NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 43 ... 96 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-10 19:51

DIY

Knowbody schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:26:

Maar @DIY denk eens mee: BT12 zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als BT2. Toch? Misschien zit die sensor de luchttemperatuur te meten en niet de leiding (dat die los ligt).
BT12 is de aanvoer sensor van de split unit. Maar ze zouden inderdaad moeten overeenkomen. Luchtemperatuur meten met BT2 (aanvoer) lijkt me alleen wat hoog met 35°C. Het lijkt me logischer als BT3 (retour) juist geen goed contact maakt een een te lage temperatuur aangeeft.

Ik verwees in mn vorige post naar de linkerkant van de grafiek. De warmtepomp staat daar toch niet aan volgens de curve eronder? De aanvoer geeft dan toch 35graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51
Knowbody schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:33:
[...]

Stooklijn 6, punt verschuiving 0.
Dat snap ik, maar stooklijn 6 is te hoog. Hij staat nu op 5/0, alleen vind ik dat er een redelijke fluctuatie in zit. Zo ben ik afgelopen nacht ruim een graad verloren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:14
Aziraphale schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:51:
[...]

Dat snap ik, maar stooklijn 6 is te hoog. Hij staat nu op 5/0, alleen vind ik dat er een redelijke fluctuatie in zit. Zo ben ik afgelopen nacht ruim een graad verloren.
Dat komt mogelijk door defrosts.
Je kunt 6 kiezen maar dan voetpunt omlaag.

Je kunt -en dat werkt mogelijk beter met betrekking tot defrost- juist een vlakkere lijn kiezen en die dan optillen.

Deze dagen zijn een beetje waar we op zitten te wachten in plaats van die 10 graden dagen maar aan de andere kant als je nu met de instellingen zit te spelen loop je misschien zomaar 2 dagen in het achteren en kun je lastig conclusies trekken. Daarom is er veel tijd nodig voor een leercurve.

Anderen kijken er niet naar om, zetten de thermostaat omhoog en het wordt warm. Misschien kun je daar jaloers op zijn maar misschien ben je niet jaloers op hun energienota.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:49:
[...]

BT12 is de aanvoer sensor van de split unit. Maar ze zouden inderdaad moeten overeenkomen. Luchtemperatuur meten met BT2 (aanvoer) lijkt me alleen wat hoog met 35°C. Het lijkt me logischer als BT3 (retour) juist geen goed contact maakt een een te lage temperatuur aangeeft.

Ik verwees in mn vorige post naar de linkerkant van de grafiek. De warmtepomp staat daar toch niet aan volgens de curve eronder? De aanvoer geeft dan toch 35graden.
Of je leest niet goed of ik was niet duidelijk. 😄

BT2 meet goed, BT12 zit daar 10 tot 12 graden onder. Of de foto's zijn van verschillende tijdstippen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:16:
[...]

De ELK is getest in de geforceerde regeling en werkt dan gewoon in 3 stappen, dit lijkt dus wel prima.
Op de een of andere manier komt de temperatuur tijdens de periodieke verhoging niet boven de 61 graden uit.
Ik ben opzich ook niet zo bang voor legionella maar meer voor een niet goed werkend elektrisch element. Ik meen mij te herinneren dat hier forumleden waren met een gelijkwaardige setup die wel 65 graden haalde....

Afgelopen dagen heb ik meermaals mijn graadminuten op -600 gehad waarbij het elektrisch element helemaal niks doet en niet bijspringt.... deze staat echter ingesteld dat hij vanaf -400 GM bijspringen.

Al met al begin ik vraagtekens te krijgen bij mijn ELK 9 en de regeling hiervan, vandaar mijn vraag op dit forum.
De menu parameter die ik noemde kun je gewoon checken, evenals de QN10 setting voor of na. Default staat die voor mijn situatie onjuist.

Mogelijk staat de automaat van de ELK of de schakelaar uit. Mogelijk registreert BT7 niet goed, en is het veel heter dan 61 graden. Bij mij is BT7 een losse sensor die in een meetpijpje in de boiler wordt geschoven. Deze moet uiteraard goed contact maken met het metaal.
Echter het is BT6 waar hij naar kijkt. Als die het setpoint haalt stopt de SWW run.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 22-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:12
Knowbody schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:16:
[...]

De menu parameter kun je gewoon checken, evenala de QN10 setting voor of na.

Mogelijk staat de automaat of schakelaar uit. Mogelijk registreert BT7 niet goed, en is het veel heter dan 61 graden. Bij mij is BT7 een losse sensor die in een meetpijpje in de boiler wordt geschoven. Deze moet uiteraard goed contact maken met het metaal.
Welke menu parameter bedoel je precies? De ELK is fysiek voor QN10 geplaatst en zo staat het ook in het menu ingesteld. Alleen in de grafische opbouw van het systeem komt de ELK niet terug, is dat wel noodzakelijk? Ik kan deze niet selecteren in het menu mbt de grafische opbouw...

Ik heb geen BT7, enkel BT6 en deze zit goed gemonteerd, meermaals gecheckt.
Tijdens de legionella run is uit te lezen dat de waarde van BT63 niet boven de 61 graden uit komt en die van BT6 uiteindelijk dus ook niet.
Tevens is te zijn tijdens de legionella run dat in het begin veel stroom wordt verbruikt (lees 10,5 kW) wat langzaam in stappen afneemt tot de laatste 2/3 uur het laatste element van 3 kW alleen nog ingeschakeld blijft. Uiteindelijk na 5 uur haalt hij zijn eindtemp van 65 graden niet en wordt een foutcode geproduceerd...

Hoe zit het eigenlijk het inschakelen van het elektrisch element. Is de (standaard) waarde van -400 GM een harde grens waarbij het element altijd wordt bijgeschakeld of zit hier nog iets van een dynamische regeling achter?
Bijvoorbeeld als de gevraagde en geleverde temperatuur relatief laag zijn en de SMO berekent dat de warmtepomp het alleen af kan dat de ELK niet bijschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:43:

Ik krijg telkens een foutmelding dat de temperatuur van 65 graden niet gehaald wordt.
Mijn installateur meent dat er een extra elektrisch element in het Sww vat geplaatst moet worden om de 65 graden te halen maar dat kan ik moeilijk geloven.
Nu ken ik de ELK niet maar mijn Nibe heater heeft ook een thermostaat en die staat op 60 of 70 en dat heb je nodig om de 55 te halen bij een legionella run.

Wil je naar 65, dan moet die thermostaat op minstens 80.

Er zullen vermoedelijk weinig mensen zijn die naar de 65 graden willen. Het doet mij ook zeer aan de portemonnee maar goed dat was je vraag niet.

Zijn de SMO S40 moet je goed aangeven of de ELK voor of na de driewegklep zit.

Als die ervoor zit (dat is handig dan kun je ook je huis ermee verwarmen in geval van storing aan de warmtepomp) dan moet je dat ook aangeven in die parameter.

Ik twijfel aan de kunde van je installateur eigenlijk, met zijn antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Benjamin1

Staat BT63 op een AUX geprogrammeerd?

De ELK zit op de goede plek.

Als BT63 niet boven de 61 komt dan doet of de heater niet mee (edit dat doet die wel, gezien je kW) of zijn interne thermostaat slaat te vroeg af.

De graadminuten hebben geen betrekking op je SWW vat.

Wel is het zo als je uren met het vat bezig bent dat de verwarming niets doet en de graadminuten hard groeien.

Daarom doe ik het in de nacht, ook al is het dan kouder.

Maar bij -400 GM later dan je standaard GM (dus meestal is dat -460) komt stap 1 in en uit mijn hoofd 30 GM later (-490) stap 2 want dat betekent dat 1 stap niet voldoende is om de verwarming weer bij te trekken (de graadminuten richting 0 te krijgen in plaats van de andere kant op).

Als het verder aardig werkt behalve die 65 graden neem dan genoegen met 60.
Het is al zinloos en het kost je alleen maar stroom.

[ Voor 65% gewijzigd door Knowbody op 22-11-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:12:
[...]

Dat komt mogelijk door defrosts.
Je kunt 6 kiezen maar dan voetpunt omlaag.

Je kunt -en dat werkt mogelijk beter met betrekking tot defrost- juist een vlakkere lijn kiezen en die dan optillen.

Deze dagen zijn een beetje waar we op zitten te wachten in plaats van die 10 graden dagen maar aan de andere kant als je nu met de instellingen zit te spelen loop je misschien zomaar 2 dagen in het achteren en kun je lastig conclusies trekken. Daarom is er veel tijd nodig voor een leercurve.

Anderen kijken er niet naar om, zetten de thermostaat omhoog en het wordt warm. Misschien kun je daar jaloers op zijn maar misschien ben je niet jaloers op hun energienota.
Jaloers ben ik sowieso niet, maar ik blijf het instellen van een stooklijn wel lastig vinden. Jij werkt dan vanuit de eigen stooklijn, ga ik vanuit? Want de voorgeprogrammeerde stooklijnen kan ik toch alleen in zijn totaal omhoog en omlaag zetten?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
@Knowbody

Ja de BT63 staat op een AUX gemonteerd. En ja ik twijfel ook aan de kunde van mijn installateur, vandaar dat ik het issue hier post.

Klopt idd dat de graadminuten los staan van de SWW alleen ik heb volgens mij hier 2 problemen geconstateerd, beide hebben betrekking op de ELK.

Ik begrijp dus dat bij het bereiken van de -400GM altijd het elektrisch element bij moet springen? (Wanneer geïnstalleerd natuurlijk en ingesteld op -400GM).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:02:
[...]

Jaloers ben ik sowieso niet, maar ik blijf het instellen van een stooklijn wel lastig vinden. Jij werkt dan vanuit de eigen stooklijn, ga ik vanuit? Want de voorgeprogrammeerde stooklijnen kan ik toch alleen in zijn totaal omhoog en omlaag zetten?
Eigen stooklijn kan, anders werkt lijn 2 a 3 voor mij ook. Ik ervaar nu de vaste Ta en vandaag loopt de temperatuur ook bij mij gewoon terug (je kunt het goed zien aan de retourtemperatuur die daalt bij gelijke Ta)

Ook ik ben nog gewoon aan het uitvinden en ervaren en deel hier waar ik tegenaan loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
@DIY
Heb jij de problemen die ik ervaar met de ELK eerder gehoord/meegemaakt als installateur zijnde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:45
Aziraphale schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:02:
[...]

Het nummer van de stooklijn is de tilt, de offset doet alles omhoog. Dus als je naar 6 gaat, moet je de offset naar -1 of -2 zetten. Waarschijnlijk kun je ook grafisch zien wat je doet op de lijn zelf. Maar hoe dat er precies uitziet op de S-types weet ik niet.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:13:
@Knowbody

Ja de BT63 staat op een AUX gemonteerd. En ja ik twijfel ook aan de kunde van mijn installateur, vandaar dat ik het issue hier post.

Klopt idd dat de graadminuten los staan van de SWW alleen ik heb volgens mij hier 2 problemen geconstateerd, beide hebben betrekking op de ELK.

Ik begrijp dus dat bij het bereiken van de -400GM altijd het elektrisch element bij moet springen? (Wanneer geïnstalleerd natuurlijk en ingesteld op -400GM).
Nee die gaat bij 400 relatieve! Dus dat kan -460 zijn, of bij mensen die pas starten bij -120 GM dus -520.

Google helpt mij niet. Ik kan vinden dat de ELK213 een interne thermostaat heeft, die inderdaad tot 80 graden gaat. Of de ELK ook zo'n knop binnen de behuizing heeft dat moet je zelf ontdekken.
Manual ELK 9 is niet te vinden.

Omdat je geen BT7 hebt (die hoort dan bovenin de boiler, BT6 zit onderin) weet ik niet hoe hij dan de SWW stuurt. Mogelijk op dT tussen BT63 en BT6.
Dit benoem ik omdat hij mogelijk de pompsnelheid heel erg ver terugstuurt en dus ook nooit vermogen kwijt kan. Dat terugtoeren zal hij doen als dT tussen BT63 en BT7 heel klein wordt. Dat bedenk ik omdat je schreef dat hij met 9 kW begint maar met 3 kW eindigt.

Als er maar 61 graden water uit de heater komt is het logisch dat de 65 niet gehaald kan worden. Maar dat is geen hogere wiskunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
Mijn WP start bij -100GM dus bij -500GM zal dus altijd de ELK in moeten schakelen.
Dat doet hij dus niet want ik heb al -642 voorbij zien komen zonder dat de ELK inschakelt.

Mijn gevoel lijkt dus te kloppen dat het element niet werkt.

Het issue met SWW zou idd door de thermostaat instelling kunnen komen, ik zal dit eens opgooien bij de installateur. Die heeft in het verleden wel de thermostaat verhoogt maar ik weet niet dat op welke waarde deze nu staat.

Ik heb een Bosch vat omdat mijn Nibe vat in backorder stond. In het vat zit in het midden de BT6.
Ik dacht dat de regeling mbt de SWW opwarming op dT ging, dit staat in ieder geval wel zo ingesteld. Bij SWW verwarming zie ik in elk geval altijd een dT van 5 graden tussen BT12 en BT3.
Ik zie in elk geval niet dat de pomp erg terug regelt, dat gaat mijn inziens prima. Het SWW verwarmen duurt mijn inziens ook niet lang (50-60 min om van 40 naar 48 graden te verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Benjamin1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:15:
@DIY
Heb jij de problemen die ik ervaar met de ELK eerder gehoord/meegemaakt als installateur zijnde?
Ik heb niet alles bijgelezen, maar wat ik zou controleren:
- hoor je de ELK inschakelen bij het bereiden van sww (de klap van de relais is niet te missen) zodra de watertemp boven de 53-55 graden komt? Je kunt dit testen door op de druppel in het hoofdmenu te tikken. Meer water of luxe heet dat dacht ik.
- staat de thermostaat op maximaal? De kap van de ELK zit met 4 torx schroeven vast. Als je die eraf haalt zie je bovenaan een zwarte knop met puntjes eromheen. Die naar rechts draaien. LET OP: In de ELK is niet alles 100% aanraakveilig!
- staat de ELK niet geblokkeerd in een of ander menu?
- staat de instelling voor de stappen goed. Dus 2 stappen en niet binair.
- je kunt de startgids nog opnieuw doorlopen. Daarin zie je ook ergens 3 blokjes naast elkaar (ik bedoel niet de grafische weergave met de componenten). De bijverwarming /ELK moet daar wel aanstaan. Je kunt ook iets van auto modus kiezen.

Edit:
-Ik vraag me af of BT7 optioneel is. Check hiervoor het Nibe schema wat je installateur heeft gekozen.
- bij de oudere SMO's moet je instellen vanaf hoeveel GM de ELK inschakeld. Ik weet niet met zekerheid hoe dit in de S40 is. Check daarvoor even de handleiding.

[ Voor 11% gewijzigd door DIY op 22-11-2023 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:24
Knowbody schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:21:
[...]
Google helpt mij niet. Ik kan vinden dat de ELK213 een interne thermostaat heeft, die inderdaad tot 80 graden gaat. Of de ELK ook zo'n knop binnen de behuizing heeft dat moet je zelf ontdekken.
Manual ELK 9 is niet te vinden.

Omdat je geen BT7 hebt (die hoort dan bovenin de boiler, BT6 zit onderin) weet ik niet hoe hij dan de SWW stuurt. Mogelijk op dT tussen BT63 en BT6.
Dit benoem ik omdat hij mogelijk de pompsnelheid heel erg ver terugstuurt en dus ook nooit vermogen kwijt kan. Dat terugtoeren zal hij doen als dT tussen BT63 en BT7 heel klein wordt. Dat bedenk ik omdat je schreef dat hij met 9 kW begint maar met 3 kW eindigt.

Als er maar 61 graden water uit de heater komt is het logisch dat de 65 niet gehaald kan worden. Maar dat is geen hogere wiskunde.
ik las ff mee en vond deze voor je . verder geen verstand van de materie maar lees met interesse mee

https://assetstore.nibe.s...rage/MTIxMDc1LzAvbWFzdGVy

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:54:
Mijn WP start bij -100GM dus bij -500GM zal dus altijd de ELK in moeten schakelen.
Dat doet hij dus niet want ik heb al -642 voorbij zien komen zonder dat de ELK inschakelt.

Mijn gevoel lijkt dus te kloppen dat het element niet werkt.

Het issue met SWW zou idd door de thermostaat instelling kunnen komen, ik zal dit eens opgooien bij de installateur. Die heeft in het verleden wel de thermostaat verhoogt maar ik weet niet dat op welke waarde deze nu staat.

Ik heb een Bosch vat omdat mijn Nibe vat in backorder stond. In het vat zit in het midden de BT6.
Ik dacht dat de regeling mbt de SWW opwarming op dT ging, dit staat in ieder geval wel zo ingesteld. Bij SWW verwarming zie ik in elk geval altijd een dT van 5 graden tussen BT12 en BT3.
Ik zie in elk geval niet dat de pomp erg terug regelt, dat gaat mijn inziens prima. Het SWW verwarmen duurt mijn inziens ook niet lang (50-60 min om van 40 naar 48 graden te verwarmen)
Bijverwarming is eenvoudig te blokkeren in het kalender programma. Misschien moet je het daar zoeken.

Maar kijk hier eerst!
Staat menu 4.1 wellicht op handmatig met daarbij het schuifje verwarming aan en bijverw. Uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
jurgen purgen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:05:
[...]

ik las ff mee en vond deze voor je . verder geen verstand van de materie maar lees met interesse mee

https://assetstore.nibe.s...rage/MTIxMDc1LzAvbWFzdGVy
Top!

Thermostaat op max zetten en 3 stappen in de software instellen.

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:35
Stooklijn zegt 28, berekende aanvoertemp zegt 32.

Waar kan je dat corrigeren of is dat wel te corrigeren? Hoe zat dat ook al weer 🤔

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Knowbody
martius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:45:

Waar kan je dat corrigeren of is dat wel te corrigeren? Hoe zat dat ook al weer 🤔
Berekend is wat het is.

Mogelijk vanwege hoge retourtemperatuur en te hoog minimaal vermogen. Of door inhalen achterstand. Dat kun je dan weer zien aan de graadminuten.

• Benjamin1
Knowbody schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:23:
[...]

Berekend is wat het is.

Mogelijk vanwege hoge retourtemperatuur en te hoog minimaal vermogen. Of door inhalen achterstand. Dat kun je dan weer zien aan de graadminuten.
Volgens mij kan je de berekende temperatuur wel aanpassen in menu 7. Weet zo niet uit mijn hoofd welke precies maar je kan daar de berekende temperatuur van de compressor als de elektrische bijverwarming (indien geïnstalleerd) beperken.

Je kan hier alleen instellen wat de berekende temperatuur zou zijn als maximale afwijking van de stookljn. Je kan hem dus alleen beperken, de waarde zelf is een kenveld, dus een berekening van vele waardes in de controller.

Dit is echter wel tricky want als je dit teveel beperkt dan kan je warmtepomp hoge negatieve graadminuten waardes (bijna) niet meer wegwerken.
Ik zal vanavond ff posten welk menu dit is

[ Voor 13% gewijzigd door Benjamin1 op 23-11-2023 08:51 ]

• martius
Knowbody schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:23:
[...]

Berekend is wat het is.

Graadminuten blijven rond de -100 hangen met af een negatieve piek richting de -400/-500 (meestal ten tijde van SWW run)

Minimaal vermogen, waar haal ik die ook al weer vandaan?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• Knowbody
Benjamin1 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:41:
[...]

Volgens mij kan je de berekende temperatuur wel aanpassen in menu 7. Weet zo niet uit mijn hoofd welke precies maar je kan daar de berekende temperatuur van de compressor als de elektrische bijverwarming (indien geïnstalleerd) beperken.

Je kan hier alleen instellen wat de berekende temperatuur zou zijn als maximale afwijking van de stookljn. Je kan hem dus alleen beperken, de waarde zelf is een kenveld, dus een berekening van vele waardes in de controller.

Dit is echter wel tricky want als je dit teveel beperkt dan kan je warmtepomp hoge negatieve graadminuten waardes (bijna) niet meer wegwerken.
Ik zal vanavond ff posten welk menu dit is
Als je daar beperkt (dT Tactueel tov Tberekend) en hij overscheidt die waarde, stopt hij onmiddellijk en zet de graadminuten op 0.

• Knowbody
martius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:41:
[...]

Graadminuten blijven rond de -100 hangen met af een negatieve piek richting de -400/-500 (meestal ten tijde van SWW run)

Minimaal vermogen, waar haal ik die ook al weer vandaan?
-100 is dikke prima. Dat die naar de -400 gaat is logisch bij SWW.
Als je wilt voorkomen dat het element in komt zet je die 400 GM wat hoger. Maar dan moet je wel zeker weten dat hij het weer bij gaat trekken op de compressor.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:58
martius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:45:

Je ruimtecompensatie staat op 0? Bij SMO40 (wellicht bij de SMO S40 anders!): 1.9.4 instellingen ruimtesensor-->factor verwarming. Fabrieksinstelling is 2, als je de berekende aanvoertemperatuur niet wil beïnvloeden dan deze op 0 instellen.

Een verhoogde retourtemperatuur drijft de aanvoertemperatuur wel op omdat de regeling de ingestelde dT wil handhaven, maar heeft geen invloed op de berekende aanvoertemperatuur.

• Knowbody
G-addict schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:12:
[...]

Je ruimtecompensatie staat op 0? Bij SMO40 (wellicht bij de SMO S40 anders!): 1.9.4 instellingen ruimtesensor-->factor verwarming. Fabrieksinstelling is 2, als je de berekende aanvoertemperatuur niet wil beïnvloeden dan deze op 0 instellen.

Een verhoogde retourtemperatuur drijft de aanvoertemperatuur wel op omdat de regeling de ingestelde dT wil handhaven, maar heeft geen invloed op de berekende aanvoertemperatuur.
Dat laatste is vaak verkeerd uitgelegd. Dat heeft niets met dT te maken. Het is een gevolg van het niet kwijt kunnen van het vermogen.

Als de compressor op minimale speed draait en de pomp op zijn maximale waarde, dan is het stijgen van de Ta het gevolg van het kunnen wegsoupleren van het minimale vermogen. Hij moet het immers kwijt!

• G-addict
Knowbody schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:56:
[...]

Dat laatste is vaak verkeerd uitgelegd. Dat heeft niets met dT te maken. Het is een gevolg van het niet kwijt kunnen van het vermogen.

Als de compressor op minimale speed draait en de pomp op zijn maximale waarde, dan is het stijgen van de Ta het gevolg van het kunnen wegsoupleren van het minimale vermogen. Hij moet het immers kwijt!
De warmtepomp stuurt toe naar de ingestelde dT, gemeten over BT12 en BT3. Bij mij meestal op de minimaal toegestane pompsnelheid.

En ja, als de compressor op de laagst mogelijke frequentie draait, de pomp op de hoogst mogelijke snelheid en de aanvoertemperatuur neemt alsnog toe, dan kan de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt. Da zullen de graadminuten toch ook rap afbouwen neem ik aan?

Maar dan beinvloed dat alsnog niet de berekende aanvoertemperatuur. Die is gewoon afhankelijk van de heersende buitentemperatuur op basis van de stooklijn en eventueel gecorrigeerd door de compensatie op basis van de gemeten binnentemperatuur.

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
G-addict schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:24:
[...]

De warmtepomp stuurt toe naar de ingestelde dT, gemeten over BT12 en BT3. Bij mij meestal op de minimaal toegestane pompsnelheid.

En ja, als de compressor op de laagst mogelijke frequentie draait, de pomp op de hoogst mogelijke snelheid en de aanvoertemperatuur neemt alsnog toe, dan kan de warmtepomp z'n vermogen niet kwijt. Da zullen de graadminuten toch ook rap afbouwen neem ik aan?

Maar dan beinvloed dat alsnog niet de berekende aanvoertemperatuur. Die is gewoon afhankelijk van de heersende buitentemperatuur op basis van de stooklijn en eventueel gecorrigeerd door de compensatie op basis van de gemeten binnentemperatuur.
Interessant, Weet je toevallig ook waar de instelling van de dt te vinden is? Ik heb een smo s40

• G-addict
riberts schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:46:
[...]

Interessant, Weet je toevallig ook waar de instelling van de dt te vinden is? Ik heb een smo s40
Nee, ik heb een SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Volgende week kunnen onze warmtepompen aan de bak!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCOUH0MTXOW4pKaK-h65Pb2lnk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2GLMbw7bMRKbLO3cIA88OVK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Laatst online: 18-10 08:25
Hij is al goed bezig !

Deze maand alles keurig op 20.5 graden voor 266kwh tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 21:51

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:55:
Even een stooklijnvraag. Ik ben momenteel regelmatig de puntverschuiving van de stooklijn bij aan het stellen omdat het de ene keer kouder buiten is en de andere keer warmer. Zo red ik het momenteel met stooklijn 5 - 1 overdag wel (en als het buiten nog ietsje warmer is 5 - 2), maar 's nachts koelt het dan toch net even teveel af om de binnentemperatuur op niveau te houden. Dit zal ik waarschijnlijk met een aangepaste stooklijn moeten regelen, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon wat gaan pielen met een graadje erbij als te buitentemperatuur lager wordt?
De weerregeling enablen? Staat bij mij op 5 qua invloed.

(je bent er in Feb niet achter gekomen of het werkte voor je? : 8) Aziraphale in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie" )

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-10 16:18
ReLight schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:59:
[...]

(je bent er in Feb niet achter gekomen of het werkte voor je? : 8) Aziraphale in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie" )
Ik heb hem op factor 8 staat met een eigen stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:59:
[...]

Toen uiteindelijk vergeten en nooit geactiveerd. :F

Nu heb ik hem wel aangezet en op de standaard 8 staan. Wat is bij jou het effect van hem lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Hallo allemaal,

ik heb een VVM500 en kreeg deze week een mailtje van Nibe dat ik kon upgraden naar MyUplink (van Nibe Uplink naar MyUplink). Dit heb ik zojuist gedaan en ik vraag mij af waar ik nu de statusmeldingen terug kan vinden met betrekking tot de status van de buitenunit?

Normaliter had ik onder het kopje "geschiedenis" een tabblad "informatieve meldingen" waarin ik meldingen kreeg zoals "bezig met ontdooien". Zou mij iemand kunnen zeggen waar ik dit vanaf nu in MyUplink terug ga zien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RayMotix schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:12:
Hallo allemaal,

ik heb een VVM500 en kreeg deze week een mailtje van Nibe dat ik kon upgraden naar MyUplink (van Nibe Uplink naar MyUplink). Dit heb ik zojuist gedaan en ik vraag mij af waar ik nu de statusmeldingen terug kan vinden met betrekking tot de status van de buitenunit?

Normaliter had ik onder het kopje "geschiedenis" een tabblad "informatieve meldingen" waarin ik meldingen kreeg zoals "bezig met ontdooien". Zou mij iemand kunnen zeggen waar ik dit vanaf nu in MyUplink terug ga zien?

Alvast bedankt!
Heb je misschien een kopje "slave1" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:35:
[...]

Heb je misschien een kopje "slave1" ?
Zeker, maar enkel onder “geschiedenis” en daar staat nergens iets van “ontdooien”. Ik zou verwachten dat ik deze meldingen toch ook in MyUplink kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJN3flo7ixMn0dupvoOBQbcoNNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TOBDw287BKfA3palMjV7zNfA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RayMotix schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:23:
[...]

Zeker, maar enkel onder “geschiedenis” en daar staat nergens iets van “ontdooien”. Ik zou verwachten dat ik deze meldingen toch ook in MyUplink kan zien?

[Afbeelding]
Als je het kunt zien is het onder het hoofdstukje van de buitenunit. Bij status.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:51:
[...]

Toen uiteindelijk vergeten en nooit geactiveerd. :F

Nu heb ik hem wel aangezet en op de standaard 8 staan. Wat is bij jou het effect van hem lager zetten?
Ik heb een relatief korte filtertijd van 6h in gebruik, en de invloed van de weer regeling is niet helemaal duidelijk en nergens af te lezen, dus leek vijf me wel OK voor nu.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
ReLight schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:14:
[...]

Ik heb een relatief korte filtertijd van 6h in gebruik, en de invloed van de weer regeling is niet helemaal duidelijk en nergens af te lezen, dus leek vijf me wel OK voor nu.
Aflezen kun je het onder het kopje 3.1.11.36

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAsY-5ylAU0_EyaEGKCDNh8EuPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x9NZXPedpeujHj9LFIJDvmf7.png?f=fotoalbum_large

Wat heeft jou toe bewogen om zon korte filter tijd te gebruiken ipv de standaard 24h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:06:
[...]

Als je daar beperkt (dT Tactueel tov Tberekend) en hij overscheidt die waarde, stopt hij onmiddellijk en zet de graadminuten op 0.
Ow ik wist niet bij overschrijding de graadminuten op 0 springen, dat verklaart een hoop!
Ik heb afgelopen 2 weken meermaals gehad dat op een koude dag mijn WP SWW gaat maken en de graadminuten dan ver in het negatieve weglopen. Als de driewegklep dan omloopt als de SWW run klaar is, komt er heel eventjes 55 graden in de vloerverwarming.
Ik hem meermaals gezien dat mijn hoge negatieve graadminuten in 1 keer verdwenen zijn maar dat komt dus door deze instelling!

Eigenlijk zou je maximale afwijking van de berekende temperatuur dus zo hoog mogelijk moeten zetten om te voorkomen dat dit gebeurd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
Vraagje voor de mensen met een ssw boilervat.

Ik kwam langs de instellingen voor warmwater
MENU 7.1.1.2 - BEDRIJFSINSTELLINGEN
Hier kun je laadmethode aangeven.

Bij mij stond hij op doel temperatuur maar de fabrieksinstelling is Delta temperatuur.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is en waar hij op moet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Dinjesk schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 16:17:
Vraagje voor de mensen met een ssw boilervat.

Ik kwam langs de instellingen voor warmwater
MENU 7.1.1.2 - BEDRIJFSINSTELLINGEN
Hier kun je laadmethode aangeven.

Bij mij stond hij op doel temperatuur maar de fabrieksinstelling is Delta temperatuur.

Kan iemand uitleggen wat het verschil is en waar hij op moet?
Dat wordt toch uitgelegd in de manual (installateur versie)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5dYlstEUl-q2r9wFG7PfjjN-i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITrHRgNw4aABBhQ4RSg7fhSN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Knowbody op 25-11-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 14:43:
[...]

Ow ik wist niet bij overschrijding de graadminuten op 0 springen, dat verklaart een hoop!
Ik heb afgelopen 2 weken meermaals gehad dat op een koude dag mijn WP SWW gaat maken en de graadminuten dan ver in het negatieve weglopen. Als de driewegklep dan omloopt als de SWW run klaar is, komt er heel eventjes 55 graden in de vloerverwarming.
Ik hem meermaals gezien dat mijn hoge negatieve graadminuten in 1 keer verdwenen zijn maar dat komt dus door deze instelling!

Eigenlijk zou je maximale afwijking van de berekende temperatuur dus zo hoog mogelijk moeten zetten om te voorkomen dat dit gebeurd....
Mogelijk. Maar dan is daar niet over nagedacht door de Zweedse kaboutertjes.

Ik had vorig jaar ook diverse ervaringen met gelijkheid en herstarten etc.
Tot nu toe heb ik dat niet meer opgemerkt maar misschien heb ik die onhebbelijkheid ondervangen door het vooral anders te doen dan standaard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin1
@Knowbody en @martius

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met de vlakke stootlijn en willen jullie deze blijven delen komende week met de dalende temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:32:
@Knowbody en @martius

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met de vlakke stootlijn en willen jullie deze blijven delen komende week met de dalende temperaturen?
De vlakke stooklijn werkt hier best goed.

Volgende week wordt het langer achter elkaar kouder. Dat is een betere test.

PS hij was vlak tussen 10 en 0 graden, maar staat nu bij 10 op 26 en bij 0 op 27.

De ervaring is dat de warmtepomp de hele dag 25 Hz blijft draaien, en dat logischer wijze bij dalende buitentemperatuur de Tretour daalt bij gelijke Ta, en dat de graadminuten verder dalen.
Dat is natuurlijk de consequentie ervan. Ook vanwege de aanpassing GM 400 naar GM 1500, want dat voorkomt dat hij te vroeg gaat bijsturen!

Het gaat er dan om of je dit principe prettig danwel acceptabel vindt.
Doorgaans trekt het weer bij doordat de buitentemperatuur weer warmer wordt.

Uiteindelijk als de graadminuten te ver zakken gaat hij de frequentie verhogen. Dat punt heb ik nu verder weggelegd door "relatieve graadminuten start bijverwarming" op 1500 te zetten.

Zonder die aanpassing werkt een vlakke lijn maar beperkt omdat hij te snel gaat compenseren.

Graadminuten regeling functioneert aardig als een thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Knowbody op 25-11-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1
Knowbody schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:03:
[...]

De vlakke stooklijn werkt hier best goed.

Volgende week wordt het langer achter elkaar kouder. Dat is een betere test.

PS hij was vlak tussen 10 en 0 graden, maar staat nu bij 10 op 26 en bij 0 op 27.

De ervaring is dat de warmtepomp de hele dag 25 Hz blijft draaien, en dat logischer wijze bij dalende buitentemperatuur de Tretour daalt bij gelijke Ta, en dat de graadminuten verder dalen.
Dat is natuurlijk de consequentie ervan. Ook vanwege de aanpassing GM 400 naar GM 1500.

Het gaat er dan om of je dat prettig danwel acceptabel vindt.
Doorgaans trekt het weer bij doordat de buitentemperatuur weer warmer wordt.
Ik vind hem heel interessant. Ik heb zelf een huis uit 2016 met ventilatieroosters dus ik denk dat mijn huis teveel warmteverlies heeft voor een vlakke stootlijn maar ik wil er wel eens naar kijken.

Ik heb op dit forum opgepikt dat de GM-regeling kijkt naar de waarde van BT25 tov de berekende temperatuur en daar van daaruit de graadminuten stijgen of dalen. Vanuit jouw ervaring begrijp ik dat de graadminuten verder negatief worden doordat de retourtemperatuur verder daalt bij een lagere buitentemperatuur?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen week al een gesprek had met de installateur die zei dat er helemaal niet naar de retourtemperatuur (BT71) gekeken wordt en dat die net zo goed niet gemonteerd kan worden...

@G-addict en @DIY wat is jullie ervaring met de BT71 sensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
Benjamin1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:26:
[...]

Ik vind hem heel interessant. Ik heb zelf een huis uit 2016 met ventilatieroosters dus ik denk dat mijn huis teveel warmteverlies heeft voor een vlakke stootlijn maar ik wil er wel eens naar kijken.

Ik heb op dit forum opgepikt dat de GM-regeling kijkt naar de waarde van BT25 tov de berekende temperatuur en daar van daaruit de graadminuten stijgen of dalen. Vanuit jouw ervaring begrijp ik dat de graadminuten verder negatief worden doordat de retourtemperatuur verder daalt bij een lagere buitentemperatuur?

Ik vraag dit omdat ik afgelopen week al een gesprek had met de installateur die zei dat er helemaal niet naar de retourtemperatuur (BT71) gekeken wordt en dat die net zo goed niet gemonteerd kan worden...

Of er helemaal niet naar BT71 gekeken wordt weet ik niet. Maar ik heb er voor de temperatuur regeling in huis nog geen functie aan kunnen knopen. De warmtepomp kijkt voor de graadminuten naar de gemeten waarde van BT25 tov de berekende aanvoertemperatuur en de tijd. En kijkt voor de retourtemperatuur naar BT3. DT stuurt de regeling over BT12 en BT3. BT71 zal best wat doen, zit er vast niet voor niks. In de nibe aansluitschema's heeft hij ook een duidelijke plaats, afhankelijk van hoe je systeem is opgebouwd. Maar ik ben er nog niet achter hoe en wat. Ik zou hem wel lekker monteren, al is het maar gewoon ter monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Benjamin1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:26:
[...]

Als je die default waarde van de bijverwarming op 400 GM laat staan valt het achterop raken van de graadminuten wel mee. Maar ik vind het juist prima als hij achterop raakt met de graadminuten en toch constant de vloer verwarmt.

Wat betreft BT71: De interne sensoren zijn er ook nog. BT12 en BT3 (VMM BT2 en BT3 dacht ik) dus hij kijkt misschien daar dan naar.

Uiteraard daalt de retourtemperatuur als je er dezelfde hoeveelheid warmte in stopt terwijl de warmteverliezen toenemen (buiten wordt het kouder). Dat zie je dus heel goed aan het dalen van de retourtemperatuur.

Wat ik wil voorkomen is dat de warmtepomp als een malle aan het werk gaat terwijl het de volgende dag misschien weer veel warmer is en hij bij wijze van spreken uit gaat.
Andersom wil ik profiteren van een warmere buitentemperatuur zodat er warmte gebufferd kan worden. Bij een stijle stooklijn gaat de warmtepomp mogelijk werkloos zijn overdag als het niet koud is om vervolgens snachts overuren te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Knowbody op 25-11-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Dinjesk schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:38:
[...]

Aflezen kun je het onder het kopje 3.1.11.36

Wat heeft jou toe bewogen om zon korte filter tijd te gebruiken ipv de standaard 24h?
Na de ervaringen van vorig jaar, eerste seisoen, bleek dat het bijwerken van de gemiddelde buitentemperatuur te traag was op 24h voor dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Beste mede Tweakers,

Na bijna het hele artikel te bestuderen voor mijn nieuw aangeschafte AMS 10-6 met de SMO S40 begrijp ik nog niet goed waarom de warmtepomp de hele dag draait, of is dat gebruikelijk met een buiten temperatuur onder de 10 graden?

Ik gebruik een offset van -1 met een curve van +4 op de stooklijn. De 'calculated supply temp' samen met de BT25, aanvoertemp zouden gelijk met elkaar moeten zijn en liefst de BT25 iets hoger waardoor hij het gat van de degree-in-minutes kan herstellen.

De warmtepomp draait echter de gehele dag door en houdt het stookgedrag evenredig aan elkaar. De degree-in-minutes blijft altijd tussen de -120 en -170, resultaat: warmtepomp blijft altijd doorstoken met een vermogen van +/- 600 Watt.

Na het dichtdraaien van meerdere groepen van de vloerverwarming zie ik ook geen verschil in het stookgedrag.

Ook heb ik de weerregeling ingeschakeld, kan dit nog invloed hebben?

Hopelijk kan iemand mij opweg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Forceliz misschien staat de stille stand bij je aan. De warmtepomp word dan beperkt op een maximale frequentie (die kun je instellen), waardoor de runs extreem lang kunnen worden als de warmtepomp het net (niet) kan bijhouden.

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online
DIY schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:21:
@Forceliz misschien staat de stille stand bij je aan. De warmtepomp word dan beperkt op een maximale frequentie (die kun je instellen), waardoor de runs extreem lang kunnen worden als de warmtepomp het net (niet) kan bijhouden.
Durf je te zeggen waar ik dit in het menu kan vinden? Ben deze optie niet tegen gekomen. Ook als ik de heatcurve omhoog zet lijkt de warmtepomp er geen moeite mee te hebben de stook temperatuur snel omhoog te krijgen.. Alsof hij zit afremd wanneer hij de supply temp calculated bereikt heeft hij er niet overheen wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Nog even een observatie van mijn 'nibe die maar niet uit wil'. Bij gebrek aan 'thermostaat werking' zet ik dus de boel met hand een paar uur aan, totdat het comfortabel is, dan zet ik alles met de hand weer uit. Het ijlt dan nog een paar uur na, en zo ben ik dus zelf maar de thermostaat rol aan het invullen bij gebrek aan beter. Dat is wat re gebeurt tot aan 'A'.

Heb gisteren nog wel iets interessants gezien, de 'highest supply heat (1.30.6) stond op 40 graden, en ik zag in de grafieken dat het leek alsof het systeem probeert de BT2 daar met alle macht naartoe te laten stijgen. Zie de grafiek tot aan ca. punt A. Ik dacht, laat ik die dan eens op 35 zetten. Dat heb ik dus bij punt A gedaan. Ook heb ik de machine gereboot, omdat vaak blijkt dat ie pas settings overneemt na een reboot...

Vanaf dat moment zie je inderdaad BT2 niet meer naar de 40 graden stijgen. Wat ook opvallend was is dat ik nu daadwerkelijk de graadminuten op zie lopen, en dan weggewerkt zie worden. Dat had ik nog niet eerder gezien. Ik heb toen bij punt B de highest supply heat verlaagd naar 32 graden. Dan zie je de graadminuten nog wat beter weggewerkt worden, tot aan ca. 22:30, daarna stabiliseert eea. Overigens was het toen alweer over de 24 graden in huis, maar ik dacht laat het nou maar even lopen, misschien heeft het meer tijd nodig.

Vanaf ca. 22:30 zie je dan ook dat het systeem 'stabiliseert'. De compressor en vermogen op 50%. Dat ging dan helaas wel de hele nacht zo door, dat lijkt me ook niet de bedoeling? Wel 'mooie lange runs' zoals hier wel eens wordt geroepen maar het lijkt me niet de bedoeling dat het systeem constant aan staat?

Vanochtend werdt ik rond 8:00 wakker en de vloer beneden voelde als een pizza plaat. Ik heb toen wederom de highest supply heat teruggezet, van 32 naar 30 graden. Wederom een verlaging in de compressor snelheid en vermogen, maar het blijft dus gewoon aan staan... graadminuten zijn nu wel bijna op 0. Temperatuur in huis is nu gelukkig wel iets gedaald, tot iets boven de 23. Nog te warm naar mijn zin maar ja.

Maar goed, het systeem blijft dus nog steeds 100% continue draaien, maar ik kan nu dus wel min of meer de temperatuur regelen door die 'highest supply heat' wat omhoog of omlaag te schroeven...
Dus ik ben van voluit AAN en volledig UIT nu naar een systeem waar ik min of meer de temperatuur kan regelen... een beetje zoals een piloot die geen hydrauliek meer heeft en zijn vliegtuig moet sturen door de linker en rechter motor meer of minder gas te geven...

I laat het vandaag zo nog even draaien, misschien dat ie later nog vanzelf uit gaat?

Wat zegt jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8h1JNvDn6qV1bU3INoD3sTivF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rX44LPXnTTXSYa5JDWvHlDzJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 17:53
Sinds vandaag de compressor curve op handmatig gezet. Omdat ik merk dat de wp altijd runs van 1,5u maakt met 2x zoveel tijd ertussen. Dus zelfs mijn AMS10-6 is momenteel te krachtig met de automatische curve. Nu merk ik dat met de handmatige curve de minimale frequentie is verhoogd van 25Hz naar 35Hz, hij trekt niet meer lager. Calc. Compressor freq. staat namelijk wel op 25Hz. Actual blijft hangen op 35Hz. Hebben meer mensen dit?

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:03:
Sinds vandaag de compressor curve op handmatig gezet. Omdat ik merk dat de wp altijd runs van 1,5u maakt met 2x zoveel tijd ertussen. Dus zelfs mijn AMS10-6 is momenteel te krachtig met de automatische curve. Nu merk ik dat met de handmatige curve de minimale frequentie is verhoogd van 25Hz naar 35Hz, hij trekt niet meer lager. Calc. Compressor freq. staat namelijk wel op 25Hz. Actual blijft hangen op 35Hz. Hebben meer mensen dit?
Herkenbaar ja, ik heb vorig jaar hetzelfde ervaren toen ik met deze setting aan het spelen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Forceliz schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:09:
Beste mede Tweakers,

Na bijna het hele artikel te bestuderen voor mijn nieuw aangeschafte AMS 10-6 met de SMO S40 begrijp ik nog niet goed waarom de warmtepomp de hele dag draait, of is dat gebruikelijk met een buiten temperatuur onder de 10 graden?

Ik gebruik een offset van -1 met een curve van +4 op de stooklijn. De 'calculated supply temp' samen met de BT25, aanvoertemp zouden gelijk met elkaar moeten zijn en liefst de BT25 iets hoger waardoor hij het gat van de degree-in-minutes kan herstellen.

De warmtepomp draait echter de gehele dag door en houdt het stookgedrag evenredig aan elkaar. De degree-in-minutes blijft altijd tussen de -120 en -170, resultaat: warmtepomp blijft altijd doorstoken met een vermogen van +/- 600 Watt.

Na het dichtdraaien van meerdere groepen van de vloerverwarming zie ik ook geen verschil in het stookgedrag.

Ook heb ik de weerregeling ingeschakeld, kan dit nog invloed hebben?

Hopelijk kan iemand mij opweg helpen.
Heel kort: hij doet precies zoals het moet!

Warmteverliezen gaan continue door een deze worden continue aangevuld. Dat is hoe een warmtepomp moet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Aan iedereen:

Het wegwerken van graadminuten is niet het doel van de regeling, maar een gevolg!

Idealiter draait de warmtepomp keurig op de berekende waarde van Ta.

Komt hij erboven dan levert hij meer warmte dan gevraagd wordt en de enige methode om dat teveel aan warmte te compenseren is het inlassen van een pauze. Dat is vanaf GM 0.

Dat gebeurt in 2 situaties: de buitentemperatuur loopt op waardoor de berekende Ta daalt, of de warmtepomp heeft teveel vermogen voor de omstandigheden. Ook dan ga je over de berekende Ta en dat moet worden gecompenseerd.

Graadminuten die TOT rond de 400 onder de waarde dat de verwarming begint (de standaard -60 dus bij die waarde -460) zich bevinden zitten gewoon in het goede gebied!

Mooi als het wat marge beide kanten op heeft, dus rond -230 GM is super gezond!

Als je daarbij dan een comfortabele woning hebt staan de instellingen goed. Perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 17:53
Knowbody schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:55:
Aan iedereen:

Het wegwerken van graadminuten is niet het doel van de regeling, maar een gevolg!

Komt hij erboven dan levert hij meer warmte dan gevraagd wordt en de enige methode om dat teveel aan warmte te compenseren is het inlassen van een pauze. Dat is vanaf GM 0.

Dat gebeurt in 2 situaties: de buitentemperatuur loopt op waardoor de berekende Ta daalt, of de warmtepomp heeft teveel vermogen voor de omstandigheden. Ook dan ga je over de berekende Ta en dat moet worden gecompenseerd.

Graadminuten die TOT rond de 400 onder de waarde dat de verwarming begint (de standaard -60 dus bij die waarde -460) zich bevinden zitten gewoon in het goede gebied!

Als je daarbij dan een comfortabele woning hebt staan de instellingen goed. Perfect.
Ik heb wel het gevoel dat de S-serie (SMO S40) aansturing hier wat meer op is ingericht dan de F-series aansturing (SMO40/20)? Gezien de compressor curve volgens mij bij de S op GM stuurt, waar dat bij F nog buitentemperatuur en GM extremen lijkt te zijn? S series kent ook geen optie om de curve aan te passen? Of kijkt de S serie ook naar buitentemp?

Ik heb met F regeling nog weinig lange runs gehad, vaak duren ze zelfs korter dan het aantal GM. De GM daalt bij mij alleen voorbij de max als SSW aan de beurt is, maar door slechte plaatsing (dicht bij het vat danwel aanvoerleiding van sww denk ik) van BT3/71 compenseert dit direct ook weer de GM omdat hier een hele hoge waarde binnenkomt.. Het snel wegwerken van GM komt naar mijn idee doordat de compressor curve te snel, te veel vermogen vrij geeft adhv buiten temp. Terwijl dit onnodig is als het systeem de GM zou meenemen.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
magnetx3 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb wel het gevoel dat de S-serie (SMO S40) aansturing hier wat meer op is ingericht dan de F-series aansturing (SMO40/20)? Gezien de compressor curve volgens mij bij de S op GM stuurt, waar dat bij F nog buitentemperatuur en GM extremen lijkt te zijn? S series kent ook geen optie om de curve aan te passen? Of kijkt de S serie ook naar buitentemp?

Ik heb met F regeling nog weinig lange runs gehad, vaak duren ze zelfs korter dan het aantal GM. De GM daalt bij mij alleen voorbij de max als SSW aan de beurt is, maar door slechte plaatsing (dicht bij het vat danwel aanvoerleiding van sww denk ik) van BT3/71 compenseert dit direct ook weer de GM omdat hier een hele hoge waarde binnenkomt.. Het snel wegwerken van GM komt naar mijn idee doordat de compressor curve te snel, te veel vermogen vrij geeft adhv buiten temp. Terwijl dit onnodig is als het systeem de GM zou meenemen.
Nee hoor. Het zit al jaren in het DNA van graadminuten regeling.
Dat was al zo en dat is in de S-serie niet anders. Stooklijn instellingen zijn hetzelfde.

In de S serie kun je minder tot niet tunen met de compressor curve. Althans, ik ben het niet tegengekomen in mijn setup.
De S-serie doet dingen fundamenteel anders dan de andere serie naar het principe blijft overeind.

Een systeem dat op de juiste manier is berekend en aangelegd werkt feilloos. En daar zitten de uitdagingen!

Tot nu toe hebben we dit seizoen weinig winterse dagen gehad en zullen de meesten van ons ervaren dat de warmtepomp het op z'n sloffen doet.
Inderdaad duurt een run die begint bij -60 makkelijk maar 30 minuten omdat hij op minimaal vermogen 2 graden over de berekende Ta heen gaat. Dan worden er immers elke minuut 2 graadminuten weggetikt.

Maar daarom vind ik het wel van belang dat we proberen te begrijpen hoe het een en ander werkt en hoort te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 26-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Forceliz schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:35:
[...]
Durf je te zeggen waar ik dit in het menu kan vinden? Ben deze optie niet tegen gekomen. Ook als ik de heatcurve omhoog zet lijkt de warmtepomp er geen moeite mee te hebben de stook temperatuur snel omhoog te krijgen.. Alsof hij zit afremd wanneer hij de supply temp calculated bereikt heeft hij er niet overheen wil gaan.
Zoek eens op 'stille' in dit topic of download de habdleiding :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

magnetx3 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:03:
Herkenbaar dat hij zich niet (altijd) aan de stille modes lijkt te houden. Hangt wellicht samen met GM en/of hogere berekende aanvoertemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Borisvkr schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:57:

I laat het vandaag zo nog even draaien, misschien dat ie later nog vanzelf uit gaat?

Wat zegt jullie dit?

[Afbeelding]
Zal me benieuwen of hij uitgaat bij 0 GM.
Qua stookllijn zou momenteel constant 28 misschien niet zo gek zijn, zodat je hem niet hoeft uit te zetten. Dan heb je zo'n vlakke curve als knowbody O-)

Wanneer komt je installateur kijken?

[ Voor 3% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
DIY schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:19:
[...]

Zal me benieuwen of hij uitgaat bij 0 GM.
Qua stookllijn zou momenteel constant 28 misschien niet zo gek zijn, zodat je hem niet hoeft uit te zetten. Dan heb je zo'n vlakke curve als knowbody O-)

Wanneer komt je installateur kijken?
Gaat dus niet uit bij 0 GM. Kachelt gewoon door... het was vanmiddag weer dik 24 graden. Het ZAL en het MOET minstens 24 graden worden in huis blijkbaar. Het duurt nu gewoon wat langer. Echt waardeloos dit. Ik verwarm de boel, dan schiet ie door en kan ik ramen openzetten om de dure hitte weer te laten ontsnappen.

Installateur is vorige week langs geweest, ging Nibe vragen langs te komen want ze wisten het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Borisvkr Jammer! dan zou ik de maximale temperatuur gewoon verder verlagen totdat hij constant kan lopen zonder dat t een sauna word.

Ik ben benieuwd wanneer Nibe tijd heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 23:20
Heeft iemand ervaring met dit alarm?

Hoge stroom compressor
Alarmnummer: 453
Permanente compressorstop door herhaaldelijke hoge stroom richting compressor. Schakel de voeding van het product uit, controleer hoofd- en groepszekeringen en start opnieuw op. Als alarm opnieuw optreedt, selecteert u de hulpstand en neemt u contact op met uw installateur.

Dit is nu enkele keren voorgekomen, het lijkt te gebeuren wanneer Smart Price Adaptation aanstaat. Vooral in de ochtend rond 5-6 uur (mogelijk een laag prijspunt), en het lijkt erop bij het schakelen tussen tapwater/verwarming. De 3-wegklep doet dan ook vreemd, schakelt terug halverwege het omschakelen. Graadminuten lopen dan ook hoog op (tot onder -400). SPA lijkt iets te doen met de -60 instelling van de graadminuten (mag meer worden in afwachting van lagere prijs? - op zich prima). Geen idee of dit aan SPA ligt, maar het komt niet voor wanneer SPA uit staat tot nog toe. Mogelijk ontstaat er intern een of ander conflict?

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Kandidat nog niet eerder gezien. ik kom deze omschrijvingen van de foutcode tegen:

-Storing in voedingsspanning aar de compressor.
-Slechte doorstroming klimaat-systeem.
- Defecte compressor

De slechte doorstroming lijkt dan nog het meest plausibel icm de driewegklep die vreemd gedrag vertoond waardoor de flow tijdelijk word geblokkeerd.

[ Voor 14% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceliz
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:55:
Aan iedereen:

He @Knowbody dank voor de heldere toelichting! Mijn uitgangspunt was niet per definitie dat het niet goed werkt echter als ik kranen open laat staan en hij de DM niet wegwerk wordt het te warm in huis omdat de cyclus oneindig door blijft lopen.

Nu kwam ik de optie tegen 'BT12 verschuiving', deze heb ik 2 graden warmer gezet waardoor hij wel weer op een 0 punt kan komen. Voelt voor mij beter zodat hij geleidelijk aan over de dag heen bijstookt inplaats van continu.

Ook spreekt de stillemodus mij wel aan @DIY gedurende de nacht.

Overdags loopt de compressor nu wel tegen de ~85-90Hz aan, is het nog een advies deze zoals andere mensen wat lager te begrenzen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Forceliz je kunt meerdere tijdsblokken definieren. In de smo 20 en 40 kun je daarnaast ook 2 maximale frequenties voor de stille modus instellen. Dus dan bv snachts max 35hz en overdag geef je hem wat meer ruimte.

Maarre...nu al 85Hz?!

[ Voor 4% gewijzigd door DIY op 26-11-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
DIY schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:50:
@Kandidat nog niet eerder gezien. ik kom deze omschrijvingen van de foutcode tegen:

-Storing in voedingsspanning aar de compressor.
-Slechte doorstroming klimaat-systeem.
- Defecte compressor

De slechte doorstroming lijkt dan nog het meest plausibel icm de driewegklep die vreemd gedrag vertoond waardoor de flow tijdelijk word geblokkeerd.
Dank! Maar waar vond je dit? In de alarmlist van de SMO 40 vond ik dit namelijk niet, althans niet hier. Daar wordt alleen genoemd:
• Main and group fuses and their cable connections
• Internal compressor wiring. -if compressor is running slowly, if not, replace inverter

https://www.nibe.eu/assets/documents/29530/M12658EN-1.pdf

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Wat dan nog wel vreemd is hoe het komt dat SPA dit rare gedrag van de 3-wegklep oplevert.

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kandidat
Nu nog de oorzaak vinden

Nibe F2120-16 - SMO40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Borisvkr schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:08:
[...]

Gaat dus niet uit bij 0 GM. Kachelt gewoon door... het was vanmiddag weer dik 24 graden. Het ZAL en het MOET minstens 24 graden worden in huis blijkbaar. Het duurt nu gewoon wat langer. Echt waardeloos dit. Ik verwarm de boel, dan schiet ie door en kan ik ramen openzetten om de dure hitte weer te laten ontsnappen.

Installateur is vorige week langs geweest, ging Nibe vragen langs te komen want ze wisten het ook niet.
Dat de installateur niet even de moeite heeft genomen een reset uit te voeren en in 10 minuten de zaak weer in te stellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Benjamin1 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:32:
@Knowbody en @martius

Ik sluit me aan bij wat @Knowbody heeft gedeeld met wat verschillen. Gedrag is over het algemeen hetzelfde.
  • Vloer is constanter warm, kleinere verschillen. Idem voor radiatoren.
  • De mooie haaientand DM grafiek is vervangen door een "constante" -100DM lijn met wat pieken en dalen rond SWW of defrost.
  • Haaientand boven de 10 buitentemp daaronder "constante" -100DM lijn
  • Boven de 10 buitentemp meer temp wisselingen in de vloerverwarming/radiatoren. Vergelijkbaar bij normale stooklijn aangezien gedrag DM heel anders (haaientand patroon)
  • Hetzelfde geldt voor de compressor die zo rond de 20-40Hz blijft pruttelen met de nodige pieken rond SWW en defrost. Max90Hz
  • Ik heb geen wijziging gedaan in de DM (400 > 1500)
  • Mijn stooklijn was vlak tussen 20 & -10 op 28, ben nu 27 aan het uitproberen
  • Ik had geen nachtverlaging wat de temperatuur redelijk stabiel hield rond de 21 graden. Doel is 21,5
Sinds gisteren wijzigingen gedaan:
  • Nachtverlaging naar 21
  • Stooklijn naar 27
  • Max aanvoer van 40 naar 35
Hiernaast is het "spannend" wat de Taanvoer doet op BT25 na een defrost. Deze gaat boven de ingestelde waarde van de stooklijn en ik wil niet meer dan 35-40 graden door mijn vloer heen hebben. Radiatoren boeit niet. Hoe is dat te beïnvloeden anders dan met een radiatorknop op de verdeler?
Sowieso is de waarde van de stooklijn voor mij een mysterie. Het is al meerdere malen uitgelegd echter mijn verwachtingen zijn anders in deze. It is what is. Het is warm binnen, SWW geeft voldoende warm water en de COP-schatting is prima IMO, namelijk ergens tussen de 4,4-5,2 voor deze maand.

Wat overigens een enorme zoektocht is, en blijft, is het juist ingesteld krijgen van de groepen van de vloerverwarming en de blokventielen van de radiatoren. Man man man.

[ Voor 9% gewijzigd door martius op 27-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
@Knowbody en @martius ik probeer te achterhalen wat jullie instellingen nu zijn... maar dat is een behoorlijke puzzel als ik deze draad probeer terug te volgen. Zouden jullie dit in 1 post kunnen zetten ter info en hulp voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@martius je hoeft niet bang te zijn voor kortstondig een scheutje heter water de vloer in na defrost of na bv SWW run.

Dat verdwijnt direct. Daar zit nauwelijks energie achter.

Mooi dat je je ervaring hebt gedeeld.

[ Voor 20% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
HiBe schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:09:
@Knowbody en @martius ik probeer te achterhalen wat jullie instellingen nu zijn... maar dat is een behoorlijke puzzel als ik deze draad probeer terug te volgen. Zouden jullie dit in 1 post kunnen zetten ter info en hulp voor mij?
Mijn instellingen tot gisteren:
RMU niet ingesteld als ruimte sturing

Stooklijn 0 gekozen , deze kun je (deels) vlak leggen bijv tussen 10 en 0 op 27 graden

Graadminuten -60 naar -40 gezet

Graadminuten tbv backup heater van 400 naar 1500 gezet

SWW in de nacht tussen 02.00 en 06.00

De ervaring met bovenstaande is: interessant

Sinds gisteren:
RMU wel ingesteld, op 22 graden.

Graadminuten naar originele settings teruggezet.
Ik wil nu ervaren hoe goed het gaat als je de "zo uit de doos -installateur- instellingen doet"
Stooklijn op 5. Eens kijken hoe slim hij daar mee omgaat.

Ik verwacht een hele constante ruimtetemperatuur tegen een hoger energieverbruik.

Hierna heb ik nog een andere interessante instelling die ik wil verkennen:

Stoken van bv 09.00 tot 21.00 met een vaste temperatuur van 30 graden. RMU als RT ingesteld op 21 graden.
Die andere 12 uur blokkeer ik de verwarming via hulpcontact.
De reden ? Warmere voeten op moment dat je niet slaapt, waardoor RMU lager kan voor zelfde gevoelstemperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaafst
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-10 14:15
Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:40:
Stoken van bv 09.00 tot 21.00 met een vaste temperatuur van 30 graden. RMU als RT ingesteld op 21 graden.
Die andere 12 uur blokkeer ik de verwarming via hulpcontact.
De reden ? Warmere voeten op moment dat je niet slaapt, waardoor RMU lager kan voor zelfde gevoelstemperatuur.
Zoiets heb ik nu ook een tijdje lopen. Ik heb de RMU Rt op 20°C staan en dmv nachtverlaging gaat dat tussen 21:00 en 07:00 naar 18,5°C. Om de graadminuten 's ochtends niet te snel te laten dalen gaat daarna de temp in stappen omhoog: tot 11:00 naar 19°C, tot 15:00 naar 19,5°C.

En alsnog gebeurt het (afhankelijk van de buitentemp) dat de graadminuten 's ochtends nog redelijk snel dalen en de WP opschakelt naar een hogere freq.

Ik ben er nog niet helemaal uit of het allemaal de moeite waard is.

Nibe:F2040-12 SMO-40 BA-ST9040-2FE(365l) UKV100 vv:200m² - 280m² 850m³ Rc:5,9 bj:2021 - PV:8750Wp Growatt TLS-3 8k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martius
HiBe schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:09:
In navolging van @Knowbody hierbij mijn instellingen.

BT50 in de woonkamer die op 21,5 is ingesteld
Dag: 06:00-22:0 ~ 21,5
Nacht: 22:00-06:00 ~21
SWW: 09:00-00:00

Onderstaande mapping tussen MODBUS register en waarde onder voorbehoud aangezien er soms wat dubbele waarders zijn. Export van de huidige instellingen heb ik niet 1-op-1 kunnen mappen :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXLnQwgLmBF4i1swqN9WZieI4UE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnIeqRVaRXdrcTDCfcYjeF4j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:14:
[...]

Zoiets heb ik nu ook een tijdje lopen. Ik heb de RMU Rt op 20°C staan en dmv nachtverlaging gaat dat tussen 21:00 en 07:00 naar 18,5°C. Om de graadminuten 's ochtends niet te snel te laten dalen gaat daarna de temp in stappen omhoog: tot 11:00 naar 19°C, tot 15:00 naar 19,5°C.

En alsnog gebeurt het (afhankelijk van de buitentemp) dat de graadminuten 's ochtends nog redelijk snel dalen en de WP opschakelt naar een hogere freq.

Het moment dat de frequentie van 25 Hz verder omhoog gaat is afh vd ingestelde waarde van de bijverwarming (de instelling 400 GM).

Daarom had ik die waarde op 1500 gezet omdat ik NIET wilde dat hij al gauw extra power ging geven.

Als je de helft van de dag niet stookt dan moet je wel een overpowered warmtepomp hebben. Die heb ik, dus ik kan dat doen.

Je kunt die waarde 400 GM ook op bijv 100 zetten, en dan de backup heater blokkeren. Dan lopen de graadminuten af tot -159 en niet verder. Dan "vertrekt" hij veel sneller. En uiteraard komt de backup heater daarbij niet in. Ook een manier.

Dat blokkeren kan op verschillende manieren. Gewoon in het kalender programma of door de waarde van de buitentemperatuur waarbij de backup heater mag meedoen (stop temperatuur bijverwarming) van +5 graden op bijvoorbeeld -5 graden zetten.

Of de bedrijfsmode (4.1) op handmatig zetten met alleen "verwarming" aangevinkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
gaafst schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:14:
[...]

Waarschijnlijk niet als je het energetisch bekijkt.

Ik heb 2 redenen om te freaken: te zware warmtepomp voor de meeste omstandigheden, en een te goed geïsoleerde woning waardoor de hut 22 graden kan zijn met een vloer van 24 a 25 (warmtepomp continue 7x24 op stooklijn 2 of 0 met rechte Ta).
Ik vind dat niets aan. Loop op sokken in huis en de vloer is lauw.

Een vloer waar lekker 30 graden water doorheen gaat is veel fijner! Daarmee wordt het uiteraard veel te warm in huis dus dan maar een deel van de dag niets verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 27-11-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:30:
[...]

Waarschijnlijk niet als je het energetisch bekijkt.

Ik heb 2 redenen om te freaken: te zware warmtepomp voor de meeste omstandigheden, en een te goed geïsoleerde woning waardoor de hut 22 graden kan zijn met een vloer van 24 a 25.
Ik vind dat niets aan. Loop op sokken in huis en de vloer is lauw.

Een vloer waar lekker 30 graden water doorheen gaat is veel fijner! Daarmee wordt het uiteraard veel te warm in huis dus dan maar een deel van de dag niets verwarmen.
28-30 graden in de vloer is wel het lekkerste. Jammer dat daar niet specifiek op gestuurd kan worden zonder allemaal extra toeters en bellen.

Een raampje extra open? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wie kan mij het gedrag van de RMU vertellen....

Is het zelflerend? Zo ja hoeveel tijd heeft het nodig?

Ik heb het op 22 graden ingesteld. Het is nu 22,1 op de RMU en ik zie de berekende Ta nog niet onmiddellijk naar beneden gaan. Kortom, wie kan alvast verklappen hoe de regeling hiermee beïnvloed wordt....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:34:

Ik heb het op 22 graden ingesteld. Het is nu 22,1 op de RMU en ik zie de berekende Ta nog niet onmiddellijk naar beneden gaan. Kortom, wie kan alvast verklappen hoe de regeling hiermee beïnvloed wordt....?
Zover ik weret hanteert de RMU gewoon de factor zoals die is ingesteld in de SMO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DIY schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:55:
[...]

Zover ik weret hanteert de RMU gewoon de factor zoals die is ingesteld in de SMO?
SMO S40 heeft niet zo'n factor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Ja RMU is zelflerend (slim) en wanneer ingesteld beinvloed de Tgevraagd.
Uit de brochure: De NIBE RMU S40 is een slimme kamerthermostaat met touchscreen in kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martius
Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:34:

IMHO is een RMU een duur stukje hardware wat niets toevoegt anders dan …. niets eigenlijk.

Je kan het zien als een verlengde van enkele SMO S40 opties echter een BT50 en een basic myUplink-anno doet hetzelfde en is goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:15:
[...]

IMHO is een RMU een duur stukje hardware wat niets toevoegt anders dan …. niets eigenlijk.

Je kan het zien als een verlengde van enkele SMO S40 opties echter een BT50 en een basic myUplink-anno doet hetzelfde en is goedkoper.
Ja prima. De vraag blijft echter hetzelfde.

BT50 of RMU ingesteld op 22.
Het slimme zal in de SMO zitten lijkt me.

Wat is het effect, gaat het goed, is er een hysterese ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:42
Ik heb ook het idee dat de RMU alleen de temperatuur meet.
Als ik de temperatuur op de RMU aanpas, zie ik de aanvoertemperatuur niet veranderen.

Volgens mij doet deze dat wel als ik de temperatuur aanpas in het programma (menu 6). Maar als je daar iets wijzigt zie je het ook niet meteen veranderen (misschien door filter). Wat ik dan doe is een reboot van de SMO S40.

Had eigenlijk wel verwacht dat de RMU de temperatuurinstelling van het klokprogramma overneemt, en wanneer je de waarde op de RMU wijzigt, dat deze dan gewijzigd blijft tot het volgende schakelpunt in het klokprogramma.

De factor (temperatuur klokprogramma - gemeten temperatuur RMU) kan ik ook niet vinden. Ergens is wel menu voor externe invloed, maar daar staan bij mij temperaturen.

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
Nibe S-series

Update 2.23.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8tOdlqzmqUeAEt7-UJxnWLDL5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByT6tV2iRDMin5KeqhDhA5KM.jpg?f=fotoalbum_large

Zal het dan toch... Eindelijk erkenning voor de bug in cooling mode waarbij de GP12 pomp niet draaide en waardoor dus ook nooit goed de GM konden worden berekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
martius schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:15:
[...]
Nou, het apparaatje kan veel meer dan je denkt.

-goed afleesbaar op afstand
-kleurt fel rood als er een alarm is
-indicatie energieprijs groen oranje rood
-je kunt Nibe WTW ventilatie ermee aansturen
-je kunt zonPV monitoren
-luchtvochtigheid meten
-extra warmwater laten maken

Puur als temperatuurmeter is het overkill. Maar wel mooie overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:42
Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:24:
Zal het dan toch... Eindelijk erkenning voor de bug in cooling mode waarbij de GP12 pomp niet draaide en waardoor dus ook nooit goed de GM konden worden berekend.
Ik hoop het!

55.605 Wattpiek, Nibe F2120-16, Home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Improved wirelees conmunications staat erbij! Hopelijk is de rmu nu beter draadloos te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Beste Nibisten,

Sinds een maandje draait onze Nibe F2120-16 met 300 liter parallel buffervat, secundaire pomp en radiatoren-only met in de eerste instantie wat meer runs dan gewenst.

Inmiddels de stooklijn en graadminuten aangepast naar respectievelijk -150 en een wat hogere - lees minder zuinigere - temperatuur houden we de temperatuur in huis mooi op 21 graden met een redelijk aantal runs.

Nu het kouder wordt worden deze langer en blijkt dat ie eindelijk kan gaan werken en wat te groot is geselecteerd. De beste keus een half jaar geleden was een leverbare keus en met een buffervat dacht ik e.e.a. wat te kunnen afvlakken.Dit kost wel wat COP.

Nu zie ik nog niet dat er al defrosts met de compressor gedaan worden, ik zou dan een hogere retour en een lagere aanvoer moeten zien lijkt me. Gedachte is dat de Nibe nog gebruik maakt van de buitenlucht om te ontdooien.

Onderstaand mijn settings voor de stooklijn - met 50 graden houden we het thuis heerlijk warm en ik heb eea zodanig ingetseld dat bij nul graden maar 42 mag maken en maximaal maar 45 graden..... Helaas houdt hij zich hier niet aan want ik zag al een keer 49 graden staan.

Graag jullie advies of er nog wat te optimaliseren/in te stellen valt en het verzoek om van jullie correct geselecteerde warmtepompen een grafiek vanuit de SMO S40 te posten zodat ik wat referentiemateriaal heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik9B8Bd-HvTtEpbI3Uwcvzy2ENM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ogn2zvzVvCxhWSGip2xNO56.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zn9_6lgx3NI1pdjqmS0FuUscjZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12B5s4mwjmsTdqWXaVOTOtw4.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

DIY schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:23:
[...]

Improved wirelees conmunications staat erbij! Hopelijk is de rmu nu beter draadloos te verbinden.
@DIY méh, valt tegen, maar ik heb altijd al een voorkeur voor bedraad gehad. Troost: een belkabel met vier aders doet het puik over 20 meter ;)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03:24
*O*
Hier ook gelijk na berichtje in de app nieuwe firmware gedownload en opgeslagen in cloud. Daarna de wp geupdate.

Ik ben vooral blij dat de zonneopwek-tegel het weer doet. Dit is wel steeds een dingetje. Heb er bij drie updates al meegemaakt dat de waarden in deze tegel verdwijnen of iig niet meer weergegeven worden.

Edit: op de telefoon nog geen succes met de update en het online dashboard geeft ook geen juiste waarde :'(

[ Voor 7% gewijzigd door jurgen purgen op 28-11-2023 11:24 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik heb een vraag over de legionella run. Ik vraag mij namelijk af of deze het wel (goed) doet bij mij.

Periodieke toename staat uit lijkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZuOTcSIr2hAOR9788FEwXgYy6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbVnK9HRJmzxQBrOfS1MI4GS.jpg?f=fotoalbum_large

Berekende aanvoertemperatuur over een week gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLNXkkakvKL9KO8G4pT7Ix7kNcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vi6tuLRT1n0JNpt17wfeCSjq.jpg?f=fotoalbum_large

Externe aanvoertemperatuur over een week gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBZoQmZO13AxtqZ05Rg-MBRJ4d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR3XsegY5JERmA18MLkFMBk0.jpg?f=fotoalbum_large

Externe retour temperatuur over een week gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU4Z0MQtNGNeN5T6iEajquNyQdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOyfGtGASZexEmGBT1SqGjX9.jpg?f=fotoalbum_large

Warm tapwater verwarmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VTVPzupV6_4EbGA5JG5DdOyGiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JrGsgeDlM4F8cf5o4nNBryu.jpg?f=fotoalbum_large

Warm tapwater boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8ESmPey4KCj_PZt7PCqdZ9McjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSVtzaZVqcReKnrNLCmfz3cb.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de externe retourtemperatuur lijkt het wel of hij iedere dag een run doet. Terwijl hij volgens het menu uitstaat. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:18
Sunri5e schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:00:
Ik heb een vraag over de legionella run. Ik vraag mij namelijk af of deze het wel (goed) doet bij mij.

Periodieke toename staat uit lijkt het:
[Afbeelding]

Berekende aanvoertemperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

Externe aanvoertemperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

temperatuur retour temperatuur over een week gezien:
[Afbeelding]

Warm tapwater verwarmen:
[Afbeelding]

Warm tapwater boven:
[Afbeelding]
Geactiveerd is niet aangevinkt, dus die draait nooit ;)

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Pagina: 1 ... 43 ... 96 Laatste