NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:54
MarcKeulers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:51:
[...]

@Gerbenvl , met een eigen compressorcurve ben ik heel strak aan het varen. Als ik geen SWWrun heb (meestal de dag na de legionella) zakken de graadminuten tot ongeveer 12 uur naar -500, waarna ze weer gaan stijgen om rond 4 of 5 weggewerkt te zijn OF weggewerkt te worden door de houtkachel die vanaf dan meehelpt door het verwarmingsvat te verwarmen. Tussen 17 en 23 meestal een of twee korte runs door de wp … dat is de status quo, die wordt negatief beïnvloed door sterke oosten wind en positief door sneeuwval ( en de bijbehorende isolatie :-)).
Heel die tijd is de gewenste temperatuur in huis gehaald, dus geen frisse momenten. Mijn P3 vat bevat 500 liter. Snap dat je die frisse momenten niet wilt!
Wat ik doe is ongeveer de warmte het huis binnen brengen die nodig is met de compressorcurve en de graadminuten de naregeling te laten doen… als die verder zakken ( onder 500) zie je de compressor weer opschalen …
Als je de BT 25 en de berekende temp ziet zijn die vaak nagenoeg aan elkaar gelijk, dus +/-2 graden verschil, als de compressor optoert gaat dat wellicht naar 4 graden, maar dan “ redden “ de defrost mij ;-) … en beginnen we weer van vooraf, wel met een hogere BT 71 … moet nog experimenteren met DOT en dT settings …
Waarom zo scherp varen ( of wellicht te scherp ?), hoe lager de compressor frequentie hoe langer het duurt voordat ik een defrost heb, dus als ik merk dat de graadminuten te hard dalen ( na een SWW run) en de compressor gaat optoeren, dan heb ik graag een reset ( 1 keer per dag) en mag de compressor weer “ normaal” draaien aangezien dat ook ongeveer de warmte binnen brengt die ik nodig denk te hebben … ik start al met GM -30 om die reden ….
Is dit ideaal? Weet het nog niet zeker, wellicht toch iets minder scherp varen, maar ben benieuwd naar de hogere temperaturen in de lente …
Settings:
Compressorcurve -20, 5
Start compressor -30
Start bijverwarming -850
Temp curve 4,1
SSW 11:15 tot 42 graden 500 liter
Legionella 11:00 tot 58 graden op zaterdag
Reset compressor 5 graden verschil.
DOT en dT -20 en vvw en radiatoren combinatie …
Na 7 jaar experimenteren, heb ik gemiddeld 1 start op 2 uur (over de hele periode, weet niet wat het de laatste tijd doet), bij mij worden de compressorstarts niet meegeteld overigens …

Ik ga nog wat door met experimenteren, om wat meer te leren … ieder systeem is anders ook al heb je dezelfde WP en aansturing, wellicht dat je in nieuwbouw met gelijke woningen iet wat meer kunt vergelijken … maar dit forum zetje lekker aan het denken en proberen :-) …
Helder. Eigenlijk heb je de compressor curve perfect handmatig getuned zodat hij bijna altijd rustig draait :-) Grappig is dat dit volgens mij precies is wat de S serie vanzelf doet. Misschien dat daarom de custom compressor curve setting in de S serie weg is.

DOT setting doet trouwens niks meer voor je compressor frequentie op moment dat je met een eigen compressor curve werkt. DOT setting heeft dan alleen invloed voor de dT bij DOT setting.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
thijsbov schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:54:
[...]

Ah dat is helemaal mooi! Ik heb wel een S serie regelunit (SMO S40), maar F2050-10 WP.

Gaat de defrost bij S en F technisch gezien wel op beide apparaten hetzelfde? Dus het feitelijk gezien ook wel een stop is bij de S serie?
De S(2125) gooit alleen de 4-wegklep om en de compressor draait door.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:54
MarcKeulers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Na 7 jaar experimenteren, heb ik gemiddeld 1 start op 2 uur (over de hele periode, weet niet wat het de laatste tijd doet), bij mij worden de compressorstarts niet meegeteld overigens …
[...]
Dat is vrij lang voor een niet S serie naar mijn mening :)

Als ik bij mij de begin periode weg laat toen de warmtepomp nog verkeerd afgesteld stond dan kom ik uit op runs van gemiddeld 80 mins sinds dat hij goed ingesteld staat.

Natuurlijk zijn de runs normaal langer. Maar periodes met veel defrosts, warmere dagen in voor/najaar en korte SWW runs als het buiten warm is trekken het gemiddelde naar 80 mins. Met een custom compressor curve zou ik het misschien ook nog beter kunnen krijgen. Maar heb het gevoel dat ik met mijn huidige setup 80-90% van de optimalisatie al bereikt heb ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gerbenvl op 01-02-2026 20:54 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:53
RedGolf schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:15:
[...]

De reden dat er veel waarde wordt gehecht aan compressor stops, is niet het feit dat de compressor stopt. Het punt is wanneer een compressor langer stilgestaan heeft, de interne olie nog koud is en daardoor een slijtage moment heeft en enige tijd een lager rendement heeft. Indien een compressor stopt voor één defrost, doet hij dat om de druk af te laten (pschhhhh…) en vervolgens op volvermogen het proces om te keren. Er schakelt ook e.a. in de warmtepomp. De compressor maakt een warme herstart waarbij het circuit uit de woning als warmtebron dient.

Overigens, indien je de S2125 zijn gedrag bekijkt zie je dat voordat hij daadwerkelijk de compressor koud opstart, er eerst een verwarmingselement van 200W wordt gestart om de olie in de compressor voor te verwarmen. Een soort Carter verwarming als bij een brandstof motor. Ergens in de menu’s van de SMO kun je dat zien dat hij in afwachting is van de compressor start…indien je op dat moment je kWh meter (losse) bekijkt geeft deze 200W aan en in de app zie je 0,1kW bij opgenomen vermogen

Dus ja hij stopt weldegelijk
Dus al ik het zo belees, zijn stops als gevolg van defrosts niet eens zo schadelijk? Omdat de olie dan vaak nog wel warm is? Bij een ‘gewone’ start wordt de olie ook wel eerst warm gemaakt alvorens de compressor daadwerkelijk start neem ik aan, toch?

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:01
Jessy007 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:41:
[...]

Dit is de hele woning maar ik heb maandag de sleutel gekregen dus niet veel sluip verbruik mechien 1kw voor de lapen 5-6 uur hele huis
Niet gek, pluim voor de installateur want het lijkt wel redelijk ingeregeld dan. Met wat monitoring volgende winter is er vast nog wat winst te behalen :-). Even nieuwsgierig, heb je ook balansventilatie met wtw. Dat heb ik hier namelijk niet.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:01
energiecoach schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:14:
@Vdhaar .
Hallo , je hebt dus ook een kapotte ventilator gehad, hoe oud was deze? En vond je ook een coulance regeling terecht of heb je er geen werk van gemaakt.
Bij de eerste constatering is de zekering vervangen, maar of dit een juiste was heb ik geen idee van
Slecht te zien maar we zagen 4A. Deze geplaatst maar na een tijdje weer alarm.
Nieuwe motor besteld.
Hier is in november 2024 de ventilator motor defect geraakt. Mitsubishi heavy, zelfde als Nibe AMS10-6. Destijds 3 jaar oud met 5 jaar garantie. Na wat touwtrekken met de installateur en tussenkomst van de rechtsbijstand de voorrijkosten en uurloon niet hoeven betalen. Scheelde toch ruim €700,-

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
thijsbov schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:26:
[...]

Dus al ik het zo belees, zijn stops als gevolg van defrosts niet eens zo schadelijk? Omdat de olie dan vaak nog wel warm is? Bij een ‘gewone’ start wordt de olie ook wel eerst warm gemaakt alvorens de compressor daadwerkelijk start neem ik aan, toch?
Jazeker, compressors zijn hermetisch gesloten maar er zit een verwarmingselement in geïntegreerd. Een warmtepomp (NIBE) moet ook een aantal uren onder spanning hebben gestaan voordat je hem mag opstarten.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
G-addict schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Hier is in november 2024 de ventilator motor defect geraakt. Mitsubishi heavy, zelfde als Nibe AMS10-6. Destijds 3 jaar oud met 5 jaar garantie. Na wat touwtrekken met de installateur en tussenkomst van de rechtsbijstand de voorrijkosten en uurloon niet hoeven betalen. Scheelde toch ruim €700,-
Al met al valt mij dit zwaar tegen. Zowel het feit dat het kennelijk een bekende zwakke schakel is als de manier waarop NIBE er mee omgaat. Las vanmiddag op een FB pagina uit het VK, dat ook daar eigenaren defecte ventilatoren hebben gehad met S2125 units van 2-3 jaar oud, maar evengoed ook F typen van Nibe. Mijn Panasonic airco uit 2013 staat zeker 6 maanden per jaar aan en nog geen mankement gehad (of is dit de goden verzoeken?!?). Hij piept en kraakt wel…

Vraag me ook af wat er aan defect is, mechanisch elektrisch…

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste