Volgens het kabinet was de QR code zo krachtig als maatregel dat we daar voldoende aan hadden. Dus ja, we mogen de QR code prima op die bewering afrekenen.
De presentatie die Van Dissel gaf gisteren tijdens de technische briefing bevatte grafieken met het verloop van de effectiviteit. De booster zakt net zo goed weer af naar verloop van tijd zo toonde zijn grafiek:
De effectiviteit wordt gemeten middels het aantal antilichamen in het bloed. Die antilichamen verdwijnen nu eenmaal, dus volgens die meetwijze raakt de booster ook uitgewerkt.
Het maakt nogal uit of je enkel De Jonge uitmaakt voor iemand met een beperkte visie of de hele EU. Helemaal met eerdere krachttermen die je hem eerder toe dichte (zoals die gisteren geknipt werd). Hoe beperkt kan een visie zijn als hij ongeveer door de gehele EU (en erbuiten) gedeeld wordt. Helemaal omdat visie juist gaat over hoe je de wereld ziet. Maar heb je gekeken naar de onderbouwing in die landen?
Ik wist niet dat "dwingelanden" een krachtterm tegenwoordig is, ik beschouw het woord niet al dusdanig.
Hoe moeten we dan de toon omschrijven waarmee druk wordt gecreëerd om akkoord te gaan met voorstellen als 2G en coronapas op de werkvloer? Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het kabinet de situatie bewust wat hoger heeft laten oplopen om politiek draagvlak te scheppen voor hun meer controversiële plannen. De manier waarop dat ging had een nogal zeurderig en dwingend karakter: het was 2G of lockdown. Daar zat niets tussenin.
Dan wat betreft de EU, die missen net zo goed visie. Wat dat betreft bevindt De Jonge zich in goed gezelschap. Genoeg EU landen die nu naar paniekmaatregelen grijpen als nog meer QR code en sommige zelfs vaccinatieplicht willen.
Dat is leuk, maar volgens mij riep hij al voordat iedereen geboosterd ging worden dat hij wou dat de geldigheid zo lang mogelijk was. Ik heb je destijds nog getaggt. Dus niet helemaal de politieke twist die jij er van maakt.
Het plan voor boosteren richtte zich eerst enkel op 65+. De nieuwe plannen voor de EU zouden ook de 65- populatie treffen als zij op vakantie willen gaan.
Hoe heb jij geen effect voldoende onderbouwd?
We zitten in lockdown. Sinds september moest de coronapas het vrijwel in zijn eentje rooien en corona buiten de deur houden. We hadden een prima uitgangssituatie qua besmettingen en ziekenhuisbezetting. Toen deze gingen stijgen was de eerste impuls van het kabinet om de coronapas op meer plekken van toepassing te maken, plus wijzen met het vingertje naar iedereen in de samenleving die de coronapas onderuit haalde (slechte controles, fraude). De cijfers bleven maar stijgen en wederom kregen we nog meer plekken/situaties waarin de coronapas verplicht werd. Dit werkte net zo min en daarop volgde het voorstel voor 2G en coronapas op de werkvloer. Op dat moment stond de tent zo in lichterlaaie dat ze geen keuze meer hadden dan lockdown.
'Nuff said, in de woorden van Stan Lee.
Maar volgens jou was het "Hugo zijn coronapas". Al maakt de hele wereld dezelfde 'fout'.
Je kan niet ontkennen dat De Jonge bepaalde fixaties heeft als het om beleid gaat. Gisteren postte ik een profiel/nabeschouwing van zijn ministerschap en daar wordt eenzelfde beeld geschetst. Een persoon die dol is op zijn eigen plannen en die moeilijk kan loslaten. Dat past perfect in wat we het afgelopen jaar hebben mogen meemaken: avondklok en coronapas.
We zien in deze crisis dat het beleid vooral gedreven wordt door de ideeën van bepaalde sleutelfiguren, die terecht of onterecht, een grote mogelijkheid hebben om hun ideeën door te drukken.
BlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 01:35:
Dat OMT wat je tegelijk aanspreekt op het trekken van foutieve conclusies uit 1 van die studies. Dat lijkt mij voor jou toch aanleiding om ook buiten het OMT te kijken. Tevens kan ik mij niet voorstellen dat zij geen Dennis of @
CMD-Snake hebben die zouden stuiteren als het op 2 slechte NL studies is gebaseerd. Ruimte voor verkenning dus!
Regering en OMT onderbouwen QR-code met onbetrouwbare modellen
Een geval expert blindness? Of een politieke opdracht om naar de eindconclusie toe te werken? Het kan allemaal. Alleen laat de huidige onderbouwing van de coronapas veel te wensen over, zeker als je bedenkt hoe ingrijpend deze is op de vrijheden van de bevolking. Dat verdient een veel betere onderbouwing.
Cid Highwind schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:06:
Nuchter bekeken, zolang de coronapas er voor zorgt dat mensen over de streep worden getrokken zich alsnog te laten vaccineren, is het een middel wat bewezen functioneert tegen de verspreiding van corona en het reduceren van de last op de ziekenhuizen.
De werking is in dat geval weliswaar indirect, maar hij is er wel. Je kan er principieel op tegen zijn, maar aan de feiten doet het niets af.
Er is nog zoiets als proportionaliteit. De winst qua gezondheid moet de kosten qua ingeleverde vrijheden overstijgen. In Nederland zijn er lang niet zoveel mensen naar de GGD gegaan omwille van de coronapas zoals mensen dat deden in Frankrijk. Onze vaccinatiegraad is niet noemenswaardig gestegen door de introductie van de coronapas.