NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 44 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:30

DIY

bioscrasher schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:37:
[...]

@DIY méh, valt tegen, maar ik heb altijd al een voorkeur voor bedraad gehad. Troost: een belkabel met vier aders doet het puik over 20 meter ;)
Wireless doet het niet beter? Jammer. Bedraad is fijn, maar klanten hebben vaak maar 2 draadjes uit de muur steken en willen daar dan dat glimmende dingetje (rmu) hebben hangen, als je dan voldoende hebt aan die 2 draadjes voor de alleen de voeding is natuurlijk wel fijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Sunri5e schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:00:
Gezien de externe retourtemperatuur lijkt het wel of hij iedere dag een run doet. Terwijl hij volgens het menu uitstaat. Of heb ik dat mis?
Ik zie geen temperaturen van >60°C en zoals Format aangeeft staat hij sowieso uitgevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:32
@Sunri5e
Geen leg.run te zien.

Wel iets anders.
Die BT7 meet lager dan BT6. Zit de sensor goed en diep genoeg in het meetpijpje?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 11:37
format5 schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:01:
[...]

Geactiveerd is niet aangevinkt, dus die draait nooit ;)
1 keer per 14 dagen aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 04:01:
@Sunri5e
Geen leg.run te zien.

Wel iets anders.
Die BT7 meet lager dan BT6. Zit de sensor goed en diep genoeg in het meetpijpje?
Dat ga ik straks even checken of die er diep genoeg in zit.

Wat zijn die dagelijkse pieken richting de 55 graden voor een verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:41
@Knowbody Hoe gaat het met aantal defrosts bij jou? Aan deze kant in de afgelopen 12 uur zes maal een defrost gehad.

Is er nog een manier om daar invloed op te hebben mocht dit gedrag afwijken van een standaard?

Update: teruglezend in dit forum lees ik dat het met name de temp range -1 <> +5 invloed heeft op het aantal defrosts vanwege de hoeveelheid vocht in de lucht. Normaal gedrag zeg maar. Boven en onder die range neemt het aantal defrosts af.

[ Voor 36% gewijzigd door martius op 28-11-2023 07:41 ]

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:29:
[...]

Dat ga ik straks even checken of die er diep genoeg in zit.

Wat zijn die dagelijkse pieken richting de 55 graden voor een verschijnsel?
Die pieken komen doordat de driewegklep omloopt naar de stand vloerverwarming. Daarbij komt er eventjes heter water voorbij dat gebruikt was voor het opwarmen van je SWW vat.

Je kunt die start temperatuur verlagen zodat je minder vaak switches hebt en langer gebruik moet maken van de voorraad in je vat.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:37:
@Knowbody Hoe gaat het met aantal defrosts bij jou? Aan deze kant in de afgelopen 12 uur zes maal een defrost gehad.

Is er nog een manier om daar invloed op te hebben mocht dit gedrag afwijken van een standaard?

Update: teruglezend in dit forum lees ik dat het met name de temp range -1 <> +5 invloed heeft op het aantal defrosts vanwege de hoeveelheid vocht in de lucht. Normaal gedrag zeg maar. Boven en onder die range neemt het aantal defrosts af.
Aantal defrost was minimaal bij de rechte en lage stooklijn en wanneer de WP echt aan de bak moet dan treedt het elke 45 minuten op.
Dat is normaal.

Aantal defrost is te beperken door contante een lage warmtevraag. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Hier ook om de 45 minuten een defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

1x per 3 uur een defrost.

Ik heb de indruk dat het snachts beperken dmv de stille modus (35Hz) de warmtevraag uitsmeert (ipv kortere runs op hoger vermogen) waardoor de verdamper minder ver onder het vriespunt word getrokken en deze minder snel invriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:48:

Ik heb de indruk dat het snachts beperken dmv de stille modus (35Hz) de warmtevraag uitsmeert (ipv kortere runs op hoger vermogen) waardoor de verdamper minder ver onder het vriespunt word getrokken en deze minder snel invriest.
Dat zou goed kunnen en de monoblocks hebben al een intelligentere defrost dan de split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

De stilte modus instellen op een max van 35 Hz is wel een goeie inderdaad. Je kunt dat zelfs doen als een vorm van nachtverlaging. De gevraagde temperatuur 7x24 hetzelfde laten maar in de nacht de stille modus gebruiken. Hij zal dan met 35 Hz niet geheel aan de warmtevraag kunnen voldoen maar houdt er toch enige warmte in.

Ook weer zoiets waarmee je mooi kunt customizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:23
Hi,

In onze nieuwbouw woning is een Nibe VVM 225 3x400V warmtepomp geplaatst. Sinds vanochtend last van foutmeldingen 'Temperatuur begrenzer/TB alarm' en 'Hogedruk alarm'. Ook horen we het water erg lopen als de pomp draait.

Duiden deze foutmeldingen icm het water wat we horen lopen met dat het systeem ontlucht moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
PSP123 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:54:
Hi,

In onze nieuwbouw woning is een Nibe VVM 225 3x400V warmtepomp geplaatst. Sinds vanochtend last van foutmeldingen 'Temperatuur begrenzer/TB alarm' en 'Hogedruk alarm'. Ook horen we het water erg lopen als de pomp draait.

Duiden deze foutmeldingen icm het water wat we horen lopen met dat het systeem ontlucht moet worden?
Kan nooit kwaad om te checken.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:24:
Nibe S-series

Update 2.23.4

[Afbeelding]

Zal het dan toch... Eindelijk erkenning voor de bug in cooling mode waarbij de GP12 pomp niet draaide en waardoor dus ook nooit goed de GM konden worden berekend.
Als ik het goed begrijp zijn er dus items bijgekomen in de modbuskoppeling?
Waar kan ik de huidige volledige lijst dan vinden; weet iemand dat? Heeft Nibe dat ergens online staan?

En ik probeer de kamertemperatuur te loggen (met Home Assistant) maar kan nergens vinden hoe (welke modbus parameter) de RMU S40 is uit te lezen. Weet iemand dat?
De sensor van de BT50 is het niet; die is ook niet gemonteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 28-11-2023 18:30 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Hippe Lip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:33:
[...]

Als ik het goed begrijp zijn er dus items bijgekomen in de modbuskoppeling?
Waar kan ik de huidige volledige lijst dan vinden; weet iemand dat? Heeft Nibe dat ergens online staan?

En ik probeer de kamertemperatuur te loggen (met Home Assistant) maar kan nergens vinden hoe (welke modbus parameter) de RMU S40 is uit te lezen. Weet iemand dat?
@Hippe Lip +1 :P

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:35
@Hippe Lip
Ik heb ooit eens een download gemaakt uit mijn S1255 en kreeg een excel met een lijst van ruim 1700 regels met modbus-adressen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGD_dJPnTkZygi0bWLEGSpNj1nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJyObXup12rGf58Id60zRKGe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICSi-6-LGcEcsntVQcmRbAt66VI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NrLccPQD7oa5g29XR27rBU5L.png?f=user_large

Is het trouwens nog gelukt met de pulsetelling (BE6 of BE7)??

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Daar staat alleen DAT het is toegevoegd, maar niet HOE.

Welk modbus-ID is daaraan gelinkt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

jurgen purgen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:38:
@Hippe Lip
Ik heb ooit eens een download gemaakt uit mijn S1255 en kreeg een excel met een lijst van ruim 1700 regels met modbus-adressen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het trouwens nog gelukt met de pulsetelling (BE6 of BE7)??
Ja, die ken ik. Die export heb ik ook eens gemaakt, maar bij die 1700 IDs staat niet wat elk doet, waar die voor staat.

Er staan documenten van Nibe op internet met een lijst modbusregisters, hun namen en IS’s, maar daar staan die nieuwe natuurlijk niet in.
Dáár ben ik nu wel nieuwsgierig naar…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:35
@Hippe Lip

ok duidelijk. k hoop dat je ze snel tegenkomt

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Hier zie je bijvoorbeeld zo’n document, maar daarin staan de nieuwe of gewijzigde registers natuurlijk niet…

https://www.nibe.eu/downl...ies%20EN%20M12676EN-1.pdf

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius

Programma voor vannacht aangepast met stille stand en dezelfde nachtverlaging. Benieuwd wat morgenochtend de temperaturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 21:20
Heeft iemand hier een Jaga radiator icm met zijn warmtepomp?

Ik heb een in de badkamer en haal een ruimtetemperatuur van 19C

Ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn van een radiatorventilator, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

-jann schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:01:
Heeft iemand hier een Jaga radiator icm met zijn warmtepomp?

Ik heb een in de badkamer en haal een ruimtetemperatuur van 19C

Ik ben benieuwd wat het effect gaat zijn van een radiatorventilator, iemand hier ervaring mee?
Wat voor radiator heb je daar nu? Als het een platenradiator is (bijvoorbeeld type T22) dan kun je beginnen met zo’n ventilator, een Speed Comfort. Dat is een stuk eenvoudiger en goedkoper en komt een heel eind in de effectiviteit van een Jaga.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-06 21:20
Hippe Lip schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:29:
[...]

Wat voor radiator heb je daar nu? Als het een platenradiator is (bijvoorbeeld type T22) dan kun je beginnen met zo’n ventilator, een Speed Comfort. Dat is een stuk eenvoudiger en goedkoper en komt een heel eind in de effectiviteit van een Jaga.
Een Jaga Strada T20 heb ik momenteel hangen, een vrij dikke (volgens mij 2x zo dik als standaard) ivm te weinig vermogen (hij kon niet breder)

Enige wat hier nog op ontbreekt is de hybrid optie, de ventilatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Help~!!

Ik maak mij zorgen dat de warmtepomp niet goed staat ingesteld of mogelijk toch iets verkeerd geconfigureerd, al kan ik na al deze super nuttige info het helaas niet herleiden. Ook de installateur heeft geen directe goede aanwijzing.

Nu het buiten 2-3 graden is stookt de warmtepomp absoluut niet wat de stooklijn en daarmee de berekende aanvoertemperatuur zou moeten geven van 31-32 graden.

Onderstaande wat informatie:
Offset 0, curve 5:

Nibe AMS10-6 met een SMO S40

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQPYAIEGrWfWXWAfWdffxVmeFBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aHEGj4FqmzdhHOiFKMwRexTj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrXtLslAT4xajOaMVZ04ruSNpQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p7e4EZT2nRH83bMf1axxSREj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3P5fvr9s4JLSyhQIJRhuPscdIag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AhvGtN1Fveexj9LzAz8A4Llt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tWbiiYktv7j7wkrFeLO3MNoceo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0jZkGtnr97ZG9lfisUX9Apbg.png?f=user_large

Ik krijg de woning helaas niet warmer dan 20 graden momenteel :(

Andere instellingen als stillestand of weer regeling staan uit.

Contact met de installateur gehad, deze is van mening dat de warmtepomp nog genoeg kracht zou moeten hebben. Helaas heb ik geen idee waarom BT25 niet hoger dan 26 graden kan komen..

Wel heb ik een naregeling gebouwd, hier zie ik druk op de flowmeter staan. Dit zou echter niet de lage BT25 moeten verklaren mijn inziens..

Kan iemand mij s.v.p. helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Forceliz je hebt een grote delta T van bijna 4. Deze hoort 2.5 a 3 te zijn.

-je naregeling kan de flow teveel beperken waardoor het water te ver afkoelt.
- minimum flow van de pomp verhogen zodat de delta T zakt. De aanvoer zal dan op termijn ook toenemen tot de berekemde temp.
- knijp je de groepen niet te ver wasrdoor er niet voldoende flow is? Hoeveel L/m gaat er door de groepen? De flowmeters geven dat aan.

Persoonlijk zou ik de naregeling van de woonruimtes er tijdelijk afgooien om te zien of je systeem zich stabiliseert en de aanvoertemp omhoog gaat (dit duurt een tijd, want de vloer moet opwarmen).

Ps: wel beetje prinsesje als 20°C niet afdoende is _O-

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 28-11-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
DIY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:16:

- minimum flow van de pomp verhogen zodat de delta T zakt. De aanvoer zal dan op termijn ook toenemen tot de berekemde temp.
- knijp je de groepen niet te ver wasrdoor er niet voldoende flow is? Hoeveel L/m gaat er door de groepen? De flowmeters geven dat aan.

Persoonlijk zou ik de naregeling van de woonruimtes er tijdelijk afgooien om te zien of je systeem zich stabiliseert en de aanvoertemp omhoog gaat (dit duurt een tijd, want de vloer moet opwarmen).

Dat van die groepen kan echt dag-en-nacht verschil geven. Hier laatst ook alles van de vloerverwarming volledig opgegooid aangezien de deltaT tussen aanvoer en retour veel te groot was, gemiddeld 10 graden. Na volledig open gegooid te en schommelt deze nu tussen de 4-8 graden. Fine tunen staat nog op het lijstje

Die BT50, moet die geen waarde geven @DIY

[ Voor 4% gewijzigd door martius op 28-11-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Forceliz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:56:
Help~!!

....

Kan iemand mij s.v.p. helpen?
De bijverwarming wordt aangestuurd want staat actief. Maar staat die ook echt aan? Gaat er ook echt 9 kW je systeem in ?

Je hebt in deze omstandigheden echt even hulp uit de backup nodig om weg te komen van die 22 graden.

Check bijvoorbeeld eerst je stroomverbruik of die aan staat!
Wellicht staat de backup heater op een veel te lage temperatuur ingesteld, daar zit een thermische thermostaat op. Je herkent dat aan aan/uit gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online

Hahaha , ja ik heb 2 princessen hier ;) Het was toch de naregeling... Ik denk dat het in de NC thermostaten zit.. degeen die NO zijn staan momenteel nog open.

@Knowbody als ik de hoofdgroep uitlees denk ik dat hij wel zo'n +/- 800 watt gebruikt ja.. de waardes van 9 KW enz. kloppen voor geen meter nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Forceliz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:59:
[...]

Hahaha , ja ik heb 2 princessen hier ;) Het was toch de naregeling... Ik denk dat het in de NC thermostaten zit.. degeen die NO zijn staan momenteel nog open.

@Knowbody als ik de hoofdgroep uitlees denk ik dat hij wel zo'n +/- 800 watt gebruikt ja.. de waardes van 9 KW enz. kloppen voor geen meter nee.
Dat verklaart wel veel. Die backup heb je nu even nodig om vooruit te komen maar als die 9 kW er niet ingaat dan komt die 22 graden retourtemperatuur ook niet omhoog en ga je nooit je gewenste aanvoertemperatuur halen!

Zorg dat die backup "stroomvreter" het even een halve dag gaat doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

martius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:51:
Die BT50, moet die geen waarde geven @DIY
Alleen als de (BT50) sensor is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online
DIY schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:20:
[...]

Alleen als de (BT50) sensor is aangesloten.
Die gebruik ik inderdaad niet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online

Hi @DIY ,

Ik heb de minimale pomp snelheid nu tijdelijk op 50% ingesteld, is dat iets wat je permanent zou adviseren of om even de gab te herstellen?

De kranen heb ik wat strakker aangedraaid op de vloerverdeler, dit zijn NO en NC kranen gecombineerd.. De meters gaven tussen de 1 ~1,5 bar aan maar ik zou nog ene poging tot waterzijdig inregelen.

Wat adviseer je? Denk je dat er veel problemen met de kraantjes ontstaan? Het eraf halen gaat vrij lastig met de beperkte ruimte in de technische ruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Forceliz Welke naregeling heb je?

En kan de mix van NO en NC-ventielen (motoren) je niet de das omdoen? Dat ze bijvoorbeeld net verkeerdom reageren?

De suggestie van @DIY hierboven lijkt in dat opzicht zinvol. De motoren van de woonruimte er even (2 dagen?) af laten om te zien of het daar warmer wordt. Je WP kan zijn warmte kennelijk niet kwijt.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Hippe Lip schreef op woensdag 29 november 2023 @ 01:46:

En kan de mix van NO en NC-ventielen (motoren) je niet de das omdoen? Dat ze bijvoorbeeld net verkeerdom reageren?

De suggestie van @DIY hierboven lijkt in dat opzicht zinvol. De motoren van de woonruimte er even (2 dagen?) af laten om te zien of het daar warmer wordt. Je WP kan zijn warmte kennelijk niet kwijt.
Het is slim om op de groep die eigenlijk altijd open staat (woonkamer meestal) geen of NO thermische motoren te zetten. Dat kan hier dus bewust gekozen zijn.

Zoneregeling buitenspel zetten om de boel weer maar eens goed ingeregeld te krijgen is wel een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Forceliz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:52:
[...]
Hi @DIY ,

Ik heb de minimale pomp snelheid nu tijdelijk op 50% ingesteld, is dat iets wat je permanent zou adviseren of om even de gab te herstellen?

De kranen heb ik wat strakker aangedraaid op de vloerverdeler, dit zijn NO en NC kranen gecombineerd.. De meters gaven tussen de 1 ~1,5 bar aan maar ik zou nog een poging tot waterzijdig inregelen.

Wat adviseer je? Denk je dat er veel problemen met de kraantjes ontstaan? Het eraf halen gaat vrij lastig met de beperkte ruimte in de technische ruimte :)
De pompsnelheid bedoelde ik tijdelijk, als je het debiet kan verhogen door bv motoren te verwijderen of andere oorzaken van hoge weerstand weg te nemen. Als de flow dan toch te laag blijft inderdaad de minimale pompsnelheid op een hogere stand laten staan.

Debietmeters geven de flow in L/min aan. Vanwege de delta T denk ik dat 1-1.5 L/min bij jou te weinig is.

De kraantjes staan open als het pennetje niet ingedrukt word. Strakker draaien zou dus avarechts werken. Als je de motoren niet kan verwijderen is het uitzoeken waarom ze worden dichtgestuurd en dat oplossen. Desnoods het setpoint van de naregeling tijdelijk maximaal verhogen zodat alle groepen altijd open blijven. Dan wel even visueel bevestigen dat daadwerkelijk volledig open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martius
martius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:18:
[...]

Programma voor vannacht aangepast met stille stand en dezelfde nachtverlaging. Benieuwd wat morgenochtend de temperaturen zijn.
Temperaturen waren prima, 3 defrosts echter denk dat ik programma verkeerd had staan, aanpassing gedaan en nu wachten op morgenvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Sunri5e schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:00:
Ik heb een vraag over de legionella run. Ik vraag mij namelijk af of deze het wel (goed) doet bij mij.

Periodieke toename staat uit lijkt het:
[Afbeelding]

Berekende aanvoertemperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

Externe aanvoertemperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

Externe retour temperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

Warm tapwater verwarmen:
[Afbeelding]

Warm tapwater boven:
[Afbeelding]

Gezien de externe retourtemperatuur lijkt het wel of hij iedere dag een run doet. Terwijl hij volgens het menu uitstaat. Of heb ik dat mis?
Ik heb gister mijn legionellarun aangezet omdat deze dus uit stond. Maar volgens mij gaat het niet helemaal goed….

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgT9dcJtdrcndt_JWO0dXCR1-So=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFlIYs1mLgur1ap5eZ9XwR8i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:28:
[...]

Ik heb gister mijn legionellarun aangezet omdat deze dus uit stond. Maar volgens mij gaat het niet helemaal goed….

[Afbeelding]
Meest voorkomende fouten:

-De automaat staat uit (bij de heater en/of in de meterkast)
-Verkeerde momenten geprogrammeerd. Beste moment voor een legionella run is de zaterdagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:30:
[...]

Meest voorkomende fouten:

-De automaat staat uit (bij de heater en/of in de meterkast)
-Verkeerde momenten geprogrammeerd. Beste moment voor een legionella run is de zaterdagmiddag.
Gaat dat verschil maken als ik hem op de zaterdagmiddag zet? En dan om welk tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:58:
[...]

Gaat dat verschil maken als ik hem op de zaterdagmiddag zet? En dan om welk tijdstip?
Uiteraard maakt dat voor de werking niets uit.

De middag is het beste qua temperatuur en de zaterdag is de kans op teveel aan stroom groter dan door de weeks, waarmee je het net weer wat helpt.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 29-11-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:02:
[...]

Uiteraard maakt dat voor de werking niets uit.

De middag is het beste qua temperatuur en de zaterdag is de kans op teveel aan stroom groter dan door de weeks, waarmee je het net weer wat helpt.
Oké thnx! Het vreemde is dat ik de foutmelding die maar blijft komen niet terug kijk te zien in de grafieken. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOe4CwW_Az7S3YfoOLAiKOD0DQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2wsJsloRoURfMwrZgyxDJQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ImrWBxYelxSuWW60QnUL2-iC4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtJY9fmgMsWULTweXc8RmCHs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA0lqz_lKgFAHmSfH8kWxB7F3zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eeYneShIdSBb74aKi7dQOsB.jpg?f=fotoalbum_large

Hij lijkt de 60 graden plus direct bij de eerste keer gehaald te hebben. Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-06 19:58
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:12:
[...]

Oké thnx! Het vreemde is dat ik de foutmelding die maar blijft komen niet terug kijk te zien in de grafieken. Zie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij lijkt de 60 graden plus direct bij de eerste keer gehaald te hebben. Of zie ik het verkeerd?
Het gaat om de temperatuur gemeten op BT6, die is nog niet boven de 60 graden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sunri5e schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Krijg je de melding ook met de setting op 55 graden ?

Mogelijk staat de interne themostaat van de heater niet hoog genoeg om überhaupt 60 graden SWW water te krijgen. Daarvoor moet de thermostaat 80 graden toestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online

Ik gebruik een ESPHome board als relais voor losse valves van Ali 8) Deze gecombineerd met virtuele thermostaten binnen Home Assistant.. althans dit is het plan O-) Nu de weerstand vinden, @DIY had toch gelijk dat hier de bottelneck momenteel zit. Momenteel heb ik nog geen idee of het aan de NO of NC kranen ligt, heb er nu wel 4 af geschroeft en de flow op 2L/min gezet beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Forceliz
Misschien lichtjes off-topic: Is er een verschil tussen de flow met de motoren helemaal open en de flow met motoren eraf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online
Hermarcel schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:59:
[...]

Misschien lichtjes off-topic: Is er een verschil tussen de flow met de motoren helemaal open en de flow met motoren eraf?
Daar ben ik nu mee bezig te onderzoeken, de motoren eraf is helaas niet heel makkelijk. Door de beperking aan ruimte draai je ze er niet makkelijk af. Vandaar dat ik het probleem probeer te elimineren met steeds enkele er af te halen om tot een ideale stooklijn te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:34

door bovenstaande post even gekeken hoe het er bij ons uitziet. met een delta T van 6 graden toch ruim boven deze suggestie.... vreemde is dat de gewenste aanvoer temperatuur 26 graden is en de werkelijke aanvoer 29 graden. Daarnaast draait de pomp ook op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTOQ7Lymf08u_qkqOUSw6I_O1Uo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NJ0rqgkRn0UMxgDBvaIMMJo4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QqWuWqzyFwWviOMZRMECV5qaiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOQeiA1HI7ZPkpOX9mNFBc3V.png?f=user_large

Dus systeem lijkt harder te willen drukken maar de warmte niet goed kwijt te kunnen. Heb ik dat dan goed begrepen? Er staan 3 groepen open en verder heeft het systeem een 100L buffervat, dus op zich kan het systeem warmte kwijt... wat gaat hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Forceliz schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:31:
[...] heb er nu wel 4 af geschroeft en de flow op 2L/min gezet beneden.
@Forceliz
Als de flow te hoog is kan-ie zijn warmte ook minder goed kwijt, he. Dan is er te weinig tijd om de warmte over te dragen!

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
[...]

Besteldatum, 13-09-2023.
Leverdatum, 22-09-2023

Nibe S735 Ventilatiewarmtepomp in combinatie met een SAM S42 module voor verwarmen binnenkomende lucht (tbv balansventilatie).

Hoe ik beide toestellen moet combineren is nog even de vraag, maar aangezien ze zoveel eerder geleverd zijn als verwacht kan ik daar nog even over nadenken.

[Afbeelding]
Inmiddels alles geïnstalleerd en draaiend.

Warmtapwater perfect, tank van 54 graden.
We proberen nu het huis te verwarmen. Op het moment is het 8 graden in huis, en de VWP moet dus flink aan de bak.
Ventilatiekanalen zijn aangesloten (naar binnen/buiten) en de inkomende lucht zou dus moeten worden verwarmd door de S42.
Bijverwarming van 9KW ook aan.

Echter, het wordt niet warm. Na een half uurtje buffelen schiet de storing erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF3cbEZqKuAtLNcU-k04C-tYe1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwfbLj8HKdlXicKRtQa3Pw1v.jpg?f=fotoalbum_large

GP6 is de circulatiepomp op de SAM S42 unit.
Inmiddels alles al 100x ontlucht, bijgevuld etc etc.

Iemand nog een idee?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Hippe Lip schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:52:
[...]

@Forceliz
Als de flow te hoog is kan-ie zijn warmte ook minder goed kwijt, he. Dan is er te weinig tijd om de warmte over te dragen!
Je hebt gelijk, maar dat is het andere uiterste..
De aanvoertemperatuur zal dan (eerst) stijgen, omdat de retour hoger is. In dit geval is dat wenselijk, omdat de retour en aanvoer te laag liggen. Ter vergelijk: Ik heb ook (gemiddeld) een flow van 2L per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

HiBe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:21:
[...]

door bovenstaande post even gekeken hoe het er bij ons uitziet. met een delta T van 6 graden toch ruim boven deze suggestie.... vreemde is dat de gewenste aanvoer temperatuur 26 graden is en de werkelijke aanvoer 29 graden. Daarnaast draait de pomp ook op 100%.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus systeem lijkt harder te willen drukken maar de warmte niet goed kwijt te kunnen. Heb ik dat dan goed begrepen? Er staan 3 groepen open en verder heeft het systeem een 100L buffervat, dus op zich kan het systeem warmte kwijt... wat gaat hier fout?
Dit is een momentopname, dus er hoeft niet fout te zijn. Met alleen deze cijfers valt er m.i. weinig van te zeggen.
- wat zijn de GM op dat moment?
- heb je net sww gemaakt?
- heb je net een defrost gehad?
- is er spake van nachtverlaging?
- heb je naregeling die de boel beinvloed?
- heb je een serieel of parallel buffervat?
- 3 open groepen lijkt mij weinig om veel vermogen in kwijt te kunnen, dus dan kan de aanvoer flink oplopen.
- waarom staat de pomp op 100% bij maar 3 groepen? Doet de wp dit of heb je het handmatig ingesteld?
- wat is de flow door de groepen?

Je hoeft dit niet allemaal op het forum te gooien, maar het is wel handig om af te pellen wat de situatie is en of het beter kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Hippe Lip schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:52:
[...]

@Forceliz
Dat geldt niet echt bij warmtepompen maar meer bij HTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Sjoerdfoto schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:09:
[...]

Inmiddels alles geïnstalleerd en draaiend.

Warmtapwater perfect, tank van 54 graden.
We proberen nu het huis te verwarmen. Op het moment is het 8 graden in huis, en de VWP moet dus flink aan de bak.
Ventilatiekanalen zijn aangesloten (naar binnen/buiten) en de inkomende lucht zou dus moeten worden verwarmd door de S42.
Bijverwarming van 9KW ook aan.

Echter, het wordt niet warm. Na een half uurtje buffelen schiet de storing erin:

[Afbeelding]

GP6 is de circulatiepomp op de SAM S42 unit.
Inmiddels alles al 100x ontlucht, bijgevuld etc etc.

Iemand nog een idee?
Ja. Het idee is dat je een koud huis eerst warm stookt. Niet met de warmtepomp!

De warmtepomp heeft een retourtemperatuur nodig van 21 graden voor succesvolle defrosts. Kortom op handmatig zetten en alleen op bijverwarming. Een paar dagen volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:37
Vandaag de nieuwe update geïnstalleerd op de smo s40 (icm f2120-16). Het lijkt er op dat de smo nu telkens herstart als de HA integratie om info polt (ophaalt).

Hebben meer mensen hier last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@_NvS_ is onlangs gemeld, dacht dat het verholpen was? Anders even het topic vanaf de melding van @ReLight doorspitten
ReLight schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:43:
[...]

SMO s40 ÷ S2125-8 hier die blijft rebooten na deze update. Tijd loopt achter na update, springt dan op 00:00 op de s40 display en dan een reboot.

Iemand anders ook of wel OK?

[ Voor 17% gewijzigd door DIY op 29-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:47:
[...]

Ja. Het idee is dat je een koud huis eerst warm stookt. Niet met de warmtepomp!

De warmtepomp heeft een retourtemperatuur nodig van 21 graden voor succesvolle defrosts. Kortom op handmatig zetten en alleen op bijverwarming. Een paar dagen volhouden.
@Knowbody Tussen ale nadelen van ons systeem met een te grote warmtepomp met parallel buffervat dan wel weer een voordeeltje: power genoeg om het vat op te stoken én de defrosts te doen 8)7

Vandaag gedroeg de dame zich: tot nu toe bezig met de 8e run en slechts één defrost.
Verbruik tot aan nu: 16kWh.
Toch snap ik niet waarom de kamerthermostaat in één keer 7 graden aangaf - het was echt boven de 18 graden - en waarom de Nibe niet luistert naar de maximale temperatuur van 45 graden die ik heb ingesteld en gewoon piekt op 50 graden.

ook heeft onze dochter last van de zoem van de potente Nibe OEM Grundfos pomp. Daar moet ik waarschijnlijk nog een leidingdemper tussen zetten want buiten is het naast de machine belachelijk stil _/-\o_

Vandaag lijkt alles te stabiliseren nu ik een keer vergeten ben de dagtemperatuur naar 21 graden te zetten (stond nog steeds op nacht met 19 graden).

Onderstaand de curve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXjkyGmZzj1B3biV7qyVcWfcrWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPx39z7wcEp0GuCVaHaZWQxn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:46:
[...]

Dat geldt niet echt bij warmtepompen maar meer bij HTV.
@Knowbody Toch is precies dát wat er aanvankelijk mis ging hier in huis. Pas bij het verlagen van de flow kwam de boel op temperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 20:24
@bioscrasher
Hoe krijg je het voor elkaar?
Mijn F 2440 8 kW doet het volgende de laaste 24 uur.
Ontdooien om de 3 kwartier tot een uur ?!?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv6_0TxDSKiXxuc4gxE4gpVUzWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCg8zJdlLqTmkeLfOhnPtTjQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjfS9-UGpJf3e6qBtRm5PWMme5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abGQe2H1zg5NROoURrbnrXUN.png?f=fotoalbum_large

Normaal??

[ Voor 77% gewijzigd door pbleijsw op 29-11-2023 22:14 . Reden: aangepaste foto ]

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

@pbleijsw je grafiek is van een anderedag?

het aantal defrosts vandaag is niet gek, maar valt te verminderen.
Je hebt nog aardig wat tijd tussen de runs. Je zou die dus kunnen verlengen en zo het piekvermogen verlagen. Dat scheelt defrosts. Zo weinig als bioscrasher red je alleen met een fors overbemeten warmtepomp, maar die klaagden afgelopen maand over de korte runs :+

Opties:
- compressorcurve aanpassen (smo 20 en 40)
- stille modus inschakelen en de compressor op bv 35 of 45Hz begrenzen
- stooklijn verlagen zodat het setpoint net niet/wel word gehaald.

[ Voor 28% gewijzigd door DIY op 29-11-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Foto aangepast

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
Vanmiddag DOT aangepast van 5 graden naar 10 graden. waarvoor dient die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
SMO 40
compressorcurve nu op auto.
wat zou dan een betere instelling zijn?
lager stooklijn geprobeerd maar dan kom ik niet aan de gewenst kamertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online

Hi @DIY ,

Helaas.. het bleek toch niet de naregeling te zijn :'( Alle motoren eraf gehaald, 2 liter flow ingesteld maar alsnog blijft de woning koud.

Ik heb stiekem het idee dat de bijregelaar niet doet wat hij moet doen en dat de SMO hem wel verwacht. Voor nu even gedeactiveerd en de weerregeling ingeschakeld om te kijken of er dan meer warmte vrij gaat komen in de aanvoer temperatuur.

Heeft iemand nog ideeen?

Dank alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

pbleijsw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:51:
@bioscrasher
Hoe krijg je het voor elkaar?
Mijn F 2440 8 kW doet het volgende de laaste 24 uur.
Ontdooien om de 3 kwartier tot een uur ?!?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Normaal??
@pbleijsw @DIY ik vermoed dat de lap aan verdamperoppervlak van onze F2120-16 hier zeker aan bijdraagt.
Onze machine draait maar weining op echt hoogbtoerental en het buffervat zorgt a) voor langere runs en b) voor langere pauzes waarin de Nibe zijn condensor kan ontdooien met de buitenlucht.

Gecombineerd met slechts 20 kWh verbruik vandaag en traditionele radiatoren denk ik niet dat we mogen klagen.

Ook bij -10 en bij het versneld opstoken van ons huis verwacht ik geen problemen.

• peer10
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:13
Vraagje ik heb een Nibe ams 10-12 samen met een shb-10, alles is aangesloten op 3 fase. Onze hoofdzekering is ook 3x 25a .
Nu valt mij op via homewizard dat er maar 1 fase gebruikt wordt door de pomp is dat normaal? Ons verbruik gisteren was 60kw. Zou verwachten dat het verdeeld wordt over 3 fases maar blijkt niet te zijn.

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:37
DIY schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:06:
@_NvS_ is onlangs gemeld, dacht dat het verholpen was? Anders even het topic vanaf de melding van @ReLight doorspitten

[...]
Bedankt voor de link, ik lees het topic trouw mee en blijf redelijk bij, toch komt er blijkbaar zoveel info langs dat niet alles blijft hangen 😂
Sterker nog nu ik aant typen ben bedenk ik dat ik toen de update wellicht er voor heb uitgesteld 🙈

Maar goed even kijken wat nu handig is voor mij, het is irritant nu het weer een beetje interessant wordt om er naar te kijken dat het stuk is.

Vorig jaar is er ook over gesproken en ik zag het gister ook weer, ontdooien met sww is dat nog te beïnvloeden? Was erg vochtig en rond vriespunt maar met een 200 liter buffervat hoop ik toch dat hij van het warm water zou kunnen afblijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
peer10 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 00:35:
Vraagje ik heb een Nibe ams 10-12 samen met een shb-10, alles is aangesloten op 3 fase. Onze hoofdzekering is ook 3x 25a .
Nu valt mij op via homewizard dat er maar 1 fase gebruikt wordt door de pomp is dat normaal? Ons verbruik gisteren was 60kw. Zou verwachten dat het verdeeld wordt over 3 fases maar blijkt niet te zijn.
De AMS 10-12 heb ik ook en loopt op 1 fase. Dat is dus gewoon goed.

De 9 kW heater in de SHB loopt op 3 fase. Die meet je niet apart denk ik (ik ook niet)

Die 60 kWh....
Laat even weten wat het vandaag wordt!

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2023 08:02 ]

• Peer18
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-03-2024
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:51:
[...]

De AMS 10-12 heb ik ook en loopt op 1 fase. Dat is dus gewoon goed.

De 9 kW heater in de SHB loopt op 3 fase. Die meet je niet apart denk ik (ik ook niet)

Die 60 kWh....
Laat even weten wat het vandaag wordt!
Bedankt, goed om te weten

Zit om 10:00 al op 32 kw

Voorheen gebruikte we bijvoorbeeld in de maand januari 280m3 gas x 9,27 = 2596 /31 = 83kw vraag per dag. Snap niet zo goed waarom we nu zoveel stroom verbruiken

• Knowbody
Peer18 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:11:
[...]

Bedankt, goed om te weten

Zit om 10:00 al op 32 kw

Voorheen gebruikte we bijvoorbeeld in de maand januari 280m3 gas x 9,27 = 2596 /31 = 83kw vraag per dag. Snap niet zo goed waarom we nu zoveel stroom verbruiken
Oh daar kun je het niet mee vergelijken. Gas is constant van warmte inhoud, de buitenlucht niet.

Het kan helpen om de gevraagde temperatuur of de stooklijn iets te verlagen.

Als de graadminuten ver achter beginnen te lopen en de backup heater staat geblokkeerd dan stopt de telling bij bijvoorbeeld -459 GM

Maar omdat de gewenste temperatuur niet wordt gehaald gaat de berekende temperatuur steeds verder omhoog!
De warmtepomp werkt als een dolle en heeft dan ongeveer elke 45 minuten een defrost.

Het kan zijn dat de volgende dag geprofiteerd wordt van de energie die er de vorige dag in is gepompt (maar dat ijlt na, beton is traag). Het kan ook zijn dat de volgende dag de buitentemperatuur flink hoger is, dan ben je er ook mee weggekomen.

Nu is het vandaag net zo koud als gisteren, rond of onder het vriespunt. Best spannend of er verschil is.

Als je de graadminuten even op -60 zet met de hand, kan het zijn dat hem uit die cyclus haalt.

[ Voor 42% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2023 12:04 ]

• Knowbody
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2023 12:02 ]

• martius
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:56:
[...]

Oh daar kun je het niet mee vergelijken. Gas is constant van warmte inhoud, de buitenlucht niet.

Het kan helpen om de gevraagde temperatuur of de stooklijn iets te verlagen.

Als de graadminuten ver achter beginnen te lopen en de backup heater staat geblokkeerd dan stopt de telling bij bijvoorbeeld -459 GM

Maar omdat de gewenste temperatuur niet wordt gehaald gaat de berekende temperatuur steeds verder omhoog!
De warmtepomp werkt als een dolle en heeft dan ongeveer elke 45 minuten een defrost.

Het kan zijn dat de volgende dag geprofiteerd wordt van de energie die er de vorige dag in is gepompt (maar dat ijlt na, beton is traag). Het kan ook zijn dat de volgende dag de buitentemperatuur flink hoger is, dan ben je er ook mee weggekomen.

Nu is het vandaag net zo koud als gisteren, rond of onder het vriespunt. Best spannend of er verschil is.

Als je de graadminuten even op -60 zet met de hand, kan het zijn dat hem uit die cyclus haalt.
Zoiets als onderstaande krijg je dan denk ik, of niet @Knowbody

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnzGdX3YBA492H4-HnBu_hDbMlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awVPflRXBXYLwnNXXrCmwG8K.jpg?f=fotoalbum_large

Had jij niet de DM naar -1500 gezet om deze reden?

• Knowbody
martius schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:12:
[...]

Zoiets als onderstaande krijg je dan denk ik, of niet @Knowbody

[Afbeelding]

Had jij niet de DM naar -1500 gezet om deze reden?
Hij krijgt ze nog wel weer redelijk weggewerkt dus zover ik het zie prima toch?

Ik had een andere reden die 1500.
Zoals al eerder gezegd ben ik nu bezig met een ander experiment. Ervaren wat Nibe bedoelt met slimme thermostaat ;)

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:40
We hebben nu bijna 7 jaar een AMS 10-12 met een ACVM270. Installatie is gedaan tijdens nieuwbouw. Beneden hebben we vloerverwarming, boven hebben we convectoren op elke slaapkamer. Installatie ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oowtykP9BC5FHVBoHp_TaU0J4UQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VknFAi8hqHdm2No1Zy17kNgb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb me er nooit in verdiept omdat ik niet echt blij was met de herrie, en ook het gejank wat de ventilator maakte voordat de compressor begon te draaien. Dit heb ik 3 weken geleden opgelost door de stille modus te activeren. Ventilatorsnelheid is nu 3 i.p.v. 4 en het gejank is helemaal verdwenen. Heel erg fijn en nu ben ik dit topic vanaf het begin aan het lezen (ben nu op pagina 108) en heb door dat alles met graadminuten werkt. De stooklijn staat sinds eergister op 4 zonder verschuiving (voorheen was het 2 + 6 verschuiving) en het huis blijft aangenaam warm, ook met een koude nacht. Afgelopen weken werkte hij de graadminuten netjes weg vanaf -60 op 25hz. Vanmorgen stond deze op -294 en nu 5 uur verder staat hij op -240. Compressor nu rond de 40hz, vanmorgen richting de 60hz. Volgens eerdere reacties zou dit prima moeten zijn (de graadminuten).

Wat mij opvalt is dat de buitenkant van de unit bedekt wordt met "sneeuw" waardoor er geen lucht meer doorheen gaat. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQdXeqVaS1JmKJaQeSWWAUrXfz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4hnSvr6U5cGYRHeytFuwuko.jpg?f=fotoalbum_large

Dit wordt opgelost tijdens het ontdooien en gaat ie weer vrolijk verder. Dit is normaal gedrag voor een warmtepomp, toch?
Het enige probleem is dat als onze kinderen achter elkaar douchen, dat het water snel opraakt. Water wordt verwarmd tot 55 graden (al aardig verhoogd) en begint bij 48 graden op te warmen. Wat er gebeurt is dat de buitenunit dan weer vol met sneeuw/ijs zit, eerst moet ontdooien en het dan niet meer bijtrekt. Warm water raakt op. Graadminuten worden niet lager (meer negatief) waardoor de bijverwarming niet aanslaat. Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan oplossen zodat er altijd warm water is. Hoe krijg ik de bijverwarming aan als het water bijvoorbeeld onder de 35 graden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DmC1982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:24:
We hebben nu bijna 7 jaar een AMS 10-12 met een ACVM270. Installatie is gedaan tijdens nieuwbouw. Beneden hebben we vloerverwarming, boven hebben we convectoren op elke slaapkamer. Installatie ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Ik heb me er nooit in verdiept omdat ik niet echt blij was met de herrie, en ook het gejank wat de ventilator maakte voordat de compressor begon te draaien. Dit heb ik 3 weken geleden opgelost door de stille modus te activeren. Ventilatorsnelheid is nu 3 i.p.v. 4 en het gejank is helemaal verdwenen. Heel erg fijn en nu ben ik dit topic vanaf het begin aan het lezen (ben nu op pagina 108) en heb door dat alles met graadminuten werkt. De stooklijn heb ik sinds eergister op 4 zonder verschuiving en het huis blijft aangenaam warm, ook met een koude nacht. Afgelopen weken werkte hij de graadminuten netjes weg vanaf -60 op 25hz. Vanmorgen stond deze op -294 en nu 5 uur verder staat hij op -240. Compressor nu rond de 40hz, vanmorgen richting de 60hz.

Wat mij opvalt is dat de buitenkant van de unit bedenkt wordt met "sneeuw" waardoor er geen lucht meer doorheen gaat. Zie:

[Afbeelding]

Dit wordt opgelost tijdens het ontdooien en gaat ie weer vrolijk verder. Dit is normaal gedrag voor een warmtepomp, toch?
Het enige probleem is dat als onze kinderen achter elkaar douchen, dat het water snel opraakt. Water wordt verwarmd tot 55 graden (al aardig verhoogd) en begint bij 48 graden op te warmen. Wat er gebeurt is dat de buitenunit dan weer vol met sneeuw/ijs zit, eerst moet ontdooien en het dan niet meer bijtrekt. Warm water raakt op. Graadminuten worden niet lager (meer negatief) waardoor de bijverwarming niet aanslaat. Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan oplossen zodat er altijd warm water is. Hoe krijg ik de bijverwarming aan als het water bijvoorbeeld onder de 35 graden is?
Mooi verhaal en nette installatie.

Bevriezen en ontdooien hoort bij de luchtbron warmtepomp.
De boiler tbv douche heeft niet zoveel inhoud voor tegelijk douchen. Een douche spaarkop kan het verschil maken, en gedrag. Maar goed, ik sta ook graag langer onder de douche dan absoluut nodig, dus ;)

Ik heb zo geen kant en klaar idee hoe je de boiler weer sneller op temperatuur krijgt. Je kunt spelen met de prioriteit (tijdsduur).
Daarnaast kun je de relatieve graadminuten vanaf wanneer de bijverwarming mag inkomen voor de gewone verwarming misschien lager dan 400 zetten. Probeer 200.

• DmC1982
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:32:
[...]

Mooi verhaal en nette installatie.

Bevriezen en ontdooien hoort bij de luchtbron warmtepomp.
De boiler tbv douche heeft niet zoveel inhoud voor tegelijk douchen. Een douche spaarkop kan het verschil maken, en gedrag. Maar goed, ik sta ook graag langer onder de douche dan absoluut nodig, dus ;)

Ik heb zo geen kant en klaar idee hoe je de boiler weer sneller op temperatuur krijgt. Je kunt spelen met de prioriteit (tijdsduur).
Daarnaast kun je de relatieve graadminuten vanaf wanneer de bijverwarming mag inkomen voor de gewone verwarming misschien lager dan 400 zetten. Probeer 200.
Dank voor je bericht en reactie.

Ik heb vanmorgen de douchekop vervangen voor een EcoRain douchekop. Hopelijk helpt dit en ik zal de kinderen blijven aansporen om de kraan niet volledig open te draaien en kort(er) te douchen ;). Wat betreft de graadminuten, dit zal ook invloed hebben op het verwarmen van het huis. Dit wil ik graag de warmtepomp laten doen. Ik weet ook niet eens of het werkt. Eergister stond de installatie op -61 graadminuten. De douche ging aan, buitenunit bevroor, ontdooi functie aan. Ondertussen was het warm water gezakt vak 48 graden naar 39 graden en nog steeds stond de graadminuten op -61. Is dat normaal? Als deze nu zakt naar -400 (of lager), dan springt automatisch de bijverwarming aan. Kan ik dit nog finetunen op een andere manier zodat de elektrische bijverwarming aanspringt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 21:05
Ik kan nergens vinden hoe ik dit kan oplossen zodat er altijd warm water is.
Met een boiler en zeker icm een warmtepomp is er niet "altijd" warm water. Je hebt een beperkte voorraad, die bij lange na niet "real-time" aangevuld wordt, ook niet met bijverwarming. Bij gemiddelde instelling is het bij jouw systeem na zo'n 200 liter (40°C) gedaan (zie handleiding p.14). Dan kan het tot een paar uur duren voordat de boiler weer vol warmte zit.

Als je weet dat er een douchemarathon/-estafette aan zit te komen, kun je een à twee uur van tevoren de boiler extra opstoken, je hebt dan een warmere voorraad, waardoor je (via bijmenging) langer kunt douchen op 40°C.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Wow wat een nette installatie _/-\o_

Als je met de spaarregendouchekop nog structureel watertekort hebt zou je de minimum temp kunnen verhogen naar 50. Dat heeft natuurlijk wel consequenties voor je energieverbuik. Alternatief is, zoals @GAA als suggereerde, alleen voor een douchemarathon het water op luxe te zetten zodat alleen dan de temp word verhoogt.

Persoonlijk zou ik een doucheslang splitter kopen en ook nog een Nibla douchekop ophangen (5L/min,) voor de langdouchers. Knappe puber die dan je boiler leegmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius

[Afbeelding]

Ik heb me er nooit in verdiept omdat ik niet echt blij was met de herrie, en ook het gejank wat de ventilator maakte voordat de compressor begon te draaien. Dit heb ik 3 weken geleden opgelost door de stille modus te activeren. Ventilatorsnelheid is nu 3 i.p.v. 4 en het gejank is helemaal verdwenen. Heel erg fijn en nu ben ik dit topic vanaf het begin aan het lezen (ben nu op pagina 108) en heb door dat alles met graadminuten werkt. De stooklijn staat sinds eergister op 4 zonder verschuiving (voorheen was het 2 + 6 verschuiving) en het huis blijft aangenaam warm, ook met een koude nacht. Afgelopen weken werkte hij de graadminuten netjes weg vanaf -60 op 25hz. Vanmorgen stond deze op -294 en nu 5 uur verder staat hij op -240. Compressor nu rond de 40hz, vanmorgen richting de 60hz. Volgens eerdere reacties zou dit prima moeten zijn (de graadminuten).

Wat mij opvalt is dat de buitenkant van de unit bedenkt wordt met "sneeuw" waardoor er geen lucht meer doorheen gaat. Zie:

[Afbeelding]

Vanwege het puberale langdouchen heb ik hier een zandloper van 5min geïntroduceerd om het inzichtelijk te maken hoe lang ze nu werkelijk douchen. Moet zeggen dat het aardig werkt. Naast minder waterverbruik (-20%) over het gehele jaar scheelt het vanzelfsprekend ook kWhs!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-06 19:04
Ik heb achter mijn WP nog een doorstroomboiler zitten. Bijna onbeperkt warm water. Je benut dan ook de warmte in het SWW-vat onder de 38 graden.

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:57:
[...]

Hij krijgt ze nog wel weer redelijk weggewerkt dus zover ik het zie prima toch?

Ik had een andere reden die 1500.
Zoals al eerder gezegd ben ik nu bezig met een ander experiment. Ervaren wat Nibe bedoelt met slimme thermostaat ;)
@Knowbody vertééll! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DmC1982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb vanmorgen de douchekop vervangen voor een EcoRain douchekop. Hopelijk helpt dit en ik zal de kinderen blijven aansporen om de kraan niet volledig open te draaien en kort(er) te douchen ;). Wat betreft de graadminuten, dit zal ook invloed hebben op het verwarmen van het huis. Dit wil ik graag de warmtepomp laten doen. Ik weet ook niet eens of het werkt. Eergister stond de installatie op -61 graadminuten. De douche ging aan, buitenunit bevroor, ontdooi functie aan. Ondertussen was het warm water gezakt vak 48 graden naar 39 graden en nog steeds stond de graadminuten op -61. Is dat normaal? Als deze nu zakt naar -400 (of lager), dan springt automatisch de bijverwarming aan. Kan ik dit nog finetunen op een andere manier zodat de elektrische bijverwarming aanspringt?
Ik dacht in eerste instantie te lezen dat je het prima vond als de bijverwarming ging meewerken.
Heb je wel eens een koude douche, zoniet dan kun je de standaard instelling wel veel lager zetten zodat het vat niet steeds verwarmd wordt. Als er genoeg voorraad is is dat namelijk helemaal niet handig. Laat de warmtepomp lekker bezig zijn met het huis verwarmen en 1x per dag het vat. Dat bereik je door die temperatuur wat lager te zetten. Probeer gerust eens 20 graden (leidingwater is 10, als het onderin het vat waar BT6 zit het 20 graden is kan BT7 nog best 40 graden aangeven, en daarboven is het nog een paar graden warmer, BT7 zit ook niet helemaal in de top vh vat namelijk.

Mogelijk stopt de graadminuten telling als het vat verwarmd wordt. Ik merk dat niet meer want doe het vat in de nacht.

• G-addict
DmC1982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:39:
[...]

De ene besparende douchekop is de andere niet. In de modellen van ecorain zie ik verscillen van 5,3l/min tot 12,5 l/min. De laatste is nog niet bepaald zuinig te noemen, i.c.m. een warmtepomp en boilervat ben je dan nog snel door je voorraad heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
G-addict schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:37:
[...]

De ene besparende douchekop is de andere niet. In de modellen van ecorain zie ik verscillen van 5,3l/min tot 12,5 l/min. De laatste is nog niet bepaald zuinig te noemen, i.c.m. een warmtepomp en boilervat ben je dan nog snel door je voorraad heen.
We hadden een regendouche (vraag me niet waarom) met 15L/min. Deze vervangen voor een regendouche met 9.7L/min. Dit moet hopelijk wel gaan schelen. We doen dit al 7 jaar zo en hebben het altijd maar geaccepteerd dat het warm water op kan raken. Nu pas, na 7 jaar, heb ik (overdreven veel) interesse in het Nibe systeem en wil ik alles zo goed mogelijk ingesteld hebben. Het heeft psychisch niet geholpen dat we (tussen de herfst en lente) alleen meer herrie hadden met die buitenunit. Nu dit weg is, vind ik het leuk. Misschien wat te leuk aangezien ik de afgelopen dagen 60x heb gekeken wat de machine aan het doen is. Nooit geweten dat alles wordt gestart en gestopt door de hoeveelheid graadminuten. Heel fijn!
Nu alleen nog accepteren dat het systeem niet gekoppeld kan worden in Home Assistant. Dat zou wel heel gaaf zijn geweest om te zien waar ik nog op kan finetunen.

Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Wat ik wil is dat het gewoon goed werkt zoals het bedoelt is, dus met regelen op ruimtetemperatuur.

Ik heb nog geen conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DmC1982
Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:33:
[...]

Ik dacht in eerste instantie te lezen dat je het prima vond als de bijverwarming ging meewerken.
Heb je wel eens een koude douche, zoniet dan kun je de standaard instelling wel veel lager zetten zodat het vat niet steeds verwarmd wordt. Als er genoeg voorraad is is dat namelijk helemaal niet handig. Laat de warmtepomp lekker bezig zijn met het huis verwarmen en 1x per dag het vat. Dat bereik je door die temperatuur wat lager te zetten. Probeer gerust eens 20 graden (leidingwater is 10, als het onderin het vat waar BT6 zit het 20 graden is kan BT7 nog best 40 graden aangeven, en daarboven is het nog een paar graden warmer, BT7 zit ook niet helemaal in de top vh vat namelijk.

Mogelijk stopt de graadminuten telling als het vat verwarmd wordt. Ik merk dat niet meer want doe het vat in de nacht.
Klopt wat je zegt! Bijverwarming mag prima meewerken als het tapwater te koud wordt. Helaas is dit dus niet te scheiden met de gewone verwarming en heeft het volgens iemand anders geen effect. Geen live heating met een 3 fasen aansluiting. Als het niet werkt met een andere douchekop, dan nog spelen met de instellingen en anders een doorstroomverwarmer. Maar zo ver zal het niet komen. De kinderen passen zich maar aan >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DmC1982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:53:
[...]

Klopt wat je zegt! Bijverwarming mag prima meewerken als het tapwater te koud wordt. Helaas is dit dus niet te scheiden met de gewone verwarming en heeft het volgens iemand anders geen effect. Geen live heating met een 3 fasen aansluiting. Als het niet werkt met een andere douchekop, dan nog spelen met de instellingen en anders een doorstroomverwarmer. Maar zo ver zal het niet komen. De kinderen passen zich maar aan >:)
Ondanks gedragsaanpassing en andere douchekop kun je met een gerust hart die temperatuur instellen op een lagere waarde.
Zolang je geen klachten krijgt is het goed. De douche wordt nooit ineens koud, dat gaat geleidelijk en ook de straal wordt minder hard omdat de thermostaatkraan in de douche de koud-toevoer steeds verder dichtknijpt.

Verlaag de waarde eens met 5 graden en kijk of dat gevolgen heeft, daarna nog een keer 5 etc. Etc.

• pbleijsw
@Knowbody Mag ik vragen wat nu jouw huidige instellingen zijn.
Ik zou dat nl. ook willen.
Heb sinds vanmiddag nog een keer de eerder door jou aangegeven instellingen toegepast.
rechte stooklijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbuVfenktSqVNSA9CY3zbq3Wjpc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bwo7bJuhpj3t97QPfG77vEwD.png?f=user_large

minimale aanvoertemperatuur op 30 gr (anders krijg ik kamertemp. niet op 20,5 gr.)
compr. curve op Auto. (Hoe kan ik die handmatig bepalen?)
minimale pompsnelheid op 40%
Pompsnelh in wacht op 40%
DOT op 10 gr.

Nog steeds om de 3 kwartier ontdooien en geen langer cyclus.
Bovendien schieten Graadmin. helemaal onderuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tTDS0DcF0oIazqiTqCgEMxYGq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AUJKG3djwsrgyvO8qVkEQI6.png?f=fotoalbum_large
Doe ik iets niet goed?

• DIY

DIY

@pbleijsw heb je voornamelijk radiatoren dat je minimaal 30°C nodig hebt of gaat om een vloerverwarmingverdeler met pomp?

De compressorcurve kun je aanpasen door de van auto af te halen. Je kunt dan het moment dat het volle vermogen word vrijgegeven aanpassen. Ik jou geval (nu de juiste grafiek in je post staat) zou ik daar (nog) niet aan rommelen. Als het warmer word zou je 0/3 kunnen proberen.

Wat me opvalt is dat je retour niet goed meekomt met de hogere aanvoer. Heb je voldoende flow door je systeem?

Op het moment eindigen je runs door een defrost. Dit kan je alleen voorkomen door het vermogen te begrezen dmv de stille stand of met een lagere afgifte temp te werken. Maar dan word je huis nog kouder.
Met de huidige temp red ik het ook niet meer met 35 of 45Hz. Ik heb de stille stand vanmorgen uitgeschakeld tot de temperaturen weer stijgen. Het maximale vermogen heb ik wel beperkt met de stroombegrenzing (op 7A) hierdoor komt de compressor niet boven de 80 Hz. Dat kan natuurlijk ook door de stille stand op 80Hz te zetten, maar dan blijf ik die aanpassen. Nu staat de vermogenbegrenzing altijd aan en zet ik het programma van de stille stand weer aan als de temperatuur langere tijd boven het vriespunt blijft.

[ Voor 45% gewijzigd door DIY op 30-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
[quote]DmC1982 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:45:
[...]

We hadden een regendouche (vraag me niet waarom) met 15L/min. Deze vervangen voor een regendouche met 9.7L/min. Dit moet hopelijk wel gaan schelen. We doen dit al 7 jaar zo en hebben het altijd maar geaccepteerd dat het warm water op kan raken. Nu pas, na 7 jaar, heb ik (overdreven veel) interesse in het Nibe systeem en wil ik alles zo goed mogelijk ingesteld hebben. Het heeft psychisch niet geholpen dat we (tussen de herfst en lente) alleen meer herrie hadden met die buitenunit. Nu dit weg is, vind ik het leuk. Misschien wat te leuk aangezien ik de afgelopen dagen 60x heb gekeken wat de machine aan het doen is. Nooit geweten dat alles wordt gestart en gestopt door de hoeveelheid graadminuten. Heel fijn!
Nu alleen nog accepteren dat het systeem niet gekoppeld kan worden in Home Assistant. Dat zou wel heel gaaf zijn geweest om te zien waar ik nog op kan finetunen.

Dank voor jullie reacties!
Je kunt nog veel langer douchen met een 5-6l/min douchekop van 10-13cm 😉. Bij ons gaat dat prima, wellicht hecht je veel waarde aan een grotere douchekop en dan moet je het accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
pbleijsw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:01:
@Knowbody Mag ik vragen wat nu jouw huidige instellingen zijn.
Ik zou dat nl. ook willen.
Heb sinds vanmiddag nog een keer de eerder door jou aangegeven instellingen toegepast.
rechte stooklijn

[Afbeelding]

minimale aanvoertemperatuur op 30 gr (anders krijg ik kamertemp. niet op 20,5 gr.)
compr. curve op Auto. (Hoe kan ik die handmatig bepalen?)
minimale pompsnelheid op 40%
Pompsnelh in wacht op 40%
DOT op 10 gr.

Nog steeds om de 3 kwartier ontdooien en geen langer cyclus.
Bovendien schieten Graadmin. helemaal onderuit.

[Afbeelding]
Doe ik iets niet goed?
Met dit weer is het vrij normaal dat de defrost cyclus elke 45 minuten voorbij komen.
Heb ik ook!

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:37:
@pbleijsw
Wat me opvalt is dat je retour niet goed meekomt met de hogere aanvoer. Heb je voldoende flow door je systeem?
Vrij logisch toch vanwege grotere warmteverliezen wat niet echt gecompenseerd wordt door een curve.

Dit is normaal gedrag bij gelijke aanvoertemperatuur.

Het enige verschil is dat de warmtepomp nu geen pauzes neemt en bij 10 graden buitentemperatuur wel. Dus er gaat bij vaste aanvoertemperatuur wel degelijk meer energie het systeem in naarmate het kouder wordt.

Edit: misschien moet ik het zo verklaren:

Wanneer een Ta 26 is en een Tr 24 dan is de vloer gemiddeld 25 graden.

Dan wordt het kouder. De Ta wordt bijvoorbeeld 27 en de Tr 23. De vloer is nog steeds 25 graden. De vloer geeft weliswaar meer warmtevernogen af (de warmtepomp moet er ook meer vermogen instoppen).
Allemaal logisch. Of de ruimte in temperatuur daalt, die kans is groot. Mogelijk blijft het redelijk op temperatuur.

Nu de Ta die gelijk blijft: de Ta blijft 26, de Tr daalt sneller, en wordt 22. Het vermogen is nog steeds hetzelfde maar niet genoeg, de vloertemperatuur daalt doordat het gemiddelde nu 24 is geworden.

Besef dat de gemiddelde temperatuur van de vloer ook lager is als de warmtepomp pauzes neemt (graadminuten >= 0).

Besef ook wanneer de retourtemperatuur is gedaald en er wordt niet voldaan aan de warmtevraag, dat het verhogen van de Ta instelling serieus kracht vraagt van de warmtepomp, en ook gepaard zal gaan met de nodige defrosts. Mogelijk trekt de warmtepomp het ook gewoon eventjes niet.
De redding is dan het verlagen van het setpoint, het bijspringen van de bijverwarming, je houtkachel (oeps) of een zonnigere dag met gunstigere temperaturen.

[ Voor 49% gewijzigd door Knowbody op 30-11-2023 17:55 ]

• martius
Minor update aangaande m’n experiment

In de afgelopen 24uur heeft de bijverwarming 11 uur aangestaan. Goed om te weten dat die werkt maar wel duur. En natuurlijk niet de bedoeling!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S15CgSbps6Dm-Tbh6Ycn3MTq-m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5LyzoS5i6piwNqnj7LqPsdR.jpg?f=fotoalbum_large

Om die reden dan ook het vermogen bij DOT weer even op automatisch gezet. Eens kijken of dat de boel weer op de rit krijgt en er geen bijverwarming meer nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door martius op 30-11-2023 18:35 ]

• pbleijsw
@Knowbody ,@DIY
Bedankt voor de adviezen.
Kan ik de flow verhogen door minimale pompsnelheid te verhogen? nu 40%
Nog even wat extra info
Alleen vloerverwarming radiatoren boven staan over het algemeen dicht.
10 groepen zonder pomp. inhoud +/- 40L
Buffervat 40L
Hybride met Atag CV ketel via open verdeler.(zie schema)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hnDCfEajFAiv1VxdyIblmk_PKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjoK2wposbkZEehlWvyu7cwh.png?f=fotoalbum_large

Niet geweten dat Nibe warmtepompen zoveel instelmogelijkheden behoeven om optimaal te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door pbleijsw op 30-11-2023 19:34 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

pbleijsw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:30:
@Knowbody ,@DIY
Nog even wat extra info
Buffervat 40L

[Afbeelding]
Dat ziet er prima uit. Hoeveel m² stook je hiermee warm? Is het huis slecht/redelijk/goed geïsoleerd?
Hoeveel L/min gaat er gemiddeld door je groepen?

Ik zou zelf proberen de delta T te verkleinen door de minimale pompsnelheid te verhogen. Ook omdat je zegt minimaal 30°C nodig te hebben om de hut warm te houden.
Of flow verhogen voor jou werkt en hoeveel is experimenteren. Het zou me niet verbazen als je naar 60% moet. Als je al op 2-3 L/min per groep zit, zou ik dat trouwens niet doen of je moet heel lange groepen hebben.

Houd er wel rekening mee dat het een goede dag kan duren voordat je een graad verschil ziet. Ik was net te laat met de stille modus uitzetten en de wp (f2040-6) is de hele dag bezig geweest om de achterstand weg te poetsen :F

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 30-11-2023 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-06 21:00
DIY schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:08:
[...]

Ik was net te laat met de stille modus uitzetten en de wp (f2040-6) is de hele dag bezig geweest om de achterstand weg te poetsen :F
Hier ook nat gegaan met eigen compressor curve. Gauw teruggezet naar auto, maar nog steeds bezig met GM wegwerken… Denk dat het beton afgelopen paar dagen ongemerkt veel warmte is verloren.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

• Knowbody
pbleijsw schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:30:
@Knowbody ,@DIY
Nog even wat extra info
Buffervat 40L

[Afbeelding]

Niet geweten dat Nibe warmtepompen zoveel instelmogelijkheden behoeven om optimaal te draaien.
Mijn ervaring is dat de pompsnelheid op automatisch het gewoon goed doet (ik heb alleen vloerverwarming). Maar niet als het afgiftesysteem in onbalans is!

Bij mij gaat de stand vrijwel altijd naar de 100%.
Ik kan dat begrenzen tot 80%, lager kan niet en dat hoeft alleen maar als de flow niet toeneemt in het laatste stukje vd pomp snelheid (wel meer lawaai niet meer snelheid).
Een flowmeter is daarbij wel handig, die heb ik er niet in.

Snelheid in wachtstand heb ik wel lager gezet, op 10% doet ie ook genoeg.

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Knowbody schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:47:
[...]

Wat ik wil is dat het gewoon goed werkt zoals het bedoelt is, dus met regelen op ruimtetemperatuur.

Ik heb nog geen conclusie.
@Knowbody Ik ben er ook nog lang niet! Vandaag de rmu in de woonkamer op 21 graden gezet maar helaas is deze temperatuur niet gehaald.
Ook zie ik dat de Nibe eindelijk in een werkgebied terecht komt waar hij een lange run heeft gemaat van 3 uur plus en zes defrosts vandaag.
Verbruik: 3-32 kWh.

Ik ben benieuwd wat radiatorventilatoren gaan doen - waarschijnlijk kortere runs omdat de warmte overdracht beter is en de woning sneller op temperatuur komt - en ga ook kijken of ik de graadminuten op automatisch kan zetten, zien wat er gebeurt.
Daarna de WAR activeren zonder rmu S40 als stuurmiddel.

Toch vind ik het bijzonder dat de wenstemperatuur niet bereikt wordt maar ik wel een constante run overhoud. Misschien moest er eerst nog wat warmte uit de muren??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIWhiNART1714NJD7ig1cvB89dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uck2DKpAbpgmjaVBvZfjtjgr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bioscrasher op 30-11-2023 21:32 ]

Pagina: 1 ... 44 ... 90 Laatste