu komt het: in combinatie met Block Frequency kun je het vermogen beperken.
Even zoeken naar een goede waarde, bij mij is dat 65 Hz (compressor gaat max tot 85 Hz).

Ik heb het nu een halve dag actief. De graadminuten blijven mooi in het gebied -159 tot -130 hangen (defrost drukken hem weer de andere kant op)

Geen stoplicht sprintjes of plankgas momenten meer zo!

[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 05-12-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:52:
[...]

Dat begrijp ik maar dat is wel de WAR stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:37
Ik kijk net even naar de stats hier. En kom tot de ontdekking dat de huidige run al iets meer dan 36 uur duurt (tussendoor 1sww run en een paar defrosts). Gemiddeld op zon 40hz met 1,42kWh electrisch en 7,1kWh thermisch. Exact cop 5, niet slecht, al zeg ik het zelf.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:45
Gurk2 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:14:
[...]

Bij de oudere types gaat hij bij een overschreiding van de deze deltaT meteen de GM's op 0 zetten en dus uit. Hoe het met de S types zit weet ik niet, ik verwacht hetzelfde.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:43:
[...]

De waarde rel. gm bijverw. (Standaard de bekende 400) kun je eens op de minimale waarde te zetten. Dat is 100.

Samen met de standaard startwaarde betekent dit dat je hem weinig ruimte geeft om eventueel in te lopen en dus de bijverwarming zal inschakelen vanaf -160 GM

Eerst zal hij vanaf -110 GM dan al een stapje erbij doen en helpt dat niet dan volgt al snel die bijverwarming.
Maar die bijverwarming kun je blokkeren. Op verschillende manieren: als een schedule, middels de handmatige bedrijfsmode, of door hem pas vrij te geven vanaf bijvoorbeeld -5 graden buitentemperatuur.

Maar nu komt het: in combinatie met Block Frequency kun je het vermogen beperken.
Even zoeken naar een goede waarde, bij mij is dat 65 Hz (compressor gaat max tot 85 Hz).

Ik heb het nu een halve dag actief. De graadminuten blijven mooi in het gebied -159 tot -130 hangen (defrost drukken hem weer de andere kant op)

Geen stoplicht sprintjes of plankgas momenten meer zo!
Interessant. Interessant. Wat is de impact van SWW? Ik zie namelijk bij mijn dat deze eigenlijk de grootste boosdoener is voor de opbouw van extra negatieve GMs.

Ik zit nu te spelen met een Manuel reset van de GM naar bijv. -100 om middernacht om op die manier mogelijk invloed uit te oefenen op de Ta. Is die gedachten gang iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-10 10:27
Tot hoeveel graden laten jullie je tapwater verwarmen buitenom de legionella runs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistijsen
PSP123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:22:
Tot hoeveel graden laten jullie je tapwater verwarmen buitenom de legionella runs?
42 graden heb ik genoeg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:21:
[...]

Interessant. Interessant. Wat is de impact van SWW? Ik zie namelijk bij mijn dat deze eigenlijk de grootste boosdoener is voor de opbouw van extra negatieve GMs.

Ik zit nu te spelen met een Manuel reset van de GM naar bijv. -100 om middernacht om op die manier mogelijk invloed uit te oefenen op de Ta. Is die gedachten gang iets?
Daarom doe ik sww in de nacht, dat kun je bijvoorbeeld combineren met een nachtverlaging met 2 punten gedurende de 3 uur die je dan aan de SWW run schenkt.

Ja die gedachte kan ook. Een externe blokkering van verwarming kan ook, dan gaan de GM naar 0. Het is allemaal een beetje valsspelen :-)

Bovenste optie lijkt me de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
47 gr, 1x per nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Knowbody schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:45:
[...]

Daarom doe ik sww in de nacht, dat kun je bijvoorbeeld combineren met een nachtverlaging met 2 punten gedurende de 3 uur die je dan aan de SWW run schenkt.

Ja die gedachte kan ook. Een externe blokkering van verwarming kan ook, dan gaan de GM naar 0. Het is allemaal een beetje valsspelen :-)

Bovenste optie lijkt me de beste.
Volgens mij gaat bij mij die vlieger niet zo op omdat na het avondeten gebadderd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
43⁰C, dagelijks om 15:00. Uit het werk zeker weten warm douchen, indien nodig in de ochtend ook. Lagere temperatuur eerlijk gezegd nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dennistijsen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:47:
[...]

Volgens mij gaat bij mij die vlieger niet zo op omdat na het avondeten gebadderd wordt.
Ook dan kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
G-addict schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:23:
[...]

43⁰C, dagelijks om 15:00. Uit het werk zeker weten warm douchen, indien nodig in de ochtend ook. Lagere temperatuur eerlijk gezegd nog niet getest.
43 is al vrij laag dus wat dat betreft heb je het al getest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
2x per dag, 48 graden, 272 liter voor al het SWW, 5 personen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Hier midden op de dag de SWW run om de zonnepanelen te benutten. Vrouw en 2 dochters. VVM310 (geen idee hoeveel liter), 45 graden en een doorstroomboiler erna zodat ik na die dames ook nog warm water heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistijsen
Vraag over waterzijdig inregelen icm de warmtepomp.
Ik regel zelf in, heb 3 hoofdgroepen:
- Vloerverwarming beneden 6 groeps
- Verwarming boven voor mbv Jaga Tempo
- Verwarming boven achter mbv Jaga Tempo
Heb inregelventielen in de retour van de hoofdgroepen.

Ik regel in met de temp methode maar vraag me af of ik dat wel goed aanpak.

Bij Ta 27,2 heeft de vloer een Tr van 23,4 en de bovenverdiepingen van 25,2.
Ik heb het idee dat ik dan de bovenverdieping moet knijpen, maar dan lijkt de temp boven in te storten.

Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Die warmwaterrun regelen jullie dan gewoon via het programma? Dus een of twee uur per dag mag hij sww maken en verder is het geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:53:
Die warmwaterrun regelen jullie dan gewoon via het programma? Dus een of twee uur per dag mag hij sww maken en verder is het geblokkeerd?
Ja, ik heb er een schema op gezet. Van 15:00 maandag tot 12:00 dinsdag staat het warm water uit en daar tussen staat hij op zuinig. Bij zuinig heb ik dan de temperaturen ingegeven die voor ons werken.

Op dat moment dat hij dan mag, piekt hij enorm en worden de zonnepanelen benut die anders een enorme piek terug leveren als het zonnig is. Op dat moment staat ook de slechtst geïsoleerde muur en ramen in de zon en koelt het huis ook niet af. Doorgaans is dat toch ook 's winters het warmste moment van de dag, dus ook de CV-vraag is dan minimaal in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EB7E_NI79ewgWrnGDqe0G5my6ww=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SCVwsLDADRGVIYMjlFJnH3U7.png?f=fotoalbum_large

Is bij meer mensen de weerregeling offline?
Ik heb de smo s40 al eens opnieuw opgestart maar helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemheesen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Beste allen,
Sinds medio september heb ik een NIBE VVM S320 warmtepomp met een F2050-60 monoblock buitenunit. Ik heb nu alleen een buiten-temperatuurmeter (geen thermostaat in de woonkamer), en woon in een oud (1907) goed na geïsoleerd pand met vloerverwarming in de hele benedenverdieping, en boven 3 slaapkamers met radiatoren en een badkamer met vloerverwarming.

Nu is het voor mij sowieso nieuw: ik heb geen relativeer-informatie. Ik weet nog niet goed wat een normaal gebruik is in stroom per dag van zo'n warmtepomp. Ik ben al maanden aan het zoeken en proberen te optimaliseren, maar het lukt niet goed naar mijn idee. Nu heb ik wel het idee dat er veel KWH doorheen gaat per dat (40 a 50) op een bewolkte dag dat het een graad of 2/3 is buiten, en binnen de temperatuur rond de 18 graden schommelt. Snachts zakt hij terug naar 16,8, om vervolgens pas in de loop van de middag weer rond de 18 terecht te komen. En dat dus bij best veel stroomverbruik. Zeker omdat ik in de berekening om te besluiten al dan niet een all-electric warmtepomp te nemen, een gebruik van 3000kwh per jaar als max in te stellen. Met 20 zonnepanelen wek ik tussen 5.5 en 6.5 MWh per jaar op.

De hoogste aanvoertemperatuur staat op 30 graden, de laagste op 20, waarbij de stooklijn nu stijgt wanneer het buiten 14 graden is, tot 30 graden wanneer het buiten -9 is.

Heeft iemand van jullie tips/tricks om aan te draaien? Ik probeer al een tijd de installateur hier te krijgen, maar dat lukt ook niet (die rijdt constant storingen)...

Met groet,
Willem Heesen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
dennistijsen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:44:
Vraag over waterzijdig inregelen icm de warmtepomp.
Ik regel zelf in, heb 3 hoofdgroepen:
- Vloerverwarming beneden 6 groeps
- Verwarming boven voor mbv Jaga Tempo
- Verwarming boven achter mbv Jaga Tempo
Heb inregelventielen in de retour van de hoofdgroepen.

Ik regel in met de temp methode maar vraag me af of ik dat wel goed aanpak.

Bij Ta 27,2 heeft de vloer een Tr van 23,4 en de bovenverdiepingen van 25,2.
Ik heb het idee dat ik dan de bovenverdieping moet knijpen, maar dan lijkt de temp boven in te storten.

Wat zie ik over het hoofd?
Zet radiatoren gewoon vol open. Alleen onderling kijken of er daar niet eentje bij zit die dicht bij de gemeenschappelijke aanvoer zit, die moet je dan knijpen om onderling de warmte te verdelen.

Bij lage temperatuur hoort een hoge flow dus open die dingen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:53:
Momenteel aan het uitvogelen wat het handigste schema is middels idd blokkeren en toestaan SWW run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfkaHZEUVGChD1m_wqbJqJfeNL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93UHgeP3Ar1B93A5oxPGWg6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

willemheesen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:46:
Beste allen,
Sinds medio september heb ik een NIBE VVM S320 warmtepomp met een F2050-60 monoblock buitenunit. Ik heb nu alleen een buiten-temperatuurmeter (geen thermostaat in de woonkamer), en woon in een oud (1907) goed na geïsoleerd pand met vloerverwarming in de hele benedenverdieping, en boven 3 slaapkamers met radiatoren en een badkamer met vloerverwarming.

Nu is het voor mij sowieso nieuw: ik heb geen relativeer-informatie. Ik weet nog niet goed wat een normaal gebruik is in stroom per dag van zo'n warmtepomp. Ik ben al maanden aan het zoeken en proberen te optimaliseren, maar het lukt niet goed naar mijn idee. Nu heb ik wel het idee dat er veel KWH doorheen gaat per dat (40 a 50) op een bewolkte dag dat het een graad of 2/3 is buiten, en binnen de temperatuur rond de 18 graden schommelt. Snachts zakt hij terug naar 16,8, om vervolgens pas in de loop van de middag weer rond de 18 terecht te komen. En dat dus bij best veel stroomverbruik. Zeker omdat ik in de berekening om te besluiten al dan niet een all-electric warmtepomp te nemen, een gebruik van 3000kwh per jaar als max in te stellen. Met 20 zonnepanelen wek ik tussen 5.5 en 6.5 MWh per jaar op.

De hoogste aanvoertemperatuur staat op 30 graden, de laagste op 20, waarbij de stooklijn nu stijgt wanneer het buiten 14 graden is, tot 30 graden wanneer het buiten -9 is.

Heeft iemand van jullie tips/tricks om aan te draaien? Ik probeer al een tijd de installateur hier te krijgen, maar dat lukt ook niet (die rijdt constant storingen)...

Met groet,
Willem Heesen
@willemheesen Hoe groot is je woning?, hoeveel m2?, wat was je gasverbruik voorheen? Heb je vloerverwarming?, na-isolatie? etc.
40-50kWh per dag is best wel veel.
Hier met radiatoren in een 180m2 woning en voorheen een gasverbruik van 1700m3/jaar (inclusief tapwater en koken) nu maximaal 33 kWh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Hier een woning uit 1914 van 170 m2. Woon buitenaf, dus altijd wind en vol in de elementen. Beneden vloerverwarming, boven nog enkele ouderwetse radiatoren. Isolatie is matig, wordt hard aan gewerkt. Vloer en dak zijn uitstekend geïsoleerd, muren en ramen tot nu toe matig (ik heb momenteel zowel tripel, dubbel als enkel glas).
Inclusief koken en tapwater zit ik rond de 40 kwh momenteel.

In december en januari vorig jaar had ik wel pieken naar 60 kwh per dag.

Dankzij de isolatie en fine-tuning van de systemen zit ik jaarlijks met mijn gezin (2 volwassenen, 2 kinderen) nu rond de 5500 kwh totaal, waar de vorige bewoner (twee volwassenen) nog rond de 8000 kwh zat. Vorige bewoner had pieken tot 80 kwh per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door RISL op 06-12-2023 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-10 19:51

DIY

Beste allen,

Met groet,
Willem Heesen
Hoi Willem,
Om dat soort verbruik te hebben moet je 2050-6 constant op hoog vermogen draaien. Dat kan door een aantal dingen veroorzaakt worden.

Zonder alle informatie vermoed ik dat je naverwarming (het elektisch element) bijspringt en dit het hoge verbruik veroorzaakt. Dat kan komen doordat je wp het niet bolwerkt en de GM zo probeert weg te werken.
Je kunt instellen wanneer deze bijspringt (vanaf hoeveel GM) en eventueel blokkeren. Dat is alleen symptoom bestrijding.
Wat is je aanvoer en retour temperatuur? Wat is de flow door je groepen?

Je stooklijn lijkt mij trouwens laag om het comfortabel te krijgen in huis. Zet die eens op 4 of 5. Dan zit je op 30°C aanvoer bij een buitentemperatuur van 0°C en zou de ruimtetemp naar de 20°C oid moeten gaan.

Het beste is om de installatiehandleiding van je VVM te downloaden en goed door te lezen, dan begrijp je meer van de bediening en hoe je e.a. kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemheesen
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
@bioscrasher @DIY dank!
- Hoe groot is je woning?: 175m2
- wat was je gasverbruik voorheen? in 2022 was dit 950m3, in 2021 was dit 1470m3 (ook aardig geknepen ivm Oekraine/gasprijs)
- Heb je vloerverwarming >ja, hele benedenverdieping en de badkamer boven. 3 kamers met radiatoren.
- na-isolatie: ja. Alle vloeren aan de onderzijde. Beneden is de hele schil aan de binnenzijde geïsoleerd, de hele achtergevel zit nog tempex op met stuclaag er overheen. Al het glas is HR++. Dak ligt 15cm rockwool op.

@DIY aanvoertemp is nu 30,5, retour 25,2.
Hoe de flow door de groepen is, geen idee. Waar kan ik dat zien? Op de vloerverwarming verdeler?

De stooklijn zet ik zo laag, omdat ik denk (maar kan dus verkeerde gedachte zijn) dat hoe lager ingesteld, hoe minder kwh gebruik... Maar of dat echt zo is... lijkt er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dansko84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 17:25
Goedemiddag allen,

Wat een interessant topic! Ik lees al enige tijd mee, maar het duizelt mij een beetje van waar te beginnen.
Sinds september heb ik de S2125 laten installeren (met verder de ELK-9, RSV-300, SMO S40, RMO S40) in een jaren 50 woning welke goed geïsoleerd is. Beneden (dunne) vloerverwarming (houtskelet bouw), op de verdiepingen Jaga Hybrid convectoren.

Nu merk ik de afgelopen dagen met de lage temperatuur dat de bijverwarming (ELK-9) aanspringt voor het verwarmen van de woning. De meeste warmte lijkt afgegeven te worden op de verdiepingen en het lijkt wat lang te duren voordat de warmte de vloerverwarming bereikt. Als het dan eenmaal warm is, vind ik het ook vrij lang duren voordat de warmtepomp 'afslaat'.
Temperatuur staat ingesteld (op RMU) op 20,5 (klok rond), SWW mag tussen 11:00 en 18:00 draaien (i.v.m. over algemeen warmste moment van de dag).
Vloerverwarming heeft 6 lussen, 5 van de 6 staan op 1,5 liter/minuut, de 6e is korter (gang & wc) en staat op 0,5 liter per minuut. Hoger dan de 1,5 liter per minuut lijk ik de vloerverwarming niet te krijgen (tenzij ik een groep dicht draai).

Hebben jullie tips waar te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@martius en @Knowbody Is onderstaande dan een schema om eens mee te starten? Over het algemeen gebruiken we 's ochtends en 's avonds het meeste warm water, dus het leek me dan handig om daar de runs neer te zetten. Is dat een idee en is het dan ook de juiste benadering om de lengte van de SWW mogelijkheid zo in te stellen? Of kan ik net zo goed twee periodes van een uur inplannen (zeg 6-7 ivm opstaan om 7 uur en 16-17 ivm badderen 's avonds)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83WaiQdAAZYL0D0I2qsny0COFjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PGU3RKDfRh49pBkkkFpttwkE.png?f=fotoalbum_large

En moet ik voor de graadminuten hier hem pp handmatig zetten en dan de waardes wijzigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS-pSYchkBupnUq74hYjvQ9wiKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aw8csDO2okz9RemXPmgmcmaw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 06-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:12
Beste allen,

Met groet,
Willem Heesen
Je beperkt de warmtepomp sowieso teveel. Je maximale aanvoertemperatuur moet je sowieso op 45 graden zetten. Nu worden de graadminuten telkens op 0 gezet als de warmtepomp boven de 30 graden komt.

Op deze manier wordt telkens de warmtevraag gereset waardoor je huis niet warm wordt.
Tevens zou ik eens proberen om de radiatoren een stuk dicht te draaien. Wellicht gaat het grootste gedeelte van de flow door de radiatoren heen omdat deze minder weerstand bieden waardoor je vloer niet opwarmt

[ Voor 5% gewijzigd door Benjamin1 op 06-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:19:
@martius en @Knowbody Is onderstaande dan een schema om eens mee te starten? Over het algemeen gebruiken we 's ochtends en 's avonds het meeste warm water, dus het leek me dan handig om daar de runs neer te zetten. Is dat een idee en is het dan ook de juiste benadering om de lengte van de SWW mogelijkheid zo in te stellen? Of kan ik net zo goed twee periodes van een uur inplannen (zeg 6-7 ivm opstaan om 7 uur en 16-17 ivm badderen 's avonds)?

[Afbeelding]

En moet ik voor de graadminuten hier hem pp handmatig zetten en dan de waardes wijzigen?

[Afbeelding]
Gebruik het als start punt. En de waardes op handmatig is ook even uit vogelen.

Vandaag bijv. zonder alle defrosts om de 45min zie ik dat de GM heel netjes rond de -100 blijft hangen terwijl dat met de defrosts wel eens tot de -1200 wilde duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-10 19:51

DIY

@willemheesen
Hen je de stooklijn aangepast? Als je aanvoer vandaag al 30 is, denkt de wp dat hij achterloopt (dus de GM zijn dan ver negatief) en proberr hij gas te geven, dit zou deels de delta T verklaren van ruim 5. Ik vind bij Nibe 3-3.5 normaal. Kijk eens wat de GM doen. De flow verhogen zou dit kunnen verhelpen:

Op de meeste verdelers zitten doorzichtige buisjes met een schaalverdeling. Deze geeft het aantal Liter per min. Per groep heb je ca 2L nodig. Op wat voor % draait de pomp tijdens een verwarmings run?
Zoals @Benjamin1 aangeeft de radiatoren dichtzetten. Pas weer open als je systeem over een tijd stabiel is, dan weet je wat de oorzaak is en kun je dan aan de gang met de radiatoren.

Het kwh verbruik hangt natuurlijk samen met de stooklijn, maar je kunt pas optimaliseren als je stooklijn goed staat. Houd rekening met tenminste 3000-4000kwh exlusief koelen.

Je hebt veel oppervlak en een kleine warmtepomp. Hij zal dus een groot gedeelte van de tijd op een hoog vermogen draaien, zeker als hij ook sww moet maken.
Op wat voor temperatuur staat je boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
martius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:16:
[...]

Gebruik het als start punt. En de waardes op handmatig is ook even uit vogelen.

Vandaag bijv. zonder alle defrosts om de 45min zie ik dat de GM heel netjes rond de -100 blijft hangen terwijl dat met de defrosts wel eens tot de -1200 wilde duiken.
Maar 7.1.10.3 is wel het menu dat ik moet hebben? Dat staat nu namelijk nog op auto en ik had verwacht dat bij handmatig ik dan de bekende 400 zou zien staan, maar dat is dus standaard bij mij al 700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt de verwarming alleen extern blokkeren dus wat korte tijdwindows geven voor SWW toestaan gaat denk ik niet helemaal werken omdat de prioriteit zich er ook nog mee bemoeit.
Wat mogelijk het beste werkt is tussen 00.00 en 05.00u SWW toe te staan, oftewel de tijden daarbuiten blokkeer je SWW.

Edit: ik zie nu ik beter kijk dat je het al zo hebt gedaan. Je hebt 2 blokken. Mij best.

Ja als je iets met graadminuten wilt aanpassen moet het op handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
Aziraphale schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:31:
[...]

Maar 7.1.10.3 is wel het menu dat ik moet hebben? Dat staat nu namelijk nog op auto en ik had verwacht dat bij handmatig ik dan de bekende 400 zou zien staan, maar dat is dus standaard bij mij al 700.
Voor het aanpassen van de GM moet je idd dat menu hebben.

Pagina: 1 ... 46 ... 96 Laatste