NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:29
Knowbody schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Dit is normaal gedrag. Het wordt dan defrost genoemd maar dat is het niet. Bij een continue run doet de regeling in de buitenunit ook een 'defrost' elke 2,5 a 3 uur. Dat heeft te maken met het smeermiddel dat in het koelgas zit.
In de firmware is een flow diagram ingebakken waarmee het defrosten wordt bepaald.
Ah dat wist ik niet, leek mij zo kort dat die dan de eerste keer maar 40-45 minuten draait. Die 'defrost' na 2,5 á 3 uur zie ik ook regelmatig :) .
MarcKeulers schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Hoi @thijsbov , zoals @Knowbody beschreven heeft is dit normaal gedrag (geen defrost). Ik zie het bij mij ook, in de lente als mijn systeem nog actief is vul ik mijn verwarmingsvat (500 liter) met warm water door de GM op -60 te zetten en elke 5 minuten te verversen (Modbus). Het vat wordt dan tot 48 graden verwarmd gedurende 6 uur of zo en vaak heb ik in het midden even een smeermiddel pauze van 15 minuten max. Daarna gaat de unit weer rustig verder …. Vandaag met het “ koudere weer “ is mijn unit weer actief, een run van 6 uur gehad en twee keer de smeermiddel pauze te zien in de bt16 grafiek :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoop dit helpt, heel normaal gedrag …
Dankjewel! Dus hoef er in principe niet wat mee te doen. :)

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:31
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:03:
Begin Juni moet ik mijn binnen installatie afbreken vanwege een verbouwing in de ruimte waar nu alles hangt. Er gaan namelijk nieuwe kasten en verdeling van deze ruimte komen waardoor ik eerst alles dien weg te halen en daarna opnieuw dien op te bouwen (doet de installateur natuurlijk).

Ik ben erg in overweging om mijn UKV100 weg te halen en er geen buffer meer tussen te zetten. Grootste reden is de ruimte die ik goed kan gebruiken maar ook omdat het vaak werd aangegeven deze niet perse nodig is bij voldoende buffer in de vloer.
Enige waar je wel even op moet letten, is dat de flow en temperatuur zonder buffer voldoende is om te ontdooien, anders gaat hij op het SWW ontdooien. Dan moet daarna het SWW weer opgewarmt en voor je het weet draait hij zichzelf vast. Bij de S-types lijkt er ook nog een random bug bij te zitten. Dat heb ik bij mij nog niet meegemaakt. Met een buffer heb je die ellenden minder snel.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:34

HRV

MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Ja verwacht je hier wel meer problemen zonder buffer?
Geen problemen, maar het kan zijn dat je bij koelen wel voordeel hebt van de extra capaciteit van het vat.
Pagina: 1 ... 120 121 Laatste