Toon posts:

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Casamov
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:57
Thx CurlyMo, lijkt ok nu!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:11
Bij mij gaat nu die rule:

on ?roomTempSet then
#a = ?roomTempSet;
end

ook goed. Niet dat ik er wat aan heb trouwens, Evohome doet hier niets mee en laat room setpoint en room temp beide op 20 ⁰C staan.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Oftewel, de HA log niet de ruwe HeishaMon log. Er zit dus logica van HA tussen. Wat ik eerder al schreef; kijk eens met Wireshark wat er daadwerkelijk tussen HA en de HeishaMon wordt gecommuniceerd. Dan weet je zeker of dit niet gewoon aan HA zelf ligt.
't Was inderdaad anders en simpeler want de MQTT verbinding gaf ook fouten en het bleek uiteindelijk een zwakke (verkeerd ingestelde) wifi verbinding. Nu goed geconfigureerd en met access point in de Pana is alles qua communicatie helemaal ok!
Thanks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:18

CurlyMo

www.pilight.org

@Beekforel Kan je hiermee ook weer verder?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Yes, hij accepteert het nu! Nice.

Nu kan ik door het bedienen van de thermostaat de stooklijn omhoog of omlaag shiften. :)
Als straks ook elseif er bij in zit zou helemaal mooi zijn, maar ben nu ook al dik tevreden.

[Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 06-03-2023 10:53]

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

dof schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:10:
[...]

't Was inderdaad anders en simpeler want de MQTT verbinding gaf ook fouten en het bleek uiteindelijk een zwakke (verkeerd ingestelde) wifi verbinding. Nu goed geconfigureerd en met access point in de Pana is alles qua communicatie helemaal ok!
Thanks.
Hoe heb je die access point gevoed? Ik heb hier nog een minirouter liggen die ik (indien nodig) wil gebruiken, maar weet even niet waar ik die 5v vandaan moet peuteren...

Nomen nescio

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dof
  • Nu online
Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Hoe heb je die access point gevoed? Ik heb hier nog een minirouter liggen die ik (indien nodig) wil gebruiken, maar weet even niet waar ik die 5v vandaan moet peuteren...
Ik gebruik een redelijk kleine accesspoint die ik over had en die past in de ruimte waar de optionele printplaat zou kunnen zitten. En wordt gevoed vanuit 220V.

Misschien probeer ik alles (accesspoint en Heishamon print) nog in een waterdicht doosje te krijgen. Maar de Pana hoofdprint zit ook gewoon in de kast zonder extra bescherming. Dus ik weet niet of dat echt nodig is.

[Voor 19% gewijzigd door dof op 06-03-2023 12:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

[...]

Er zijn meerdere connectoren op het bord die 5v leveren. Dat staat in de handleiding.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

CurlyMo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:55:
[...]

Er zijn meerdere connectoren op het bord die 5v leveren. Dat staat in de handleiding.
Tnx, wordt dus zelf een kabeltje in elkaar McGyveren. Sjit. :)

Nomen nescio

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bra-Jo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Tnx, wordt dus zelf een kabeltje in elkaar McGyveren. Sjit. :)
Ik heb een Mikrotik hAP ac lite die ik via PoE voed. :Y)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Beekforel Ah das misschien ook nog wel een idee, PoE. Goedkoopste AP dat ik zo snel zie is 35 euro ofzo. Dat scheelt een hoop gefreubel met kabeltjes en connectortjes. En op de totaalprijs van de hele setup kunnen die paar tientjes er ook nog wel bij...

Nomen nescio

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:53
Of een POE/5v-splitter: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-poe-5v-splitter.html

Maar in de handleiding ( bijvoorbeeld https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf ) zijn zeker wel punten te vinden waar je 5V af kunt tappen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
dof schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:10:
[...]

Thanks.
Ook hier problemen met het verkrijgen van info uit de Heishamon. De signaalsterkte varieert tussen de 65 en 75% en MQTT reconnects lopen soms snel op en andere dagen bijna nihil.

Heb daarom in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74669884 om suggesties gevraagd. Maar naar dit forum verwezen. Lees hier eenzelfde klacht maar deze is voor mij niet echt gekwantificeerd. Daarom de vraag: Bij welke signaalsterkte signaleren jullie problemen?
De Heishamon hangt in een kunststof behuizing aan de muur boven de binnenunit.

@dof Wat voor verschijnselen had je om je Wifi te verdenken?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dof
  • Nu online
Hieke schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Ook hier problemen met het verkrijgen van info uit de Heishamon. De signaalsterkte varieert tussen de 65 en 75% en MQTT reconnects lopen soms snel op en andere dagen bijna nihil.

Heb daarom in https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74669884 om suggesties gevraagd. Maar naar dit forum verwezen. Lees hier eenzelfde klacht maar deze is voor mij niet echt gekwantificeerd. Daarom de vraag: Bij welke signaalsterkte signaleren jullie problemen?
De Heishamon hangt in een kunststof behuizing aan de muur boven de binnenunit.
[Afbeelding]

@dof Wat voor verschijnselen had je om je Wifi te verdenken?
Bij voorbaat dank.
'k Had het verschijnsel zoals hier gemeld, maar verder leek alles te werken. Tevens was het bereiken van Heishamon op z'n ip adres ook erg langzaam, waardoor Settings veranderen ook steeds fout ging.

Maar het bleek allemaal te zitten in verkeerd opgegeven wifi accesspoint. Want ik had al eentje in de Pana ingebouwd (Monobloc WH-MDC09J3E5), maar hij gebruikte nog een andere in huis (niet goed gecheckt) en daarmee was de verbinding < 60%, veel MQTT reconnects etc. Met de accesspoint en Heishamon in de Pana kast met correcte verbinding is de "Wifi signal 100%", "Correct received data 99%" en weinig MQTT reconnects.

En die originele fout is dus weg en ook de MQTT log is zonder problemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
dof schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:02:
[...]

'k Had het verschijnsel zoals hier gemeld, maar verder leek alles te werken. Tevens was het bereiken van Heishamon op z'n ip adres ook erg langzaam, waardoor Settings veranderen ook steeds fout ging.

Maar het bleek allemaal te zitten in verkeerd opgegeven wifi accesspoint. Want ik had al eentje in de Pana ingebouwd (Monobloc WH-MDC09J3E5), maar hij gebruikte nog een andere in huis (niet goed gecheckt) en daarmee was de verbinding < 60%, veel MQTT reconnects etc. Met de accesspoint en Heishamon in de Pana kast met correcte verbinding is de "Wifi signal 100%", "Correct received data 99%" en weinig MQTT reconnects.

En die originele fout is dus weg en ook de MQTT log is zonder problemen.
@dof: Goede info zoals de gesignaleerde connection-problemen in het dashboard via Node-Red. Dat euvel treedt hier ook op.
Evenals de traagheid waarmee de Heishamon zich soms presenteert. :'(

Ga eens kijken hoe het wifi-signaal te verbeteren. Want een score van 65% blijkt dan in de praktijk te mager.

Dank voor je reactie. _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Beekforel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Als straks ook elseif er bij in zit zou helemaal mooi zijn, maar ben nu ook al dik tevreden.
elseif zit al in de standaard Heishamon en daarmee ook in de OT PR. Die is namelijk gesynchroniseerd met main.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Zou je niet 5v/GND over twee aderparen kunnen sturen en via de andere twee aderparen op 100mbit laten draaien. Dus gewoon lekker domme passieve POE :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-03 15:23
[...]

Ik heb het zo gedaan. Misschien heb je er wat aan.
Tiesert in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Je zegt er alleen niet bij waar je je 5v vandaan hebt gehaald.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Zoiets gaat het hier ook worden inderdaad. Met dank aan de tip van @Paul, gisteren een PoE-splitter besteld en daarmee kan ik mijn mini-router (Mango) als repeater gebruiken (of onafhankelijke router, ff kijken wat het beste werkt).

Nomen nescio

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32
@thehog
Mijn WP wordt niet herkend, vorige week net binnengekomen, Type WH-MDC09J3E5 Monoblock
Code niet op de lijst van de Heishamon, graag je advies.

C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Pietjebel10 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 11:17:
@thehog
Mijn WP wordt niet herkend, vorige week net binnengekomen, Type WH-MDC09J3E5 Monoblock
Code niet op de lijst van de Heishamon, graag je advies.

C2 D3 0C 35 65 B2 D3 0B 96 65 [Afbeelding]
Als je al op dit punt bent dan kan je misschien direct een PR op GitHub openen.

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-03 16:49
Ik lees over imitatie Dallas DS18B20 sensoren. Geven deze problemen i.c.m. de Heishamon?
Zo ja, waar kan deze sensoren het beste bestellen?

Bron: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:48
t21 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:13:
Ik lees over imitatie Dallas DS18B20 sensoren. Geven deze problemen i.c.m. de Heishamon?
Zo ja, waar kan deze sensoren het beste bestellen?

Bron: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Het probleem van counterfeit sensoren is dat ze onbetrouwbaar (kunnen) zijn, van niet werken tot grote afwijkingen in de gemeten temperaturen. Aangezien dat hardwarematige zaken zijn, maakt het niet met welke firmware je die gebruikt, als ze slecht zijn zal het slechte tot geen resultaten geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tiesert
CurlyMo schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:10:
[...]

Je zegt er alleen niet bij waar je je 5v vandaan hebt gehaald.
Ik heb de Heishamon en de mini-ap samen op een losse 5V voeding aangesloten. Die zit op een 230V aansluiting die van binnen de woning komt.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• Tiesert
Als ik via HTTP een opdracht stuur om een DHW-run te doen, via
SetOperationMode=3&SetDHWHeatDelta=-2&SetDHWTemp=48

en de Pana is daarmee klaar... klopt het dan dat na afloop van de run de ThreeWay_Valve_State automatisch teruggaat van 1 (Boiler) naar 0 (Room), en de Operating_Mode_State op 3 (DHW) blijft staan?
En is daarmee goed te bepalen of de run klaar is en de Operating Mode terug kan naar 0 (Heat Only)?

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06
Is er iemand die kans zit om komende dagen bij de https://www.duurzaamverwarmd.nl/ beurs langs te gaan en kijken of Panasonic er is met de K & L systemen (vast wel)? En dan eens nieuwsgierig vragen naar de compatibiliteit met bestaande H & L betreft de internetmodule (CZ-TAW1). En wellicht een foto maken als een printplaat zichbaar is.

Dat geeft hopelijk inzage in of heishamon gaat werken :)

edit: toch even de exposanten lijst bekeken en panasonic lijkt er niet te staan.. laat dus maar :)

[Voor 11% gewijzigd door thehog op 13-03-2023 13:59]

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:07
@CurlyMo @thehog
Draai momenteel build #300. OT is nog steeds spiky. Zie dagelijks +- 2 spikes naar of 0 of ergens rond de 100+, dus geen kleine spikes.

De S0 geeft ook aparte waarden, pulse quality 1% en average pulse width fluctueert, dit was eerder stabiel op 80% oid en 100ms. De daadwerkelijk gemeten waarde is wel conform verwachting.

Verder werkt het als een zonnetje

• Tiesert
Tiesert schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:04:
Als ik via HTTP een opdracht stuur om een DHW-run te doen, via
SetOperationMode=3&SetDHWHeatDelta=-2&SetDHWTemp=48

en de Pana is daarmee klaar... klopt het dan dat na afloop van de run de ThreeWay_Valve_State automatisch teruggaat van 1 (Boiler) naar 0 (Room), en de Operating_Mode_State op 3 (DHW) blijft staan?
En is daarmee goed te bepalen of de run klaar is en de Operating Mode terug kan naar 0 (Heat Only)?
Heeft iemand misschien meer kennis hiervan?

Ook merk ik dat als ik in 1 keer SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetDHWTemp=48&SetDHWHeatDelta=-2
stuur terwijl de Pana uitstaat, hij deze opdracht niet pakt. Hij moet dan eerst aangezet, en ik kan daarna pas de rest van de opdracht sturen. Herkent iemand dit?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:52:
@CurlyMo @thehog
Draai momenteel build #300. OT is nog steeds spiky. Zie dagelijks +- 2 spikes naar of 0 of ergens rond de 100+, dus geen kleine spikes.

De S0 geeft ook aparte waarden, pulse quality 1% en average pulse width fluctueert, dit was eerder stabiel op 80% oid en 100ms. De daadwerkelijk gemeten waarde is wel conform verwachting.

Verder werkt het als een zonnetje
Ik zit op Alpha-38949f5 (geen idee welke build dat is? :+ ). ~2 keer per week naar 0, verder nooit naar boven.

Ik had een rule gemaakt die een shift triggerde als de thermostaat < 19 aangaf, die heb maar een extra if gegeven dat het wel > 15 moet zijn... :)

Draait verder erg stabiel. S0 heb ik voor nu maar opgegeven.

• Roeland
Dat is wel een oplossing ja, ongeldige waarden simpelweg eruit filteren. Heb alleen stille hoop dat dat niet nodig is.

@Tiesert Ik vermoed dat je een van de weinige bent die zo met heishamon communiceert. MQTT is wat de klok slaat, wat is de reden om dat anders te doen?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:09:
@Tiesert Ik vermoed dat je een van de weinige bent die zo met heishamon communiceert. MQTT is wat de klok slaat, wat is de reden om dat anders te doen?
MQTT is een ontkoppelde manier van communiceren met de Heisha. De HTTP REST API direct. Helemaal omdat de Heisha ook geen MQTT QoS anders dan 0 ondersteund. Verder is het de snelste manier om meerdere commando's tegelijk te sturen.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
CurlyMo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Verder is het de snelste manier om meerdere commando's tegelijk te sturen.
Detail, MQTT is voor de verzender inderdaad lekker snel, bijna "drop and forget", maar het is daarmee niet de snelste manier om iets voor elkaar te krijgen (eerder de traagste manier).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

sjimmie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Detail, MQTT is voor de verzender inderdaad lekker snel, bijna "drop and forget", maar het is daarmee niet de snelste manier om iets voor elkaar te krijgen (eerder de traagste manier).
Waarbij we qua snelste manier allebei doelen op de HTTP REST API. Dat dat helder is voor de lezer :)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
CurlyMo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:37:
[...]

Waarbij we qua snelste manier allebei doelen op de HTTP REST API. Dat dat helder is voor de lezer :)
Oja, ik las niet goed, jij zei al in jouw verhaal dat API de snelste is terwijl ik dacht dat je MQTT bedoelde.
Inderdaad is API direct tussen client en server (waarbij server heishamon is).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Tiesert
Roeland schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:09:
Dat is wel een oplossing ja, ongeldige waarden simpelweg eruit filteren. Heb alleen stille hoop dat dat niet nodig is.

Dank, ja ik vermoed het ook. Ik heb best goed werkende scripting met externe thermostaat, pendelpreventie, auto-shiften, nachtverlaging, boiler, legionella, 35Hz Tcap oplossing en 0-10V vraagsturing. Het is geïntegreerd met mijn Fibaro domotica en sensoren, en dus gemaakt in LUA. Eerst met IFTTT naar de CZ-TAW1 van de Pana en nu via HTTP commando's via Heishamon. Werkt prima, behalve dit probleem dan. En ben geen programmeur. Vandaar!

(andersom lees ik wel alles uit via MQTT, Influx en Grafana. Ik laat de Fibaro telkens de JSON file uitlezen en stuur ook de eigen sensorinfo mee naar Influx. Het is niet hoe het hoort, maar het werkt ;-) )

[Voor 12% gewijzigd door Tiesert op 16-03-2023 20:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-03 08:36
Mooi om te zien hoe veel vooruitgang er is geboekt. Een tijd geleden heb ik, door gebrek aan domotica, de Heishamon vervangen voor een CZ-TAW1. OT i.c.m. rules lijkt me perfect voor mijn toepassing (stooklijn shiften, draaien op minimaal vermogen, en nauwkeurige temperatuursregeling via de Toon die er al hangt). Zoeken jullie nog testers?

[Voor 11% gewijzigd door sjigo op 17-03-2023 09:21]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

sjigo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:20:
Mooi om te zien hoe veel vooruitgang er is geboekt. Een tijd geleden heb ik, door gebrek aan domotica, de Heishamon vervangen voor een CZ-TAW1. OT i.c.m. rules lijkt me perfect voor mijn toepassing (stooklijn shiften, draaien op minimaal vermogen, en nauwkeurige temperatuursregeling via de Toon die er al hangt). Zoeken jullie nog testers?
Altijd

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-03 08:36
Ik zal mijn bevindingen hier posten. Wordt waarschijnlijk ergens volgende week.

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03 15:40
Nieuw probleempje, en een rare. Bij 1 van mijn 2 heishamon's worden de dellas temperatuur sensor gegevens erg slecht doorgestuurd,, kan zo dagen zijn daat domoticz niets meer ontvangt. heb geen idee wat het veroorzaakt, een reset helpt niet, alleen de stroom ervanaf helpt even, firmware is 3.1. De andere heeft er veel minder last van.

• thehog
Anno007 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:59:
Nieuw probleempje, en een rare. Bij 1 van mijn 2 heishamon's worden de dellas temperatuur sensor gegevens erg slecht doorgestuurd,, kan zo dagen zijn daat domoticz niets meer ontvangt. heb geen idee wat het veroorzaakt, een reset helpt niet, alleen de stroom ervanaf helpt even, firmware is 3.1. De andere heeft er veel minder last van.
Kwaliteit van de kabel of de sensor waarschijnlijk

• Anno007
ow daarom is het alleen met deze heishamon. Alle andere 50+ dellas sensoren in het huis die aangesloten zijn via esp32's werken wel gewoon, maar ag die worden maar aangestuurd door letscontrolit/espeasy.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Anno007 houd het constructief, concreet en onderbouwd svp

Sensorswap en esp-swap al geprobeerd?
Dit wordt doorgaans door standaardlibraries geregeld, dus de kans dat het in software zit is niet groot, maar check gerust de code.
Op mijn werk heb ik veel met DS12B20 gewerkt en ja, ze kunnen stuk.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• blb4
Hangen die Heishamons bij elkaar? Dan zou je de sensoren ff van Heishamon kunnen wisselen en zien of 't probleem meeverhuisd of niet.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Anno007
*knip* commentaar op moderatie doe je via DM

[Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2023 12:42]

• Anno007
blb4 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Hangen die Heishamons bij elkaar? Dan zou je de sensoren ff van Heishamon kunnen wisselen en zien of 't probleem meeverhuisd of niet.
Hoezo? ik heb vaan alle 50+ sensoren die ik trouwens aallemaal controleer als ze binnenkomen nog geen 1 gehad die kaapot was of waarvan een kabel niet goed was... en nogmaals de sensoren doen het wel nadat de stroom ervan af is, dus vrijwel zeker een software fout in de heishamon. Het zou zelfs nog kunnen zijn dat het de esp8266 allemaal te veel is. immers om maar even espeasy aan te halen, daaar kunnen er maar 12 sensorenmee aaangestuurd worden en dat is voor een hele goede reden, heishamon doet wel enorm veel met deze kleine chip. Iniedergeval, ik zal wel een keer de sensoren van de heishamon afhalen en brengen met een andere draad naar de kelder waar mijn prima werkende esp32's hangen, ben ik van deze rotzooi af.

• Anno007
*knip* commentaar op individuele moderatie doe je inderdaad via DM, algemene feedback kan in DEI feedbacktopic en is op elke andere plek offtopic

[Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 18-03-2023 13:59]

• Anno007
Proton_ schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 11:54:
@Anno007 [mbr]houd het constructief, concreet en onderbouwd svp[/]

Sensorswap en esp-swap al geprobeerd?
Dit wordt doorgaans door standaardlibraries geregeld, dus de kans dat het in software zit is niet groot, maar check gerust de code.
Op mijn werk heb ik veel met DS12B20 gewerkt en ja, ze kunnen stuk.
En waarom werken mijn 50+ andere dellasen dan wel zonder enig probleem???? leg dat dan maar eens uit. En het is ook niet de dellas sensormaar heishamon die de gegevens niet doorgeeft aan domoticz..... |:( |:( |:( |:(

Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492794): Received 1wire sensor temperature (2892c3140000009b): 13.38
Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492808): Received 1wire sensor temperature (283fcb49f6ab3c7a): 16.25
Sat Mar 18 13:09:16 2023 (956492823): Received 1wire sensor temperature (28ff641e9dea05fe): 14.44

[Voor 56% gewijzigd door Anno007 op 18-03-2023 13:13]

• thehog
Net wat te weinig informatie om juist te beoordelen maar je geeft aan dat de sensor de waarde wel doorgeeft maar dat het niet bij domoticz aankomt. Basseer je dat op de log regels die je post? Een beetje context erbij zou helpen.

Wat misschien een probleem is dat je de instelling "How often all 1wire values are retransmitted to MQTT broker" hebt veranderd naar heel veel tijd? Heishamon stuurt alleen als de temperatuur wijzigd en anders in deze periode. Als het dat niet is (of dat je zeker weet dat de temperatuur wisselt), kijk dan vooral eerst even in je MQTT broker of de waardes daar dan wel aankomen. Als namelijk de log regel wel voorbij komt moet het ook verstuurd zijn. Dan zijn namelijk twee regels in code na elkaar.

En ja, de ESP8266 heeft het redelijk druk op heishamon. Ik hoop ooit tijd te vinden om het naar een ESP32 om te programmeren. Maar problemen met de dallas sensoren heb ik nog niet in deze mate gehoord. Dus ik heb toch het vermoedden dat het ergens tussen heishamon, je mqtt en je domoticz zit.

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:46
Kun je even posten wat de WiFi waardes etc.. zijn?
(Of ik moet dat gemist hebben)
Als hij bijvoorbeeld slecht ontvangst heeft, heeft hij het te druk daarmee.

Let op 50% is bijvoorbeeld niet goed.
Daarnaast probeert iedereen hier alleen maar te helpen 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@thehog hoe sta jij met je reviews van de PR's? Er liggen aardig wat nieuwe verbeteringen in de rules te wachten op een sync met de Heisha. De twee belangrijkste:

- De code is nu second heap geschikt. Dus compilatie met non32xfer=safe is niet meer nodig.
- Andere logica om met variabelen om te gaan. Variabel namen worden niet meer dubbel opgeslagen binnen hetzelfde rule block. Dus i.p.v. binnen de rule block meerdere keren @SetHeatpumpState opslaan in de AST wordt hij nu maar één keer opgeslagen en verwijzen alle variabele tokens naar die naam. Dat verkleind de ruleset aanzienlijk. Het levert ook wat logica voordelen op die ik hier niet ga zitten uitweiden.

• thehog
CurlyMo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:18:
@thehog hoe sta jij met je reviews van de PR's? Er liggen aardig wat nieuwe verbeteringen in de rules te wachten op een sync met de Heisha. De twee belangrijkste:

- De code is nu second heap geschikt. Dus compilatie met non32xfer=safe is niet meer nodig.
- Andere logica om met variabelen om te gaan. Variabel namen worden niet meer dubbel opgeslagen binnen hetzelfde rule block. Dus i.p.v. binnen de rule block meerdere keren @SetHeatpumpState opslaan in de AST wordt hij nu maar één keer opgeslagen en verwijzen alle variabele tokens naar die naam. Dat verkleind de ruleset aanzienlijk. Het levert ook wat logica voordelen op die ik hier niet ga zitten uitweiden.
Ik zal vanavond wel even kijken. Wat jou betreft is de PR klaar dus.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:20:
[...]

Ik zal vanavond wel even kijken. Wat jou betreft is de PR klaar dus.
Er staat nog één Todo open, maar ik zou het fijn vinden als een PR ook een iteratief proces met jou is. Net zoals we de andere gebruikers dat hier ook hebben ondersteund.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nondekont...
Alles is aangesloten, connectie naar de Heishamon werkt prima, ik zie netjes waardes terugkomen in HA en op de ingebouwde webpagina. Maar: ik zie niks van de stroomvoorziening (S0). De json-pagina van de Heisha geeft ook geen waardes weer:

s0
0
S0 port "1"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
1
S0 port "2"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"

Maar voor zover ik kan bepalen, klopt de aansluiting wel:

De kWh-meters zelf meten duidelijk wel stroomverbruik.

Rara politiepet... Wat doe ik verkeerd?

Nomen nescio

• Roeland
@Bra-Jo wat zijn je settings op de heishamon?

• blb4
Bra-Jo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:41:
Nondekont...
Alles is aangesloten, connectie naar de Heishamon werkt prima, ik zie netjes waardes terugkomen in HA en op de ingebouwde webpagina. Maar: ik zie niks van de stroomvoorziening (S0). De json-pagina van de Heisha geeft ook geen waardes weer:

s0
0
S0 port "1"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"
1
S0 port "2"
Watt "0"
Watthour "0"
WatthourTotal "0"
PulseQuality "100"
AvgPulseWidth "0"

Maar voor zover ik kan bepalen, klopt de aansluiting wel:
[Afbeelding][Afbeelding]

De kWh-meters zelf meten duidelijk wel stroomverbruik.

Rara politiepet... Wat doe ik verkeerd?
S0 aansluiting is polariteit gevoelig, al eens omgedraaid?

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Roeland Oh ja, da's ook wel handig om even te vermelden. :)

@blb4 Je bedoelt de 20 en 21 op de kWh-meters, neem ik aan? Nog niet gedaan, maar is het proberen waard.

[Voor 12% gewijzigd door Bra-Jo op 22-03-2023 18:26]

Nomen nescio

• blb4
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:24:
[...]

S0 aansluiting is polariteit gevoelig, al eens omgedraaid?
mmmm, zit goed zo te zien met GND op 21

[Voor 3% gewijzigd door blb4 op 22-03-2023 18:38]

• thehog
Je zou zeggen dat hij goed zit.
Probeer eens de verbinding kort te sluiten dmv een draadbruggetje steeds kort de 20 en 21 aan te raken (zelf pulsen genereren dus). Kijken of het dan wel gemeten wordt door heishamon.
En probeer de max pulse width iets hoger te zetten. Wellicht is deze net iets hoger dan 100ms.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@thehog Tnx voor de tip, morgenavond even testen.

Nomen nescio

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nou schiet mij maar lek. Ik heb de Heisha vanmorgen voor ik ging werken nog even geherstart (daarvoor ook al twee keer gedaan), baat het niet schaadt het niet. Kom net thuis, en zowaar: ik heb waardes! *O*
Nu nog ff kijken hoe ik eea het beste in HA kan integreren, de waardes komen nog niet heel logisch over, wijken af van de fysieke meters. Misschien alleen de waardes van na de herstart ofzo.

In ieder geval bedankt @thehog @blb4 @Roeland d:)b

Nomen nescio

• blb4
Bra-Jo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:29:
Nou schiet mij maar lek. Ik heb de Heisha vanmorgen voor ik ging werken nog even geherstart (daarvoor ook al twee keer gedaan), baat het niet schaadt het niet. Kom net thuis, en zowaar: ik heb waardes! *O*
Nu nog ff kijken hoe ik eea het beste in HA kan integreren, de waardes komen nog niet heel logisch over, wijken af van de fysieke meters. Misschien alleen de waardes van na de herstart ofzo.

In ieder geval bedankt @thehog @blb4 @Roeland d:)b
Als er een afwijking is tussen waarden op de S0 meter en in Heishamon moet je dat zelf herstellen, als ze door wat voor reden uit de pas gaan lopen (pulsen niet geteld) dan komt dat niet vanzelf goed.

Wat je moet doen is met b.v. MQTT explorer de kWh meter waarden (in Wh) publishen met de Retain flag en dan Heishamon rebooten. Dan pikt hij deze waarden op en blijft in sync tot een volgende incident....
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1
panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@blb4 Tnx man. :) Daarover zag ik iets voorbij komen op de Github-pagina volgens mij. Morgen even inverdiepen.

Nomen nescio

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee