Dank voor de tips. Ik heb een nibePi besteld:)LangeFries schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:26:
[...]
Of steek er een USB stick in en zet logging aan. Dan krijg je een CSV met alle variabelen. Er zit ook ergens een kolom in voor de heater.
Als ik de reacties over het verbruik mag ik misschien nog niet zo mopperen met 900 Kwh afgelopen maand voor een vrijstaande nieuwbouwwoning van 930m3 en 130m2 garage op 12 graden inclusief sww-runs.
wel nog 2 vragen:
- wat is het voordeel van een smo-s40 t.o.v. een smo 40?
- in dit topic wordt ook gesproken over een modbus om de graadminuten niet te laten zakken tijdens de sww-run. Is dit ook voor een leek te programmeren?
wel nog 2 vragen:
- in dit topic wordt ook gesproken over een modbus om de graadminuten niet te laten zakken tijdens de sww-run. Is dit ook voor een leek te programmeren?
Ik heb de laatste tijd problemen met warmtapwater draaien. Als we het bad willen gebruiken zetten we het systeem in luxe anders hebben we niet genoeg warm water. Systeem staat (bewust)wat zuinig afgesteld.
Het systeem schiet dan volledig in de stress, compressor blijft starten en stoppen laadpomp schiet ook alle kanten op en water wordt niet veel warmer. Zie grafieken.
Ik heb nu de instellingen van het luxe programma omlaag gedaan naar een stoptemperatuur van 63 graden ipv 70.
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12/f/image/K0hQ1N6uHobBZMKbgIba41M7.png?f=fotoalbum_large)
Het systeem schiet dan volledig in de stress, compressor blijft starten en stoppen laadpomp schiet ook alle kanten op en water wordt niet veel warmer. Zie grafieken.
Ik heb nu de instellingen van het luxe programma omlaag gedaan naar een stoptemperatuur van 63 graden ipv 70.
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12
/f/image/K0hQ1N6uHobBZMKbgIba41M7.png?f=fotoalbum_large)
70 graden is waarschijnlijk te veel gevraagd.JanTin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:49:
Ik heb de laatste tijd problemen met warmtapwater draaien. Als we het bad willen gebruiken zetten we het systeem in luxe anders hebben we niet genoeg warm water. Systeem staat (bewust)wat zuinig afgesteld.
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12[Afbeelding]
[Afbeelding]
Warmtepomp zelf kan volgens mij tot graad of 55-60. De rest zou dan met elektrisch element (ELK). Is deze wel geinstalleerd?
Start stoppen van compressor zou voor defrost kunnen zijn.
Ja er zit een elektrisch element in, deze was inderdaad even bijgesprongen zie ik nu.
Ik dacht dat de s2125 hogere temperaturen aankon omdat het koudemiddel propaan is meen ik. Maar ga het morgen nog eens proberen.
Ik dacht dat de s2125 hogere temperaturen aankon omdat het koudemiddel propaan is meen ik. Maar ga het morgen nog eens proberen.
Je gedachte is goed. Propaan. 70 graden kan maar het blijft op de tenen lopen voor een compressor. Met defrosts tussendoor kan het zijn dat je nadelige effecten begint te merken.JanTin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:19:
Ja er zit een elektrisch element in, deze was inderdaad even bijgesprongen zie ik nu.
Wellicht werkt het beter als je in 2 stapjes gaat verhogen. Dus eerst naar de middelste stand eerder op de dag, van daaruit dan naar luxe.
Of de ELK heeft misschien nog ongebruikte power (2e stap erbij).
[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 01-01-2026 17:21 ]
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
2025 is voorbij. De warmtepomp heeft probleemloos gedraaid en heeft over het hele jaar 939 kWh opgeslurpt. Over 2024 was het verbruik 870 kWh dus dat is 69 kWh meer, maar in dat jaar heeft de warmtepomp2 of 3 wekennietgedraaid ivm een defect. Ik heb de graad dagen nog niet vergeleken maar 't is niet slecht.
[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 02-01-2026 12:19 ]
Hier ook zoiets ongeveer. Geen idee of het een beetje betrouwbaar is.wickydude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:04:
Mag je zeker tevreden mee zijn.
Bij mij is het ietsies meer.
[Afbeelding]
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
Op datzelfde scherm staat bij mij voor afgelopen jaar 1858 tegen 10438. Op de unit zelf vind je ook een overzicht per maand en dat komt anders (en iets beter) uit.
Volgens mijn logging (met verrekening van defrosts) 11962 kWh CV (zonder verrekening defrosts zelfs 12460kWh) en 816 kWh met WP en 51kWh heater voor SWW.
De verbruikte electriciteit was voor CV 2420kWh en voor SWW 364 kWh.
Nu krijgt de binnenunit alleen door van de pomp hoeveel stroom er loopt, dus dat het te weinig is, is logisch. Dat ook de geproduceerde warmte anders is, verbaast me wel, ik lees namelijk gewoon de warmtemeter van de VVM af. Ik trek al de defrosts af, maar zit me af te vragen, wat ik nog meer mis. Is nog steeds iets van 10%. Eigenlijk denk ik, dat de getallen die ik gebruik niet helemaal meer kloppen.
Vorig jaar (2024) leek er nogal een inflatie te zijn tov graaddagen, maar toen was er ook wel weinig zon in het voorjaar. Dit jaar was dat juist piekfijn in orde en prompt heb ik weer een normalere waarde.
Volgens mijn logging (met verrekening van defrosts) 11962 kWh CV (zonder verrekening defrosts zelfs 12460kWh) en 816 kWh met WP en 51kWh heater voor SWW.
Nu krijgt de binnenunit alleen door van de pomp hoeveel stroom er loopt, dus dat het te weinig is, is logisch. Dat ook de geproduceerde warmte anders is, verbaast me wel, ik lees namelijk gewoon de warmtemeter van de VVM af. Ik trek al de defrosts af, maar zit me af te vragen, wat ik nog meer mis. Is nog steeds iets van 10%. Eigenlijk denk ik, dat de getallen die ik gebruik niet helemaal meer kloppen.
Vorig jaar (2024) leek er nogal een inflatie te zijn tov graaddagen, maar toen was er ook wel weinig zon in het voorjaar. Dit jaar was dat juist piekfijn in orde en prompt heb ik weer een normalere waarde.
[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 01-01-2026 20:45 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Dat zal dan bodem/water wp zijn neem ik aan tenzij je niet veel m2 hoeft te verwarmen.G-addict schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:48:
2025 is voorbij. De warmtepomp heeft probleemloos gedraaid en heeft over het hele jaar 939 kWh opgeslurpt. Over 2024 was het verbruik 870 kWh dus dat is 69 kWh meer. Ik heb de graad dagen nog niet vergeleken maar 't is niet slecht.
[Afbeelding]
Voor je zelf kun je het mooi vergelijken op basis van graaddagen. Met andere huizen is je warmteverbruik per m2 gebruiksoppervlak per jaar een mooie maatstaf. Om aan het het klimaatakkoord van Parijs te kunnen voldoen zouden de Nederlandse huizen niet meer dan zo’n 50kWh/m2/jaar (thermisch) moeten verbruiken.Een hele uidaging voor de meeste huizen.
S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6
Op mijn Nibe S-series b/w wp kan ik op 3 manieren productie- en verbruikscijfers opvragen die allemaal enigszins van elkaar verschillen. Knap irritant wat mij betreft. Ik meet het verbruik ook in de meterkast met een Eastron SDM-630 verbruiksmeter. Daaruit blijkt dat de door Nibe gerapporteerde verbruikscijfers in de zomer te weinig en in de winter te veel aangeven. Per saldo ca 150kWh te weinig per jaar (oftewel ca 7,5% van het totaal; ik vermoed dat het om weggemoffelde overhead van bijv cpu gaat).LangeFries schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:37:
Op datzelfde scherm staat bij mij voor afgelopen jaar 1858 tegen 10438. Op de unit zelf vind je ook een overzicht per maand en dat komt anders (en iets beter) uit.
Het is idd geen grote woning (75m² verwarmd oppervlak), verwarmd met een lw wp.macbelly schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Dat zal dan bodem/water wp zijn neem ik aan tenzij je niet veel m2 hoeft te verwarmen.
Voor je zelf kun je het mooi vergelijken op basis van graaddagen. Met andere huizen is je warmteverbruik per m2 gebruiksoppervlak per jaar een mooie maatstaf. Om aan het het klimaatakkoord van Parijs te kunnen voldoen zouden de Nederlandse huizen niet meer dan zo’n 50kWh/m2/jaar (thermisch) moeten verbruiken.Een hele uidaging voor de meeste huizen.
75x50=3750 kWh/m²/jaar.
3750/3,5 (aanname SCOP)=1071 kWh elektrisch. Daar blijf ik onder dus in zoverre doet de woning het goed :-)
Ik heb de S40. Wat ik begrijp is dat de SMO 40 terug probeert te regelen naar 0 graadminuten, waarna de wtp een tijdje stopt. De S40 probeert de wtp continu aan de gang te houden (tenzij deze op minimum vermogen draait). Verder heb ik de SMO draadloos via modbus met HA verbonden. Ik geloof dat voor de SMO 40 daar nog een wat meer voor nodig is (zie de nibe GW tread)?lps schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:29:
Als ik de reacties over het verbruik mag ik misschien nog niet zo mopperen met 900 Kwh afgelopen maand voor een vrijstaande nieuwbouwwoning van 930m3 en 130m2 garage op 12 graden inclusief sww-runs.
wel nog 2 vragen:
Wat betreft de graadminuten automatisch resetten met HA, dat heb ik net de afgelopen dagen zelf ook gedaan (met wat hulp van ChatGPT) met Node Red in Home assistant. De graadminuten entity is vorige week uit de MyUplink integratie verwijderd, dus nu moet je ze via Modbus schrijven. Er zijn 2 tags voor de graadminuten in de modbus: "degree_minutes_40012" en "limit_dm_40019". Ze geven beide dezelfde waarde weer, maar het lijkt er op dat alleen in de "limit_dm_40019" je een negatieve waarde kunt schrijven. Ik ben ook niet heel ervaren in HA, maar met hulp van ChatGPT heb ik het wel werkend gekregen. ChatGPT maakte wel wat fouten, omdat hij er van uit ging dat ik nog een oude versie van Node Red had. Als je hem op de foutmeldingen wijst, dan helpt hij je wel verder.
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Hoi allemaal,
Afgelopen november heb ik een Nibe F2050-6 warmtepomp laten installeren met een MHB05 in een hybride opstelling met een Nefit ketel.
De installatie werkt in principe goed en wordt er nauwelijks gas gebruikt voor het verwarmen van de CV systeem. Echter ben ik zelf nog niet tevreden over de fine tuning en aangezien er zo veel in te stellen valt wil ik graag beroep doen op jullie kennis en ervaring.
De situatie waar ik tegenaan loop is dat de warmte pomp na een aantal ontdooi cyclus zich in een situatie heeft gewerkt waarbij hij zich bij niet kan uit werken. Hij blijft dan op een hoog aantal graadminuten zitten en draai op een hoge frequentie draaien. Dit allemaal om het effect van de ontdooi cyclus tegen te werken, en waarbij ik het idee heb dat daardoor de ontdooi cyclus weer sneller moet plaats vinden. Het gevolg is dat hij bijna de hele nacht op vol vermogen draait, met veel energie verbruik.
Ik ben me ervan bewust dat er met dit klimaat we een regelmatige ontdooi cyclus hebben.
/f/image/IlzQGY0ZNrarCV0VCuVbvVjS.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook bovenstaande screenshot het effect. Ter info de gas ketel wordt bij -460 graadminuten.
De installatie heeft een parallel buffer met een circulatie pomp. Het afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming. We gebruiken stooklijn 4.
Hebben jullie tip, ideeën of ervaring met dit gedrag?
Overigens is mijn installateur erg bereidwillige om met te denken echter heeft hij het extreem druk waardoor reactie lang op zich laat wachten.
Afgelopen november heb ik een Nibe F2050-6 warmtepomp laten installeren met een MHB05 in een hybride opstelling met een Nefit ketel.
De installatie werkt in principe goed en wordt er nauwelijks gas gebruikt voor het verwarmen van de CV systeem. Echter ben ik zelf nog niet tevreden over de fine tuning en aangezien er zo veel in te stellen valt wil ik graag beroep doen op jullie kennis en ervaring.
De situatie waar ik tegenaan loop is dat de warmte pomp na een aantal ontdooi cyclus zich in een situatie heeft gewerkt waarbij hij zich bij niet kan uit werken. Hij blijft dan op een hoog aantal graadminuten zitten en draai op een hoge frequentie draaien. Dit allemaal om het effect van de ontdooi cyclus tegen te werken, en waarbij ik het idee heb dat daardoor de ontdooi cyclus weer sneller moet plaats vinden. Het gevolg is dat hij bijna de hele nacht op vol vermogen draait, met veel energie verbruik.
Ik ben me ervan bewust dat er met dit klimaat we een regelmatige ontdooi cyclus hebben.
/f/image/IlzQGY0ZNrarCV0VCuVbvVjS.png?f=fotoalbum_large)
Zie ook bovenstaande screenshot het effect. Ter info de gas ketel wordt bij -460 graadminuten.
De installatie heeft een parallel buffer met een circulatie pomp. Het afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming. We gebruiken stooklijn 4.
Overigens is mijn installateur erg bereidwillige om met te denken echter heeft hij het extreem druk waardoor reactie lang op zich laat wachten.
Het wordt in de nacht kouder, dus dan moet iedere WP harder werken. De grafiek lijkt me niet ongebruikelijk.
Ziet er niet vreemd uit voor een nacht met winterse neerslag.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Jaja, het was de afgelopen weken weer zo ver. De afgelopen 2 weken 5 keer weer helemaal dicht gevroren. Iedere keer als de temperatuur +4 was geweest en weer omlaag was gegaan. Wat nu met een behoorlijke regelmaat gebeurde.
Dus nu toch eindelijk maar eens een factory reset gedaan.
En ja hoor, nu kan ik de omschakeltemperatuur van actief/passief wel aanpassen. Ik blijf het vreemd vinden, maar zowel via menu als via config kan ik nu de waarde aanpassen.
Ik heb voor nu een backup van de config gemaakt.
Alles gereset.
Backup terug gezet
Waarde actief/passief aangepast van 4 naar 5
Benieuwd hoe het zich nu gaat houden.
Misschien dat ik de originele waarde nog een keer ga proberen, eerst maar zien hoe het nu gaat.
En voor de vergelijkers.
De wp heeft in 2025 3924.5 kWh geslurpt.
Hiermee is gemaakt:
16321.2 kWh verwarming
2867.6 kWh Warm water
Totaal gegenereerd 19188.8 kWh
19188.8/3925.5= 4.888 (Valt mij niet tegen)
220m2 GO 550m3 inhoud
Dus nu toch eindelijk maar eens een factory reset gedaan.
En ja hoor, nu kan ik de omschakeltemperatuur van actief/passief wel aanpassen. Ik blijf het vreemd vinden, maar zowel via menu als via config kan ik nu de waarde aanpassen.
Ik heb voor nu een backup van de config gemaakt.
Alles gereset.
Backup terug gezet
Waarde actief/passief aangepast van 4 naar 5
Benieuwd hoe het zich nu gaat houden.
Misschien dat ik de originele waarde nog een keer ga proberen, eerst maar zien hoe het nu gaat.
En voor de vergelijkers.
Hiermee is gemaakt:
16321.2 kWh verwarming
2867.6 kWh Warm water
220m2 GO 550m3 inhoud
[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 02-01-2026 13:58 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik heb de temperatuur omlaag gebracht naar 63 graden max, nu deed hij het wel goed.Knowbody schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:20:
[...]
Je gedachte is goed. Propaan. 70 graden kan maar het blijft op de tenen lopen voor een compressor. Met defrosts tussendoor kan het zijn dat je nadelige effecten begint te merken.
Wellicht werkt het beter als je in 2 stapjes gaat verhogen. Dus eerst naar de middelste stand eerder op de dag, van daaruit dan naar luxe.
Of de ELK heeft misschien nog ongebruikte power (2e stap erbij).
Die 70 graden is wel erg enthousiast, maar het pendelen van de laadpomp tijdens het verwarmen van de boiler herken ik wel. Ik ben niet hoger dan 59 graden geweest. Omdat ik een afwijkende Grundfos pomp gebruik dacht ik eerst daaraan. Mijn onderbuik vermoed dat het ook van doen kan hebben met een firmware update van de warmtepomp of SMO (bij mij S40). Het pendelen was er in een keer zonder aanpassing van mij. Ik heb de laadpomp tijdens opwarmen boiler op handmatig 65% gezet om het regelen van de laadpomp uit te zetten.JanTin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:49:
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12[Afbeelding]
[Afbeelding]
7.1.1.2 Bedrijfsinstelling
Stap versch.compressor 1.0
Laadmethode: Delta temp
Laadvermogen: auto
7.1.2.4.1 EB101 GP12
Warmwater
Warmwater, auto: uit (pomp ging uit/aan pendelen)
Warmwater, handmatig.: 70%
[ Voor 3% gewijzigd door RedGolf op 02-01-2026 15:42 ]
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
Leuk om te zien en te kunnen vergelijken, bij mij zelfde pomp, andere afgifte, radiatoren -> dus hogere temperatuur,format5 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:48:
voor de vergelijkers.
Hiermee is gemaakt:
16321.2 kWh verwarming
2867.6 kWh Warm water
220m2 GO 550m3 inhoud
Voordeel…. Geen problemen met defrosts 🤗
Nadeel, wel wat meer verbruik bij vergelijkbare woning, 200m2, 600m3
Verbruik 2025 totaal 5279 Kwh
Productie 25033
Overall SCOP 4,74
Niet erg verschillend dus
Heb de indruk dat de efficiëntie sinds MachineLearning bij sturing door ruimtesensor RMU S40 wat minder is, maar comfort echt beter
Hier onder nog een staatje met splitsing verwarming <> water en per maand
/f/image/uxTbIcYlRr95pXQ1kkBfJ7Tk.png?f=fotoalbum_large)
NB: in deze tabel is de term “alleen bijverwarming” de energie gebruikt door de elektrische bijverwarming ELK, voor verwarming dus zelden, voor SWW 1x in de 4wk
[ Voor 27% gewijzigd door AnJaJoRe op 02-01-2026 20:00 ]
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Misschien is de temperatuur die de WP opwerkt nog onvoldoende . Zelf “speel” ik met “ verwarming verschuiven” naar +1 of +2, hierdoor wordt de temperatuur van het water wat hoger. Alternatief zou zijn om stooklijn 5 te kiezen. Een nog andere mogelijkheid is om de bijverwarming bij 400 graadminuten bij te laten komen.Cobbuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:00:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Zelf verander ik zo weinig mogelijk, enkel tijdens de kerstdagen 2x bijverwarming gedurende 4x 30 minuten gehad. Temperatuur in ruimtes blijft prima, +/- 0,3 graden, enkel vloerverwarming en per ruimte thermostaat.
Sinds gisteren wordt het SWW aangesproken voor het ontdooien van de warmtepomp. Dit is niet eerder voorgekomen. De retourtemperatuur is boven de 25 graden met voldoende buffer.
Hoe kan dit zo plotseling? En is er een manier om niet morgenochtend weer koud te moeten douchen 🙁 ik heb het verwarmen van het vat namelijk gepland staan.
:strip_exif()/f/image/0pfOirvL6sffXutBrhctqSot.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan dit zo plotseling? En is er een manier om niet morgenochtend weer koud te moeten douchen 🙁 ik heb het verwarmen van het vat namelijk gepland staan.
:strip_exif()/f/image/0pfOirvL6sffXutBrhctqSot.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door dvdhaar op 02-01-2026 20:35 ]
Weinig aan te doen, veel mensen hier hebben daar last van. Lijkt simpelweg een bug in de software, hopelijk fixt Nibe die binnenkort eens…dvdhaar schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:30:
Sinds gisteren wordt het SWW aangesproken voor het ontdooien van de warmtepomp. Dit is niet eerder voorgekomen. De retourtemperatuur is boven de 25 graden met voldoende buffer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij gaat het de laatste dagen juist weer goed (dus defrosts gewoon netjes op de vloerverwarming). Echter daarvoor hier ook weer een periode van ruim een week gehad dat alle defrosts op SWW gingen. Zit geen enkele logica in.
@Cobbuh
Ok
Een parallel buffer. Hoe groot en hoe is die aangesloten (volgens welk schema en of met hoeveel leidingen)
Waar is BT25 gemonteerd.
Je graadminuten staan goed. 400+60 is 460. De standaard waarde.
Stooklijn 4 is ook goed.
Het mooiste is als de graadminuten met 2 graden buitentemperatuur zoals nu in heel NL de situatie is dat een warmtepomp die niet gauw over bemeten is niet op 0 komt.
Het is wel een kunst om dat te bereiken met deze mhb regeling.
Dat buffervat kan daarbij een nadeel zijn maar dat hangt af van de grootte en ik heb de indruk dat het een kleintje is, met 2 leidingen (prima, want je hebt al vloerverwarming).
Is er een ruimtesensor aangevinkt die de temperatuur bepaalt ?
De DOT instelling is belangrijk voor de compressor curve, hoewel dat met radiatoren eerder verkeerd kan staan dan bij vloerverwarming. Ik neem aan dat het afgiftesysteem in de MHB setting is ingesteld op vloerverwarming.
Mogelijk staat de maximale aanvoertemperatuur vrij hoog waardoor hij zichzelf een te hoge temperatuur berekent (komt voor als de ruimtesensor is aangevinkt) en in een cyclus terecht komt.
Ok
Een parallel buffer. Hoe groot en hoe is die aangesloten (volgens welk schema en of met hoeveel leidingen)
Waar is BT25 gemonteerd.
Je graadminuten staan goed. 400+60 is 460. De standaard waarde.
Stooklijn 4 is ook goed.
Het mooiste is als de graadminuten met 2 graden buitentemperatuur zoals nu in heel NL de situatie is dat een warmtepomp die niet gauw over bemeten is niet op 0 komt.
Het is wel een kunst om dat te bereiken met deze mhb regeling.
Dat buffervat kan daarbij een nadeel zijn maar dat hangt af van de grootte en ik heb de indruk dat het een kleintje is, met 2 leidingen (prima, want je hebt al vloerverwarming).
Is er een ruimtesensor aangevinkt die de temperatuur bepaalt ?
De DOT instelling is belangrijk voor de compressor curve, hoewel dat met radiatoren eerder verkeerd kan staan dan bij vloerverwarming. Ik neem aan dat het afgiftesysteem in de MHB setting is ingesteld op vloerverwarming.
Mogelijk staat de maximale aanvoertemperatuur vrij hoog waardoor hij zichzelf een te hoge temperatuur berekent (komt voor als de ruimtesensor is aangevinkt) en in een cyclus terecht komt.
BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label
Lijkt mij dat de wp van @Cobbuh aan zijn limiet zit.5kW thermisch is vrij weinig. Ketel springt aan zoals je zou verwachten. Grafiekje van de compressorfreq zou helpen, evenals de berekende en werkelijke aanvoertemp en retour temp.
Geen grote blokken ijs aan de verdamper?
Geen grote blokken ijs aan de verdamper?
[ Voor 48% gewijzigd door wickydude op 02-01-2026 21:51 ]
Bij mij zakken de gm ook nog wel eens weg tijdens een lange sww of legionellarun met een paar defrosts. Zie onder. Aantal defrosts per dag is niet heel hoog denk ik, max 10 op een dag afgelopen maand.
Compressor blijft echter rond de 40Hz vandaag, doet er alleen wat langer over om weer naar 0 te gaan. Temperatuur net 1 of 2 graden boven 0.
Zou misschien nog iets lager kunnen, maar hij is al veel rustiger geworden tov vorige winter. Ben niet ontevreden.
Compressor blijft echter rond de 40Hz vandaag, doet er alleen wat langer over om weer naar 0 te gaan. Temperatuur net 1 of 2 graden boven 0.
Zou misschien nog iets lager kunnen, maar hij is al veel rustiger geworden tov vorige winter. Ben niet ontevreden.
@Knowbody
Dank je voor je reactie.
Het parallel buffer is een UKV 40 van Nibe met twee leidingen. Op de bovenste aansluiting is een kruisstuk gezet met de cv leidingen links en rechts en de BT25 op de bovenste aansluiting. Deze zit dus boven op het buffer, dit is conform opgave van Nibe.
Schema: MHB05-1
https://www.nibe.eu/downl...PLIT%20en%20monoblock.pdf
Ik heb een ruimte sensor en die is aan aangevinkt. Ik heb radiator en vloerverwarming ingesteld omdat we nog enkele radiatoren hebben echter die heb ik nog nooit aangehad en staan nu dicht. De DOT heb ik op moment veranderd naar -5 ipv -10. Dit heb ik gedaan omdat voor de kerst de wp draaide bij een buitentemperatuur van 3-5 graden waarbij die op een lage frequentie draaide echter net te weinig warmte leverde waardoor de graadminuten over een periode van 5-6 uur langzaam opliep. Pas bij het bereiken van de -460 ging de frequentie omhoog echter te laat waardoor de ketel bij komt, en vervolgens werd er wel netjes weer terug geregeld (maar niet naar 0).
@wickydude
Dank je voor je reactie.
Ik zie geen grote ijsblokken ontstaan, enkel het dicht vriezen van de verdamper.
Onder enkele screenshots van de graadminuten, frequentie en diverse temperatuur metingen.
/f/image/P6ydC14RPfvo16wTQVc2Zisg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8k3cGpIdXPmAgsZ1Intq0QmD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AfWHX1grT90hegurzCiFJ8ek.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S0cJpCxIrBrIyhA5uq3hE3bw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nx3hAqTC16OaPFp4M10hz3dW.png?f=fotoalbum_large)
Dank je voor je reactie.
Het parallel buffer is een UKV 40 van Nibe met twee leidingen. Op de bovenste aansluiting is een kruisstuk gezet met de cv leidingen links en rechts en de BT25 op de bovenste aansluiting. Deze zit dus boven op het buffer, dit is conform opgave van Nibe.
Ik heb een ruimte sensor en die is aan aangevinkt. Ik heb radiator en vloerverwarming ingesteld omdat we nog enkele radiatoren hebben echter die heb ik nog nooit aangehad en staan nu dicht. De DOT heb ik op moment veranderd naar -5 ipv -10. Dit heb ik gedaan omdat voor de kerst de wp draaide bij een buitentemperatuur van 3-5 graden waarbij die op een lage frequentie draaide echter net te weinig warmte leverde waardoor de graadminuten over een periode van 5-6 uur langzaam opliep. Pas bij het bereiken van de -460 ging de frequentie omhoog echter te laat waardoor de ketel bij komt, en vervolgens werd er wel netjes weer terug geregeld (maar niet naar 0).
@wickydude
Dank je voor je reactie.
Ik zie geen grote ijsblokken ontstaan, enkel het dicht vriezen van de verdamper.
Onder enkele screenshots van de graadminuten, frequentie en diverse temperatuur metingen.
/f/image/P6ydC14RPfvo16wTQVc2Zisg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8k3cGpIdXPmAgsZ1Intq0QmD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AfWHX1grT90hegurzCiFJ8ek.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S0cJpCxIrBrIyhA5uq3hE3bw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/nx3hAqTC16OaPFp4M10hz3dW.png?f=fotoalbum_large)
Eerste system fault van de s2125-12 met smo-s40 in 2026 zojuist
83- defrosts fault, nu na dit winterse weer al de hele dag. Er lag idd wat ijs onderin de kone. Hoop dat dat het was. De fan loopt vrij, maar voor de zekerheid even ruit ontdooien z'n werk laten doen en gewacht, ook de fan ontdooien per 10 defrosts aangezet. .
Anderen ook al zoiets gezien nu?
83- defrosts fault, nu na dit winterse weer al de hele dag. Er lag idd wat ijs onderin de kone. Hoop dat dat het was. De fan loopt vrij, maar voor de zekerheid even ruit ontdooien z'n werk laten doen en gewacht, ook de fan ontdooien per 10 defrosts aangezet. .
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Frequentie loopt al eerder op, rond 01:00, volgens mij.Cobbuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:55:
@Knowbody
Dank je voor je reactie.
@wickydude
Dank je voor je reactie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij loopt op zijn max, wat logisch is omdat de gm steeds verder zakken.
Uiteindelijk haalt ie het weer bij.
Komt toch wel door het weer, denk ik, de vele defrosts.
Qua instellingen kun je er niet veel meer aan doen, denk ik.
Hoe stellen jullie vast dat SWW wordt aangesproken voor defrosts?ik222 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Weinig aan te doen, veel mensen hier hebben daar last van. Lijkt simpelweg een bug in de software, hopelijk fixt Nibe die binnenkort eens…
Bij mij gaat het de laatste dagen juist weer goed (dus defrosts gewoon netjes op de vloerverwarming). Echter daarvoor hier ook weer een periode van ruim een week gehad dat alle defrosts op SWW gingen. Zit geen enkele logica in.
Middels BT6/7 grafiek?
Nu met dit zeer natte weer (natte sneeuw) en temperaturen tussen 0 en 2 graden lijkt me dit het worse case scenario. Gisteren zat er op een gegeven moment een half uur tussen de defrosts, inmiddels is dat op dit moment bijna anderhalf uur. Defrosts duren meestal 9-12 minuten met enkele uitzonderingen naar 16 minuten (s2125-12, met 200 liter buffer). De ELK9 is nog niet aangesproken.
Nibe S2125-12, SMO S40, ELK9, Vloerverwarming+radiatoren Enphase 7560Wp, ABB SCU200
In die grafiek kun je het inderdaad al goed zien, en via Modbus in bijvoorbeeld Home Assistant kun je ook de stand van de driewegklep (QN10) uitlezen. Die zie je dan ook naar de SWW stand gaan tijdens een defrost.RedGolf schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:59:
[...]
Hoe stellen jullie vast dat SWW wordt aangesproken voor defrosts?
Middels BT6/7 grafiek?
Nu met dit zeer natte weer (natte sneeuw) en temperaturen tussen 0 en 2 graden lijkt me dit het worse case scenario. Gisteren zat er op een gegeven moment een half uur tussen de defrosts, inmiddels is dat op dit moment bijna anderhalf uur. Defrosts duren meestal 9-12 minuten met enkele uitzonderingen naar 16 minuten (s2125-12, met 200 liter buffer). De ELK9 is nog niet aangesproken.
Dit is een normale grafiek met dit weer hoor.Cobbuh schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:00:
Hoi allemaal,
[Afbeelding]
Zie mijn eerdere bericht van zaterdag 3 december havisoft in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie" met grafieken BT6 en BT7 gecombineerd met de defrost.RedGolf schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:59:
[...]
Hoe stellen jullie vast dat SWW wordt aangesproken voor defrosts?
Middels BT6/7 grafiek?
[ Voor 5% gewijzigd door havisoft op 03-01-2026 09:31 ]
NIBE VVM_S320 + S2125-12 met RMU_S40 | PV SolarEdge SE9k 8.500 KWh per jaar
WP hier wel richting -400 graadminuten sinds de sneeuw gisteren maar lijkt allemaal nog goed te lopen. Binnen temperatuur netjes 21,5 maar wel dag verbruik van 47kWh van de WP zelf.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Zolang de graadminuten (ongeveer) gelijk blijven heeft de warmtepomp het evenwicht gevonden tussen verlies en productie van warmte. Dan kan 'ie lekker stabiel draaien met kleine wijzigingen in de frequentie om het evenwicht in stand te houden. Gevolgen zijn oa minder slijtage van de compressor door minder start/stops, lager energieverbruik en minder buitengeluid door gemiddeld lagere frequentie van de compressor, stabielere binnentemperatuur en misschien nog wel meer.
Bij mij draait de (bodem/water) wp full time constant op ca -220GM.
(in het plaatje worden de (extreme) uitschieters veroorzaakt door SSW runs of herstarts van Home Assistant)
Bij mij draait de (bodem/water) wp full time constant op ca -220GM.
(in het plaatje worden de (extreme) uitschieters veroorzaakt door SSW runs of herstarts van Home Assistant)
[ Voor 54% gewijzigd door macbelly op 03-01-2026 11:52 ]
-460 is de waarde waarop bij jou de bijverwarming zou worden aangesproken. Als er geen bijverwarming is, geblokkeerd is of niet werkt, dan blijven de graadminuten op -460 staan tot de WP ze zelf wegwerktSted74 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:16:
Hier blijven de graadminuten op -460 hangen!
Is dit ook een normaal beeld of klopt het niet helemaal?
@wickydude
Dank je voor je reactie! Het weer is inderdaad niet gunstig voor de warmtepomp. Ik heb nu de DOT instelling weer terug gezet op -10 (fabrieksinstellingen). Waardoor de warmtepomp met deze temperatuur wat rustiger draait en ook iets minder vaak een ontdooi cyclus draait althans dat gevoel heb ik.
Weet jij of iemand anders of er een instelling is die de gas ketel aanhoud gedurende bepaalde tijd. Nu gaat die aan bij -460 kortstondig aan, het zou mooier zijn als die een bepaalde tijd aanblijft zodat de gasketel niet gaat pendelen en daardoor de warmtepomp beter kan ondersteunen. Ik heb wel een instelling gevonden die de tijd tussen twee starts bepaald.
Dank je voor je reactie! Het weer is inderdaad niet gunstig voor de warmtepomp. Ik heb nu de DOT instelling weer terug gezet op -10 (fabrieksinstellingen). Waardoor de warmtepomp met deze temperatuur wat rustiger draait en ook iets minder vaak een ontdooi cyclus draait althans dat gevoel heb ik.
Weet jij of iemand anders of er een instelling is die de gas ketel aanhoud gedurende bepaalde tijd. Nu gaat die aan bij -460 kortstondig aan, het zou mooier zijn als die een bepaalde tijd aanblijft zodat de gasketel niet gaat pendelen en daardoor de warmtepomp beter kan ondersteunen. Ik heb wel een instelling gevonden die de tijd tussen twee starts bepaald.
-460 of -459 GM contant wil zeggen hij is toe aan de bijverwarming, maar die is geblokkeerd.Sted74 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:16:
Hier blijven de graadminuten op -460 hangen!
Is dit ook een normaal beeld of klopt het niet helemaal?
[Afbeelding]
De f2050-10 draait deze dagen uiteraard best veel defrosts en kan me dan voorstellen dat er geen tijd is om de graadminuten weg te kunnen werken.
[Afbeelding]
Edit: @Miranda89 was me voor.
Bijvoorbeeld omdat je de +5 naar -5 graden hebt gezet.
Of omdat je in handmatige modus draait met bijverwarming niet aangevinkt.
Dat soort dingen.
Het is belangrijk dat het vermogen van de ketel, en ook de pompsnelheid ervan, op de laagste waarden staan.Cobbuh schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:28:
@wickydude
Je kunt dan altijd nog verhogen maar de ketel lijkt nu veel te snel.
Mogelijk schieten je graadminuten ineens naar 0 omdat de ketel ervoor gezorgd heeft dat BT25 temperatuur te hoog is geworden (standaard 7 gr boven de berekende temperatuur is een soort begrenzer).
Ik heb de start bijverwarming op 500 gezet en binnen die marge redt mijn pomp het wel zonder de ELK bijverwarming, in praktijk is dat dan -560gmCobbuh schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:28:
@wickydude
F2120-16 SMO-S40 ELK9 RMU-S40 boiler RSV300X buffer-serieel UKV100 Alleen Radiatoren (8 beg.grond,5 op etage) PV9200Wp Oppervlak 2x100m2 600m3 Vrijstaand bouwjaar 1992 sinds 2023 gasloos Energielabel A++
Vorig jaar ook aantal keer gehad. Staat de warmtepomp wel waterpas opgesteld?ReLight schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:05:
Eerste system fault van de s2125-12 met smo-s40 in 2026 zojuist
Biobased insulation @ rd=5,5 - 23 kWp PV - 30kWh ESS - Huawei Charger - Nibe S2125-12 (mijn 11e WP @home) - 36 HP icm 300 ltr ZB- Zehnder Q450 ERV - Ochsner mini IWP - 7x MHI L/L Wp - Skoda Enyaq 85 kWh - Snoek stofzuigsysteem - gasloos 2017
ja, inderdaad ook veel gezien dat de graadminuten binnen vijf minuten weggewerkt worden omdat een 45kW aquapower op vol vermogen het buffervat vol staat te blazen.Knowbody schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Het is belangrijk dat het vermogen van de ketel, en ook de pompsnelheid ervan, op de laagste waarden staan.
Je kunt dan altijd nog verhogen maar de ketel lijkt nu veel te snel.
Mogelijk schieten je graadminuten ineens naar 0 omdat de ketel ervoor gezorgd heeft dat BT25 temperatuur te hoog is geworden (standaard 7 gr boven de berekende temperatuur is een soort begrenzer).
Ah ja. Goeie. Dat was ie wel, maar idd moet het even bijstellen zo te zien - net een graad of wat denk ik.zwollie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Vorig jaar ook aantal keer gehad. Staat de warmtepomp wel waterpas opgesteld?
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Dank je, @Knowbody en @Miranda89Knowbody schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:17:
[...]
-460 of -459 GM contant wil zeggen hij is toe aan de bijverwarming, maar die is geblokkeerd.
Edit: @Miranda89 was me voor.
Bijvoorbeeld omdat je de +5 naar -5 graden hebt gezet.
Of omdat je in handmatige modus draait met bijverwarming niet aangevinkt.
Dat soort dingen.
Ik heb mijn NIBE f2050-10 tijdelijk hybride aangesloten op mijn cv-ketel die uit staat omdat ik deze na de winter ga verwijderen als de f2050 het alleen trekt en helemaal van het gas af wil, en de f2050 definitief full elektrisch ga gebruiken.
(Voor tapwater heb ik inmiddels een warmtepompboiler en elektrische boiler in serie)
Ik heb voor de f2050 verder geen bijverwarming/ELK oid en twijfel of ik dat straks alsnog moet doen als ik de gas ketel verwijder omdat de f2050 door de vele defrosts moeite heeft het water op temperatuur te houden nu het buiten zo koud is en vooral de luchtvochtigheid erg hoog is.
Klopt het dat de ELK erg lastig is te krijgen of is er een goed alternatief zoals een buffervat in serie in de aanvoer met een elektrisch element want dat had ik zelf nog bedacht te gaan doen!
Oke, zojuist besloten dat wij onze vrijstaande woning circa 80m2 uit gaan bouwen... Er komt ook een tweede badkamer bij. We zijn met een gezin van 5 waarvan het verbruik qua warm water best hoog is (jonge kinderen die elke dag in bad zitten). 4 jaar geleden hebben we onze woning al eens helemaal verbouwd en toen is er een AMS10-6 systeem met buffervat (200 liter) en boilervat (400 liter) geplaatst. Deze zal nu niet meer zwaar genoeg zijn om alles te verwarmen. Nu is voor de verbouwing mijn oog gevallen op een NIBE S2125 gevallen. Hierin zit een boilervat van 180 liter zoals ik het lees...? Is dit type niet te krijgen zonder boilervat? Aangezien ik nog een vat van 400 liter dadelijk "over" heb.
@Sunri5e, heb je het goede model benoemd? De s2125 is een Monoblock warmtepomp op zich. Daar zit niets in. Mooi ding op zich (icm smo-s40), maar van de hoge temperaturen claim moet je je niet op vastbijten imho..
Je kunt ook opteren om een 2e bij te plaatsen in een cascade opstelling. Dat regelt mooier in laaglast, minder hinder van ontdooien etc. en wellicht goedkoper dan vervangen door een grotere.Sunri5e schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:23:
Oke, zojuist besloten dat wij onze vrijstaande woning circa 80m2 uit gaan bouwen... Er komt ook een tweede badkamer bij. We zijn met een gezin van 5 waarvan het verbruik qua warm water best hoog is (jonge kinderen die elke dag in bad zitten). 4 jaar geleden hebben we onze woning al eens helemaal verbouwd en toen is er een AMS10-6 systeem met buffervat (200 liter) en boilervat (400 liter) geplaatst. Deze zal nu niet meer zwaar genoeg zijn om alles te verwarmen. Nu is voor de verbouwing mijn oog gevallen op een NIBE S2125 gevallen. Hierin zit een boilervat van 180 liter zoals ik het lees...? Is dit type niet te krijgen zonder boilervat? Aangezien ik nog een vat van 400 liter dadelijk "over" heb.
20 starts-stops per dag is wel wat aan de hoge kant of telt hij de defrosts bij deze Nibe-serie ook mee als start-stop?helm71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
Mijn pomp heeft het zwaar… de naverwarmer heeft vannacht vanaf 00:00 de hele nacht aangestaan… is dat iets dat meer mensen hebben ? 2500 watt vol continue…[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
nee, precies. Als je alleen vloerverwarming hebt is het enige voordeel dat je wat warmer tapwater kan maken zonder inschakeling van addition. Kritische temperatuur van R290 ligt wat hoger (kritische temperatuur 97 °C) en R32 (kritische temperatuur 78 °C).ReLight schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:31:
@Sunri5e, heb je het goede model benoemd? De s2125 is een Monoblock warmtepomp op zich. Daar zit niets in. Mooi ding op zich (icm smo-s40), maar van de hoge temperaturen claim moet je je niet op vastbijten imho..
Jep, idem hier (F2040-6). En 12 defrosts. Was behoorlijk warm beneden vanochtend dus heb de curve offset ietsje verhoogd. Mijn batterij heeft zo'n 20kWh opgevangen van het WP verbruik vannachthelm71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
Mijn pomp heeft het zwaar… de naverwarmer heeft vannacht vanaf 00:00 de hele nacht aangestaan… is dat iets dat meer mensen hebben ? 2500 watt vol continue…[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook, vanwege de berg smeltende sneeuw die er ligt is het enorm vochtig. De warmtepomp (S2125-12) is nog geen 30 minuten in bedrijf om vervolgens weer ruim 12 minuten stil te staan vanwege een ontdooi cyclus.helm71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om totaal onduidelijke redenen schakelt de SMO S40 de ELK9 maar niet in en ik begrijp niet waarom ?!? De graadminuten dalen tot de waarde waarop hij zou moeten bijkomen, maar dat gebeurt vervolgens niet. Indien ik via handbedrijf de bedrijfsmode op alleen bijverwarming zet, schakelt de ELK9 wel in en trapt hij op van 3-6-9 kW. Hij wordt ook niet begrensd door temperatuur instellingen (vrijgave onder +5 graden, default). Het lijkt wel een software bug. Er is ook geen vermogens begrenzing etc.
Ik krijg ook geen enkele foutmelding. Gisteren dacht ik de oorzaak gevonden te hebben omdat hij bij testen (herstarten) een communicatie fout gaf op de bijverwarming. Dat kwam omdat in menu 7.x.x accessoires aangevinkt stond. Dan denkt de SMO S40 dat de bijverwarming via een losse ACX print wordt aangestuurd, maar dat is niet. De bijverwarming wordt geactiveerd via K5+K6 van de SMO zelf en dat werkt ook….. Nu ik de bijverwarming onder accessoires heb uitgezet is deze foutmelding bij herstart weg, maar wordt de ELK9 nog steeds niet automatisch gebruikt bij vermogens tekorten. Wel Indien alleen de bijverwarming is geactiveerd.
Wordt er chagrijnig van
Ik had juist het vermoeden dat de defrosts een stuk sneller gingen als voorheen. Heb je wel de nieuwste software erop staan?RedGolf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:54:
[...]
Hier ook, vanwege de berg smeltende sneeuw die er ligt is het enorm vochtig. De warmtepomp (S2125-12) is nog geen 30 minuten in bedrijf om vervolgens weer ruim 12 minuten stil te staan vanwege een ontdooi cyclus.
Om totaal onduidelijke redenen schakelt de SMO S40 de ELK9 maar niet in en ik begrijp niet waarom ?!? De graadminuten dalen tot de waarde waarop hij zou moeten bijkomen, maar dat gebeurt vervolgens niet. Indien ik via handbedrijf de bedrijfsmode op alleen bijverwarming zet, schakelt de ELK9 wel in en trapt hij op van 3-6-9 kW. Hij wordt ook niet begrensd door temperatuur instellingen (vrijgave onder +5 graden, default). Het lijkt wel een software bug. Er is ook geen vermogens begrenzing etc.
Ik krijg ook geen enkele foutmelding. Gisteren dacht ik de oorzaak gevonden te hebben omdat hij bij testen (herstarten) een communicatie fout gaf op de bijverwarming. Dat kwam omdat in menu 7.x.x accessoires aangevinkt stond. Dan denkt de SMO S40 dat de bijverwarming via een losse ACX print wordt aangestuurd, maar dat is niet. De bijverwarming wordt geactiveerd via K5+K6 van de SMO zelf en dat werkt ook….. Nu ik de bijverwarming onder accessoires heb uitgezet is deze foutmelding bij herstart weg, maar wordt de ELK9 nog steeds niet automatisch gebruikt bij vermogens tekorten. Wel Indien alleen de bijverwarming is geactiveerd.
Wordt er chagrijnig van
Yep, 3.1.19 op de warmtepomp en 4.7.5 op de SMO S40zwollie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Ik had juist het vermoeden dat de defrosts een stuk sneller gingen als voorheen. Heb je wel de nieuwste software erop staan?
Wat voor mij heeft gewerkt is om smart room comfort bij deze temperaturen volledig uit te zetten en om puur o.b.v. buitentemperatuur d.m.v. stooklijn te verwarmen. Mijn AMS10-6 stond veelal in de middag op laag vermogen te draaien c.q. uit, om dan in de nachtelijke uren met 100% vermogen compressor + bijverwarming het weer te compenseren. Ik kreeg met smart room control dan een zelfde soort grafiek voor de graadminuten. Na aanpassing schommelt deze continue tussen de -100 / -200 DM.helm71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn S2125-12 heeft het ook zwaarder hoor, en zit met zijn graadminuten constant tussen de -400 en -460 in. Maar geen errors en krijgt het netjes warm allemaal binnen (21,5 overal). ELK staat bij mij gewoonweg uit, zolang dit goed gaat gaan we daar niet aan beginnen. Verbruik afgelopen 24h 50kWh van de S2125-12 zelf.
Iedere 30/40 min een defrost van ongeveer 10/12 min. Verschil aanvoer en retour is ongeveer 4/5 graden op moment, dit is normaal 3 graden.
Iedere 30/40 min een defrost van ongeveer 10/12 min. Verschil aanvoer en retour is ongeveer 4/5 graden op moment, dit is normaal 3 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door MvRtje op 04-01-2026 10:07 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Je opmerking heeft mij getriggerd om in menu 6 (Programmeren) te kijken en daar stond in alle bedrijfsstanden het vinkje ‘bijverwarming ‘ uit… De warmtepomp ging daarstraks voor het eerst in storing met de fout ‘herhaaldelijk ontdooien ‘. De warmtepomp moest continu op vol vermogen draaien om de achterstand weg te werken waardoor hij extra snel invriest.Mijn eerste waarneming is nu dat de bijverwarming In stapjes opschakelt tot 6kW en de warmtepomp zelf duidelijk in deellast draait. De Modbus parameter die het afgegeven vermogen aangeeft geeft op dit moment steady 5.5kW aan in plaats van 7-9.5kW. Afwachten wat de defrost interval nu gaat worden.denza schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Wat voor mij heeft gewerkt is om smart room comfort bij deze temperaturen volledig uit te zetten en om puur o.b.v. buitentemperatuur d.m.v. stooklijn te verwarmen. Mijn AMS10-6 stond veelal in de middag op laag vermogen te draaien c.q. uit, om dan in de nachtelijke uren met 100% vermogen compressor + bijverwarming het weer te compenseren. Ik kreeg met smart room control dan een zelfde soort grafiek voor de graadminuten. Na aanpassing schommelt deze continue tussen de -100 / -200 DM.
…de smart room control heb ik nog niet gevonden. Maar ik laat al dit soort settings even uit staan.
Hij draait pas 3 maanden, meteen een vuurdoop met al die sneeuw. Heb de ELK9 niet voor niets geïnstalleerd
Toen het rond kerst ca 5-6 graden vroor, zaten mijn defrost intervallen op ca 1.5 uur, maar afgelopen nacht nog geen half uur. Er ligt hier 5-10cm sneeuw en de temperatuur ligt momenteel tussen 0 en 1 graden. De opgegeven continue output van het apparaat haal je zo echt niet.MvRtje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:05:
Mijn S2125-12 heeft het ook zwaarder hoor, en zit met zijn graadminuten constant tussen de -400 en -460 in. Maar geen errors en krijgt het netjes warm allemaal binnen (21,5 overal). ELK staat bij mij gewoonweg uit, zolang dit goed gaat gaan we daar niet aan beginnen. Verbruik afgelopen 24h 50kWh van de S2125-12 zelf.
Hier precies hetzelfde hoor, bij mij waren de graadminuten rond kerst rond -100/150 en defrosts ook tussen de 1 a 1,5 uur. Maar nu met de sneeuw en vocht red hij dit gewoonweg niet meer. Zolang hij geen errors geeft en mijn graad minuten tussen de 400/450 blijven lijkt het mij meer dan prima om de ELK niet te gebruiken. Mijn binnen temperatuur blijft overal 21,5 graden, aanvoer netjes 30,5/31.RedGolf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Toen het rond kerst ca 5-6 graden vroor, zaten mijn defrost intervallen op ca 1.5 uur, maar afgelopen nacht nog geen half uur. Er ligt hier 5-10cm sneeuw en de temperatuur ligt momenteel tussen 0 en 1 graden. De opgegeven continue output van het apparaat haal je zo echt niet.
Ben erg benieuwd wat jou ELK aan los verbruik gaat doen komende 24h. Meer eens over het feit dat hij er niet voor niks is natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door MvRtje op 04-01-2026 10:20 ]
Hoe bedoel je de offset verhoogd terwijl het te warm was ?kazuka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:48:
[...]
Jep, idem hier (F2040-6). En 12 defrosts. Was behoorlijk warm beneden vanochtend dus heb de curve offset ietsje verhoogd. Mijn batterij heeft zo'n 20kWh opgevangen van het WP verbruik vannacht
Mooi dat je het gevonden hebt @RedGolf
Als de ELK inspringt terwijl men dat liever niet heeft, kan men spelen met die buitentemperatuur, de +5 setting zegmaar.
Ook hier lopen de graadminuten tegen de -460 en de bijverwarming is nog geblokkeerd, want -460 terwijl het huis op temperatuur blijft is niet erg.
/f/image/YZMDpHwrasJUCVydNCgyPyhZ.png?f=fotoalbum_large)
Smart Room Comfort is een feature die automatisch aan staat als de ruimtesensor is aangevinkt. Dat is geen keuze, maar gekoppeld aan de ruimtesensor wel of niet gebruiken (s-series).
Hier goede resultaten (~22 gr) met curve 5 - 4 maar ook goede resultaten met curve 2 +2. Om maar aan te geven hoe dicht dat dan bij elkaar ligt. Ik heb liever een zo vlak mogelijke curve, dus vandaar die laatste.
/f/image/CujrDFRJgAlyHNsONJzgJNZi.png?f=fotoalbum_large)
Toen de compressor runs wat langer werden, gingen de GM terug:
(Klein kort piekje op BT25 kwam door 3-weg klep)
/f/image/zBgwMmSq7s6ymtz7TW4PIh1m.png?f=fotoalbum_large)
Priority SWW in onderstaand:
Als de ELK inspringt terwijl men dat liever niet heeft, kan men spelen met die buitentemperatuur, de +5 setting zegmaar.
Ook hier lopen de graadminuten tegen de -460 en de bijverwarming is nog geblokkeerd, want -460 terwijl het huis op temperatuur blijft is niet erg.
/f/image/YZMDpHwrasJUCVydNCgyPyhZ.png?f=fotoalbum_large)
Smart Room Comfort is een feature die automatisch aan staat als de ruimtesensor is aangevinkt. Dat is geen keuze, maar gekoppeld aan de ruimtesensor wel of niet gebruiken (s-series).
Hier goede resultaten (~22 gr) met curve 5 - 4 maar ook goede resultaten met curve 2 +2. Om maar aan te geven hoe dicht dat dan bij elkaar ligt. Ik heb liever een zo vlak mogelijke curve, dus vandaar die laatste.
/f/image/CujrDFRJgAlyHNsONJzgJNZi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zBgwMmSq7s6ymtz7TW4PIh1m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Knowbody op 04-01-2026 11:20 ]
Je 6 kW wp trekt het zo te zien op z'n sloffen, leuk om te zien.Knowbody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn 6 kW idem maar die heeft wat minder m² te verwarmen ;-)
:strip_exif()/f/image/pSfkfsWGMC9Qq3gY1ypY726E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik las net op fb nog een bericht van iemand die gisteren met een 7 kW l/w wp een 180 m2 woning verwarmde én 240L water opwarmt met een verbruik van 10 kWh. Dat vind ik wel een heel erg laag verbruik.
Je 6 kW wp trekt het zo te zien op z'n sloffen, leuk om te zien.Knowbody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn 6 kW idem maar die heeft wat minder m² te verwarmen ;-)
:strip_exif()/f/image/pSfkfsWGMC9Qq3gY1ypY726E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik las net op fb nog een bericht van iemand die gisteren met een 7 kW l/w wp een 180 m2 woning verwarmde én 240L water opwarmt met een verbruik van 10 kWh. Dat vind ik wel een heel erg laag verbruik met het huidige weer.
En die batterij heb je overdag kunnen laden met pv overschot?kazuka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:48:
[...]
Mijn batterij heeft zo'n 20kWh opgevangen van het WP verbruik vannacht
Ruimtetemperatuur op 19 misschien ?G-addict schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:06:
[...]
...
Ik las net op fb nog een bericht van iemand die gisteren met een 7 kW l/w wp een 180 m2 woning verwarmde én 240L water opwarmt met een verbruik van 10 kWh. Dat vind ik wel een heel erg laag verbruik.
Dat is dan erg zuinig. Lijkt me geen Nibe.
ME Ecodan wellicht, weet je dat?
Nee mijn 4 paneeltjes doen niet veel deze dagenG-addict schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:10:
[...]
En die batterij heb je overdag kunnen laden met pv overschot?
Netjes hoor!Fonny schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik heb hetzelfde verbruik voor 210m2 185l sanitair 20,5 ruimtetemperatuur.
S2125-8 i.c.m. VVMS320
Onder de 3 graden buitentemperatuur gaat mij dat niet lukken.
[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 04-01-2026 15:16 ]
Geen idee maar aan het merk zal het toch niet liggen.Knowbody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Dat is dan erg zuinig. Lijkt me geen Nibe.
ME Ecodan wellicht, weet je dat?
Ah ja, op die manier. Mijn panelen zijn voorzien van een ruim pak sneeuw en doen helemaal niks vandaagkazuka schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Nee mijn 4 paneeltjes doen niet veel deze dagenDe batterij is actief op de onbalansmarkt dus laadt op bij stroomoverschot tegen lagere tarieven dan epex.
Erg knap, vraag me serieus af hoe je dit voor elkaar krijgt.Fonny schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:36:
[...]
S2125-8 i.c.m. VVMS320
In een nageisoleerde woning uit 1924 lees ik terug? Ik ben wel benieuwd naar de ondernomen stappen qua isolatie, kierdichting, glas etc. En naar de opbouw van je installatie. Kun je daar wat over vertellen?Fonny schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:36:
[...]
S2125-8 i.c.m. VVMS320
Vorig jaar waren we daar ook al verbaasd over.MvRtje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:26:
[...]
Erg knap, vraag me serieus af hoe je dit voor elkaar krijgt.
Goede installatie.
Misschien een kustprovincie, waar het net even wat minder koud is? Fonny wint ! 😊
Het gaat inderdaad om een woning uit 1924 na geïsoleerd in 2019. Het is wel een rijwoning, de voorgevel, de achtergevel, de vloer en het dak zijn allemaal geïsoleerd met 10 cm pur plaat. De muren tegen de buren zijn geïsoleerd van binnenuit met 5 cm pur plaat. De voorgevel heeft veel ramen gericht op Zuid in drievoudig glas aluminium profielen. De achtergevel zijn pvc ramen met ook drievoudig glas. Het schuine dakgedeelte heeft ook VELUXen met drievoudig
De woonruimte, eetkamer en keuken samen met berging en toilet beslaat 90 vierkante meter met vloerverwarming met een h.o.h. van 10 cm. De drie slaapkamers en de twee badkamers op de bovenste verdieping zijn allemaal uitgerust met radiatoren die mee op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming draaien. Enkel de grote badkamer is uitgerust met een ventilatie convector van Jaga.
De S2125-8 staat beschut uit de wind op het dak en heeft een 6m leiding die, geïsoleerd weliswaar, buiten ligt.
Leiding ernaartoe vanuit de VVMS320 is Henco 32mm. Stooklijn is 2-2 WAR staat op 5.
Regio Antwerpen staat de woning.
De woonruimte, eetkamer en keuken samen met berging en toilet beslaat 90 vierkante meter met vloerverwarming met een h.o.h. van 10 cm. De drie slaapkamers en de twee badkamers op de bovenste verdieping zijn allemaal uitgerust met radiatoren die mee op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming draaien. Enkel de grote badkamer is uitgerust met een ventilatie convector van Jaga.
De S2125-8 staat beschut uit de wind op het dak en heeft een 6m leiding die, geïsoleerd weliswaar, buiten ligt.
Leiding ernaartoe vanuit de VVMS320 is Henco 32mm. Stooklijn is 2-2 WAR staat op 5.
Regio Antwerpen staat de woning.
Uit pure interesse aangezien ik ook niet die waardes haal. Wat voor type woning hebben we het hier over? Bouwjaar? Isolatie? Glas type?Fonny schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:36:
[...]
S2125-8 i.c.m. VVMS320
Want ik vermoed een appels vs. peren vergelijk.
NIBE: S2125-12 | SMO S40 | RSV-300X | UKV100 | ELK9 | PV: 4000kWh/pj | GASLOOS | VLOERVERWARMING 60m2 + 6 RADIATOREN | HUISBJ: 2004
Zie voorgaande post.martius schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:06:
[...]
Uit pure interesse aangezien ik ook niet die waardes haal. Wat voor type woning hebben we het hier over? Bouwjaar? Isolatie? Glas type?
Want ik vermoed een appels vs. peren vergelijk.
Ik verbruik gemiddeld ongeveer drie keer zoveel als mijn buurman, die in een tussenwoning woont die een jaar geleden is nageïsoleerd en voorzien is van vloerverwarming. Gisteren verbruikte hij 11 kWh, terwijl ik op 31 kWh zat. Mijn totale jaarverbruik dit jaar komt uit op ongeveer 3.200 kWh; bij mijn buurman vermoed ik dat dit rond de 1.000 kWh ligt. De vraag is of het qua investering de moeite waard is om vergelijkbare maatregelen te nemen, zoals het isoleren van de tussenwanden, het aanleggen van vloerverwarming, een warmteterugwininstallatie en goede dakisolatie. Voor het comfort hoef ik het niet te doen, want het is bij mij al aangenaam warm.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Het oude herenhuis waar de MSH-05 + AMS 10-12 in hybride draait heeft geen enkele isolatie, behalve thermopane beglazing. Maar ook glas-in-lood, origineel.warsame schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:56:
Ik verbruik gemiddeld ongeveer drie keer zoveel als mijn buurman, die in een tussenwoning woont die een jaar geleden is nageïsoleerd en voorzien is van vloerverwarming. Gisteren verbruikte hij 11 kWh, terwijl ik op 31 kWh zat. Mijn totale jaarverbruik dit jaar komt uit op ongeveer 3.200 kWh; bij mijn buurman vermoed ik dat dit rond de 1.000 kWh ligt. De vraag is of het qua investering de moeite waard is om vergelijkbare maatregelen te nemen, zoals het isoleren van de tussenwanden, het aanleggen van vloerverwarming, een warmteterugwininstallatie en goede dakisolatie. Voor het comfort hoef ik het niet te doen, want het is bij mij al aangenaam warm.
Een koud huis. In de zomer is koeling daarentegen totaal niet nodig.
Uiteraard gaat er flink wat stroom door deze dagen, maar in de oude situatie ging er veel gas door. Het is er nu behaaglijker.
Deze week (7 dgn) stevent af op ongeveer 380 (buitenunit) kWh, en een gasverbruik van ca 35 m3 (incl koken en SWW).
Onder de streep levert de warmtepomp een besparing op energie en een smallere CO2 foot print voor de woning.
De verhoging van de gasprijs van ca. 60 cent naar het dubbele heeft deze business case mogelijk gemaakt.
Renovatie is niet aan de orde, dat is voor de volgende bewoner tzt.
Hier een goed geïsoleerd huis (bij 2016), maar in het buitengebied, de wind komt van alle kanten, dus het verbruik is hoger dan de vorige woning die matig geïsoleerd was en midden in het dorp stond met aan alle kanten beschutting van andere huizen.
Dus appels met peren vergelijken heeft geen zin.
Mijn doel is om de WP zo in te regelen dat het verbruik minimaal is en de ce CO2 footprint zo klein mogelijk, maar dat we toch een prettige warmte ervaren in huis.
Dus appels met peren vergelijken heeft geen zin.
Mijn doel is om de WP zo in te regelen dat het verbruik minimaal is en de ce CO2 footprint zo klein mogelijk, maar dat we toch een prettige warmte ervaren in huis.
Duidelijk, maar s40 op een shb 10 zal wel niet gaan vermoed/vrees ik?cgms schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 23:28:
[...]
Ik heb de S40. Wat ik begrijp is dat de SMO 40 terug probeert te regelen naar 0 graadminuten, waarna de wtp een tijdje stopt. De S40 probeert de wtp continu aan de gang te houden (tenzij deze op minimum vermogen draait).
Nee de shb10 heeft een eigen SMO aan boord.lps schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:43:
[...]
Duidelijk, maar s40 op een shb 10 zal wel niet gaan vermoed/vrees ik?
Dat is pas een goede business caseKnowbody schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:27:
[...]
Het oude herenhuis waar de MSH-05 + AMS 10-12 in hybride draait heeft geen enkele isolatie, behalve thermopane beglazing. Maar ook glas-in-lood, origineel.
Een koud huis. In de zomer is koeling daarentegen totaal niet nodig.
Uiteraard gaat er flink wat stroom door deze dagen, maar in de oude situatie ging er veel gas door. Het is er nu behaaglijker.
Deze week (7 dgn) stevent af op ongeveer 380 (buitenunit) kWh, en een gasverbruik van ca 35 m3 (incl koken en SWW).
Onder de streep levert de warmtepomp een besparing op energie en een smallere CO2 foot print voor de woning.
De verhoging van de gasprijs van ca. 60 cent naar het dubbele heeft deze business case mogelijk gemaakt.
Renovatie is niet aan de orde, dat is voor de volgende bewoner tzt.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Ik heb de naverwarmr geblokkeerd en smart price adaption van 10 naar 5 gezet… eens kijken hoe hij zich nu gaat houden…helm71 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het nadeel is alleen dat je warmtepomp veel te groot is, mocht je later beslissen om deze voorzieningen uiteindelijk toch uit te gaan voeren.
Hier is de pomp vannacht veel rustiger gaan draaien, graadminuten richting -100 en weer defrosts om de 60 tot 80 minuten in plaats van 30/40 minuten.
Zou het kunnen dat hij rustiger is gaan draaien doordat mijn aanvoer hoger is geworden doordat het een stukje kouder is geworden in de nacht? Aanvoer is nu richting 33 gegaan. Binnen temperatuur is ook iets hoger, tegen 21,9 nu. Normaal 21,5.
Soms twijfel ik ook of de pomp juist niet minder defrosts zal doen met een hogere aanvoer temperatuur waardoor het onder aan de streep zuiniger draait. Ik snap dat het binnen dan misschien te warm wordt maar dit zou ik nog eventueel kunnen finetunen met een ruimtevoeler of mijn zone aansturingen weer aanzetten.
Zou het kunnen dat hij rustiger is gaan draaien doordat mijn aanvoer hoger is geworden doordat het een stukje kouder is geworden in de nacht? Aanvoer is nu richting 33 gegaan. Binnen temperatuur is ook iets hoger, tegen 21,9 nu. Normaal 21,5.
Soms twijfel ik ook of de pomp juist niet minder defrosts zal doen met een hogere aanvoer temperatuur waardoor het onder aan de streep zuiniger draait. Ik snap dat het binnen dan misschien te warm wordt maar dit zou ik nog eventueel kunnen finetunen met een ruimtevoeler of mijn zone aansturingen weer aanzetten.
Doordat het vannacht ver onder nul is geweest, is de lucht een stuk droger waardoor het vocht minder snel condenseert op de verdamper. Daardoor ontstaat er minder rijp op de verdamper. Wel moet de wp natuurlijk harder werken.MvRtje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:25:
Hier is de pomp vannacht veel rustiger gaan draaien, graadminuten richting -100 en weer defrosts om de 60 tot 80 minuten in plaats van 30/40 minuten.
Valt dat niet eigenlijk best mee? De F2040-6 is tenslotte de kleinste warmtepomp van NIBE. Het ging mij vooral om de vraag of een investering de moeite waard is om mogelijk zo’n 2.000 kWh per jaar aan verbruik te besparen.zwollie schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:19:
[...]
het nadeel is alleen dat je warmtepomp veel te groot is, mocht je later beslissen om deze voorzieningen uiteindelijk toch uit te gaan voeren.
Het heeft duidelijk te maken met het veranderde weer. Op 4 januari waren er 14 ontdooicycli, tegenover slechts 3 vannacht.thijsbov schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:51:
[...]
Doordat het vannacht ver onder nul is geweest, is de lucht een stuk droger waardoor het vocht minder snel condenseert op de verdamper. Daardoor ontstaat er minder rijp op de verdamper. Wel moet de wp natuurlijk harder werken.
2500W continu klinkt niet als naverwarmer (ik ga ervanuit dat je hiermee het elektrische verwarmingselement bedoelt). 2500W komt overeen met ca. 11A. en dit vermogen trekt een warmtepomp wel als hij op hoog vermogen draait.helm71 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 06:56:
[...]
Ik heb de naverwarmr geblokkeerd en smart price adaption van 10 naar 5 gezet… eens kijken hoe hij zich nu gaat houden…
Ik meet de verschillende onderdelen van de warmtepomp apart. De buitenunit verbruikt niet continue, het element wel. In onderstaande kun je dat ook zien, het moment waar het element niets meer verbruikt is waar ik hem geblokkeerd heb vanochtend.G-addict schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:33:
[...]
2500W continu klinkt niet als naverwarmer (ik ga ervanuit dat je hiermee het elektrische verwarmingselement bedoelt). 2500W komt overeen met ca. 11A. en dit vermogen trekt een warmtepomp wel als hij op hoog vermogen draait.
/f/image/hTYtQ8tMLcpnUsD3cV3UqsFZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pO9KJlYwqMRa2qv5I3zAGqYl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UEVbebex0xnDCts5MT9DsOE8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/SjWee6sQSO9NnrqSx8f9F5ZH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TPtJf3JxcA9jjw8DDSjXOmOA.png?f=fotoalbum_large)
@warsame , lijkt inderdaad hoog, wellicht dat de SMOS40 ook de defrost erbij telt ? Ik kom met de SMO40 op gemiddeld 5~6 per dag daar de buitenunit de compressor niet afschakeld bij de defrost …warsame schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:38:
Sinds 5 december heb ik 316 compressor start/stops gehad. Dat lijkt mij nogal hoog. Hoe zit dat bij jullie?[Afbeelding]
Hierbij de laatste maand en jaaroverzicht.
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
/f/image/zEj1LFShwL8wLQehg4Aaesyo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cxKPMZyhKJYwXj6V6rLQNkdh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wNydbtxLx7r351MGDQfwxpCI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9EYq0zGFIxNT0OvSWEXkxOll.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/stmFKW7D6ATissmrMLCJONQD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aMfQHfKLs4hBtNe0BnHKSq7H.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UZywvZy6gflzgcV0Nd6SOnh3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7pyc9ZZW1Q8r2RPbtdcMKZT3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QoTzkdTCxk7KO52o5c2dZyN3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BqmigpGdydgldPwbG9j4ttsj.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rq39dJCtMBAZ9ROQS7ZWEA9V.jpg?f=fotoalbum_large)