NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 115 ... 119 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-03 11:22
LangeFries schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:34:
Natuurlijk scheelt het wel aanzienlijk, wanneer de WP beschut staat of vol op de wind. Dan vliegt de defrost warmte zo weg. Per keer hoeft er maar tussen de 0 en de 7 liter ijs (meestal 3 a 4 liter) te worden ontdooid (bij de 2120-12). Daar gaat de meeste energie normaliter inzitten. De rest wordt grotendeels weer terug gewonnen.
Vaak wordt door installateurs toch wel aangegeven dat de buitenunit zo vrij mogelijk zou moeten staan, maar in jou bericht is het zeker aannemelijk dat een beschuttere plek wel efficienter zou zijn.
Ook bij de buitenunits van airconditioners zie je vaak een lamellen omkasting, cosmetisch bedoeld, maar biedt ook enige bescherming tegen de elementen.
Ik merk hier dat de buitenunit op het garagedak een smak koude wind oploopt en dat met koud weer en geen heldere lucht, de machine heel veel kou/warmte staat te verwerken. Zondag zat ik op 40KWH meen ik.
Behalve voor koude wind bescherming zit ik ook te prakkiseren over een geluid dempende achterwand, een kort stukje achter de unit. De kamer grenzend aan de buitenunit heeft een schuine kap en als er daar iemand moet slapen dan hoor je de unit toch wel aan het werk.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:49
In de installatiehandleiding van Nibe staat al aangegeven:
“ De verdamper moet worden afgeschermd tegen recht-
streekse wind , aangezien dit een negatieve invloed op
de ontdooifunctie heeft. Plaats de F2120 tegen de verdam-
per op een plaats die is afgeschermd tegen de wind.”

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-03 18:44
dvdhaar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:36:
Even een update sinds onze S2125 warmtepomp er 8 januari mee stopte.

Afgelopen weken meermaals met Nibe contact proberen te leggen maar dat heeft geen effect gehad. Mijn installateur heeft de onderdelen besteld bij Nibe. Dat heeft ruim 2 weken geduurd. Gisteren waren deze aangekomen en vanmiddag is de installateur geweest om (een beetje samen met mij) de onderdelen te vervangen. De ventilatormotor is vrij eenvoudig te vervangen en leek nieuw. Maar de printplaat werd geleverd met een afgeknipte stekker eraan. Die was duidelijk niet nieuw. De warmtepomp doet het nu gelukkig weer.

Ik heb daarop contact gezocht met Nibe (afdeling onderdelen en aftersales) en de situatie uitgelegd. Het blijkt nu dat de onderdelen (of in ieder geval de printplaat) zo slecht leverbaar zijn dat ze deze vrijdagmiddag nog even snel uit dezelfde warmtepomp in hun Academy/Experience center hebben gehaald zodat ze alsnog ‘snel’ konden leveren. Die S2125 draaide daar ook in bedrijf (dus geen showroommodel) en wordt oa gebruikt bij trainingen.

Ik ben van mening dat ik recht heb op een nieuwe printplaat. Zeker omdat we al 2 kapotte printplaten hebben gehad heb ik er geen goed gevoel bij en wil ik voorkomen dat als ie weer kapot gaat wij er geen garantie meer op hebben. Bovendien is een printplaat in mijn ogen ook aan slijtage onderhevig.

Mijn installateur wist dit ook niet. Die dacht nieuwe onderdelen gekregen te hebben.

Dus morgen maar weer bellen. Ik word er zo moe van.. 😒
Wanneer ik je verhaal goed begrijp (ik heb dezelfde warmtepomp) gaat het om de hoofdprint en was zekering F4 links boven defect. Dit is de zekering van de ventilator.

Was bij de eerste print ook deze zekering kapot of was er toen iets anders? De laatste print lijkt defect te zijn geraakt omdat de zekering vervangen was door een niet originele, terwijl de ventilator motor niet in orde was.

Ik zou zelf vooral willen weten wat de oorzaak van deze defecten is. Dat men je heeft geholpen met een gebruikte print is niet ongebruikelijk (werk in de zorg en met apparatuur van 100K gebeurt dat ook...wel eens bij overmacht). Belangrijker is garantie en een verklaring voor de mankementen, want het moet wel een keer klaar zijn.

Wat mij als techneut interesseert, moest er het nodige opnieuw worden ingeregeld? Je kunt deze onderdelen ook op internet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtYa-unaeciE_N9tx74U6GIsKPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoMm3kr3oCk5NP2i1grpG5yR.jpg?f=fotoalbum_large

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:25
RedGolf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Wanneer ik je verhaal goed begrijp (ik heb dezelfde warmtepomp) gaat het om de hoofdprint en was zekering F4 links boven defect. Dit is de zekering van de ventilator.

Was bij de eerste print ook deze zekering kapot of was er toen iets anders? De laatste print lijkt defect te zijn geraakt omdat de zekering vervangen was door een niet originele, terwijl de ventilator motor niet in orde was.

Ik zou zelf vooral willen weten wat de oorzaak van deze defecten is. Dat men je heeft geholpen met een gebruikte print is niet ongebruikelijk (werk in de zorg en met apparatuur van 100K gebeurt dat ook...wel eens bij overmacht). Belangrijker is garantie en een verklaring voor de mankementen, want het moet wel een keer klaar zijn.

Wat mij als techneut interesseert, moest er het nodige opnieuw worden ingeregeld? Je kunt deze onderdelen ook op internet vinden.

[Afbeelding]
Nee in mijn geval gewoon wisselen van de print, stekkers erin en klaar.
Wel is het zo dat er software op de print staat. Die update de SMO volgens Nibe automatisch mocht dat ouder zijn.

De eerste printplaat die kapot ging was echt doorgefikt. Zwarte vlek op de printplaat ik geloof toen ergens in het midden.

De tweede werkte eerst volgens mij nog maar na het rommelen aan de zekeringen (in overleg met Nibe) niet meer.

[ Voor 7% gewijzigd door dvdhaar op 27-01-2026 22:52 ]

• havisoft
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:21
ik222 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:21:
Hier is de update naar 4.8.5 (en daarmee de S2125-12 naar 3.2.3) vanochtend zonder problemen gelukt.

Defrosts op SWW waren er nog steeds na de update. Ik heb nu net de nieuwe setting in menu 4.11.3 aangepast. Kijken wat dit gaat doen zodra er nu weer een en defrost is.
Hier ook nog steeds defrost op SWW (zie afbeelding) :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98fdN0eagEdFO9WvNFoI27-rO4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JA2W5m4QeE2nK90GpWIpJpWV.jpg?f=fotoalbum_large

NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dinjesk schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:14:
Heeft iemand de update 4.8.5 als eeb bestandje zodat ie op usb kan?

Heb net via de smo s40 een update gedaan en toen ging hij naar 4.8.5, iets later gaf de app myuplink aan dat er een update was dus ik deed ook deze. Nu is hij weer terug naar 4.7.6 en kan ik de nieuwe update nergens weer vinden.

Ik heb ook sindsdien kleine letters op mijn rmu40
Nog meer mensen die dit hebben?

[Afbeelding]
Ik zie zowel in de myUplink app als op de myUplink webpagina alleen een firmware update klaar staan voor 4.7.6 en die heb ik 2 weken geleden al geïnstalleerd. Vreemd.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:20
wickydude schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:59:“een plaats die is afgeschermd tegen de wind.”
Zie positie van mijn unit. “Vrij” is in deze de minimale afstand tussen aanliggende objecten wat tot op heden geen enkele storing/melding veroorzaakt. Enige beschutte plaatsing lijkt me wel handig.

Ps. Ik weet dat de plaatsing van die sensor ruk is echter de kabel is te kort en directe zon inval is beperkt tot 2x max 15min per dag. In de zomer. Verlengen staat op een lijstje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZjXEPKmcFENXGBDLPZcDlfrf_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFtewbdyIYryMyyoktkf6hIP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuHY7zXPmPhUin5gyt9_GD8yubw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pb3JjkCj7n0bvSxIs3xottJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfcTvnJOKH5NpdxO3nadPcqhgMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eaqyvoyq21Uj1Yn79tPaCa0u.jpg?f=fotoalbum_large

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• dvdhaar
Volgens mij staat de kast veel te dicht op het kozijn. Hierdoor heb je minder optimaal aanvoer van lucht.. ze adviseren volgens mij minimaal 30-40 cm. Maar als het werkt.. dan werkt het

[ Voor 10% gewijzigd door dvdhaar op 28-01-2026 12:02 ]

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-03 13:13
havisoft schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]
Met deze temperatuur en vochtigheid is een defrost per uur niet perse slecht hoor. Ik heb dat ook altijd in de winter tijd vooral rond het vriespunt.

• RedGolf
retakenroots schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Met deze temperatuur en vochtigheid is een defrost per uur niet perse slecht hoor. Ik heb dat ook altijd in de winter tijd vooral rond het vriespunt.
Hier ook rond het uur bij vriespunt, bij zéér vochtig weer soms twee keer per uur gedurende een paar uur.

Het probleem van ontdooien via de boiler lijkt alleen voor te komen bij VVM Sxxx modulen en niet bij een simpele boiler met losse SMO? Ik heb het nog niet gezien in ieder geval.

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-03 10:29
RedGolf schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Hier ook rond het uur bij vriespunt, bij zéér vochtig weer soms twee keer per uur gedurende een paar uur.

Het probleem van ontdooien via de boiler lijkt alleen voor te komen bij VVM Sxxx modulen en niet bij een simpele boiler met losse SMO? Ik heb het nog niet gezien in ieder geval.
Ik heb een losse boiler + SMO en hetzelfde probleem, douche inmiddels alweer 4 weken op gas :)

• Skipperhenk
Dit is onze plek, inmiddels is het dak geheel van sedum voorzien en dat scheelt al heel veel in de reonantie in de garage. De achterkant grenst aan een schuin stuk van de kap, voor de rest is alles er omheen nogal ruimtelijk. Zou hier dus een omkasting tot zijn recht komen?
Bij gevoegde foto van een omkasting is een voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwe8C3n60Ni5C9ekKSSMmmiajpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Fs8VKXxTfZxCGb93FjaiA5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l050YPh9FWK17ZKLR0SQdUOj6ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XO8uaoM7D3wWvjjWSnAvvHlq.jpg?f=fotoalbum_large

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:30
macbelly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Ik zie zowel in de myUplink app als op de myUplink webpagina alleen een firmware update klaar staan voor 4.7.6 en die heb ik 2 weken geleden al geïnstalleerd. Vreemd.
Ja vond ik ook.

Heb jij na deze update nog wel groot beeld op je rmu40?

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:36
RedGolf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:34:
Ik heb nu al een paar weken de WAR aan staan (weersafhankelijke regeling menu 4.4 in de app). Ik merk daar niets van, er wordt ook niet geregeld op de RMU.

Nu zag ik gisteren voor het eerst in menu 3.1.11.36 een overzicht van de data welke hij gebruikt voor de regeling. Gisteren stond alles op 0 en nu na uit/aan toggle van de regeling zie ik dit[Afbeelding]
Hmm ik heb geen 3.1.11.36. Hij gaat tot 3.1.1.6. uit/aan toggle veranderd niks.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• macbelly
  • Niet online
Dinjesk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Ja vond ik ook.

Heb jij na deze update nog wel groot beeld op je rmu40?
Dank zij jouw post wacht ik nog even rustig af totdat er duidelijkheid is wat er gebeurt (ik wacht sowieso meestal wel een paar dagen totdat de rook/mist is opgetrokken).

AANVULLING: de update is helemaal verdwenen op myUplink app en webpagina.

[ Voor 9% gewijzigd door macbelly op 28-01-2026 17:09 ]

• macbelly
  • Niet online
warsame schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Hmm ik heb geen 3.1.11.36. Hij gaat tot 3.1.1.6. uit/aan toggle veranderd niks.
In het verleden moest je een abo hebben om weersvoorspelling mee te nemen. Weet niet of dat nog steeds zo is. Mijn abo loopt tot in februari en ik heb ook menu 3.1.11.36 (en ook 3.1.11.34 voor RMU S40).

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
havisoft schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:42:
[...]

[Afbeelding]
Bij mij defrost hij nu sinds het aanpassen van de nieuwe setting in menu 4.11.3 nu wel netjes op de vloer. Enkel het installeren van 4.8.5 maakte geen verschil inderdaad.

Blijft afwachten of dit nu zo blijft, in het verleden is het immers ook af en toe een paar dagen goed gegaan. Alleen in dit geval veranderde het wel meteen naar ontdooien op de vloer toen ik die setting wijzigde.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 28-01-2026 17:28 ]

• ik222
  • Niet online
Er staat hier nu trouwens weer een “update” klaar naar 4.7.6 maar dat zou dan een downgrade zijn. Die ga ik voorlopig maar niet doen…

• dvdhaar
dvdhaar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:36:
Even een update sinds onze S2125 warmtepomp er 8 januari mee stopte.

Afgelopen weken meermaals met Nibe contact proberen te leggen maar dat heeft geen effect gehad. Mijn installateur heeft de onderdelen besteld bij Nibe. Dat heeft ruim 2 weken geduurd. Gisteren waren deze aangekomen en vanmiddag is de installateur geweest om (een beetje samen met mij) de onderdelen te vervangen. De ventilatormotor is vrij eenvoudig te vervangen en leek nieuw. Maar de printplaat werd geleverd met een afgeknipte stekker eraan. Die was duidelijk niet nieuw. De warmtepomp doet het nu gelukkig weer.

Ik heb daarop contact gezocht met Nibe (afdeling onderdelen en aftersales) en de situatie uitgelegd. Het blijkt nu dat de onderdelen (of in ieder geval de printplaat) zo slecht leverbaar zijn dat ze deze vrijdagmiddag nog even snel uit dezelfde warmtepomp in hun Academy/Experience center hebben gehaald zodat ze alsnog ‘snel’ konden leveren. Die S2125 draaide daar ook in bedrijf (dus geen showroommodel) en wordt oa gebruikt bij trainingen.

Ik ben van mening dat ik recht heb op een nieuwe printplaat. Zeker omdat we al 2 kapotte printplaten hebben gehad heb ik er geen goed gevoel bij en wil ik voorkomen dat als ie weer kapot gaat wij er geen garantie meer op hebben. Bovendien is een printplaat in mijn ogen ook aan slijtage onderhevig.

Mijn installateur wist dit ook niet. Die dacht nieuwe onderdelen gekregen te hebben.

Dus morgen maar weer bellen. Ik word er zo moe van.. 😒
Vandaag weer contact gehad met Nibe. Overeengekomen dat ze eind april (na de drukte bij hun) de printplaat komen vervangen voor een gloednieuwe.

Tot die tijd blijft de printplaat afkomstig uit hun academy center erin zitten. Blij dat het huis weer overal warm is 😅

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:53
ik222 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:30:
Er staat hier nu trouwens weer een “update” klaar naar 4.7.6 maar dat zou dan een downgrade zijn. Die ga ik voorlopig maar niet doen…
Klopt. Dat is de laatste versie.
De eerdere update is ingetrokken.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
dvdhaar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Vandaag weer contact gehad met Nibe. Overeengekomen dat ze eind april (na de drukte bij hun) de printplaat komen vervangen voor een gloednieuwe.

Tot die tijd blijft de printplaat afkomstig uit hun academy center erin zitten. Blij dat het huis weer overal warm is 😅
Dat is netjes, wel een sof dat die print niet op voorraad lag. Overigens mag zo’n ventilator ook niet zo snel stuk gaan, uiteindelijk was dat de oorzaak van alles.

• RedGolf
macbelly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:12:
[...]

In het verleden moest je een abo hebben om weersvoorspelling mee te nemen. Weet niet of dat nog steeds zo is. Mijn abo loopt tot in februari en ik heb ook menu 3.1.11.36 (en ook 3.1.11.34 voor RMU S40).
Ik heb inderdaad een abonnement voor my-uplink, voor statistiek meen ik. Mijn SMO S40 hangt op zolder en ik wilde niet telkens naar boven lopen. Moet nu nog omdat je met dit abonnement dan weer geen uitgebreide instellingen kunt maken. Beetje kul, gewoon een abonnement voor alles.

• ik222
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Alleen die teruggetrokken update draait hier dus al gewoon, lijkt me dan niet verstandig om nu weer de oude versie als update proberen te installeren.

Hier draait alles voorlopig prima op 4.8.5.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:41
Knowbody schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Lijkt er inderdaad wel op, ik krijg namelijk altijd erg snel een melding via de mail die ik dan ook hier plaatst en 2 dagen later komt bij mij pas werkelijk de update maar deze is niet gekomen. Tevens zie ik ook dat ik hem via MyUplink ook niet meer kan downloaden dus waarschijnlijk hebben ze een bug ontdekt waardoor ze hem (tijdelijk?) terug hebben getrokken. We wachten rustig af, het draait hier namelijk perfect verder (Geen SWW).

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• martius
Middels deze link is 4.8.5 te downloaden:
https://api.myuplink.com/...-n/version/4.8.5/download

Gebruik op eigen risico aangezien deze idd niet meer als "Download software update" wordt aangeboden.

In de release notes wordt nog wel (10:13 - 29.01.2026) verwezen naar de 4.8.5 update .... deze Nibe-kabouters toch.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-03 13:30
Je zou toch op zijn minst verwachten dat ze communiceren naar de mensen die de update al geïnstalleerd hadden. Als de bug dusdanig serieus is, dan moeten mensen toch een geïnformeerde beslissing kunnen make of ze downgraden of niet..

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• HRV
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-03 12:42

HRV

If it ain't completely broken, don't fix it?

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03
Ik heb dinsdag de update naar 4.8.5. gedaan, update daarvoor had ik overgeslagen.
Systeem draait hetzelfde als voor de update (voor zover ik kan zien), ook niet beter.

Afgelopen tijd gingen de defrosts allemaal op de vloer (geen idee waarom). In de nacht van maandag op dinsdag ineens wel weer defrosts op SWW gehad, maar dinsdag ochtend spontaan weer op de vloer.

Sinds de update nog geen defrost op SWW gehad (maar dat garandeert niets).

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

• Knowbody
Luchtenburger schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
Ik heb dinsdag de update naar 4.8.5. gedaan, update daarvoor had ik overgeslagen.
Systeem draait hetzelfde als voor de update (voor zover ik kan zien), ook niet beter.

Afgelopen tijd gingen de defrosts allemaal op de vloer (geen idee waarom). In de nacht van maandag op dinsdag ineens wel weer defrosts op SWW gehad, maar dinsdag ochtend spontaan weer op de vloer.

Sinds de update nog geen defrost op SWW gehad (maar dat garandeert niets).
In welk gebied (laat ik zeggen groen, oranje of rood) bevinden de graadminuten zich op zo'n moment, weet je dat? Zit daar dan een mogelijk verband ?

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 29-01-2026 13:09 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-03 11:24
martius schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Zie positie van mijn unit. “Vrij” is in deze de minimale afstand tussen aanliggende objecten wat tot op heden geen enkele storing/melding veroorzaakt. Enige beschutte plaatsing lijkt me wel handig.

Ps. Ik weet dat de plaatsing van die sensor ruk is echter de kabel is te kort en directe zon inval is beperkt tot 2x max 15min per dag. In de zomer. Verlengen staat op een lijstje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@martius :
Waarom heb je die terrasvlonderplanken er deels omheen getimmerd?
Vind je de omkasting van de Nibe niet mooi? ;)

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• Luchtenburger
Knowbody schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:07:
[...]

In welk gebied (laat ik zeggen groen, oranje of rood) bevinden de graadminuten zich op zo'n moment, weet je dat? Zit daar dan een mogelijk verband ?
Ik zie geen verband, maar wellicht kan iemand anders hier wel logica in ontdekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njY7xqCMuLOt-brXvnOZSgxcE4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pB6vfDqnfRNMHjfLHbybrf25.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPynqbHM184i-W4NqzK8MQNl8Tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V0XFOmbHsoJNzsusGWaQySy9.png?f=fotoalbum_large

Firmware update naar 4.8.5. heb ik rond 9:30 uitgevoer (na de FW update staat de DM-waarde weer op 0)

Compressor gaat aan bij -60DM (default setting), BUH springt bij met een delta van 600DM (400DM is default)

• ik222
  • Niet online
Ik heb ook al heel veel gezocht naar dat soort verbanden, het schakelen naar ontdooien op SWW lijkt vrij random te gebeuren. Dat betekent geen verband met graadminuten, aanvoer temperatuur of condensor temperatuur. Wel lijkt het vaak te gebeuren als het relatief koud is buiten.

Hier is er vannacht en vanochtend ook weer op SWW ontdooid op software versie 4.8.5 en met de aangepaste instelling in menu 4.11.3 dus dat is ook niet de oplossing. Vanmiddag is hij wel weer terug gegaan naar ontdooien op de vloer.

Overigens heb ik een S2125-12 met een losse SMO S40 en een los RSH-300 SWW vat.

• martius
aandegrift schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:59:
[...]

@martius :
Waarom heb je die terrasvlonderplanken er deels omheen getimmerd?
Vind je de omkasting van de Nibe niet mooi? ;)
Niet mooi is een groot woord. Nu valt hij qua kleuren minder op, springt minder in het oog. Omvang is zelfs toegenomen met deze ombouw en het doel was/is om er ook bovenop wat sedum te plaatsen.

• RedGolf
dvdhaar schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:01:
Volgens mij staat de kast veel te dicht op het kozijn. Hierdoor heb je minder optimaal aanvoer van lucht.. ze adviseren volgens mij minimaal 30-40 cm. Maar als het werkt.. dan werkt het
Mijn warmtepomp staat met de rug (verdamper) op het westen maar wel vrij en beschut tegen wind. Dit is ongeveer de minimale muurafstand die je mag hebben. Ik heb op eerste kerstdag met veel sneeuw één keer een ontdooi fout gehad en dat betekende teveel ontdooiingen. Toen kwam ik erachter dat de ELK9 niet aan ging. Juist dan helpt een ELK om zo’n cyclus te doorbreken of te vermijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3vUCBJ7nzaqG7g3nxNh9I0pwRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axooTo1HAQ0v3TzQn8PNeuzP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji_vHQPpn4Ks9c6JSoppsLILyEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu5JhnPWFHAWsJ8UP6e7w8rh.jpg?f=fotoalbum_large

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:30
martius schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:14:
Middels deze link is 4.8.5 te downloaden:
https://api.myuplink.com/...-n/version/4.8.5/download

Gebruik op eigen risico aangezien deze idd niet meer als "Download software update" wordt aangeboden.

In de release notes wordt nog wel (10:13 - 29.01.2026) verwezen naar de 4.8.5 update .... deze Nibe-kabouters toch.
Thx voor het bestand.

Heb deze er net op gedraaid.

Mijn rmu is weer normaal😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov22FjCsgXcVTunjYKeuv4X7cY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3RYNI6AhzkGVyhhCGNBXUWn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPGmOv4WhzToidUa6MPRUYt-w4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8wptPx6Lba7G4h5QclIUb4x.jpg?f=fotoalbum_large

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:36
macbelly schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Ik heb de volledige abo maar geen RMU. Misschien daarom heb ik geen 3.1.11.34 of 3.1.11.36.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40

• Skipperhenk
RedGolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Mijn warmtepomp staat met de rug (verdamper) op het westen maar wel vrij en beschut tegen wind. Dit is ongeveer de minimale muurafstand die je mag hebben. Ik heb op eerste kerstdag met veel sneeuw één keer een ontdooi fout gehad en dat betekende teveel ontdooiingen. Toen kwam ik erachter dat de ELK9 niet aan ging. Juist dan helpt een ELK om zo’n cyclus te doorbreken of te vermijden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar staat voor het overige wel heerlijk beschut. Scheelt een hoop met o.a. mijn vrij staande unit op het garagedak. Ik weet niet precies waar jullie de defrost uitlezen, is dat EB101-BT16?? Die is bij mij wel grillig te noemen.

• RedGolf
Skipperhenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:18:
[...]

Maar staat voor het overige wel heerlijk beschut. Scheelt een hoop met o.a. mijn vrij staande unit op het garagedak. Ik weet niet precies waar jullie de defrost uitlezen, is dat EB101-BT16?? Die is bij mij wel grillig te noemen.
Hij staat daar goed, maar had nog stiller gemogen. De gevel rechts is de woonkamer en soms hoor ik de unit vooral bij ontdooien.

Het gekke is dat er wel op de SMO S40 ontdooi gegevens af te lezen zijn die mij niks zeggen. Maar wat het meest interessant is, het aantal ontdooiingen nergens. Ik lees via Modbus tcp een parameter uit die de actuele ontdooi mode aangeeft. 0=geen ontdooiingen, 1= power ontdooien (standaard met compressor) en soms mode 2 en volgens mij is dat ontdooien met ventilator aan via buitenlucht.

De lengte van deze puls is de duur van de ontdooiing etc.. maar geen teller als 30/dag.

• dvdhaar
RedGolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes aangelegd! Maar zou het niet schelen om de leidingen volledig te isoleren?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-03 05:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGLlufVEm0p58CQfFjaixc7wQoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ilKO69sUfuLhZIIe4LwbSbR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OFdJpfvrttpP21okamDgYW36wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiiBXcJ6KJ1WcVeEQmAxCCKP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een probleempje met een te hoge belasting op Fase 1 in de meterkast. Mijn smeltzekering van 25A is er inmiddels 5 keer uitgeklapt en Liander is inmiddels dus ook al 5 keer langs geweest om deze te vervangen. Dit gebeurd telkens op koude dagen als de WP flink staat te draaien + bijverwarming moet toepassen. Nu zou ik graag de instellingen van de "addition" aan willen passen dat deze minder verbruikt. Zie hier het overzicht van het menu. Zou iemand in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat al deze instellingen betekenen? Of tips willen geven wat ik kan doen om het vermogen/verbruik van het element te verlagen?

• RedGolf
dvdhaar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:07:
[...]

Netjes aangelegd! Maar zou het niet schelen om de leidingen volledig te isoleren?
Ja zeker! en dat staat voor het voorjaar op het programma. Ik had na de installatie (zelf) last van lekjes bij de unit die ik niet kon thuisbrengen. Daarom heb ik het open gelaten. Later kwam ik erachter dat NIBE zelf een expansie/overstort ventiel bij de unit plaatst (in die grote doos achter de unit, samen met een ontluchter) en deze opent al bij 2.0 bar. Mijn expansievat zit op zolder ca 6m hoger ofwel 0.6bar drukverschil. Boven moet de druk onder de 1.4 bar blijven anders gaat hij beneden zweten of zelfs lekken. Ik heb toen ook mijn expansievat vergroot van 18 naar 25 liter (heb ook een flinke buffer).

Dat weet ik nu maar toen niet 8)7

Ik koop binnenkort van die armaflex en die maak ik om deze twee afsluiters, de aansluitingen op de warmtepomp zelf en de doorgang door de muur (niet op foto). Iedere 100 watt extra vermogen en minder verlies is meegenomen vooral met echte vorstdagen.

• dvdhaar
Sunri5e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een probleempje met een te hoge belasting op Fase 1 in de meterkast. Mijn smeltzekering van 25A is er inmiddels 5 keer uitgeklapt en Liander is inmiddels dus ook al 5 keer langs geweest om deze te vervangen. Dit gebeurd telkens op koude dagen als de WP flink staat te draaien + bijverwarming moet toepassen. Nu zou ik graag de instellingen van de "addition" aan willen passen dat deze minder verbruikt. Zie hier het overzicht van het menu. Zou iemand in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen wat al deze instellingen betekenen? Of tips willen geven wat ik kan doen om het vermogen/verbruik van het element te verlagen?
Max stap verlagen naar 1 of 2 (is waarschijnlijk 3kw per stap).

Afhankelijk van je meterkast en huisaansluiting zou 9kw ELK + warmtepomp eigenlijk geen probleem mogen zijn.

Als het element met max stap 3 regelmatig wordt aangesproken heb je denk ik een onder-gedimensioneerde warmtepomp.

[ Voor 8% gewijzigd door dvdhaar op 29-01-2026 20:49 ]

• RedGolf
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ken deze SMO? Niet, maar de stapgrootte staat op 3. Indien je een ELK9 hebt stapt deze van 3 via 6 naar 9kW en dat is veel.

Je vertelt sommige dingen niet:
- meet je SMO de fase belasting in de groepenkast? (Zo ja is dit niet goed ingesteld of aangesloten, zo neen is dat jammer). Deze stapgrootte op 1 of 2 instellen.
- is de warmtepomp op 1 of 3 fasen aangesloten?
- idem de ELK (bijverwarming)
- je hebt het over een 25 ampere hoofdzekering dat duidt op een 3 fasen groepenkast, dat is gunstig mits je warmtepomp en ELK ook in drie fasen zijn aangesloten!

Ik weet niet hoe goed alles is getest en of je zelf de mogelijkheid hebt om het actuele amperage of vermogen van je groepenkast per fase uit te lezen. Dan kun je zien hoe de bijverwarming zich gedraagt. Stappen van 3/6/9kW zie je zo in bv de app van Zonneplan indien aangesloten op je slimmemeter.

Die stapgrootte moet oplaag naar 2 of zelfs 1 indien je installatie niet optimaal is aangesloten of ingesteld.

• RedGolf
dvdhaar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Als het element met max stap 3 regelmatig wordt aangesproken heb je denk ik een onder-gedimensioneerde warmtepomp.
Dat kan maar hoeft niet. Indien de graadminuten stap 1 activeren duurt het nog een hele poos voordat het systeem gaat reageren en de graadminuten weer gaan aftellen. De kans is groot dat de graadminuten eerst nog verder in de min gaat en na 30 punten (standaard) al de 2e trap activeerde en nog een paar minuten later al stap 3. Ik heb daar mee gespeeld toen mijn ELK9 het aanvankelijk niet deed. Binnen de kortste stond was er 9kW ingeschakeld.

Zoiets gebeurt bijvoorbeeld makkelijk tijdens of na het bijverwarmen van de boiler.

• Sunri5e
RedGolf schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:51:
[...]

Ik ken deze SMO? Niet, maar de stapgrootte staat op 3. Indien je een ELK9 hebt stapt deze van 3 via 6 naar 9kW en dat is veel.

Je vertelt sommige dingen niet:
- meet je SMO de fase belasting in de groepenkast? (Zo ja is dit niet goed ingesteld of aangesloten, zo neen is dat jammer). Deze stapgrootte op 1 of 2 instellen.
- is de warmtepomp op 1 of 3 fasen aangesloten?
- idem de ELK (bijverwarming)
- je hebt het over een 25 ampere hoofdzekering dat duidt op een 3 fasen groepenkast, dat is gunstig mits je warmtepomp en ELK ook in drie fasen zijn aangesloten!

Ik weet niet hoe goed alles is getest en of je zelf de mogelijkheid hebt om het actuele amperage of vermogen van je groepenkast per fase uit te lezen. Dan kun je zien hoe de bijverwarming zich gedraagt. Stappen van 3/6/9kW zie je zo in bv de app van Zonneplan indien aangesloten op je slimmemeter.

Die stapgrootte moet oplaag naar 2 of zelfs 1 indien je installatie niet optimaal is aangesloten of ingesteld.
- Ik weet niet of hij de fasebelasting meet. Waar kun je dat zien?
- 3 fase aangesloten
- De ELK9 ook op 3 fase

Ja ik kan alles uitlezen met de Chargee app

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-02 19:03

lps

Ik weet niet wat voor een unit / kast je hebt dus deze informatie kan totaal overbodig zijn. Maar mijn SHB 10 is 3 fase aangesloten, dit wil zeggen:
Buitenunit+compressor: 1 fasen
ELK : 2 fasen.

Als je dan 9KW over 2 fasen trekt zit je al snel tegen de max. (Geld dus overigens ook als de compressor hard moet werken)

• HRV

HRV

@Sunri5e

Volgens mij werkt de ELK als volgt.
  • Stap 1 = Contactor 1 aan die op de eerste fase is aangesloten. De ELK gebruikt dan 3kWh van je beschikbare 5,7kWh op de enkele fase (25A).
  • Stap 2 = Contactor 1 uit die op fase 2 en 3 is aangesloten. De ELK gebruikt dan 6kWh, 3 op fase 2 en 3 op fase 3.
  • Stap 3 = Contactor 1 en 2 aan en de volledige 9kWh, 3kWh per fase.
Als Fase 1 er regelmatig uit klapt kun je een paar dingen doen.
Allereerst, maak een lijst van apparatuur die op ieder fase is aangesloten, dan weet je welke andere stroomslurpers er op zitten.

Wellicht kun je simpelweg twee draden bij de ELK omdraaien om bijvoorbeeld fase 1 en 2 om te draaien. De belasting zal dan eerst op een andere fase plaats vinden, maar let op, zodra de ELK naar stap 2 gaat wordt die eerste fase alsnog met 3kWh belast. Het is dus uitstel van executie.

Het allerbeste is de meegeleverde stroomspoelen / CT klemmen in de meterkast monteren zodat de SMO de belasting van alle fasen kan meten. Hier gaat hij rekening mee houden en de ELK dus desnoods niet aanschakelen als dat de hoofdzekering (dan moet je 25A invullen in het menu dat je toont) overbelast. Zonder CT klemmen kan de unit niets meten en hebben de instelllingen helemaal geen nut.

Overigens, is je buitenunit 1-fase of 3-fase?
Mijn loodgieter offreerde doodleuk een enkelfase buitenunit, die vraagt zelf een 25A zekering, wat niet eht handig is als je een drie-fase aansluting van 3 x 25A hebt. Als jij een enkelfase systeem hebt kan het simpelweg zo zijn dat de combinatie ELK plus warmtepomp op fase 1 altijd een probleem zal geven.

• RedGolf
Sunri5e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:14:
[...]

- 3 fase aangesloten
- De ELK9 ook op 3 fase

Op het display staat zekering grootte 16A en transformator verhouding van 300. Dat wekt de indruk dat er stroomspoelen aanwezig zijn, maar is dat ook zo? Wanneer ik klakkeloos dit display interpreteer zou ik zeggen dat je warmtepomp en ELK gaan knijpen zodra de 16A in de groepenkast bereikt wordt. Maar dat is niet want je hoofdzekering raakt overbelast. De stroommeting zit er niet in of werkt niet goed.

Dit aanleggen is niet persé eenvoudig. Er dienen stroomspoelen bij je hoofdzekering te komen en dat dient te worden aangesloten op de SMO. Bij mij is dat wel het geval, maar was niet makkelijk vanwege de loop van de signalen naar de SMO.

Dus vooralsnog de stap reduceren.

• RedGolf
HRV schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:23:
@Sunri5e

Volgens mij werkt de ELK als volgt.
  • Stap 1 = Contactor 1 aan die op de eerste fase is aangesloten. De ELK gebruikt dan 3kWh van je beschikbare 5,7kWh op de enkele fase (25A).
  • Stap 2 = Contactor 1 uit die op fase 2 en 3 is aangesloten. De ELK gebruikt dan 6kWh, 3 op fase 2 en 3 op fase 3.
  • Stap 3 = Contactor 1 en 2 aan en de volledige 9kWh, 3kWh per fase.
Het allerbeste is de meegeleverde stroomspoelen / CT klemmen in de meterkast monteren zodat de SMO de belasting van alle fasen kan meten. Hier gaat hij rekening mee houden en de ELK dus desnoods niet aanschakelen als dat de hoofdzekering (dan moet je 25A invullen in het menu dat je toont) overbelast. Zonder CT klemmen kan de unit niets meten en hebben de instelllingen helemaal geen nut.

Overigens, is je buitenunit 1-fase of 3-fase?
Mijn loodgieter offreerde doodleuk een enkelfase buitenunit, die vraagt zelf een 25A zekering, wat niet eht handig is als je een drie-fase aansluting van 3 x 25A hebt. Als jij een enkelfase systeem hebt kan het simpelweg zo zijn dat de combinatie ELK plus warmtepomp op fase 1 altijd een probleem zal geven.
Die stroomspoelen gebruiken is inderdaad veruit het beste, die zien ook wanneer je een auto/oven/fornuis(elektrisch) gebruikt.

Je opmerking over de driefasen warmtepomp is helemaal waar. Er zijn bekende YouTubers die beweren dat dit onzin is, maar het is veruit het beste om grote belastingen te verdelen over alle fasen om dit soort problemen te voorkomen. Drie fasen warmtepompen zijn snel €1000,- duurder dan een enkel fasige….zeker bij NIBE vandaar dat sommigen dit onzin vinden.

• Luchtenburger
Skipperhenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:18:
[...]

Ik lees de defrost uit via modbus adres 1805.
Time to defrost is adres 407

• RedGolf
Sunri5e schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:14:
[...]

- 3 fase aangesloten
- De ELK9 ook op 3 fase

Ik ken het menu van je SMO niet maar bij mijn SMO S40 zie ik in menu 3.1.9 El.bijverwarming bijna hetzelfde als op jouw foto, status, max.stap(2), zekering grootte (25A) en vervolgens BE1, BE2 en BE3 welke de huidige gemeten stroom aangeven van de hoofdaansluiting van de woning. Hiervoor MOETEN de stroom meetspoelen CT1 t/m CT3 zijn geplaatst bij de hoofdschakelaar/hoofdaansluiting in je groepenkast.

Dit zijn ze (3st) https://www.techniekwebsh...7686-0at2520-8744071.html

De fase ader loopt door het gat van de spoel. Indien goed ingesteld zal de warmtepomp gas terug nemen om onder de 25A te blijven. NIBE noemt dit loadbalancing.

• Skipperhenk
Luchtenburger schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ik lees de defrost uit via modbus adres 1805.
Time to defrost is adres 407
Ik heb alleen de Myuplink gratis app. Daar heb ik een tegel ingezet verdamper dus BT16

• Knowbody
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jouw probleem kan worden voorkomen met de stroomspoelen die meten hoeveel stroom er door de totale 3x25A van je huis loopt. Dan weet Nibe dat de bijverwarming beperkt moet worden! Deze stroomspoelen zijn meestal niet meegeleverd.

Die 16A instelling hoort sowieso 25A te zijn maar dat terzijde, dat helpt je nu toch niet. Je hebt die stroomspoelen immers niet.

De max stap van 3 naar 1 kan helpen, want dan komt alleen het 3 kW element in.

Als het probleem al optreedt bij de eerste stap, dan zit het 3 kW element op fase 1, maar je warmtepomp ook! De WP dan op een andere fase zetten. Ik zou de WP altijd op fase 2 of 3 zetten juist vanwege die elementen.

Inductie koken erbij zal ook een optelsom geven. Je EV nog meer. Allemaal logisch.
Mijn laadpaal doet load balancing, daardoor gaat het bij mij prima als de ELK9 ingeschakeld wordt gaat er minder stroom naar het opladen.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 30-01-2026 05:05 ]

• Sunri5e
Even een reactie op alle reacties die ik heb gekregen op mijn vraag. Ik heb 16A naar 25A gezet en stap 3 naar 1 en het verbruik lijkt al heel veel lager te liggen dan gisteren.

• HRV

HRV

@Sunri5e ik zou alsnog een overzicht maken welke apparatuur bij jou op welke fase hangt.

Dat is echt een goede stap om inzicht te krijgen waarom een van de fases eruit kan knallen.
Als je de ELK beperkt tot 1 fase heeft je systeem erg weinig ruimte om problemen op te lossen. Die ELK zit er niet voor niets.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-03 13:34
Sunri5e schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:35:
Even een reactie op alle reacties die ik heb gekregen op mijn vraag. Ik heb 16A naar 25A gezet en stap 3 naar 1 en het verbruik lijkt al heel veel lager te liggen dan gisteren.
Ik vraag mij af of dit welk zal helpen want de groepen automaten hebben toch 16 Ampère.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:49
Waarde van 16 naar 25 zetten zal idd niet van invloed zijn, max stap naar 1 wel. Dan doet ie maar 3kW max.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-03 19:01
Hallo ik heb een nieuwbouwwoning (2026) en die gebruikt gisteren 10-11KW is dit goed of normaal?
Het betreft een woning van 80m2 met naregeling
Op de slaapkamers.
Wat moet ik hiermee lager zetten of het zelfde als onder??

• Skipperhenk
Jessy007 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:20:
Hallo ik heb een nieuwbouwwoning (2026) en die gebruikt gisteren 10-11KW is dit goed of normaal?
Op de slaapkamers.
Lijkt me heel netjes, is ook weer niet een groot oppervlak maar wel prima geisoleerd.

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13-03 13:30
Op de slaapkamers.
Ik heb een gerenoveerde (naar hedendaagse normen geïsoleerde) vrijstaande woning van 190 m2 en zat gisteren op een verbruik van 24 kWh (volgens de Nibe meting). Dan lijkt 10-11 kWh in orde grootte best ok.

In het algemene warmtepomp topic was een tijdje terug een discussie of lager zetten van vloerverwarming op de slaapkamers zin had of niet. Het kwam er op neer dat het case-afhankelijk was, en niet heel veel verschil maakte. De winst aan totale warmteverlies van de woning (doordat het temperatuurverschil met de buitenlucht voor een deel van de woning lager is) werd (al dan niet deels) teniet gedaan, doordat er in de leefruimtes met een hogere aanvoer temperatuur gewerkt moest worden. Door de hogere aanvoertemperatuur heeft de warmtepomp een iets lagere COP (omdat een groter temperatuurverschil overwonnen moet worden). Voor details kun je terugzoek in het algemene topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180676/0

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 19:12
Is dit topic ook voor W/W warmtepompen van nibe?

• theo66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:41

theo66

NIBE S1155-6

surcharge schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
Ja hoor, voor mij wel. De regeling lijkt veel op elkaar. Er is ook nog een topic over NIBE met smart home functionaliteit

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• surcharge
Klopt, alleen het koelend medium is anders.

Ik woon in Zweden en heb een F1245-6 kW uit 2013, de hele installatie bijna helemaal oorspronkelijk uit de jaren '50. Oorspronkelijk was de hele installatie verwarmd met hout. De houten CV is helaas verwijderd, maar het lijkt erop dat in de toekomst wel weer een nieuwe op dezelfde plek geïnstalleerd kan worden.

Ik merk nu sinds we een paar weken terug een stroomuitval hebben gehad, dat als ik de warmwatervraag op luxe zet, de warmtepomp soms 'vastloopt' op rond de 50 graden.

De warmtepomp probeert door te verwarmen op de compressor, die wordt dan te warm wordt en dan wacht de warmtepomp 10 minuten om het vervolgens opnieuw te proberen. De warmtevraag van de CV wordt dan volledig genegeerd, waardoor het huis afkoelt.

Als ik de warmwatervraag dan uitzet werkt de warmtepomp weer normaal en warmt alles weer op. De tijdelijke oplossing is dan ook niet meer op luxe te zetten.

Is het mogelijk om het gedeelte dat contact maakt met het warme water uit te spoelen?

Als ik naar de schema's kijk voor de F-1245, zou ik de driewegsklep (QN10) op warm water kunnen zetten, de korte route van de CV in naar de compressor afsluiten (QM32), aftapventiel klimaatsysteem (QM1) openen en dan water toevoegen via de CV binnenkomende leiding en dan doorspoelen?

Ik vraag me af of het echt zo simpel is, of dat ik iets mis en een andere oplossing moet zoeken, of dat het de CV pomp, compressor of iets anders kan beschadigen door dit te doen.

• macbelly
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door macbelly op 31-01-2026 07:56 ]

• surcharge
De foutmelding die ik zie is "Te hoog condensor in", waardoor ik het vermoeden heb dat de warmte niet goed doorgegeven wordt aan de warmwaterketel.

De trigger lijkt vooral te zitten bij smart price adaption, dat de warmtepomp de waterketel op luxe stand zet.

[ Voor 28% gewijzigd door surcharge op 30-01-2026 20:24 ]

• LangeFries
  • Laatst online: 20:49
@surcharge Bij Luxe staat vaak de SWW temperatuur zo hoog ingesteld, dat het electrisch element moet inkomen. Als dat niet lukt, of niet meer goed geconfigureerd is, dan loopt het vast. Zonder element is de max iets van 55 graden en misschien wel iets minder, omdat je installatie al wat ouder is. Als je die temperatuur bij Luxe insteld (installateursmenu), dan stopt hij daar in ieder geval.
Of er iets verstopt zit vraag ik me af, wanneer SWW zonder luxe wel gewoon werkt.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• surcharge
@LangeFries Ja ik denk zelf ook niet dat er iets verstopt zit, wel dat de warmte slechter wordt doorgegeven door opbouw van kalksteen in het watergedeelte en/of aanslag met ijzerroest in het CV gedeelte van de ketel.

Tot de stroomstoring heeft alles naar behoren gewerkt, alleen sindsdien dus wat minder goed. Daarom denk ik dat er wat extra vuil is bijgekomen die anders was blijven liggen.
Ik zal zoeken naar de instelling voor wanneer elektriciteit gebruikt wordt!

[ Voor 39% gewijzigd door surcharge op 30-01-2026 20:56 ]

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 10:23
Edit: te snel conclusies getrokken. Blijft de vraag. De aanvoer temperatuur staat op max 35. Maar de aanvoerleiding gaat daar regelmatig overheen. Is dat normaal?

[ Voor 82% gewijzigd door Wouter36 op 30-01-2026 21:27 ]

• RedGolf
surcharge schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:03:
Volgens mij is er geen forum voor W/W dus gewoon proberen 8)

• RedGolf
Wouter36 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:14:
Edit: te snel conclusies getrokken. Blijft de vraag. De aanvoer temperatuur staat op max 35. Maar de aanvoerleiding gaat daar regelmatig overheen. Is dat normaal?
Het lijkt op het verwarmen van een boiler...

• surcharge
Komen de pieken overeen met warmtevraag?

• energiecoach
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 02-02 17:00
Hallo, ik ben nieuw op tweakers, ik zou graag info willen hebben over mijn S2125 -8 kw - 3*400v
De ventilator motor is kapot na 3.5 jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee?

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-03 10:23
RedGolf schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Het lijkt op het verwarmen van een boiler...
Dat klopt! Niet aan gedacht. Maar als aanvoer in het display stond daarnet 38/42 dus dan word het toch warmer als “toegestaan”?

• RedGolf
surcharge schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:59:
Klopt, alleen het koelend medium is anders.

Ik woon in Zweden en heb een F1245-6 kW uit 2013, de hele installatie bijna helemaal oorspronkelijk uit de jaren '50. Oorspronkelijk was de hele installatie verwarmd met hout. De houten CV is helaas verwijderd, maar het lijkt erop dat in de toekomst wel weer een nieuwe op dezelfde plek geïnstalleerd kan worden.

Ik merk nu sinds we een paar weken terug een stroomuitval hebben gehad, dat als ik de warmwatervraag op luxe zet, de warmtepomp soms 'vastloopt' op rond de 50 graden.

De warmtepomp probeert door te verwarmen op de compressor, die wordt dan te warm wordt en dan wacht de warmtepomp 10 minuten om het vervolgens opnieuw te proberen. De warmtevraag van de CV wordt dan volledig genegeerd, waardoor het huis afkoelt.

Als ik de warmwatervraag dan uitzet werkt de warmtepomp weer normaal en warmt alles weer op. De tijdelijke oplossing is dan ook niet meer op luxe te zetten.

Is het mogelijk om het gedeelte dat contact maakt met het warme water uit te spoelen?

Als ik naar de schema's kijk voor de F-1245, zou ik de driewegsklep (QN10) op warm water kunnen zetten, de korte route van de CV in naar de compressor afsluiten (QM32), aftapventiel klimaatsysteem (QM1) openen en dan water toevoegen via de CV binnenkomende leiding en dan doorspoelen?

Ik vraag me af of het echt zo simpel is, of dat ik iets mis en een andere oplossing moet zoeken, of dat het de CV pomp, compressor of iets anders kan beschadigen door dit te doen.
Ik vind het verdacht dat je problemen lijken te zijn ontstaan na je stroomuitval. Kan de unit (die volgens mij binnen staat) bevriezen? Is het systeem beveiligd tegen vorstschade (antivries of ventielen)?

Je leidingen spoelen kan geen kwaad, mits je de warmtepomp niet bloot stelt aan te hoge druk uit je drinkwaterleiding.

Is het denkbaar dat de warmtepomp zelf of de warmtewisselaar bevroren is geweest?

Mocht je de handleiding niet hebben https://assetstore.nibe.s...rage/ODk2OTU3LzAvbWFzdGVy

• theo66
  • Laatst online: 22:41

theo66

NIBE S1155-6

Wouter36 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:14:
Bij mij staat-ie ook op max 35 en zie ik dat het tot 40 graden gaat. Hogere pieken zijn inderdaad voor het opwarmen van de SWW boiler. Ik heb me hier nog niet in verdiept, bij koud weer is het wel aangenaam dat de vloer wat warmer is.

0523 BJ 1994 | NIBE S1155-6PC | Alfen Eve Single Pro | SMA SB4000TL20 4230Wp Z | SE3680H 5920 Wp O/W | Zonneboiler 120l

• RedGolf
energiecoach schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:32:
Hallo, ik ben nieuw op tweakers, ik zou graag info willen hebben over mijn S2125 -8 kw - 3*400v
De ventilator motor is kapot na 3.5 jaar.
Heeft iemand hier ervaring mee?
@dvdhaar in de afgelopen weken...

Slechte zaak, het tweede forumlid met hetzelfde mankement in pakweg 3 weken. Is hij al gerepareerd?

• energiecoach
Hallo @dvdhaar .
Is dit een reactie op mijn ventilator motor die kapot is gegaan?
De motor wordt maandag vervangen, hoop dat het niet meer wordt zoals een printplaat.
Nog tips hierover? Wil wel een coulance regeling proberen. Niet geschoten altijd mis.

• dvdhaar
energiecoach schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:23:
Hallo @dvdhaar .
Is dit een reactie op mijn ventilator motor die kapot is gegaan?
De motor wordt maandag vervangen, hoop dat het niet meer wordt zoals een printplaat.
Nog tips hierover? Wil wel een coulance regeling proberen. Niet geschoten altijd mis.
Welke foutmelding krijg je precies?
En wie komt de reparatie uitvoeren?

• surcharge
RedGolf schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:46:
[...]

Ik vind het verdacht dat je problemen lijken te zijn ontstaan na je stroomuitval. Kan de unit (die volgens mij binnen staat) bevriezen? Is het systeem beveiligd tegen vorstschade (antivries of ventielen)?

Je leidingen spoelen kan geen kwaad, mits je de warmtepomp niet bloot stelt aan te hoge druk uit je drinkwaterleiding.

Is het denkbaar dat de warmtepomp zelf of de warmtewisselaar bevroren is geweest?

Mocht je de handleiding niet hebben https://assetstore.nibe.s...rage/ODk2OTU3LzAvbWFzdGVy
Even nog teruggekeken voor de zekerheid op de temperatuurlog, de temperatuur was boven nul op dat moment. Vorstschade had niet kunnen voorkomen in de korte tijd. Slechts 1 fase lag er ook uit.

Spoelen ga ik doen zodra de temperaturen weer stijgen naar minstens 10 graden.

Het is ondenkbaar dat er sprake was van bevriezing ook maar ergens in de installatie. :)

• martius
Je zou bijna geneigd kunnen zijn om een beknopt register aan te gaan leggen met gebreken, meldingen, serie(nummer), onderdeel/delen, en oplossingen. Om maar een beeld te krijgen of er een overeenkomst is.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:28
Op de slaapkamers.
Voor de hele woning of enkel de wp? Ter vergelijk: op 29 januari verbruikte mijn 6 kW wp 9,6 kWh voor 75m² verwarmd vloeroppervlak.
2 kappertje uit 2021 in het midden van het land.

• energiecoach
Goedemorgen @Vdhaar .
Foutmelding 224 , mijn eigen installateur Jongsma gaat het maandag vervangen.
Vandaag komt er een nieuwe bij hun geleverd. Ik ga wel een coulance regeling met hem bespreken, dit onderdeel gaat veel te vroeg kapot voor een premium merk.

• martius
Ik denk te zien dat boven/rond de 4 graden buiten temperatuur er geen SWW wordt gebruikt voor een defrost, en er onder wel. Moeilijk allemaal in 1 weergave te krijgen dus ik ga hier geen verwarende grafieken laten zien.

Ik kijk dan naar invloed op BT6 (halverwege vat), BT1 en de start van een defrost. DM lijken geen invloed te hebben.

Iemand zich daar in vinden/bevestigen?

• ik222
  • Niet online
Er lijkt bij wel iets van een relatie tussen de buiten temperatuur en het schakelen naar SWW voor defrost. Alleen het exacte moment is voor mij niet duidelijk, en ook niet het moment van weer terugschakelen naar de vloer.

• surcharge
Nog even geprobeerd met periodieke opwarming met overschot van zonnewarmte.

Op dit moment geen enkel probleem gehad om de temperatuur boven de 60 graden te krijgen. Ik blijf het even in de gaten houden.

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-03 11:24
Sinds laatste SMO S40 update naar versie 4.7.6 zie ik dat de laadpomp (EB101-GP12) continue 100% draait.
Voor de update varieerde deze de afgelopen twee koude maanden tussen de ca 65% en 85%

(Ik gebruik de S2125-12 als hybride, en alleen voor verwarming)

Aanvulling na wat zoekwerk in de handleiding:

In de SMO S40 7.1.2.3 - Bedrijfsmode laadpomp zie ik deze op 'Intermitterend*' staan.

Ik ben er (bijna) van overtuigd dat deze voor de update op 'Auto' stond.

Klopt het dat bij:
-Intermitterend* alleen aan/uit ofwel 0% / 100% kent (of de vooraf ingestelde waarden).
-Auto Het percentage zal variëren (tussen 0% en 100% )?

[ Voor 45% gewijzigd door aandegrift op 31-01-2026 15:32 ]

Huis BJ 2007 320m2: Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c (SWW+Hybride), Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• dvdhaar
energiecoach schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:57:
Goedemorgen @Vdhaar .
Vandaag komt er een nieuwe bij hun geleverd. Ik ga wel een coulance regeling met hem bespreken, dit onderdeel gaat veel te vroeg kapot voor een premium merk.
Idem als bij mij. Kan zijn dat ook de zekering vervangen moet worden op de printplaat linksboven. Dat moet overigens een trage zekering zijn. Misschien niet heel standaard in de bus van een loodgieter.

Succes ermee. Ik hoop dat het meevalt. Volgens mij kost de ventilatormotor iets van 500 euro.

• RedGolf
dvdhaar schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:37:
[...]

Idem als bij mij. Kan zijn dat ook de zekering vervangen moet worden op de printplaat linksboven. Dat moet overigens een trage zekering zijn. Misschien niet heel standaard in de bus van een loodgieter.

Succes ermee. Ik hoop dat het meevalt. Volgens mij kost de ventilatormotor iets van 500 euro.
Deze ventilator wordt in veel warmtepompen van NIBE gebruikt zie https://jsenergi.eu/reser.../036-fan-motor-81fw-54938

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-03 19:01
G-addict schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:24:
[...]

Voor de hele woning of enkel de wp? Ter vergelijk: op 29 januari verbruikte mijn 6 kW wp 9,6 kWh voor 75m² verwarmd vloeroppervlak.
2 kappertje uit 2021 in het midden van het land.
Dit is de hele woning maar ik heb maandag de sleutel gekregen dus niet veel sluip verbruik mechien 1kw voor de lapen 5-6 uur hele huis

• energiecoach
@Vdhaar .
Hallo , je hebt dus ook een kapotte ventilator gehad, hoe oud was deze? En vond je ook een coulance regeling terecht of heb je er geen werk van gemaakt.
Bij de eerste constatering is de zekering vervangen, maar of dit een juiste was heb ik geen idee van
Slecht te zien maar we zagen 4A. Deze geplaatst maar na een tijdje weer alarm.
Nieuwe motor besteld.

• RedGolf
energiecoach schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:14:
@Vdhaar .
Hallo , je hebt dus ook een kapotte ventilator gehad, hoe oud was deze? En vond je ook een coulance regeling terecht of heb je er geen werk van gemaakt.
Bij de eerste constatering is de zekering vervangen, maar of dit een juiste was heb ik geen idee van
Nieuwe motor besteld.
De zekering waarde staat in de handleiding en is voor de S2125-12 dus 4A. Indien op de zekering een “T” of “S” staat zijn ze traag (time lag, slow blow). Blijft apart dat deze stuk gaat.

• Knowbody
aandegrift schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:14:
Sinds laatste SMO S40 update naar versie 4.7.6 zie ik dat de laadpomp (EB101-GP12) continue 100% draait.
Voor de update varieerde deze de afgelopen twee koude maanden tussen de ca 65% en 85%

(Ik gebruik de S2125-12 als hybride, en alleen voor verwarming)

Aanvulling na wat zoekwerk in de handleiding:

In de SMO S40 7.1.2.3 - Bedrijfsmode laadpomp zie ik deze op 'Intermitterend*' staan.

Ik ben er (bijna) van overtuigd dat deze voor de update op 'Auto' stond.

Klopt het dat bij:
-Intermitterend* alleen aan/uit ofwel 0% / 100% kent (of de vooraf ingestelde waarden).
-Auto Het percentage zal variëren (tussen 0% en 100% )?
Dat is een jaren oude BUG die Nibe maar niet ziet en omdat er niemand van die club hier meeleest (je zou er maar werken!) lukt het mij niet om ze te overtuigen dat het aan de software ligt. Ik vind het buitengewoon suf.

Ik ga Nibe als merk ook niet meer aanraden. Te duur voor de slechte garantie.

De bug: Na elke herstart springt die weer op intermitterend.

Ook na elke herstart zou het best kunnen zijn dat het enkele dagen duurt voordat hij weer 'optimale' instellingen heeft gevonden. Dat is mogelijk bij jou wat je nu ervaart.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-03 14:57

ReLight

echo("What Now ? !")

energiecoach schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:57:
Goedemorgen @Vdhaar .
Als dit een nibe dealer is en hij installeerde hem ook zou het onderdeel tot 5 Jr onder material garantie vallen vanuit nibe. De strijd is de arbeids & voorrijden kosten.
Idd mag je verwachten dat de "redelijke economische levensverwachting", zoals in consumenten recht/ eu recht benoemd hier van toepassing is en dit dekt ook arbeids kosten dan.
Nibe geeft dit niet zomaar toe, en helaas moet je dit het probleem van je installateur maken.
Zijn zijn verantwoordelijk en aansprakelijk.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• dvdhaar
energiecoach schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:14:
@Vdhaar .
Nieuwe motor besteld.
Bij mij was de ventilatormotor 26 maanden oud met onderstaande draaiuren. Wij koelen er niet mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jxROgYRatTK8fOQdgGieJCSJLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRsxVKJ17pDgzX2FsaVLjLQ3.jpg?f=fotoalbum_large

• dvdhaar
ReLight schreef op zondag 1 februari 2026 @ 07:45:
[...]

Als dit een nibe dealer is en hij installeerde hem ook zou het onderdeel tot 5 Jr onder material garantie vallen vanuit nibe. De strijd is de arbeids & voorrijden kosten.
Idd mag je verwachten dat de "redelijke economische levensverwachting", zoals in consumenten recht/ eu recht benoemd hier van toepassing is en dit dekt ook arbeids kosten dan.
Nibe geeft dit niet zomaar toe, en helaas moet je dit het probleem van je installateur maken.
Zijn zijn verantwoordelijk en aansprakelijk.
Gek, bij ons gaf nibe 2 jaar op de materialen aan ook al is onze installateur bij Nibe aangesloten. Uit coulance hebben ze de materialen vergoed (2-3 maanden uit de garantie). Ik heb gezegd de arbeidsuren niet te gaan betalen. De installateur heeft die (nog) niet doorbelast. Uiteindelijk is Nibe zelf niet geweest.

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 07:49
dvdhaar schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:44:
[...]

Bij mij was de ventilatormotor 26 maanden oud met onderstaande draaiuren. Wij koelen er niet mee.
[Afbeelding]
Dit zijn indrukwekkende statistieken, die verhouding draaiuren t.o.v. het aantal starts!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03 10:18
dvdhaar schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Gek, bij ons gaf nibe 2 jaar op de materialen aan ook al is onze installateur bij Nibe aangesloten. Uit coulance hebben ze de materialen vergoed (2-3 maanden uit de garantie). Ik heb gezegd de arbeidsuren niet te gaan betalen. De installateur heeft die (nog) niet doorbelast. Uiteindelijk is Nibe zelf niet geweest.
Bij mij gaf de ventilator het al na 2 maand op. Uiteraard garantie.Duurde wel een week voor de Nibe monteur langs kwam

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

• dvdhaar
thijsbov schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Dit zijn indrukwekkende statistieken, die verhouding draaiuren t.o.v. het aantal starts!
De warmtepomp draait hier nu al + 5 dagen achter elkaar op dezelfde run. Volgens mij omdat de S serie blijft draaien tijdens een defrost waarbij de F serie dit ziet als nieuwe start

• thijsbov
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-03 07:49
dvdhaar schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
[...]

De warmtepomp draait hier nu al + 5 dagen achter elkaar op dezelfde run. Volgens mij omdat de S serie blijft draaien tijdens een defrost waarbij de F serie dit ziet als nieuwe start
Ah dat is helemaal mooi! Ik heb wel een S serie regelunit (SMO S40), maar F2050-10 WP.

Gaat de defrost bij S en F technisch gezien wel op beide apparaten hetzelfde? Dus het feitelijk gezien ook wel een stop is bij de S serie?

• LangeFries
  • Laatst online: 20:49
Nee er zit geen verschil in de F21xx serie telt geen stop bij een defrost, net als de S21xx serie ik dacht de S/F20xx serie wel.
Overigens doet hij wel het opstart protocol met 5 min 45 Hz na een defrost. Pas daarna is de defrost formeel afgelopen. Maar het telt niet als een start.
De niet-S types binnenunits regelen echter nogal hard terug naar 0 en stoppen dus vrij vaak. Gemiddeld duren runs meestal niet langer dan 2 uur.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Pagina: 1 ... 115 ... 119 Laatste