MarcKeulers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:05:
[...]
Laten we het SWW probleem later oplossen … je graadminuten. Zoals je kunt nalezen op dit forum is er een soort NIBE logica die wat je graadminuten je compressor op laat toeren. Bij -60 en -400 is dat in vier stappen, -60 tot -160, dan tot -260 en dan tot -360 en laatste -460. Verder kijkt je compressor naar de buiten temperatuur, hoe lager hoe harder ie draait. Dat stel je in met de DOT en dT .
Je warmtepomp is niet vrij bij een SMO40, wel bij een SMOS40, een klein S verschil. Wellicht heb je daar overheen gelezen, of je hebt wel een SMOS40, dan excuses. Wellicht zit hier het verschil tussen verwachting en gedrag van de wp?
Hoop dit helpt.
PS ik heb een F2120 en SMO40 en laat de compressor starten bij -30, om er zeker van te zijn dat ik de laagste stand heb bij het begin… afhankelijk van de buiten temperatuur natuurlijk … lage stand is minder defrost :-).
Naar aanleiding van deze uitleg over de de relatie tussen het aantal graadminuten en de compressor-aansturing, heb ik gisteren aan het begin van de avond de graadminuten instelling gewijzigd:
- Start compressor: -60 (was -300)
- Start diff. bijverwarming: 400 (was 100)
De verwachting (of hoop eigenlijk

) was dat de compressor zich hierdoor dus wat 'rustiger' zou gaan gedragen en hiermee niet meer ver (soms > 10 graden) over de (al hoge) gevraagde aanvoertemperatuur zou gaan.
Hoewel de graadminuten nu dus minder ver terugzakken (wat ik trouwens niet perse als een probleem zie), blijft het compressorgedrag helaas onveranderd zoals onderstaande grafieken laten zien. De graadminuten zijn rond 18:30u aangepast:
Wat er dus nu nog bijkomt is dat de graadminuten vaker naar 0 gaan waardoor de compressor (naast de 'normale' defrosts) nóg vaker uitschakelt.
Dit lijkt me toch niet echt het gewenste gedrag? Ik begrijp dat defrosts erbij horen, maar de grote overshoot van de aanvoertemperatuur Ta helpt hier niet bij lijkt me. Voor de goede orde: de temperatuur in mijn woning is meer dan behaaglijk en het lukt 'm prima op het huis op temperatuur te houden maar (in tegenstelling tot waar ik nu dus meer over lees hier) mag mijn Nibe het juist weer wat rustiger gaan doen
Wat kan hier aan de hand zijn? Ter info hieronder nog een foto van de DOT/dT instelling aangezien deze instelling hier dus schijnbaar ook een (grote?) rol in speelt. Deze instelling heeft voor zover ik weet echter altijd zo gestaan. Ook de 'compressorcurve' staat op 'auto' voor zowel verwarmen, koelen als SWW.
Kan het zijn dat het grote verschil tussen de gevraagde aanvoertemperatuur (door de gekozen stooklijn van 5 + 3) en de retour (in combinatie met de lage buitentemperatuur) dit gedrag veroorzaakt? De werkelijke dT (BT25-BT71?) blijft veel hoger dan de 'gewenste' dT (in mijn geval dus 7 graden?) maar ik zou dan juist verwachten dat het systeem de aanvoertemperatuur niet zo hoog laat worden. Wat me ook nog steeds niet lekker zit is dat de circulatiepomp meteen na het starten van de compressor dus naar 100% gaat. Kan het zijn dat 'ie z'n warmte niet snel genoeg kan wegkrijgen ofzo? Maar dan nog, als ik een warmtepomp zou zijn dan zou ik gewoon rustiger gaan draaien maar daar denkt die van mij dus anders over
Iemand het verlossende antwoord voordat ik mijn installateur ga inschakelen?
Oh en wat betreft de positie van BT25 i.c.m. met SWW-runs: alvast bedankt voor de antwoorden, ik zal hier later verder op ingaan maar ik wil eerst mijn warmtepomp rustig krijgen voordat ik verder ga met de volgende uitdaging

(Tenzij de plaatsing van BT25 ook voor de normale verwarming roet in het eten gooit maar dat verwacht ik niet)
P.S. de software-versie van mijn SMO40 staat op 9542R4. Deze is van november '22. Hoewel ik 'm best een keer naar de laatste stand wil brengen, lees ik in de release notes nou ook weer geen schrikbarende wijzigingen die dit gedrag zouden kunnen verklaren. Maar als jullie ervaring anders is dan hoor ik dat uiteraard ook graag!
[
Voor 7% gewijzigd door
J.oost op 07-01-2026 10:27
]