NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-06 17:29
Knowbody schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 09:00:
[...]

Dit is normaal gedrag. Het wordt dan defrost genoemd maar dat is het niet. Bij een continue run doet de regeling in de buitenunit ook een 'defrost' elke 2,5 a 3 uur. Dat heeft te maken met het smeermiddel dat in het koelgas zit.
In de firmware is een flow diagram ingebakken waarmee het defrosten wordt bepaald.
Ah dat wist ik niet, leek mij zo kort dat die dan de eerste keer maar 40-45 minuten draait. Die 'defrost' na 2,5 á 3 uur zie ik ook regelmatig :) .
MarcKeulers schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:32:
[...]

Hoi @thijsbov , zoals @Knowbody beschreven heeft is dit normaal gedrag (geen defrost). Ik zie het bij mij ook, in de lente als mijn systeem nog actief is vul ik mijn verwarmingsvat (500 liter) met warm water door de GM op -60 te zetten en elke 5 minuten te verversen (Modbus). Het vat wordt dan tot 48 graden verwarmd gedurende 6 uur of zo en vaak heb ik in het midden even een smeermiddel pauze van 15 minuten max. Daarna gaat de unit weer rustig verder …. Vandaag met het “ koudere weer “ is mijn unit weer actief, een run van 6 uur gehad en twee keer de smeermiddel pauze te zien in de bt16 grafiek :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoop dit helpt, heel normaal gedrag …
Dankjewel! Dus hoef er in principe niet wat mee te doen. :)

  • LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-06 20:57
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:03:
Begin Juni moet ik mijn binnen installatie afbreken vanwege een verbouwing in de ruimte waar nu alles hangt. Er gaan namelijk nieuwe kasten en verdeling van deze ruimte komen waardoor ik eerst alles dien weg te halen en daarna opnieuw dien op te bouwen (doet de installateur natuurlijk).

Ik ben erg in overweging om mijn UKV100 weg te halen en er geen buffer meer tussen te zetten. Grootste reden is de ruimte die ik goed kan gebruiken maar ook omdat het vaak werd aangegeven deze niet perse nodig is bij voldoende buffer in de vloer.
Enige waar je wel even op moet letten, is dat de flow en temperatuur zonder buffer voldoende is om te ontdooien, anders gaat hij op het SWW ontdooien. Dan moet daarna het SWW weer opgewarmt en voor je het weet draait hij zichzelf vast. Bij de S-types lijkt er ook nog een random bug bij te zitten. Dat heb ik bij mij nog niet meegemaakt. Met een buffer heb je die ellenden minder snel.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29

HRV

MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:14:
[...]

Ja verwacht je hier wel meer problemen zonder buffer?
Geen problemen, maar het kan zijn dat je bij koelen wel voordeel hebt van de extra capaciteit van het vat.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
MarcKeulers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:07:
[...]

@Knowbody ,

Allereerst dank voor de challenge, zo leer ik weer meer, ook meer over waarom ik dingen doe (die ik soms als gegeven aanneem ...)

Ik heb de run met de BT6 op de midden positie gedaan. Hierbij heb ik de luxe setting genomen die had ik zelf op 17 april gedaan met de onderste positie.
Onderste positie
BT7 -56 graden, BT5 - 54 graden BT6 - 52 graden
Middelste positie (nu BT5 onderin)
BT7 - 54 graden BT6 - 52 graden BT5 - 46 graden

Verder een dag BT6 op de midden positie gelaten  ... voor mij met een 500 liter NIBE vat levert dit op dat de BT6 en BT7 nagenoeg gelijk zijn (2 graden verschil) en je ziet dat BT5 (onderin) naar beneden gaat in temperatuur. Grafiek bijgesloten (start is wanneer ik de sensoren omgewisseld heb).
[Afbeelding]
In deze positie van BT6 ga je er dus vanuit dat de helft van je vat (tot een zekere temperatuur) genoeg warmte heeft (die je zelf bepaald, bijvoorbeeld 38 graden). Dit kan zeker werken ...

Voor mijn situatie zie ik niet in dat BT6 op de midden positie (veel) efficiënter werkt dan op de onderste positie. Ik zet veel tussen haakjes daar ik het niet gemeten heb en dit over een maand zou moeten uitproberen met vergelijkbare settings zoals ik die nu heb.

In mijn situatie is het douchen niet de doorslaggevende maatstaf voor de warmte die boven in het vat (BT7) hoort te zitten gedurende een dag, dat is de afwas :-( ... Helaas heb ik een 12 meter leiding van het vat naar mijn afwas punt door de kruipruimte ... ga ik lager zitten dan 40 graden op BT7 krijg ik commentaar tijdens de afwas...over douchen nooit klachten gehad ;-), de douche is 2 meter verderop van het vat ...

Ik heb de temperatuur waarbij BT6 de SWW moet laten aanspringen op 33 graden staan, dan is BT7 rond de 40~42 graden. Die run wordt in de winter (november-februari) rond 01:00 uur gedaan en de rest van het seizoen rond 12 uur 's middags (zonne/batterijkracht). Ik verwarm tot 42 graden BT6, dan is BT7 48. Dit kost mij ~2kwh. Er is een Legionella run en normaal ~4 SWW runs (legionella run telt voor 2 dagen en een dag niet afwassen is ook twee dagen). Gedurende de verdere tijd geen mogelijkheid om via de buitenunit warm water te maken.

Waarom doe ik dit? Voornamelijk door de winter gedreven. De koudste periode hier is van 4 tot 10 uur 's ochtends in de winter, dan wil ik geen SWW run hebben die de verwarmings run onderbreekt (SWW heeft prio). Onderbreking van de verwarmingsrun leidt tot lagere DM wat vaak dan tot hoger verbruik van de buitenunit leidt ...Verder wil ik de SWW run zo kort mogelijk, dus als hij de verwarmingsrun om 01:00 onderbreekt dan graag zo kort mogelijk (nu ~40 minuten). Doordat ik 500 liter heb kan ik een dag doorkomen met de huidige temperatuur settings en een keer verwarmen. Heb ik meer warmte nodig omdat bezoek overblijft dan ergens in de middag een temporary luxe initiëren en we hebben 10 graden erbij (52 onderin). Die situatie gebeurt 2-3 keer per jaar ...

Ik ben ervan overtuigd dat ik dit geheel ook met BT6 in het midden kan bereiken met andere parameters, maar vooralsnog zie ik daar niet het voordeel van in daar ik nu de controle heb over het hele vat en bij het midden alleen over de bovenste gedeelte.

Als er 10 liter warm water uit een vat van 500 liter gaat en er komt 10 liter 10 graden water bij heeft dat minder temperatuurverlaging tot gevolg dan bij een 120, 180 of 300 liter vat. Dat effect , zie ik zeker in, kan bij de kleinere vaten tot onwenselijke situaties leiden (je kunt nog douchen maar er wordt al weer warm water aangemaakt) afhankelijk van je instellingen.

Al met al weer een leuke leerzame oefening waarbij blijkt dat NIBE wel een heel uitgebreid systeem heeft waarbij vele smaken tot zijn recht komen ... hopelijk kunnen anderen hier ook van profiteren ...
Top!

De essentie zit in de laatste alinea. Mooi dat het dan inderdaad prima voor je werkt (door oa het kiezen van de juiste getallen voor BT6 en BT7) en je hebt dat goed onderbouwd en goed werkend.

SWW kan inderdaad behoorlijk de graadminuten verpesten in de winter (GM's al geplaagd door defrosten) met nog meer nadelige gevolgen. Met behulp van schema's en andere truukjes proberen we het zo in te richten dat het comfort goed blijft en de efficiëntie van het totale systeem zo goed mogelijk blijft.


Zomers is het een no-brainer dan is er toch teveel PV stroom dus mag het vat z'n 'gang gaan'.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:13:
[...]

Klopt maar dit gaat in de nieuwe kast weer net zo netjes terug komen enkel dan waarschijnlijk zonder UVK. Ik ben gewoon bang dat als ik deze weghaal het niet meer zo top draait als het nu sinds deze winter gegaan is, maar volgens mij hoef ik daar niet bang voor te zijn.
Ok! Wordt vervolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 10-05-2026 23:03 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
LangeFries schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:12:
[...]

Enige waar je wel even op moet letten, is dat de flow en temperatuur zonder buffer voldoende is om te ontdooien, anders gaat hij op het SWW ontdooien. Dan moet daarna het SWW weer opgewarmt en voor je het weet draait hij zichzelf vast. Bij de S-types lijkt er ook nog een random bug bij te zitten. Dat heb ik bij mij nog niet meegemaakt. Met een buffer heb je die ellenden minder snel.
Ik heb (nog) geen SWW via mijn WP. Dit gaat in de toekomst wel toegepast worden maar dit kan goed nog 5 jaar duren voordat we de gehele beneden badkamer aanpassen en het circuit kunnen omdraaien (CV hangt nog op de zolder die het warmwater voor nu nog doet). Dus stel dit gebeurt dan zou hij mijn ELK moeten inschakelen, al moet ik zeggen dat ik die al 3 jaar lang uit heb staan dus nog nooit nodig gehad.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
HRV schreef op zondag 10 mei 2026 @ 21:28:
[...]

Geen problemen, maar het kan zijn dat je bij koelen wel voordeel hebt van de extra capaciteit van het vat.
In koelmodus gaan mijn zones op de verdieping ook allemaal open, dan komt er ongeveer 90m2 extra bij.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
Zeker!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
MarcKeulers schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:18:
[...]

@warsame , mooi zo’n element, ik heb er ook een en krijg de boiler van 500 liter met moeite boven de 65 graden door dat er bijna geen menging behalve warmte menging is, en die laatste is traag (warmte menging). Probeer eens uit tot welke temperatuur je kunt gaan op een mooie zonnige dag … je boiler kan tot de temperatuur die in de handleiding staat. Je leidingen zijn een ander “probleem”, indien van koper, dan geen probleem, kunststof, even navragen wat de max of veilige temp is, vaak kunnen ze even heel warm water hebben maar niet voor langere periodes. Mengkranen, ook hier weer handleiding, oude zijn vaak robuust … hoop dat het helpt … ik dacht het probleem ook te hebben totdat ik zag dat mijn 4,5 Kw element zichzelf uit zette …

Ook een goede is te kijken op het zonneboiler forum, die installaties bereiken over het algemeen heel hoge temperaturen …
@MarcKeulers Element is net klaar met verwarmen van het buffervat. Starttemperatuur was ongeveer 50 graden en het is opgewarmd tot ergens tussen 60 en 70 graden. De draaiknop van het element heeft geen exacte schaal, dus het blijft een schatting.
Starttijd was 08:40, eindtijd 11:40, totaal verbruik 3,8 kWh. Dit verwarmen is volledig gedaan met zonne‑overschot.

Wat me opviel: ondanks dat het elektrische element het buffervat tot ongeveer 70 graden heeft opgewarmd, laat de NIBE‑app geen hogere warmwatertemperatuur zien. De app blijft rond de 50 graden aangeven.

Wellicht is dit normaal bij een verswaterbuffervat. De NIBE meet waarschijnlijk alleen de tapwater‑temperatuur (via de platenwisselaar), niet de temperatuur van het buffervat zelf. De instelling voor tapwater in de SMO staat op 55 graden voor SWW, dus de app toont nooit de hogere buffervat‑temperatuur. Het buffervat is cv‑water en wordt niet weergegeven als warmwater in de app denk ik.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
wickydude schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:19:
Mijn zonneboiler in mijn oude huis ging tot 82 graden. Maar daar zat een mengventiel achter zodat er ongeveer 60gr water door de leidingen liep.

Dat zou ik eerder doen dan water van 80+ door de leidingen en kranen jagen.
Mijn verswatersysteem maakt het tapwater via de platenwisselaar. Ik ga ervan uit dat daar al een regeling op zit die de taptemperatuur begrenst tot ongeveer 50–55 graden. Voor de zekerheid heb ik de temperatuur van het elektrische element zelf ingesteld tussen ongeveer 60 en 70 graden, zodat het buffervat warmer kan worden zonder dat er te heet water richting de tappunten gaat.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
warsame schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
[...]

@MarcKeulers Element is net klaar met verwarmen van het buffervat. Starttemperatuur was ongeveer 50 graden en het is opgewarmd tot ergens tussen 60 en 70 graden. De draaiknop van het element heeft geen exacte schaal, dus het blijft een schatting.
Starttijd was 08:40, eindtijd 11:40, totaal verbruik 3,8 kWh. Dit verwarmen is volledig gedaan met zonne‑overschot.

Wat me opviel: ondanks dat het elektrische element het buffervat tot ongeveer 70 graden heeft opgewarmd, laat de NIBE‑app geen hogere warmwatertemperatuur zien. De app blijft rond de 50 graden aangeven.

Wellicht is dit normaal bij een verswaterbuffervat. De NIBE meet waarschijnlijk alleen de tapwater‑temperatuur (via de platenwisselaar), niet de temperatuur van het buffervat zelf. De instelling voor tapwater in de SMO staat op 55 graden voor SWW, dus de app toont nooit de hogere buffervat‑temperatuur. Het buffervat is cv‑water en wordt niet weergegeven als warmwater in de app denk ik.
@warsame , super, je schrijft dat de starttemperatuur ~50 was, hoe meet je die? Jouw voordeel met het hygiene vat is dat je zowel het warmwater voor de verwarming als de SWW verwarmt, dubbele plezier! Als je verwarming nu aanstaat kun je ook kijken wat je bt25 en/of BT71 doen, je zou daar een sprong in temperatuur in moeten zien… door de verwarming waterstroom krijg je ook een betere menging, super!

Ik heb je installatieschema niet meer voor ogen, kan zijn dat ik ergens mis ben … sorry!

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 27,6 kWh


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
warsame schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:26:
[...]

@MarcKeulers Element is net klaar met verwarmen van het buffervat. Starttemperatuur was ongeveer 50 graden en het is opgewarmd tot ergens tussen 60 en 70 graden. De draaiknop van het element heeft geen exacte schaal, dus het blijft een schatting.
Starttijd was 08:40, eindtijd 11:40, totaal verbruik 3,8 kWh. Dit verwarmen is volledig gedaan met zonne‑overschot.

Wat me opviel: ondanks dat het elektrische element het buffervat tot ongeveer 70 graden heeft opgewarmd, laat de NIBE‑app geen hogere warmwatertemperatuur zien. De app blijft rond de 50 graden aangeven.

Wellicht is dit normaal bij een verswaterbuffervat. De NIBE meet waarschijnlijk alleen de tapwater‑temperatuur (via de platenwisselaar), niet de temperatuur van het buffervat zelf. De instelling voor tapwater in de SMO staat op 55 graden voor SWW, dus de app toont nooit de hogere buffervat‑temperatuur. Het buffervat is cv‑water en wordt niet weergegeven als warmwater in de app denk ik.
Dat klopt. Nibe geeft alleen de temperaturen van de SWW boiler als die is aangesloten. Als je buffervat voor verwarming warmer gestookt is, zou je dat kunnen zien aan BT71 BT3 BT12 en BT63, mits de GP12 laadpomp draait.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
MarcKeulers schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:01:
[...]

@warsame , super, je schrijft dat de starttemperatuur ~50 was, hoe meet je die? Jouw voordeel met het hygiene vat is dat je zowel het warmwater voor de verwarming als de SWW verwarmt, dubbele plezier! Als je verwarming nu aanstaat kun je ook kijken wat je bt25 en/of BT71 doen, je zou daar een sprong in temperatuur in moeten zien… door de verwarming waterstroom krijg je ook een betere menging, super!

Ik heb je installatieschema niet meer voor ogen, kan zijn dat ik ergens mis ben … sorry!
@MarcKeulers Geeft niks. Voordat de ELK begon met verwarmen met het zonne‑overschot gaf de NIBE app een warmwatertemperatuur van 50 graden aan. Zowel BT25 als BT71 laten geen sprong zien wanneer ik terugkijk naar het moment dat het element het buffervat heeft opgewarmd.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
wickydude schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:03:
[...]

Dat klopt. Nibe geeft alleen de temperaturen van de SWW boiler als die is aangesloten. Als je buffervat voor verwarming warmer gestookt is, zou je dat kunnen zien aan BT71 BT3 BT12 en BT63, mits de GP12 laadpomp draait.
Ok dat verklaart. Bedankt

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:24
Mijn Nibe vvm-s320 met F2040 buitenunit is nu 3 jaar oud en de buitenunit is nog nooit schoongemaakt, hij ziet er wel netjes uit nog maar ik begreep dat dit eigenlijk elk jaar even moet.

Maar hoe zet ik de buitenunit uit? Niet direct met de hoofdschakelaar neem ik aan, is er een manier om het systeem netjes down te brengen? Of gewoon de binnenunit uitzetten via de gui/menu en dan daarna de buitenunit schakelaar hard om?

En is het nodig om de buitenpanelen er af te halen voor het schoonmaken? Ik heb een spuitbus gekocht met foam voor condensors.

  • LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-06 20:57
Het is goed als de ventilatorbladen ook schoongemaakt worden. Daarvoor moet je inderdaad de panelen loshalen en weer voorzichtig vastschroeven na afloop

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:24
Dat zal wel lukken denk ik, ik maak me meer zorgen over hoe ik de buitenunit afschakel. Ik neem aan eerst de binnenbunit netjes uitzetten, even wachten en dan gewoon de buitenunit met de buitenschakelaar ook uit?

  • aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:56
@yajwacc

Druk éénmaal lang op de Aan/Uit-knop van je binnenunit.

Een keuzemenu verschijnt met o.a: Uitschakelen. (i.i.g. bij de SMO S40 binnenunit)

Daarna de werkschakelaar van de buitenunit.

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal


  • yajwacc
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11:24
Top, thanks!

Van binnen zag alles er gezien vanaf de bovenkant keurig uit, ik heb de zijpanelen er dan ook niet afgehaald. Alleen de lamellen ingespoten met een foam voor condensors en wat spinrag weggehaald, en de buitenkant en de fan zelf een licht sopje. We zijn hiet al sinds eind oktober met de tuin bezig, ophogen, veel zand en veel wind, ik had verwacht dat het apparaat redelijk vol met zand gewaaid zou zijn, maar dat viel dus allemaal reuze mee.

Maar afgezien van DHZ schoonmaak zoals dit, is er daarnaast nog speciaal onderhoud nodig van een installateur? Ook voor de binnenunit?

[ Voor 96% gewijzigd door yajwacc op 16-05-2026 11:22 ]


  • LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-06 20:57
@yajwacc Je kunt het vuilfilter nog even schoonmaken, mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Als de COP nog goed is dan is er verder niks te doen. Je kunt even de draaiuren e.d. opschrijven, zodat je eventuele afwijkingen later beter kunt zien.

[ Voor 45% gewijzigd door LangeFries op 17-05-2026 21:19 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO


  • kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-05 15:28
macbelly schreef op maandag 4 mei 2026 @ 17:15:
[...]


Door het verschil tussen start verwarmen en start koelen groter dan 2C te maken voorkom je ook snelle wisselingen tussen verwarmen en koelen. Voor een nieuw huis met energielabel A+++ lijkt me een start verwarmen temperatuur van 13C een mooi begin om mee te experimenteren.

In mijn S1255 b/w wp kan ik verschillende filtertijden voor verwarmen (15C/24u) en koelen (20C/2u) kiezen. Hiermee kun je ook voorkomen dat de modi te snel wisselen. Die optie is er bij jou niet?

Mijn ervaring is ook dat het in het voor- en naseizoen lastig is om alles automatisch te laten verlopen en toch geen comfort-irritaties te krijgen (net te warm of te kil). Blijven experimenteren en af en toe een beetje handmatig bijregelen.

Tot slot ... als je echt volop zon hebt op een groot raam dan is het maar de vraag of je w/w wp het kan bolwerken in de zomer. Zonwering buiten houdt dan de warmte effectiever tegen terwijl je in de winter wel het voordeel houdt van zoninval. Het overmatig opwarmen van moderne optimaal geïsoleerde huizen is geen nieuw verschijnsel meer.
Staan de instellingen zo goed, voor een koele huis? Komend weekend wordt het 28 graden dus ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik twijfel of ik de RMU als sensor moet gebruiken voor het koelen, of alleen de buitentemperatuur (dus gemiddeld over 2 uur 19 graden) dat hij koelt op basis van buiten temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9tJvC6l1jI4cc9PGGDlYXLwvdrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dqOZOTv3DyeVkKBnxUEjXyML.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0QlLY_aS6zCtoxpmqvkqG2ndTg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1GDECrCjVczfWP5TjRuq3vB1.png?f=user_large

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kayano55 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Staan de instellingen zo goed, voor een koele huis? Komend weekend wordt het 28 graden dus ben benieuwd hoe het gaat worden. Ik twijfel of ik de RMU als sensor moet gebruiken voor het koelen, of alleen de buitentemperatuur (dus gemiddeld over 2 uur 19 graden) dat hij koelt op basis van buiten temperatuur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me een goede start.

Zelf gebruik ik de binnenthermostaat (BT50) alleen voor luchtvochtigheid. De aanvoertemperatuur die uit de warmtepomp komt wordt enkel en alleen bepaald door de buitentemperatuur (BT1). Mijn vloerverwarming is te traag om met een binnenthermostaat te werken (Nibe geeft dat zelf ook aan dat een binnenthermostaat mogelijk niet geschikt is voor het regelen van je temperatuur als je vloerverwarming hebt).

Ik heb geen ervaring met de Machine Learning/AI van de RMU S40 als ik de binnenthermostaat wel inschakel voor het regelen van de temperatuur.

Succes/sterkte komend weekend!

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:57
Firmware 4.11.5 voor NIBE S-series is sinds 19-05-2026 beschikbaar:

ADDED
• Support for SunSpec 700 series PV inverters.
• S735C: A menu selection in menu 7.1.7.6 for maximum extract air temperature.
• Modbus TCP/IP register (6064) for hot water charging method.(menu 7.1.1.2)
• S735/S735C: BP9 and BP8 dew values to myUplink PRO history.
• SMO S40: Manual hot water charge power control for connected heat pumps.
• Possibility of wifi password up to 45 characters when connecting to router
• S735: DEW S43 and DWS are now available in accessory menu

CHANGES
• Optimized communication with external accessories.
• Improved information for units blocked by power limitation.
• Improved communication with Solar PV inverters via Modbus TCP/IP.
• The row for external adjustment has been removed in menu 3.1.3 if external adjustment is not used.
• Fixed an issue where several Modbus TCP/IP registers missing from export of registers in menu 7.5.9.
• With ground source slave: Fixed an issue where an incorrect version number was shown on myUplink for connected ground source heat pumps.
• AWHP: Fixed an issue where Silent mode could be missing from Mode settings.
• S1155-25: Fixed an issue where BP8 dew temperature showed an incorrect temperature in menu 3.1.7.
• ERS S10/20/30: Fixed an issue in the ERS accessory with the bypass valve in cooling recovery mode.
• Fixed issue where the display crashed when a language with Cyrillic letters was selected.
• Fixed issue causing low brine out alarm with HPAC accessory in Hotwater mode
• S735: Fixed an issue where SAM fan speed was not working correctly when OEK is installed.
• S735: Improved functionality for preheating compressor to avoid alarm due to long run time (562)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)


  • Biggles
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 25-06 15:33
Net deze update geïnstalleerd en wat me opvalt is dat het vermogen van de zonnepanelen nu op hetbthuisscherm op 0,0 blijven staan. In menu 3.1.11.8 PV zonlicht staat geproduceerd vermogen ook op 0 en capaciteit geeft wel na een refresh de juiste waarde van dat moment. Heb de solaredge via de mod/tcp lopen en deed het prima. Net gecontroleerd in de smo s40 en daar staat alles nog netjes zoals het zou moeten. Ook RMU geeft nu 0 aan.

  • RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:54
Ik heb gisteren de laatste firmware geïnstalleerd op mijn SMO S40 en er zijn mij een paar dingetjes opgevallen: toen ik mijn systeem wilde forceren sprong de noodverwarming aan om extra warmwater te maken. Dit kun je makkelijk in de app uitzetten. Daarnaast geeft het uitlezen van een aantal parameters via Modbus problemen o.a. pompsnelheid en graadminuten. Ik heb me er nog niet in verdiept.

Dus check even de juiste werking van e.a.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Koeling is aangesproken.

LP alarm. Settings bekeken filtertijd koeling stond nog op 0 ipv 24. Start koeling bij buitentemperatuur 25 gr.


De GP12 snelheid op automatisch (en ook de modus op Auto, immers deze springt na elke update vrolijk weer op intermitterend)

Korte runs, want tikt de 18 graden aan en mag daar 2 graden onder komen (nieuwe setting in 7.1.7.5). Niet wenselijk.


Meer mensen last van? Verhoog dan de pompsnelheid van de vloer want hij gaat te snel terug naar een te lage flow. Ik heb het hier op handmatig gezet, 35%. Dat is ongeveer 20 lpm en past goed bij de specificaties van de warmtepomp. Jammer dat die pompsnelheid niet goed gestuurd wordt.


Nibe snapt het nog steeds niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 23-05-2026 15:01 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-06 22:54
Knowbody schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:55:

Nibe snapt het nog steeds niet.
men gaat niet zorgvuldig om met de instelling zoals deze waren. Dat was een half jaar geleden ook al zo met het aantal bedrijfsuren. Dit is nooit gecorrigeerd. Vanuit mijn eigen log weet ik wat het was voor die update, maar anders zou er niets van kloppen.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29

HRV

Knowbody schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:55:
Koeling is aangesproken.

LP alarm. Settings bekeken filtertijd koeling stond nog op 0 ipv 24. Start koeling bij buitentemperatuur 25 gr.


De GP12 snelheid op automatisch (en ook de modus op Auto, immers deze springt na elke update vrolijk weer op intermitterend)

Korte runs, want tikt de 18 graden aan en mag daar 2 graden onder komen (nieuwe setting in 7.1.7.5). Niet wenselijk.


Meer mensen last van? Verhoog dan de pompsnelheid van de vloer want hij gaat te snel terug naar een te lage flow. Ik heb het hier op handmatig gezet, 35%. Dat is ongeveer 20 lpm en past goed bij de specificaties van de warmtepomp. Jammer dat die pompsnelheid niet goed gestuurd wordt.


Nibe snapt het nog steeds niet.
Ik kan in 7.1.2.3.1 geen auto meer selecteren voor de laadpomp bij koeling.

Staat op intermitterend maar er is geen andere optie beschikbaar.

In de nacht een drietal runs van een klein uurtje
Overdag continu koelen. Nu al 8,5 uur aan een stuk

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Weet iemand nog een manier om bij een SMO40/F2120 de frequency bij koeling omlaag te krijgen?

Koeling draait op 30Hz, maar moet toch naar 25 kunnen. Nu steeds runs van rond een half uur.

GM nu op 100, aanvoertemp altijd 18 graden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 15:27
Ik heb een Metro Therm WP, soort broertje/zusje van Nibe.
Bij mij gaat het koelen niet goed.
Koelen doet 5 minuten en dan weer uit. Eigenlijk niks doen.
Je ziet graadminuten oplopen, maar bereikt al snel weer 0 en gaat dan weer opnieuw opbouwen.
Wat is daar aan te doen? Iemand goede tips?
Heb veel volume, vloerverwarming en veel LT radiatoren openstaan.
Heb aanvoer al op 17 graden gezet, maar dat heeft geen effect. In gedachten dat delta dan groter wordt en langer bezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Pe67JQX5a-m_7ggl9hHwmOiqxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fM4OjjuxeUv2K7vV5YQK3E8F.jpg?f=fotoalbum_large

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Ziet er zo uit of je tegen een harde limiet aanloopt.

Zo'n zaagtand had ik vorig jaar ook.

Check je minimum aanvoertemperatuur bij koelen. Die moet een paar graden lager staan dan je 17 graden. Bij mij staat de doel aanvoertemperatuur op 18, minimale aanvoertemperatuur op 13. Dan heeft de wp wat ruimte om te moduleren.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Cobbuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 08:55
busjer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:35:
Ik heb een Metro Therm WP, soort broertje/zusje van Nibe.
Bij mij gaat het koelen niet goed.
Koelen doet 5 minuten en dan weer uit. Eigenlijk niks doen.
Je ziet graadminuten oplopen, maar bereikt al snel weer 0 en gaat dan weer opnieuw opbouwen.
Wat is daar aan te doen? Iemand goede tips?
Heb veel volume, vloerverwarming en veel LT radiatoren openstaan.
Heb aanvoer al op 17 graden gezet, maar dat heeft geen effect. In gedachten dat delta dan groter wordt en langer bezig is.

[Afbeelding]
Ik ervaar hetzelfde met mijn MHB05 + F2050, de koeling wordt geactiveerd bij het bereiken van +60GM echter wordt na korte 5-10min naar 0 gereset. Ik heb de min. aanvoertemperatuur voor het koelen op 18 graden gezet (kan ik overigens niet verlagen, komt telkens terug naar 18 graden).

Het volgende valt ook op dat ondank een berekende aanvoer temperatuur van 20 graden dat de aanvoertemperatuur richting 18 graden gaat. Ik weet niet of op basis van de berekende van de min aanvoer temperatuur de warmtepomp wordt uitgeschakeld?

Iemand nog verdere tips?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
@Cobbuh Die minimale aanvoertemperatuur voor koelen zou je toch lager moeten kunnen zetten (1.9.3.2 bij mijn SMO40). Dat is een harde grens, als hij gaat koelen en hij bereikt die temperatuur stopt hij meteen. Toen ik die naar 13 heb gezet, werkte het wel. Net als dat de aanvoertemperatuur bij verwarmen een stukje boven de berekende ligt, zal die bij koelen een stukje er onder moeten liggen om de graadminuten weg te werken. Iets als dit krijg je dan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwKWEVaWutdKI9PI_IHavJhF-_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBVgSQChoKP6LusFoIlIIRa8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door wickydude op 26-05-2026 15:58 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Cobbuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-06 08:55
wickydude schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:55:
@Cobbuh Die minimale aanvoertemperatuur voor koelen zou je toch lager moeten kunnen zetten (1.9.3.2 bij mijn SMO40). Dat is een harde grens, als hij gaat koelen en hij bereikt die temperatuur stopt hij meteen. Toen ik die naar 13 heb gezet, werkte het wel. Net als dat de aanvoertemperatuur bij verwarmen een stukje boven de berekende ligt, zal die bij koelen een stukje er onder moeten liggen om de graadminuten weg te werken. Iets als dit krijg je dan:[Afbeelding]
1.9.3.2 kan ik niet lager als 18 graden instellen, wanneer ik die naar bijvoorbeeld 15 graden zet schiet die automatisch weer terug naar 18 graden. Andersom dus verhogen dan wordt de waarde wel overgenomen. Misschien is er nog een instelling die de 1.9.3.2 over-ruled !?!

  • darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-06 12:04
Cobbuh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:30:
[...]

1.9.3.2 kan ik niet lager als 18 graden instellen, wanneer ik die naar bijvoorbeeld 15 graden zet schiet die automatisch weer terug naar 18 graden. Andersom dus verhogen dan wordt de waarde wel overgenomen. Misschien is er nog een instelling die de 1.9.3.2 over-ruled !?!
Dit is hetzelfde probleem wat ik heb gehad. Er worden graadminuten opgebouwd, maar zodra het koelen start reset deze naar -1 omdat de retourtemperatuur onder de ingestelde waarde komt. De minimale aanvoertemperatuur voor koeling in menu 1.9.3.2 moet je instellen op 10 graden. Je krijgt een melding dat dit niet aanbevolen is, maar als je dat accepteert zou de waarde moeten blijven staan

zie post: darasta in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Daarnaast vond ik de run met 30GM te kort, dus die heb ik naar 90 GM gezet (1.9.5 Actieve koeling starten EN stapsverschil compressor).
Hiermee zijn mijn runs ongeveer 45minuten tot 1u

[ Voor 14% gewijzigd door darasta op 26-05-2026 18:32 ]


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
busjer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:35:
Ik heb een Metro Therm WP, soort broertje/zusje van Nibe.
Bij mij gaat het koelen niet goed.
Koelen doet 5 minuten en dan weer uit. Eigenlijk niks doen.
Je ziet graadminuten oplopen, maar bereikt al snel weer 0 en gaat dan weer opnieuw opbouwen.
Wat is daar aan te doen? Iemand goede tips?
Heb veel volume, vloerverwarming en veel LT radiatoren openstaan.
Heb aanvoer al op 17 graden gezet, maar dat heeft geen effect. In gedachten dat delta dan groter wordt en langer bezig is.

[Afbeelding]
Pompsnelheid op handmatig. Begin maar eens bij 50%.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Cobbuh schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik ervaar hetzelfde met mijn MHB05 + F2050, de koeling wordt geactiveerd bij het bereiken van +60GM echter wordt na korte 5-10min naar 0 gereset. Ik heb de min. aanvoertemperatuur voor het koelen op 18 graden gezet (kan ik overigens niet verlagen, komt telkens terug naar 18 graden).

Het volgende valt ook op dat ondank een berekende aanvoer temperatuur van 20 graden dat de aanvoertemperatuur richting 18 graden gaat. Ik weet niet of op basis van de berekende van de min aanvoer temperatuur de warmtepomp wordt uitgeschakeld?

Iemand nog verdere tips?
Idem als hierboven.


Flow is mega belangrijk bij koelen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Knowbody schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Idem als hierboven.


Flow is mega belangrijk bij koelen.
Sorry, bedoel je dat ie minder of juist meer moet doen?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
wickydude schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:29:
[...]

Sorry, bedoel je dat ie minder of juist meer moet doen?
De maximale flow voor jouw situatie.

Meeste problemen zoals korte runs en LP alarmen komen doordat de flow te snel daalt. De automatische pompsnelheid doet dat niet goed, en de meeste setups hebben geen flowmeter dus Nibe kan niet goed sturen.

Als hij koelt met de pompsnelheid op 100% dan zullen bovenstaande problemen zich niet mogen openbaren, tenzij het circuit geknepen is. Je afgiftesysteem moet gewoon een grote flow kunnen halen om goed te koelen.

Vuistregel kw x 3 geeft de gewenste flow in liters per minuut.

Een 6 kW machine moet dus18 lpm pompen.

Uitkomst van de debietmeters optellen is een goed vertrekpunt om te achterhalen wat de flow is.

Alle (!!) groepen openen, badkamer(s) dicht.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:05

theo66

NIBE S1155-6

Ik heb een Jaga LT radiator laten plaatsen in mijn kantoor. Doel is dat die in de zomer ook zou koelen. Vloerkoeling beneden draait nu volop, maar op de Jaga blijft de NIBE SRV 10 radiatorkraan dicht, dus geen koeling terwijl de optie koeling wel aan staat in menu 1.3.3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qobQwPH_XvLLKQ6noWQMQJob_rY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oD1bWB5r8ovWOLW3ogxsyrJF.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik verkeerd, iemand suggesties
p.s. S1155, passief koelen

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Knowbody schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:10:
[...]

De maximale flow voor jouw situatie.

Meeste problemen zoals korte runs en LP alarmen komen doordat de flow te snel daalt. De automatische pompsnelheid doet dat niet goed, en de meeste setups hebben geen flowmeter dus Nibe kan niet goed sturen.

Als hij koelt met de pompsnelheid op 100% dan zullen bovenstaande problemen zich niet mogen openbaren, tenzij het circuit geknepen is. Je afgiftesysteem moet gewoon een grote flow kunnen halen om goed te koelen.

Vuistregel kw x 3 geeft de gewenste flow in liters per minuut.

Een 6 kW machine moet dus18 lpm pompen.

Uitkomst van de debietmeters optellen is een goed vertrekpunt om te achterhalen wat de flow is.

Alle (!!) groepen openen, badkamer(s) dicht.
Ah ok. In mijn geval zit er nog een gp10 tussen die vol draait, dus dat zou goed moeten gaan.

Of in ieder geval kan ie niet harder.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
wickydude schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:55:
@Cobbuh Die minimale aanvoertemperatuur voor koelen zou je toch lager moeten kunnen zetten (1.9.3.2 bij mijn SMO40). Dat is een harde grens, als hij gaat koelen en hij bereikt die temperatuur stopt hij meteen. Toen ik die naar 13 heb gezet, werkte het wel. Net als dat de aanvoertemperatuur bij verwarmen een stukje boven de berekende ligt, zal die bij koelen een stukje er onder moeten liggen om de graadminuten weg te werken. Iets als dit krijg je dan:[Afbeelding]

Hallo even een vraag krijg je geen vocht probleem met condens als je naar de 13 graden retour gaat? Ik heb een nive ba svm 20-200 en vgm geen dawn alarm sensor geïnstalleerd. Dit is een nieuwbouwwoning met een vloer warden van rc4

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
De aanvoer gaat naar 13 of 14 graden, de retour blijft warmer, graad of 16. De vloer is warm, he...

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • busjer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 15:27
Knowbody schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Pompsnelheid op handmatig. Begin maar eens bij 50%.
Dit heeft zeker geholpen! Thanks voor je tip en reactie. Ik heb nu op 90 procent staan en had gisteren al een veel langere flow. Ook had ik aanvoertemperatuur naar 16 graden gezet. Ik weet dus niet welke van de twee de oplossing was of beiden :) Ik kreeg wel een waarschuwing over condens lager dan 18 graden. Kan dat nog een issue opleveren?

  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
Vraagje: hebben jullie onderhoudscontract voor jullie warmtepomp? Voorheen had ik om de twee jaar onderhoud; in december 2025 kostte dat 130 euro. Nu stappen ze over op maandabonnementen van 12 euro. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met wat ik eerder betaalde. Op zich komt het wel overeen met wat ik vroeger kwijt was aan onderhoud voor mijn gas‑cv.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Nee, geen abbo. Maar mijn installateur benadert me wel elk jaar voor een onderhoudsbeurt. Afgelopen november ca. 75 euro.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:49
@warsame: Ik heb een onderhoudscontract. Als ik kijk wat de monteur doet tijdens het onderhoud, dan is het inderdaad wat zwaar betaald. Maar voor mij is het meer voor de 24-service die er bij komt. Afgelopen winter ook een probleempje, en dan zijn ze wel binnen afzienbare tijd ter plaatse (en toen hebben ze me ook geen rekening gestuurd, was een kleinigheid). Bij mij is het ook de installateur die de installatie geplaatst heeft, en ik ben tevreden over hun service wat dat betreft. Als je zonder servicecontract in de winter problemen hebt, dan moet ik nog zien of je snel en adequaat geholpen wordt. De warmtepomp leveranciers hebben het dan al druk genoeg, en in mijn ervaring willen ze soms ook niet helpen met een installatie die door iemand anders geleverd is.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers


  • G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-06 20:20
Idd, zonder contract laten ze je letterlijk en figuurlijk in de kou staan.

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
busjer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Dit heeft zeker geholpen! Thanks voor je tip en reactie. Ik heb nu op 90 procent staan en had gisteren al een veel langere flow. Ook had ik aanvoertemperatuur naar 16 graden gezet. Ik weet dus niet welke van de twee de oplossing was of beiden :) Ik kreeg wel een waarschuwing over condens lager dan 18 graden. Kan dat nog een issue opleveren?
Condens is zeker vroeg of laat aan de orde.

Leidingen en verdeler worden nat, of zelfs de vloer. Je wilt in geen geval vocht in je constructie dus zeker in de gaten houden.

De RMU van de S-serie meet ook vochtigheid, en dat kun je gebruiken als extra beveiliging.

Het is nu nog niet langdurig klam, het dauwpunt is ongeveer 16 nu, dus nog onder de 18.

Als de luchtvochtigheid (buiten, dus waarschijnlijk binnen ook want we stoken niet) hoog is, en het is warm, is het dauwpunt ook hoog, dus condenseert het mogelijk wanneer er gekoeld wordt.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:45
@wickydude @cgms @G-addict Bedankt. Ik ga het contract aangaan.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40


  • clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:31
Knowbody schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Condens is zeker vroeg of laat aan de orde.

Leidingen en verdeler worden nat, of zelfs de vloer. Je wilt in geen geval vocht in je constructie dus zeker in de gaten houden.

De RMU van de S-serie meet ook vochtigheid, en dat kun je gebruiken als extra beveiliging.

Het is nu nog niet langdurig klam, het dauwpunt is ongeveer 16 nu, dus nog onder de 18.

Als de luchtvochtigheid (buiten, dus waarschijnlijk binnen ook want we stoken niet) hoog is, en het is warm, is het dauwpunt ook hoog, dus condenseert het mogelijk wanneer er gekoeld wordt.
Kijk eens naar dit plaatje
Hierin kan je aflezen bij welke luchtvochtigheid en binnentemperatuur bij koeling mogelijk condens gaat optreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWHva929GoohOxgqfdftxZ-TlFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zbQRPZcRyBvIXli8RUBdC2pJ.png?f=fotoalbum_large

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Beste mede tweakers

Ik heb een wp nibe ba svm en ik vind dat hij heel erg pendeld ik ben al 2 weeken aan het stoeien maar snap het niet meer.

Aanvoertemperatuur 16graden. Ik denk te koud.

Retourtemperatuur tussen 20-20.6 graden

Actuele graadminuten koelen staat op 300gm

Koelsetpoint 22,5

Ruimtetemperatuur tussen 22.5-23

[img=800,1734]blob:https://gathering.tweakers.net/90b3bddf-4eb8-48b9-8b81-093c505795b4[/img]

[img=800,1734]blob:https://gathering.tweakers.net/2174265b-aaa5-4129-af20-9079aea4178b[/img]

De langeren runs op de foto toen was het warmer als nu. Maar ik wil nettjes langeren rus hebben. Mijn woning betreft een nieuwbouw woning 2026

Als iemand tips heeft dit is zeker welkom 🤗

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Jessy007 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:28:
Beste mede tweakers

Ik heb een wp nibe ba svm en ik vind dat hij heel erg pendeld ik ben al 2 weeken aan het stoeien maar snap het niet meer.

Aanvoertemperatuur 16graden. Ik denk te koud.

Retourtemperatuur tussen 20-20.6 graden

Actuele graadminuten koelen staat op 300gm

Koelsetpoint 22,5

Ruimtetemperatuur tussen 22.5-23

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/90b3bddf-4eb8-48b9-8b81-093c505795b4"]Afbeelding[/url]]

[[url="blob:https://gathering.tweakers.net/2174265b-aaa5-4129-af20-9079aea4178b"]Afbeelding[/url]]

De langeren runs op de foto toen was het warmer als nu. Maar ik wil nettjes langeren rus hebben. Mijn woning betreft een nieuwbouw woning 2026

Als iemand tips heeft dit is zeker welkom 🤗

[img=800,1734]blob:https://gathering.tweakers.net/07e186f3-6e53-46f8-8c21-4bfb40840168[/img]
Ik krijg mijn foto’s niet geüpload wat voor bestand moet dit zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Jessy007 op 01-06-2026 14:39 ]


  • theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:05

theo66

NIBE S1155-6

theo66 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:28:
Ik heb een Jaga LT radiator laten plaatsen in mijn kantoor. Doel is dat die in de zomer ook zou koelen. Vloerkoeling beneden draait nu volop, maar op de Jaga blijft de NIBE SRV 10 radiatorkraan dicht, dus geen koeling terwijl de optie koeling wel aan staat in menu 1.3.3.

[Afbeelding]

Wat doe ik verkeerd, iemand suggesties
p.s. S1155, passief koelen
Deze vraag aan Nibe gesteld via myuplink.com
Best wel snel antwoord, maar:
Met de SRV10 is het niet mogelijk te koelen.
Deze is ontworpen voor op radiatoren t.b.v. van verwarming.
Deze is niet bedoeld voor hybride radiatoren waarmee koeling mogelijk is.


Vervolgvraag: Welk product zou ik dan moeten toepassen om wel verwarmen en koelen mogelijk te maken?
Antwoord:
NIBE heeft geen andere radiatorkranen (zoals de SRV10).
Raadpleeg uw installateur voor eventuele externe merken toe te passen.


Lekker dan ;( terwijl ik denk: dat kan toch gewoon met een software aanpassing mogelijk gemaakt worden.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l


  • cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:49
Jessy007 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Ik krijg mijn foto’s niet geüpload wat voor bestand moet dit zijn
Zonder screenshot is het lastig te zien hoeveel deze pendelt. Zijn de foto's wel goed zichtbaar in je tweakers fotoalbum? Dan zou het moeten werken lijkt me.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers


  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29

HRV

theo66 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Deze vraag aan Nibe gesteld via myuplink.com
Best wel snel antwoord, maar:
Met de SRV10 is het niet mogelijk te koelen.
Deze is ontworpen voor op radiatoren t.b.v. van verwarming.
Deze is niet bedoeld voor hybride radiatoren waarmee koeling mogelijk is.


Vervolgvraag: Welk product zou ik dan moeten toepassen om wel verwarmen en koelen mogelijk te maken?
Antwoord:
NIBE heeft geen andere radiatorkranen (zoals de SRV10).
Raadpleeg uw installateur voor eventuele externe merken toe te passen.


Lekker dan ;( terwijl ik denk: dat kan toch gewoon met een software aanpassing mogelijk gemaakt worden.
Ik heb gewoon de thermostaat knop van Jaga. Ze hebben er eentje speciaal met een koel functie.
Werkt perfect

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
theo66 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:43:
[...]

Deze vraag aan Nibe gesteld via myuplink.com
Best wel snel antwoord, maar:
Met de SRV10 is het niet mogelijk te koelen.
Deze is ontworpen voor op radiatoren t.b.v. van verwarming.
Deze is niet bedoeld voor hybride radiatoren waarmee koeling mogelijk is.


Vervolgvraag: Welk product zou ik dan moeten toepassen om wel verwarmen en koelen mogelijk te maken?
Antwoord:
NIBE heeft geen andere radiatorkranen (zoals de SRV10).
Raadpleeg uw installateur voor eventuele externe merken toe te passen.


Lekker dan ;( terwijl ik denk: dat kan toch gewoon met een software aanpassing mogelijk gemaakt worden.
Kun je die SRV10 niet gewoon op 30 graden zetten of zo? dan blijft ie wel open staan.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:05

theo66

NIBE S1155-6

wickydude schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Kun je die SRV10 niet gewoon op 30 graden zetten of zo? dan blijft ie wel open staan.
Nee zo werkt het niet. Als de WP naar koelmodus gaat word de SRV 10 dicht gestuurd, los van temperatuur. Ik ga nog wel een test doen met SRV 10 icm ROT 10, of het dan wel werkt. Want die ROT 10 kan de luchtvochtigheid meten, de SRV niet. Maar daarvoor moet ik wachten op warm weer. ;)

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l


  • marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Hoi allen, ik ben aan het kijken voor een Nibe S2125 8kW. Hebben jullie nog tips voor de aankoop en zijn er nog specifieke kortingen te verkrijgen?

Alvast dank!

  • Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 19:49
Hebben Tweakers hier ook ervaring met een koelstop? Dit is een instelbare afsluiter die bij een instelbare temperatuur van tussen de 18 en 25 graden de toevoer afsluit.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee want de installateur wil deze installeren aangezien we hier 2 kunstof vloerverwarming verdelers krijgen

  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29

HRV

Benjamin1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 20:11:
Hebben Tweakers hier ook ervaring met een koelstop? Dit is een instelbare afsluiter die bij een instelbare temperatuur van tussen de 18 en 25 graden de toevoer afsluit.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hiermee want de installateur wil deze installeren aangezien we hier 2 kunstof vloerverwarming verdelers krijgen
Wat is het doel?
Want je wilt niet dat je verdeler dichtgedraaid wordt. Dat gaat niet werken.

Als het is om condens te voorkomen, dat kan met de RMU.

  • Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 19:49
De koelstop is bedoelt om 1 specifieke groep af te sluiten, in dit geval de groep van de badkamer, omdat je daar geen vloer koeling wilt toepassen.

Ik heb al meermaals een electronisch systeem voorbij horen komen op dit forum maar de koelstop nog niet, dat is een fysieke afsluiter op basis van temperatuur....

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen hiervan

  • Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Mijn installateur raadt dat ook aan om alleen de badkamergroep af te sluiten bij koeling. Dat is maar een klein stukje van het hele circuit, dus zal op het totaal niet al teveel impact hebben.

  • HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:29

HRV

Benjamin1 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:39:
De koelstop is bedoelt om 1 specifieke groep af te sluiten, in dit geval de groep van de badkamer, omdat je daar geen vloer koeling wilt toepassen.

Ik heb al meermaals een electronisch systeem voorbij horen komen op dit forum maar de koelstop nog niet, dat is een fysieke afsluiter op basis van temperatuur....

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen hiervan
Helder.

Ik dacht dat je het op beide verdelers wilde toepassen. Dat leek me niet handig...

  • macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Benjamin1 Als de badkamer een eigen lus heeft op de verdeler dan kun je die mogelijk daar afsluiten gedurende de zomer (ik draai simpel de retourkraan dicht van de badkamerlus op de verdeler). Heb je geen extra meet- en regeltechniek nodig die weer voor extra kosten en mogelijk complicaties zorgt.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6


  • Benjamin1
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 19:49
macbelly schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:50:
@Benjamin1 Als de badkamer een eigen lus heeft op de verdeler dan kun je die mogelijk daar afsluiten gedurende de zomer (ik draai simpel de retourkraan dicht van de badkamerlus op de verdeler). Heb je geen extra meet- en regeltechniek nodig die weer voor extra kosten en mogelijk complicaties zorgt.
Klopt, dat doe ik tot nu toe ook altijd.

Ik zou het alleen zelf fijn vinden dat dit afsluiten automatisch gebeurd en ik daar geen handelingen voor goed te doen. Vandaar het voorstel van de installateur om hierop een koelstop toe te passen...

  • jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-06 09:34
Een aantal dagen geleden gaf de myUplink-app aan dat er onderhoudswerkzaamheden waren.

Sindsdien geeft de app de melding dat het systeem offline is. Wanneer ik echter op de SMO S40 kijk, zie ik dat deze gewoon verbinding heeft met internet via wifi. Ik heb de wifi-verbinding inmiddels opnieuw ingesteld, maar de melding blijft verschijnen.

Als ik op de SMO S40 bij myUplink kijk, staat daar inderdaad dat er geen verbinding is. Wanneer ik vervolgens op 'Verbinding maken' druk, krijg ik de melding:

"Kan geen unieke verbindingssleutel genereren. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw."

iemand een tip hoe ik weer verbinding krijg?

  • JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 25-06 19:20
Hier ook melding systeem offline, is niets veranderd aan het internet hier. Router reset gegeven hielp ook niet vermoed ook dat het iets met de uplink servers is

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Nibe S-series update 4.12.6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyMTBB7R7Y0LZSehe4vtVD23itw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zX9JResgtXfXs6ncLgOCGtcr.png?f=fotoalbum_large

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hopelijk doet de aanpassing rondom 'short operating times during cooling operation' zijn werk. Ik krijg nooit lange cooling runs.

  • jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:36
Zo te lezen heeft NIBE geen haast met het oplossen van de fout in de solar weergave. Na update zie ik nog steeds een nul-waarde bij de opwek, maar wel een dagtotaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkIw0L4UyjDpVak9oBjkOTzhVes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um7eOclWve6MnA5suyl4wQ5O.jpg?f=fotoalbum_largena een jaartje zonder problemen heeft de solar divisie weer personeelstekorten

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 17-06-2026 14:58 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
jurgen purgen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Zo te lezen heeft NIBE geen haast met het oplossen van de fout in de solar weergave. Na update zie ik nog steeds een nul-waarde bij de opwek, maar wel een dagtotaal[Afbeelding]na een jaartje zonder problemen heeft de solar divisie weer personeelstekorten
Hier sinds een aantal updates draait de f2050 1.6A in rust. Ik kan niet vinden waar die kalibratie zich bevindt.

En cooling pump mode springt nog steeds terug naar intermittent na elke herstart (dus update).

Ze concentreren zich vooral op modbus lijkt het.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:36
Knowbody schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Hier sinds een aantal updates draait de f2050 1.6A in rust. Ik kan niet vinden waar die kalibratie zich bevindt.

En cooling pump mode springt nog steeds terug naar intermittent na elke herstart (dus update).

Ze concentreren zich vooral op modbus lijkt het.
Wellicht net als de laatste keer, pas bij de overstap naar versie 5 de grote schoonmaak mbt fouten die zijn ontstaan na allemaal toevoegingen

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Hallo alemaal,

ik heb een nibe ba svm wp en ik ben aan het koelen ik zie dat hij veel pendelt.

Ik heb hem aan home assistant om informatie te kunnen lezen.

Koelen graden minuten 300

Aanvoer van 17 naar 16 gezet (tijdelijk ivm condens)

Ik heb de gewenste temperatuur op 18 staat dus dit is ook niet het probleem ik weet het even niet meer ik hoop dat iemand mij kan helpen. De dm’s bouwen wel snel af vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcbYg3xnTKhoAiTzI8z9w0UUchQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hEpYQcImheGxqRH7l1eyJuf5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb_z-hVAIcWzSjA2ULd0kVVOCfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NfPpSwG8nrrsZXKL9Y8pgjJg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vvjfV5N2wj2S3p9hHEE7EfWuJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZBs1vyXHD9zWfaGRSIr85c0U.png?f=fotoalbum_large

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
MvRtje schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:03:
Begin Juni moet ik mijn binnen installatie afbreken vanwege een verbouwing in de ruimte waar nu alles hangt. Er gaan namelijk nieuwe kasten en verdeling van deze ruimte komen waardoor ik eerst alles dien weg te halen en daarna opnieuw dien op te bouwen (doet de installateur natuurlijk).

Ik ben erg in overweging om mijn UKV100 weg te halen en er geen buffer meer tussen te zetten. Grootste reden is de ruimte die ik goed kan gebruiken maar ook omdat het vaak werd aangegeven deze niet perse nodig is bij voldoende buffer in de vloer.

Momenteel is dit het schema zoals ik hem in gebruik heb:
[Afbeelding]
En zo ziet het geheel er nu uit:
[Afbeelding]

De nieuwe ruimte waar het in moet komen is een stuk kleiner. Als ik de UKV100 weghaal dan past het perfect maar ik wil achteraf geen spijt gaan krijgen dat het systeem niet meer juist draait.

Op moment dat de WP draait heb ik ten alle tijde op de begane grond ongeveer 160m2 vloerverwarming standaard openstaan. Zoneregeling heb ik uitstaan voor deze groepen omdat deze allemaal waterzijdig de afgelopen 3 jaar ingeregeld zijn. Enkel op VD1 gaan soms 1 of 2 zones open of dicht bij echt koud weer in de winter.

Nu vraag ik me vooral af wat gaan mijn nadelen worden (bij verwarmen in de winter en bij koelen in de zomer). Voordelen is vooral voor mij de ruimte en een stukje stroombesparing door GP10 weg te halen. Dat ik de investering 3 jaar geleden heb gedaan voor de UKV en GP10 is zonde, maar dit is wel te verkopen of eventueel in te zetten door mijn installateur.

Erg benieuwd naar jullie meningen, dank!
Vorige week de gehele installatie weer op laten bouwen door de installateur en nu zonder 100L buffervat + GP10. Systeem is nu 2 dagen aan het koelen en draait werkelijk als een zonnetje. SMO S40 verbruik is nu 30 watt gemiddeld minder en systeem lijkt voor nu een stuk rustiger te draaien. Erg benieuwd wat het de winter gaat brengen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Jessy007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:09:
Hallo alemaal,

ik heb een nibe ba svm wp en ik ben aan het koelen ik zie dat hij veel pendelt.

Ik heb hem aan home assistant om informatie te kunnen lezen.

Koelen graden minuten 300

Aanvoer van 17 naar 16 gezet (tijdelijk ivm condens)

Ik heb de gewenste temperatuur op 18 staat dus dit is ook niet het probleem ik weet het even niet meer ik hoop dat iemand mij kan helpen. De dm’s bouwen wel snel af vind ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het setpoint op je ruimte sensor kun je vergeten, dat haalt ie toch niet.

Onder de 18 graden is in principe vragen om moeilijkheden. Wat je doet met van 17 naar 16 zetten is precies de verkeerde kant op.

Als het 1 dag benauwd is en de buitensensor registreert 25 graden of hoger wil dat niet zeggen dat er veel warmte in het afgiftesysteem aanwezig is dat kan worden afgevoerd.

Er zijn verschillende oorzaken voor pendelen.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
MvRtje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Vorige week de gehele installatie weer op laten bouwen door de installateur en nu zonder 100L buffervat + GP10. Systeem is nu 2 dagen aan het koelen en draait werkelijk als een zonnetje. SMO S40 verbruik is nu 30 watt gemiddeld minder en systeem lijkt voor nu een stuk rustiger te draaien. Erg benieuwd wat het de winter gaat brengen.
Die 30 Watt heb je gewonnen omdat dat de GP10 was, die gevoed werd vanuit de SMO?

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
Knowbody schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:23:
[...]

Die 30 Watt heb je gewonnen omdat dat de GP10 was, die gevoed werd vanuit de SMO?
Yes klopt helemaal. En GP12 lijkt nu ook wat rustiger te draaien.

Vandaag na de update wel weer de pomp op AUTO moeten zetten.. erg irritant dat dit nog steeds terug schiet naar Intermittent. En vooral nu zonder enige buffer wil je dit al helemaal niet.

[ Voor 26% gewijzigd door MvRtje op 18-06-2026 15:44 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Wat ik raar vind is dat hij nog niet eens de minimum temperatuur aantikt op aanvoer 16.6 is het laagste wt ik gezien heb ik et dat dit tw laag is en er moet verhogen

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Jessy007 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:08:
Wat ik raar vind is dat hij nog niet eens de minimum temperatuur aantikt op aanvoer 16.6 is het laagste wt ik gezien heb ik et dat dit tw laag is en er moet verhogen
#chocola #geen

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
Wat ik gedaan heb vandaag:


Mijn GP12 pomp is een type 70, en voor de huidige warmtepomp is een type 40 meer dan voldoende. Dat betekent dat ik al jaren last heb van een afgiftesysteem (20 groepen) die op 100% pompsnelheid over de 30 lpm debiet aan kan. En waarbij er niet veel verschil in flow zit bij 40% uitsturing ten opzichte van 100%. Alleen het lawaai neemt dan toe. Dus dat regelt niet geweldig voor de SMO.

De warmtepomp is een 6 kW. Het ontdooi debiet volgens de specificaties moet rond de 18 lpm halen op 100% (anders is er een buffervat nodig!).

En om 6 kW warmte te transporteren is bij de dT van 5K een debiet van 17 lpm nodig.

Alle groepen heb ik daarom geknepen (beetje tegenstrijdig) waardoor het regelbereik van de GP12 wat zuiverder wordt. Op de verdeler moest daarvoor zo'n beetje elke groep van 5 halve slagen open naar ongeveer 1 halve slag. Korte groepen nog wat minder. Om met 20 groepen rond de 18 lpm uit te komen komt het gemiddelde dus onder de 1 lpm per groep uit.

The proof of the pudding is in the eating. Als het koelen hiermee goed gaat zal het verwarmen ook goed moeten gaan. Ben benieuwd!
edit:
Pompsnelheid op automatisch, maximaal staat op 80%, wachttijd terug op standaard waarde 30%. Sinds laatste update S-series start de GP12 op 100% de eerste minuten van een koelsessie.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 18-06-2026 19:51 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:05

theo66

NIBE S1155-6

theo66 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Nee zo werkt het niet. Als de WP naar koelmodus gaat word de SRV 10 dicht gestuurd, los van temperatuur. Ik ga nog wel een test doen met SRV 10 icm ROT 10, of het dan wel werkt. Want die ROT 10 kan de luchtvochtigheid meten, de SRV niet. Maar daarvoor moet ik wachten op warm weer. ;)
Vervolg op deze zoektocht: Het is weer warm, de passieve koelfunctie doet z'n werk. Maar ook de combinatie ROT 10 en SRV 10 leidt niet tot koelen op een Jaga. Nog nagevraagd bij NIBE support die ook aangeven: Kan niet, werkt niet.
Helaas - pindakaas. Misschien toch een Jaga thermostaatkraan kopen. Nadeel is dan dat ik in het Nibe systeem niet de temperatuur kan aflezen

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.
Oke thx voor de info de curve staat nog op standaard, krijg je dan geen problemen met condens?

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Misschien bij de verdeler.

Je vloer is niet meteen 13 graden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.
Hier 1.30.5 laagste aanv. koel ook op 13 staan en 1.30.7 Eigen stooklijn heb ik op aanvoertemp overal 17. Hierbij krijg ik tot nu toe geen condens, bij 16 begon dit wel licht, dus naar 17 gegaan.

Binnen temp vanmorgen tussen de 21,7 en 22,2 graden (verschillende ruimtes die gemeten worden).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:55:
@Jessy007 Bedoel je dat je minimum aanvoer temperatuur setting op 16 staat of dat bij de eigen koelcurve de aanvoer op 16 staat?

Bij de koelcurve zou het op iets van 18 moeten staan, maar de minimum aanvoer temperatuur staat bij mij op 13.

De meeste warmtepompen halen al heel snel een lage aanvoertemperatuur. Als die bij de minimumtemperatuur komt (wat een harde grens is voor de regelaar) stopt hij en zet de graadminuten op 0.

Hij heeft wat meer speelruimte nodig waarschijnlijk. Verschil berekende en werkelijke is nodig om de gm weg te werken.

En inderdaad, als de vloer nog niet heel warm is valt er niet zo veel uit te halen en krijg je korte runs.
Ik heb nu de minimum naar 14 gezet en ja de curve stond op 18

  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Jessy007 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb nu de minimum naar 14 gezet en ja de curve stond op 18
Ik zie nu licht condens aleen in de technische ruimte ( klein wasmachine en droger dus wat warmer)

Maar trueg naar 16 gezet nu in de gaten houden 👀

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:25:
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.
Wat kan / moet ik veranderen om dit goed te krijgen?

  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:25:
2 graden verschil gaat niet genoeg regelruimte zijn.
Ik vraag me wel af of het nu niet te heftig is door die laagste aanvoer te veranderen naar 13, ik had deze op 16 maar merk nu bij 13 dat hij nu ook werkelijk veel lager door mijn vloer aan het pompen is terwijl de stooklijn op 17 staat.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik vraag me wel af of het nu niet te heftig is door die laagste aanvoer te veranderen naar 13, ik had deze op 16 maar merk nu bij 13 dat hij nu ook werkelijk veel lager door mijn vloer aan het pompen is terwijl de stooklijn op 17 staat.
Ja klopt compressor blijft langer aan maar nu wel condens 😳 maar kan bij iedereen anders zijn condens vormet met een hoge luchtvochtigheid een grote delta

  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Hier 1.30.5 laagste aanv. koel ook op 13 staan en 1.30.7 Eigen stooklijn heb ik op aanvoertemp overal 17. Hierbij krijg ik tot nu toe geen condens, bij 16 begon dit wel licht, dus naar 17 gegaan.

Binnen temp vanmorgen tussen de 21,7 en 22,2 graden (verschillende ruimtes die gemeten worden).
Als je de RMU 40S hebt -die ook de RH kan meten - kun je ook condens bewaking activeren. De regeling berekent dan zelf het dauwpunt en houdt daar rekening mee bij het koelen.

Maar doorgaans moet het goed gaan als je niet te vroeg wilt koelen. Die standaard waarde 25 op de buitensensor is eigenlijk goed, filtertijd koelen 1 of 2 uur.

Als je teveel en te vroeg koelt wordt de retourtemperatuur ook flink lager dan die ongeveer 21 en dan kom je automatisch ver onder de 18 uit.

Noodrem 1.30.5 inderdaad ewn paar graden lager dan de stooklijn zetten is juist.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:31
Knowbody schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:43:
[...]

Als je de RMU 40S hebt -die ook de RH kan meten - kun je ook condens bewaking activeren. De regeling berekent dan zelf het dauwpunt en houdt daar rekening mee bij het koelen.

Maar doorgaans moet het goed gaan als je niet te vroeg wilt koelen. Die standaard waarde 25 op de buitensensor is eigenlijk goed, filtertijd koelen 1 of 2 uur.

Als je teveel en te vroeg koelt wordt de retourtemperatuur ook flink lager dan die ongeveer 21 en dan kom je automatisch ver onder de 18 uit.

Noodrem 1.30.5 inderdaad ewn paar graden lager dan de stooklijn zetten is juist.
Geen RMU dus geen condens bewaking. Ben zelf al sinds ik deze WP hebt aan het finetunen om zo goed mogelijk te koelen en geen condens te krijgen.


Hier staat het inderdaad ook op 25 graden en filtertijd koelen 2 uur.

Noodrem 1.30.5 staat nu op 14, en stooklijn naar 18 gezet in plaats van 17. Even kijken wat hij doet, nog geen condens hoor maar zag net wel door 1.30.5 te verlagen naar 13 dat hij aardig aan het zakken was met watertemperatuur wat door de vloer gepompt werd.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
ìk zou de stooklijn idd niet lager dan 18 zetten.

Ook goed om in gedachten te houden dat het geen airco is, koelen blijft een beetje beperkt tot de scherpe randjes er af halen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand of het mogelijk is om de warmtepomp (in dit geval een S735) te koppelen aan Homewizard p1? Om op die manier slimmer om te gaan met opgewekte zonnestroom?

Probleem is namelijk dat we hier micro omvormers hebben van AP Systems, maar geen toegang hebben tot de gateway (ECU) om Modbus TCP in te stellen. Het is namelijk een gedeeld systeem op een appartementencomplex, maar wel met ieder z'n eigen zonnepanelen.
Er is wel een Open API van AP Systems waar we toegang toe hebben, maar die wordt niet ondersteund door Nibe.

We zoeken dus een andere manier om de panelen te koppelen, Homewizard zou mooi zijn.

  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Niet direkt mogelijk. Wel via een omweg, via Home Assistant bijvoorbeeld.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:37
wickydude schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:09:
Niet direkt mogelijk. Wel via een omweg, via Home Assistant bijvoorbeeld.
En anders SPA factor op max invloed.

BJ 2022, Nibe F2050-6 + SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
Ter vergelijking: bij mij staat start koelen op 25, curve op 18 graden en min. aanvoer op 13. GM op 100.

Tussen de runs door is de retour circa 20 a 21 graden.

Dan krijg ik nu dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrzQENWH_hlNA1KJ_bnFif8szpU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQ0Q8ugK3oMa3HQyEGbwL5KX.png?f=user_large

Retour uit de vloer is 16.6, dus condens zou op de vloer nog niet moeten optreden.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase


  • wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:27
en runs van een half uur of zo.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste