NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 4 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpaarhuis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-03-2024
Stefke6 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:33:
[...]

Dus een losse boiler? Welke hebben jullie er naast staan? Nog een VVM overwogen?
Ja, een losse boiler inderdaad. We hebben een ruime kelder waar het geheel ruim opgesteld kan worden, dus voor ons is een compacte oplossing niet nodig. We hebben een losse buffervat, losse boiler en de SMO-40. Het type boiler durf ik je zo niet te zeggen. Het enige wat ik weet is dat er Nibe op staat ;)

Het geheel is ook door een installateur geadviseerd en neergezet.

Computers are not intelligent, they just do what you say...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:36
HiBe schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:10:
We wachten nog op de rekening. Kan Nibe ook een reparatie van de invertermodule doen ipv blind vervangen?
inmiddels de rekening binnen. Heel netjes afgehandeld door Nibe. Zal hier het uiteindelijke bedrag niet noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
HiBe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:26:
inmiddels de rekening binnen. Heel netjes afgehandeld door Nibe. Zal hier het uiteindelijke bedrag niet noemen.
Toch lijkt het me voor potentiële kopers van een Nibe alleszins relevant hoe Nibe zoiets oppakt, en wat je uiteindelijk voor zo'n kapotte inverter na slechts x jaar (hoeveel was het eigenlijk?) kwijt bent... Wellicht tussen "members only" tags?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:31
De nieuwe software is uit:

Software
Versie: 9542R2
Publicatiedatum: 27-4-2022

Iemand een idee wat de verschillen zijn met 9542R2?

Ik ben ook altijd wel benieuwd of zo’n update ook wat met de zuinigheid qua stookgedrag doet.

[ Voor 26% gewijzigd door Sunri5e op 03-05-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-09 07:21
Sunri5e schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:47:

de changelog kun je downloaden als je in Uplink op Ondersteuning klikt en dan Software Downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 11:31
emielbf schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:01:
[...]

de changelog kun je downloaden als je in Uplink op Ondersteuning klikt en dan Software Downloaden.
Die is bij mij compleet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
Sunri5e schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:47:
De nieuwe software is uit:

Software
Versie: 9542R2
Publicatiedatum: 27-4-2022

Ik ben ook altijd wel benieuwd of zo’n update ook wat met de zuinigheid qua stookgedrag doet.
Verschillen van 9542R2 met 9542R2 zal niks zijn 8)7

Version: 9542R2
Release date: 27/04/2022
Added
· Compatible with S2125
Changes
· Fixed an issue with the compressor control for Pool 2.
· Default interval of periodic increase is now 7 days (previously 14 days)
· Improved alarm handling at low flow during defrosting
· Accessory card (AA5) “Connection of charge pumps for multiple heat pumps”: Fixed an issue that
caused the compressor blocking not to work
· Fixed an issue which caused DM not to be counted when stopping at low flow temperature in 4-pipe
cooling
· Changed handling of high outdoor temperature in heating and cooling for F2120. The outdoor unit is
now permitted to make a start attempt by running the fan before blocking the indoor unit
· Forced fan speed (menu 1.2) now also works for ERS 2-4
· Improved alarm handling in case of alarms 271 and 272 “cold/warm outdoor air” in heating
operation
· Improved alarm handling at low flow during defrosting
· The default value “DOT” in menu 5.1.14 for country selection Denmark is now -12 degrees
· Fixed an issue that could trigger alarm 229 “Short operation times for compressor” in connection
with periodic increase

De laatste heb ik nu al een paar keer ervaren, deze FW zal ik binnenkort maar eens gaan installeren.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Andrehj schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Toch lijkt het me voor potentiële kopers van een Nibe alleszins relevant hoe Nibe zoiets oppakt, en wat je uiteindelijk voor zo'n kapotte inverter na slechts x jaar (hoeveel was het eigenlijk?) kwijt bent... Wellicht tussen "members only" tags?
Ik wil best wat meer detail via een PB versturen, vind ik niet echt sjiek om online te posten voor de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:58
Hallo allemaal.

Wellicht is dit al eens eerdwr gevraagd maar oké.

Ik ga een warmtepomp aanschaffen echter weet ik niet welk type en waarom niet.

Na veel vergelijken, excel opsommingen etc, heb ik nog 2 openstaande vergelijkbare warmtepompen (Monobloc)

1. Nibe S2125 8kw.
2 Nefit Enviline 9kw

Ik heb 7,5kw nodig dus dat komt wel goed.

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen deze 2, terwijl ze qua specs toch aardig overeenkomen qua geluid/COP.

Qua koelmiddel wint de Nibe het met R290.

Nu wil ik de juiste beslissing maken en niet later spijt krijgen dat ik geen €3000 meer uit heb gegeven voor een Nibe.

Echter kan ik persoonlijk geen goed argument vinden waarom ik het momenteel wel zou doen.

Hopelijk zijn er hier mensen met Ervaring die me een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HiBe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Ik wil best wat meer detail via een PB versturen, vind ik niet echt sjiek om online te posten voor de wereld.
Het voordeel van positief afgehandelde garantie zaken is juist dat je een goed beeld krijgt.
+ Stel Nibe leest dit mee, dan geeft dat in mijn ogen meer motivatie om de kwaliteit/garantie hoog te houden.

Telefoon fabrikanten hebben al jaren een duidelijk overzicht hoeveel reparatie van bepaalde onderdelen kost etc.

CV Ketel fabrikanten hebben al jaren een garantie van +/- 10 jaar op hun warmtewisselaar en hoeveel % vergoed wordt na x aantal jaar. Witgoed fabrikanten hetzelfde verhaal.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
-jann schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:46:
Hallo allemaal.

Wellicht is dit al eens eerdwr gevraagd maar oké.

Ik ga een warmtepomp aanschaffen echter weet ik niet welk type en waarom niet.

Na veel vergelijken, excel opsommingen etc, heb ik nog 2 openstaande vergelijkbare warmtepompen (Monobloc)

1. Nibe S2125 8kw.
2 Nefit Enviline 9kw

Ik heb 7,5kw nodig dus dat komt wel goed.

Er zit echter een enorm prijsverschil tussen deze 2, terwijl ze qua specs toch aardig overeenkomen qua geluid/COP.

Qua koelmiddel wint de Nibe het met R290.

Nu wil ik de juiste beslissing maken en niet later spijt krijgen dat ik geen €3000 meer uit heb gegeven voor een Nibe.

Echter kan ik persoonlijk geen goed argument vinden waarom ik het momenteel wel zou doen.

Hopelijk zijn er hier mensen met Ervaring die me een beetje in de goede richting kunnen duwen.

Alvast bedankt.
Bedoel je de s2125-8? Die is namelijk geen 8kw, dan moet je al richting de s2125-12.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Aziraphale schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Bedoel je de s2125-8? Die is namelijk geen 8kw, dan moet je al richting de s2125-12.
Het gaat hier om de S2125-12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
-jann schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:20:
[...]

Het gaat hier om de S2125-12
Ok. Ik heb even snel gekeken en zit niet echt in de Nefit lijn, maar zo te zien is de 9Kw een split vs de Nibe een monoblock. Verder maakt R290 over het algemeen uit qua prijs en kan die in nood hogere temperaturen leveren. Ook heeft de Nibe allerhande smart snufjes en zijn het kwalitatief gewoon hele goed systemen met goede service. Maar bottom line is dat Nibe gewoon in zijn algemeenheid een duur merk is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Aziraphale schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Is de S2125 veel groter dan de F2040?
Hij zag er wel iets groter uit, als ik mij even niet vergis, maar specificaties en je weet het zo. Had persoonlijk vooral focus op de S2125 en Zubadan-inverter. In het echt oogt hij echt groot!
SMO S40 is ook echt een grote regelaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8HHmAynkIbklRJ5tGnCwz9bWxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atIgTOU1ZTo6m4AYWLkjSgwM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvhOdNKWR7ahnxif1SjZM6hEXZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KR5TQ3mv9GBcxv8JmnXV3gDR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErJ1mrMZrHCkICaDGBmkpk-3hXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqQN8io1vVLhwUXRJpJfvfx9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 17-05-2022 19:13 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DutchWing Hangt de RMU40 naast de SMO? Dan is die inderdaad erg fors. En zo'n opengewerkte buitenunit wil ik ook wel. ,😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Aziraphale Ja dat klopt, verbaasd mij eerlijk gezegd hoe klein de RMU S40 is!
Voor het mooie iets te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Buitenunit casemodding!!!

Maar ook ik wil die unit wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik ben voor! Al ben ik momenteel ook al heel gelukkig wanneer ik überhaupt een S2125 krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 13:08
Aziraphale schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Ik ben voor! Al ben ik momenteel ook al heel gelukkig wanneer ik überhaupt een S2125 krijg...
Yup ze zijn overal op. Zo te zien ook in het buitenland overal.

Ons huis net een paar maanden te laat gekocht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:51
Aziraphale schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Als je geluk hebt oktober anders mag je wachten tot januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
123Arjan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Als je geluk hebt oktober anders mag je wachten tot januari
Hij is al een tijdje besteld en de installateur gaat uit van voor het volgende stookseizoen en als ik geluk heb voor de bouwval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:51
Aziraphale schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Hij is al een tijdje besteld en de installateur gaat uit van voor het volgende stookseizoen en als ik geluk heb voor de bouwval.
Voor de bouwvak kan je helaas vergeten als ik het goed begrepen heb, als hij lang genoeg in bestelling is komt die ongeveer in oktober bij de leverancier binnen, resterend van de backorders wordt januari uitgeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
123Arjan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Voor de bouwvak kan je helaas vergeten als ik het goed begrepen heb, als hij lang genoeg in bestelling is komt die ongeveer in oktober bij de leverancier binnen, resterend van de backorders wordt januari uitgeleverd
Ik verwacht ook niks voor de zomer, maar waar baseer je deze informatie op? Mijn installateur besteld rechtstreeks bij Nibe Nederland, dus het leek me dat hij wel goed op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
De kogel is door de kerk, de keuze is gevallen op een Nibe S2125-12 inclusief:
- backup element 9kwh
- UKV100 buffervat voor de naregeling (alles Tado)
- 300ltr Boiler van DJG incl. coil voor Solar collector
- SMO40
- 3-wegklep, gewoon Belimo.

Nu adviseert Nibe om hun PWM pompje (CPD11-25/65) te bestellen echter vind ik dit nogal basic.

Ivm de naregeling wordt het buffervat parallel geplaatst waardoor ik een extra pomp nodig heb.

Mijn inziens is een Alpha2-25/60 icm Autoadapt een mooiere oplossing omdat deze aftoert zodra alle kleppen sluiten. (Ik heb ook een Tado klep voor de 9-groeps verdeler vloerverwarming).

De primaire WP zijde, welke circuleert over het buffervat, zou wel prima met de standaard PWM pomp kunnen. Echter heb ik liever uniformiteit en kies ik hier het liefst voor 2x de Alpha2 pomp. (Gelijk mooi in isolatieschalen geleverd)

Doe ik hier iets geks door een andere pomp te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 22:59
Aziraphale schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Ik verwacht ook niks voor de zomer, maar waar baseer je deze informatie op? Mijn installateur besteld rechtstreeks bij Nibe Nederland, dus het leek me dat hij wel goed op de hoogte is.
Ik heb zelf een week of 6-8 geleden, toen ik twijfelde om een unit in het buitenland te bestellen meermaals gebeld met Nibe m.b.t. de levertermijnen. Men gaf toen aan dat er pas weer uitgeleverd zou worden vanaf het nieuwe jaar. Tenzij je uiteraard al een lopende bestelling had..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Die had ik toen al (besteld in maart), dus we zitten wel in de pijplijn bij ze. We gaan het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
-jann schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:10:
Nu adviseert Nibe om hun PWM pompje (CPD11-25/65) te bestellen echter vind ik dit nogal basic.

Ivm de naregeling wordt het buffervat parallel geplaatst waardoor ik een extra pomp nodig heb.

Mijn inziens is een Alpha2-25/60 icm Autoadapt een mooiere oplossing omdat deze aftoert zodra alle kleppen sluiten. (Ik heb ook een Tado klep voor de 9-groeps verdeler vloerverwarming).

De primaire WP zijde, welke circuleert over het buffervat, zou wel prima met de standaard PWM pomp kunnen. Echter heb ik liever uniformiteit en kies ik hier het liefst voor 2x de Alpha2 pomp. (Gelijk mooi in isolatieschalen geleverd)

Ja, de pomp van nibe zit op de SMO aangesloten en wordt daarmee toeren geregeld, zo basic is die pomp dus niet.
De SMO zorgt dat de pomp het juiste toerental heeft afhankelijk van diverse factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 20:48
Op verzoek van een medetweaker post ik mijn verzoek hier

Zou iemand mij kunnen helpen?

Zo'n 3 weken geleden is de spanning er in de hele buurt af geweest. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mn warmtepomp. Hij geeft een communicatie fout aan maar geen storing code in de alarmlog, de buitenunit wilt niet aan. De warmtepomp doet het volgende:

SWW warmt niet meer op middels buitenunit. In de buitenunit, zit een soort resetknop. Wanneer ik deze indruk, gaat de buitenunit aan. Ik zie aan mn Kw/h meter dat hij dan opbouwt beginnend met 400 watt. Zodra deze boven de 1000w uitkomt, dan stopt die ermee.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de buitenunit ermee ophoud. Ik sta op het punt een fabriek reset uit te voeren maar weet niet of dat handig is.

Betreft een ACVM 270 icm een ASM 10-8.

Ik heb Nibe al gebeld hiervoor, zij geven aan een installateur te bellen. Dit heb ik ook al gedaan, maar omdat niet bekend is wie deze heeft geïnstalleerd, willen zij niet helpen. De installatie is gedaan vanuit de bouw, maar de aannemer is 2.5 jaar geleden al failliet gegaan. Dus ik heb geen data over de installatie.

Wie o wie kan me helpen. Is een fabriek reset handig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -jann
DeepM schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:16:
Op verzoek van een medetweaker post ik mijn verzoek hier

Zou iemand mij kunnen helpen?

Zo'n 3 weken geleden is de spanning er in de hele buurt af geweest. Sindsdien heb ik alleen maar problemen met mn warmtepomp. Hij geeft een communicatie fout aan maar geen storing code in de alarmlog, de buitenunit wilt niet aan. De warmtepomp doet het volgende:

SWW warmt niet meer op middels buitenunit. In de buitenunit, zit een soort resetknop. Wanneer ik deze indruk, gaat de buitenunit aan. Ik zie aan mn Kw/h meter dat hij dan opbouwt beginnend met 400 watt. Zodra deze boven de 1000w uitkomt, dan stopt die ermee.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de buitenunit ermee ophoud. Ik sta op het punt een fabriek reset uit te voeren maar weet niet of dat handig is.

Betreft een ACVM 270 icm een ASM 10-8.

Ik heb Nibe al gebeld hiervoor, zij geven aan een installateur te bellen. Dit heb ik ook al gedaan, maar omdat niet bekend is wie deze heeft geïnstalleerd, willen zij niet helpen. De installatie is gedaan vanuit de bouw, maar de aannemer is 2.5 jaar geleden al failliet gegaan. Dus ik heb geen data over de installatie.

Wie o wie kan me helpen. Is een fabriek reset handig?
Niet netjes van Nibe, een premium merk met premium prijzen mag zich niet achter een installateur verschuilen vind ik.

Zeker een probleem zoals deze zouden ze gewoon moeten oppakken. Op de een of andere manier hadden ze wel tijd om met +- 10 sales mensen op de VSK rond te lopen.

Maar goed:

Spanningsuitval heeft vaak piekspanning tot gevolg na herinschakeling. Zeker apparatuur met een frequentieregelaar zoals een warmtepomp kunnen hier erg slecht tegen. Waarschijnlijk is er iets stuk in de regelaar en/of de print en vliegt hij er uit zodra hij naar een volgende stap in het programma wil.

Tip voor alle forumleden hier: als je weet dat er spanningsuitval is in je wijk, probeer dan stekkers / groepen uit te schakelen en schakel deze zelf weer in zodra de spanning er weer op is.
Dit voorkomt vaak een hoop problemen.

Ik zou toch nog eens contact proberen te zoeken met Nibe, want een storing zoals deze gaat waarschijnlijk het merendeel van de installateurs niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Lijkt op de storing die wij eerder dit jaar hadden, bleek een kapotte inverter te zijn. Nibe eist dat een installateur eerst de elektra doormeet voordat zij zelf een servicemedewerker sturen. Ook de factuur van Nibe loopt dan weer via deze installateur. Nibe doet i.p. Niets rechtstreeks met de (particuliere) eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
HiBe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:22:
Lijkt op de storing die wij eerder dit jaar hadden, bleek een kapotte inverter te zijn. Nibe eist dat een installateur eerst de elektra doormeet voordat zij zelf een servicemedewerker sturen. Ook de factuur van Nibe loopt dan weer via deze installateur. Nibe doet i.p. Niets rechtstreeks met de (particuliere) eindgebruiker.
Inmiddels met Nibe gesproken, zij gaven aan om bij 1 van de erkende installateurs te bellen zodat zij een melding konden maken naar Nibe. Ik heb gewoon geen installateur waarop ik kan terugvallen. Ik moet het dus altijd via deze weg doen. De installateur heeft een melding gemaakt.

Mijn warmtepomp doet steeds vreemdere zaken. Hij geeft aan dat de buitenunit aanstaat, maar de buitenunit doet niks. Dus water wordt ook niet opgewarmd meer, omdat de binnenunit geen storing meer aangeeft. Maar heb ontdekt dat ik bijverwarming modus kan aanzetten. Wat nu zorgt voor gigantische stroomverbruik de hele dag door. Onderdelen van de buitenunit zijn erg prijzig heb ik zo gezien. Een inventer pcb kost maar even 1300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
DeepM schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Inmiddels met Nibe gesproken, zij gaven aan om bij 1 van de erkende installateurs te bellen zodat zij een melding konden maken naar Nibe. Ik heb gewoon geen installateur waarop ik kan terugvallen. Ik moet het dus altijd via deze weg doen. De installateur heeft een melding gemaakt.

Mijn warmtepomp doet steeds vreemdere zaken. Hij geeft aan dat de buitenunit aanstaat, maar de buitenunit doet niks. Dus water wordt ook niet opgewarmd meer, omdat de binnenunit geen storing meer aangeeft. Maar heb ontdekt dat ik bijverwarming modus kan aanzetten. Wat nu zorgt voor gigantische stroomverbruik de hele dag door. Onderdelen van de buitenunit zijn erg prijzig heb ik zo gezien. Een inventer pcb kost maar even 1300 euro.
bij ons werd de inverter vervanging. ik heb de kapotte hier nog in de schuur liggen. Denk erover om deze misschien te laten repareren en achter de hand te houden "voor je kan maar nooit weten"...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:09
HiBe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:28:
[...]

bij ons werd de inverter vervanging. ik heb de kapotte hier nog in de schuur liggen. Denk erover om deze misschien te laten repareren en achter de hand te houden "voor je kan maar nooit weten"...
Interessant, kan je eens een foto maken van die defecte inverter, Ben benieuwd of je zo kan zien wat defect is.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
HiBe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:28:
[...]

PWB1 was kapot, ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat dit komt door de piekspanning.

Ze hebben gisteren de boel vervangen onder garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o6AO8n0ecdiHfTx6uSNM-uDJXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehEln7zmkHgHXmWWrxfogHA9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
DeepM schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:52:
[...]

PWB1 was kapot, ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat dit komt door de piekspanning.

Ze hebben gisteren de boel vervangen onder garantie.

[Afbeelding]
Daar zit inderdaad een bruine plek maar eerlijk gezegd vind ik de andere zijde van de PWB interessanter. Mogelijk zijn daar verbrande componenten te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Henielma schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:10:
[...]

Daar zit inderdaad een bruine plek maar eerlijk gezegd vind ik de andere zijde van de PWB interessanter. Mogelijk zijn daar verbrande componenten te zien.
Dat was dus het vreemde. Aan de andere kant zag je helemaal niks. De verbranding zat onder een klein koelblokje

Zie afbeelding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk1PH75-06sMR6j7i-MQ6y3otMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHg8BhhF1xUzHsOa7vF5LjwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door DeepM op 02-06-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
DeepM schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Dat was dus het vreemde. Aan de andere kant zag je helemaal niks. De verbranding zat onder een klein koelblokje

Zie afbeelding [Afbeelding]
Heb nog eens goed gekeken, waarschijnlijk zit aan dat koelplaatje een transistor of een FET en die is warm geworden. Maar op zich kan dat ook normaal zijn, deze heeft niet voor niets een koelplaat. De drie solderingen naast de C van Caution zijn van de transistor of de FET verwacht ik. Die zou dus stuk kunnen zijn maar een ander defect is ook zeker mogelijk. Verder valt me op dat de middelste soldering het dichtst bij de C een barst bevat, dat kan ook een aanwijzing zijn.
Maar ik verwacht dat er wat anders aan de hand is.

Edit: nu de foto van de bovenzijde bekeken en er is verder zo niets te zien. Wel valt me op dat dit een eenvoudig printje is die op zich best te repareren moet zijn. Enkelzijdig met conventionele componenten. Het circuit rondom het koelplaatje is naar mijn verwachting een 230Vac gevoede schakelende voeding voor de besturing.

[ Voor 13% gewijzigd door Henielma op 02-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:23
DeepM schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Zie afbeelding [Afbeelding]
Is dit een PCB uit een dure Nibe warmtepomp? Komt mij over als een PCB uit een één of ander goedkoop witgoed apparaat. Tientjes werk. 8)7

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Fullpower schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Is dit een PCB uit een dure Nibe warmtepomp? Komt mij over als een PCB uit een één of ander goedkoop witgoed apparaat. Tientjes werk. 8)7
De buitenunit van Nibe worden gemaakt door Mitsubishi, enige wat Nibe doet is een printje eraan toevoegen en de behuizen een ander design geven. Met alle binnenwerk is van Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Print ziet er inderdaad best goed repareerbaar uit.
Tenminste, er staat best wal wat interessante info op, en de componentkeuzes lijken redelijk makkelijk.

Verder hoeft de verkleuring inderdaad niks te betekenen. Zulke plekken zijn vrij normaal onder koelblokjes.

@DeepM
Hebben ze uiteindelijk alleen PWB1 vervangen of ook nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
format5 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:47:
Print ziet er inderdaad best goed repareerbaar uit.
Tenminste, er staat best wal wat interessante info op, en de componentkeuzes lijken redelijk makkelijk.

Verder hoeft de verkleuring inderdaad niks te betekenen. Zulke plekken zijn vrij normaal onder koelblokjes.

@DeepM
Hebben ze uiteindelijk alleen PWB1 vervangen of ook nog meer?
Enkel pwb1 is vervangen. Gelukkig is er niet meer kapot gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Nibe geeft aan dat de levensduur van een warmtepomp tussen de 15 en 20 jaar ligt. Ik neem aan dat dit is voor een bepaald aantal compressorstarts en bedrijfsuren. Is er iemand die weet wlke waarden daarvoor gebruikelijk zijn om deze 15-20 jaar te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
Na een jaar of tien zal er wel af en toe een onderdeel (de dure inverter of de fan?) stuk gaan en dan na een jaar of 15 a 20 zijn er geen passende onderdelen meer en dan is het gebeurd... De compressor kan vermoedelijk wel 40 jaar mee. tussen 50000 en 100000 starts en evenzoveel draaiuren, mits de omgeving intact is (geen problemen met gas/werktemperatuur), zou wel moeten kunnen. Hopelijk vallen ze goed uit... Mijn auto was er na bijna 20 jaar ook klaar mee, ondanks dat de motor nog prima was, probleem in de stuurkolom...

[ Voor 12% gewijzigd door LangeFries op 08-06-2022 21:38 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Weet iemand of de SMO S40 in staat is om op basis van pulsen vanuit een elektra kWh meter en een Warmtemeter (kWh) de COP te berekenen?

Ik kan dit ook in domoticz meten echter heb ik het liever in de SMO. De SMO lees ik namelijk ook uit in domoticz.

Sidenote: ik heb hem nog niet in huis dus ik kan het nog niet op zoeken in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
Henielma schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Zelf gebruik ik ook Domoticz en gebruik ik de Wifi modules Wemos Mini D1 met als software EspEasy. Deze interfacen makkelijk met de virtual sensors van Domoticz. Met de nieuwe versie van EspEasy kan je prima pulsen overzetten via Wifi naar Domoticz. Hieronder een overzicht van zoals dat er bij mij uitziet.

[Afbeelding]

Uit het veld Nibe (kWh pulsen elektriciteit) en het veld Hydrocal_Dag_COP (WP warmte levering via de Hydrocal puls uitgang) bereken ik de COP van de huidige dag.
Zou je de benodigde scripts voor het berekenen van COP en dag COP willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
-jann schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Zou je de benodigde scripts voor het berekenen van COP en dag COP willen delen?
Geen probleem om de scripts te delen. Het is een dzvents script met daarin in grote lijnen drie berekeningen:
1. WPB: warmtepompboiler
2. Nibe warmteppomp met behulp van een puls flow sensor met twee temperatuursensoren
3. Nibe warmtepomp met behulp van de Hydrocal warmtemeter die per kWh warmte een puls afgeeft

Ik zie zo geen manier om het script als bestand te delen vandaar hieronder als tekst. Voor de Hydrocal berekening heb ik de belangrijkste regel hieronder vet gemaakt.

return {
on = {
timer = {
'every minute'
}
},
logging = {
marker = "WP: COP [ Script ]"
},

execute = function(domoticz, item)
-- devices
local tempWPBboveninValue = domoticz.devices(164).rawData[1] -- Temperature boven in de boiler
local tempWPBvorigTboveninValue = domoticz.devices(172).rawData[1] -- Temperature boven in de boiler

local WPB_COP_calculated = domoticz.devices(173).rawData[1] -- Ophalen huidig COP waarde
local WPB_e_kWh = domoticz.devices(167).counter * 1000.0 -- HEatpump power adsorbed in Wh (counter is in kWh)
local startWPB_kWh = domoticz.devices(174).counter * 1000.0 -- copy of startWPB_kWh dummy sensor
local WPBstartGeleverdeEnergie = domoticz.devices(175).counter * 1000.0
if (tonumber(tempWPBvorigTboveninValue) < 48.8) and (tonumber(tempWPBboveninValue) >= 48.8) and ((WPB_e_kWh - startWPB_kWh) > 50.0) then
local WPBTotaalGeleverdeEnergie = domoticz.devices(171).counter * 1000.0
WPB_COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(((WPBTotaalGeleverdeEnergie-WPBstartGeleverdeEnergie)/(WPB_e_kWh-startWPB_kWh))*100.0,0.0))
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=174'..'&nvalue=0&svalue='..WPB_e_kWh) --start wordt de huidige stand
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=175'..'&nvalue=0&svalue='..WPBTotaalGeleverdeEnergie) --start wordt de huidige stand
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=174'..'&nvalue=0&svalue='..startWPB_kWh) --start wordt de huidige stand
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=175'..'&nvalue=0&svalue='..WPBstartGeleverdeEnergie) --start wordt de huidige stand
end
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue='..WPB_COP_calculated) --WPB COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=172'..'&nvalue=0&svalue='..tempWPBboveninValue) --vorige wordt huidig temp bovenin

local flowValue = domoticz.devices(117).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
if tonumber(flowValue) > 21.0 then
flowValue = flowValue / 2.25 -- Dit is symptoom bestreiding voor een exemplarische foute flow waarde die tussen de 2.2 en 2.3x te hoog is
end
local tempWPafvoerValue = domoticz.devices(115).rawData[1] -- Temperature Heatpump out WP Kruip A
local tempWPaanvoerValue = domoticz.devices(116).rawData[1] -- Temperature Heatpump in WP Kruip R
local powerDissHeatPump = domoticz.devices(113).counter * 1000.0 -- HEatpump power adsorbed in watt (counter is in kWh)
local prevPowerDissHeatPump = domoticz.devices(120).rawData[1] -- copy of prevPowerHeatPump dummy sensor
local avgMinPowerDissHeatPump = domoticz.devices(121).rawData[1] -- copy of minPowerHeatPump dummy sensor mean value

local minPowerDissHeatPump = (powerDissHeatPump-prevPowerDissHeatPump)*60.0 -- kw -> opgenomen vermogen gedurende een minuut
avgMinPowerDissHeatPump = avgMinPowerDissHeatPump - (avgMinPowerDissHeatPump/4.0) + (minPowerDissHeatPump/4.0)
local deltaT = tempWPafvoerValue-tempWPaanvoerValue
local powerDeliveredHeatPump = domoticz.utils.round(deltaT * 4.187 * (flowValue/60.0)*1000.0)
local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round((powerDeliveredHeatPump/minPowerDissHeatPump)*100.0,0.0))

if domoticz.time.matchesRule('at 00:01') then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=155'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(113).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=156'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(153).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --Om afgegeven vermogen voor warmte afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP opgenomen vermogen voor warmte afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP afgegeven koelte vermogen om afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP opgenomen vermogen voor koelte om afrondfout in de weergave te voorkomen
end
local WPwarmteLevering = domoticz.devices(153).counter-domoticz.devices(156).rawData[1] -- WP warmte levering
local NibeEnergie = domoticz.devices(113).counter-domoticz.devices(155).rawData[1] -- Opgenomen vermogen Nibe

local HydrocalCOP = math.abs(domoticz.utils.round((WPwarmteLevering/NibeEnergie)*100.0,0.0))

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=120'..'&nvalue=0&svalue='..powerDissHeatPump)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=121'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump)
if ((deltaT <= -0.6) or (deltaT >= 0.6)) and tonumber(flowValue) > 1.3 then --tonumber(minPowerDissHeatPump) > 150.0 then -- Warmtepomp loop (>150)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=119'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=118'..'&nvalue=0&svalue='..powerDeliveredHeatPump) --WP Vermogen Lua
if powerDeliveredHeatPump >= 0.0 then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue='..powerDeliveredHeatPump/60.0) --WP afgegeven warmte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump/60.0) --WP opgenomen vermogen voor warmte voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP afgegeven koelte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP opgenomen vermogen voor koelte voor de kWh teller
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP afgegeven warmte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP opgenomen vermogen voor warmte voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue='..math.abs(powerDeliveredHeatPump/60.0)) --WP afgegeven koelte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump/60.0) --WP opgenomen vermogen voor koelte voor de kWh teller
end
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=119'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=118'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP Vermogen Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP afgegeven warmte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP opgenomen vermogen voor warmte voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP afgegeven koelte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP opgenomen vermogen voor koelte voor de kWh teller
end
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=154'..'&nvalue=0&svalue='..HydrocalCOP)

end
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
Henielma schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:53:
[...]

Geen probleem om de scripts te delen. Het is een dzvents script met daarin in grote lijnen drie berekeningen:
1. WPB: warmtepompboiler
2. Nibe warmteppomp met behulp van een puls flow sensor met twee temperatuursensoren
3. Nibe warmtepomp met behulp van de Hydrocal warmtemeter die per kWh warmte een puls afgeeft

Ik zie zo geen manier om het script als bestand te delen vandaar hieronder als tekst. Voor de Hydrocal berekening heb ik de belangrijkste regel hieronder vet gemaakt.

return {
on = {
timer = {
'every minute'
}
},
logging = {
marker = "WP: COP [ Script ]"
},

execute = function(domoticz, item)
-- devices
local tempWPBboveninValue = domoticz.devices(164).rawData[1] -- Temperature boven in de boiler
local tempWPBvorigTboveninValue = domoticz.devices(172).rawData[1] -- Temperature boven in de boiler

local WPB_COP_calculated = domoticz.devices(173).rawData[1] -- Ophalen huidig COP waarde
local WPB_e_kWh = domoticz.devices(167).counter * 1000.0 -- HEatpump power adsorbed in Wh (counter is in kWh)
local startWPB_kWh = domoticz.devices(174).counter * 1000.0 -- copy of startWPB_kWh dummy sensor
local WPBstartGeleverdeEnergie = domoticz.devices(175).counter * 1000.0
if (tonumber(tempWPBvorigTboveninValue) < 48.8) and (tonumber(tempWPBboveninValue) >= 48.8) and ((WPB_e_kWh - startWPB_kWh) > 50.0) then
local WPBTotaalGeleverdeEnergie = domoticz.devices(171).counter * 1000.0
WPB_COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round(((WPBTotaalGeleverdeEnergie-WPBstartGeleverdeEnergie)/(WPB_e_kWh-startWPB_kWh))*100.0,0.0))
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=174'..'&nvalue=0&svalue='..WPB_e_kWh) --start wordt de huidige stand
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=175'..'&nvalue=0&svalue='..WPBTotaalGeleverdeEnergie) --start wordt de huidige stand
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=174'..'&nvalue=0&svalue='..startWPB_kWh) --start wordt de huidige stand
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=175'..'&nvalue=0&svalue='..WPBstartGeleverdeEnergie) --start wordt de huidige stand
end
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=173'..'&nvalue=0&svalue='..WPB_COP_calculated) --WPB COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=172'..'&nvalue=0&svalue='..tempWPBboveninValue) --vorige wordt huidig temp bovenin

local flowValue = domoticz.devices(117).rawData[1] -- Flow custom sensor ivm liters /minuut WP Flow HM
if tonumber(flowValue) > 21.0 then
flowValue = flowValue / 2.25 -- Dit is symptoom bestreiding voor een exemplarische foute flow waarde die tussen de 2.2 en 2.3x te hoog is
end
local tempWPafvoerValue = domoticz.devices(115).rawData[1] -- Temperature Heatpump out WP Kruip A
local tempWPaanvoerValue = domoticz.devices(116).rawData[1] -- Temperature Heatpump in WP Kruip R
local powerDissHeatPump = domoticz.devices(113).counter * 1000.0 -- HEatpump power adsorbed in watt (counter is in kWh)
local prevPowerDissHeatPump = domoticz.devices(120).rawData[1] -- copy of prevPowerHeatPump dummy sensor
local avgMinPowerDissHeatPump = domoticz.devices(121).rawData[1] -- copy of minPowerHeatPump dummy sensor mean value

local minPowerDissHeatPump = (powerDissHeatPump-prevPowerDissHeatPump)*60.0 -- kw -> opgenomen vermogen gedurende een minuut
avgMinPowerDissHeatPump = avgMinPowerDissHeatPump - (avgMinPowerDissHeatPump/4.0) + (minPowerDissHeatPump/4.0)
local deltaT = tempWPafvoerValue-tempWPaanvoerValue
local powerDeliveredHeatPump = domoticz.utils.round(deltaT * 4.187 * (flowValue/60.0)*1000.0)
local COP_calculated = math.abs(domoticz.utils.round((powerDeliveredHeatPump/minPowerDissHeatPump)*100.0,0.0))

if domoticz.time.matchesRule('at 00:01') then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=155'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(113).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=156'..'&nvalue=0&svalue='..domoticz.devices(153).counter)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --Om afgegeven vermogen voor warmte afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP opgenomen vermogen voor warmte afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP afgegeven koelte vermogen om afrondfout in de weergave te voorkomen
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue=0.5') --WP opgenomen vermogen voor koelte om afrondfout in de weergave te voorkomen
end
local WPwarmteLevering = domoticz.devices(153).counter-domoticz.devices(156).rawData[1] -- WP warmte levering
local NibeEnergie = domoticz.devices(113).counter-domoticz.devices(155).rawData[1] -- Opgenomen vermogen Nibe

local HydrocalCOP = math.abs(domoticz.utils.round((WPwarmteLevering/NibeEnergie)*100.0,0.0))

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=120'..'&nvalue=0&svalue='..powerDissHeatPump)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=121'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump)
if ((deltaT <= -0.6) or (deltaT >= 0.6)) and tonumber(flowValue) > 1.3 then --tonumber(minPowerDissHeatPump) > 150.0 then -- Warmtepomp loop (>150)
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=119'..'&nvalue=0&svalue='..COP_calculated) --WP COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=118'..'&nvalue=0&svalue='..powerDeliveredHeatPump) --WP Vermogen Lua
if powerDeliveredHeatPump >= 0.0 then
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=122'..'&nvalue=0&svalue='..powerDeliveredHeatPump/60.0) --WP afgegeven warmte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=124'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump/60.0) --WP opgenomen vermogen voor warmte voor de kWh teller
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=123'..'&nvalue=0&svalue='..math.abs(powerDeliveredHeatPump/60.0)) --WP afgegeven koelte vermogen voor de kWh teller
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=125'..'&nvalue=0&svalue='..avgMinPowerDissHeatPump/60.0) --WP opgenomen vermogen voor koelte voor de kWh teller
end
else
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=119'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP COP Lua
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=118'..'&nvalue=0&svalue=0.0') --WP Vermogen Lua
end
domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=154'..'&nvalue=0&svalue='..HydrocalCOP)

end
}
Thanks!

Ik ga er mee aan de slag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivoma
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-08 18:34
iets om te delen, gelogd KWh verbruik NIBE F2120-12 bij redelijk groot huis, uit 1926, maar wel met nieuwe vloerverwarming en vloer Isolatie. WP vermogen via Domoticz uitgelezen via Z-wave van een Qubino ZMNHXD 3-fase meter in de meterkast; het verbruik van SMO20, circulatiepomp en de F2120-12.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk102yrRn9FBQr5K8WIyY4sCnZ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ra9nEAVnpjZzACLixCKR5tNm.jpg?f=user_large
Ook leuk om te vergelijken, hetzelfde huis, met vloerverwarming, maar dan met de CV ketel, en het gebruikte aantal m3 gas per dag. Leuk om te zien dat dat het gasverbruik lineair is met de buitentemperatuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJjM3uqfOJmLxBu0CWlFGvOMrYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Twbl2pggaO8aqgxPZBckwBMg.jpg?f=user_large
En dan ook nog leuk is de vergelijking tussen deze twee, met inbegrip van de huidige prijs voor Elektra en Gas (Contract Budget, floating)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCrLxeRCWCYzI0tsE8TXhxNnfQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPvqWiik12FrxnXu8uxiI07T.jpg?f=user_large
Naast dat het feit dat ik eigenlijk al mijn elektra verbruik met zonnepanelen opwek, kun je in de tabel ook zien dat bij de gemiddelde jaartemperatuur van ~9 graden de verwarmingskosten met de NIBE toch een factor 3 lager zijn. De verhouding is eigenlijk nog iets gunstiger, omdat bij de vergelijking van de CV ketel het stroomverbruik van ketel en pomp niet meegerekend worden (is in bedrijf ook al meer dan 100W)

[ Voor 8% gewijzigd door Ivoma op 18-06-2022 15:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Laatst online: 20:14
Ivoma schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:28:
iets om te delen, gelogd KWh verbruik NIBE F2120-12 bij redelijk groot huis, uit 1926, maar wel met nieuwe vloerverwarming en vloer Isolatie. WP vermogen via Domoticz uitgelezen via Z-wave van een Qubino ZMNHXD 3-fase meter in de meterkast; het verbruik van SMO20, circulatiepomp en de F2120-12.[Afbeelding]
Ook leuk om te vergelijken, hetzelfde huis, met vloerverwarming, maar dan met de CV ketel, en het gebruikte aantal m3 gas per dag. Leuk om te zien dat dat het gasverbruik lineair is met de buitentemperatuur.[Afbeelding]
En dan ook nog leuk is de vergelijking tussen deze twee, met inbegrip van de huidige prijs voor Elektra en Gas (Contract Budget, floating)
[Afbeelding]
Naast dat het feit dat ik eigenlijk al mijn elektra verbruik met zonnepanelen opwek, kun je in de tabel ook zien dat bij de gemiddelde jaartemperatuur van ~9 graden de verwarmingskosten met de NIBE toch een factor 3 lager zijn. De verhouding is eigenlijk nog iets gunstiger, omdat bij de vergelijking van de CV ketel het stroomverbruik van ketel en pomp niet meegerekend worden (is in bedrijf ook al meer dan 100W)
Natuurkundige in mij wordt altijd happy als de praktijk zich conformeert aan de theorie.
Je CV moet het warmteverlies compenseren. Warmteverlies is een functie van oppervlak schil * isolatiegraad * temperatuurverschil. Als het temperatuurverschil verdubbelt verdubbelt ook het verbuik, oftewel een mooie lineaire relatie.

Dat dit voor de warmtepomp niet opgaat is evident. Het rendement van een CV is onafhankelijk van de buitentemperatuur, terwijl dit voor de warmtepomp wel het geval is. Als je het temperatuursafhankelijke rendement van je warmtepomp (grafiekje vaak) ook als variabele in je regressie zou meenemen zou het weer een lineaire relatie moeten worden . Als dit niet het geval is, is de fabrikant aan het boeven of werkt je installatie niet helemaal optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24

Piper

No guts, no glory

Hoe heeft de gemiddelde gebruiker zn vloerkoeling ingesteld? Ik loop nog een beetje te tobben, hij gaat nu eigenlijk pas eind van de middag en avond koelen als gevolg van de filtertijd, ‘s ochtends beginnen met de vloer koelen als er een warme dag aankomt zou handiger zijn, hoe hebben jullie dit ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Piper schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:45:
Hoe heeft de gemiddelde gebruiker zn vloerkoeling ingesteld? Ik loop nog een beetje te tobben, hij gaat nu eigenlijk pas eind van de middag en avond koelen als gevolg van de filtertijd, ‘s ochtends beginnen met de vloer koelen als er een warme dag aankomt zou handiger zijn, hoe hebben jullie dit ingesteld?
Ik heb mijn externe thermostaat zodanig ingesteld dat de WP alleen 's nachts (23-7 uur) mag koelen. Dan is de stroom het goedkoopst, en het rendement het hoogst. Zo hou ik de kosten laag.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24

Piper

No guts, no glory

Maar dat is geen Nibe WP of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:08
Mijn Nibe warmtepomp moet nog komen (besteld Maart dit jaar) maar heb wel al wat onderdelen binnen (waaronder ook de SMO S40). Mijn bedoeling was om in de zomer juist ervoor te zorgen dat hij rond de klok van 10:00/11:00 begint met koelen, dan komt namelijk ook de zon het beste op mijn panelen en hou ik de kosten het laagst waardoor het ook op het warmste moment van de dag het goed gekoeld wordt. Of zie ik dit verkeerd?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik heb de filtertijd hier op 2 uur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girov
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
Heb inmiddels de sensor data van een L/W NIBE VVM S320 icm F2040 buitenunit in een HA dashboard draaien en het valt me op dat in koelstand de aanvoer/retour temperatuur wordt verhoogd, zowel geleidelijk (blauw gemarkeerd) als in pieken (rood gemarkeerd). Naar mijn idee zou de aanvoer gewoon constant moeten liggen rond de 18 graden wanneer de koelfunctie aanstaat. Enig idee wat dit kan zijn en hoe dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBJ3krtTqzMETPoHg71e5pzlGhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZzprNJYNRCBWTzHGRQdfFez.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Nibe werkt met Gm voor de regeling.
Daarmee wordt de compressorfrequentie aangepast wat weer gevolgen voor de Ta kan hebben.
Dat kan soms wel eens resultaten hebben die anders zijn dan iemand zou verwachten.
Daardoor komt waarschijnlijk ook jou zaagtand van de aanvoer temp.

Dat de retour geleidelijk warmer wordt kan alleen als je zelf een zone regeling (of thermostaatkraan ofzo misschien) hebt welke de retour langzaam opent, die kan de WP niet verhogen als de aanvoer niet hoger wordt.
Of, misschien dat dit als gevolg komt op een warm water run en er warmte "lekt"?

PS. BT2 ken ik zo niet, is deze specifiek VVM of mogelijk een foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Girov
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
format5 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:11:
Daarmee wordt de compressorfrequentie aangepast wat weer gevolgen voor de Ta kan hebben.
Dat kan soms wel eens resultaten hebben die anders zijn dan iemand zou verwachten.
Dit gaat me nog de pet te boven. Gm = graadminuten en Ta = aanvoertemperatuur? De compressor zou moeten starten bij -60 Gm, maar deze grafiek laat zien dat ie dat al doet net onder de 0. Zie ook geen relatie tussen de aanvoertemp stijging en de graadminuten :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGwb3ALTnVQcNeHiDOuBuqa8QNI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aBZ1p5J1mh4vIw7fTOZzXeyg.png?f=user_large
Dat de retour geleidelijk warmer wordt kan alleen als je zelf een zone regeling (of thermostaatkraan ofzo misschien) hebt welke de retour langzaam opent, die kan de WP niet verhogen als de aanvoer niet hoger wordt.
Of, misschien dat dit als gevolg komt op een warm water run en er warmte "lekt"?
Ah ja, de pieken in de aanvoer ontstaan kort na het warmtapwater verwarmen, dat zal dan het "lekken" wel zijn. Enig idee hoe dit "lekken" ontstaat en of dit het systeem kan ontregelen?
Zit idd zoneregeling op meerdere verdiepingen met pompjes op de retourleidingen.
Dit is kennelijk specifiek VVM. In de handleiding staan de volgende temperatuurvoelers/sensors

BP5 Manometer, verwarmingssysteem
BT2 Temperatuurvoelers, toevoer verwarmingssysteem
BT3 Temperatuurvoelers, retour verwarmingssysteem
BT6 Temperatuursensor, warmtapwater, verwarmen
BT7 Temperatuursensor, warmtapwater, boven
BT63 Temperatuursensor, afgiftesysteem aanvoer na elektrisch verwarmingselement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Girov schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:40:

[...]

Dit gaat me nog de pet te boven. Gm = graadminuten en Ta = aanvoertemperatuur? De compressor zou moeten starten bij -60 Gm, maar deze grafiek laat zien dat ie dat al doet net onder de 0. Zie ook geen relatie tussen de aanvoertemp stijging en de graadminuten :?

[Afbeelding]

[...]

Ah ja, de pieken in de aanvoer ontstaan kort na het warmtapwater verwarmen, dat zal dan het "lekken" wel zijn. Enig idee hoe dit "lekken" ontstaat en of dit het systeem kan ontregelen?
Zit idd zoneregeling op meerdere verdiepingen met pompjes op de retourleidingen.

[...]

Dit is kennelijk specifiek VVM. In de handleiding staan de volgende temperatuurvoelers/sensors

BP5 Manometer, verwarmingssysteem
BT2 Temperatuurvoelers, toevoer verwarmingssysteem
BT3 Temperatuurvoelers, retour verwarmingssysteem
BT6 Temperatuursensor, warmtapwater, verwarmen
BT7 Temperatuursensor, warmtapwater, boven
BT63 Temperatuursensor, afgiftesysteem aanvoer na elektrisch verwarmingselement
Klopt.
De GM regeling waar je het nu over hebt is voor verwarmen.
Er is een apparte regeling voor koelen, deze werkt met + en niet met - GM, de afgifte is immers te hoog, en niet te laag.

Die korte piek zou ik negeren.
Dat is het omschakelen van de 3-weg klep waarbij de warme leiding "even" in de verwarming(koeling) gestopt wordt. dat is helaas normaal omdat je ook geen koud water in je boiler vat wil hebben.

De verhoging van je Tr (Tretour) komt dus waarschijnlijk omdat er een klep open is gegaan, daardoor komt er warm water terug. Ik zelf heb alle zones open staan in de zomer.

Ah, duidelijk, bij mij (alleen SMO40) is die er namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludovic_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-12-2024
format5 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Ik heb de filtertijd hier op 2 uur staan.
Wat is het voordeel van zo'n korte filtertijd?

Ik dacht dat het nadeel ervan is dat je compressor dan vaker aan- en uitspringt, wat naar het schijnt nadelig zou zijn voor de levensduur van de warmtepomp.

Bij mij staat de filtertijd op 24u, sommigen gebruiken ook 48u.

Gedachtegang zijnde: met een lage energiewoning is het de bedoeling om lange termijn te denken, en niet korte termijn aan- & uitschakelen. En gezien de vloerverwarming (of vloerkoeling) toch veel tijd nodig heeft om een effect te hebben, is een korte filtertijd onlogisch.

Maar ik ben benieuwd naar andere viewpoints :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
De filtertijd heb ik destijds zo gezet na contact met Nibe zweden, en is gebaseerd op 100% war regeling.

Het verhaal daar was dat de filtetijd alleen gebruikt wordt om de gemiddelde buitentemp mee te berekenen.
Deze gemiddelde buiten temp wordt gebruikt om de Ta en de GM mee te bepalen.
Als je deze over een langere tijd zet wordt mogelijk het opwarmen of afkoelen niet genoeg meegenomen.
Immers ga je dan (bijv in de winter) in de nacht verwarmen gebaseerd op de temperatuur van de afgelopen x uren, en is er dus een kans dat het s'nachts vriest, terwijl het de avond er voor lekker 12 graden was.
Je Ta zou op dat moment te laag zijn, en de GM regeling telt niet snel genoeg af.

Vandaar dat nibe zweden 2 uur destijds zo had geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
@format5 Dat is niet hoe het werkt bij mij. De actuele temperatuur wordt gebruikt voor het sturen van de graadminuten en de gemiddlede temperatuur alleen maar om verwarming modus in de zomer dan wel de winterstand te zetten. Naar mijn gedachten werkt dat voor koeling net zo, dan gaat de koeling dus overdag aan als het al een paar uur warm is en weer uit als het koeler is buiten, terwijl het dan binnen nog best warm zou kunnen zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een korte filtertijd voor koelen meer zin heeft (koelen doe ik niet), maar voor verwarmen heb ik hem op 48 uur staan, en dat werkt prima om van zomer stand naar winterstand te gaan en omgekeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door LangeFries op 26-07-2022 21:51 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
LangeFries schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:50:
@format5 Dat is niet hoe het werkt bij mij. De actuele temperatuur wordt gebruikt voor het sturen van de graadminuten en de gemiddlede temperatuur alleen maar om verwarming modus in de zomer dan wel de winterstand te zetten. Naar mijn gedachten werkt dat voor koeling net zo, dan gaat de koeling dus overdag aan als het al een paar uur warm is en weer uit als het koeler is buiten, terwijl het dan binnen nog best warm zou kunnen zijn. Ik kan me wel voorstellen dat een korte filtertijd voor koelen meer zin heeft (koelen doe ik niet), maar voor verwarmen heb ik hem op 48 uur staan, en dat werkt prima om van zomer stand naar winterstand te gaan en omgekeerd.
Wat jij zegt was ook mijn gevoel trouwens...
Maar wat ik eerder noemde is wat Nibe mij vertelde.

Ik heb dit destijds zo ingesteld en lekker laten staan en niet meer getest welke van de 2 beweringen klopt.
Maar jij hebt veel meer hier aan getest, dus als jij zegt dat het zo niet werkt geloof ik je meteen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:31
Verwarmen mag onder de 13, koelen mag vanaf 13 gr. Dat is de eerste setting waar je mee moet spelen anders koelt is snachts niet omdat die setting veel hoger staat.
Verder de standaard stooklijn dus niet kouder dan 18 graden Ta.

Ik koel wel overdag omdat ik van mening ben dat koelen en verwarmen een continue proces is en je de vloer niet teveel wilt plagen! Het koelen gaat de WP makkelijk af, de compressor neemt hier maar 1,3A stroom.

Een airco koelt veel beter, maar de massa afkoelen middels een warmtepomp is efficiënter.
Een airco die uitstaat en floep de warmte is terug.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody

De fysieke plek van de sensoren op de leidingen is erg belangrijk. En dat deze leidingen en dus ook de sensoren, geïsoleerd zijn!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:01:
Destijds heb ik ook gespeeld met de plaatsing van BT25, en deze werd bij mij echt gebruikt voor de Gm regeling.

Toen deze meteen bij de 3-weg klep zat, en de temp dus op liep gingen de GM ook naar positief, terwijl er wel nog warmtevraag was.
Deze heb ik vervolgens anderhalve meter verplaatst, sindsdien gaan de gm goed tijdens sww bedrijf.(gm worden meer negatief tijdens SWW bedrijf of blijven constant (en soms lopen deze een beetje terug indien het buffer nog warm genoeg is, maar dat is dan maar voor korte duur).
Dit is inderdaad heel bepalend!

Mijn situatie: geen buffervat, 3-wegklep tussen verwarming en SWW boiler.
Voor deze klep zit een heater leiding, als backup.

In de aanvoer naar de 3-wegklep QN10 is een BT63 opgenomen na de heater, welke geprogrammeerd is op AUX1.

De BT25 zit op een uitgaande leiding na QN10, vlak voor de splitsing naar 2 verdelers (BG, verdieping)

BT71 zit na de splitsing van beide retouren.

Belangrijk is ook dat de groepen van de BG verdeler geknepen worden tbv hydraulische balans naar de andere verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Nieuwbouw36 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Ik begrijp dat het bij jouw schema zo werkt maar wat ik me dan afvraag, hoe bepaalt de regelaar de ΔT? Ik dacht dat juist de BT71 (retour temperatuur) nodig is om de ΔT te bepalen maar gezien jouw opstelling is dat niet het geval. Sterker nog, je kan je dan zelfs afvragen wat de regeling uberhaupt doet met het BT71 signaal.
Is de ΔT eigenlijk een instelling in de SMO, ik ben deze niet tegen gekomen maar aangezien deze, in mijn situatie, een vrij constante waarde is tussen de 4 en 5 graden had ik wel dat vermoeden. Het lijkt me sterk dat dit puur een gegeven is dat ontstaat uit opbouw van je installatie. Mijn aanname: de pompsnelheid GP12 is de grootste factor die de de ΔT bepaalt, GP12 fluctueert bij mij tussen 35 en 70% tijdens bedrijf en houdt op die manier de ΔT constant. Vraag is dan, waarop wordt de pompsnelheid gestuurd als het niet ΔT is?

<Zou het niet handig zijn als er een Nibe engineer mee zou lezen in dit forum>

Verder heb ik vandaag de GM instelling voor de compressor start verlaagd van -60 naar -90. Ik ga er vanuit dat de cyclus tijd hiermee wordt verlengd maar ik ben vooral benieuwd of de uitgaande watertemperatuur hiermee (gemiddeld) hoger komt te liggen. Dat zou inderdaad leiden tot een slechtere COP waarde.
De pompsnelheid wordt m.i. bepaald door de berekende Ta, dus vanuit de stooklijn.

Ik vermoed dat de interne sensoren worden gebruikt voor de dT bepaling: BT12 en BT3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 08:17:
Ja je kan een 3th party boiler gekruiken.
Het is en blijft alleen een los vat.

Ik heb hier wel een Nibe boiler (BA-ST9040), maar dat kwam zo uit destijds.
Een andere boiler kan gerust. Let alleen op dat het een boiler is met groot genoeg opp zodat deze geschikt is voor een WP en dat de aansluitingen (voornamelijk dompelbuizen) op de juiste plek zitten.
Met 1 of 2 spiralen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
-jann schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:10:
De kogel is door de kerk, de keuze is gevallen op een Nibe S2125-12 inclusief:
- backup element 9kwh
- UKV100 buffervat voor de naregeling (alles Tado)
- 300ltr Boiler van DJG incl. coil voor Solar collector
- SMO40
- 3-wegklep, gewoon Belimo.

Ja, dat doe je, en ik weet niet wat je inmiddels hebt gekozen maar de regeling SMO 40 kan 2 pompen PWM sturen dus dat is een goede reden om de pomp te kiezen die erbij hoort.

Deze Grundfos pompen zijn goed, stil en qua energieconsumptie zeker acceptabel! Ze zijn custom made eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -jann
Knowbody schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:02:
[...]

Ja, dat doe je, en ik weet niet wat je inmiddels hebt gekozen maar de regeling SMO 40 kan 2 pompen PWM sturen dus dat is een goede reden om de pomp te kiezen die erbij hoort.

Deze Grundfos pompen zijn goed, stil en qua energieconsumptie zeker acceptabel! Ze zijn custom made eigenlijk.
Inmiddels staat alles in bestelling. De primaire zijde heeft de nibe pomp, voor de secundaire zijde heb ik gekozen voor de Alpha3. Omdat alle kleppen kunnen sluiten, en dus de pomp blind kan draaien heb ik gekozen voor de alpha omdat deze op basis van tegendruk kan regelen.

Inderdaad is de beste keuze primair de pwm pomp, deze loopt mee met de regeling zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
met 1 spiraal (naja, eigenlijk 2 spiralen op 1 set aansluitingen (parallel dus), maar dat is hoe nibe het gebouwd heeft).

[ Voor 25% gewijzigd door format5 op 31-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
-jann schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:40:
[...]

Inmiddels staat alles in bestelling. De primaire zijde heeft de nibe pomp, voor de secundaire zijde heb ik gekozen voor de Alpha3. Omdat alle kleppen kunnen sluiten, en dus de pomp blind kan draaien heb ik gekozen voor de alpha omdat deze op basis van tegendruk kan regelen.

Inderdaad is de beste keuze primair de pwm pomp, deze loopt mee met de regeling zelf.
En zo heb ik het bij mij ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:31:
[...]

met 1 spiraal (naja, eigenlijk 2 spiralen op 1 set aansluitingen (parallel dus), maar dat is hoe nibe het gebouwd heeft).
Bij mij zijn de twee spiralen parallel gezet door de installateur. Op de schema's zie je ze juist doorverbonden, in serie dus !! Dat lijkt mij beter omdat je nu de middelste sensor voor de gek houdt (bt6) omdat je halverwege weer heet water injecteert en de retourtemperatuur veel sneller oploopt. Het lijkt mij een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Bij mij zijn de twee spiralen parallel gezet door de installateur. Op de schema's zie je ze juist doorverbonden, in serie dus !! Dat lijkt mij beter omdat je nu de middelste sensor voor de gek houdt (bt6) omdat je halverwege weer heet water injecteert en de retourtemperatuur veel sneller oploopt. Het lijkt mij een nadeel.
Dan heb jij de variant met 2 spiralen en 4 aansluiting. Ik heb de variant met 2 aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Dan heb jij de variant met 2 spiralen en 4 aansluiting. Ik heb de variant met 2 aansluiting
Dan was jouw eerdere post verwarrend.
Je hebt dus 2 boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 23:11:
[...]

Dan was jouw eerdere post verwarrend.
Je hebt dus 2 boilers.
Nee, 1 boiler de BA-ST 9040-1FEDC

De BA-ST 9040-1FEDC heeft intern 2 spiralen parallel, en dus maar 1 set aansluitingen om het vat mee op te warmen.

Dan is er ook nog de BA-ST 9040-2FE, deze heeft 2 spiralen met per spiraal een set aansluitingen, dus 2 spiralen met 4 aansluitingen.

De 1FEDC heeft
  • 2 spiralen parallel lopen van onder tot boven
  • 344,2L bruikbare inhoud
  • 96,7w stilstandsverlies
  • 5m2 oppervlak spiraal
  • 82Kw vermogen voor het spiraal
Totaal dus
  • 5m2 oppervlak met 82Kw vermogen
De 2FE heeft:
  • Onder een spiraal en boven een iets kleiner spiraal.
  • 365,2 L bruikbare inhoud
  • 96,3w stilstandsverlies
  • 0.92m2 oppervlak bovenste spiraal
  • 1.6m2 oppervlak onderste spiraal
  • 17,5Kw vermogen voor de bovenste spiraal
  • 26Kw voor de onderste spiraal
Totaal dus
  • 2.52m2 oppervlak met 43,5Kw vermogen
Vermogens bij 70/10/45 en 2,5m3/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 07:59:
[...]

Nee, 1 boiler de BA-ST 9040-1FEDC

De BA-ST 9040-1FEDC heeft intern 2 spiralen parallel, en dus maar 1 set aansluitingen om het vat mee op te warmen.

Dan is er ook nog de BA-ST 9040-2FE, deze heeft 2 spiralen met per spiraal een set aansluitingen, dus 2 spiralen met 4 aansluitingen.

De 1FEDC heeft
  • 2 spiralen parallel lopen van onder tot boven
  • 344,2L bruikbare inhoud
  • 96,7w stilstandsverlies
  • 5m2 oppervlak spiraal
  • 82Kw vermogen voor het spiraal
Totaal dus
  • 5m2 oppervlak met 82Kw vermogen
De 2FE heeft:
  • Onder een spiraal en boven een iets kleiner spiraal.
  • 365,2 L bruikbare inhoud
  • 96,3w stilstandsverlies
  • 0.92m2 oppervlak bovenste spiraal
  • 1.6m2 oppervlak onderste spiraal
  • 17,5Kw vermogen voor de bovenste spiraal
  • 26Kw voor de onderste spiraal
Totaal dus
  • 2.52m2 oppervlak met 43,5Kw vermogen
Vermogens bij 70/10/45 en 2,5m3/h
Dank.

Deze had ik ook moeten krijgen volgens de offerte maar de 2FE is geleverd en daarom zijn de spiralen parallel gezet. Zal het verstandig zijn ze in serie te laten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Dank.

Deze had ik ook moeten krijgen volgens de offerte maar de 2FE is geleverd en daarom zijn de spiralen parallel gezet. Zal het verstandig zijn ze in serie te laten zetten?
Ze in serie zetten lijkt mij wel verstandig ja. Extra oppervlak, dus beter opwarmen.
Nog verstandiger lijkt mij het juiste vat te krijgen, de 1FEDC heeft een beter warmteoverdracht, en kan dus efficenter/sneller het vat verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Ze in serie zetten lijkt mij wel verstandig ja. Extra oppervlak, dus beter opwarmen.
Nog verstandiger lijkt mij het juiste vat te krijgen, de 1FEDC heeft een beter warmteoverdracht, en kan dus efficenter/sneller het vat verwarmen
Tja. In de offerte werd 344 liter genoemd, niet het type. Ik had allang opgezocht welke dat dan was.
Hij komt aan met deze, levert deze "altijd".

Beide spiralen zijn dus wel actief maar het lijkt mij minder ideaal vanwege meetfouten (parallel gezet ipv in serie) en dus een regeling die daar op reageert. Heb echter geen vergelijking.
Hoe dan ook hebben de spiralen meer afgiftevermogen dan ze ooit krijgen aangeboden dus dat maakt me verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:14:
[...]

Tja. In de offerte werd 344 liter genoemd, niet het type. Ik had allang opgezocht welke dat dan was.
Hij komt aan met deze, levert deze "altijd".

Beide spiralen zijn dus wel actief maar het lijkt mij minder ideaal vanwege meetfouten (parallel gezet ipv in serie) en dus een regeling die daar op reageert. Heb echter geen vergelijking.
Hoe dan ook hebben de spiralen meer afgiftevermogen dan ze ooit krijgen aangeboden dus dat maakt me verder niet uit.
Parallel zou ik nooit willen, de bovenste is aanzienlijk korter, dus daar komt eerder warm water teurg dan onder, zo zal het niet optimaal werken verwacht ik.

Dat de spiralen meer afgitevermogen hebben dan ze ooit aangeboden krijgen doet er niet veel toe, behalve dat ze dus geschikt zijn. Hoe beter de afgifte, hoe sneller en efficienter het vat warm wordt.
In het WP topic is ooit genoemd hoeveel m2 oppervlak bij hoeveel liter er geadviseerd wordt (een richtlijn dus). Geen idee hoe je daar nu mee in vergelijking bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Parallel zou ik nooit willen, de bovenste is aanzienlijk korter, dus daar komt eerder warm water teurg dan onder, zo zal het niet optimaal werken verwacht ik.

Dat de spiralen meer afgitevermogen hebben dan ze ooit aangeboden krijgen doet er niet veel toe, behalve dat ze dus geschikt zijn. Hoe beter de afgifte, hoe sneller en efficienter het vat warm wordt.
In het WP topic is ooit genoemd hoeveel m2 oppervlak bij hoeveel liter er geadviseerd wordt (een richtlijn dus). Geen idee hoe je daar nu mee in vergelijking bent.
Daarom heb ik het ook liever anders.

Ik red me er wel mee, door de pomp snelheid voor warmwater vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knowbody schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Daarom heb ik het ook liever anders.

Ik red me er wel mee, door de pomp snelheid voor warmwater vast te zetten.
De aansluitschema's van nibe laten de spiralen ook in serie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
format5 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

De aansluitschema's van nibe laten de spiralen ook in serie zien.
Jep. Zo begon mijn 'tour'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Zijn er meer Nibe Uplink gebruikers waarbij sinds gistermiddag geen informatie meer bijgewerkt wordt?
Hier is dat inmiddels al 20 uur het geval. De internetverbinding is hier in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNK-QlfAk8KSKTAMFHs16aj-iEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IxeouwBWotMnNo6QhbQNDxf9.png?f=fotoalbum_large

lijkt te kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Dank je voor de bevestiging. Inmiddels werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

Pocketware

Vraagje: Wat is de beste instelling voor het koelen?

Op dit moment werkt het goed als de buitentemperatuur maar niet boven de 33 graden uitkomt.
Onder de 33 gaan de graad minuten van 0 naar 100 (of hoger); dan slaat de koeling aan; en hard terug naar 0. Mooie zaagtand grafiek krijg ik dan. Maar boven de 33 graden gaat de DM terug naar ver onder de nul... Gisteren tot - 523,3. Pas als de buitentemperatuur onder de 30 graden komt dan loopt de de DM weer op; bij 100 start het koelen weer.

Curve koeling staat op 0; en ingesteld op 18 graden.

Issue: Op het heetste van de dag dus geen koeling...

DM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIYaos1Li507D_1k8A-qqatTWZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IoRI8ynr5uR74iGRlG9EiNLT.png?f=fotoalbum_large

Buiten temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHamZH3L_sbGSykWtAI1Ha8iLAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PAGuwLgOwrVgQkjBoRagtbtV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
wat bij mij geholpen heeft om het koelen rustig te krijgen is het volgende:
Lange runs nadat ik wat instellingen aangepast heb, met name de stille mode ingeschakeld met maximale frequentie 25 Hz.
Anders gaat de koeling fanatiek aan de slag een stopt snel omdat mijn minimale watertemperatuur van 18 graden retour temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-09 08:33
Pocketware schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:20:

Op dit moment werkt het goed als de buitentemperatuur maar niet boven de 33 graden uitkomt.
Onder de 33 gaan de graad minuten van 0 naar 100 (of hoger); dan slaat de koeling aan; en hard terug naar 0. Mooie zaagtand grafiek krijg ik dan. Maar boven de 33 graden gaat de DM terug naar ver onder de nul... Gisteren tot - 523,3. Pas als de buitentemperatuur onder de 30 graden komt dan loopt de de DM weer op; bij 100 start het koelen weer.

DM:
[Afbeelding]

Buiten temperatuur:
[Afbeelding]
Is dit elke keer bij een buitentemperatuur van 33 graden? Het lijkt me onlogisch dat dit door de oplopende buitentemperatuur wordt veroorzaakt. Buitentemperatuur (gemiddelde) geeft alleen de koelfunctie vrij icm overtemperatuur in referentie ruimte (ervanuitgaande dat je een ruimteopnemer hebt, bijvoorbeeld BT50). Je aanvoertemperatuur gemeten door BT25 bepaald de waarde van de graadminuten.

Het lijkt mij eerder dat deze sensor kuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:20:
Lange runs nadat ik wat instellingen aangepast heb, met name de stille mode ingeschakeld met maximale frequentie 25 Hz.
Anders gaat de koeling fanatiek aan de slag een stopt snel omdat mijn minimale watertemperatuur van 18 graden retour temperatuur bereikt is.
Het volgende bericht omtrent het beïnvloeden van de compressor frequentie heb ik afgelopen winter ontvangen van de inbedrijfsteller van Mitubishi (hydrolution is exact hetzelfde als nibe AMS serie):

Beste, ik ben geen voorstander om de curve van een compressor aan te passen. Het zeer gevaarlijk dat het systeem niet in de juiste snelheid werkt en de olie niet terug komt naar de compressor, normaal gaat een compressor bij opstarten altijd een bepaalde tijd, 2 of 4 min, een bepaalde frequentie draaien om de drukken te stabiliseren en het olie huishouden goed te behouden.hopende je voldoende te hebben ingelicht. Groet P

Hij raad het dus af.

Gaat jouw warmtepomp echt door totdat je retourtemperatuur BT71 18 graden is?
Mijne stopt ermee als de aanvoertemperatuur over de laadpomp onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur wil schieten. BT25 zit dan nog op 20 graden ongeveer, graadminuten zijn ook nog lang niet afgeteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvzdtpFNL7Ke8BmM0dVKbBPfEvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgU32asu5znJspnmCK4C4qr5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door G-addict op 14-08-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
G-addict schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Het volgende bericht omtrent het beïnvloeden van de compressor frequentie heb ik afgelopen winter ontvangen van de inbedrijfsteller van Mitubishi (hydrolution is exact hetzelfde als nibe AMS serie):

Beste, ik ben geen voorstander om de curve van een compressor aan te passen. Het zeer gevaarlijk dat het systeem niet in de juiste snelheid werkt en de olie niet terug komt naar de compressor, normaal gaat een compressor bij opstarten altijd een bepaalde tijd, 2 of 4 min, een bepaalde frequentie draaien om de drukken te stabiliseren en het olie huishouden goed te behouden.hopende je voldoende te hebben ingelicht. Groet P

Hij raad het dus af.

Gaat jouw warmtepomp echt door totdat je retourtemperatuur BT71 18 graden is?
Mijne stopt ermee als de aanvoertemperatuur over de laadpomp onder de ingestelde minimale aanvoertemperatuur wil schieten. BT25 zit dan nog op 20 graden ongeveer, graadminuten zijn ook nog lang niet afgeteld.

[Afbeelding]
Ik beinvloed niet direct de compressorfrequentie maar zet de warmtepomp in de stille stand. Wat deze dan doet is dat deze iedere run eerst een paar minuten naar iets van 36 Hz gaat en daarna naar die 25 Hz. De stille stand is een normale gebruikssituatie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Ik beinvloed niet direct de compressorfrequentie maar zet de warmtepomp in de stille stand. Wat deze dan doet is dat deze iedere run eerst een paar minuten naar iets van 36 Hz gaat en daarna naar die 25 Hz. De stille stand is een normale gebruikssituatie lijkt mij.
Ha, ok. Duidelijk! Probeer ik dat ook eens.
Jij hebt toch enkel radiatoren als afgiftesysteem?
Lukt het een beetje om daarmee te koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Hier inderdaad alleen radiatoren en op de eerste verdieping een Innova SL600 fancoil. Deze stel ik overdag in op maximale ventilatorstand en dat geeft behoorlijke veel koude lucht. Hiermee wordt de slaapkamer en de overloop maar ook de gang beneden mooi koel (24 graden).
In de kamer zit op 1 radiator vier stuks speedcomfort ventilatoren.

Verder is het belangrijk dat bij mij de flowrichting door de radiatoren omgekeerd wordt in de koelmodus. Dus koud water wordt van onderaf toegevoerd zodat dit koude water zich over de hele radiator verdeeld. Wanneer je het koude water vanaf boven toevoert valt deze binnen 20 cm naar beneden en doet de rest van de radiator nauwelijks iets. Dat omkeren doe ik met twee driewegkleppen die vanuit het koelmodus relais bediend worden. De flowrichting door de warmtepomp blijft bij verwarmen en koelen wel altijd gelijk.

Op dit moment kan ik het 25,2 graden houden waarbij de ingestelde temperatuur 24 graden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6eQwvkpBqVLoEDM7RTFsgXznlg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jvwiW5e9SUzwd9nwQsnZAY1X.png?f=user_large

Tevens zie je in bovenstaande plaatje dat de frequentie eerst even hoger is en dan naar de stille stand instelling van 25 Hz gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:52:
Hier inderdaad alleen radiatoren en op de eerste verdieping een Innova SL600 fancoil. Deze stel ik overdag in op maximale ventilatorstand en dat geeft behoorlijke veel koude lucht. Hiermee wordt de slaapkamer en de overloop maar ook de gang beneden mooi koel (24 graden).
In de kamer zit op 1 radiator vier stuks speedcomfort ventilatoren.

Verder is het belangrijk dat bij mij de flowrichting door de radiatoren omgekeerd wordt in de koelmodus. Dus koud water wordt van onderaf toegevoerd zodat dit koude water zich over de hele radiator verdeeld. Wanneer je het koude water vanaf boven toevoert valt deze binnen 20 cm naar beneden en doet de rest van de radiator nauwelijks iets. Dat omkeren doe ik met twee driewegkleppen die vanuit het koelmodus relais bediend worden. De flowrichting door de warmtepomp blijft bij verwarmen en koelen wel altijd gelijk.

Op dit moment kan ik het 25,2 graden houden waarbij de ingestelde temperatuur 24 graden is.
[Afbeelding]

Tevens zie je in bovenstaande plaatje dat de frequentie eerst even hoger is en dan naar de stille stand instelling van 25 Hz gaat.
Je hebt er goed over nagedacht, leuk!

Hier is het probleem dat een buffervat als open verdeler tussen de wp en de afgifte is geplaatst. De wp maakt 18 graden water en er komt dan 20 graden retour. Terwijl er in het afgiftecircuit 20 graden aanvoer is en 22 retour.
Ik moet nog eens nakijken of ik voldoende flow kan realiseren om het buffervat ertussenuit te halen, dan ben ik van die rare menging af.
Ik heb zojuist ook de stille stand geactiveerd en de snelheid van laadpomp gp12 begrenst op 50%. Benieuwd of ik nu wat langere runs kan maken en of ik een lagere temperatuur dan 20 graden in de vloer krijg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Hier nog even een sreenshot dat een run hier doorgaat totdat de retour temperatuur rond de 18 graden is en de aanvoer temperatuur is dan lager dan 18 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8PrNgLVKDxD4xVmHIIhxOAqK0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lv1qJfPEV75aEvwQKJadbSNT.png?f=user_large

Hier overigens alleen een 40 liter buffervat in serie met de retour om voldoende waterinhoud van het systeem te hebben omdat hier alleen radiatoren gebruikt worden. Dit is dan nodig voor de ontdooicycli in de winter.

[ Voor 32% gewijzigd door Henielma op 14-08-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Henielma schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:24:
Hier nog even een sreenshot dat een run hier doorgaat totdat de retour temperatuur rond de 18 graden is en de aanvoer temperatuur is dan lager dan 18 graden.
[Afbeelding]

Hier overigens alleen een 40 liter buffervat in serie met de retour om voldoende waterinhoud van het systeem te hebben omdat hier alleen radiatoren gebruikt worden. Dit is dan nodig voor de ontdooicycli in de winter.
Wat een kleine delta T over bt25 en 71. 0,2 graden. En waarom zijn de meetwaarden over de laadpomp zo afwijkend van de afgifte? Ook een open verdeler tussen de wp en afgifte?

Mijn berekende aanvoertemperatuur is 18 graden. De minimale ingestelde aanvoertemperatuur ook 18 graden ivm kans op condensvorming. Hoe staat dit bij jou dan ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Henielma Krijg je geen last van condensvorming op de radiatoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
De dT is ongeveer 2 graden. De getallen worden op verschillende momenten geupdate en waarschijnlijk was de warmtepomp al afgeslagen. De dT kan ik met Domoticz ook zien via twee aparte DS18b20 sensoren en die geven ook ongeveer 2 graden aan totdat de warmtepomp stopt, dan zijn die ongeveer dezelfde temperatuur.
Hier geen open verdeler tussen wp en afgifte. Er is hier maar 1 circuit.

Hier staat de minimaal berekende aanvoertemperatuur ook op 18 graden. Condensvorming komt hier wel voor op de radiator in de badkamer na het douchen. Verder heel soms op een aanvoerleiding in de keuken tijdens het koken.

Die 16 graden staat maar vrij kort op de aanvoerleiding want dan stopt de wp en wordt het geheel 18 graden.

Verder zuig ik gedurende de nacht de (vochtige) lucht uit de keuken en woonkamer naar buiten mits het dauwpunt buiten lager is dan binnen en mits de binnen temperatuur hoger is dan 23.2 graden. Deze fan gaat dan door tot het binnen 22.8 is. Dit help om makkelijk extra af te koelen wanneer het snachts buiten fris is.

[ Voor 26% gewijzigd door Henielma op 14-08-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

Pocketware

Henielma schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:20:
Door het zetten van de frequentie in 5.11.1.1 en aanzetten in 4.9.6 start de F2120 helemaal niet meer...
Als ik de frequentie op bijvoorbeeld 30 zet dan blijft de koeling actief, maar is (en blijft) de requested compressor freq 0Hz. Als ik die op bijvoorbeeld 60Hz zet dan start de unit wel. Mijn requested compressor freq is meestal rond de 40 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Pocketware schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:20:

DM:
[Afbeelding]

Buiten temperatuur:
[Afbeelding]
Is er op dat moment niet misschien een SSW run geweest?
Dergelijk gedrag heb ik wel eens eerder gezien indien er maar 1 pomp is en het systeem ook warm water moet kane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
format5 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:54:
[...]

Is er op dat moment niet misschien een SSW run geweest?
Dergelijk gedrag heb ik wel eens eerder gezien indien er maar 1 pomp is en het systeem ook warm water moet kane.
Hier dacht ik gisteren ook even aan, en als er na de SWW run verwarmingsbedrijf zou volgen dan zouden de graadminuten idd in de min schieten. Maar na het SWW bedrijf schakelt de installatie over naar koelbedrijf en in mijn beleving zouden de graadminuten dan echt hoog in de plus moeten eindigen. Tijdens koelbedrijf lopen de graadminuten van een positief getal terug naar nul naarmate de aanvoertemperatuur daalt.
Pagina: 1 ... 4 ... 94 Laatste