.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:08 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik geloof dat we we met de huidige maatregelen geen hoge vlucht van omicron zullen krijgen. Nog een week dat het aantal omicron-besmettingen kan stijgen voordat de effecten van de lockdown dat stoppen. In die tijd kan het aantal positieve tests met omicron groeien van +-1500 per dag naar +-2500 per dag stijgen. Intussen zakt het aantal positieve tests delta, waardoor het totaal ongeveer stabiliseert.hoevenpe schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:39:
@t_captain
Begrijp ik je goed dat we de R van Omikron rond 1 kunnen krijgen...
Combineer dat met ongeveer 50% minder ziekmakend (bierviltje Denemarken) en een significant kortere ligduur en je hebt 3-5x minder ziekenhuisbedden gevuld. Zoiets?
Dat zou mooi zijn. Heel rustig en dan hopelijk even voor langere tijd, want dat is daar heel hard nodig. Even rust en op adem komen.t_captain schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:55:
[...]
Als mijn verwachtingen over de ziekmakendheid uitkomen, gaan de ziekenhuizen het in januari heel rustig krijgen.
Het (Delta) is en blijft (ook Omicron) Covid-19 he.42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:00:
misschien een domme vraag... maar weten we al zeker dat een omikron besmetting een deltabesmetting daarna tegenhoudt? Want dat lijkt me een vereiste voor omikron om delta te gaan domineren? Of zie ik dat verkeerd?
Steam ID = Ackerfiets
Wellicht haal ik volgend jaar wel de Novavax of Valneva prik. Die zijn nu nog niet beschikbaar. Wel mooi dat ondertussen het Omicron verhaal duidelijker is. Misschien is het tegen die tijd dan zelfs niet eens meer nodig42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:08:
[...]
of ophouden te miepen en gewoon een vaccin te gaan halen?
Ik verwacht hetzelfde eigenlijk. Volgens mij storten zowel besmettingen als ziekenhuisopnames in als een kaartenhuis straks. Kan m'n moeder ook ein-de-lijk eens geopereerd wordent_captain schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:55:
[...]
Als mijn verwachtingen over de ziekmakendheid uitkomen, gaan de ziekenhuizen het in januari heel rustig krijgen.
Volgens mij kan er maar één variant tegelijkertijd dominant zijn, toch? De snelst verspreidende wint uiteindelijk. En de ander sterft uit?42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:00:
misschien een domme vraag... maar weten we al zeker dat een omikron besmetting een deltabesmetting daarna tegenhoudt? Want dat lijkt me een vereiste voor omikron om delta te gaan domineren? Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 15% gewijzigd door Dennahz op 21-12-2021 23:11 ]
Dat was de vraag niet. Ik vind inderdaad dat het goed onderbouwd moet worden. Dat is echter al iets anders dan dat De Jonge er is een op zondag mee wakker werd als idee en het zo ingevoerd heeft. Net als alle ministers van volksgezondheid in alle andere landen. Blijkbaar is in al die landen er toch voldoende onderbouwing om er mee bezig te zijn. Gezien die bij elkaar wel met een stuk meer experts spreken vertrouw ik die mening toch wat meer dan iemand met zijn diploma online virologie.Dennis schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:53:
[...]
Lijkt me dat je voor het invoeren van een dergelijk zware maatregel wel een goede onderbouwing moet hebben. Of vind je dat dat niet nodig is?
Religieuze tradities komen voort uit praktische oplossingen die door de mens bedacht werden als manier om om te gaan met de omgeving waarin ze leefden. Het is een verhalende vorm van overlevering die mensen goed kunnen onthouden en doorvertellen.Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:34:
[...]
Vrienden van Amstel kan je probleemloos verzetten lijkt mij?
Carnaval is een ander dingetje dat is een religieus christelijk feest. Ik weet niet of je daarmee mag schuiven van de bijbel.
De vastenperiode wordt toch ergens mee ingeluid.
Sinterklaas kan ook nog, wordt alleen wel ingewikkeld voor die pieten om op de langste dag van het jaar nog ongezien pakjes te bezorgen.Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:48:
[...]
Ben je dan op Aswoensdag ook wel een in de kerk geweest toevallig?
Genoeg mensen voor wie het meer is dan zuipen en zoenen.
Die redenatie is overal op los te laten
Waarom Kerstmis niet in juli? Veel veiliger.
Maar weinigen kennen het kerstfeest nog.
Hé? Dit heeft niks met een politiek model te maken? Dit werd door Van Dissel gedeeld, wetenschappelijke feiten. Tevens zijn was pas net fors gaan boosteren, dus het lijkt mij evident dat je dat nog niet ziet. Maar wat heeft dit met de geldigheidsduur van een herstelbewijs te maken? Ze zijn al tijden met onderzoek bezig naar de afname van bescherming na een infectie/vaccinatie.Brazos schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:55:
[...]
Prachtig plaatje, jammer dat we het niet terug zien in de realiteit. Het mooie aan iets wetenschappelijks is dat het ook reproduceerbaar is, een politiek model dat in de praktijk wordt weerlegd is niets wetenschappelijks aan.
je moeder heeft uitgestelde zorg, maar jij neemt geen vaccin?Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:10:
[...]
Wellicht haal ik volgend jaar wel de Novavax of Valneva prik. Die zijn nu nog niet beschikbaar. Wel mooi dat ondertussen het Omicron verhaal duidelijker is. Misschien is het tegen die tijd dan zelfs niet eens meer nodig
(Of heb ik tegen die tijd wel een herstelbewijs)
[...]
Ik verwacht hetzelfde eigenlijk. Volgens mij storten zowel besmettingen als ziekenhuisopnames in als een kaartenhuis straks. Kan m'n moeder ook ein-de-lijk eens geopereerd worden
Een niet dringende operatie is wel een heel ruim begrip geworden blijkbaar, want ook lig je iedere nacht wakker van de pijn, dan nog is dat geen reden genoeg om je te gaan opererenHeb er geen goed woord voor over.
Heb uit goede bron (iemand die daar werkt) dat het in dat specifieke ziekenhuis wel meevalt qua covid patiënten en dat ze puur gewoon bedden moeten reserveren voor het geval dat.
[...]
Volgens mij kan er maar één variant tegelijkertijd dominant zijn, toch? De snelst verspreidende wint uiteindelijk. En de ander sterft uit?
Mijn eerste en tweede prik waren Moderna, heb ik ook beide keren wel een paar dagen last van gehad, maar wel minder dan jij beschrijft. Booster van Pfizer gehad, een avondje pijnlijke arm maar verder eigenlijk niets van gemerkt. En dat hoor ik overal om me heen (collega's zijn ook allemaal al geboosterd); booster geeft veel minder last dan de eerste twee prikken.Ryur schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:13:
[...]
Ik ga de booster wel uitproberen, wie weet vallen mijn ervaringen deze keer WEL mee
Na prik 1 & prik 2 (Pfizer trouwens) ben ik per prik ruim een week ziek geweest: ik kon niet uit bed komen zowat, sliep 14-16 uur per dag, had geen honger, mocht ik wakker zijn voelde het alsof ik "mist" in mijn hoofd had. Alsof ik een zware griep te pakken had. Deze symptomen traden op 1,5 dag na mijn prik.
En dan de week daarna was ik ook nog niet op 100% capaciteit. Dus heeft gewoon 2 weken geduurd per prik voordat ik weer 'normaal' was. Nu geen problemen meer trouwens en gewoon weer helemaal fit/hersteld!
Huisarts kon niks vinden!
Ik hoop dat de booster dit effect niet heeft op mij. Want dan weet ik niet of ik om de X-maanden wel even 2 weken uit de running wil zijn (en of mijn werkgever dat op een gegeven moment wel gaat pikken ...).
Note: ik geloof in het vaccin en hoop gewoon ook dat iedereen hem neemt! Hoop alleen dat ik er minder last van krijg (misschien ben ik wel ergens allergisch voor wat in de Pfizer prik zit? misschien eens Moderna proberen, maar "mijn" priklocatie had die niet)
Ik denk dat je Hugo de Jonge te hoog inschat. De onderbouwing van het RIVM waaruit zou blijken dat 2G beter is dan 1G is belabberd. Dat heeft @CMD-Snake terecht meermaals genoemd. In het OMT-rapport zijn namelijk twee 'bronnen' benoemd waarvan één onderzoek van een lobbyclub is en de andere is het inmiddels befaamde TU-Delft onderzoek waarvan de hoofdonderzoeker heeft aangegeven dat het OMT verkeerde conclusies trekt uit zijn onderzoek.BlackMonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:11:
Dat was de vraag niet. Ik vind inderdaad dat het goed onderbouwd moet worden. Dat is echter al iets anders dan dat De Jonge er is een op zondag mee wakker werd als idee en het zo ingevoerd heeft. Net als alle ministers van volksgezondheid in alle andere landen. Blijkbaar is in al die landen er toch voldoende onderbouwing om er mee bezig te zijn. Gezien die bij elkaar wel met een stuk meer experts spreken vertrouw ik die mening toch wat meer dan iemand met zijn diploma online virologie.
Claimen dat iets niet werkt door een gebrek aan bewijs is net zo krom als claimen dat iets wel werkt zonder bewijs. De aarde werd ook niet daadwerkelijk pas rond toen we het ontdekten. Dat was ie al even. We moesten enkel bewijzen dat het zo is.
Je zou kunnen verwachten dat Kerst een groot mix moment gaat worden voor generaties (al heb je daar nog weer de kanttekening bij de het laatste rapport wat ik er heb over gezien, liet zien dat het vooral in populatie van afrikaanse origine zou heersen, waarbij ik niet weet in hoeverre die veel oudere familie en grootouders in het UK hebben. Maar goed dan nog zal het dan wel aardig oplopen en zou je kunnen verwachten dat je er 7 dagen later, dus net na de jaarwisseling wel wat over zou moeten kunnen gaan zeggen, volg dat nog een weekje en dan zit je bij het weegmoment voor onze 14 januari, waarop ik dan toch wel zou vermoeden dat er meer over te zeggen zal zijn. Hoe het ondertussen in DK als andere vermoedelijk iets voorlopende graadmeter gaat in de verschillende leeftijdsgroepen etc. heb ik geen idee van.codex schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:32:
[...]
True, de data is nog beperkt. Zal wel nog een week of 3 duren voordat we meer data hebben. Klinkt hard, maar ik verwacht dat we naar Kerst een flinke stijging in de oudere generaties gaan zien. In de 2 volgende weken kan je opmaken welk effect dat heeft op ziekenhuisopnames.
Kan goed begrijpen dat mensen ‘een glijdende schaal’ niet als drogredenering ervaren.Dennis schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:21:
[...]
Daar komt nog bij dat die coronapas (naar mijn mening) op een slinkse manier een steeds ander doel is gaan dienen. Oorspronkelijk ging het om het "alvast" openen van sectoren die anders gesloten moesten blijven, zoals (grootschalige) evenementen. Vervolgens werd die pas geopperd voor horeca, eerst nog als er meer dan 75 personen zouden zijn. En toen met een vingerknip werd dat 50 en een dag later werd bekend dat hij in elke situatie in de horeca nodig zou zijn.
Vonden we dat allemaal nog (enigszins) te verdedigen, inmiddels heb je die pas binnenkort voor vrijwel alles nodig. In Nederland nog niet in het OV maar dat zal vast ook niet lang meer duren. In Frankrijk en Italië is dat al zo (alhoewel het daar volgens mij vooral langeafstand-OV betreft, wat in NL feitelijk niet bestaat (alleen Internationaal)).
[ Voor 22% gewijzigd door DeKoetsier op 21-12-2021 23:31 ]
Aantal IC opnames in de week van 6 - 12 december (per miljoen mensen per leeftijdscategorie):42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:18:
[...]
je moeder heeft uitgestelde zorg, maar jij neemt geen vaccin?
Het VWS bedoel je, toch? Of het kabinet, ook prima. Maar ik blijf het een idiote stelling vinden dat hij dat allemaal in zijn ivoren torentje met zichzelf zit te verzinnen. Dan zou ie er ook niet steeds een spoedaanvraag voor meer informatie uit hoeven doen. Data boeit hem blijkbaar niet.Dennis schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:21:
[...]
Ik denk dat je Hugo de Jonge te hoog inschat.
Ik ben zeer zeker met de mening van @CMD-Snake bekendDe onderbouwing van het RIVM waaruit zou blijken dat 2G beter is dan 1G is belabberd. Dat heeft @CMD-Snake terecht meermaals genoemd. In het OMT-rapport zijn namelijk twee 'bronnen' benoemd waarvan één onderzoek van een lobbyclub is en de andere is het inmiddels befaamde TU-Delft onderzoek waarvan de hoofdonderzoeker heeft aangegeven dat het OMT verkeerde conclusies trekt uit zijn onderzoek.
Dus het gehele buitenland beroept zich op die twee genoemde studies? Volgens mij gaf ik juist aan mij af te vragen hoe dat zat. Maar ik had verwacht het onderwerp al is eerder voorbij te zien komen.Als er goede internationale bronnen waren zou het OMT die wel gebruiken, denk je ook niet? Dus nee, vermoedelijk zijn die er ook gewoon helemaal niet.
Je mening doet er hier voor de onderbouwing niet zo toe. Dat zou wat zijnDaar komt nog bij dat die coronapas (naar mijn mening) op een slinkse manier een steeds ander doel is gaan dienen. Oorspronkelijk ging het om het "alvast" openen van sectoren die anders gesloten moesten blijven, zoals (grootschalige) evenementen. Vervolgens werd die pas geopperd voor horeca, eerst nog als er meer dan 75 personen zouden zijn. En toen met een vingerknip werd dat 50 en een dag later werd bekend dat hij in elke situatie in de horeca nodig zou zijn.
Vonden we dat allemaal nog (enigszins) te verdedigen, inmiddels heb je die pas binnenkort voor vrijwel alles nodig. In Nederland nog niet in het OV maar dat zal vast ook niet lang meer duren. In Frankrijk en Italië is dat al zo (alhoewel het daar volgens mij vooral langeafstand-OV betreft, wat in NL feitelijk niet bestaat (alleen Internationaal)).
*insert standaard reactie over verspreiding, over dat een kleine kans * 17miljoen nog steeds veel mensen zijn, over verhoudingen in een ziekenhuisremzor schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:48:
[...]
Aantal IC opnames in de week van 6 - 12 december (per miljoen mensen per leeftijdscategorie):
Leeftijd 0 - 39 (3 categorieën bij elkaar opgeteld): 15
Leeftijd 60 - 90+ (4 categorieën bij elkaar opgeteld): 115
Aantal ziekenhuisopnames in de week van 6 - 12 december (per miljoen mensen per leeftijdscategorie):
Leeftijd 0 - 39 (3 categorieën bij elkaar opgeteld): 96
Leeftijd 60 - 90+ (4 categorieën bij elkaar opgeteld): 1445
Aan deze getallen zie je dat de veelal overtrokken reactie en de focus op het vaccineren van alle jonge, gezonde mensen een druppel op een gloeiende plaat is. Zeker als je verder inzoomt op de getallen en weet dat het percentage gevaccineerden in de ziekenhuizen inmiddels alleen maar verder is toegenomen. Daarnaast heeft een zeer groot deel van de mensen in de ziekenhuizen andere problematiek, vaak onderliggend lijden genoemd. Dat betekent dat er waarschijnlijk maar een handjevol mensen per week op de IC en 2 handjes vol mensen per week in het ziekenhuis belanden (op 17 miljoen mensen!) die niet gevaccineerd en kerngezond zijn. En natuurlijk zijn er uitzonderingen en n=1 verhalen enz.
Als ik dus puur en alleen naar deze rauwe cijfers kijk kan ik mij persoonlijk niet zo druk maken of jantje en pietje van 16 en 29 jaar oud zich hebben laten vaccineren of niet. Al zou de ‘risk-benefit analyse’ voordelig uitpakken. Die 0,0001% risico en 0,005% risico (weet die percentages niet exact natuurlijk, het gaat om het punt) gaan het verschil niet maken natuurlijk op deze grote schaal. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.
Wat mij betreft, en dat betoog ik vaker (en betoogde o.a. Marcel Levi ook nog niet eens zo lang geleden), mag de focus veel meer liggen op de kwetsbaren (ouderen, dikkeren, onderliggend lijden). Vaccineer hen, booster hen. De zeer kleine winst die je kan behalen met het vaccineren van jongeren (laten we zeggen 40-minners) lijkt mij niet doelmatig genoeg om hier steeds over in de kramp te schieten.
Inderdaad, het kabinet.BlackMonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:48:
Het VWS bedoel je, toch? Of het kabinet, ook prima. Maar ik blijf het een idiote stelling vinden dat hij dat allemaal in zijn ivoren torentje met zichzelf zit te verzinnen. Dan zou ie er ook niet steeds een spoedaanvraag voor meer informatie uit hoeven doen. Data boeit hem blijkbaar niet.
Ik neig meer om het met @CMD-Snake eens te zijn dan met jou, maar dat maakt voor het punt niet uitIk ben zeer zeker met de mening van @CMD-Snake bekend. Hij ook wel met die van mij vermoed ik. Ik weet daarom ook nog dat hij o.a. maatregelen afkeurde omdat ze niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd konden worden. Dat moest individueel per maatregel gebeuren. Zelf zie ik dat anders, maar met die opvatting kan je per definitie bijna alle maatregelen afkraken omdat ze vaak als pakket worden ingevoerd. Je komt dus eigenlijk altijd op een inschatting van effect. Maar dat zijn meningen wat je voldoende onderbouwing vind (ik geef mijn mening daarin nog niet eens). Echter daardoor concluderen dat een maatregel niet werkt is gewoon fout. Daar is net zo min bewijs voor.
Ik volg niet hoe het in het buitenland gaat. Maar in de UK is de afgelopen dagen duidelijk geworden dat het plaatselijke RIVM vooral modelleert wat de politiek vraagt. En dat zijn vooral de meer pessimistische scenario's.Dus het gehele buitenland beroept zich op die twee genoemde studies? Volgens mij gaf ik juist aan mij af te vragen hoe dat zat. Maar ik had verwacht het onderwerp al is eerder voorbij te zien komen.
Ik snap wat je zegt, alleen waarom zou door de Coronapas op het werk "zoveel mogelijk dingen mogelijk blijven"? Werk is nu toegankelijk zonder Coronapas en als je dat gaat verbieden dwing je feitelijk mensen zich te laten vaccineren. Bovendien is het maar de vraag hoeveel het gaat opleveren. Het aanhouden van anderhalve meter is waarschijnlijk veel effectiever, zegt zelfs Jaap van Dissel.Je mening doet er hier voor de onderbouwing niet zo toe. Dat zou wat zijnAlle NL'ers langs. Ik vind het vooral jammer dat mensen de zaken niet los kunnen zien. Als je is aanneemt dat hij wel werkt, dan zie je vooral dat ze de implementatie steeds aanpassen voor de actuele situatie. Dan is het niet meer macht grijpen, maar zorgen dat er op alle momenten zoveel mogelijk dingen mogelijk blijven. Al een compleet ander perspectief. Tuurlijk zit er wat politiek doorheen verweven, maar dat is niks nieuws. Je gaat verder denk ik ook niet echt iemand vinden die een altaartje neerzet omdat hij al zijn hele leven op een coronapas zat te wachten.
Sorry, ik begrijp even oprecht niet wat je probeert te zeggen.DeKoetsier schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:31:
Kan goed begrijpen dat mensen ‘een glijdende schaal’ niet als drogredenering ervaren.
Ah, de verspreiding. Tot een aantal maanden geleden kon je Corona niet meer verspreiden als je gevaccineerd was tot aan vandaag de dag waarbij het een publiek geheim is dat het eigenlijk geen flikker meer uit maakt of je wel of niet gevaccineerd bent (met de opkomst van de Omikron) variant) t.a.v. de verspreiding. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat later onderzoek alleen nog maar meer de kant uit gaat wijzen van de minieme werking van vaccins tegen transmissie. En 100% vaccinatiegraad ga je nooit halen en is ook nog nooit nodig geweest om een virus de kop in te drukken (endemisch te maken).42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:54:
[...]
*insert standaard reactie over verspreiding, over dat een kleine kans * 17miljoen nog steeds veel mensen zijn, over verhoudingen in een ziekenhuis
Maar ik ben het met je eens dat bij die kwetsbaren de grotere winsten liggen. In dat kader zou het overigens wel leuk zijn als jongere risicogroepen ook daadwerkelijk een booster zouden mogen halen.
[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 22-12-2021 00:10 ]
Nu je dit voor de tweede keer herhaalt begin ik te twijfelen wat je met 'de cijfers' bedoeld. Het teruglopen van effectiviteit is gewoon bewezen. Net als dat een booster dit weer flink verhoogd. In het buitenland is dit effect al flink te zien. Daarnaast is, net als bij de Delta, gekeken naar de invloed van de hoeveelheid antilichamen. Wat liet zien dat er bij Omicron een stuk minder effectieve antilichamen zijn maar zolang dat 'type' maar voldoende aanwezig is werkt het alsnog. Dus zolang je over de drempelwaarde komt is het effectief.Brazos schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:47:
[...]
Als dat een wetenschappelijk feit is dan zou je dat terug zien in de cijfers.
We hebben inderdaad genoeg FVD'ers gezien die met compleet verdraaide afbeeldingen stonden te zwaaien. In de wetenschap zouden die alleen al door de verkeerde assen worden afgewezen. Maar van Dissel illustreert hier de werking van het wetenschappelijke concept dat ik zojuist beschreef. Hij zou als wetenschapper zijn eigen glazen flink ingooien door daar politiek i.p.v. wetenschap uit te voeren. Maar het gebruik van statistiek in de wetenschap om wat aan te tonen is niet bijzonder. Je krijgt het daarom op het WO standaard als onderdeel van de basisvaardigheden voor wetenschappelijk onderzoek.Natuurlijk heeft het iets met een politiek model te maken, de afbeelding die je deelt is een statistisch model. En alhoewel je een hoop leuke dingen kunt doen met statistiek, wordt de combinatie statistiek en politiek voornamelijk gebruikt om toe te rekenen naar een vooraf bepaalde uitkomst.
We hadden het over Omicron. Zoals ik net al aangaf is enkel die data van net daar niet voldoende voor.terwijl de cijfers laten zien dat zij juist de meeste bescherming hebben.
als je argument neerkomt op matige invloed op transmissie is het goed om je te realiseren dat dat pas sinds omikron (lees, een maand) een argument is... daarvoor had dat zeker een groot deel van de invloed op het hele verhaal.remzor schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:00:
[...]
Ah, de verspreiding. Tot een aantal maanden geleden kon je Corona niet meer verspreiden als je gevaccineerd was tot aan vandaag de dag waarbij het een publiek geheim is dat het eigenlijk geen flikker meer uit maakt of je wel of niet gevaccineerd bent (met de opkomst van de Omicron variant) t.a.v. de verspreiding. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat later onderzoek alleen nog maar meer de kant uit gaat wijzen van de minieme werking van vaccins tegen transmissie. En 100% vaccinatiegraad ga je nooit halen en is ook nog nooit nodig geweest om een virus de kop in te drukken (endemisch te maken).
De getallen waren dus per miljoen mensen in een bepaalde leeftijdscategorie, en ja, op een schaal van 17 miljoen mensen en verspreid over pak ‘m beet 70(?) ziekenhuizen.
Vergelijkbaar met het redden van de aarde als wij een dagje geen autorijden zeg maar, een spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat![]()
Ben ik niet zo gevoelig voor, die symboolpolitiek. Ingezoomd op micro niveau is het natuurlijk vervelend als een tiener in het ziekenhuis beland, maar ook daar ben ik niet zo gevoelig voor.
De vaccins (gebaseerd op de Wuhan-variant) werken (in zekere mate) tegen omikron en delta. Omikron en delta zitten mijlenver af van Wuhan, maar zitten onderling "dichter bij elkaar". Het lijkt me dan niet te verwachten dat het Wuhan-vaccin wél tegen omikron werkt, maar een delta-infectie niet.42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:00:
ah, kijk, het is me duidelijk zo. Dank je wel voor deze infoTom-Z schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:07:
[...]
De vaccins (gebaseerd op de Wuhan-variant) werken (in zekere mate) tegen omikron en delta. Omikron en delta zitten mijlenver af van Wuhan, maar zitten onderling "dichter bij elkaar". Het lijkt me dan niet te verwachten dat het Wuhan-vaccin wél tegen omikron werkt, maar een delta-infectie niet.
De (Europese) coronapas blijft zeker nog heel 2022 bestaan, zo niet langer. Dat betekent in elk geval een vierde prik voor mensen die er aan hechten dat ze een geldige QR code hebben indien ze niet willen testen of besmet zijn geweest.BlackMonkey schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:29:
Vervolgens zeg jij dat als er een termijn op de geldigheid komt er sowieso een vierde prik volgt. Dat is helemaal niet waar, daar zijn we nog niet eens. Maar De Jonge volgt juist vaak de strategie van andere landen, dus per definitie kan je het niet zijn 'beperkte lange termijn visie' noemen.
Alleen omdat zijn boostercampagne zo achterloopt vermoedelijk. In het oorspronkelijke voorstel hadden veel Nederlanders potentieel een probleem gehad, hun Europese coronapas zou verlopen zijn en ze hadden nog geen mogelijkheid gehad om een booster te halen. Je politieke hachje redden is niet hetzelfde als visie hebben.Verder stemde De Jonge in nadat hij de voorwaarde had weten te verruimen. Dus dat spreekt toch juist in zijn voordeel dan dat het zijn strategie is?
De binnenlandse toepassing is weldegelijk een stokpaardje. Tot het laatste moment werd deze bereden met meer uitbreidingen met als huzarenstukje de invoering van 2G en coronapas op de werkvloer. Er was niets anders mogelijk dan nog meer coronapas invoeren, op geen enkel moment sinds september is er een moment geweest waarbij er twijfels kwamen of de ingeslagen weg wel ging werken. Als iets na twee verzwaringen nog geen effect sorteert is het wel tijd om te heroverwegen.Ik weet dat je alles behalve fan bent van de coronapas. Maar als dergelijke vraagstukken in de gehele EU spelen kan je toch niet zeggen dat het 'zijn pas is', 'zijn stokpaardje', etc.
Doe je dat bewust? Individuele maatregelen de status 'mislukking' toedichten omdat ze zelfstandig niet de pandemie kunnen oplossen? Of geloof je oprecht dat de enige oplossing er een moet zijn die dat allemaal tegelijk kan?CMD-Snake schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:13:
[...]
De apps hebben ons nog niet gered en ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren.
Laten we een stoppen met fopoplossingen, daar hebben we overduidelijk een aantal van. De CoronaMelder is zo'n fopoplossing, de QR codes kunnen zich aansluiten in dat rijtje. Het effect van de QR codes in hun eentje hebben we sinds september kunnen ervaren, ze waren het enige tussen Nederland en corona. Gezien de huidige situatie kunnen we dat een behoorlijke mislukking noemen.nst6ldr schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:18:
Doe je dat bewust? Individuele maatregelen de status 'mislukking' toedichten omdat ze zelfstandig niet de pandemie kunnen oplossen? Of geloof je oprecht dat de enige oplossing er een moet zijn die dat allemaal tegelijk kan?
[ Voor 10% gewijzigd door CMD-Snake op 22-12-2021 00:28 ]
Dat is al winst 1. Kijk dan nog is naar deze post. Heb dan commentaar op het gehele kabinet i.p.v. doen alsof het enkel de Jonge is.
De coronapas werd al onder de bus gegooid voordat we überhaupt aan de 2G optie toe waren. Maar als je specifiek op dat onderdeel doelt wil ik daar best in meegaan. Ik heb dat maar met een half oog gevolgd. Het is alleen wat flauw de een van een bias te betichten als je zelf op voorhand al anti-coronapas bent. Maar dan nog ben ik van mening dat je niet kan claimen dat hij niet werkt. Je kan het niet eens zijn met de onderbouwing, maar dat is niet automatisch ook het effect van de maatregel. Je stelt in de wetenschap juist een hypothese op om deze vervolgens in de praktijk te valideren. Dit is meer van het niveau, ik geloof het niet, je hebt mij niet kunnen overtuigen, dus het werkt niet. Ook wel een mening genoemd.Ik neig meer om het met @CMD-Snake eens te zijn dan met jou, maar dat maakt voor het punt niet uit. Voor de 2G/3G-discussie namelijk was het klip en klaar. Het OMT zei dat van 2G een groter effect mag worden verwacht dan van 1G. Alleen hebben ze daarbij allerlei verkeerde aannames gedaan. Dat is dus iets heel anders dan jouw punt waarbij je al dan niet losse of gecombineerde maatregelen kunt onderbouwen.
Nu ontwijk je de vraag. Je vind de maatregel onvoldoende onderbouwd, je hebt er veel moeite mee, maar even kijken naar het buitenland gaat te ver. Ze zullen er "vermoedelijk wel niet zijn". Dat vind ik dan ook iets te simpel. Zoals ik al zei, wie eist die bewijst.Ik volg niet hoe het in het buitenland gaat. Maar in de UK is de afgelopen dagen duidelijk geworden dat het plaatselijke RIVM vooral modelleert wat de politiek vraagt. En dat zijn vooral de meer pessimistische scenario's.
Omdat het werk veel contactmomenten oplevert en het hele idee is die nou net zoveel mogelijk te beperken? Als je door een coronapas niet het aantal contactmomenten verlaagd maar wel het risico op besmetting bij die momenten. Helpt het alsnog. Maar naar mijn weten hadden we daardoor nu juist de kromme regeling dat je wel een coronapas moest laten zien aan personeel dat er zelf niet onder viel. Voor de quote van van Dissel heb ik de context nodig. Ik denk dat hij er anders over denkt als je op 16m2 de hele dag met de ramen dicht op 1,5m van elkaar zit. Dan heeft dat weinig zin. Nogmaals, dat we iets nu nog niet gebruiken garandeert niet dat het sowieso geen effect zou hebben.Ik snap wat je zegt, alleen waarom zou door de Coronapas op het werk "zoveel mogelijk dingen mogelijk blijven"? Werk is nu toegankelijk zonder Coronapas en als je dat gaat verbieden dwing je feitelijk mensen zich te laten vaccineren. Bovendien is het maar de vraag hoeveel het gaat opleveren. Het aanhouden van anderhalve meter is waarschijnlijk veel effectiever, zegt zelfs Jaap van Dissel.
want omdat een qr in zijn eentje niet werkt, werkt ie niet....? Ok, we zijn verdoemd, want er is geen enkele maatregel die in zijn eentje de oplossing is. Check, goed om te weten.CMD-Snake schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:27:
[...]
Laten we een stoppen met fopoplossingen, daar hebben we overduidelijk een aantal van. De CoronaMelder is zo'n fopoplossing, de QR codes kunnen zich aansluiten in dat rijtje. Het effect van de QR codes in hun eentje hebben we sinds september kunnen ervaren, ze waren het enige tussen Nederland en corona. Gezien de huidige situatie kunnen we dat een behoorlijke mislukking noemen.
Maatregelen die veel meer 'kosten' dan ze oplossen moeten overboord gaan. Zo blijf je stapelen, zoek liever uit wat wel goed werkt en wat niet, dan kan je veel doelgerichter problemen oplossen. Nu blijft de discussie maar in rondjes gaan, ook in de Tweede Kamer. Het RIVM zegt dat ze elke individuele maatregel kunnen berekenen, als het aan ze gevraagd wordt. Dat laatste doet het kabinet alleen niet.
Maar eet jij wel elke ochtend pap met krenten? Dat verkleint de kans op besmetting namelijk aanzienlijk.nst6ldr schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:18:
[...]
Doe je dat bewust? Individuele maatregelen de status 'mislukking' toedichten omdat ze zelfstandig niet de pandemie kunnen oplossen? Of geloof je oprecht dat de enige oplossing er een moet zijn die dat allemaal tegelijk kan?
Als we een lockdown-loze R van 1,36 hebben bij een beperkte ziekmakendheid van omikron, dan denk ik dat je in een situatie terecht komt die prima te behapstukken valt. Met andere woorden, dan kan het hoge woord er uit op 1 februari en dan wordt dat een feestdag.t_captain schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:55:
[...]
Ik geloof dat we we met de huidige maatregelen geen hoge vlucht van omicron zullen krijgen. Nog een week dat het aantal omicron-besmettingen kan stijgen voordat de effecten van de lockdown dat stoppen. In die tijd kan het aantal positieve tests met omicron groeien van +-1500 per dag naar +-2500 per dag stijgen. Intussen zakt het aantal positieve tests delta, waardoor het totaal ongeveer stabiliseert.
Pas als we de lockdown eraf halen gaat die R-waarde boven 1. Tegen die tijd is delta voorbij.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
True. Maar goed nieuws is dat De Jonge binnenkort weg is dus dan pak ik een nieuwe kop van jutBlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:28:
Dat is al winst 1. Kijk dan nog is naar deze post. Heb dan commentaar op het gehele kabinet i.p.v. doen alsof het enkel de Jonge is.
Ik kan inderdaad niet claimen dat hij niet werkt, maar niemand kan ook claimen dat hij wél werkt. Maar toch denk ik dat ik eerder bij dat eerste in de buurt kan komen. Immers, als je wilt claimen dat iets ergens niet voor werkt, moet je eerst weten waarvoor hij bedoeld is.De coronapas werd al onder de bus gegooid voordat we überhaupt aan de 2G optie toe waren. Maar als je specifiek op dat onderdeel doelt wil ik daar best in meegaan. Ik heb dat maar met een half oog gevolgd. Het is alleen wat flauw de een van een bias te betichten als je zelf op voorhand al anti-coronapas bent. Maar dan nog ben ik van mening dat je niet kan claimen dat hij niet werkt. Je kan het niet eens zijn met de onderbouwing, maar dat is niet automatisch ook het effect van de maatregel. Je stelt in de wetenschap juist een hypothese op om deze vervolgens in de praktijk te valideren. Dit is meer van het niveau, ik geloof het niet, je hebt mij niet kunnen overtuigen, dus het werkt niet. Ook wel een mening genoemd.
Nou, zo was het niet bedoeld. Het is meer dat ik veronderstel dat áls er in het buitenland betrouwbare studies zijn het OMT daar ongetwijfeld vanaf had geweten en niet op de proppen was gekomen met die twee bronnen die ze nu hebben opgevoerd.Nu ontwijk je de vraag. Je vind de maatregel onvoldoende onderbouwd, je hebt er veel moeite mee, maar even kijken naar het buitenland gaat te ver. Ze zullen er "vermoedelijk wel niet zijn". Dat vind ik dan ook iets te simpel. Zoals ik al zei, wie eist die bewijst.
Je moet alles in de juiste context zien. Natuurlijk is het niet zwartwit en ik denk dat jij gelijk hebt met je 16m2 dampende ruimteOmdat het werk veel contactmomenten oplevert en het hele idee is die nou net zoveel mogelijk te beperken? Als je door een coronapas niet het aantal contactmomenten verlaagd maar wel het risico op besmetting bij die momenten. Helpt het alsnog. Maar naar mijn weten hadden we daardoor nu juist de kromme regeling dat je wel een coronapas moest laten zien aan personeel dat er zelf niet onder viel. Voor de quote van van Dissel heb ik de context nodig. Ik denk dat hij er anders over denkt als je op 16m2 de hele dag met de ramen dicht op 1,5m van elkaar zit. Dan heeft dat weinig zin. Nogmaals, dat we iets nu nog niet gebruiken garandeert niet dat het sowieso geen effect zou hebben.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens @BlackMonkey. Ik heb hem hier een tijdje geleden ook al geplaatst. Hugo de Jonge die een paar maanden geleden zegt dat de Coronapas nooit op het terras komt "want dat heeft geen enkele zin" en nu is die daar toch noodzakelijk. Dat is toch niet meer uit te leggen? In ieder geval ikzelf word door dat soort dingen gesterkt in mijn mening dat het een doel an sich is geworden die Coronapas zo breed mogelijk en overal in te voeren.remzor schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:32:
Zelfs in de buitenlucht, zelfs met de basismaatregelen, en dan zo’n pas. En het dan gek vinden dat er andere theorieën gaan ontstaan over het hoe en waarom m.b.t. die pas en de twijfels over het nut en de werking ervan. Ik vind het eerder vreemd als je geen kritische blik hebt richting een - zo lijkt het - oneindige QRcode die je overal bij je moet hebben en moet laten zien. Het neigt inderdaad naar een tunnelvisie en “het moet en het zal” in mijn ogen..
Uit de technische briefing van Jaap van Dissel: hoe reken ik een rampscenario uit? Onder andere door in je model de inschatting voor de effectiviteit van vaccinatie tegen infectie en hospitalisatie lager te nemen dan de ondergrens van geobserveerde data... pic.twitter.com/ZZYrMWHndA
— Dennis Zeilstra (@DennisZeilstra) 21 december 2021
Ik ben ook niet in de illusie dat corona zelf binnenkort de deur uit is. Dus dat waarschuwen is niet nodig.CMD-Snake schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:13:
[...]
De (Europese) coronapas blijft zeker nog heel 2022 bestaan, zo niet langer.
Is er al data dat de 3e ook afneemt over tijd? Ik weet dat Hugo toevallig vandaag zei dat meer ingericht willen zijn voor een vierde, maar bij de 3e was het al een discussie of het echt moest. Als ik @RoD begreep kan het ook zo zijn dat de 3e wel langer effectief blijft. Neemt hij op hetzelfde tempo afneemt als na de 2e, dan zal je inderdaad na een tijdje voor een 4e moeten gaan. Ik vind het niet gek dat geen geldige code geeft voor iets wat aantoonbaar niet meer voldoende werkt. Net als bij een herstelbewijs.Dat betekent in elk geval een vierde prik voor mensen die er aan hechten dat ze een geldige QR code hebben indien ze niet willen testen of besmet zijn geweest.
Het maakt nogal uit of je enkel De Jonge uitmaakt voor iemand met een beperkte visie of de hele EU. Helemaal met eerdere krachttermen die je hem eerder toe dichte (zoals die gisteren geknipt werd). Hoe beperkt kan een visie zijn als hij ongeveer door de gehele EU (en erbuiten) gedeeld wordt. Helemaal omdat visie juist gaat over hoe je de wereld ziet. Maar heb je gekeken naar de onderbouwing in die landen?Verder blijft het een beperkte strategie, of De Jonge het nu in zijn eentje bedenkt of samen met de rest van de EU. Zoals Van Dissel liet zien in zijn presentatie vandaag, die booster zakt ook af in de loop van een aantal maanden.
De wat? Waar gaat dit over?Zo zullen we wel blijven boosteren tot het echt niet meer kan omdat het effect te weinig is geworden.
Dat is leuk, maar volgens mij riep hij al voordat iedereen geboosterd ging worden dat hij wou dat de geldigheid zo lang mogelijk was. Ik heb je destijds nog getaggt. Dus niet helemaal de politieke twist die jij er van maakt.Alleen omdat zijn boostercampagne zo achterloopt vermoedelijk. In het oorspronkelijke voorstel hadden veel Nederlanders potentieel een probleem gehad, hun Europese coronapas zou verlopen zijn en ze hadden nog geen mogelijkheid gehad om een booster te halen. Je politieke hachje redden is niet hetzelfde als visie hebben.
Het dik gedrukte lijkt mij de sleutel. Hoe heb jij geen effect voldoende onderbouwd? Er zijn verder volgens mij mening debatten gevoerd, dus 'op geen enkel moment' is ook wat kort door de bocht. Prima als je er van maakt, niet genoeg twijfels. Of iets in die trant. Maar het moet steeds zo resoluut.De binnenlandse toepassing is weldegelijk een stokpaardje. Tot het laatste moment werd deze bereden met meer uitbreidingen met als huzarenstukje de invoering van 2G en coronapas op de werkvloer. Er was niets anders mogelijk dan nog meer coronapas invoeren, op geen enkel moment sinds september is er een moment geweest waarbij er twijfels kwamen of de ingeslagen weg wel ging werken. Als iets na twee verzwaringen nog geen effect sorteert is het wel tijd om te heroverwegen.
Maar volgens jou was het "Hugo zijn coronapas". Al maakt de hele wereld dezelfde 'fout'. Zelf ken ik meerderen die na een melding van de CoronaMelder positief getest zijn. Die N=1 is te weinig voor de conclusie over de impact, maar laat wel zien dat hij iets van impact heeft. Hoe klein ook. Zoals het plaatje met de gatenkaas altijd zo mooi laat zien. Maar bij jou lijkt het te zijn, ik zie het niet...dus het werkt sowieso 100% niet. Misschien ligt dat wat genuanceerder.Al vanaf het begin maakte overal een technocratisch denken zich meester in de bestrijding van corona. Elk land ging zijn eigen CoronaMelder bouwen en nu dus apps met QR codes. De apps hebben ons nog niet gered en ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren.
Wat heb je precies in de praktijk aangetoond? Gewoon de huidige status quo. We zagen dat ongevacineerden veel vaker in het ziekenhuis belandde. Wie zegt dat die groep niet groter was geworden als ze niet vaker bij een TvT tegen de lamp konden lopen? Of dat de drempel voor contactmomenten zonder TvT niet veel lager was waardoor ze er meer hadden? Je weet niet wat een andere xG daadwerkelijk in de praktijk had aangetoond. Je kan dus ook niet zeggen dat de praktijk nu wat heeft aangetoond. Dat kan alleen als je de stelling maakt dat de enkel de coronapas het schild moest zijn voor het flink hoger aantal contactmomenten dat hij mogelijk maakte (zoals loslaten 1,5m). Maar dat is teveel om enkel aan de coronapas toe te rekenen. Je zou dan ook niet meer dan dat kunnen concluderen.Dennis schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:41:
Welnu, de Coronapas was oorspronkelijk bedoeld om bepaalde sectoren te openen voordat er versoepelingen plaatsvonden. Later, in september, kwam de Coronapas om het aantal ziekenhuisopnames te spreiden over een langere periode waardoor we veilig afscheid konden nemen van anderhalve meter en mondkapjes. Dat is echter een fiasco gebleken, want de ziekenhuisopnames rezen de pan uit. Het is de Coronapas niet gelukt om het aantal ziekenhuisopnames uit te smeren over een langere tijd. Dus voor dit doel heeft het in ieder geval niet gewerkt. En nee, dat is niet wetenschappelijk onderbouwd maar wel in de praktijk aangetoond.
Dat OMT wat je tegelijk aanspreekt op het trekken van foutieve conclusies uit 1 van die studies. Dat lijkt mij voor jou toch aanleiding om ook buiten het OMT te kijken. Tevens kan ik mij niet voorstellen dat zij geen Dennis of @CMD-Snake hebben die zouden stuiteren als het op 2 slechte NL studies is gebaseerd. Ruimte voor verkenning dus!Nou, zo was het niet bedoeld. Het is meer dat ik veronderstel dat áls er in het buitenland betrouwbare studies zijn het OMT daar ongetwijfeld vanaf had geweten en niet op de proppen was gekomen met die twee bronnen die ze nu hebben opgevoerd.
Dus in dat opzicht zou hij wel werken en is die quote uit zijn verband gerukt. Belangrijk, want het is 1 van de tig factoren die meespeelt als je daadwerkelijk die impact zou willen beoordelen. Daarom vind ik het te makkelijk dat hij toch wel niet zou werken. Niet dat ik een onderbouwing zoals ik zelf gaf als minimaal zou verwachten. Maar nogmaals, dat zegt niks over de impact.Je moet alles in de juiste context zien. Natuurlijk is het niet zwartwit en ik denk dat jij gelijk hebt met je 16m2 dampende ruimte. Maar samenvattend:
Zijn die 2 punten niet van elkaar afhankelijk? Dit is niet echt een verschuiving. Naar mijn mening is de coronapas 1 van de plakjes kaas in de bescherming. Ik vind hem alleen niet zo ergs als wanneer het een punt brie (blegh) was. Maar hoe effectief wil denk ik iedereen wel data over zien.• Eerst was de Coronapas bedoeld om bepaalde sectoren eerder te openen.
• Daarna kwam de Coronapas om de IC-opnamen over een langere periode te spreiden.
• Wat is nu dan nog precies het doel van de Coronapas? En wordt het überhaupt gemeten om te bepalen of het wel of niet succesvol is (geweest)?
Ik leg die tweeledig uit. Ja ik denk dat een deel politiek is om richting vaccinatie te pushen, maar zoals je wel gemerkt hebt vind ik dat niet perse verkeerd. Ik heb al eerder geuit dat we het met vrijheid blijheid niet gaan redden. Je kan niet enkel de voordelen van een maatschappij van de menukaart kiezen. Deels denk ik dat uit de observatie ook het gedrag op het terras wel is opgevallen. Buiten verminderd de kans op infectie, maar die is niet 0. Als je daarbij ook de 1,5m loslaat en eigenlijk recht in elkaars gezicht zit te ademen neemt die kans nog verder toe. Of alleen ik moet de complete vriendengroepen hebben gezien die met 10 man lallend elkaar in het gezicht zaten te blèren. De Jonge (en wel meer politici) zijn alleen soms wat te stellig in de uitspraken waardoor die later wat lullig terugkomen. Een gedane uitspraak betekend alleen niet dat hij later niet nog kan veranderen. Dat het wat lastig is om alle NL constant over alles op de hoogte te houden om die 'verwarring' te voorkomen helpt natuurlijk niet. Mensen hebben nu al moeite met informatie die je gewoon in 2 seconden kan googlen.Dennis schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:43:
[...]
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens @BlackMonkey. Ik heb hem hier een tijdje geleden ook al geplaatst. Hugo de Jonge die een paar maanden geleden zegt dat de Coronapas nooit op het terras komt "want dat heeft geen enkele zin" en nu is die daar toch noodzakelijk. Dat is toch niet meer uit te leggen? In ieder geval ikzelf word door dat soort dingen gesterkt in mijn mening dat het een doel an sich is geworden die Coronapas zo breed mogelijk en overal in te voeren.
Waarbij het tot die tijd dus blijkbaar al niet voldoende aanleiding was om zich te laten vaccineren. Dus dat is de reden niet42erik schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:06:
[...]
als je argument neerkomt op matige invloed op transmissie is het goed om je te realiseren dat dat pas sinds omikron (lees, een maand) een argument is... daarvoor had dat zeker een groot deel van de invloed op het hele verhaal.
In Zweden is geen lockdown en alleen een pas voor grote evenementen. En tot nu toe valt het daar nog mee.giantgiantus schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:44:
Het blijft apart dat in NL er zo’n discussie is over de pas en in het buitenland er geen lockdown is met 2g(+). Kan allemaal prima correlatie zijn. Maar het valt wel op.
Ehm, nee! Dit is een fout die vele nog steeds maken. Een R waarde constant boven de 1 zal altijd de zorg overbelasten, ook al is de ziekmakendheid lager. Het duurt alleen langer voordat de zorg overbelast wordt. Je zal uiteindelijk die R waarde weer onder de 1 moeten brengen.Stoney3K schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:34:
[...]
Als we een lockdown-loze R van 1,36 hebben bij een beperkte ziekmakendheid van omikron, dan denk ik dat je in een situatie terecht komt die prima te behapstukken valt. Met andere woorden, dan kan het hoge woord er uit op 1 februari en dan wordt dat een feestdag.
PSN-id: Chrasher
Het doel heiligt het middel? Wat wil je zeggen, dat als het werkt het daarom gerechtvaardigd is? Zo kan ik heel veel interventies hier plaatsen die werken, maar zolang je niet kijkt naar de neveneffecten of rechten die geschonden worden ben je de discussie wel enorm aan het platslaan. Of iets werkt mag natuurlijk nooit het enige uitgangspunt zijn. Het feit dat hier al zo simpel gedacht wordt vind ik eng en exemplarisch voor de staat van onze samenleving.Cid Highwind schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:06:
Nuchter bekeken, zolang de coronapas er voor zorgt dat mensen over de streep worden getrokken zich alsnog te laten vaccineren, is het een middel wat bewezen functioneert tegen de verspreiding van corona en het reduceren van de last op de ziekenhuizen.
De werking is in dat geval weliswaar indirect, maar hij is er wel. Je kan er principieel op tegen zijn, maar aan de feiten doet het niets af.
Volgens mij ga jij hier in de fout. Met elk normaal verkoudheids of griepvirus maakt niemand zich druk om de R waarde. Alleen met covid is dat wel een dingetje omdat er veel mensen ernstig ziek van worden....Chrasher schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:55:
[...]
Ehm, nee! Dit is een fout die vele nog steeds maken. Een R waarde constant boven de 1 zal altijd de zorg overbelasten, ook al is de ziekmakendheid lager. Het duurt alleen langer voordat de zorg overbelast wordt. Je zal uiteindelijk die R waarde weer onder de 1 moeten brengen.
Die R kan 10 zijn, als iemand alleen maar hoofdpijn krijgt van de ziekte, zal hij de zorg zeker niet overbelasten.Chrasher schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:55:
[...]
Ehm, nee! Dit is een fout die vele nog steeds maken. Een R waarde constant boven de 1 zal altijd de zorg overbelasten, ook al is de ziekmakendheid lager. Het duurt alleen langer voordat de zorg overbelast wordt. Je zal uiteindelijk die R waarde weer onder de 1 moeten brengen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Bij normale ziektes (want die zijn normaal) is er geen grote groep volwassenen die nog nooit deze ziekte tegen gekomen is. En die groep krimpt dan wel maar is er nog steeds. Pas als die er niet meer is door vaccinaties en besmettingen kan je gaan speculeren over hoe we verder gaan leven met corona. Tot dan is het krampachtig proberen deze niet te snel tegelijk besmet te laten worden.stylezzz schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:57:
[...]
Volgens mij ga jij hier in de fout. Met elk normaal verkoudheids of griepvirus maakt niemand zich druk om de R waarde. Alleen met covid is dat wel een dingetje omdat er veel mensen ernstig ziek van worden....
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik pik deze er even uit, want de rest heeft @BlackMonkey al besproken.Dennis schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:41:
[...]
Ik kan inderdaad niet claimen dat hij niet werkt, maar niemand kan ook claimen dat hij wél werkt. Maar toch denk ik dat ik eerder bij dat eerste in de buurt kan komen. Immers, als je wilt claimen dat iets ergens niet voor werkt, moet je eerst weten waarvoor hij bedoeld is.
Als je met een relatief klein middel als de QR-code grote groepen ertoe kunt aanzetten om zich te laten vaccineren/boosteren dan is dat inderdaad een heel effectief middel.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:56:
Het doel heiligt het middel?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is nog steeds afhankelijk van het ziektebeeld dat het veroorzaakt en het eventuele percentage wat wel een ernstig ziektebeeld ontwikkeld. Als 1 op de 200 ernstig ziek wordt (noem maar wat) van de personen zonder enige vorm van immuniteit en bij personen met immuniteit is dat 1 op 1000 dan kan je prima met een R0 boven de 1 leven. Uiteindelijk droogt de poel met mogelijke kwetsbaren vanzelf uit.IJzerlijm schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:00:
[...]
Bij normale ziektes (want die zijn normaal) is er geen grote groep volwassenen die nog nooit deze ziekte tegen gekomen is. En die groep krimpt dan wel maar is er nog steeds. Pas als die er niet meer is door vaccinaties en besmettingen kan je gaan speculeren over hoe we verder gaan leven met corona. Tot dan is het krampachtig proberen deze niet te snel tegelijk besmet te laten worden.
Dat is ook de reden dat ik me niet al te fel keer tegen de lockdown. De zorg staat diep in het rood met overuren, vakantieuren, hoog ziekteverzuim en een stuwmeer aan inhaalzorg. Er moet is iets gebeuren in hun voordeel, en wel snel en stevig.bazzemans schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:58:
[...]
Dat zou mooi zijn. Heel rustig en dan hopelijk even voor langere tijd, want dat is daar heel hard nodig. Even rust en op adem komen.
Begin januari straat er een daadkrachtig nieuw kabinet op het bordes, met relatief lege ziekenhuizen en het einde van de crisis in zicht.t_captain schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:47:
Ik hoor af en toe mensen die zeggen dat we nu bij omicron eindelijk eens wel op tijd reageren, maar mijn mening is anders. De huidige reaktie is wat mij betreft een overreaktie, die is ontstaan vanuit de laksheid om in november te reageren op de delta-golf. Dan zijn we niet "op tijd" maar indirect zijn we 5 of 6 weken te laat.
Het is geen klein middel. Voor jou misschien, vele anderen, waaronder ik slapen er ontzettend slecht van. En dat is nog het minste van de problemen.hoevenpe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:13:
[...]
Als je met een relatief klein middel als de QR-code grote groepen ertoe kunt aanzetten om zich te laten vaccineren/boosteren dan is dat inderdaad een heel effectief middel.
Denk dat je zou schrikken hoeveel 50 minners de booster laten schieten zonder groen vinkje.
Zweden gaat nu ook meer maatregelen nemen: https://www.reuters.com/w...s-cases-mount-2021-12-21/ De cijfers lopen er hard op.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:52:
[...]
In Zweden is geen lockdown en alleen een pas voor grote evenementen. En tot nu toe valt het daar nog mee.
Serieuze vraag, maar jij slaapt ontzettend slecht omdat je soms een QR code moet tonen? (Ik heb het zo ongeveer nog nooit gedaan buiten vakantie om). Wat is daar dan de achterliggende reden van? En gezien dat nog het minste is, wat is dan het meeste? Want de serieuze beperking van mijn vrijheid, die door een niet verwaarloosbaar gedeelte door de niet gevaccineerden komt, lijkt mij een enorm veel grotere impact hebben dan een keer je QR code laten scannen.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:55:
[...]
Het is geen klein middel. Voor jou misschien, vele anderen, waaronder ik slapen er ontzettend slecht van. En dat is nog het minste van de problemen.
Het gaat niet om het tonen van een QR code, dat is niet moeilijk. Het gaat waarschijnlijk om de gedachte erachterSissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:01:
[...]
Serieuze vraag, maar jij slaapt ontzettend slecht omdat je soms een QR code moet tonen? (Ik heb het zo ongeveer nog nooit gedaan buiten vakantie om). Wat is daar dan de achterliggende reden van? En gezien dat nog het minste is, wat is dan het meeste? Want de enorme beperking van mijn vrijheid, die door een niet verwaarloosbaar gedeelte door de anti-vaxxers komt, lijkt mij een enorm veel grotere impact hebben dan een keer je QR code laten scannen.
Dat zal nog wel een paar weken duren voordat daar betrouwbare data over is, en dan nog even voordat mensen daar correcte analyses van kunnen maken?Turdie schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:30:
Is er inmiddels al iets meer bekend over hoe ziekmakend omicron is, of nog niet?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En daar slaap je ontzettend slecht van? Zelfs voor degene die er tegen zijn, er zijn ook dingen waar ik tegen ben. Ik zie bijvoorbeeld geen enkel probleem met tennisbanen openhouden na 1700, alleen kantine en kleedkamer dicht lijkt mij zat. Maar daar lig ik niet wakker van.souljah1h schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:04:
[...]
Het gaat niet om het tonen van een QR code, dat is niet moeilijk. Het gaat waarschijnlijk om de gedachte erachter
Wanneer het hierboven zonder argumentatie een "fopoplossing" en "mislukking" wordt genoemd, verwacht ik wel dat dit daadwerkelijk wordt onderbouwd, anders heeft een inhoudige discussie geen zin. Ik geef argumenten aan waarom het weldegelijk een bijdrage levert.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:56:
[...]
Het doel heiligt het middel? Wat wil je zeggen, dat als het werkt het daarom gerechtvaardigd is? Zo kan ik heel veel interventies hier plaatsen die werken, maar zolang je niet kijkt naar de neveneffecten of rechten die geschonden worden ben je de discussie wel enorm aan het platslaan. Of iets werkt mag natuurlijk nooit het enige uitgangspunt zijn. Het feit dat hier al zo simpel gedacht wordt vind ik eng en exemplarisch voor de staat van onze samenleving.
Tussen nu en twee weken verwacht ik data die goed te projecteren valt op de Europese situatie. Over een a twee weken zien we ook al dat de instroom op de verpleegafdeling nadrukkelijk lager zit dan de prognose van RIVM, en de verdringing van delte door omicron is daarin een essentiele factor.YakuzA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:06:
[...]
Dat zal nog wel een paar weken duren voordat daar betrouwbare data over is, en dan nog even voordat mensen daar correcte analyses van kunnen maken?
Ik las trouwens de opmerkingen van Van Dissel dat hun positiefste scenario gebaseerd was op een lockdown vanaf na de kerst.t_captain schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:20:
[...]
Tussen nu en twee weken verwacht ik data die goed te projecteren valt op de Europese situatie. Over een a twee weken zien we ook al dat de instroom op de verpleegafdeling nadrukkelijk lager zit dan de prognose van RIVM, en de verdringing van delte door omicron is daarin een essentiele factor.
Bij deze berekeningen is uitgegaan van een lockdown vanaf Kerst. Maar omdat het kabinet de lockdown al eergisteren liet ingaan, verwacht Van Dissel dat de cijfers wel wat minder hoog zullen uitvallen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Zinloze discussie met een aantal mensen. Het doel heiligt elk middel als het om Covid-19 gaat.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:56:
[...]
Het doel heiligt het middel? Wat wil je zeggen, dat als het werkt het daarom gerechtvaardigd is? Zo kan ik heel veel interventies hier plaatsen die werken, maar zolang je niet kijkt naar de neveneffecten of rechten die geschonden worden ben je de discussie wel enorm aan het platslaan. Of iets werkt mag natuurlijk nooit het enige uitgangspunt zijn. Het feit dat hier al zo simpel gedacht wordt vind ik eng en exemplarisch voor de staat van onze samenleving.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:47 ]
[ Voor 52% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:45 ]
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Ik raad je aan niet te ver door te glijden met deze kanalen buiten de vaste paden.roy77 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:26:
Ik heb ook de eerste 2 vaccins genomen, omdat ik ervan uitging dat 'onze leiders' het beste met ons voor hebben.
We zijn met zijn allen weer terug bij af en ik ben eens meer buiten de vaste kanalen om gaan lezen.
knip
[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:45 . Reden: Quote aangepast ]
Holle uitspraken houd ik ook niet van, maar er is altijd nog zoiets als proportionaliteit en subsidiariteit. Wat mij betreft zijn zowel met de avondklok als met de pas de grenzen hiervan overgegaan, temeer omdat van beide de werking niet voldoende vaststond (en andere, minder heftige maatregelen, laat of niet zijn ingevoerd). En begrijp me goed: ik heb eigenlijk altijd geroepen dat de overheid te weinig en te laat reageerde, en nu roep ik dat ook weer. Maar we moeten ook niet blind zijn voor de maatschappelijke nadelen van eender welke maatregel: door de lockdown zit ik nu weer thuis te werken met alle mentale issues van dien, zonder veel ontspanning (gelukkig heb ik een sterk sociaal netwerk en valt er thuis e.e.a. op te vangen) maar door alle maatregelen kamp ik wel met somberheid op een schaal die ik nog niet eerder gekend heb in mijn leven.Cid Highwind schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:14:
[...]
Wanneer het hierboven zonder argumentatie een "fopoplossing" en "mislukking" wordt genoemd, verwacht ik wel dat dit daadwerkelijk wordt onderbouwd, anders heeft een inhoudige discussie geen zin. Ik geef argumenten aan waarom het weldegelijk een bijdrage levert.
Ik stel nergens dat het daarmee andere argumenten van tafel veegt. Maar wanneer iemand z'n anti-QR pas retoriek verkondigt mag de persoon best op de feiten gewezen worden.Dergelijke holle uitspraken ondermijnen naar mijn mening namelijk precies de inhoudelijke discussie, omdat het polarisering in het debat in de hand werkt.
Euhm, heb je uberhaupt enig recent cijfer bekeken? De gemiddelde leeftijd van ongevaccineerde patienten op de IC ligt onder de grens die jij wil trekken. Doe het dan voor 40+ ofzo. (Met de vervolg vraag waarom je dan niet gewoon dezelfde regels doet voor iedereen, gezien de "anti-QR" groep zo belangrijk vindt dat er 'gelijke behandeling' is.Snow_King schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:25:
[...]
Zinloze discussie met een aantal mensen. Het doel heiligt elk middel als het om Covid-19 gaat.
Maakt niet uit welke argumenten je ook brengt, alles moet en zal wijken voor Covid-19 en ook om iedereen maat het vaccin te geven. Die route is ingezet en moeten en zullen we volgen.
Mijn alternatieve voorstel: Vaccinatieplicht voor 60+ met een verplichte vaccinatie elke 3 maanden tot nader order. Tevens de aankomende 4 weken mag 60+ nog enkel de straat op naar essentieele winkels in hun directe omgeving. Verder niet.
60+ is immers de risico-groep voor Covid-19 en wij doen dit samen om hen te beschermen.
De rest van Nederland kan dan weer verder met hun leven.
Het is daar wel een puur vaccinatie-bewijs trouwens, wellicht nog wel een leuk detail.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 07:52:
[...]
In Zweden is geen lockdown en alleen een pas voor grote evenementen. En tot nu toe valt het daar nog mee.
Toch heel jammer dat ze de berekening die ze tonen niet even aanpassen aan de werkelijke situatie.YakuzA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:24:
[...]
Ik las trouwens de opmerkingen van Van Dissel dat hun positiefste scenario gebaseerd was op een lockdown vanaf na de kerst.
Aangezien de 'lockdown' nu een week eerder gestart is verwachtte hij zelf ook dat de uitkomst beter zou zijn dan de scenario's die geschetst waren.
https://nos.nl/artikel/24...kron-minder-ziekmakend-is
[...]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
ik deel je mening volledig. Zeker als straks Omicron inderdaad veel minder ziekmakend zou zijn dan Delta, dan het schrijnend dat er veel onnodig leed en gezondheidsschade/sterfte is geweest.t_captain schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:47:
[...]
Dat is ook de reden dat ik me niet al te fel keer tegen de lockdown. De zorg staat diep in het rood met overuren, vakantieuren, hoog ziekteverzuim en een stuwmeer aan inhaalzorg. Er moet is iets gebeuren in hun voordeel, en wel snel en stevig.
Toch blijf ik erbij dat dit een erg ongelukkige timing is. En dat deze lockdown op de feestdagen niet nodig was geweest als we in november een weekje of misschien twee op slot waren gegaan. Delta was dan veel langzamer gegroeid, had lagere niveaus bereikt en de ziekenhuizen waren lang niet zo vol geweest. De zorg had er op alle fronten beter voor gestaan (zowel qua verbruikte uren, als qua uitgestelde zorg en met een lager ziekteverzuim).
De lagere bezetting in de ziekenhuizen had ons bovendien de tijd gegeven om iets beter te kijken naar de ziekenhuis-prognoses van omicron en dan hadden we niet zo in de paniek hoeven te schieten.
Ik hoor af en toe mensen die zeggen dat we nu bij omicron eindelijk eens wel op tijd reageren, maar mijn mening is anders. De huidige reaktie is wat mij betreft een overreaktie, die is ontstaan vanuit de laksheid om in november te reageren op de delta-golf. Dan zijn we niet "op tijd" maar indirect zijn we 5 of 6 weken te laat.
Het kan inderdaad dat die derde langer effectief is. Er zijn meer vaccinatieregimes waarbij je 3 of 4 prikken nodig hebt om voldoende lang beschermd te zijn. Maar we weten het gewoon niet, we kunnen niet anders dan afwachten. En dan hebben we nog nieuwe varianten, zoals omicron. We hebben opbouwende groepsimmuniteit, en we weten nog niet hoe ziekmakend omicron is. Laat staan dat we weten wat hierna komt.BlackMonkey schreef op woensdag 22 december 2021 @ 00:59:
Is er al data dat de 3e ook afneemt over tijd? Ik weet dat Hugo toevallig vandaag zei dat meer ingericht willen zijn voor een vierde, maar bij de 3e was het al een discussie of het echt moest. Als ik @RoD begreep kan het ook zo zijn dat de 3e wel langer effectief blijft. Neemt hij op hetzelfde tempo afneemt als na de 2e, dan zal je inderdaad na een tijdje voor een 4e moeten gaan. Ik vind het niet gek dat geen geldige code geeft voor iets wat aantoonbaar niet meer voldoende werkt. Net als bij een herstelbewijs.
Er is natuurlijk een impact, echter zie je bijvoorbeeld in Belgie dat die impact ook negatief kan zijn aangezien de gevaccineerde 65+'ers daar elkaar juist meer besmetten dan de niet gevaccineerden 65+'ers.MikeyMan schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:12:
[...]
Ik pik deze er even uit, want de rest heeft @BlackMonkey al besproken.
Het kan simpelweg niet zo zijn dat 2G (of 3g for that matter) geen bijdrage heeft. Onmogelijk.
Er worden hoe dan ook mensen uit elkaar gehouden die anders wel bij elkaar zouden komen. @t_captain heeft al eerder becijferd dat de combinatie van een groep geteste en een groep gecaccinneerden een hele slechte is.
Elementary, my dear Watson.
En zo ongeveer elke overheid in Europa doet het vergelijkbaar. Op een moment kan je je afvragen of alle overheden gek zijn, of dat jij het bent. Als je vertrouwen in de Nederlandse overheid wil verliezen zou ik eerder naar zaken als een toeslageaffaire kijken.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
[...]
De pas is net zoiets, het haalt het vertrouwen in de samenleving en de overheid in mij onderuit, en ik zie het lijden* van veel mensen hieronder (in mijn omgeving ben ik niet de enige die gewetensbezwaar heeft bij het gebruiken van de pas, en ik zie ook de niet-gevaccineerde vrienden lijden en bubbelen en afzetten op een manier dat ik me erg veel zorgen heb of het vertrouwen in de samenleving bij hun ooit nog terugkomt).
Kan ik niet meer naar mijn werk?
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:49 . Reden: Iets minder mag ook aub. ]
Dat een eventueel negatief bij-effect wellicht grote is, maakt de intrinsieke positieve bijdrage van de maatregel niet perse onwaar. Let wel; ik stel nergens hoe groot de bijdrage is. Ik stel alleen dat het niet niks kan doen.Wolly schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:42:
[...]
Er is natuurlijk een impact, echter zie je bijvoorbeeld in Belgie dat die impact ook negatief kan zijn aangezien de gevaccineerde 65+'ers daar elkaar juist meer besmetten dan de niet gevaccineerden 65+'ers.
Het zou kunnen dat de pas een gevoel van veiligheid geeft waardoor men de nodige voorzichtigheid iets meer laat vaten. Zeker met dalende bescherming van het vaccin is dat dus een negatief effect.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2021 09:48 ]
Bedankt voor de verduidelijking.YakuzA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:24:
[...]
Ik las trouwens de opmerkingen van Van Dissel dat hun positiefste scenario gebaseerd was op een lockdown vanaf na de kerst.
Aangezien de 'lockdown' nu een week eerder gestart is verwachtte hij zelf ook dat de uitkomst beter zou zijn dan de scenario's die geschetst waren.
[...]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
als je zo hard met een hamer op je hoofd slaat kun je niet meer helder denken. Het punt is dat @Mfpower inclusief zijn prikken bezwaar heeft tegen toegangsregels op basis van vaccinatiestatus ipv algemeen geldende regels, daar sta ik hetzelfde in ( ook geprikt trouwens mocht je t willen weten).Sissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:43:
[...]
En zo ongeveer elke overheid in Europa doet het vergelijkbaar. Op een moment kan je je afvragen of alle overheden gek zijn, of dat jij het bent. Als je vertrouwen in de Nederlandse overheid wil verliezen zou ik eerder naar zaken als een toeslageaffaire kijken.
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sorry dat ik zo reageer, maar ik kan al bijna twee jaar niet tot nauwelijks naar mijn werk. Voor een significant gedeelte door de niet-gevaccineerden. Begrijp je dan waarom ik misschien er wat anders in sta? Waar jij je druk over maakt is voor mij al bijna twee jaar de realiteit. (Maximum is 1 dag per week geweest een periode, nu weer nul). En ik krijg er wel helemaal genoeg van dat mijn vrijheden blijkbaar geen enkele relevantie hebben voor de niet gevaccineerden. Een prikje nemen, of anders testen, is een gigantische inperking van hun vrijheden, maar het hele land dan maar op slot, oh dat is prima. (Dan wel gewoon de zorg verkloten voor degene die beide niet willen).
*knip*louzy82 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:40:
[...]
Heb je die brieven gelezen? Zo ja, wat staat er volgens jou in dat zo opzienbarend is?
Ik gok dat mensen in de 2e kamer nogal veel brieven krijgen van allerhande instanties en bedrijven, niet?
[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:51 ]
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Het meerendeel op de IC is nog steeds 60+: https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnamesSissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:31:
[...]
Euhm, heb je uberhaupt enig recent cijfer bekeken? De gemiddelde leeftijd van ongevaccineerde patienten op de IC ligt onder de grens die jij wil trekken. Doe het dan voor 40+ ofzo. (Met de vervolg vraag waarom je dan niet gewoon dezelfde regels doet voor iedereen, gezien de "anti-QR" groep zo belangrijk vindt dat er 'gelijke behandeling' is.
Om hier aan toe te voegen:Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:30:
[...]
Holle uitspraken houd ik ook niet van, maar er is altijd nog zoiets als proportionaliteit en subsidiariteit. Wat mij betreft zijn zowel met de avondklok als met de pas de grenzen hiervan overgegaan, temeer omdat van beide de werking niet voldoende vaststond (en andere, minder heftige maatregelen, laat of niet zijn ingevoerd). En begrijp me goed: ik heb eigenlijk altijd geroepen dat de overheid te weinig en te laat reageerde, en nu roep ik dat ook weer. Maar we moeten ook niet blind zijn voor de maatschappelijke nadelen van eender welke maatregel: door de lockdown zit ik nu weer thuis te werken met alle mentale issues van dien, zonder veel ontspanning (gelukkig heb ik een sterk sociaal netwerk en valt er thuis e.e.a. op te vangen) maar door alle maatregelen kamp ik wel met somberheid op een schaal die ik nog niet eerder gekend heb in mijn leven.
De pas is net zoiets, het haalt het vertrouwen in de samenleving en de overheid in mij onderuit, en ik zie het lijden* van veel mensen hieronder (in mijn omgeving ben ik niet de enige die gewetensbezwaar heeft bij het gebruiken van de pas, en ik zie ook de niet-gevaccineerde vrienden lijden en bubbelen en afzetten op een manier dat ik me erg veel zorgen heb of het vertrouwen in de samenleving bij hun ooit nog terugkomt). En ook voor mij geldt dat, het vertrouwen dat er een overheid is die zorgt voor de voorwaarden van een samenleving en bescherming van grondrechten is totaal weggevaagd. Dat maakt mij en anderen angstig en continu geeft het de vraag: wat is het volgende wat komt? Kan ik niet meer naar mijn werk? Kan ik nog op vakantie? Ga ik nog meer ongelijkheid zien en voelen in de samenleving?
Gecombineerd met de spanningen die het in mijn vriendengroep en familie oplevert. Mijn vriendengroep is compleet uit elkaar gevallen sinds de pas. Enerzijds door de discussie die hier ook plaatsvindt, anderzijds doordat praktisch niet iedereen meer overal bij kon zijn en dat werd wederzijds kwalijk genomen. Na Corona zal dit nog jaren doorwerken in relaties die al van kinds af aan heb. Niets is meer zonder spanning of stress of buitensluiting of noodzakelijke keuzes en makkelijk. Dat af doen met "ja maar de coronapas laten zien is maar 3s werk" doet echt helemaal geen recht aan de situatie. Zo redeneren geeft maar aan dat je geen oog hebt op de complexiteit van de werkelijkheid en wat er aan de hand is in de samenleving.
En voor je het weer vraagt: ja ik ben gevaccineerd. Sterker nog, ik ben lek geprikt door alle vaccinaties die ik heb gehaald voor reizen in het verleden. Ik geloof daar in, hoewel ik nog nooit ziek ben geweest van een vaccin met uitzondering van de coronavaccins (meer dan 3 weken klachten per prik) dus ook voor mij is het vraagstuk van vrijheid van lichamelijke integriteit dichter bij dan ooit (hoewel ik heb besloten door de komst van omicron toch voor de booster te gaan, maar door alle dwang moet ik wel hard werken om dit mentaal nog als een vrije keuze te zien).
Kan Rutte wel roepen dat we een beetje lief voor elkaar moeten zijn, de samenleving is zwaar uit elkaar aan het vallen, mede door zijn eigen toedoen. Een lockdown zoals nu die voor iedereen geld kan ik wel verdragen, ondanks dat ik het zwaar vind, maar verschillende regels voor iedereen dat kan en mag echt niet.
*ik ben niet blind voor het "lijden" wat er nu in de zorg gebeurt overigens.
@Sissors dit is mijn antwoord op je serieuze vraag.
Dat is dus de laatste optie. Die vinden code zwart prima, hebben ze immers zelf geen last van. Of nou ja, zodra ze er wel last van hebben, zullen ze wel vertellen hoe verschrikkelijk de overheid is dat ze dat laten gebeuren.Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:52:
[...]
als je zo hard met een hamer op je hoofd slaat kun je niet meer helder denken. Het punt is dat @Mfpower inclusief zijn prikken bezwaar heeft tegen toegangsregels op basis van vaccinatiestatus ipv algemeen geldende regels, daar sta ik hetzelfde in ( ook geprikt trouwens mocht je t willen weten).
Van de ongevaccineerden die ik ken mag je trouwens prima naar je werk en hoeft het land niet op slot
Je moet uitspraken uit het verleden niet uit de context halen van de tijd waarin het gezegd is. Het beeld van destijds kan prima legitimeren dat er geen vaccinatieplicht komt (en die is er in essentie ook niet tenzij je anders kan bewijzen, wel is er een wens dat men zich laat vaccineren ter behoeve van de eigen gezondheid en de algehele volksgezondheid). Dat als de situatie veranderd we ook andere keuzes moeten maken is niet een onlogische ontwikkeling.roy77 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]
Hugo de jong zei in het verleden ook, er komt geen vaccinatieplicht.
Omdat heel veel wel gevaccineerd zijn. Van de ongevaccineerden is het merendeel 60-!Snow_King schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]
Het meerendeel op de IC is nog steeds 60+: https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Dus mijn stelling gaat nog steeds prima op.
Dus de IC belasting is een mythe? Of die maakt je gewoon niet uit? Bedenk nu eens hoeveel minder jij je leven op pauze had hoeven te zetten als meer mensen gevaccineerd waren. En nee, zoals ik al vaak heb gezegd, dat zou niet het complete probleem oplossen, maar het zou wel enorm helpen. Zodat jij en ik gewoon meer vrijheid kunnen krijgen, zodat andere mensen hun noodzakelijke zorg kunnen krijgen, en zodat het zorgpersoneel niet compleet overbelast wordt.Ik voel mij echt al een hele tijd niet meer geroepen om mij druk te maken over allemaal regels, mondkapjes, QR-codes, etc. Ik ben gezond en ben nu al 2 jaar mijn leven op pauze aan het zetten. Niet vanwege het virus, maar door een regering die mij dingen aan het afdwingen is en ontnemen is. Ja, zo voelt het voor mij wel.
Nog een goed voorbeeld inderdaad. Bedenk eens hoeveel mooier haar leven was we allemaal minder last ervan zouden hebben doordat er meer mensen gevaccineerd waren. Dan waren de mondkapjes misschien helemaal weer niet nodig.[...]
Om hier aan toe te voegen:
Mijn nichtje van 6 loopt buiten en in de gang van haar school continue met de mouw van haar jas of trui voor haar mond. Waarom? Ze is bang om corona te krijgen en ziet alle volwassenen met mondkapjes lopen, maar zelf heeft ze er geen.
Dat meisje is bang voor andere mensen aan het raken. Durft niet meer in de buurt van mensen te komen.
We hebben zo veel neven-schade waar heel veel mensen hun ogen voor lijken te sluiten. Dat vind ik ernstig.
Evenals dat weinig mensen naar mijn idee echt lijken na te denken over wat je met een QR-code/coronapas nu echt aan het doen bent.
Ik heb een groen vinkje, maar ik toon de QR-code alleen als het echt, echt, echt moet.
Eigenlijk eens met je gehele betoog. Ik heb in de kroeg-topic ook hier een bericht over aangemaakt met betrekking tot de psycholoog bij op1.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Ik kan hier een heel betoog op gaan typen, maar deze post omschrijft het al prima.42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:18:
[...]
je moeder heeft uitgestelde zorg, maar jij neemt geen vaccin?
Is het niet raar dat een vaccinproducent zulke dingen niet weet? Ik heb er natuurlijk geen verstand van, maar normaliter zou je zeggen dat als je een product op de markt zet, je wel weer hoeveel prikken er nodig gaan zijn om volledige bescherming te bekomen?RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:41:
[...]
Het kan inderdaad dat die derde langer effectief is. Er zijn meer vaccinatieregimes waarbij je 3 of 4 prikken nodig hebt om voldoende lang beschermd te zijn. Maar we weten het gewoon niet, we kunnen niet anders dan afwachten. En dan hebben we nog nieuwe varianten, zoals omicron. We hebben opbouwende groepsimmuniteit, en we weten nog niet hoe ziekmakend omicron is. Laat staan dat we weten wat hierna komt.
Ja, we moeten ons voorbereiden op meer prikken, vaccins inkopen, etc. Dat is verstandig beleid. Maar speculeren wat er na de derde prik komt is niet zinvol. Tot nu toe is er in deze pandemie nog niets volgens verwachting gegaan.
[ Voor 39% gewijzigd door Dennahz op 22-12-2021 10:11 ]
Het helpt niet dat de politiek keer op keer beloftes doet waar ze vooraf van kan weten dat het op lange termijn onhoudbaar is: er komt geen vaccinatiedwang/drang, er komt geen 2G. er komt geen vaccinatieplicht, we hoeven niet op slot.Johan Bogle schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:02:
Nee, maar serieus, dat zijn complottheorieen.
Is van de niet-gevaccineerden onder de 60 bekend of en in welke mate zij een 'risicogroep' zijn? Dat kan ik in de dashboard niet vinden.Sissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:03:
[...]
Omdat heel veel wel gevaccineerd zijn. Van de ongevaccineerden is het merendeel 60-!
Waarom komt van Dissel naar de tweede kamer met alarmerende slides waar scenario's op staan die niet gekozen zijn (bijv. pas na de kerst lock down), terwijl het scenario dat wel gekozen er juist niet op staat? Hij had best tijd om zijn slides aan te passen.YakuzA schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:24:
[...]
[...]
Nou, in defense of het Kabinet, het wordt ze ook niet makkelijk gemaakt.hoevenpe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:05:
[...]
Het helpt niet dat de politiek keer op keer beloftes doet waar ze vooraf al van kan weten dat het op lange termijn onhoudbaar is: er komt geen vaccinatiedwang/drang, er komt geen 2G. er komt geen vaccinatieplicht, we hoeven niet op slot.
Als eenmaal de draai gemaakt wordt daarmee het complot 'bevestigd'...
[ Voor 3% gewijzigd door HollovVpo1nt op 22-12-2021 10:23 ]
En het lastige is dat zowel het Kabinet als de Kamer hier debet aan zijn. Het Kabinet doet uitspraken die ze nodig achten om waarschijnlijk perspectief te bieden en - een deel van - de Kamer dient moties in om uitspraken te doen tot in de oneindigheid. Die moties worden dan weer misbruikt om partijen te framen dat ze voor of tegen iets zijn en opeens zitten we in een situatie die @roy77 laat zien.hoevenpe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:05:
[...]
Het helpt niet dat de politiek keer op keer beloftes doet waar ze vooraf al van kan weten dat het op lange termijn onhoudbaar is: er komt geen vaccinatiedwang/drang, er komt geen 2G. er komt geen vaccinatieplicht, we hoeven niet op slot.
Als eenmaal de draai gemaakt wordt is het complot 'bevestigd'...
[ Voor 3% gewijzigd door Napo op 22-12-2021 10:13 ]
Het was toen al te becijferen dat 2G of 3G beleid niet snel genoef of effectief genoeg zou zijn.maxtrash schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:40:
[...]
ik deel je mening volledig. Zeker als straks Omicron inderdaad veel minder ziekmakend zou zijn dan Delta, dan het schrijnend dat er veel onnodig leed en gezondheidsschade/sterfte is geweest.
Echter, het kabinet wilde niet te snel maatregelen nemen in de maatschappij die gevaccineerden zouden treffen terwijl er vooral ongevaccineerden in het ziekenhuis lagen. Alleen heeft dat helaas wel tot die gezondheidsschade geleid bij kankerpatiënten en mensen die geopereerd moesten worden,
Het helpt om naar landen te kijken die op ons voor lopen. Zo zijn ze in Israel (Pfizer) nu bezig met de voorbereiding van de 4e herhaalprik. Vooralsnog voor 60+ en zorgpersoneel.RoD schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:41:
[...]
Het kan inderdaad dat die derde langer effectief is. Er zijn meer vaccinatieregimes waarbij je 3 of 4 prikken nodig hebt om voldoende lang beschermd te zijn. Maar we weten het gewoon niet, we kunnen niet anders dan afwachten. En dan hebben we nog nieuwe varianten, zoals omicron. We hebben opbouwende groepsimmuniteit, en we weten nog niet hoe ziekmakend omicron is. Laat staan dat we weten wat hierna komt.
Ja, we moeten ons voorbereiden op meer prikken, vaccins inkopen, etc. Dat is verstandig beleid. Maar speculeren wat er na de derde prik komt is niet zinvol. Tot nu toe is er in deze pandemie nog niets volgens verwachting gegaan.
The decision to roll out a fourth booster is still pending approval by senior health officials, however Mr Bennett's office told the BBC that it was hoping to administer the dose to people at least four months after their third dose.
Klopt, volgens mij schreef @Virtuozzo eerder al eens over het staart of naijl-effect van de pandemie. De echte pijn moet nog gaan komen vermoed ik wanneer we de restanten van de samenleving moeten gaan oprapen. Hierbij tel ik ook long covid wat ook genegeerd wordt om maar even aan te geven dat wat je ook doet of laat, het ergens pijn doet. Primair vind ik niet per se de beslissingen het probleem, maar het feit dat er alleen aandacht gegeven wordt aan een soort zorg vs. economie tegenstelling (een zwart-wit benadering) waarbij er alleen selectief aandacht gegeven wordt aan effecten van maatregelen in positieve en negatieve zin. Dit geeft het idee dat er simpele oplossingen mogelijk zijn (een QR code, een vaccinatie, ventileren) terwijl dat helemaal niet zo is, en dat blijkt ook keer op keer weer. Dat narratief wordt overgenomen, en ik snap niet zo goed waarom. Ik kan alleen maar bedenken dat tunnelvisie of de schuld elders neerleggen een overlevingsmechanisme is waardoor je zelf de pijn niet hoeft te voelen van wat er nu eigenlijk gebeurt. Boosheid is vaak onderdrukte pijn, heb ik ooit eens van een wijs persoon geleerd. De werkelijkheid waar we nu in zitten is echt grimmig, en het helpt gewoon om dat niet te hoeven voelen of de schuld bij een groep neer te leggen.Snow_King schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:57:
[...]
Het meerendeel op de IC is nog steeds 60+: https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames
Dus mijn stelling gaat nog steeds prima op.
Mijn verhaal is vooral: Laat mij met rust. Ik ben geen risico categorie en dat is het overgrote deel van de mensen niet.
Dat je met 45 jaar toevallig wel op de IC komt (overgewicht, slechte levensstijl?) is dan heel vervelend, maar je bent een hele hele hele kleine minderheid in het totale geheel van de bevolking.
Ik voel mij echt al een hele tijd niet meer geroepen om mij druk te maken over allemaal regels, mondkapjes, QR-codes, etc. Ik ben gezond en ben nu al 2 jaar mijn leven op pauze aan het zetten. Niet vanwege het virus, maar door een regering die mij dingen aan het afdwingen is en ontnemen is. Ja, zo voelt het voor mij wel.
Voldoende alternatieven, maar ik heb het sterke gevoel dat omdat zeg 50 a 60+ electoraal zo sterk geworteld zit men niet heel erg veel nadenkt over de groep daar onder.
[...]
Om hier aan toe te voegen:
Mijn nichtje van 6 loopt buiten en in de gang van haar school continue met de mouw van haar jas of trui voor haar mond. Waarom? Ze is bang om corona te krijgen en ziet alle volwassenen met mondkapjes lopen, maar zelf heeft ze er geen.
Dat meisje is bang voor andere mensen geworden. Ze durft niet meer in de buurt van mensen te komen.
We hebben zo veel neven-schade waar heel veel mensen hun ogen voor lijken te sluiten. Dat vind ik ernstig.
Evenals dat weinig mensen naar mijn idee echt lijken na te denken over wat je met een QR-code/coronapas nu echt aan het doen bent.
Ik heb een groen vinkje, maar ik toon de QR-code alleen als het echt, echt, echt moet.
Ik kan eigenlijk alleen data vinden van opnames en vaccinatiesstatus waarbij de leeftijd verdeeld wordt tussen 12-69 en 70+. Heb jij andere data? Zou ik blij mee zijnSissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:03:
[...]
Omdat heel veel wel gevaccineerd zijn. Van de ongevaccineerden is het merendeel 60-!
Ja, complot gaat misschien wel te ver.hoevenpe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:05:
[...]
Als eenmaal de draai gemaakt wordt wordt het complot 'bevestigd'...
Dat is wat in alle maatregelen vergeten wordt: een harde lockdown scheelt een paar tienden op de R maar wat is het effect op de mentale gesteldheid van mensen? Steeds meer mensen in mijn omgeving worden somber en/of opstandig, het draagvlak voor nog een winter zonder perspectief steeds minder.iamcj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:13:
Waarom worden mensen religieus, gaan bij een sekte of worden complotdenker? Ze trekken de realiteit niet. Jij bent bijvoorbeeld somber door de situatie en niets meer menselijk dan een ander daar de schuld van te geven of troost te zoeken. Je raakt gevoelig voor drogredeneringen.
https://www.rivm.nl/nieuw...-jonger-dan-gevaccineerdeSovieto schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:14:
[...]
Ik kan eigenlijk alleen data vinden van opnames en vaccinatiesstatus waarbij de leeftijd verdeeld wordt tussen 12-69 en 70+. Heb jij andere data? Zou ik blij mee zijn
Maar dat is nu juist de hele kracht van vaccineren: Het is een simpele oplossing die heel effectief is. Nee het lost niet al onze problemen permanent op, maar er is niks wat ook maar in de buurt komt van zo simpel te zijn met zo'n impact. Die hele QR code was niet nodig geweest als meer mensen uit zichzelf zouden vaccineren.Mfpower schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:13:
[...]
Dit geeft het idee dat er simpele oplossingen mogelijk zijn (een QR code, een vaccinatie, ventileren) terwijl dat helemaal niet zo is,
Verwijderd
Meer dataSissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:18:
[...]
https://www.rivm.nl/nieuw...-jonger-dan-gevaccineerde
Niet heel veel meer data, alleen mediaan van ongevaccineerd en gevaccineerd wordt er gegeven (59 vs 77).
[...]
Maar dat is nu juist de hele kracht van vaccineren: Het is een simpele oplossing die heel effectief is. Nee het lost niet al onze problemen permanent op, maar er is niks wat ook maar in de buurt komt van zo simpel te zijn met zo'n impact. Die hele QR code was niet nodig geweest als meer mensen uit zichzelf zouden vaccineren.
Klopt, ik was het vertrouwen al kwijt. En ja, alle overheden die dit doen zijn "gek" om maar jouw woorden te gebruiken. Je ziet dat "we" in het westen zover af staan wat wezenlijk is voor de mens dat er veel overheden in die reflex schieten. De tunnelvisie is gewoon groot en de maatschappij die we hebben opgebouwd is een soort van kaartenhuis wat niets kan hebben en overheden schieten in een kramp om dat te beschermen, uit angst, ipv te onderzoeken wat de samenleving bindt. Ik kreeg hier laatst een hele goede leestip: https://www.groene.nl/artikel/kleinst-gemene-deler . Het enige wat men nu kan verzinnen is een vorm van dwang.Sissors schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:43:
[...]
En zo ongeveer elke overheid in Europa doet het vergelijkbaar. Op een moment kan je je afvragen of alle overheden gek zijn, of dat jij het bent. Als je vertrouwen in de Nederlandse overheid wil verliezen zou ik eerder naar zaken als een toeslageaffaire kijken.
Ik ook hoor, ik ga al 2 jaar niet naar mijn werk; behalve in het voorjaar. Toen kon het 1 dag in de week. Maar itt jou zie ik in dat dat niet door de ongevaccineerden komt, maar door Corona. 90% is inmiddels gevaccineerd. Die 10% lost dit probleem niet op. Zie Portugal. In plaats daarvan moet je dankbaar zijn dat er zonder dwang gewoon 90% voor heeft gekozen! Net als dat 90% wel gewoon 1,5m afstand behoudt als dat gevraagd wordt. En desondanks zitten we NOG in deze shit. Maar ook voor jou geldt: het is makkelijker om boos te worden op een kleine groep ipv te beseffen dat we zelf deze shit hebben veroorzaakt en dat er geen eenvoudig antwoord is.*knip*
Sorry dat ik zo reageer, maar ik kan al bijna twee jaar niet tot nauwelijks naar mijn werk. Voor een significant gedeelte door de niet-gevaccineerden. Begrijp je dan waarom ik misschien er wat anders in sta? Waar jij je druk over maakt is voor mij al bijna twee jaar de realiteit. (Maximum is 1 dag per week geweest een periode, nu weer nul). En ik krijg er wel helemaal genoeg van dat mijn vrijheden blijkbaar geen enkele relevantie hebben voor de niet gevaccineerden. Een prikje nemen, of anders testen, is een gigantische inperking van hun vrijheden, maar het hele land dan maar op slot, oh dat is prima. (Dan wel gewoon de zorg verkloten voor degene die beide niet willen).
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:53 . Reden: Quote aangepast ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq