Ja die is 25A.Knowbody schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:58:
[...]
Ok daar kan het niet aan liggen.
PS
Zekering grootte die bedoeld wordt is die van de hoofdzekering, dat zal 25A zijn
Hi @iCe_ , ik weet niet wat je met het 500 l buffervat bedoeld en hoe installatie schema eruit ziet. Ik heb een F2120-20, SMO40, 500 liter SWW, 500 l buffer met houtkachel volgens schema P3, en een zone regeling x 3 voor vvw en vvw & lt radiatoren.iCe_ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 06:30:
Ik ben mezelf nog aan het inlezen vanaf het begin op deze topic maar vroeg me toch een paar dingen af,
Is het normaal dat Nibe geen lange runs maakt? Mijn GM staat op -180 en ik krijg telkens maar een run van 80-90min vervolgd door een pauze van 40-50min
Buiten is het -4 en gevraagde binnen temp is 20c
Ik zou verwachten dat een warmtepomp langere runs maakt met lager stroom verbruik. Ik zie andere merken runs doen van uren na elkaar aan 800w.
Bij mij doet die kortere runs aan 1500-3000w
Als ik wil koken terwijl de pomp draait zit ik boven de 7000w verbruik 🤡
Al deze start/stops zijn toch nadelig voor de levensduur van mijn compressor?
Nibe F2120-12 buitenunit
SMO40 sturing
Grundfos UPM3 hybrid
500L buffervat
Vloerverwarming op 3 verdiepen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit jaar probeer ik de runs langer te maken op een zo laag mogelijke compressor frequentie. Even de vraag terzijde schuiven wat beter of energie efficiënter is …
Bij automatische compressor curve kreeg ik vaak het optoeren en aftoeren van de compressor frequentie ( stapsgewijs omhoog en omlaag, afhankelijk van je graadminuten instelling), met bijbehorende overschoot van BT25 tov van de gevraagde temperatuur. Heb de compressor frequentie curve nu zelf ingesteld op -20;6. Hierdoor veel langere runs, tot 10 uur gisteren met een bijna constant verbruik. Hierbij twee grafieken (DM en F2120 vermogen - dat meet ik zelf, geen NIBE).
De spikes naar beneden in het vermogen zijn de defrost momenten. Oh ja, tussen 16 en 23 was de houtkachel aan, dus de warmtepomp hoefde niet veel te doen …
Nogmaals ik weet niet wat beter is, wat efficiënter is, ben nog aan het tweaken :-) … veel plezier met jouw tweaken en vraag om hulp en probeer vooral eens settings die je “vreemd” vindt om te zien hoe je systeem reageerd, ieder systeem is anders en heeft een andere optimalisatie …
:strip_exif()/f/image/aov4p8DO3mf4zydkHXv6BzIN.jpg?f=fotoalbum_large)
NIBE SMO40 F2120-20, SE 9000 Wp, Victron 9,2 kWh
Na een eerdere poging om defrosts op vloerverwarming te doen, die na een nacht al strandde, is het systeem op kerstavond spontaan weer overgeschakeld op defrosts met water uit de vloer. En nee, wederom niets veranderd aan het systeem.martius schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:08:
[...]
Zo rond de 25-35kWh de afgelopen dagen hier en daarmee volgens de verwachting. Dit alles met een nette binnen temp en kannibalisme op het SWW!
:strip_exif()/f/image/plLRNdDLku6W2Ztpp9v1Dyiu.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb anders toch nog iedere 80-100 minuten een defrost, volgens mijn monitoring in HA. Zou mooi zijn als dat minder kon, maar geen idee hoe ik dat kan regelen. Luchtvochtigheid buiten is nog wel 80-90 procent, dat speelt natuurlijk ook mee. Verder houdt hij hem aardig goed op temperatuur. 'S nachts daalt het in de woonkamer wel met bijna een graad, maar dat is waarschijnlijk ook niet te voorkomen in een huis van 70 jaar oud.Knowbody schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:08:
[...]
Dit jaar is het meteen goed koud, maar wel met droge vorst.
Defrosts zijn dan bijna niet nodig, de units worden niet wit van de rijp. Wel doet de hardware om de 3 uur een defrost.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik heb een NIBE VVM 320 binnenunit en het klinkt alsof er lucht in het systeem zit, sinds kort ook boven de verwarmingen aan. Nu uitgezet maar nog steeds klinkt er nu lucht bij de rest.
Nu vroeg ik mij af hoe ik het systeem kan bijvullen en hoe ik het systeem kan ontluchten. Dient ontluchting op de warmtepomp zelf gedaan te worden of aan de gekoppelde verwarmingen?
In de handleiding kan ik alleen vinden dat het dient te gebeuren, maar niet hoe dit moet.
Nu vroeg ik mij af hoe ik het systeem kan bijvullen en hoe ik het systeem kan ontluchten. Dient ontluchting op de warmtepomp zelf gedaan te worden of aan de gekoppelde verwarmingen?
In de handleiding kan ik alleen vinden dat het dient te gebeuren, maar niet hoe dit moet.
[ Voor 26% gewijzigd door Thom12 op 26-12-2025 11:42 ]
Het valt mij de laatste twee dagen op dat de graadminuten op een geven moment bevriest en niet nog negatiever (-489) wordt. In mijn beleving telt hij iedere minuut het verschil tussen de gemeten aanvoer en de berekende (setpoint) op. Ik heb hem herstart (SMOS40) maar naar verloop van tijd het zelfde verhaal bij de zelfde waarde (-489). Hij gaat pas naar nul zodra de gemeten aanvoer boven de berekende waarde komt.
Het is een integrator/integraal.
Het is hier de afgelopen 24 uur behoorlijk onrustig geweest. Het setpoint van 20,5 °C wordt vrijwel niet gehaald; de temperatuur blijft meestal rond de 19,5 °C hangen. Ik heb daarom de stooklijn verhoogd van 6 + 5 naar 6 + 6 om te kijken of dat verbetering geeft. In de afgelopen 24 uur zijn er bovendien 21 defrosts geweest. Gisteren heb ik tussen 18:00 en 01:00 uur de houtkachel aangehad. Op basis van de aanvoer- en retourtemperaturen (Ta en Tr) lijkt het erop dat de ruimtesensor veel warmtecorrectie toepast, wat er in de grafieken behoorlijk onrustig uitziet.
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat
Blijft de temperatuur in huis wel goed?RedGolf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:53:
Het valt mij de laatste twee dagen op dat de graadminuten op een geven moment bevriest en niet nog negatiever (-489) wordt. In mijn beleving telt hij iedere minuut het verschil tussen de gemeten aanvoer en de berekende (setpoint) op. Ik heb hem herstart (SMOS40) maar naar verloop van tijd het zelfde verhaal bij de zelfde waarde (-489). Hij gaat pas naar nul zodra de gemeten aanvoer boven de berekende waarde komt.
Het lijkt er op dat je wp het niet trekt en de bijverwarming niet inspringt?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Dat is wat ik ook vermoed. Temperatuur is amper 1 graad te laag in de woonkamer met vloerverwarming. Het is hier (regio Den Bosch) vannacht tussen de -5 en -6 geweest. Ben alleen nog niet geheel zeker wat de oorzaak is vermogen/stooklijn/pompflow. Ik had inderdaad wel verwacht dat de ELK9 zou inspringen. De verwarming staat op automatisch.wickydude schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:12:
[...]
Blijft de temperatuur in huis wel goed?
Ben wel verbaasd dat dit bij deze temperatuur al gebeurd.
Dat dus, ik had precies hetzelfde en de bijverwarming eens ingeschakeld die daarna ook aansprong terwijl ie nog wat verder wegzakte in de graadminuten.wickydude schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:12:
[...]
Blijft de temperatuur in huis wel goed?
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.