Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Dat zou zomaar eens kunnen, maar…wickydude schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:42:
[...]
Daarvoor heb je wel een beheersabbo nodig volgens mij.
Volgens mij kun je dit ook op de SMO S40 lokaal programmeren 🫣
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Wil hem dus standaard op "eco" zetten en in de middag uren naar "normaal". Dat werkte afgelopen weekend niet.
@AnJaJoRe klopt als je abbo hebt. Nu gewoon op pomp zelf ingesteld
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
So far so good zou je zeggen, maar meneer vond het nodig om 'omdat hij er toch was' een light onderhoudsbeurt te doen. Hij heeft 2 filters schoongemaakt en hij vond dat de flow te hoog was. Ik weet het niet precies meer, maar hij mompelde iets van een waarde van 'bijna 7' terugegezet naar 'bijna 5'. Prima zou je zeggen, maar na deze ingreep draait de verwarming een stuk wisselturiger. Voorheen hadden we zeer lange runs op 25 Hz (enkele uitschieter naar 35 Hz) en met name als de zon niet op het huis stond nagenoeg onafgebroken runs. Sinds zijn komst hebben we nu zeer korte runs van 30-45min tussen de 40 Hz en 55 Hz, gevolgd door het uitschakelen van de compressor voor 1 of 2 uur (zie afbeelding).
Los van het feit dat deze setting een stuk minder efficient is, hebben we 's nachts last van de geluidsoverlast wanneer de compressor rond de 50 Hz draait (liggen ernaast). Op aanraden van tips in dit topic (o.a. @Knowbody ) heb ik achtereenvolgens:
- Vermogen bij DOT aangepast van 10kW naar 6kW
- Delta T bij DOT van 7gr naar 5gr
- DOT van -10 naar -15.
Allemaal geen effect.
In het kort: hoe krijg ik het voor elkaar dat de compressor voor verwarming enkel tussen de 25 Hz en 35 Hz draait? Op die frequentie krijgt hij het huis (bij buitentemp hoger dan 0) makkelijk op 20.5gr. Ik zie o.a. de block frequentie als optie, maar dit beinvloed ook SSW runs, dus dat is niet zo handig. Via een programma zie ik de optie om het vermogen te beperken, maar de laagste waarde die ik kan selecteren is 0.8kW, terwijl hij bij 25Hz op 0.3kW-0.4kW draait, dus dit helpt ook niet. Hoor graag!
Ah yes, excuus. Heb idd direct met Nibe gebeld, maar die wil mij als eindgebruiker niet te woord staanwickydude schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:21:
@Rene85 in zo’n geval had ik die monteur nog eens langs laten komen om het probleem wat hij heeft veroorzaakt weer te herstellen
Heb via de installateur (die overigens totaal geen ervaring met Nibe heeft...leuk zo'n nieuwbouwproject) een nieuw serviceverzoek in laten schieten. Geen idee hoe lang zoiets duurt. Hoopte eigenlijk hier een goede tip te vinden die het meteen oplost, scheelt Nibe ook weer een ritje en mij thuisblijven. Je zou zeggen dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn om de compressor tussen de 25 en 35 Hz te laten draaien, maar ik denk er vast te makkelijk over.
Nee, hij is alleen aan de warmtepomp zelf geweest. Maar goed, ik wacht het afwickydude schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:25:
Beetje moeilijk te zeggen waar hij aan heeft gezeten. Heeft hij ook an de verdelers zitten draaien? Dan die weer verder open draaien denk ik.
HmmmRene85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Nee, hij is alleen aan de warmtepomp zelf geweest. Maar goed, ik wacht het af
Van bijna 7 naar bijna 5..... Wat bedoelde hij daar mee dan als hij de flow noemde. Zoekplaatje.
De curve lijkt het me niet.
Je draaide met lage frequentie en hield daarmee de woning warm, dat impliceert dat je een hoge flow had.
Maar dat hoeft niet perse te hoog te zijn.
Ik denk dat hij dT heeft bedoeld, want die zien ze graag rond de 5.
Maar als die 7 was dan was de flow juist laag. Langzaam, naar wel continue. Zou kunnen. Echter met een lage flow bestaat de kans dat de graadminuten sterk aan de wandel gaan. Daarbij zou de compressor sowieso optoeren.
Dus ik zie nog niet 123 waar hij op doelde aangezien jij aangeeft dat de compressor meestal op lage toeren draaide.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Thanks voor de tip, helaas zie ik letterlijk honderden wijzingen in dit overzicht met allemaal exact dezelfde tijdstamp. Zal ermee te maken hebben met het vervangen van de display unit. In de app ben ik ook mijn verbruiksgegevens etc van voor de vervanging kwijt.its_me_ schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:01:
In het installateurs menu van de warmtepomp is ook een historie te vinden van alle uitgevoerde aanpassingen van de instellingen. Wellicht dat je daar iets terug kunt vinden over de uitgevoerde wijzigingen door de monteur.
Idd, lastig verhaal. Zie alleen dat alles bij DOT en dt op standaard instellingen staat, dus geen handmatige invoer. Zal iets anders zijn geweest. Zal hier nog wel even terugkoppelen als ik van Nibe hoor.Knowbody schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:07:
[...]
Van bijna 7 naar bijna 5..... Wat bedoelde hij daar mee dan als hij de flow noemde. Zoekplaatje.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
klinkt meer alsof hij je stooklijn van 5 naar 7 heeft gezet, waar staat deze nu op bij 1.9.1.1?Rene85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:04:
Wij hebben een Nibe S-1156 bodemwarmtepomp (met los 300L boilervat). Deze was door Nibe ingesteld en draaide als een zonnetje. Helaas kregen we problemen met het display: reageerde soms niet, drukte soms uit zichzelf (!) knoppen in. Dus Nibe monteur langs en die heeft het display inclusief ombouw (computer?) vervangen.
So far so good zou je zeggen, maar meneer vond het nodig om 'omdat hij er toch was' een light onderhoudsbeurt te doen. Hij heeft 2 filters schoongemaakt en hij vond dat de flow te hoog was. Ik weet het niet precies meer, maar hij mompelde iets van een waarde van 'bijna 7' terugegezet naar 'bijna 5'. Prima zou je zeggen, maar na deze ingreep draait de verwarming een stuk wisselturiger. Voorheen hadden we zeer lange runs op 25 Hz (enkele uitschieter naar 35 Hz) en met name als de zon niet op het huis stond nagenoeg onafgebroken runs. Sinds zijn komst hebben we nu zeer korte runs van 30-45min tussen de 40 Hz en 55 Hz, gevolgd door het uitschakelen van de compressor voor 1 of 2 uur (zie afbeelding).
Los van het feit dat deze setting een stuk minder efficient is, hebben we 's nachts last van de geluidsoverlast wanneer de compressor rond de 50 Hz draait (liggen ernaast). Op aanraden van tips in dit topic (o.a. @Knowbody ) heb ik achtereenvolgens:
- Vermogen bij DOT aangepast van 10kW naar 6kW
- Delta T bij DOT van 7gr naar 5gr
- DOT van -10 naar -15.
Allemaal geen effect.
In het kort: hoe krijg ik het voor elkaar dat de compressor voor verwarming enkel tussen de 25 Hz en 35 Hz draait? Op die frequentie krijgt hij het huis (bij buitentemp hoger dan 0) makkelijk op 20.5gr. Ik zie o.a. de block frequentie als optie, maar dit beinvloed ook SSW runs, dus dat is niet zo handig. Via een programma zie ik de optie om het vermogen te beperken, maar de laagste waarde die ik kan selecteren is 0.8kW, terwijl hij bij 25Hz op 0.3kW-0.4kW draait, dus dit helpt ook niet. Hoor graag!
[Afbeelding]
Overigens erg irritant that Nibe klanten niet te woord staat, ik begrijp het wel maar zeker met vragen over firmware waar de gemiddelde installateur al helemaal geen verstand van heeft is toch wel storend.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Ik kreeg destijds ook dezelfde melding, echter is deze vanzelf weggegaan echter zonder een update uit te voeren aangezien de software versie gelijk is gebleven. Is dat bij jouw ook het geval?Taxus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:34:
Ik krijg een melding in de myUplink app dat er update is voor mijn F2040-12. Als ik op “zie update” klik krijg ik de melding “Deze update moet op het apparaat worden gestart.”
Mijn vraag is: hoe doe ik dat? De website van Nibe geeft hier helemaal geen info over. Op de SMO40 krijg ik geen melding of heb ik geen mogelijkheid om de update te starten. Ook niet in het installateur menu.
Het zal toch niet zo zijn dat ik op het dak op de buitenunit ergens op een knopje moet drukken?
Nee, enkel een apart boilervat tbv SSW en ook geen externe pomp te zien.LangeFries schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:02:
@Rene85 Heb jij een externe pomp met buffervat? Heeft die pomp standen 5 en 7 misschien?
Ik heb even bij de stooklijn settings gekeken, maar zie niks dat op een 5 of 7 kan duiden. Ik zie de volgende waardes bij aanvoertemp staan:jaroen89 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:05:
[...]
klinkt meer alsof hij je stooklijn van 5 naar 7 heeft gezet, waar staat deze nu op bij 1.9.1.1?
0gr - 32gr
10gr - 26gr
20gr - 15gr
20 gr - 20 gr is logischerRene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:07:
[...]
Nee, enkel een apart boilervat tbv SSW en ook geen externe pomp te zien.
[...]
Ik heb even bij de stooklijn settings gekeken, maar zie niks dat op een 5 of 7 kan duiden. Ik zie de volgende waardes bij aanvoertemp staan:
0gr - 32gr
10gr - 26gr
20gr - 15gr
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9 kWp plat dak. HW PiB's 4x. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Ok, die anderen zijn wel OK?
Betreft net opgeleverd nieuwbouwhuis A+++ / A++++ (energielabel moet na 5 maanden nog steeds komen lol)
Nee ook veel te hoog. Bij 0 heb je aan 26 genoeg.Rene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
[...]
Ok, die anderen zijn wel OK?
Betreft net opgeleverd nieuwbouwhuis A+++ / A++++ (energielabel moet na 5 maanden nog steeds komen lol)
De maximale aanvoertemperatuur 1.30.6 kan naar ongeveer 28. Momenteel kun je die ook op 26 zetten.
Thanks, wellicht dat deze waarden wat terugschroeven al resulteert in langere runs op lagere frequentie.Knowbody schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:59:
[...]
Nee ook veel te hoog. Bij 0 heb je aan 26 genoeg.
De maximale aanvoertemperatuur 1.30.6 kan naar ongeveer 28. Momenteel kun je die ook op 26 zetten.
Ook een optie is om een puntverschuiving toe te passen maar ik wil juist bij erg koude nachten wel dat hij het alsnog opvangt zodra de temperatuur richting de 0 gaat.
Denken jullie dat dit een juiste oplossing kan zijn?
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra
Je hebt gelijk! De melding is weg en het software nummer staat nog steeds op versie 44.Cobbuh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:01:
[...]
Ik kreeg destijds ook dezelfde melding, echter is deze vanzelf weggegaan echter zonder een update uit te voeren aangezien de software versie gelijk is gebleven. Is dat bij jouw ook het geval?
Max Taanvoer begrenzen kan ook werken.MvRtje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:19:
Merk sinds eind Februari / begin Maart dat mijn woning toch echt constant te warm blijft binnen (22 tot 23).. Waarbij mijn eigen stooklijn perfect lijkt te werken in de winter met weinig zon (daglicht) lijkt het voor de periode Maart/April te hoog. Heb nu via Home Assistant automatisering gemaakt dat hij ieder jaar vanaf 1 Maart mijn stooklijn bij buiten tempraturen van +10 en +20 met -2 verlaagd.
Ook een optie is om een puntverschuiving toe te passen maar ik wil juist bij erg koude nachten wel dat hij het alsnog opvangt zodra de temperatuur richting de 0 gaat.
Hier blokkeer ik de Nibe met de digitale ingang wanneer het in de woonkamer tussen 21,2 en 22,7 graden is. Dit vanwege de opwarming van de woonkamer door de zon deze tijd van het jaar. En op zich is dat nu fijn maar het moet niet te warm worden. Boven de 22.7 gaat de zonnewering dicht en mag de Nibe gaan koelen als het 23,5 graden wordt.MvRtje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:19:
Merk sinds eind Februari / begin Maart dat mijn woning toch echt constant te warm blijft binnen (22 tot 23).. Waarbij mijn eigen stooklijn perfect lijkt te werken in de winter met weinig zon (daglicht) lijkt het voor de periode Maart/April te hoog. Heb nu via Home Assistant automatisering gemaakt dat hij ieder jaar vanaf 1 Maart mijn stooklijn bij buiten tempraturen van +10 en +20 met -2 verlaagd.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Nibe is wederom langsgeweest. Heeft alles nagelopen en heeft uitgelezen dat de gemiddelde run een kleine 1.5 uur duurt. Dat is volgens hem prima. Dat dit kortere runs op hogere frequentie (1 - 1.5 uur op 40-50Hz) dan voorheen (3 - 5 uur op 25Hz) zijn, maakt niet uit en is voor hem niet zo relevant. Wellicht dat er voorheen 'iets' was dat het apparaat ten onrechte te veel beperkte (minder vermogen), dat was dan dus niet goed.Rene85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:37:
[...]
Idd, lastig verhaal. Zie alleen dat alles bij DOT en dt op standaard instellingen staat, dus geen handmatige invoer. Zal iets anders zijn geweest. Zal hier nog wel even terugkoppelen als ik van Nibe hoor.
Enige dat hij zojuist nog aangepast heeft is de bedrijfstand van GP1 pomp van intermittend naar auto gezet. Hij verwachtte niet veel van deze wijziging, maar op papier zou dit de logische setting moeten zijn die wellicht voor stabielere runs zorgt.
Ik ben hier zo blij mee!Knowbody schreef op maandag 23 februari 2026 @ 20:59:
[...]
Pomp uit. Blauwe hendel draaien. Dopje eraf. Punttang om de borgveer te verwijderen. Zeefje eruit.
Zoiets.
Waarschijnlijk de oplossing van mijn probleem. Morgen uitproberen met een sterk en handig persoon er bij.
Mijn probleem is het gillen (okay, hoge tonen produceren) van het systeem. Ook wanneer ik de buitenunit uitzet gaat het door. Het is eerder gebeurd, en de warmtepomp was toen nog maar 2 maanden in gebruik. Nu 10 maanden gebeurde het opnieuw. Installateur gelooft me niet en komt niet kijken. Nibe helpdesk zegt doodleuk : uw systeem (w/l SMO40) heeft geen filters.
Zou mooi zijn als dit de oplossing was.
Hoe vaak moet dit worden uitgevoerd?
Is het ook niet iets waar de installateur de gebruiker attent op moet maken?
Is er nog een specifiek advies wat u voor mij heeft?
Emmer en doekje mee naar de technische ruimte, is wel een ideetje.
Geen emmer nodig.Youkali schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:47:
[...]
Ik ben hier zo blij mee!
Waarschijnlijk de oplossing van mijn probleem. Morgen uitproberen met een sterk en handig persoon er bij.
Mijn probleem is het gillen (okay, hoge tonen produceren) van het systeem. Ook wanneer ik de buitenunit uitzet gaat het door. Het is eerder gebeurd, en de warmtepomp was toen nog maar 2 maanden in gebruik. Nu 10 maanden gebeurde het opnieuw. Installateur gelooft me niet en komt niet kijken. Nibe helpdesk zegt doodleuk : uw systeem (w/l SMO40) heeft geen filters.
Zou mooi zijn als dit de oplossing was.
Hoe vaak moet dit worden uitgevoerd?
Is het ook niet iets waar de installateur de gebruiker attent op moet maken?
Is er nog een specifiek advies wat u voor mij heeft?
Emmer en doekje mee naar de technische ruimte, is wel een ideetje.