NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:30
MarcKeulers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waar precies zit jou BT71? Deze sensor is optioneel, dus wat je uitleest is niet zo heel belangrijk, als ik het goed heb doet je systeem er niets mee … maar ik kan ernaast zitten.
Goed om te weten dat hij hier verder niks mee doet. Zoals bij mij bekend zit hij precies waar hij ook op de installatie tekening staat. Net na de T splitsing richting UKV.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:51
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:
Iemand met F2050-6 met vergelijkbaar gedrag ?

Requested compressor freq 110 Hz
Hij gaat tot 95 Hz, 6 Ampère.
Er zijn geen begrenzers van welke soort dan ook, actief.

Bij SWW gaat hij wel hoger.

Relatie met de lage aanvoertemperatuur tijdens verwarmen? (28 gr)

De graadminuten zitten en blijven in de buurt van de -460.
[Afbeelding]
Is de F2040-6 veel anders? Bij mij zit hij juist vaak op 110Hz, gelijk aan de gevraagde frequency

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:30
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Goed om te weten dat hij hier verder niks mee doet. Zoals bij mij bekend zit hij precies waar hij ook op de installatie tekening staat. Net na de T splitsing richting UKV.
Ok, dus voor het buffervat (vanuit je vvw of radiatoren gezien ) Is de BT25 ook zo rustig maar een paar graden hoger ? Ik heb nog nooit zo’n rustige BT71 gezien … bij mij zit ie voor het buffervat ( zoals op de principe schema’s ) maar correleert hij bijna 1op 1 met de bt3 in dynamiek, niet qua temperatuur. Alleen als ik een SWW run doe wijken ze logischerwijze af … vraag me af of de sensor wel goed vast zit … en niet ruimte temperatuur aan het meten is …

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:23
Knowbody schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:35:
[...]

De storingscode vermeld inderdaad niet meer dan "ventilator geblokkeerd of niet aangesloten".

De S2125 zal open moeten om te inspecteren.

Bij garantie toch maar de installateur benaderen.
Installateur is vanmiddag langs geweest. De zekering van de ventilatormotor was kapot. Deze is in overleg met Nibe vervangen voor een iets zwaardere (lichtere ging weer kapot) omdat installateur de exacte zekering niet bij had.

Daarna ook de communicatiefout tussen smo en buitenunit erbij gekregen dus nu werkt niks meer.

Conclusie Nibe: de printplaat en ventilatormotor dienen vervangen te worden.
Helaas 2 maanden buiten de garantie van Nibe..

😩😩😩

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Ik type het verkeerd. Of wat bedoel je precies?
Dat AI (ChatGPT) weer eens aan het hallucineren was.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
dvdhaar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Installateur is vanmiddag langs geweest. De zekering van de ventilatormotor was kapot. Deze is in overleg met Nibe vervangen voor een iets zwaardere (lichtere ging weer kapot) omdat installateur de exacte zekering niet bij had.

Daarna ook de communicatiefout tussen smo en buitenunit erbij gekregen dus nu werkt niks meer.

😩😩😩
Ik weet niet hoe lang de garantie vna Nibe duurde (2 jaar?) maar een printplaat en ventilatormotor horen niet zo snel kapot te gaan na afloop van de garantietermijn. Daar kan Nibe zich niet achter verschuilen (al is je installateur bij wie jij je wp gekocht hebt vermoedelijk jouw eerste aanspreekpunt).
Ik neem aan dat dit kostbare vervangingen zijn dus ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt die met je meedenkt om dit goed aan te pakken. Volgende verdedigingslinie is de Consumentenbond.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• dvdhaar
macbelly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Ik weet niet hoe lang de garantie vna Nibe duurde (2 jaar?) maar een printplaat en ventilatormotor horen niet zo snel kapot te gaan na afloop van de garantietermijn. Daar kan Nibe zich niet achter verschuilen (al is je installateur bij wie jij je wp gekocht hebt vermoedelijk jouw eerste aanspreekpunt).
Ik neem aan dat dit kostbare vervangingen zijn dus ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt die met je meedenkt om dit goed aan te pakken. Volgende verdedigingslinie is de Consumentenbond.
Klopt inderdaad maar het vervelende is dat wij ons moeten wenden tot de installateur die hier eigenlijk ook weinig aan kan doen. De installateur is wel in overleg met Nibe over wie de kosten moet dragen dus dat maar even afwachten.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:24
dvdhaar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Klopt inderdaad maar het vervelende is dat wij ons moeten wenden tot de installateur die hier eigenlijk ook weinig aan kan doen. De installateur is wel in overleg met Nibe over wie de kosten moet dragen dus dat maar even afwachten.
Kijk dan even goed naar de garantievoorwaarden van de installateur.

Van mijn unit was de ventilator motor eind 2024 defect, binnen de 5 jaar garantie (Mitsubishi Heavy, gelijk aan nibe ams 10-6). De fabrikant geeft garantie op de onderdelen, niet op voorrijkosten en uurloon. Daardoor kreeg ik een factuur van Mitsubishi van €7XX,-.

Vanuit de installateur had ik garantie zónder voorwaarden. Na wat getouwtrek heb ik via de rechtsbijstandverzekering mijn gelijk gehaald en zijn die kosten vergoed door de installateur.

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08-01 23:20

lps

wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:22:
[...]

Ik had mijn gp10 op stand 2 staan, toen de installateur weer hier was voor onderhoud vroeg ik hem of de runs nog langer konden en toen stelde hij voor om gp10 naar stand 3 te zetten. Dan kan de warmte sneller naar het huis gevoerd worden en de wp minder snel tegen grenzen aan lopen. Moet zeggen dat dat inderdaad tot langere runs leidde.
Als je langere runs krijgt breng je dan toch juist minder warmte naar de woning? Hij heeft er immers dan meer tijd voor nodig om de graadminuten naar 0 te brengen.

• wickydude
Misschien niet helemaal goed uitgedrukt. De warmte die de buitenunit opwekt wordt sneller naar het huis gevoerd, de deltaT tussen bt25 en bt71 gaat omlaag. Daardoor hoeft de buitenunit minder heet water aan te voeren, BT12 blijft wat lager.
Het mechanisme kan ik niet echt goed beschrijven, maar het resultaat was er wel. In mijn geval is het nu gelijkmatiger. De totale hoeveelheid energie naar de woning is niet anders, het wordt er alleen geleidelijker in gestopt.

• MvRtje
lps schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Als je langere runs krijgt breng je dan toch juist minder warmte naar de woning? Hij heeft er immers dan meer tijd voor nodig om de graadminuten naar 0 te brengen.
Ik merk voor het eerst sinds ik 12 uur geleden mijn gp10 naar laagste stand gezet heb dat het meer afkoelt in huis. Dit heb ik nog niet eerder gehad, deze gehele winter niet. Dus het lijkt erop dat ik toch minder warmte afgifte heb. Heb nu mijn gp10 weer naar auto adapt gezet. Lijkt erop dat ik voor mijn installatie hier geen betere resultaten mee haal.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Dat maakt het niet gemakkelijker maar plaats je zelf niet in de underdog positie. Jij hebt het consumentenrecht aan jouw kant staan. Hou het zakelijk bij je installateur en werk samen met hem om Nibe (juridisch) onder druk te zetten.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• MvRtje
MarcKeulers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Ok, dus voor het buffervat (vanuit je vvw of radiatoren gezien ) Is de BT25 ook zo rustig maar een paar graden hoger ? Ik heb nog nooit zo’n rustige BT71 gezien … bij mij zit ie voor het buffervat ( zoals op de principe schema’s ) maar correleert hij bijna 1op 1 met de bt3 in dynamiek, niet qua temperatuur. Alleen als ik een SWW run doe wijken ze logischerwijze af … vraag me af of de sensor wel goed vast zit … en niet ruimte temperatuur aan het meten is …
Dat zeg jij goed, precies net voor de T splitsing. Zie hier rode kruis in het schema en zie daar onder de foto. De sensor lijkt goed en strak te zitten zoals 't hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idFkQ4V_6Qef__WG23Lsr8FtUy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lWlFgzB3aqduKG9Sv3KnZ09Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6d_Ia-QdoGmqkElUiwQKhhfkttk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCTybQC2U7eQZtxWCRLCngV1.jpg?f=fotoalbum_large

Zier hier nog een foto van de gehele installatie zodat je idee hebt hoe 't geheel is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qo_uX0Wxbhl3Pw5VWJny3SyHjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAofiNpbX0bnmMNakpLPiw3f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MvRtje op 08-01-2026 19:36 ]

• G-addict
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik merk voor het eerst sinds ik 12 uur geleden mijn gp10 naar laagste stand gezet heb dat het meer afkoelt in huis. Dit heb ik nog niet eerder gehad, deze gehele winter niet. Dus het lijkt erop dat ik toch minder warmte afgifte heb. Heb nu mijn gp10 weer naar auto adapt gezet. Lijkt erop dat ik voor mijn installatie hier geen betere resultaten mee haal.
Indien de installatie juist is ingeregeld zou de juiste regeling voor gp 10 constante druk zijn, en dan in de snelheid waarmee de flow zo veel mogelijk overeenkomt met gp 12.
Dit kun je uitzoeken door de temperaturen over bt3 en bt12 te vergelijken met de temperaturen over bt25 en bt71.

• MvRtje
G-addict schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:36:
[...]

Indien de installatie juist is ingeregeld zou de juiste regeling voor gp 10 constante druk zijn, en dan in de snelheid waarmee de flow zo veel mogelijk overeenkomt met gp 12.
Dit kun je uitzoeken door de temperaturen over bt3 en bt12 te vergelijken met de temperaturen over bt25 en bt71.
Zie hier afgelopen 3 dagen voordat ik GP10 verlaagd had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYtx1U9_G70Mr9rlQuw9DrOS72A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i00h5xulzeUA6EDHTClc757p.png?f=fotoalbum_large

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:30
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Dat zeg jij goed, precies net voor de T splitsing. Zie hier rode kruis in het schema en zie daar onder de foto. De sensor lijkt goed en strak te zitten zoals 't hoort.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zier hier nog een foto van de gehele installatie zodat je idee hebt hoe 't geheel is:

[Afbeelding]
Zier er top uit! Wat mij verbaasde is de bt71 in deze grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqrdBDjJf9llstkyyaWvZzQWnWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scnJaVnWECeilL2sLNUXhEJ9.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik die met volgende grafiek vergelijk is hij opeens anders, ook op 7 januari ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihBupaFYm6fq7qipTi31886Cmuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzqKrIwCKWEbCD4zGILQhO3J.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht dat er iets misgegaan is, of zie ik iets over het hoofd, dan excuses!
Het enige verschil is de benaming en de dynamiek … vandaar mijn opmerkingen.
Die tweede grafiek ziet de BT71 er uit zoals ik verwachtte ..

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06:50
[...]

😩😩😩
En hoe lang was deze garantie?

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• MvRtje
MarcKeulers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Zier er top uit! Wat mij verbaasde is de bt71 in deze grafiek
[Afbeelding]
Als ik die met volgende grafiek vergelijk is hij opeens anders, ook op 7 januari ..
[Afbeelding]
Wellicht dat er iets misgegaan is, of zie ik iets over het hoofd, dan excuses!
Het enige verschil is de benaming en de dynamiek … vandaar mijn opmerkingen.
Die tweede grafiek ziet de BT71 er uit zoals ik verwachtte ..
Ja bij de laatste heb ik de juiste sensoren/entiteiten gepakt. Goed om te horen dat alles er goed uit ziet.

• RedGolf
Zo laag mogelijk omdat dan de warmtepomp de laagste flow temperatuur hoeft op te brengen en daarmee een zo hoog mogelijk rendement haalt.

Maar, dat betekent dat deze hoge flow wel gehaald moet kunnen worden door het CV systeem, met name leidingwerk (dik genoeg) en oude radiatoren en radiator kranen welke niet voor lage temperaturen ofwel hoge flows gemaakt zijn. De druk van je pomp zal vanaf een bepaalde flow sterk oplopen terwijl de flow nauwelijks verder stijgt. Ik heb mijn GP10 in constante druk curve staan.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-01 21:16

ReLight

echo("What Now ? !")

[...]

Zelde soort issue gehad met onze van 3yr,2 maanden, geïnstalleerd via official installer van Nibe. Spanning regelaar kapot. Je kan je absoluut beroepen op het consumentenrecht en de aannemelijke economische levensduur van een warmtepomp. De installateur is je eerste en enige aanspreek punt van belang in zo'n zaak van rechtswege.
Nibe installaties geplaatst door erkende installateurs hebben vanuit Nibe 5jr hardware garantie gewoonlijk . Maar het blijkt dus (logisch imho) dat arbeids kosten daar na aandringen ook onder vallen. Eerste prio is het gewoon zsm laten repareren (zal door nibe moeten) maar niet akkoord gaan met kosten. Sucses.

[ Voor 4% gewijzigd door ReLight op 08-01-2026 21:16 ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• G-addict
ReLight schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:14:
[...]

Zelde soort issue gehad met onze van 3yr,2 maanden, geïnstalleerd via official installer van Nibe. Spanning regelaar kapot. Je kan je absoluut beroepen op het consumentenrecht en de aannemelijke economische levensduur van een warmtepomp. De installateur is je eerste en enige aanspreek punt van belang in zo'n zaak van rechtswege.
Nibe installaties geplaatst door erkende installateurs hebben vanuit Nibe 5jr hardware garantie gewoonlijk . Maar het blijkt dus (logisch imho) dat arbeids kosten daar na aandringen ook onder vallen. Eerste prio is het gewoon zsm laten repareren (zal door nibe moeten) maar niet akkoord gaan met kosten. Sucses.
Exact! Indien je er niet uitkomt met de installateur kun je het het beste door de rechtsbijstandverzekering laten oppakken.

Wat in mijn geval nog wel een voorwaarde was voor garantie is dat de wp jaarlijks aantoonbaar onderhouden moet zijn door een erkend installateur.
Bij navraag welke erkenning de installateur dan moest hebben bleef men mij het antwoord schuldig:-).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:23
warsame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Is de F2040-6 veel anders? Bij mij zit hij juist vaak op 110Hz, gelijk aan de gevraagde frequency
Ok!

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
[...]

😩😩😩
Wat waardeloos!

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• Knowbody
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:56:
Misschien niet helemaal goed uitgedrukt. De warmte die de buitenunit opwekt wordt sneller naar het huis gevoerd, de deltaT tussen bt25 en bt71 gaat omlaag. Daardoor hoeft de buitenunit minder heet water aan te voeren, BT12 blijft wat lager.
Het mechanisme kan ik niet echt goed beschrijven, maar het resultaat was er wel. In mijn geval is het nu gelijkmatiger. De totale hoeveelheid energie naar de woning is niet anders, het wordt er alleen geleidelijker in gestopt.
Afhankelijk van de getallen zal het resultaat zijn dat Q groter is geworden.

Q = m.C. dT

• RedGolf
ReLight schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:14:
[...]

Een jaar of wat geleden was NIBE in Tros Radar vanwege garantie gezeik. In een nieuwbouw wijk bleek dat na twee jaar meerdere warmtepompen hun vermogen niet meer haalden. Men had het onderzocht en de oorzaak was dat een filter in het CV circuit verkeerd was geplaatst waardoor vuil in de warmtewisselaar terecht was gekomen etc. Er was geen onderhoud gepleegd omdat de installateur die de installatie had geplaatst nooit het onderhoud had geregeld of aangeboden.

Na het nodige gedoe van het programma heeft men deze warmtepompen kosteloos vervangen. Natuurlijk een klets verhaal van Nibe dat de schade veroorzaakt zou zijn door een gebrek aan onderhoud. Er is maar één manier waarop troep in het CV systeem terecht kan komen en dat is bij de installatie van het systeem niet door een gebrek aan onderhoud. Teflon tape, bouwvuil wat in open liggende leidingen tijdens de bouw in leidingen heeft kunnen komen etc. Dit vuil is er bij de eerste start al in geschoten en niet in de jaren erna. Men had de leidingen onvoldoende gereinigd voordat de warmtepomp is aangesloten.

Wat ik wil zeggen is, men probeert gewoon een excuus te verzinnen….

Tevens ben ik er achtergekomen dat warmtepompen van NIBE (de pomp zelf en niet de rest van de installatie) veel duurder zijn in Nederland dan in Zweden. In Zweden kost een S2125-12 nog (€3000-€4000) minder dan in Nederland minus het subsidiebedrag. De rest van de onderdelen (SMO, GP12, etc) niet.

Gek hè

• dvdhaar
RedGolf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:33:
[...]

En hoe lang was deze garantie?
2 jaar op onderdelen, ex voorrijkosten en arbeid.

• Knowbody
warsame schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:21:
[...]

Mogelijk vanwege dat je een hogere temperatuur nodig hebt in jouw situatie met alleen radiatoren. (vergelijkbaar met een SWW run, waarbij de 2050 wel naar 110 Hz gaat)

• G-addict
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Zie hier afgelopen 3 dagen voordat ik GP10 verlaagd had.
[Afbeelding]
Hey, mooi om te zien dit! Ik zie in een andere post van jou dat je een parallel buffervat hebt, maar dan aangesloten op 2 leidingen, dus met 2 t-stukken tussen de aanvoer en retour.

Je ziet dat bt12 en bt25 nagenoeg gelijk zijn over de gehele periode. Dat is vrijwel onmogelijk indien het buffervat met 4 leidingen is aangesloten zoals bij mij, dan krijg je enorm veel menging tussen het opwek- en afgiftecircuit.

Naar mijn idee zie je hier zeer duidelijk het voordeel van deze aansluitmethode.

• MvRtje
G-addict schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:48:
[...]

Hey, mooi om te zien dit! Ik zie in een andere post van jou dat je een parallel buffervat hebt, maar dan aangesloten op 2 leidingen, dus met 2 t-stukken tussen de aanvoer en retour.

Je ziet dat bt12 en bt25 nagenoeg gelijk zijn over de gehele periode. Dat is vrijwel onmogelijk indien het buffervat met 4 leidingen is aangesloten zoals bij mij, dan krijg je enorm veel menging tussen het opwek- en afgiftecircuit.

Naar mijn idee zie je hier zeer duidelijk het voordeel van deze aansluitmethode.
Goed om te horen, bedankt. Heb ook het idee dat het nu erg goed draait, gp10 draait nu ook weer op auto adapt en temperatuur binnen is weer terug naar 21,5+. Ik denk dat de flow prima is op deze manier.

Helaas moet de ruimte/kast verbouwd gaan worden over paar maanden door wat veranderingen in de woning. De installateur gaat de gehele installatie ontkoppelen en moet 2 kasten er langs opnieuw opgebouwd gaan worden waar in de toekomst ook een 400 liter boiler in zou kunnen voor SWW op moment we dit toe willen gaan voegen. Nu draait SWW nog via onze ketel op zolder. We kunnen dit pas gaan omzetten op moment we een badkamer verbouwing gaan doen omdat we het circuit moeten omgooien dan.

Nu twijfel ik om 2 kranen tussen de parallelbuffer te laten zetten zodat ik eens kan testen met het buitenspel zetten van dit vat. Ik heb namelijk veel verhalen hier gelezen dat deze UKV helemaal geen nut heeft als je groot vloeroppervlakte hebt die als ook als buffer dient. Wat is jullie advies hierin? Zone regeling heb ik wel maar gebruik ik voor 80% van het verwarmde oppervlakte niet.

Tevens twijfel ik om de installateur direct een flow meter er tussen te laten hangen en deze aan te sluiten op de SMO S40 zodat ik ook mijn COP kan gaan berekenen. Zijn hier bepaalde flow meters voor die aangeraden worden of kan ik dit het beste bij de installateur neerleggen?

Dank weer voor jullie reacties.

• warsame
Knowbody schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:25:
[...]

Mogelijk vanwege dat je een hogere temperatuur nodig hebt in jouw situatie met alleen radiatoren. (vergelijkbaar met een SWW run, waarbij de 2050 wel naar 110 Hz gaat)
Dat kan heel goed. Hopelijk reageert iemand die ook zo’n setup heeft als jij en je vraag kan beantwoorden.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• wickydude
MvRtje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Goed om te horen, bedankt. Heb ook het idee dat het nu erg goed draait, gp10 draait nu ook weer op auto adapt en temperatuur binnen is weer terug naar 21,5+. Ik denk dat de flow prima is op deze manier.

Helaas moet de ruimte/kast verbouwd gaan worden over paar maanden door wat veranderingen in de woning. De installateur gaat de gehele installatie ontkoppelen en moet 2 kasten er langs opnieuw opgebouwd gaan worden waar in de toekomst ook een 400 liter boiler in zou kunnen voor SWW op moment we dit toe willen gaan voegen. Nu draait SWW nog via onze ketel op zolder. We kunnen dit pas gaan omzetten op moment we een badkamer verbouwing gaan doen omdat we het circuit moeten omgooien dan.

Nu twijfel ik om 2 kranen tussen de parallelbuffer te laten zetten zodat ik eens kan testen met het buitenspel zetten van dit vat. Ik heb namelijk veel verhalen hier gelezen dat deze UKV helemaal geen nut heeft als je groot vloeroppervlakte hebt die als ook als buffer dient. Wat is jullie advies hierin? Zone regeling heb ik wel maar gebruik ik voor 80% van het verwarmde oppervlakte niet.

Tevens twijfel ik om de installateur direct een flow meter er tussen te laten hangen en deze aan te sluiten op de SMO S40 zodat ik ook mijn COP kan gaan berekenen. Zijn hier bepaalde flow meters voor die aangeraden worden of kan ik dit het beste bij de installateur neerleggen?

Dank weer voor jullie reacties.
Als je goed wilt testen zou je dan ook een bypass over je 2e pomp gp10 moeten aanleggen. Zolang die pomp er tussen zit krijg je geen goede vergelijking. Systemen zonder buffer hebben geen gp10 maar alleen de gp12 die zijn flow direct de woning instuurt. Heb je gp10 er nog tussen zitten dan kan gp12 waarschijnlijk zijn flow niet kwijt zonder buffer. Zet je gp10 alleen uit dan is die een grote restrictie in de leiding.
Ikzelf denk dat het verschil qua energieverbruik met of zonder buffer geen grote kosten rechtvaardigt, zal geen groot verschil zijn. Werkt bij mij prima met buffer.

Er wordt nogal eens over een Kamstrup flow meter gesproken geloof ik.

• warsame
Bij mij is recentelijk de optionele BT71 geplaatst. Is het de bedoeling om de temp BT71 te vergelijken met die van de BT25? Het verschil is nu ongeveer 10 graden.

• G-addict
warsame schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:50:
Bij mij is recentelijk de optionele BT71 geplaatst. Is het de bedoeling om de temp BT71 te vergelijken met die van de BT25? Het verschil is nu ongeveer 10 graden.
Dat is best veel. Tenminste, als je enkel vloerverwarming hebt.

• warsame
G-addict schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Dat is best veel. Tenminste, als je enkel vloerverwarming hebt.
het gaat om alleen radiatoren

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:20
warsame schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAP1PAVcDmrqAPvRtclhoaocaaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3jbUMRs5D7oUBEY0fVngqbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Li-boven BT12, Re-boven BT3
Li-midden BT25, Re-midden BT71

Ook alleen radiatoren
Wat ik een beetje raar vind is dat de temp direct na de (in serie staande) buffer BT71 lager wordt aangegeven als de retour bij de WP zelf BT3, terwijl daar plm 15mtr retourleiding tussen zit

[ Voor 15% gewijzigd door AnJaJoRe op 09-01-2026 12:20 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• G-addict
MvRtje schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Zoals Warsame al zegt dien je dan ook een bypass over je pomp te maken.
Als je met die 80% die continu open staat het het minimale debiet haalt welke Nibe voorschrijft dan kan het werken. Bij een kennis van mij werkt het zo ook wel aardig, al is de flow door de vloerverwarmingsgroepen wel variabel.

Wat naar mijn mening het allerbeste werkt is de naregelingen buiten spel zetten. Gewoon alle groepen handmatig open zetten en dan de flow zo afstellen dat de temperatuur overal naar wens is. Dan heb je de meeste rust in je installatie.

• G-addict
warsame schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:14:
[...]

Dan zou je het nodig kunnen hebben. Maar misschien kan de flow iets omhoog en de dT iets omlaag. Dan gaat je aanvoertemperatuur iets omlaag en je retourtemperatuur iets omhoog, de gemiddelde temperatuur blijft hetzelfde. Een lagere aanvoertemperatuur betekent doorgaans minder opgenomen vermogen.

• Knowbody
Ik heb het idee maar het kan ook autosuggestie zijn dan de optionele BT71, als die er is, wel invloed heeft op de snelheid van GP12.

BT3 wordt geprobeerd naar BT71 toe te regelen.

Voor de graadminuten dient alleen BT25 (en als die er niet is BT12)

Voor de dT kijkt het systeem mijn inziens naar zijn eigen altijd aanwezige sensoren, meestal heeten die BT12 en BT3.

• warsame
AnJaJoRe schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]

Li-boven BT12, Re-boven BT3
Li-midden BT25, Re-midden BT71

Ook alleen radiatoren
Wat ik een beetje raar vind is dat de temp direct na de (in serie staande) buffer BT71 lager wordt aangegeven als de retour bij de WP zelf BT3, terwijl daar plm 15mtr retourleiding tussen zit
@AnJaJoRe bedankt voor het delen. Ik heb jouw tegels nagemaakt _/-\o_ verschil is nu wel redelijk ok, daar straks was het meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4vJrXdLkUGvwPY2jAJoxAnFGWc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5U5WPMy4pPaJkwj5PInaq3K.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste