Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Wanneer ik je verhaal goed begrijp (ik heb dezelfde warmtepomp) gaat het om de hoofdprint en was zekering F4 links boven defect. Dit is de zekering van de ventilator.dvdhaar schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:36:
Even een update sinds onze S2125 warmtepomp er 8 januari mee stopte.
Afgelopen weken meermaals met Nibe contact proberen te leggen maar dat heeft geen effect gehad. Mijn installateur heeft de onderdelen besteld bij Nibe. Dat heeft ruim 2 weken geduurd. Gisteren waren deze aangekomen en vanmiddag is de installateur geweest om (een beetje samen met mij) de onderdelen te vervangen. De ventilatormotor is vrij eenvoudig te vervangen en leek nieuw. Maar de printplaat werd geleverd met een afgeknipte stekker eraan. Die was duidelijk niet nieuw. De warmtepomp doet het nu gelukkig weer.
Ik heb daarop contact gezocht met Nibe (afdeling onderdelen en aftersales) en de situatie uitgelegd. Het blijkt nu dat de onderdelen (of in ieder geval de printplaat) zo slecht leverbaar zijn dat ze deze vrijdagmiddag nog even snel uit dezelfde warmtepomp in hun Academy/Experience center hebben gehaald zodat ze alsnog ‘snel’ konden leveren. Die S2125 draaide daar ook in bedrijf (dus geen showroommodel) en wordt oa gebruikt bij trainingen.
Ik ben van mening dat ik recht heb op een nieuwe printplaat. Zeker omdat we al 2 kapotte printplaten hebben gehad heb ik er geen goed gevoel bij en wil ik voorkomen dat als ie weer kapot gaat wij er geen garantie meer op hebben. Bovendien is een printplaat in mijn ogen ook aan slijtage onderhevig.
Mijn installateur wist dit ook niet. Die dacht nieuwe onderdelen gekregen te hebben.
Dus morgen maar weer bellen. Ik word er zo moe van.. 😒
Was bij de eerste print ook deze zekering kapot of was er toen iets anders? De laatste print lijkt defect te zijn geraakt omdat de zekering vervangen was door een niet originele, terwijl de ventilator motor niet in orde was.
Ik zou zelf vooral willen weten wat de oorzaak van deze defecten is. Dat men je heeft geholpen met een gebruikte print is niet ongebruikelijk (werk in de zorg en met apparatuur van 100K gebeurt dat ook...wel eens bij overmacht). Belangrijker is garantie en een verklaring voor de mankementen, want het moet wel een keer klaar zijn.
Wat mij als techneut interesseert, moest er het nodige opnieuw worden ingeregeld? Je kunt deze onderdelen ook op internet vinden.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Nee in mijn geval gewoon wisselen van de print, stekkers erin en klaar.RedGolf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Wanneer ik je verhaal goed begrijp (ik heb dezelfde warmtepomp) gaat het om de hoofdprint en was zekering F4 links boven defect. Dit is de zekering van de ventilator.
Was bij de eerste print ook deze zekering kapot of was er toen iets anders? De laatste print lijkt defect te zijn geraakt omdat de zekering vervangen was door een niet originele, terwijl de ventilator motor niet in orde was.
Ik zou zelf vooral willen weten wat de oorzaak van deze defecten is. Dat men je heeft geholpen met een gebruikte print is niet ongebruikelijk (werk in de zorg en met apparatuur van 100K gebeurt dat ook...wel eens bij overmacht). Belangrijker is garantie en een verklaring voor de mankementen, want het moet wel een keer klaar zijn.
Wat mij als techneut interesseert, moest er het nodige opnieuw worden ingeregeld? Je kunt deze onderdelen ook op internet vinden.
[Afbeelding]
Wel is het zo dat er software op de print staat. Die update de SMO volgens Nibe automatisch mocht dat ouder zijn.
De eerste printplaat die kapot ging was echt doorgefikt. Zwarte vlek op de printplaat ik geloof toen ergens in het midden.
De tweede werkte eerst volgens mij nog maar na het rommelen aan de zekeringen (in overleg met Nibe) niet meer.
[ Voor 7% gewijzigd door dvdhaar op 27-01-2026 22:52 ]