NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nou update 4.7.6 heeft hier het probleem met defrosts op SWW in elk geval definitief niet opgelost. Na installatie van de update heeft hij nog 2 x netjes op de vloerverwarming ontdooid (zoals afgelopen dagen ook het geval was) maar nu zojuist schakelt hij weer naar SWW om te ontdooien. Dus de komende dagen zal het wel weer op SWW gaan :(

Hij lijkt ongeveer een week het ene en dan weer een week het andere te doen. Zonder enige vorm van logica verder :(

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 06-01-2026 20:55 ]

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:08
ik222 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:53:
Nou update 4.7.6 heeft hier het probleem met defrosts op SWW in elk geval definitief niet opgelost. Na installatie van de update heeft hij nog 2 x netjes op de vloerverwarming ontdooid (zoals afgelopen dagen ook het geval was) maar nu zojuist schakelt hij weer naar SWW om te ontdooien. Dus de komende dagen zal het wel weer op SWW gaan :(

Hij lijkt ongeveer een week het ene en dan weer een week het andere te doen. Zonder enige vorm van logica verder :(
Nibe bellen en ticket inschieten!

Hier gaat het wel goed maar het draait pas 5 uur op de update dus misschien te voorbarig.

Ik had ook last van veel compressor starts op de S2125 terwijl ie daarvoor soms wel runs van +2 dagen had. Sinds update of restart is het nog dezelfde run. Heb jij dat ook?

• martius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:50
wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:22:
Daarvoor moet dus je aanvoertemperatuur BT25 omlaag tov berekende Ta.
Bij mij was de grootste factor van invloed de DOT naar -15 met een deltaT van 7 zetten. Daarmee geef je aan dat je bij die ontwerptemperatuur een deltaT van 7 wilt. Over het hele compressorbereik gaat dan verhoudingsgewijs de deltaT omlaag.
Het proberen waard. Thanks.

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dvdhaar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:12:
[...]

Nibe bellen en ticket inschieten!

Hier gaat het wel goed maar het draait pas 5 uur op de update dus misschien te voorbarig.

Ik had ook last van veel compressor starts op de S2125 terwijl ie daarvoor soms wel runs van +2 dagen had. Sinds update of restart is het nog dezelfde run. Heb jij dat ook?
Compressor herstart hier bijna niet, in de afgelopen 7 dagen had ik voor de update vanavond 2 starts gehad.

Zal komend weekend eens kijken of ik e.a. kan verzamelen en naar Nibe kan sturen inderdaad.

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:20

lps

Wat ik hiermee bedoel is dat als je de waarde van -400 bijvoorbeeld wijzigt naar -1000 je een groter 'bereik' hebt in de negatieve graadminuten voordat de compressor gaat optoeren?
zelf heb ik deze waarde nu veel lager gezet omdat met de defrosts van de afgelopen dagen de compressor anders snel gaat optoeren om de graadminuten maar weg te werken, terwijl in mijn situatie dit niet nodig is omdat de kamer en retour temperatuur gewoon op peil blijven.
In mijn geval dalen de graadminuten tijdens een defrost en sww-run nog harder vergeleken met anderen omdat de installatie in de garage staat en met een ondergrondse geïsoleerde leiding verbonden is met de woning. Nadeel is dat de garage nu 12 graden is en het buffervat op de retourleiding dus ook kouder. Zodra de gp12 dus minder of niet gaat draaien (gaat tijdens een run altijd naar 100%??) gaat er meer retourwater door het buffervat waardoor de bt25 meteen hard afkoelt.
Ik vraag me onderhand ook af wat het nut is van de graadminutenregeling bij goed geïsoleerde woningen, de pomp kan dan naar mijn mening net zoals andere merken gewoon beter naar de gevraagde watertemperatuur toe regelen.
bij slechter geïsoleerde woningen zie ik hier dan wel het nut voor in omdat hij dan een soort van vooruit gaat denken.
Met DOT/dT geef je aan bij welke temperatuur de wp voluit moet draaien en welke dt hij dan moet leveren. De wp past daarop dus de compressor curve aan. Ik heb hem op -15/7 staan, die 7 is de standaard instelling als je daar alleen vvw selecteert. Vvw+rad is 10g, rad only is 15g.
Als je een handmatige compressorcurve hebt ingesteld, zal hij de dot/dt negeren.
kijkt de pomp dan naar de bt25 vs bt71 of de bt12 vs bt3?

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
lps schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:42:
[...]

Wat ik hiermee bedoel is dat als je de waarde van -400 bijvoorbeeld wijzigt naar -1000 je een groter 'bereik' hebt in de negatieve graadminuten voordat de compressor gaat optoeren?
zelf heb ik deze waarde nu veel lager gezet omdat met de defrosts van de afgelopen dagen de compressor anders snel gaat optoeren om de graadminuten maar weg te werken, terwijl in mijn situatie dit niet nodig is omdat de kamer en retour temperatuur gewoon op peil blijven.
In mijn geval dalen de graadminuten tijdens een defrost en sww-run nog harder vergeleken met anderen omdat de installatie in de garage staat en met een ondergrondse geïsoleerde leiding verbonden is met de woning. Nadeel is dat de garage nu 12 graden is en het buffervat op de retourleiding dus ook kouder. Zodra de gp12 dus minder of niet gaat draaien (gaat tijdens een run altijd naar 100%??) gaat er meer retourwater door het buffervat waardoor de bt25 meteen hard afkoelt.
Ik vraag me onderhand ook af wat het nut is van de graadminutenregeling bij goed geïsoleerde woningen, de pomp kan dan naar mijn mening net zoals andere merken gewoon beter naar de gevraagde watertemperatuur toe regelen.
bij slechter geïsoleerde woningen zie ik hier dan wel het nut voor in omdat hij dan een soort van vooruit gaat denken.

[...]

kijkt de pomp dan naar de bt25 vs bt71 of de bt12 vs bt3?
Ja, hogere waarde kan helpen, bij mij staat die op 800.
Je buffervat heeft als het goed is gewoon isolatie dus dat zou niet heel hard moeten gaan. Bij mij staat de installatie overigens ook in de garage met ook een graad of 12. Ik heb een parallel vat met een extra circulatie pomp. Een van de redenen voor een buffervat is ook juist ervoor te zorgen dat er genoeg volume aanwezig is bij een defrost. Dat bt25 daalt is normaal.
De regeling kijkt naar al de sensoren maar voor de dT is de bt12/bt3 van belang. Bij sww bedrijf doet bt25 ook niet mee.
Bt71 wordt nogal eens als optioneel aangegeven, als je geen buffervat hebt heb je meestal ook geen bt71.

En over de gm regeling… tja… dan moet je een ander merk hebben.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• wickydude
Temperaturen van vandaag…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vsMGwTA4-nDIh5f6U8NBJ0KXgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJFivyMdZe4zr2kKqVce5ANT.png?f=fotoalbum_large

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:29
wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:22:
Daarvoor moet dus je aanvoertemperatuur BT25 omlaag tov berekende Ta.
Bij mij was de grootste factor van invloed de DOT naar -15 met een deltaT van 7 zetten. Daarmee geef je aan dat je bij die ontwerptemperatuur een deltaT van 7 wilt. Over het hele compressorbereik gaat dan verhoudingsgewijs de deltaT omlaag.
Klopt en het regelen van deltaT gebeurt door de flow van GP12 te sturen. Indien je een parallel buffer hebt (liefst 2 pijps) ligt het ingewikkelder omdat er een (zelfregulerende) pomp na de buffer zit. Dan nog zal via GP12 het temperatuurverschil over de buffer (aanvoer) worden geminimaliseerd en de deltaT van de warmtepomp worden geregeld. Dat werkt best mooi.

De invloed van DOT ben ik nog niet zo uit, wel het DeltaT verhaal, maar de vermogens opgave vindt ik wat vreemd. Hij levert immers het vermogen wat nodig is ongeacht buiten temperatuur. (Is mijn waarneming)

Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Enphase 7560Wp, ABB SCU200

• wickydude
De DOT is zoals ik begrepen heb de temparatuur waarvoor het systeem ontworpen is waarbij de compressor zijn volle vermogen levert en dan nog net de woning warm houdt. Bij die temperatuur, bijvoorbeeld -15, begint hij dus meteen op vol vermogen. Dat bepaalt dus eigenlijk de compressorcurve, 120Hz bij -15, bij 0 graden is dat dan iets van 45 of 50Hz bij mij. En ja, hij kan optoeren als de gm te ver weg zakken door bijv defrosts.
Er zijn vast nog meer factoren van invloed, maar dit is een beetje hoe ik het begrepen heb.
En de compressor ging rustiger draaien toen ik die dot omlaag zette.

• martius
wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:21:
De DOT is zoals ik begrepen heb de temparatuur waarvoor het systeem ontworpen is waarbij de compressor zijn volle vermogen levert en dan nog net de woning warm houdt. Bij die temperatuur, bijvoorbeeld -15, begint hij dus meteen op vol vermogen. Dat bepaalt dus eigenlijk de compressorcurve, 120Hz bij -15, bij 0 graden is dat dan iets van 45 of 50Hz bij mij. En ja, hij kan optoeren als de gm te ver weg zakken door bijv defrosts.
Er zijn vast nog meer factoren van invloed, maar dit is een beetje hoe ik het begrepen heb.
En als je dan bijv er een block op zet, laten 110Hz zeggen dan is de redenatie dat die dan bij -15 geldt. Toch? En als dat zo is, wat is dan de invloed hiervan op bijv. de deltaT of het afnemen van de GM?

NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004

• lps

lps

wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Bij mij staat de installatie overigens ook in de garage met ook een graad of 12. Ik heb een parallel vat met een extra circulatie pomp. Een van de redenen voor een buffervat is ook juist ervoor te zorgen dat er genoeg volume aanwezig is bij een defrost. Dat bt25 daalt is normaal.
In mijn situatie zit het (kleine) buffervat verbonden tussen de aanvoer en retourleiding buiten de warmtepomp om.
Tijdens een run (gp12 100%) gaat er dus bijna geen water door het buffervat. Zodra de gp12 minder hard gaat draaien door GM=0 / sww-run / defrost gaat er ineens meer water door het buffervat omdat de externe circulatiepomp een vast debiet geeft.
Het gevolg is dan dat de bt 25 kouder wordt dan de bt 71.

• RedGolf
wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:21:
Ik zal er eens mee experimenteren, mijn systeem draait pas 3 maanden en dit is de eerste winter. Het zou dus een soort voorsturing moeten zijn en de GM een soort na regeling om de installatie temperatuur (bt25) in de buurt van het setpoint (stooklijn) te houden. Zit wat in. Standaard stond DOT op 10kW/-10grc en dT=10grc.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:09
Iemand met F2050-6 met vergelijkbaar gedrag ?

Requested compressor freq 110 Hz
Hij gaat tot 95 Hz, 6 Ampère.
Er zijn geen begrenzers van welke soort dan ook, actief.

Bij SWW gaat hij wel hoger.

Relatie met de lage aanvoertemperatuur tijdens verwarmen? (28 gr)

De graadminuten zitten en blijven in de buurt van de -460.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFq8XT8qyT983zxYr_Z9IADoQBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xAOSntCHIf2leP3x6xEDPIvM.png?f=fotoalbum_large

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• wickydude
lps schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:39:
[...]

In mijn situatie zit het (kleine) buffervat verbonden tussen de aanvoer en retourleiding buiten de warmtepomp om.
Tijdens een run (gp12 100%) gaat er dus bijna geen water door het buffervat. Zodra de gp12 minder hard gaat draaien door GM=0 / sww-run / defrost gaat er ineens meer water door het buffervat omdat de externe circulatiepomp een vast debiet geeft.
Het gevolg is dan dat de bt 25 kouder wordt dan de bt 71.
Bij een defrost draait de buitenunit de werking om, hij haalt warmte uit het huis om de verdamper te ontdooien. Dus ja, tijdens een defrost kan de bt25 onder de bt71 duiken, en de bt12 onder de bt3. Is ook wel een beetje te zien in het plaatje dat ik hierboven postte als je kijkt net voor 6 jan.

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:51
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:56:
Iemand met F2050-6 met vergelijkbaar gedrag ?

Requested compressor freq 110 Hz
Hij gaat tot 95 Hz, 6 Ampère.
Er zijn geen begrenzers van welke soort dan ook, actief.

Bij SWW gaat hij wel hoger.

Relatie met de lage aanvoertemperatuur tijdens verwarmen? (28 gr)

De graadminuten zitten en blijven in de buurt van de -460.
[Afbeelding]
Exact hetzelfde hier op een AMS10-6. Requested 110Hz, maar draait op 95Hz.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:24
S2125-12 misschien niet te vergelijken met F2050-6 of AMS10-6 maar die gaat wel tot 120Hz (leuk verbruik heb je dan btw, maar dat even los hiervan haha)

Vannacht door het heldere weer graadminuten weer richting -80. Binnen temp blijft netjes 22 graden. Verbruik wel 52kWh per dag.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:51
Hij krijgt het hier niet voor elkaar om de woning zonder elektrisch element warm te houden. Ik zie elke 30-40min defrosts, al 3 dagen lang. De bekende vicieuze cirkel; loopt achter in GM, gaat optoeren -> sneller bevroren. Gaat nog verder optoeren -> nog sneller bevroren. Ik zit tot nu toe in januari op 52kWh resistief en 148kWh van de buitenunit.

Enerzijds baart het mij zorgen, en denk ik aan het energieverbruik. Maar ik kan het ook wel relativeren: ik heb het waarschijnlijk allang bespaard door een niet fors overbemeten warmtepomp.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

• Cobbuh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:15
magnetx3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:29:
Hij krijgt het hier niet voor elkaar om de woning zonder elektrisch element warm te houden. Ik zie elke 30-40min defrosts, al 3 dagen lang. De bekende vicieuze cirkel; loopt achter in GM, gaat optoeren -> sneller bevroren. Gaat nog verder optoeren -> nog sneller bevroren. Ik zit tot nu toe in januari op 52kWh resistief en 148kWh van de buitenunit.

Enerzijds baart het mij zorgen, en denk ik aan het energieverbruik. Maar ik kan het ook wel relativeren: ik heb het waarschijnlijk allang bespaard door een niet fors overbemeten warmtepomp.
Hier ook hetzelfde gedrag met een F2050-6. De warmtepomp gaat optoeren tot 95Hz en en werkt vervolgens 100-150 graadminuten weg, daarna toert die weer af naar een wat rustiger frequentie 60Hz. Waarbij de warmtepomp eigenlijk net te weinig warmte levert waardoor de graadminuten snel weer oplopen en waardoor de cyclus zich weer herhaald (tijdens het langzaam oplopen neemt de frequentie niet toe). Om eerlijk te zijn vind ik dit erg raar gedrag, als de warmtepomp net iets meer doet, kan deze rustiger blijven draaien, wat ook weer gunstiger is voor het verbruik.

Bij deze frequentie zie ik wel een verschil in de werkelijke en gewenste frequentie, misschien verklaard dit de delta.

• J.oost
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:05
MarcKeulers schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Laten we het SWW probleem later oplossen … je graadminuten. Zoals je kunt nalezen op dit forum is er een soort NIBE logica die wat je graadminuten je compressor op laat toeren. Bij -60 en -400 is dat in vier stappen, -60 tot -160, dan tot -260 en dan tot -360 en laatste -460. Verder kijkt je compressor naar de buiten temperatuur, hoe lager hoe harder ie draait. Dat stel je in met de DOT en dT .
Je warmtepomp is niet vrij bij een SMO40, wel bij een SMOS40, een klein S verschil. Wellicht heb je daar overheen gelezen, of je hebt wel een SMOS40, dan excuses. Wellicht zit hier het verschil tussen verwachting en gedrag van de wp?
Hoop dit helpt.

PS ik heb een F2120 en SMO40 en laat de compressor starten bij -30, om er zeker van te zijn dat ik de laagste stand heb bij het begin… afhankelijk van de buiten temperatuur natuurlijk … lage stand is minder defrost :-).
Naar aanleiding van deze uitleg over de de relatie tussen het aantal graadminuten en de compressor-aansturing, heb ik gisteren aan het begin van de avond de graadminuten instelling gewijzigd:
  • Start compressor: -60 (was -300)
  • Start diff. bijverwarming: 400 (was 100)
De verwachting (of hoop eigenlijk :| ) was dat de compressor zich hierdoor dus wat 'rustiger' zou gaan gedragen en hiermee niet meer ver (soms > 10 graden) over de (al hoge) gevraagde aanvoertemperatuur zou gaan.

Hoewel de graadminuten nu dus minder ver terugzakken (wat ik trouwens niet perse als een probleem zie), blijft het compressorgedrag helaas onveranderd zoals onderstaande grafieken laten zien. De graadminuten zijn rond 18:30u aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ygz9zOUlmNOcBEBAR_J2w2vzip4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9elV6TPKcSO9uRg0haAv1uw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7-Y04zxTCSSk4IfQuXVUuu1A20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnBBKkmvlsNqpOeOHS3XRTtV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBF1oByCUPyIjacuMl4ME6n4wGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahcXf0CsaGsiyr7fdk0K8q4V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joUYjgyj442QfJmQw6w9Ex3uTWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pcln0SfdU5dhNfspAcpcjCLY.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er dus nu nog bijkomt is dat de graadminuten vaker naar 0 gaan waardoor de compressor (naast de 'normale' defrosts) nóg vaker uitschakelt.

Dit lijkt me toch niet echt het gewenste gedrag? Ik begrijp dat defrosts erbij horen, maar de grote overshoot van de aanvoertemperatuur Ta helpt hier niet bij lijkt me. Voor de goede orde: de temperatuur in mijn woning is meer dan behaaglijk en het lukt 'm prima op het huis op temperatuur te houden maar (in tegenstelling tot waar ik nu dus meer over lees hier) mag mijn Nibe het juist weer wat rustiger gaan doen ;)

Wat kan hier aan de hand zijn? Ter info hieronder nog een foto van de DOT/dT instelling aangezien deze instelling hier dus schijnbaar ook een (grote?) rol in speelt. Deze instelling heeft voor zover ik weet echter altijd zo gestaan. Ook de 'compressorcurve' staat op 'auto' voor zowel verwarmen, koelen als SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHPx-Se85sIwbNrF4yagE3ON1zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESF1jc0EqjNl7B0QXygIrMLV.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat het grote verschil tussen de gevraagde aanvoertemperatuur (door de gekozen stooklijn van 5 + 3) en de retour (in combinatie met de lage buitentemperatuur) dit gedrag veroorzaakt? De werkelijke dT (BT25-BT71?) blijft veel hoger dan de 'gewenste' dT (in mijn geval dus 7 graden?) maar ik zou dan juist verwachten dat het systeem de aanvoertemperatuur niet zo hoog laat worden. Wat me ook nog steeds niet lekker zit is dat de circulatiepomp meteen na het starten van de compressor dus naar 100% gaat. Kan het zijn dat 'ie z'n warmte niet snel genoeg kan wegkrijgen ofzo? Maar dan nog, als ik een warmtepomp zou zijn dan zou ik gewoon rustiger gaan draaien maar daar denkt die van mij dus anders over :P

Iemand het verlossende antwoord voordat ik mijn installateur ga inschakelen?

Oh en wat betreft de positie van BT25 i.c.m. met SWW-runs: alvast bedankt voor de antwoorden, ik zal hier later verder op ingaan maar ik wil eerst mijn warmtepomp rustig krijgen voordat ik verder ga met de volgende uitdaging ;) (Tenzij de plaatsing van BT25 ook voor de normale verwarming roet in het eten gooit maar dat verwacht ik niet)

P.S. de software-versie van mijn SMO40 staat op 9542R4. Deze is van november '22. Hoewel ik 'm best een keer naar de laatste stand wil brengen, lees ik in de release notes nou ook weer geen schrikbarende wijzigingen die dit gedrag zouden kunnen verklaren. Maar als jullie ervaring anders is dan hoor ik dat uiteraard ook graag!

[ Voor 7% gewijzigd door J.oost op 07-01-2026 10:27 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 10:17
Mijn RMU thermostaat geeft ineens 18,6 aan vanochtend, de app zegt 18,9.

Buiten het feit dat dit te koud is heb ik nog niet eerder een verschil gezien tussen de twee. Meer mensen hier last van?

• MvRtje
Release notes zijn bekend:

Version: 4.7.6
Release date: 2026-01-05
CHANGES
• VVM S320/325: Fixed an issue with addition not being activated during cold outdoor air stop (260).
• Improved handling of communication alarm against GP1 (306)
• Fixed an issue with incorrect scaling of the analog output (0-10V) for the shunted control accessory.

Zie niks betreft SWW? Raar dat NIBE dat aan de telefoon bij een andere Tweaker wel aangaf.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• RedGolf
J.oost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Naar aanleiding van deze uitleg over de de relatie tussen het aantal graadminuten en de compressor-aansturing, heb ik gisteren aan het begin van de avond de graadminuten instelling gewijzigd:
De verwachting (of hoop eigenlijk :| ) was dat de compressor zich hierdoor dus wat 'rustiger' zou gaan gedragen en hiermee niet meer ver (soms > 10 graden) over de (al hoge) gevraagde aanvoertemperatuur zou gaan.

Hoewel de graadminuten nu dus minder ver terugzakken (wat ik trouwens niet perse als een probleem zie), blijft het compressorgedrag helaas onveranderd zooals onderstaande grafieken laten zien. De graadminuten zijn rond 18:30u aangepast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat er dus nu nog bijkomt is dat de graadminuten vaker naar 0 gaan waardoor de compressor (naast de 'normale' defrosts) nóg vaker uitschakelt.

Dit lijkt me toch niet echt het gewenste gedrag? Ik begrijp dat defrosts erbij horen, maar de grote overshoot van de aanvoertemperatuur Ta helpt hier niet bij lijkt me. Voor de goede orde: de temperatuur in mijn woning is meer dan behaaglijk en het lukt 'm prima op het huis op temperatuur te houden maar (in tegenstelling tot waar ik nu dus meer over lees hier) mag mijn Nibe het juist weer wat rustiger gaan doen ;)

Wat kan hier aan de hand zijn? Ter info hieronder nog een foto van de DOT/dT instelling aangezien deze instelling hierin dus schijnbaar ook een (grote?) rol in speelt. Deze instelling heeft voor zover ik weet echter altijd zo gestaan. Ook de 'compressorcurve' staat op 'auto' voor zowel verwarmen, koelen als SWW.

[Afbeelding]

Kan het zijn dat het grote verschil tussen de gevraagde aanvoertemperatuur (door de gekozen stooklijn van 5 + 3) en de retour (in combinatie met de lage buitentemperatuur) dit gedrag veroorzaakt? De werkelijke dT (BT25-BT71?) blijft veel hoger dan de 'gewenste' dT (in mijn geval dus 7 graden?) maar ik zou dan juist verwachten dat het systeem de aanvoertemperatuur niet zo hoog laat worden.

Oh en wat betreft de positie van BT25 i.c.m. met SWW-runs: alvast bedankt voor de antwoorden, ik zal hier later verder op ingaan maar ik wil eerst mijn warmtepomp rustig krijgen voordat ik verder ga met de volgende uitdaging ;) (Tenzij de plaatsing van BT25 ook voor de normale verwarming roet in het eten gooit maar dat verwacht ik niet)

P.S. de software-versie van mijn SMO40 staat op 9542R4. Deze is van november '22. Hoewel ik 'm best een keer naar de laatste stand wil brengen, lees in de release notes nou ook weer geen schrikbarende wijzigingen die dit gedrag zouden kunnen verklaren. Maar als jullie ervaring anders is dan hoor ik dat uiteraard ook graag!
Je BT25 dipt telkens tot ca 12 graden tijdens ontdooien, zo lijkt het? Dat is erg laag.

Tijdens ontdooien wordt warmte uit de woning introkken. BT71 zal de warmte aangeven welke naar de warmtepomp toe gaat om te ontdooien. BT25 geeft het afgekoelde water aan als gevolg van het ontdooien.

Je kunt ook eens kijken naar de stand-by flow van gp12. Deze staat bij mij op 30% daardoor blijft het circuit doorstroomt en voorzien van restwarmte wanneer er geen vraag of ontdooiing actief is.

Wat voor afgifte systeem heb je radiatoren of vloerverwarming? Bij de instelling vloerverwarming zal de flow hoog zijn om een lage dT te verkrijgen. Dit combineren met radiatoren is misschien niet handig.

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04:21
MvRtje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:22:
S2125-12 misschien niet te vergelijken met F2050-6 of AMS10-6 maar die gaat wel tot 120Hz (leuk verbruik heb je dan btw, maar dat even los hiervan haha)

Vannacht door het heldere weer graadminuten weer richting -80. Binnen temp blijft netjes 22 graden. Verbruik wel 52kWh per dag.
Heeft de warmtepomp hierbij gebruik gemaakt van een bijverwarming? wat is deze bijverwarming dan bij jou en hoeveel heeft deze los van de warmtepomp verbruikt?
Ik zie vaak verbruiken langs komen en vraag mij af of dit inclusief of exclusief bijverwarming is en op welk moment deze worden ingeschakeld.
ik heb zelf nu geen elektrisch bijverwarming geïnstalleerd en merk dat mijn f2050-10 het nu niet goed meer warm krijg door de vele defrost, na een defrost gaat de warmtepomp maximaal draaien waardoor je hem gewoon ziet dichtvriezen voordat het water goed op temperatuur is gekomen.
Vanmorgen even handmatig de cv-ketel als bijverwarming ingeschakeld om de woning op temperatuur te krijgen en dat gaat als een malle zo snel.
Was van plan de cv-ketel de deur uit te doen en deze te vervangen voor een ELK9 voor dit soort dagen maar twijfel nu of dat voordeliger is dan even de cv-ketel te laten draaien met vorst.

[ Voor 30% gewijzigd door Sted74 op 07-01-2026 10:16 ]

• J.oost
RedGolf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:02:
[...]

Je BT25 dipt telkens tot ca 12 graden tijdens ontdooien, zo lijkt het? Dat is erg laag.

Tijdens ontdooien wordt warmte uit de woning introkken. BT71 zal de warmte aangeven welke naar de warmtepomp toe gaat om te ontdooien. BT25 geeft het afgekoelde water aan als gevolg van het ontdooien.

Je kunt ook eens kijken naar de stand-by flow van gp12. Deze staat bij mij op 30% daardoor blijft het circuit doorstroomt en voorzien van restwarmte wanneer er geen vraag of ontdooiing actief is.

Wat voor afgifte systeem heb je radiatoren of vloerverwarming? Bij de instelling vloerverwarming zal de flow hoog zijn om een lage dT te verkrijgen. Dit combineren met radiatoren is misschien niet handig.
Mijn pomp gaat in rust naar 20% even uit mijn hoofd. Mijn afgifte-systeem bestaat puur uit vloerverwarming (zie mijn eerste post voor verdere gegevens).

Wat betreft het zover terugzakken van BT25: mijn buitenunit staat letterlijk buiten bovenop mijn installatie (zie schema in een van mijn eerdere posts). Bewuste keuze om alle installaties zo dicht mogelijk bij elkaar te houden i.v.m. leidingverliezen. De leidingafstand tussen de buitenunit en BT25 is daarom denk ik maximaal 3 meter dus ik kan me voorstellen dat de sensor een defrost wel goed meekrijgt ja. Maar zou de 'gevoeligheid' van BT25 hier een rol in kunnen spelen?

Hieronder trouwens wat foto's van de installatie met daarin omcirkeld de locatie van BT25:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_1YGuxzOTGslxUa5P0FwijJx_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PR7xHpLpMKL9XRmygQ0YGJXi.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w26g4ZKYRJFnTKs72hFny_y2hnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqCtkdAWBVydi9PCUhZv5Nkn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door J.oost op 07-01-2026 10:22 ]

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:47
ApexAlpha schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:44:

Buiten het feit dat dit te koud is heb ik nog niet eerder een verschil gezien tussen de twee. Meer mensen hier last van?
Er lijkt een kleine dode band te zitten tussen de waardes, om te zorgen dat het systeem niet de hele tijd een nieuwe waarde door moet geven aan de cloud. Als ik bij mij kijk naar de grafiek in MyUplink, dan zie ik soms sprongen van 0,4 gr, waarna de temperatuur vervolgens uren constant is.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• MvRtje
Sted74 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Heeft de warmtepomp hierbij gebruik gemaakt van een bijverwarming? wat is deze bijverwarming dan bij jou en hoeveel heeft deze los van de warmtepomp verbruikt?
Ik zie vaak verbruiken langs komen en vraag mij af of dit inclusief of exclusief bijverwarming is en op welk moment deze worden ingeschakeld.
ik heb zelf nu geen elektrisch bijverwarming geïnstalleerd en merk dat mijn f2050-10 het nu niet goed meer warm krijg door de vele defrost, na een defrost gaat de warmtepomp maximaal draaien waardoor je hem gewoon ziet dichtvriezen voordat het water goed op temperatuur is gekomen.
Vanmorgen even handmatig de cv-ketel als bijverwarming ingeschakeld om de woning op temperatuur te krijgen en dat gaat als een malle zo snel.
Was van plan de cv-ketel de deur uit te doen en deze te vervangen voor een ELK9 voor dit soort dagen maar twijfel nu of dat voordeliger is dan even de cv-ketel te laten draaien met vorst.
Mijn bijverwarming heb ik uitstaan (ELK9). Deze gebruik ik nooit, enkel bij nood stel de buitenunit zou kapot gaan.

Bij mij heeft de gehele periode de warmtepomp goed zijn best gedaan, verbruik was wel tussen 40 en 50kWh per dag maar binnen temperatuur in de gehele woning waarbij de vloerverwarming openstaat is 21,5 gemiddeld (+/- 185m2 actief verwarmd op moment, +/-100m2 staat niet aan (slaapkamers en ruimtes boven die niet in gebruik zijn op moment).

Tijden gehad dat Defrosts iedere 30/40 minuten plaatsvonden, maar ook periodes tussen 60 en 90 minuten. Defrosts duren gemiddeld tussen de 10 en 15 minuten met heel zelden uitschieter richting 20 minuten.

Hou er rekening mee dat mijn WP puur voor CV draait en geen SWW.

En voor mensen die het interessant vinden, mijn buiten unit staat ongeveer 18 meter verder op. Erg goed geïsoleerde leiding (125/2x32 Watss Microflex terreinleiding) in de grond op 80cm diep.

[ Voor 5% gewijzigd door MvRtje op 07-01-2026 10:25 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:36
Ikheb momenteel dit als defrosts, dus ongeveer om iets meer dan het uur. Huis blijft wel mooi op temperatuur en de backup-heater doet niks. Je hoort mij niet klagen, al zouden langere runs natuurlijk fijner zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XnXsITX-0C5V4PqZqHoav1BRW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/laX4oy31j3qp9FwuebK3eHsd.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 07-01-2026 10:24 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• MvRtje
Aziraphale schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:22:
Ikheb momenteel dit als defrosts, dus ongeveer om iets meer dan het uur. Huis blijft wel mooi op temperatuur en de backup-heater doet niks. Je hoort mij niet klagen, al zouden langere runs natuurlijk fijner zijn.

[Afbeelding]
Zo heb ik hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg9Qy1qEmVATb2-u01Eqr1OOdXY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U3mCJi8j9GYk3IejC1vz2eNv.png?f=user_large

• MarcKeulers
  • Registratie: Februari 2024
J.oost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:13:
[...]

Hoewel de graadminuten nu dus minder ver terugzakken (wat ik trouwens niet perse als een probleem zie), blijft het compressorgedrag helaas onveranderd zoals onderstaande grafieken laten zien. De graadminuten zijn rond 18:30u aangepast:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat kan hier aan de hand zijn? Ter info hieronder nog een foto van de DOT/dT instelling aangezien deze instelling hier dus schijnbaar ook een (grote?) rol in speelt. Deze instelling heeft voor zover ik weet echter altijd zo gestaan. Ook de 'compressorcurve' staat op 'auto' voor zowel verwarmen, koelen als SWW.

[Afbeelding]

Kan het zijn dat het grote verschil tussen de gevraagde aanvoertemperatuur (door de gekozen stooklijn van 5 + 3) en de retour (in combinatie met de lage buitentemperatuur) dit gedrag veroorzaakt? De werkelijke dT (BT25-BT71?) blijft veel hoger dan de 'gewenste' dT (in mijn geval dus 7 graden?) maar ik zou dan juist verwachten dat het systeem de aanvoertemperatuur niet zo hoog laat worden. Wat me ook nog steeds niet lekker zit is dat de circulatiepomp meteen na het starten van de compressor dus naar 100% gaat. Kan het zijn dat 'ie z'n warmte niet snel genoeg kan wegkrijgen ofzo? Maar dan nog, als ik een warmtepomp zou zijn dan zou ik gewoon rustiger gaan draaien maar daar denkt die van mij dus anders over :P

P.S. de software-versie van mijn SMO40 staat op 9542R4. Deze is van november '22. Hoewel ik 'm best een keer naar de laatste stand wil brengen, lees ik in de release notes nou ook weer geen schrikbarende wijzigingen die dit gedrag zouden kunnen verklaren. Maar als jullie ervaring anders is dan hoor ik dat uiteraard ook graag!
Dank voor de grafieken, je dot staat op -10, die kun je ook eens op -20 zetten, daar de compressor frequentie op je buitentemperatuur reageert … je hebt dan minder hoge frequentie van de compressor. Hetzelfde als je de graadminuten nu op -800 zet, dan toert ie minder snel op. Bij mij staat de dot op -20 … en de graadminuten op -950. Geef het systeem ook even een dag om te wennen aan de nieuwe settings ! De compressorcurve is een lineaire lijn tussen compressor minimum bij bv 5 graden buiten en compressor maximum bij -20 graden buiten. De DOT is de maximum, automatisch bepaalt dan zelf de ander waarde van minimum …

Wat betreft je curve, die zou je stap voor stap een offset kunnen verlagen, gezien de goede isolatie … kijk uit dat je genoeg warmte in je systeem houdt om goed te defrosten, anders vriest je systeem dicht! Stap voor stap bedoel ik zeker twee dagen wachten tussen de stappen!

[ Voor 4% gewijzigd door MarcKeulers op 07-01-2026 10:56 ]

NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh

• ApexAlpha
cgms schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Er lijkt een kleine dode band te zitten tussen de waardes, om te zorgen dat het systeem niet de hele tijd een nieuwe waarde door moet geven aan de cloud. Als ik bij mij kijk naar de grafiek in MyUplink, dan zie ik soms sprongen van 0,4 gr, waarna de temperatuur vervolgens uren constant is.
Ah ok, dat zou kunnen.

Al wel vreemd dat mijn huis koud was... De bijverwarming had toch aan moeten springen denk ik.

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-01 20:10
Even vraagje ter vergelijking met andere. Dit is hoe de warmtepomp gisteren draaide. Het huis blijft op temp maar al die kleine dipjes zijn defrosts toch? Is dat niet een beetje veel?
Ik draai op stooklijm 3+1 en heb dmv de stillemodus de compressor op max 65Hz staan. Dit omdat hij anders vol gas gaat draaien iedere keer en dan weer afslaat ipv lange runs. Mijn start staat op -120 maar daar schiet hij lekker doorheen iedere keer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2RqY0sHp4rV6QPPVx-322rFAAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za58FtU0Hb0LJxvzUJwTScpA.jpg?f=fotoalbum_large

• J.oost
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Dank voor de grafieken, je dot staat op -10, die kun je ook eens op -20 zetten, daar de compressor frequentie op je buitentemperatuur reageert … je hebt dan minder hoge frequentie van de warmtepomp. Hetzelfde als je de graadminuten nu op -800 zet, dan toert ie minder snel op. Bij mij staat de dot op -20 … en de graadminuten op -950. Geef het systeem ook even een dag om te wennen aan de nieuwe settings !
Ok, met die instelling heb ik nog niet gespeeld, ik zal DOT morgen eens op -20 zetten en kijken hoe het systeem daarop reageert. Ik ben het met je eens dat ik niet te snel, teveel moet aanpassen. Mijn stooklijn mag inderdaad nu wel weer wat naar beneden maar daar wacht ik dus bewust nog even mee. Eerst de instelling van gisteren nog maar eens een dagje in de gaten houden ;) En wat betreft je opmerking over genoeg warmte in het systeem houden, daar ben ik niet zo bang voor nu die 60 m³ beton (gezien de extra dikke vloer) inmiddels opgestookt is tot 26,5 graden 8) .

Maar ik vind het toch een beetje een vreemde regeling om eerlijk te zijn. Dat de compressor-frequentie reageert op de buitentemperatuur is op zich logisch; de warmtepomp zal immers bij een lagere temperatuur harder moeten werken. Maar om de warmtepomp bij te sturen gebruiken we toch juist de stooklijn? Ik snap niet zo goed hoe die twee parameters samenwerken, er lijken zo twee stuurlui aan het werk te zijn of niet?

Wat betreft je eerdere uitleg over de graadminuten vs. de compressorfrequentie: ik begreep hieruit dat de SMO40 met een soort 'absolute' niveaus (van -60 tot -160, naar -260, -360 en dan naar -460) werkt. Maar begrijp ik je nu goed dat deze niveau's dus relatief zijn aan het niveau waarbij de naverwarmer bijspringt? Ofwel: ik kan mijn start-compressor waarde gerust lager kiezen (zolang het huis hierdoor niet afkoelt) als de 'start-bijverwarming' maar ver genoeg weg ligt? Want dan leg ik mijn 'start-compressor' waarde toch graag zo laag mogelijk (gezien die andere uitdaging met de BT25 i.c.m. SWW). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P

[ Voor 10% gewijzigd door J.oost op 07-01-2026 11:14 ]

• martius
First, LM is dom IMO. Het enige wat LM doet IMO is het aanpassen van de setpoint kijekn met schuin oog naar de toekomst. En ik concludeer dit aangezien geen enkele andere instelling aangepast wordt of dat er een suggestie wordt gedaan wat aan te passen met behulp van de opgebouwde historische data (als die er al is). Het is een comfort dingetje en geen situatie-specifieke-optimalisatie techniek.

But anyhoew. Alvorens ik het systeem ga aanpassen ben ik benieuwd naar iig jullie feedback op onderstaande en wil ik graag gebruik maken van de collectieve kennis hier aanwezig. Ik merk namelijk dat ik er niet echt uitkom.

De vloer die verwarmd wordt is een stenen vloer met keramische tegels. Leidingen liggen 15cm HoH, geen naregeling op de vvw verdeler. Enkele pomp in de gehele installatie systeem. Welke temp er door de radiatoren gaat kan me niet hoog genoeg zijn.

DOT waarde: -10
Power @ DOT: 10kW << handiger om vast te zetten of niet
Filtertijd: 12h
GM settings default: -60/400
Pomp: 30-100%
Curve: 5 & Offset > LM enabled (nu 5 aangezien het maar niet warmer wil worden in huis, was 4 en boven de 10C buitentemp kan deze volgens mij zelfs naar 3)

Minimale aanvoer: 21
Maximale aanvoer: 35
Kijkend naar de vloer, is dit een te lage temp in jullie ogen? Er is geen max. temp afgegeven door ofwel de tegelzetter of wel vvw installateur dus heb ik een veilige waarde gezet. Ook met het oog op het max. verschil comp van 7C (7.1.6.1). Theoretisch kan dan volgens mij de max aanvoer temp op 42 komen (35+7). Klopt mijn aanname?

Compressor freq. range: 25-110 (06:00-00:00)
Compressor freq. range: 25-100 (00:00-06:00)

cc @MarcKeulers @Knowbody @wickydude @MvRtje

ps. Tegelijkertijd douchen (sww gebruik) en een defrost resulteerde zojuist in een te laag debiet melding/filter schoonmaak melding. Moet denk ik de douche-momenten gaan afstemmen op de defrost-cyclus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door martius op 07-01-2026 11:21 ]

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

Pocketware

Pocketware schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:36:
[...]

Na disable en enable van de periodieke verhoging ging die meteen verhde run draaien; vergelijkbaar beeld.
Nu net de temperatuur naar 60 graden gezet; kijken wat dat oplevert met een kleine twee weken.
Issue lijkt opgelost met het verlagen van de temperatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3auC-Cb8egKIcHh7Zrs_nrrxZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjpHcvThgk55mxaKaLxMThW5.png?f=fotoalbum_large

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43
ApexAlpha schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:44:

Ja, mijn RMU S40 geeft ALTIJD anders aan dan de App, en IN de App staan zelfs verschillende temperaturen
Op dìt moment RMU 19.9 , App tegel 19.6 , App menu>info>accessoires>RMU 20.0
In huis comfortabel warm 😎

[ Voor 3% gewijzigd door AnJaJoRe op 07-01-2026 11:32 ]

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• wickydude
martius schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:17:
Curve: 5 & Offset > LM enabled (nu 5 aangezien het maar niet warmer wil worden in huis, was 4 en boven de 10C buitentemp kan deze volgens mij zelfs naar 3)

Kijkend naar de vloer, is dit een te lage temp in jullie ogen? Er is geen max. temp afgegeven door ofwel de tegelzetter of wel vvw installateur dus heb ik een veilige waarde gezet. Ook met het oog op het max. verschil comp van 7C (7.1.6.1). Theoretisch kan dan volgens mij de max aanvoer temp op 42 komen (35+7). Klopt mijn aanname?

ps. Tegelijkertijd douchen (sww gebruik) en een defrost resulteerde zojuist in een te laag debiet melding/filter schoonmaak melding. Moet denk ik de douche-momenten gaan afstemmen op de defrost-cyclus ;)
Waardes lijken me niet gek. Algemeen geldt dat een vloer niet meer dan 40 a 45 gr water moet krijgen ivm uitzetting en krimpverschillen en zo. Hoe lager hoe beter, maar een harde grens is er niet. die 7 graden zie ik nog niet zo.

vwb douchen en flow, dat is toeval. Je douchewater komt uit de boiler, niet uit de wp flow.

Overigens, de stooklijnen beginnen allemaal bij hetzelfde punt bij +20 buitentemp, en lopen meer uit elkaar naarmate het kouder wordt. De juiste stooklijn wordt dus eigenlijk bepaald bij koude temperaturen zoals nu.

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 07-01-2026 11:36 ]

• wickydude
Master-T schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
Even vraagje ter vergelijking met andere. Dit is hoe de warmtepomp gisteren draaide. Het huis blijft op temp maar al die kleine dipjes zijn defrosts toch? Is dat niet een beetje veel?
Ik draai op stooklijm 3+1 en heb dmv de stillemodus de compressor op max 65Hz staan. Dit omdat hij anders vol gas gaat draaien iedere keer en dan weer afslaat ipv lange runs. Mijn start staat op -120 maar daar schiet hij lekker doorheen iedere keer.
[Afbeelding]
Er zijn er meer met veel defrosts. It is what it is...
Doorschieten gm bij start compressor zie ik hier ook. is vooral bij lage temperaturen zo, het duurt best even voordat de wp de aanvoertemp boven de berekende heeft gekregen, pas dan gaan ze weer omhoog. Zeker als je dan ook nog snel een defrost krijgt lopen ze nog verder omlaag.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:31
Sinds de installatie van het kleine buffervat van 25 liter en een extra circulatiepomp was mijn systeem erg onrustig, waarschijnlijk in combinatie met de niet-Nibe T6-kamersensor. Daarnaast had ik veel last van geluid van de buitenunit, een dreunend geluid dat klonk als Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxKbwjdtwv4itlQ0rDGRpGoYwsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYuc7KrsVdwvV4Qh6R4cPeN6.png?f=fotoalbum_large“duuuuuh”.

Mijn installateur heeft op afstand veel instellingen in de SMO S40 aangepast. Dit is niet actief teruggekoppeld. In de logs van de SMO S40 zie ik wel veel wijzigingen, maar sommige instellingen zijn later weer teruggezet of opnieuw aangepast, waardoor het voor mij niet helemaal duidelijk is wat nu definitief is veranderd.

Wat ik wel zie, is dat op 5 januari in menu 7.1.6.2 de installatie is gewijzigd van alleen radiatoren naar radiatoren + vloerverwarming. DOT staat op −10. Sindsdien is het storende geluid verdwenen of in ieder geval aanzienlijk minder. Ik lig hier ’s nachts niet meer wakker van.

Het huis is nu prettig warm, terwijl de aanvoertemperatuur juist lager is geworden. Mogelijk is dit toeval; ik wil het daarom nog even aankijken voordat ik dit met mijn installateur bespreek.

Valt jullie iets op aan deze grafiek? En welke sensoren kan ik het beste volgen om te beoordelen of het systeem verder normaal en stabiel draait, naast natuurlijk het belangrijkste: een comfortabel warm huis?
Edit: ik heb geen ELK

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16

ReLight

echo("What Now ? !")

Ik heb nu - 1001 DM....
Dacht dat dit gelimiteerd was? Enig idee wat in te stellen op een Smo-s40?

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Knowbody
martius schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:32:
[...]

En als je dan bijv er een block op zet, laten 110Hz zeggen dan is de redenatie dat die dan bij -15 geldt. Toch? En als dat zo is, wat is dan de invloed hiervan op bijv. de deltaT of het afnemen van de GM?
DOT is in mijn ogen vooral een erfenis. Sinds de S-serie zou het er net zo goed niet op kunnen zitten.

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

• RedGolf
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:40:
[...]

DOT is in mijn ogen vooral een erfenis. Sinds de S-serie zou het er net zo goed niet op kunnen zitten.
Helaas worden de vele parameters nergens goed uitgelegd en is het vooral een kwestie van experimenteren. Eén stappenplan hoe de instellingen in de basis in te stellen en wat onder welke omstandigheden te fine tunen zou fijn zijn.

• wickydude
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Als je een S-serie hebt misschien wel O-)

• wickydude
RedGolf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Helaas worden de vele parameters nergens goed uitgelegd en is het vooral een kwestie van experimenteren. Eén stappenplan hoe de instellingen in de basis in te stellen en wat onder welke omstandigheden te fine tunen zou fijn zijn.
Ik denk dat Nibe in zijn trainingen voor installateurs meer vertelt dan dat ze in hun documenten uitleggen.
Hier op Tweakers is het nou niet een doorsnee publiek he...
Er is ook een startgids als je hem nieuw installeert.

Overigens hier al eens doorheen gebladerd? https://www.nibe.eu/nl-nl...kajYwJGwwJGgxMTExMDE4Njc5

[ Voor 20% gewijzigd door wickydude op 07-01-2026 12:56 ]

• ApexAlpha
AnJaJoRe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:32:
[...]

Ja, mijn RMU S40 geeft ALTIJD anders aan dan de App, en IN de App staan zelfs verschillende temperaturen
Op dìt moment RMU 19.9 , App tegel 19.6 , App menu>info>accessoires>RMU 20.0
In huis comfortabel warm 😎
Bij mij nu 18.7 ...

Warmtepomp lijkt gewoon te draaien, het is ook maar -1 hier.

Dit ding zou tot -20 buiten 70 graden water moeten kunnen maken. Ik zie ook de bijverwarming niet aan staan, terwijl de temp langzaam terug loopt.

Iets gaat hier niet zo goed denk ik.

Heb geen HomeAssistant meer helaas (nu even), en in de Nibe app zie je net niks. :(

edit: zal wel weer eens met die stooklijn kutten zo.

edit2: wacht even ik gebruik nu die AI modus. Gaat die niet zelf de stooklijn verhogen? Hij ziet het toch terug lopen?

[ Voor 16% gewijzigd door ApexAlpha op 07-01-2026 13:06 ]

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 08-01 10:15
cgms schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Hier ook vaak dit verschijnsel, waarschijnlijk geen invloed op de werking van het systeem maar een snellere en nauwkeurige waarde verandering zou ik persoonlijk wel fijn vinden.

• Knowbody
J.oost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:15:
[...]

Mijn pomp gaat in rust naar 20% even uit mijn hoofd. Mijn afgifte-systeem bestaat puur uit vloerverwarming (zie mijn eerste post voor verdere gegevens).

Wat betreft het zover terugzakken van BT25: mijn buitenunit staat letterlijk buiten bovenop mijn installatie (zie schema in een van mijn eerdere posts). Bewuste keuze om alle installaties zo dicht mogelijk bij elkaar te houden i.v.m. leidingverliezen. De leidingafstand tussen de buitenunit en BT25 is daarom denk ik maximaal 3 meter dus ik kan me voorstellen dat de sensor een defrost wel goed meekrijgt ja. Maar zou de 'gevoeligheid' van BT25 hier een rol in kunnen spelen?

Hieronder trouwens wat foto's van de installatie met daarin omcirkeld de locatie van BT25:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die heater K-060 die jij hebt, voor de liefhebber ik heb zo eentje liggen. (6 kW, 2 stappen van 3kW)

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Die heater K-060 die jij hebt, voor de liefhebber ik heb zo eentje liggen. 2x 3kW
Hey die heater heb ik ook. Is die maar 3kW?

Staat die bij jullie aan met deze omstandigheden?

• MarcKeulers
First, LM is dom IMO. Het enige wat LM doet IMO is het aanpassen van de setpoint kijekn met schuin oog naar de toekomst. En ik concludeer dit aangezien geen enkele andere instelling aangepast wordt of dat er een suggestie wordt gedaan wat aan te passen met behulp van de opgebouwde historische data (als die er al is). Het is een comfort dingetje en geen situatie-specifieke-optimalisatie techniek.

But anyhoew. Alvorens ik het systeem ga aanpassen ben ik benieuwd naar iig jullie feedback op onderstaande en wil ik graag gebruik maken van de collectieve kennis hier aanwezig. Ik merk namelijk dat ik er niet echt uitkom.

De vloer die verwarmd wordt is een stenen vloer met keramische tegels. Leidingen liggen 15cm HoH, geen naregeling op de vvw verdeler. Enkele pomp in de gehele installatie systeem. Welke temp er door de radiatoren gaat kan me niet hoog genoeg zijn.

@martius ,je gp12 staat op 30% minimum, is daar een reden voor? Wat let je hem op 1% minimum te zetten, wat ik bij mijn systeem zie is dat als ik hogere BT12 wil hebben de compressor harder moet werken maar de GP12 inzakt naar waardes rond de 10-20 … alleen bij defrost staat deze op 80% … het water stroomt zo langzamer langs de warmtewisselaar en neemt dan meer warmte op.
De rest van de settings lijken mij niet vreemd … en ja ML is zo slim als de data waarvan het geleerd heeft …

• martius
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:18:
[...]

@martius ,je gp12 staat op 30% minimum, is daar een reden voor? Wat let je hem op 1% minimum te zetten, wat ik bij mijn systeem zie is dat als ik hogere BT12 wil hebben de compressor harder moet werken maar de GP12 inzakt naar waardes rond de 10-20 … alleen bij defrost staat deze op 80% … het water stroomt zo langzamer langs de warmtewisselaar en neemt dan meer warmte op.
De rest van de settings lijken mij niet vreemd … en ja ML is zo slim als de data waarvan het geleerd heeft …
Als mijn geheugen me niet in de steek laat nam de warmte in de vloer daardoor af. Maar goed, nu is het moment om te experimenteren aangezien je ook direct effect ziet. ik zet hem eens op 1%.

• MarcKeulers
J.oost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Ok, met die instelling heb ik nog niet gespeeld, ik zal DOT morgen eens op -20 zetten en kijken hoe het systeem daarop reageert. Ik ben het met je eens dat ik niet te snel, teveel moet aanpassen. Mijn stooklijn mag inderdaad nu wel weer wat naar beneden maar daar wacht ik dus bewust nog even mee. Eerst de instelling van gisteren nog maar eens een dagje in de gaten houden ;) En wat betreft je opmerking over genoeg warmte in het systeem houden, daar ben ik niet zo bang voor nu die 60 m³ beton (gezien de extra dikke vloer) inmiddels opgestookt is tot 26,5 graden 8) .

Maar ik vind het toch een beetje een vreemde regeling om eerlijk te zijn. Dat de compressor-frequentie reageert op de buitentemperatuur is op zich logisch; de warmtepomp zal immers bij een lagere temperatuur harder moeten werken. Maar om de warmtepomp bij te sturen gebruiken we toch juist de stooklijn? Ik snap niet zo goed hoe die twee parameters samenwerken, er lijken zo twee stuurlui aan het werk te zijn of niet?

Wat betreft je eerdere uitleg over de graadminuten vs. de compressorfrequentie: ik begreep hieruit dat de SMO40 met een soort 'absolute' niveaus (van -60 tot -160, naar -260, -360 en dan naar -460) werkt. Maar begrijp ik je nu goed dat deze niveau's dus relatief zijn aan het niveau waarbij de naverwarmer bijspringt? Ofwel: ik kan mijn start-compressor waarde gerust lager kiezen (zolang het huis hierdoor niet afkoelt) als de 'start-bijverwarming' maar ver genoeg weg ligt? Want dan leg ik mijn 'start-compressor' waarde toch graag zo laag mogelijk (gezien die andere uitdaging met de BT25 i.c.m. SWW). Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P
Mooi dat je de tijd neemt …
De niveaus zijn inderdaad relatief, ga je naar -800 zijn er weer andere niveaus. Klopt met die start compressor waarde, wil je die veranderen moet je de automatische uitschakelen en er een handmatige voor terugkiezen ..
Twee stuurlui .. je temp curve is je wens, de compressorcurve de inschatting wat je nodig hebt ( of automatisch door NIBE ingeschat), de graadminuten de afwijking die je dan kunt wegwerken Nibe’s manier, of getweaked door jou. De afwijkingen kunnen gebeuren door velerlei zaken, zon, deur lang open, kachel aan, defrost, etc. Wat je zoekt is een compressorcurve die bij jouw tempcurve past en je huis dus aangenaam warm verwarmd. Zo begrijp ik het.
Zag in een andere post dat je gp12 onder gelimiteerd is op 20%? Waarom? Waarom niet 1%? Je leidingen zijn super kort … en je flow voor hogere temperaturen uit je warmtewisselaar is graag langzaam, niet snel.
Hoop dit helpt …

• MarcKeulers
martius schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Als mijn geheugen me niet in de steek laat nam de warmte in de vloer daardoor af. Maar goed, nu is het moment om te experimenteren aangezien je ook direct effect ziet. ik zet hem eens op 1%.
Ok, dat punt van de flow door je vloer had ik niet voor ogen, heb je een tweede pomp ?

• martius
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Ok, dat punt van de flow door je vloer had ik niet voor ogen, heb je een tweede pomp ?
Nope. iets staat me bij dat het er niet doorheen kwam. Maw mijn leiding werk heeft aandacht nodig in de zomer.

Echter ik ga het uitproberen. Ik weet dat dit nu werkt dus kan altijd terug.

Overigens @MarcKeulers , die 30% is in wachtmodus en is de default. Hij draait nu tijdens het verwarmen op bijv. 43%.

[ Voor 13% gewijzigd door martius op 07-01-2026 13:45 ]

• MarcKeulers
martius schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Nope. iets staat me bij dat het er niet doorheen kwam. Maw mijn leiding werk heeft aandacht nodig in de zomer.

Echter ik ga het uitproberen. Ik weet dat dit nu werkt dus kan altijd terug.

Overigens @MarcKeulers , die 30% is in wachtmodus en is de default. Hij draait nu tijdens het verwarmen op bijv. 43%.
Ok, had jij je systeem (vvw en radiatoren) waterzijdig ingeregeld ? Kan zijn dat je dan een hoger minimum nodig hebt …
Ter vergelijking mijn GP12 draait op 7% voor 33 graden van BT12, met de straffe zuiderwind te weinig :-(
Het kan zijn dat de S-serie een andere manier van GP12 pomp settings heeft dan de SMO40, die heeft een minimum. Ik heb ook lange leidingen en die geven verlies dus ik probeer zo weinig mogelijk in rust te pompen …

• J.oost
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Mooi dat je de tijd neemt …
De niveaus zijn inderdaad relatief, ga je naar -800 zijn er weer andere niveaus. Klopt met die start compressor waarde, wil je die veranderen moet je de automatische uitschakelen en er een handmatige voor terugkiezen ..
Twee stuurlui .. je temp curve is je wens, de compressorcurve de inschatting wat je nodig hebt ( of automatisch door NIBE ingeschat), de graadminuten de afwijking die je dan kunt wegwerken Nibe’s manier, of getweaked door jou. De afwijkingen kunnen gebeuren door velerlei zaken, zon, deur lang open, kachel aan, defrost, etc. Wat je zoekt is een compressorcurve die bij jouw tempcurve past en je huis dus aangenaam warm verwarmd. Zo begrijp ik het.
Zag in een andere post dat je gp12 onder gelimiteerd is op 20%? Waarom? Waarom niet 1%? Je leidingen zijn super kort … en je flow voor hogere temperaturen uit je warmtewisselaar is graag langzaam, niet snel.
Hoop dit helpt …
Dus die compressorcurve, in te stellen door de DOT-waarde, in combinatie met dT (al dan niet handmatig ingesteld) is eigenlijk een soort 'feed-forward' control en de graadminuten regeling is dan een stukje 'feed-back' die dus in een paar discrete stappen (afhankelijk van de relatieve 'afstand' tot de GM-waarde waarbij de bijverwarming wordt aangesproken) een compressor-werkpunt bepaalt als percentage van de max-compressor frequency via DOT? Is dat in grote lijnen hoe ik het moet zien?

Ik heb inmiddels hier op het forum wat zitten zoeken op 'DOT' en het lijkt erop dat deze waarde (in ieder geval voor een SMO40 (non-S!) inderdaad de 'magische' instelling is waar ik naar op zoek ben en die in grote mate het compressorgedrag bepaalt. Veel meer dan de graad-minuten regeling waar ik tot nu toe vanuit was gegaan. Wordt vervolgd dus!

Wat betreft de minimale circulatiepomp-instelling van 20%: ik heb niet echt een goede reden om die niet naar 1% te zetten inderdaad dus dat ga ik daarna ook zeker proberen! :)

• martius
Het waterzijdig inregelen van de radiatoren is vorig jaar gedaan, de vloer verwarming gisteren aangepast na consultatie van chatGPT. Prompt gemaakt die mijn installatie beschrijft en een startpunt gevraagd van de groepen qua l/h flow. Lijkt beter gebalanceerde verdeling te geven over de groepen.

Lastige deel zijn de radiatoren. Die heb ik eerst op suizen afgestemd (H-onderblok) wanneer de pomp op 100% draait met de radiatorknoppen volledig open. Na enige tijd met infrarood warmtemeter de warmte verdeling in de radiator zelf bekeken. Hierna aanpassingen gedaan als deze niet geheel warm werd. Ben ik wel even zoet mee geweest.

Afijn, dank voor het meedenken.

• ApexAlpha
Ok wordt al langzaam warmer binnen. Water aanvoer is 30 ongeveer lijkt het, dus denk dat de WP al iets aangepast heeft zelf.

• Knowbody

Even een eerste reactie.

Als het niet warm wil worden en de graadminuten gaan wel naar 0, staat de stooklijn te laag.

Wordt het niet warm en lopen de graadminuten (verder) achterop dan is de stooklijn mogelijk goed, maar wordt de berekende aanvoertemperatuur simpelweg niet gehaald.
Defrost kunnen hier een nadeel zijn, en als de compressor te licht is, trekt ie dat niet bij. Bijverwarming moet je dan uit de brand helpen.

Is de temperatuur op zich prima, maar lopen de graadminuten steeds tegen de grens van -459 of -460 dan vraag je teveel terwijl dat niet nodig is. De bijverwarming is geblokkeerd, de graadminuten blijven op die -459 staan, en hij gaat de berekende aanvoertemperatuur verhogen.

Het kan helpen om dan de maximale aanvoertemperatuur lager te zetten (1.30.6)

LM of ML is een simpel trial & error systeem. Inderdaad niets slims aan.

• Knowbody
ApexAlpha schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Bij mij nu 18.7 ...

Warmtepomp lijkt gewoon te draaien, het is ook maar -1 hier.

Dit ding zou tot -20 buiten 70 graden water moeten kunnen maken. Ik zie ook de bijverwarming niet aan staan, terwijl de temp langzaam terug loopt.

Iets gaat hier niet zo goed denk ik.

Heb geen HomeAssistant meer helaas (nu even), en in de Nibe app zie je net niks. :(

edit: zal wel weer eens met die stooklijn kutten zo.

edit2: wacht even ik gebruik nu die AI modus. Gaat die niet zelf de stooklijn verhogen? Hij ziet het toch terug lopen?
Wachten tot het -5 wordt en dan besef je dat -20 ook wel kan.

Maar rond het vriespunt is defrostland. Dat nekt het systeem. Bijverwarming kan nuttig zijn.

• Knowbody
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:57:
[...]

Ok, had jij je systeem (vvw en radiatoren) waterzijdig ingeregeld ? Kan zijn dat je dan een hoger minimum nodig hebt …
Ter vergelijking mijn GP12 draait op 7% voor 33 graden van BT12, met de straffe zuiderwind te weinig :-(
Het kan zijn dat de S-serie een andere manier van GP12 pomp settings heeft dan de SMO40, die heeft een minimum. Ik heb ook lange leidingen en die geven verlies dus ik probeer zo weinig mogelijk in rust te pompen …
Er zijn redenen om de 1% waarde van GP12 te verhogen.
Bijvoorbeeld als er een bypass in het systeem aanwezig is. Dit moet je dan ook echt weten en dat moet dan ook zijn getest door de installateur.

• martius
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Even een eerste reactie.

Als het niet warm wil worden en de graadminuten gaan wel naar 0, staat de stooklijn te laag.

Wordt het niet warm en lopen de graadminuten (verder) achterop dan is de stooklijn mogelijk goed, maar wordt de berekende aanvoertemperatuur simpelweg niet gehaald.
Defrost kunnen hier een nadeel zijn, en als de compressor te licht is, trekt ie dat niet bij. Bijverwarming moet je dan uit de brand helpen.

Is de temperatuur op zich prima, maar lopen de graadminuten steeds tegen de grens van -459 of -460 dan vraag je teveel terwijl dat niet nodig is. De bijverwarming is geblokkeerd, de graadminuten blijven op die -459 staan, en hij gaat de berekende aanvoertemperatuur verhogen.

Het kan helpen om dan de maximale aanvoertemperatuur lager te zetten (1.30.6)

LM of ML is een simpel trial & error systeem. Inderdaad niets slims aan.
Temp blijft redelijk stabiel, niet de gewenste temp, maar stabiel. Hieronder huidige status.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR0S2STYBaEvpUoDQif7CSGVPq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nt9BKeC833uXFUnHVesvCVI2.png?f=fotoalbum_large

Na een SWWrun die gestart is om 12:00uur is het nu inlopen geblazen.

• AnJaJoRe
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43
Dezer dagen heeft mijn pomp met de gewenste hoge temp ivm radiatoren het ook wel moeilijk, maximale vermogen geleverd, niet zo zeer denk ik ivm de buitentemp maar ivm de wind
Vandaag rond 12.00u toch even diep id graadminuten, bleek ik in de ochtenmodus van het programma de ELK geblokkeerd te hebben staan, daarna werd het huis weer prima warm en best wel snel
Energieleverancier heeft de champagne ontkurkt 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWZxvnqkXLWJi5Br8e-N1CYLciY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IA3jhcswMPkQQZ7fkqhoaLL8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiKYiMhJ5LneOAzimO1j30Muqdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vg5LrEeOA5za9vT4wnP7gSXn.png?f=fotoalbum_large

F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Fraai dashboard. Grafana I presume?

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

• ApexAlpha
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Wachten tot het -5 wordt en dan besef je dat -20 ook wel kan.

Maar rond het vriespunt is defrostland. Dat nekt het systeem. Bijverwarming kan nuttig zijn.
Waarom zet hij die niet aan dan? Of is dat weer buiten die 'AI'?

Heb even gecheckt maar apparaat zelf staat op 9 en aan.

• Knowbody
magnetx3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:17:
[...]

Exact hetzelfde hier op een AMS10-6. Requested 110Hz, maar draait op 95Hz.
Zonde. Heb meer power nodig met deze sneeuw!

Op de verdamper zijn onderin sneeuwduinen aangevroren. Nou ja, niets aan te doen. Hij staat hoog genoeg van de grond, maar duinen winnen het nu 😂

Hij neemt maar 1500 Watt uit het net met 95 Hz.
Met SWW 110 Hz ongeveer 2200 a 2300 Watt

Edit: mogelijk is het toch gewoon dat de warmtepomp dan aan de vermogensgrens zit (afgifte zijdig, rond de 6 kW)
Het grootste deel van de warmte gaat via de verdamper. Bij hogere temperatuur (compressor werkt harder, koelgas pers-zijdig is heter, temperatuur in verdamper daardoor ook hoger) gaat er relatief minder warmte via de verdamper want die heeft dan een hogere temperatuur en kan dan minder warmte uit de lucht halen.
Een groter deel van de warmte wordt dan geleverd door de compressie vh koelgas.

Ik denk dat dit hout snijdt. @Miranda89 is dit juist?

Ongeveer 6 kW is het vermogen rond het vriespunt, volgens de manual.
De momentane COP dan zal zijn:
COP 4 (6/1.5) voor vloerverwarming 26 a 28 gr
COP 2.7 (6/2.2) voor SWW 40 a 45 gr

[ Voor 43% gewijzigd door Knowbody op 07-01-2026 18:40 ]

• MarcKeulers
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Zonde. Heb meer power nodig met deze sneeuw!

Op de verdamper zijn onderin sneeuwduinen aangevroren. Nou ja, niets aan te doen. Hij staat hoog genoeg van de grond, maar duinen winnen het nu 😂

Hij neemt maar 1500 Watt uit het net met 95 Hz.
Met SWW 110 Hz ongeveer 2200 a 2300 Watt
Probeer eens met handmatige compressor curve, wellicht kun je daarmee verder gaan … aannemende dat je de automatische nu in bedrijf hebt …

• MarcKeulers
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Er zijn redenen om de 1% waarde van GP12 te verhogen.
Bijvoorbeeld als er een bypass in het systeem aanwezig is. Dit moet je dan ook echt weten en dat moet dan ook zijn getest door de installateur.
Ik snap dat er redenen kunnen zijn om de GP12 hoger dan 1% als minimum te zetten, maar snap de relatie tussen een bypass en de pomp niet. Ik weet ook niet precies wat een bypass is ( is een parallel buffervat een bypass?), dus hier mis ik kennis!

• Knowbody
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Probeer eens met handmatige compressor curve, wellicht kun je daarmee verder gaan … aannemende dat je de automatische nu in bedrijf hebt …
SMO S40. Heeft dat niet. En dat kan het ook niet zijn, de regeling uit de SMO vraagt 110 Hz maar de hardware in de buitenunit geeft dat niet vrij.
Mogelijk onder de -2 gr BT28 wel (weet niet precies welke grens er is, -2 of -3). Gek genoeg bij SWW mag de compressor wel naar de 110 Hz.

• MarcKeulers
J.oost schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dus die compressorcurve, in te stellen door de DOT-waarde, in combinatie met dT (al dan niet handmatig ingesteld) is eigenlijk een soort 'feed-forward' control en de graadminuten regeling is dan een stukje 'feed-back' die dus in een paar discrete stappen (afhankelijk van de relatieve 'afstand' tot de GM-waarde waarbij de bijverwarming wordt aangesproken) een compressor-werkpunt bepaalt als percentage van de max-compressor frequency via DOT? Is dat in grote lijnen hoe ik het moet zien?

Ik heb inmiddels hier op het forum wat zitten zoeken op 'DOT' en het lijkt erop dat deze waarde (in ieder geval voor een SMO40 (non-S!) inderdaad de 'magische' instelling is waar ik naar op zoek ben en die in grote mate het compressorgedrag bepaalt. Veel meer dan de graad-minuten regeling waar ik tot nu toe vanuit was gegaan. Wordt vervolgd dus!

Wat betreft de minimale circulatiepomp-instelling van 20%: ik heb niet echt een goede reden om die niet naar 1% te zetten inderdaad dus dat ga ik daarna ook zeker proberen! :)
Mooie samenvatting ;-), ik ben nog niet uit m.b.t. het effect van de dT, ben wat aan het experimenteren ;-) …

• Knowbody
MarcKeulers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Ik snap dat er redenen kunnen zijn om de GP12 hoger dan 1% als minimum te zetten, maar snap de relatie tussen een bypass en de pomp niet. Ik weet ook niet precies wat een bypass is ( is een parallel buffervat een bypass?), dus hier mis ik kennis!
Een AVDO is een drukverschil regelaar die tussen de aanvoer - en retourleiding kan zitten in systemen waarvan de afgifte dicht kan lopen.

Verplicht bij een serieel buffervat en zoneregeling.

• MarcKeulers
Knowbody schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:28:
[...]

Een AVDO is een drukverschil regelaar die tussen de aanvoer - en retourleiding kan zitten in systemen waarvan de afgifte dicht kan lopen.

Verplicht bij een serieel buffervat en zoneregeling.
Super, bedankt, zal eens kijken wat er allemaal te lezen valt …geloof dat ik er ook een heb bij koelen … zal de installateur vragen bij de volgende beurt van de wp.

• lps

lps

wickydude schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:57:
[...]

Bij een defrost draait de buitenunit de werking om, hij haalt warmte uit het huis om de verdamper te ontdooien. Dus ja, tijdens een defrost kan de bt25 onder de bt71 duiken, en de bt12 onder de bt3. Is ook wel een beetje te zien in het plaatje dat ik hierboven postte als je kijkt net voor 6 jan.
Klopt helemaal, maar in mijn geval gebeurd dat ook tijdens een sww-run of wanneer de pomp na voltooide run uitgaat.

Ik zie nu ook verschillende reacties over de snelheid van de gp12. Bij mij is die tijdens een run altijd 100%.
hij staat gewoon op auto toerental ingesteld.
Geen idee of dit dan goed of slecht is?

• wickydude
Ik weet niet of daar een goed of slecht over te zeggen is. De smo bepaalt welke snelheid hij wil.

Bij mij gaat ie bij defrosts naar 80%, voor de rest altijd er onder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYkxN3p1LmcrhigHiNaykN0hNaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y8M0VSmkrhkzI9SkZxyTLJqa.png?f=user_large

De externe pomp gp10 pompt het water verder.

Overigens denk ik dat als je gp12 op 100% draait, ongeveer al het warm gemaakte water door de buffer gaat. Meestal is gp12 een grotere pomp dan de gp10 (hoewel ik niet weet of dat bij de vvm modellen ook zo is).
Het water wat gp10 in je huis stopt is inderdaad kouder dan de gp12 lus als de gp12 uit is, je retour uit het huis gaat dan over de buffer en wordt weer langs bt25 het huis in gepompt. Precies wat de bedoeling is.

• lps

lps

wickydude schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:37:
Ik weet niet of daar een goed of slecht over te zeggen is. De smo bepaalt welke snelheid hij wil.

Bij mij gaat ie bij defrosts naar 80%, voor de rest altijd er onder:
[Afbeelding]

Het water wat gp10 in je huis stopt is inderdaad kouder dan de gp12 lus als de gp12 uit is, je retour uit het huis gaat dan over de buffer en wordt weer langs bt25 het huis in gepompt. Precies wat de bedoeling is.
Klopt allemaal wat je zegt, maar als de warmtepomp uit staat blijft de gp12 op 30% draaien, een (klein) gedeelte gaat dus op dat moment nog door de warmtepomp en de rest voor de warmtepomp door via de buffer weer richting de bt25. Als dat gebeurd zie je dat de bt 71 warmer is dan de bt 25. Wat dus moet betekenen dat het buffervat op dat moment kouder is dan de retourtemperatuur.
En dat is ook wel te verklaren omdat zeker bij koude temperaturen de warmtepomp meer draaiuren maakt en er in die tijd (bijna) geen water door het buffervat gaat, wat dus genoeg tijd heeft om af te koelen.
Overigens is dit geen probleem/klacht alleen maar een constatering.

Zelf ben ik trouwens nog wel wat aan het proberen om de pompsnelheid van de gp10 zo laag mogelijk te zetten zonder dat er koude plekken in de vloer komen. Op deze manier breng je naar mijn idee net zoveel warmte in de woning alleen werkt de warmtepomp op deze manier wel iets makkelijk de graadminuten weg omdat de temperatuur van bt 25 dan iets hoger wordt, zeker met de defrosts van deze dagen scheelt dat.

[ Voor 13% gewijzigd door lps op 07-01-2026 20:58 ]

• wickydude
Een wp werkt volgens mij op zn efficientst met een kleine dT en een zo hoog mogelijke flow.

• Knowbody
wickydude schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:01:
Een wp werkt volgens mij op zn efficientst met een kleine dT en een zo hoog mogelijke flow.
Theoretisch.

Er is een maximale aanbeveling qua debiet.

• RedGolf
Voor diegenen die experimenteren met de pomp flow.. NIBE meet geen flow maar stuurt de flow. In het gehele systeem vindt je geen enkele flow sensor. Ik heb er wel een, maar deze maakt onderdeel uit van mijn Kamstrup warmtemeter.

Ik ben daar in gedoken omdat ik een niet originele pomp gebruik (lang verhaal), een nieuwe Grundfos Alpha2Go 25-75. In de setup van de SMO S40 stel (lijst, recent uitgebreid) je de aangesloten pomp in. Daar staan meer pompen dan de standaard UPM2 van NIBE zelf (een herlabelde Grundfos met een opvoer hoogte niet in de standaard catalogus van Grundfos voorkomt).

Wat ik wil ik zeggen is dat wanneer je 5 verschillende PWM pompen aansluit, je 5x een andere werkelijke flow krijgt bij het zelfde signaal, tenzij je in de setup de juiste selecteert of je een Grundfos Alpha2Go via een app een andere pomp laat emuleren die in de lijst voorkomt.

Wanneer je gekke dingen ziet, check of je geselecteerde GP12 pomp overeenkomt met wat werkelijk aangesloten is.

Daarstraks heb ik het vermogen bij DOT verlaagd van 10kW naar 7kW, maar ik zie (nog) geen verandering in gedrag. Na een defrost toert hij binnen een paar minuten naar bijna maximaal (10kW) en begint daarna aan een daling tot de volgende defrost.

• lps

lps

De dT is nu nog steeds klein, 4 graden gemeten over de verdeler.

Los daarvan, dit is is nu de 3e winter met deze warmtepomp. Ik heb deze winter nu de snelheid van de gp10 meer dan gehalveerd en het is in huis nu met dezelfde stooklijn veel behaaglijker en de badkamer(vloer) is eindelijk aangenaam, meer dan 1 graad warmer en dat met de dauerluchtung verder open.

• RedGolf
wickydude schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Ik denk dat Nibe in zijn trainingen voor installateurs meer vertelt dan dat ze in hun documenten uitleggen.
Hier op Tweakers is het nou niet een doorsnee publiek he...
Er is ook een startgids als je hem nieuw installeert.

Overigens hier al eens doorheen gebladerd? https://www.nibe.eu/nl-nl...kajYwJGwwJGgxMTExMDE4Njc5
Ja zeker, heb de installatie zelf geïnstalleerd en hier volop rondgekeken en gelezen. Helaas zijn de cursussen niet open voor publiek :'(

• MvRtje
lps schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:58:
De dT is nu nog steeds klein, 4 graden gemeten over de verdeler.

Los daarvan, dit is is nu de 3e winter met deze warmtepomp. Ik heb deze winter nu de snelheid van de gp10 meer dan gehalveerd en het is in huis nu met dezelfde stooklijn veel behaaglijker en de badkamer(vloer) is eindelijk aangenaam, meer dan 1 graad warmer en dat met de dauerluchtung verder open.
Ik ga ook eens testen om mijn gp10 pomp naar stand 1 te zetten, ik heb deze altijd op auto adapt staan maar heb het idee dat hier ook nog wat mee te halen is. De SMO S40 kan natuurlijk altijd GP12 zelf regelen mocht er meer nodig zijn, ik vind niet dat de auto adapt functie dit perse moet doen omdat deze redelijk "dom" is natuurlijk.

Wat is de ideale dT?

Dit is mijn exacte installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cljg-l_ylpmblkZA5QuY5vY05o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vl5FrloGJoKXjDj1OvIMcfCn.png?f=fotoalbum_large

Of raden jullie aan hier juist niet aan te beginnen? Het blijft leuk om namelijk te blijven experimenteren om het maximalen eruit te blijven halen.

• dvdhaar
Sinds vannacht is de S2125 ermee gestopt. Ventilator alarm (233). Ik zie dat de ventilator vrij kan lopen, alles is helemaal droog.

Ik heb een paar keer alarm gereset en “start handmatig ontdooien” ingeschakeld maar blijft in alarm schieten.

Ventilatormotor kapot? 🙁

• Knowbody
dvdhaar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:30:
Sinds vannacht is de S2125 ermee gestopt. Ventilator alarm (233). Ik zie dat de ventilator vrij kan lopen, alles is helemaal droog.

Ik heb een paar keer alarm gereset en “start handmatig ontdooien” ingeschakeld maar blijft in alarm schieten.

Ventilatormotor kapot? 🙁
Buitenunit ook uitgeschakeld gehad ? Vanuit de meterkast bijv ?

• kayano55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-01 15:23
wickydude schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:46:
Standaard wisselt hij elk half uur tussen sww en verwarming als de gewenste sww temperatuur nog niet gehaald is. Dat is om de gm niet te ver te laten oplopen. En misschien is er tussen die twee periodes iemand lang aan het douchen geweest waardoor de bt6 weer onder de startwaarde gedoken is,
Nu is de situatie zoals hieronder, met stooklijn 3/0, ik moet zeggen dat de huis kil aanvoelt en de vloeren van koud tot fris op sommige plekken en op sommige plekken lauw. RMU staat uit dus puur op WAR. Wat kan ik hieraan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFt7OWDUCKHzCgc4mFv-O8j2QIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ripwIVsiH3WlplNPViO7TW7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iSw1hzTNXfJ4hbceLtVujWcuAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IINj9kYnFYXLyXeyExZf3TSL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZny_jTu-BbHN92L3Cj1JIYMOFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6E0KMa0Fzr7whQXIWUfmGDB.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:08:
[...]

Ik ga ook eens testen om mijn gp10 pomp naar stand 1 te zetten, ik heb deze altijd op auto adapt staan maar heb het idee dat hier ook nog wat mee te halen is. De SMO S40 kan natuurlijk altijd GP12 zelf regelen mocht er meer nodig zijn, ik vind niet dat de auto adapt functie dit perse moet doen omdat deze redelijk "dom" is natuurlijk.

Wat is de ideale dT?

Dit is mijn exacte installatie:
[Afbeelding]

Of raden jullie aan hier juist niet aan te beginnen? Het blijft leuk om namelijk te blijven experimenteren om het maximalen eruit te blijven halen.
ideale DT is mij niet bekend, dat is voor elke installatie weer anders. Qua efficientie is lagere dT efficienter, maar of dat genoeg warmte in je huis brengt...?
Ik had mijn gp10 op stand 2 staan, toen de installateur weer hier was voor onderhoud vroeg ik hem of de runs nog langer konden en toen stelde hij voor om gp10 naar stand 3 te zetten. Dan kan de warmte sneller naar het huis gevoerd worden en de wp minder snel tegen grenzen aan lopen. Moet zeggen dat dat inderdaad tot langere runs leidde.

• wickydude
kayano55 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:14:
[...]

Nu is de situatie zoals hieronder, met stooklijn 3/0, ik moet zeggen dat de huis kil aanvoelt en de vloeren van koud tot fris op sommige plekken en op sommige plekken lauw. RMU staat uit dus puur op WAR. Wat kan ik hieraan doen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alles is relatief... ikzelf zou 21.8C te warm vinden. Maar als je die hoger wilt dan zou je de stooklijn naar 4 kunnen zetten.

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:22:
[...]

ideale DT is mij niet bekend, dat is voor elke installatie weer anders. Qua efficientie is lagere dT efficienter, maar of dat genoeg warmte in je huis brengt...?
Ik had mijn gp10 op stand 2 staan, toen de installateur weer hier was voor onderhoud vroeg ik hem of de runs nog langer konden en toen stelde hij voor om gp10 naar stand 3 te zetten. Dan kan de warmte sneller naar het huis gevoerd worden en de wp minder snel tegen grenzen aan lopen. Moet zeggen dat dat inderdaad tot langere runs leidde.
Dank voor je reactie. Ik ga het gewoon eens testen, puur door de post van @lps

• dvdhaar
Knowbody schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Buitenunit ook uitgeschakeld gehad ? Vanuit de meterkast bijv ?
Ja met de werkschakelaar de buitenunit spanningsloos gemaakt voor een paar minuten en de SMO S40 herstart.

Helaas…

• kayano55
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Alles is relatief... ikzelf zou 21.8C te warm vinden. Maar als je die hoger wilt dan zou je de stooklijn naar 4 kunnen zetten.
Maar bij de situatie zoals ik zojuist heb beschreven en met een aanvoer van 27 zou je toch zeggen dat de vloeren lauw tot warm moeten aanvoelen?

• Knowbody
dvdhaar schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:30:

Ventilatormotor kapot? 🙁
De storingscode vermeld inderdaad niet meer dan "ventilator geblokkeerd of niet aangesloten".

De S2125 zal open moeten om te inspecteren.

Bij garantie toch maar de installateur benaderen.

• wickydude
kayano55 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Maar bij de situatie zoals ik zojuist heb beschreven en met een aanvoer van 27 zou je toch zeggen dat de vloeren lauw tot warm moeten aanvoelen?
Ja, dat wel. Maar ik kan niet zien of dat continu is. Als je koudere plekken hebt dan zou het iets met de flow in je vloer kunnen zijn. Is je systeem waterzijdig goed ingeregeld?

• Knowbody
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Ja, dat wel. Maar ik kan niet zien of dat continu is. Als je koudere plekken hebt dan zou het iets met de flow in je vloer kunnen zijn. Is je systeem waterzijdig goed ingeregeld?
Met 27 kun je warme vloer hebben, mits de retourtemperatuur 24 a 25 graden is.

Dat betekent een hoge pompsnelheid, waarschijnlijk 100% uitsturing van GP12.

Een andere manier is de pompsnelheid beperken (mijn UPM 25-70 is te krachtig voor het afgiftesysteem, 6 kW vraagt maar om 18 lpm, dat haal ik met de pomp op 20% vastgezet) en de stooklijn te verhogen naar 5 0 of 5 -1 bijvoorbeeld.
Dan kom je met een lagere flow op een mooie Ta van 30, Tr 25.
Je vloer is dan 27,5

• MvRtje
Ik merk dat bij mij (misschien dat dit gewoon juist is hoor) dat BT71 qua temperatuur een stuk lager/stabieler is dan BT3. Waar kan dit mee te maken hebben? Verkeerd geplaatst? Parralel buffer?

Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZL5oA98TmZOm0nxJOyhiS4qnEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTDuKjvVFg6jwAyiSiIR5bPu.png?f=fotoalbum_large

Of is het gewoon juist zo?

Welke sensoren houden jullie aan om dT te berekenen? BT25 + BT3 of juist de andere?

• kayano55
Knowbody schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Met 27 kun je warme vloer hebben, mits de retourtemperatuur 24 a 25 graden is.

Dat betekent een hoge pompsnelheid, waarschijnlijk 100% uitsturing van GP12.

Een andere manier is de pompsnelheid beperken (mijn UPM 25-70 is te krachtig voor het afgiftesysteem, 6 kW vraagt maar om 18 lpm, dat haal ik met de pomp op 20% vastgezet) en de stooklijn te verhogen naar 5 0 of 5 -1 bijvoorbeeld.
Dan kom je met een lagere flow op een mooie Ta van 30, Tr 25.
Je vloer is dan 27,5
Bij de aanvoer van 27 is de retourtemperatuur 23.5 is dus 2 tot drie graden minder dan dat jij aangeeft met een stooklijn van 3/0

• wickydude
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:46:
Ik merk dat bij mij (misschien dat dit gewoon juist is hoor) dat BT71 qua temperatuur een stuk lager/stabieler is dan BT3. Waar kan dit mee te maken hebben? Verkeerd geplaatst? Parralel buffer?

Zie hier:
[Afbeelding]

Welke sensoren houden jullie aan om dT te berekenen? BT25 + BT3 of juist de andere?
Komt door menging in het buffervat.
DT voor de warmtepomp is bt12-bt3, die in de buitenunit zitten.
Ik bereken daar niks aan, laat ik aan de regelaar over.

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Komt door menging in het buffervat.
DT voor de warmtepomp is bt12-bt3, die in de buitenunit zitten.
Ik bereken daar niks aan, laat ik aan de regelaar over.
Duidelijk dan weet ik waar het verschil door komt.

Ik wil dit gewoon binnen Home Assistant zien, niet meer niet minder. Ik ga er verder niks mee doen.
ChatGPT gaf mij aan dat ik BG25 en BT3 juist moest pakken, maar ik kan dit ook aanpassen naar BT12 en BT3 natuurlijk.

• wickydude
Zie ook het plaatje in mijn post hier, de bt25 en bt71 liggen lager dan bt12 respectievelijk bt3.
wickydude in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

• wickydude
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:36:
[...]

Duidelijk dan weet ik waar het verschil door komt.

Ik wil dit gewoon binnen Home Assistant zien, niet meer niet minder. Ik ga er verder niks mee doen.
ChatGPT gaf mij aan dat ik BG25 en BT3 juist moest pakken, maar ik kan dit ook aanpassen naar BT12 en BT3 natuurlijk.
Chatgpt… 8)7 AI weer aan de lsd gezeten.

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 08-01-2026 12:40 ]

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:07
kayano55 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Bij de aanvoer van 27 is de retourtemperatuur 23.5 is dus 2 tot drie graden minder dan dat jij aangeeft met een stooklijn van 3/0
Dan is de gemiddelde temperatuur dus 25,25⁰C.
Dat hoeft niet perse warm aan te voelen aan de voetjes. Als er koude plekken zijn vraag ik mij af of de installatie waterzijdig is ingeregeld (kun je best goed controleren met een thermografische camera), wat de hart op hart afstand is van de vloerverwarmings leidingen, en wat je vloerafwerking is.
Maar een ruimtetemperatuur van bijna 22⁰C is toch erg comfortabel?

Ik heb hier juist even op de vloerverwarmingsverdeler gekeken en ik lees hier op de begane grond 25⁰C om 22⁰C af. Daarmee is het hier continu ongeveer 21⁰C.

Edit: Ik lees terug en zie dat je een zoneregeling hebt, dan waarschijnlijk ook een parallel buffervat. Volgens mij zijn de door jou afgelezen aanvoer- en retourtemperatuur gemeten vóór het buffervat, na het buffervat zijn de temperaturen lager door mening van het opwek- en afgiftecircuit. Je vloertemperatuur zal dus ook lager zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door G-addict op 08-01-2026 13:03 ]

• MarcKeulers
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:46:

Zie hier:
[Afbeelding]

Uit nieuwsgierigheid, waar precies zit jou BT71? Deze sensor is optioneel, dus wat je uitleest is niet zo heel belangrijk, als ik het goed heb doet je systeem er niets mee … maar ik kan ernaast zitten.

• kayano55
G-addict schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Dan is de gemiddelde temperatuur dus 25,25⁰C.
Dat hoeft niet perse warm aan te voelen aan de voetjes. Als er koude plekken zijn vraag ik mij af of de installatie waterzijdig is ingeregeld (kun je best goed controleren met een thermografische camera), wat de hart op hart afstand is van de vloerverwarmings leidingen, en wat je vloerafwerking is.
Maar een ruimtetemperatuur van bijna 22⁰C is toch erg comfortabel?

Ik heb hier juist even op de vloerverwarmingsverdeler gekeken en ik lees hier op de begane grond 25⁰C om 22⁰C af. Daarmee is het hier continu ongeveer 21⁰C.

Ik denk dat het ook tussen de oren zit omdat ik er continu mee bezig ben... Dat kan het ook zijn hoor

• MvRtje
wickydude schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Chatgpt… 8)7 AI weer aan de lsd gezeten.
Ik type het verkeerd. Of wat bedoel je precies?

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste