NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 5 ... 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 13:13
Pocketware schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:20:
Vraagje: Wat is de beste instelling voor het koelen?

Op dit moment werkt het goed als de buitentemperatuur maar niet boven de 33 graden uitkomt.
Onder de 33 gaan de graad minuten van 0 naar 100 (of hoger); dan slaat de koeling aan; en hard terug naar 0. Mooie zaagtand grafiek krijg ik dan. Maar boven de 33 graden gaat de DM terug naar ver onder de nul... Gisteren tot - 523,3. Pas als de buitentemperatuur onder de 30 graden komt dan loopt de de DM weer op; bij 100 start het koelen weer.

Curve koeling staat op 0; en ingesteld op 18 graden.

Issue: Op het heetste van de dag dus geen koeling...

DM:
[Afbeelding]

Buiten temperatuur:
[Afbeelding]
Stel dat Format5 hierboven toch gelijk heeft, en ik een denkfout maak....
Wat is de instelling van de laadpomp in koelbedrijf? Parameter 5.11.1.2: automatisch of intermitterend? Want als je pomp op intermitterend staat ingesteld dan draait de pomp maar 20 seconden na, en dan zullen je graadminuten langzaam teruglopen met het afkoelen van het stilstaande water. In de stand auto blijft de laadpomp draaien op de ingestelde snelheid in de wachtstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 12:57
Interessant om te lezen hoe de warmtepomp zich anders gaat gedragen als het op koelen aankomt.

Jullie hebben het over een "mooie" zaagtand grafiek, is dit inderdaad de gewenste situatie? M.b.t. aantal compressor starts? Een langere run wordt toch eigenlijk geprefereerd om de levensduur te optimaliseren? Onze F2040 vertoont hetzelfde gedrag, dus ergens stelt het mij wel gerust dat jullie dit ook ervaren.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:29:
Interessant om te lezen hoe de warmtepomp zich anders gaat gedragen als het op koelen aankomt.

Jullie hebben het over een "mooie" zaagtand grafiek, is dit inderdaad de gewenste situatie? M.b.t. aantal compressor starts? Een langere run wordt toch eigenlijk geprefereerd om de levensduur te optimaliseren? Onze F2040 vertoont hetzelfde gedrag, dus ergens stelt het mij wel gerust dat jullie dit ook ervaren.
Ja, ineens is de aanvoer kouder dan de retour! :P
In mijn beleving heb je gelijk en zijn lange runs beter. Bij verwarmen lukt dat hier prima, bij het koelen (ik gebruik de koelfunctie nu 3 dagen) kom ik nog niet verder dan een run van 30 minuten bij een instelling van 50 graadminuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:40

Pocketware

format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Is er op dat moment niet misschien een SSW run geweest?
Dergelijk gedrag heb ik wel eens eerder gezien indien er maar 1 pomp is en het systeem ook warm water moet kane.
Nee; er is rond dat tijdstip geen run geweest voor het opwarmen van SWW boiler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

G-addict schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Stel dat Format5 hierboven toch gelijk heeft, en ik een denkfout maak....
Wat is de instelling van de laadpomp in koelbedrijf? Parameter 5.11.1.2: automatisch of intermitterend? Want als je pomp op intermitterend staat ingesteld dan draait de pomp maar 20 seconden na, en dan zullen je graadminuten langzaam teruglopen met het afkoelen van het stilstaande water. In de stand auto blijft de laadpomp draaien op de ingestelde snelheid in de wachtstand.
5.11.1.2 staat voor zowel verwarming als koeling op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Pocketware schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

5.11.1.2 staat voor zowel verwarming als koeling op auto.
Ok, en verder is er geen tweede pomp in de installatie aanwezig ivm bijvoorbeeld een buffervat, of een zijn de aanvoer- en retourtemperatuur sensoren BT25 en 71 verplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 13:20
Het koelen kan wel degelijk lang bij nibe, hier runs van bijna 20 uur op sommige dagen ;)

De reden waarom ik SSW aan haal ligt iets genuanceerder.
Tijdens het maken van warm water (en er geen 2e pomp is voor het afgifte systeem) kan de Ta iets oplopen doordat de leiding warm wordt.
Als de leiding warmer wordt veranderen de GM mee, en in koel stand worden deze dan snel ver negatief.
Maar als er geen SSW run (en ook geen legionella preventie) was op dat moment weet ik zo direct geen reden.

Dan mbt de SMO40 voor de run tijd.
Nibe geeft het aantal graadminuten op wanneer de run mag starten, en eronder geef je de compressor stap op.
Tenminste zo ziet het er bij mij uit. Dit is een foute benaming, aangezien de compressor bij mij stopt zodra de stap is bereikt.

Bijv compressor start 60 stap 30 WP begint bij 60 en stopt bij 30
VB2 start 120 stap 30 WP begint bij 120 en stopt bij 90

Ik heb hem nu staan op Start 120 en stap 120 en maak zo erg lange runs.

Je dient wel weer rekening te houden met de frequentie regeling, zodra de GM ver positief gaan gaat de frequentie omhoog per stap waarde.
Dus start 120 en stap 120 betekend bij 240 pas meer koelvermogen.

En wat ik een tekortkoming vind welke ik bij Nibe reeds gemeld heb.
Regelmatig (niet altijd dus) gaan de GM naar 0 na een SSW run in koel bedrijf

PS.
Nog een toevoeging waarin ik een dergelijke grafiek gezien heb.
Zone regeling waarbij een "erg" warme zone (grote donkere vloer met veel directe zon) in eens een klep open gooide om te koelen, en er zo een erg hoge retour temp kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door format5 op 15-08-2022 16:52 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

G-addict schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Ok, en verder is er geen tweede pomp in de installatie aanwezig ivm bijvoorbeeld een buffervat, of een zijn de aanvoer- en retourtemperatuur sensoren BT25 en 71 verplaatst?
Nee, setup bestaat uit een VVM 320 R, F2120-16 en UKV 20-220 (puur als buffervat vloerverwarming/koeling).

BT25 (external flow temp.) kan ik wel uitlezen; BT71 kom ik niet tegen in de parameters... Kan het zijn dat dit in de VVM320 een andere sensor is?

Is natuurlijk wel een pomp in het gedeelte van de vloerverwarming ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pocketware op 15-08-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:50:
Het koelen kan wel degelijk lang bij nibe, hier runs van bijna 20 uur op sommige dagen ;)

De reden waarom ik SSW aan haal ligt iets genuanceerder.
Tijdens het maken van warm water (en er geen 2e pomp is voor het afgifte systeem) kan de Ta iets oplopen doordat de leiding warm wordt.
Als de leiding warmer wordt veranderen de GM mee, en in koel stand worden deze dan snel ver negatief.
Maar als er geen SSW run (en ook geen legionella preventie) was op dat moment weet ik zo direct geen reden.

Nibe geeft het aantal graadminuten op wanneer de run mag starten, en eronder geef je de compressor stap op.
Tenminste zo ziet het er bij mij uit. Dit is een foute benaming, aangezien de compressor bij mij stopt zodra de stap is bereikt.

Je dient wel weer rekening te houden met de frequentie regeling, zodra de GM ver positief gaan gaat de frequentie omhoog per stap waarde.

En wat ik een tekortkoming vind welke ik bij Nibe reeds gemeld heb.
Regelmatig (niet altijd dus) gaan de GM naar 0 na een SSW run in koel bedrijf

PS.
Nog een toevoeging waarin ik een dergelijke grafiek gezien heb.
Zone regeling waarbij een "erg" warme zone (grote donkere vloer met veel directe zon) in eens een klep open gooide om te koelen, en er zo een erg hoge retour temp kwam.
Bedankt voor je uitleg, daar zal ik eens naar gaan kijken vanavond.

Ik vind het nog steeds niet logisch dat de GM in koelbedrijf aflopen als de watertemperatuur oploopt door bijvoorbeeld een SWW run. Je zou het tegenovergestelde verwachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
G-addict schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Bedankt voor je uitleg, daar zal ik eens naar gaan kijken vanavond.

Ik vind het nog steeds niet logisch dat de GM in koelbedrijf aflopen als de watertemperatuur oploopt door bijvoorbeeld een SWW run. Je zou het tegenovergestelde verwachten toch?
Maar heb je een zone regeling?
Je gaf al aan dat het niet door een SSW run kwam. Een zone regeling kan best wel eens wat invloed hebben.

En bij een SSW run de GM zakken kan ik wel verklaren (mits er geen 2e circulatiepomp is).
Stel: Je Ta is 16, Tr is 20, Tcalc is 18.
Systeem gaat warm water maken, je 3wegklep schakelt om, er is nu geen stroming meer bij Ta en Tr, deze veranderen dus maar minimaal (en voornamelijk door externe invloeden).
Je voldoet nu dus continu aan de voorwaarde om de GM naar beneden te laten gaan.
je GM blijven nu zakken totdat Ta en Tcalc weer met elkaar kloppen. Maar dat is pas zodra de SSW run klaar is, of als de leidingen opgewarmd zijn (wat als het goed is best wel een tijdje moet gaan duren).

Toevoeging:
Invloeden van SSW tijdens verwarm/koel bedrijf is een van de redenen waarom nibe een parallel buffer (hydraulische scheiding) icm een 2e pomp adviseert (in ieder geval wel nog in het principe schema van maart 2021).

[ Voor 13% gewijzigd door format5 op 15-08-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Maar heb je een zone regeling?
Je gaf al aan dat het niet door een SSW run kwam. Een zone regeling kan best wel eens wat invloed hebben.

En bij een SSW run de GM zakken kan ik wel verklaren (mits er geen 2e circulatiepomp is).
Stel: Je Ta is 16, Tr is 20, Tcalc is 18.
Systeem gaat warm water maken, je 3wegklep schakelt om, er is nu geen stroming meer bij Ta en Tr, deze veranderen dus maar minimaal (en voornamelijk door externe invloeden).
Je voldoet nu dus continu aan de voorwaarde om de GM naar beneden te laten gaan.
je GM blijven nu zakken totdat Ta en Tcalc weer met elkaar kloppen. Maar dat is pas zodra de SSW run klaar is, of als de leidingen opgewarmd zijn (wat als het goed is best wel een tijdje moet gaan duren).
Je haalt nu 2 personen door elkaar 😀. Ik heb geen problemen met m'n warmtepomp. Ik probeer alleen de regeling te doorgronden.

Ik heb overigens (nog) wel een zoneregeling. Buffervat als open verdeler tussen de wp en afgifte en dus ook een secundaire pomp. BT25 en 71 zijn verplaatst naar achter het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:50:

De uitleg in mijn regelaar is ietsje anders, die praat over het inschakelen van een tweede compressor indien aanwezig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3N9XVrhjCX4_3w5KEWiqal6kzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8snNrF4s8NjJDKJ381MftHIW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:33
Pocketware schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Door het zetten van de frequentie in 5.11.1.1 en aanzetten in 4.9.6 start de F2120 helemaal niet meer...
Als ik de frequentie op bijvoorbeeld 30 zet dan blijft de koeling actief, maar is (en blijft) de requested compressor freq 0Hz. Als ik die op bijvoorbeeld 60Hz zet dan start de unit wel. Mijn requested compressor freq is meestal rond de 40 Hz.
Bij mijn SMO-20 en F2040-6 heb ik om de stille modes in te schakelen de volgende parameters aangepast:
Parameter 4.9.6: Hele dag: stille stand max frequentie 1
5.11.11 max frequentie 1 25 Hz

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware

Pocketware

Henielma schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Bij mijn SMO-20 en F2040-6 heb ik om de stille modes in te schakelen de volgende parameters aangepast:
Parameter 4.9.6: Hele dag: stille stand max frequentie 1
5.11.11 max frequentie 1 25 Hz
Dat had ik dus ook zo ingesteld; maar dan gebeurt er helemaal niets. Geen SWW en geen koeling; beide lijken niet te worden gestart. Pas ik de frequentie aan naar 60Hz dan start het systeem meteen.

[ Voor 6% gewijzigd door Pocketware op 15-08-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Pocketware schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

Dat had ik dus ook zo ingesteld; maar dan gebeurt er helemaal niets. Geen SWW en geen koeling; beide lijken niet te worden gestart. Pas ik de frequentie aan naar 60Hz dan start het systeem meteen.
Mogelijk is de minimale frequentie voor jou warmtepomp hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

De uitleg in mijn regelaar is ietsje anders, die praat over het inschakelen van een tweede compressor indien aanwezig. [Afbeelding]
Dat geeft die van mij inderdaad ook zo aan, ben dus niet zeker of stap instelling aanpassen erg veel zin heeft (ik heb maar 1 compressor). Heb hem nu wel op GM 60/Stap 60 gezet om even aan te kijken. Benieuwd of dit daadwerkelijk in langere runs resulteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Wat ik ook nogal verwarrend vind: de defragmentatie van de koeling instellingen tegenover de verwarmingsinstellingen. Ik heb een apart "Koeling instellingen" menu waar dan weer een "Graad minuten" staat, deze is bij mij altijd -1 GM omdat hij de andere graad minuten pakt, namelijk die van de verwarming. (GM > 0 = koelen, GM < 0 = verwarmen).

Ook heb ik daar de volgende opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DX-F2nWWD1B_e1B7MqnrDkJbs24=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/slPV66RDdI9CglLbrRr0QJGz.png?f=user_large

Ik heb de sensor standaard op "Geen" laten staan, maar zie dat hier enkele opties nog onder verborgen zitten. Vraag mij dan wel af of iemand weet wat dit nou precies hoort te doen, tegenover de "normale" thermostaat instellingen. Ik loop met de huidige instellingen namelijk tegen het probleem aan dat de WP blijft koelen, ook nu het binnen 22,5 graden is, en ik de kamerunit heb ingesteld op koelen tot 23,5. Kan dit komen doordat ik hier geen "heat/cool sen." heb ingesteld? Het lijkt nu in ieder geval weinig te doen met de ingestelde koel temperatuur op de kamerunit. De RMU uit het lijstje is mijn kamerthermostaat, moet ik in deze instellingen dan de waarden van de kamerunit (verwarmen tot 19gr, koelen tot 23,5gr) nog een keer laten reflecteren door het zo in te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hESpmwLMEn1NY_pkOWvu-iT91gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZNvwuEnbcNdSjMgqbdOUql2.png?f=user_large
?

Wanneer stopt het systeem met koelen? Dat lijkt nu namelijk alleen te gebeuren als de koeling functionaliteit wordt uitgeschakeld door de gemiddelde buiten temperatuur over de filtertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:56:

Ook heb ik daar de volgende opties:
[Afbeelding]

Ik heb de sensor standaard op "Geen" laten staan, maar zie dat hier enkele opties nog onder verborgen zitten. Vraag mij dan wel af of iemand weet wat dit nou precies hoort te doen, tegenover de "normale" thermostaat instellingen. Ik loop met de huidige instellingen namelijk tegen het probleem aan dat de WP blijft koelen, ook nu het binnen 22,5 graden is, en ik de kamerunit heb ingesteld op koelen tot 23,5. Kan dit komen doordat ik hier geen "heat/cool sen." heb ingesteld? Het lijkt nu in ieder geval weinig te doen met de ingestelde koel temperatuur op de kamerunit. De RMU uit het lijstje is mijn kamerthermostaat, moet ik in deze instellingen dan de waarden van de kamerunit (verwarmen tot 19gr, koelen tot 23,5gr) nog een keer laten reflecteren door het zo in te stellen:
[Afbeelding]
?

Wanneer stopt het systeem met koelen? Dat lijkt nu namelijk alleen te gebeuren als de koeling functionaliteit wordt uitgeschakeld door de gemiddelde buiten temperatuur over de filtertijd.
Zover ik op je plaatje kan zien is je setpoint voor ruimtetemperatuur 21 graden. Start koelen bij een overtemperatuur van 3 graden, dus bij 24 gaat de koeling aan en onder de 21 graden weer uit.

Bij heat/cool sensor moet je de betreffende sensor selecteren, mits aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:24:
Hier nog even een sreenshot dat een run hier doorgaat totdat de retour temperatuur rond de 18 graden is en de aanvoer temperatuur is dan lager dan 18 graden.
[Afbeelding]

Hier overigens alleen een 40 liter buffervat in serie met de retour om voldoende waterinhoud van het systeem te hebben omdat hier alleen radiatoren gebruikt worden. Dit is dan nodig voor de ontdooicycli in de winter.
Ohhh ik zie nu pas dat je doelt op de temperaturen bij de laadpomp. De graadminuten worden toch niet beinvloed door deze meetwaarden? Ook in koelbedrijf is de gemeten waarde BT25 toch de waarde die de graadminuten beinvloed? De regeling werkt immers naar de berekende aanvoertemperatuur toe.

Nachtventilatie passen we hier ook toe, alleen niet zo mooi geavanceerd. Als we gaan slapen gaan de ramen open en de ventilatie op 100% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:30:
[...]

Zover ik op je plaatje kan zien is je setpoint voor ruimtetemperatuur 21 graden. Start koelen bij een overtemperatuur van 3 graden, dus bij 24 gaat de koeling aan en onder de 21 graden weer uit.

Bij heat/cool sensor moet je de betreffende sensor selecteren, mits aanwezig.
Jep, die conclusie trek ik ook. Mij is dan wel compleet onduidelijk of deze settings dan de "Kamerthermostaat" (ook de RMU40, dus zelfde sensor als hier geselecteerd) overrulen en ik net zo goed de kamer thermostaat kan gebruiken en deze op "Geen" laten staan óf dit het enige is wat invloed heeft op de werking van koeling en die van de kamer thermostaat geen impact heeft (dit lijkt wat er nu gebeurt, maar GM magie is mij nog niet helemaal duidelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Jep, die conclusie trek ik ook. Mij is dan wel compleet onduidelijk of deze settings dan de "Kamerthermostaat" (ook de RMU40, dus zelfde sensor als hier geselecteerd) overrulen en ik net zo goed de kamer thermostaat kan gebruiken en deze op "Geen" laten staan óf dit het enige is wat invloed heeft op de werking van koeling en die van de kamer thermostaat geen impact heeft (dit lijkt wat er nu gebeurt, maar GM magie is mij nog niet helemaal duidelijk).
Ik ben niet bekend met de rmu 40, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Je kunt eenvoudig via Google zoeken op rmu40 en de gebruikershandleiding, installateurshandleiding en vele kleine aanvullende korte handleidingen vinden en doorlezen. Dat heeft mij in het geval van de smo 40 aardig geholpen.

Hoe de nibe regelaars intern zijn ingeregeld om bijvoorbeeld de compressorfrequentie te bepalen, daar lees je verschillende berichten over op diverse fora. Maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Vraagje voor de SMO20/40 gebruikers....

In menu 1.9.5 zou je de wachttijd tussen koelen en verwarmen in kunnen stellen, mits ingesteld op koelsysteem met twee leidingen.

Mijn regelaar staat ingesteld op koelsysteem met 4 leidingen.

Weet iemand hoe dit te wijzigen? Ik kan het in de manuals niet vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Mogelijk zit dat in menu 5.7 dat is de start guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
G-addict schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:50:
[...]

Ik ben niet bekend met de rmu 40, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. Je kunt eenvoudig via Google zoeken op rmu40 en de gebruikershandleiding, installateurshandleiding en vele kleine aanvullende korte handleidingen vinden en doorlezen. Dat heeft mij in het geval van de smo 40 aardig geholpen.

Hoe de nibe regelaars intern zijn ingeregeld om bijvoorbeeld de compressorfrequentie te bepalen, daar lees je verschillende berichten over op diverse fora. Maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet kunnen ontdekken.
De RMU40 is niets meer dan een extra interface voor de SMO40 met een temperatuur sensor, wordt gebruikt als kamerthermostaat, hierop kan je dingen aanpassen die direct dan op de SMO40 worden aangepast. Ik zal mijn vraag dan opnieuw verwoorden:

Ik ben er niet helemaal achter wanneer de warmtepomp aangeeft dat koelen mag stoppen, naast de gemiddelde buiten temperatuur over filtertijd (menu 4.9.2). Wij hebben op de SMO40, in menu 1.1.2 (Koelen), een temperatuur ingesteld van 23,5 graden. In eerste opzicht lijkt deze temperatuur niet direct gerespecteerd te worden door de warmtepomp (deze blijft koelen, ook als de temperatuur onder dit getal komt (wellicht iets met compensatie voor aanstaande warmte, op basis van de 24u filtertijd die ik heb ingesteld?). Daarnaast vraag ik mij dan af wat die extra "set pt value cool/heat sensor" hoort te doen in menu 1.9.5? Dit lijkt eigenlijk een exacte kopie qua instellingen als de "verwarming" en "koeling" in menu 1.1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
magnetx3 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

De RMU40 is niets meer dan een extra interface voor de SMO40 met een temperatuur sensor, wordt gebruikt als kamerthermostaat, hierop kan je dingen aanpassen die direct dan op de SMO40 worden aangepast. Ik zal mijn vraag dan opnieuw verwoorden:

Ik ben er niet helemaal achter wanneer de warmtepomp aangeeft dat koelen mag stoppen, naast de gemiddelde buiten temperatuur over filtertijd (menu 4.9.2). Wij hebben op de SMO40, in menu 1.1.2 (Koelen), een temperatuur ingesteld van 23,5 graden. In eerste opzicht lijkt deze temperatuur niet direct gerespecteerd te worden door de warmtepomp (deze blijft koelen, ook als de temperatuur onder dit getal komt (wellicht iets met compensatie voor aanstaande warmte, op basis van de 24u filtertijd die ik heb ingesteld?). Daarnaast vraag ik mij dan af wat die extra "set pt value cool/heat sensor" hoort te doen in menu 1.9.5? Dit lijkt eigenlijk een exacte kopie qua instellingen als de "verwarming" en "koeling" in menu 1.1.
Je hebt in 1.9.5 een ruimtesensor geselecteerd en bij pt-wrd koel/verw-sensor een gewenste ruimtetemperatuur ingesteld. Daarnaast heb je ingesteld bij welke overtemperatuur tov pt-wrd de installatie mag gaan koelen, en vanaf welke ondertemperatuur de installatie moet gaan verwarmen.

In 4.9.2 stel je in vanaf welke buitentemperatuur de koelfunctie wordt vrijgegeven en vanaf welke buitentemperatuur de verwarming wordt geblokkeerd. Deze buitentemperatuur is de gemiddelde buitentemperatuur over de ingestelde filtertijd.

De temperaturen ingesteld in 1.1 voor koelen en verwarmen worden genegeerd omdat je in 1.9.5 een sensor hebt ingesteld.
Dus als je in 1.1 instelt koelen tot 23,5 terwijl je pt-wrd in 4.9.2 21 is dan zal je koeling doorgaan totdat de binnentemperatuur 21 graden is, óf totdat de gemiddelde buitentemperatuur daalt tot de ingestelde waarde bij start koeling in 4.9.2.
Een filtertijd van 2 tot 4 uur is ook bij mij prima gebleken de afgelopen dagen. 24 uur is echt te lang, dan blijft de installatie onnodig lang koelen.

[ Voor 38% gewijzigd door G-addict op 17-08-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:03
G-addict schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:05:
24 uur is echt te lang, dan blijft de installatie onnodig lang koelen.
Lijkt me maatwerk. Hangt af van hoe traag je afgiftesysteem is en de warmteweerstand van het gebouw.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:50:
Mogelijk zit dat in menu 5.7 dat is de start guide.
Niet gevonden. Vraag uitgezet bij technisch specialist van de fabrikant...

• magnetx3
[...]

Je hebt in 1.9.5 een ruimtesensor geselecteerd en bij pt-wrd koel/verw-sensor een gewenste ruimtetemperatuur ingesteld. Daarnaast heb je ingesteld bij welke overtemperatuur tov pt-wrd de installatie mag gaan koelen, en vanaf welke ondertemperatuur de installatie moet gaan verwarmen.

In 4.9.2 stel je in vanaf welke buitentemperatuur de koelfunctie wordt vrijgegeven en vanaf welke buitentemperatuur de verwarming wordt geblokkeerd. Deze buitentemperatuur is de gemiddelde buitentemperatuur over de ingestelde filtertijd.

De temperaturen ingesteld in 1.1 voor koelen en verwarmen worden genegeerd omdat je in 1.9.5 een sensor hebt ingesteld.
Dus als je in 1.1 instelt koelen tot 23,5 terwijl je pt-wrd in 4.9.2 21 is dan zal je koeling doorgaan totdat de binnentemperatuur 21 graden is, óf totdat de gemiddelde buitentemperatuur daalt tot de ingestelde waarde bij start koeling in 4.9.2.
Een filtertijd van 2 tot 4 uur is ook bij mij prima gebleken de afgelopen dagen. 24 uur is echt te lang, dan blijft de installatie onnodig lang koelen.
Helder, dankjewel! Bij zo’n korte filtertijd heb je wel het nadeel dat de temperatuur in de nacht niet wordt meegenomen. Dus ik zou bijv. geen koeling willen als ik ‘s nachts gratis kan koelen door een raampje open te zetten. Maar ik merk nu ook dat de wp wel erg enthousiast blijft koelen, ik ga hem ook lager instellen en kijken wat er gebeurt.

• G-addict
magnetx3 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Helder, dankjewel! Bij zo’n korte filtertijd heb je wel het nadeel dat de temperatuur in de nacht niet wordt meegenomen. Dus ik zou bijv. geen koeling willen als ik ‘s nachts gratis kan koelen door een raampje open te zetten. Maar ik merk nu ook dat de wp wel erg enthousiast blijft koelen, ik ga hem ook lager instellen en kijken wat er gebeurt.
Ik denk dat je dit verkeerd ziet. Bij een kortere filtertijd zal de gemiddelde buitentemperatuur eerder de actuele buitentemperatuur volgen en daardoor de ingestelde in/uitschakelwaarde koeling in 4.9.2 bereiken waardoor in de koele nachten de koelfunctie uitschakelt en jij de nachtventilatie lekker zijn gang kan laten gaan. Afhankelijk van de isolatie van je woning moet je dan wel een beetje gaan spelen met de spertijd tussen de koel- en verwarmingsmodus in 1.9.5.

Stel deze staat op 1 uur, zoals fabriek-af. In de nacht koelt je woning flink af omdat (bijvoorbeeld) de isolatie vrij matig is. Dan gaat de wp vrij snel over op verwarmen. Als ''s morgens de zon opkomt warmt de woning te ver door. Dan krijg je, vooral in het voorjaar en najaar, pendelgedrag. Ik zou deze waarde zelf op 12 uur zetten.

Daarnaast zijn ook de start/stop temperaturen van verwarmen en koelen in 4.9.2 van belang voor dit proces, dat is een kwestie van uitproberen en monitoren (zoals alles), totdat het naar je zin functioneert.

[ Voor 29% gewijzigd door G-addict op 18-08-2022 11:54 ]

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:00
format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:01:
[...]

Toevoeging:
Invloeden van SSW tijdens verwarm/koel bedrijf is een van de redenen waarom nibe een parallel buffer (hydraulische scheiding) icm een 2e pomp adviseert (in ieder geval wel nog in het principe schema van maart 2021).
Mijn installateur heeft met NIBE gesproken en gaat bij mij inderdaad ook het zo maken zoals jij stuurt. Buffervat dus parallel om temperatuur schommelingen op te vangen en zodat de flow stabieler blijft. Helaas wel 2 pompen nodig (300 euro extra) maar blijkbaar doordat de flow beter is verbruiken ze modulerend ook minder aan stroom. Kun jij dit beamen?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Mijn installateur heeft met NIBE gesproken en gaat bij mij inderdaad ook het zo maken zoals jij stuurt. Buffervat dus parallel om temperatuur schommelingen op te vangen en zodat de flow stabieler blijft. Helaas wel 2 pompen nodig (300 euro extra) maar blijkbaar doordat de flow beter is verbruiken ze modulerend ook minder aan stroom. Kun jij dit beamen?
Bij mij gebruiken de 2 samen gemiddeld genomen inderdaad minder dan alleen die van de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Piper

No guts, no glory

Hoeveel draait de laadpomp bij jullie? Ik heb een buffervat met een aparte pomp voor de vvw, maar de laadpomp van de wp piekt af en toe even op 60-70% maar draait daarna weer heel lang op 1-2%, is dit herkenbaar? Betreft een F2120-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Piper schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:51:
Hoeveel draait de laadpomp bij jullie? Ik heb een buffervat met een aparte pomp voor de vvw, maar de laadpomp van de wp piekt af en toe even op 60-70% maar draait daarna weer heel lang op 1-2%, is dit herkenbaar? Betreft een F2120-12
Ik heb ook een buffervat en twee circuits. Volgens mij kan mijn laadpomp snelheid niet zo laag, minimaal 10%. Voor verwarmingsbedrijf en warmtapwater staat de pomp op automatisch. Voor koelbedrijf staat hij sinds deze week op een vaste snelheid van 36%.
Dit heb ik gedaan omdat de warmtepomp anders veel korte runs maakt waarbij de temperatuur in het afgiftecircuit eigenlijk niet onder de 19 graden kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
G-addict schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:01:
[...]

Niet gevonden. Vraag uitgezet bij technisch specialist van de fabrikant...
De oplossing:
Servicemenu-> softwareinstellingen-> X7 opstellen van 4 leidingen naar koelindicatie.
Wellicht heeft iemand anders hier ooit nog iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 21:53
Gisteren een gesprek gehad met Nibe, de
meeste monoblocks in NL lijken pas Juni geleverd te gaan worden..

Ga toch maar eens overwegen om ze uit zweden te halen ondanks dat garantie dan lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
-jann schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:51:
Gisteren een gesprek gehad met Nibe, de
meeste monoblocks in NL lijken pas Juni geleverd te gaan worden..

Ga toch maar eens overwegen om ze uit zweden te halen ondanks dat garantie dan lastig is.
Juni? Vanaf wanneer moet je dan besteld hebben?

Mijn installateur en tevens ook goede vriend heeft voor hem zelf de Nibe S2125-12 20 dagen eerder dan mij besteld en die is ongeveer nu een 20/30 dagen geleden geleverd. Ik had stiekem wel verwacht/gehoopt dat de mijne dan ongeveer maandje later zou komen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 21:53
mvrooij schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Juni? Vanaf wanneer moet je dan besteld hebben?

Mijn installateur en tevens ook goede vriend heeft voor hem zelf de Nibe S2125-12 20 dagen eerder dan mij besteld en die is ongeveer nu een 20/30 dagen geleden geleverd. Ik had stiekem wel verwacht/gehoopt dat de mijne dan ongeveer maandje later zou komen.
Wanneer hebben jullie besteld?

Ik heb hem rond 20-05 dit jaar besteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03:31
Die van mijn is eind maart besteld en zou voor het nieuwe stookseizoen moeten draaien. Ik mag toch hopen dat dat niet het seizoen 23-24 gaat worden...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
-jann schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Wanneer hebben jullie besteld?

Ik heb hem rond 20-05 dit jaar besteld..
Hier is hij op 12-04 besteld. En mijn installateur heeft er 1 voor zijn eigen besteld op 23-03-2022 en die is dus nu ongeveer 30 dagen geleden binnen gekomen. De mijne geeft nu leverweek 39 nog steeds aan. Maar ik moet erbij zeggen dat mijn SMO S40 eigenlijk week 47 zou komen deze is al maand geleden geleverd. De UKV100 buffervat is ook binnen, het warmte element is ook binnen. De modulerende pomp van NIBE moet ook nog binnen komen maar deze is via omwegen wel aan te komen. Ik hoop eerlijk gezegd ook dat ik in Oktober up en running ben maar moet het nog zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:35:
Die van mijn is eind maart besteld en zou voor het nieuwe stookseizoen moeten draaien. Ik mag toch hopen dat dat niet het seizoen 23-24 gaat worden...
Het komt binnen zoals ik begreep in grotere aantallen, ik weet niet via welke leverancier die van jou besteld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Het komt binnen zoals ik begreep in grotere aantallen, ik weet niet via welke leverancier die van jou besteld is?
Via mijn installateur en die is Nibe Premium dealer (of zoiets). In ieder geval schijnt hij de bestelling bij Nibe te doen en die wordt dan via een groothandel naar keuze uitgeleverd. In dit geval zou dat Rensa moeten zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
G-addict schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Ik heb ook een buffervat en twee circuits. Volgens mij kan mijn laadpomp snelheid niet zo laag, minimaal 10%. Voor verwarmingsbedrijf en warmtapwater staat de pomp op automatisch. Voor koelbedrijf staat hij sinds deze week op een vaste snelheid van 36%.
Dit heb ik gedaan omdat de warmtepomp anders veel korte runs maakt waarbij de temperatuur in het afgiftecircuit eigenlijk niet onder de 19 graden kwam.
Hier staat de laadpomp snelheid op automatisch met 1% als min en 100% als max.

Voor koelbedrijf lange runs te krijgen heb ik dat gedaan zoals ik al eerder schreef.
Door de stappen aan te passen, en ja,de omschrijving bij die functie wijkt af van het resultaat, maar het werkt wel bij mij, runs van 12+ uur zijn zo in eens heel normaal geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PDU2FCqrZ7tf3SNZnwD4VlJZ9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0jeeGXpli2zrxUisqKX1HlJX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Via mijn installateur en die is Nibe Premium dealer (of zoiets). In ieder geval schijnt hij de bestelling bij Nibe te doen en die wordt dan via een groothandel naar keuze uitgeleverd. In dit geval zou dat Rensa moeten zijn.
Ah op die manier. Mijn installateur is ook bij Nibe aangesloten om Nibe te mogen leveren/aansluiten zoals ik begreep. Bij hem komen ze via de Technische Unie (TU).

Hoop wel dat het echt nog vóór komende winter is, mijn gas contract loopt ook namelijk eind September af met hele nette prijzen. Maandje extra is natuurlijk niet zon ramp maar zou mooi zijn gewoon up en running te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Ah op die manier. Mijn installateur is ook bij Nibe aangesloten om Nibe te mogen leveren/aansluiten zoals ik begreep. Bij hem komen ze via de Technische Unie (TU).

Hoop wel dat het echt nog vóór komende winter is, mijn gas contract loopt ook namelijk eind September af met hele nette prijzen. Maandje extra is natuurlijk niet zon ramp maar zou mooi zijn gewoon up en running te zijn.
Zelfde constructie dus. Had hem vanochtend aan de telefoon en hij wist nog niks, maar zou weer informeren. Woensdag komt hij ons inductiefornuis aansluiten, dus dan ga ik weer zeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:40:
[...]

Zelfde constructie dus. Had hem vanochtend aan de telefoon en hij wist nog niks, maar zou weer informeren. Woensdag komt hij ons inductiefornuis aansluiten, dus dan ga ik weer zeuren. :)
Zijn je overige onderdelen wel allemaal binnen? Ik wacht enkel nog op de buitenunit en de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Zijn je overige onderdelen wel allemaal binnen? Ik wacht enkel nog op de buitenunit en de pomp.
Nope, nog niks. Ik krijg een S2125-8 met een VVMS320 en alles zou tegelijk geleverd moeten gaan worden. Het verhaal is echter steeds geweest dat het er voor het nieuwe stookseizoen zou zijn, dus daar ga ik maar vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03-2024
[...]

Ik loop hier ook mee te worstelen. Koelen stopt niet wanneer de kamertemperatuur is bereikt, blijft doorlopen totdat de buitentemperatuur is gedaald rekening houdend met de filtertijd. Ik heb koelen aan staan vanaf 22 graden buiten met een filtertijd van 1 uur. Ik heb de rmu40 ingesteld als ruimtesensor en daar staat in dit geval de ruimtetemperatuur voor koeling op 24,5:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jf8v7PakL1dAIZqABDDEcGXPklg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1T4E967ALlJOied5SBIq5HE.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is het binnen 23,8. Ik zou dus graag willen dat koelen stopt. In het koelingmenu staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5C8ZtmOcj-Mz7FeRZFEU1DgeZ78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ7YITjKzYHiV0dEj4ZslSIN.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het nu goed dat die "instelw. koel/verwarm. sensor" met waarde 21 de waarde van 24,5 overruled. Dus dat er gekoeld wordt totdat het 21 graden is binnen? Met andere woorden, moet ik nu die waarde van 21 veranderen in 24,5 en doet die waarde om de ruimtesensor zelf eigenlijk niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Dane86 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Ik loop hier ook mee te worstelen. Koelen stopt niet wanneer de kamertemperatuur is bereikt, blijft doorlopen totdat de buitentemperatuur is gedaald rekening houdend met de filtertijd. Ik heb koelen aan staan vanaf 22 graden buiten met een filtertijd van 1 uur. Ik heb de rmu40 ingesteld als ruimtesensor en daar staat in dit geval de ruimtetemperatuur voor koeling op 24,5:

[Afbeelding]

Op dit moment is het binnen 23,8. Ik zou dus graag willen dat koelen stopt. In het koelingmenu staat het volgende:

[Afbeelding]

Begrijp ik het nu goed dat die "instelw. koel/verwarm. sensor" met waarde 21 de waarde van 24,5 overruled. Dus dat er gekoeld wordt totdat het 21 graden is binnen? Met andere woorden, moet ik nu die waarde van 21 veranderen in 24,5 en doet die waarde om de ruimtesensor zelf eigenlijk niets?
Je koeling gaat door totdat de ingestelde pt-waarde (21) is bereikt, of totdat de buitentemperatuur vanaf waar koelen is toegestaan is bereikt.

Als je je pt waarde instelt op 24,5 dan wordt dat over enkele maanden ook het setpoint voor verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 19:48

ReLight

echo("What Now ? !")

bij wie, met Nibe opzet, is ook de RMU geleverd?
Hier dus een s2125 & SMO S40 & sensors buiten & binnen, maar nog geen rmu..

.het is maar een losse controller natuurlijk; maar de VIP in huis hier wil ik liever niet aan de SMO laten zitten,,,..

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-05 21:29
Ik had de unit in maart besteld maar kreeg van de installateur al snel bericht dat de F2120-20 niet snel geleverd zou worden. Ik heb toen paar keer met Nibe aan de lijn gehangen omdat ik twijfelde om in het buitenland te bestellen en Nibe gaf toen aan dat er sowieso pas geleverd zou worden vanaf 2023. Ik hoop dat jullie wellicht nog bij een eerdere badge zitten en de unit snel ontvangen.

Ik heb uiteindelijk in Zweden besteld en ben daar super blij mee, inmiddels draait hij al een tijd voor zover zonder problemen. Mbt garantie was ik me ervan bewust dat dit een dingetje kon worden echter mijn installateur had hierover met de technische afdeling van Nibe gesproken en die hadden kennelijk aangegeven dat dit helemaal geen issue zou en gewoon via Nibe NL kon verlopen... gelukkig nog niet nodig gehad.

Alleen de bijverwarming (ELK-9) was een probleem met leveren, rest van het materiaal is gewoon via NL besteld en geleverd zo ook de RMU. De RMU hebben ze me echter in de technische ruimte naat de SMO40 gehangen, vraag me af wat het nut daarvan is. Kan ik net zo goed op de SMO de stooklijn regelen...

Ander puntje... de buitenvoeler heeft men bij mij achterop de F2120-20 geïnstalleerd met als resultaat dat als de unit aanspringt de buitentemp altijd met een graad of 4-5 zakt vanwege de (koude) luchtstroom die op gang komt. Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is aangezien het hele systeem gestuurd wordt op buiten temp of zijn er meer Nibe eigenaren die dit fenomeen herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

erikk1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:59:

De RMU hebben ze me echter in de technische ruimte naat de SMO40 gehangen, vraag me af wat het nut daarvan is. Kan ik net zo goed op de SMO de stooklijn regelen...

Ander puntje... de buitenvoeler heeft men bij mij achterop de F2120-20 geïnstalleerd met als resultaat dat als de unit aanspringt de buitentemp altijd met een graad of 4-5 zakt vanwege de (koude) luchtstroom die op gang komt. Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is aangezien het hele systeem gestuurd wordt op buiten temp of zijn er meer Nibe eigenaren die dit fenomeen herkennen?
Nee; zo de RMU ophangen heeft geen zin; heb je wel een lossen binnensensor elders, in de keuken?

De buitensensor hoort op het meest noord westelijke puntje van je huis; door de plaatsing zoals je nu hebt werkt het bedrijf dus in op de meetwaardes; hij zal een veel lager setpoint gaan kiezen.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23-05 21:29
ReLight schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:10:
[...]

Nee; zo de RMU ophangen heeft geen zin; heb je wel een lossen binnensensor elders, in de keuken?

De buitensensor hoort op het meest noord westelijke puntje van je huis; door de plaatsing zoals je nu hebt werkt het bedrijf dus in op de meetwaardes; hij zal een veel lager setpoint gaan kiezen.
Nee verder ook geen losse binnensensor. Maar waarvoor zou die dienen dan behalve dan om te meten/weten wat de binnentemperatuur is? Voor zover ik heb begrepen kijkt het systeem enkel naar de buiten temp om zijn regeling aan te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

erikk1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Nee verder ook geen losse binnensensor. Maar waarvoor zou die dienen dan behalve dan om te meten/weten wat de binnentemperatuur is? Voor zover ik heb begrepen kijkt het systeem enkel naar de buiten temp om zijn regeling aan te passen.
Bij mij is de instelling zo dat hij wel degelijk naar de binnensensor kijkt voor de doel temp, en dan neemt hij de buitsensensor om op de curve te komen. Dus als de RMU niet hangt waar jij wel zit/leeft kan dat wennen zijn.

-
ps; er is een nieuwe sw update beschikbaat 2.13.5 // 18-8-2022. (laatste versie nummer versie staat verkeerd in doc)
https://www.nibe.eu/downl.../Changelog%20S-series.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@erikk1984
De buitensensor hoort echt buiten de luchtstroom van de buitenunit te zitten.
Anders zal deze heel veel storingen gaan veroorzaken!

@ReLight Ik heb de RMU (helaas) ook. Door Nibe werd destijds verteld dat deze persee nodig was. Ik heb nog niet geprobeerd deze uit te schakelen aangezien deze mij niet in de weg hangt (naast de smo in de technische ruimte). Ik gebruik hem nergens voor behalve voor de interne logging van de smo voor de binnentemp, welke ik vervolgens ook nergens voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Nope, nog niks. Ik krijg een S2125-8 met een VVMS320 en alles zou tegelijk geleverd moeten gaan worden. Het verhaal is echter steeds geweest dat het er voor het nieuwe stookseizoen zou zijn, dus daar ga ik maar vanuit.
Ah duidelijk. Ja ik krijg alle onderdelen langzaam binnen en leg ik bij mij in de garage zodat de installateur ze niet zelf hoeft op te slaan. Ik mis enkel nog de S2125-12 buiten unit en de NIBE CPD11-25/75 modulerende pomp.

Maar mijn installateur heeft voor zijn eigen nieuwe woning exact dezelfde set 20 dagen voor mij besteld en die heeft nu alles op voorraad en gaat alles over 2/3 weken bij hem installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
erikk1984 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:59:
Ik had de unit in maart besteld maar kreeg van de installateur al snel bericht dat de F2120-20 niet snel geleverd zou worden. Ik heb toen paar keer met Nibe aan de lijn gehangen omdat ik twijfelde om in het buitenland te bestellen en Nibe gaf toen aan dat er sowieso pas geleverd zou worden vanaf 2023. Ik hoop dat jullie wellicht nog bij een eerdere badge zitten en de unit snel ontvangen.

Ik heb uiteindelijk in Zweden besteld en ben daar super blij mee, inmiddels draait hij al een tijd voor zover zonder problemen. Mbt garantie was ik me ervan bewust dat dit een dingetje kon worden echter mijn installateur had hierover met de technische afdeling van Nibe gesproken en die hadden kennelijk aangegeven dat dit helemaal geen issue zou en gewoon via Nibe NL kon verlopen... gelukkig nog niet nodig gehad.

Alleen de bijverwarming (ELK-9) was een probleem met leveren, rest van het materiaal is gewoon via NL besteld en geleverd zo ook de RMU. De RMU hebben ze me echter in de technische ruimte naat de SMO40 gehangen, vraag me af wat het nut daarvan is. Kan ik net zo goed op de SMO de stooklijn regelen...
Ah heel gek want de ELK-9 heb ik gewoon al binnen enkele weken. Tevens zoals ik hier boven vertelde heeft mijn installateur/goede vriend zijn S2125-12 eind Maart besteld en vorige maand al binnen gehad.

Nou laten we hopen dat mijn S2125-12 komende maand binnen gaat komen. Staat nu op Week 39 nog steeds, maar die van hem stond op week 36 en kwam week 30 dus die leverweken willen niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:40:
@erikk1984
De buitensensor hoort echt buiten de luchtstroom van de buitenunit te zitten.
Anders zal deze heel veel storingen gaan veroorzaken!

@ReLight Ik heb de RMU (helaas) ook. Door Nibe werd destijds verteld dat deze persee nodig was. Ik heb nog niet geprobeerd deze uit te schakelen aangezien deze mij niet in de weg hangt (naast de smo in de technische ruimte). Ik gebruik hem nergens voor behalve voor de interne logging van de smo voor de binnentemp, welke ik vervolgens ook nergens voor gebruik.
Ik heb geen RMU erbij, ik werk met zone regeling en heb in iedere ruimte thermostaat (Honeywell). Volgens mij nemen we 1 thermostaat voor de binnentemp zoals ik begreep.

De buitensensor moest inderdaad op het noorden uit de zon zoals mijn installateur aangaf en niet te kort in de buurt van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:25:
[...]

Ik heb geen RMU erbij, ik werk met zone regeling en heb in iedere ruimte thermostaat (Honeywell). Volgens mij nemen we 1 thermostaat voor de binnentemp zoals ik begreep.

De buitensensor moest inderdaad op het noorden uit de zon zoals mijn installateur aangaf en niet te kort in de buurt van de buitenunit.
Ik heb hier ook zoneregeling van honeywell (evohome) maar deze draait los van de WP.

Verder, de SMO kan van een externe thermostaat (als in niet nibe) waarschijnlijk niet de binnentemp ophalen. Mogelijk dat dat nog onverwachte gevolgen kan hebben op regelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
G-addict schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:33:
[...]

Je koeling gaat door totdat de ingestelde pt-waarde (21) is bereikt, of totdat de buitentemperatuur vanaf waar koelen is toegestaan is bereikt.

Als je je pt waarde instelt op 24,5 dan wordt dat over enkele maanden ook het setpoint voor verwarmingsbedrijf.
Oke, die waarde die je instelt op de rmu heeft niet echt invloed, hij meet alleen de temperatuur en RV. Good to know. Heeft die "koeling bij te hoge kamertemp" hier dan ook nog invloed op, want dan laat ik die op 1 staan. Met temperatuur waarde op 24. Dan verwacht ik dat koelen start bij kamertemperatuur van 25 en weer stopt bij 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Dane86 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:08:
[...]

Oke, die waarde die je instelt op de rmu heeft niet echt invloed, hij meet alleen de temperatuur en RV. Good to know. Heeft die "koeling bij te hoge kamertemp" hier dan ook nog invloed op, want dan laat ik die op 1 staan. Met temperatuur waarde op 24. Dan verwacht ik dat koelen start bij kamertemperatuur van 25 en weer stopt bij 24.
RV als in Relative Vochtigheid? Die meet de RMU-40 toch helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
format5 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:11:
[...]

RV als in Relative Vochtigheid? Die meet de RMU-40 toch helemaal niet?
Jawel, hij kan dat meten, en zelfs "beinvloeden". Hoewel ik me wel afvraag hoe hij dat doet. Hij kan in ieder geval wel koeling stoppen als hij meet dat er condens ontstaat, soort beveiliging. Ik zou even op moeten zoeken hoe ik dat ingesteld heb. Je krijgt dan in de instelling van de rmu40 naast verwarmen en koelen een vochtigheid optie die je kan aanzetten. Waar je dan ook een gewenste RV kan instellen. Ergens anders in het menu kan je de begrenzing op RV aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Dane86 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Jawel, hij kan dat meten, en zelfs "beinvloeden". Hoewel ik me wel afvraag hoe hij dat doet. Hij kan in ieder geval wel koeling stoppen als hij meet dat er condens ontstaat, soort beveiliging. Ik zou even op moeten zoeken hoe ik dat ingesteld heb. Je krijgt dan in de instelling van de rmu40 naast verwarmen en koelen een vochtigheid optie die je kan aanzetten. Waar je dan ook een gewenste RV kan instellen. Ergens anders in het menu kan je de begrenzing op RV aanzetten.
Dat is toch alleen bij de RMU-S40 en niet bij de RMU-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
format5 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Dat is toch alleen bij de RMU-S40 en niet bij de RMU-40
Excuses, idd, ik heb de S40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Helaas zitten er nogal wat verschillen tussen de S en niet S modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Ah duidelijk. Ja ik krijg alle onderdelen langzaam binnen en leg ik bij mij in de garage zodat de installateur ze niet zelf hoeft op te slaan. Ik mis enkel nog de S2125-12 buiten unit en de NIBE CPD11-25/75 modulerende pomp.

Maar mijn installateur heeft voor zijn eigen nieuwe woning exact dezelfde set 20 dagen voor mij besteld en die heeft nu alles op voorraad en gaat alles over 2/3 weken bij hem installeren.
Ik ga morgen maar weer in gesprek, want ik heb dus nog geen weeknummer of niks. En als ik het bericht van @erikk1984 lees dan krijg ik ook haast de neiging om voor te stellen om het hele verhaal uit Zweden te halen, als ze vanuit daar wel kunnen leveren.

Ergens kan ik me ook niet voorstellen dat het zo beroerd is, want dan hebben Nibe installateurs wel een flink probleem. En aangezien Nibe wel adverteert zullen ze toch wel wat kunnen leveren, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Laatst online: 22:07

Piper

No guts, no glory

G-addict schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-DtUlG8b80Z41znZOXtw4JO1A0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/acQC57LJLN5ipUcf8HShSch8.png?f=user_large

Bij mij ziet de grafiek van afgelopen week vd laadpomp er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhBL-Urr7RmVMDZfBPL7eT506jA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rJhOVLQ95tA9QaWv3FDVNagK.png?f=user_large

Het is niet dat de runs zo kort zijn. Is hier winst te behalen of gewoon lekker laten gaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Ik ga morgen maar weer in gesprek, want ik heb dus nog geen weeknummer of niks. En als ik het bericht van @erikk1984 lees dan krijg ik ook haast de neiging om voor te stellen om het hele verhaal uit Zweden te halen, als ze vanuit daar wel kunnen leveren.

Ergens kan ik me ook niet voorstellen dat het zo beroerd is, want dan hebben Nibe installateurs wel een flink probleem. En aangezien Nibe wel adverteert zullen ze toch wel wat kunnen leveren, lijkt me.
Juni lijkt me ook wel erg heftig, vooral als je Maart/April besteld hebt. Tot nu toe komt alles sneller dan de aangegeven week nummers bij mij. Laten we hopen dat dit ook geldt voor de buitenunit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Ik heb hier ook zoneregeling van honeywell (evohome) maar deze draait los van de WP.

Verder, de SMO kan van een externe thermostaat (als in niet nibe) waarschijnlijk niet de binnentemp ophalen. Mogelijk dat dat nog onverwachte gevolgen kan hebben op regelingen?
Het het nut om voor de EvoHome te gaan? Hier wel naar gekeken maar ik heb zelf het idee dat ik als ik de temp vast zet op iedere ruimte dan is dat eigenlijk meer dan voldoende. Heb nu ook zonde regeling natuurlijk met mijn CV maar ik heb dit ooit 1x ingesteld en verander hier verder niks aan.

Ah dan heb ik dus altijd een RMU nodig? Mijn SMO S40 komt in een kast te hangen in de werkkamer dus de temp daar is wel redelijk vergelijkbaar met de eetkamer/woonkamer maar het hangt in een kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb sinds begin dit jaar een Nibe warmtepomp en twijfel een beetje aan de aansluiting hiervan.
Het is een AMS10-8 buitenunit met binnen een SHB10-12 en een 300L spiraalboiler en 100L buffervat.

Ik heb een tekening gemaakt hoe dit aangesloten is en twijfel met name of het normaal is dat de retour van je VVW en boiler een aansluiting heeft op het buffervat
Zoals dit weekend heeft de legionellarun gedraaid en is het buffervat voor de vloerverwarming ook 60+ graden, terwijl die dus al maanden uitstaat.
Graag wil ik ook gaan koelen met deze warmtepomp maar als het koude water dan door mijn warme boiler gaat lijkt me ook niet goed.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naZtFXLOW0_E_w_LYDhlUG9Waww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IrmxyButRnatP4OBbiQEZTIc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Het het nut om voor de EvoHome te gaan? Hier wel naar gekeken maar ik heb zelf het idee dat ik als ik de temp vast zet op iedere ruimte dan is dat eigenlijk meer dan voldoende. Heb nu ook zonde regeling natuurlijk met mijn CV maar ik heb dit ooit 1x ingesteld en verander hier verder niks aan.

Ah dan heb ik dus altijd een RMU nodig? Mijn SMO S40 komt in een kast te hangen in de werkkamer dus de temp daar is wel redelijk vergelijkbaar met de eetkamer/woonkamer maar het hangt in een kast.
Voor mij is het nut dat de ruimtes welke veel zon hebben extra koeling/verwarming krijgen wanneer nodig. En dat de houtkachel in de woonkamer niet zorgt voor een te koude andere ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
BigB schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:49:
Ik heb sinds begin dit jaar een Nibe warmtepomp en twijfel een beetje aan de aansluiting hiervan.
Het is een AMS10-8 buitenunit met binnen een SHB10-12 en een 300L spiraalboiler en 100L buffervat.

Ik heb een tekening gemaakt hoe dit aangesloten is en twijfel met name of het normaal is dat de retour van je VVW en boiler een aansluiting heeft op het buffervat
Zoals dit weekend heeft de legionellarun gedraaid en is het buffervat voor de vloerverwarming ook 60+ graden, terwijl die dus al maanden uitstaat.
Graag wil ik ook gaan koelen met deze warmtepomp maar als het koude water dan door mijn warme boiler gaat lijkt me ook niet goed.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

[Afbeelding]
Nibe heeft heel mooie principe schema's.
Staat zoals het bij jou is in een van deze schema's? Of misschien iets wat in de buurt komt?

Ik zelf zou altijd een van de schema's van nibe aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Voor mij is het nut dat de ruimtes welke veel zon hebben extra koeling/verwarming krijgen wanneer nodig. En dat de houtkachel in de woonkamer niet zorgt voor een te koude andere ruimte
Maar waarom zou je daarvoor EvoHome moeten hebben? Enkel zone regeling zonder EvoHome zou toch voldoende moeten zijn of mis ik hier iets? Dus in iedere ruimte zijn eigen Honeywell thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdgGZ7wRTvi1BP1M8mesxbq7Rzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ARjeGn40FbnQJ3tAvkHkJ5i.png?f=user_large

Zo zou het volgens mij moeten zijn.

Wat @format5 zegt klopt. Ik heb even snel gekeken, hier vind je het schema voor de SHB10:
https://www.nibe.eu/downl...plit-hydrobox_schemas.pdf

Wat je kunt zien daaraan, is dat het CV-gedeelte door de buffer gaat, maar de retour van de boiler niet inderdaad. En dat is ook logisch, precies vanwege de reden die je zelf al aanhaalt.

Wie heeft dit zo gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Runner15 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:24:
[Afbeelding]

Zo zou het volgens mij moeten zijn.

Wat @format5 zegt klopt. Ik heb even snel gekeken, hier vind je het schema voor de SHB10:
https://www.nibe.eu/downl...plit-hydrobox_schemas.pdf

Wat je kunt zien daaraan, is dat het CV-gedeelte door de buffer gaat, maar de retour van de boiler niet inderdaad. En dat is ook logisch, precies vanwege de reden die je zelf al aanhaalt.

Wie heeft dit zo gemaakt?
Bedankt! Dat schema zocht ik.
Het is geïnstalleerd door een installatiebedrijf in opdracht van de aannemer van mijn nieuwbouwwoning
Ik zal hun ook eens om het aansluitschema vragen wat de bedoeling was om te vergelijken met de uitvoering.

Volgens dat schema van jou zou toch ook XL8 en XL2 omgewisseld moeten worden?
XL8 gaat volgens NIBE de bovenkant vd boiler in en bij mij de onderkant
en XL2 gaat nu boven en zou onder moeten volgens NIBE?

Van de week maar eens contact opnemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:57:
[...]

Maar waarom zou je daarvoor EvoHome moeten hebben? Enkel zone regeling zonder EvoHome zou toch voldoende moeten zijn of mis ik hier iets? Dus in iedere ruimte zijn eigen Honeywell thermostaat.
Zon thermostaat icm zone afsluiters zou inderdaad voldoende moeten zijn.
Evohome is daarbij niet perse nodig, maar icm honeywell thermostaten en afsluiters (in mijn geval vloerverwarming actuatoren) wel zo makkelijk met inrichten/monitoren.

PS. Let op, de meeste hier hebben veel problemen met honeywell zoneregeling icm warmtepompen ivm modulerende regelingen. Ik heb het idee een van de weinige te zijn die er geen problemen mee heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door format5 op 24-08-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
BigB schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:39:
[...]

Het is geïnstalleerd door een installatiebedrijf in opdracht van de aannemer van mijn nieuwbouwwoning
Ik zal hun ook eens om het aansluitschema vragen wat de bedoeling was om te vergelijken met de uitvoering.

Inderdaad naar het schema vragen hoe het zou moeten zijn volgens hun.
Dan kan je kijken of het met een schema van nibe overeen komt, en of het aangesloten is volgens het geplande schema.

De meeste installateurs houden wel de schema's van nibe aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Zon thermostaat icm zone afsluiters zou inderdaad voldoende moeten zijn.
Evohome is daarbij niet perse nodig, maar icm honeywell thermostaten en afsluiters (in mijn geval vloerverwarming actuatoren) wel zo makkelijk met inrichten/monitoren.

PS. Let op, de meeste hier hebben veel problemen met honeywell zoneregeling icm warmtepompen ivm modulerende regelingen. Ik heb het idee een van de weinige te zijn die er geen problemen mee heeft.
Mijn installateur plaatst altijd de HCE20 + HCS20 (koeluitbreiding) incl. de honeywell zone afsluiters samen met de Honeywell thermostaten in iedere zone. Hij geeft aan dat dit altijd zonder problemen met de NIBE warmtepompen werkt mits je 't juist aansluit en instelt natuurlijk. Ik heb in mijn huis in iedere zone bekabeling voor een thermostaat dus dat is ideaal in dit geval.

Heb zelf zitten twijfelen om de EvoHome aan te schaffen maar ik zie (persoonlijk) niet perse de meerwaarde. Ik wil het allemaal eenmalig juist afstellen en dan zou het zijn werk moeten doen.

Bedankt voor je snelle reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Mijn installateur plaatst altijd de HCE20 + HCS20 (koeluitbreiding) incl. de honeywell zone afsluiters samen met de Honeywell thermostaten in iedere zone. Hij geeft aan dat dit altijd zonder problemen met de NIBE warmtepompen werkt mits je 't juist aansluit en instelt natuurlijk. Ik heb in mijn huis in iedere zone bekabeling voor een thermostaat dus dat is ideaal in dit geval.

Heb zelf zitten twijfelen om de EvoHome aan te schaffen maar ik zie (persoonlijk) niet perse de meerwaarde. Ik wil het allemaal eenmalig juist afstellen en dan zou het zijn werk moeten doen.

Bedankt voor je snelle reacties!!
Bedraad was bij mij geen optie, dan kom je al snel op een HCE80 uit (heb je geen koelmodule bij nodig ;))

Verder, ook de HCE20 werkt modulerend waarbij veel tweakers er echt problemen mee hebben.
Dat een installateur meld er geen problemen meete hebben vind ik opzich niet vreemd, de gemiddelde persoon zal deze problemen toch niet merken. Maar wij, wij tweakers, wij zijn raar, wij willen alles perfect, het maximale er uit halen, het beste rendemenet, etc.
Dan merk je de modulerende functie wel, zeker icm met goede logging ;)

Waar veel last mee hebben, bij honeywell wordt de klep in de tijd gemoduleerd.
Dus niet dmv moduleren half open of dicht, nee, de helft van de tijd open en dicht indien de waarde 50% zou zijn. Zoek maar eens in de L/W topics, daar wordt er genoeg over geklaagd ;)
(neemt niet weg dat ik het hier naar volle tevredenheid gebruik! Maar zou ik het nu aan moeten schaffen, zou ik zeker geen honeywell meer nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:56:
[...]

Bedraad was bij mij geen optie, dan kom je al snel op een HCE80 uit (heb je geen koelmodule bij nodig ;))

Verder, ook de HCE20 werkt modulerend waarbij veel tweakers er echt problemen mee hebben.
Dat een installateur meld er geen problemen meete hebben vind ik opzich niet vreemd, de gemiddelde persoon zal deze problemen toch niet merken. Maar wij, wij tweakers, wij zijn raar, wij willen alles perfect, het maximale er uit halen, het beste rendemenet, etc.
Dan merk je de modulerende functie wel, zeker icm met goede logging ;)

Waar veel last mee hebben, bij honeywell wordt de klep in de tijd gemoduleerd.
Dus niet dmv moduleren half open of dicht, nee, de helft van de tijd open en dicht indien de waarde 50% zou zijn. Zoek maar eens in de L/W topics, daar wordt er genoeg over geklaagd ;)
(neemt niet weg dat ik het hier naar volle tevredenheid gebruik! Maar zou ik het nu aan moeten schaffen, zou ik zeker geen honeywell meer nemen)
Duidelijk en zeker mee eens.

Toch ga ik ze gebruiken, heb alles al liggen namelijk dus kan ook niet bepaald meer terug. Ik ga er eens in duiken en dan mijn best doen om het zo goed mogelijk te laten werken.

Jij geeft dus aan dat ze juist volledig op en dicht gaan in plaats van deels open en dicht? Hebben ze deze functie juist niet of gaat dit mis door de techniek zelf die Honeywell gebruikt? Of bedoel je dat de kleppen bepaalde korte tijden open gaan en dan weer dicht gaan waardoor de flow juist minder is?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Duidelijk en zeker mee eens.

Toch ga ik ze gebruiken, heb alles al liggen namelijk dus kan ook niet bepaald meer terug. Ik ga er eens in duiken en dan mijn best doen om het zo goed mogelijk te laten werken.

Jij geeft dus aan dat ze juist volledig op en dicht gaan in plaats van deels open en dicht? Hebben ze deze functie juist niet of gaat dit mis door de techniek zelf die Honeywell gebruikt? Of bedoel je dat de kleppen bepaalde korte tijden open gaan en dan weer dicht gaan waardoor de flow juist minder is?

Thanks.
Als ik de verhalen van mensen met problemen goed begrijp:
De kleppen kunnen alleen open of dicht.
Wat honeywell doet is (let op de tijden zijn even fictief omdat ik ze niet weet):
Stel, de thermostaat bepaalt dat de warmtevraag 50% is
De klep gaat nu 30min open en vervolgens 30min dicht.
Stel, de thermostaat bepaalt dat de warmtevraag 10% is
De klep gaat nu 6min open en vervolgens 54min dicht.

De kleppen worden dus niet voor maar 50% (of10%) geopend.

De radiatorkleppen kunnen wel deels open/dicht, maar de thermomotoren (actuatoren voor op de vloerverwarming verdeler) hebben deze functie niet.

En zoals ik al eerder zei, ik gebruik het hier ook, waarbij bij mij evohome alleen maar dienst doet als geheel controle/bedien paneel en iedere ruimte zijn eigen thermostaat en klep(pen) heeft.
Wel een mogelijke tip, ik heb heel het systeem waterzijdig zo ingergeld dat als er geen zon is en het koud is alle ruimtes precies op de gewenste temp zijn als de kleppen er niet zouden zijn.
Het doet bij mij dus echt alleen een naregeling.

[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 24-08-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Als ik de verhalen van mensen met problemen goed begrijp:
De kleppen kunnen alleen open of dicht.
Wat honeywell doet is (let op de tijden zijn even fictief omdat ik ze niet weet):
Stel, de thermostaat bepaalt dat de warmtevraag 50% is
De klep gaat nu 30min open en vervolgens 30min dicht.
Stel, de thermostaat bepaalt dat de warmtevraag 10% is
De klep gaat nu 6min open en vervolgens 54min dicht.

De kleppen worden dus niet voor maar 50% (of10%) geopend.

De radiatorkleppen kunnen wel deels open/dicht, maar de thermomotoren (actuatoren voor op de vloerverwarming verdeler) hebben deze functie niet.

En zoals ik al eerder zei, ik gebruik het hier ook, waarbij bij mij evohome alleen maar dienst doet als geheel controle/bedien paneel en iedere ruimte zijn eigen thermostaat en klep(pen) heeft.
Wel een mogelijke tip, ik heb heel het systeem waterzijdig zo ingergeld dat als er geen zon is en het koud is alle ruimtes precies op de gewenste temp zijn als de kleppen er niet zouden zijn.
Het doet bij mij dus echt alleen een naregeling.
Duidelijk. Ik ben net een half uur het topic aan het doorlezen betreft de Honeywell problemen en ik ga nu toch twijfelen of ik het geheel niet terug moet sturen en de keuze moet maken voor Danfoss Icon.

Dus dat ik kies voor de Danfoss Icon Thermische Zonemotoren, met de Danfoss Icon Hoofdregelaar en de Danfoss 24v 2 draads Thermostaten met display. Ik zie dat ik hier veel meer opties mee heb en dit volgens mij veel beter gaat werken..

Ik hoor van mijn installateur namelijk dat de Honeywell spullen nog niet geleverd zijn. Wat is jou advies nu ik eventueel de keuze nog heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:40
BigB schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 00:39:
[...]

Ik zat er nu net nog eens naar te kijken en zie dat ik een foutje heb gemaakt met interpreteren van jouw schema. Die UKV is natuurlijk een CV-buffer. Op zich is het niet super-duper fout om het zo te doen. Het is alleen niet hoe Nibe aangeeft dat het moet gebeuren. De CV-buffer wordt namelijk door Nibe (maar eigenlijk altijd) alleen in het CV-circuit geplaatst. Bij het maken van tapwater heeft de cv-buffer namelijk geen functie, omdat de buffer gebruikt wordt om de inhoud van het systeem te vergroten om pendelen te voorkomen. Bij het maken van tapwater gaat de warmtepomp toch voluit (en dat kan ook).

Bovendien krijg je het effect wat jij ziet: je buffervat warmt op, terwijl dat verder geen nut heeft. Voor koeling maakt het verder geen verschil, koelen doe je wel in je CV-circuit dus daar zit de CV-buffer daar op zijn plaats.

Wat betreft XL2 en XL8: ja, als dat inderdaad zo zit, dan moet dat omgedraaid worden. Dat verklaart ook waarom die UKV zo opgewarmd wordt, want het warme water van de warmtepomp gaat eerst door dat buffervat. Zonde van de energie... de warmste temperatuur (vanuit de warmtepomp) moet op het warmste deel van de boiler aangesloten worden (bovenin, er zit gelaagdheid in het vat). Je hebt dan dus een tegenstroomprincipe (google maar ff ;)). Vreemde keuze, om het zo aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Duidelijk. Ik ben net een half uur het topic aan het doorlezen betreft de Honeywell problemen en ik ga nu toch twijfelen of ik het geheel niet terug moet sturen en de keuze moet maken voor Danfoss Icon.

Dus dat ik kies voor de Danfoss Icon Thermische Zonemotoren, met de Danfoss Icon Hoofdregelaar en de Danfoss 24v 2 draads Thermostaten met display. Ik zie dat ik hier veel meer opties mee heb en dit volgens mij veel beter gaat werken..

Ik hoor van mijn installateur namelijk dat de Honeywell spullen nog niet geleverd zijn. Wat is jou advies nu ik eventueel de keuze nog heb?
Ik heb helaas nog geen ervaring met danfos icon.

Maar als ik het nu opnieuw moest kopen kocht ik geen honeywell. Alleen al vanwege het gebruik aan kennis die zij hebben rondom warmtepomp sturing.
Resideo blijft tenminste naar mij nog steeds vol houden dat ik 2 BDR91's nodig heb (gebruik er nu geen) en deze aan moet sluiten op 2 contacten in mijn smo. Terwijl nibe volledig WAR draait bij mij, en evohome alleen maar zone naregeling doet indien een kamer te warm (of koud indien koel modus) wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Runner15 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik zat er nu net nog eens naar te kijken en zie dat ik een foutje heb gemaakt met interpreteren van jouw schema. Die UKV is natuurlijk een CV-buffer. Op zich is het niet super-duper fout om het zo te doen. Het is alleen niet hoe Nibe aangeeft dat het moet gebeuren. De CV-buffer wordt namelijk door Nibe (maar eigenlijk altijd) alleen in het CV-circuit geplaatst. Bij het maken van tapwater heeft de cv-buffer namelijk geen functie, omdat de buffer gebruikt wordt om de inhoud van het systeem te vergroten om pendelen te voorkomen. Bij het maken van tapwater gaat de warmtepomp toch voluit (en dat kan ook).

Bovendien krijg je het effect wat jij ziet: je buffervat warmt op, terwijl dat verder geen nut heeft. Voor koeling maakt het verder geen verschil, koelen doe je wel in je CV-circuit dus daar zit de CV-buffer daar op zijn plaats.

Wat betreft XL2 en XL8: ja, als dat inderdaad zo zit, dan moet dat omgedraaid worden. Dat verklaart ook waarom die UKV zo opgewarmd wordt, want het warme water van de warmtepomp gaat eerst door dat buffervat. Zonde van de energie... de warmste temperatuur (vanuit de warmtepomp) moet op het warmste deel van de boiler aangesloten worden (bovenin, er zit gelaagdheid in het vat). Je hebt dan dus een tegenstroomprincipe (google maar ff ;)). Vreemde keuze, om het zo aan te sluiten.
En op deze manier kan je erg warm water je vloer in pompen, dat lijkt me iets dat ook best wel eens ongewenst kan zijn ;)

Net klaar met legionella preventie, buffervat is dan rond de 65 graden (immers het boilervat moet die temp halen). systeem gaat terug naar cv bedrijf
Indien verwarmen komt er dus een kort moment veel te warm water wat je vloer in gaat. En bij koelbedrijf moet dit eerst terug gekoeld worden wat erg jammer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:55:
[...]

Ik heb helaas nog geen ervaring met danfos icon.

Maar als ik het nu opnieuw moest kopen kocht ik geen honeywell. Alleen al vanwege het gebruik aan kennis die zij hebben rondom warmtepomp sturing.
Resideo blijft tenminste naar mij nog steeds vol houden dat ik 2 BDR91's nodig heb (gebruik er nu geen) en deze aan moet sluiten op 2 contacten in mijn smo. Terwijl nibe volledig WAR draait bij mij, en evohome alleen maar zone naregeling doet indien een kamer te warm (of koud indien koel modus) wordt.
Ik heb net mijn installateur gesproken en hij kan wel begrijpen wat er gezegd wordt. Hij zegt het pendelen is in de meeste opstellingen minder een probleem omdat hij zijn warmte dan kwijt kan bij een grote boiler voor warmwater maar in mijn geval is dat niet van toepassing omdat mijn WP enkel CV gaat doen.

Hij heeft alles van Honeywell geannuleerd en alles gaat nu het nieuwe Danfoss Icon systeem worden, net volledig in verdiept en inderdaad die heeft de optie om PWM uit te zetten. Tevens heb ik hier veel meer opties en mogelijkheden en kan ik zelfs alles via de App regelen en inzien.

Thanks voor je tip, dit zal het systeem nog beter laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mvrooij schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb net mijn installateur gesproken en hij kan wel begrijpen wat er gezegd wordt. Hij zegt het pendelen is in de meeste opstellingen minder een probleem omdat hij zijn warmte dan kwijt kan bij een grote boiler voor warmwater maar in mijn geval is dat niet van toepassing omdat mijn WP enkel CV gaat doen.

Hij heeft alles van Honeywell geannuleerd en alles gaat nu het nieuwe Danfoss Icon systeem worden, net volledig in verdiept en inderdaad die heeft de optie om PWM uit te zetten. Tevens heb ik hier veel meer opties en mogelijkheden en kan ik zelfs alles via de App regelen en inzien.

Thanks voor je tip, dit zal het systeem nog beter laten werken.
Ik snap je verhaal even niet...
Wat heeft het warm water te maken met de zone regeling? Dat zijn 2 van elkaar los draaiende zaken, welke toevallig verwarmd worden door dezelfde bron.
Als er al pendelen zou zijn, gaat dat echt niet naar het warm water reservoir.
En dan nog een volgende, de manier van moduleren zorgt dat zones helemaal dicht of open zijn, als er teveel dicht zijn kan de WP inderdaad gaan pendelen, maar dat wordt in het ontwerp als het goed is voorkomen. Pendelen staat dus los van hoe je je zone regeling zou doen.
Wat wel een probleem is bij veel 9als ik het goed begrijp), is dat de kleppen soms te lang of te kort open staan, waardoor ruimtes teweinig of teveel warmte krijgen. Of dat er "in eens" een stoot te warm of te koud water komt waardoor de regeling van de WP het niet fijn vind, dit is bij WAR vaak een probleem.

Maar lang verhaal kort, fijn dat de order omgezet kon worden! Zoals ik al zei, als ik het opnieuw moest doen deed ik het anders, maar voor nu wel ik een 4 jaar oud evohome systeem nog niet afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
format5 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Ik snap je verhaal even niet...
Wat heeft het warm water te maken met de zone regeling? Dat zijn 2 van elkaar los draaiende zaken, welke toevallig verwarmd worden door dezelfde bron.
Als er al pendelen zou zijn, gaat dat echt niet naar het warm water reservoir.
En dan nog een volgende, de manier van moduleren zorgt dat zones helemaal dicht of open zijn, als er teveel dicht zijn kan de WP inderdaad gaan pendelen, maar dat wordt in het ontwerp als het goed is voorkomen. Pendelen staat dus los van hoe je je zone regeling zou doen.
Wat wel een probleem is bij veel 9als ik het goed begrijp), is dat de kleppen soms te lang of te kort open staan, waardoor ruimtes teweinig of teveel warmte krijgen. Of dat er "in eens" een stoot te warm of te koud water komt waardoor de regeling van de WP het niet fijn vind, dit is bij WAR vaak een probleem.

Maar lang verhaal kort, fijn dat de order omgezet kon worden! Zoals ik al zei, als ik het opnieuw moest doen deed ik het anders, maar voor nu wel ik een 4 jaar oud evohome systeem nog niet afschrijven.
Klopt ik snap dat je het niet begrijpt want ik begreep mijn installateur ook niet helemaal. :+ Maar we laten het voor wat het is en ik ga nu voor het andere systeem dan weet ik zeker dat het juist in te regelen is. Alles is nu volgens de best mogelijke manier besteld, nu nog de levering en dan de uitvoering. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigB
  • Niet online
Runner15 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

De installateur zei eerst het klopte dat die UKV zo heet wordt, de driewegklep schakelt om en pomp heeft een nalooptijd en de restwarmte zou dan in de UKV buffer komen.
Nadat ik hem toen wees op XL2 en XL8 was zijn reactie dat hij volgende week langskomt.
Dus we gaan het meemaken.

Zou hier in de toekomst graag ook een beetje mee gaan koelen dus het moet gewoon goed aangesloten worden.
En dit werkt vast niet zo efficiënt als het zou moeten, werkte verder prima afgelopen winter en boilervat is snel warm.

Ik hou jullie op de hoogte

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Nibe wp & Tado vraag.
Ik heb de huis radiatoren nagenoeg allemaal met tado en nu een draadloze cv bediening in Relais modus erbij gezet.

Deze relais ga ik dmv de AUX1 instellingen op de SMO s40 op 'externe klimate Control; aansluiten.
De bijbehorende setting op de SMO s40 is dan om de setpoint naar 25C te verhogen. Effectief gaat dus de verwarming aan. En worden radiators die open gestuurd zijn warmer (de vloer verwarming ook als bij effect tot 38c dat snap ik) . Tot tado het goed vind en AUX1 weer verlaagd/uitzet.

Op deze manier hoef ik niet het hydraulische systeem te hacken met pompjes of aansturingen.

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er andere die deze opzet gevonden hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@ReLight Ik heb naar een dergelijke oplossing gekeken destijds. Echter heb ik er uiteindelijk voor gekozen alles 100% war te laten draaien, wat mij uitstekend bevalt.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01:03
Aziraphale schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Als dat loont zegt dat wel wat over de NL importeur...

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Als dat loont zegt dat wel wat over de NL importeur...
Prijstechnisch zeker, maar zo te zien is ook in Zweden er sprake van wachtlijsten. In Nederland zitten er op Marktplaats wel twee verkopers die claimen direct te kunnen leveren, maar dat vertrouw ik dan ook weer niet echt. Mijn installateur zou echter nog weer eens achter het verhaal aan, dus we wachten maar af.

Op zich heb ik natuurlijk ook al een Elga die het grootste deel van de verwarming doet, dus we gebruiken sowieso al minimaal gas. En sinds gisteren koken we op inductie, dus nu houdt het helemaal met wat sww wel op. Maar ja, nu hij is besteld wil ik hem natuurlijk ook zsm hebben. :)

• Aziraphale
BigB schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:54:
[...]

De installateur zei eerst het klopte dat die UKV zo heet wordt, de driewegklep schakelt om en pomp heeft een nalooptijd en de restwarmte zou dan in de UKV buffer komen.
Nadat ik hem toen wees op XL2 en XL8 was zijn reactie dat hij volgende week langskomt.
Dus we gaan het meemaken.

Zou hier in de toekomst graag ook een beetje mee gaan koelen dus het moet gewoon goed aangesloten worden.
En dit werkt vast niet zo efficiënt als het zou moeten, werkte verder prima afgelopen winter en boilervat is snel warm.

Ik hou jullie op de hoogte
Dit fenomeen doet zich bij mijn ouders ook voor na een legionella of sww run. Zij merken dan, ook al vallen de mussen van het dak, dat er een of meerdere radiatoren iets warm worden. Volgens de installateur komt dit door het schakelen tussen sww en cv, waarbij er dan wat warmte het cv circuit in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Dit fenomeen doet zich bij mijn ouders ook voor na een legionella of sww run. Zij merken dan, ook al vallen de mussen van het dak, dat er een of meerdere radiatoren iets warm worden. Volgens de installateur komt dit door het schakelen tussen sww en cv, waarbij er dan wat warmte het cv circuit in komt.
Het klopt dat er wat warmte het CV circuit in gaat.
Maar dit is normaal gesproken alleen een kort stukje leiding tussen WP en 3weg klep, en een stukje retour leiding.
Tijdens een Legionalle preventie run of SSW run hoort het buffervat echt niet op te warmen, hooguit daarna een klein beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Het klopt dat er wat warmte het CV circuit in gaat.
Maar dit is normaal gesproken alleen een kort stukje leiding tussen WP en 3weg klep, en een stukje retour leiding.
Tijdens een Legionalle preventie run of SSW run hoort het buffervat echt niet op te warmen, hooguit daarna een klein beetje.
Mijn ouders merken het ook vooral in de radiatoren en leidingen die dichtbij de binnenunit zitten. Het is ook niet veel en niet lang, maar wel merkbaar.

• mvrooij
Korte vraag. Mag je de S2125-12 op dezelfde krachtaansluiting aansluiten als het ELK9 element? Natuurlijk krijgt de S2125-12 zijn eigen werkschakelaar maar zoals ik het zie moet dit samen kunnen zelfs als het maximaal draait. Of wil je dit sowieso niet hebben en maak 2 losse krachtgroepen voor ieder component? Ik ben aan het kijken voor mijn elektricien namelijk wat handig is want moet de aansluitingen nog laten maken.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

mvrooij schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:13:
Korte vraag. Mag je de S2125-12 op dezelfde krachtaansluiting aansluiten als het ELK9 element? Natuurlijk krijgt de S2125-12 zijn eigen werkschakelaar maar zoals ik het zie moet dit samen kunnen zelfs als het maximaal draait. Of wil je dit sowieso niet hebben en maak 2 losse krachtgroepen voor ieder component? Ik ben aan het kijken voor mijn elektricien namelijk wat handig is want moet de aansluitingen nog laten maken.
Altijd overleggen met je Elec man, maar vaak kan je max 6400W op een krachtstroom aansluiting belasten. (400x16A)

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

format5 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:43:
@ReLight Ik heb naar een dergelijke oplossing gekeken destijds. Echter heb ik er uiteindelijk voor gekozen alles 100% war te laten draaien, wat mij uitstekend bevalt.
Wat bedoel je met 100% war? En hoe zit jouw opstelling dan in elkaar ervoor met tado? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Laatst online: 28-05 10:49

Consulectro

Lekker bezig...

ReLight schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:17:
[...]

Altijd overleggen met je Elec man, maar vaak kan je max 6400W op een krachtstroom aansluiting belasten. (400x16A)
3x 16A = 11kW! (met nul-draad) in NL.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-05 20:26
mvrooij schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:13:
Bij mij is de 9kW backup heater in de VVM begrenst tot 5kW om op dezelfde krachtgroep te kunnen als de F2120-12.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Pagina: 1 ... 5 ... 90 Laatste