Nog even een observatie van mijn 'nibe die maar niet uit wil'. Bij gebrek aan 'thermostaat werking' zet ik dus de boel met hand een paar uur aan, totdat het comfortabel is, dan zet ik alles met de hand weer uit. Het ijlt dan nog een paar uur na, en zo ben ik dus zelf maar de thermostaat rol aan het invullen bij gebrek aan beter. Dat is wat re gebeurt tot aan 'A'.
Heb gisteren nog wel iets interessants gezien, de 'highest supply heat (1.30.6) stond op 40 graden, en ik zag in de grafieken dat het leek alsof het systeem probeert de BT2 daar met alle macht naartoe te laten stijgen. Zie de grafiek tot aan ca. punt A. Ik dacht, laat ik die dan eens op 35 zetten. Dat heb ik dus bij punt A gedaan. Ook heb ik de machine gereboot, omdat vaak blijkt dat ie pas settings overneemt na een reboot...
Vanaf dat moment zie je inderdaad BT2 niet meer naar de 40 graden stijgen. Wat ook opvallend was is dat ik nu daadwerkelijk de graadminuten op zie lopen, en dan weggewerkt zie worden. Dat had ik nog niet eerder gezien. Ik heb toen bij punt B de highest supply heat verlaagd naar 32 graden. Dan zie je de graadminuten nog wat beter weggewerkt worden, tot aan ca. 22:30, daarna stabiliseert eea. Overigens was het toen alweer over de 24 graden in huis, maar ik dacht laat het nou maar even lopen, misschien heeft het meer tijd nodig.
Vanaf ca. 22:30 zie je dan ook dat het systeem 'stabiliseert'. De compressor en vermogen op 50%. Dat ging dan helaas wel de hele nacht zo door, dat lijkt me ook niet de bedoeling? Wel 'mooie lange runs' zoals hier wel eens wordt geroepen maar het lijkt me niet de bedoeling dat het systeem constant aan staat?
Vanochtend werdt ik rond 8:00 wakker en de vloer beneden voelde als een pizza plaat. Ik heb toen wederom de highest supply heat teruggezet, van 32 naar 30 graden. Wederom een verlaging in de compressor snelheid en vermogen, maar het blijft dus gewoon aan staan... graadminuten zijn nu wel bijna op 0. Temperatuur in huis is nu gelukkig wel iets gedaald, tot iets boven de 23. Nog te warm naar mijn zin maar ja.
Maar goed, het systeem blijft dus nog steeds 100% continue draaien, maar ik kan nu dus wel min of meer de temperatuur regelen door die 'highest supply heat' wat omhoog of omlaag te schroeven...
Dus ik ben van voluit AAN en volledig UIT nu naar een systeem waar ik min of meer de temperatuur kan regelen... een beetje zoals een piloot die geen hydrauliek meer heeft en zijn vliegtuig moet sturen door de linker en rechter motor meer of minder gas te geven...
I laat het vandaag zo nog even draaien, misschien dat ie later nog vanzelf uit gaat?
Wat zegt jullie dit?