Toon posts:

HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@CurlyMo heb de HM nu buiten de WP gehangen zodat ik fatsoenlijke wifi heb en bijgewerkt naar laatste OT-rules versie: draait perfect!

Draai nog steeds in listen-only mode, ga nog even een paar dagen de stabiliteit aankijken en dan de CZ-TAW uitfaseren. Dan kan ik ook wat meer gaan spelen met de rules.

Er zijn wel meer mensen die de HM buiten de WP hebben hangen, zijn hier ook tips waar die mooi in kan zitten? Ik overweeg een doosje te ontwerpen wat ik kan 3D printen, iets wat op 2 van de gaten aan de achterzijde kan klikken oid. Mijn WP staat onder een afdak dus hoef niet heel erg rekening te houden met regen gelukkig.

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:59
Klopt het dat OT alleen 1 en 0 accepteert via MQTT (dhwState)? En niet true/false of on/off?

Build #266 draait nu sinds gisteravond naar volle tevredenheid.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
on @compressor_freq then
  if @compressor_freq == 0 then
    ?flameState = 0;
  else
    ?flameState = 1;
  end
end

on @Outside_Temp then
  ?outsideTemp = @Outside_Temp;
end

@Beekforel Hier geen verandering in wifi bereik (moet wel zeggen dat hij nagenoeg onder het AP ligt) maar de RSSI getallen zijn niet anders dan met V3.1 stable. Voor montage: standaard kabellasdoos een idee? Zoiets als de Attema AK1? Nog waterdicht ook icm de juiste wartels. (Zelf zou ik deze monteren met een dotje high-tack kit, makkelijk en snel en los te peuteren in de toekomst en met wat liefde en aandacht zonder schade zolang de ondergrond niet poreus is).

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:33
Beekforel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 11:21:
@CurlyMo heb de HM nu buiten de WP gehangen zodat ik fatsoenlijke wifi heb en bijgewerkt naar laatste OT-rules versie: draait perfect!

Draai nog steeds in listen-only mode, ga nog even een paar dagen de stabiliteit aankijken en dan de CZ-TAW uitfaseren. Dan kan ik ook wat meer gaan spelen met de rules.

Er zijn wel meer mensen die de HM buiten de WP hebben hangen, zijn hier ook tips waar die mooi in kan zitten? Ik overweeg een doosje te ontwerpen wat ik kan 3D printen, iets wat op 2 van de gaten aan de achterzijde kan klikken oid. Mijn WP staat onder een afdak dus hoef niet heel erg rekening te houden met regen gelukkig.
Hier past hij mooi in:
https://www.gamma.nl/asso...-spatwaterdicht/p/B355704

Lekker de ruimte voor je kabeltjes.
Al 2 zo geplaatst.

1 x direct opgehangen aan de kast en een keer iets verderop aan een muur.

[Voor 3% gewijzigd door pgeene op 17-02-2023 12:03]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Roeland Daar zit het nu in inderdaad, zo'n Attema AK1. :) Maar dat was 1 die ik nog had liggen en al eens gebruikt was, meerdere gaten in etc.

Die van @pgeene lijkt ook wel handig inderdaad. Bij die andere bouwmarkt nog wat goedkoper ook.

Mijn wifi ontvangst van de HM was al slecht, maar werd met gebruik van OT nog slechter. Kan ook toeval geweest zijn uiteraard. Nu met rssi ~62% prima.

[Voor 47% gewijzigd door Beekforel op 17-02-2023 12:07]

• pgeene
Beekforel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:04:
@Roeland Daar zit het nu in inderdaad, zo'n Attema AK1. :) Maar dat was 1 die ik nog had liggen en al eens gebruikt was, meerdere gaten in etc.

Die van @pgeene lijkt ook wel handig inderdaad. Bij die andere bouwmarkt nog wat goedkoper ook.

Mijn wifi ontvangst van de HM was al slecht, maar werd met gebruik van OT nog slechter. Kan ook toeval geweest zijn uiteraard. Nu met rssi ~62% prima.
ging natuurlijk niet om de bouwmarkt maar om het kastje ;)

Vond zelf een standaard attema kastje iets te klein om de kabels netjes erin te krijgen.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

• Roeland
Er lijkt wat mis te gaan met OpenTherm communicatie, af en toe spiken de waarden.

In home assistant, communicatie loopt via MQTT. Bij de warmtepomp waarden heb ik dit gedrag nog niet waargenomen dus vermoed dat het in het OT gedeelte zit.

Klein voorbehoud, kom er net achter dat een draadje naar de thermostaat wat lossig zit. Ik kijk het nog even aan. Gedrag blijft zich voordoen.

[Voor 11% gewijzigd door Roeland op 18-02-2023 11:29]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Roeland ik had dit toen mijn verbinding niet zo best was ook maar daarna nog niet weer gezien. Bij mij sprong hij dan af en toe terug naar 0.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37
Roeland schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 09:31:
Er lijkt wat mis te gaan met OpenTherm communicatie, af en toe spiken de waarden.

In home assistant, communicatie loopt via MQTT. Bij de warmtepomp waarden heb ik dit gedrag nog niet waargenomen dus vermoed dat het in het OT gedeelte zit.

[Afbeelding]

Klein voorbehoud, kom er net achter dat een draadje naar de thermostaat wat lossig zit. Ik kijk het nog even aan. Gedrag blijft zich voordoen.
Ok ik ga ook wel even wat in grafieken zetten. Zover was ik nog niet.
Ik zal ook even kijken wat de code nu doe met error afhandeling.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik draai nu met Build binary #277 ('t gaat nu erg hard met Builds (y) ) en zo te zien draait OT behoorlijk goed!

Ik heb dus een aantal rules waarmee @ waarden worden overgezet naar ? waarden.
De enige waarde die niet goed wordt doorgegeven naar de thermostaat is dhwTemp. In Heisamon GUI wordt deze wel geupdate via rule:
code:
1
2
3
on @DHW_Temp then
    ?dhwTemp = @DHW_Temp;
end

maar op m'n OTGW wijzigt deze waarde niet. Als ik Heishamon reboot dan wordt de waarde wel geupdate.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-03 15:23
Na een aantal dagen draaien kan de Heishamon zomaar ermee stoppen. Het Correct Received Data komt boven de 100 en er wordt geen data meer doorgegeven naar MQTT. Herkent iemand dit?

Wifi signal: 52%
Memory free: 60%
Correct received data: 111%
MQTT reconnects: 14
Uptime: 11 days 17 hours 32 minutes 39 seconds

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• thehog
Tiesert schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:55:
Na een aantal dagen draaien kan de Heishamon zomaar ermee stoppen. Het Correct Received Data komt boven de 100 en er wordt geen data meer doorgegeven naar MQTT. Herkent iemand dit?

Wifi signal: 52%
Memory free: 60%
Correct received data: 111%
MQTT reconnects: 14
Uptime: 11 days 17 hours 32 minutes 39 seconds
Huh, dat kan helemaal niet.
Wat geeft de console logs qua stats als je dit ziet?
Dit getal is namelijk goodreads/totalreads * 100 en ik zie even niet in hoe goodreads hoger kan zijn dan totalreads. In de code zie ik dat onmogelijk gebeuren. Tenzij er een memory corruption plaats vind.

Welke versie draai je?

• thehog
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:16:
Ik draai nu met Build binary #277 ('t gaat nu erg hard met Builds (y) ) en zo te zien draait OT behoorlijk goed!

Ik heb dus een aantal rules waarmee @ waarden worden overgezet naar ? waarden.
De enige waarde die niet goed wordt doorgegeven naar de thermostaat is dhwTemp. In Heisamon GUI wordt deze wel geupdate via rule:
code:
1
2
3
on @DHW_Temp then
    ?dhwTemp = @DHW_Temp;
end

maar op m'n OTGW wijzigt deze waarde niet. Als ik Heishamon reboot dan wordt de waarde wel geupdate.
Ik zal even kijken waar dat aan zou kunnen liggen

• thehog
blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:16:

Ik zie het al, er staat nog fixed 45 graden dhwtemp in de code. Wat ik dan niet snap is dat na de reboot je wel een wijziging ziet

edit: probeer deze maar even https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4235733282

[Voor 12% gewijzigd door thehog op 21-02-2023 19:27]

• blb4
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Ik zie het al, er staat nog fixed 45 graden dhwtemp in de code. Wat ik dan niet snap is dat na de reboot je wel een wijziging ziet

edit: probeer deze maar even https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4235733282
Nu werkt dhwtemp ook, top!! (y)

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Tiesert
thehog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Huh, dat kan helemaal niet.
Wat geeft de console logs qua stats als je dit ziet?
Dit getal is namelijk goodreads/totalreads * 100 en ik zie even niet in hoe goodreads hoger kan zijn dan totalreads. In de code zie ik dat onmogelijk gebeuren. Tenzij er een memory corruption plaats vind.

Welke versie draai je?
De 3.1 beta die ik van je gekregen heb ivm de Listen Only fix die je pas hebt gemaakt.
Heb het nu een paar keer gehad, maar heb de console output niet bewaard. Ik doe een reboot en dan gaan we weer...

[Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 21-02-2023 20:17]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• thehog
Tiesert schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:11:
[...]

De 3.1 beta die ik van je gekregen heb ivm de Listen Only fix die je pas hebt gemaakt.
Ok en wat zegt de stats van console log? Kan je die even copy pasten zodra het weer gebeurd?

• Tiesert
thehog schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:18:
[...]

Ok en wat zegt de stats van console log? Kan je die even copy pasten zodra het weer gebeurd?
Yes, zal ik doen.

• blb4
  • Nu online
Ik draai nu dus met die laatste versie (Alpha-60fede2 / Expose OT values to rules #289). Geweldig dat er zulke grote stappen zijn gezet voor OpenTherm support!! d:)b . Voor mijn use case met Opentherm is er nog 1 waarde die nog ontbreekt, dat is Central heating enable. Mijn thermostaat (evohome) zet deze op 0/off als er geen warmtevraag is en op 1/on als er wel warmtevraag is. In de onderstaande afbeelding is dat rood omrand. Alle groen omrande parameters werken correct, deze staan ook allemaal op de OT GUI.

De paars omrande parameters staan nog niet op de GUI, ik heb ze ook niet goed bekeken en mee getest maar ik kan me voorstellen dat die ook nog interessant zijn om beschikbaar te krijgen. Ik kan max modulation wel via OTGW aanpassen en die wordt dan ook door Heishamon geaccepteerd.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:02
Ik zie vooral in het Panasonic WP topic telkens mensen met een accesspoint werken om wifi in de buurt van hun Heishamon te krijgen, wat eigenlijk best omslachtig is. Ook ik heb mijn heishamon verbonden via een wifi repeater, wat niet heel stabiel is. En ook een externe antenne op de esp werkt niet fantatisch.
Is er een reden waarom er geen W5100/W5500/ENC28J60 (of variant) support in heishamon zit?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Omdat de huidige hardware (esp8266) dat niet aankan icm de software. Voor ethernet moet het eerst geport worden naar iets als een ESP32.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Roeland
Ik draai nu ook de laatste build (Alpha-60fede2 / #289). Nog specifieke dingen om te testen/op te letten? Spikes zitten er in ieder geval nog in, of ben ik de enige die daar last van heeft?

@Beekforel Verbinding is hier 74% en dat is het laagste wat ik tot nu toe gezien heb (meestal rond de 80-90%). roomTemp dropt inderdaad naar 0. roomTempSet daalt naar 2 of 3 (vrij consequent een van de 2). chSetpoint is all over the place, inclusief negatieve waarden of boven de 100. MQTT registreert geen verbroken verbinding gezien het LWT op "online" blijft staan en ook geen reconnects (standaard staat deze op 1 :9).

Merk dat de kWh meter problemen geeft, pulse quality 0%, was hiervoor grofweg 80%. Ook deze geeft nu piekerig gedrag.

Dit was al zo in build #266 (vorige die er op stond) en niet in de laatste stable versie. Kan de stable versie er weer op zetten om te controleren?

• sjimmie
Paul schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:49:
Omdat de huidige hardware (esp8266) dat niet aankan icm de software. Voor ethernet moet het eerst geport worden naar iets als een ESP32.
oh? de esp8266 is prima te voorzien van een eth module.
https://github.com/nopnop2002/esp8266_ethernet
Arduino Core for ESP8266 Ver3.0.2 officially supports SPI External Ethernet.
You don't need any libraries.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
@sjimmie Zeker, daarom dat ik er ook "icm de software" bij zei :) Als je er dan HeisaMon bij zet dan heeft het niet genoeg EEPROM, RAM en/of CPU-cycles, al kan ik de bron daarvan zo niet vinden. thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring" hint erop :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-03 21:31
@thehog @Tiesert Hier ook het gemelde probleem van correct received data.

Met versienummer 3.1
https://tweakers.net/i/en-BSZPcVFcqUnw2QDpuFf3NjIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xq0yNUscvRPTPeDxuo13NEJH.jpg?f=user_large
En de stats:

Mogelijk kun je er iets mee? Ook de reconnects en Uptime wijken af tussen de 2 screens.

• thehog
Paul schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:01:
@sjimmie Zeker, daarom dat ik er ook "icm de software" bij zei :) Als je er dan HeisaMon bij zet dan heeft het niet genoeg EEPROM, RAM en/of CPU-cycles, al kan ik de bron daarvan zo niet vinden. thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring" hint erop :)
Laat staan dat er uberhaupt geen GPIO's over zijn :)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Daar heb je shift registers voor :)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• sjimmie
thehog schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:10:
[...]

keuzes. ik gebruik geen pulse meters want die heb ik al in de meterkast.
en met een andere esp2866 uitvoering heb je sowieso meer gpio's.

• thehog
CurlyMo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:33:
[...]

Daar heb je shift registers voor :)
En extra irq afhandeling :)

Nee dan is de stap naar ESP32 slimmer.
Wellicht ooit...

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:08:
[...]

En extra irq afhandeling :)

Nee dan is de stap naar ESP32 slimmer.
Wellicht ooit...
Of wat taken outsourcen aan een ATTiny85 oid. Communicatie kan dan via I2C.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Roeland ik lijk nu redelijk goed te kunnen reproduceren dat met OT aan de Heishamon na een aantal uren instabiel wordt. Met OT uit lijkt het prima te gaan.

Maar m'n wifi zit rond 55%, misschien is dit toch te weinig en heeft hij het met OT aan te moeilijk om alles nog te ondersteunen oid. Ik ga een wifi puntje in de Panasonic maken, kijken of dat helpt.

[edit] Hm ik had OT net weer uitgezet en gereboot maar hij blijft het nu moeilijk hebben. Lijkt toch nog een andere storingsfactor te zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 24-02-2023 07:39]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@thehog Hoe kijk jij aan tegen GPIO bedienen via de rules?

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 09:26:
@thehog Hoe kijk jij aan tegen GPIO bedienen via de rules?
Er zijn eigenlijk geen GPIO's over, vooral niet met de opentherm er bij op. Hoe zie je dat gebeuren dan?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

thehog schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Er zijn eigenlijk geen GPIO's over, vooral niet met de opentherm er bij op. Hoe zie je dat gebeuren dan?
De mogelijkheid geven om DS18B20, S0 of de OT GPIO gebruiken voor een ander doel. Mits dat elektronisch ook zo is ingericht.

• thehog
CurlyMo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:01:
[...]

De mogelijkheid geven om DS18B20, S0 of de OT GPIO gebruiken voor een ander doel. Mits dat elektronisch ook zo is ingericht.
Dat wordt lastig. Bij DS18b20 zit al een weerstand om de data lijn omhoog te trekken zoals nodig is daar. In sommige situaties zou dat geen probleem zijn maar niet algemeen. Bij S0 zit er een buffer tussen wat ook niet helpt in het algemene gebruik van de GPIO's.
Maar ik zal eens kijken wat er wel mogelijk is.

• Tiesert
sjimmie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:31:
Ik zie vooral in het Panasonic WP topic telkens mensen met een accesspoint werken om wifi in de buurt van hun Heishamon te krijgen, wat eigenlijk best omslachtig is. Ook ik heb mijn heishamon verbonden via een wifi repeater, wat niet heel stabiel is. En ook een externe antenne op de esp werkt niet fantatisch.
Is er een reden waarom er geen W5100/W5500/ENC28J60 (of variant) support in heishamon zit?
thehog is hier al eens op ingegaan. zie o.a thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Ik vond het wel meevallen met een mini AP (toen ik de gnd eenmaal goed had, haha).

• sjimmie
Tiesert schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:48:
[...]

thehog is hier al eens op ingegaan. zie o.a thehog in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring"
Ik vond het wel meevallen met een mini AP (toen ik de gnd eenmaal goed had, haha).
Haha ja dat weet ik, dat was ook mijn trigger om het weer eens aan te slingeren in de hoop dat het gewoon bekabeld aan heishamon zou kunnen. Want het wordt zo'n opeenstapeling van kastjes en systemen...

• Tiesert
sjimmie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Haha ja dat weet ik, dat was ook mijn trigger om het weer eens aan te slingeren in de hoop dat het gewoon bekabeld aan heishamon zou kunnen. Want het wordt zo'n opeenstapeling van kastjes en systemen...
Zitten netjes bij elkaar in 1 elektradoosje. En de CZ-TAW1 is er uit nu. Gaat nog steeds goed.
Wifi signal: 100%
Memory free: 62%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 3
Uptime: 1 day 4 hours 10 minutes 47 seconds

• Tiesert
Wie weet het volgende.
Ik stuur vanuit mijn script een opdracht op de DHW-run te starten op een gunstig moment.
De opdracht is http://<ip>/SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetForceDHW=1

De Pana gaat aan (of stond al aan), de Operation Mode gaat naar DHW, de 3-wegklep draait netjes, maar de Force_DHW_State blijft op 0 staan.
Als ik dan alleen de opdracht http://<ip>/SetForceDHW=1 stuur, gebeurt er ook niets en krijg ik een status 128 terug. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?

[Voor 56% gewijzigd door Tiesert op 25-02-2023 14:34]

• thehog
Tiesert schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:32:
Wie weet het volgende.
Ik stuur vanuit mijn script een opdracht op de DHW-run te starten op een gunstig moment.
De opdracht is http://<ip>/SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetForceDHW=1

De Pana gaat aan (of stond al aan), de Operation Mode gaat naar DHW, de 3-wegklep draait netjes, maar de Force_DHW_State blijft op 0 staan.
Als ik dan alleen de opdracht http://<ip>/SetForceDHW=1 stuur, gebeurt er ook niets en krijg ik een status 128 terug. Klopt dit, of doe ik iets niet goed?
[Afbeelding]
Da's nog een oude debug foutje. 128 staat voor 1 in dit geval en dus aan. ForceDHW gaat dus wel aan. Maar volgens mij betekend forcedhw niet perse dat hij ook een DHW run maakt op dat moment. Als de delta bijv. nog prima is of dat er te veel tijd aan DHW is besteeds tov normaal verwarming dan zal ie geen forcedhw doen.
Wat wel altijd goed werkt is gewoon een zeer lage DHW_Heat_Delta aanhouden (bijv. -2 graden, heb ik ook) en dan altijd je DHW modus uit laten tenzij het gunstig is. Dan gaat ie altijd verwarmen tot je setpoint. Wil je dan nog meer verwarmen verhoog je gewoon de setpoint. Bij mij staat die standaard op 45 graden en als ik even extra energie er in wil stoppen gaat ie naar 55 of zelfs naar 65. Geen forcedhw nodig dan.

• Tiesert
thehog schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Da's nog een oude debug foutje. 128 staat voor 1 in dit geval en dus aan. ForceDHW gaat dus wel aan. Maar volgens mij betekend forcedhw niet perse dat hij ook een DHW run maakt op dat moment. Als de delta bijv. nog prima is of dat er te veel tijd aan DHW is besteeds tov normaal verwarming dan zal ie geen forcedhw doen.
Wat wel altijd goed werkt is gewoon een zeer lage DHW_Heat_Delta aanhouden (bijv. -2 graden, heb ik ook) en dan altijd je DHW modus uit laten tenzij het gunstig is. Dan gaat ie altijd verwarmen tot je setpoint. Wil je dan nog meer verwarmen verhoog je gewoon de setpoint. Bij mij staat die standaard op 45 graden en als ik even extra energie er in wil stoppen gaat ie naar 55 of zelfs naar 65. Geen forcedhw nodig dan.
ok, top. Dat verklaart het. Kan ik weer verder, dank je wel.

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:57
Skipper-93 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:49:
Mijn J serie zet ik twee keer per dag een half uur automatisch uit met het SetHeatpump HTTP API commando. (Op die momenten draaien er tijdelijk veel zware verbruikers)
Qua gedrag komt het overeen met de aan/uit knop op de controller.
Nu met defrost mania is het probleem dat wanneer de verdamper al aardig ijzig is tijdens het uitschakelen, hij na weer inschakelen veel te lang wacht met defrosten.
Dan gaat hij tot -26 graden Outdoor Pipe Temp, bij -4 buiten. Dit komt waarschijnlijk door de 35 minuten defrost timer.
Nu dacht ik dit eventueel op te lossen door hem niet uit te schakelen, maar de stooklijn heel laag te zetten. Dan is het wel jammer dat de waterpomp blijft doordraaien. Weet iemand een betere oplossing?
Dit probleem heb ik inmiddels opgelost met onderstaande rule. Dit script benaderd de defrost grafiek uit de service manual. Wanneer de Outside Pipe Temp vier graden onder de lijn van de grafiek komt start de Heishamon een defrost. Zo overule je de 35 minuten timer :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
on @Outside_Pipe_Temp then
  if @Outside_Temp < 5 && @Defrosting_State == 0 then
    $defrosttemp = round(-6 + ((4 - @Outside_Temp) * (-26 - -6) / (4 - -21))) - 3;
    if @Outside_Pipe_Temp < $defrosttemp then
      @SetForceDefrost = 1;
    end
  end
end
padoempats schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Je kan toch ook alleen de quiet mode voor de eerste 10 minuten bij de start aan zetten, en daarna uit zetten? Dan begrens je alleen met de start en daar gaat het om
Bedankt voor dit idee! (y) In plaats van een 10 minuten timer schakel ik de Quiet mode uit wanneer het target is behaald:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
on System#Boot then
  if @Compressor_Freq == 0 then
    if @Quiet_Mode_Level == 0 then
      @SetQuietMode = 1;
    end
  end
end

on @Compressor_Freq then
  if @Compressor_Freq == 0 then
    if @Quiet_Mode_Level == 0 then
      @SetQuietMode = 1;
    end
  end
end

on @Main_Outlet_Temp then
  if @Quiet_Mode_Level > 0 && @Main_Outlet_Temp >= @Main_Target_Temp then
    @SetQuietMode = 0;
  end
end

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hieke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:13:
@thehog @Tiesert Hier ook het gemelde probleem van correct received data.
[Afbeelding]
Met versienummer 3.1
[Afbeelding]
En de stats:
[Afbeelding]
Mogelijk kun je er iets mee? Ook de reconnects en Uptime wijken af tussen de 2 screens.
Is hier al wat bekend over? Ik had het ook...

• Tiesert
Skipper-93 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:43:

Dit probleem heb ik inmiddels opgelost met onderstaande rule. Dit script benaderd de defrost grafiek uit de service manual. Wanneer de Outside Pipe Temp vier graden onder de lijn van de grafiek komt start de Heishamon een defrost. Zo overule je de 35 minuten timer :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
on @Outside_Pipe_Temp then
  if @Outside_Temp < 5 && @Defrosting_State == 0 then
    $defrosttemp = round(-6 + ((4 - @Outside_Temp) * (-26 - -6) / (4 - -21))) - 3;
    if @Outside_Pipe_Temp < $defrosttemp then
      @SetForceDefrost = 1;
    end
  end
end
Dank voor het delen, ik doe hetzelfde met de http api en zou je oplossing kunnen toepassen. Wat is het handigste moment om de defrost te activeren? De pana moet weer aanstaan en je wilt de opstartfase niet verstoren neem ik aan?

[Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 26-02-2023 15:45]

• Skipper-93
Tiesert schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Dank voor het delen, ik doe hetzelfde met de http api en zou je oplossing kunnen toepassen. Wat is het handigste moment om de defrost te activeren? De pana moet weer aanstaan en je wilt de opstartfase niet verstoren neem ik aan?
Dit script start pas een defrost wanneer de Outdoor Pipe Temp laag genoeg is. Tijdens stilstand of de opstartfase is die temperatuur nooit laag genoeg.

• Tiesert
Skipper-93 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Dit script start pas een defrost wanneer de Outdoor Pipe Temp laag genoeg is. Tijdens stilstand of de opstartfase is die temperatuur nooit laag genoeg.
Dank voor je toelichting! Komen de getallen uit je formule nog uit je stooklijn of uit andere instellingen?

round(-6 + ((4 - @Outside_Temp) * (-26 - -6) / (4 - -21))) - 3;

want (-26 - -6) / (4 - -21) lijkt me hetzelfde als -0,8? Tenzij die getallen steeds wijzigen afhankelijk van de situatie.

• Skipper-93
Tiesert schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:19:
[...]

Dank voor je toelichting! Komen de getallen uit je formule nog uit je stooklijn of uit andere instellingen?

round(-6 + ((4 - @Outside_Temp) * (-26 - -6) / (4 - -21))) - 3;

want (-26 - -6) / (4 - -21) lijkt me hetzelfde als -0,8? Tenzij die getallen steeds wijzigen afhankelijk van de situatie.
Dat stukje heb ik geleend van een WAR stooklijn script. Dat kan inderdaad ook wel vervangen worden voor -0,8 Mijn wiskunde is niet super :X
In het WAR script stonden op die plek variabelen die elders in het script ingevuld konden worden.

De getallen heb ik geschat uit de defrost grafiek die in de Service Manual staat. Bij 4 graden buitentemperatuur moet de Outdoor Pipe Temp -6 zijn en -26 bij -21 graden buitentemperatuur. De laatste -3 is om 4 graden lager dan de grafiek pas te defrosten. Dan weet je zeker dat het script niet eerder ingrijpt dan de normale defrost regeling.

[Voor 5% gewijzigd door Skipper-93 op 26-02-2023 20:54]

• blb4
  • Nu online
Ik heb gezocht of je met rules ook op een vast tijdstip een actie kan starten maar niet gevonden, iets als:

code:
1
2
3
on Clock#Time=All,12:30 then
    @Force_DHW_State = 1;
end

Is dat mogelijk?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:39:
Ik heb gezocht of je met rules ook op een vast tijdstip een actie kan starten maar niet gevonden, iets als:

code:
1
2
3
on Clock#Time=All,12:30 then
    @Force_DHW_State = 1;
end

Is dat mogelijk?
Goed punt, dat is een nog ongedocumenteerde mogelijkheid. Er zijn twee variabelen ingebouwd, namelijk %hour en %month. Je moet daarvoor wel de NTP server configureren. Beide zijn simpele integers. Dus hour = 0 t/m 23 en month = 1 t/m 12.

https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L135-L142

Oeps, ik heb de koppeling tussen NTP en de rules library niet afgemaakt :)
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L542-L555

Met deze PR moet dit gefixed zijn. Overigens wel een PR gebaseerd op main en niet op de verschillende andere openstaande PR's.
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/119

[Voor 32% gewijzigd door CurlyMo op 26-02-2023 23:08]

• blb4
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:51:
[...]

Goed punt, dat is een nog ongedocumenteerde mogelijkheid. Er zijn twee variabelen ingebouwd, namelijk %hour en %month. Je moet daarvoor wel de NTP server configureren. Beide zijn simpele integers. Dus hour = 0 t/m 23 en month = 1 t/m 12.

https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L135-L142

Oeps, ik heb de koppeling tussen NTP en de rules library niet afgemaakt :)
https://github.com/IgorYb...haMon/rules.cpp#L542-L555

Met deze PR moet dit gefixed zijn. Overigens wel een PR gebaseerd op main en niet op de verschillende andere openstaande PR's.
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/119
dank! Heb 'm er snel ff opgezet maar in zie dat dus de laatste OT ontwikkelingen hierin missen? Dan ga ik toch maar ff terug.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

blb4 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 23:34:
[...]

dank! Heb 'm er snel ff opgezet maar in zie dat dus de laatste OT ontwikkelingen hierin missen? Dan ga ik toch maar ff terug.
Dat zei ik dus al. Gebaseerd op main en niet op een andere PR.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
ik vraag mij af of dit een Panasonic dingetje is of wellicht door de manier van schakelen vanuit NR komt. ( ik vermoed het eerste ;) )
[code]
27/02 07:16:05 - Compressor: running
27/02 07:15:28 - MQTT Command: SetQuietMode: 1 (scheduler)
27/02 07:15:28 - Scheduler - Set QuietMode: 1
27/02 07:15:05 - Compressor: stopped
27/02 07:10:20 - Compressor: running
27/02 07:09:05 - Compressor: stopped
27/02 07:08:05 - *DEFROSTING: Started
27/02 05:06:34 - *DEFROSTING: Finished
27/02 05:04:49 - Compressor: running
27/02 05:03:49 - Compressor: stopped
27/02 04:58:49 - Compressor: running
27/02 04:57:49 - Compressor: stopped
[/code]
om 07:15 schakel ik van QM3 naar QM1 maar je ziet dat hij daardoor de compressor uit zet. Lijkt mij technisch onnodig maar ik vermoed dat door de interne electronica georganiseerd wordt.
Als het door Panasonic logica komt dan ga ik liever pas van modus wisselen wanneer hij toch al stil staat ;)

Of wellicht een mooie feature request waarbij de scheduled switch pas wordt uitgevoerd wanneer hij stil staat. Maar dan moet er ook rekening gehouden wordt dat overgang naar stillere modus wel "direct" uitgevoerd moet worden want je wil niet in de nacht op vol geluid draaien ;)

edit: bovenstaand hoort hier niet thuis maar in het Node-Red topic |:(

[Voor 22% gewijzigd door The-Source op 27-02-2023 12:22]

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• sjimmie
The-Source schreef op maandag 27 februari 2023 @ 09:27:
ik vraag mij af of dit een Panasonic dingetje is of wellicht door de manier van schakelen vanuit NR komt. ( ik vermoed het eerste ;) )

om 07:15 schakel ik van QM3 naar QM1 maar je ziet dat hij daardoor de compressor uit zet. Lijkt mij technisch onnodig maar ik vermoed dat door de interne electronica georganiseerd wordt.
Als ik via HA de QM verander die ik de compressor niet stoppen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
^^ Dan zou het toch wellicht aan NR kunnen liggen..
Maar verschil in modellen is op voorhand ook niet uit te sluiten.
Dus eerst maar wat data verzamelen.
Split 7KW unit. Schakel via NR >> compressor stopped bij schakeling van QM3 naar QM1
Bij schakeling QM1 naar QM3 geen stopped zichtbaar in log NR (ook niet in grafana log die ik er naast houd)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

The-Source schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:17:
^^ Dan zou het toch wellicht aan NR kunnen liggen..
Maar verschil in modellen is op voorhand ook niet uit te sluiten.
Dus eerst maar wat data verzamelen.
Split 7KW unit. Schakel via NR >> compressor stopped bij schakeling van QM3 naar QM1
Bij schakeling QM1 naar QM3 geen stopped zichtbaar in log NR (ook niet in grafana log die ik er naast houd)
Ik zou even via Wireshark het netwerkverkeer tussen de HeishaMon en NodeRed monitoren. Dan weet je precies wat er gecommuniceerd wordt tussen beide. Je kan ook de logs afvangen via de websockets.

• Tiesert
Kan iemand deze verklaren? Ik stuur opdracht om de Pana uit te zetten met
http://<ip-adres>/command?SetHeatpump=0
en ik krijg als bevestiging: set heatpump state to 1
Het lijkt me dat dit 0 moet zijn?

• thehog
Tiesert schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:45:
Kan iemand deze verklaren? Ik stuur opdracht om de Pana uit te zetten met
http://<ip-adres>/command?SetHeatpump=0
en ik krijg als bevestiging: set heatpump state to 1
Het lijkt me dat dit 0 moet zijn?
[Afbeelding]
ook dat nog uit oude debug tijd.. zal het fixen

gaat hier om waarde 1 wat binair '01' is, en 10 staat voor uit.
Zet het maar op 1, dan zie je '2' (='10')

• Tiesert
thehog schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:31:
[...]

ook dat nog uit oude debug tijd.. zal het fixen

gaat hier om waarde 1 wat binair '01' is, en 10 staat voor uit.
Zet het maar op 1, dan zie je '2' (='10')
ok, dank je. Ik zie idd 2 terugkomen dan. Bij Operation Mode ook;

command?SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetForceDHW=1

levert op:
set heatpump state to 2
set heat pump mode to 33
set force DHW mode to 128
(ik ga nog aanpassen wat je de vorige keer aangaf over ForceDHW, want hij begint dan geen DHW-run ook al is de delta bereikt.)

Ik zal ze niet meer doorsturen, de opdrachten komen wel goed door.

• Tiesert
thehog schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Ja, dit werkt. Met ForceDHW en OperationMode op 3 en een delta die gewoon overschreden is doet hij desondanks niet wat ik wil. Maar bij delta=-2 en OperationMode op 3 gaat ie gelijk beginnen. Straks terug naar OperationMode=0 voor verwarmen en de overige modi vermijden, dan zal het werken.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:22
'k Heb Heishamon nu ook een twee weken in gebruik en gegevens gaan in HA met deze hacs add on .

Heel mooi, maar nog een beetje zoeken en puzzelen welke gegevens 't meest interessant en nuttig zijn.
En inmiddels de Heishamon ook maar in m'n pana 9k J gezet met een kleine accesspoint die ik nog had liggen i.p.v. in een extern kastje.

't Werkt dus allemaal, alleen zie ik in de diagnostics van Heishamon zelf de "Heatpump online" die om de 10 - 15 sec wisselt tussen "turned off"en "turned on". Is dat normaal?

Ik zie in de Heishamon Pana controls, sensors, configuration en diagnostics verder niks vreemds.

[Voor 19% gewijzigd door dof op 01-03-2023 16:14]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:21

CyBeRSPiN

sinds 2001

.

[Voor 98% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-03-2023 00:08. Reden: Verkeerde topic..]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik had een uurtje over dus ik dacht ik installeer de AP die ik klaar had liggen even in de WP. en prik de Heishamon over zodat de CZ-TAW1 eruit kan.

Heishamon is gelijk online, 100% WiFi. :9 Maar geen data meer van de WP en hij lijkt ook niet naar MQTT te connecten... :?

• thehog
staat ie nog op listen only?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat stond hij nog wel inderdaad, maar ik kon daar verder geen verschil mee maken.

Uiteindelijk kreeg ik wel weer data van de WP maar lukte MQTT nog niet. Heb hem net een factory reset gegeven en nu is MQTT ook weer werkend.

Ik had de TAW weer aangesloten etc om dat ik de werkende situatie probeerde te herstellen, ga nu de Heishmon van listen-only halen en de TAW eruit gooien.

[edit] Alles weer up en running. Nu zonder de TAW!

Nog even een poging gedaan de kWh meters via de Heishamon te laten lopen maar dat werkt nog niet goed helaas. Zal het binnenkort nog wel eens proberen met een stuk afgeschermde kabel.

[Voor 18% gewijzigd door Beekforel op 02-03-2023 17:20]

• Roeland
@Beekforel Hier gaat de kWh meter over 10m UTP nagenoeg feilloos, is ook laag frequent signaal. Zeker dat je geen ander probleem hebt?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

dof schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 00:01:
't Werkt dus allemaal, alleen zie ik in de diagnostics van Heishamon zelf de "Heatpump online" die om de 10 - 15 sec wisselt tussen "turned off"en "turned on". Is dat normaal?
Ik zie hier geen HeishaMon interface?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Roeland schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:25:
@Beekforel Hier gaat de kWh meter over 10m UTP nagenoeg feilloos, is ook laag frequent signaal. Zeker dat je geen ander probleem hebt?
Dat zou kunnen, maar wat? Ik heb ze nu ook aan bijna 10 meter UTP aan een D1 mini gekoppeld en dat gaat prima, de Heishamon lijkt ergens gevoeliger voor te zijn maar wat?

Wat voor kwh meters gebruik jij? Iemand noemde in dit topic dat hij overgestapt was op andere om het werkend te krijgen.

• dof
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:32:
[...]

Ik zie hier geen HeishaMon interface?
De Heishamon integratie in HA heeft twee devices (de WP en Heishamon) en als ik op de laatste klik komt de status van de Heishamon module tevoorschijn.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

dof schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:15:
[...]

De Heishamon integratie in HA heeft twee devices (de WP en Heishamon) en als ik op de laatste klik komt de status van de Heishamon module tevoorschijn.

[Afbeelding]
Oftewel, de HA log niet de ruwe HeishaMon log. Er zit dus logica van HA tussen. Wat ik eerder al schreef; kijk eens met Wireshark wat er daadwerkelijk tussen HA en de HeishaMon wordt gecommuniceerd. Dan weet je zeker of dit niet gewoon aan HA zelf ligt.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:17
Sinds de update van HA naar 2023.3 doet de heishamon integratie het niet helemaal goed...
Precies de S0 sensoren doen het niet meer/worden niet geupdate. Heishamon zelf draait ze nog prima.

Deze fouten staan in de log:
YAML:
1
2
3
4
Exception in message_received when handling msg on 'panasonic_heat_pump/s0/Watt/1': '1012' Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/aquarea/sensor.py", line 260, in message_received description = HeishaMonSensorEntityDescription( TypeError: HeishaMonSensorEntityDescription.__init__() got an unexpected keyword argument 'native_precision'
Exception in message_received when handling msg on 'panasonic_heat_pump/s0/Watt/2': '1' Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/aquarea/sensor.py", line 260, in message_received description = HeishaMonSensorEntityDescription( TypeError: HeishaMonSensorEntityDescription.__init__() got an unexpected keyword argument 'native_precision'
Exception in message_received when handling msg on 'panasonic_heat_pump/s0/Watt/1': '1014' Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/aquarea/sensor.py", line 260, in message_received description = HeishaMonSensorEntityDescription( TypeError: HeishaMonSensorEntityDescription.__init__() got an unexpected keyword argument 'native_precision'
Exception in message_received when handling msg on 'panasonic_heat_pump/s0/Watt/1': '1013' Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/aquarea/sensor.py", line 260, in message_received description = HeishaMonSensorEntityDescription( TypeError: HeishaMonSensorEntityDescription.__init__() got an unexpected keyword argument 'native_precision'

[Voor 72% gewijzigd door vandermark op 02-03-2023 21:34]

STRAVA | Mijn trouwfotografie site | Panasonic 5kW J Monoblock

• dof
CurlyMo schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Oftewel, de HA log niet de ruwe HeishaMon log. Er zit dus logica van HA tussen. Wat ik eerder al schreef; kijk eens met Wireshark wat er daadwerkelijk tussen HA en de HeishaMon wordt gecommuniceerd. Dan weet je zeker of dit niet gewoon aan HA zelf ligt.
Ok dank je, klinkt plausibel. Wireshark heb ik al jaren niet meer gebruikt, als ik es wat tijd over heb zal ik dat proberen. Aangezien andere gegevens van m'n WP wel goed doorkomen laat ik het even zo.
Ik zou ook nog wel even in de MQTT log kunnen duiken.

• Tiesert
Beekforel schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:12:
Ik had een uurtje over dus ik dacht ik installeer de AP die ik klaar had liggen even in de WP. en prik de Heishamon over zodat de CZ-TAW1 eruit kan.

Heishamon is gelijk online, 100% WiFi. :9 Maar geen data meer van de WP en hij lijkt ook niet naar MQTT te connecten... :?
Klopt, heb ik ook gehad. Factory reset doen en gáán...

Na de eerste week met de mini-AP bij de Heishamon (zie andere forum). Perfect lijkt me.
Wifi signal: 100%
Memory free: 63%
Correct received data: 99%
MQTT reconnects: 3
Uptime: 7 days 7 hours 43 minutes 56 seconds

[Voor 19% gewijzigd door Tiesert op 02-03-2023 22:55]

• Tiesert
Ik heb de Heishamon gekoppeld aan MQTT/Influx/Grafana op een IoT-stack. Heb een Ziggo-modem/router zonder VPN-mogelijheid. In tegenstelling tot de Pana Cloud kan ik nu niet bij de Heishamon en Grafana dashboard als ik niet thuis ben. Hoe hebben jullie dat opgelost? Alleen portforwarding, of een eigen router met VPN?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-03 16:49
Tiesert schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:49:
Ik heb de Heishamon gekoppeld aan MQTT/Influx/Grafana op een IoT-stack. Heb een Ziggo-modem/router zonder VPN-mogelijheid. In tegenstelling tot de Pana Cloud kan ik nu niet bij de Heishamon en Grafana dashboard als ik niet thuis ben. Hoe hebben jullie dat opgelost? Alleen portforwarding, of een eigen router met VPN?
VPN heeft zeker de voorkeur, kan dat niet dan zou je een argo tunnel kunnen configureren middels Cloudflare.
https://www.cloudflare.com/products/tunnel/

• t21
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-03 16:49
Is er ergens meer basisinformatie te vinden over de algemene werking van de Heishamon? Het meeste is mij denk ik wel duidelijk door het doorlezen van dit topic maar zou het toch graag bevestigd zien. De openingspost voorziet ook niet in deze informatie.

Wat ik graag zou zien is een compleet aansluitschema, een lijstje met aan te raden sensoren en de "do's and dont's" m.b.t. de installatie en configuratie.

Mocht dit er al ergens staan dan graag een linkje. Dank.

• Tiesert
Toch nog een vraag over de HTTP Api @thehog Kan het zijn dat ik een commando niet dubbel kan sturen?
Bv de pana staat al aan maar doet niet veel, alleen een beetje pompen.
Dus Heatpump_State = 1, maar verder staan de Operationmode en 3wegklep op 0 (verwarmen)

Dan stuur ik [http://x.x.x.x/command?SetHeatpump=1&SetOperationMode=3&SetDHWTemp=48&SetDHWHeatDelta=-2]

maar er is geen beweging in te krijgen. Na een half uur is er nog steeds niets omgezet naar DHW.
Als ik alleen de [SetOperationMode=3&SetDHWHeatDelta=-2] stuur begint hij wel gelijk te DHW-en.

Herken jij, of iemand anders, dit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik doe dit via Home Asstant, die via Nabu Casa buiten bereikbaar is. Geen poortjes open daardoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pgeene
Hier heel tevreden met Tailscale.
Plug-in vanuit home assistant.
Super stabiel (nog nooit in de steek gelaten)
En devices moeten los aangemeld en goedgekeurd worden.
Zelf alles instellen werkt ook, of nabu casa, maar dit werkt heel simpel en gratis.
Geen poorten open zetten.
Multi platform (Windows,Android, iPhone etc..)
Wel goedkeuring van een device permanent maken.
En vooral de tunnel alleen aanzetten wanneer nodig (hoog stroomverbruik op iPhone).

Als aangezet, werkt de home assistant app alsof je thuis bent.

[Voor 3% gewijzigd door pgeene op 03-03-2023 20:22]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik wil met m'n thermostaat de stooklijn kunnen shiften dus ik dacht ik maak daar een rule voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
on ?roomTempSet then
    if ?roomTemp < ?roomTempSet then
        @Z1_Heat_Request_Temp = 2;
    else
        @Z1_Heat_Request_Temp = -2;
    end
end

Maar dit vindt de engine niet ok:

ERROR: unknown token 'Set >...'

Wat is er mis met mijn rule?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Beekforel schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:25:
Ik wil met m'n thermostaat de stooklijn kunnen shiften dus ik dacht ik maak daar een rule voor:

code:
1
2
3
4
5
6
7
on ?roomTempSet then
    if ?roomTemp < ?roomTempSet then
        @Z1_Heat_Request_Temp = 2;
    else
        @Z1_Heat_Request_Temp = -2;
    end
end

Maar dit vindt de engine niet ok:

ERROR: unknown token 'Set >...'

Wat is er mis met mijn rule?
Is dit de enige rule? En welke image draai je?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Is dit de enige rule? En welke image draai je?
Nee,

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
on @Compressor_Freq then
    if @Compressor_Freq > 0 then
        ?flameState = 1;
    else
        ?flameState = 0;
    end
end

on @Outside_Temp then
    ?outsideTemp = @Outside_Temp;
end

on @Main_Outlet_Temp then
    ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp;
end

on @Main_Inlet_Temp then
    ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp;
end

Ik zit op jouw laatste OT build volgens mij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Beekforel Sowieso haal je de Set en Get topics door elkaar. Voor de @ variabelen doet dat ertoe. De @Z1_Heat_Request_Temp is dus een Get variabele. De Set versie is @SetZ1HeatRequestTemperature

Het is ook relevant dat je tenminste deze versie draait: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4192930448. Want in oudere versies stonden de thermostaat ? Set en Get variabelen verkeerd om. Je kon in die versie dus niet ?roomTempSet en ?roomTemp in een conditie gebruiken.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 23:02:
@Beekforel Sowieso haal je de Set en Get topics door elkaar. Voor de @ variabelen doet dat ertoe. De @Z1_Heat_Request_Temp is dus een Get variabele. De Set versie is @SetZ1HeatRequestTemperature

Het is ook relevant dat je tenminste deze versie draait: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4192930448. Want in oudere versies stonden de thermostaat ? Set en Get variabelen verkeerd om. Je kon in die versie dus niet ?roomTempSet en ?roomTemp in een conditie gebruiken.
Ah, dat Get en Set wist ik niet. Hoe kom ik hier achter voor de rest van de variabelen?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Beekforel schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 07:46:
[...]

Ah, dat Get en Set wist ik niet. Hoe kom ik hier achter voor de rest van de variabelen?
De documentatie in de Heishamon GitHub.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Ik zal er wel overheen kijken, ik zie in de readme niets over Get en set en het verschil ertussen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roeland
@Beekforel Mijn kWh meter is een ABB, type moet ik je schuldig blijven.

Topics en commands voor heishamon kan je hier vinden. TOPxxx is zijn getters. Zover ik begrijp is dat voor de rule engine hetzelfde als voor MQTT.
https://github.com/Egyras...lob/master/MQTT-Topics.md

[Voor 13% gewijzigd door Roeland op 04-03-2023 10:21]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:06:
[...]

Het lijkt erop dat ik (de waarde van) ?roomTempSet niet kan gebruiken in een rule-block.

Werkt (je hebt er niks aan maar goed moest toch iets testen):
code:
1
2
3
4
5
6
on ?roomTempSet then
    $b = ?roomTemp;
    if $a > $b then
        $c = 2;
    end
end

Werkt niet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
on ?roomTempSet then
    $a = ?roomTempSet;
    $b = ?roomTemp;
    if $a > $b then
        $c = 2;
    end
end

Overigens kwam mijn eerste poging door deze tekst:
All variables are either read of write enabled. Writing to either the Heatpump of Thermostat parameters directly control these devices. So @Heatpump_State = 1 will actually turn the heatpump off.
Zodoende heb ik aangenomen dat ik alle waardes kon aanpassen.

[Voor 23% gewijzigd door Beekforel op 04-03-2023 13:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Beekforel die readme fout is in de PR aangepast.

Kan je wel schrijven naar die ene variabele?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:16:
@Beekforel die readme fout is in de PR aangepast.

Kan je wel schrijven naar die ene variabele?
Nee, hij accepteert ?roomTempSet nergens.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Beekforel schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:18:
[...]

Nee, hij accepteert ?roomTempSet nergens.
Je zegt zojuist dat hij ?roomTempSet wel als event trigger accepteert. De die checkt of iets een valide event kan zijn is hetzelfde als degene die checked of het een valide variabele is. Als hij hem nergens accepteert dan kan dit ook niet werken:
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
  $a = 1;
end

Als dat toch werkt, wil je dan nog eens dit proberen:
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
   ?roomTempSet = 1;
end

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

CurlyMo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Je zegt zojuist dat hij ?roomTempSet wel als event trigger accepteert. De die checkt of iets een valide event kan zijn is hetzelfde als degene die checked of het een valide variabele is. Als hij hem nergens accepteert dan kan dit ook niet werken:
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
  $a = 1;
end

code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
   ?roomTempSet = 1;
end
Sorry, ik bedoel inderdaad nergens in een rule.

Zal dit morgen testen! Maar, dit zou jij ook kunnen testen toch? Of draai je je eigen build niet?

[Voor 16% gewijzigd door Beekforel op 04-03-2023 17:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roeland
CurlyMo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:46:
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
  $a = 1;
end
Werkt
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
   ?roomTempSet = 1;
end
Wordt niet geaccepteerd als rule.

Build Alpha-60fede2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Beekforel schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:08:
[...]
Zal dit morgen testen! Maar, dit zou jij ook kunnen testen toch? Of draai je je eigen build niet?
Nee, ik draai deze build niet. Dat had ik al langer geleden aangegeven. Tot nu toe gaat het uit het hoofd doen van wijzigingen best goed :)

@Roeland En deze?
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
   #a = ?roomTempSet;
end

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roeland
Wordt niet geaccepteerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Roeland kan je voor mij deze build proberen:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4335403905

Die moet meer logging toevoegen. Kan je mij de output van de console laten weten bij het opslaan van de beide falende rules? De voor mij relevante logs beginnen met err:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:37:
@Roeland kan je voor mij deze build proberen:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4335403905

Die moet meer logging toevoegen. Kan je mij de output van de console laten weten bij het opslaan van de beide falende rules? De voor mij relevante logs beginnen met err:
Kan ik hier ook bij helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

blb4 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Kan ik hier ook bij helpen?
Tuurlijk, iedereen kan helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Casamov
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03 22:22
CurlyMo, ik heb het ook gemerkt, heb jouw build van zojuist geprobeerd met deze err.log na weigeren van deze rules :

on ?roomTempSet then
#a = ?roomTempSet;
end

err. log:

err: vm_value_get 562 3 roomTemp chEnable
err: vm_value_get 562 3 roomTemp roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 outsideT chEnable
err: vm_value_set 1036 3 outsideT roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 outsideTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 outsideTem chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outsideTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outside maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 outsideTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1068
err: vm_value_set 1036 3 flameSta chEnable
err: vm_value_set 1036 3 flameSta roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 flameState roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 flameState chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 flameState dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 flameSt maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 flameState outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 flameStat inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 flameState outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 flameSt dhwTemp
err: vm_value_set 1036 1 flameState flameState
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp chEnable
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwTemp maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp dhwTemp
err: vm_value_set 1036 3 InletTem chEnable
err: vm_value_set 1036 3 InletTem roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 InletTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 InletTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 InletTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 InletTe maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 InletTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 InletTemp inletTemp
err: vm_value_set 1036 3 OutletTe chEnable
err: vm_value_set 1036 3 OutletTe roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 OutletTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 OutletTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 OutletTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 OutletT maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 OutletTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 OutletTem inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 OutletTemp outletTemp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Casamov ik denk het al te zien. Zelfde probleem als eerst. Ik ga er vanmiddag weer voor zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:33:
@Casamov il denk het al te zien. Zelfde probleem als eerst. Ik ga er vanmiddag weer voor zitten.
code:
1
2
3
on ?roomTempSet then
   #a = ?roomTempSet;
end

Wordt bij mij ook niet geaccepteerd. Err Logging net zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
err: vm_value_set 1036 3 inletTem chEnable
err: vm_value_set 1036 3 inletTem roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 inletTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 inletTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 inletTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 inletTe maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 inletTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 inletTemp inletTemp
err: vm_value_set 1036 3 outletTe chEnable
err: vm_value_set 1036 3 outletTe roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 outletTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 outletTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outletTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outletT maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 outletTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 outletTem inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 outletTemp outletTemp
err: vm_value_set 1036 3 outsideT chEnable
err: vm_value_set 1036 3 outsideT roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 outsideTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 outsideTem chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outsideTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 outside maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 outsideTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwSetpo chEnable
err: vm_value_set 1036 3 dhwSetpo roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwSetpoint roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 dhwSetpoin chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwSetpoint dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp chEnable
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 dhwTemp chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwTemp dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwTemp maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwTemp dhwTemp
err: vm_value_set 1036 3 chState chEnable
err: vm_value_set 1036 3 chState roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 chState roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 chState chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 chState dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 chState maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 chState outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState dhwTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState flameState
err: vm_value_set 1036 1 chState chState
err: vm_value_set 1036 3 dhwState chEnable
err: vm_value_set 1036 3 dhwState roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwState roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 dhwState chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwState dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwStat maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 dhwState outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwStat dhwTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState flameState
err: vm_value_set 1036 1 dhwStat chState
err: vm_value_set 1036 1 dhwState dhwState

Sun Mar  5 11:41:14 2023 (470069): received TOP8 Compressor_Freq: 27
==== @Compressor_Freq ====
>>> rule 6 nrbytes: 299
>>> global stack nrbytes: 12
err: vm_value_set 1036 3 chState chEnable
err: vm_value_set 1036 3 chState roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 chState roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 chState chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 chState dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 chState maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 chState outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState dhwTemp
err: vm_value_set 1036 1 chState flameState
err: vm_value_set 1036 1 chState chState
err: vm_value_set 1036 3 dhwState chEnable
err: vm_value_set 1036 3 dhwState roomTemp
err: vm_value_set 1036 3 dhwState roomTempSet
err: vm_value_set 1036 3 dhwState chSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwState dhwSetpoint
err: vm_value_set 1036 2 dhwStat maxTSet
err: vm_value_set 1036 1 dhwState outsideTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState inletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState outletTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwStat dhwTemp
err: vm_value_set 1036 1 dhwState flameState
err: vm_value_set 1036 1 dhwStat chState
err: vm_value_set 1036 1 dhwState dhwState
rule #7 was executed in 12721 microseconds

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee