PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| if [condition] then [...] elseif [condition] then if [condition] then [...] else [...] end elseif [condition] then [...] else [...] end |
[Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 12-02-2023 22:17]
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Ik had eerst de S0 meters via 10 meter UTP naar m'n meterkast, daar aan een D1 mini met esphome. Dat ging prima... Nu met halve meter UTP drama...
Straks nog even proberen te aarden en anders maar op zoek naar een SFTP kabel oid?
Wat zijn je timings voor de S0 pulse? Waarschijnlijk als je de max ophoogt van 100ms naar 150ms werkt het als een zonnetje.Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:37:
Ik krijg de S0 meting niet stabiel. Kabel vervangen voor UTP maar dat heeft niet geholpen (sterker nog, nu helemaal geen pulsen meer).
Ik had eerst de S0 meters via 10 meter UTP naar m'n meterkast, daar aan een D1 mini met esphome. Dat ging prima... Nu met halve meter UTP drama...
Straks nog even proberen te aarden en anders maar op zoek naar een SFTP kabel oid?
Als ik de S0 andersom aansluit start de Heishamon niet eens op dus had de aansluiting wel goed denk ik dan.

Kan er niet helemaal bij dat dit prima werkte met een D1 mini en van a de Heishamon niet wil lukken. Breder of smaller zetten van de pulsen lijkt geen verschil te maken.
[edit] Voor nu maar weer even terug naar m'n oude config, D1 mini en UTP kabel. Werkt gelijk weer goed.
@blb4 jij schrijft dat je de Heishamon extern voedt, hoe heb je dit gedaan? Wellicht dat hier ook een deel van mijn oplossing in zit, aangezien ik ook OT gebruik.
[Voor 27% gewijzigd door Beekforel op 13-02-2023 15:12]
Naarst de connector waarmee Heishamon op de WP aangesloten wordt zit een header waarop ook GND en +5V pinnen zitten. Die gebruik ik.Beekforel schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:42:
@blb4 jij schrijft dat je de Heishamon extern voedt, hoe heb je dit gedaan? Wellicht dat hier ook een deel van mijn oplossing in zit, aangezien ik ook OT gebruik.
Als je een externe voeding gebruikt moet je de +5V vanaf de WP losmaken.
Ik heb inmiddels gemerkt dat de voeding vanuit de WP wel lukt met extra afvakking met een elco van 1 µF.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
https://github.com/IgorYbema/HeishaMon/pull/112
Ik heb zelf geen testomgeving, dus geen garanties dat ik alles uit het hoofd foutloos heb gedaan

Is dit op basis van de 3.2 beta versie?
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Mijn PR's zijn altijd op basis van de laatste versie.blb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:51:
@CurlyMo dank! Ik heb tot nu toe nog niet met rules gewerkt op Heishamon maar wil dat zeker uitproberen! Zou mooi zijn om een paar waarden via rules direct van WP naar OT en vice versa te kunnen omzetten.
Is dit op basis van de 3.2 beta versie?
Klopt 't dat 't rules window leeg is na SAVE?CurlyMo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:01:
[...]
Mijn PR's zijn altijd op basis van de laatste versie.
ik probeer:
on @Main_Outlet_Temp then mqtt-publish(outletTemp,@Main_Outlet_Temp)
Een klassiek RTFMblb4 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:53:
[...]
Klopt 't dat 't rules window leeg is na SAVE?
ik probeer:
on @Main_Outlet_Temp then mqtt-publish(outletTemp,@Main_Outlet_Temp)

En waar kan ik die vinden? Ik gebruik rules op een aantal Wemos D1 mini's met ESPEASY en heb wat rondgezocht op github en die Duitse site maar in elk geval geen lijst van variabelen gevonden. Zal wel met m'n neus gezocht hebben....CurlyMo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:06:
[...]
Een klassiek RTFMOftewel, er klopt weinig van je syntax. Als je verkeerde rules opgeeft dan negeert die ze inderdaad. Ook na een crash worden rules niet automatisch opnieuw gestart om een boot loop te voorkomen.
De Heishamon repo van @thehog?blb4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 00:22:
[...]
En waar kan ik die vinden? Ik gebruik rules op een aantal Wemos D1 mini's met ESPEASY en heb wat rondgezocht op github en die Duitse site maar in elk geval geen lijst van variabelen gevonden. Zal wel met m'n neus gezocht hebben....
Misschien even op weg helpen

mqtt-publis sowieso geen commando. Dat is ook niet wat je met de rules wil bereiken wat dat doet heishamon immers zelf al.
De kracht van rules is intern verwerken van de gegevens. Zoals het koppelen van Main_Outlet_Temp aan de outletTemp van opentherm, maar niet via mqtt-publish. Gewoon via een outletTemp=Main_Outlet_Temp (althans lijkt mij, maar ik moet de PR nog doorlezen om te zien of dit ook werkelijk zo bedoedl is @CurlyMo?)
edit: Bedenk me dat het wellicht handig is om de opentherm variables te prefixen met OT_ ofzoiets om duidelijk te maken in rules dat het om opentherm values gaan.
edit2: owh wacht dat doe je al met '?' (ipv '@')
[Voor 14% gewijzigd door thehog op 14-02-2023 07:57]
Voorbeeldje:thehog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:55:
[...]
edit2: owh wacht dat doe je al met '?' (ipv '@')
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| on System#Boot then #T1 = 0; #T2 = 0; setTimer(3, 60); end on ?roomTemp then #T1 = ?roomTempSet + 0.20; #T2 = ?roomTempSet - 0.20; end on @Main_Outlet_Temp then ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; end on timer=3 then if ?roomTemp > #T1 then [...] else if ?roomTemp < #T2 then [...] else [...] end end [...] setTimer(3, 60); end |
PS. op weg helpen gaat lastiger op een kleine telefoon

Als de ifelse PR het haalt dan is het:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| on timer=3 then if ?roomTemp > #T1 then [...] elseif ?roomTemp < #T2 then [...] else [...] end [...] setTimer(3, 60); end |
[Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 14-02-2023 08:40]
Bedenk wel dat dit - zoals ik eerder aangaf - ongeteste veranderingen zijn. Ik heb simpelweg geen testomgeving.Beekforel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:41:
Ik had al een aantal rules gemaakt met OT data maar dat ging niet lekker, resulteerde zelfs in een crash. Waarschijnlijk omdat die functionaliteit er nog niet in zat? Ik zal de build van @CurlyMo ook wel even testen.
Misschien goed voor @blb4 om te delen welke stukjes syntax je al geschreven.
Snap ik. De hele Heishamon is voor mij een testomgeving...CurlyMo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:43:
[...]
Bedenk wel dat dit - zoals ik eerder aangaf - ongeteste veranderingen zijn. Ik heb simpelweg geen testomgeving.
Misschien goed voor @blb4 om te delen welke stukjes syntax je al geschreven.

Ik zal het zsm even delen. Niet bij m'n Pc nu. Had maar paar dingen gemaakt om data van de WP naar OT te zetten.
De Heishamon crashed nu in elk geval niet meer!
Ik heb deze rules gemaakt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| on @Outside_Temp then ?outsideTemp = @Outside_Temp; end on @Main_Outlet_Temp then ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; end on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end if @Compressor_Freq > 0 then ?flameState = 1; else ?flameState = 0; end |
Ik zie in de console ook wel dat ze worden uitgevoerd zonder errors maar ik zie de waardes niet terug in het Opentherm scherm...
Kopieren uit het console scherm wil niet echt lekker in Edge...
Heb er even wat bogus-waardes in gegooid via MQTT maar die blijven ook gewoon staan. Er was ook nog niets te zien in MQTT.
[Voor 42% gewijzigd door Beekforel op 14-02-2023 09:32]
Ik zie nu dat ik vergeten ben het instellen van OT waardes te verwerkenBeekforel schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:48:
[...]
Snap ik. De hele Heishamon is voor mij een testomgeving...
Ik zal het zsm even delen. Niet bij m'n Pc nu. Had maar paar dingen gemaakt om data van de WP naar OT te zetten.
De Heishamon crashed nu in elk geval niet meer!
Ik heb deze rules gemaakt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 on @Outside_Temp then ?outsideTemp = @Outside_Temp; end on @Main_Outlet_Temp then ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; end on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end if @Compressor_Freq > 0 then ?flameState = 1; else ?flameState = 0; end
Ik zie in de console ook wel dat ze worden uitgevoerd zonder errors maar ik zie de waardes niet terug in het Opentherm scherm...
Kopieren uit het console scherm wil niet echt lekker in Edge...
Heb er even wat bogus-waardes in gegooid via MQTT maar die blijven ook gewoon staan. Er was ook nog niets te zien in MQTT.

@Beekforel Nu wel, zie bijgewerkte PR.
1ste doel zal idd zijn om een aantal waarden van de Pana (ik begrijp dat dit variabelen beginnen met @) te kopiëren naar OT (variabelen met ?).
Hoe kan ik in rules MQTT commands geven?
Is dat gewoon: Publish <topic>,<payload>
En ontvangen?
Alle mogelijkheden staan beschreven in de READMEblb4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
En ontvangen?
Staat daar iets niet in, dan bestaat de functionaliteit ook niet. Het is geen ESPEasy. Het is ook niet de rules parser van ESPEasy.
De mensen achter ESPEasy zijn juist erg jaloers op deze parser

Testers zijn altijd van onschatbare waarde.Roeland schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:31:
Is het zinvol om een 2de heishamon aan te schaffen om te assisteren met testen? Is daar behoefte aan?
[Voor 96% gewijzigd door thehog op 14-02-2023 21:22]
Dat kan dus niet. Waarom zou je dat willen? Soort van custom opdrachten verwerken?blb4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 13:51:
En ontvangen?
edit:
Wat je met her voorbeeld:
1
2
3
| on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end |
bereikt is een shortcut voor twee mqtt berichten die je normaal via node-red of wat dan ook aan elkaar moet knopen. Met deze rule wordt dus de inlettemp voor opentherm rechtstreeks gekoppeld aan de main_inlet_temp van de panasonic. Zonder de rules doe je dit door te luisteren op mqtt naar main_inlet_temp en wat je ontvangt dan terug te sturen via mqtt weer naar de inlettemp topic
Ik zou zoiets best kunnen maken maar zie inderdaad niet in waarom.thehog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:22:
[...]
Dat kan dus niet. Waarom zou je dat willen? Soort van custom opdrachten verwerken?
Ik heb nu ook nog geen idee, ik heb me nog helemaal niet bezig gehouden met Heishamon rules. Ik heb nu een aantal OT zaken via MQTT gekoppeld waarvan ik inderdaad zie dat die via Heishamon rules kunnen maar ik zat - zonder concrete use case voor ogen - te denken dat 't handig kan zijn op een resultaat dat je met rules hebt bereikt via MQTT te publishen voor verwerking in andere systemen. Maar goed, niets concreets voor ogen op dit moment.CurlyMo schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:26:
[...]
Ik zou zoiets best kunnen maken maar zie inderdaad niet in waarom.
Ik zie de rules vooral als iets wat kan zorgen dat de HM zelfstandig kan (blijven) werken zonder dat externe systemen nodig zijn.blb4 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:41:
[...]
Ik heb nu ook nog geen idee, ik heb me nog helemaal niet bezig gehouden met Heishamon rules. Ik heb nu een aantal OT zaken via MQTT gekoppeld waarvan ik inderdaad zie dat die via Heishamon rules kunnen maar ik zat - zonder concrete use case voor ogen - te denken dat 't handig kan zijn op een resultaat dat je met rules hebt bereikt via MQTT te publishen voor verwerking in andere systemen. Maar goed, niets concreets voor ogen op dit moment.
Zeker, zo zie ik ‘t ook. Basaal functioneren van de verwarming zou moeten kunnen met OT Thermostaat aan Heishamon. Mogelijk nog wel iets meer als alleen basaal functioneren maar voor de meest exotische franjes zal je toch moeten uitwijken naar externe oplossingen. En dan is de vraag of je, als je zo veel mogelijk basale zaken via rules wil oplossen, er geen behoefte zal zijn om vanuit rules met externe systemen - via MQTT - te communiceren.Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Ik zie de rules vooral als iets wat kan zorgen dat de HM zelfstandig kan (blijven) werken zonder dat externe systemen nodig zijn.
Maar goed, dat is allemaal een beetje vooruit filosoferend, eerst maar eens wat basis zaken weekend zien te krijgen.
Ik heb nu 2 van die basale rules ingesteld:thehog schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:22:
[...]
Wat je met her voorbeeld:
code:
1 2 3 on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end
bereikt is een shortcut voor twee mqtt berichten die je normaal via node-red of wat dan ook aan elkaar moet knopen. Met deze rule wordt dus de inlettemp voor opentherm rechtstreeks gekoppeld aan de main_inlet_temp van de panasonic. Zonder de rules doe je dit door te luisteren op mqtt naar main_inlet_temp en wat je ontvangt dan terug te sturen via mqtt weer naar de inlettemp topic
on @Main_Inlet_Temp then
?inletTemp = @Main_Inlet_Temp;
end
on @Main_Outlet_Temp then
?outletTemp = @Main_Outlet_Temp;
end
Ik zou verwachten dat nu deze 2 temperaturen naar OT gekopieerd worden maar ze lopen niet gelijk:
/f/image/03CPYSHIWj4m65D5WCaBNnkV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EnPAolfX1tFSXaqVbIllO7TD.png?f=fotoalbum_large)
@blb4 Ik zie wel nut voor het communiceren van de waarde van global variabelen via MQTT. @thehog Zou je dan panasonic_heat_pump/rules/# een logische base topic vinden?
@blb4 Gebruik je de laatste versie uit de PR?
[Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 15-02-2023 09:43]
Update: laatste versie er op gezet, 't verschil blijft.
[Voor 23% gewijzigd door blb4 op 15-02-2023 10:04]
Wat zegt de console?blb4 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:59:
@CurlyMo Ik zie dat er een nieuwe versie is, die zal ik er zo opzetten en dan nog eens kijken.
Update: laatste versie er op gezet, 't verschil blijft.
1
2
3
4
5
| //READ values float outsideTemp = 0; //provides measured outside temp to thermostat float inletTemp = 0; //provides measured Treturn temp to thermostat float outletTemp = 0; //provides measured Tout (boiler) temp to thermostat float dhwTemp = 0; //provides measured dhw water temp to to thermostat |
@blb4 Kan je deze binary proberen: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4172116372 Die negeert nog de R/W status van een OT veld.
[Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 15-02-2023 10:19]
/f/image/Vc9PeRPO1iOM5NFWFgKtRTxt.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OadUW3htndj8woBR4vNvQtfU.png?f=fotoalbum_large)
[Voor 18% gewijzigd door blb4 op 15-02-2023 12:27]
Ik zal de laatste build ook even testen nu. -> lijkt mij bij ook niet te werken met https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4172116372 @CurlyMo.
Ik vraag mij ook af of de samenwerking van de OT waardes met MQTT wel goed zit. Ik heb obv de console de indruk dat de CH status naar OT gestuurd wordt maar dit zie ik niet terug in MQTT
[Voor 40% gewijzigd door Beekforel op 15-02-2023 12:47]
Die laatste werkt sowieso niet. Je moet even de versie pakken waar ik aan refereer richting @blb4:Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:38:
Stuur je niet op een andere wijze nog waardes ernaar toe @blb4? Bij mij blijven ze 0 zolang ik niks doe, als ik ze waardes via MQTT geef dan wordt dit ook zichtbaar in de webinterface.
Ik zal de laatste build ook even testen nu. -> lijkt mij bij ook niet te werken met https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4172116372 @CurlyMo.
Ik vraag mij ook af of de samenwerking van de OT waardes met MQTT wel goed zit. Ik heb obv de console de indruk dat de CH status naar OT gestuurd wordt maar dit zie ik niet terug in MQTT
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4172116372
Dat is exact dezelfde link als ik post.CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:49:
[...]
Die laatste werkt sowieso niet. Je moet even de versie pakken waar ik aan refereer richting @blb4:
https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4172116372

Ow, ik zag de edit niet goed. Dan weet ik het ook even niet. Dan moeten we even wachten totdat @thehog en ik er samen in kunnen duiken.Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:51:
[...]
Dat is exact dezelfde link als ik post.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| on @Main_Inlet_Temp then #a = @Main_Inlet_Temp; end on ?inletTemp then #b = ?inletTemp; end on @Main_Outlet_Temp then #c = @Main_Outlet_Temp; end on ?outletTemp then #d = ?outletTemp; end |
Als het goed is dan moet in de console langzaam de global variabelen #a t/m #d verschijnen met respectievelijk de bijpassende waarden.
Nee, ik heb op dit moment de updates via MQTT in NodeRed uitgezet. Via MQTT gaat 't wel goed.Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:38:
Stuur je niet op een andere wijze nog waardes ernaar toe @blb4? Bij mij blijven ze 0 zolang ik niks doe, als ik ze waardes via MQTT geef dan wordt dit ook zichtbaar in de webinterface.
Merk dat de verbinding met jouw laatste build weer moeizamer gaat dus helaas geen resultaten voor je.CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:58:
@blb4 @Beekforel Zouden jullie de output van de console kunnen plaatsen van de volgende rules:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 on @Main_Inlet_Temp then #a = @Main_Inlet_Temp; end on ?inletTemp then #b = ?inletTemp; end on @Main_Outlet_Temp then #c = @Main_Outlet_Temp; end on ?outletTemp then #d = ?outletTemp; end
Als het goed is dan moet in de console langzaam de global variabelen #a t/m #d verschijnen met respectievelijk de bijpassende waarden.
Ik zal eerst een andere oplossing moeten bedenken voor de verbinding, de HM buiten de WP plakken of over de UTP naar binnen.
Door het bericht wat je via MQTT ontvangt even terug te sturen met de juiste waarde.Diedo70 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:31:
Ik zie net dat mijn kWh reading van ca 989kWh naar 9890 kWh is gesprongen is home assistant. Dat is overduidelijk een uitleesfout oid. Er lijkt een 0 achter geplakt te zijn.
Als ik op de Heishamon web pagina kijkt geeft die dat ook weer.
Is er een manier om dit weer recht te zetten?
Thanks!
[Afbeelding]
Hij loopt al een lange tijd, moest tussendoor ook nog ff werken, 't resultaat is alleen #a & #c:CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:58:
@blb4 @Beekforel Zouden jullie de output van de console kunnen plaatsen van de volgende rules:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 on @Main_Inlet_Temp then #a = @Main_Inlet_Temp; end on ?inletTemp then #b = ?inletTemp; end on @Main_Outlet_Temp then #c = @Main_Outlet_Temp; end on ?outletTemp then #d = ?outletTemp; end
Nee, ook niet. Blijft 28.00 en 32.50CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:40:
@blb4 En via de webgui zie je wel bijgewerkte waardes?
[Voor 121% gewijzigd door CurlyMo op 15-02-2023 15:47]
Maar zie je dan b en d in de console?blb4 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:46:
Dan gaat 't wel goed, dat deed ik hiervoor via NodeRed.
on @Main_Inlet_Temp then
#a = @Main_Inlet_Temp;
#b = ?inletTemp;
end
on @Main_Outlet_Temp then
#c = @Main_Outlet_Temp;
#d = ?outletTemp;
end
krijg ik:
Ik heb daarna MQTT update van inletTemp en outletTemp weer aangezet, in de GUI zie ik dat de waarden weer correct zijn (gelijk aan TOP5&6) maar in de console blijven #b en #d 0.
[Voor 13% gewijzigd door blb4 op 15-02-2023 16:20]
Hmm, dat ligt toch ook weer aan mijblb4 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:20:
Ook dan zie ik alleen #a en #c langskomen.

Na een MQTT callback worden de rules niet getriggered. Ik zal dat nog even toevoegen,.
Kun je dat iets verder toelichten?CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Door het bericht wat je via MQTT ontvangt even terug te sturen met de juiste waarde.
Ik heb net via mqtt explorer het topic gevonden en daar vervolgens de (geschatte) juiste waarde gepublished.
Op dat moment wordt de waarde in HA heel even geupdate naar de nieuwe waarde, maar zodra er een nieuw pakketje data uit de heishamon komt wordt de foute waarde weer overschreven.
Hoe kan ik dat pakketje naar de heishamon publishen zodat die watthourtotal waarde weer een soort van klopt en weer correct wordt doorgestuurd?
Edit:
Het lukt mij bijv. niet om te verbinden met het IP van de heishamon om daar een pakketje heen te sturen.
Ik kan wel verbinden met mijn home assistant als mqtt server
[Voor 26% gewijzigd door Diedo70 op 15-02-2023 19:38]
1
2
3
4
| panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1 panasonic_heat_pump/s0/Watt/1 panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/2 panasonic_heat_pump/s0/Watt/2 |
Hier zie je dat in de code zelf:
https://github.com/IgorYb...n/HeishaMon.ino#L221-L226
Je moet de waarde opsturen met retain en tijdens reboot van de HM.Diedo70 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:34:
[...]
Kun je dat iets verder toelichten?
Ik heb net via mqtt explorer het topic gevonden en daar vervolgens de (geschatte) juiste waarde gepublished.
Op dat moment wordt de waarde in HA heel even geupdate naar de nieuwe waarde, maar zodra er een nieuw pakketje data uit de heishamon komt wordt de foute waarde weer overschreven.
Hoe kan ik dat pakketje naar de heishamon publishen zodat die watthourtotal waarde weer een soort van klopt en weer correct wordt doorgestuurd?
Edit:
Het lukt mij bijv. niet om te verbinden met het IP van de heishamon om daar een pakketje heen te sturen.
Ik kan wel verbinden met mijn home assistant als mqtt server
[Afbeelding]
To sync the WatthourTotal with your kWh-meter, publish the correct value to MQTT to the panasonic_heat_pump/s0/WattHourTotal/1 or panasonic_heat_pump/s0/WattHourTotal/2 topic with the 'retain' option while heishamon is rebooting. Upon reboot, heishamon reads this value as the last known value to you can sync using this method.
Retain klopt, dat was ik vergeten. Je kan overigens ook simpelweg je MQTT server even herstarten als je je HeishaMon niet wil herstarten.Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:39:
[...]
Je moet de waarde opsturen met retain en tijdens reboot van de HM.
[...]
Hm, dan werkt het anders dan ik dacht blijkbaar?CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:41:
[...]
Retain klopt, dat was ik vergeten. Je kan overigens ook simpelweg je MQTT server even herstarten als je je HeishaMon niet wil herstarten.
Ik had de indruk dat de HeishaMon zelf de waarde niet onthoudt en dus bij reboot uit MQTT terugleest.
Zie de link naar de broncode van de HeishaMon. Het stukje staat ondergebracht in de functie mqtt_reconnect.Beekforel schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Hm, dan werkt het anders dan ik dacht blijkbaar?
Ik had de indruk dat de HeishaMon zelf de waarde niet onthoudt en dus bij reboot uit MQTT terugleest.
Ik probeer te updaten maar hij komt maar tot ~10% oid. Was bezig om een stap terug te gaan qua firmware maar zelfde effect.... Lijkt erop dat hij op de versie waar ik nu op zit een stuk minder stabiel draait qua verbinding dan wat ik had. Ben ook wel 10% wifi-kwaliteit kwijt....CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:03:
@Beekforel @blb4 Die R/W issue moet trouwens opgelost zijn. Jullie kunnen dus weer gewoon de laatste versie van de PR testen.
Thanks! Het is geluktCurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:41:
[...]
Retain klopt, dat was ik vergeten. Je kan overigens ook simpelweg je MQTT server even herstarten als je je HeishaMon niet wil herstarten.
Het idee om in de HeishaMon i.c.m. een externe thermostaat basis logica te kunnen programmeren is dus ruim 2 jaar geleden ontstaan. We zijn er nu bijna

CurlyMo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:43:
@Heronimo @Ep Woody Ik bedacht me net dat mijn ESPEasy code in de basis werkt op een thermostatisch aan / uit signaal en wat input van de WP. Je zou dus prima een externe thermostaat kunnen gebruiken die dat signaal doorgeeft aan ESPEasy, bijv. de W1209.
Maar die gedachtegang bracht me tot een nog beter idee. Wat nou als we onze kennis bundelen en deze logica in de Heishamon integreren? In de huidige versie van de Heisha zou dat betekenen dat je je DS18B20 of de S0 moet opofferen om een aan / uit signaal te kunnen verwerken. Maar die DS18B20 opofferen zou ik best acceptabel vinden. Helemaal omdat je dan alles gewoon bekabeld kan doen en het dus een stuk storing ongevoeliger te maken is. Ook kan iedereen hier makkelijk gebruik maken van onze kennis en inzichten en zijn er geen tig implementaties in verschillende platformen.
thehog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Of wellicht een scripttaal die je kan toevoegen (net zoals in de espeasy).
CurlyMo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:54:
[...]
Oei, dat is ook wel mooi. Voor pilight heb ik eerder ook al een interpreter en lexer geschreven, dus dat is het punt niet.
Ga ik eens over nadenken.
Ik was ff bezit met de gaskraan definitief dichtdraaien en de plaatsing van de boiler voorbereiden, bijna op slopershoogteCurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:49:
@blb4 Zouden je de volgende twee rules kunnen proberen met de laatste versie uit de PR?
code:
1 2 3 4 5 6 7 on ?chEnable then #a = ?chEnable; end on ?roomTemp then #b = ?roomTemp; end

inmiddels de laatste versie er op gezet en de rules geladen. Dit lijkt nu te werken!
Precies, de vorige keer werkte het niet omdat de thermostaat niet actief zelf de inletTemp en outletTemp communiceert.blb4 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:08:
[...]
Ik was ff bezit met de gaskraan definitief dichtdraaien en de plaatsing van de boiler voorbereiden, bijna op slopershoogte.
inmiddels de laatste versie er op gezet en de rules geladen. Dit lijkt nu te werken!
[Afbeelding]
Kan je nu weer eens proberen of je de inletTemp kan synchroniseren?
1
2
3
| on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end |
CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:24:
[...]
Precies, de vorige keer werkte het niet omdat de thermostaat niet actief zelf de inletTemp en outletTemp communiceert.
Kan je nu weer eens proberen of je de inletTemp kan synchroniseren?
code:
1 2 3 on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; end

Inmiddels de volgend rules actief:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
| on System#Boot then setTimer(1,15); setTimer(2,30); #a = @Main_Inlet_Temp; #b = @Main_Outlet_Temp; #c = @Compressor_Freq; end on timer=1 then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; if @Compressor_Freq == 0 then ?flameState = 0; else ?flameState = 1; if @ThreeWay_Valve_State == 0 then ?chState = 1; else ?chState = 0; end end setTimer(1,120); end on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; #a = @Main_Inlet_Temp; end on @Main_Outlet_Temp then ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; #b = @Main_Outlet_Temp; end on @Compressor_Freq then #c = @Compressor_Freq; if @Compressor_Freq == 0 then ?flameState = 0; else ?flameState = 1; if @ThreeWay_Valve_State == 0 then ?chState = 1; else ?chState = 0; end end end on timer=2 then $Ta1 = @Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp; $Tb1 = @Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp; $Ta2 = 37; $Tb2 = @Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp; #maxTa = $Ta1; if @Outside_Temp >= $Tb1 then #maxTa = $Ta1; else if @Outside_Temp <= $Tb2 then #maxTa = $Ta2; else #maxTa = $Ta1 + (($Tb1 - @Outside_Temp) * ($Ta2 - $Ta1) / ($Tb1 - $Tb2)); end end ?maxTSet = floor(#maxTa); setTimer(2,600); end |
[Voor 68% gewijzigd door blb4 op 16-02-2023 01:24]
Ik loop even achter op het verhaal dus lees nog even verder.CurlyMo schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:18:
@blb4 Ik zie het al. @thehog inletTemp en outletTemp staan in jouw commentaar genoemd als read-only waardes terwijl je ze in de webgui een write-only status geeft. Ik heb je commentaar logica overgenomen, dus vanuit de rules kan je beide waardes niet veranderen. Wat moet het precies zijn? Zie https://github.com/IgorYb...c45071393a0387cd6eL20-L24
C:
1 2 3 4 5 //READ values float outsideTemp = 0; //provides measured outside temp to thermostat float inletTemp = 0; //provides measured Treturn temp to thermostat float outletTemp = 0; //provides measured Tout (boiler) temp to thermostat float dhwTemp = 0; //provides measured dhw water temp to to thermostat
Maar READ staat hier voor READ vanaf thermostaat van de heishamon waardes. Dat is dus juist een writable voor heishamon ;-)
Mooi! Twee opmerking wat betreft de rules.
1. Bij mijn thermostaat kan ik de chEnable jammer genoeg niet overrulen. Weet je zeker dat dat bij jou wel kan?
2. Je kan in de rules ook met eigen functies werken. Dan wordt het dus zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
| on System#Boot then setTimer(1,15); setTimer(2,30); #a = @Main_Inlet_Temp; #b = @Main_Outlet_Temp; #c = @Compressor_Freq; end on updateValues then if @Compressor_Freq == 0 then ?flameState = 0; else ?flameState = 1; if @ThreeWay_Valve_State == 0 then ?chState = 1; else ?chState = 0; end end end on timer=1 then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; updateValues(); setTimer(1,120); end on @Main_Inlet_Temp then ?inletTemp = @Main_Inlet_Temp; #a = @Main_Inlet_Temp; end on @Main_Outlet_Temp then ?outletTemp = @Main_Outlet_Temp; #b = @Main_Outlet_Temp; end on @Compressor_Freq then #c = @Compressor_Freq; updateValues(); end on @ThreeWay_Valve_State then updateValues(); end on timer=2 then $Ta1 = @Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp; $Tb1 = @Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp; $Ta2 = 37; $Tb2 = @Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp; #maxTa = $Ta1; if @Outside_Temp >= $Tb1 then #maxTa = $Ta1; else if @Outside_Temp <= $Tb2 then #maxTa = $Ta2; else #maxTa = $Ta1 + (($Tb1 - @Outside_Temp) * ($Ta2 - $Ta1) / ($Tb1 - $Tb2)); end end ?maxTSet = floor(#maxTa); setTimer(2,600); end |
Ik zie verder ook de meerwaarde van je timer1 niet.
[Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2023 08:54]
chEnable is een master (thermostaat) status en is door heishamon (slave, cv-ketel) uiteraard niet te veranderen.CurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 08:52:
[...]
Mooi! Twee opmerking wat betreft de rules.
1. Bij mijn thermostaat kan ik de chEnable jammer genoeg niet overrulen. Weet je zeker dat dat bij jou wel kan?
Maar wat je met dit signaal doen is aan jezelf natuurlijk. Je kan, ook al vraagt de thermostaat via chEnable warmte, dan kan je dit negeren.
Specificatie zegt ook nog dit overigens:
The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is
required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero
Die uiteraard zou ik niet zeggen. Het zou juist heel handig zijn als dat zou kunnen, want dan zou je bijv. naast je thermostaat nog een Shelly kunnen ophangen en de verwarmingsstatus tussen beide apparaten kunnen synchroniseren.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:41:
[...]
chEnable is een master (thermostaat) status en is door heishamon (slave, cv-ketel) uiteraard niet te veranderen.
Het instellen van chEnable vanuit de rules zou de rules parser moeten afwijzen. Dat moet in de laatste versie als het goed is nu zo moeten werken.
Zo werkt opentherm nou eenmaalCurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:17:
[...]
Die uiteraard zou ik niet zeggen. Het zou juist heel handig zijn als dat zou kunnen, want dan zou je bijv. naast je thermostaat nog een Shelly kunnen ophangen en de verwarmingsstatus tussen beide apparaten kunnen synchroniseren.

Klopt, maar dat irriteert me wel. Je kan niet aan een OT thermostaat vertellen dat het apparaat dat hij bedient om een andere reden toch aan het verwarmen is.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:43:
[...]
Zo werkt opentherm nou eenmaalmaar het is inderdaad prima om je eigen variable bij te werken afhankelijk van chEnable en een andere input.
Evohome Opentherm die geeft, als er geen warmtevraag meer is, CHenable=0 en zet tegelijkertijd 't control setpoint op 10 graden. Als er weer warmtevraag is CHenable=1 en 't Control Setpoint naar de door Evohome berekende waarde die nooit hoger zal zijn dan de max CH Setpoint / maxTSet.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:41:
[...]
chEnable is een master (thermostaat) status en is door heishamon (slave, cv-ketel) uiteraard niet te veranderen.
Maar wat je met dit signaal doen is aan jezelf natuurlijk. Je kan, ook al vraagt de thermostaat via chEnable warmte, dan kan je dit negeren.
Specificatie zegt ook nog dit overigens:
The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is
required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero
Bij mij wel. Gewoon flamestate en CHstate op on (zoals in het script hierboven ook het geval is) en je ziet een vlammetje op de thermostaat, ook al staat chenable uit (is er geen warmtevraag). Op een Toon gezien en ook op een honeywell round.CurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Klopt, maar dat irriteert me wel. Je kan niet aan een OT thermostaat vertellen dat het apparaat dat hij bedient om een andere reden toch aan het verwarmen is.
[Voor 4% gewijzigd door thehog op 16-02-2023 14:50]
We begrijpen elkaar niet. Wat ik graag had bereikt is dat ik bijv. met een Shelly de WP aan had kunnen zetten en via de thermostaat de WP weer uit. Probleem is dus dat wanneer je de status van de apparaten niet kan blijven synchroniseren vanzelf een mismatch ontstaat tussen statussen. Oftewel, als de thermostaat niet weet dat er een warmtevraag was, dan gaat de thermostaat sowieso de WP niet uitzetten.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 14:50:
[...]
Bij mij wel. Gewoon flamestate en CHstate op on (zoals in het script hierboven ook het geval is) en je ziet een vlammetje op de thermostaat, ook al staat chenable uit (is er geen warmtevraag). Op een Toon gezien en ook op een honeywell round.
Ik denk dat dit is waarom ik de communicatie met de thermostaat alleen via OT wil laten verlopen.CurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:49:
[...]
We begrijpen elkaar niet. Wat ik graag had bereikt is dat ik bijv. met een Shelly de WP aan had kunnen zetten en via de thermostaat de WP weer uit. Probleem is dus dat wanneer je de status van de apparaten niet kan blijven synchroniseren vanzelf een mismatch ontstaat tussen statussen. Oftewel, als de thermostaat niet weet dat er een warmtevraag was, dan gaat de thermostaat sowieso de WP niet uitzetten.
Ik gebruik OT alleen voor mijn domotica. Het relais stuurt de WP aan. Het fijne van de EmosP5606OT met OT mogelijkheid is dat die zowel OT als relais doet. Als OT faalt en dus mijn domotica, dan loopt de boel alsnog door via het relais.blb4 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat dit is waarom ik de communicatie met de thermostaat alleen via OT wil laten verlopen.
[Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 16-02-2023 16:49]
Denk dat ik de use-case dan niet begrijpCurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:49:
[...]
We begrijpen elkaar niet. Wat ik graag had bereikt is dat ik bijv. met een Shelly de WP aan had kunnen zetten en via de thermostaat de WP weer uit. Probleem is dus dat wanneer je de status van de apparaten niet kan blijven synchroniseren vanzelf een mismatch ontstaat tussen statussen. Oftewel, als de thermostaat niet weet dat er een warmtevraag was, dan gaat de thermostaat sowieso de WP niet uitzetten.

Dat signaal wordt door deze specifieke Emos niet ondersteundthehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 17:05:
[...]
Denk dat ik de use-case dan niet begrijpMaar wellicht heb je wat aan 'remote override setpoint' van opentherm. Daarmee kan je tegen de thermostaat vertellen dat ie z'n setpoint moet veranderen door een extern signaal (opentherm ID 9 en 100) en op basis daarvan moet gaan acteren. Die moet er dan nog wel in ge-code worden.

Mijn thermostaat geeft "Aansluitfout" weer, omwisselen draden geeft geen soelaas. Betreft een Honeywell Chronotherm Vision mocht dat helpen. Test op een Heishamon V1.1.
datasheet
[Voor 43% gewijzigd door Roeland op 16-02-2023 20:18]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Thu Feb 16 19:52:29 2023 (2886136): Uploading new firmware: 90% Thu Feb 16 19:52:29 2023 (2886630): Uploading new firmware: 95% Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887093): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 48 minutes 7 seconds ## Free memory: 59% ## Heap fragmentation: 26% ## Max free block: 16416 bytes ## Free heap: 22880 bytes ## Wifi: 90% (RSSI: -55) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887097): Requesting new panasonic data Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887098): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887177): Reaching end of read. Readlen: 634129, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887193): Firmware MD5 expected: c675141a4241cc5430263a307c282e56 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887195): Too large read! Readlen: 635184, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887196): Reaching end of read. Readlen: 635184, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887202): Closing webserver client: 10.10.2.153:60108 |
Dat gebeurd voornamelijk (althans na wat fixes) alleen nog als je meekijkt op de console bij een firmware update (bij sommige firmwares). En nog steeds niet gevonden waarom.Roeland schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:55:
Volgens mij is dit het relevante stukje:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Thu Feb 16 19:52:29 2023 (2886136): Uploading new firmware: 90% Thu Feb 16 19:52:29 2023 (2886630): Uploading new firmware: 95% Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887093): Heishamon stats: Uptime: 0 days 0 hours 48 minutes 7 seconds ## Free memory: 59% ## Heap fragmentation: 26% ## Max free block: 16416 bytes ## Free heap: 22880 bytes ## Wifi: 90% (RSSI: -55) ## Mqtt reconnects: 1 ## Correct data: 100.00% Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887097): Requesting new panasonic data Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887098): sent bytes: 111 including checksum value: 18 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887177): Reaching end of read. Readlen: 634129, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887193): Firmware MD5 expected: c675141a4241cc5430263a307c282e56 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887195): Too large read! Readlen: 635184, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887196): Reaching end of read. Readlen: 635184, Totallen: 635172 Thu Feb 16 19:52:30 2023 (2887202): Closing webserver client: 10.10.2.153:60108
Je moet opentherm wel aanzetten in settings in heishamon en daarna rebooten (helaas werkt het nog niet goed genoeg na alleen setting wijzigen).Roeland schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:06:
Mijn thermostaat geeft "Aansluitfout" weer, omwisselen draden geeft geen soelaas. Betreft een Honeywell Chronotherm Vision mocht dat helpen. Test op een Heishamon V1.1.
datasheet
Kan ook bevestigen dat een reboot helpt na aanvinken OT.
Ik heb tijdelijk de buildnummer generatie uit versie nummer gehaald maar vergeten weer in te stoppenRoeland schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:08:
@thehog Build #266 lijkt nu wel gelukt, Heishamon is deze keer in iedergeval herstart (is dit te controleren?).

Ging je mij nog de gevraagde binary dump zoals laatst gevraagd toen de hexdump niet werkte? Dan kan ik beter meekijken.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:58:
[...]
Dat gebeurd voornamelijk (althans na wat fixes) alleen nog als je meekijkt op de console bij een firmware update (bij sommige firmwares). En nog steeds niet gevonden waarom.
Owh die heb ik niet meer helaas. Maar als je zelf een upload doet terwijl je in een tweede browser de console mee kijkt krijg je 9 van de 10 keer zelfde probleem dus kan je zo zelf een hexdump maken.CurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Ging je mij nog de gevraagde binary dump zoals laatst gevraagd toen de hexdump niet werkte? Dan kan ik beter meekijken.
Lijkt wel een overflow van websockets naar webserver.
Daarvoor moet je bij @thehog zijn, maar inderdaad. OpenTherm heeft er een handje van veel en vaak te willen communiceren. Dat zie ik hier in mijn standalone slave ook.Roeland schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:15:
@CurlyMo OT gaat wel erg tekeer, krijg binnen een minuut behoorlijk vaak dezelfde waarden over MQTT... Ook de console wordt goed gespammed, zegmaar elke seconde dezelfde informatie?
Heb je dan nog wel die vorige binary ergens?thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:17:
[...]
Owh die heb ik niet meer helaas. Maar als je zelf een upload doet terwijl je in een tweede browser de console mee kijkt krijg je 9 van de 10 keer zelfde probleem dus kan je zo zelf een hexdump maken.
Lijkt wel een overflow van websockets naar webserver.
Dat is die bij deze action hoort: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4090836167
Die gaat het vaakst mis
OT is inderdaad spammerig. Hangt wel van de thermostaat af. De ene praat meer dan de andere.CurlyMo schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:18:
[...]
Daarvoor moet je bij @thehog zijn, maar inderdaad. OpenTherm heeft er een handje van veel en vaak te willen communiceren. Dat zie ik hier in mijn standalone slave ook.
Denk ook dat ik in de productie versie de OT console logging beperken moet om deze reden. Voor mqtt misschien zelfde logica toepassen als heishamon zelf (alleen updaten als het gewijzigd is en na de instelbare, standaard 300 seconden, periode)
Ik zal hem in de unittest gooien.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:22:
[...]
Dat is die bij deze action hoort: https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/4090836167
Die gaat het vaakst mis
Volgens de v2.2 spec moet de master (de thermostaat) minimaal 1 x per seconde een bericht sturen. Evohome stuurt er ongeveer 4 per seconde.thehog schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:24:
[...]
OT is inderdaad spammerig. Hangt wel van de thermostaat af. De ene praat meer dan de andere.
Denk ook dat ik in de productie versie de OT console logging beperken moet om deze reden. Voor mqtt misschien zelfde logica toepassen als heishamon zelf (alleen updaten als het gewijzigd is en na de instelbare, standaard 300 seconden, periode)