0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
(Maximale Ta)
Ruimtetemperatuur momenteel 20.8
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Een kamerthermostaat werkt bij een warmtepomp heel anders dan bij een CV. In het beste geval wordt slechts je stooklijn een klein beetje verhoogd. Zolang de stooklijn niet goed is kan je het niet genoeg corrigeren met de kamerthermostaat.bioscrasher schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:30:
[...]
@Knowbody Ik ben er ook nog lang niet! Vandaag de rmu in de woonkamer op 21 graden gezet maar helaas is deze temperatuur niet gehaald.
Ook zie ik dat de Nibe eindelijk in een werkgebied terecht komt waar hij een lange run heeft gemaat van 3 uur plus en zes defrosts vandaag.
Verbruik: 3-32 kWh.
Ik ben benieuwd wat radiatorventilatoren gaan doen - waarschijnlijk kortere runs omdat de warmte overdracht beter is en de woning sneller op temperatuur komt - en ga ook kijken of ik de graadminuten op automatisch kan zetten, zien wat er gebeurt.
Daarna de WAR activeren zonder rmu S40 als stuurmiddel.
Toch vind ik het bijzonder dat de wenstemperatuur niet bereikt wordt maar ik wel een constante run overhoud. Misschien moest er eerst nog wat warmte uit de muren??
[Afbeelding]
Dat kan nog best eens meevallen, deze dingen kunnen best een paar gaden afwijken van elkaar. Voordat je er een meting mee zou doen zou ik de ze eerst eens allebei in hetzelfde bakje water hangen om te kijken welke temperatuur ze aangeven.martius schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:09:
Uitdaging in de retouren van de radiatoren (links) tov de vloerverwarming (rechts).
[Afbeelding]
Tijd om de blokventielen onder handen te nemen!
Gevoelsmatig met de hand constateerde ik ook een afwijking maar zeker een goede tip!G-addict schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:44:
[...]
Dat kan nog best eens meevallen, deze dingen kunnen best een paar gaden afwijken van elkaar. Voordat je er een meting mee zou doen zou ik de ze eerst eens allebei in hetzelfde bakje water hangen om te kijken welke temperatuur ze aangeven.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Mijn warmtepomp ervaringen: Nibe F2040-12 SMO40 RMU40
Thanks!, dan ga ik deze ietsjes ophogen.lussovius schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:48:
[...]
Een kamerthermostaat werkt bij een warmtepomp heel anders dan bij een CV. In het beste geval wordt slechts je stooklijn een klein beetje verhoogd. Zolang de stooklijn niet goed is kan je het niet genoeg corrigeren met de kamerthermostaat.
Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS
Buffervat voor SWW heb ik aangesloten, maar nog nooit in gebruik genomen.
Dit staat begin komende jaar op de planning, samen met verbouwing van mijn badkamer.
Het SWW buffervat staat in de kelder, en uitgaande leiding gaat via zolder naar de badkamer op de eerste verdieping.
Nu wil ik graag snel warm water, en overweeg de volgende opties:
-Doorstroom boiler
-Hotfill elektrische boiler
-Rondpompen van SWW leiding water (heb ik effe niet meegenomen voor nu)
Specs:
Nibe F2120-16
9 Kw bijverwarming
272 liter SWW buffervat
Gezin van 5 personen
Genoeg zonnepanelen
Doorstroom boiler:
voordelen:
-geen inlaatcombinatie / riolering
-geen legionella programma nodig
-meer buffer capaciteit doordat temperatuur in sww buffer onder 37 graden kan zakken (kost dan wel COP 1 verwarmen)
nadelen:
-3 fase kabel trekken naar zolder
-altijd even kort COP1 verwarmen, maar is alleen maar leidinginhoud, dus zal wel bijna niets zijn kwa kwh
Hotfill elektrische boiler
voordelen:
-vergroot de buffercapaciteit (die energiezuinig verwarmd wordt)
nadelen:
-legionella programma nodig (onzuinig, wel slim aan te sturen op zonnige dagen)
-stilstand verliezen, maar zou ik met grotere sww buffervat ook hebben
Oplossing is denk ik ook redelijk afhankelijk of ik uit ga komen met 272 liter voor 5 personen.
Als dat zo is, dan lijkt mij de doorstroomboiler de logische keuze.
Mocht ik niet genoeg hebben aan 272 liter (energiezuinig verwarmd), dan is misschien een elektrische boiler logischer.
Heeft iemand ervaring / advies wat een goede keuze is?
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
De ervaring met boilers is dat het warm water heel snel bij de tappunten is. Daar kan een ketel niet tegen reageren.Gurk2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:01:
Momenteel gebruik ik mijn warmtepomp installatie alleen voor CV.
Dit staat begin komende jaar op de planning, samen met verbouwing van mijn badkamer.
Het SWW buffervat staat in de kelder, en uitgaande leiding gaat via zolder naar de badkamer op de eerste verdieping.
-Doorstroom boiler
Specs:
Nibe F2120-16
9 Kw bijverwarming
272 liter SWW buffervat
Gezin van 5 personen
Genoeg zonnepanelen
Doorstroom boiler:
voordelen:
-meer buffer capaciteit doordat temperatuur in sww buffer onder 37 graden kan zakken (kost dan wel COP 1 verwarmen)
nadelen:
-altijd even kort COP1 verwarmen, maar is alleen maar leidinginhoud, dus zal wel bijna niets zijn kwa kwh
voordelen:
nadelen:
Oplossing is denk ik ook redelijk afhankelijk of ik uit ga komen met 272 liter voor 5 personen.
Mocht ik niet genoeg hebben aan 272 liter (energiezuinig verwarmd), dan is misschien een elektrische boiler logischer.
In de douche maak ik (al langer) gebruik van een doorstroomverwarmer (Masterwatt Focus 9 t/m 15 Kw), deze is 3-fase aangesloten op zolder vlak boven de douche zodat ik bij opendraaien van de warmwater kraan direkt warm water heb. De temperatuur is ingesteld op 42 graden waardoor ik alleen de warme kraan nodig heb en geen onnodige energie verspil door warm water bij te hoeven mengen.Gurk2 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:01:
Momenteel gebruik ik mijn warmtepomp installatie alleen voor CV.
-Doorstroom boiler
Specs:
Nibe F2120-16
9 Kw bijverwarming
272 liter SWW buffervat
Gezin van 5 personen
Genoeg zonnepanelen
Doorstroom boiler:
voordelen:
nadelen:
voordelen:
nadelen:
De prijs inclusief installatie voor die doorstromer was (maart 2019) EUR 650,83.
Voor douchen werkt dit in combinatie met een waterbesparende douchekop prima. De doorstromer heeft 3 "standen", hij staat op de middelste, als ik hem hoger zet kom ik in de problemen met de hoeveelheid ampere.. Zo'n ding trekt namelijk echt enorm veel stroom,. even voor het beeld: Tijdens het douchen trekt iedere fase van mijn 3 fase meterkast met gemakt 10 ampere... Dat is maar kort, maar ik heb mijn meterkast wel goed faseverdeeld moeten maken om er voor te zorgen dat er bij het stapelen van sommige grootverbruikers geen stoppen uit knallen...
Kort douchen kost ongeveer 40 tot 50 cent per douchebuurt, dat is goed te doen, maar als je het soort mens bent dat een kwartier onder de douche gaat staan moet je hier niet voor kiezen..
[ Voor 8% gewijzigd door helm71 op 01-12-2023 12:55 ]
Ik had idd in je andere topic gelezen.helm71 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:51:
[...]
In de douche maak ik (al langer) gebruik van een doorstroomverwarmer (Masterwatt Focus 9 t/m 15 Kw), deze is 3-fase aangesloten op zolder vlak boven de douche zodat ik bij opendraaien van de warmwater kraan direkt warm water heb. De temperatuur is ingesteld op 42 graden waardoor ik alleen de warme kraan nodig heb en geen onnodige energie verspil door warm water bij te hoeven mengen.
De prijs inclusief installatie voor die doorstromer was (maart 2019) EUR 650,83.
Voor douchen werkt dit in combinatie met een waterbesparende douchekop prima. De doorstromer heeft 3 "standen", hij staat op de middelste, als ik hem hoger zet kom ik in de problemen met de hoeveelheid ampere.. Zo'n ding trekt namelijk echt enorm veel stroom,. even voor het beeld:
Wat bedoel je met de zin "De temperatuur is ingesteld op 42 graden waardoor ik alleen de warme kraan nodig heb en geen onnodige energie verspil door warm water bij te hoeven mengen."?
Heb jij geen thermostaat kraan? Je mengt toch koud water bij neem ik aan?
De hoeveelheid stroom ben ik niet zo bang voor als het alleen maar gaat om de inhoud van 10 meter 15mm buis op te warmen. Voor korte tijd kan ik wel boven de 3x25A uitkomen, zonder dat hoofdzekering kapot gaat. Voor langere tijd wordt het dan een ander verhaal.
Maar jij hebt geen SWW buffervat? Geen ruimte voor?
55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant
Vermogen DOT op AUTO
Block freq 25-34 Hz
Rel. Graadminuten bijverwarming 400 -> 1200
Onveranderd:
Ruimtethermostaat 21 gr
Stooklijn 2-2
Graadminuten -60
Weather control uit
Wat nieuw is in de firmware 2.23.4 is precies wat er voor mij een vele anderen nodig was: 7.1.2.3.1 GP12, koeling. Deze staat gek genoeg standaard op intermitterend en moet als je geen parallel buffervat hebt op AUTO.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 01-12-2023 22:23 ]
Doet dit wat ik denk dat het doet? De compressor blokkeren tussen de genoemde frequenties?
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
@Knowbody hier staat DOT nog op iets van 10kW en weather control op vijf.Knowbody schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:18:
Bij thuiskomst na een werkweek van huis te zijn kon ik een aantal parameters aanpassen die ik op afstand niet kon bereiken:
Vermogen DOT op AUTO
Block freq 25-34 Hz
Rel. Graadminuten bijverwarming 400 -> 1200
Onveranderd:
Ruimtethermostaat 21 gr
Stooklijn 2-2
Graadminuten -60
Weather control uit
Wat nieuw is in de firmware 2.23.4 is precies wat er voor mij een vele anderen nodig was: 7.1.2.3.1 GP12, koeling. Deze staat gek genoeg standaard op intermitterend en moet als je geen parallel buffervat hebt op AUTO.
Ik gs beide aanpassen naar Auto en uit, meg rafiatoren en een stevig vermogen van de Nibe anyhow de boel wel op temperatuur krojgen.
Helaas lukt nu de 21 graden nuet meer, tenzij ik de stooklijn een stevige duw geef.
Eindelijk ook hier wat langere runs en in totaal vandaag 10 defrosts; de Njbe zit nu lekker in zijn comfortzone
Gebruikt: 33kWh
/f/image/DqNlB24PndQdv486OVcJxmnW.png?f=fotoalbum_large)
Waar zit hem dat in ?
Stooklijn verhogen? Max. Aanvoer temp verhoging? DM van -60 naar -???
Gisteren is het me niet gelukt om de doorstroom van de radiatoren en de vloerverwarming gelijk te krijgen. Tips hoe dit voor elkaar te krijgen zonder wijzigingen aan te brengen in leiding werk oid?
[ Voor 31% gewijzigd door martius op 02-12-2023 08:36 ]
Ik heb de start bijverwarming al verhoogd van 400GM naar 600GM en naar 700GM om het optoeren van de warmtepomp te verminderen maar het defrosten iedere 45 minuten blijft.
Iemand tips om dit te verbeteren?
[ Voor 6% gewijzigd door Benjamin1 op 02-12-2023 09:06 ]
Wanneer het buiten vochtig is en rond de +2 .. -2 graden dan heb ik dat hier ook. Hier helpt niet echt iets tegen. Na een paar dagen weer rondom 0 graden wordt het meestal minder omdat buiten de lucht droger wordt. Hieronder het gedrag van een paar dagen geleden. Nu (dus na een paar dagen) zijn de runs tussen de defrosts alweer een stuk langer.Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:04:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag dat de warmtepomp iedere 45 minuten gaat defrosten. De warmtepomp gaat dan op een verhoogde frequentie draaien om een inhaalslag te maken waardoor telkens een nieuwe defrost ontstaat
Ik heb de start bijverwarming al verhoogd van 400GM naar 600GM en naar 700GM maar het defrosten iedere 45 minuten blijft.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p7zi6AYiNC41J7XwUBl3QXP4.png?f=user_large)
En hieronder van dit moment:
:fill(white):strip_exif()/f/image/qSENMpnbr6X3GntV6tyg6ZA0.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Henielma op 02-12-2023 09:13 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Ik had bij mij ook verwacht dat dit inmiddels zou verbeteren maar hier is nog niks van te zien...Henielma schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:10:
[...]
Wanneer het buiten vochtig is en rond de +2 .. -2 graden dan heb ik dat hier ook. Hier helpt niet echt iets tegen. Na een paar dagen weer rondom 0 graden wordt het meestal minder omdat buiten de lucht droger wordt. Hieronder het gedrag van een paar dagen geleden. Nu (dus na een paar dagen) zijn de runs tussen de defrosts alweer een stuk langer.
[Afbeelding]
En hieronder van dit moment:
[Afbeelding]
De warmtepomp draait sinds mei dit jaar dus ik moet ervaring opdoen met vrieskou en hoe de wp hiermee omgaat.
De wp blijft op dit moment iedere 45 min defrosten en gaat weer optoeren om daarna weer re defrosten.
Hij lijkt geen balans te vinden lijkt het
:strip_exif()/f/image/avMEEiuj17pRCHddXB0UPRnV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Benjamin1 op 02-12-2023 09:36 ]
@Henielma heb jij ook een buffervat of gebruik je de massa van je vloerverwarming?Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:24:
[...]
Ik had bij mij ook verwacht dat dit inmiddels zou verbeteren maar hier is nog niks van te zien...
De warmtepomp draait sinds mei dit jaar dus ik moet ervaring opdoen met vrieskou en hoe de wp hiermee omgaat.
De wp blijft op dit moment iedere 45 min defrosten en gaat weer optoeren om daarna weer re defrosten.
Hij lijkt geen balans te vinden lijkt het
Hier met een 300 lite parallel buffervat en radiatoren veel langere pauzes tussen de defrosts maar als downside wel een lagere COP...
/f/image/igtT7RxP5xYldOvAY8bVZcAJ.png?f=fotoalbum_large)
@martius Als je de betaalde app hebt kun je dan een grafiek met aanvoer, retour, compressor rpm en buitentemperatuur posten?martius schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:03:
Hoe vergroot ik de tijd tussen de defrost aangezien ik nu het idee heb dat de temp die door het systeem heen gaat niet warm genoeg is om de ingestelde doel temp van 21-21,5 te halen? Ja, hier ook prinsessenspil.
Stooklijn verhogen? Max. Aanvoer temp verhoging? DM van -60 naar -???
Gisteren is het me niet gelukt om de doorstroom van de radiatoren en de vloerverwarming gelijk te krijgen. Tips hoe dit voor elkaar te krijgen zonder wijzigingen aan te brengen in leiding werk oid?
hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?
Draait jouw nibe permanent op hoog toerental?
Hier een wat overbemeten unit (f2120-16) op een parallel buffervat en een secundair systeem (cv leidingen te krap om de gewenste 2m3 per uur voor de defrosts te kunnen garanderen) met radiatoren en hierdoor beduidend langere tijden tussen de defrosts.
@DIY thanks maar het is by far nog niet zo behaaglijk als met ons cv systeem..DIY schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:13:
[...]
Net verbtuik gezien je radiatoren en dus hogere aanvoer temperatuur!
gelukkig kunnen we als treat de boel nog foppen door de cv gewoon hoger te zetten waarbij de BT63 sensor meteen doorgeeft aan de smo s40 dat de nibe even pauze heeft maar dat hebben we nog niet gedaan.
Het is naast de installaie wel een stevig project geworden.
Ik begrijp nu goed dat er installateurs zijn die ontevreden klanten overhouden..
@helm71 traditionele radiatoren die maar nét op 55 graden zijn gedimensioneerd door de zuinige aannemer (failliet nu) icm een parallel buffervat.helm71 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:13:
Aanvoertemperatuur van bijna 50 graden al, dat is toch een stuk hoger dan hier, ik tik nu net de 35 graden aan..
Waar zit hem dat in ?
Als ik op de BG voor een geblazen radiator zou kiezen dan is er voldoende flow mogelijk voor de defrosts en zou ik het 300 liter buffervat ook in de retour kunnen plaatsen met als gevolg een betere cop
Ik denk dat je mij bedoeltbioscrasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:36:
[...]
@Henielma heb jij ook een buffervat of gebruik je de massa van je vloerverwarming?
Hier met een 300 lite parallel buffervat en radiatoren veel langere pauzes tussen de defrosts maar als downside wel een lagere COP...
[Afbeelding]
Hier 40 liter seriebuffervat (voor de defrost energie) en 15 m3 plafondverwarming, verder radiatoren. De huidige Tberekent is rond de 31 graden. De Dag COP tot nu toe is hier 3,9 bij een temperatuur Tbuiten van rond de -3 graden.bioscrasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:36:
[...]
@Henielma heb jij ook een buffervat of gebruik je de massa van je vloerverwarming?
[ Voor 7% gewijzigd door Henielma op 02-12-2023 10:19 ]
Misschien moet je de stooklijn nog iets verhogen zodat de GM weer naar 0 gaan na verloop van tijd. Maar dit helpt niet tegen de defrosts.Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:24:
[...]
Ik had bij mij ook verwacht dat dit inmiddels zou verbeteren maar hier is nog niks van te zien...
Hij lijkt geen balans te vinden lijkt het[Afbeelding]
Ow bedankt voor de tip, alles is welkom op dit moment.Henielma schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:15:
[...]
Misschien moet je de stooklijn nog iets verhogen zodat de GM weer naar 0 gaan na verloop van tijd. Maar dit helpt niet tegen de defrosts.
Hoe werkt dat precies? Als ik mijn stooklijn verhoog dan moet de wp nog harder werken en heb ik nog meer last van defrosts toch?
Vermogen bij DOT terugbrengen van 10 naar 8 dan vertrekt hij iets minder : duurt dan iets langer om weer bij te benen.Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:22:
[...]
Ow bedankt voor de tip, alles is welkom op dit moment.
Hoe werkt dat precies? Als ik mijn stooklijn verhoog dan moet de wp nog harder werken en heb ik nog meer last van defrosts toch?
Dat hielp hier iets. Maar de defrosts blijven nu eenmaal een en ding.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Ik vraag me af, met dit weer, rond het vriespunt, wat is normaal om te zien? Hij draait bij mij nu eigenlijk 24/7 op zeg maar halve kracht (continue 2KW / 35-50Hz compressor) alleen onderbroken door defrosts, zo'n beetje om de 45-75 minuten.
De graadminuten worden dus niet weggewerkt, vormen een soort langdurige omgekeerde zaagtand.
Hij lijkt nu in ieder geval niet meer vol gas de temperatuur op te drijven, het nu met zo'n 20.5-21 graden eigenlijk zelf iets te fris in huis, maar dat krijg ik nu dus weer niet omhoog, omdat hij dus nog steeds niet lijkt te reageren op het aanpassen van stooklijnen en offsets.
[ Voor 7% gewijzigd door Borisvkr op 02-12-2023 11:50 ]
Die tip is mij ook niet duidelijk.Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:22:
[...]
Ow bedankt voor de tip, alles is welkom op dit moment.
Graadminuten hoeven met dit weer niet te worden weggewerkt. Als ze steeds verder in de min lopen dan vraag je teveel voor wat het systeem kan. Maar een zaagtand zonder door de 0 te gaan is dikke prima.Borisvkr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:47:
Ik zit nog te wachten op de 'expert' van Nibe, maar in de tussentijd probeer ik gewoon van alles. Alles behalve een factory reset; ik wil niet het risico lopen dat ik eea zelf niet aan de praat krijg daarna en in de kou zit.
Ik vraag me af, met dit weer, rond het vriespunt, wat is normaal om te zien? Hij draait bij mij nu eigenlijk 24/7 op zeg maar halve kracht (continue 2KW / 35-50Hz compressor) alleen onderbroken door defrosts, zo'n beetje om de 45-75 minuten.
De graadminuten worden dus niet weggewerkt, vormen een soort langdurige omgekeerde zaagtand.
Hij lijkt nu in ieder geval niet meer vol gas de temperatuur op te drijven, het nu met zo'n 20.5-21 graden eigenlijk zelf iets te fris in huis, maar dat krijg ik nu dus weer niet omhoog, omdat hij dus nog steeds niet lijkt te reageren op het aanpassen van stooklijnen en offsets.
Je wilt nu eigenlijk niet eens 0 GM.
We hebben een combi van oude HT radiatoren & vloerverwarming. Deze komen geplitst retour alvorens ze "gezamelijk" naar het in serie geplaatste buffervat (100L) gaan om vervolgens de buiten unit weer in te verdwijnen.bioscrasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:43:
[...]
@martius Als je de betaalde app hebt kun je dan een grafiek met aanvoer, retour, compressor rpm en buitentemperatuur posten?
hebben jullie vloerverwarming of radiatoren?
Draait jouw nibe permanent op hoog toerental?
Hier een wat overbemeten unit (f2120-16) op een parallel buffervat en een secundair systeem (cv leidingen te krap om de gewenste 2m3 per uur voor de defrosts te kunnen garanderen) met radiatoren en hierdoor beduidend langere tijden tussen de defrosts.
Wat ik zag is dat Tretour radiatoren hoger (+3-5) was dan de Tretour van de vloerverwarming. Mijn conclusie is dan ook dat de doorstroom van de radiatoren hoger is dan die van de vloerverwarming en dus het verschil verklaart.
En toen had ik, hoop ik
Ik heb ze nu allemaal, 6 stuks, praktisch helemaal dicht gezet. Resultaat qua warmte in de radiator maakt het geen klap uit en het lijkt qua retour wel impact te hebben. De blokventielen staan nu 1 volledig slag open, voorheen 4-5 slagen. Misschien kunnen zelfs nog wel een 0,25-0,5 slag dichter.
Nu alleen wachten op het moment na de defrost en het aanmaken van SWW om te zien of de temperaturen dichter bij elkaar liggen.
De vloerverwarming krijgt overigens 1-1,5L/m afhankelijk van de groep. Helaas geen flowmeters op de radiatoren.
Wel betaalde app, echter zonder geschiedenis. Home Assistant FTW!
/f/image/PnjZsv9UFljDdJn9iy3sNyyV.png?f=fotoalbum_large)
Groene vlakke deel is stille stand FYI.
[ Voor 3% gewijzigd door martius op 02-12-2023 12:46 ]
Als de temperatuur in huis daalt staat de stooklijn met niet helemaal goed.bioscrasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:39:
[...]
@Knowbody hier staat DOT nog op iets van 10kW en weather control op vijf.
Ik gs beide aanpassen naar Auto en uit, meg rafiatoren en een stevig vermogen van de Nibe anyhow de boel wel op temperatuur krojgen.
Helaas lukt nu de 21 graden nuet meer, tenzij ik de stooklijn een stevige duw geef.
Eindelijk ook hier wat langere runs en in totaal vandaag 10 defrosts; de Njbe zit nu lekker in zijn comfortzone
Gebruikt: 33kWh[Afbeelding]
De vraag is dan of het de helling van de curve is of de offset.
1 tikje lagere curve en daarbij de offset 2 tikjes omhoog kan misschien ook.
Totdat de SWW run start in de nacht. Dat is het moment dat de graadminuten fors dalen.
Graadminuten mogen heel ver dalen voordat hij extra power vrijgeeft, door de setting 400 op 1200 (over de duim een getal gekozen).
Nu stabiliseren de GM rond de -500 en de ruimtethermostaat was een uur geleden 20.6, nu 20.8 en als het goed is nemen de pieken straks af als 21 graden is bereikt.
:strip_exif()/f/image/mzaqfiQzkb01td6gi65UT63U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UspMOUa03gsmy7V7Sc47bqqH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KVEse9ndhYSIxecYI2KFBAm2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TMZwUD8WL94B5bQgjrwBIEDR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees her en der dat als je een warmtepomp hebt met alleen vloerverwarming je geen buffervat nodig zou hebben. Klopt dat? En waarom is dat? Ik heb hier een opstelling thuis van een Nibe warmtepomp met een 200 liter buffervat en de woning compleet voorzien van vloerverwarming.
Werkt het goed en zuinig? Prima.Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:42:
Even een klein beetje offtopic wellicht. Ik heb wel een Nibe systeem dus wat dat betreft is het wel ontopic
Ik lees her en der dat als je een warmtepomp hebt met alleen vloerverwarming je geen buffervat nodig zou hebben. Klopt dat? En waarom is dat? Ik heb hier een opstelling thuis van een Nibe warmtepomp met een 200 liter buffervat en de woning compleet voorzien van vloerverwarming.
Waarom kiest de installateur een buffervat? Mogelijk is er zoneregeling toegepast en zijn er te weinig groepen die altijd open staan. Meestal is het vanuit een advies dat ze krijgen en te weinig ervaring die ze zelf hebben.
Meestal is dat vat niet nodig en het scheelt ook een extra pomp en complexiteit.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat zowel de BT1 als de RMU40 van mijn NIBE-warmtepomp correct worden weergegeven in de Tibber-app via MyUplink, aangezien op dit moment alleen de BT1 wordt getoond, waardoor ik de temperatuur van de RMU40 niet kan regelen?
Ook die vraag is uiteraard in de FAQ behandeld: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:42:
Even een klein beetje offtopic wellicht. Ik heb wel een Nibe systeem dus wat dat betreft is het wel ontopic
En wat succesverhalen van mensen die overbodige meuk (buffervaten etc) hebben verwijderd:
Cybot12999 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
pcprutser in "Daikin WP Pendel + Prestatie issues"
MrScratch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Eerder heb ik de compressor curve aangepast maar dit lijkt geen invloed te hebben op het toerental van de ventilator. Deze heb ik om deze reden dan ook weer op "auto" gezet.
Ik heb nu 2 schemas ingesteld welke elkaar overlappen om de unit permanent is stille modus te laten draaien. Weet iemand of er nog andere manieren zijn om de ventilator rustiger te laten draaien? Het liefst zonder het misbruiken van het stille modus schema.
Wij hebben in totaal 6 zones waarvan er 4 niet vaak aanstaan en 2 wel (begane grond en badkamer).Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:47:
[...]
Werkt het goed en zuinig? Prima.
Waarom kiest de installateur een buffervat? Mogelijk is er zoneregeling toegepast en zijn er te weinig groepen die altijd open staan. Meestal is het vanuit een advies dat ze krijgen en te weinig ervaring die ze zelf hebben.
Meestal is dat vat niet nodig en het scheelt ook een extra pomp en complexiteit.
Ik zou daar niet aankomen. De 10-6 moet gewoon hard werken met het huidige weer waarbij het al dagen rond het vriespunt is.Inf1nite schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:42:
Ik heb zojuist even getest met de "stille stand" op mijn ams10-6 en het lijkt dat dit de enige manier is om de buitenunit stiller te krijgen. Ik heb deze enkel aangezet en de Hz niet begrenst. De hoeveelheid geluid lijkt vooral geproduceerd te worden door de ventilator.
Eerder heb ik de compressor curve aangepast maar dit lijkt geen invloed te hebben op het toerental van de ventilator. Deze heb ik om deze reden dan ook weer op "auto" gezet.
Ik heb nu 2 schemas ingesteld welke elkaar overlappen om de unit permanent is stille modus te laten draaien. Weet iemand of er nog andere manieren zijn om de ventilator rustiger te laten draaien? Het liefst zonder het misbruiken van het stille modus schema.
Het is een lief machientje die stil werkt bij niet-winterse omstandigheden.
Prima dan.Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:58:
[...]
Wij hebben in totaal 6 zones waarvan er 4 niet vaak aanstaan en 2 wel (begane grond en badkamer).
Het is trouwens een vrijstaand jaren 30 huis van 900m3. Wel nageisoleerd met op sommige plekken nog enkel of oud dubbel glas. We hebben echt een hele lichte warmtepomp staan 6kw. Wellicht is ook daarom de keuze gemaakt voor een buffervat. Deze konden we gezien de ruimte namelijk goed kwijt.
Knap als je het redt met die unit.Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
[...]
Het is trouwens een vrijstaand jaren 30 huis van 900m3. Wel nageisoleerd met op sommige plekken nog enkel of oud dubbel glas. We hebben echt een hele lichte warmtepomp staan 6kw. Wellicht is ook daarom de keuze gemaakt voor een buffervat. Deze konden we gezien de ruimte namelijk goed kwijt.
Weet iemand of dat de max is ?
Zeker. Hij redt het. Begane grond constant op 20,5 en de badkamer constant op 21,5. De rest op 18. Alles wel via vloerverwarming. Elke verdiepingsvloer gesioleerd. Dus vanaf de bageane grond komt de opstijgende warmte 3 isolatielagen tegen. Wellicht dat dat er voor zorgt dat het goed gaat?? Wat zou je merken als een systeem het niet redt? Gewoon heel simpel dat hij de ingestelde temperatuur niet haalt/vasthoud?
Als ik het verbruik van de elektrische auto van ons totale elektra verbruik aftrek dan gebruiken wij in totaal 9000 kw ongeveer.
[ Voor 10% gewijzigd door Sunri5e op 02-12-2023 16:06 ]
Goed gedaan!Sunri5e schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:01:
[...]
Zeker. Hij redt het. Begane grond constant op 20,5 en de badkamer constant op 21,5. De rest op 18. Alles wel via vloerverwarming. Elke verdiepingsvloer gesioleerd. Dus vanaf de bageane grond komt de opstijgende warmte 3 isolatielagen tegen. Wellicht dat dat er voor zorgt dat het goed gaat?? Wat zou je merken als een systeem het niet redt? Gewoon heel simpel dat hij de ingestelde temperatuur niet haalt/vasthoud?
De AMS 10-6 heeft het volgens de curve uit zijn datablad behoorlijk moeilijker rondom het vriespunt, vandaar mijn vraag.
Als de verwarmde ruimtes niet te groot zijn is de temperatuur niet te hoog dan gaat het, zoals je aangeeft.
Mooi toch.
Het geluid: ja de compressor hoor je niet bij dat ding, in tegenstelling tot zijn zwaardere broer.
Reflectie van muren versterkt het geluid. Een beetje temmen met de stille modus zou kunnen, maar zorg dan wel dat dat een beperking is van vermogen, zoals je vast begrijpt.
Ik had daarvoor een 'mode' aangemaakt en in een schedule gehangen. Dat is er allemaal nog, maar ik zie hem nu 's nachts gewoon naar de 100Hz knallen.
Wat mis ik, of is dit verklaarbaar?
Misschien een bug. Verwijder de schedule en hang hem er opnieuw in.Borisvkr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:27:
Ik had een schedule ingesteld zodat de buitenunit tussen 19:00 en 07:00 op max. 25Hz zou draaien. Dat heeft de hele zomer gewerkt, maar nu ineens niet meer?
Ik had daarvoor een 'mode' aangemaakt en in een schedule gehangen. Dat is er allemaal nog, maar ik zie hem nu 's nachts gewoon naar de 100Hz knallen.
Wat mis ik, of is dit verklaarbaar?
Staat de functie block freq nog wel aan?
Check de mode, of die niet op off staat ipv freq1 of freq2
[ Voor 9% gewijzigd door Knowbody op 02-12-2023 16:47 ]
Bestaande bouw is heel lastig om goed te doen. Elk systeem is uniek en daar krijg je als installateur meestal de tijd niet voor, omdat het eenvoudig te duur word.bioscrasher schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:47:
[...]
@DIY thanks maar het is by far nog niet zo behaaglijk als met ons cv systeem..
gelukkig kunnen we als treat de boel nog foppen door de cv gewoon hoger te zetten waarbij de BT63 sensor meteen doorgeeft aan de smo s40 dat de nibe even pauze heeft maar dat hebben we nog niet gedaan.
Het is naast de installaie wel een stevig project geworden.
Ik begrijp nu goed dat er installateurs zijn die ontevreden klanten overhouden..
Het moet echt behagelijk kunnen worden. Werkte je met nachtverlaging? Dat zou het (bij een ouder huis) killer kunmen laten zijn, omdat niet alles in de kamer ol temperatuur is.
Je zou voor een paar fancoils (eventueel uit het buitenland) of Jaga's kunnen kijken om de afgifte te verbeteren, want met zo'n kostbaar systeem moet het wel naar je zin zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 02-12-2023 20:02 ]
Er is 80m2 vloerverwarming.in 8 groepenDIY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:08:
[...]
Dat ziet er prima uit. Hoeveel m² stook je hiermee warm? Is het huis slecht/redelijk/goed geïsoleerd?
Hoeveel L/min gaat er gemiddeld door je groepen?
Ik zou zelf proberen de delta T te verkleinen door de minimale pompsnelheid te verhogen. Ook omdat je zegt minimaal 30°C nodig te hebben om de hut warm te houden.
Of flow verhogen voor jou werkt en hoeveel is experimenteren. Het zou me niet verbazen als je naar 60% moet. Als je al op 2-3 L/min per groep zit, zou ik dat trouwens niet doen of je moet heel lange groepen hebben.
Houd er wel rekening mee dat het een goede dag kan duren voordat je een graad verschil ziet. Ik was net te laat met de stille modus uitzetten en de wp (f2040-6) is de hele dag bezig geweest om de achterstand weg te poetsen
4 in kamer 55 m2, 2 in keuken 14m2,1 in hal 5m2, in badkamer 6m2 18 x 2 mm leidingen op 10cm.
Het huis is redelijk goed geïsoleerd.
Ik kan helaas de flow niet meten.
Met pomp op auto kan ik de min. pompsnelheid niet hoger zetten dan 50%.
Ik ben nu teruggegaan naar de standaard curve 5-0.
Andere vragen nog.
De kamertemostaat (RMU) staat op 20,5gr met correctiefactor op 0
Is dat hetzelfde als vink weg bij geactiveerd?
Ik heb 'savond nog wel eens de houtkachel aan.(Kamertemp.loopt dan op tot 22-23 gr.)
Heeft het zin om de kamertemostaat correctie op b.v. 1 te zetten zodat deze ook de aanvoertemperatuur gaat aanpassen (staat nu op 0)
Of moet de WP dan , na afkoeling gedurende de nacht daarna weer enorm bijtrekken.
Onderstaand verloop van vandaag.
/f/image/dy5PCQ5BoaJ3cNN16aAQNrW3.png?f=fotoalbum_large)
Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1
Even alles opnieuw gedaan; mode weggegooid, schedule leeggehaald.Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:44:
[...]
Misschien een bug. Verwijder de schedule en hang hem er opnieuw in.
Staat de functie block freq nog wel aan?
Check de mode, of die niet op off staat ipv freq1 of freq2
Settings:
- max freq 1 op 25hz, freq 2 op 50hz.
- mode aangemaakt voor silent mode, daarin freq1 geselecteerd (25hz)
- die aan een schedule toegevoegd van 19:00-00:00 en van 00:00 tot 07:00
:strip_exif()/f/image/leh01tD8MxKQrQsc9lWoFU4e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WZJ6eh2CSXt5niefXeRY74Z6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CS1OqvRHqD62RUMotrzaH8kz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QYD6xAFq16rtMbXK333c1XYO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VDeGBqGulw1G89L707no7m8o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nSZJgpkGTTbSIqxveZXQEXEN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/OLuqIHWk3NTgHTQjXEI9jE94.png?f=fotoalbum_large)
Zie HA grafieken, heb vandaag het schedule tot 12:00 lopen als test, maar hij draait gewoon op 35hz.. .volgens mij doe ik toch niks verkeerds? Of wordt dit overruled als hij het met deze settings niet redt, wegens de kou?
[ Voor 8% gewijzigd door Borisvkr op 03-12-2023 09:53 ]
Hier een AMS 10-12. In de afgelopen 7 jaar heb ik hem niet harder zien draaien dan stand 4. Met de stille modus aan is dit stand 3. Ik heb hier geen mogelijkheid om de ventilatorsnelheid aan te passen op de ACVM270.Knowbody schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:00:
Ik heb de ventilator snelheid van mij AMS nog nooit harder zien draaien dan stap 4.
Weet iemand of dat de max is ?
Ik begrijp uit het uitblijven van tips dat ik niet echt iets kan doen tegen het continue defrosten van de wp?Benjamin1 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:04:
Ik heb sinds afgelopen dinsdag dat de warmtepomp iedere 45 minuten gaat defrosten. De warmtepomp gaat dan op een verhoogde frequentie draaien om een inhaalslag te maken waardoor telkens een nieuwe defrost ontstaat
Ik heb de start bijverwarming al verhoogd van 400GM naar 600GM en naar 700GM om het optoeren van de warmtepomp te verminderen maar het defrosten iedere 45 minuten blijft.
Hij blijft maar doorgaan op een hoog toerental waarna hij weer gaat defrosten...
:strip_exif()/f/image/avMEEiuj17pRCHddXB0UPRnV.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Geen ervaring mee.Borisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
[...]
...
HA grafieken, heb vandaag het schedule tot 12:00 lopen als test, maar hij draait gewoon op 35hz.. .volgens mij doe ik toch niks verkeerds? Of wordt dit overruled als hij het met deze settings niet redt, wegens de kou?
Ok dan zijn er blijkbaar 4 stappen.DmC1982 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:49:
[...]
Hier een AMS 10-12. In de afgelopen 7 jaar heb ik hem niet harder zien draaien dan stand 4. Met de stille modus aan is dit stand 3. Ik heb hier geen mogelijkheid om de ventilatorsnelheid aan te passen op de ACVM270.
Het enige dat kan helpen is de juiste temperatuur in de woning hebben gekregen en dat vast weten te houden. Precies dat.Benjamin1 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:59:
[...]
Ik begrijp uit het uitblijven van tips dat ik niet echt iets kan doen tegen het continue defrosten van de wp?
Hij blijft maar doorgaan op een hoog toerental waarna hij weer gaat defrosten...
[Afbeelding]
Als de WP ook nog eens moet gaan compenseren ben je sowieso aan de beurt.
Maar defrosts horen erbij.
- Doel temperatuur van 21,5 werd niet gehaald
- Standaard "Start andere GM, stapgeregelde bijverwarming" waarde van 400 niet voldoende aangezien de bijverwarming moest bij springen om de achterstand van GM weg te werken.
- Aantal GM liep op tot -1200 (!) na verruimen van "Start andere GM, stapgeregelde bijverwarming" naar 1500
- DeltaT tussen BT25/BT63 en BT71 > dan 4 graden
- Tretour-radiatoren kwam niet overeen met Tretour-vloerverwarming
- SWW runs verstoren verwarming runs waardoor doeltemp niet word gehaald
- Defrosts runs verstoren verwarming runs waardoor doeltemp niet word gehaald
- Impact nachtverlaging gunstig voor verbruik kWh, niet voor behalen doeltemp
- Vermoeden dat ingestelde % circulatiepomp niet voldoende is om genoeg flow te generenen in het gehele systeem, radiatoren+vloerverwarming.
- Doeltemp naar 21 aangezien de ene keer dat 21,5 werd behaald de truien uit moesten
- "Start andere GM, stapgeregelde bijverwarming" waarde van 400 naar 1500
- Tretour-radiatoren & Tretour-vloerverwarming gelijk gekregen door blokventielen en theremische radiator knoppen af te stellen
- SWW schema aangepast naar nacht en midden op de dag
- Nachtverlaging uitgezet in combi met verlaging doeltemp
- Ingestelde % circulatiepomp aangepast, zie tabel
- Stooklijn aangepast, zie tabel
/f/image/X5KyPdDJd9tNsfruEcmOdE6B.png?f=fotoalbum_large)
In de SMO S40 kan dat:Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:07:
Kun je in het systeem ergens zien hoeveel het elektrische element bij moet springen (heeft gesprongen)?
3.1.12
Mooi verhaal!
Misschien moet je de vloerverwarming verdeler nog knijpen om de balans te vinden met de radiatoren.
Edit: je had al met de voetventielen gespeeld. Mogelijk haal je daar nu niet de warmte. Ben benieuwd.
Hier gisteren ook tot -1200 GM bereikt, ook doordat de jeugd de boiler had leeggedoucht.... Wat voor het eerst was .
Dus SWW even een paar uur laten werken.
Omdat de WP verder hard heeft gewerkt (steeds naar de 85 Hz!) was hij uiteindelijk in staat de GM volledig weg te werken op de compressor met als gevolg dat de WP vandaag vrijwel werkloos is. De dT ging daarbij over de 6 met een flow van ca. 20 tot 27. Naarmate er 's avonds groepen van slaapkamers dichtlopen krijgt de WP het makkelijker, uiteraard. Dat vind ik dan toch weer een voordeel van de zoneregeling die ik om die reden heb gemaakt.
De buitentemperatuur is vergelijkbaar met gisteren!
De ruimtevoeler bepaalt dat de berekende temperatuur nu zo laag is dat hij nauwelijks wat te doen heeft. Nu ben ik benieuwd of die dan vanavond/vannacht als een bezetene gaat rennen...! Even aanzien nog.
Ik zou graag willen zien dat Nibe wel degelijk prima werkt met bijsturing op een ruimtevoeler.
[ Voor 32% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 14:54 ]
De menu nummers zijn niet hetzelfde. 3.1.12 is bij mij info [operational info] [statistics]Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:31:
[...]
[Afbeelding]
Bij mijn shb10 geeft hij dit aan. Meer kan ik niet zien.
Weet zo niet of de SHB dat ook heeft.
Edit: je zat goed met 3.3
Check ff of die 555 de bedrijfsuren zijn. Dat zijn er best veel!
Mogelijk doe je aan legionella run?
[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 14:42 ]
De pomp draait nu 2 jaar. Dan is 555 uur idd veel. Ik ga dat even checken bij de leverancier.Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:35:
[...]
De menu nummers zijn niet hetzelfde. 3.1.12 is bij mij info [operational info] [statistics]
Weet zo niet of de SHB dat ook heeft.
Edit: je zat goed met 3.3
Check ff of die 555 de bedrijfsuren zijn. Dat zijn er best veel!
Mogelijk doe je aan legionella run?
Hier nog even een overzicht met de instellingen van de bijverwarming. Lees ik het goed dat als de aanvoertemperatuur 29.4 graden moet zijn het elektrische element aanspringt? Wat verbruikt zo'n element eigenlijk wel niet?
:strip_exif()/f/image/0r2iL9nuGpVbkWp9cfOOPwLP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee de 29.4 is wat BT63 meet.Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:55:
[...]
De pomp draait nu 2 jaar. Dan is 555 uur idd veel. Ik ga dat even checken bij de leverancier.
Hier nog even een overzicht met de instellingen van de bijverwarming. Lees ik het goed dat als de aanvoertemperatuur 29.4 graden moet zijn het elektrische element aanspringt? Wat verbruikt zo'n element eigenlijk wel niet?
[Afbeelding]
De BT63 zit na de heater en voor de driewegklep.
Als de heater meedoet zie je dat BT63 hoger aan gaat geven dan BT12, en normaliter gaan ze dus gelijk op.
Schrik niet, de heater heeft 2 spiralen, 1 van 3 kW en een van 6 kW.
Als het goed is zijn er 3 stappen geprogrammeerd waardoor je resp 3-6-9 kW vermogen kunt toevoegen!
Edit BT12 zie ik niet, dan is het BT25 maar deze zit meestal extern dus die zal hetzelfde aangeven als BT63.
BT12 zit er wel degelijk in, die waarde ervan zal je in een ander scherm aantreffen.
[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 15:05 ]
Zo dat is wel veel ja. Wat is een beetje normaal qua uren per jaar dat zo’n heater moet bijverwarmen?Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:01:
[...]
Nee de 29.4 is wat BT63 meet.
Als de heater meedoet zie je dat BT63 hoger aan gaat geven dan BT12, en normaliter gaan ze dus gelijk op.
Als het goed is zijn er 3 stappen geprogrammeerd waardoor je resp 3-6-9 kW vermogen kunt toevoegen!
Edit BT12 zie ik niet, dan is het BT25 maar deze zit meestal extern dus die zal hetzelfde aangeven als BT63.
BT12 zit er wel degelijk in, die waarde ervan zal je in een ander scherm aantreffen.
Na 12:00 schoot de freq. gewoon weer omhoog naar 100Hz en ging de power ook van 2 naar 5KW.Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:06:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Geen ervaring mee.
Hij is nu de hele middag bezig en langzaam komen de graadminuten weer wat omhoog. Het was wel weer in no time tegen de 23 graden dus maar weer de supply temp naar beneden geschroefd met een graadje. Dat is de enige manier waarop ik de machine wat kan sturen...
Maar goed, de silent mode schedule lijkt dus wel te werken maar de limiet van 25Hz die ik instelde wordt genegeerd, hij kwam niet lager dan 35Hz. Dan toch een soort overruling denk ik.
Kan het kwaad om de limiet gewoon 24/7 op bijv. max 50Hz te zetten? 100Hz is echt een kabaal hoor wat die buitenunit dan maakt... dat is niet prettig.
Als je wekelijks aan legionella preventie doet zal die een uurtje per week ofzo bijspringen, ik gok 3 kWh per week. Doe er niet aan dus weet het even niet hoelang het stukje van ongeveer 49 tot 55 graden duurt.Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:14:
[...]
Zo dat is wel veel ja. Wat is een beetje normaal qua uren per jaar dat zo’n heater moet bijverwarmen?
Het is niet heel erg als hij met het huidige weer eventjes meehelpt met de verwarming als je anders niet wegkomt bij een achterstand. Het is wel goed om het gedrag in de gaten te houden.
Screenshots van de logs helpen daarbij.
Dat kun je best doen, en daarbij zal het element ook willen bijspringen. Ik denk dat je dat maar gewoon moet accepteren voor de time being.Borisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:19:
[...]
Na 12:00 schoot de freq. gewoon weer omhoog naar 100Hz en ging de power ook van 2 naar 5KW.
Hij is nu de hele middag bezig en langzaam komen de graadminuten weer wat omhoog. Het was wel weer in no time tegen de 23 graden dus maar weer de supply temp naar beneden geschroefd met een graadje. Dat is de enige manier waarop ik de machine wat kan sturen...
Maar goed, de silent mode schedule lijkt dus wel te werken maar de limiet van 25Hz die ik instelde wordt genegeerd, hij kwam niet lager dan 35Hz. Dan toch een soort overruling denk ik.
Kan het kwaad om de limiet gewoon 24/7 op bijv. max 50Hz te zetten? 100Hz is echt een kabaal hoor wat die buitenunit dan maakt... dat is niet prettig.
Durf je nog steeds de reset niet aan ? Maak desnoods vooraf foto's van de menu's.Borisvkr schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:47:
Ik zit nog te wachten op de 'expert' van Nibe, maar in de tussentijd probeer ik gewoon van alles. Alles behalve een factory reset; ik wil niet het risico lopen dat ik eea zelf niet aan de praat krijg daarna en in de kou zit.
Je gaat hem heus wel aan de praat krijgen. Je laat hem bij Multi installatie naar de warmtepomp zoeken en je stelt wat zaken mbt koppeling in (driewegklep). Tenminste, ik ken de SMO S40 vrij goed qua menu structuur.
Je programmeert bijvoorbeeld aux en accessoires.
Kijk even hoe het nu staat. Het is een kwartier werk.
Jij doet niet aan legionella preventie?Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:23:
[...]
Als je wekelijks aan legionella preventie doet zal die een uurtje per week ofzo bijspringen, ik gok 3 kWh per week. Doe er niet aan dus weet het even niet hoelang het stukje van ongeveer 49 tot 55 graden duurt.
Het is niet heel erg als hij met het huidige weer eventjes meehelpt met de verwarming als je anders niet wegkomt bij een achterstand. Het is wel goed om het gedrag in de gaten te houden.
Screenshots van de logs helpen daarbij.
Inderdaad. Waarom zou ik. Eén dag in de week en de rest van de dagen telt dan niet? Dat is bedacht voor de Bühne.
Dus je hebt het gewoon uitstaan? Ik dacht dacht dat dat wel erg aan te raden was om 1 keer per twee weken te doen.Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:47:
[...]
Inderdaad. Waarom zou ik. Eén dag in de week en de rest van de dagen telt dan niet? Dat is bedacht voor de Bühne.
Ik ga je niet tegenhouden maar vind het onzin.Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:34:
[...]
Dus je hebt het gewoon uitstaan? Ik dacht dacht dat dat wel erg aan te raden was om 1 keer per twee weken te doen.
Als je het wilt doe je het dagelijks. En zet dan ook alle tappunten een paar minuten open nadat het vat een kwartier op 55 liever 60 graden is. Succes hè.
Uiteraard heb ik het uitstaan. Denk er maar eens over na!
Ik heb iets ontdekt!Borisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
[...]
Even alles opnieuw gedaan; mode weggegooid, schedule leeggehaald.
Settings:
- max freq 1 op 25hz, freq 2 op 50hz.
- mode aangemaakt voor silent mode, daarin freq1 geselecteerd (25hz)
- die aan een schedule toegevoegd van 19:00-00:00 en van 00:00 tot 07:00
[Afbeelding]
Zie HA grafieken, heb vandaag het schedule tot 12:00 lopen als test, maar hij draait gewoon op 35hz.. .volgens mij doe ik toch niks verkeerds? Of wordt dit overruled als hij het met deze settings niet redt, wegens de kou?
Bij de S40 kun je in menu 1.4 zien dat er een schedule actief is. Dat klopt, dat is "hot water" op off.
(Ja ik gebruik de Engelstalige menu's).
Ik had ook een mode gemaakt om het setpoint te verhogen naar 21.5 tussen 17.30 en 23.30u.
Wat ik ook doe, hij pakt die niet. Rechtstreeks op de SMO, of via myuplink.... Hij doet het niet.
Daarna ging ik de actieve mode wijzigen (via app) en die verhoging naar 21.5 erbij inzetten
(dat kan). Dus "hot water = off" en zone naar 21.5 tegelijk geprogrammeerd.
Elk heel kwartier kijkt hij opnieuw naar de schedule dus om klokslag 19.00 ging de berekende aanvoertemperatuur omhoog.
Bij Nibe is het altijd zo dat je bij een software update er features en fixes bij krijgt, in ruil voor nieuwe bugs.
Dit lijkt mij er eentje. Niet meer dan 1 schedule tegelijk actief.
mbt die schedules ja ik zat ook aan zoiets te denken, maar dan om het setpoint tussen 19:00-7:00 een graadje te verlagen zodat ie 's nachts wat makkelijker heeft, ook icm met die 25hz. Ik lees vaak over 'nachtverlaging' maar die optie kan ik op de S320 dus niet vinden... zag inderdaad dat je in een mode meerdere zaken kunt proppen, ook een zone.
Overigens werkt mijn schedule na opnieuw toevoegen wel weer goed, na 19:00 zojuist ging ie weer keurig naar de 25hz / 1KW.
Ondanks die ie niet helemaal fris lijkt te zijn is dit wel heel leerzaam.
[ Voor 75% gewijzigd door Borisvkr op 03-12-2023 19:37 ]
Zo is het. Leerzaam.Borisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:31:
Legionellarun ligt ook aan je verbruik, en of je zelf een goed afweersysteem hebt. Voorkomen is beter dan (er niet van kunnen) genezen. Die paar kwh...
mbt die schedules ja ik zat ook aan zoiets te denken, maar dan om het setpoint tussen 19:00-7:00 een graadje te verlagen zodat ie 's nachts wat makkelijker heeft, ook icm met die 25hz. Ik lees vaak over 'nachtverlaging' maar die optie kan ik op de S320 dus niet vinden... zag inderdaad dat je in een mode meerdere zaken kunt proppen, ook een zone.
Overigens werkt mijn schedule na opnieuw toevoegen wel weer goed, na 19:00 zojuist ging ie weer keurig naar de 25hz / 1KW.
Ondanks die ie niet helemaal fris lijkt te zijn is dit wel heel leerzaam.
Ja dat heb ik al getest, een backup maken en terugzetten. Ben alleen bang dat ik met het terugzetten van de backup ook het probleem terugzet, mocht dat toch iets in een configuratie zijn ergens, al dan niet verstopt.bioscrasher schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:26:
@Borisvkr als je een usb stikkie steekt in de poort achter het smo s40 logo (even erui wippen met een platte schroevendraaier) kun je alle settings exporteren naar deze stick en ook weer terugzetten, works like a charm
Lijkt mij het beste dat als meneer Nibe hier is, hij het ding fysiek controleert en dan zelf reset en weer handmatig opbouwt qua settings. Ik wil ook niet dat hij een backup maakt en die terugzet
De warmtepomp is vandaag haast niet aan geweest. RMU geeft nog 21 graden aan maar de vloer koelt af, retourtemperatuur is nu 22.
De regeling lijkt niet te snappen dat als de temperatuur op de voeler weer daalt, dat hij de berekende aanvoertemperatuur moet verhogen. Hij reageert daar niet adequaat op, en weet heus dat het om vloerverwarming gaat.
Ja meer dan 40 jaar ervaring hebben ze in Zweden. Ik heb nog wel wat advies voor ze.
Ze zouden ook veel beter kunnen gaan sturen op retourtemperatuur.
Zorg maar dat de retour in mijn vloer op 24 graden blijft. Zoek daar de juiste aanvoertemperatuur maar bij. Veel beter en logischer !
In de tijd dat je hier zit te typen had je het al 10 keer kunnen doen.Borisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:43:
[...]
Ja dat heb ik al getest, een backup maken en terugzetten. Ben alleen bang dat ik met het terugzetten van de backup ook het probleem terugzet, mocht dat toch iets in een configuratie zijn ergens, al dan niet verstopt.
Lijkt mij het beste dat als meneer Nibe hier is, hij het ding fysiek controleert en dan zelf reset en weer handmatig opbouwt qua settings. Ik wil ook niet dat hij een backup maakt en die terugzet
Wat maakt het uit als je je probleem terugzet met de backup? Voor hetzelfde geld heb je het probleem getackeld.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat had ik uiteraard wel gelezen en daarom nooit getest.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:00:
Het lijkt me dat Nibe niet voor niets aangeeft dat je met vvw de ruimtevoeler niet moet gebruiken. Vloerverwarming is daar gewoon veel te traag voor en jouw situatie te specifiek om daar een complete regeling op te baseren, lijkt me.
Maar waarom zou het niet goed kunnen gaan. Het is immers niet een thermostaat met een hysterese maar een voeler die de situatie doorgeeft aan de regeling. De regeling kan vervolgens de sturing (oa berekende Ta) direct herberekenen.
Het zal vooral niet goed gaan als men ook nog eens een setpoint wijzigt. Daarvoor is het inderdaad te traag.
Valt me toch wat tegen.
PS wat is er specifiek aan mijn situatie? Ik heb redelijk de standaard settings aangehouden en mijn setup is kinderlijk simpel.
[ Voor 7% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 20:20 ]
Ik krijg toch sterk het vermoede dat ik een “te kleine” warmtepomp heb qua vermogen. Deze is 6kw. Echter zie ik dat 6,66 procent van de bedrijfstijd van de warmtepomp ook de bijverwarming aan is geweest…. Is dat niet enorm veel? Ik heb een goed nageisoleerde vrijstaande jaren 30 woning van 208m2 woonoppervlak. Als je volgens de vuistregel 208m2 x 45watt doet komtKnowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:01:
[...]
Nee de 29.4 is wat BT63 meet.
je op 9.4 kw uit…
Hij is weliswaar te klein voor de huidige situatie. Maar de backup helpt je uit de brand.Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:21:
[...]
Ik krijg toch sterk het vermoede dat ik een “te kleine” warmtepomp heb qua vermogen. Deze is 6kw. Echter zie ik dat 6,66 procent van de bedrijfstijd van de warmtepomp ook de bijverwarming aan is geweest…. Is dat niet enorm veel? Ik heb een goed nageisoleerde vrijstaande jaren 30 woning van 208m2 woonoppervlak. Als je volgens de vuistregel 208m2 x 45watt doet komt
je op 9.4 kw uit…
~20% 6,66% van de tijd van het stookseizoen (die minstens 6 maanden duurt) kom je te kort, de overige tijd zit je met een machine die een hoge COP kan draaien en daarbij ook fluisterstil werkt.
Wat helpt is groepen dicht doen die je kunt missen als hij hard moet werken. Vorig jaar bij mij hetzelfde, toen ontstond het idee om zoneregeling erop te gaan zetten.
Ik spreek uit ervaring, want had vorig jaar de AMS 10-6 tijdelijk, omdat de 10-12 levertijd had.
[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 03-12-2023 20:42 ]
Maar uiteindelijk ben je na die tijdelijke van 6 naar de 12 gegaan. Niet liever bij de 6 gebleven dan?Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:37:
[...]
Hij is weliswaar te klein voor de huidige situatie. Maar de backup helpt je uit de brand.
~20% 6,66% van de tijd van het stookseizoen (die minstens 6 maanden duurt) kom je te kort, de overige tijd zit je met een machine die een hoge COP kan draaien en daarbij ook fluisterstil werkt.
Wat helpt is groepen dicht doen die je kunt missen als hij hard moet werken. Vorig jaar bij mij hetzelfde, toen ontstond het idee om zoneregeling erop te gaan zetten.
Ik spreek uit ervaring, want had vorig jaar de AMS 10-6 tijdelijk, omdat de 10-12 levertijd had.
Als ik kijk naar het verbruik van gister en eergisteren dan is dit respectievelijk 55 en 60kw per dag. Is dat niet extreem?
Ik had de 8 wel willen hebben, die past ook op mijn binnenunit.Sunri5e schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:48:
[...]
Maar uiteindelijk ben je na die tijdelijke van 6 naar de 12 gegaan. Niet liever bij de 6 gebleven dan?
Als ik kijk naar het verbruik van gister en eergisteren dan is dit respectievelijk 55 en 60kw per dag. Is dat niet extreem?
De 6 hoorde niet op mijn binnenunit maar dat heeft wel gewerkt. Het zal nooit optimaal geweest zijn maar hij deed het.
Toen zelfs de AMS 10-6 er niet was stookte ik met de backup heater. Het was toen zomertijd gelukkig maar toch, dat SWW vat van 360 liter ging dagelijks op de bijverwarming. Kun jij nagaan hoe blij ik was dat de WP unit er was. Het was dan wel niet de goeie maar het scheelde enorm in de energiekosten!
Waarom het niet goed werkt weet ik ook niet, want volgens mijn installateur zou de RMU meegenomen worden in de berekening. In de praktijk lijkt hij echter puur als thermostaat te werken. Bij mij ging hij namelijk ook uit als Tset bereikt was (of schoot lekker door) en begon dan weer als hij er wat onder zat. Volledig WAR werkt bij mij een stuk prettiger en stabieler.Knowbody schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:19:
[...]
Dat had ik uiteraard wel gelezen en daarom nooit getest.
Maar waarom zou het niet goed kunnen gaan. Het is immers niet een thermostaat met een hysterese maar een voeler die de situatie doorgeeft aan de regeling. De regeling kan vervolgens de sturing (oa berekende Ta) direct herberekenen.
Het zal vooral niet goed gaan als men ook nog eens een setpoint wijzigt. Daarvoor is het inderdaad te traag.
Valt me toch wat tegen.
PS wat is er specifiek aan mijn situatie? Ik heb redelijk de standaard settings aangehouden en mijn setup is kinderlijk simpel.
En wat ik bedoel met jouw situatie is de combinatie van je systeem en je woning. Dat is voor iedereen anders en Nibe zal (op basis van die 40 jaar) voor iets gekozen hebben wat door de bank genomen goed werkt. Mogelijk vooral geënt op de ervaringen in Zweden, maar dan nog. En jouw instellingen zullen, denk ik, bij mij niet hetzelfde resultaat opleveren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dan doet je systeem het supermooi.Henielma schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:14:
[...]
Hier 40 liter seriebuffervat (voor de defrost energie) en 15 m3 plafondverwarming, verder radiatoren. De huidige Tberekent is rond de 31 graden. De Dag COP tot nu toe is hier 3,9 bij een temperatuur Tbuiten van rond de -3 graden.
Hier moet er 40-45 graden gemaakt worden en dat kost nu eenmaal wat extra.
Toch niet ontevreden omdat de eerste twee jaar er nog genoeg duurzame kWh's gesaldeerd mogen worden.
Voordat dit feestje voorbij is zorgen dat er of een paar grotere T33's komen óf een paar geblazen radiatoren zoals Nimib of Jaga maar er is ook nog mooi italiaans spul dat tegen veel redelijkere prijzen wordt verkocht.
@martius ik ben blij dat we geen mix hebben op dit moment en zie een pemanentverschil tussen Ta en Tr van rond de 4-5 graden.martius schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:28:
[...]
We hebben een combi van oude HT radiatoren & vloerverwarming. Deze komen geplitst retour alvorens ze "gezamelijk" naar het in serie geplaatste buffervat (100L) gaan om vervolgens de buiten unit weer in te verdwijnen.
Wat ik zag is dat Tretour radiatoren hoger (+3-5) was dan de Tretour van de vloerverwarming. Mijn conclusie is dan ook dat de doorstroom van de radiatoren hoger is dan die van de vloerverwarming en dus het verschil verklaart.
En toen had ik, hoop ik, een brainwave. De HT radiatoren zijn uitgerust met dito bijpassende HT thermostaat radiator knoppen. Volledig open was vroeger iets van 70-80 graden, waar dat nu de warmte is van Ta en dus vele vele vele malen lager is en dus hoeven ze niet geheel open. En wanneer wel helemaal open zal dat een behoorlijk doorstroom geven, zeker met blokventielen die ook nog op oude CV instelling staan. Met die blokventielen heb ik dan gisteren wel zitten experimeteren maar niet op niveau LT, dus praktisch dicht IMO.
Ik heb ze nu allemaal, 6 stuks, praktisch helemaal dicht gezet. Resultaat qua warmte in de radiator maakt het geen klap uit en het lijkt qua retour wel impact te hebben. De blokventielen staan nu 1 volledig slag open, voorheen 4-5 slagen. Misschien kunnen zelfs nog wel een 0,25-0,5 slag dichter.
Nu alleen wachten op het moment na de defrost en het aanmaken van SWW om te zien of de temperaturen dichter bij elkaar liggen.
De vloerverwarming krijgt overigens 1-1,5L/m afhankelijk van de groep. Helaas geen flowmeters op de radiatoren.
Wel betaalde app, echter zonder geschiedenis. Home Assistant FTW!
[Afbeelding]
Groene vlakke deel is stille stand FYI.
Ik heb de CV stand laten staan omdat de leidingen hier de bottleneck zijn.
Gelukkig heeft ons systeem een naregeling en zorgt de Grundfos Alpha2 voor een constante druk.
Ook staat alles gewoon open hier.
Dit lijkt goed te gaan, zij het met een wat hogere temperatuur vanwege het afgiftevermogen van de 22's en 33's.
In a perfect world....
Een ruimtesensor is de laatste die kan vaststellen dat de temperatuur zakt zeker met trage systemen zoals vloerverwarming.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:29:
Waarom het niet goed werkt weet ik ook niet, want volgens mijn installateur zou de RMU meegenomen worden in de berekening. In de praktijk lijkt hij echter puur als thermostaat te werken. Bij mij ging hij namelijk ook uit als Tset bereikt was (of schoot lekker door) en begon dan weer als hij er wat onder zat. Volledig WAR werkt bij mij een stuk prettiger en stabieler.
En wat ik bedoel met jouw situatie is de combinatie van je systeem en je woning. Dat is voor iedereen anders en Nibe zal (op basis van die 40 jaar) voor iets gekozen hebben wat door de bank genomen goed werkt. Mogelijk vooral geënt op de ervaringen in Zweden, maar dan nog. En jouw instellingen zullen, denk ik, bij mij niet hetzelfde resultaat opleveren.
Volgens mij is dit de volgorde waarin een sensor vaststelt dat de temp afneemt:
1) buitentemperatuur sensor (war). Deze is de eerste. Temp neemt buiten af en voordat binnen de temp afneemt en toert de wp op om het warmteverlies wat ontstaat te compenseren.
2) retourtemp cv water. De vloer neemt meer warmte op vanwege het afkoelen door het hogere warmteverlies agv de lage buitentemp.
3) ruimtesensor (rar): Ruimtetemp neem af omdat de thermische massa van de vloer dit niet kan compenseren (uitmiddelen) doordat de buitentemp gezakt is en het wamrteverlies toeneemt. De vloer is dus al de nodige warmte kwijt voordat de ruimtesensor het vaststel. Gevolg: wp moet inhaalag maken.
Bij WAR kan door zoninstraling er wel teveel energie worden toegevoerd. Dus dan is het wel zaak om dit met een ruimtesensor of op retourtemp te hebben te compenseren. Persoonlijk gebruik ik de instraling juist om warmte te bufferen voor de koudere perioden.
[ Voor 7% gewijzigd door DIY op 03-12-2023 23:05 ]
@Aziraphale bij het aanpassen van de settings meteen maar gekozen voor de stand "radiatoren" waarbij ik denk dat eea nu sneller zal reageren.Aziraphale schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:00:
Het lijkt me dat Nibe niet voor niets aangeeft dat je met vvw de ruimtevoeler niet moet gebruiken. Vloerverwarming is daar gewoon veel te traag voor en jouw situatie te specifiek om daar een complete regeling op te baseren, lijkt me.
Toch wel leuk dit forum, met al jullie gesprekken en input word ik elke dag wel weer wat wijzer.
@DIY het budget voor dit jaar is op en ik wil eerst deze winter doormodderen om te kijken hoe we het redden.DIY schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:00:
[...]
Bestaande bouw is heel lastig om goed te doen. Elk systeem is uniek en daar krijg je als installateur meestal de tijd niet voor, omdat het eenvoudig te duur word.
Het moet echt behagelijk kunnen worden. Werkte je met nachtverlaging? Dat zou het (bij een ouder huis) killer kunmen laten zijn, omdat niet alles in de kamer ol temperatuur is.
Je zou voor een paar fancoils (eventueel uit het buitenland) of Jaga's kunnen kijken om de afgifte te verbeteren, want met zo'n kostbaar systeem moet het wel naar je zin zijn.
Met 50 graden redden we het zeker maar blij word ik er niet van.
Ik had van @verkeerslicht een tip gehad voor fancoils maar daar gaat denk ik wel weer een hogere flow doorheen waar de cv leidingen van uponor 22 hoofdleiding vanaf de cv op zolder naar de knooppunten op de etages en verder via Uponor 15 of 16x2 naar de radiatoren.
Misschien laat ik volgend jaar een 32x3 leggen in de kruipruimte naar de radiatoren op de BG waarna er genoeg flow door fancoils / jaga's heen kan voor een defrost run icm een retour buffer
voorlopig even pas op de plaats
Punt 1 : zolang de buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur neemt de binnentemperatuur als eerste af. We hebben nu een paar dagen een vrijwel constante buitentemperatuur ervaren van rond of onder het vriespunt.DIY schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:52:
[...]
Een ruimtesensor is de laatste die kan vaststellen dat de temperatuur zakt zeker met trage systemen zoals vloerverwarming.
Volgens mij is dit de volgorde waarin een sensor vaststelt dat de temp afneemt:
1) buitentemperatuur sensor (war). Deze is de eerste. Temp neemt buiten af en voordat binnen de temp afneemt en toert de wp op om het warmteverlies wat ontstaat te compenseren.
2) retourtemp cv water. De vloer neemt meer warmte op vanwege het afkoelen door het hogere warmteverlies agv de lage buitentemp.
3) ruimtesensor (rar): Ruimtetemp neem af omdat de thermische massa van de vloer dit niet kan compenseren (uitmiddelen) doordat de buitentemp gezakt is en het wamrteverlies toeneemt. De vloer is dus al de nodige warmte kwijt voordat de ruimtesensor het vaststel. Gevolg: wp moet inhaalag maken.
Bij WAR kan door zoninstraling er wel teveel energie worden toegevoerd. Dus dan is het wel zaak om dit met een ruimtesensor of op retourtemp te hebben te compenseren. Persoonlijk gebruik ik de instraling juist om warmte te bufferen voor de koudere perioden.
Doordat de vloer de lucht blijft naverwarmen vult die steeds aan waardoor het niet zo opvalt, maar de warmteverliezen zijn er niet anders om. De vloer wordt uiteraard kouder, je ziet dat aan de retourtemperatuur die keldert.
Het mooiste zou dan ook zijn om op de retourtemperatuur te sturen. Welk merk doet dat ? Panasonic ? Atlantis ?
@Knowbody stuur me maar een pm, wil daar wel mee aan de slagKnowbody schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:05:
Ik heb nog een aantal SpeedComforts liggen....
@Borisvkr je kunt dan wel veilig met de settings spelen, daar gaat het me omBorisvkr schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:43:
[...]
Ja dat heb ik al getest, een backup maken en terugzetten. Ben alleen bang dat ik met het terugzetten van de backup ook het probleem terugzet, mocht dat toch iets in een configuratie zijn ergens, al dan niet verstopt.
Een beetje beginnersvraag, maar ik loop hier nog mee te stoeien.Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:51:
[...]
Ik heb het nog even voor je opgezocht:
Dit staat in de handleiding SMO40 (installateur).
[Afbeelding]
Als ik in 1.9.4. mijn ruimtesensor uitvink, dan is hij ook de instelling van de binnentemperatuur kwijt.
Moet ik het vinkje laten staan en de factor (staat nu op 2.0) aanpassen?
Dit is de tekst uit de handleiding van de SMO20:
Als de voeler wordt gebruikt om de ruimtetemperatuur in °C te wijzigen en/of om de ruimtetemperatuur te
wijzigen/stabiliseren, moet de voeler worden geactiveerd in menu 1.9.4. Als de ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie te hebben en geen controlerende functie van de kamertemperatuur.
Ik wil hem wel kunnen wijzigen, maar niet stabiliseren. Is dat een optie? Alleen een uitlezing is voor mij ook prima, maar hoe geef ik anders een gewenste temperatuur in? Of is volledig uitschakelen gelijk aan volledig WAR stoken?
Ik ga na de winter ombouwen naar een parallel buffervat en een secundaire CV-pomp. Dat wil ik een vaste instelling (vlakke stooklijn) of volledig WAR, even kijken wat goed werkt in huis. Ik begrijp alleen menu 1.9.4. echter niet helemaal.
Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40