Vaak wordt door installateurs toch wel aangegeven dat de buitenunit zo vrij mogelijk zou moeten staan, maar in jou bericht is het zeker aannemelijk dat een beschuttere plek wel efficienter zou zijn.LangeFries schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:34:
Natuurlijk scheelt het wel aanzienlijk, wanneer de WP beschut staat of vol op de wind. Dan vliegt de defrost warmte zo weg. Per keer hoeft er maar tussen de 0 en de 7 liter ijs (meestal 3 a 4 liter) te worden ontdooid (bij de 2120-12). Daar gaat de meeste energie normaliter inzitten. De rest wordt grotendeels weer terug gewonnen.
Ook bij de buitenunits van airconditioners zie je vaak een lamellen omkasting, cosmetisch bedoeld, maar biedt ook enige bescherming tegen de elementen.
Ik merk hier dat de buitenunit op het garagedak een smak koude wind oploopt en dat met koud weer en geen heldere lucht, de machine heel veel kou/warmte staat te verwerken. Zondag zat ik op 40KWH meen ik.
Behalve voor koude wind bescherming zit ik ook te prakkiseren over een geluid dempende achterwand, een kort stukje achter de unit. De kamer grenzend aan de buitenunit heeft een schuine kap en als er daar iemand moet slapen dan hoor je de unit toch wel aan het werk.
:strip_exif()/f/image/UoMm3kr3oCk5NP2i1grpG5yR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JA2W5m4QeE2nK90GpWIpJpWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YFtewbdyIYryMyyoktkf6hIP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9pb3JjkCj7n0bvSxIs3xottJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Eaqyvoyq21Uj1Yn79tPaCa0u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Fs8VKXxTfZxCGb93FjaiA5q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XO8uaoM7D3wWvjjWSnAvvHlq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pB6vfDqnfRNMHjfLHbybrf25.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V0XFOmbHsoJNzsusGWaQySy9.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axooTo1HAQ0v3TzQn8PNeuzP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nu5JhnPWFHAWsJ8UP6e7w8rh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q3RYNI6AhzkGVyhhCGNBXUWn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U8wptPx6Lba7G4h5QclIUb4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ilKO69sUfuLhZIIe4LwbSbR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TiiBXcJ6KJ1WcVeEQmAxCCKP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lRsxVKJ17pDgzX2FsaVLjLQ3.jpg?f=fotoalbum_large)