Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.984 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

t_captain schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:50:
[...]

Ik zie een bezetting van 604 bedden momenteel (NICE). Past in mijn model. De piek op de IC zou over een week moeten komen. Eerst voorzag op 700-750, toen 600-650, nu 650-700 piekniveau. Die prognose is dus vrij stabiel.

Verpleegafdeling zit nu al op piekniveau, eigenlijk al een week. 2300-2400 bedden bezet. Bij die bezetting verwacht je een uitstroom van ongeveer 330 patienten per dag. De instroom lijkt structureel dat niveau niet te halen, ik verwacht dus dat een daling gaat inzetten.

Grootste probleem is dat die daling niet zo hard wil inzetten. De positieve tests zijn weliswaar gestopt met groeien omstreeks 12 dagen geleden, maar zijn sindsdien zijwaarts gaan bewegen. Bovendien heeft de verpleegafdeling door de zware belasting in de thuiszorg en verpleeghuizen wat moeite om de patienten te ontslaan.
De poster die je quote zei ook totaal, ik denk dat hij de operaties/trauma's meerekent dan in de bezetting.

De groei van positieve testen is gestopt, maar dan komt de vraag of dat komt door een te kort aan testen of dat het echt stabiel zo hoog is, gezien de GGD's bomvol gepland waren. Ik snap ook wel dat als je 3 dagen moet wachten je dan zoiets hebt van 'dan blijf ik wel gewoon thuis'.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:57:
[...]

Zodra je iets huurt moeten ze dicht zijn.

[...]
Er zijn veel plichten, maar werkgevers verplichten kantoren te sluiten ten bate van thuiswerk is er niet één van. Nooit geweest ook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:59:
[...]

Dus als jij een geldige medische verklaring hebt waardoor jij uitgezonderd bent van het dragen van een mondkapje en je gaat even een boodschap doen dan lok je geweld uit?
Ik praat het zeker niet goed, maar de grote groep weigeraars heeft die situatie met trollen gecreeerd. En zoals gebruikelijk negeer je verder in je reactie de rest van de discussie; een stroman.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:10
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:59:
[...]

Dus als jij een geldige medische verklaring hebt waardoor jij uitgezonderd bent van het dragen van een mondkapje en je gaat even een boodschap doen dan lok je geweld uit?
In dat dubio zit mijn vriendin ook, die is bezig met een huidtherapie waarbij het mondkapje flink negatieve bijwerking heeft.
Maar ze durft ook niet zonder mondkapje de winkel in, of er een uitzondering bij de dokter voor aan te vragen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:03:
[...]

Er zijn veel plichten, maar werkgevers verplichten kantoren te sluiten ten bate van thuiswerk is er niet één van. Nooit geweest ook.
Correct, kantoren vallen immers niet onder zaalverhuur.

Dus vergaderen op een kantoorplek (en dat Café noemen) is gewoon toegestaan, ook na 1700hr. Wanneer het echter op zaalverhuur lijkt dan mag het weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hugo de Jonge nu live in de Eerste kamer over 2G/3G bewijzen bij niet essentiele detailhandel/dienstverlening.

https://www.eerstekamer.n...vergadering/20211130/live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:07:
Hugo de Jonge nu live in de Eerste kamer over 2G/3G bewijzen bij niet essentiele detailhandel/dienstverlening.

Ah, genoeg gaslighting om de winter door te komen. Ik kan de beste man niet meer serieus nemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:23
Señor Sjon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:03:
Daarom vind ik het ook een beetje vaag. Bij zaalhuur denk ik aan een bandje dat wil oefenen of een trouwlocatie. Maar strikt genomen zou je een vergaderlocatie als horeca kunnen zien. We kunnen hier allemaal aannames doen hoe het kan zijn maar ik hoor het liever van iemand die het écht weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Hugo de Jonge over effectiviteit vaccin in het livedebat:
70% kans bescherming tegen infectie
50% kans bescherming tegen transmissie
Dat klinkt hoger als wat ik hier wel eens lees.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 30-11-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

FabianGTI schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:06:
[...]

In dat dubio zit mijn vriendin ook, die is bezig met een huidtherapie waarbij het mondkapje flink negatieve bijwerking heeft.
Maar ze durft ook niet zonder mondkapje de winkel in, of er een uitzondering bij de dokter voor aan te vragen. :')
https://www.rijksoverheid...t-een-beperking-of-ziekte

De overheid noemt expliciet een faceshield als alternatief in die situatie. Ik kan de bron zo snel niet vinden, maar die dingen zijn volgens mij niet even effectief als mondneusmaskers.

Zou het een optie zijn zoiets te dragen? Dan ben je wellicht in elk geval van de negatieve reacties af.

edit: verkeerd gelezen. Ik dacht dat ze negatieve reacties kreeg van het publiek en dat ze daarom bang was de winkel binnen te gaan

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 30-11-2021 14:18 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:57:
[...]

Zodra je iets huurt moeten ze dicht zijn.

[...]
tenzij het een trein is https://www.tripadvisor.n...rth_Holland_Province.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
GGD Utrecht stopt grotendeels met testen zonder afspraak. Zie https://www.rtvutrecht.nl...et-testen-zonder-afspraak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:17:

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXCe8lO3-dB-sc-MeWVe5bndtFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNhuH38Xid995J8VeWomyfpa.png?f=fotoalbum_large

Zal binnenkort wel weer geupdate worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

[...]

De getallen op zich zeggen niets zonder context. 2 weken na vaccinatie is de bescherming veel hoger dan na 6 maanden of 1 jaar. Dus dit is meer cherry picken.

Hij wil mensen verplichten tot besmetten of vaccineren, wat denk je dat de mensen die tegen vaccinatie gaan doen? Dus extra veel ziekenhuis en IC opnames over een paar weken zijn dan het gevolg van zijn keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Nox schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:03:
[...]

De poster die je quote zei ook totaal, ik denk dat hij de operaties/trauma's meerekent dan in de bezetting.

De groei van positieve testen is gestopt, maar dan komt de vraag of dat komt door een te kort aan testen of dat het echt stabiel zo hoog is, gezien de GGD's bomvol gepland waren. Ik snap ook wel dat als je 3 dagen moet wachten je dan zoiets hebt van 'dan blijf ik wel gewoon thuis'.
Totale IC bezetting is niet het probleem waar het hier in de coronabestrijding om gaat. Het verdringen van non-covid patienten door covid-patienten is het probleem. Er is beperkte capaciteit en als dat plafond in zicht komt zien we de totale bezetting afvlakken, maar wel de ratio covid/anders veranderen. Dat is al sinds eind oktober aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Excuses maar ik zag dit artikel per toeval langskomen en zag hem niet terug hier. Gisteren was het uren wachten bij testlokatie Jaarbeurs: https://www.rtlnieuws.nl/...azT84wlpWiUo0Q2XwWreovhp4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29

GQAH

King Tux

Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:07:

Ik luister nu ik gok een 10 a 15 minuten. Maar wat een genot is dit om te kijken vergeleken met dat constante geroeptoeter uit de tweede kamer. Wat een verschil!

Zelfs voor de Jonge krijg ik meer respect door hoe hij daar alles uitlegt/beargumenteert.

GQAH - Good, Quick and Helpful

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

[...]

Het is wat lager dan wat het RIVM in oktober riep, dus aardig in lijn.

Hopelijk verhoogt de booster de effectiviteit tegen transmissie weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:21:
[...]
Hij wil mensen verplichten tot besmetten of vaccineren, wat denk je dat de mensen die tegen vaccinatie gaan doen? Dus extra veel ziekenhuis en IC opnames over een paar weken zijn dan het gevolg van zijn keuze.
Dat is sowieso al waar het op neer komt, besmettingsfeestjes versnellen het alleen maar.

Als deze mensen blijkbaar niet verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes vraag ik me af of ze niet gewoon onder toezicht geplaatst moeten worden, een soort quarantaine voor de mentaal kwetsbaren. Dat vonden "ze" een goed idee toch? De kwetsbaren opsluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zelfs in de FVD begint nu tegengeluid tegen de anti-vaxx waanzin van Baudet te komen:
Eerste Kamerlid Paul Frentrop van Forum voor Democratie negeert de oproep van partijleider Thierry Baudet om je niet te laten vaccineren. Woensdag zei Frentrop tijdens een debat dat hij zelf wel tegen COVID-19 is gevaccineerd.

"Ik ben geen medicus en ik zou het afraden om medische adviezen op te volgen van welke partijleider dan ook", aldus Frentrop.

Ook wilde hij ondanks een verzoek van senator Maarten Verkerk (ChristenUnie) niet ingaan op het advies van Baudet om niet langer te luisteren naar "klojo's in witte jassen". Frentrop zei niet te willen reageren op dingen die niet in de Eerste Kamer zijn gezegd. "Anders blijf ik aan de gang", aldus het Eerste Kamerlid.

Baudet noemde de coronaprikken vorige week nog "semiverplichte gifinjecties". Via Twitter riep hij mensen eerder al op zich niet te laten vaccineren.
Bron en meer info: Gevaccineerde FVD-senator neemt afstand van Baudets kritiek op coronavaccins

Snap niet dat die waanzin van Baudet zomaar getolereerd wordt. Wat die allemaal aan onzin en complotten de wereld in smijt lust zelfs Fikkie geen brood meer van :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:00:
Zelfs in de FVD begint nu tegengeluid tegen de anti-vaxx waanzin van Baudet te komen:

[...]

Bron en meer info: Gevaccineerde FVD-senator neemt afstand van Baudets kritiek op coronavaccins

Snap niet dat die waanzin van Baudet zomaar getolereerd wordt. Wat die allemaal aan onzin en complotten de wereld in smijt lust zelfs Fikkie geen brood meer van :X
Schitterend stuk! En Henk Otten lijkt ook minder gek dan ik hem ingeschat had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:00:

[...]

Hij draait wel een beetje door soms inderdaad.

Je mag van iemand in zijn positie best verwachten dat hij kritisch is maar ook dat hij met onderbouwde feiten komt. Zeker de kritiek tegen de regels is niet verkeerd maar je moet ook niet ontkennen dat er een groot probleem in de zorg zit nu.

3G en 2G raakt voornamelijk jongeren en gezien de cijfers zit daar niet het probleem. Ja qua vaccinatie misschien maar niet qua ziekenhuis opnames en daar draait het uiteindelijk toch om.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:59
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:10:
[...]
Je mag van iemand in zijn positie best verwachten dat hij kritisch is maar ook dat hij met onderbouwde feiten komt. Zeker de kritiek tegen de regels is niet verkeerd maar je moet ook niet ontkennen dat er een groot probleem in de zorg zit nu.
Laten we nou niet doen alsof Baudet op dit gebied ook maar enige valide argumenten komt. Alles wat hij zegt gaat recht tegen de wetenschappelijke concensus in en heeft niets met 'kritisch' zijn te maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Dit is wel bijzonder interessante data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhkAE1aNe5_b3E9iizOEXfNbxoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3lqPCOkSMvfwU3M1FcsL3qH.png?f=fotoalbum_large
Bron: RIVM Weekcijfers coronavirus SARS-CoV-2

Het beste nieuws hierin is volgens mij dat het percentage positieve testen (van de niet-na-zelftest testen) niet verder groeit, en dus (in ieder geval de Delta-variant) niet steeds meer aanwezig is en verder woekert.

Daarnaast blijven het nog bijzonder hoge getallen en zou het fijn zijn als ze volgende week ook echt een daling inzetten, om de zorg te ontlasten en gewone niet-coronazorg weer mogelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Balance schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:21:

[Afbeelding]

Het beste nieuws hierin is volgens mij dat het percentage positieve testen (van de niet-na-zelftest testen) niet verder groeit, en dus (in ieder geval de Delta-variant) niet steeds meer aanwezig is en verder woekert.

Daarnaast blijven het nog bijzonder hoge getallen en zou het fijn zijn als ze volgende week ook echt een daling inzetten, om de zorg te ontlasten en gewone niet-coronazorg weer mogelijk te maken.
Ik vind het eigenlijk te weinig verschil om er echt iets positiefs aan te verbinden nu. Zeker omdat de GGD redelijk aan zijn test max zit en zelftesten zo goed als uitverkocht zijn nu, en al een week ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 14:58
martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:40:
Excuses maar ik zag dit artikel per toeval langskomen en zag hem niet terug hier. Gisteren was het uren wachten bij testlokatie Jaarbeurs: https://www.rtlnieuws.nl/...azT84wlpWiUo0Q2XwWreovhp4
Klopt, ik zat het ook te volgen en wat ik vooral apart vind is dat de uitleg hier vele malen duidelijker is dan wat ze op de persco's vertellen. Dus waarom niet wat meer van dit soort uitleg tijdens die persco's?

Wel blijf ik vinden dat de PVV ook hier weer met onzinnige vragen komt. Een heel gedeelte is gewoon openbaar te vinden en ze blijven vragen stellen over dingen die niets met het huidige wetsvoorstel te maken hebben. Als ze nu eens de goede vragen op het goede moment zouden stellen zou dat al een heel stuk helpen. Nu vallen de goede vragen volledig in het niet bij het lange geneuzel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ok, vandaag weer meer dan 22.000 besmettingen. R ligt naar mijn mening nog boven de 1, wat we vorige week zagen is GGD maxed out + dalende testbereidheid door eerdere drukte. Het stijgt nu weer omdat er nog meer mensen besmet zijn, dus gaan we deze week de 23.000 weer opzoeken met hoger % positief is mijn verwachting.

Als de R onder de 1 zou liggen, had ik nu minder dan 21.000 verwacht.

Op de IC lijkt het een beetje af te buigen, maar opgave van gister is 621 bedden (die van vandaag kijk ik niet naar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sovieto schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:46:
[...]Voor -2% heb je morgen minder dan 18.000 positieve tests nodig. Dat lijkt niet realistisch. Morgen dus nog niet onder 0, woensdag zeer waarschijnlijk wel.

Als er morgen zo'n 20700 tests zijn dan zit je op 0%
Aantal positieve tests (22.000) iets meer dan ik had verwacht, groeifactor zit op 0,4% bij mij.
Piek in besmettingen ligt nog steeds op 19 november, hopelijk blijft dat zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:24:
[...]

Ik vind het eigenlijk te weinig verschil om er echt iets positiefs aan te verbinden nu. Zeker omdat de GGD redelijk aan zijn test max zit en zelftesten zo goed als uitverkocht zijn nu, en al een week ongeveer.
Als ik kijk naar de testcapaciteit is vooral het afspraak maken vooral vroeg in de ochtend lastig, maar is er wel nog extra capaciteit en is de capaciteit ook weer hoger dan de vraag aan testen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het mindere testen niet te maken heeft met de moeite die je moet doen om een afspraak te maken. Maar aangezien het er wel op lijkt dat dat gedeelte weer verbeterd is maar niet heeft geresulteerd in meer testen hoop ik er toch op dat we echt aan een piek zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De soap rondom het koppel wat uit het quarantainehotel 'ontsnapte' duurt voort.

Het is bekend dat ze zelf een sneltest hebben gedaan, blijkbaar moest de partner die maar even zelf halen in de supermarkt met een leenfiets als vervoer :?
She told the BBC that staff from the local health authority, on duty in a room near the hotel reception, had suggested her partner borrow a bike and cycle to the supermarket to buy a lateral flow antigen test. As a close contact of a person who recently tested positive he was supposed to be isolating too.
Van de drie PCR tests en twee sneltesten was alleen de PCR test bij aankomst op Schiphol positief. Toch moet de dame in quarantaine blijven.
Mr Sanz has not tested positive. Other than the positive test on arrival, Carolina Pimenta has taken two PCR tests and two antigen tests, all of which returned negative.
Ik ben benieuwd na hoeveel negatieve PCR testen ze vrijgelaten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:03
Hoe lang voordat we ook in Nederland eindelijk deze discussie beginnen?
Bild: bondskanselier Olaf Scholz wil algehele vaccinatieplicht

Ook de andere ministers van de SPD zouden volgens Bild achter een algemene vaccinatieplicht staan. Alleen Michael Müller, de burgemeester van Berlijn, zou zijn bedenkingen tegen een dergelijke stap hebben. „Hebben we genoeg betrouwbare cijfers over de vaccinbestellingen en hebben we er dan genoeg?”, vraagt hij zich af. De huidige minister van Volksgezondheid Jens Spahn zou hem ervan verzekerd hebben dat Duitsland nog zeker 50 miljoen doses vaccin beschikbaar heeft.

Scholz zou ook willen beperken hoe lang vaccinaties geldig blijven voor 2G (toegang met een QR-code of vaccinatiebewijs). „Het kan niet zo zijn dat iemand met twee vaccinaties de komende 20 jaar als 2G geldt.”

De door het CDU geregeerde deelstaten zouden op de top aandringen op keiharde maatregelen om het coronavirus in te dammen. Ongevaccineerden zouden veel meer beperkingen opgelegd moeten krijgen, zo meldt Bild.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:32:
Dat stel is niet echt een betrouwbare bron, ik zou alles wat die zeggen met een korrel zout nemen.

Je kunt wel merken dat die mensen in quarantaine tijd te veel hebben zeg, wat een gezeur telkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:31:
[...]

Als ik kijk naar de testcapaciteit is vooral het afspraak maken vooral vroeg in de ochtend lastig, maar is er wel nog extra capaciteit en is de capaciteit ook weer hoger dan de vraag aan testen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het mindere testen niet te maken heeft met de moeite die je moet doen om een afspraak te maken. Maar aangezien het er wel op lijkt dat dat gedeelte weer verbeterd is maar niet heeft geresulteerd in meer testen hoop ik er toch op dat we echt aan een piek zitten.
Dat is niet mijn ervaring vorige week, toen was het onmogelijk om de volgende dag nog te testen en eigenlijk einde van de dag erna was mogelijk. Woensdag gebeld en kon vrijdag einde dag pas getest worden. Maar dit kan een regionaal probleem zijn.

Overigens kon ik alleen een afspraak maken door te bellen, online was het niet mogelijk om op redelijke afstand iets te vinden, de 3 opties waren alle 3 zeer ongustig en het is dan take it of leave it deze opties heb je.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:03
Wij hebben 2G nog niet ingevoerd en ook in Griekenland is men alweer twee stappen verder:
Griekenland voert vaccinatieplicht in voor 60-plussers

Griekenland stelt vaccinatie vanaf half januari verplicht voor 60-plussers. Wie zich niet laat vaccineren betaalt 100 euro per maand, die automatisch afgeschreven wordt en naar een speciaal fonds voor de ziekenhuizen gaat.

‘Een daad van rechtvaardigheid’, noemt premier Kyriakos Mitsotakis de maatregel, terwijl Griekenland door een zware nieuwe coronagolf gaat. De sterftecijfers bereiken hetzelfde niveau als vorige winter en alle niet-acute operaties zijn uitgesteld, omdat de intensivecareafdelingen vol liggen met covidpatiënten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:19
iamcj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:30:
Ok, vandaag weer meer dan 22.000 besmettingen. R ligt naar mijn mening nog boven de 1, wat we vorige week zagen is GGD maxed out + dalende testbereidheid door eerdere drukte. Het stijgt nu weer omdat er nog meer mensen besmet zijn, dus gaan we deze week de 23.000 weer opzoeken met hoger % positief is mijn verwachting.

Als de R onder de 1 zou liggen, had ik nu minder dan 21.000 verwacht.

Op de IC lijkt het een beetje af te buigen, maar opgave van gister is 621 bedden (die van vandaag kijk ik niet naar).
Je verwacht dus dat meer mensen zich laten testen, omdat de capaciteit hoger is, waardoor én meer mensen zich kunnen laten testen en de testbereidheid stijgt?

Dus alleen dat feit zou dan al, bij een gelijkblijvende R, toch tot stijgende cijfers moeten leiden, of niet?

Maar als ze dalen, suggereert dat toch juist een 'nog' lagere R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
user109731 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:37:
[...]

Dat stel is niet echt een betrouwbare bron, ik zou alles wat die zeggen met een korrel zout nemen.

Je kunt wel merken dat die mensen in quarantaine tijd te veel hebben zeg, wat een gezeur telkens.
Op welk gebied is het niet betrouwbaar? Als je denkt dat ze liegen over die 3 PCR tests dan zou dat een kapitale fout zijn aangezien die niet zelf afgenomen kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De afgelopen week is het aantal positieve testen dat het RIVM registreerde niet of nauwelijks gestegen. Ruim 155.000 keer viel de uitslag van de PCR-test bij de GGD positief uit; minder dan 1 procent meer dan de bijna 154.000 van de zeven dagen daarvoor. Het RIVM spreekt van een stabilisatie, die vermoedelijk het gevolg is van het maatregelenpakket van half november, dus nog voor dat van afgelopen weekeinde.

Ter vergelijking: vorige week meldde het RIVM nog een stijging van 39 procent van het aantal besmettingen. Die stijging lijkt er inmiddels uit, althans waar het gaat om het aantal positieve tests.
https://nos.nl/artikel/24...al-nieuwe-coronameldingen

Uhmmm..zitten we niet aan de top van de testcapaciteit waardoor we 'gestabiliseerd' zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:37:
[...]
Dat is niet mijn ervaring vorige week, toen was het onmogelijk om de volgende dag nog te testen en eigenlijk einde van de dag erna was mogelijk. Woensdag gebeld en kon vrijdag einde dag pas getest worden. Maar dit kan een regionaal probleem zijn.
Gezien de hoeveelheid testen die gedaan worden en dat je toch hotspots houdt verwacht ik dat dit inderdaad regionaal best vaak voor zal komen. Ik zat vanmogen door wat cijfers over de totale capaciteit te kijken, en die leek iig wel toegenomen te zijn. Maar we zullen zien, ik zou haast zeggen dat beide meespelen, dus de GGD die het niet helemaal bijhoudt, maar ook een aftopping. Hopelijk vooral de laatste dus ;)
Overigens kon ik alleen een afspraak maken door te bellen, online was het niet mogelijk om op redelijke afstand iets te vinden, de 3 opties waren alle 3 zeer ongustig en het is dan take it of leave it deze opties heb je.
Online is altijd lastig omdat daar de opties die je krijgt tijdelijk geblokkeerd worden voor anderen. Als er meerdere tegelijk bezig zijn is de dag dus snel vol. Bellen werkt dan meestal beter.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Balance schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:21:

[Afbeelding]

Mijn analyse:
* We zitten reeds sinds 18-11 op piekniveau met positieve tets, daarna ontwikkelt het zich min of meer zijwaarts. Echte daling moet nog inzetten.
* De afgelopen 5 dagen is ook het percentage positieve tests wat aan het teruglopen. Een indicator dat een daling aanstaande lijkt.
* RIVM observeert een daling van de R-waarde door de maatregelen van 13-11 met 0.13 punt. Dat is een fractie sterker dan mijn inschatting van 0.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:34:

[...]
Hier voeren we hem toch al ;)

Mark en co pakken hem niet op, veel te link, stel je voor dat je een zetel verliest door daadkracht te tonen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:42:
[...]

Uhmmm..zitten we niet aan de top van de testcapaciteit waardoor we 'gestabiliseerd' zijn?
Daarom is dat absolute getal voor de aantallen positief ook het minst interessant. Percentage positief blijft wel hoog en ook de instroom in het ziekenhuis en IC is weer aanzienlijk hoger.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:42:
[...]

Marino heeft daar een draadje over:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
rik86 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:38:
[...]

Je verwacht dus dat meer mensen zich laten testen, omdat de capaciteit hoger is, waardoor én meer mensen zich kunnen laten testen en de testbereidheid stijgt?

Dus alleen dat feit zou dan al, bij een gelijkblijvende R, toch tot stijgende cijfers moeten leiden, of niet?

Maar als ze dalen, suggereert dat toch juist een 'nog' lagere R?
Nee, mijn idee is dat de testbereidheid daalde en misschien nog daalt, terwijl het totaal aantal besmettingen blijft toenemen. Dus bijvoorbeeld zo'n soort effect:

Dag1: 20.000 positief, 40.000 besmet, 100.000 gaan testen = 20%
Dag2: 20.000 positief, 41.000 besmet, 100.500 gaan testen = 19,9%
Dag3: 20.500 positief, 42.100 besmet, 101.000 gaan testen = 20,3%

Volgens mij is dat wat we nu zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03
t_captain schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:43:
[...]

Mijn analyse:
* We zitten reeds sinds 18-11 op piekniveau met positieve tets, daarna ontwikkelt het zich min of meer zijwaarts. Echte daling moet nog inzetten.
* De afgelopen 5 dagen is ook het percentage positieve tests wat aan het teruglopen. Een indicator dat een daling aanstaande lijkt.
* RIVM observeert een daling van de R-waarde door de maatregelen van 13-11 met 0.13 punt. Dat is een fractie sterker dan mijn inschatting van 0.1.
Dat zou betekenen dat je met die van afgelopen weekend (net) onder de 1 kan komen. Past wel bij het 'zijwaartse' beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:43:
[...]

Gezien de hoeveelheid testen die gedaan worden en dat je toch hotspots houdt verwacht ik dat dit inderdaad regionaal best vaak voor zal komen. Ik zat vanmogen door wat cijfers over de totale capaciteit te kijken, en die leek iig wel toegenomen te zijn. Maar we zullen zien, ik zou haast zeggen dat beide meespelen, dus de GGD die het niet helemaal bijhoudt, maar ook een aftopping. Hopelijk vooral de laatste dus ;)

[...]

Online is altijd lastig omdat daar de opties die je krijgt tijdelijk geblokkeerd worden voor anderen. Als er meerdere tegelijk bezig zijn is de dag dus snel vol. Bellen werkt dan meestal beter.
Ik zie liever een manier waarop je gewoon per testlocatie kan kijken wat er nog open is. En dan een soort van uur kiezen waar je een slot in wilt. Ja is ook niet optimaal maar het werkt beter als nu en er zijn ook veel meer plekken per uur beschikbaar.
Dat je dan niet om 2:15 kan reserveren maar dat het uiteindelijk 2:20 word is veel minder vervelend dan te horen krijgen, het is of 1 uur of 3 uur op een andere locatie of 10 uur op weer een andere locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 09:52
hoevenpe schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:34:

[...]
Hier zijn we nog niet eens goed en wel over 2G eens. De groep ongevaccineerden ontspringt de dans en laat de gevaccineerden opdraaien voor hun gedrag.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
stylezzz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:48:
[...]

Hier zijn we nog niet eens goed en wel over 2G eens. De groep ongevaccineerden ontspringt de dans en laat de gevaccineerden opdraaien voor hun gedrag.....
Ha, die zin kan je mooi op twee manieren lezen.

Moeten die gevaccineerden zich ook maar gedragen. ;) Zeker als de vaccinatie al zes maanden of langer geleden gezet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
horizon1978 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:52:
[...]

Ha, die zin kan je mooi op twee manieren lezen.

Moeten die gevaccineerden zich ook maar gedragen. ;) Zeker als de vaccinatie al zes maanden of langer geleden gezet is.
haha, het is niet alsof al die vaccinaties ineens nutteloos zijn geworden. Vanmorgen om 7 uur de sportschool ingelopen, stond daadwerkelijk een rij voor de deur :D De tendens is duidelijk.... niemand heeft zin om zijn leven te laten bepalen door 15% van de bevolking die geen prikje wil halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
Als de omikron echt veel besmettelijker is dan de deltavariant dan zijn er veel veel meer.

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ja en naar wat er nu te vinden is in verschillende kranten/artikelen lijkt het minder symptomen te geven dus de kans is redelijk aanwezig dat er mensen zijn die het nu verspreiden zonder dat ze het weten.
En als die al gevaccineerd zijn mogen ze ook gewoon overal naar binnen zonder testen.

Eigenlijk hoop je dat de mensen die het hebben ongevaccineerd zijn want dan vind je ze sneller maar met 85% vaccinatiegraad is dat niet realistisch.
Of je vind ze niet sneller maar omdat ze nergens zonder test binnen mogen is de kans op verspreiding een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:36
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:02:
[...]

Ja en naar wat er nu te vinden is in verschillende kranten/artikelen lijkt het minder symptomen te geven dus de kans is redelijk aanwezig dat er mensen zijn die het nu verspreiden zonder dat ze het weten.
En als die al gevaccineerd zijn mogen ze ook gewoon overal naar binnen zonder testen.

Eigenlijk hoop je dat de mensen die het hebben ongevaccineerd zijn want dan vind je ze sneller maar met 85% vaccinatiegraad is dat niet realistisch.
Of je vind ze niet sneller maar omdat ze nergens zonder test binnen mogen is de kans op verspreiding een stuk kleiner.
Dan ga je er vanuit dat de qr-codes overal goed worden gecontroleerd, en dat men geen valse qr-codes gebruikt, en dat men niet niet alsnog naar huisfeestjes ed. gaat waar uberhaupt geen qr-code wordt gecontroleerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:17

[...]

Het lijkt erop dat afgelopen week voor het eerst (gemeten per besmettingen per 100.000 personen) er een gelijk aantal besmettingen is bij gevaccineerde 75+ers ten opzichte van ongevaccineerde 75+ers.

Dus per 100.000 inwoners zijn afgelopen week 50 gevaccineerde 75+ers besmet geraakt, maar bij ongevaccineerden was dat ook 50 op de 100.000.

Nu wil dat niet zeggen dat het vaccin niet meer werkt tegen transmissie. Het kan ook zijn dat het gedrag of de setting anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sovieto schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:06:
[...]

Het lijkt erop dat afgelopen week voor het eerst (gemeten per besmettingen per 100.000 personen) er een gelijk aantal besmettingen is bij gevaccineerde 75+ers ten opzichte van ongevaccineerde 75+ers.

Dus per 100.000 inwoners zijn afgelopen week 50 gevaccineerde 75+ers besmet geraakt, maar bij ongevaccineerden was dat ook 50 op de 100.000.

Nu wil dat niet zeggen dat het vaccin niet meer werkt tegen transmissie. Het kan ook zijn dat het gedrag of de setting anders is.
Is er ook bekend of deze mensen wel of geen booster shot gekregen hebben?

Dat is natuurlijk ook best relevant.
migchiell schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:06:
Dan ga je er vanuit dat de qr-codes overal goed worden gecontroleerd, en dat men geen valse qr-codes gebruikt, en dat men niet niet alsnog naar huisfeestjes ed. gaat waar uberhaupt geen qr-code wordt gecontroleerd :X
Valse codes zijn er procentueel niet zo gigantisch veel. En thuisfeestjes is ook een besloten setting.
Sportschool of cafe zijn veel meer onbekenden dan bij een thuisfeestje.

Ik zeg ook niet dat ongevaccineerden het niet kunnen verspreiden maar het word ze wel moeilijker gemaakt dan gevaccineerden.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:09:
[...]

De data is zeer gelimiteerd, dus dat is er niet uit te halen. Hopelijk gaat de boostershot ervoor zorgen dat die verhouding weer in het voordeel van vaccinatie terecht gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:09:
[...]

Er zijn nog maar heel weinig boosters gezet en dan alleen bij de alleroudsten (>80), die van zichzelf al veel minder sociale contacten hebben. Bovendien heeft de booster ook nog eens een weekje nodig om echt effect te hebben (is iig sneller dan de eerste 2 prikken, maar nog niet instantaan).

Dus ik vermoed dat het effect van de boosters op de besmettingen in Nederland nog compleet te verwaarlozen is. Over een paar weken is er wellicht wat meer duidelijkheid.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sovieto schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:11:
[...]

De data is zeer gelimiteerd, dus dat is er niet uit te halen. Hopelijk gaat de boostershot ervoor zorgen dat die verhouding weer in het voordeel van vaccinatie terecht gaat komen.
Dat is het punt, als ze die niet gehad hebben zou dat kunnen helpen. Hebben ze wel een booster gehad dan is er mogelijk een ander probleem wat we nog niet voorzien hebben. Of ze hebben gewoon heel veel pech.

Maar de data is er gelukkig niet dus dan kunnen we alleen speculeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Sovieto schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:06:
[...]

De vaccinatiegraad is vrij hoog onder 75 plussers. Het "vat" gevaccineerde 75 plussers is dus ongeveer een factor 10 groter dan het "vat" ongevaccineerde 75 plussers.

edit: niet goed gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
Robertdj schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:12:
[...]

De vaccinatiegraad is vrij hoog onder 75 plussers. Het "vat" gevaccineerde 75 plussers is dus ongeveer een factor 10 groter dan het "vat" ongevaccineerde 75 plussers.
Klopt. We zien dus in absolute aantallen ruim 10x zoveel besmettingen onder gevaccineerden ten opzichte van ongevaccineerden.

Relatief zijn ze ongeveer gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sovieto schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:14:
[...]

Klopt. We zien dus in absolute aantallen ruim 10x zoveel besmettingen onder gevaccineerden ten opzichte van ongevaccineerden.

Relatief zijn ze ongeveer gelijk.
Eh.. andersom denk ik he 8)7
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:18:
Ok even terug naar af.

We willen graag dat mensen zonder vaccinatie zich laten vaccineren.

Maar ze mogen niet online een afspraak maken.

Wat gaat er hier mis?

Nee dit is geen grap, ik dacht het ook maar het kan dus niet. Je mag geen afspraak maken voor je eerste prik online dan moet je bellen.
Nog mooier, je mag zelfs prikken zonder afspraak. Ga maar heen, je kunt de prik halen en direct de afspraak maken voor de 2e.

[ Voor 46% gewijzigd door hars73 op 30-11-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ok even terug naar af.

We willen graag dat mensen zonder vaccinatie zich laten vaccineren.

Maar ze mogen niet online een afspraak maken.

Wat gaat er hier mis?

Nee dit is geen grap, ik dacht het ook maar het kan dus niet. Je mag geen afspraak maken voor je eerste prik online dan moet je bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:53:
[...]

Dat is de 21ste Eeuwse Super Geinformeerde Burger, die alles beter weet. Er is altijd wel iets aan informatie dat zogenaamd ontbreekt en dat een beslissing die niet bevalt ongeldig maakt.
Vroegah... Toen mensen gewoon nog luisterden naar mensen die verstandiger waren en meer kennis en info hadden...

Zou iedereen die kritiek hebben op een omt ook tegen zijn automonteur aan schreeuwen en het beter weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Nee hoor. Relatief zijn ze gelijk, dus absoluut veel meer onder gevaccineerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
42erik schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:20:
[...]

Vroegah... Toen mensen gewoon nog luisterden naar mensen die verstandiger waren en meer kennis en info hadden...

Zou iedereen die kritiek hebben op een omt ook tegen zijn automonteur aan schreeuwen en het beter weten?
Ik zou zeggen vraag het een gemiddelde docent eens of de ouders het beter weten dan hij/zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:04:
Hier mogen ze ook wel eens wat aan doen trouwens....
[Afbeelding]
Het is toch van de zotte dat je als politieke partij dit soort dingen gewoon mag roepen?
Aanzetten tot overtreding van de wet. Is daar geen wet voor die dat verbied? |:(
Geen QR... Na 17.00... Wat een achterlijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:18:

Veel GGD's hebben tegenwoordig ook vaccinatie-lokaties waar je gewoon zonder afspraak langs kunt wippen. Uiteraard wel alleen voor je 1e 2 prikken, voor een boosterprik geldt dat niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rannasha schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:12:
[...]

Er zijn nog maar heel weinig boosters gezet en dan alleen bij de alleroudsten (>80), die van zichzelf al veel minder sociale contacten hebben. Bovendien heeft de booster ook nog eens een weekje nodig om echt effect te hebben (is iig sneller dan de eerste 2 prikken, maar nog niet instantaan).

Dus ik vermoed dat het effect van de boosters op de besmettingen in Nederland nog compleet te verwaarlozen is. Over een paar weken is er wellicht wat meer duidelijkheid.
Volgens mij hoorde ik De Jonge vandaag in het debat zeggen dat er tot nu toe 700.000 boosters zijn gezet, waarbij hij wel de derde prik voor kwetsbaren heeft meegeteld.

Edit) Ik denk dat ik het verkeerd gehoord heb, dit zegt het RIVM
Sinds 18 november vallen de eerste uitnodigingen van het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu op de mat om een afspraak te maken voor een boostervaccinatie. Tot nog toe hebben ruim 81.800 mensen hun boostervaccinatie bij de GGDGemeentelijke Gezondheidsdienst ontvangen. Verder zijn er tussen 18 en 30 november 508.000 doses vaccin uitgereden naar ziekenhuizen en instellingen met medische dienst. Het meeste hiervan zal gebruikt worden voor een boostervaccinatie.

Sinds 6 oktober hebben ruim 111.800 mensen met een ernstige afweerstoornis hun derde vaccinatie bij de GGD ontvangen.
Er zitten dus 81800 + 111.800 in de armen, die andere 508.000 doses hebben status 'uitgereden
.

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 30-11-2021 16:47 . Reden: Updated cijfers van RIVM ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:02:
[...]

Ongefundeerde roeptoeterij die iedereen napraat, gebaseerd op de eerste zin deze tekst:

Ze praat echter over slechts een handjevol jonge!!! patienten, terwijl ze misschien normaal wel oudere behandelde, zoals ze later in de tekst aangeeft. Ik vind deze tekst juist zorgwekkend omdat deze variant dus jonge mannen ziek lijkt te maken.
The first South African doctor to alert the authorities about patients with the omicron variant has told The Telegraph that the symptoms of the new variant are unusual but mild.

Dr Angelique Coetzee said she was first alerted to the possibility of a new variant when patients in her busy private practice in the capital Pretoria started to come in earlier this month with Covid-19 symptoms that did not make immediate sense.

They included young people of different backgrounds and ethnicities with intense fatigue and a six-year-old child with a very high pulse rate, she said. None suffered from a loss of taste or smell.

“Their symptoms were so different and so mild from those I had treated before,” said Dr Coetzee, a GP for 33 years who chairs the South African Medical Association alongside running her practice.

On November 18, when four family members all tested positive for Covid-19 with complete exhaustion, she informed the country’s vaccine advisory committee.

She said, in total, about two dozen of her patients have tested positive for Covid-19 with symptoms of the new variant. They were mostly healthy men who turned up “feeling so tired”. About half of them were unvaccinated.

Placeholder image for youtube video: 5Z8dcKwC8cw

“We had one very interesting case, a kid, about six years old, with a temperature and a very high pulse rate, and I wondered if I should admit her. But when I followed up two days later, she was so much better,” Dr Coetzee says.

Dr Coetzee, who was briefing other African medical associations on Saturday, made clear her patients were all healthy and she was worried the new variant could still hit older people – with co-morbidities such as diabetes or heart disease – much harder.

“What we have to worry about now is that when older, unvaccinated people are infected with the new variant, and if they are not vaccinated, we are going to see many people with a severe [form of the] disease,” she said.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:45:
[...]

Ja, het lijkt me wiedes dat iets controleerbaar moet zijn om het als wetenschappelijk te betitelen 8)7 .

Bewijs maar of het wetenschappelijk is.

[...]

Ah, de trouwe volger. Het is de schuld van de ongevaccineerden die op vakantie gaan feesten.

Heeft ook weinig met de burger te maken, de Kamer zegt precies hetzelfde:

'Kamer had in coronacrisis geen zicht op schaduwbeleid kabinet'
Volgens mij ben jij degene die hier de lompe claim doet dat het onwetenschappelijk is, niet ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:22:
[...]

Veel GGD's hebben tegenwoordig ook vaccinatie-lokaties waar je gewoon zonder afspraak langs kunt wippen. Uiteraard wel alleen voor je 1e 2 prikken, voor een boosterprik geldt dat niet.
Ja dat is prima daarmee maak je de drempel lager dat snap ik.
Maar waarom mag je online geen afspraak maken? Daarmee maak je de drempel alleen maar weer hoger.

Dus hm, ik kan niet zonder afspraak langs. Ok ik mag ook geen afspraak maken. Eh ja dan niet.

Niet elke locatie kan je zonder afspraak prikken. Dus je moet wel geluk hebben dat het in de buurt kan en anders moet je dus bellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:25:
[...]

Maar waarom mag je online geen afspraak maken? Daarmee maak je de drempel alleen maar weer hoger.

Dus hm, ik kan niet zonder afspraak langs. Ok ik mag ook geen afspraak maken. Eh ja dan niet.
Kom op zeg. Spijkers op laag water zoeken dit.

Er zijn 210 locaties waar je gewoon langs kunt gaan om je prik te halen in Nederland.
En dan nog ga je moeilijk zitten doen over het niet kunnen maken van een afspraak?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:25:
[...]

No offence, maar wie heeft er tegenwoordig geen telefoon, of iemand in de buurt met een telefoon? Het is nog eem 0800-nummer ook, dus het kost geen cent.

Kom op he, het is 2021, geen 1950 meer.

En in eerdere maanden heb je ook al uitnodigen gehad voor die prik, dus je had toen al kunnen reserveren.

Waarom het via de website niet meer kan, geen idee, maar er zijn dus genoeg alternatieven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:27:
[...]

No offence, maar wie heeft er tegenwoordig geen telefoon, of iemand in de buurt met een telefoon? Het is nog eem 0800-nummer ook, dus het kost geen cent.

Kom op he, het is 2021, geen 1950 meer.

En in eerdere maanden heb je ook al uitnodigen gehad voor die prik, dus je had toen al kunnen reserveren.

Waarom het via de website niet meer kan, geen idee, maar er zijn dus genoeg alternatieven.
Het punt is niet dat het niet kan.

Maar wat proberen we nu al maanden voor elkaar te krijgen, dat mensen zich laten prikken.
Campagnes, dansen met jansen, zonder afspraak langskomen, brieven.
We hebben zelfs vaccinatie bussen laten komen, de vaccinatie komt naar je toe deze zomer.

Dan zou je toch verwachten dat je het mensen zo makkelijk mogelijk maakt als ze twijfelen.

Dus ik vind dat vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:29:
[...]

Maar wat proberen we nu al maanden voor elkaar te krijgen, dat mensen zich laten prikken.

Dan zou je toch verwachten dat je het mensen zo makkelijk mogelijk maakt als ze twijfelen.
Misschien hebben ze wel een goede reden. Sterker nog, ik denk dat ze dat zeker wel zullen hebben. Online afspreken was mogelijk, de techniek hebben ze en die hebben ze dus bewust uitgezet.

Gewoon die telefoon pakken dus en je door het proces laten lullen. Of ben je daar te verlegen voor?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:22:
[...]

Ook dit is niet echt simpel. Er zijn een hoop van deze lokaties in buurtcentra en zo maar deze zijn allemaal maar 4 tot 8 uur per week open. Dit lijkt wel door de Partij Tegen De Burger te zijn geregeld.

Dinsdag 30 nov.
Gesloten
Woensdag 1 dec.
Gesloten
Donderdag 2 dec.
11:30 - 15:30
Vrijdag 3 dec.
Gesloten
Zaterdag 4 dec.
Gesloten
Zondag 5 dec.
Gesloten
Maandag 6 dec.
Gesloten

en

Dinsdag 30 nov.
Gesloten
Woensdag 1 dec.
Gesloten
Donderdag 2 dec.
Gesloten
Vrijdag 3 dec.
Gesloten
Zaterdag 4 dec.
Gesloten
Zondag 5 dec.
Gesloten
Maandag 6 dec.
16:00 - 20:00

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:33

Dennis1812

Amateur prutser

Als je je gegevens even doorstuurt regel ik een afspraak voor je en krijg je van mij een digitale bevestiging.

Elke prik is er 1. Dan doe ik wel de moeite voor je.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GQAH
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 15:29

GQAH

King Tux

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:29:
[...]

We hebben zelfs vaccinatie bussen laten komen, de vaccinatie komt naar je toe deze zomer.

Dus ik vind dat vreemd.
Ik gok dat het nu te maken heeft met de booster-prikken en het geboortejaar wat daar aan vast hangt. Vermoedelijk is dat de reden dat het nu niet kan voor de eerste prik. (is een aanname van mij)

GQAH - Good, Quick and Helpful

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:34:
[...]

Ook dit is niet echt simpel. Er zijn een hoop van deze lokaties in buurtcentra en zo maar deze zijn allemaal maar 4 tot 8 uur per week open. Dit lijkt wel door de Partij Tegen De Burger te zijn geregeld.

Dinsdag 30 nov.
Gesloten
Woensdag 1 dec.
Gesloten
Donderdag 2 dec.
11:30 - 15:30
Vrijdag 3 dec.
Gesloten
Zaterdag 4 dec.
Gesloten
Zondag 5 dec.
Gesloten
Maandag 6 dec.
Gesloten

en

Dinsdag 30 nov.
Gesloten
Woensdag 1 dec.
Gesloten
Donderdag 2 dec.
Gesloten
Vrijdag 3 dec.
Gesloten
Zaterdag 4 dec.
Gesloten
Zondag 5 dec.
Gesloten
Maandag 6 dec.
16:00 - 20:00
Alle vaccinatie locaties 24/7 open houden om degenen die lopen te trollen over de bereikbaarheid van een prik en er vervolgens alsnog geeneen gaan halen loopt nogal in de papieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:51

SuBBaSS

-has Ryzen

Dat "online ding" doet het verder ook prima.
Kon gisterochtend een test voor vandaag bij een grote priklocatie in Groningen boeken.
Zal ongetwijfeld locatie-afhankelijk zijn, maar bij de ongeveer 10x dat ik er nu gebruik van gemaakt heb nog nooit problemen ervaren.

Overigens worden er her en der weer GGD-locaties geopend (die we eerder al ontmanteld hadden).
Zou dus als het goed is een tijdelijk iets moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Deze week 32.900 eerste prikken gezet. Dat is het laagste aantal dat gezet is sinds we 'echt' begonnen zijn met vaccineren. Hopelijk zien we daar nog een kentering. Had gehoopt dat de hoge cijfers daar meer urgentie bij mensen zou opleveren.

Mijn inschatting is dat de invoering van het CTB/QR-code zo'n 100.000 extra eerste prikken heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:21:
[...]

Ik zou zeggen vraag het een gemiddelde docent eens of de ouders het beter weten dan hij/zij.
Dat ben ik zelf (nou ja gemiddeld... 😉)

Ik heb die ervaring zeker niet, dat papa en mama het beter denken te weten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:36
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:22:
[...]

Volgens mij hoorde ik De Jonge vandaag in het debat zeggen dat er tot nu toe 700.000 boosters zijn gezet, waarbij hij wel de derde prik voor kwetsbaren heeft meegeteld.

Edit) Ik denk dat ik het verkeerd gehoord heb, dit zegt het RIVM

[...]

Er zitten dus 81800 + 111.800 in de armen, die andere 508.000 doses hebben status 'uitgereden
.
In de ziekenhuizen wordt het personeel ook al volop geboosterd, dus een deel van die 508.000 is ook al geprikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
ECDC meldt dat er nu in totaal 44 besmettingen zijn in Europa waarvan ze allemaal of milde of geen klachten hebben. Zie https://www.ecdc.europa.e...ron-data-30-november-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
migchiell schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:41:
[...]

In de ziekenhuizen wordt het personeel ook al volop geboosterd, dus een deel van die 508.000 is ook al geprikt.
In ziekenhuizen prikte men elkaar toch ook? Meen dat ik ook zoiets had gelezen, dan gaat het wel ontzettend hard.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Eerste Kamer steunt de mogelijkheid om het coronatoegangsbewijs in te kunnen zetten in niet-essentiële winkels en niet-essentiële dienstverlening. Bezoekers van kleding- en meubelwinkels, maar ook van kappers en aan pretparken zouden dan hun QR-code moeten laten zien.

Het wetsvoorstel maakt het mogelijk om de coronapas in de toekomst in deze sectoren in te zetten. Op het moment dat het demissionaire kabinet dit wil doen, zal hiervoor nog een zogeheten ministeriële regeling worden voorgelegd aan beide Kamers.

In deze regeling wordt dan precies uitgewerkt voor welke winkels en dienstverlening de pas verplicht wordt. Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) schreef in een toelichting op de wet dat er bijvoorbeeld onderscheid kan worden gemaakt op type of grootte van de winkel. Ook biedt de wet ruimte om de pas alleen in bepaalde regio's te verplichten.

Voorstanders van de inzet van de coronapas zijn de vier coalitiepartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie, evenals PvdA en GroenLinks en 50PLUS. Eerder deze maand ging ook de Tweede Kamer akkoord.
Bron, en meer info: https://www.nu.nl/politie...dingzaken-en-kappers.html

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 30-11-2021 17:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:41:
[...]

ECDC meldt dat er nu in totaal 44 besmettingen zijn in Europa waarvan ze allemaal of milde of geen klachten hebben. Zie https://www.ecdc.europa.e...ron-data-30-november-2021
Zegt nog niks dus op zulke lage getallen... is voor de delta variant niet anders. Het is nog niet verspreid over de oude/zwakkere populatie. Meeste zullen fitte (gevacineerde) reizigers zijn geweert

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Dit is gewoon een serieus topic, slowchat is dus echt niet de bedoeling. Topic is een beetje opgeschoond nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38

KrazyJay

martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:41:
[...]

Lijkt me goed nieuws. Of het nu door de vaccinaties/natuurlijke immuniteit of de eigenschappen van het beestje komt, het stemt me lichtelijk positief. Het is niet extreem dodelijk zover het lijkt.

Plus, als het hoofdzakelijk lichte of geen symptomen geeft en daar bij blijft, dan heeft het beestje een voordeel ten opzichte van de andere varianten waardoor die (hopelijk) weggedrukt worden uit de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:13:
[...]

Lijkt me goed nieuws. Of het nu door de vaccinaties/natuurlijke immuniteit of de eigenschappen van het beestje komt, het stemt me lichtelijk positief. Het is niet extreem dodelijk zover het lijkt.

Plus, als het hoofdzakelijk lichte of geen symptomen geeft en daar bij blijft, dan heeft het beestje een voordeel ten opzichte van de andere varianten waardoor die (hopelijk) weggedrukt worden uit de markt.
Ja, zou dat inderdaad zo werken, dat we blij moeten worden van een super-besmettelijke Omikron-variant die we allemaal vrijwel zeker gaan krijgen deze winter en ons afweersysteem weer even een boost geeft om de ergere varianten aan te kunnen? Ik ben oprecht benieuwd of ons afweersysteem zo werkt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:32:

Het is bekend dat ze zelf een sneltest hebben gedaan, blijkbaar moest de partner die maar even zelf halen in de supermarkt met een leenfiets als vervoer :?

[...]

Van de drie PCR tests en twee sneltesten was alleen de PCR test bij aankomst op Schiphol positief. Toch moet de dame in quarantaine blijven.

[...]

Ik ben benieuwd na hoeveel negatieve PCR testen ze vrijgelaten worden.
En ze zijn vrij |:(
'Gevlucht’ Spaans stel dat werd opgesloten in ziekenhuis heeft helemaal geen corona en komt vrij

Het echtpaar uit Spanje dat zondagavond uit een vertrekkend vliegtuig is gehaald en daarna werd vastgezet in een kliniek, is weer vrij.
https://www.ad.nl/home/ge...na-en-komt-vrij~a1ce5df9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44
42erik schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:24:
[...]

Volgens mij ben jij degene die hier de lompe claim doet dat het onwetenschappelijk is, niet ik
Ah en atheisten moeten bewijzen dat God niet bestaat?

Je hebt nul bewijs gegeven voor dat het wetenschappelijk is. Ik geef aan waarom dat het niet is. En waarom er kritiek is vanuit andere wetenschappers. Niks is controleerbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 30-11-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:37:
[...]

Ja, zou dat inderdaad zo werken, dat we blij moeten worden van een super-besmettelijke Omikron-variant die we allemaal vrijwel zeker gaan krijgen deze winter en ons afweersysteem weer even een boost geeft om de ergere varianten aan te kunnen? Ik ben oprecht benieuwd of ons afweersysteem zo werkt.
Als de variant redelijk dicht bij de andere variant zit wel ja. Dan betekend een besmetting met deze variant dat je goed beschermt bent tegen andere varianten.
En als dit virus te sterk afwijkt krijgen we het ook allemaal omdat het vaccin dan waarschijnlijk niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 15:54:
[...]

haha, het is niet alsof al die vaccinaties ineens nutteloos zijn geworden. Vanmorgen om 7 uur de sportschool ingelopen, stond daadwerkelijk een rij voor de deur :D De tendens is duidelijk.... niemand heeft zin om zijn leven te laten bepalen door 15% van de bevolking die geen prikje wil halen.
En daarmee gooit 85% op termijn zijn eigen glazen in. Als dat gewichtje net even verkeerd valt kan je met een gebroken bovenarm naar de stucadoor in plaats van gipskamer bij de eerste hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:13:
[...]

Tja 44 zegt niets natuurlijk. Zolang we geen grotere aantallen hebben is het vrij onduidelijk hoeveel erger de variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:00

s3n

RTL heeft een artikel over testen voor kinderen: https://www.rtlnieuws.nl/...ellenprotocol-basisschool

Alleen: als ik mijn postcode ingeef (Als test) krijg je alleen opties voor donderdag einde dag. Dan nog wachten op de uitslag en je kind mist het grootste deel van de week.
En de kans dat na het weekend de snotneus weg is, is even groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
jadjong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:20:
[...]

En daarmee gooit 85% op termijn zijn eigen glazen in. Als dat gewichtje net even verkeerd valt kan je met een gebroken bovenarm naar de stucadoor in plaats van gipskamer bij de eerste hulp.
Die ramen zijn spreekwoordelijk allang ingegooid door de ongevaccineerden uiteraard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Ik zit met de volgende situatie, morgen bel ik overigens de ggd maar ik begin alvast met informatie verzamelen :)

Dinsdag 23 november
Vrouwlief, 1 vaccinatie, heeft nav een besmette collega en omdat ze zelf klachten had een zelftest gedaan. Positief. Gezin gelijk in quarantaine. Zoontje van 2.5 jaar begon last te krijgen van hoesten en snotteren.

Woensdag 24 november
Zoontje en ik (2 vaccinaties) hebben getest bij de ggd. Beide negatief.

Donderdag 25 november
Vrouw heeft bij de ggd positief getest.

IOM de GGD moesten mijn zoontje en ik na 5 dagen opnieuw testen bij de ggd.

Maandag 29 november
Ik begin last te krijgen van een verkoudheid en keelpijn.

Dinsdag 30 november (vandaag)
Zoontje en ik opnieuw getest. Zoonlief is positief getest en ik negatief.

Begint dat hele quarantaine feest van zeg 10 dagen dan opnieuw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
jadjong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:20:
[...]

Volgens mij heeft de zorg meer werk aan de mensen die te weinig sporten dan aan de sport blessures.

De regering heeft gewoon finaal de plank misgeslagen vorige week. Zoveel is al duidelijk. De vraag is nu hoe die regering gaat reageren. Laten ze het lopen zoals het loopt, grijpen ze in door met de kop in het zand zich vooral niet op de pik te laten trappen of zijn ze zo verstandig om hun fout te erkennen en sporten weer gewoon 's avonds toe te staan? (En ook zwem en muzieklessen etc.)

Dat ze de horeca dicht gooien kan ik begrijpen. Echt enorm zuur voor die ondernemers maar keer op keer blijkt dat best veel effect te hebben. Dat ze de winkels (juist nu) beperkingen opleggen is al een stuk minder goed te begrijpen. Dat ze de sport enkel overdag voor de kwetsbaren nog toestaan is gewoon kolder.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:03:
[...]

Die ramen zijn spreekwoordelijk allang ingegooid door de ongevaccineerden uiteraard. ;)
Ook dat hebben we met zijn allen laten gebeuren terwijl het eindresultaat voor iedereen negatief uit pakt.
Pagina: 1 ... 8 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.