NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 23 ... 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:29
Knowbody schreef op zondag 12 februari 2023 @ 00:05:
[...]

Daarna waarschijnlijk ook nog koelen op 'toegestaan' zetten in de software bij de warmtepomp settings.

Curve op 0 (eigen curve) zetten, alle waarden op 18 en buitentemperatuur 40 op 20.
Dat is een instelling in het menu van de S320. Daar kan ik het aanzetten en dan koelt hij standaard op 18 graden.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-09 17:03
Servicemonteur is langs geweest voor de reboots.

Volgens hem zijn er bepaalde serie nrs op de markt die een foutje in de moederbord hebben. Gelukkig de mijne niet.

Ook softwarematig is er het een en ander niet helemaal pluis.

Nibe is hiervan op de hoogte en mee bezig om in een update te verhelpen.

Verder is hij alles nog even bij langs gelopen. Alles loopt verder als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
En jawel, hij draait! :) :) Ik zie alleen wel een duidelijke screen bleed rechtsonder op de RMU S40. Iemand een idee of dit normaal is? Of moet ik morgen de installateur even om een andere vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUqLwIQurvOlv1P8YUrZuERF-DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHLPrWHiZsqUN8MlP8WGhpic.jpg?f=fotoalbum_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:36

DIY

Nice! Komende 2 nachten lichte vorst, dus kun je beginnen om je stooklijn af te stellen bij winterse temperaturen dit jaar :*)

[ Voor 29% gewijzigd door DIY op 13-02-2023 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Yup, ben benieuwd hoe het gaat. Zal nog wel wat rommelen met de stooklijn worden, maar daar komen we wel uit.

Nu alleen nog wachten op een extra Homewizard kWh meter, want nu de buitenunit 230v is konden ze niet samen op de 3-fasen versie. :N En even kijken in hoeverre dat beetje bleeden me gaat irriteren; is toch een thermostaatje van 400€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ik heb er zelf geen. Staat de backlight niet heel fel? Als de installateur er morgen toch is zou ik het in elk geval navragen, want bij dat soort bedragen voor een thermostaat moet het wel goed zijn.

Waarom kunnen ze niet samen op de 3fase meter? Andere fase pakken als 1 vol zit?

[ Voor 29% gewijzigd door DIY op 13-02-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Geen idee, ik weet niet eens of die instelbaar is. Zal een kijken en morgen sowieso vragen.

Edit: Er staat in de handleiding niets over instelbaarheid, dus morgen eens vragen.

@Knowbody Had jij ook geen RMU S40? Hoe is het scherm bij jou?

[ Voor 45% gewijzigd door Aziraphale op 13-02-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 21:40
DIY schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:10:
Nice! Komende 2 nachten lichte vorst, dus kun je beginnen om je stooklijn af te stellen bij winterse temperaturen dit jaar :*)
Ben wel benieuwd naar hoe je dat uiteindelijk goed krijgt. Moet je die stooklijn per periode, (winter, voorjaar, zomer, najaar) telkens weer afstellen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DIY

DIY

Warmteverlies van je woning is bij dezelfde temperatuur, elk seizoen gelijk. Je stelt dus één stooklijn met een specifieke aanvoertemperatuur voor elke buitentemperatuur in. Omdat het verloop doorgaans lineair is kun je meestal volstaan om dit te doen bij één temperatuur onder 0 en één er ruim boven (bv 10).

Bij Nibe specifiek kun je een standaard stooklijn kiezen (staat in het witte bolletje en nr 9 is standaard). Deze start bij 20 graden buitentemp met aanvoertemp 20 en loopt dan bij lagere temperaturen steeds hoger op tot de maximale aanvoertemp die je hebt ingesteld (bv 45°C).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VXUBFtrNLaKSczbolZ1XFFpgUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0Nxolz1aoBx0OXmNsdl0vk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afhankelijk of de gewenste ruimtetemperatuur dan bij vorst (onder 0 dus) oploopt of wegzakt kies je een hogere of lagere stooklijn. Tot de temperstuur stabiel blijft. Vaak kun je een lagere stooklijn kiezen dan je zou verwachten.

Als dit goed staat kun je bij een temperatuur boven 0 (bv 10°C) de aanvoertemperatuur op dezelfde manier corrigeren, maar dan door de stooklijn te verschuiven (thermometer logo). Dit beinvloed nl vooral de voet van de stooklijn en minder de hoogste aanvoertemperatuur.

In de praktijk ben je wel een tijdje aan het vogelen om het goed te krijgen, want je zult net zien dat er bij het afstellen toch wat zon invloed of bv wind was waardoor het toch net niet klopt en het duurt zo 24hr voordat je systeem stabiliseert na een wijziging.

Zodra je tevreden bent zet je de invloed van je ruimtesensor (thermostaat) weer aan (als je die hebt). Deze compenseert dan voor zon, veel of juist weinig mensen of wind zodat de ruimtetemp stabiel blijft.

[ Voor 93% gewijzigd door DIY op 13-02-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 09:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:48:
Geen idee, ik weet niet eens of die instelbaar is. Zal een kijken en morgen sowieso vragen.

Edit: Er staat in de handleiding niets over instelbaarheid, dus morgen eens vragen.

Heb ook een RMU-S40 hangen, maar geen backlight bleed. Idd voor zon duur dingetje mag ie wel goed zijn.
Wat de mede tweakers al stellen kan ik je zeker ook met de RMU erbij aanraden, zet hem eerst op curve alleen (dus niet temp aangestuurd door de RMU). Je kan dat makkelijk herkennen want de SMO & RMU zullen dan een punt verschuiving tonen (-4,tot +4) ipv de instelbare tempratuur.
Als dat stabiel lijkt dan RMU gaan laten bijregelen.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Heb ook een RMU-S40 hangen, maar geen backlight bleed. Idd voor zon duur dingetje mag ie wel goed zijn.
Wat de mede tweakers al stellen kan ik je zeker ook met de RMU erbij aanraden, zet hem eerst op curve alleen (dus niet temp aangestuurd door de RMU). Je kan dat makkelijk herkennen want de SMO & RMU zullen dan een punt verschuiving tonen (-4,tot +4) ipv de instelbare tempratuur.
Als dat stabiel lijkt dan RMU gaan laten bijregelen.
Dank voor de tip! Ik heb de bleed al aangegeven en we gaan een andere proberen. Maar hoe stel ik dat van die curve in? Momenteel neemt hij namelijk de RMU mee in de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:39
Aziraphale schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:48:

Perfect scherm hier, zelfs met informatie groen, geel en rood om indicatie stroomprijs af te geven.

Heb je een magneet in de buurt gehad (ik bedenk zomaar iets)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Perfect scherm hier, zelfs met informatie groen, geel en rood om indicatie stroomprijs af te geven.

Heb je een magneet in de buurt gehad (ik bedenk zomaar iets)
Nope. Hij wordt ook vervangen, gelukkig. Overigens moet ik zeggen dat het draadloze bereik ook niet denderend is. Heb hem in de woonkamer helemaal aan de kant van de bijkeuken moeten zetten, anders krijgt hij geen verbinding. Het is nu (wel door een buitenmuur) hemelsbreed een meter of 3. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Nope. Hij wordt ook vervangen, gelukkig. Overigens moet ik zeggen dat het draadloze bereik ook niet denderend is. Heb hem in de woonkamer helemaal aan de kant van de bijkeuken moeten zetten, anders krijgt hij geen verbinding. Het is nu (wel door een buitenmuur) hemelsbreed een meter of 3. :(
Aha, jij voedt via usb .... Misschien heeft dat iets meer het scherm te maken.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:11:
[...]

Aha, jij voedt via usb .... Misschien heeft dat iets meer het scherm te maken.
Nee hoor, want hij heeft eerst bekabeld gezeten omdat de binnenunit een update moest hebben voordat hij draadloos kon werken. :) Maakte voor het schermpje niet uit.

Maakt het eigenlijk nog iets uit hoe hoog of hij staat? Hij moet namelijk wel buiten bereik van de peuter en dan is een plankje op 2 meter hoogte het prettigst...

[ Voor 18% gewijzigd door Aziraphale op 14-02-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
@Aziraphale
Om de bemoeienis van de RMU S40 uit te zetten:
Bij ruimte-unit moet het 'vinkje' (blauw vierkant icoon) bij Verw. op zwart, dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Nee hoor, want hij heeft eerst bekabeld gezeten omdat de binnenunit een update moest hebben voordat hij draadloos kon werken. :) Maakte voor het schermpje niet uit.

Maakt het eigenlijk nog iets uit hoe hoog of hij staat? Hij moet namelijk wel buiten bereik van de peuter en dan is een plankje op 2 meter hoogte het prettigst...
Ok.

Hoogte: gezichthoogte zou ik zeggen 🙂

Het maakt niet uit. Het is maar een referentie als het een halve meter hoger 0.2 graden warmer is, Ach, je kiest toch voor een bepaalde temperatuur, wat maar een getal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:17:
@Aziraphale
Om de bemoeienis van de RMU S40 uit te zetten:
Bij ruimte-unit moet het 'vinkje' (blauw vierkant icoon) bij Verw. op zwart, dus uit.
Op de VVM S320? Ik zal een dezer dagen eens in het menu gaan duiken, dat is nog een aardig uitzoekwerk. En die thermostaat staat zo wel prima, denk ik. Als de nieuwe er is ga ik hem nog wel met de achterplaat en een langere usb kabel aan de muur maken. Hangt hij toch iets mooier op hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:47
Ik volg dit forum al een tijdje, en zit nog met een aantal vragen in mijn hoofd.

Wij hebben een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave. Daarnaast hebben we een losse warmtepompboiler voor ons SWW. Dit is een gescheiden systeem. De boiler wordt tevens gebruikt voor de mechanische ventilatie. Dit alles in een nieuwbouwwoning welke afgelopen jaar is opgeleverd.

Ik gebruik nu stooklijn 2/-1, en dit houdt onze woonkamer rond 20 graden. Echter, bij zonnig weer (zoals vandaag) loopt de temperatuur snel op richting 23/24 graden! Wat mij opvalt is dat de warmtepomp in zo'n situatie overdag niets doet en 's nachts moet "overwerken" om er voor te zorgen dat de temp niet onder de 20 graden zakt. Dit lijkt mij een beetje zonde van de energie.

Om dit te voorkomen heb ik afgelopen week de factor van de RMU 40 van 2 naar 0 gezet, zodat het systeem 100% WAR draait, met het idee dat de vloer dan overdag niet verder afkoelt en het systeem in de nacht minder hard hoeft te werken. Dit lijkt op zich te werken, maar de temperatuur in de woonkamer met zonnig weer loopt dus wel hevig op.

Binnenkort wordt zonwering geplaatst maar ik vind het een beetje zonde om de zonwering met dit weer naar beneden te hebben omdat het anders binnen te warm wordt.

Hebben jullie ideeën over hoe ik de warmte zou kunnen beperken? Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Inf1nite Als je warmte wil bufferen voor de nacht zal de temperatuur onherroepelijk oplopen.

Tussenoplossing: factor op 0 laten en overdag de stooklijn iets verlagen (bv 2/-3). Eind van de middag weer terug naar 2/-1. Dan warmt de wp de vloer voor de nacht weer op.

Ik vind het trouwens vreemd dat je met de huidige isolatiegraad van een nieuwbouwwoning nog flink moet bijstoken. Heb je geen wtw ventilatie dat de boiler ook als mechanische ventilatie dient?
Zo ja, Is het debiet dan afgevoerde lucht dan niet veel te groot waardoor het huis onnodig afkoelt?

[ Voor 45% gewijzigd door DIY op 17-02-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:32:
[...]

Op de VVM S320? Ik zal een dezer dagen eens in het menu gaan duiken, dat is nog een aardig uitzoekwerk. En die thermostaat staat zo wel prima, denk ik. Als de nieuwe er is ga ik hem nog wel met de achterplaat en een langere usb kabel aan de muur maken. Hangt hij toch iets mooier op hoogte.
Misschien heeft die de menu structuur van de SMO 40, dan moet je zijn bij 1.9 .4 gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Inf1nite schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:01:
Ik volg dit forum al een tijdje, en zit nog met een aantal vragen in mijn hoofd.

Wij hebben een SHB 10 hydrobox met een AMS 10-6 slave. Daarnaast hebben we een losse warmtepompboiler voor ons SWW. Dit is een gescheiden systeem. De boiler wordt tevens gebruikt voor de mechanische ventilatie. Dit alles in een nieuwbouwwoning welke afgelopen jaar is opgeleverd.

Ik gebruik nu stooklijn 2/-1, en dit houdt onze woonkamer rond 20 graden. Echter, bij zonnig weer (zoals vandaag) loopt de temperatuur snel op richting 23/24 graden! Wat mij opvalt is dat de warmtepomp in zo'n situatie overdag niets doet en 's nachts moet "overwerken" om er voor te zorgen dat de temp niet onder de 20 graden zakt. Dit lijkt mij een beetje zonde van de energie.

Om dit te voorkomen heb ik afgelopen week de factor van de RMU 40 van 2 naar 0 gezet, zodat het systeem 100% WAR draait, met het idee dat de vloer dan overdag niet verder afkoelt en het systeem in de nacht minder hard hoeft te werken. Dit lijkt op zich te werken, maar de temperatuur in de woonkamer met zonnig weer loopt dus wel hevig op.

Binnenkort wordt zonwering geplaatst maar ik vind het een beetje zonde om de zonwering met dit weer naar beneden te hebben omdat het anders binnen te warm wordt.

Hebben jullie ideeën over hoe ik de warmte zou kunnen beperken? Alvast bedankt voor het meedenken.
Mooie set!
De warmte van de zon is gratis en de warmtepomp heeft weinig stroom nodig gehad zo'n dag. Volledig WAR is de juiste keuze.
De temperatuur daalt ook vrij snel weer denk ik, omdat het vanuit de zoninstraling vooral in de lucht is gaan zitten en nauwelijks in de massa. Tenzij je 23 a 24 echt te warm vindt zou ik er niet te veel aan doen. Al zet je de warmtepomp uit dan helpt dat niet en krijg je alsnog de "inhaalrace".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:13:
[...]

Misschien heeft die de menu structuur van de SMO 40, dan moet je zijn bij 1.9 .4 gok ik.
Even gecheckt en ik vermoed 1.3.4 bij de mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Even gecheckt en ik vermoed 1.3.4 bij de mijne.
Ooh oeps....S320

Hieronder 320

1.9.4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDgwBUbTdewDJm1JxqaluCC5fhg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzGPQAijVbgfGOuqB03ekRrP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 14-02-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Nope. Jouw plaatje is van een VVM 320, ik heb een S320. Overigens gebruik ik die hele BT50 niet, ik heb alleen de RMU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf-VVApIaq2Bbssv-UlXHL3QAuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDkjRMStLaOdGazD9wcHf4pT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Nope. Jouw plaatje is van een VVM 320, ik heb een S320. Overigens gebruik ik die hele BT50 niet, ik heb alleen de RMU.

[Afbeelding]
Menu 1.3 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
*O* :Y _O-

Komende dagen maar eens verder naar kijken met dit topic op de achtergrond. Er zijn werkelijk enorm veel menutjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Inf1nite schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:01:
. .

Zit op deze unit de functie weather control ? Dan kun je die ook mee laten doen. Kijkt vooruit naar wat de buitentemperatuur gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inf1nite
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:47
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:33:
[...]

Zit op deze unit de functie weather control ? Dan kun je die ook mee laten doen. Kijkt vooruit naar wat de buitentemperatuur gaat doen
Nee helaas niet. Enkel smart energy source en smart price adaption.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vandaag een melding ontvangen dat de SMO S40 offline is (dit is al de 2 of 3e keer) nu heb ik via myUplink.com de productassistent gevolgd en die melden dat enkele screenshots moest maken van enkele menu's: 5.2,1 5.1, 4.8, 3.1.13 en 3.1.15.

Eerder heb ik dit probleem opgelost door mijn router te resetten.

Afwachten wat Nibe kan doen met de informatie van de screenshots en wat ze als oplossing geven.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:33:
[...]

Heeft weather control een grote meerwaarde? Ik zag het in mijn menu's ook voorbij komen en vroeg me al af hoe nuttig het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Heeft weather control een grote meerwaarde? Ik zag het in mijn menu's ook voorbij komen en vroeg me al af hoe nuttig het was.
Geen idee hoe groot het effect is van anticiperen... Het zijn de kleine beetjes denk ik die bijdragen aan slimmer gebruik.

Ik gebruik factor 10 ( mijn gedachte daarbij is dat ik een vrij vlakke stooklijn heb, een factor 5 doet dan niet zoveel. Ze manipuleren de berekenende Ta.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Slayer schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:19:
Vandaag een melding ontvangen dat de SMO S40 offline is (dit is al de 2 of 3e keer) nu heb ik via myUplink.com de productassistent gevolgd en die melden dat enkele screenshots moest maken van enkele menu's: 5.2,1 5.1, 4.8, 3.1.13 en 3.1.15.

Eerder heb ik dit probleem opgelost door mijn router te resetten.

Afwachten wat Nibe kan doen met de informatie van de screenshots en wat ze als oplossing geven.
Dank. Ik was dus niet de enige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Geen idee hoe groot het effect is van anticiperen... Het zijn de kleine beetjes denk ik die bijdragen aan slimmer gebruik.

Ik gebruik factor 10 ( mijn gedachte daarbij is dat ik een vrij vlakke stooklijn heb, een factor 5 doet dan niet zoveel. Ze manipuleren de berekenende Ta.)
Dit is voor mij dus allemaal nog abracadabra. :+

Ik ben eerst nog aan het zoeken naar de beste stooklijn. De installateur had eerst 8 gekozen, maar dat was onvoldoende. Nu is het 10 en merk ik een overshoot van 0,4-0,5 graden, dus er moet nog wat getuned gaan worden. Kan die factor die je noemt daar wat in doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik ben eerst nog aan het zoeken naar de beste stooklijn. De installateur had eerst 8 gekozen, maar dat was onvoldoende. Nu is het 10 en merk ik een overshoot van 0,4-0,5 graden, dus er moet nog wat getuned gaan worden. Kan die factor die je noemt daar wat in doen?
Dat gaat over de invloed van het weer. Eerst moet je stooklijn kloppen en nr 10 lijkt me wat hoog. Wat voor afgifte systeem heb je? En heb je de invloed van de rmu wel uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:44:
[...]

Dat gaat over de invloed van het weer. Eerst moet je stooklijn kloppen en nr 10 lijkt me wat hoog. Wat voor afgifte systeem heb je? En heb je de invloed van de rmu wel uitgezet?
Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren in de rest van het huis. De RMU heeft volgens mij nog wel invloed, want de installateur zei dat die door de wp meegenomen wordt in de berekeningen. Ik zal eens kijken of die in menu 1.3 aangevinkt is. Overdag heb ik wel veel invloed van de zon in de woonkamer, dus wat dat betreft is het wel de vraag of het uitsluiten van de RMU wel wijs is.

Welke stooklijn zou jij kiezen? Op 8 kreeg hij het huis maandagnacht namelijk niet lekker op temperatuur, maar dat was ook de eerste nacht dat hij draaide.

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 15-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Dit is voor mij dus allemaal nog abracadabra. :+

Daar heb je het nu nog niet aan toe.

Stooklijn 10 dat is met radiatoren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Daar heb je het nu nog niet aan toe.

Stooklijn 10 dat is met radiatoren neem ik aan?
Vloerverwarming onder parket in de woonkamer en radiatoren in de rest van het huis. En hij kan wel wat lager, want ik heb nu een overshoot van 0,4-1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Vloerverwarming onder parket in de woonkamer en radiatoren in de rest van het huis. En hij kan wel wat lager, want ik heb nu een overshoot van 0,4-1 graad.
Is het ook waterzijdig in balans want het is best mogelijk dat de vloer veel krijgt en de radiatoren weinig.

Een mooi systeem zou zijn zone-regeling, waarbij de vloer even (deels) dicht gaat als de radiatoren vragend zijn. Dan kun je ook met een hogere aanvoer temperatuur werken. Dat gaat makkelijk als het systeem door zone-regeling "klein wordt gemaakt". Je moet er dan wel goed over nagedacht hebben dat je de energie wel kwijt kunt, dus voldoende open groepen of een buffervat.

Is iets dergelijks bij jou zo aangelegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Is het ook waterzijdig in balans want het is best mogelijk dat de vloer veel krijgt en de radiatoren weinig.

Een mooi systeem zou zijn zone-regeling, waarbij de vloer even (deels) dicht gaat als de radiatoren vragend zijn. Dan kun je ook met een hogere aanvoer temperatuur werken. Dat gaat makkelijk als het systeem door zone-regeling "klein wordt gemaakt". Je moet er dan wel goed over nagedacht hebben dat je de energie wel kwijt kunt, dus voldoende open groepen of een buffervat.

Is iets dergelijks bij jou zo aangelegd ?
Nee, dat is het niet, maar ik heb in principe bij weer zoals afgelopen nacht voldoende aan een Ta van 35-36 voor zowel de radiatoren (zwaar overbemeten voor de ruimtes) en de vloer. Het systeem is wel door de installateur helemaal nagelopen en waterzijdig ingeregeld, maar de stooklijn is duidelijk veel te hoog.

Ik vermoed dat die stooklijn van 8 ook te laag was omdat de vloer steenkoud was en dus nog helemaal opgewarmd moest worden en de wp die avond (hij was voor het eerst gestart rond 16:30/17:00 uur) ook nog het vat vanaf 0 op moest warmen. Nu is de vloer uiteraard goed op temperatuur en mag het allemaal wel wat minder, maar de stooklijn blijft een hogere Ta vragen.

Welke stooklijn zou een goede zijn om mee te starten? Ik kan dat de VVM S320 ook zelf laten kiezen, maar als je een suggestie voor een startpunt hebt dan hoor ik het graag. De huidige is echter, zeker nu de zon op de woonkamer staat, duidelijk te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:37:
[...]

Nee, dat is het niet, maar ik heb in principe bij weer zoals afgelopen nacht voldoende aan een Ta van 35-36 voor zowel de radiatoren (zwaar overbemeten voor de ruimtes) en de vloer. Het systeem is wel door de installateur helemaal nagelopen en waterzijdig ingeregeld, maar de stooklijn is duidelijk veel te hoog.

Ik vermoed dat die stooklijn van 8 ook te laag was omdat de vloer steenkoud was en dus nog helemaal opgewarmd moest worden en de wp die avond (hij was voor het eerst gestart rond 16:30/17:00 uur) ook nog het vat vanaf 0 op moest warmen. Nu is de vloer uiteraard goed op temperatuur en mag het allemaal wel wat minder, maar de stooklijn blijft een hogere Ta vragen.

Welke stooklijn zou een goede zijn om mee te starten? Ik kan dat de VVM S320 ook zelf laten kiezen, maar als je een suggestie voor een startpunt hebt dan hoor ik het graag. De huidige is echter, zeker nu de zon op de woonkamer staat, duidelijk te hoog.
Ik denk dat de stooklijn lager kan dan acht maar 2 dingen:

Verwarm tijdens het uitvinden van de continue, geen nachtverlaging

Geef het de tijd. Liever 48 uur dan 24 uur. Als de warmte eenmaal in de vloer zit en blijft, en ook in het huis (in de massa) dan zul je merken dat de stooklijn lager kan. Zeker als dat defrosts scheelt.

Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe hoger de overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat de stooklijn lager kan dan acht maar 2 dingen:

Verwarm tijdens het uitvinden van de continue, geen nachtverlaging

Geef het de tijd. Liever 48 uur dan 24 uur. Als de warmte eenmaal in de vloer zit en blijft, en ook in het huis (in de massa) dan zul je merken dat de stooklijn lager kan. Zeker als dat defrosts scheelt.

Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe hoger de overshoot.
Dat was inderdaad ook al mijn idee en nachtverlaging doen we niet aan. Hij staat op een vaste temperatuur en that's it. Met de Elga was ik gewend dat hij op basis van de thermostaat helemaal uit ging en dan had ik als het vroor een Ta van ongeveer 36 nodig om de boel weer op temperatuur te krijgen. Deze stookt uiteraard constant iets door en dan mag het wel lager.

Maar welke stooklijn zou je dan pakken? Eerst 8 proberen of direct richting de 5? Daarvan heb ik namelijk gelezen dat dat zo'n beetje de standaard voor de Benelux zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Dat was inderdaad ook al mijn idee en nachtverlaging doen we niet aan. Hij staat op een vaste temperatuur en that's it. Met de Elga was ik gewend dat hij op basis van de thermostaat helemaal uit ging en dan had ik als het vroor een Ta van ongeveer 36 nodig om de boel weer op temperatuur te krijgen. Deze stookt uiteraard constant iets door en dan mag het wel lager.

Maar welke stooklijn zou je dan pakken? Eerst 8 proberen of direct richting de 5? Daarvan heb ik namelijk gelezen dat dat zo'n beetje de standaard voor de Benelux zou moeten zijn.
4 a 5 is de standaard inderdaad maar of dat dan gebaseerd is op vloerverwarming weet ik niet, lijkt me wel.

Als de ruimtevoeler geen invloed heeft op de stooklijn kun je het zelf wel zien wanneer je in de buurt zit van een gewenste lijn. Stel je gewenste temperatuur is rond de 21, dan zal de juiste stooklijn diegene zijn waarbij, als het al een tijdje 21 is, de Ta en Tr maximaal 2 a 3 graden verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:52:
[...]

4 a 5 is de standaard inderdaad maar of dat dan gebaseerd is op vloerverwarming weet ik niet, lijkt me wel.

Als de ruimtevoeler geen invloed heeft op de stooklijn kun je het zelf wel zien wanneer je in de buurt zit van een gewenste lijn. Stel je gewenste temperatuur is rond de 21, dan zal de juiste stooklijn diegene zijn waarbij, als het al een tijdje 21 is, de Ta en Tr maximaal 2 a 3 graden verschillen.
Ik heb de stooklijn nu naar 5 gezet, dan heb ik 32 graden bij 0 graden buiten. Dat moet, denk ik, wel genoeg zijn.

Verder heb ik nu het onderstaande ingesteld voor de ruimtesensor. Is dat zo goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kYOPp78LdFUgrOYD0BPMzudDGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j36zXmvzFzMZLTqBOE1Lufy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:53:
[...]

Ik heb de stooklijn nu naar 5 gezet, dan heb ik 32 graden bij 0 graden buiten. Dat moet, denk ik, wel genoeg zijn.

Verder heb ik nu het onderstaande ingesteld voor de ruimtesensor. Is dat zo goed?

[Afbeelding]
Ja zo staat dat goed. Je checkt het als volgt: op de RMU kun je nu geen temperatuur setpoint meer kiezen, maar een verhoging of verlaging vd stooklijn.

32 graden bij 0 is het gemiddelde. Om de graadminuten weer af te bouwen gaat hij altijd daarboven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Ja zo staat dat goed. Je checkt het als volgt: op de RMU kun je nu geen temperatuur setpoint meer kiezen, maar een verhoging of verlaging vd stooklijn.

32 graden bij 0 is het gemiddelde. Om de graadminuten weer af te bouwen gaat hij altijd daarboven zitten.
Aanvulling:
Check of de maximale temperatuur goed staat in 1.30.6 ivm je vloer. Ik mag toch hopen dat je een pomploze verdeler hebt...

En staat 7.1.6.2 op Rad.+vloerverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 11:55:
[...]

Ik heb vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren in de rest van het huis. De RMU heeft volgens mij nog wel invloed, want de installateur zei dat die door de wp meegenomen wordt in de berekeningen. Ik zal eens kijken of die in menu 1.3 aangevinkt is. Overdag heb ik wel veel invloed van de zon in de woonkamer, dus wat dat betreft is het wel de vraag of het uitsluiten van de RMU wel wijs is.

Welke stooklijn zou jij kiezen? Op 8 kreeg hij het huis maandagnacht namelijk niet lekker op temperatuur, maar dat was ook de eerste nacht dat hij draaide.
Volgens mij ben je nav de tips van @Knowbody al aardig op weg. Ik zit met een combinatie van vloerverwarming en wat (kleine) radiatoren inmiddels op stooklijn 4/0. Ruimtetemp ligt dan rond de 19.5°C. Met de zon erop loopt het op naar 22, daarom sinds vandaag een BT50 toegevoegd. Kijkenchoe dat bevalt.

Zo'n dag als vandaag is door de vele zon geen goede referentie om je stooklijn goed te krijgen. Komende dagen zijn bewolkt en dus beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Aanvulling:
Check of de maximale temperatuur goed staat in 1.30.6 ivm je vloer. Ik mag toch hopen dat je een pomploze verdeler hebt...

En staat 7.1.6.2 op Rad.+vloerverwarming ?
Ik kan nu inderdaad alleen +/- 1 etc doen op de RMU. Stel dat ik nu +1 doe dan kom ik op curve 6 uit?

Maximale temperatuur staat op 45 ivm de vloer en die andere staat idd op Rad. + vloerverwarming . Wat is daar eigenlijk het nut van? Uiteraard heb ik een pomploze verdeler, maar dan maakt rad. + vvw toch niet uit?
DIY schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:33:
[...]

Volgens mij ben je nav de tips van @Knowbody al aardig op weg. Ik zit met een combinatie van vloerverwarming en wat (kleine) radiatoren inmiddels op stooklijn 4/0. Ruimtetemp ligt dan rond de 19.5°C. Met de zon erop loopt het op naar 22, daarom sinds vandaag een BT50 toegevoegd. Kijkenchoe dat bevalt.

Zo'n dag als vandaag is door de vele zon geen goede referentie om je stooklijn goed te krijgen. Komende dagen zijn bewolkt en dus beter geschikt.
Ik denk ook dat ik al wel aardig op weg ben. Het is nu even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Uiteindelijk denk ik dat het wel verstandig gaat zijn om de RMU als ruimtesensor mee te laten draaien, want een BT50 heb ik niet en ik heb eerlijk gezegd ook niet veel zin om nog meer kabels te gaan trekken. :N

Ik zal trouwens vandaag of morgen nog even wat foto's van de installatie plaatsen, want ik ben wel erg te spreken over hoe de boel geplaatst is. :Y

[ Voor 49% gewijzigd door Aziraphale op 15-02-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

Aziraphale schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:34:
Ik kan nu inderdaad alleen +/- 1 etc doen op de RMU. Stel dat ik nu +1 doe dan kom ik op curve 6 uit?

Maximale temperatuur staat op 45 ivm de vloer en die andere staat idd op Rad. + vloerverwarming . Wat is daar eigenlijk het nut van? Uiteraard heb ik een pomploze verdeler, maar dan maakt rad. + vvw toch niet uit?

Ik denk ook dat ik al wel aardig op weg ben. Het is nu even afwachten hoe het zich ontwikkelt. Uiteindelijk denk ik dat het wel verstandig gaat zijn om de RMU als ruimtesensor mee te laten draaien, want een BT50 heb ik niet en ik heb eerlijk gezegd ook niet veel zin om nog meer kabels te gaan trekken. :N

Ik zal trouwens vandaag of morgen nog even wat foto's van de installatie plaatsen, want ik ben wel erg te spreken over hoe de boel geplaatst is. :Y
+/- 1 is de vertikale verschuiving van je stooklijn. Met +1 kom je dan dus op 5/1 en niet op 6. In het menu met de Curve grafiek kun je het effect op de aanvoertemp bekijken (gister heb ik een foto gepost).

Tot nu toe heb ik WAR gedraaid (geen RMU hier) en dat ging putje winter prima, maar nu staat mn stooklijn goed en heb ik de BT50 toegevoegd om de ergste schommelingen door de zon/wind een beetje te dempen (invloed staat op 1.0, even kijken of dat hoger of lager moet. Wat hebben anderen?).
Een RMU fungeert ook als BT50, dus het heeft voor jou geen toegevoegde waarde om een BT50 te plaatsen.

Vloer+rad heeft dacht ik een hogere berekende aamvoer en wellicht andere flow om voor de radiatoren te compenseren?
Als je de andere ruimtes met radiatoren op temp wil houden (en zeker als dat warmer is dan 19.5°C) kan ik me voorstellen dat je stooklijn een stuk hoger uitkomt dan hier, dus dat kan verklaren waarom je installateur 10 ingesteld had.

Ben benieuwd wat je installateur er van gemaakt heeft!

[ Voor 11% gewijzigd door DIY op 15-02-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Helder en ik ga morgen bij daglicht even foto's maken.

Maar nog even een ander punt: ik heb een informatieve mededeling (3.1.1) dat er een communicatiestoring met de ruimte-eenheid is. Dat was gisteren inderdaad zo toen ik op zoek was naar een geschikte plek voor de RMU, maar nu doet hij het prima. Ik kan alleen die melding niet verwijderen... Weet er iemand hoe ik dit kan doen? De led op de S320 knippert nu namelijk heel langzaam en dat vind ik vrij irritant.

En @mvrooij welke parameters heb jij geactiveerd in Home Assistant? Ik heb er nu heeeeeel erg veel als verborgen staan, maar zie door de parameters niet meer welke interessant zijn.... :?

@DIY Hierbij de beloofde foto's. Ik moet nog wat oude gaten in de muur dichtmaken en wil ook nog de armafleflx achter de buitenunit verder intapen met ducttape tegen de vogels. En het pijpje achter de buitenunit is voor de condensafvoer naar het riool, maar de afvoerset was nog niet binnen en die moet er dus nog aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD6raaxOBjzaA4SUntcMRKnJypY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMmiOmJqMcXE5XwbJGYnr5OB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFxfUwQ8hS88ftbehnbx6RQUA6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltTh9f7dO5tgiHXnJtinGW4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zEuQKsER-9JScHhFgkSkiVj6vI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luqsQ1qMV9wxWLK1tDtVEhv1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hsJYmnmLjfEp_Rb1l4m5mYGgdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Knjq5F8jxml3YScompTxRis.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0WRckSnovNKh5V7zheIyv9MwAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vd3onusQO8RHiTj3uyonzvWJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaC1cGvLrArxiPhPjBeWA3o5YIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0bwtEQmws65RqhGpYZhrVpYC.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 84% gewijzigd door Aziraphale op 16-02-2023 09:05 ]

• DIY

DIY

@Aziraphale de installateur heeft het aardig strak achter je binnenunit weten te krijgen. Fijn ook die automatische ontluchters bovenop.

Via Amazon of Ali kun je goedkoop armaflex achtig materiaal bestellen. Daar een pot met contactlijm bij en je kunt de toch wel minimale dikte (20mm) extra dik inpakken. Ik heb nu 30+30mm en dan blijft de sneeuw erop liggen. Tegen de vogels kun je beter brede zwarte pvc tape gebruiken, dat is beter bestand tegen UV.

De bodemvrijheid (ivm sneeuw en ijs afzetting) van je buitenunit is nu wel redelijk minimaal. Kun je de pootjes nog verder uitdraaien?
Ik zou onder de buitennunit ook de stenen weghalen, een gat graven en volstorten met grind om te voorkomen dat je straatje een ijsbaan word :X Als je alleen een laagje grind doet even worteldoek eronder tegen het onkruid.

[ Voor 35% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 14:34 ]

• Aziraphale
@DIY Ja, ik ben ook erg tevreden over hoe hij binnen alles aangelegd heeft. Dat is echt een hele verbetering ten opzichte van de buizenzooi die er zat.

Die isolatie buiten wil ik ook zeker nog naar kijken, want dat sluit ook niet overal even mooi aan. Dat van Amazon is een goeie, maar heb je misschien ook een linkje voor me? Zwarte pvc tape zal ik ook even naar kijken.

De bodemvrijheid is inderdaad niet groots, maar er komt aan de achterkant nog een KVR afvoerset naar het pvc pijpje dat daar uit de grond komt. Dat is verbonden met de hemelwaterafvoer en is daar een paar jaar terug aangelegd om het condenswater van de Elga af te voeren. Als het goed is komt er straks dus helemaal geen condenswater meer op het zand terecht en ik ben dan ook niet zo bang voor een ijsbaan. Dat zand daar zit sowieso al vol met stenen, maar ik denk dat ik er voor alle zekerheid nog wel wat worteldoek met grind onder ga leggen. Better safe than sorry en zo.

• Aziraphale
Ok, toch maar even een tweede post hiervoor ipv een edit:

Ik had gisteren een melding die ik niet weg kreeg en ben vandaag gaan kijken of ik dit toch kon regelen. Via de installateursinstellingen de logs bekeken, maar ook daar was hij niet te verwijderen. Jammer dan, maar omdat ik er toch was maar even alle menu's bestudeerd. Toen ik op de Startgids tikte moest ik die gids door, maar daar heb ik verder niets aan gewijzigd, dus dat staat als het goed is allemaal nog zoals het stond.

Maar goed, geen idee of het er wat mee te maken heeft, maar de wp staat hier nu al de hele middag uit. De binnentemperatuur is nog 21 graden, maar de aanvoertemperatuur is beduidend lager dan de berekende en ook de temperatuur van het tapwater is niet de 52-54 die het gisteren was. Huidige situatie is nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXv8hkOr9641Sokl3RT2qFuoIOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v9rX96upj36h6m4oodnlSRc.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt dit zo en is het in overeenstemming met stooklijn 5 en Smart Control voor het tapwater dat de buitenunit nu al de hele middag stilstaat ip rustig doorpruttelt? Merk dat ik nu toch even de onzekere nieuwe Nibe eigenaar ben.... :S

• DIY

DIY

Ik had deze binnen 2 weken binnen, maar de levertijden zijn nu ineens langer?

https://amzn.eu/d/eZ4BeGh

Voor de juiste maat even de diamter van jou isolatie opmeten. Op de site is de maat: Binnenmaat X isolatiedikte X lengte

Het is wel echt chinees spul kwa maatvoering en verzending. Ik had 2 maten tegelijk besteld en de 2e kwam een week later :/ Ze kwamen trouwens in een soort plastic zak :F

[ Voor 9% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 18:07 ]

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:04:
Voor de juiste maat even de diamter van jou isolatie opmeten. Op de site is de maat: Binnenmaat X isolatiedikte X lengte

Het is wel echt chinees spul kwa maatvoering en verzending. Ik had tegelijk 2 maten besteld en de 2 kwam een week later. Beide kwamen triuwens in een stevige zak
Erm... Welke? ;)

En wat denk jij over het MyUplink plaatje in mijn vorige post? Is dit normaal? Hij staat namelijk nog steeds stil en ik vraag me dus uiteraard inmiddels af of ik iets verkeerd heb gedaan...

[ Voor 5% gewijzigd door Aziraphale op 16-02-2023 18:09 ]

• DIY

DIY

Was nog niet helemaal klaar. Linkje net toegevoegd.

Je tapwater klopt wel hij is nu 46,5°C en start met verwarmen bij 44°C.

Verwarming: Je graadminuten tellen af, dus hij zou moeten starten als één of andere instelling/paramater dat niet voorkomt? Wat is de GM drempel om de wp te starten? Heb je die per ongeluk op -1000 gezet oid?
In de smo20 kun je dat vinden in menu 4.9.3 ' instelling graadminuten', maar weet niet of dat hetzelfde is bij de S40.

[ Voor 73% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 18:35 ]

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:17:
Was nog niet helemaal klaar. Linkje net toegevoegd.

Je tapwater klopt wel hij is nu 46,5°C en start met verwarmen bij 44°C.

Vrwarming: Gekke is dat je graadminuten voor de verwarming wel oplopen, dus hij zou moeten starten als 1 of andere instelling/paramater dat niet voorkomt?
Wat is de GM dempel om te starten? Heb je die per ongeluk op -800 gezet oid?
Volgens MyUplink zijn de graadminuten iets voor 12 uur (volgens mij ben ik er toen mee bezig geweest) gewoon gestopt. Dit is de graadminutengrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp34wypOLEqLjTSTBzQW0_ucpBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkyDcBuVGMooyQz7m16ArcUh.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat dus sindsdien al op -759 en doet niets. Je zou haast denken dat door die Startgids ik iets om zeep geholpen heb, maar volgens mij is alles nog hetzelfde als daarvoor. De graadminuten zitten bij mijn het installateursmenu en daar heb ik niks mee gedaan.

De RMU bemoeit zich nog steeds nergens mee, dus dat kan het niet zijn.

En thanks voor de link!

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 16-02-2023 18:44 ]

• Huub-
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:04:

https://amzn.eu/d/eZ4BeGh

Het is wel echt chinees spul kwa maatvoering en verzending. Ik had 2 maten tegelijk besteld en de 2e kwam een week later :/ Ze kwamen trouwens in een soort plastic zak :F
Interessant, waar verlijm je die mee?

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Vandaag dit onderstaande bericht ontvangen van Nibe:
Goedemiddag,

In dit geval zijn enkele dingen te proberen:

De warmtepomp regeling en router handmatig opnieuw opstarten.
De nieuwste software op een usb stick zetten en installeren.
De internet instellingen van automatisch afhalen en op handmatig zetten. Vervolgens de DNS-server aanpassen naar 8.8.8.8 en 8.8.4.4.
Ik heb in het menu van de SMO S40 de DNS aangepast en 8.8.8.8 toegevoegd. En daarna de SMO S40 gereset. Via Myuplink is de SMO S40 nu weer online en vreemd genoeg zie ik op de thermostaat ook weer de weersinformatie :)

De SMO S40 is al voorzien van de laatste versie software (versie: 2.16.10), dus heb ik niet gedaan.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale Heb je de startgids wel afgemaakt? Er staat me iets bij dat de wp dan pas (weer) start. Als dat het niet is zou je gewoon het geheel opnieuw kunnen starten. Je kunt daarna even de Graadminuten op de drempelwaarde zetten zodat de wp gelijk start.

@Huub- oranje potje: https://www.google.com/se...KACg_25:449.6666564941406

[ Voor 75% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 18:50 ]

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:42:
@Aziraphale Heb je de startgids wel afgemaakt? Er staat me iets bij dat de wp dan pas (weer) start. Als dat het niet is zou je gewoon het geheel opnieuw kunnen starten. Je kunt daarna even de Graadminuten op de dempelwaarde zetten zodat de wp gelijk start.
Bedoel je dan de Startgids opnieuw doorlopen of de VVM S320 herstarten?

Dit is wat ik nu op de VVM als informatie zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_SVseRkIiywgmF7tjPqRXarElE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXaLocUs1qNpaZkB1a2JF9Op.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N2mHqI9kHw8qFY8DyYurKzLleo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHezoGq0csI9SAaZBGp3M6gt.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 54% gewijzigd door Aziraphale op 16-02-2023 18:52 ]

• DIY

DIY

@Aziraphale Herstarten van de VVM zal wel het makkelijkste zijn om mee te starten? Daarna kijken of de GM weer aflopen. Zo niet de gids maar weer even doorlopen.

Wat betreft je KVR naar t riool is dat natuurlijk een nog een chiquere oplossing dan een grindbak (y)

[ Voor 53% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 19:43 ]

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:00:
Herstarten van de VVM zal wel het makkelijkste zijn. Daarna kijken of de GM weer aflopen.

Wat betreft je KVR naar t riool is dat natuurlijk een nog een chiquere oplossing dan een grindbak (y)
Dankjewel. 😊 Ik heb de installateur ook maar even geappt en ik moest inderdaad de Startgids helemaal afwerken en daar was ik nu te snel doorheen gegaan. Verder kreeg ik het verzoek om de stooklijn op 6 te zetten en eerst even overal vanaf te blijven, ook van de RMU. O-)

Maar hij loopt weer en ik heb hem nu toch maar weer van puur WAR afgezet en de RMU eerst maar weer mee laten doen. De installateur moet nog langskomen voor de KVR en tot die tijd laat ik alles maar even standaard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Aziraphale
Haha, afgezien de startgids niet afronden, had je niet veel fout gedaan. Vroeg of laat moet je toch de stooklijn afstellen, dus snap niet goed waarom je overal af zou moeten blijven, behalve dat hij geen zin heeft in appjes.

Het is wel verstandig om even uit de installateursmenu's te blijven tot je meer vertrouwd met de werking van je installatie bent. De curve en verschuiving instellingen zitten gewoon in de reguliere menu's en zolang je de oorsprinkelijke instelling noteert kun je altijd weer terug.

Frappant dat hij nu ineens voor stooklijn 6 kiest ipv de blinkbaar toch wel erg hoge 10 O-)

[ Voor 49% gewijzigd door DIY op 16-02-2023 21:11 ]

• Knowbody
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:03:
@Aziraphale
Haha, afgezien de startgids niet afronden, had je niet veel fout gedaan. Vroeg of laat moet je toch de stooklijn afstellen, dus snap niet goed waarom je overal af zou moeten blijven, behalve dat hij geen zin heeft in appjes.

Het is wel verstandig om even uit de installateursmenu's te blijven tot je meer vertrouwd met de werking van je installatie bent. De curve en verschuiving instellingen zitten gewoon in de reguliere menu's en zolang je de oorsprinkelijke instelling noteert kun je altijd weer terug.

Frappant dat hij nu ineens voor stooklijn 6 kiest ipv de blinkbaar toch wel erg hoge 10 O-)
Wij, ervaringsdeskundigen, weten er vaak meer van dan de installeurs. Een ander soort kennis zegmaar.

• Aziraphale
DIY schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Haha, afgezien de startgids niet afronden, had je niet veel fout gedaan. Vroeg of laat moet je toch je stooklijn afstellen, dus snap niet goed waarom je overal af zou moeten blijven, behalve dat hij geen zin heeft in appjes. Misschien is het wel handig om even uit de installateursmenu's te blijven tot je meer vertrouwd met de werking bent. De curve en verschuiving instellingen zitten in de reguliere menu's en bv de compressor curve heb je nu toch nog niets te zoeken.
Frappant dat hij nu ineens voor stooklijn 6 kiest ipv 10 O-)
Klopt, dat had ik ook niet en hem kennende heeft hij geen enkel probleem met appjes, maar wil hij eerst even aanzien hoe de installatie met zijn instellingen loopt. De hogere stooklijn was overigens omdat de temperatuur eerst niet steeg en dat op basis van de ingestelde ruimtetemperatuur wel had gemoeten. Achteraf bekeken was wat langer wachten ook genoeg geweest.

Maar goed, 6 is nu puur op basis van wat de Startgids aangeeft en daar proberen we het dan nu maar mee. Nibe geeft hem zelf ook aan voor de Benelux en die zullen het wel weten, hoop ik dan maar.

• Knowbody
Aziraphale schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Dankjewel. 😊 Ik heb de installateur ook maar even geappt en ik moest inderdaad de Startgids helemaal afwerken en daar was ik nu te snel doorheen gegaan. Verder kreeg ik het verzoek om de stooklijn op 6 te zetten en eerst even overal vanaf te blijven, ook van de RMU. O-)

Maar hij loopt weer en ik heb hem nu toch maar weer van puur WAR afgezet en de RMU eerst maar weer mee laten doen. De installateur moet nog langskomen voor de KVR en tot die tijd laat ik alles maar even standaard...
Ik denk dat toen die graadminuten op -7xx stonden hij naar de bij-verwarming wilde grijpen maar dat die geblokkeerd was. Of uitgezet middels automaat.

Even VVM spanningsloos en je graadminuten staan op sowieso op 0 (kan ook via menu).

Door de RMU mee te laten doen weet je nooit of je goed zit met de stooklijn. Maar ik heb al geschreven hoe je daar een goed beeld van kunt krijgen (namelijk dat de ruimtetemperatuur niet veel meer veranderd en de dT 2 graden is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Knowbody schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Wij, ervaringsdeskundigen, weten er vaak meer van dan de installeurs. Een ander soort kennis zegmaar.
Ben ik het mee eens, maar momenteel zoek ik nog even het evenwicht. :) Maar voor hetzelfde geld zet ik morgen de RMU weer uit
O-)

Edit: aangezien de temperatuur sinds ik de RMU er uit haalde aardig stabiel was en de dT ook op iets van 2 zat denk ik dat 5/6 wel aardig goed zit. Ik hou het in de gaten en heb wat je schreef goed opgeslagen!

[ Voor 22% gewijzigd door Aziraphale op 16-02-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:33
Nieuwe update :

CHANGES
• VVMS: Fixed an issue that circulation pump GP 1 could give too low a flow (approx. 7-8 l/m on BF 1) despite requested speed 100%
• S2125: Fixed an issue that could incorrectly generate alarm 538 ”Sensor error BP8 outdoor air heat pump”.
• F2120: Fixed an issue that could cause loss of communication between indoor and outdoor during update
• Updated handling of hot water in Smart price adaptation
• Minor adjustments to the menu and menu texts
• Fixed an issue that smart price adaptation was not displayed correctly in RMU S40
• Fixed an issue where devices could lose connection to myUplink and a restart was required to regain
connection

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:39:
Nieuwe update :

CHANGES
• VVMS: Fixed an issue that circulation pump GP 1 could give too low a flow (approx. 7-8 l/m on BF 1) despite requested speed 100%
• S2125: Fixed an issue that could incorrectly generate alarm 538 ”Sensor error BP8 outdoor air heat pump”.
• F2120: Fixed an issue that could cause loss of communication between indoor and outdoor during update
• Fixed an issue that smart price adaptation was not displayed correctly in RMU S40
• Fixed an issue where devices could lose connection to myUplink and a restart was required to regain
connection
Ik zag hem net ook binnenkomen, maar kon de release notes niet vinden. Installeert hij deze automatisch of moet dit via MyUplink of het menu?

En zou jij me ook kunnen helpen aan de voor de monitoring interessante entiteiten in HA? Het zijn er nogal veel om uit te kiezen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
SMO S40 update 2.17.5.

Ik keek al uit naar een update...

Er zaten of zitten nog wat bugs in mbt taal en grafiek RMU
Hopelijk is dat nu opgelost.

Sinds SPA was geïmplementeerd in de RMU (vind ik erg mooi, dat je in een oogopslag kan zien hoe het momenteel is met de e-prijs) deed ie vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFxCmg0DddnAAxexHiN3rJpVjno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOrWgFhtMbRJD9JCMa6Z8YY9.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is er iets gedaan met die reboot waarvan de oorzaak blijkbaar gelinkt was aan uplink. We gaan het in de gaten houden !

[ Voor 86% gewijzigd door Knowbody op 17-02-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Ik zag hem net ook binnenkomen, maar kon de release notes niet vinden. Installeert hij deze automatisch of moet dit via MyUplink of het menu?

En zou jij me ook kunnen helpen aan de voor de monitoring interessante entiteiten in HA? Het zijn er nogal veel om uit te kiezen... O-)
Je moet hem even thuis op de SMO S40 installeren via het Menu.

Ja je moet vooral de SMO S40 status entiteiten aanzetten. Het is maar net welke je wilt zien en nodig hebt dus ik zou gewoon even testen met wat entiteiten aan te zetten en te kijken welke de juiste informatie geven. Ik ben ook weken bezig geweest om uiteindelijk alle juiste entiteiten aan te hebben.

Deze heb ik op mijn dashboard in ieder geval actief staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ9G8Fn4_bL9SAUEJ3mhIS68an4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sGyzMYmoLhJLnskCMfpxU2Ol.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KqgoYXIWth6ID7Q4Xf2iHvqk4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QOyHWYR0nhIsRp7MCbKqGh4J.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door mvrooij op 17-02-2023 11:07 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
mvrooij schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:02:
[...]

Ja je moet vooral de SMO S40 status entiteiten aanzetten. Het is maar net welke je wilt zien en nodig hebt dus ik zou gewoon even testen met wat entiteiten aan te zetten en te kijken welke de juiste informatie geven. Ik ben ook weken bezig geweest om uiteindelijk alle juiste entiteiten aan te hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn RC-HY40 heeft nog geen updates.
Waarmee heb je de HA connectie gemaakt?
Ik haal het uit MyUpway via een scraper plug-in op HA

Deze heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgw1TqZcJFuSMMpJtIdzPVZaqlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLOxJwqshXXUrZtISxgH5W43.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1CSiIGgwmp3r-FfuvNHdLkreiw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WtzrEnXfbjrN1MkmPiC9FA7o.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks, ga ik hiermee eerst starten! :) Ik wil vooral ook graag kunnen zien hoeveel warmte er geproduceerd wordt voor het bepalen van de COP, dus even zoeken welke dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

De cop daarmee bepalen is wel wat onnauwkeurig vind ik zo ver.
Het verbruik en wat de SMO als power output geeft loopt nogal async dus heb cop got meten als 2 tot wel 10...

Iemand die een link heeft naar releasenotes?
... Kan dat nooit vinden bij Nibe

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
ReLight schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:40:
Het verbruik en wat de SMO als power output geeft loopt nogal async dus heb cop got meten als 2 tot wel 10...

Het is een begin. :) Maar welke sensor de warmtemeter is, dat is voor mij nog ff de vraag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinjesk
mvrooij schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:39:
Nieuwe update :

CHANGES
connection
Deze update had de monteur het ook over voor de reboots.
[...]

Kan ook gewoon via de myuplink app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
Dinjesk schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:04:
[...]

Deze update had de monteur het ook over voor de reboots.

[...]

Kan ook gewoon via de myuplink app.
Dat klopt, moet je wel op hetzelfde netwerk zitten. Dat was het probleem.

Zit nu op mijn kantoor dus dan gaat dat niet, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinjesk
mvrooij schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Dat klopt, moet je wel op hetzelfde netwerk zitten. Dat was het probleem.

Zit nu op mijn kantoor dus dan gaat dat niet, excuses.
Das waar. Hij vraagt ook specifiek om in de buurt te blijven zo lang de update bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@DIY Nog even over die buisisolatie: Waar heb ik die lijm eigenlijk voor nodig? Als ik het zo lees dan zit er een kleefrand aan en is inpakken met pvc tape dan niet afdoende? Daat maakt het hergebruik ook wat makkelijker als het even los moet om het filter in de buis te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Die ik kreeg had geen opening met kleefband. Omdat de diameter niet helemaal overeen kwam moest er een stukje uit zodat hij strak om de eerste laag isolatie kwam te zitten. Dat kan inderdaad ook prima met pvctape.

[ Voor 10% gewijzigd door DIY op 17-02-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Top, dankjewel, ik ga bestellen!

In het algemeen: Het updaten van de software is toch gewoon een zaak voor de eigenaar? Dit is, als ik me niet vergis, toch geen installateursinstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Mijn wp heeft trouwens niet zo'n mooie metalen afwerkkap achterop. Ik weet niet hoeveel isolatie je daarin kwijt kunt (60mm is behoorlijk dik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:06:
Mijn wp heeft trouwens niet zo'n mooie metalen afwerkkap achterop. Ik weet niet hoeveel isolatie je daarin kwijt kunt (60mm is behoorlijk dik).
Bedoel je bij de buitenunit? Die heeft de verdamper aan de achterkant, dus daar isolatie op maken is niet zo handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Haha, nee niet de verdamper _O-
Het rechthoekige doosje wat achterop je buitenunit hangt. Daar gaan je flexibele leidingen toch in?

@Aziraphale je hebt toch een ouder afgifte systeem? Heb je naast dat standaard filtergaasje wel een goed (magneet)filter geplaatst in de retour naar je wp om zoveel mogelijk meuk tegen te houden? Ik zie die nl niet op de foto's.

[ Voor 50% gewijzigd door DIY op 17-02-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:18:
Haha, nee niet de verdamper _O-
Het rechthoekige doosje wat achterop je buitenunit hangt. Daar gaan je flexibele leidingen toch in?
Ah, op die fiets. _O- De leidingen zitten daar niet in, maar er onder aangesloten. In dat doosje zit de automatische gasafscheider, whatever that may be. Er mag aan de onderkant van dat kastje ook geen leidingisolatie zitten omdat dat een ontluchter kan bedekken.

@DIY Ik heb gedeeltelijk een ouder afgiftesysteem, inderdaad. Op het oudere/radiatoren deel zitten in aavoer en retour ook nog twee van die kranen met een ingebouwd filter, juist om die reden. Een magneetfilter zit er, geloof ik, niet specifiek tussen.

[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 17-02-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Ahh fancy automatische ontluchter (gas afscheider). De f2040 heeft die niet en moet het met een handmatig onluchtings dopje op de bovenste leiding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DIY schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:05:
Ahh fancy automatische ontluchter (gas afscheider). De f2040 heeft die niet en moet het met een handmatig onluchtings dopje op de bovenste leiding doen.
Ja, ik heb het nieuwste van het nieuwste. :Y

Is zo'n magneetfilter nog nodig, denk je? En is dat makkelijk te plaatsen? Het is nu namelijk allemaal zo netjes aangelegd en het hoeft nou ook weer niet perse allemaal weer los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Uit mn hoofd is het geen verplichting vanuit Nibe. LG en Remeha schrijven er wel 1 voor in de retour. Maar LG heeft standaard ook wel een heel karig gaasje als filter :F

Ik ben een fan van magneetfilters, omdat ze niet zo snel verstoppen. Dat kogel filtertje dat Nibe bijlevert (net zoals Remeha bij de Elga) heeft heel weinig filter oppervlak, dus ze kunnen snel vol zitten. Ze zijn wel snel schoon te spoelen door even de dop eraf te draaien en de kraan dan even deels open te zetten. Doe dat regelmatig even bij alle 3. Bakje eronder om te kijken of er prut inzat.
Ik neem aan dat je installateur de voorschriften van Nibe volgt, dus dan zal het goed zitten met deze 3.

[ Voor 51% gewijzigd door DIY op 17-02-2023 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik heb even gekeken en Nibe verplicht inderdaad alleen de "meegeleverde filterbal QZ2". Als ik het me goed herinner heb ik een magneetfilter nog wel genoemd, maar was dit het noodzakelijke filter. En hij weet exact hoe mijn systeem in elkaar zit, dus ga ik er maar vanuit dat het goed zit. Maar uiteraard komt dit op het vragenlijstje te staan voor als hij weer langs komt om de afvoer te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIY

DIY

Installateur: zucht...zeker weer tips van die vriendjes die ook hadden geadviseerd om aan de stooklijn en andere settings te gaan kloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Eerder: Grijns... Heb je weer ergens wat gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:40:

Daarvoor moet je niet bij Nibe.eu zijn maar bij myuplink.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVAckgzlM72YxE05CjVPzNSG3Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OjrKfSGyO2ny4JxrVxthVAfV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtBnoNayM2xWSmSU5NLR1ffE-Ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy7lpeMLuYYXM5socVPVoPCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hALfVnbfZ-imBGYiJzH_ACFJjOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imr7ZDjn43f3NxDJwLnd2NII.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste firmware update 17.5 heeft dit probleem helaas niet opgelost.

Herkennen mensen dit ?

Ik ervaar dit sinds ik Smart Price Adaption heb gevisualiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Knowbody schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De laatste firmware update 17.5 heeft dit probleem helaas niet opgelost.

Herkennen mensen dit ?

Ik ervaar dit sinds ik Smart Price Adaption heb gevisualiseerd.
Ik herken dit ook, spa aangezet om weer te geven, maar invloed uit gezet.
Zie in de App nu dit als temp weergave van de RMU. Maar dit klopt van geen kant met de tempratuursensors di ik er naast heb. RMU stuurt wel gewoon, maar en de waarde uitlezen op display die momenten geeft gewoon 20,5 aan of 21..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8DQ5kzK4XtHajdPJ8i_zrkTHA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8znZVsiDIKKcy3ve52RpjT8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
ReLight schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:28:
[...]

Ik herken dit ook, spa aangezet om weer te geven, maar invloed uit gezet.
Zie in de App nu dit als temp weergave van de RMU. Maar dit klopt van geen kant met de tempratuursensors di ik er naast heb. RMU stuurt wel gewoon, maar en de waarde uitlezen op display die momenten geeft gewoon 20,5 aan of 21..

[Afbeelding]
Dan vraag ik me werkelijk af wat zitten er voor software engineers bij Nibe ...

Bugs die mij binnen 3 minuten opvallen zitten een release later er nog in.... Zucht.

Hij springt dus steeds heen en weer tussen Nederlands en Engels waarbij bij de laatste de buitentemperatuur op 0.0 gaat.

Gemiddeld zal dat wel resulteren in die vreemde grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik herken het nog niet direct, maar ik heb wel de invloed van de RMU weer uitgezet omdat hij anders toch stopt als de gewenste temperatuur bereikt is. Op zich heb ik verder wel een mooie stabiele lijn, maar ik heb enkel de "thermostaat" en niet de RMU S40 1 in het scherm staan. Die laatste had ik wel voordat ik mijn Startgids actie uitvoerde.

Edit: Ook wel wat bijzonder: Mijn RMU geeft op het startscherm een temperatuur van 19,8 aan en als ik dan opzij swipe of op de binnenunit kijk, dan zie ik daar 19,2 staan. Is dit voor jullie ook herkenbaar @Knowbody @ReLight ?

[ Voor 25% gewijzigd door Aziraphale op 18-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:05
Wij hebben vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren op de bovenverdieping. Momenteel hebben we nog een CV ketel, aanvoertemperatuur staat op 37 graden en dat gaat prima.
Wij willen echter over op een warmtepomp, installateur heeft een Nibe F2040-12 met een VVM500 voorgesteld.
Ik zie nu echter dat de F2120-12 zuiniger is, maar wel ongeveer €4000 duurder. De F2120 is ook stiller, maar dat is voor ons niet interessant, verder kan deze hoger in aanvoer temperatuur, maar dat hebben wij dus ook niet nodig. Is de 2040-12 dus inderdaad een verstandige keuze? (Installateur geeft ook aan dat hij deze keuze heeft gedaan uit kosten overweging)
Verder wil ik graag verbruik en afgifte kunnen monitoren (in Home Assistant). In de VVM500 zit een SMO20, ik zou dan echter een SMO40S nodig zijn. Wat is hierin een goede oplossing?
Heb ik dan ook een EMK 500 (of 300) nodig?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Luchtenburger schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:59:
Wij hebben vloerverwarming op de benedenverdieping en radiatoren op de bovenverdieping. Momenteel hebben we nog een CV ketel, aanvoertemperatuur staat op 37 graden en dat gaat prima.
Wij willen echter over op een warmtepomp, installateur heeft een Nibe F2040-12 met een VVM500 voorgesteld.
Ik zie nu echter dat de F2120-12 zuiniger is, maar wel ongeveer €4000 duurder. De F2120 is ook stiller, maar dat is voor ons niet interessant, verder kan deze hoger in aanvoer temperatuur, maar dat hebben wij dus ook niet nodig. Is de 2040-12 dus inderdaad een verstandige keuze? (Installateur geeft ook aan dat hij deze keuze heeft gedaan uit kosten overweging)
Verder wil ik graag verbruik en afgifte kunnen monitoren (in Home Assistant). In de VVM500 zit een SMO20, ik zou dan echter een SMO40S nodig zijn. Wat is hierin een goede oplossing?
Heb ik dan ook een EMK 500 (of 300) nodig?
Als je het geld er voor over hebt kies dan de F2120.

En nog liever: VVM S320 met de S2125 warmtepomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Aziraphale schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:59:
Ik herken het nog niet direct, maar ik heb wel de invloed van de RMU weer uitgezet omdat hij anders toch stopt als de gewenste temperatuur bereikt is. Op zich heb ik verder wel een mooie stabiele lijn, maar ik heb enkel de "thermostaat" en niet de RMU S40 1 in het scherm staan. Die laatste had ik wel voordat ik mijn Startgids actie uitvoerde.

Edit: Ook wel wat bijzonder: Mijn RMU geeft op het startscherm een temperatuur van 19,8 aan en als ik dan opzij swipe of op de binnenunit kijk, dan zie ik daar 19,2 staan. Is dit voor jullie ook herkenbaar @Knowbody @ReLight ?
Nee, hier zijn die exact het zelfde..

Pagina: 1 ... 23 ... 94 Laatste