Thx CurlyMo, lijkt ok nu!
Bij mij gaat nu die rule:CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:33:
@blb4 @Casamov @Roeland Moet nu werken met de laatste build:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4335814947
on ?roomTempSet then
#a = ?roomTempSet;
end
ook goed. Niet dat ik er wat aan heb trouwens, Evohome doet hier niets mee en laat room setpoint en room temp beide op 20 ⁰C staan.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
't Was inderdaad anders en simpeler want de MQTT verbinding gaf ook fouten en het bleek uiteindelijk een zwakke (verkeerd ingestelde) wifi verbinding. Nu goed geconfigureerd en met access point in de Pana is alles qua communicatie helemaal ok!CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:20:
[...]
Oftewel, de HA log niet de ruwe HeishaMon log. Er zit dus logica van HA tussen. Wat ik eerder al schreef; kijk eens met Wireshark wat er daadwerkelijk tussen HA en de HeishaMon wordt gecommuniceerd. Dan weet je zeker of dit niet gewoon aan HA zelf ligt.
Thanks.
@Beekforel Kan je hiermee ook weer verder?
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Yes, hij accepteert het nu! Nice.
Nu kan ik door het bedienen van de thermostaat de stooklijn omhoog of omlaag shiften.

Als straks ook elseif er bij in zit zou helemaal mooi zijn, maar ben nu ook al dik tevreden.
[Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 06-03-2023 10:53]
Hoe heb je die access point gevoed? Ik heb hier nog een minirouter liggen die ik (indien nodig) wil gebruiken, maar weet even niet waar ik die 5v vandaan moet peuteren...dof schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:10:
[...]
't Was inderdaad anders en simpeler want de MQTT verbinding gaf ook fouten en het bleek uiteindelijk een zwakke (verkeerd ingestelde) wifi verbinding. Nu goed geconfigureerd en met access point in de Pana is alles qua communicatie helemaal ok!
Thanks.
Nomen nescio
Ik gebruik een redelijk kleine accesspoint die ik over had en die past in de ruimte waar de optionele printplaat zou kunnen zitten. En wordt gevoed vanuit 220V.Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Hoe heb je die access point gevoed? Ik heb hier nog een minirouter liggen die ik (indien nodig) wil gebruiken, maar weet even niet waar ik die 5v vandaan moet peuteren...
Misschien probeer ik alles (accesspoint en Heishamon print) nog in een waterdicht doosje te krijgen. Maar de Pana hoofdprint zit ook gewoon in de kast zonder extra bescherming. Dus ik weet niet of dat echt nodig is.
[Voor 19% gewijzigd door dof op 06-03-2023 12:55]
Er zijn meerdere connectoren op het bord die 5v leveren. Dat staat in de handleiding.Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Hoe heb je die access point gevoed? Ik heb hier nog een minirouter liggen die ik (indien nodig) wil gebruiken, maar weet even niet waar ik die 5v vandaan moet peuteren...
Tnx, wordt dus zelf een kabeltje in elkaar McGyveren. Sjit.CurlyMo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:55:
[...]
Er zijn meerdere connectoren op het bord die 5v leveren. Dat staat in de handleiding.

Nomen nescio
Ik heb een Mikrotik hAP ac lite die ik via PoE voed.Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:01:
[...]
Tnx, wordt dus zelf een kabeltje in elkaar McGyveren. Sjit.

@Beekforel Ah das misschien ook nog wel een idee, PoE. Goedkoopste AP dat ik zo snel zie is 35 euro ofzo. Dat scheelt een hoop gefreubel met kabeltjes en connectortjes. En op de totaalprijs van de hele setup kunnen die paar tientjes er ook nog wel bij...
Nomen nescio
Of een POE/5v-splitter: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-poe-5v-splitter.html
Maar in de handleiding ( bijvoorbeeld https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf ) zijn zeker wel punten te vinden waar je 5V af kunt tappen
Maar in de handleiding ( bijvoorbeeld https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf ) zijn zeker wel punten te vinden waar je 5V af kunt tappen

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ook hier problemen met het verkrijgen van info uit de Heishamon. De signaalsterkte varieert tussen de 65 en 75% en MQTT reconnects lopen soms snel op en andere dagen bijna nihil.dof schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:10:
[...]
't Was inderdaad anders en simpeler want de MQTT verbinding gaf ook fouten en het bleek uiteindelijk een zwakke (verkeerd ingestelde) wifi verbinding. Nu goed geconfigureerd en met access point in de Pana is alles qua communicatie helemaal ok!
Thanks.
Heb daarom in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74669884 om suggesties gevraagd. Maar naar dit forum verwezen. Lees hier eenzelfde klacht maar deze is voor mij niet echt gekwantificeerd. Daarom de vraag: Bij welke signaalsterkte signaleren jullie problemen?
De Heishamon hangt in een kunststof behuizing aan de muur boven de binnenunit.
@dof Wat voor verschijnselen had je om je Wifi te verdenken?
Bij voorbaat dank.
'k Had het verschijnsel zoals hier gemeld, maar verder leek alles te werken. Tevens was het bereiken van Heishamon op z'n ip adres ook erg langzaam, waardoor Settings veranderen ook steeds fout ging.Hieke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:31:
[...]
Ook hier problemen met het verkrijgen van info uit de Heishamon. De signaalsterkte varieert tussen de 65 en 75% en MQTT reconnects lopen soms snel op en andere dagen bijna nihil.
Heb daarom in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74669884 om suggesties gevraagd. Maar naar dit forum verwezen. Lees hier eenzelfde klacht maar deze is voor mij niet echt gekwantificeerd. Daarom de vraag: Bij welke signaalsterkte signaleren jullie problemen?
De Heishamon hangt in een kunststof behuizing aan de muur boven de binnenunit.
[Afbeelding]
@dof Wat voor verschijnselen had je om je Wifi te verdenken?
Bij voorbaat dank.
Maar het bleek allemaal te zitten in verkeerd opgegeven wifi accesspoint. Want ik had al eentje in de Pana ingebouwd (Monobloc WH-MDC09J3E5), maar hij gebruikte nog een andere in huis (niet goed gecheckt) en daarmee was de verbinding < 60%, veel MQTT reconnects etc. Met de accesspoint en Heishamon in de Pana kast met correcte verbinding is de "Wifi signal 100%", "Correct received data 99%" en weinig MQTT reconnects.
En die originele fout is dus weg en ook de MQTT log is zonder problemen.
@dof: Goede info zoals de gesignaleerde connection-problemen in het dashboard via Node-Red. Dat euvel treedt hier ook op.dof schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:02:
[...]
'k Had het verschijnsel zoals hier gemeld, maar verder leek alles te werken. Tevens was het bereiken van Heishamon op z'n ip adres ook erg langzaam, waardoor Settings veranderen ook steeds fout ging.
Maar het bleek allemaal te zitten in verkeerd opgegeven wifi accesspoint. Want ik had al eentje in de Pana ingebouwd (Monobloc WH-MDC09J3E5), maar hij gebruikte nog een andere in huis (niet goed gecheckt) en daarmee was de verbinding < 60%, veel MQTT reconnects etc. Met de accesspoint en Heishamon in de Pana kast met correcte verbinding is de "Wifi signal 100%", "Correct received data 99%" en weinig MQTT reconnects.
En die originele fout is dus weg en ook de MQTT log is zonder problemen.
Evenals de traagheid waarmee de Heishamon zich soms presenteert.

Ga eens kijken hoe het wifi-signaal te verbeteren. Want een score van 65% blijkt dan in de praktijk te mager.
Dank voor je reactie.

elseif zit al in de standaard Heishamon en daarmee ook in de OT PR. Die is namelijk gesynchroniseerd met main.Beekforel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Als straks ook elseif er bij in zit zou helemaal mooi zijn, maar ben nu ook al dik tevreden.
Zou je niet 5v/GND over twee aderparen kunnen sturen en via de andere twee aderparen op 100mbit laten draaien. Dus gewoon lekker domme passieve POEPaul schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:16:
Of een POE/5v-splitter: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-poe-5v-splitter.html

Ik heb het zo gedaan. Misschien heb je er wat aan.Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
[...]
Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je zegt er alleen niet bij waar je je 5v vandaan hebt gehaald.Tiesert schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Ik heb het zo gedaan. Misschien heb je er wat aan.
Zoiets gaat het hier ook worden inderdaad. Met dank aan de tip van @Paul, gisteren een PoE-splitter besteld en daarmee kan ik mijn mini-router (Mango) als repeater gebruiken (of onafhankelijke router, ff kijken wat het beste werkt).Tiesert schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:36:
[...]
Ik heb het zo gedaan. Misschien heb je er wat aan.
Nomen nescio
@thehog
Mijn WP wordt niet herkend, vorige week net binnengekomen, Type WH-MDC09J3E5 Monoblock
Code niet op de lijst van de Heishamon, graag je advies.
C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65
Mijn WP wordt niet herkend, vorige week net binnengekomen, Type WH-MDC09J3E5 Monoblock
C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65
Als je al op dit punt bent dan kan je misschien direct een PR op GitHub openen.Pietjebel10 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:17:
@thehog
C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65 [Afbeelding]
Ik lees over imitatie Dallas DS18B20 sensoren. Geven deze problemen i.c.m. de Heishamon?
Zo ja, waar kan deze sensoren het beste bestellen?
Bron: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Het probleem van counterfeit sensoren is dat ze onbetrouwbaar (kunnen) zijn, van niet werken tot grote afwijkingen in de gemeten temperaturen. Aangezien dat hardwarematige zaken zijn, maakt het niet met welke firmware je die gebruikt, als ze slecht zijn zal het slechte tot geen resultaten geven.t21 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:13:
Ik lees over imitatie Dallas DS18B20 sensoren. Geven deze problemen i.c.m. de Heishamon?
Ik heb de Heishamon en de mini-ap samen op een losse 5V voeding aangesloten. Die zit op een 230V aansluiting die van binnen de woning komt.CurlyMo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:10:
[...]
Je zegt er alleen niet bij waar je je 5v vandaan hebt gehaald.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Als ik via HTTP een opdracht stuur om een DHW-run te doen, via
SetOperationMode=3&SetDHWHeatDelta=-2&SetDHWTemp=48
en de Pana is daarmee klaar... klopt het dan dat na afloop van de run de ThreeWay_Valve_State automatisch teruggaat van 1 (Boiler) naar 0 (Room), en de Operating_Mode_State op 3 (DHW) blijft staan?
En is daarmee goed te bepalen of de run klaar is en de Operating Mode terug kan naar 0 (Heat Only)?
en de Pana is daarmee klaar... klopt het dan dat na afloop van de run de ThreeWay_Valve_State automatisch teruggaat van 1 (Boiler) naar 0 (Room), en de Operating_Mode_State op 3 (DHW) blijft staan?
En is daarmee goed te bepalen of de run klaar is en de Operating Mode terug kan naar 0 (Heat Only)?
Is er iemand die kans zit om komende dagen bij de https://www.duurzaamverwarmd.nl/ beurs langs te gaan en kijken of Panasonic er is met de K & L systemen (vast wel)? En dan eens nieuwsgierig vragen naar de compatibiliteit met bestaande H & L betreft de internetmodule (CZ-TAW1). En wellicht een foto maken als een printplaat zichbaar is.
Dat geeft hopelijk inzage in of heishamon gaat werken
edit: toch even de exposanten lijst bekeken en panasonic lijkt er niet te staan.. laat dus maar
Dat geeft hopelijk inzage in of heishamon gaat werken

edit: toch even de exposanten lijst bekeken en panasonic lijkt er niet te staan.. laat dus maar

[Voor 11% gewijzigd door thehog op 13-03-2023 13:59]
@CurlyMo @thehog
Draai momenteel build #300. OT is nog steeds spiky. Zie dagelijks +- 2 spikes naar of 0 of ergens rond de 100+, dus geen kleine spikes.
De S0 geeft ook aparte waarden, pulse quality 1% en average pulse width fluctueert, dit was eerder stabiel op 80% oid en 100ms. De daadwerkelijk gemeten waarde is wel conform verwachting.
Verder werkt het als een zonnetje
Draai momenteel build #300. OT is nog steeds spiky. Zie dagelijks +- 2 spikes naar of 0 of ergens rond de 100+, dus geen kleine spikes.
De S0 geeft ook aparte waarden, pulse quality 1% en average pulse width fluctueert, dit was eerder stabiel op 80% oid en 100ms. De daadwerkelijk gemeten waarde is wel conform verwachting.
Heeft iemand misschien meer kennis hiervan?Tiesert schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:04:
Als ik via HTTP een opdracht stuur om een DHW-run te doen, via
Ook merk ik dat als ik in 1 keer SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetDHWTemp=48&SetDHWHeatDelta=-2
stuur terwijl de Pana uitstaat, hij deze opdracht niet pakt. Hij moet dan eerst aangezet, en ik kan daarna pas de rest van de opdracht sturen. Herkent iemand dit?
Ik zit op Alpha-38949f5 (geen idee welke build dat is?Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:52:
@CurlyMo @thehog

Ik had een rule gemaakt die een shift triggerde als de thermostaat < 19 aangaf, die heb maar een extra if gegeven dat het wel > 15 moet zijn...

Draait verder erg stabiel. S0 heb ik voor nu maar opgegeven.
Dat is wel een oplossing ja, ongeldige waarden simpelweg eruit filteren. Heb alleen stille hoop dat dat niet nodig is.
@Tiesert Ik vermoed dat je een van de weinige bent die zo met heishamon communiceert. MQTT is wat de klok slaat, wat is de reden om dat anders te doen?
@Tiesert Ik vermoed dat je een van de weinige bent die zo met heishamon communiceert. MQTT is wat de klok slaat, wat is de reden om dat anders te doen?
MQTT is een ontkoppelde manier van communiceren met de Heisha. De HTTP REST API direct. Helemaal omdat de Heisha ook geen MQTT QoS anders dan 0 ondersteund. Verder is het de snelste manier om meerdere commando's tegelijk te sturen.Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:09:
Detail, MQTT is voor de verzender inderdaad lekker snel, bijna "drop and forget", maar het is daarmee niet de snelste manier om iets voor elkaar te krijgen (eerder de traagste manier).CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Verder is het de snelste manier om meerdere commando's tegelijk te sturen.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Waarbij we qua snelste manier allebei doelen op de HTTP REST API. Dat dat helder is voor de lezersjimmie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:35:
[...]
Detail, MQTT is voor de verzender inderdaad lekker snel, bijna "drop and forget", maar het is daarmee niet de snelste manier om iets voor elkaar te krijgen (eerder de traagste manier).

Oja, ik las niet goed, jij zei al in jouw verhaal dat API de snelste is terwijl ik dacht dat je MQTT bedoelde.CurlyMo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:37:
[...]
Waarbij we qua snelste manier allebei doelen op de HTTP REST API. Dat dat helder is voor de lezer
Inderdaad is API direct tussen client en server (waarbij server heishamon is).
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dank, ja ik vermoed het ook. Ik heb best goed werkende scripting met externe thermostaat, pendelpreventie, auto-shiften, nachtverlaging, boiler, legionella, 35Hz Tcap oplossing en 0-10V vraagsturing. Het is geïntegreerd met mijn Fibaro domotica en sensoren, en dus gemaakt in LUA. Eerst met IFTTT naar de CZ-TAW1 van de Pana en nu via HTTP commando's via Heishamon. Werkt prima, behalve dit probleem dan. En ben geen programmeur. Vandaar!Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:09:
Dat is wel een oplossing ja, ongeldige waarden simpelweg eruit filteren. Heb alleen stille hoop dat dat niet nodig is.
(andersom lees ik wel alles uit via MQTT, Influx en Grafana. Ik laat de Fibaro telkens de JSON file uitlezen en stuur ook de eigen sensorinfo mee naar Influx. Het is niet hoe het hoort, maar het werkt ;-) )
[Voor 12% gewijzigd door Tiesert op 16-03-2023 20:44]
Mooi om te zien hoe veel vooruitgang er is geboekt. Een tijd geleden heb ik, door gebrek aan domotica, de Heishamon vervangen voor een CZ-TAW1. OT i.c.m. rules lijkt me perfect voor mijn toepassing (stooklijn shiften, draaien op minimaal vermogen, en nauwkeurige temperatuursregeling via de Toon die er al hangt). Zoeken jullie nog testers?
[Voor 11% gewijzigd door sjigo op 17-03-2023 09:21]
Altijdsjigo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:20:
Mooi om te zien hoe veel vooruitgang er is geboekt. Een tijd geleden heb ik, door gebrek aan domotica, de Heishamon vervangen voor een CZ-TAW1. OT i.c.m. rules lijkt me perfect voor mijn toepassing (stooklijn shiften, draaien op minimaal vermogen, en nauwkeurige temperatuursregeling via de Toon die er al hangt). Zoeken jullie nog testers?
Nieuw probleempje, en een rare. Bij 1 van mijn 2 heishamon's worden de dellas temperatuur sensor gegevens erg slecht doorgestuurd,, kan zo dagen zijn daat domoticz niets meer ontvangt. heb geen idee wat het veroorzaakt, een reset helpt niet, alleen de stroom ervanaf helpt even, firmware is 3.1. De andere heeft er veel minder last van.
Kwaliteit van de kabel of de sensor waarschijnlijkAnno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:59:
Nieuw probleempje, en een rare. Bij 1 van mijn 2 heishamon's worden de dellas temperatuur sensor gegevens erg slecht doorgestuurd,, kan zo dagen zijn daat domoticz niets meer ontvangt. heb geen idee wat het veroorzaakt, een reset helpt niet, alleen de stroom ervanaf helpt even, firmware is 3.1. De andere heeft er veel minder last van.
ow daarom is het alleen met deze heishamon. Alle andere 50+ dellas sensoren in het huis die aangesloten zijn via esp32's werken wel gewoon, maar ag die worden maar aangestuurd door letscontrolit/espeasy.
@Anno007 houd het constructief, concreet en onderbouwd svp
Sensorswap en esp-swap al geprobeerd?
Dit wordt doorgaans door standaardlibraries geregeld, dus de kans dat het in software zit is niet groot, maar check gerust de code.
Op mijn werk heb ik veel met DS12B20 gewerkt en ja, ze kunnen stuk.
Dit wordt doorgaans door standaardlibraries geregeld, dus de kans dat het in software zit is niet groot, maar check gerust de code.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Hangen die Heishamons bij elkaar? Dan zou je de sensoren ff van Heishamon kunnen wisselen en zien of 't probleem meeverhuisd of niet.Anno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:59:
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
*knip* commentaar op moderatie doe je via DM
[Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2023 12:42]
Hoezo? ik heb vaan alle 50+ sensoren die ik trouwens aallemaal controleer als ze binnenkomen nog geen 1 gehad die kaapot was of waarvan een kabel niet goed was... en nogmaals de sensoren doen het wel nadat de stroom ervan af is, dus vrijwel zeker een software fout in de heishamon. Het zou zelfs nog kunnen zijn dat het de esp8266 allemaal te veel is. immers om maar even espeasy aan te halen, daaar kunnen er maar 12 sensorenmee aaangestuurd worden en dat is voor een hele goede reden, heishamon doet wel enorm veel met deze kleine chip. Iniedergeval, ik zal wel een keer de sensoren van de heishamon afhalen en brengen met een andere draad naar de kelder waar mijn prima werkende esp32's hangen, ben ik van deze rotzooi af.blb4 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Hangen die Heishamons bij elkaar? Dan zou je de sensoren ff van Heishamon kunnen wisselen en zien of 't probleem meeverhuisd of niet.
*knip* commentaar op individuele moderatie doe je inderdaad via DM, algemene feedback kan in DEI feedbacktopic en is op elke andere plek offtopic
[Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2023 13:59]
En waarom werken mijn 50+ andere dellasen dan wel zonder enig probleem???? leg dat dan maar eens uit. En het is ook niet de dellas sensormaar heishamon die de gegevens niet doorgeeft aan domoticz.....Proton_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:54:
@Anno007 [mbr]houd het constructief, concreet en onderbouwd svp[/]

Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492794): Received 1wire sensor temperature (2892c3140000009b): 13.38
Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492808): Received 1wire sensor temperature (283fcb49f6ab3c7a): 16.25
Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492823): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9dea05fe): 14.44
[Voor 56% gewijzigd door Anno007 op 18-03-2023 13:13]
Net wat te weinig informatie om juist te beoordelen maar je geeft aan dat de sensor de waarde wel doorgeeft maar dat het niet bij domoticz aankomt. Basseer je dat op de log regels die je post? Een beetje context erbij zou helpen.
Wat misschien een probleem is dat je de instelling "How often all 1wire values are retransmitted to MQTT broker" hebt veranderd naar heel veel tijd? Heishamon stuurt alleen als de temperatuur wijzigd en anders in deze periode. Als het dat niet is (of dat je zeker weet dat de temperatuur wisselt), kijk dan vooral eerst even in je MQTT broker of de waardes daar dan wel aankomen. Als namelijk de log regel wel voorbij komt moet het ook verstuurd zijn. Dan zijn namelijk twee regels in code na elkaar.
En ja, de ESP8266 heeft het redelijk druk op heishamon. Ik hoop ooit tijd te vinden om het naar een ESP32 om te programmeren. Maar problemen met de dallas sensoren heb ik nog niet in deze mate gehoord. Dus ik heb toch het vermoedden dat het ergens tussen heishamon, je mqtt en je domoticz zit.
Wat misschien een probleem is dat je de instelling "How often all 1wire values are retransmitted to MQTT broker" hebt veranderd naar heel veel tijd? Heishamon stuurt alleen als de temperatuur wijzigd en anders in deze periode. Als het dat niet is (of dat je zeker weet dat de temperatuur wisselt), kijk dan vooral eerst even in je MQTT broker of de waardes daar dan wel aankomen. Als namelijk de log regel wel voorbij komt moet het ook verstuurd zijn. Dan zijn namelijk twee regels in code na elkaar.
En ja, de ESP8266 heeft het redelijk druk op heishamon. Ik hoop ooit tijd te vinden om het naar een ESP32 om te programmeren. Maar problemen met de dallas sensoren heb ik nog niet in deze mate gehoord. Dus ik heb toch het vermoedden dat het ergens tussen heishamon, je mqtt en je domoticz zit.
Kun je even posten wat de WiFi waardes etc.. zijn?Anno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:59:
(Of ik moet dat gemist hebben)
Als hij bijvoorbeeld slecht ontvangst heeft, heeft hij het te druk daarmee.
Let op 50% is bijvoorbeeld niet goed.
Daarnaast probeert iedereen hier alleen maar te helpen 😉
PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939
@thehog hoe sta jij met je reviews van de PR's? Er liggen aardig wat nieuwe verbeteringen in de rules te wachten op een sync met de Heisha. De twee belangrijkste:
- De code is nu second heap geschikt. Dus compilatie met non32xfer=safe is niet meer nodig.
- Andere logica om met variabelen om te gaan. Variabel namen worden niet meer dubbel opgeslagen binnen hetzelfde rule block. Dus i.p.v. binnen de rule block meerdere keren @SetHeatpumpState opslaan in de AST wordt hij nu maar één keer opgeslagen en verwijzen alle variabele tokens naar die naam. Dat verkleind de ruleset aanzienlijk. Het levert ook wat logica voordelen op die ik hier niet ga zitten uitweiden.
- De code is nu second heap geschikt. Dus compilatie met non32xfer=safe is niet meer nodig.
- Andere logica om met variabelen om te gaan. Variabel namen worden niet meer dubbel opgeslagen binnen hetzelfde rule block. Dus i.p.v. binnen de rule block meerdere keren @SetHeatpumpState opslaan in de AST wordt hij nu maar één keer opgeslagen en verwijzen alle variabele tokens naar die naam. Dat verkleind de ruleset aanzienlijk. Het levert ook wat logica voordelen op die ik hier niet ga zitten uitweiden.
Ik zal vanavond wel even kijken. Wat jou betreft is de PR klaar dus.CurlyMo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:18:
@thehog hoe sta jij met je reviews van de PR's? Er liggen aardig wat nieuwe verbeteringen in de rules te wachten op een sync met de Heisha. De twee belangrijkste:
Er staat nog één Todo open, maar ik zou het fijn vinden als een PR ook een iteratief proces met jou is. Net zoals we de andere gebruikers dat hier ook hebben ondersteund.thehog schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:20:
[...]
Ik zal vanavond wel even kijken. Wat jou betreft is de PR klaar dus.
Nondekont...
Alles is aangesloten, connectie naar de Heishamon werkt prima, ik zie netjes waardes terugkomen in HA en op de ingebouwde webpagina. Maar: ik zie niks van de stroomvoorziening (S0). De json-pagina van de Heisha geeft ook geen waardes weer:
s0
0
S0 port "1"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
1
S0 port "2"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
Maar voor zover ik kan bepalen, klopt de aansluiting wel:
De kWh-meters zelf meten duidelijk wel stroomverbruik.
Rara politiepet... Wat doe ik verkeerd?
Alles is aangesloten, connectie naar de Heishamon werkt prima, ik zie netjes waardes terugkomen in HA en op de ingebouwde webpagina. Maar: ik zie niks van de stroomvoorziening (S0). De json-pagina van de Heisha geeft ook geen waardes weer:
s0
0
S0 port "1"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
1
S0 port "2"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
Nomen nescio
@Bra-Jo wat zijn je settings op de heishamon?
S0 aansluiting is polariteit gevoelig, al eens omgedraaid?Bra-Jo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:41:
Nondekont...
s0
0
S0 port "1"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
1
S0 port "2"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
[Afbeelding] [Afbeelding]
mmmm, zit goed zo te zien met GND op 21blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:
[...]
S0 aansluiting is polariteit gevoelig, al eens omgedraaid?
[Voor 3% gewijzigd door blb4 op 22-03-2023 18:38]
Je zou zeggen dat hij goed zit.
Probeer eens de verbinding kort te sluiten dmv een draadbruggetje steeds kort de 20 en 21 aan te raken (zelf pulsen genereren dus). Kijken of het dan wel gemeten wordt door heishamon.
En probeer de max pulse width iets hoger te zetten. Wellicht is deze net iets hoger dan 100ms.
Probeer eens de verbinding kort te sluiten dmv een draadbruggetje steeds kort de 20 en 21 aan te raken (zelf pulsen genereren dus). Kijken of het dan wel gemeten wordt door heishamon.
En probeer de max pulse width iets hoger te zetten. Wellicht is deze net iets hoger dan 100ms.
@thehog Tnx voor de tip, morgenavond even testen.
Nomen nescio
Nou schiet mij maar lek. Ik heb de Heisha vanmorgen voor ik ging werken nog even geherstart (daarvoor ook al twee keer gedaan), baat het niet schaadt het niet. Kom net thuis, en zowaar: ik heb waardes! 
Nu nog ff kijken hoe ik eea het beste in HA kan integreren, de waardes komen nog niet heel logisch over, wijken af van de fysieke meters. Misschien alleen de waardes van na de herstart ofzo.
In ieder geval bedankt @thehog @blb4 @Roeland

Nu nog ff kijken hoe ik eea het beste in HA kan integreren, de waardes komen nog niet heel logisch over, wijken af van de fysieke meters. Misschien alleen de waardes van na de herstart ofzo.

Nomen nescio
Als er een afwijking is tussen waarden op de S0 meter en in Heishamon moet je dat zelf herstellen, als ze door wat voor reden uit de pas gaan lopen (pulsen niet geteld) dan komt dat niet vanzelf goed.Bra-Jo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:29:
Nou schiet mij maar lek. Ik heb de Heisha vanmorgen voor ik ging werken nog even geherstart (daarvoor ook al twee keer gedaan), baat het niet schaadt het niet. Kom net thuis, en zowaar: ik heb waardes!
Wat je moet doen is met b.v. MQTT explorer de kWh meter waarden (in Wh) publishen met de Retain flag en dan Heishamon rebooten. Dan pikt hij deze waarden op en blijft in sync tot een volgende incident....
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2
@blb4 Tnx man.
Daarover zag ik iets voorbij komen op de Github-pagina volgens mij. Morgen even inverdiepen.

Nomen nescio