NIBE L/W warmtepomp optimalisatie

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• n00bCoder
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:18
LangeFries schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:26:
[...]

Of steek er een USB stick in en zet logging aan. Dan krijg je een CSV met alle variabelen. Er zit ook ergens een kolom in voor de heater.
Dank voor de tips. Ik heb een nibePi besteld:)

• lps
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:33

lps

Als ik de reacties over het verbruik mag ik misschien nog niet zo mopperen met 900 Kwh afgelopen maand voor een vrijstaande nieuwbouwwoning van 930m3 en 130m2 garage op 12 graden inclusief sww-runs.

wel nog 2 vragen:

- wat is het voordeel van een smo-s40 t.o.v. een smo 40?

- in dit topic wordt ook gesproken over een modbus om de graadminuten niet te laten zakken tijdens de sww-run. Is dit ook voor een leek te programmeren?

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:57
Ik heb de laatste tijd problemen met warmtapwater draaien. Als we het bad willen gebruiken zetten we het systeem in luxe anders hebben we niet genoeg warm water. Systeem staat (bewust)wat zuinig afgesteld.
Het systeem schiet dan volledig in de stress, compressor blijft starten en stoppen laadpomp schiet ook alle kanten op en water wordt niet veel warmer. Zie grafieken.
Ik heb nu de instellingen van het luxe programma omlaag gedaan naar een stoptemperatuur van 63 graden ipv 70.
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJFUBLBXqu1wo0EnGnwTz3UmQeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K0hQ1N6uHobBZMKbgIba41M7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIpXo6aocpyaa34CGcCEnzlCK_E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k0tgdbBU27ososGDwATUsDrq.png?f=fotoalbum_large

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
JanTin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:49:
Ik heb de laatste tijd problemen met warmtapwater draaien. Als we het bad willen gebruiken zetten we het systeem in luxe anders hebben we niet genoeg warm water. Systeem staat (bewust)wat zuinig afgesteld.
Het systeem schiet dan volledig in de stress, compressor blijft starten en stoppen laadpomp schiet ook alle kanten op en water wordt niet veel warmer. Zie grafieken.
Ik heb nu de instellingen van het luxe programma omlaag gedaan naar een stoptemperatuur van 63 graden ipv 70.
Iemand nog ideeen? Systeem is vvm 500 icm s2125-12[Afbeelding]

[Afbeelding]
70 graden is waarschijnlijk te veel gevraagd.
Warmtepomp zelf kan volgens mij tot graad of 55-60. De rest zou dan met elektrisch element (ELK). Is deze wel geinstalleerd?

Start stoppen van compressor zou voor defrost kunnen zijn.

• JanTin
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:57
Ja er zit een elektrisch element in, deze was inderdaad even bijgesprongen zie ik nu.
Ik dacht dat de s2125 hogere temperaturen aankon omdat het koudemiddel propaan is meen ik. Maar ga het morgen nog eens proberen.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
JanTin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:19:
Ja er zit een elektrisch element in, deze was inderdaad even bijgesprongen zie ik nu.
Ik dacht dat de s2125 hogere temperaturen aankon omdat het koudemiddel propaan is meen ik. Maar ga het morgen nog eens proberen.
Je gedachte is goed. Propaan. 70 graden kan maar het blijft op de tenen lopen voor een compressor. Met defrosts tussendoor kan het zijn dat je nadelige effecten begint te merken.

Wellicht werkt het beter als je in 2 stapjes gaat verhogen. Dus eerst naar de middelste stand eerder op de dag, van daaruit dan naar luxe.

Of de ELK heeft misschien nog ongebruikte power (2e stap erbij).

[ Voor 4% gewijzigd door Knowbody op 01-01-2026 17:21 ]

BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026. Peblar Recharge label

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste