redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:09:
[...]
Klopt natuurlijk, maar dat ontken ik ook niet. Ik mis alleen de zelfreflectie van de regering en de mensen zelf. Het is makkelijk wijzen naar de ongevaccineerde, maar we hadden er stukken beter voor gestaan als iedereen eerst eens naar zichzelf ging wijzen.
Jep, maar dat gaat niet gebeuren

dus je kan hopen... not gonna happen. Plus dat het écht niet de meerderheid is.
[...]
Ja, kijk eens op elk willekeurig filmpje dat b.v. op het nieuws komt. Dit is toch echt gewoon een gegeven (helaas).
Sorry, maar het nieuws is ABSOLUUT geen afspiegeling van wat er in de samenleving gebeurd. Die pakken beelden die passen bij de berichtgeving

. Als je last zou hebben van alles wat op het nieuws zou zijn, zou hier regelmatig een criminele afrekening zijn, overstromingen uit Limburg komen dan naar Groningen, de aardbevingen uit groningen komen naar Limburg.
"Beelden van het nieuws" zijn misschien nog wel erger als N=1 bewijs...
En dat laatste betwijfel ik dus. We zullen mutaties blijven krijgen en zolang we pas reageren als de zorg in de problemen komt, zullen we de huidige situatie blijven krijgen. Er zal (iig voorlopig) dus meer nodig zijn dan alleen vaccinaties. Puur focussen op die vaccinaties zal er alleen maar toe leiden dat we langer bezig zullen zijn.
Met de huidige mutaties zorgt vaccinatie nog altijd voor 25x minder kans op ziekenhuisopname... dat er mutaties zijn betekent niet dat de vaccins níéts meer doen. Vaccinatie blijft de makkelijkste manier om de druk op de zorg te beperken.
Ik vind dat ook helemaal geen belangrijke vraag. Ik kijk naar hoe het nu gaat, en nu hadden we het probleem ook kunnen voorkomen met de huidige vaccinatiegraad.
Maar dat ís het wel. Want het speelt nu. En je hebt ook geen garantie dat met jouw methode we géén overbelasting hadden gehad. Nog altijd nam de golf af in de lente, en begon die in de herfst. Maatregelen helpen, maar zijn geen garantie. Tenzij je iedereen opsluit.
Maar ik snap dat je de vraag niet gaat beantwoorden. Want het is gewoon een pijnlijk issue. Maar wel eentje die héél goed op te lossen is door te vaccineren. Minste werk, meeste profijt. Dus die groep mag je het best aanrekenen.
En hoe wil je vaccinaties dan controleren zonder big-brother taferelen? En wat doe je als iemand het toch niet wil? Want iemand vastbinden en in zijn arm spuiten vind ik nl. ook wel een aardig big-brother tafereel.
Je gaat met normale maatregelen die vaccinatiegraad misschien nog een paar procent omhoog krijgen, maar dan houdt het echt op.
2G zou wel degelijk helpen om de vaccinatiegraad hoger te krijgen. Zelfs met 3G zag je al een enorme run op vaccinaties. Met 2G zal dat enkel verder stijgen. en die paar procent tikt toch ook wel weer aan. als het 5% is, betekend dat 1/3e minder van die 70%. Dat is meer dan 100 bedden momenteel. En ik verwacht dat men dan echt wel gaat vaccineren met 2G. Want de meeste mensen zijn helemaal niet zo principieel als ze willen doen geloven. Dat toonde de 3G optie wel aan. Zodra men een testje moet doen (in je wang!) is het opeens een run op vaccinaties

En ook al is vaccineren heel belangrijk, ga er maar van uit dat we er met vaccinaties alleen simpelweg niet gaan komen.
Niemand zegt dat vaccinaties alleen de oplossing gaat bieden. Maar het zorgt er wel voor dat je véél minder snel hoeft te reageren. Omdat de stijging in de ziekenhuizen veel minder snel verloopt. Nu moet je eigenlijk zodra je 2 weken op rij een stijging ziet (want weekcijfers zijn betrouwbaar, dag niet zo) kan je pas maatregelen treffen. En dan duurt het 2 weken voor je effect ziet. Dat is dus een maand.
In een maand tijd ga je nu van 110 ziekenhuisopnames naar 275.
Dus juist met een hogere vaccinatiegraad kun je zorgen dat die stijging over een langere periode wordt uitgespreid, zodat je méér tijd hebt om te reageren.