Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.982 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:58
KingKoning schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]
Je vaccineert dus vooral voor jezelf, want de vaccins beschermen uitstekend tegen opname. Het plaatje van kinderen / jongeren inenten wordt daardoor echt heel erg anders.
Dat verandert niet echt, want de voornaamste reden waarom die zijn goedgekeurd is omdat het ook voor de jongeren zelf positief is. En jongeren hebben wel een kleine kans om in het ziekenhuis te komen, maar een milder verloop en een kleinere kans op b.v. long-covid is toch echt wel een groot voordeel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:50:
[...]

Mijn punt is dat jouw laatste zin juist komt omdat de regering te laat reageert en we massaal de regels omzeien. Het gaat er dus niet om hoeveel andere groepen moeten opofferen, het gaat er om dat we door bewuste keuzes nu in een situatie zitten waarin we steeds meer moeten opofferen. Terwijl dat gewoon niet nodig was geweest.

Als we in de huidige situatie zouden zitten terwijl we bij het begin van de golf hadden ingegrepen en iedereen zich echt aan de maatregelen had gehouden was mijn verhaal ook anders geweest. Maar dat is gewoon niet het geval. We zitten in de huidige situatie doordat we er met zijn allen bewust voor kiezen.
Je punt is helder en zou ik ook niet willen bestrijden. Het is alleen allemaal ontzettend complex: in september zag je de stijgende lijn met Corona-gevallen al. Toen was de R-waarde al >1 en had je exponentiële groei, maar omdat de burger alleen redeneert vanuit zijn eigen omgeving (n=1 als het ware) en onze overheid niet lijkt te snappen hoe exponentiële groei werkt, waren er geen maatregelen.

De cijfers waren toen nog laag, dus ja het aantal gevallen neemt toe, maar waarom zouden we ingrijpen? We hebben nauwelijks mensen op de IC en we kunnen nu lekker genieten van onze vrijheden. Bovendien zou er onder de burgers nauwelijks draagvlak zijn voor maatregelen. Dat soort overwegingen spelen ook mee.

Onze politici willen dan niet als Piet Paniek overkomen en laten mensen even "sociaal bijtanken". Op het moment dat het te laat is, zijn mensen zo gewend aan "het oude normaal" dat maatregelen nemen op veel weerstand stuit. En onze politici willen bij de volgende verkiezingen weer verkozen worden, dus nemen ze erg zachte maatregelen.

Het voelt erg machteloos, maar hier gaan we niet uit komen, vrees ik.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:48:
[...]

"Terwijl we weten dat de vaccinaties mogelijk...", dat weten we dus niet, die kans is er.
Nouja, de kans is wel heel erg groot. Moderna heeft al gezegd dat het vaccin waarschijnlijk minder goed gaat werken. Het is ook vrij logisch omdat er behoorlijk wat mutaties in het Spike-eiwit zitten, en bij mutaties weet je dat de geproduceerde antilichamen simpelweg minder goed zullen aangrijpen om het virus te neutraliseren.

De enige vraag is dan eigenlijk nog, hoe erg is het? Het zal niet helemaal naar nul gaan, omdat het Spike-eiwit noodzakelijk is om de cel binnen te komen, dus enige consistentie is nodig. Maar het zal er niet beter op worden.

Ik hoop heel erg dat het meevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
PWM schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:42:
[...]

Dus iedereen gedraagt zich als een complete malloot, maar het is de schuld van de overheid.
Ook al klopt het wel, is het natuurlijk wel raar dat er geen fatsoenlijk plan is om zoiets aan te pakken. Je weet dat dit een keer gaat gebeuren, dus waarom is daar geen draaiboek voor?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:50:
[...]

Dat had ook 100 vs 250 kunnen zijn als we de basismaatregelen tijdig hadden ingevoerd. Nog steeds een groot verschil natuurlijk, maar de druk op de zorg was er dan amper geweest.
Dan was er minder druk geweest, maar dat is achteraf makkelijk praten. En los daarvan: Dat geeft ook geen garantie. Want we weten niet of basismaatregelen genoeg waren geweest. Tot nu toe heeft geen enkel land het voor elkaar gekregen géén golf te hebben in de wintermaanden. Hoe laks of streng men ook reageert...

Het kan heel goed zijn dat als we de basismaatregelen op tijd hadden ingevoerd, we dit hele feestje niet nu, maar 3 weken later hadden gekregen. Want garanties dat de R-waarde onder de 1 was gebleven is er niet.

Wat wel vrij duidelijk is, is dat vaccineren gewoon zorgt voor minder ziekenhuisopnames. Dus dat is de makkelijkste manier om de zorg minder te belasten.
Mijn punt is dat jouw laatste zin juist komt omdat de regering te laat reageert en we massaal de regels omzeien. Het gaat er dus niet om hoeveel andere groepen moeten opofferen, het gaat er om dat we door bewuste keuzes nu in een situatie zitten waarin we steeds meer moeten opofferen. Terwijl dat gewoon niet nodig was geweest.

Als we in de huidige situatie zouden zitten terwijl we bij het begin van de golf hadden ingegrepen en iedereen zich echt aan de maatregelen had gehouden was mijn verhaal ook anders geweest. Maar dat is gewoon niet het geval. We zitten in de huidige situatie doordat we er met zijn allen bewust voor kiezen.
Ook bij het niet omzeilen van regels (dat massaal, heb je daar ook een bron van anders dan n=1?) en laat reageren is er géén garantie dat we niet in hetzelfde schuitje hadden gezeten. Genoeg landen die éérder ingrepen, en waar het tóch niet werkt. Waar Oostenrijk momenteel het beste voorbeeld is. Daar is men veel strikter, al veel langer... En toch helpt het niet. Waarom? Een vaccinatiegraad van 65%.....

Is het énkel de schuld van ongevaccineerden? Nee absoluut niet.
Kunnen de ongevaccineerden als enige zorgen voor een lange termijn-oplossing voor de zorg? Absoluut.

En nog steeds geen antwoord op mijn vraag, die ik al drie keer heb gesteld. Waar ligt de grens van de vrijheid voor ongevaccineerden volgens jou? OF moet covid altijd voorrang hebben?

(sowieso heeft trouwens de discussie van "Mensen moeten zich aan de regels houden" weinig zin. Want dat gedrag ga je niet veranderen. Het hebt enkel invloed op dingen die je kan handhaven. Vaccinatie zou je dat dus op kunnen doen. Op gedrag is dat praktisch onmogelijk zonder big-brother taferelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
bie100 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:38:
[...]

https://www.mijnbaard.nl/baardverzorging/baardmasker

hier onder andere maar er zullen er wel meer zijn die het verkopen
Quote van die website:
Nee, deze baardmaskers werken totaal niet om het Corona virus tegen te houden, maar wel om een onverzorgde baard te maskeren en om er gewoon tiptop uit te zien als jij de deur gaat.
Het gaat dus meer om een masker dat überhaupt om je baard past dan een poging om een mondmasker te maken dat bescherming biedt als je een baard hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Waah
Hier mogen ze ook wel eens wat aan doen trouwens....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7AjzekC-3zlOR548_hLb5z8U2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dXJK3j2zAZAyFAnWn3CUL59b.jpg?f=user_large
Het is toch van de zotte dat je als politieke partij dit soort dingen gewoon mag roepen?
Aanzetten tot overtreding van de wet. Is daar geen wet voor die dat verbied? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
KingKoning schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]

dat was inderdaad het verhaal afgelopen zomer. Echter, inmiddels blijkt uit steeds meer onderzoek, dat je een paar maanden na je vaccinatie toch echt weer even besmettelijk bent.

Je vaccineert dus vooral voor jezelf, want de vaccins beschermen uitstekend tegen opname. Het plaatje van kinderen / jongeren inenten wordt daardoor echt heel erg anders.
Dit klopt niet. Vaccinaties hebben een sterk reducerend effect op tranmissie. Dat jij "besmettelijkheid" gelijkstelt aan transmissie is jouw fout.

Vaccineren heeft de volgende positieve effecten:
  1. Zeer sterk verminderde kans op ernstig verloop (ziekenhuisopname, dood)
  2. Minder kans om ziek te worden (>50%, en na booster >90%).
  3. Minder kans om een ziekenhuisbed bezet te houden waardoor een openhartoperatie of chemotherapatie wordt uitgesteld met alle gevolgen van dien
Dat je vaccineren dus "enkel voor jezelf" doet is pertinent onwaar en een verdraaiing van de werkelijkheid dat vaccinweigeraars gebruiken om hun verantwoordelijkheid te ontlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
RIVM gaat volgens https://www.rtvutrecht.nl...kron-variant-in-nederland eerdere monsters onderzoeken op Omikron. Ze willen weten of de variant al eerder in Nederland was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:59:
[...]

[...]

Het gaat dus meer om een masker dat überhaupt om je baard past dan een poging om een mondmasker te maken dat bescherming biedt als je een baard hebt.
80% van de mensen lopen met een masker die geen bescherming bied als ik zo om me heen kijk :9

maar goed heb je een baard kan je nog altijd naar deze site

https://gillette.nl/nl-nl 8) of dit https://www.boomlab.nl/pr...table-40x20-cm-llg6260903

[ Voor 10% gewijzigd door bie100 op 30-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:17:
Waar ik zo bang voor ben is dat we deze lockdown-voor-werkende tot maart vol gaan houden. Kost de overheid/economie relatief weinig (steunfondsen horeca is minimaal vs totale economie).

Want zolang je kan werken.. kan je belasting betalen is het motto. Voor de rest geef je geen fuck om de.mentale gesteldheid van je burgers.
Heerlijk dat thuiswerken... Ik raak al in de stress aan de gedachte dat ik weer naar kantoor zou moeten ... M'n werkplek thuis is vele malen beter dan die op kantoor!
MarcoC schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:04:
[...]
Dat je vaccineren dus "enkel voor jezelf" doet is pertinent onwaar en een verdraaiing van de werkelijkheid dat vaccinweigeraars gebruiken om hun verantwoordelijkheid te ontlopen.
Toch heb ik met name persoonlijke, egoïstische redenen gehad om me te laten vaccineren. Dat het ook voor de rest beter is, was bijzaak :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:59:
[...]
Dan was er minder druk geweest, maar dat is achteraf makkelijk praten. En los daarvan: Dat geeft ook geen garantie. Want we weten niet of basismaatregelen genoeg waren geweest. Tot nu toe heeft geen enkel land het voor elkaar gekregen géén golf te hebben in de wintermaanden. Hoe laks of streng men ook reageert...

Het kan heel goed zijn dat als we de basismaatregelen op tijd hadden ingevoerd, we dit hele feestje niet nu, maar 3 weken later hadden gekregen. Want garanties dat de R-waarde onder de 1 was gebleven is er niet.

Wat wel vrij duidelijk is, is dat vaccineren gewoon zorgt voor minder ziekenhuisopnames. Dus dat is de makkelijkste manier om de zorg minder te belasten.
Klopt natuurlijk, maar dat ontken ik ook niet. Ik mis alleen de zelfreflectie van de regering en de mensen zelf. Het is makkelijk wijzen naar de ongevaccineerde, maar we hadden er stukken beter voor gestaan als iedereen eerst eens naar zichzelf ging wijzen.
[...]
Ook bij het niet omzeilen van regels (dat massaal, heb je daar ook een bron van anders dan n=1?)
Ja, kijk eens op elk willekeurig filmpje dat b.v. op het nieuws komt. Dit is toch echt gewoon een gegeven (helaas).
en laat reageren is er géén garantie dat we niet in hetzelfde schuitje hadden gezeten. Genoeg landen die éérder ingrepen, en waar het tóch niet werkt. Waar Oostenrijk momenteel het beste voorbeeld is. Daar is men veel strikter, al veel langer... En toch helpt het niet. Waarom? Een vaccinatiegraad van 65%.....

Is het énkel de schuld van ongevaccineerden? Nee absoluut niet.
Kunnen de ongevaccineerden als enige zorgen voor een lange termijn-oplossing voor de zorg? Absoluut.
En dat laatste betwijfel ik dus. We zullen mutaties blijven krijgen en zolang we pas reageren als de zorg in de problemen komt, zullen we de huidige situatie blijven krijgen. Er zal (iig voorlopig) dus meer nodig zijn dan alleen vaccinaties. Puur focussen op die vaccinaties zal er alleen maar toe leiden dat we langer bezig zullen zijn.
En nog steeds geen antwoord op mijn vraag, die ik al drie keer heb gesteld. Waar ligt de grens van de vrijheid voor ongevaccineerden volgens jou? OF moet covid altijd voorrang hebben?
Ik vind dat ook helemaal geen belangrijke vraag. Ik kijk naar hoe het nu gaat, en nu hadden we het probleem ook kunnen voorkomen met de huidige vaccinatiegraad.
(sowieso heeft trouwens de discussie van "Mensen moeten zich aan de regels houden" weinig zin. Want dat gedrag ga je niet veranderen. Het hebt enkel invloed op dingen die je kan handhaven. Vaccinatie zou je dat dus op kunnen doen. Op gedrag is dat praktisch onmogelijk zonder big-brother taferelen)
En hoe wil je vaccinaties dan controleren zonder big-brother taferelen? En wat doe je als iemand het toch niet wil? Want iemand vastbinden en in zijn arm spuiten vind ik nl. ook wel een aardig big-brother tafereel.
Je gaat met normale maatregelen die vaccinatiegraad misschien nog een paar procent omhoog krijgen, maar dan houdt het echt op.

En ook al is vaccineren heel belangrijk, ga er maar van uit dat we er met vaccinaties alleen simpelweg niet gaan komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:53:
[...]

Dat is de 21ste Eeuwse Super Geinformeerde Burger, die alles beter weet. Er is altijd wel iets aan informatie dat zogenaamd ontbreekt en dat een beslissing die niet bevalt ongeldig maakt.
Volgens mij geeft het OMT in de adviezen over het algemeen trouwens ook gewoon bronvermelding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:59:
[...]

[...]

Net als de meeste stoffen maskers toch? Niet voor niet dat b.v. je in het ziekenhuismeestal zo'n 'papieren' ziekenhuismasker krijgt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:10:
[...]

Net als de meeste stoffen maskers toch? Niet voor niet dat b.v. je in het ziekenhuismeestal zo'n 'papieren' ziekenhuismasker krijgt.
Het maakt weinig uit wat voor masker je hebt als je die om je kin draagt of half over je mond zoals je wel vaker ziet. Of als je het masker continue afzet of verplaatst. Ja goede mondmakers werken bij correct gebruik, helaas is dat laatste het grootste probleem.
Het heeft ook niet meegeholpen dat in het begin medische mondkapjes niet toegestaan waren en dat eigenlijk alles wel goed was. Dat helpt niet echt mee om de noodzaak te onderstrepen van de regel eerder het tegenovergestelde.

Maar dat is eigenlijk net zoiets als je handen wassen, vaak gebeurt dat op een dusdanige manier dat het eerder verspilling is van water dan dat het een zinnige bijdrage levert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:24:
[...]

Wee tje wat ook kut is voor de mentale gesteldheid van je burgers? Massale sterfte onder de zwakkeren, ouderen, compleet overlopen zorg, uitgestelde zorg, sterftes voor te behandelen dingen.

Dit is, wat we nu hebben, een prima aanvaardbare trade-off. Ik ben steeds meer en meer tot de conclusie gekomen dat we teveel verwend zijn in Nederland, gecombineerd met eigenwijsheid, en daardoor ons als kleine kinderen gedragen.
Als jij de huidige werkende lockdown prima aanvaardbaar vind dan vraag ik me echt af wat jij verstaat onder kwaliteit van leven. Slapen, werken, opsluiten en weer door..

Misschien moeten we gewoon accepteren dat de wereld niet zo maakbaar is... en de dood gewoon bij het leven hoort. Mensen, jongeren in hun bloei van hun leven jaren opsluiten om een paar ouderen een extra tijd te geven.. is dat fair? Zo sprak mijn oma er vorig haar al over.. "het is toch van de zotte dat je kinderen opsluit om mij te redden". En zo is het..
Hopelijk is die Omicorn variant echt veel besmettelijker en kunnen we het gewoon niet tegenhouden, zou verreweg het beste zijn voor de maatschappij. Een kort maar krachtige wave.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:39
@Verwijderd Wat is dan je voorstel? Mensen zorg ontzeggen? Vaccinatie verplichten?

Probleem is niet dat je (per se) ongelijk hebt, maar dat de implicaties van wat je voorstelt onacceptabel worden geacht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:18:
[...]

Als jij de huidige werkende lockdown prima aanvaardbaar vind dan vraag ik me echt af wat jij verstaat onder kwaliteit van leven. Slapen, werken, opsluiten en weer door..
Nou nou, als er een WK Overdrijven zou zijn, zou je zo als winnaar uitgeroepen worden. Niet alles is zwart of wit, er zijn ook nog 50 tinten grijs.

Je kan nog plenty doen ofzo, het is niet alsof je verplicht binnen moet blijven. Wandelen, fietsen, een goed boek lezen etc, het kan allemaal gewoon nog.

En als je me termen als 'opsluiten' komt, dan heb je het echt nog niet begrepen allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:10:
[...]

Dat klopt, maar deze suggestie werd aangedragen aan iemand die had gelezen dat je met een baard wel een goed masker kunt opdoen, maar dat dat weinig zin heeft omdat hij niet goed aansluit op de huid. Dat klopt, maar een speciaal baardmasker als dat in de link is dan niet de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:04
Roodey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:52:
[...]

Dit is echt geen n=1 van @Shadowhawk00 hoor.
Hoe komt het dat 10% positief test uit dat vliegtuig? Echt niet omdat ze daarvoor hebben moeten testen.
Ik ken genoeg gevaccineerden die zeggen zich niet meer te laten testen. Ik ken genoeg ongevaccineerde die bij elke kuch thuis blijven.

Het is wel heel makkelijk om de ongevaccineerden op de kop te geven. Ik ben voor vaccinatie van de risicogroepen. Dat mogen ze van mij zelfs verplichten. Maar ga geen (gezonde) 20-jarigen die niet gevaccineerd zijn als zondebok aanmerken. Ja die gaan naar opa en oma. Dat is een risicogroep. Dan moeten zij zich laten vaccineren om het risico op opname/IC te beperken.
Ik noem ook geen zondebok (nu niet :) ).

Noem enkel een voorbeeld waarbij het beeld ontstaat dat elke ongevaccineerde zich netjes aan de regels houdt en elke gevaccineerde niet een versimpeling van de werkelijkheid.

Er zijn hier geen gegevens over beschikbaar, behalve de onderbuik.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:22:
[...]

Dat klopt, maar deze suggestie werd aangedragen aan iemand die had gelezen dat je met een baard wel een goed masker kunt opdoen, maar dat dat weinig zin heeft omdat hij niet goed aansluit op de huid. Dat klopt, maar een speciaal baardmasker als dat in de link is dan niet de oplossing :)
Klopt, maar ik bedoel dan ook vooral dat de normale stoffen mondkapjes even goed werken als deze (ook maar amper dus ;) )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:04:
RIVM gaat volgens https://www.rtvutrecht.nl...kron-variant-in-nederland eerdere monsters onderzoeken op Omikron. Ze willen weten of de variant al eerder in Nederland was.
Ja dus: "Omikronvariant was al week voor aankomst van 'besmettingsvluchten' in Nederland"
(https://www.nu.nl/algemee...luchten-in-nederland.html)

Was natuurlijk te verwachten als op 2 vrijwel willekeurige vluchten uit Zuid-Afrika al 14 mensen gevonden worden.

KLM, Schiphol, etc. zeggen allemaal dat vliegen zo veilig is. Nou dat blijkt :X

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 30-11-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De omikronvariant van het coronavirus was al een week eerder in Nederland dan tot nog toe bekend was. In testmonsters die op 19 en 23 november bij de GGD zijn afgenomen heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de variant, die als zorgwekkend wordt beschouwd, aangetroffen.

Volgens het RIVM is nog niet duidelijk of deze twee mensen recent het zuiden van Afrika hebben bezocht, zoals de eerste veertien mensen bij wie de omikronvariant werd aangetroffen nadat ze vrijdag terugkwamen in Nederland.

De testmonsters zijn afkomstig van het laboratorium Saltro. Ze bevatten een afwijking in het zogeheten spike-eiwit van het virus. "Daardoor ontstond het vermoeden dat het om de Omikron-variant ging", aldus het RIVM. Nader onderzoek naar het erfelijk materiaal van het virus bevestigde dit vermoeden.
Aldus https://www.nu.nl/algemee...luchten-in-nederland.html dat nog aangevuld moet worden.

Dus die vliegrestricties waren mosterd na de maaltijd, of de put dempen toen het kalf reeds verdronken was. Of de schuur sluiten nadat het paard al was ontsnapt.

[ Voor 51% gewijzigd door wildhagen op 30-11-2021 11:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:12
wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:30:
[...]

Aldus https://www.nu.nl/algemee...luchten-in-nederland.html dat nog aangevuld moet worden.

Dus die vliegrestricties waren mosterd na de maaltijd, of de put dempen toen het kalf reeds verdronken was. Of de schuur sluiten nadat het paard al was ontsnapt.
Ik zou hem anders formuleren: er is maar 1 vos in het kippenhok ipv continue nieuwe vossen binnen halen :_)

Maar ja, of dat verschil van perspectief zoveel uit maakt, de kippen gaan toch wel opgegeten worden. Alleen wat langzamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
[...]

Klopt natuurlijk, maar dat ontken ik ook niet. Ik mis alleen de zelfreflectie van de regering en de mensen zelf. Het is makkelijk wijzen naar de ongevaccineerde, maar we hadden er stukken beter voor gestaan als iedereen eerst eens naar zichzelf ging wijzen.
Jep, maar dat gaat niet gebeuren :+ dus je kan hopen... not gonna happen. Plus dat het écht niet de meerderheid is.
[...]

Ja, kijk eens op elk willekeurig filmpje dat b.v. op het nieuws komt. Dit is toch echt gewoon een gegeven (helaas).
Sorry, maar het nieuws is ABSOLUUT geen afspiegeling van wat er in de samenleving gebeurd. Die pakken beelden die passen bij de berichtgeving :D . Als je last zou hebben van alles wat op het nieuws zou zijn, zou hier regelmatig een criminele afrekening zijn, overstromingen uit Limburg komen dan naar Groningen, de aardbevingen uit groningen komen naar Limburg.

"Beelden van het nieuws" zijn misschien nog wel erger als N=1 bewijs...
En dat laatste betwijfel ik dus. We zullen mutaties blijven krijgen en zolang we pas reageren als de zorg in de problemen komt, zullen we de huidige situatie blijven krijgen. Er zal (iig voorlopig) dus meer nodig zijn dan alleen vaccinaties. Puur focussen op die vaccinaties zal er alleen maar toe leiden dat we langer bezig zullen zijn.
Met de huidige mutaties zorgt vaccinatie nog altijd voor 25x minder kans op ziekenhuisopname... dat er mutaties zijn betekent niet dat de vaccins níéts meer doen. Vaccinatie blijft de makkelijkste manier om de druk op de zorg te beperken.
Ik vind dat ook helemaal geen belangrijke vraag. Ik kijk naar hoe het nu gaat, en nu hadden we het probleem ook kunnen voorkomen met de huidige vaccinatiegraad.
Maar dat ís het wel. Want het speelt nu. En je hebt ook geen garantie dat met jouw methode we géén overbelasting hadden gehad. Nog altijd nam de golf af in de lente, en begon die in de herfst. Maatregelen helpen, maar zijn geen garantie. Tenzij je iedereen opsluit.

Maar ik snap dat je de vraag niet gaat beantwoorden. Want het is gewoon een pijnlijk issue. Maar wel eentje die héél goed op te lossen is door te vaccineren. Minste werk, meeste profijt. Dus die groep mag je het best aanrekenen.
En hoe wil je vaccinaties dan controleren zonder big-brother taferelen? En wat doe je als iemand het toch niet wil? Want iemand vastbinden en in zijn arm spuiten vind ik nl. ook wel een aardig big-brother tafereel.
Je gaat met normale maatregelen die vaccinatiegraad misschien nog een paar procent omhoog krijgen, maar dan houdt het echt op.
2G zou wel degelijk helpen om de vaccinatiegraad hoger te krijgen. Zelfs met 3G zag je al een enorme run op vaccinaties. Met 2G zal dat enkel verder stijgen. en die paar procent tikt toch ook wel weer aan. als het 5% is, betekend dat 1/3e minder van die 70%. Dat is meer dan 100 bedden momenteel. En ik verwacht dat men dan echt wel gaat vaccineren met 2G. Want de meeste mensen zijn helemaal niet zo principieel als ze willen doen geloven. Dat toonde de 3G optie wel aan. Zodra men een testje moet doen (in je wang!) is het opeens een run op vaccinaties _/-\o_
En ook al is vaccineren heel belangrijk, ga er maar van uit dat we er met vaccinaties alleen simpelweg niet gaan komen.
Niemand zegt dat vaccinaties alleen de oplossing gaat bieden. Maar het zorgt er wel voor dat je véél minder snel hoeft te reageren. Omdat de stijging in de ziekenhuizen veel minder snel verloopt. Nu moet je eigenlijk zodra je 2 weken op rij een stijging ziet (want weekcijfers zijn betrouwbaar, dag niet zo) kan je pas maatregelen treffen. En dan duurt het 2 weken voor je effect ziet. Dat is dus een maand.

In een maand tijd ga je nu van 110 ziekenhuisopnames naar 275.

Dus juist met een hogere vaccinatiegraad kun je zorgen dat die stijging over een langere periode wordt uitgespreid, zodat je méér tijd hebt om te reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:59:
[...]

Ook al klopt het wel, is het natuurlijk wel raar dat er geen fatsoenlijk plan is om zoiets aan te pakken. Je weet dat dit een keer gaat gebeuren, dus waarom is daar geen draaiboek voor?
Tja, het is in Nederland toch 'gewoon' een grote puinzooi met de aanpak.

Onze overheid, oftewel "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result."

Onze overheid lijkt andere prioriteiten te hebben. Men voert steevast te laat maatregelen in en begint eerst met heel vrijblijvende voorgestelde maatregelen en een beroep op ons gezond verstand. Waarom doet men dat nog nadat eerder al bleek dat dit niet het gewenste gedrag oplevert. Vervolgens voert men allerlei vergaande maatregelen in als de zorg al op het tandvlees loopt en de bedden volstromen. Maar nog steeds handhaaft men niet fatsoenlijk op de afgekondigde maatregelen.

Ook onze overheid: maatregelen afkondigen met geen enkel nut of zelfs averechts werkend voor het beoogde doel, waarschijnlijk vooral om te laten zien dat men wat doet. Dat draagt niet erg bij aan het draagvlak. Of gewoon stom doordachte maatregelen, waar iedereen met gezondverstand naar kijkt en denkt 'wut?'.
Bijvoorbeeld: In Oostenrijk mocht je vorig jaar maximaal mensen uit twee huishoudens op bezoek ontvangen, in Nederland maximaal 3 mensen, maar die mochten uit drie huishoudens komen ... wut? Hoe ga je uitleggen dat ik wel bij mijn broer zijn gezin op visite mocht, maar zij niet naar mij toe mochten komen? De oostenrijkse regels hadden dit soort onzinnigheid niet. Door de nadruk op huishoudens en niet aantallen te leggen is het symetrisch en uitlegbaar. Nederland heeft niets geleerd en gaat tot de dag van vandaag verder door puur op aantallen te focussen.

De gehele bevolking, oftewel anderen houden zich niet aan de regels waarom zou ik dat wel doen
Het aantal keren dat ik de afgelopen 2 jaar iemand tegen winkelpersoneel heb horen zeggen "maar die en die hebben ook geen masker voor" is echt deprimerend. Doe een masker voor je waffel, houd je bek en ga boodschappen doen. De manager van de lokale super is er ook super gefrustreerd door, want inmiddels als iemand stennis blijft schoppen en weigert weg te gan komt de politie ook niet meer langs. Hij staat er alleen voor. Het gevolg zijn steeds meer mensen die in de super geen masker dragen en geen afstand houden. Inmiddels heeft de super zelf maar extra beveiligers neergezet omdat ons geweldige volk het personel bedreigt!

De ongevaccineerde, oftewel ik weet het beter want ik heb een gevoel
Er belanden nog steeds te veel mensen in de zorg die daar nooit hadden hoeven komen. De domheid en eigenwijsheid van sommige Nederlanders lijkt geen grenzen te kennen. Maar de lasten van de keuze willen dragen ho maar, de handel in valse QR codes tiert welig. Laatst voor de lockdown nog een heel gezin boos bij de bioscoop, omdat hun Corona bewijs ongeldig verklaard was. Hadden 4 vervalste codes gekocht. Ik heb genoten van hun kapitaal vernietiging en dat ze ervoor gepakt zijn. Alleen blijft het daarbij, het is vervalsing van een officieel document, vervolgen die lui!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
[...]

Dat was een jaar geleden toch ook met de UK/Deltavariant?
Met dat de eerste besmettingen ontdekt werden gingen de grenzen 'dicht'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:18:
[...]

Misschien moeten we gewoon accepteren dat de wereld niet zo maakbaar is... en de dood gewoon bij het leven hoort. Mensen, jongeren in hun bloei van hun leven jaren opsluiten om een paar ouderen een extra tijd te geven.. is dat fair? Zo sprak mijn oma er vorig haar al over.. "het is toch van de zotte dat je kinderen opsluit om mij te redden". En zo is het..
Hopelijk is die Omicorn variant echt veel besmettelijker en kunnen we het gewoon niet tegenhouden, zou verreweg het beste zijn voor de maatschappij. Een kort maar krachtige wave.
Een ietwat vreemde gedachtegang zoals ik het zie, in ieder geval deel ik die niet.

Nu kun je natuurlijk ervan uitgaan dat er teveel mensen rondlopen op deze wereld en een flinke reductie misschien best goed zou zijn voor het milieu maar dan kunnen we beter de dodelijkheid van ebola met de besmettelijkheid van mazelen kruisen.

Misschien hebben ze nog wat in een chinees lab of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Relevante linkdrop: https://www.telegraaf.nl/...-week-eerder-in-nederland

Twee samples, afnamedatum 19-11 en 23-11. Reisverleden nog niet bekend. Eventuele verdere verspreiding binnen NL ook niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Logisch dus dat ZA zich gepiepeld voelt omdat zij hun mutanten onderzoek wel op orde hebben en de resultaten ook wereldkundig maken.

Wij sjokken er rustig achteraan, vooral niet te snel zaken onderzoeken om te voorkomen dat er een Nederlandse variant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Adlermann schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:31:
[...]

Ik zou hem anders formuleren: er is maar 1 vos in het kippenhok ipv continue nieuwe vossen binnen halen :_)

Maar ja, of dat verschil van perspectief zoveel uit maakt, de kippen gaan toch wel opgegeten worden. Alleen wat langzamer.
Je kunt hopen dat de combi van huidige maatregelen + geen nieuwe vossen binnehalen ervoor zorgt dat het hier geen voet aan de grond krijgt.

Als je de transmissiewaarde van deze variant onder de 1 houd, kan het best zijn dat die uitdooft.
Ik verwacht van niet overigens :+

Is trouwens al vastgesteld of deze variant daadwerkelijk besmettelijker is? Volgens mij was enkel bekend dat die op veel punten anders is. Maar niet wát dat precies betekent. En ik kan me niet voorstellen (onderbuik) dat ze uit Zuid-Afrika echt goede cijfers kunnen krijgen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:35:
[...]

Logisch dus dat ZA zich gepiepeld voelt omdat zij hun mutanten onderzoek wel op orde hebben en de resultaten ook wereldkundig maken.

Wij sjokken er rustig achteraan, vooral niet te snel zaken onderzoeken om te voorkomen dat er een Nederlandse variant komt.
**Kuch**

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_H8ILwYmsDYnAa4sluTXuT035M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D6WLsrSNsHWFp5tywcN4oVRl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
[...]

Dat vind ik erg kort door de bocht. Om in jouw woorden te spreken: de schuur sluiten omdat je ziet dat er paarden uit aan het ontsnappen zijn, ipv denken "Ach, er is nu toch al een paard ontsnapt, laat ik geen moeite doen om de rest ook binnen te houden".

We kopen op deze manier gewoon tijd. Er zijn minder Omikron-besmette mensen in Nederland door het inreisverbod. Ik denk niet dat er iemand met enig verstand van virussen is, die serieus gelooft dat we die variant buiten ons landje konden houden. We kunnen er wel voor zorgen dat we een paar weken voor lopen op het scenario van "helemaal niks doen".

Dus niks mosterd na de maaltijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:35:
[...]

Ja dit speelt helaas ook mee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
alexbl69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:23:
[...]

Ik noem ook geen zondebok (nu niet :) ).

Noem enkel een voorbeeld waarbij het beeld ontstaat dat elke ongevaccineerde zich netjes aan de regels houdt en elke gevaccineerde niet een versimpeling van de werkelijkheid.

Er zijn hier geen gegevens over beschikbaar, behalve de onderbuik.
Dat was ook meer een reactie op iemand die beweerde dat ongevaccineerden zich niet laten testen.

Er is gewoon geen groep ongevaccineerden, net zoals er geen groep gevaccineerden zijn.
Het zijn allemaal mensen met als enige overeenkomst de vaccinatiestatus.

Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich laten vaccineren:
- Ik ben gezond dus waarom ook niet
- Ik wil het virus niet krijgen.
- Ik wil het virus niet nog een keer krijgen
- Ik wil mijn vrijheid terug
- Ik wil anderen beschermen
* lijst niet volledig.

Er zijn ook verschillende redenen om je niet te laten vaccineren
- Ik heb het niet nodig
- Het is vergif
- Ik heb het virus al gehad dus ben al beschermd
- de bijwerkingen zijn onzeker.
- Mijn geloof zegt dat ik me niet moet laten vaccineren
* lijst hier ook niet volledig

Met zo veel verschillende redenen voor of tegen kan je niet over groepen praten vind ik.
Iemand die zich onder druk gezet voelt om zich te laten vaccineren zal zich waarschijnlijk minder aan de regels houden dan iemand die het om religieuze wijze niet doet.
Iemand die anderen wil beschermen zal waarschijnlijk voorzichtiger zijn dan iemand die het virus al gehad heeft met zeer milde klachten.
Ik zeg waarschijnlijk want ik heb niet alle antwoorden.
Daarom moet je geen uitspraken over het gedrag van hele groepen doen omdat de groepen gewoon niet bestaan.
Elk onderzoek naar die vermeende groepen is dan ook eerder propaganda dan echt gedegen onderzoek.
We zijn hier op tweakers allemaal slim genoeg om te begrijpen dat als je de vraagstelling of je populatie maar handig genoeg kiest je elke uitkomt kan krijgen die je wilt.
Hiermee bedoel ik dus opinie onderzoek naar hoe de mensen binnen de groepen zijn, ik bedoel hier geen wetenschappelijk onderzoek met een gedegen peer-review waar ze puur kijken wat bijvoorbeeld antistoffen doen of de effecten van het virus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
oeps :D
En dan moet je je nog afvragen hoeveel mensen daar getest worden :+ want dat is ook nog wel een dingetje.
10% sequencing bijvoorbeeld kan heel leuk klinken. Maar als je maar 3% van alle daadwerkelijke gevallen test :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Shadowhawk00 voor ons onderzoek onder ongevaccineerden hebben we onze test gedaan in Urk.
En voor ons onderzoek onder gevaccineerden doen we dat bij Verzorgingstehuis De Veganistische Hipster.

En wat blijkt? Ongevaccineerden gedragen zich als hooligans en lappen alle regels aan hun laars!
En gevaccineerden houden zich netjes aan de regels. (dat de gevaccineerden niet hun kamer uit kunnen omdat ze niet kunnen lopen, dat boeit even niet).

[ Voor 39% gewijzigd door Waah op 30-11-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Adlermann schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:31:
[...]

Ik snap je vergelijk maar als voorbeeld is het niet geweldig. Een vos dood vaak alle kippen in een kippenhok en eet er dan maar 1 (of 2). Ondanks dat dit voor de vos zelf niet handig is, je kunt beter om de paar dagen een vers kippetje halen uit het hok is het een reflex en gaat ie flink tekeer. Net zoals een enkele wolf soms 15 schapen dood en 15 verwond in een nacht zoals pas nog in Vlijmen.

Maar het punt wat je duidelijk wil maken klopt wel. We kunnen de nieuwe variant waarschijnlijk niet tegenhouden maar de opmars wel behoorlijk vertragen, dat geeft wat tijdwinst. Als we nu voldoende maatregelen nemen om deze golf flink te reduceren tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:37:
[...]

Dat vind ik erg kort door de bocht. Om in jouw woorden te spreken: de schuur sluiten omdat je ziet dat er paarden uit aan het ontsnappen zijn, ipv denken "Ach, er is nu toch al een paard ontsnapt, laat ik geen moeite doen om de rest ook binnen te houden".

We kopen op deze manier gewoon tijd. Er zijn minder Omikron-besmette mensen in Nederland door het inreisverbod. Ik denk niet dat er iemand met enig verstand van virussen is, die serieus gelooft dat we die variant buiten ons landje konden houden. We kunnen er wel voor zorgen dat we een paar weken voor lopen op het scenario van "helemaal niks doen".

Dus niks mosterd na de maaltijd :)
Misschien is het vliegverkeer weer aan banden leggen sowieso een goed idee. Zuid Afrika stond op oranje (alleen noodzakelijke reizen) en dan lees je in de krant dat een stelletje vrolijk een bruiloft bezoekt.

Nou is de vraag wel wat de impact is van internationaal vliegen op de verspreiding van corona. Maakt het bij wijze van spreke uit of ik naar New York vlieg of naar Madrid? Ik kan me veel argumenten voor- en tegen bedenken, maar deze niet onderbouwen met onderzoek. Mijn gevoel zegt dat als je al je reisbewegingen in een beperkte cirkel van je woonplaats maakt, dat dit bevordelijk is. Maar klopt dat?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:57
42erik schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dus omdat het niet open is, is het meteen onwetenschappelijk, waar ze hun adviezen op baseren? Wauw, dat is echt bizar kort door de bocht 8)7
Ja, het lijkt me wiedes dat iets controleerbaar moet zijn om het als wetenschappelijk te betitelen 8)7 .

Bewijs maar of het wetenschappelijk is.
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:53:
[...]

Dat is de 21ste Eeuwse Super Geinformeerde Burger, die alles beter weet. Er is altijd wel iets aan informatie dat zogenaamd ontbreekt en dat een beslissing die niet bevalt ongeldig maakt.
Ah, de trouwe volger. Het is de schuld van de ongevaccineerden die op vakantie gaan feesten.

Heeft ook weinig met de burger te maken, de Kamer zegt precies hetzelfde:

'Kamer had in coronacrisis geen zicht op schaduwbeleid kabinet'

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 30-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Met een kuch moet je je laten testen.

Heb je een bron voor de context van je plaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:43:
[...]

Misschien is het vliegverkeer weer aan banden leggen sowieso een goed idee. Zuid Afrika stond op oranje (alleen noodzakelijke reizen) en dan lees je in de krant dat een stelletje vrolijk een bruiloft bezoekt.

Nou is de vraag wel wat de impact is van internationaal vliegen op de verspreiding van corona. Maakt het bij wijze van spreke uit of ik naar New York vlieg of naar Madrid? Ik kan me veel argumenten voor- en tegen bedenken, maar deze niet onderbouwen met onderzoek. Mijn gevoel zegt dat als je al je reisbewegingen in een beperkte cirkel van je woonplaats maakt, dat dit bevordelijk is. Maar klopt dat?
Wat is noodzakelijk is natuurlijk een groot grijs gebied. Als je zus gaat trouwen is dat een once in a lifetime event je zou kunnen beargumenteren dat het noodzakelijk was. Je kan even goed beargumenteren dat het gewoon voor de fun was het ging ook zonder wel door.

Is het noodzakelijk om bij een begrafenis te zijn? Of een trouwerij? Of 1x per jaar de familie te zien? Persoonlijk vind ik dat een te grijs gebied om een Ja of Nee op te zeggen. Ik kan daar persoonlijk een mening over hebben maar of die geld voor iedereen.

Het gaat niet om de afstand die je aflegt maar hoe groot je bubble is. Als je met de auto naar de andere kant van het land gaat naar familie en dat zijn de enige mensen waar je contact mee hebt ( fysiek ) is de afstand heel groot maar de bubble klein. Sta jij elke dag aan het schoolplein met 50+ ouders is de afstand klein en de bubble groot.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:46:
[...]

Met een kuch moet je je laten testen.

Heb je een bron voor de context van je plaatje?
https://www.washingtonpos...h-africa-variant-omicron/

Maar zijn meer bronnen die op hetzelfde duiden.

Conclusie; ze doen het beter dan NL (Wie niet...?), maar het is nou ook weer niet zo dat ze tot de wereldtop behoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:47:
[...]

Wat is noodzakelijk is natuurlijk een groot grijs gebied. Als je zus gaat trouwen is dat een once in a lifetime event je zou kunnen beargumenteren dat het noodzakelijk was. Je kan even goed beargumenteren dat het gewoon voor de fun was het ging ook zonder wel door.

Is het noodzakelijk om bij een begrafenis te zijn? Of een trouwerij? Of 1x per jaar de familie te zien? Persoonlijk vind ik dat een te grijs gebied om een Ja of Nee op te zeggen. Ik kan daar persoonlijk een mening over hebben maar of die geld voor iedereen.
het is zeker grijs. Maar een bruiloft is niet grijs hoor....
Een bruiloft kan je verplaatsen (datum, en als de bruid terminaal is kan je kiezen om níét naar Zuid Afrika te gaan om te trouwen)
Een begravenis.... Tja die datum verplaats je wat lastiger :+

Je verhaal van de bubble: De vraag is of je "op het schoolplein met 50 ouders" moet meetellen. Ook vóór corona stond ik niet binnen anderhalve meter van die mensen :+ Tot je bubble kan je volgens mij beter de definitie van de corona-app hanteren (die ik al sinds het begin heb, nooit een melding gehad). 15 minuten contact.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 30-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:49:
[...]

https://www.washingtonpos...h-africa-variant-omicron/

Maar zijn meer bronnen die op hetzelfde duiden.

Conclusie; ze doen het beter dan NL (Wie niet...?), maar het is nou ook weer niet zo dat ze tot de wereldtop behoren.
Hoeveel doet Nederland dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:50:
[...]

het is zeker grijs. Maar een bruiloft is niet grijs hoor....
Een bruiloft kan je verplaatsen (datum, en als de bruid terminaal is kan je kiezen om níét naar Zuid Afrika te gaan om te trouwen)
Een begravenis.... Tja die datum verplaats je wat lastiger :+
Wat als de familie van de bruid in zuid afrika wonen en het de laatste wens van terminaal zieke oma zou zijn om haar kleindochter te zien trouwen?

Het is makkelijk te oordelen over wat essentieel is als het niet jezelf betreft en als je niet alle informatie ter beschikking hebt. Niet persoonlijk bedoelt dit is een algemeen statement.

Als we ons hier in nederland met een kuch moeten laten testen of een loopneus dan kan je wel gewoon iedereen dagelijks testen. Met dit weer kucht iedereen wel eens en van buiten naar binnen zorgt bij veel mensen even voor wat "verkoudheid"

[ Voor 14% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:52:
[...]

1500 per week begreep ik afgelopen zondag van Hugo de Jonge in zijn persco mbt Omikron.

Zit ff in GISAID te kijken, maar die interface gaat mijn pet te boven. Of ik mis van alles omdat ik geen gebruikersnaam heb natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 30-11-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:53:
[...]

Wat als de familie van de bruid in zuid afrika wonen en het de laatste wens van terminaal zieke oma zou zijn om haar kleindochter te zien trouwen?

Het is makkelijk te oordelen over wat essentieel is als het niet jezelf betreft en als je niet alle informatie ter beschikking hebt. Niet persoonlijk bedoelt dit is een algemeen statement.
Dan ga je op zoek naar edge-cases die praktisch nooit voorkomen. En dat valt dan gewoon onder het bezoeken van je terminaal zieke oma. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 15:14
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:52:
[...]

NL - % sequenced and shared: 2.8
In absolute aantallen doen we het gelukkig een stuk beter, ongeveer evenveel als italië.

bron: https://www.gisaid.org/index.php?id=208

[ Voor 27% gewijzigd door ocwil op 30-11-2021 11:59 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:54:
[...]

1500 per week begreep ik afgelopen zondag van Hugo de Jonge in zijn persco mbt Omikron.
Gemiddeld 1500 a 2000 per week.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:21:
[...]

Nou nou, als er een WK Overdrijven zou zijn, zou je zo als winnaar uitgeroepen worden. Niet alles is zwart of wit, er zijn ook nog 50 tinten grijs.

Je kan nog plenty doen ofzo, het is niet alsof je verplicht binnen moet blijven. Wandelen, fietsen, een goed boek lezen etc, het kan allemaal gewoon nog.

En als je me termen als 'opsluiten' komt, dan heb je het echt nog niet begrepen allemaal.
Het is wel duidelijk in welke levensfase jij zit. Dan zit meestal je beste tijd er al wel op :Z

Ik heb er zelf relatief weinig last van, ben geen echte kroegtijger meer.. maar als ik nu student was geweest had ik gewoon mijn studententijd "de beste tijd van je leven" kapot gemaakt zien worden om een paar vaccinweigeraars en bejaarden te redden.

Ben blij om te zien dat de jongeren er het beste van maken en zelf feesten opzetten en niet eenzaam gaan verpieteren van ongeluk.

Ik heb het grote geluk van in Limburg wonen.. aan 2 kanten uitwijkmogelijkheden zolang het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:54:
[...]

1500 per week, 22.000 gevallen afgelopen 7 dagen. Dan zit je dus op 6%
Zo slecht doet Nederland het dan niet. Dat is gewoon middenmoot :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:57:
[...]

Het is wel duidelijk in welke levensfase jij zit. Dan zit meestal je beste tijd er al wel op :Z

Ik heb er zelf relatief weinig last van, ben geen echte kroegtijger meer.. maar als ik nu student was geweest had ik gewoon mijn studententijd "de beste tijd van je leven" kapot gemaakt zien worden om een paar vaccinweigeraars en bejaarden te redden.

Ben blij om te zien dat de jongeren er het beste van maken en zelf feesten opzetten en niet eenzaam gaan verpieteren van ongeluk.

Ik heb het grote geluk van in Limburg wonen.. aan 2 kanten uitwijkmogelijkheden zolang het kan.
Dus je geeft toe dat je zelf eigenlijk onderdeel bent van het probleem, waardoor die jongeren hun studententijd wordt afgepakt. 8)7 O-)
Het ligt aan de overheid. Het ligt aan vaccinweigeraars... het ligt aan de bejaarden die maar gered moeten worden.

Maar het ligt vooral niet bij onszelf 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Waah op 30-11-2021 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:58:
[...]

1500 per week, 22.000 gevallen afgelopen 7 dagen. Dan zit je dus op 6%
Zo slecht doet Nederland het dan niet. Dat is gewoon middenmoot :+
Ja, 22000 per dag he... Das <1%. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:00:
[...]

Whoops, you're right :D
Maar wel hoger als Zuid Afrika. (nog los van het feit dat ik verwacht dat er in NL meer mensen getest worden met klachten dan in ZA. Met de sloppenwijken daar enzo)

Dus het idee dat ZA nu de schuld krijgt van een nieuwe variant, terwijl NL minder sequencing doet... Dat is niet waar O-) en daar hadden we het over volgens mij

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 30-11-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:55:
[...]

Dan ga je op zoek naar edge-cases die praktisch nooit voorkomen. En dat valt dan gewoon onder het bezoeken van je terminaal zieke oma. :+
Hoe essentieel is dat ? een terminaal zieke oma bezoeken? Gaat ze anders niet dood of juist wel?
Ja is een edge case maar er zijn best mensen die dit als niet essentieel beschouwen, zelfs in nederland zijn er mensen die hun terminaal zieke ouders/grootouders/parner niet mochten bezoeken vanwegen covid.
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:41:
@Shadowhawk00 voor ons onderzoek onder ongevaccineerden hebben we onze test gedaan in Urk.
En voor ons onderzoek onder gevaccineerden doen we dat bij Verzorgingstehuis De Veganistische Hipster.

En wat blijkt? Ongevaccineerden gedragen zich als hooligans en lappen alle regels aan hun laars!
En gevaccineerden houden zich netjes aan de regels. (dat de gevaccineerden niet hun kamer uit kunnen omdat ze niet kunnen lopen, dat boeit even niet).
Wij begrijpen elkaar.
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:01:
[...]

Maar wel hoger als Zuid Afrika. (nog los van het feit dat ik verwacht dat er in NL meer mensen getest worden met klachten dan in ZA. Met de sloppenwijken daar enzo)

Dus het idee dat ZA nu de schuld krijgt van een nieuwe variant, terwijl NL minder sequencing doet... Dat is niet waar O-) en daar hadden we het over volgens mij
Als je kijkt hoeveel volharding je moet hebben om een testafspraak in te plannen vrees ik dat er veel mensen met milde klachten zich niet laten testen.
Online krijg je 3 opties ( vaak 50+km verderop ) en dat is het. Als je thuis werkt heb je blijkbaar geen meetings ofzo en even 2 uur om te testen?
Telefonisch mag je 20+ min wachten en dan is het nog maar de vraag of je binnen 48 getest kan worden.

Als we iets kunnen verbeteren is het de website om een afspraak in te plannen wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:31:
[...]
Jep, maar dat gaat niet gebeuren :+ dus je kan hopen... not gonna happen. Plus dat het écht niet de meerderheid is.
Klopt, maar het zorgt wel voor de meerderheid van de besmettingen :+
[...]
Sorry, maar het nieuws is ABSOLUUT geen afspiegeling van wat er in de samenleving gebeurd. Die pakken beelden die passen bij de berichtgeving :D . Als je last zou hebben van alles wat op het nieuws zou zijn, zou hier regelmatig een criminele afrekening zijn, overstromingen uit Limburg komen dan naar Groningen, de aardbevingen uit groningen komen naar Limburg.

"Beelden van het nieuws" zijn misschien nog wel erger als N=1 bewijs...
Pak dan een beeld van willekeurig welk programma of loop een willekeurige winkelstraat binnen. Dit is niet echt iets dat ter discussie stat. En dat wil niet zeggen dat niemand zich aan de regels houdt, of op zijn minst probeert te houden, maar wel dat het op heel veel plekken fout gaat.
[...]
Met de huidige mutaties zorgt vaccinatie nog altijd voor 25x minder kans op ziekenhuisopname... dat er mutaties zijn betekent niet dat de vaccins níéts meer doen. Vaccinatie blijft de makkelijkste manier om de druk op de zorg te beperken.
Maar dat ontken ik ook niet. Ik vind het alleen iets te makkelijk om alle schuld bij de ongevaccineerden te leggen en daarbij te vergeten wat er nog meer allemaal mis gaat.
[...]
Maar dat ís het wel. Want het speelt nu. En je hebt ook geen garantie dat met jouw methode we géén overbelasting hadden gehad. Nog altijd nam de golf af in de lente, en begon die in de herfst. Maatregelen helpen, maar zijn geen garantie. Tenzij je iedereen opsluit.
Maar dat geldt net zo goed voor het vaccineren. Er is geen enkele garantie dat 100% zorgt voor geen overbelasting.
Maar ik snap dat je de vraag niet gaat beantwoorden.
Klopt, omdat het niet van belang is en het er erg aan ligt hoe we in de situatie zijn gekomen. En in de huidige situatie en hoe we hier zijn gekomen had heel veel beter gekund.
Want het is gewoon een pijnlijk issue. Maar wel eentje die héél goed op te lossen is door te vaccineren. Minste werk, meeste profijt. Dus die groep mag je het best aanrekenen.
Als gevaccineerde kun je dat makkelijk zeggen, voor degene die niet willen vaccineren is het juist helemaal geen kleine stap. Dus waarom is jouw probleem met de maatregelen meer waard dan hun probleem met vaccineren?
[...]
2G zou wel degelijk helpen om de vaccinatiegraad hoger te krijgen. Zelfs met 3G zag je al een enorme run op vaccinaties. Met 2G zal dat enkel verder stijgen. en die paar procent tikt toch ook wel weer aan. als het 5% is, betekend dat 1/3e minder van die 70%. Dat is meer dan 100 bedden momenteel. En ik verwacht dat men dan echt wel gaat vaccineren met 2G. Want de meeste mensen zijn helemaal niet zo principieel als ze willen doen geloven. Dat toonde de 3G optie wel aan. Zodra men een testje moet doen (in je wang!) is het opeens een run op vaccinaties _/-\o_
Maar je ziet bij elke maatregel wel dat er minder mensen zijn die overstag gaan. Dus 2G zal inderdaad best helpen, maar zal je niet op een nivo brengen dat we klaar zijn (voor zover dat nivo bestaat)
Dus nogmaals, ik vind dat we alle moeite moeten doen om mensen hun verantwoordelijkheid te laten nemen. Maar dan heb ik het wel over vaccineren EN houden aan maatregelen EN tijdige maatregelen e.d. En daar mag best iets dwang op zitten, mits dat gaat over niet cruciale dingen (dus geen 2G op werk)
[...]
Niemand zegt dat vaccinaties alleen de oplossing gaat bieden. Maar het zorgt er wel voor dat je véél minder snel hoeft te reageren. Omdat de stijging in de ziekenhuizen veel minder snel verloopt. Nu moet je eigenlijk zodra je 2 weken op rij een stijging ziet (want weekcijfers zijn betrouwbaar, dag niet zo) kan je pas maatregelen treffen. En dan duurt het 2 weken voor je effect ziet. Dat is dus een maand.

In een maand tijd ga je nu van 110 ziekenhuisopnames naar 275.

Dus juist met een hogere vaccinatiegraad kun je zorgen dat die stijging over een langere periode wordt uitgespreid, zodat je méér tijd hebt om te reageren.
Het probleem is dat bijna iedereen dat juist wel zegt. Overal waar je komt worden de ongevaccineerden als boosdoener aangewezen. En dat is waar ik op tegen ben.

En dat reageren ben ik het niet mee eens, als je naar de huidge golf kijkt zag je 2 weken na het loslaten van de maatregelen al dat we in een te grote exponentiele stijging zaten. Op dat moment had je in kunnen grijpen, maar er gebeurt pas iets als we bij 16k besmettingen en een vol ziekenhuis zitten. Tijd om te reageren was er al zat en als we die tijd al niet gebruiken, zie ik niet dat we die paar weken extra wel zouden gebruiken. De regering stuurt simpelweg op een vol ziekenhuis. En vaccineren helpt om iets tijd te winnen, maar zolang we op volle ziekenhuizen sturen zullen we die ook krijgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Niet in alles verwacht ik :+
Maar inderdaad: "Gedrag gevaccineerden" vs "Gedrag ongevaccineerden" kun je heel moeilijk bewijzen.

Dan moet je echt met grote groepen data over héél nederland werken. En dat gebeurd niet, en is ook nog niet gebeurd. En heeft ook geen zin. Want dat gedrag ga je écht niet veranderen meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:01:
[...]

Er is niet gezegd dat NL minder sequencing doet, ik heb gezegd dat ZA het mutanten onderzoek wel op orde heeft en de resultaten wereldkundig maakt.

Het kan natuurlijk een toevalstreffer zijn dat ZA deze variant heeft gevonden, maar dan blijft de vraag staan waarom wij hem niet hebben gevonden alvorens ZA alarm sloeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:00:
[...]

0.97% om precies te zijn, wat dus beter is dan Z-Afrika :+

Daarbij is het ook wat flauw om de cijfers van een land dat bijna een verticale cases/100k inwoners lijn heeft te vergelijken met een land dat net een omhooggaande curve aan het ontwikkelen is:

https://www.worldometers....rus/country/south-africa/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQNrwjEdcBAwX086S42l5uCrPBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXha76JEQK8VeGy1Rn1yKPkK.png?f=fotoalbum_large
Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:05:
[...]

Er is niet gezegd dat NL minder sequencing doet, ik heb gezegd dat ZA het mutanten onderzoek wel op orde heeft en de resultaten wereldkundig maakt.

Het kan natuurlijk een toevalstreffer zijn dat ZA deze variant heeft gevonden, maar dan blijft de vraag staan waarom wij hem niet hebben gevonden alvorens ZA alarm sloeg.
Ik kan me best voorstellen dat het lastig is om alle cases te sequencen als je zoveel cases hebt als wij nu. Het is net als bron-en-contact onderzoek: dat werkt prima met weinig cases, maar er is geen beginnen aan als ineens iedereen naar de teststraat gaat. Zelfde voor het testen überhaupt: het duurt momenteel langer dan ooit tevoren voor je een uitslag krijgt, nogal logisch: dat schaalt allemaal niet zo makkelijk op.

[ Voor 34% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2021 12:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

Hoe kan het toch dat Limburg zo hoog scoort in het aantal positieve gevallen.... |:(

De opvatting "er is een omweg, dus het mag" is bovengemiddeld aanwezig in Limburg en Brabant...

(Observatie van ex-Hollander)...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ehm.. hij is in nl nog niet opgepopt in de random sequencing. Dus % zal met redelijke zekerheid dus nog ver onder de 1% zitten (niet bij de 1000 random samples). Het feit dat ie in ZA op de radar kwam geeft aan dat er iets speciaals was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
Coach4All schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:12:
[...]

Hoe kan het toch dat Limburg zo hoog scoort in het aantal positieve gevallen.... |:(

De opvatting "er is een omweg, dus het mag" is bovengemiddeld aanwezig in Limburg en Brabant...

(Observatie van ex-Hollander)...
Die instelling hebben een zeer beperkt aantal personen in mijn omgeving ook...

Zolang het niet expliciet verboden is doen we het, had de overheid er maar aan moeten denken.

En maar kwaad zijn dat er steeds meer maatregelen komen.

Gebruik toch gewoon je verstand eens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:55
[...]

Oh, dat is natuurlijk de schuld van de overheid. Want ja, zij moeten alle grenzen hermetisch sluiten, alle voordeuren dicht lassen van ongevaccineerden, zwakkeren en ouderen en een agent op iedere hoek van de straat zetten om ieder bewegend mens te controleren.

Zo niet dan mag alles en zijn de maatregelen niet voldoende.

Tenminste, zo komt het af en toe bij mij over...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Waren we het vorige week niet over eens dat de oorzaak kinderen waren en waarom die nou nog steeds naar school mochten? Deze week zitten we in de Afrika schuld en nu gaan we naar Limburgers en Brabanders.

Volgende week maar weer de ongevaccineerde voor de afwisseling.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

xzaz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:26:
[...]

Waren we het vorige week niet over eens dat de oorzaak kinderen waren en waarom die nou nog steeds naar school mochten? Deze week zitten we in de Afrika schuld en nu gaan we naar Limburgers en Brabanders.

Tja, alle kleine beetjes, iedereen die meedoet naar kunnen.... Kon dat maar...... :X
Maar dat wil niet zeggen dat we de diverse kleine beetjes niet mogen signaleren...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
xzaz schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:26:
[...]

Ho ho, er stond een paar maanden terug in de krant dat in limburg voornamelijk gevaccineerden in het ziekenhuis liggen. Dus die groep moeten we volgende week de schuld geven anders voelen ze zich buitengesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
LZ86 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:38:
[...]

Optiflow is geen extra stap. Het enige wat het doet is wat meer comfort tegenover een masker. Maar is nog steeds net zoveel zuurstof als een masker. Het PEEP effect wat eraan wordt toegeschreven is te verwaarlozen.

Sterker nog, als wij patienten overnemen aan de optiflow is het eerste wat we doen weer een masker erop, vaak koopt dat alleen al wat tijd.
In mijn ervaring houden patiënten optiflow veel langer vol. Je kan meer zuurstof geven dan met ventimask. Enige alternatief is een NRM, maar genoeg patiënten die dat niet verdragen. Eerste stap op de IC bij ons is vaak ook optiflow, in de hoop intubatie te voorkomen, en op die manier houden we deze patiënten daar vandaan.

Ben het met je eens dat het PEEP effect verwaarloosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
Pepper92 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:40:
[...]

In mijn ervaring houden patiënten optiflow veel langer vol. Je kan meer zuurstof geven dan met ventimask. Enige alternatief is een NRM, maar genoeg patiënten die dat niet verdragen. Eerste stap op de IC bij ons is vaak ook optiflow, in de hoop intubatie te voorkomen, en op die manier houden we deze patiënten daar vandaan.

Ben het met je eens dat het PEEP effect verwaarloosbaar is.
Naderende intubatie uitstellen door eerst optiflow te proberen maakt dat ze slechter de intubatie ingaan. Echt rode vlag. Daar is optiflow ook niet voor bedoeld. De NRM werkt het best, maar is niet comfortabel. De venturi is vaak wel een te grote stap in afbouwen van O2, daar is optiflow dan wel weer goed geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:14
@lz86 klopt, maar t wordt in elk geval bij ons wel gepoogd bij patiënten van wie wordt verwacht / gehoopt dat we de intubatie geheel af kunnen wenden. Lijkt me niet dat bij jullie elke covid-patiënt met FiO2 behoefte van >60% geïntubeerd wordt?
Overigens wordt de optiflow natuurlijk vooral ingezet bij patiënten die niet meer naar de IC gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
geenstijl schreef op maandag 29 november 2021 @ 13:10:
Vandaag zijn er 249 in de kliniek opgenomen (vorige week 254), gisteren 230 (vorige week 252)
Vandaag zijn er 48 op de IC opgenomen (vorige week 34), gisteren 46 (vorige week 35).
Het 7-daags gemiddelde van de kliniek opnames ligt al vier dagen op zo'n 300 (vr 298, za 303, zo 300, ma 299).

Ben erg benieuwd naar de cijfers van morgen (dan liggen deze vaak substantieel hoger).
Maar voorzichtig lijkt het erop alsof de kliniek-piek bereikt is qua nieuwe opnames (wellicht ook doordat laatste week de besmettingen redelijk stabiel lijken, maar wel meer jongeren, dus minder ZH-opnames).

Positief is ook dat verhouding kliniek-opnames / IC-opnames nu ca 6 : 1 is (tov 3/4 : 1 eerder deze crisis).
Cijfers vandaag:
339 kliniek (vorige week 349)
48 IC (vorige week 51)
7-daags gemiddelde kliniek 298
7-daags gemiddelde IC 48

Hopelijk zet deze week-op-week daling door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
Pepper92 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:55:
@lz86 klopt, maar t wordt in elk geval bij ons wel gepoogd bij patiënten van wie wordt verwacht / gehoopt dat we de intubatie geheel af kunnen wenden. Lijkt me niet dat bij jullie elke covid-patiënt met FiO2 behoefte van >60% geïntubeerd wordt?
Overigens wordt de optiflow natuurlijk vooral ingezet bij patiënten die niet meer naar de IC gaan.
Nee, als de NRM niet werkt, gaat optiflow ook niet werken. Sterker nog,we zien heel vaak het omgekeerde, vaak komen die mensen van de long/cohort af met optiflow met po2 van in de 50 met een fio2 van >60. Doen we er een NRM op en hebben plots een forse reductie in WOB en Po2 van >90. AL hangt het af en toe wel van de intensivist af, soms hebben ze plots een kronkel in de kop en gaan we optiflow proberen.

Moet wel zeggen dat de venturimaskers wel verdrongen zijn door optiflow, dat dan weer wel.

Gaan we weer afbouwen dan gaat er pas optiflow op. Of als de patient gaat eten wisselen we NRM voor optiflow ter comfort.

En inderdaad, zetten we het veel in bij mensen die niet meer geïntubeerd worden of naar de IC gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 30-11-2021 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]
aan 2 kanten uitwijkmogelijkheden zolang het kan.
Je kunt je natuurlijk ook gewoon aan de maatregelen en de adviezen houden. Als iedereen dat het afgelopen jaar consequent had gedaan hadden we nu minder problemen.

En dan nog iets anders: als ik dan hoor dat winkelpersoneel klaagt over te drukke winkels met mensen die geen mondkapje dragen word ik toch echt boos. Want ondertussen wacht een bekende van mijn vriendin op een operatie inzake een levensbedreigende ziekte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Gedrag is ook besmettelijk met een zeker R0 waarde. Als persoon 1 uit principe geen mondkapje draagt uit weerbastigheid zal dat anderen die dat zien er toe brengen dat ook te doen. Dat zien weer nog meer mensen en zo voort. Er is een bepaalde hoeveelheid vatbaren maar ook weer immunen die hoe dan ook zich aan de regels houden.

[ Voor 34% gewijzigd door IJzerlijm op 30-11-2021 13:12 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:11:
Gedrag is ook besmettelijk met een zeker R0 waarde. Als persoon 1 uit principe geen mondkapje draagt uit weerbastigheid zal dat anderen die dat zien er toe brengen dat ook te doen. Dat zien weer nog meer mensen en zo voort. Er is een bepaalde hoeveelheid vatbaren maar ook weer immunen die hoe dan ook zich aan de regels houden.
Ja klopt, wel eens het antwoord gehad, er zijn hier toch geen BOA's dus dan hoef ik geen mondkapje op. Of mensen die naar het winkelpersoneel schelden dat ze er 1 op moeten.
Je mag het best niet eens zijn met de regels ga dan demonstreren in amsterdam of den haag maar ga niet de mensen achter de kassa of in de winkel aanvallen. Die hebben geen keuze hierin.

Overigens ook van de andere kant dat mensen iemand zonder mondkapje meteen als crimineel bestempelen of uitschelden. Terwijl die persoon misschien om medische redenen geen mondkapje hoeft te dragen.

Ik weet niet of deze mensen wel of niet gevaccineerd zijn maar ik wil niets met die aso's te maken hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn180179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-04 16:24
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:11:
Oftewel als er een schaap over de dam is.....
Dus persoon zonder mondkapje = schaap 8)7 :X

16x300wp DMECG tilt 25° Zuid-Oost Solaredge 5K omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Pffff.

IC +6%

Zie die beoogde afvlakking nog niet verschijnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:04:
Hier mogen ze ook wel eens wat aan doen trouwens....
[Afbeelding]
Het is toch van de zotte dat je als politieke partij dit soort dingen gewoon mag roepen?
Aanzetten tot overtreding van de wet. Is daar geen wet voor die dat verbied? |:(
Ik denk dat je ze veel meer in de kaart speelt als je een politieke bijeenkomst gaat verbieden.
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
[...]

Volgens mij geeft het OMT in de adviezen over het algemeen trouwens ook gewoon bronvermelding aan.
Klopt, maar zoals in het 1-3G verhaal kreeg je niet erbij wat voor een model ze nou gebakken hadden. Het was omkleed met vaagheden en aannames.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Señor Sjon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat je ze veel meer in de kaart speelt als je een politieke bijeenkomst gaat verbieden.

[...]

Klopt, maar zoals in het 1-3G verhaal kreeg je niet erbij wat voor een model ze nou gebakken hadden. Het was omkleed met vaagheden en aannames.
Verbieden hoeft niet.
Dwingen het te verplaatsen naar een tijdstip welke binnen de regels valt en zich houdend aan de corona maatregelen lijkt mij wel zo netjes.

Met de normale consequenties indien dit niet gebeurd.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:31:
[...]

Verbieden hoeft niet.
Dwingen het te verplaatsen naar een tijdstip welke binnen de regels valt en zich houdend aan de corona maatregelen lijkt mij wel zo netjes.

Met de normale consequenties indien dit niet gebeurd.
Je kan zakelijk nog gewoon vergaderen tot ver na 17.00 anders? Het is niet zo dat kantoren ook om 17.00 gesloten worden. Het wordt veel teveel aandacht gegeven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:05:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat het lastig is om alle cases te sequencen als je zoveel cases hebt als wij nu. Het is net als bron-en-contact onderzoek: dat werkt prima met weinig cases, maar er is geen beginnen aan als ineens iedereen naar de teststraat gaat. Zelfde voor het testen überhaupt: het duurt momenteel langer dan ooit tevoren voor je een uitslag krijgt, nogal logisch: dat schaalt allemaal niet zo makkelijk op.
Ik weet niet hoe ze die 1500 samples per week nemen, wat ik er nu van begrijp is dat je bij een PCR test kan zien of er een afwijking is. Sturen ze dan alleen samples met een afwijking in het spike eiwit voor sampling?

Schijnbaar zijn er twee van zulke PCR tests naar de RIVM verzonden (onbekend of dit gelijk na afname is gebeurd of pas later toen omikron in the picture was) en is daar vastgesteld dat de omikron variant dus al eerder in NL was.
Normaliter liepen we 3 weken achter qua sampling begreep ik gisteren, in het geval van deze twee tests is dat dus sneller opgepakt en dat duidt naar mijn idee erop dat een afwijkende procedure is gevolgd.
De monsters gaven in een speciale PCR-test een afwijking aan in het zogenoemde spike-eiwit. Daardoor ontstond het vermoeden dat het om de omikronvariant ging. De monsters zijn naar het RIVMRijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gestuurd om dit te bevestigen. Op 29 november bleek het bij twee monsters inderdaad om de omikronvariant te gaan.
https://www.rivm.nl/nieuw...men-testmonsters-gevonden

Edit) Blijkbaar wordt niet elke afwijking onderzocht.
De komende tijd vinden er verschillende onderzoeken plaats naar de verspreiding van de omikronvariant in Nederland. Zo worden de monsters van positief geteste mensen die terugkeren uit zuidelijk Afrika verder onderzocht bij diverse laboratoria in Nederland. Ook gaat het RIVM met terugwerkende kracht meer monsters onderzoeken van laboratoria die de speciale PCR-test routinematig uitvoeren en die de afwijking in het eiwit aantoonden

[ Voor 13% gewijzigd door Wolly op 30-11-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Señor Sjon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:33:
[...]

Je kan zakelijk nog gewoon vergaderen tot ver na 17.00 anders? Het is niet zo dat kantoren ook om 17.00 gesloten worden. Het wordt veel teveel aandacht gegeven.
Mwa, bij ons kregen we deze door vanuit HR voor gewoon standaard kantoorwerk :
The office closing time is changed to 17:00h.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 30-11-2021 13:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:19
alexbl69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:21:
[...]

Pffff.

IC +6%

Is wel vooral omdat de uitstroom laag is, ik heb het gevoel dat de instroom niet meer stijgende is. Neemt niet weg dat de 650, wat volgens iedereen behalve de Jonge en Kuipers, de max lijkt te zijn, en we daar dus erg dicht op beginnen te zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Ook daar vind ik wat van. Maar goed.
Überhaupt zakelijk live vergaderen wat prima digitaal kan zou eens iets mee moeten gebeuren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:21:
[...]

Pffff.

IC +6%

Meer dan 1000 IC bedden totaal bezet nu, dat is voor het eerst sinds afgelopen mei. En destijds hadden we veeeeeeel minder bedden bezet op de verpleegafdelingen. Klopt het nog net je modellen @t_captain ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:
[...]

Is wel vooral omdat de uitstroom laag is, ik heb het gevoel dat de instroom niet meer stijgende is. Neemt niet weg dat de 650, wat volgens iedereen behalve de Jonge en Kuipers, de max lijkt te zijn, en we daar dus erg dicht op beginnen te zitten...
Instroom van de afgelopen drie weken (nieuwste eerst):
47
48
46
51
46
49
47
51
34
35
32
49
52
36
39
26
32
39
34
28
26

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:14:
[...]

Terwijl die persoon misschien om medische redenen geen mondkapje hoeft te dragen.
Praktisch gezien is die kans enorm klein. Er zijn niet zo heel veel valide redenen, en de mensen die ze hebben zouden het dolgraag doen omdat die redenen doorgaans ook risicogroep betekenen.

Voor dagelijks gebruik is het net zo’n drogreden als ‘sommige ongevaccineerden kunnen zich niet laten vaccineren’. Ja, ze zijn er, maar het zijn bijzonder kleine groepen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-09 19:08

Ik ben wel benieuwd of hier ook een wetenschappelijke onderbouwing voor bestaat. Wellicht is die er wel, maar dan lijkt het me goed om die onderbouwing hiervoor ook te noemen.

Overigens blijft het Europees coronabewijs na herstel nog steeds 6 maanden. Dat gaat dus straks onduidelijkheid opleveren bij mensen die in Nederland wel een geldig coronabewijs hebben, maar in het buitenland niet. Lijkt me ook niet handig in de communicatie. :S

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:
[...]

Ook daar vind ik wat van. Maar goed.
Überhaupt zakelijk live vergaderen wat prima digitaal kan zou eens iets mee moeten gebeuren.
En dan al die mooie shots in debatten missen wanneer mensen hun rug toekeren, de ander toeschreeuwen of instemmend klappen?

Nee, dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:29
[...]

Als jouw aanname waar zou zijn dan zouden Duitsers en Belgen in de grensstreek dus ook een hoger aantal besmettingen moeten opmerken dan elders in hun land. Immers, de besmettingscijfers liggen (zeker in Brabant/Limburg) meestal beduidend hoger dan in de aangrenzende buitenlandse regio's. Laat dat nu niet zo zijn. Er komen namelijk beduidend meer (dag)bezoekers vanuit DE/BE naar beiden provincies dan andersom.

Laatstgenoemde kan overigens ook een alternatieve verklaring zijn.

Het is meer aannemelijk dat dat eerder te maken heeft met de slechte luchtkwaliteit in beide provincies dan het aantal grensoverschrijdingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ijdod schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:43:
[...]

Praktisch gezien is die kans enorm klein. Er zijn niet zo heel veel valide redenen, en de mensen die ze hebben zouden het dolgraag doen omdat die redenen doorgaans ook risicogroep betekenen.

Voor dagelijks gebruik is het net zo’n drogreden als ‘sommige ongevaccineerden kunnen zich niet laten vaccineren’. Ja, ze zijn er, maar het zijn bijzonder kleine groepen.
Het gaat er niet om of, maar de manier waarop. In plaats van normaal vragen beginnen sommige mensen meteen met schelden of dreigen. Toevallig een cassiere bij de supermarkt waar ik werk heeft een button dat ze om medische redenen geen mondkapje op hoeft ( of iets in die trand ).

Als je je stoort aan het feit dat iemand geen mondkapje draagt kan je daar op een normale beschaafde toon wat van zeggen. Of je kan op een normale beschaafde toon vragen waarom die persoon er geen draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
Coffeemonster schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:44:
[Twitter]

Ik ben wel benieuwd of hier ook een wetenschappelijke onderbouwing voor bestaat. Wellicht is die er wel, maar dan lijkt het me goed om die onderbouwing hiervoor ook te noemen.

Overigens blijft het Europees coronabewijs na herstel nog steeds 6 maanden. Dat gaat dus straks onduidelijkheid opleveren bij mensen die in Nederland wel een geldig coronabewijs hebben, maar in het buitenland niet. Lijkt me ook niet handig in de communicatie. :S
Op zich wel blij mee dat het opgerekt is naar 12 maanden. Aangezien vaccinaties toch steeds belangrijker worden, is het voor degene die al een infectie hebben doorgemaakt niet noodzakelijk om zich alsnog te laten vaccineren (mits boosters niet verplicht worden, maar dat zou wel raar zijn als je dit nu net oprekt naar 12 mnd )

American Express vraagbaak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
zacht schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:40:
[...]

Meer dan 1000 IC bedden totaal bezet nu, dat is voor het eerst sinds afgelopen mei. En destijds hadden we veeeeeeel minder bedden bezet op de verpleegafdelingen. Klopt het nog net je modellen @t_captain ?
Ik zie een bezetting van 604 bedden momenteel (NICE). Past in mijn model. De piek op de IC zou over een week moeten komen. Eerst voorzag op 700-750, toen 600-650, nu 650-700 piekniveau. Die prognose is dus vrij stabiel.

Verpleegafdeling zit nu al op piekniveau, eigenlijk al een week. 2300-2400 bedden bezet. Bij die bezetting verwacht je een uitstroom van ongeveer 330 patienten per dag. De instroom lijkt structureel dat niveau niet te halen, ik verwacht dus dat een daling gaat inzetten.

Grootste probleem is dat die daling niet zo hard wil inzetten. De positieve tests zijn weliswaar gestopt met groeien omstreeks 12 dagen geleden, maar zijn sindsdien zijwaarts gaan bewegen. Bovendien heeft de verpleegafdeling door de zware belasting in de thuiszorg en verpleeghuizen wat moeite om de patienten te ontslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:30
Ik vraag me af hoe dat juridisch zit. Veel vergaderlocaties hebben een horeca-vergunning... maakt dat ze dan geen horeca waardoor ze om 17 uur moeten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 07:51

Famous

R 400+

Coffeemonster schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:44:
[Twitter]

Ik vind het herstelbewijs sowieso een beetje apart werken..
Een maatje is positief getest, zit thuis met klachten maar het herstelbewijs heeft hij (naast de vaccinaties) al in de app staan.

Het bewijs is geldig vanaf 3 december dus meneer heeft nog drie dagen maar gek is het wel. Geen contact geweest met de GGD of iets.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Dennis schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:54:
[...]

Ik vraag me af hoe dat juridisch zit. Veel vergaderlocaties hebben een horeca-vergunning... maakt dat ze dan geen horeca waardoor ze om 17 uur moeten sluiten?
Als je inhouse vergaderd dan kan het gewoon en mag het gewoon. Persoonlijk vind ik dat je dit niet moet doen je kan best online vergaderen maar het is niet in strijd met de regels.

Goed zo vind ik ook dat het OMT en het Kabinet ook het goede voorbeeld moeten geven en Online moeten vergaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:49:
[...]

Het gaat er niet om of, maar de manier waarop. In plaats van normaal vragen beginnen sommige mensen meteen met schelden of dreigen.
Tsja, die groep heeft dan gekregen wat ze gezaaid hebben. De regels zijn ook duidelijk. Waarom blijft die groep het uitlokken?
Toevallig een cassiere bij de supermarkt waar ik werk heeft een button dat ze om medische redenen geen mondkapje op hoeft ( of iets in die trand ).
ik ken dat specifieke geval niet, maar ik vind het bijzonder onwaarschijnlijk dat de\ie button echt is,, zeker gezien de aard van het werk.
Als je je stoort aan het feit dat iemand geen mondkapje draagt kan je daar op een normale beschaafde toon wat van zeggen. Of je kan op een normale beschaafde toon vragen waarom die persoon er geen draagt.
Dat is een voor velen al lang geleden gepasseerd station. En dat komt niet zomaar uit het niets.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:54:
[...]

Zodra je iets huurt moeten ze dicht zijn.
Algemene sluitingstijden tussen 17.00 en 05.00 uur gelden voor:

Niet-essentiële dienstverlening, zoals zaalverhuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ijdod schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:56:
[...]

Tsja, die groep heeft dan gekregen wat ze gezaaid hebben. De regels zijn ook duidelijk. Waarom blijft die groep het uitlokken?

[...]
ik ken dat specifieke geval niet, maar ik vind het bijzonder onwaarschijnlijk dat de\ie button echt is,, zeker gezien de aard van het werk.

[...]

Dat is een voor velen al lang geleden gepasseerd station. En dat komt niet zomaar uit het niets.
Dus als jij een geldige medische verklaring hebt waardoor jij uitgezonderd bent van het dragen van een mondkapje en je gaat even een boodschap doen dan lok je geweld uit?
Pagina: 1 ... 7 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.