Shadowhawk00 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:34:
[...]
Kan je hier ook verwijzen naar een eerdere post zonder te quoten?
gws24 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Ergens in de eerste paginas stond er een overzicht per 5 jaar dacht ik daar zie je een heel sterk stijgende lijn na de 50. <50 = 20% en >50 = 80% van de IC bezetting. Of rond die koers.
Wat ik begrepen heb ik dat tot nu toe de groep 70+ een booster shot gekregen heeft, of aan het krijgen is. Dus ik verwacht dat de getallen daar wel snel weer zullen dalen voor de geboosterde personen.
Linkdrop:
https://www.ed.nl/binnenl...-nieuwe-variant~a4166721/De beschermingsmuur die de coronavaccins hebben opgebouwd, wordt bij ouderen iets minder sterk. Bij 70-plussers beschermen de beschikbare vaccins nog voor 84 procent tegen ziekenhuisopname en voor 93 procent tegen opname op een intensive care. Dat heeft Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gezegd tegen de Tweede Kamer.
Bij zijn vorige briefing, half november, boden de vaccins bij ouderen 87 procent bescherming tegen ziekenhuisopnames. Begin november was het 89 procent.
Ik zoom in op deze leeftijdsgroep 70+, die vertegenwoordigt een zeer groot deel van de ziekenhuisopnames en en nog iets groter deel van de ligdagen.
De leeftijdsgroep 70+ is voor ongeveer 91.5% volledig gevaccineerd. Gedeeltelijke vaccinaties moet ik uit het model elimineren, daarvoor mis ik data. De vaccinatoiegraad in deze leeftijdsgroep is al maanden vrijwel constant.
* begin november: 8.5% met onverminderde kans op opname (ongevaccineerden) + 91.5% * een relatieve kans van 11% (gevaccineerden). Totale risicoscore 18.56.
* half november: 8.5% met onverminderde kans op opname (ongevaccineerden) + 91.5% * een relatieve kans van 13% (gevaccineerden). Totaal 20.40.
* eind november: 8.5% met onverminderde kans op opname (ongevaccineerden) + 91.5% * een relatieve kans van 16% (gevaccineerden). Totaal 23.14.
De verwachting van het aantal ziekenhuisopnames is dus 24.7% toegenomen door geleidelijke vermindering van de bescherming die de vaccins bieden. Wat boosters gaan doen, is deze toename omkeren.
Nou duurt het wel even tussen booster en voorkomen van ziekenhuisopname. Het duurt ongeveer een week voordat de booster het beoogde effect heeft op je antistoffen. Die antistoffen helpen tegen infecties vanaf dat moment, en helpen ook infecties bestrijden die in de dagen daarvoor zijn opgelopen. Bij infecties die reeds verder gevorderd zijn (ziektesymptomeneerder dan effect booster) is het niet te verwachten dat de booster nog een groot verschil kan maken. Totale vertraging tussen prik en impact aan de ziekenhuispoort: ongeveer 18 a 20 dagen.