CMD-Snake schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:50:
Het is kwalijk dat Van Dissel vaak legenda's maar gedeeltelijk toevoegt bij zijn plaatjes. Zonder gedefinieerde assen is het inderdaad lastig zeggen hoe je dit moet lezen, maar als de eerste twee prikken na 3 tot 6 maanden onvoldoende zijn, waarom zou je dan verwachten dat de booster langer stand houdt? Die antilichamen gaan ook weer verdwijnen.
Eens. Al is het maar zodat je anderen er dan tenminste op kan aanspreken. De uitleg waarom je niet gegarandeerd eeuwig hoeft te blijven boosten linkte ik naar. Eventueel kan je daar inhoudelijk op ingaan. Maar stellen dat hij sowieso gegeven wordt omdat hij aan een verzonnen geldigheidstermijn is gekoppeld is gewoon niet juist. We hebben daarin altijd gezien dat de gezondheidsraad daar een advies over geeft.
Duitsland spreekt ook al over een vierde prik omwille van omikron. De trend is zich aan het aftekenen en in dat opzicht lijkt Israël ons voorland.
Vandaag kwam ook het nieuws naar buiten dat NL nog 12 miljoen dosissen heeft aangekocht voor wanneer ze nodig zijn. Niks nieuws, we hadden er preventief contractueel al genoeg bedongen. Maar dat iets wordt voorbereid betekend niet dat het automatisch ook gebeurd. Zoals ik aangaf, de daadwerkelijk medische noodzaak is naar mijn weten nog niet aangetoond. Maar we kunnen wel de data van een Israël meenemen om te kijken wat het effect is.
De Jonge loopt al maanden te dwepen met die coronapas. Noem een probleem en de QR code lost het voor je op. Alleen nu de coronapas zich in de praktijk moest bewijzen bleek de theorie wel heel ver van de werkelijkheid te staan. De respons was om de tekortkomingen op te lossen met nóg meer coronapas. Na een tijdje moet je toch gaan beseffen dat het niet gaat werken en dat je andere dingen moet doen. Helaas blijf De Jonge inzetten op die coronapas tot 2G aan toe om een toen nog hypothetische lockdown te voorkomen. Die tendens hebben we al eerder meegemaakt met de avondklok. Die kreeg ook de meest geweldige eigenschappen toegedicht en werd maandenlang gerekt om met stille trom te vertrekken.
Ik heb je nou al een paar keer gevraagd om het dik gedrukte is niet uit de onderbuik te onderbouwen. Dat de besmettingen alsnog opliepen is correct. Maar dat was meen ik zelfs onderdeel van de gebruikte berekeningen. Het zegt alleen niet of het wel een remmende werking heeft gehad. Dus je kan niet zomaar concluderen dat het 0 effect heeft gehad. Waarbij je het erop gooit dat de andere partij het verkeerd doet omdat hij het onvoldoende kan onderbouwen. Overigens heb ik je dezelfde redenaties nog voor de coronapas zien gebruiken, dus of andere maatregelen en onderbouwing wel aan jou maatstaven hadden voldaan betwijfel ik. Als je het daadwerkelijk om de inhoud ging, i.p.v. kritiek uiten, had je ook wel inhoudelijk naar het buitenland gekeken.
We hadden in september zo'n mooi uitgangspunt en dat is allemaal weggegooid voor het prestigeproject van De Jonge.

. De Jonge kan inderdaad wat doen aan de misinformatie uit het buitenland, afnemende werking vaccins, mutaties, mensen die sowieso de regels negeren, etc. Echt alles is puur de schuld van De Jonge. Dat meer landen hem knijpen met een vergelijkbare strategie, de schuld van De Jonge. Ze hebben zelfs grotendeels zijn prestigeproject gekopieerd en zelfs nog uitgebreider uitgerold (dat was net een verwijt van je). Dat we minder lucht hebben door de ziekenhuiscapaciteit, De Jonge. We negeren alleen even dat die capaciteit al voor de pandemie en voordat hij minister werd te laag was (voor een pandemie). Tja, zo kan ik het ook.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity. Weing agenda en vooral de behoefte aan beeldvorming en politiek eigenbelang op de korte termijn.
Weinig agenda, maar je vermoedde wel een stevige opzet. Zoals je zei: "om politiek draagvlak te scheppen voor hun meer controversiële plannen.". Volgens mij is dat gewoon een visie en agenda. Anders ben ik kwijt wat je nou precies wil zeggen.
Noem mij een Europees land welke succesvol de wintergolf heeft afgeslagen dankzij hun coronapassen. Die zijn er niet, maar de inzet op die pas wordt steeds heftiger. Inmiddels is die inzet zo heftig dat in het enthousiasme landen als Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Griekenland het DCC om zeep helpen.
Nu moet je de vraag niet omdraaien. Ik ben ook niet in de veronderstelling dat enkel een coronapas de wintergolf kan afslaan, zeker als hij op belangrijke verspreidingsplekken zoals scholen niet wordt toegepast. Maar jij bent van mening dat al die landen zonder enige onderbouwing de pas steeds verder invoeren. Dan ben ik benieuwd of je dat op zijn minst gevalideerd hebt. Dus ik zou graag antwoord krijgen op de initiële vraag. Zoals ik ook al eerder aangaf, ik vermoed niet dat in die landen niet mensen net als jou zitten die het op zijn minst onderbouwd willen zien.
Als we misschien iets minder hosanna hadden gedaan in september, als we misschien iets eerder konden toegeven dat de coronapas niet werkte zoals gehoopt, dan had het niet zo uit de klauw hoeven lopen.
Naast dat ik mij afvraag wat je dan had gedaan kwa maatregelen, wat heeft deze opmerking te maken met waar je op reageert? Ik gaf aan dat jou onderbouwing net zo goed uit de onderbuik komt.
De Jonge zet de toon voor de beleidsstukken. Hij verstrekt de opdrachten aan zijn ambtenaren. Die topadviseurs gaan niet zelf spontaan beleid voeren buiten hun bewindspersoon om.
De persoonlijke opvattingen van bewindslieden hebben een grote invloed op het verloop van de zaken. Zie ook hoe najaar 2020 de ruzie tussen De Jonge en andere ministers van de Trojka merkwaardig beleid ging veroorzaken zoals die verzwaring van twee weken. Onderschat niet hoeveel invloed deze persoonlijkheden hebben op het beleid.
Trojka? Die term ken ik niet.
Tuurlijk heeft De Jonge invloed. Dat onderschat ik zeker niet en kwam 1x goed naar voren tijdens een persconferentie dat Rutte en De Jonge in een aantal zaken ook zeker verschillend staan. Maar dat bekend niet dat je De Jonge bijvoorbeeld de gehele coronapas kan aanrekenen als deze gewoon door het kabinet zelf verdedigd wordt. Hij fluisterde ze daar niet letterlijk elk woord in. Ik denk eerder dat jij De Jonge wat teveel 'eer' toedeelt.
De betaalde studie welke door oud-premier Blair wordt gepromoot is kennelijk binnen heel Europa beschikbaar gesteld volgens het bedrijf. Blair is lobbyist, dus goede kans dat hij actief deze studie aan zijn contacten heeft gestuurd. Dat is immers het werk van de lobbyist.
Tja, ik heb ook genoeg toegang tot studies. Dat betekend niet dat ik ze allemaal gebruik. Dus echt een antwoord kan ik dit niet noemen.