Jullie vriendelijkste zuiderbuur
ik ben ook niet echt voor die laatste optie eerlijk gezegdredwing schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:41:
[...]
En wat doen die zorgmedewerkers de rest van het jaar dan? De arbeidsmigranten gebruiken die in het voorjaar de asperges steken of zo?
https://www.nu.nl/coronav...n-coronabesmettingen.htmlJebus4life schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:50:
Hebben we eigenlijk zicht op hoeveel gevallen van elke variant het momenteel zijn?
In België lees ik dat rond de 20% van de gevallen Omikron zijn, maar over NL kan ik niets vinden
Vers van de pers. 10-15%.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De TS is inderdaad aan een update toe. Dat doen we zodra het verhaal rondom omicron een beetje duidelijker wordt, anders blijven we bezig. Dit maakt inderdaad het verhaal weer anders.monaldo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:46:
@tweakduke
Aangezien mijn posts terecht of onterecht worden geknipt en er telkens wordt verwezen naar de heilige graal de TS. Hierbij dan wat opmerkingen aan de openingspost, wellicht goed als die dan up to date is en geen verkeerd beeld blijft schetsen. Denk dat deze punten zelfs kunnen bijdragen aan jullie booster campagne
Allereerst werkt het heel goed tegen ziekenhuisopnames en IC opnames, namelijk zo'n 95% en respectievelijk 97% Afhankelijk van de leeftijd daalt de bescherming richting 52%-84%. Wellicht wel zo eerlijk om dit ook te benoemen? En niet zeggen ja de 95-97% is gebaseerd op de eerste variant, we leven niet meer in 2020. Bron: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm0620
- Daarnaast werkt het ook tegen het krijgen van Corona: de kans op besmet raken is fors kleiner. Volgens presentatie van Jaap van Dissel tot ca 88%, bij delta Uit een uitgebreide studie is gebleken dat de bescherming fors daalt, bij Janssen zelfs naar 13.5%. Dit is ook een van de redenen dat we in deze huidige situatie zitten. bron: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm0620
Ik verwacht dat deze bron niet correct is, maar zie graag het bewijs zoals men dat ook van mij verwacht.
Overigens apart dat je iets over de bescherming tegen ziekenhuisopnames wil zeggen met een bron die nadrukkelijk NIET naar ziekenhuisopnames heeft gekeken, maar dat terzijde.
De bron is hier prima, maar hij is niet toepasbaar. Het gaat hier om een heel specifieke groep mensen (veteranen) in een compleet ander land (de VS). Je bent gewoon de bronnen aan het cherrypicken die jouw positie het beste ondersteunen (hoe lager het getal in de bron, hoe beter).monaldo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:46:
Allereerst werkt het heel goed tegen ziekenhuisopnames en IC opnames, namelijk zo'n 95% en respectievelijk 97% Afhankelijk van de leeftijd daalt de bescherming richting 52%-84%. Wellicht wel zo eerlijk om dit ook te benoemen? En niet zeggen ja de 95-97% is gebaseerd op de eerste variant, we leven niet meer in 2020. Bron: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm0620
- Daarnaast werkt het ook tegen het krijgen van Corona: de kans op besmet raken is fors kleiner. Volgens presentatie van Jaap van Dissel tot ca 88%, bij delta Uit een uitgebreide studie is gebleken dat de bescherming fors daalt, bij Janssen zelfs naar 13.5%. Dit is ook een van de redenen dat we in deze huidige situatie zitten. bron: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abm0620
Ik verwacht dat deze bron niet correct is, maar zie graag het bewijs zoals men dat ook van mij verwacht.
Veel relevanter is de presentatie die Van Dissel heeft gegeven tijdens de technische briefing vandaag. Dat zijn metingen die in Nederland zijn gedaan onder de hele bevolking, niet onder een specifieke subgroep in een ander land.
De presentatie is hier te vinden: https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf
Hieruit blijkt dat de VE zoals die gevonden is bij GGD tests tegen Delta 80-85% is (70-75% voor 70+). Bij tests gedaan vanwege BCO blijkt de VE lager te zijn, wat suggereert dat de vaccins minder effectief zijn tegen asymptomatische besmettingen, want die zullen bij BCO vaker voorkomen dan bij GGD tests waar mensen zich uit eigen initiatief moeten aanmelden en dat dus voooral doen bij klachten.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat je hier nog energie insteekt. Ik negeer het en ga verder met mijn leven.Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:08:
[...]
De vergelijking gaat scheef.
Die verf is nodig omdat de storm anders binnen dat tijdsbestek de boel onderuit haalt - je projecteert reguliere omstandigheden. En daar is geen sprake meer van.
Daarnaast, het is niet dat de verf niet goed is. Maar dat de storm verandert.
Er is zoveel misinformatie en onderbuik gevoelens dat het niet meer leuk is.
Nee, die vergelijking gaat niet scheef. Die storm kan ik ook op andere manieren tegen beschermen. Bijv. door er iets anders voor te zetten zodat het water niet op de kozijnen komt. In geval van Covid is dat bijv. door niet de drukte op te zoeken...Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:08:
[...]
De vergelijking gaat scheef.
Die verf is nodig omdat de storm anders binnen dat tijdsbestek de boel onderuit haalt - je projecteert reguliere omstandigheden. En daar is geen sprake meer van.
Daarnaast, het is niet dat de verf niet goed is. Maar dat de storm verandert.
Hier ben ik het wel mee eens. Ik moest eind november naar het ziekenhuis (spoedeisend). In principe had ik al diezelfde dag naar huis gekund (behalve dat een paar dingen wat langer duurde en ik anders rond middernacht naar huis had gemoetenTogi schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:08:
[...]
door een beleid waar we zeggen dat thuis herstel vaak optimaler is dan herstel in een ziekenhuis bed.
Zorg in een ziekenhuis bed levert vaak extra stress op Door mensen eerder weg te sturen scheelt het idd aan kosten maar die mensen zijn vaak ook sneller weer aan het werk dan in omliggende landen waar ze die mensen nog een week of 2 in een ziekenhuis bed lieten liggen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:09 ]
Ik denk dat je sowieso verder moet met je leven maar hij heeft wel een punt.tlpeter schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:04:
[...]
Dat je hier nog energie insteekt. Ik negeer het en ga verder met mijn leven.
Nu vindt ik de situatie vervelend genoeg hoor en ik denk dat voor vrijwel iedereen zo is maar ik realiseer me ook dat niets doen geen optie is.
*knip*Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:42:
[...]
Als je een oplossing hebt horen wij, en met ons de dames en heren in Den Haag en bij het WHO, het heel erg graag.
Dit voegt niets meer toe.
[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 14:41 ]
#COVID19NL #Zorginfarct
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 21 december 2021
Positief getest: 9.450
Totaal: 3.001.461 (+9.304 ivm -146 corr.)
Perc. positief 13 dec - 19 dec: 23,9%
Opgenomen: 209
Huidig: 1.754 (-61)
Opgenomen op IC: 31
Huidig IC Nederland: 595 (-1)
Huidig IC Duitsland: 20 (+1)
Overleden: 31
Totaal: 20.534 pic.twitter.com/q8LIVycT6m
Gewijzigd testbeleid of niet, fijn om weer eens onder de 10k te zitten!
Voor zolang als het duurt natuurlijk...
Niet alleen een sub 10k, maar ook weer een positief testpercentage van minder dan 24%.Jorizzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:18:
[...]
Gewijzigd testbeleid of niet, fijn om weer eens onder de 10k te zitten!
Voor zolang als het duurt natuurlijk...
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
[ Voor 11% gewijzigd door Wok op 21-12-2021 15:21 ]
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Dat lijkt me niet, valt redelijk in de lijn der verwachting zo toch?Wok schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Melding over storing en dus incomplete cijfers in 3...2...1...
Dus nu zitten op zo'n beetje de maximale snelheid van dalen. Groot effect van de maatregelen van de 28e November, en net voor het punt dat Omicron zoden aan de dijk gaat zetten
Ben niet aan het cherrypicken, dit haalde ook het nieuws hier maar prima dan is het niet zo. Dacht dat men de logica wel kon inzien, anders is de booster ook niet te verklaren. Of gaat men een booster halen om van 85% naar 97% te gaan? Kan maar vraag me af of men hier zo bij stil staat.Rannasha schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:56:
[...]
De bron is hier prima, maar hij is niet toepasbaar. Het gaat hier om een heel specifieke groep mensen (veteranen) in een compleet ander land (de VS). Je bent gewoon de bronnen aan het cherrypicken die jouw positie het beste ondersteunen (hoe lager het getal in de bron, hoe beter).
Veel relevanter is de presentatie die Van Dissel heeft gegeven tijdens de technische briefing vandaag. Dat zijn metingen die in Nederland zijn gedaan onder de hele bevolking, niet onder een specifieke subgroep in een ander land.
De presentatie is hier te vinden: https://www.tweedekamer.n...ng%20van%20het%20RIVM.pdf
Hieruit blijkt dat de VE zoals die gevonden is bij GGD tests tegen Delta 80-85% is (70-75% voor 70+). Bij tests gedaan vanwege BCO blijkt de VE lager te zijn, wat suggereert dat de vaccins minder effectief zijn tegen asymptomatische besmettingen, want die zullen bij BCO vaker voorkomen dan bij GGD tests waar mensen zich uit eigen initiatief moeten aanmelden en dat dus voooral doen bij klachten.
Prima als het weer wordt verwijderd dat er geen andere bronnen zijn, logica is schijnbaar ook gestorven met de prikken.
Nou, dat verschil tikt wel aan op landelijk niveau.monaldo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
[...]
Of gaat men een booster halen om van 85% naar 97% te gaan? Kan maar vraag me af of men hier zo bij stil staat.
Wok schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:21:
Melding over storing en dus incomplete cijfers in 3...2...1...
De officiële kanalen (datapagina RIVM en dashboard) melden geen storing.
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 21 december 2021
Als we alles wat we nu aan corona kwijt zijn, de helft in eens in de zorg gestoken hadden en onze IC capaciteit qua mensen gewoon op orde hadden gehouden. Dan had je rust in de tent gehad, tijd voor een gedegen strategie, geen lockdowns en niet de shit in de samenleving die je nu ziet.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:42:
[...]
Als je een oplossing hebt horen wij, en met ons de dames en heren in Den Haag en bij het WHO, het heel erg graag.
Zag vandaag een berichtje om dan maar ic personeel uit de Fillipijnen (geloof ik) te halen

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 21-12-2021 15:39 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Het punt is, je pakt een bron die op zich valide is, maar over een bepaalde groep gaat en past die vervolgens toe op een andere groep. Dat kan dus niet en daar wijzen mensen je op, waarna je de anderen beschuldigt van het niet geloven van de bron (wat ze dus niet doen).monaldo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
[...]
Ben niet aan het cherrypicken, dit haalde ook het nieuws hier maar prima dan is het niet zo. Dacht dat men de logica wel kon inzien, anders is de booster ook niet te verklaren. Of gaat men een booster halen om van 85% naar 97% te gaan? Kan maar vraag me af of men hier zo bij stil staat.
Prima als het weer wordt verwijderd dat er geen andere bronnen zijn, logica is schijnbaar ook gestorven met de prikken.
Verder, inderdaad, ik zou niet weten waarom ik geen booster zou halen als het de effectiviteit verhoogt. Betere effectiviteit is immers geen nadeel.
Voor het gemak er vanuit gaande dat het na 6 maanden na 85% zakt en daarna stabiel blijft - ik vermoed namelijk dat 't door daalt, met name bij mensen met een zwakker immuunsysteem - is die impact natuurlijk enorm.monaldo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:26:
[...]
Ben niet aan het cherrypicken, dit haalde ook het nieuws hier maar prima dan is het niet zo. Dacht dat men de logica wel kon inzien, anders is de booster ook niet te verklaren. Of gaat men een booster halen om van 85% naar 97% te gaan? Kan maar vraag me af of men hier zo bij stil staat.
In de oude situatie had je 100 mensen die in 't ziekenhuis kwamen, zonder booster in de eerste, 97%-fase, waren dat er 3, nu zonder booster zijn dat er 15. Dat is 5x zoveel, dus je laat de instroom met 80% afnemen door die boosters te zetten.
Dat is best wel heel veel volgens mij
Verwijderd
Feitelijk onjuist, al vaker debunked dan we vandaag besmettingen hebben, en daarnaast volgens de topic warning ook geen valide argument.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:38:
[...]
Als we alles wat we nu aan corona kwijt zijn, de helft in eens in de zorg gestoken hadden en onze IC capaciteit qua mensen gewoon op orde hadden gehouden. Dan had je rust in de tent gehad, tijd voor een gedegen strategie, geen lockdowns en niet de shit in de samenleving die je nu ziet.
Zag vandaag een berichtje om dan maar ic personeel uit de Fillipijnen (geloof ik) te halen
Ga ervan uit dat je deze bedoelt:Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:40:
[...]
Feitelijk onjuist, al vaker debunked dan we vandaag besmettingen hebben, en daarnaast volgens de topic warning ook geen valide argument.
Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
Dat is niet wat ik zeg. Want het klopt dat dat geen argument is. Even een blik IC personeel opentrekken gaat niet. Maar wat je nu nog steeds in het regeer akkoord ziet is gewoon doorgaan met zagen in de zorg.
Onze capaciteit is alleen maar aan het teruglopen, dus je zal naar lange termijnoplossingen moeten.
En dat begint in het onderwijs. Word helaas een 10 jarenplan om de puinzooi van de kabinetten Rutte op te ruimen.
[ Voor 31% gewijzigd door arbraxas op 21-12-2021 15:46 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Die topicwarning is ook niet bedoeld om de hele discussie over zorgcapaciteit dood te slaan inderdaad. De crisis waarin we nu zitten legt bepaalde problemen alleen wel erg pijnlijk bloot.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:42:
[...]
Ga ervan uit dat je deze bedoelt:
Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
Dat is niet wat ik zeg.
Vroeg of laat moeten we wel wat aan die zorgcapaciteit doen, niet alleen in kwantiteit maar ook in kwaliteit zoals je aankaart, meer flexibel en schaalbaar, anders komt hetzelfde probleem straks bij een andere pandemie weer terug.
Nee, het is geen uitweg uit de huidige pandemie maar wel iets waar in de toekomst echt aandacht voor nodig is.
Die vergelijking gaat toch echt helemaal nergens over. De verf is zoals Virtuozzo al zegt helemaal niet verandert. Het is de omgeving (storm) die is verandert waardoor de verf minder goed werkt. En dan kom je nu plotseling weer met een heel andere redenatie. Maar als jij je op wilt sluiten zonder in de buurt van iemand te komen (quarantaine dus) mag dat van mij best als vervanging van een vaccinatie. Maar wat dat met je oorspronkelijke verf-voorbeeld te maken heeft snap ik niet echt.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:09:
[...]
Nee, die vergelijking gaat niet scheef. Die storm kan ik ook op andere manieren tegen beschermen. Bijv. door er iets anders voor te zetten zodat het water niet op de kozijnen komt. In geval van Covid is dat bijv. door niet de drukte op te zoeken...
Maar dit wordt in Nederland al gedaan. Het is al standaard dat je zo snel mogelijk naar huis gaat, tenzij je echt zelf niet wil.[...]
Hier ben ik het wel mee eens. Ik moest eind november naar het ziekenhuis (spoedeisend). In principe had ik al diezelfde dag naar huis gekund (behalve dat een paar dingen wat langer duurde en ik anders rond middernacht naar huis had gemoeten). En eerlijk gezegd? Ik lig liever thuis op de bank, dan in dat ziekenhuis bed.... en dat ligt zeker niet aan de mensen daar!
[removed]
Bijvoorbeeld dat het aantal IC bedden niet zomaar is te vergelijken tussen landen. Wij hebben medium care bedden die andere landen tot IC rekenen. En zo zijn er wel meer kanttekeningen.
Bovendien wordt er in Duitsland nu ook overlegd over een lichte lockdown.
[ Voor 8% gewijzigd door user109731 op 21-12-2021 15:52 ]
Laat dit nou de kern van het probleem zijn, in Nederland tenmiste. Bedden is het probleem niet.user109731 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:50:
Over zorg en IC capaciteit blijft dit een goed artikel om eens door te nemen: https://nos.nl/artikel/24...-misverstanden-over-de-ic
Bijvoorbeeld dat het aantal IC bedden niet zomaar is te vergelijken tussen landen. Wij hebben medium care bedden die andere landen tot IC rekenen. En zo zijn er wel meer kanttekeningen.
Bovendien wordt er in Duitsland nu ook overlegd over een lichte lockdown.
Personeel wel. De cardioloog kon je ook mooi boeken voor de IC. Twee voor de prijs van een.
Totdat je dus in de situatie komt dat je daadwerkelijk je IC capaciteit moet gebruiken. Dan moet je opeens hele vervelende keuzes gaan maken. Maar dat heeft onze politiek over zichzelf afgeroepen.
Wat een weelde. Misschien de horeca tot 20 uur.... dat hebben we hier al een maand niet meer gezien.martwoutnl schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:54:
België komt morgen weer bijeen. De adviezen zijn bekend zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/12/21/advies-overlegomite/ Het is dus afwachten wat en hoe wordt overgenomen.
Tja, als omicron vergelijkbaar ziekmakend is en blijft verdubbelen per 2/3 dagen, dan zit elk land, helemaal als de vaccinatiegraad met boosters niet hoog genoeg is, met 2 weken in 't zelfde schuitje als wij.stylezzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:59:
[...]
Wat een weelde. Misschien de horeca tot 20 uur.... dat hebben we hier al een maand niet meer gezien.
Ik hoop nog steeds dat 't meevalt, maar ik vrees er wel voor...
Verwijderd
Niet waar. Zelfs als we de capaciteit in bedden en personeel verdrievoudigen, dan duurt het alleen maar 2 extra verdubbelingsperiodes dat het vol ligt. Kun je een week of twee later in lockdown die dan vervolgens niet korter duurt, je baseline wordt alleen hoger.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:58:
[...]
Laat dit nou de kern van het probleem zijn, in Nederland tenmiste. Bedden is het probleem niet.
Personeel wel. De cardioloog kon je ook mooi boeken voor de IC. Twee voor de prijs van een.
Totdat je dus in de situatie komt dat je daadwerkelijk je IC capaciteit moet gebruiken. Dan moet je opeens hele vervelende keuzes gaan maken. Maar dat heeft onze politiek over zichzelf afgeroepen.
Misschien als je denkt, dit is zo obvious, waarom doet men dit nog niet, realiseren dat het niet zo obvious is.
Reken even mee: gemiddelde ligduur covid-19 patient is 13 dagen? Gemiddelde ligduur elke andere patient op de IC ~ 1 dag.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:58:
[...]
Laat dit nou de kern van het probleem zijn, in Nederland tenmiste. Bedden is het probleem niet.
Elke covid-19 patient op de IC houdt dus 13 ligdagen aka 13 reguliere IC-patienten op.
Je hebt het dus niet over 'wat extra bedden' tov de huidige capaciteit. En dito inzet van mensen.
Die bedden aantallen zijn alleen relevant als je de ligduur ook mee neemt. En de revalidatie erna, for that matter. De gehele zorgketen heeft de handen er vol aan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als je van ongeremde groei en geen vaccinaties uit gaat wel inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:02:
[...]
Niet waar. Zelfs als we de capaciteit in bedden en personeel verdrievoudigen, dan duurt het alleen maar 3 extra verdubbelingsperiodes dat het vol ligt. Kun je een week of twee later in lockdown die dan vervolgens niet korter duurt, je baseline wordt alleen hoger.
Misschien als je denkt, dit is zo obvious, waarom doet men dit nog niet, realiseren dat het niet zo obvious is.
Maar die groei houdt een keer op (namelijk bij 17 miljoen besmettingen) en als de vaccins effectief genoeg zijn, kom je op een bepaalde structurele IC bezetting uit.
Die bezetting gaat niet minder worden, dus je zal je zorgcapaciteit moeten schalen naar die uiteindelijke 'steady state' zorgvraag.
Zeker, als dat overigens het geval is word code zwart ook niet meer te voorkomen met de huidige lockdown in nederland.rik86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:01:
[...]
Tja, als omicron vergelijkbaar ziekmakend is en blijft verdubbelen per 2/3 dagen, dan zit elk land, helemaal als de vaccinatiegraad met boosters niet hoog genoeg is, met 2 weken in 't zelfde schuitje als wij.
Ik hoop nog steeds dat 't meevalt, maar ik vrees er wel voor...
Dit advies zou iedereen wat meer ter harte moeten nemen voordat ie een goed idee oppert, beetje tegengif tegen het syndroom van Dunning-Kruger.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:02:
Eigenlijk zou het dus eerlijker zijn om die zorgvraag in bed-dagen te rekenen en niet in netto bedden.NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:03:
[...]
Reken even mee: gemiddelde ligduur covid-19 patient is 13 dagen? Gemiddelde ligduur elke andere patient op de IC ~ 1 dag.
Elke covid-19 patient op de IC houdt dus 13 ligdagen aka 13 reguliere IC-patienten op.
Je hebt het dus niet over 'wat extra bedden' tov de huidige capaciteit. En dito inzet van mensen.
Die bedden aantallen zijn alleen relevant als je de ligduur ook mee neemt. En de revalidatie erna, for that matter. De gehele zorgketen heeft de handen er vol aan.
Verwijderd
Klopt, op een gegeven moment is het op. Elke realistische vorm van IC opschaling is eerder op dan we nog niet besmette personen hebben.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:04:
[...]
Als je van ongeremde groei en geen vaccinaties uit gaat wel inderdaad.
Maar die groei houdt een keer op (namelijk bij 17 miljoen besmettingen) en als de vaccins effectief genoeg zijn, kom je op een bepaalde structurele IC bezetting uit.
Die bezetting gaat niet minder worden, dus je zal je zorgcapaciteit moeten schalen naar die uiteindelijke 'steady state' zorgvraag.
Dat is dus ook het model van het RIVM. De kwestie wordt dan alleen niet een 'als' maar een 'wanneer' en dan kun je beter alle maatregelen loslaten als je toch weet dat het einde onvermijdelijk is.stylezzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:04:
[...]
Zeker, als dat overigens het geval is word code zwart ook niet meer te voorkomen met de huidige lockdown in nederland.
Maar voorlopig weten de geleerden dat nog niet zo zeker.
Verwijderd
Het is niet onvermijdelijk, daar is de lockdown voor.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:06:
[...]
Dat is dus ook het model van het RIVM. De kwestie wordt dan alleen niet een 'als' maar een 'wanneer' en dan kun je beter alle maatregelen loslaten als je toch weet dat het einde onvermijdelijk is.
En dan is er nog een code zwart we moeten 500 personen hun zorg uitstellen, of code zwart deze vrouw mag op de stoep bevallen.
Dat is dus niet zo als we voldoende effectieve vaccins hebben. Dan zal de IC capaciteit naar die bezetting toe moeten schalen, maar de vaccins zijn daarin wel essentieel.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:06:
[...]
Klopt, op een gegeven moment is het op. Elke realistische vorm van IC opschaling is eerder op dan we nog niet besmette personen hebben.
Als we met de huidige IC capaciteit en de gegeven vaccineffectiviteit namelijk nog een overbelasting hebben, dan is dat echt gewoon een capaciteitsprobleem. Dan blijven we eindeloos aanmodderen en komen we nooit van maatregelen af, tot de IC structureel die capaciteit kan bieden.
Volgens mij wel: het vertekent namelijk erg, door te zeggen dat als je duizen bedden toevoegt dat het probleem halveert. Het laat zich helaas met een exponentiele groei en zulke verschillen in ligduur gewoon niet eenvoudig oplossen.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:05:
[...]
Eigenlijk zou het dus eerlijker zijn om die zorgvraag in bed-dagen te rekenen en niet in netto bedden.
Overigens: lange termijn moeten we wat, dus je zou kunnen zeggen, breng de covid-19 zorg buiten de reguliere zorg en leidt dan dus ook mensen op voor die zorg. Dat scheelt wellicht wel in opleidingsduur en impact op reguliere zorg. Je kunt dan ook makkelijker zeggen: we accepteren x-hoeveelheid covid-19 zorg en geen impact meer op reguliere zorg. Als ik lees dat mensen nu hun zorg voor behandeling van andere ernstige ziektes mislopen door een ziekenhuis in de ban van ongevaccineerden dan begint het wel te schuren.
Verwijderd
Die vaccins die nou net niet zo goed werken tegen de variant waar we nu in lockdown voor zitten.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:07:
[...]
Dat is dus niet zo als we voldoende effectieve vaccins hebben. Dan zal de IC capaciteit naar die bezetting toe moeten schalen, maar de vaccins zijn daarin wel essentieel.
Als we met de huidige IC capaciteit en de gegeven vaccineffectiviteit namelijk nog een overbelasting hebben, dan is dat echt gewoon een capaciteitsprobleem. Dan blijven we eindeloos aanmodderen en komen we nooit van maatregelen af, tot de IC structureel die capaciteit kan bieden.
Het is bijna alsof het beleid logisch is...
Verwijderd
Heb die onstopbare drang tot wintersport ook nooit begrepen.stijnec1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
de hysterie begint groteske vormen aan te nemen https://www.bd.nl/buitenl...at-het-seizoen~aad203fb6/
Welke hysterie?stijnec1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
de hysterie begint groteske vormen aan te nemen https://www.bd.nl/buitenl...at-het-seizoen~aad203fb6/
Ik heb het gevoel dat dat nog wel meevalt, de modellen die 't RIVM laat zien gaan bij een lockdown en vergelijkbaar ziekteverloop uit van max 2k IC-bezetting.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:06:
[...]
Dat is dus ook het model van het RIVM. De kwestie wordt dan alleen niet een 'als' maar een 'wanneer' en dan kun je beter alle maatregelen loslaten als je toch weet dat het einde onvermijdelijk is.
We boosteren sneller, we zijn eerder in lockdown en hij lijkt wel iets minder ziekmakend (maar 20/30% is wanneer er geen/ te weinig maatregelen genomen worden compleet insignificant)
Dat doet moet vermoeden/ hopen dat we wel weer richting de 1k IC-bezetting gaan en dus ongeveer alle overige zorg stilgelegd moet worden, maar we nog niet in een 'officiële' code zwart komen.
Als het boosteren niet van significante invloed is op 't verloop én de rest van de aannames klopt, dan zijn er een paar andere landen wel 't haasje. Want die gaan vermoedelijk te laat in lockdown.
Dus hopelijk helpt boosteren echt goed én valt alles nog iets mee.
Ik heb ook geen twijfels over het huidige beleid met de informatie die we nu hebben, maar ik denk wel dat we als we denken dat alléén vaccins en maatregelen de uitweg zijn, we een beetje bedrogen uit gaan komen.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
[...]
Die vaccins die nou net niet zo goed werken tegen de variant waar we nu in lockdown voor zitten.
Het is bijna alsof het beleid logisch is...
Misschien niet nu, maar wel over 4 jaar als er ineens een nieuwe variant uitbreekt.
Opvallend is de daling bij 75+. Vorige week 6454 positieve testen, deze week 4386. Dat is een daling van 32%. Hopelijk een eerste teken dat de boostercampagne vruchten afwerpt.
Verder ook een daling onder de kinderen (0-14 jaar) van 24%. Bij de jongeren (15-29 jaar) een daling van 6%.
je moest sowieso al gevaccineerd zijn om Oostenrijk uberhaupt binnen te komen dus ik snap je vergelijking niet?
Maar daarom wordt er toch ook hard gewerkt aan andere medicijnen? Die zijn naar mijn idee niet in plaats van, maar bovenop wat we nu hebben.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:10:
[...]
Ik heb ook geen twijfels over het huidige beleid met de informatie die we nu hebben, maar ik denk wel dat we als we denken dat alléén vaccins en maatregelen de uitweg zijn, we een beetje bedrogen uit gaan komen.
Misschien niet nu, maar wel over 4 jaar als er ineens een nieuwe variant uitbreekt.
Ik heb het dus over een IC-bezetting die je krijgt zonder lockdown (dus in een 2019-samenleving) en wel met nagenoeg 100% vaccinatiegraad. In theorie haal je die niet, maar om te rekenen is het wel even handig.rik86 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:09:
[...]
Ik heb het gevoel dat dat nog wel meevalt, de modellen die 't RIVM laat zien gaan bij een lockdown en vergelijkbaar ziekteverloop uit van max 2k IC-bezetting.
Als je het benodigde aantal IC bedden daarvoor niet kan aanbieden, dan komen we nooit van maatregelen af, niet nu, niet volgend jaar, niet in 2030, tot de capaciteit wordt uitgebreid.
Verwijderd
We hebben niet zo veel meer opties behalve nog een medicijn.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:10:
[...]
Ik heb ook geen twijfels over het huidige beleid met de informatie die we nu hebben, maar ik denk wel dat we als we denken dat alléén vaccins en maatregelen de uitweg zijn, we een beetje bedrogen uit gaan komen.
Als er een variant muteert zo besmettelijk als Omikron en tich keer ziekmakender dan zijn we de sjaak.
Denk dat dan ook niemand meer twijfelt over het nut van lockdowns.
Gemiddelde ligdag van een IC patient ligt net onder de 3 dacht ik. Zeker niet op 1NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:03:
[...]
Reken even mee: gemiddelde ligduur covid-19 patient is 13 dagen? Gemiddelde ligduur elke andere patient op de IC ~ 1 dag.
Zo wel, graag een bron
Meer omdat Mr. Boris enorm onder politieke vuur ligt vanwege zijn acties van vorig jaar waarbij hij vrolijk een kerstfeestje had georganiseerd terwijl de rest van de UK beperkingen hadden op gebied van aantal genodigden (die door de PM werd genegeerd) en enkele mogelijke feestjes te hebben georganiseerd terwijl de rest van de UK in lockdown zat.Yaksa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:15:
[...]
Dat is niet zo verwonderlijk aangezien ze met boosterprikken ver voorlopen op omringende landen.
Als gevolg daarvan heeft de PM geen politieke houvast meer in zijn eigen partij waardoor maatregelen niet of amper er doorheen komen vanwege #partygate
Ik wel (maar denk dat het toch geen zin heeft om het je uit te leggenVerwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:09:
[...]
Heb die onstopbare drang tot wintersport ook nooit begrepen.
Dat doemscenario is dan ook heel onwaarschijnlijk, want tig keer ziekmakender = tig keer minder kans dat een (al overleden) besmette patiënt iemand anders besmet.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:
[...]
We hebben niet zo veel meer opties behalve nog een medicijn.
Als er een variant muteert zo besmettelijk als Omikron en tich keer ziekmakender dan zijn we de sjaak.
Besmettelijkheid en ziekmakendheid zijn wat dat betreft een beetje met elkaar in conflict. De enige uitzondering die je daar in hebt is als je een lange periode hebt waarin iemand asymptomatisch besmettelijk is, en dán heel ziek wordt, maar dat is een dermate uitzonderlijke situatie dat het eigenlijk alleen moedwillig gemaakt kan worden in een lab.
Zelfde als de drang naar zomervakantieVerwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:09:
[...]
Heb die onstopbare drang tot wintersport ook nooit begrepen.
Corona is ook asymptomatisch besmettelijk, en relatief langStoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:13:
[...]
Dat doemscenario is dan ook heel onwaarschijnlijk, want tig keer ziekmakender = tig keer minder kans dat een (al overleden) besmette patiënt iemand anders besmet.
Besmettelijkheid en ziekmakendheid zijn wat dat betreft een beetje met elkaar in conflict. De enige uitzondering die je daar in hebt is als je een lange periode hebt waarin iemand asymptomatisch besmettelijk is, en dán heel ziek wordt, maar dat is een dermate uitzonderlijke situatie dat het eigenlijk alleen moedwillig gemaakt kan worden in een lab.
Daarnaast zijn de symptomen heel mild en zeker in het begin vergelijkbaar met een beetje verkouden, wat niet direct ervoor zorgt dat mensen zich afzonderen (de meeste niet).
Dus Covid voldoet best goed aan die eisen.
En HIV is trouwens een goed voorbeeld van zo'n ziekte. Asymtomatisch voor jaaaren soms. En toch wordt je uiteindelijk heel ziek.
Maar een even besmettelijke variant van Omikron, maar veel meer IC gevallen zou best wel een issue zijn. Want we weten ook dat de echt pittige symptomen pas later komen nadat eerst vaak mild verloop aanwezig is. Dat zien we aan dat de groeicijfers van de ziekenhuisbedden en de IC achter lopen op de besmettingscijfers.
[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 21-12-2021 16:21 ]
Dit is allemaal eenmalig. Als je investeert in de zorg is dat structureel. Salarisverhoging vs 1 malige uitkering.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:38:
[...]
Als we alles wat we nu aan corona kwijt zijn, de helft in eens in de zorg gestoken hadden en onze IC capaciteit qua mensen gewoon op orde hadden gehouden. Dan had je rust in de tent gehad, tijd voor een gedegen strategie, geen lockdowns en niet de shit in de samenleving die je nu ziet.
Daar kon je zo ongeveer op wachten natuurlijk. We zijn hier in lockdown want het gaat niet zo geweldig en dan zou Oostenrijk een complete brandhaard worden met al die besmette Nederlanders die daar toch heenreizen. Ze hebben al voldoende problemen van zichzelf met de lage vaccinatiegraad.stijnec1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
En laten we wel wezen, na het skiën wordt het toch in de meeste gevallen apres-ski en yolo.dat gaat het aantal besmettingen daar geen goed doen.
HIV is een uitzondering, want dat is een virus wat zich in het beenmerg van een patiënt nestelt, en daar een andere ziekte (AIDS) veroorzaakt, elke keer opnieuw. Bovendien is HIV niet airborne.Waah schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:19:
[...]
Dus Covid voldoet best goed aan die eisen.
En HIV is trouwens een goed voorbeeld van zo'n ziekte. Asymtomatisch voor jaaaren soms. En toch wordt je uiteindelijk heel ziek.
Een covid-variant die nóg besmettelijker én ziekmakender is lijkt me heel onwaarschijnlijk, de huidige Delta-variant zit eigenlijk een beetje in de sweetspot.
Ik ben altijd al voor drankvrij sporten geweest. Gewoon geen Après Ski.Indoubt schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:20:
[...]
Daar kon je zo ongeveer op wachten natuurlijk. We zijn hier in lockdown want het gaat niet zo geweldig en dan zou Oostenrijk een complete brandhaard worden met al die besmette Nederlanders die daar toch heenreizen. Ze hebben al voldoende problemen van zichzelf met de lage vaccinatiegraad.
En laten we wel wezen, na het skiën wordt het toch in de meeste gevallen apres-ski en yolo.dat gaat het aantal besmettingen daar geen goed doen.
Maar das vooral eigen belang

Delta de sweetspot? Als er een omicron-variant komt die 3x zoveel IC bedden vergt heb je gewoon een giga-probleem.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:21:
[...]
HIV is een uitzondering, want dat is een virus wat zich in het beenmerg van een patiënt nestelt, en daar een andere ziekte (AIDS) veroorzaakt, elke keer opnieuw. Bovendien is HIV niet airborne.
Een covid-variant die nóg besmettelijker én ziekmakender is lijkt me heel onwaarschijnlijk, de huidige Delta-variant zit eigenlijk een beetje in de sweetspot.
Dat is ook het lastige van Covid: De klachten zijn heel mild, lijken op verkoudheid, en pas na een tijdje gaan mensen het ziekenhuis in. Dat zie je ook aan de cijfers die niet gelijk lopen (eerst oplopen besmetting, ziekenhuizen niets, dan opeens ziekenhuizen pas).
Er is geen enkele garantie dat een mutatie nu enkel naar minder dodelijk gaat. Het zijn mutaties en die kunnen alle kanten op. Zowel naar minder dodelijk naar veel meer dodelijk

Bears and Bulls
Kritiek aspect wat daarbij onderbelicht blijft: long covid, natraject. Ons perspectief lijkt steeds meer beperkt te zijn tot “wel of niet ziek”, waarmee we een hoop buiten beeld laten voor rimpeleffecten sociaal-economische aandachtsvelden.t_captain schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:38:
[...]
Volgens mij gaan ze daar nog vanuit. Het was de nulhypothese en we zijn nog bezig om een wetenschappelijk verantwoord cijfer voor de Europese populatie te vinden over hoe virulent omicron is.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Nee, maar dit is dan ook “nudgen”. Primaire pijler van beleid, helaas is het aansturen op gedragseffecten te zeer gepolitiseerd.mindcre8r schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:26:
Ik lees net weer een artikel op nu.nl over de dalende positive tests. maar kunnen we die stelling wel doen? er is geen testen voor toegang, geen testen voor kids op school etc. nogal wiedes dat je dan opeens hele andere cijfers hebt? dan kan je hier toch ook niet op sturen qua versoepelingen?
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Dat Delta al milder is dan de eerste variant roep ik al een tijdje. Heb er alleen niet echt hard bewijs voor, het is echt op basis van ervaringen die ik zelf gehad heb met coronapatiënten in het eerste stadium van de pandemie (dus de eerste variant) en de mensen die nu nog ziek worden.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:21:
[...]
HIV is een uitzondering, want dat is een virus wat zich in het beenmerg van een patiënt nestelt, en daar een andere ziekte (AIDS) veroorzaakt, elke keer opnieuw. Bovendien is HIV niet airborne.
*knip*
Dat onderbouwen we dan dus niet met een n=1 argument, dat is geen geldig argument in deze discussie.
Natuurlijk weer een n=1 geval, maar goed, op basis daarvan vormen de meeste mensen toch hun mening
Voorspelbaar. Ondernemers gaan 2G met beide handen aannemen, anders is het alternatief om in lockdown te blijven. En dat terwijl de cijfers instorten als een kaartenhuis. Vandaag nog maar 9450 besmettingen.Het 2G-systeem kan helpen sommige sectoren eerder te openen, zei CDA-Kamerlid Van den Berg in het coronadebat in de Tweede Kamer. Ze vroeg wanneer het demissionaire kabinet met het wetsvoorstel voor 2G komt, waarbij alleen gevaccineerden en van covid genezen mensen een QR-code krijgen.
Ik hoop van harte dat Omikron idd milder is (ik heb nog geen één bron gezien die anders laat zien, integendeel juist) en dat ze dit er niet door kunnen rammen. Want van 2G komt dan 2G+, enz. Steeds een stapje verder.
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 15:31 ]
Oh, de Tories waren al een klassiek voorbeeld uit curricula van politieke wetenschappen: wat volgt wanneer machtspolitiek dominant wordt? Gulzige bestuurscultuur, meten met twee maten, bankieren op theater en het onzelfstandig worden van politieke organisatie (lobby neemt de macht).nwagenaar schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:12:
[...]
Meer omdat Mr. Boris enorm onder politieke vuur ligt vanwege zijn acties van vorig jaar waarbij hij vrolijk een kerstfeestje had georganiseerd terwijl de rest van de UK beperkingen hadden op gebied van aantal genodigden (die door de PM werd genegeerd) en enkele mogelijke feestjes te hebben georganiseerd terwijl de rest van de UK in lockdown zat.
Als gevolg daarvan heeft de PM geen politieke houvast meer in zijn eigen partij waardoor maatregelen niet of amper er doorheen komen vanwege #partygate
Die houvast was er al niet meer, maar dat was dan ook het punt
Hebben we in Nederland dan niet hetzelfde? Met in mindere mate het koninklijk huis, maar ook onze minister Grapperhaus, ons demissionair kabinet dat vrolijk het nieuwe kabinet wordt etc?Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
[...]
Oh, de Tories waren al een klassiek voorbeeld uit curricula van politieke wetenschappen: wat volgt wanneer machtspolitiek dominant wordt? Gulzige bestuurscultuur, meten met twee maten, bankieren op theater en het onzelfstandig worden van politieke organisatie (lobby neemt de macht).
Die houvast was er al niet meer, maar dat was dan ook het puntMaar goed, meer daarover in het Brexit topic.
Tja, N=1 is ook zo verstandig om op te bankieren.Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
[...]
Dat Delta al milder is dan de eerste variant roep ik al een tijdje. Heb er alleen niet echt hard bewijs voor, het is echt op basis van ervaringen die ik zelf gehad heb met coronapatiënten in het eerste stadium van de pandemie (dus de eerste variant) en de mensen die nu nog ziek worden.
Momenteel ken ik namelijk niemand meer die er écht last van heeft. Hooguit een paar dagen wat ongemakkelijk, maar dat extreme hoesten en zuurstofsaturatie die zakt heb ik niet meer gezien. Dit zowel bij gevaccineerde als ongevaccineerde vrienden / familieleden.
Natuurlijk weer een n=1 geval, maar goed, op basis daarvan vormen de meeste mensen toch hun mening
Vergeet even niet dat het niet eens een kwestie is van mortaliteit. Maar van secondaire effecten, dat is waar een uitbraak crisis wordt vanuit ons gedrag in reactie op. En dan is er de sociaal-economische impact, waar bij covid ook nog steeds flinke vragen liggen t.a.v. termijneffecten.
Of het nu milder is of niet, dat is niet zo het punt. Hier speelt een effect van wisselwerking. Stel het ziek zijn is milder maar de gezondheidsschade als factor is wel nog steeds aanwezig, dan is hogere verspreiding een disproportioneel groter termijnprobleem bij Omicron dan bij Delta.
[...]
Voorspelbaar. Ondernemers gaan 2G met beide handen aannemen, anders is het alternatief om in lockdown te blijven. En dat terwijl de cijfers instorten als een kaartenhuis. Vandaag nog maar 9450 besmettingen.
Ik hoop van harte dat Omikron idd milder is (ik heb nog geen één bron gezien die anders laat zien, integendeel juist) en dat ze dit er niet door kunnen rammen. Want van 2G komt dan 2G+, enz. Steeds een stapje verder.
Dit is de crux: we moeten navigeren op projecties bij een voortschrijdend inzicht waar pas achteraf zaken in kaart gebracht kunnen worden. Dat maakt het een oefening niet van projecties, maar van waarschijnlijkheidsdichtheidsberekening.
Een pandemie is een uitbraak maar crisis van gedrag die een staart heeft in wat pas later volgt.
Eh, ja, we volgen op dezelfde lijnen. Langzamer, we lopen iets achter, maar ja. Enfin, dat is meer iets voor het topic van Landelijke Politiek.Waah schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:33:
[...]
Hebben we in Nederland dan niet hetzelfde? Met in mindere mate het koninklijk huis, maar ook onze minister Grapperhaus, ons demissionair kabinet dat vrolijk het nieuwe kabinet wordt etc?
Snap ik. Kan ik ook niet kwalijk nemen. Probleem is wel dat wanneer we het niet doen er sprake is van zogeheten overdracht van perceptie. Lang en gecompliceerd verhaal van sociale psychologie, evolutionaire biologie e.d. maar ook van moderne realiteit van complexe samenleving: de covid crisis is een pijnlijk maar tekstboek voorbeeld van waarom een pandemie een uitbraak is maar crisis van gedrag.tlpeter schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:04:
[...]
Dat je hier nog energie insteekt. Ik negeer het en ga verder met mijn leven.
De uitbraak is een virus. De crisis van gedrag werkt als een virus. Daar is geen politieke of bestuurlijke oplossing voor. It’s the problem of accelerationist narratives: viruses of the mind. Het tegengif is niet top down, maar bottom up. Zo niet, dan gaat het bottoms up.
Een beetje wel, Nederland is dan ook de springplank naar het Europese continent voor tal van organisaties die zich voor de Brexit hebben ingezet. Vaak met veel geld vooraf en mooie overheidsopdrachten achteraf. Een niet werkende corona app voor 27 miljard als mooi voorbeeld.Waah schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:33:
[...]
Hebben we in Nederland dan niet hetzelfde? Met in mindere mate het koninklijk huis, maar ook onze minister Grapperhaus, ons demissionair kabinet dat vrolijk het nieuwe kabinet wordt etc?
Het geeft wel te denken hoe de Nederlandse politiek/regering vaak al denkt en dat is niet perse positief voor de burgers en de maatschappij.
Voer voor een ander topic ben ik bang maar er zitten zeker elementen hoe de regering omgaat met de coronacrisis waar we niet perse gelukkig van hoeven te worden.
Vandaag is er door de Europese commissie ingestemd dat het DCC verloopt na 9 maanden. Iets dat al langer bekend was als voornemen. Je kan wel verwachten wat dat voor Nederland in de toekomst gaat betekenen. Eerst wilt met de 2G er doorheen krijgen, de door jou genoemde 2G+ staat al klaar.Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:30:
Voorspelbaar. Ondernemers gaan 2G met beide handen aannemen, anders is het alternatief om in lockdown te blijven. En dat terwijl de cijfers instorten als een kaartenhuis. Vandaag nog maar 9450 besmettingen.
En wat voor meerwaarde heeft 2G+ als straks blijkt dat de omikronvariant veel minder ziekmakend is?Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:52:
[...]
Vandaag is er door de Europese commissie ingestemd dat het DCC verloopt na 9 maanden. Iets dat al langer bekend was als voornemen. Je kan wel verwachten wat dat voor Nederland in de toekomst gaat betekenen. Eerst wilt met de 2G er doorheen krijgen, de door jou genoemde 2G+ staat al klaar.
Als die variant NIET minder ziekmakend is dan is er ook geen stoppen aan, hooguit wat vertragen, maar dan zou je er niet eens aan moeten denken om zaken open te gooien met 2G+.
Wanneer er in Nederland een 2G+ beleid komt dan blijf ik echt thuis, want ik ben gewoon principieel tegen het idee dat ik overal 'verdacht' word van een covid-besmetting tenzij ik daarvan zelf het tegendeel kan bewijzen.
Wat is dan de hysterie die je bedoelt? Ik vermoed dat ik je niet goed begrijpstijnec1 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:11:
[...]
je moest sowieso al gevaccineerd zijn om Oostenrijk uberhaupt binnen te komen dus ik snap je vergelijking niet?
https://stichting-nice.nl...ATMENT&hospital=-1&icno=0Waah schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:12:
[...]
Gemiddelde ligdag van een IC patient ligt net onder de 3 dacht ik. Zeker niet op 1![]()
Zo wel, graag een bron
Overleden gemiddeld 2,6 dagen, overleverd gemiddeld 1 dag.
Ik begrijp alleen de data in de tabel niet, want die tonen hogere waarden dus hoe het 'totaal' dan hierop komt.
(overigens heb ik diverse keren het geval '1 dag' genoemd horen worden in de media, maar zie hier wel een basis er voor. Het is in ieder geval aanzienlijker korter dan voor covid-19.)
Nee dat hebben ze niet, zoals ook al zo vaak gezegd. Meer capaciteit had niet geholpen, kijk maar naar de maatregelen die landen waar ze meer IC-capaciteit hebben moeten nemen. Daar zit amper verschil in met Nederland. Meer IC-bedden is weliswaar wat meer speelruimte, maar geeft je vooral iets extra tijd. Maar uiteindelijk heb je alsnog dezelfde maatregelen nodig.arbraxas schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:58:
[...]
Wat weer niet wil zeggen dat er geen probleem in de zorg is, maar zonder dat probleem was de situatie wat Covid betreft alsnog hetzelfde geweest.
[removed]
Het is allemaal erg voorspelbaar helaas. En het feit dat ze zo'n heel systeem optuigen voor de langere termijn en al uitgaan van een houdbaarheidsdatum van 9 maanden is niet goed.Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:52:
[...]
Vandaag is er door de Europese commissie ingestemd dat het DCC verloopt na 9 maanden. Iets dat al langer bekend was als voornemen. Je kan wel verwachten wat dat voor Nederland in de toekomst gaat betekenen. Eerst wilt met de 2G er doorheen krijgen, de door jou genoemde 2G+ staat al klaar.
Straks zitten we over 10 jaar nog met dit systeem en de boosters te hannesen. Allemaal gekoppeld aan het groene vinkje.
Nou, ongevaccineerden zitten al tijden in zo'n systeem. Die worden ook standaard verdacht van besmet te zijn.Stoney3K schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:56:
[...]
En wat voor meerwaarde heeft 2G+ als straks blijkt dat de omikronvariant veel minder ziekmakend is?
Als die variant NIET minder ziekmakend is dan is er ook geen stoppen aan, hooguit wat vertragen, maar dan zou je er niet eens aan moeten denken om zaken open te gooien met 2G+.
Wanneer er in Nederland een 2G+ beleid komt dan blijf ik echt thuis, want ik ben gewoon principieel tegen het idee dat ik overal 'verdacht' word van een covid-besmetting tenzij ik daarvan zelf het tegendeel kan bewijzen.
Maar begrijp je een beetje het probleem? Het telkens aanscherpen van de regels, steeds een tikje strenger en uitgebreider. Dingen die een jaar geleden nog een complot waren lijken nu toch stuk voor stuk uit te komen. Ik maak me echt enorm zorgen. Ook al kan ik me straks wel laten vaccineren met novavax of valneva... dan nog is dat hele systeem optuigen gewoon echt not-done. Het is niet het vaccineren an sich, het is de macht die ze zichzelf toe eigenen.
En ik baseer deze zorgen op basis van de regels in andere EU-landen. Meestal volgen ze elkaar wel een beetje op qua regels. De één wat sneller (ander soort bevolking) dan de ander. In Nederland moet je het op de boiling frog methode
doen, in Oostenrijk knallen ze het er gewoon door. Hier slikken mensen minder
Dus eerst was vaccinatie voldoende om overal binnen te mogen, straks dan wellicht 2G+. Er zijn ook al landen die 1G+ hebben. Alleen vaccin + test. Niet eens meer gewoon antistoffen. Ik bedoel, wanneer stopt dit waanzin? Hoe zitten die politici zo vast in hun denkwijze dat ze op deze manier denken de boel te redden?
[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 21-12-2021 17:09 ]
zie o.a. het jaarboek 2020 van stichting Nice en dan de mediane behandelduur:Waah schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:12:
[...]
Gemiddelde ligdag van een IC patient ligt net onder de 3 dacht ik. Zeker niet op 1![]()
Zo wel, graag een bron
/f/image/9okjEin09HRi0y75ujZTzJVq.png?f=fotoalbum_large)
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
De correlatie van IC capaciteit is de relatie met focus primair op sectoraal economisch belang binnen korte termijn perspectief.redwing schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:02:
[...]
Nee dat hebben ze niet, zoals ook al zo vaak gezegd. Meer capaciteit had niet geholpen, kijk maar naar de maatregelen die landen waar ze meer IC-capaciteit hebben moeten nemen. Daar zit amper verschil in met Nederland. Meer IC-bedden is weliswaar wat meer speelruimte, maar geeft je vooral iets extra tijd. Maar uiteindelijk heb je alsnog dezelfde maatregelen nodig.
Wat weer niet wil zeggen dat er geen probleem in de zorg is, maar zonder dat probleem was de situatie wat Covid betreft alsnog hetzelfde geweest.
Anders gezegd: heb je meer capaciteit of kun je die vergroten - zoals we dat bij de eerste golf van het toenmalige kabinet te horen kregen - dan hoef je minder op crisisbeheersing en -mitigatie in te zetten (vanuit de overtuiging van A naar Beter en korte termijn focus van het dominante laissez-faire denken). Je kan je dan op beheer van crisis richten.
Probleem is inderdaad dat die speelruimte structureel beperkt is. Toch zijn de Beleidsfundamenten sinds die eerste golf op geen enkele wijze aangepast. Integendeel, men heeft missionair en demissionair consistent dat onderwerp afgewezen.
Het was meer constructief geweest wanneer die speelruimte er reeds was geweest. Bijvoorbeeld zoals in Duitsland vanuit aanwezige additionele capaciteit, of zoals in Frankrijk vanuit het voorzien in EFT capaciteit & het in mottenballen klaar hebben van middelen en draaiboeken. Nu ja, we hebben er voor gekozen om optimalisatie toe te passen en de zorg te herordenen naar planeconomisch model voor additionele omzetmodellen.
Daarmee lag er een garantie voor bottlenecks. Maar, mark my words: we gaan ook hier de Britse lijnen in volgen zodra het aspect crisis voorbij of genormaliseerd is - afbouwen van zorg capaciteit ten gunste van privatisering.
We hadden er beter aan gedaan om lering te trekken van de SARS studies. Nee, dat werd geen uitbraak, maar we hebben er wel heel veel,van geleerd. Elke les bij covid lag al op de plank. Maar goed, ideologische keuzes.
[ Voor 5% gewijzigd door Virtuozzo op 21-12-2021 17:11 ]
De aantallen patienten per soort staan niet in de tabelNiGeLaToR schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:01:
[...]
Ik begrijp alleen de data in de tabel niet, want die tonen hogere waarden dus hoe het 'totaal' dan hierop komt.
(overigens heb ik diverse keren het geval '1 dag' genoemd horen worden in de media, maar zie hier wel een basis er voor. Het is in ieder geval aanzienlijker korter dan voor covid-19.)
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Historisch perspectief: een pandemie loopt zo’n 3 tot 7 jaar. Maar goed, historische perspectieven hadden condities van veel minder complexe samenlevingen. Het aspect uitbraak is veel minder bepalend dan dat van gedrag, dat is wat bepaalt hoe, en hoe snel of langzaam we er uit komen.Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:06:
[...]
Het is allemaal erg voorspelbaar helaas. En het feit dat ze zo'n heel systeem optuigen voor de langere termijn en al uitgaan van een houdbaarheidsdatum van 9 maanden is niet goed.
Straks zitten we over 10 jaar nog met dit systeem en de boosters te hannesen. Allemaal gekoppeld aan het groene vinkje.
Dat er langzaam ingezet wordt op termijn planning is zo slecht niet. Dat had van het begin al gemoeten. Maar goed, helaas, dominante ideologie in politiek en politieke economie. Nu zitten we dus met de complicatie dat we op termijn moeten navigeren bij ook nog consequenties van bankieren op ideologie.
Twee opmerkingen hierbij:
1. Hoe hard ook, dit is waar de burger als kiezer voor gekozen heeft. Het is een simplificatie, maar het is realiteit. Cumulatieve synergie van electorale geografie. Een pandemie is altijd een spiegel, en een confrontatie daarmee. Op veel manieren. Bepalend voor de vraag hoe we er uit komen is de vraag wat we van die confrontatie leren.
2. Ondanks alles moeten we niet vergeten dat we enorme opbouw hebben vanuit de decennia voor de opkomst van tegenwoordige ideologie en politieke economie. mRNA is een ontwikkeling van veertig jaar, wat we aan kennis en middelen hebben is indrukwekkend. Er is nog nooit een pandemie geweest waar een samenleving technisch in staat was tot beheersing.
De uitdaging is er een van gedrag. Op elke manier.
[ Voor 27% gewijzigd door Virtuozzo op 21-12-2021 17:22 ]
Qua bezetting IC. Is het niet zo dat iedereen die een operatie ondergaan heeft moet wakker worden in een ic-bed zodat men je van nabij kan opvolgen al is het maar voor een paar uur?gws24 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:07:
[...]
zie o.a. het jaarboek 2020 van stichting Nice en dan de mediane behandelduur:
[Afbeelding]bron: https://www.stichting-nice.nl/doc/jaarboek-2020-web.pdf pagina 25
Ziekenhuislogistiek: het is een vak apart denk ik.
Dat kan IC zijn, hoeft niet. Recovery.Wozmro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:21:
[...]
Qua bezetting IC. Is het niet zo dat iedereen die een operatie ondergaan heeft moet wakker worden in een ic-bed zodat men je van nabij kan opvolgen al is het maar voor een paar uur?
Ziekenhuislogistiek: het is een vak apart denk ik.
Maar inderdaad, ik denk dat we vaak onderschatten hoe zeer zorg een vak is. Het is een van de zogeheten hoekstenen van samenleving én economie, het is een investering zonder welke die twee weinig tot niets meer kunnen dan onder feodale condities.
De sterkste schouders: hoekstenen. Zonder dat geen stabiel fundament, zonder dat geen bestendig huis. Zonder dat niets van wat daarbinnen allemaal gedaan wordt.
Dat zal inderdaad voor een groot deel de reden zijn voor chirurgie die vrij zwaar is, bv hart chirurgie. Voor een blinde darm verwijdering of amandelen weghalen zal dat niet gebeuren denk ik.Wozmro schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:21:
[...]
Qua bezetting IC. Is het niet zo dat iedereen die een operatie ondergaan heeft moet wakker worden in een ic-bed zodat men je van nabij kan opvolgen al is het maar voor een paar uur?
Je ziet in deze pandemie eigenlijk pas écht goed hoezeer de 4 hoekstenen (onderwijs, zorg, handhaving, sociale zekerheid) van onze samenleving zijn afgebroken.Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:27:
[...]
Dat kan IC zijn, hoeft niet. Recovery.
Maar inderdaad, ik denk dat we vaak onderschatten hoe zeer zorg een vak is. Het is een van de zogeheten hoekstenen van samenleving én economie, het is een investering zonder welke die twee weinig tot niets meer kunnen dan onder feodale condities.
De sterkste schouders: hoekstenen. Zonder dat geen stabiel fundament, zonder dat geen bestendig huis. Zonder dat niets van wat daarbinnen allemaal gedaan wordt.
En onderwijs.dawg schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:36:
[...]
Je ziet in deze pandemie eigenlijk pas écht goed hoezeer de 3 hoekstenen (zorg, handhaving, sociale zekerheid) van onze samenleving zijn afgebroken.
Alleen onderwijs zou ik zeggen. Zorg behoort echt bij de allerbeste ter wereld. Sociale zekerheid is zo goed dat bijna iedereen door de crisis heen gesleept wordt zonder echt extreem adverse gevolgen. En handhaving is natuurlijk geen probleem in Nederland. Misdaad is ook internationaal echt bizar laag.
De Jonge sorteert daar wel op voor. Na een lieve vraag van het CDA staat hij momenteel te oreren, het idee is dat je coronapas in Nederland afhankelijk wordt van je booster. In zijn beperkte lange termijn visie zal je twee keer per jaar je booster moeten halen.Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:06:
Het is allemaal erg voorspelbaar helaas. En het feit dat ze zo'n heel systeem optuigen voor de langere termijn en al uitgaan van een houdbaarheidsdatum van 9 maanden is niet goed.
Echt een duurzame strategie kan ik dit niet noemen. Er ligt het gevaar op de loer dat te veel prikken de T-cellen gaat uitputten. Dan krijg je een soort omgekeerd effect dat de boosters juist mensen kwetsbaarder maken dan weerbaarder op dat moment.
Vooralsnog. De diepe zakken van de overheid kunnen niet oneindig het verschil blijven bijpassen. Je merkt dat het kabinet nu al wat moeilijker doet, maar nog een paar keer zo'n lockdown dan gaan ze ongetwijfeld snijden in die pakketten.giantgiantus schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:44:
Sociale zekerheid is zo goed dat bijna iedereen door de crisis heen gesleept wordt zonder echt extreem adverse gevolgen.
Niet essentiële misdaad moest ook sluiten.Misdaad is ook internationaal echt bizar laag.
En vooral dit wordt heel vaak vergeten. het probleem van een code zwart is niet alleen dat het direct meer doden oplevert, maar vooral dat je de fundamenten van de samenleving laat ondermijnen wat uiteindelijk voor nog veel meer problemen kan en zal zorgen.Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:27:
[...]
Dat kan IC zijn, hoeft niet. Recovery.
[removed]
Van dissel is nog niet zo overtuigd van de mildheid van omicron...
Klinkt een beetje alsof 1 van onze problemen (naast ons falende booster beleid) de vergrijzing is.
Ik schrok ook wel toen hij bij beau zei dat er nog 4 a 6000 man het gevaar liepen naar de IC te gaan... Dat vind ik relatief weinig... Zijn deze maatregelen dan nu wel proportioneel?
[ Voor 15% gewijzigd door 42erik op 21-12-2021 17:52 ]
Zullen we nog even niet teveel waarde hechten aan een uit z'n verband gerukte oneliner? Zo ver is het nog lang niet, en er zijn geen signalen voor T-celdepletie. We kunnen momenteel echt nog niet verder kijken dan prik 3.CMD-Snake schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:47:
[...]
De Jonge sorteert daar wel op voor. Na een lieve vraag van het CDA staat hij momenteel te oreren, het idee is dat je coronapas in Nederland afhankelijk wordt van je booster. In zijn beperkte lange termijn visie zal je twee keer per jaar je booster moeten halen.
Echt een duurzame strategie kan ik dit niet noemen. Er ligt het gevaar op de loer dat te veel prikken de T-cellen gaat uitputten. Dan krijg je een soort omgekeerd effect dat de boosters juist mensen kwetsbaarder maken dan weerbaarder op dat moment.
Voornamelijk bij te snel achter elkaar boosteren, niet per se de hoeveelheid lijkt me.CMD-Snake schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:47:
[...]
"De omikronvariant is ‘heel duidelijk minder ziekmakend’ dan de eerdere varianten van het coronavirus. Dat zegt Hugo Tempelman, een Nederlandse arts die al een lange tijd in Zuid-Afrika werkt."42erik schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:50:
https://nos.nl/artikel/24...kron-minder-ziekmakend-is
Van dissel is nog niet zo overtuigd van de mildheid van omicron...
Klinkt een beetje alsof 1 van onze problemen (naast ons falende booster beleid) de vergrijzing is.
Ik schrok ook wel toen hij bij beau zei dat er nog 4 a 6000 man het gevaar liepen naar de IC te gaan... Dat vind ik relatief weinig... Zijn deze maatregelen dan nu wel proportioneel?

De Jonge spreekt over een geldigheidsduur van zes maanden voor de coronapas op basis van vaccinatie. Als dat ingevoerd wordt komt prik vier er vanzelf. De persoon die dat zegt in het artikel is niet de eerste de beste, dus an sich is het geen gekke waarschuwing. Onze strategie gaat worden om elke zes maanden "Wolf!" te roepen tegen het immuunsysteem.RoD schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:52:
Zullen we nog even niet teveel waarde hechten aan een uit z'n verband gerukte oneliner? Zo ver is het nog lang niet, en er zijn geen signalen voor T-celdepletie. We kunnen momenteel echt nog niet verder kijken dan prik 3.
Ja, ook. Even aangepast.
[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 21-12-2021 18:01 ]
Ik lees alleen maar tegengeluiden, maar heb je ook een alternatief? En dan niet één waar we van maatregelen naar maatregelen en van lockdown naar lockdown blijven hobbelen?Dennahz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:06:
[...]
[...]
Nou, ongevaccineerden zitten al tijden in zo'n systeem. Die worden ook standaard verdacht van besmet te zijn.
Maar begrijp je een beetje het probleem? Het telkens aanscherpen van de regels, steeds een tikje strenger en uitgebreider. Dingen die een jaar geleden nog een complot waren lijken nu toch stuk voor stuk uit te komen. Ik maak me echt enorm zorgen. Ook al kan ik me straks wel laten vaccineren met novavax of valneva... dan nog is dat hele systeem optuigen gewoon echt not-done. Het is niet het vaccineren an sich, het is de macht die ze zichzelf toe eigenen.
En ik baseer deze zorgen op basis van de regels in andere EU-landen. Meestal volgen ze elkaar wel een beetje op qua regels. De één wat sneller (ander soort bevolking) dan de ander. In Nederland moet je het op de boiling frog methode
doen, in Oostenrijk knallen ze het er gewoon door. Hier slikken mensen minder![]()
Dus eerst was vaccinatie voldoende om overal binnen te mogen, straks dan wellicht 2G+. Er zijn ook al landen die 1G+ hebben. Alleen vaccin + test. Niet eens meer gewoon antistoffen. Ik bedoel, wanneer stopt dit waanzin? Hoe zitten die politici zo vast in hun denkwijze dat ze op deze manier denken de boel te redden?
Begrijp me niet verkeerd, liever heb ik dit systeem ook niet, maar een alternatief zie ik ook niet echt om wat terug naar normaal te gaan
https://twitter.com/andre.../1473098204036091912?s=21
Nou, het zou mogelijk zijn dat zijn observatie correct is gezien de gemiddelde leeftijd in Zuid Afrika. Die is namelijk een flink stuk lager dan hier in NL, je gaat daar gewoon vroeg dood (en soms ben je ook vroeg oud)biggydeen2 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:54:
[...]
"De omikronvariant is ‘heel duidelijk minder ziekmakend’ dan de eerdere varianten van het coronavirus. Dat zegt Hugo Tempelman, een Nederlandse arts die al een lange tijd in Zuid-Afrika werkt."
Het is wel even geleden maar ik ben wel in verschillende delen van Zuid afrika geweest (inclusief black Soweto te voet) Maar het is daar wel wat anders dan hier. Dat was ook in een tijd dat de moorden in Johannesburg niet meer werden geteld maar werden afgeschaald aan het aantal vermoorde agenten.
Hut is nu beter in ZA maar niet vergelijkbaar met hier en men sterft nog steeds jong, gemiddeld veel jonger dan hier.
En met zo'n jonge populatie is corona wat minder een probleem
Lees anders even een paar posts vanaf hier voor de nuancering: Wolly in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"CMD-Snake schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:57:
De persoon die dat zegt in het artikel is niet de eerste de beste, dus an sich is het geen gekke waarschuwing.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Dit topic is gesloten.
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.