And to think they once said that computers would take away jobs.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 04-01-2022 22:23 ]
Sowieso hebben veel mensen een incorrect beeld van het iets minder nabije verleden. Dat bv nieuws ook dik 100 jaar geleden al binnen een dag de wereld rond was. Dat er in het verleden ook veel gereisd werd (maar uiteraard minder dan nu, en vooral minder recreatief).[b]Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:00:
Onderschat overigens de wetenschap van vroeger niet.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
De afgelopen 2 dagen relatief lage instroom (schatting 20 of 21 per dag, prognose weekgemiddelde 33). Ook veel uitplaatsingen. Gevolg is dat de bezetting volgens NICE is gedaald van 576 gisteren naar 545 nu,
We zitten nu al 90 IC-bedden lager dan bij het begin van de week. Mijn prognose was dat we deze week 47 bedden zouden dalen, dat gaat echt veel sneller dan voorzien!
Wat betreft de totale bezetting denk ik dat we tegen het eind van deze week de 2000 kunnen raken en daarmee de ondeste grens van het betrouwbaarheidsinterval van het RIVM model.
Omicron, Christmas Giftt_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:48:
Intussen is op de IC de grote schoonmaak begonnen.
De afgelopen 2 dagen relatief lage instroom (schatting 20 of 21 per dag, prognose weekgemiddelde 33). Ook veel uitplaatsingen. Gevolg is dat de bezetting volgens NICE is gedaald van 576 gisteren naar 545 nu,
We zitten nu al 90 IC-bedden lager dan bij het begin van de week. Mijn prognose was dat we deze week 47 bedden zouden dalen, dat gaat echt veel sneller dan voorzien!
Wat betreft de totale bezetting denk ik dat we tegen het eind van deze week de 2000 kunnen raken en daarmee de ondeste grens van het betrouwbaarheidsinterval van het RIVM model.
Zijn er uberhaupt voorbeelden van diersoorten die door een virus uitgestorven zijn? Het enige wat mij te binnen schiet zijn Tasmaanse Duivels die bedreigd zijn vanwege een virus wat kanker veroorzaakt. Maar die zijn nog niet uitgestorven.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:30:
[...]
Tot op heden hebben we al deze bacteriën en virussen overleefd. Ik zou niet weten hoe dat de komende duizenden jaren anders zou zijn.
Slightly off topic, maar evengoed interessant onderwerp:Brazos schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:46:
[...]
Volgens mij ging dat verhaal iets anders. Men deed onderzoek naar beschadigde vliegtuigen om te kijken waar deze voornamelijk werden geraakt, en die plekken vervolgens te verstevigen. Gevolg was dus dat men vliegtuigen verstevigde op plekken die niet kwetsbaar waren voor kogels.
De vliegtuigen die neerstorten (en dus geraakt werden op plekken die erg kwetsbaar waren) werden niet meegenomen in het onderzoek. De kwetsbare plekken werden dus niet aangepast.
Wat dat betreft dus het compleet tegenovergestelde van de vergelijking die je trekt, door de data uit ziekenhuizen te trekken en niet uit gezonde mensen bestudeer je dus de 'neergestorte vliegtuigen' en heb je in dit geval de juiste data te pakken.
Wikipedia: Survivorship bias
Een bewindspersoon kan alleen vervolgd worden bij Koninklijk Besluit of na opdracht van de Tweede Kamer. Die twee komen haast op hetzelfde neer vandaag de dag.voske schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:25:
De vraag is of dat enig nut heeft (of beter gezegd, niet volslagen kansloos is). Deze week deed de Hoge Raad uitspraak op een beklag gedaan over het niet vervolgen van Sigrid Kaag (er was aangifte gedaan wegens financiering van terroristische organisaties). De Hoge Raad was snel klaar met dat beklag:
Rutte mag zelf die Koninklijke Besluiten schrijven, de koning zelf is niet nodig daarbij. De Tweede Kamer die opdracht geeft om een bewindspersoon te vervolgen is ook een beetje de nucleaire optie. Het vereist dat politici zich tegen hun collega keren en hem of haar aansprakelijk stellen voor gemaakte fouten. Daar ligt dan meteen het dilemma, als jij vandaag Sigrid Kaag of Hugo de Jonge op die manier onder de bus gooit, wie zegt niet dat jij morgen aan de beurt bent? Idem voor een premier die hiertoe besluit door een Koninklijk Besluit uit te vaardigen. De kans op precedentwerking of de kans om relaties permanent te verstoren is te groot.
Het kabinet of de Tweede Kamer die besluit dat een van hunzelf vervolgd moet worden heeft een hoog "wij van wc eend"-gehalte. Uiteindelijk hebben ze er allemaal geen belang bij vanwege de kans dat zijzelf dan op een dag slachtoffer er van worden, de stemdiscipline van de coalitie is misschien niet eens nodig daarvoor.t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:35:
Dat is wankel. De knoning zal zich afzijdig houden. En de 2e kamer zal niets doen zolang de partij van de betreffende minister onderdeel van een meerderrheid vormt. Dat is heel vaak het geval en bij huidige ministers vrijwel altijd. Weet ik meteen waarom Rutte en Koolmees in de toeslagenaffarire niet zijn vervolgd naar Deens voorbeeld.
De Tweede Kamer moet zichzelf verantwoordelijk houden volgens de regels. Dat blijkt niet zo lekker te werken. Neem bijvoorbeeld de opstootjes om niet volgen van coronaregels in de plenaire zaal of de tribunalen van de FvD. Is het presidium dan zo machteloos? Nee. Het presidium kan, met instemming van de Tweede Kamer, verregaande sancties opleggen. Zo kan iemand het woord ontnomen worden tot zelfs ze voor een bepaalde tijd uit het parlement te weren. Die laatste optie vereist wel een 2/3 meerderheid van de leden die instemmen daarmee. Wederom ligt daar dezelfde zwakte in het systeem. Het vereist dat parlementariërs hun eigen collega aanvallen op een manier die niet past in hoe men wil werken. Of je nu van de VVD of de SP bent, het is een soort ons-kent-ons. Daar ligt dan het grootste risico voor het zelfreinigende vermogen van de politiek.
Veel recenter is er in west-Afrika iets soortgelijks gebeurd. De AIDS-epidemie heeft daar in de jaren '80 en '90 een slachting aangericht, waarbij een aanzienlijk deel van de jongere mensen stierf. Ouderen en kinderen bleven achter en hebben zich teruggetrokken naar het zuiden. Oprukkende Arabische invloed vanuit het noorden en nu heb je Boko Haram die de regio wil overnemen.IJzerlijm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
[...]
Wij wel ja, gelukkig was er in de tijd van de Zwarte Dood geen relatief immune macht in positie ons te veroveren. Voor de meso-Amerikaanse beschavingen kan je niet zeggen dat ze de bacteriën en virussen overleefd hebben.
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er in ieder geval nooit over gehoord. Zover mij bekend sterven de meeste diersoorten uit door toedoen van de mens (ontnemen leefomgeving of gebruikt als voedsel).downtime schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:50:
[...]
Zijn er uberhaupt voorbeelden van diersoorten die door een virus uitgestorven zijn? Het enige wat mij te binnen schiet zijn Tasmaanse Duivels die bedreigd zijn vanwege een virus wat kanker veroorzaakt. Maar die zijn nog niet uitgestorven.
Al is dat ook mogelijk maar een vraag. We hebben wel vaker aannames gedaan als mens. Bijvoorbeeld dat dinosauriërs uitgestorven zouden zijn of zoals vandaag in het nieuws dat er een vis die al 22 jaar als uitgestorven te boek stond ineens opgedoken is.
Ik denk zelf dat het bijna onmogelijk is voor een virus of bacterie om een soort uit te roeien. Een kenmerk van beiden is dat ze gastheren/dames nodig hebben die ook nog eens op een of andere manier dicht bij elkaar komen. Als je een heel dodelijk virus of bacterie hebt, dan roeit dit de gastheren/dames uit en zal op den duur ook iedereen 'in zijn holletje' kruipen. En dan is het snel gedaan met de bacterie of virus. En gaan we gewoon weer hard aan de slag om een nieuw record in de wereldbevolking te vestigen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dit is nog niet het effect van omicron.
Het duurt vrij lang voordat een infectie de ingang van de IC bereikt en nog langer voordat hij bij de uitgang van de IC zit.
De verwachting is dat omicron omstreeks de 22e dominant is geworden in GGD regio Amsterdam-Amstelland (als eerste regio van Nederland). Tegen de tijd dat dat doorwerkt in de bezetting van de IC zit je een eind in januari. De rest van NL loopt nog een week achter op Amsterdam in deze beweging.
Wat mooi laat zien hoe wij in de loop der eeuwen als mensheid doorlopend veranderen. Maar de mensheid aan zich, en daar gaat het om in deze, heeft altijd alles nog overleefd.IJzerlijm schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:43:
[...]
Wij wel ja, gelukkig was er in de tijd van de Zwarte Dood geen relatief immune macht in positie ons te veroveren. Voor de meso-Amerikaanse beschavingen kan je niet zeggen dat ze de bacteriën en virussen overleefd hebben.
In de context van de pandemie is dit zeker wel relevant, eerder als 'participation bias' waarin alle data die we hebben komt uit mensen die die vrijwillig verstrekken. Je mist dus alle data van degenen die dat niet willen.MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:51:
[...]
Slightly off topic, maar evengoed interessant onderwerp:
Wikipedia: Survivorship bias
In elk stadia van besmettingen en vermoeden daarvan tot aan overlijden is er een bepaalde mate van bereidheid om te laten testen. Zoals ik het begrijp is opname in het ziekenhuis de enige plek is waar iedereen getest wordt of ze nou willen of niet. Maar dan nog mis je de mensen die niet naar het ziekenhuis gaan uit wantrouwen of omdat ze hun leven voltooid achten.
Het gebrek aan zicht op besmettingspatronen onder degenen die niet zich laten testen is best wel een ding, zeker nu impliciete toestemming vereist is voor data verkrijgen of delen. Daar is al lang voor de pandemie over gewaarschuwd.
https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-014-9909-0
The European Parliament proposal for the new EU General Data Protection Regulation may severely restrict European epidemiological research
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 04-01-2022 22:23 ]
In welk opzicht? Ik weet namelijk niet of wat we nu zien aan uitstroom/instroom IC veel te maken zal hebben met omikron? Omikron is pas ~5 weken in Nederland (19 november voor het eerst in NL gevonden). En die eerste weken heb je het over nogal lage aantallen. De vorige maatregelen kwam n.a.v. de hoge aantal besmettingen, niet door Omikron toch?
Ik denk dat de genomen maatregelen nu zichtbaar zijn in de opnamen? En dan moeten de "gevolgen" van de Lockdown nog komen.
EDIT: ah, wat t_captain al zegt

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 24-12-2021 11:03 ]
Eerst daalt de verpleeg, dan de IC. Aangezien de verpleeg al enige tijd geleden de daling heeft ingezet werd het ook wel tijd dat dit op de IC zichtbaar zou gaan worden.t_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:48:
Eigenlijk is de enige conclusie dat de zorg met de Kerst en Oud en Nieuw iets meer rust krijgt dan eerder gedacht. En dat is erg positief.
En dan moeten de laatste maatregelen nog zichtbaar gaan worden. De scholen zijn nu een week dicht (op uitzonderingen na), en als deze zoveel bijdragen aan de verspreiding als gedacht dan zouden we vanaf komende zondag echt fors moeten gaan dalen in de besmettingen.
En maandag kunnen we ook iets gaan zeggen over het doemscenario wat vorige week zaterdag over ons uitgestort werd hier, dat er een gigantische besmettingsgolf zou komen door het winkelend publiek. Nu weet je dat ik al vanaf dag 1 zeer sceptisch ben over dergelijke angsten, dus ik verwacht er niets van terug te zien. Eerst Pasen 2020 maar eens zien
Wat te denken van die week vorst vorig jaar waarbij "men" schande sprak over mensen die gingen schaatsenDrardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:04:
[...]
Eerst daalt de verpleeg, dan de IC. Aangezien de verpleeg al enige tijd geleden de daling heeft ingezet werd het ook wel tijd dat dit op de IC zichtbaar zou gaan worden.
Eigenlijk is de enige conclusie dat de zorg met de Kerst en Oud en Nieuw iets meer rust krijgt dan eerder gedacht. En dat is erg positief.
En dan moeten de laatste maatregelen nog zichtbaar gaan worden. De scholen zijn nu een week dicht (op uitzonderingen na), en als deze zoveel bijdragen aan de verspreiding als gedacht dan zouden we vanaf komende zondag echt fors moeten gaan dalen in de besmettingen.
En maandag kunnen we ook iets gaan zeggen over het doemscenario wat vorige week zaterdag over ons uitgestort werd hier, dat er een gigantische besmettingsgolf zou komen door het winkelend publiek. Nu weet je dat ik al vanaf dag 1 zeer sceptisch ben over dergelijke angsten, dus ik verwacht er niets van terug te zien. Eerst Pasen 2020 maar eens zien
Do { Ping } while ( LOL )
Ook voor een schimmel zal hetzelfde gelden, op een gegeven moment kan het niet meer verspreiden omdat er teveel gestorven is. Nu hebben ze wel een lastig dingetje met de Amerikaanse rivierkreeft, de vraag is hoe dat gaat verlopen. Het kan ook goed zijn dat over een paar jaar de Amerikaanse en Europese rivierkreeften opgaan in een nieuwe EuroAmerikaanse variant, dat de beste genen overblijven.Brazos schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:01:
[...]
Ik ken er geen. Een ander voorbeeld is de Europese rivierkreeft, maar dat is geen virus maar een schimmelinfectie i.c.m. het dominant worden van de Amerikaanse rivierkreeft. En vooralsnog niet uitgestorven
Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, de rivierkreeft zal niet zomaar verdwijnen. Hooguit een bepaalde soort.
Een bepaald volk wat ten onder gaat is wel van iets andere orde dan de volledige mensheid. Niet dat het minder vervelend is voor die mensen natuurlijk, maar hun plek is gewoon ingenomen door andere mensen.Als er al voorbeelden zijn dat vermoed ik dat het een samenloop van omstandigheden is. Iemand noemde hier de inheemse volkeren van noord-Amerika, maar die gingen ook niet allemaal dood aan Europese ziektes, hun beschaving ging wel ten onder door het dominant worden van Europese kolonisten (geholpen door grote sterfte). Maar alleen een ziekte lijkt me niet voldoende.
Nee, die komt pas na Pinksteren 2020 en het strandwandelen 2020.Shadow_Agent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:09:
[...]
Wat te denken van die week vorst vorig jaar waarbij "men" schande sprak over mensen die gingen schaatsen
Het is overigens 1 van de redenen waarom ik vind dat de maatregelen buitenproportioneel zijn. Winkels dicht levert helemaal geen bijdrage aan het dalen van aantal besmettingen in mijn ogen. Als het al een bijdrage levert dan zou je met veel lichtere maatregelen eenzelfde effect kunnen bereiken (max. aantal bezoekers binnen denk ik dan concreet aan).
behoorlijk off-topic maar voor Moeder Aarde zou dat de beste uitkomst zijn. Dat er vanaf nu bijvoorbeeld geen baby's meer geboren worden wereldwijd. Dan kunnen we met de bestaande mensen de menselijke rotzooi op aarde "afbouwen" en veilig afsluiten. Zoals kernreactoren en andere chemische fabrieken e.d. zodat wanneer de laatste mens het tijdige voor het eeuwige verwisseld, de aarde zichzelf verder kan herstellenDrardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:10:
[...]
Ook voor een schimmel zal hetzelfde gelden, op een gegeven moment kan het niet meer verspreiden omdat er teveel gestorven is. Nu hebben ze wel een lastig dingetje met de Amerikaanse rivierkreeft, de vraag is hoe dat gaat verlopen. Het kan ook goed zijn dat over een paar jaar de Amerikaanse en Europese rivierkreeften opgaan in een nieuwe EuroAmerikaanse variant, dat de beste genen overblijven.
Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, de rivierkreeft zal niet zomaar verdwijnen. Hooguit een bepaalde soort.
[...]
Een bepaald vol wat ten onder gaat is wel van iets andere orde dan de volledige mensheid. Niet dat het minder vervelend is voor die mensen natuurlijk, maar hun plek is gewoon ingenomen door andere mensen.
Dat lijkt mij wel surrealistisch: weten dat je de laatste levende persoon op aarde bent
Do { Ping } while ( LOL )
En wat heeft de aarde daar dan aan? De aarde dient enkel als doel om mens en dier in leven te houden, als die er niet meer zijn dan kan hij net zo goed met de zon botsen en opgaan in rook.Shadow_Agent schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:13:
[...]
behoorlijk off-topic maar voor Moeder Aarde zou dat de beste uitkomst zijn. Dat er vanaf nu bijvoorbeeld geen baby's meer geboren worden wereldwijd. Dan kunnen we met de bestaande mensen de menselijke rotzooi op aarde "afbouwen" en veilig afsluiten. Zoals kernreactoren en andere chemische fabrieken e.d. zodat wanneer de laatste mens het tijdige voor het eeuwige verwisseld, de aarde zichzelf verder kan herstellen
Maar dan gaan we wel erg offtopic
Wel te hopen dat hij/zij een offline kopie heeft van de bekende "Hub" sitesDat lijkt mij wel surrealistisch: weten dat je de laatste levende persoon op aarde bent
Nou, misschien kunnen ze dan ein-de-lijk eens beginnen aan het opereren van mensen die andere klachten hebbent_captain schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:48:

Daarna mag de boel wel weer gewoon open als omikron idd zo mild is als ze zeggen
Verwijderd
Ik zie het wel gebeuren dat ze vanaf januari weer een avondlockdown krijgen tot april. Wat effectief betekent dat werkende weer een half jaar in lockdown gaan zitten.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2021 11:26 ]
Nee, waarschijnlijk zal het 2G wordenVerwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:25:
Zolang ze maar niet teruggaan naar de avondlockdown. Liever alles dicht dan alleen voor mensen die werken.
Ik ben bang van wel ja, in Duitsland hanteren ze in sommige gevallen al 2G+. Daar moet je naast vaccinatie/genezen alsnog getest worden. Ook Oostenrijk heeft flink aangescherpt en moet je ook een booster hebben EN getest zijn voordat je het land in mag. Ik verwacht ook dat de Belgen nog inreisbeperkingen voor Nederlanders gaan instellen, die zijn ook niet zo blij met al die Nederlanders die daar komen.Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:26:
[...]
Nee, waarschijnlijk zal het 2G wordenDat zien we allemaal wel aankomen denk ik.
Graag! Kom maar door.Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:26:
[...]
Nee, waarschijnlijk zal het 2G wordenDat zien we allemaal wel aankomen denk ik.
Alles beter dan deze flut situatie.
Zo werkt het helaas niet. Er staan zoveel operaties op de planning dat je nog minstens een jaar bezig bent om deze in te halen.Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:24:
[...]
Nou, misschien kunnen ze dan ein-de-lijk eens beginnen aan het opereren van mensen die andere klachten hebbenHoewel ik uiteraard fel tegen deze lockdown ben, vind ik wel dat ze hem nu beter in stand kunnen houden tot 14 januari om zo wat achterstanden weg te gaan werken.
Als dat het doel moet zijn dan zitten we nog 12 maanden in een strengere lockdown.
Die inreisbeperkingen richting België mag je met een korrel zout nemen. Dat is altijd veel heisa in de media, maar in de praktijk is er 0 controleIndoubt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:30:
[...]
Ik ben bang van wel ja, in Duitsland hanteren ze in sommige gevallen al 2G+. Daar moet je naast vaccinatie/genezen alsnog getest worden. Ook Oostenrijk heeft flink aangescherpt en moet je ook een booster hebben EN getest zijn voordat je het land in mag. Ik verwacht ook dat de Belgen nog inreisbeperkingen voor Nederlanders gaan instellen, die zijn ook niet zo blij met al die Nederlanders die daar komen.
Echt zwaar overdreven in Oostenrijk. 3 prikken + een test om daar op vakantie te kunnen. Kom op zeg

Kijk, volgend jaar gaan we ons wellicht laten vaccineren met Novavax of Valneva, maar als ze dan alsnog met van die extra regels en beperkingen komen, dan hoeft het van mij echt niet meer.
Dit is wel een mooi draadje die laat zien hoe belachelijk ze bezig zijn in andere landen. Hoop dat het geen trend gaat worden hier in Nederland ook. Vanuit pandemisch standpunt is het helemaal niet meer nodig met die milde variant, namelijk.
Ik zat net te zoeken. Achterstand is 12-14% van het jaarlijks aantal operaties.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:33:
[...]
Zo werkt het helaas niet. Er staan zoveel operaties op de planning dat je nog minstens een jaar bezig bent om deze in te halen.
Als dat het doel moet zijn dan zitten we nog 12 maanden in een strengere lockdown.
https://www.nza.nl/actuee...erstand-van-1-tot-6-weken
Dat artikel is van voor de ziekenhuizen grootschalig zorg gingen afschalen en gebaseerd op slechts 40% van de ziekenhuizen als ik het goed begrijp.MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:39:
[...]
Ik zat net te zoeken. Achterstand is 12-14% van het jaarlijks aantal operaties.
https://www.nza.nl/actuee...erstand-van-1-tot-6-weken
Met de normale operaties erbij ben je echt niet zomaar klaar. Nu is het wel zo dat een deel niet meer nodig is (anders genezen of overleden). Maar al met al is het maanden werk om op het oude niveau te komen. En dan vergeet ik voor het gemak dat je het zorgpersoneel wellicht eerst tot rust moet laten komen voor je weer volle bak verder gaat.
Gelukkig betekenen de huidige dalingen wel dat er wat meer planbare zorg gegeven kan worden de komende weken. De meest nijpende gevallen zullen hopelijk nu wat sneller geholpen worden.
Ik weet niet zeker hoe het is in België, maar de Duitse middenstanders zijn wel stiekem blij met al die Nederlanders die naar Duitsland gaan om de lockdown te omzeilen. Duitse winkels, restaurants en kappers beleven erg goede tijden in het grensgebied met zoveel extra klandizie.Indoubt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:30:
Ik verwacht ook dat de Belgen nog inreisbeperkingen voor Nederlanders gaan instellen, die zijn ook niet zo blij met al die Nederlanders die daar komen.
Het lijkt in dat opzicht voor de regeringen te zijn die niet blij zijn.
Zag gisteren een fragment uit -ik dacht- Antwerpen, dat ze het op zich prettig vonden voor de omzet, maar het wel als een risico zagen met het oog op verdere maatregelen in België.CMD-Snake schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:44:
[...]
Ik weet niet zeker hoe het is in België, maar de Duitse middenstanders zijn wel stiekem blij met al die Nederlanders die naar Duitsland gaan om de lockdown te omzeilen. Duitse winkels, restaurants en kappers beleven erg goede tijden in het grensgebied met zoveel extra klandizie.
Allemaal krokodillentranen. Eerdere lockdowns liep het in Nederland over van de Belgen en Duitsers.MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:50:
[...]
Zag gisteren een fragment uit -ik dacht- Antwerpen, dat ze het op zich prettig vonden voor de omzet, maar het wel als een risico zagen met het oog op verdere maatregelen in België.
Wat overigens eens te meer aantoont dat 1 Europa echt een grapje is.
Het is wel schrikbarend dat de maatregelen in landen als België, Duitsland en Nederland zo verschillen. We zouden veel meer samen moeten optrekken.
Sjah, wat verwacht je van een land wat richting een vaccinatieverplichting rolt? Je hoeft niet naar Oostenrijk op vakantie heDennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:34:
[...]
Echt zwaar overdreven in Oostenrijk. 3 prikken + een test om daar op vakantie te kunnen. Kom op zeg
In de huidige fase van de pandemie zijn het voornamelijk de regeringen die moord en brand schreeuwen. De bevolking zelf is er steeds minder mee bezig. Behalve dan de ouderen die massaal in de rij staan voor een booster. Ik verwacht dat deze trend zich zal voortzetten in 2022. Tenzij er een variant komt waar iedereen ter plekke van neervalt. De angst is weg.CMD-Snake schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:44:
[...]
Ik weet niet zeker hoe het is in België, maar de Duitse middenstanders zijn wel stiekem blij met al die Nederlanders die naar Duitsland gaan om de lockdown te omzeilen. Duitse winkels, restaurants en kappers beleven erg goede tijden in het grensgebied met zoveel extra klandizie.
Volgens mij hebben zulke "events" nog nooit geresulteerd in een toename van de besmettingen. Kerst e.d. natuurlijk altijd wel even een opleving, maar winkelende toeristen?MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:50:
[...]
Zag gisteren een fragment uit -ik dacht- Antwerpen, dat ze het op zich prettig vonden voor de omzet, maar het wel als een risico zagen met het oog op verdere maatregelen in België.
We hebben andersom ook heel veel Belgen in Zeeland mogen ontvangen toen bij hun alles dicht was. En hoewel de angst voor veel besmettingen er toen was, bleek dat keer op keer wel mee te vallen
Als onderdeel van de EU zou Nederland hier keihard tegen in moeten gaan. In Brussel zouden vragen gesteld moeten worden en Oostenrijk moet hier voor berispt worden. Er zijn letterlijk NET afspraken gemaakt binnen Europa over reizen en nu implementeren zij eenzijdig weer andere regels?eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:54:
[...]
Sjah, wat verwacht je van een land wat richting een vaccinatieverplichting rolt? Je hoeft niet naar Oostenrijk op vakantie he
Maar nee, ze vallen liever landen als Hongarije of Polen lastig als ze iets doen wat ze niet bevalt. Selectieve verontwaardiging. En het laat zien dat ze dit systeem het liefst in heel Europa hebben. Hoop dat Omikron er een stokje voor gaat steken
Veel ouderen zijn nog steeds panisch voor corona (logisch, ze volgen alleen het journaal en lezen de kranten. Daar zoomen ze enorm in op de situatie.) en jongere mensen doen het idd gewoon puur om op vakantie te kunnen, maar vinden het eigenlijk helemaal niet nodig.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
[...]
Alleen ouderen?
Nederlanders rijden massaal naar Duitsland om daar hun booster te krijgen (om daarna door te kunnen rijden naar de sneeuw).
[ Voor 30% gewijzigd door Dennahz op 24-12-2021 12:05 ]
Als corona 1 ding laat zien, is wel dat 1 Europa gewoon een illusie is, een failliet idee.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:52:
[...]
Wat overigens eens te meer aantoont dat 1 Europa echt een grapje is.
Het is wel schrikbarend dat de maatregelen in landen als België, Duitsland en Nederland zo verschillen. We zouden veel meer samen moeten optrekken.
Elk land, of het nu de onze is of een ander, die maar zelf reisbeperkingen voor bepaalde andere landen invoert, competitie om zoveel mogelijk vaccins te bemachtigen, etc.
Op het gebied van de financiën zagen we het al, maar nu in de corona praktijk ook Europa is een leuk idee op papier, maar te zwak om echt van nut te zijn.
Alleen ouderen?Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:56:
Behalve dan de ouderen die massaal in de rij staan voor een booster.
Nederlanders rijden massaal naar Duitsland om daar hun booster te krijgen (om daarna door te kunnen rijden naar de sneeuw).
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het "ikke ikke ikke" viert weer hoogtij. Het voelt weer als vanouds Nederlands. "Als ik maar op wintersport kan...".hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:01:
[...]
Alleen ouderen?
Maar goed, dat willen de overheden ook graag. De laatste die moet zeuren is wat mij betreft Oostenrijk in deze. Ze hadden de boel gewoon dicht kunnen houden als ze het zo belangrijk vinden. Maar zoals vaker gaat het om geld, en dan kan er heel veel meer.
Het oude Europa was niet zoveel mis mee, de EEG/EG.Fly-guy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:00:
[...]
Als corona 1 ding laat zien, is wel dat 1 Europa gewoon een illusie is, een failliet idee.
Elk land, of het nu de onze is of een ander, die maar zelf reisbeperkingen voor bepaalde andere landen invoert, competitie om zoveel mogelijk vaccins te bemachtigen, etc.
Op het gebied van de financiën zagen we het al, maar nu in de corona praktijk ook Europa is een leuk idee op papier, maar te zwak om echt van nut te zijn.
Het legt inderdaad heel veel zwakke punten bloot. Helaas.
Voor gezonde 50 minners is er geen reden om hun vakantie te laten schieten, zonder après-ski is de hele dag in de frisse buitenlucht de veiligste plek waar je in coronatijd kunt zijn.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:10:
Het "ikke ikke ikke" viert weer hoogtij. Het voelt weer als vanouds Nederlands. "Als ik maar op wintersport kan...".
Github? Wel zo belangrijk inderdaadDrardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:16:
Wel te hopen dat hij/zij een offline kopie heeft van de bekende "Hub" sites
Heeft iemand trouwens nog recente cijfers van Denemarken? De datasets die ik kan vinden lijken allemaal te stoppen rond 21dec. Lijkt me wel zo handig om goed te kijken hoe het daar verloopt de komende twee weken.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ja. En voor gezonde 40 minners is er geen reden om hun feestjes te laten schieten. En voor gezonde 60 plussers geen reden om het Kerstdiner te laten schieten. En voor gezonde 80'ers geen reden om hun avondwandeling te laten schieten.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Voor gezonde 50 minners is er geen reden om hun vakantie te laten schieten, zonder après-ski is de hele dag in de frisse buitenlucht de veiligste plek waar je in coronatijd kunt zijn.
Zo ken ik er ook nog wel een paar. Want zo kennen we Nederland ook, naast het "ikke ikke ikke" lekker over alles oeverloos steggelen en lekker polderen.
En dan vind iemand het nog vreemd dat we al 2 jaar lang het slechtste jongetje van de klas zijn. Hoe zou het komen.
Elk land heeft intern ook al veel verschillende mates van regels zetten en handhaven. Nederland heeft vergeleken met Duitsland dan wel geen provincies die eigen beleid maken maar met de handhaving volledig binnen de bevoegdheid van de burgemeester zijn er behoorlijke verschillen in hoe streng de regels worden gehandhaafd. In bijna alle Westerse landen zijn er wel niveaus van gezag buiten de centrale overheid die de regels kunnen bepalen.Fly-guy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:00:
[...]
Als corona 1 ding laat zien, is wel dat 1 Europa gewoon een illusie is, een failliet idee.
Daar is ook wel wat voor te zeggen, er zijn grote verschillen tussen delen van een land, laat staan landen in een continent die een algemeen beleid te slap en tegelijk te streng maakt voor de meesten. De enige echte uitzondering buiten de kleine landen is natuurlijk China waar de centrale overheid absoluut de baas is. Iedereen die het in z'n hoofd haalt zelf de regels te stellen is al decennia geleden uitgeschakeld. De tijd zal leren of wat uiteindelijk de beste oplossing is.
Welke afspraken? De corona-pas of? Er is gewoon bekend dat er aanvullende eisen gesteld kunnen worden.Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:56:
[...]
Als onderdeel van de EU zou Nederland hier keihard tegen in moeten gaan. In Brussel zouden vragen gesteld moeten worden en Oostenrijk moet hier voor berispt worden. Er zijn letterlijk NET afspraken gemaakt binnen Europa over reizen en nu implementeren zij eenzijdig weer andere regels?
Maar nee, ze vallen liever landen als Hongarije of Polen lastig als ze iets doen wat ze niet bevalt. Selectieve verontwaardiging. En het laat zien dat ze dit systeem het liefst in heel Europa hebben. Hoop dat Omikron er een stokje voor gaat steken
Dus pakken ze een booster in een ander land om eerder aan de beurt te zijn terwijl dat land ook gewoon hun eigen bevolking nog moet boosten?hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Voor gezonde 50 minners is er geen reden om hun vakantie te laten schieten, zonder après-ski is de hele dag in de frisse buitenlucht de veiligste plek waar je in coronatijd kunt zijn.
Ga fietsen. Dat is tevens ook gewoon gezond
[ Voor 24% gewijzigd door eric.1 op 24-12-2021 12:26 ]
Dan zijn wel meer landen een failliet idee. In de VS is het beleid ook niet bepaald uniform. Daar merken we als buitenlanders alleen wat minder van omdat we aan de grens alleen met de federale regels te maken hebben.Fly-guy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:00:
[...]
Daarnaast ie het sowieso selectieve verontwaardiging: Als de EU teveel beslist is het bemoeizucht en als ze te weinig doen zijn ze nutteloos. Het is nooit goed. Maar gelukkig hebben de nationale regeringen de afgelopen twee jaar nog geen stap verkeerd gezet want anders wou je Nederland vast ook afschaffen.
Ik wacht gewoon netjes Hugo af, vandaag is 1970 al aan de beurt dus het schiet lekker op.eric.1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:15:
Dus pak je een booster in een ander land om eerder aan de beurt te zijn terwijl dat land ook gewoon hun eigen bevolking nog moet boosten?
Flashbacks in appgroepen waar net als vorig jaar jaartallen worden afgeroepen. Deze keer inderdaad omdat men in januari of februari de wintersport geboekt heeft, niemand met al twee prikken maakt zich zorgen over de eigen gezondheid.
Verwijderd
Klopt... En je bent als jonge 20-er wel heel erg zelfdestructief als je tijdens nieuwjaar alleen gaat wegkwijnen. Lijkt me niet meer dan logisch dat die gewoon huisfeesten houden, dat is gezond voor de jonge geest. Kijk, de huidige pandemieproblemen zijn er alleen omdat we een gebrek aan zorgcapaciteit hebben, in omringende landen zie je dat het probleem al orders kleiner is.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:14:
[...]
Ja. En voor gezonde 40 minners is er geen reden om hun feestjes te laten schieten. En voor gezonde 60 plussers geen reden om het Kerstdiner te laten schieten. En voor gezonde 80'ers geen reden om hun avondwandeling te laten schieten.
Zo ken ik er ook nog wel een paar. Want zo kennen we Nederland ook, naast het "ikke ikke ikke" lekker over alles oeverloos steggelen en lekker polderen.
En dan vind iemand het nog vreemd dat we al 2 jaar lang het slechtste jongetje van de klas zijn. Hoe zou het komen.
Ik zie het volgend jaar wel weer gebeuren.. Alleen nl moet op de handrem terwijl men in england/belgie of Duitsland hun neus ophalen en het maatschappelijk ervaren als de jaarlijke +griep
Ja want 50 keer per dag op elkaar gepakt in een dampende gondel is enorm 'veilig'.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:13:
[...]
Dat je als jongere voor jezelf de afweging maakt dat je relatief weinig risico loopt op een vervelende uitkomst kan ik in komen. Maar doe nou niet alsof een wintersport geen verspreiding oplevert.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2021 12:30 ]
Mijn mond viel gisteren open toen er ook al kunstig versierde kerstbomen en huizen werden uitgeschakeld omdat dit teveel mensen zou trekken. Zijn we nu echt een heksenjacht begonnen?Dennahz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:56:
[...]
In de huidige fase van de pandemie zijn het voornamelijk de regeringen die moord en brand schreeuwen. De bevolking zelf is er steeds minder mee bezig. Behalve dan de ouderen die massaal in de rij staan voor een booster. Ik verwacht dat deze trend zich zal voortzetten in 2022. Tenzij er een variant komt waar iedereen ter plekke van neervalt. De angst is weg.
[...]
Volgens mij hebben zulke "events" nog nooit geresulteerd in een toename van de besmettingen. Kerst e.d. natuurlijk altijd wel even een opleving, maar winkelende toeristen?
We hebben andersom ook heel veel Belgen in Zeeland mogen ontvangen toen bij hun alles dicht was. En hoewel de angst voor veel besmettingen er toen was, bleek dat keer op keer wel mee te vallen
Als Corona 1 ding laat zien, is dat 1 Europa op voorhand wordt gekortwiekt door de eigengereidheid van de lidstaten. Er is dus juist meer Europa nodig. Je kan Europa niet aanrekenen dat lidstaten bepaalde zaken niet willen delegeren.Fly-guy schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:00:
[...]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd
Ach.. Over 10 jaar is dat door milieuregels verboden. Bookmark deze post.stylezzz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:28:
[...]
Mijn mond viel gisteren open toen er ook al kunstig versierde kerstbomen en huizen werden uitgeschakeld omdat dit teveel mensen zou trekken. Zijn we nu echt een heksenjacht begonnen?
MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:27:
Ja want 50 keer per dag op elkaar gepakt in een dampende gondel is enorm 'veilig'.
Meeste gebieden heb je stoeltjesliften, gondels zijn vaak alleen in de ochtend om de berg op te gaan.
Los daarvan: in de huidige onzekere situatie is het vooral pakken wat je pakken kunt qua gezelligheid, zolang het binnen de regels gebeurd en je je gezond verstand gebruikt is de mentale oppepper minstens zo belangrijk.
De mens is niet gemaakt voor een lockdown.
De mens is ook niet gemaakt voor een pandemie. Nogmaals, prima om die afweging zelf te maken, maar doe niet net alsof het een keuze zonder nadelen is.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:30:
[...]
offtopic:
Meeste gebieden heb je stoeltjesliften, gondels zijn vaak alleen in de ochtend om de berg op te gaan.
Los daarvan: in de huidige onzekere situatie is het vooral pakken wat je pakken kunt qua gezelligheid, zolang het binnen de regels gebeurd en je je gezond verstand gebruikt is de mentale oppepper minstens zo belangrijk.
Dat betekent echter niet dat we precies moeten doen wat we 'anders' ook hadden gedaan. De mens is bijzonder goed om zich aan te passen, maar wanneer het een heilig huisje raakt dan steken we ons kop in het zand. Al mijn vakantiedagen zijn anders ingevuld dan hoe ik ze normaal in zou hebben gevuld. Daar ben ik niet ongezonder of ongelukkiger door geworden.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:30:
[...]
offtopic:
Los daarvan: in de huidige onzekere situatie is het vooral pakken wat je pakken kunt qua gezelligheid, zolang het binnen de regels gebeurd en je gezond verstand gebruikt is de mentale oppepper minstens zo belangrijk.
Juist deze bizarre focus op één vorm van vakantie met alle stress van dien lijkt me nou niet ideaal voor de mentale gesteldheid. Maar goed, ieder zijn of haar ding. Ik hoop alleen niet dat we weer een nieuwe variant binnenhengelen bij terugkomst...van de witte pistes.
Laten we het erop houden dat met 2 prikken plus booster plus PCR, zonder après-ski en overal FFP2 maskers wat mij betreft de psychische meerwaarde veel groter is dan het minimale risico op verdere verspreiding.MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:34:
De mens is ook niet gemaakt voor een pandemie. Nogmaals, prima om die afweging zelf te maken, maar doe niet net alsof het een keuze zonder nadelen is.
Omikron is over een paar weken sowieso overal, tegen die tijd weten we ook hoe ziekmakend het is. Blijkt dat laatste onverhoopt enorm tegen te vallen dan verwacht ik dat de Alpenlanden alles dichtgooien.
Verder over angst, zie niet in waarom je nu nog bang zou zijn voor corona, meeste mensen zijn ingeënt, 1x, 2 of 3x inmiddels. Zie straks nog wel problemen ontstaan als we voor de 4de keer moeten, denk dat je daar een hoop mensen gaat verliezen, als in, zoek het uit met je 4de prik.
En Oostenrijk, helemaal van de pot gerukt, 3x prikken én een negatieve test..
Verwijderd
Voor mij geldt wel dat ik volgend jaar zorg dat ik voor november/maart een backup heb ik het buitenland. Zoekt mijn werkgever maar iemand, ik werk in het buitenland, of ik neem vakantie.
Ook andere landen nemen steeds meer maatregelen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:24:
[...]
Klopt... En je bent als jonge 20-er wel heel erg zelfdestructief als je tijdens nieuwjaar alleen gaat wegkwijnen. Lijkt me niet meer dan logisch dat die gewoon huisfeesten houden, dat is gezond voor de jonge geest. Kijk, de huidige pandemieproblemen zijn er alleen omdat we een gebrek aan zorgcapaciteit hebben, in omringende landen zie je dat het probleem al orders kleiner is.
Ik zie het volgend jaar wel weer gebeuren.. Alleen nl moet op de handrem terwijl men in england/belgie of Duitsland hun neus ophalen en het maatschappelijk ervaren als de jaarlijke +griep
Enkel de zorg opschalen gaat ook niet werken. Dan loop je hooguit later tegen de problemen aan. Maar het zou wel kunnen zorgen voor minder vergaande maatregelen de komende tijd.
Speak for yourself, maar als bijvoorbeeld een groot deel van je sociale netwerk uit de live muziekconcerten komt, of wanneer je zelfs werkzaam bent in dat vakgebied, dan 'leer je niet leven' met die coronamaatregelen, want een heel groot deel van je leven is dan ineens hardhandig van je weg gerukt.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:42:Corona(maatregelen) zijn vervelend, maar daar leer je mee leven.
En het is niet eens het wegvallen wat het probleem is, maar het complete gebrek aan uitzicht. Voor iemand die in die industrie werkt is het natuurlijk ook geen doen om jaren lang geen concerten meer te kunnen organiseren bijvoorbeeld.
Voordat iemand zegt: Ja, dan laat je je toch omscholen? Dat lijkt me een beetje naïef. Prima als je geen job meer hebt omdat je vakgebied (terecht) geen bestaansrecht meer heeft, maar niet als het op last van de overheid wordt gesloopt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Waarschijnlijk, net zoals vuurwerk. Maar daar kan ik me beter in vinden als dat er een paar mensen komen kijken.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:29:
[...]
Ach.. Over 10 jaar is dat door milieuregels verboden. Bookmark deze post.
Ik geloof er heilig in dat Omikron in combinatie met de vaccinaties onze redding gaat zijn.Segafreak83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:38:
Hopelijk is Omicron wat ze zeggen dat het is, besmettelijker, maar minder ziekenhuisopnames, onze uitweg.
Het probleem is alleen dat door de besmettelijkheid van Omikron de ziekenhuizen het alsnog drukken kunnen krijgen. Het is daarom van belang om het gefaseerd door ons land te laten gaan, dan profiteer je maximaal van deze variant (mits inderdaad minder ziekmakend, slag om de arm!).
Ongebreideld alles loslaten gaat in ons geval niet lukken. Wij zijn in Nederland niet klaar of bereid om de gevolgen te accepteren.
Wat is dit nou weer voor statement. Iedereen wil dat. En iedereen begrijpt dat.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:42:
Sommige mensen kunnen niet begrijpen dat mensen weer door willen met het leven.
Vervelender is dat mensen niet lijken te begrijpen dat er weleens wat aanpassingen nodig zijn. En dat niet altijd alles zomaar maar kan 'want ik wil het'.En dat kan gewoon.. Voor 99.99999% van de mensen die afreist is de reis erheen en het skiën zelf velen malen gevaarlijker dan corona. Ken genoeg mensen die al de wereld weer overreizen alsof er niks aan de hand is.. Corona(maatregelen) zijn vervelend, maar daar leer je mee leven.
Voor mij geldt wel dat ik volgend jaar zorg dat ik voor november/maart een backup heb ik het buitenland. Zoekt mijn werkgever maar iemand, ik werk in het buitenland, of ik neem vakantie.
Kleutergedrag noemen we dat.
Voor mezelf sprekend. Ik ging elk jaar op wintersport. Minimaal drie weken met het vliegtuig op vakantie en geregeld op bezoek bij mijn ouders die in het buitenland wonen. Dus ik heb echt begrip voor mensen die iets missen. Kan me er alles bij voorstellen.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 24-12-2021 12:55 ]
Verwijderd
Dat valt mee, dat zie je aan belgie en Engeland. Ja, mogelijk hebben ze lichte maatregelen nodig, maar niet zulke drastische als Nederland. Ongebreidelde groei is met de (lichtere) omicron variant en de hoge vaccinatiegraad niet mogelijk. Tegen de hoeveelheden van maart 2020 (of najaar 2020) is niet tegenop te verzorgen, maar de huidge getallen zijn wel degelijk redelijk te managen met een geupgrade zorg.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:46:
[...]
Ook andere landen nemen steeds meer maatregelen.
Enkel de zorg opschalen gaat ook niet werken. Dan loop je hooguit later tegen de problemen aan. Maar het zou wel kunnen zorgen voor minder vergaande maatregelen de komende tijd.
En ja.. Later is ook al flink, beter 3.weken in lockdown dan 3 maanden. Wij zitten al vanaf 29 nov (tot maart op halve lockdown), in en een situatie waar de rest van europa zelfs nu nog niet in terecht is gekomen.
Een beetje nederigheid mag ook wel, alhoewel lichtelijk off-topic. Er zijn al 3,5 miljard(!) jaar levensvormen op aarde. Waarbij in de loop van de geschiedenis (de afgelopen 5 miljoen jaar) er zich zeker vijf massa extincties zich hebben voorgedaan waar 95% van alle levensvormen het niet overleefde. De moderne mens bevolkt de aarde pas zo'n 10.000 jaar. Dat is qua tijd helemaal niks. Een fikse coronale uitbarsting van de zon en we worden weer terug de steentijd ingeworpen.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:56:
[...]
Wat mooi laat zien hoe wij in de loop der eeuwen als mensheid doorlopend veranderen. Maar de mensheid aan zich, en daar gaat het om in deze, heeft altijd alles nog overleefd.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Leven = aanpassen, heel cru, maar daar komt het wel op neer. Is niet voor niets dat veel mensen zijn gaan lopen bij de horeca en elders iets beters hebben gevonden.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:47:
[...]
Speak for yourself, maar als bijvoorbeeld een groot deel van je sociale netwerk uit de live muziekconcerten komt, of wanneer je zelfs werkzaam bent in dat vakgebied, dan 'leer je niet leven' met die coronamaatregelen, want een heel groot deel van je leven is dan ineens hardhandig van je weg gerukt.
En het is niet eens het wegvallen wat het probleem is, maar het complete gebrek aan uitzicht. Voor iemand die in die industrie werkt is het natuurlijk ook geen doen om jaren lang geen concerten meer te kunnen organiseren bijvoorbeeld.
Voordat iemand zegt: Ja, dan laat je je toch omscholen? Dat lijkt me een beetje naïef. Prima als je geen job meer hebt omdat je vakgebied (terecht) geen bestaansrecht meer heeft, maar niet als het op last van de overheid wordt gesloopt.
En mbt muziek en concerten, tja, de overheid heeft het virus niet gemaakt. Dus opzoek naar iets anders en daar je ding doen.
Wat je daar over het hoofd ziet is dat de behoefte aan muziek en concerten niet verdwijnt. Alleen verbiedt de overheid het om te faciliteren, zonder dat er mogelijkheden zijn voor maatwerk, of dat er echt een perspectief wordt geboden van 'wanneer wel' (dus onder welke voorwaarden). Het is nu gewoon, ga niet langs Start, U krijgt geen €20,000, tot ziens, U hoort nog van ons.Segafreak83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:55:
[...]
En mbt muziek en concerten, tja, de overheid heeft het virus niet gemaakt. Dus opzoek naar iets anders en daar je ding doen.
De hele overheid heeft een tunnelzicht waarin ze maar één ding willen, en dat is 'de oorlog' tegen 'het virus' winnen. En alles en iedereen moet daarvoor wijken, terwijl ze zelf niet in de gaten hebben wat voor spoor van vernieling dat achter laat.
Verwijderd
Waarom zo aggressief? .. Ik zeg nergens dat dit heel erg naar is.. En zeker voor een bepaalde groep mensen heel erg lastig. Maar ik leer er gewoon mee leven met de maatregelen die er zijn, en laat mij er zo min mogelijk door beperken. Ik stel nergens dat dit voor iedereen mogelijk is.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:47:
[...]
Speak for yourself, maar als bijvoorbeeld een groot deel van je sociale netwerk uit de live muziekconcerten komt, of wanneer je zelfs werkzaam bent in dat vakgebied, dan 'leer je niet leven' met die coronamaatregelen, want een heel groot deel van je leven is dan ineens hardhandig van je weg gerukt.
België neemt ook steeds verregaandere maatregelen. Nog niet van het niveau Nederland, maar heel veel verschil zit er niet meer tussen. Daarbij heeft België bepaalde maatregelen altijd behouden, waar wij ze los gegooid hebben. Waardoor we in de gigantische getallen zijn beland, waar we nu de prijs voor betalen. Voor Duitsland geldt hetzelfde. Daar is 2G(+) gewoon geaccepteerd, dat maakt een groot verschil blijkt nu.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:54:
[...]
Dat valt mee, dat zie je aan belgie en Engeland. Ja, mogelijk hebben ze lichte maatregelen nodig, maar niet zulke drastische als Nederland. Ongebreidelde groei is met de (lichtere) omicron variant en de hoge vaccinatiegraad niet mogelijk. Tegen de hoeveelheden van maart 2020 (of najaar 2020) is niet tegenop te verzorgen, maar de huidge getallen zijn wel degelijk redelijk te managen met een geupgrade zorg.
En ja.. Later is ook al flink, beter 3.weken in lockdown dan 3 maanden. Wij zitten al vanaf 29 nov (tot maart op halve lockdown), in en een situatie waar de rest van europa zelfs nu nog niet in terecht is gekomen.
Ik zou niet teveel naar de UK kijken, al heeft daar heeft de overheid dan wel wat minder maatregelen afgekondigd. De horeca sluit daar ondertussen zelf omdat ze ten onder gaan aan de ellende.
Als wij volle ziekenhuizen, opgebrand personeel, meer doden en meer ziekte accepteren dan zou je kunnen kiezen om alles los te laten. Feit is dat we daar niet voor kiezen als maatschappij, wij vinden oma van 85 in de verzorgingstehuis te belangrijk. Dat kan en mag, maar de keerzijde is dat je dan aan de andere kant in zal leveren.
Qua zorg opschalen zit je helemaal mis. Als je het idee hebt dat een uitbreiding van 50% op de IC veel lucht zal geven dan moet ik je teleurstellen. Als we nu van 1000 naar 1500 bedden gaan en alles los laten, dan heb je hooguit een dag of 6 extra voor de exponentiële groei de boel alsnog lamlegt. Wij kunnen niet voldoend opschalen om dit effect te voorkomen.
Als je de zorg opschaalt zou je wellicht toe kunnen met een lichtere lockdown.
Absoluut niet.. Ik ga liever 10 jaar eerder dood (want ik denk dat het met de overlijdensgraad per leeftijd daar wel op neer zal komen gemiddeld) dan dat ik de rest van mijn leven zo moet leven. Dat kan gewoon zo niet.Dennahz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:05:
[...]
Waaronder dus het hele jaar door mondkapjes dragen. De horeca kunnen bezoeken in de zomer en lente, maar dan in de winter met afhaalboxen werken, enz, enz. Behoorlijk ingrijpende maatregelen dus. Is dat echt de maatschappij waar we in willen leven? Voor een virus die in de toekomst steeds minder mensen ziek gaat maken (zwakkere varianten, meer opgebouwde antistoffen door vaccins en besmettingen, ...)..
[ Voor 6% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2021 13:01 ]
Ja maar je gaat er hierbij vanuit dat die golven eeuwig doorgaan. Dat is niet zo. Dat zie je ook in landen met weinig maatregelen. Het piekt even en dan gaat het uit zichzelf weer omlaag. Zie Zuid-Afrika, die hebben de hele omikron golf uitgezongen op het laagste lockdown niveau. Je moet genoeg capaciteit hebben om die piek uit te zingen, dat is alles. Daarbij kan wat opschalen echt wel helpen.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:00:
[...]
Qua zorg opschalen zit je helemaal mis. Als je het idee hebt dat een uitbreiding van 50% op de IC veel lucht zal geven dan moet ik je teleurstellen. Als we nu van 1000 naar 1500 bedden gaan en alles los laten, dan heb je hooguit een dag of 6 extra voor de exponentiële groei de boel alsnog lamlegt. Wij kunnen niet voldoend opschalen om dit effect te voorkomen.
[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2021 13:04 ]
Dat gebeurd toch ook?MikeyMan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:53:
Vervelender is dat mensen niet lijken te begrijpen dat er weleens wat aanpassingen nodig zijn. En dat niet altijd alles zomaar maar kan 'want ik wil het'.
Maskers, boosters, testen, geen feestje na afloop. Mensen begrijpen dat best, snappen dat in deze tijden niet alles kan. De vraag is hoever je daarin wilt gaan, waar leg je de grens en hoe lang gaat dat duren?
Vorig jaar stond ik er net zo in als jij nu, preventief de wintersport geschrapt omdat de vaccins eraan kwamen. Niet willen bijdragen aan het risico met de spreekwoordelijke finishlijn in zicht, dit jaar zit het probleem vooral bij ongevaccineerden. Hoeveel jaar gaan we ons daar nog voor aanpassen, zeker als Omikron voor vrijwel iedereen met drie prikken relatief ongevaarlijk is?
Met omikron kun je ook niet voldoende lockdownen om het effect definitief te remmen. Je zal het moeten uitzingen tot er vanzelf een evenwicht ontstaat van besmettingen vs. mensen die voldoende immuniteit hebben opgebouwd. Dan kun je iets zeggen over de structurele kliniek/IC bezetting die je daarvoor nodig gaat hebben.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:00:
[...]
Als we nu van 1000 naar 1500 bedden gaan en alles los laten, dan heb je hooguit een dag of 6 extra voor de exponentiële groei de boel alsnog lamlegt. Wij kunnen niet voldoend opschalen om dit effect te voorkomen.
Welk maatwerk, als 1 persoon even 200(!) mensen besmet.. Verder maken mensen het er zelf ook naar, faken / delen van QR codes, slechte of geen controle, overal proberen omheen te komen.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:58:
[...]
Wat je daar over het hoofd ziet is dat de behoefte aan muziek en concerten niet verdwijnt. Alleen verbiedt de overheid het om te faciliteren, zonder dat er mogelijkheden zijn voor maatwerk, of dat er echt een perspectief wordt geboden van 'wanneer wel' (dus onder welke voorwaarden). Het is nu gewoon, ga niet langs Start, U krijgt geen €20,000, tot ziens, U hoort nog van ons.
De hele overheid heeft een tunnelzicht waarin ze maar één ding willen, en dat is 'de oorlog' tegen 'het virus' winnen. En alles en iedereen moet daarvoor wijken, terwijl ze zelf niet in de gaten hebben wat voor spoor van vernieling dat achter laat.
Natuurlijk weet de overheid wel wat ze achterlaten aan vernieling, zijn ook niet van gisteren. Dat het niet in je straatje past en juist jou of je branche raakt is vervelend, maar zeker niet onoverkomelijk. En die behoefte, tja, men verzint er wel iets op.
5% overleefde het dus wel. En dat waren dan ook nog eens levensvormen die zeer primair waren. Wij hebben het geluk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben.Yaksa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:54:
[...]
Een beetje nederigheid mag ook wel, alhoewel lichtelijk off-topic. Er zijn al 3,5 miljard(!) jaar levensvormen op aarde. Waarbij in de loop van de geschiedenis (de afgelopen 5 miljoen jaar) er zich zeker vijf massa extincties zich hebben voorgedaan waar 95% van alle levensvormen het niet overleefde. De moderne mens bevolkt de aarde pas zo'n 10.000 jaar. Dat is qua tijd helemaal niks. Een fikse coronale uitbarsting van de zon en we worden weer terug de steentijd ingeworpen.
Overigens heb je het nu over de mens zoals wij deze nu kennen. De mensheid is vele malen ouder. De primaten (onze voorouders) leefden al zo'n 60 miljoen jaar geleden. En wat meer recent had je de "Homo habilis". Een uitgestorven mensensoort die 2,3 tot 1,5 miljoen jaar (Ma) geleden in Oost-Afrika leefde. (bron: Wikipedia: Homo habilis).
Verwijderd
Steeds vergaander... Tja, de nachthoreca is net dicht, maar je kan er nog steeds uit eten. Dat kunnen wij al een maand niet he. En kom niet met dat het in nl zo uit de hand is gelopen met besmettingen. België dobbert al 1.5 maand met meer mensen op de ic en hogere besmettingsgraad dan nl.. En daar rekenen ze gewoon uit... Kan nog net. (terwijl hier de boel al klapt). Exponentiele groei kan je lang volhouden als de r niet te exponentieel is (en je weet dat er in de lente automatisch een demping komt).Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:00:
[...]
België neemt ook steeds verregaandere maatregelen. Nog niet van het niveau Nederland, maar heel veel verschil zit er niet meer tussen. Daarbij heeft België bepaalde maatregelen altijd behouden, waar wij ze los gegooid hebben. Waardoor we in de gigantische getallen zijn beland, waar we nu de prijs voor betalen. Voor Duitsland geldt hetzelfde. Daar is 2G(+) gewoon geaccepteerd, dat maakt een groot verschil blijkt nu.
Ik zou niet teveel naar de UK kijken, al heeft daar heeft de overheid dan wel wat minder maatregelen afgekondigd. De horeca sluit daar ondertussen zelf omdat ze ten onder gaan aan de ellende.
Als wij volle ziekenhuizen, opgebrand personeel, meer doden en meer ziekte accepteren dan zou je kunnen kiezen om alles los te laten. Feit is dat we daar niet voor kiezen als maatschappij, wij vinden oma van 85 in de verzorgingstehuis te belangrijk. Dat kan en mag, maar de keerzijde is dat je dan aan de andere kant in zal leveren.
Als je de zorg opschaalt zou je wellicht toe kunnen met een lichtere lockdown.
Niks anders dan met de griep, daar weten we dat de r in bepaalde perioden ook flink boven de 1 komt.. Maar dat kan onze zorg (vaak net) aan, maar daarvan wteen we dat we de winter uit moeten zingen.
Nouja politiek kan dit ook niet blijven doorgaan natuurlijk. Op het moment dat er weer verkiezingen komen (helaas duurt dat nog wel even) dan stem ik op degene die me meer vrijheid belooft, hoe gek die partij verder ook is. Verder geef ik nergens meer om. Mijn eigen partij (ik was nogal links) heb ik inmiddels allang vaarwel gezegd. En ik denk dat verbazend veel mensen dit zullen doen. Dan moeten ze welSegafreak83 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:04:
[...]
Welk maatwerk, als 1 persoon even 200(!) mensen besmet.. Verder maken mensen het er zelf ook naar, faken / delen van QR codes, slechte of geen controle, overal proberen omheen te komen.
Natuurlijk weet de overheid wel wat ze achterlaten aan vernieling, zijn ook niet van gisteren. Dat het niet in je straatje past en juist jou of je branche raakt is vervelend, maar zeker niet onoverkomelijk. En die behoefte, tja, men verzint er wel iets op.
En die 200 besmettingen zijn een uitzondering. Dat gebeurt niet constant. Is gewoon pech. Als elke persoon 200 mensen zou besmetten dan hadden we allemaal al 10x covid gehad. Met andere ziektes heb je vast ook wel superspreaders maar daar hebben we gewoon niet zoveel zicht op omdat we er niet met onze neus bovenop zitten.
We moeten met covid leren leven maar niet met maatregelen. Het standpunt zou moeten zijn om er zo snel mogelijk doorheen te komen, niet om te denken over langdurige maatregelen.
Vaccins vind ik tot daaraan toe trouwens en die zal ik ook blijven nemen, al vind ik niet dat ze verplicht moeten worden. Maar structurele sluitingen en permanente mondkapjes nee.
[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2021 13:11 ]
Daarom hebben we naast de lockdown ook een versnelde booster campagne lopen. Alles om dat evenwicht, wat je terecht opmerkt, sneller te bereiken.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:03:
[...]
Met omikron kun je ook niet voldoende lockdownen om het effect definitief te remmen. Je zal het moeten uitzingen tot er vanzelf een evenwicht ontstaat van besmettingen vs. mensen die voldoende immuniteit hebben opgebouwd. Dan kun je iets zeggen over de structurele kliniek/IC bezetting die je daarvoor nodig gaat hebben.
Definitief remmen zal niet lukken, zoveel is wel duidelijk. Corona zal een ziekte worden die opgenomen wordt in ons 'standaard assortiment'. In de komende jaren zullen we steeds meer immuniteit opbouwen en zal het verworden tot een verkoudheid/griep. Langzamerhand leert ons immuunsysteem hiermee omgaan. Ik verwacht zelf dat het over enkele jaren vooral de groep gaat raken die nu geraakt worden door de griep, de ouderen en zwakkeren.
Het is helaas nu niet zo dat je maar 1 ding kan doen. Enerzijds heb je maatregelen nodig om de verspreiding wat af te remmen en anderzijds de boosters én van Corona genezen mensen om de rem er echt op te gooien. Alleen dan bereik je een evenwicht zonder dat de mensen op straat zullen moeten gaan sterven omdat er geen bedden zijn.
Stukje verwachtingsmanagenent dan.hoevenpe schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:02:
[...]
Dat gebeurd toch ook?
Maskers, boosters, testen, geen feestje na afloop. Mensen begrijpen dat best, snappen dat in deze tijden niet alles kan. De vraag is hoever je daarin wilt gaan, waar leg je de grens en hoe lang gaat dat duren?
Vorig jaar stond ik er net zo in als jij nu, preventief de wintersport geschrapt omdat de vaccins eraan kwamen. Niet willen bijdragen aan het risico met de spreekwoordelijke finishlijn in zicht, dit jaar zit het probleem vooral bij ongevaccineerden. Hoeveel jaar gaan we ons daar nog voor aanpassen, zeker als Omikron voor vrijwel iedereen met drie prikken relatief ongevaarlijk is?
Gemiddelde pandemie duurt 3-7 jaar...
Dus ergens rond die koers.
"Ja maar" is altijd een slecht begin van een postGekkePrutser schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:02:
[...]
Ja maar je gaat er hierbij vanuit dat die golven eeuwig doorgaan. Dat is niet zo. Dat zie je ook in landen met weinig maatregelen. Het piekt even en dan gaat het uit zichzelf weer omlaag. Zie Zuid-Afrika, die hebben de hele omikron golf uitgezongen op het laagste lockdown niveau. Je moet genoeg capaciteit hebben om die piek uit te zingen, dat is alles. Daarbij kan wat opschalen echt wel helpen.
Het is nogal voorbarig om aan te nemen dat Zuid-Afrika uit de ellende is. Vooralsnog denk ik dat het ook terecht is om uit te gaan van golven die blijven komen, we hebben in NL al verschillende golven gezien (kortdurend zoals Dansen met Janssen of heel lang zoals de laatste golf). Tot er genoeg immuniteit is én er geen varianten meer opduiken blijven deze golven komen.
Met enkel opschalen ga je het simpelweg niet redden, zo werkt exponentiële groei niet. Als je meer capaciteit hebt laat je het langer doorwoekeren en loop je vanzelf weer tegen de grens aan. En op die manier blijf je bezig. Nog los van het feit dat je dat in NL niet eens kan regelen qua personeel.
Ik vind wel dat we de zorg moeten uitbreiden overigens, daar liggen wel kansen die ons leven meer leefbaar houden. Met meer zorg zou je bijvoorbeeld winkels of scholen niet helemaal hoeven sluiten.
In de lente komt er helemaal niet "automatisch een demping". Ben je de lente van 2021 vergeten? En verder heb je blijkbaar geen idee wat exponentiële groei is, wat de R daarin betekent en dat zoiets alles behalve "vol te houden" is.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:06:
[...]
Steeds vergaander... Tja, de nachthoreca is net dicht, maar je kan er nog steeds uit eten. Dat kunnen wij al een maand niet he. En kom niet met dat het in nl zo uit de hand is gelopen met besmettingen. België dobbert al 1.5 maand met meer mensen op de ic en hogere besmettingsgraad dan nl.. En daar rekenen ze gewoon uit... Kan nog net. (terwijl hier de boel al klapt). Exponentiele groei kan je lang volhouden als de r niet te exponentieel is (en je weet dat er in de lente automatisch een demping komt).
Ik ga deze discussie niet nogmaals voeren, dit is al 2 miljoen keer uitgelegd.Niks anders dan met de griep, daar weten we dat de r in bepaalde perioden ook flink boven de 1 komt.. Maar dat kan onze zorg (vaak net) aan, maar daarvan wteen we dat we de winter uit moeten zingen.
Nee hoor. Maar 1-2 jaar.
De pandemieen voor 1890 kan je sowieso niet meetellen want toen was de maatschappij zo anders dat het niet meer te vergelijken is. Gezondheidszorg zonder enige kennis, vrijwel nul internationaal reizen waardoor ziektes zich veel langzamer over de wereld verspreidden.
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2021 13:21 ]
Je vergeet hier dat exponentiële groei in de praktijk niet onbeperkt is. In het meest extreme geval, heb je elke dag 17 miljoen besmettingen, want meer mensen bestaan er gewoon niet in Nederland. Daarna groeit het niet verder naar 34 miljoen, want dan zouden er ineens 17 miljoen mensen uit de lucht moeten komen vallen.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:18:
[...]
In de lente komt er helemaal niet "automatisch een demping". Ben je de lente van 2021 vergeten? En verder heb je blijkbaar geen idee wat exponentiële groei is, wat de R daarin betekent en dat zoiets alles behalve "vol te houden" is.
In de praktijk zullen de dagelijkse aantallen bij een maximum nog een stuk lager liggen, en daarna dempt zo'n golf uit omdat er blijvende immuniteit ontstaat. Als er dus genoeg capaciteit is om de belasting op dat maximum op te vangen, dan kunnen we open, zonder beperkingen. No ifs, ands, or buts, dan is dat het definitieve eindpunt. Want dan is de situatie onder controle en zal ie onder controle blijven.
Wat kan er dan nog roet in het eten gooien? Een denkbeeldige nieuwe variant die alle immuniteit kan ontsnappen en waardoor we dus weer bij 1 maart 2020 beginnen. Maar de kans dat die spontaan ineens opduikt is klein.
Dat is waar.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:13:
[...]
"Ja maar" is altijd een slecht begin van een post
Ja golven blijven wel komen en misschien moeten we af en toe even kort lockdownen. Maar voor de rest gewoon geen maatregelen en het laten doorgaan zodat we zo veel mogelijk weerstand opbouwen. Maar die exponentiele groei is niet eindeloos. Tijd rekken heeft wel degelijk zin.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:13:
[...]
Het is nogal voorbarig om aan te nemen dat Zuid-Afrika uit de ellende is. Vooralsnog denk ik dat het ook terecht is om uit te gaan van golven die blijven komen, we hebben in NL al verschillende golven gezien (kortdurend zoals Dansen met Janssen of heel lang zoals de laatste golf). Tot er genoeg immuniteit is én er geen varianten meer opduiken blijven deze golven komen.
Ja precies. Ik zie het ook niet als een totaaloplossing maar wel als een heel belangrijk deel van het pakket. Juist omdat we weerstand op moeten bouwen en dat gaat gewoon gepaard met hogere maten van ziektebeelden.Ik vind wel dat we de zorg moeten uitbreiden overigens, daar liggen wel kansen die ons leven meer leefbaar houden. Met meer zorg zou je bijvoorbeeld winkels of scholen niet helemaal hoeven sluiten.
die we ook maar in bepaalde mate gebruikenDrardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:05:
[...]
Wij hebben het geluk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben.
Verwijderd
Prima.. Dat jij geen discussie erover wil houden, maar zo wordt er door beleidsmakers gewoon gerekend.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:18:
[...]
In de lente komt er helemaal niet "automatisch een demping". Ben je de lente van 2021 vergeten? En verder heb je blijkbaar geen idee wat exponentiële groei is, wat de R daarin betekent en dat zoiets alles behalve "vol te houden" is.
[...]
Ik ga deze discussie niet nogmaals voeren, dit is al 2 miljoen keer uitgelegd.
Volgens mij zijn alle wetenschappers het wel eens dat corona (zoals alle verkoudheidsvirussen) een groot seizoenseffect hebben. Met dezelfde maatregelen (of straks geen) duikt de r onder de 1. Dat het vorig jaar bijna dansen met janssen kort helemaal los ging is omdat toen alles los ging en met de lage vaccinatiegraad het zelfs in de zomer loskon. Had je dat experiment in de winter gedaan was het orders erger geweest.
Je kan een r iets boven de 1 gewoon veel veel veel langer volhouden met voldoende zorgcapaciteit. Tegen een ongebreidelde groei zoals vorig jaar maart is jlniet op te boksen, maar de vaccinaties hebben het virus flink afgestompt in verspreidingsmogelijkheden
Je kan nog zo intelligent zijn, als er een snel om zich heen grijpend (airborn) virus zich voordoet wat 95% van de primaten (incl. de mens) laat doodgaan dan helpt die intelligentie ook niet meer.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:05:
[...]5% overleefde het dus wel. En dat waren dan ook nog eens levensvormen die zeer primair waren. Wij hebben het geluk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben.
fOverigens heb je het nu over de mens zoals wij deze nu kennen. De mensheid is vele malen ouder. De primaten (onze voorouders) leefden al zo'n 60 miljoen jaar geleden. En wat meer recent had je de "Homo habilis". Een uitgestorven mensensoort die 2,3 tot 1,5 miljoen jaar (Ma) geleden in Oost-Afrika leefde. (bron: Wikipedia: Homo habilis).
Overigens had ik het over de moderne mens (de homo sapiens, vanaf de tijd dat de sedentarisering begon). Daar reken ik een apensoort met een tikkie meer hersens dan een chimpansee (de Homo Habilis) niet onder.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zeker waar, exponentiële groei is niet oneindig. Maar in het geval van Nederland kan je dat wel zo zien, we zijn niet eens altijd in staat om iedereen te testen. Dat zegt genoeg over de capaciteit die wij hebben hier. Als we in die flow meegaan dan liggen de mensen zo ongeveer dood op straat in ons geval, net als in Italië in de eerste golf.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:24:
[...]
Je vergeet hier dat exponentiële groei in de praktijk niet onbeperkt is. In het meest extreme geval, heb je elke dag 17 miljoen besmettingen, want meer mensen bestaan er gewoon niet in Nederland. Daarna groeit het niet verder naar 34 miljoen, want dan zouden er ineens 17 miljoen mensen uit de lucht moeten komen vallen.
In de praktijk zullen de dagelijkse aantallen bij een maximum nog een stuk lager liggen, en daarna dempt zo'n golf uit omdat er blijvende immuniteit ontstaat. Als er dus genoeg capaciteit is om de belasting op dat maximum op te vangen, dan kunnen we open, zonder beperkingen. No ifs, ands, or buts, dan is dat het definitieve eindpunt. Want dan is de situatie onder controle en zal ie onder controle blijven.
Ons hele systeem is ingericht op een beperkte hoge belasting. Je ziet dat deze bij het minste of geringste in elkaar stort en verregaande maatregelen vereist om de boel overeind te houden.
Kan. Grote kans dat er over 100 jaar weer iets opduikt. Wie weet.Wat kan er dan nog roet in het eten gooien? Een denkbeeldige nieuwe variant die alle immuniteit kan ontsnappen en waardoor we dus weer bij 1 maart 2020 beginnen. Maar de kans dat die spontaan ineens opduikt is klein.
95% is nog steeds geen 100% en dus geen uitsterving.Yaksa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:28:
[...]
[small] Je kan nog zo intelligent zijn, als er een snel om zich heen grijpend (airborn) virus zich voordoet wat 95% van de primaten (incl. de mens) laat doodgaan dan helpt die intelligentie ook niet meer.
Dat mag, maar de wetenschap denkt er anders over.Overigens had ik het over de moderne mens (de homo sapiens, vanaf de tijd dat de sedentarisering begon). Daar reken ik een apensoort met een tikkie meer hersens dan een chimpansee (de Homo Habilis) niet onder.[/small]
De moderne mens is overigens al 300.000 jaar oud.
Wikipedia: MensDe moderne mens ontstond ongeveer 300.000 jaar geleden in Afrika.
En dat is dus waar omikron + de derde boosterprik het verschil maken. Dan zakt de mogelijke ziekmakendheid van een besmetting zo ver naar beneden dat je zonder problemen een R van 200 kan hebben, als iedereen besmet zou zijn dan komen er maar een beperkt aantal mensen van in het ziekenhuis. De rest is dan gewoon verkouden zoals elk jaar in december.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:28:
[...]
Zeker waar, exponentiële groei is niet oneindig. Maar in het geval van Nederland kan je dat wel zo zien, we zijn niet eens altijd in staat om iedereen te testen. Dat zegt genoeg over de capaciteit die wij hebben hier. Als we in die flow meegaan dan liggen de mensen zo ongeveer dood op straat in ons geval, net als in Italië in de eerste golf.
[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 24-12-2021 13:32 ]
Inderdaad, wat ik alleen wel liever zou zien is een veel bredere mix van vaccins. Nu zie je in heel europa dat het vooral Pfizer/Moderna is geweest die ongeveer gelijk opgaan. Als je dan een vaccin escape situatie krijgt die die vaccins treft dan zit iedereen weer in de shit. Dat zie je nu nogal met AstraZeneca en Omikron namelijk.Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:26:
[...]
Tegen een ongebreidelde groei zoals vorig jaar maart is jlniet op te boksen, maar de vaccinaties hebben het virus flink afgestompt in verspreidingsmogelijkheden
Het lijkt me veel beter om zoveel mogelijk vaccins uit te rollen voor een bredere bescherming, want de kans dat zo'n virus alle soorten kan omzeilen is veel kleiner. Dus mRNA maar ook de traditionele soort met onschadelijk gemaakt virus, wat in Nederland eigenlijk niet op het programma staat, en dingen als Novavax. Helaas wil Nederland daar nog steeds niet aan , ze denken van bijvoorbeeld Valneva maar 10.000 prikken te bestellen.
Klopt. Op een gegeven moment stopt het. Je ziet dat nu, kleinschalig, in de UK. Daar trekt de horeca zelf de deur dicht omdat het door het dak gaat, een zelfbedachte lockdown om de exponentiële groei aan te pakken. Het bereikt altijd ergens een grens.GekkePrutser schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:25:
[...]
Ja golven blijven wel komen en misschien moeten we af en toe even kort lockdownen. Maar voor de rest gewoon geen maatregelen en het laten doorgaan zodat we zo veel mogelijk weerstand opbouwen. Maar die exponentiele groei is niet eindeloos. Tijd rekken heeft wel degelijk zin.
Als het zo makkelijk was, dan was het al gebeurd. Feit is dat we helemaal niet serieus kunnen opschalen. We missen de menselijke capaciteit. Het heeft dan ook weinig zin om daar teveel op in te zetten, als je dat al zou willen dan ben je 5-7 jaar verder.Ja precies. Ik zie het ook niet als een totaaloplossing maar wel als een heel belangrijk deel van het pakket. Juist omdat we weerstand op moeten bouwen en dat gaat gewoon gepaard met hogere maten van ziektebeelden.
Hoe aantrekkelijk en logisch het ook klinkt, opschalen van de zorg is niet de oplossing.
Een dusdanig agressief virus komt niet ver. Ernstige ziektes als ebola blijven daardoor heel lokaal, de patiënten worden zo snel zo heftig ziek dat verspreiding niet echt plaats kan vinden.Yaksa schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:28:
Je kan nog zo intelligent zijn, als er een snel om zich heen grijpend (airborn) virus zich voordoet wat 95% van de primaten (incl. de mens) laat doodgaan dan helpt die intelligentie ook niet meer.
Mits de verhalen/onderzoeken juist zijn. Er is nog veel onduidelijk, ondanks de vele positieve berichten.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:31:
[...]
En dat is dus waar omikron + de derde boosterprik het verschil maken. Dan zakt de mogelijke ziekmakendheid van een besmetting zo ver naar beneden dat je zonder problemen een R van 200 kan hebben, als iedereen besmet zou zijn dan komen er maar een beperkt aantal mensen van in het ziekenhuis. De rest is dan gewoon verkouden zoals elk jaar in december.
Overigens is dat ook de strategie geweest van het RIVM in 2020. Laat het maar rondgaan, laat de ziekenhuizen maar maximaal vol liggen. Alles om de natuurlijke immuniteit te stimuleren.
Zelf denk ik overigens ook dat we in een dergelijke situatie gaan belanden. Als de immuunsystemen genoeg bijgewerkt zijn (en daar is meer dan een vaccin of besmetting voor nodig) stoort heel Corona ons niet meer.
[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2021 13:36 ]
Als dat toch niet het geval zou zijn bijvoorbeeld omwille van onze moderne levensstijl dan denk ik dat we meer in golven zullen moeten leren leven.
Veel meer activiteit in zomer/lente en in de winterperiode een soort van winterslaap.
Meer in lijn met het ritme van de natuur zou je kunnen zeggen. Kan ook nog handig uitkomen in de problematiek met onze energievoorziening en het klimaat als we het een beetje creatief aanpakken.
Dat zal dan wel vanuit mensen zelf moeten komen en niet opgelegd worden door een overheid. En eigenlijk zie ik dat niet zo snel gebeuren.Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:37:
Als dat toch niet het geval zou zijn bijvoorbeeld omwille van onze moderne levensstijl dan denk ik dat we meer in golven zullen moeten leren leven.
Veel meer activiteit in zomer/lente en in de winterperiode een soort van winterslaap.
Nee hoor. Precies dezelfde situatie als bij Pfizer/Moderna. Wat ook logisch is, het vaccin is dan wel anders maar ons immuunsysteem behandeld alles hetzelfde.GekkePrutser schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:32:
[...]
Dat zie je nu nogal met AstraZeneca en Omikron namelijk.
https://www.skipr.nl/nieu...ccin-werkt-tegen-omikron/Een derde prik van het coronavaccin van AstraZeneca werkt tegen de omikronvariant, meldt de farmaceut op basis van een onderzoek van de universiteit van Oxford. Drie prikken zouden even goed werken tegen de omikronvariant als twee prikken tegen de deltavariant.
Zolang we een heel continent (Afrika) laten stikken lossen we niets op. Er zullen elke keer nieuwe varianten opduiken en met wat pech een die veel vervelender is dan alles wat we gezien hebben. Onze prioriteit zou moeten liggen in een veel hogere vaccinatiegraad wereldwijd en niet zoals het arrogante Israël doet al bezig zijn met de 4e prik.Het lijkt me veel beter om zoveel mogelijk vaccins uit te rollen voor een bredere bescherming, want de kans dat zo'n virus alle soorten kan omzeilen is veel kleiner. Dus mRNA maar ook de traditionele soort met onschadelijk gemaakt virus, wat in Nederland eigenlijk niet op het programma staat, en dingen als Novavax. Helaas wil Nederland daar nog steeds niet aan , ze denken van bijvoorbeeld Valneva maar 10.000 prikken te bestellen.
Corona gaat voorbij in deze vorm, dat is wat mij betreft een zekerheid. Maar het is ook een zekerheid dat wij ons leven niet gaan aanpassen aan Corona. We zingen de rit uit en als het over is gaan we gewoon verder waar we gebleven waren. Dat hebben we bij elke versoepeling gezien.Wozmro schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:37:
Kans lijkt mij het grootst dat de pandemie op een dag voorbij is. Om de eenvoudige reden dat de voorgaande pandemieën ook voorbijgegaan zijn.
Meer in lijn met het ritme van de natuur zou je kunnen zeggen. Kan ook nog handig uitkomen in de problematiek met onze energievoorziening en het klimaat als we het een beetje creatief aanpakken.
En hoe zie je dat voor je? Dat we als het westen als de reddende vaccin-missionarissen even het land binnen komen met prikbussen? Gaan ze in die landen leuk vinden, het is niet alsof dat al een keer eerder is gebeurd of zo.Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:38:
[...]
Onze prioriteit zou moeten liggen in een veel hogere vaccinatiegraad wereldwijd en niet zoals het arrogante Israël doet al bezig zijn met de 4e prik.

Blindelings vaccins doneren aan "Afrika" zonder een duidelijk plan om ze te zetten schiet je ook niets mee op, zo lang die landen daar geen vaccins willen zetten, loop je gewoon vast.
Het is nog nooit gebeurd.Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:38:
[...]
Dat zal dan wel vanuit mensen zelf moeten komen en niet opgelegd worden door een overheid. En eigenlijk zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Ik heb er wel eens een filmpje van gepost hier volgens mij. Minister President Den Uyl vertelde Nederland dat ze heel anders moesten en zouden gaan leven toen de olie op was. Alles zou veranderen en we moesten omgaan met een NL zonder al te veel reisbewegingen. Ik denk dat we nu een jaar of 40 later kunnen concluderen dat daar helemaal niets van uit is gekomen. (Filmpje is hier: YouTube: Toespraak premier Den Uyl - Oliecrisis 1973 (NOS)).
En dat is maar 1 concreet voorbeeld, ik kan er wel 10 noemen alleen al van de afgelopen 100 jaar.
Om te beginnen zouden we kunnen zorgen dat we fatsoenlijke vaccins doneren (dus niet de afdankertjes).Stoney3K schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:41:
[...]
En hoe zie je dat voor je? Dat we als het westen als de reddende vaccin-missionarissen even het land binnen komen met prikbussen? Gaan ze in die landen leuk vinden, het is niet alsof dat al een keer eerder is gebeurd of zo.
Gelukkig ga ik daar niet over, ik hoef ook geen oplossing aan te dragen. Het enige wat ik stel is dat we er iets mee moeten, want op deze manier bijt het ons steeds in de kont.Blindelings vaccins doneren aan "Afrika" zonder een duidelijk plan om ze te zetten schiet je ook niets mee op, zo lang die landen daar geen vaccins willen zetten, loop je gewoon vast.
Gelukkig staan niet alle landen in Afrika er zo in, we zouden kunnen starten met de landen die wel willen.
Dit topic is gesloten.
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.