Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 197 Laatste
Acties:
  • 623.978 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
42erik schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 01:27:
[...]

aangezien ze het rivm en omt als raadgever hebben, heb ik daar 0 twijfel over
Er is bar weinig wetenschappelijk aan het OMT. Het zijn vergaderingen met opgelegde geheimhouding, waardoor niet inzichtelijk is hoe er tot een bepaald advies is gekomen.

Als je wetenschappers laat voetballen, dan is het ook geen wetenschap. Tijdens de pandemie is een beetje het beeld ontstaan dat een mening of opmerking van een wetenschapper net zoveel waarde heeft als gedegen onderzoek.

Vervolgens laat je de politiek achter gesloten deuren nogmaals even cherry picken uit dat advies en bij andere maatregelen doen alsof ze van het OMT kwamen.

Grappig dat jij nul twijfel hebt, terwijl wetenschappers al vanaf het begin kritiek hadden op de werkwijze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:26:
[...]

Dat is eigenlijk ook 1 van de grote redenen waarom mensen het niet echt vertrouwen.
Er zijn 599 mensen overleden aan het vaccin maar er word altijd geroepen het vaccin is echt veilig.
Dat spreekt elkaar tegen, als het veilig is ga je er niet aan dood.
Ja rationeel gezien is de kans te verwaarlozen en zullen er misschien nog wel andere dingen meespelen maar het komt niet geloofwaardig over.
Niks is 100% veilig, dat moeten mensen vooral eens begrijpen. Als je niet dood wil, moet je 's ochtends in je bed blijven liggen, maar dan overlijd je juist heel snel aan uithongering. Als je toch gevoerd wordt, overlijd je wel aan obesitas. Iedere dag maak je onbewust keuzes die je overlevingskansen beïnvloeden en daar zitten heel onverwachte uitkomsten tussen, zoals iemand die met fors overgewicht 90+ jaar oud wordt en een sportieve sporter die met 25 overlijdt aan een of andere enge ziekte.

Maar omdat het nu met miljarden mensen tegelijk gaat en alles geregistreerd wordt, valt het ineens op. Pas als je het gaat relativeren, merk je dat de kans op ernstige complicaties bij het slikken van Ibuprofen bijvoorbeeld vele malen hoger is dan het nemen van het vaccin. Maar Henk en Ingrid snappen niks van statistiek en horen alleen "honderden mensen overleden aan vaccin" en denken "bij dat groepje wil ik niet horen".

Ik snap dat niet iedereen een degelijke studie heeft gehad en statistiek begrijpt, dus de media moeten misschien ook eens nadenken hoe ze dit soort nieuws brengen. Zet de overlevingskansen eens tegen elkaar uit en toon op die manier aan dat er een virus is die hoe dan ook voor slachtoffers gaat zorgen: een heleboel als we niks doen, of een handvol als we vaccineren.
Door bepaalde dingen weg te laten creer je juist het klimaat voor complot theorieen. Als jij gewoon zegt het virus is zeer veilig er zijn bijwerkingen en er is een heel kleine kans op ernstige bijwerkingen maar de kans dat je klachten krijgt met het virus zijn ook heel klein maar wel veel groter dan zegt het wat je klopt.

Wat er nu gecommuniceerd word is dat iedereen zonder vaccin het ziekenhuis in gaat en dat niemand klachten krijgt van het vaccin.
Ik vind vooral Huge de Jonge bijzonder zwak hierin. Hij geeft misleidende info over het aantal IC-opnames, door te suggereren dat daar alleen maar Corona-patiënten liggen, zegt dat iedereen die invliegt uit Z-Afrikaanse landen verplicht getest wordt, wat niet waar blijkt te zijn, geeft aan dat er geen extra maatregelen verwacht worden, om diezelfde week nog een persco te hebben met nieuwe maatregelen.

Ik snap dat het virus nog nieuw is en het ontwikkelen van meer besmettelijke varianten niet meegenomen kon worden in eerdere uitspraken als "als we voor 60+ proces gevaccineerd zijn, hebben we herd immunity", maar wees dan ook terughoudend in dat soort uitspraken! Soms kan het helemaal geen kwaad om eerlijk te zeggen dat je het ook niet precies weet, maar naar eer en geweten zult doen wat je kunt om het virus zo goed mogelijk te bestrijden en zodra je meer weet, je dit zal delen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
Pepper92 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 06:46:
[...]
Ik zeg minder snel, want ook op de afdeling ontstaan soms tekorten. Veel ziekenhuizen bieden op de afdeling nog een extra stap tussen zuurstof over een mondkapjes en beademing, namelijk optiflow, maar ook daarvan ontstaan tekorten. Zonder is de IC de enige uitweg, wat de druk daar ook weer doet toenemen.
Optiflow is geen extra stap. Het enige wat het doet is wat meer comfort tegenover een masker. Maar is nog steeds net zoveel zuurstof als een masker. Het PEEP effect wat eraan wordt toegeschreven is te verwaarlozen.

Sterker nog, als wij patienten overnemen aan de optiflow is het eerste wat we doen weer een masker erop, vaak koopt dat alleen al wat tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ligone schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:43:
[...]
Daar heb je 300% gelijk in, daarom zeggen wij... Laat ons met rust, laat ons zelf kiezen welk en wanneer we een vaccin nemen en laat ons een papiertje tekenen dat we passen voor IC...
Even voor de duidelijkheid, ik ben volledig voor vrije keuze en dat papiertje mag er van mij niet eens komen. Het is jouw keuze en als dat fout uitpakt moeten we er alsnog alles aan doen om je te helpen. Dit is wat mij betreft iets dat bij een vrij land hoort.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:27
Bananenplant schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:24:
Over onderwijs: ik ken iemand die op een middelbare school werkt. Hij en zijn collega's hadden liever de boel dicht gezien: "kijk maar eens in de aula".

Dat vind ik gezien het OMT-advies wel opmerkelijk.
Niet opmerkelijk. Er zitten in het OMT meer mensen dan enkel virologen. Men kijkt naar de impact die maatregelen hebben.

3 weken de scholen dicht... Wat denk je dat er gebeurt? Dan kunnen de ouders niet meer werken, of veel minder. En de groep die zelfstandig genoeg is zoekt elkaar toch wel op. Ook buiten school.

Daarbij krijg je opnieuw dat leerlingen een leerachterstand oplopen.

Het zal dus best zijn dat de virologen zeggen: scholen dicht. Maar dat andere mensen zeggen: deze maatregel is heel zwaar. Als de invloed dan beperkt is maar het maatschappelijk gevolg groot... Ga je dus andere dingen sluiten.

Dat is ook de reden dat kroegen dicht moeten om 5 uur. Je geen feest kan houden. Maar dat de theaters en bioscopen wel na 5 uur open mogen. Risico is veel lager Ik loop een persconferentie achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
IJzerlijm schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:34:
[...]

Lees even goed die link door.

Het kan niet anders dan dat er mensen een paar dagen na vaccinatie overlijden gezien de grote aantallen. Als er niet gevaccineerd was maar een sticker op de arm geplakt waren er ook honderden mensen kort daarna overleden.
Het maakt helemaal niet zo veel uit waaraan iemand overleden is vlak na vaccinatie, zolang het niet overduidelijk niet aan de vaccinatie heeft gelegen ligt het aan de vaccinatie zo redeneren mensen.

Het heeft dan ook weinig zin om met echt rationele argumenten te komen dat het niet waar kan zijn, want hij is vorige week gevaccineerd en nu heeft hij een hartaanval gehad dat zie je toch. Dat zijn 2 feiten die jij niet kan ontkennen. En ook al is er misschien helemaal geen link dan nog gaan mensen die emotioneel betrokken zijn niet rationeel denken.

Ander voorbeeld:
Wat denk jij als je iemand een spuit ziet krijgen en die persoon vervolgens bewusteloos neervalt.

Ik weet van mezelf zet er een naald in en het is 50/50 of ik ga binnen 30 seconden KO of niet.
Stel dat ik na vaccinatie KO ga, dan is dat gewoon in lijn der verwachting van mij.
Maar als je dit niet weet dan denk je misschien toch even wat anders.

Mijn post is niet van kijk een het vaccin is slecht 600 op 18miljoen is verwaarloosbaar. Het is er om aan te geven waarom mensen niet vaccineren en waarom dat soort conspiracy theorieen er zijn.
Je overtuigt mensen niet door ze feiten te geven die niet aansluiten op wat ze zien dan gaan ze juist op zoek naar "feiten" die overeenkomen met wat ze zien.

De mensen hierboven hebben het beter gedaan dan de overheid. Niet ontkennen dat er 600mensen overleden zijn aan vaccinatie maar gewoon gekomen met, ja klopt ze zijn dood maar 300 waren er al 80+ en het was na vaccinatie dus het had ook wat anders kunnen zijn.
Dat klinkt veel beter dan, het is veilig en het kan niet aan de vaccinatie hebben gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:18:
[...]

Waar koop jij voor 3,50 50 stuks N95/FFP2-maskers? :?

[...]

Een FFP2-masker kost een euro per stuk ofzo, afhankelijk van hoeveel je er koopt en hoe betrouwbaar de fabrikant is. Kan me best voorstellen dat dat voor een gezin dat op de voedselbank vertrouwt, een duur geintje wordt als je daar dagelijks een masker van moet gebruiken.
Ik had het nergens over FFP2/N95.

Ik heb het over de "gewone".

https://www.dirk.nl/aanbi...s-covid-19-zelftest/74694

N95 is duur ja, dat zal ik niet ontkennen, maar dat zou met de huidige gedragingen uiteindelijk erg weinig schelen.

De "goeden" kuynnen het beste in hermetisch afgesloten pakken gaan lopen zolang de "kwaden" hun masker niet/niet goed dragen.

Wat niet wegneemt dat ik mijn (wasbare en niet wasbare) masker gewoon draag waar dat moet en zoals het hoort.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:07:
[...]

Pasen en Pinksteren vallen blijkbaar toch op één dag...
Ben hier voor het eerst als 'links' weggezet. :P
offtopic:
Verstand komt met de jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:53
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:43:
[...]

3 weken de scholen dicht... Wat denk je dat er gebeurt? Dan kunnen de ouders niet meer werken, of veel minder. En de groep die zelfstandig genoeg is zoekt elkaar toch wel op. Ook buiten school.

Liever kort dicht dan tot de lente doormodderen, is zijn idee. Vanuit het veld, dus.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bananenplant schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:52:
[...]

Liever kort dicht dan tot de lente doormodderen, is zijn idee. Vanuit het veld, dus.
En als je dat kon garanderen, prima plan.

Maar dat kunnen we niet garanderen :+ dat is zo langzamerhand wel duidelijk geworden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:10

KrazyJay

redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:39:
[...]

Even voor de duidelijkheid, ik ben volledig voor vrije keuze en dat papiertje mag er van mij niet eens komen. Het is jouw keuze en als dat fout uitpakt moeten we er alsnog alles aan doen om je te helpen. Dit is wat mij betreft iets dat bij een vrij land hoort.
Ook als dat een onredelijke belasting voor anderen met zich mee brengt? Extra lockdowns? Burn-outs bij zorgpersoneel? Moeten we dan maar zeggen: "ach, je wéét wel beter, maar we gaan nu jou probleem dat van de maatschappij maken?"

Zolang @Ligone zijn wilsbeschikking niet even invult en uitdeelt aan zijn naasten en huisarts, ga ik er even van uit dat hij er ook zo één is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
[...]

Niet opmerkelijk. Er zitten in het OMT meer mensen dan enkel virologen. Men kijkt naar de impact die maatregelen hebben.

Het zal dus best zijn dat de virologen zeggen: scholen dicht. Maar dat andere mensen zeggen: deze maatregel is heel zwaar. Als de invloed dan beperkt is maar het maatschappelijk gevolg groot... Ga je dus andere dingen sluiten.

Dat is ook de reden dat kroegen dicht moeten om 5 uur. Je geen feest kan houden. Maar dat de theaters en bioscopen wel na 5 uur open mogen. Risico is veel lager
Bioscopen en theaters zijn ook dicht na 17 uur.

Verder inderdaad eens met je verhaal; puur virologisch gezien zou natuurlijk het beste zijn als iedereen drie weken zijn huis niet verlaat, dan ben je in 1 klap overal vanaf. Echter niet haalbaar. Zo is het ook met de scholen, en dat is vorige week ook duidelijk aangegeven bij de maatregelen, het is voor het welzijn van de kinderen heel slecht als de scholen weer zouden sluiten, vandaar dat men dat niet heeft gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
[...]
Ook als dat een onredelijke belasting voor anderen met zich mee brengt? Extra lockdowns? Burn-outs bij zorgpersoneel? Moeten we dan maar zeggen: "ach, je wéét wel beter, maar we gaan nu jou probleem dat van de maatschappij maken?"

Zolang @Ligone zijn wilsbeschikking niet even invult en uitdeelt aan zijn naasten en huisarts, ga ik er even van uit dat hij er ook zo één is.
Yup, ook dan. Want zoals ik al vaker hier gezegd heb vind ik het echt van de zotte dat we continue 1 groep als schuldige aanwijzen. Want dan vergeten we even dat de regering continue stuurt op volle ICs en we met zijn allen vertikken ons aan de regels te houden en daarmee net zo 'schuldig' zijn. En ja, vaccineren is een simpele manier om een grote stap te maken, maar dat is tijdig ingrijpen en je mondkapje fatsoenlijk dragen ook.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:55:
[...]

Of extra lange wachtlijsten zodat operaties die eigenlijk uitgevoerd hadden moeten worden geen doorgang kunnen vinden?

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:59:
[...]

Yup, ook dan. Want zoals ik al vaker hier gezegd heb vind ik het echt van de zotte dat we continue 1 groep als schuldige aanwijzen. Want dan vergeten we even dat de regering continue stuurt op volle ICs en we met zijn allen vertikken ons aan de regels te houden en daarmee net zo 'schuldig' zijn. En ja, vaccineren is een simpele manier om een grote stap te maken, maar dat is tijdig ingrijpen en je mondkapje fatsoenlijk dragen ook.
Het lijkt me volledig terecht dat we beginnen wijzen naar de groep de een onredelijk hogere kans maakt een belasting te geven op de zorg. Stop eens met te denken aan jezelf? Er werken ook mensen in de zorg die last hebben van de keuze van de ongevaccineerden. En dan vergeet ik niet waar de regering op "aanstuurt", en besef daarbij ook dat dankzij ongevaccineerden de volle IC's veel sneller een feit zijn, waardoor we sneller minder mogen en snellere en hardere lockdowns mogen ervaren.

Dat is dus precies het probleem die van iemand anders maken, en in dit geval dat van de maatschappij.

Oh, en wat betreft regels, spreek voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Koos2009 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:45:
[...]

Ik had het nergens over FFP2/N95.
Dat had ik in de gaten, je hebt de post waarop je reageert dus niet goed gelezen. Hier nog even wat daarin stond:
Tussen al deze besmettingen en de preventieve vaccinaties vraag ik me steeds af in hoeverre en nieuwe focus op mondkapjes zou helpen, maar dan ook met focus op overal verplicht waar je mensen tegen komt buiten huiselijke kring, niet de aliexpress/DIY vodjes maar n95 (of zelfs die dingen met ingebouwde hepafilters). Mijn gevoel zegt dat dat in elk geval effectiever is dan die fake lock down, en ook mogelijk langere tijd, tijdens de wintermaanden, vol te houden. (Het enige probleem: geld, zonder subsidie is dit voor de meeste mensen te duur)
Daar gaat het expliciet om N95-maskers in plaats van die goedkope Chinese meuk en dat dat best kostbaar is voor bepaalde huishouders. Daar reageer jij op met een voorstel om goedkope meuk te kopen.
N95 is duur ja, dat zal ik niet ontkennen, maar dat zou met de huidige gedragingen uiteindelijk erg weinig schelen.
N95/FFP2 houdt daadwerkelijk wat tegen, die goedkope meuk is meer voor de signalering op straat dan dat het echt een enorme impact heeft. Voor die paar keer dat ik een winkel in moet, koop ik graag FFP-maskers (heb in het vliegtuig zelfs FFP3 op gehad).
De "goeden" kuynnen het beste in hermetisch afgesloten pakken gaan lopen zolang de "kwaden" hun masker niet/niet goed dragen.

Wat niet wegneemt dat ik mijn (wasbare en niet wasbare) masker gewoon draag waar dat moet en zoals het hoort.
Mjah, er zijn inderdaad teveel mensen die een masker onder hun neus dragen of (nog erger) in de winkel om hun kin (ja, echt gezien bij de Perry in Enschede afgelopen zaterdag). Als je dusdanig schijt aan de regels hebt, maar wel te bang bent om helemaal geen masker mee te nemen, wacht je dan gewoon op iemand die je erop aanspreekt om hem dan alsnog echt op te zetten ofzo? Ik snap dat echt niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:05:
[...]

Het lijkt me volledig terecht dat we beginnen wijzen naar de groep de een onredelijk hogere kans maakt een belasting te geven op de zorg. Stop eens met te denken aan jezelf?
Hoezo denk ik aan mezelf? Ik denk juist aan anderen.
Er werken ook mensen in de zorg die last hebben van de keuze van de ongevaccineerden. En dan vergeet ik niet waar de regering op "aanstuurt", en besef daarbij ook dat dankzij ongevaccineerden de volle IC's veel sneller een feit zijn, waardoor we sneller minder mogen en snellere en hardere lockdowns mogen ervaren.

Dat is dus precies het probleem die van iemand anders maken, en in dit geval dat van de maatschappij.
Nee, dit is het vingerwijzen/blamen wat we steeds meer aan het doen zijn.
Want, zoals ik al zei, waarom kan de regering niet veel eerder in grijpen om de zorg te ontlasten? Als je dat vroeg doet heb je niet veel meer nodig dan de basismaatregelen. En als iedereen zich dan ook eens aan die simpele maatregelen houdt heb je niets meer nodig en heeft de zorg ook geen probleem. Dus waarom is dat allemaal geen probleem maar mensen die de keuze maken om niet te vaccineren is dat plotseling wel?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Daarom is er nu weer naar buiten gekomen dat hetzelfde OMT graag de kerstvakantie 1 of 2 weken vroeger in ziet gaan en dus 1 a 2 weken langer duurt.

Hoe is dat dan te rijmen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:59:
[...]

Ik snap je punt. Maar momenteel is 70% van de IC ongevaccineerd. Terwijl die groep slechts 15% is van de bevolking.

Momenteel is de verdeling dus ongeveer als volgt:
Gevaccineerden: 169
Ongevaccineerden: 394

Als we dus een vaccinatiegraad hadden gehad van 100%, zouden we nu op: 169/85%*100%=199 bedden zitten.

Dat is een sterk contrast vergeleken met de 563 bedden waar we nu op zitten.
Dat is het verschil tussen 59.5% van alle IC-bedden naar een Covid-patient, en 21,1%.

En nu de crux: Weegt het leven van een covid-patient zwaarder als dat van een kankerpatient, of iemand die een zwaar ongeval heeft gehad. Want dát zijn momenteel de keuzes die gemaakt moeten worden. Voor kankerpatienten worden ze nu al voor extra risico's gestelt omdat de behandeling wordt uitgesteld of vertraagd.

Absolute vrijheid bestaat niet. Nou ja, dat is volledige anarchie. Dat lijkt me niet écht de richting die je op wilt. Ja, we hebben allemaal een aandeel. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar de groep ongevaccineerden heeft een onevenredig groot aandeel in het aantal bezette bedden in het ziekenhuis. Op welk punt maak je de keuze dat de vrijheid van anderen teveel wordt beperkt door de vrijheid van de een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:39:
[...]

Jammer dat dit de vrijheid van mensen die op een planbare behandeling wachten aantast. En dat het probleem breder is dan alleen een eventuele opname van jezelf.

Onder normale omstandigheden zou ik het met je eens zijn, maar dat is voor mij niet absoluut en altijd.

@Shadowhawk00 Ik heb van de overheid volgens mij geen ander verhaal gehoord over vaccinaties?

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 30-11-2021 09:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:11:
[...]

Je hebt je vanwege anderen niet laten vaccineren? Ik heb niet jullie hele conversatie teruggelezen, maar ik moet de eerste bewust niet-gevaccineerde nog tegenkomen die zijn argument niet begint met "ik heb het niet nodig".
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:17:
[...]

En nu de crux: Weegt het leven van een covid-patient zwaarder als dat van een kankerpatient, of iemand die een zwaar ongeval heeft gehad. Want dát zijn momenteel de keuzes die gemaakt moeten worden. Voor kankerpatienten worden ze nu al voor extra risico's gestelt omdat de behandeling wordt uitgesteld of vertraagd.
Het is zuur dat de gevaccineerde mensen op de IC hier ook onder gaan lijden, maar volgens mij wordt de afweging al snel dat een Covid-patiënt op de IC een bed 2-3 weken bezet zal houden, terwijl vrijwel iedere andere IC-ganger er sneller uit is. Dus als de IC vol komt te liggen, zullen de Covid-patiënten geweigerd worden omdat daarvoor in de plaats meerdere mensen na elkaar plek krijgen op de IC.

En ik ben dus heel benieuwd (hopend dat het niet zover komt uiteraard) wat er dan gebeurt met de vaccinatiebereidheid.

[ Voor 54% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2021 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Fly-guy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:11:
[...]

Daarom is er nu weer naar buiten gekomen dat hetzelfde OMT graag de kerstvakantie 1 of 2 weken vroeger in ziet gaan en dus 1 a 2 weken langer duurt.

Scholen tussendoor sluiten heeft veel meer impact dan de vakantie een of twee weken verlengen. Als we vorige week de scholen hadden gesloten had je eerst 2 weken thuisles/vrij gehad gevolgd door een paar weken les en dan weer vakantie. Praktisch komt dat er op neer dat je dan een week of 4 amper les hebt. Als je de vakantie wat langer maakt mis je 2 weken, maar dan wel met een time-out voor het virus van 4 weken. Oftewel minder impact voor de kinderen en een grotere impact voor het virus.

Ik zou er niet raar van op kijken als dit vantevoren al bedacht is en ze de optie om de kerstvakantie te verlengen simpelweg beter vonden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Fly-guy schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:11:
[...]

Voortschrijdend inzicht en hogere besmettingen? O-)

En ja, uiteindelijk worden er ook politieke overwegingen gemaakt. Want: er moet ook naar het financiele aspect gekeken worden. Want alles 4 weken dicht en iedereen in huis opsluiten is de snelste manier om van Corona af te zijn... Maar ook de snelste manier om failliet te raken als land, en dan kan je geen enkele zorg meer bieden :+

Er zal dus altijd ook naar de financiele kant gekeken worden. En met zoveel jaar van centrum-rechtse politiek is het niet vreemd dat men op een bepaalde manier kijkt naar financien tov gezondheidskeuzes.

Dat men dus nog altijd stuurt op "Net genoeg maatregelen om niet te overbelasten, met zoveel mogelijk open=financieel doorgaan" zou eigenlijk niemand mogen verbazen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:17:
[...]

Ik snap je punt. Maar momenteel is 70% van de IC ongevaccineerd. Terwijl die groep slechts 15% is van de bevolking.

Momenteel is de verdeling dus ongeveer als volgt:
Gevaccineerden: 169
Ongevaccineerden: 394

Als we dus een vaccinatiegraad hadden gehad van 100%, zouden we nu op: 169/85%*100%=199 bedden zitten.

Dat is een sterk contrast vergeleken met de 563 bedden waar we nu op zitten.
Dat is het verschil tussen 59.5% van alle IC-bedden naar een Covid-patient, en 21,1%.

Absolute vrijheid bestaat niet. Nou ja, dat is volledige anarchie. Dat lijkt me niet écht de richting die je op wilt. Ja, we hebben allemaal een aandeel. Daar ben ik het absoluut mee eens. Maar de groep ongevaccineerden heeft een onevenredig groot aandeel in het aantal bezette bedden in het ziekenhuis. Op welk punt maak je de keuze dat de vrijheid van anderen teveel wordt beperkt door de vrijheid van de een?
Maar als we bij het begin van de golf al de basismaatregelen hadden ingevoerd had je met een demping van zo'n 10-% al eind december gehaald. Als we ons aan de regels hadden gehouden had je een soortgelijke winst gehad

En dit is natuurlijk gebaseerd op verwachting/voorpspellingen, het blijft uiteindelijk allemaal gokken. Maar dat geldt ook voor jouw verhaal, want met minder mensen op het IC hadden we ook de maatregelen pas later gehad en was de exponentiele stijging langer doorgegaan en was je iig boven die 199 uitgekomen.

Wat ik vooral mis is dat de manier hoe we in deze situatie zijn gekomen vergeten wordt. We hadden op verschillende momenten in kunnen grijpen. Dat is niet gebeurt, dus nu de echte problemen komen gaan we de groep die nu voor problemen zorgt als schuldige aanwijzen. Ik zie het late ingrijpen en het bewust niet aan regels houden echter net zo goed als het probleem.

Ik heb er dus geen probleem mee om te zeggen dat ongevaccineerden niet slim bezig zijn en zich zouden moeten laten vaccineren. Maar dat is gewoon niet de enige groep die dit probleem had kunnen voorkomen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:11:
[...]

[...]

Nee, dit is het vingerwijzen/blamen wat we steeds meer aan het doen zijn.
Want, zoals ik al zei, waarom kan de regering niet veel eerder in grijpen om de zorg te ontlasten? Als je dat vroeg doet heb je niet veel meer nodig dan de basismaatregelen. En als iedereen zich dan ook eens aan die simpele maatregelen houdt heb je niets meer nodig en heeft de zorg ook geen probleem. Dus waarom is dat allemaal geen probleem maar mensen die de keuze maken om niet te vaccineren is dat plotseling wel?
De vinger op de zere plek leggen. Ik zie wel wat je doet, maar leg emotie even aan de kant en kijk puur naar de statistiek.

Ja de regering kan eerder ingrijpen. Later in ieder geval niet, want we weten wat er dan van komt. Het ding vooral is, en dat lijk je niet te zien, is dat het niveau van maatregelen (lees beperkingen) gelinkt zijn aan de druk in de zorg. Ik denk niet dat het hier gaat om de individuen, maar om de totale zorgdruk. Elk overlijden is vervelend, maar voor de zorg is dat iets dat elke dag gebeurt. Het probleem zit hem er in dat als de zorg overbelast geraakt, het systeem niet meer werkt. Voor iedereen die er van afhankelijk is. En hoe meer er ongevaccineerd zijn, des te eerder deze maatregelen niet goed genoeg werken.

Het is ironisch te noemen. Het zijn meestal de ongevaccineerden die ook op straat komen tegen het sluiten van de horeca. Opkomen voor de middenstand die zogezegd in hun achterste genomen worden. Die protesteren tegen elke maatregel die er komt en ze niet volgen. Terwijl zij zelf de grootste katalysator zijn in de toename van de zorgdruk.

Daar mag best met de vinger naar gewezen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:17:

Het is zuur dat de gevaccineerde mensen op de IC hier ook onder gaan lijden, maar volgens mij wordt de afweging al snel dat een Covid-patiënt op de IC een bed 2-3 weken bezet zal houden, terwijl vrijwel iedere andere IC-ganger er sneller uit is. Dus als de IC vol komt te liggen, zullen de Covid-patiënten geweigerd worden omdat daarvoor in de plaats meerdere mensen na elkaar plek krijgen op de IC.

En ik ben dus heel benieuwd (hopend dat het niet zover komt uiteraard) wat er dan gebeurt met de vaccinatiebereidheid.
Ik denk dat de vaccinatiebereidheid niet toeneemt. De groep zal alleen maar harder roepen, en "belachelijk, ze laten alleen ongevaccineerden sterven voor iemand die met drank op achter het stuur zat".

Ik ken maar weinig die met daadwerkelijk wetenschappelijk verklaarbare argumenten komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:17:
[...]

Je hebt je vanwege anderen niet laten vaccineren? Ik heb niet jullie hele conversatie teruggelezen, maar ik moet de eerste bewust niet-gevaccineerde nog tegenkomen die zijn argument niet begint met "ik heb het niet nodig".
Hoe kom je er bij dat ik niet gevaccineerd ben? Ik ben zelfs actief bij de huisarts langs gegaan om te vragen voor een rest-vaccin (oftewel, bel me maar als je iets over houdt wat je anders weg gooit)
[...]

Zoals gezegd ben ik het hier mee eens, maar we zijn allemaal schuldig aan de huidige situatie. Ga dan niet 1 groep eruit pakken als 'schuldige', maar kijk ook eens naar jezelf, je omgeving en de regering. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zich echt aan alle regels heeft gehouden en niet regelmatig toch het risico opzoekt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:09:
[...]

Dat had ik in de gaten, je hebt de post waarop je reageert dus niet goed gelezen. Hier nog even wat daarin stond:

[...]

Daar gaat het expliciet om N95-maskers in plaats van die goedkope Chinese meuk en dat dat best kostbaar is voor bepaalde huishouders. Daar reageer jij op met een voorstel om goedkope meuk te kopen.

[...]

N95/FFP2 houdt daadwerkelijk wat tegen, die goedkope meuk is meer voor de signalering op straat dan dat het echt een enorme impact heeft. Voor die paar keer dat ik een winkel in moet, koop ik graag FFP-maskers (heb in het vliegtuig zelfs FFP3 op gehad).

[...]

Mjah, er zijn inderdaad teveel mensen die een masker onder hun neus dragen of (nog erger) in de winkel om hun kin (ja, echt gezien bij de Perry in Enschede afgelopen zaterdag). Als je dusdanig schijt aan de regels hebt, maar wel te bang bent om helemaal geen masker mee te nemen, wacht je dan gewoon op iemand die je erop aanspreekt om hem dan alsnog echt op te zetten ofzo? Ik snap dat echt niet.
Klopt, ik heb het inderdaad niet goed gelezen, ik zal beter opletten.

Wat betreft de maskers (op straat), zelf denk ik dat het in ieder geval beter is dan niks. Zelf heb ik een baard en een tijdje terug begrepen dat zo eigenlijk geen enkel masker goed zal werken.

Toch voel ik me veiliger dan zonder hoewel dat dus waarschijnlijk tussen mijn oren zit.

Wat betreft die mensen die " om te provoceren" zonder (goed) masker lopen, ik vermoed dat die uit zijn op confrontatie of wellicht door een handlanger gefilmd worden om zo weer een "super leuke content" video te kunnen uploaden naar afvoerputmedia.

Zelf ben ik sinds september 2019 niet meer op vakantie in het buitenland geweest op 1 dagje naar duitsland na dan.

Zelf zou ik niet snel vliegen momenteel, maar wellicht dat FFP3 voldoende bescherming biedt tijdelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:23:
[...]

Maar als we bij het begin van de golf al de basismaatregelen hadden ingevoerd had je met een demping van zo'n 10-% al eind december gehaald. Als we ons aan de regels hadden gehouden had je een soortgelijke winst gehad
Mee eens, maar dan bepaalt dus zo'n 15% van de bevolking dat de rest allerlei maatregelen moet nemen, terwijl we ook vrijwel zonder maatregelen lekker uit eten hadden gekund, de kinderen naar school zonder massale besmettingshaarden, Kerst met de familie bij elkaar, etc...? Anti-vaxers moeten toch inzien dat het niet of-of is, maar en-en.
Wat ik vooral mis is dat de manier hoe we in deze situatie zijn gekomen vergeten wordt. We hadden op verschillende momenten in kunnen grijpen. Dat is niet gebeurt, dus nu de echte problemen komen gaan we de groep die nu voor problemen zorgt als schuldige aanwijzen. Ik zie het late ingrijpen en het bewust niet aan regels houden echter net zo goed als het probleem.
Dat is ook net zo goed een probleem. Maar zoals jij je daarover druk maakt (en geloof me: dat doe ik ook, ik erger me kapot aan mensen die leven alsof er geen Covid is), maken anderen zich druk over mensen die het vaccin om wat voor reden dan ook weigeren en zo niet (voldoende) bijdragen aan het terugdringen van de cijfers.
Ik heb er dus geen probleem mee om te zeggen dat ongevaccineerden niet slim bezig zijn en zich zouden moeten laten vaccineren. Maar dat is gewoon niet de enige groep die dit probleem had kunnen voorkomen.
Maar dat is dus "whataboutism". Ja, het is niet goed dat mensen hun mondkapje niet goed dragen, geen afstand houden, etc. Maar niet vaccineren maakt ook heel veel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:26:
[...]

Hoe kom je er bij dat ik niet gevaccineerd ben? Ik ben zelfs actief bij de huisarts langs gegaan om te vragen voor een rest-vaccin (oftewel, bel me maar als je iets over houdt wat je anders weg gooit)

[...]

Zoals gezegd ben ik het hier mee eens, maar we zijn allemaal schuldig aan de huidige situatie. Ga dan niet 1 groep eruit pakken als 'schuldige', maar kijk ook eens naar jezelf, je omgeving en de regering. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zich echt aan alle regels heeft gehouden en niet regelmatig toch het risico opzoekt.
Dat is de mentaliteit weer die zich even toont.

Ik durf te stellen dat ik me altijd aan de regels heb gehouden. En nog steeds doe. En me frustreer. Niet omdat ik de regels zat ben, maar omdat ik er toe gedwongen wordt omdat er nog steeds mensen zijn die het risico opzoeken waardoor de eenvoudige basismaatregelen niet genoeg bleken.

Aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:09:
(heb in het vliegtuig zelfs FFP3 op gehad).
Toch niet zo'n FFP3 met ventiel zodat je comfortabel kunt uitademen, mag ik hopen?

Als je zo'n ding opzet, zeg je eigenlijk tegen iedereen "Ik vertrouw jullie voor geen meter, maar geef jullie wel mijn uitgeademde lucht ongehinderd cadeau". Werkt natuurlijk prima als iedereen zo'n zelfde FFP3 gebruikt, maar dat is vast niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 30-11-2021 09:29 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
Koos2009 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:26:
[...]

Klopt, ik heb het inderdaad niet goed gelezen, ik zal beter opletten.

Wat betreft de maskers (op straat), zelf denk ik dat het in ieder geval beter is dan niks. Zelf heb ik een baard en een tijdje terug begrepen dat zo eigenlijk geen enkel masker goed zal werken.
ze hebben ook Mondmaskers voor baarden <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:29:
[...]

Toch niet zo'n FFP3 met ventiel zodat je comfortabel kunt uitademen, mag ik hopen?

Als je zo'n ding opzet, zeg je eigenlijk tegen iedereen "Ik vertrouw jullie voor geen meter, maar geef jullie wel mijn uitgeademde lucht ongehinderd cadeau". Werkt natuurlijk prima als iedereen zo'n zelfde FFP3 gebruikt, maar dat is vast niet het geval.
Mondkapjes met een ventiel waren bij onze Duitse luchtvaartmaatschappij verboden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:24:
[...]

De vinger op de zere plek leggen. Ik zie wel wat je doet, maar leg emotie even aan de kant en kijk puur naar de statistiek.

Ja de regering kan eerder ingrijpen. Later in ieder geval niet, want we weten wat er dan van komt. Het ding vooral is, en dat lijk je niet te zien, is dat het niveau van maatregelen (lees beperkingen) gelinkt zijn aan de druk in de zorg.
Maar die zie ik wel, ik zie echter ook dar het niveau van de maatregelen afhankelijk is van wanneer ze worden ingevoerd en hoe goed mensen zich er aan houden. Tijdig de basisimaatregelen invoeren en mensen die zich er aan houden zou ons ook door de golf krijgen.
Ik denk niet dat het hier gaat om de individuen, maar om de totale zorgdruk. Elk overlijden is vervelend, maar voor de zorg is dat iets dat elke dag gebeurt. Het probleem zit hem er in dat als de zorg overbelast geraakt, het systeem niet meer werkt. Voor iedereen die er van afhankelijk is. En hoe meer er ongevaccineerd zijn, des te eerder deze maatregelen niet goed genoeg werken.

Het is ironisch te noemen. Het zijn meestal de ongevaccineerden die ook op straat komen tegen het sluiten van de horeca. Opkomen voor de middenstand die zogezegd in hun achterste genomen worden. Die protesteren tegen elke maatregel die er komt en ze niet volgen. Terwijl zij zelf de grootste katalysator zijn in de toename van de zorgdruk.

Ligt eraan, er is maar een kleine groep die echt de straat opkomt. De meeste ongevaccineerden vinden dat ze een goede keuze hebben gemaakt en houden zich aan de rest van de maatregelen. Die allemaal over 1 kam scheren moet je gewoon niet doen. Je hebt nu eenmaal een groep echte wappies, maar een veel grotere groep die niet zo extreem is, maar toch niet het vaccin wil.

Maar voornaamste punt is dat we ook met de huidige vaccinatiegraad geen problemen hadden gehad als we tijdig zouden ingrijpen en ons allemaal wat beter aan de maaatregelen zouden houden. Dus niet 1 groep beschuldigen van de situatie maar accepteren dat we allemaal schuldig zijn aan wat er gebeurt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:24:
[...]

Ja de regering kan eerder ingrijpen. Later in ieder geval niet, want we weten wat er dan van komt. Het ding vooral is, en dat lijk je niet te zien, is dat het niveau van maatregelen (lees beperkingen) gelinkt zijn aan de druk in de zorg. Ik denk niet dat het hier gaat om de individuen, maar om de totale zorgdruk. Elk overlijden is vervelend, maar voor de zorg is dat iets dat elke dag gebeurt. Het probleem zit hem er in dat als de zorg overbelast geraakt, het systeem niet meer werkt. Voor iedereen die er van afhankelijk is. En hoe meer er ongevaccineerd zijn, des te eerder deze maatregelen niet goed genoeg werken.

Aan de andere kant, we hadden ook de booster op tijd kunnen geven dat had gekund zonder dat er problemen waren in de zorg. Nos kopte in met grote stijging corona gevallen in verzorgingstehuizen.
Als je weet dat een vaccin maar 6 maanden goed werkt dan vind ik dat je de regering best mag verwijten dat ze de kwetsbare groepen waarvan bekend was dat de vaccinatie veel minder effectief was geen booster heeft gegeven.

Het kan de overheid ook verweten worden dat ze bewust ervoor gekozen hebben om gevaccineerden een onbeperkte QR code te geven. Je kan verwachten dat als iemand een kaartje koopt voor 50+ euro en hij klachten heeft hij niet gaat denken ik gooi de 50euro weg maar dat die persoon alsnog van dat kaartje gebruik gaat maken. Als je serieus denkt dat mensen dat niet doen spoor je niet.
Het was bekend met een positieve test mag je gewoon naar binnen en dat is prima.

Er word nu gewoon simpel gezegt.
Gevaccineerd = goed.
Ongevaccineerd = fout.

Dus gevaccineerde die zich nooit laat testen, naar prive feestjes gaat, met klachten gaat werken en op visite gaat dat is goed. Die persoon is goed bezig en treft geen enkele blaam.
Ongevacineerde die thuis werkt, bij klachten thuis blijft en zich laat testen, nee die fout bezig.
bie100 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:30:
[...]
Of in deze tijd een mondkapje in de vorm van een baard, handig als je sinterklaas speelt.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 30-11-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
bie100 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:30:
[...]

Echt? Linkje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:30:
[...]

Mondkapjes met een ventiel waren bij onze Duitse luchtvaartmaatschappij verboden :)
Blauwe eroverheen, niks aan de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:27:
[...]
Maar dat is dus "whataboutism". Ja, het is niet goed dat mensen hun mondkapje niet goed dragen, geen afstand houden, etc. Maar niet vaccineren maakt ook heel veel verschil.
Precies, en dat gebeurt andersom precies hetzelfde. Dus waarom kunnen we niet accepteren dat we met zijn allen er een zooitje van maken en dat dat niet alleen aan de ongevaccineerden ligt?

En nogmaals, ik ben pro-vaccinatie en snap niet waarom mensen dat niet doen, maar ik zie veel meer dingen fout gaan waardoor we in de huidige situatie zijn gekomen. Ik ben dus vooral tegen het beschuldigen van 1 groep.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:32:
[...]

Er word nu gewoon simpel gezegt.
Gevaccineerd = goed.
Ongevaccineerd = fout.

Dus gevaccineerde die zich nooit laat testen, naar prive feestjes gaat, met klachten gaat werken en op visite gaat dat is goed. Die persoon is goed bezig en treft geen enkele blaam.
Ongevacineerde die thuis werkt, bij klachten thuis blijft en zich laat testen, nee die fout bezig.
Ben benieuwd waar dat gezegd wordt. 1 voorbeeld is genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:25:
[...]

Ik denk dat de vaccinatiebereidheid niet toeneemt. De groep zal alleen maar harder roepen, en "belachelijk, ze laten alleen ongevaccineerden sterven voor iemand die met drank op achter het stuur zat".

Ik ken maar weinig die met daadwerkelijk wetenschappelijk verklaarbare argumenten komen :+
Toen je een vaccinatie- of herstelbewijs of een negatieve test nodig had voor de horeca, namen de vaccinaties ineens massaal toe, omdat dat testen voor iedere keer dat je naar de McDonalds wilde, toch wel erg lastig was.
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:26:
[...]

Dat heb ik ook gedaan :) Ik weet niet of je gevaccineerd bent, je argumenteert in ieder geval als iemand die dat niet is. Dat je het wel bent: heel goed :) Excuses dat ik zomaar aannam dat je dat niet was :*
[...]

Ik kan niet heel veel meer doen dan afstand houden, monkapje op en zoveel mogelijk thuis werken. Ik ben geen heilig boontje en kom in mijn werksituatie vast momenten tegen waar ik beter nog wat meer had kunnen doen, maar als ik mezelf vergelijk met anderen, doe ik bovengemiddeld veel.

Ik ben Production Engineer bij een bedrijf dat medische apparatuur maakt, dus als er een issue in productie is, MOET ik langskomen om die op te lossen. Dat betekent dat ik afgelopen maandag bijvoorbeeld thuis zat te werken en om 10:30 toch naar de fabriek reed, omdat er iets mis was met een nieuwe levering onderdelen.

Ik verbaas me er dan over dat er zoveel mensen aanwezig zijn. Dat ik, als ik dan om 17 uur weer naar huis rijd, in de file sta om door Enschede heen te komen. Het lijkt of niemand meer thuis werkt. En het lijkt per bedrijf te verschillen. Mijn vriendin werkt sinds september vorig jaar bij een nieuwe werkgever en is in die tijd pas 5x op kantoor geweest. Wow! Haar werkgever denkt er zelfs aan om het grote kantoor te gaan onderverhuren, want iedereen vindt het zo fijn om thuis te werken.

Maar om terug te komen op de crux van de discussie: we kunnen de komende jaren blijven aanmodderen met mondkapjes en afstand houden, het virus z'n beloop laten en de maatschappij steeds ontwrichten, kinderen leerachterstanden op laten lopen, enzovoorts enzovoorts. Er is 1 maatregel die echt goed helpt en ons terug naar normaal brengt, en dat is vaccineren. Al die andere zaken die je noemt en die we niet goed (meer) doen, is symptoombestrijding omdat er een groep is die het vaccin pertinent weigert.
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:34:
[...]

Precies, en dat gebeurt andersom precies hetzelfde. Dus waarom kunnen we niet accepteren dat we met zijn allen er een zooitje van maken en dat dat niet alleen aan de ongevaccineerden ligt?

En nogmaals, ik ben pro-vaccinatie en snap niet waarom mensen dat niet doen, maar ik zie veel meer dingen fout gaan waardoor we in de huidige situatie zijn gekomen. Ik ben dus vooral tegen het beschuldigen van 1 groep.
Omdat, maar nu val ik in herhaling, al die maatregelen waar we ons met z'n allen niet goed aan houden alleen maar nodig zijn omdat een klein deel van de bevolking het vaccin weigert. Ik vind het onredelijk dat we allemaal niet naar werk mogen, kinderen straks weer thuis moeten houden, geen Sinterklaas/Kerst/verjaardag mogen vieren, beter in eigen land op vakantie kunnen, etc omdat die kleine groep niet wil meewerken aan een echte oplossing.

Het is hierboven al becijferd, maar met 100% vaccinatie, zouden we geen maatregelen hebben nu.

[ Voor 14% gewijzigd door Grrrrrene op 30-11-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 16:15
https://www.mijnbaard.nl/baardverzorging/baardmasker

hier onder andere maar er zullen er wel meer zijn die het verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 13:41
In Sneek staan ze inmiddels om 5u30 op het voetbalveld: :)
https://www.telegraaf.nl/...er-eenmaal-staat-gaat-het

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:32:
[...]
Over versimpeling gesproken...

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:38:
[...]

Toen je een vaccinatie- of herstelbewijs of een negatieve test nodig had voor de horeca, namen de vaccinaties ineens massaal toe, omdat dat testen voor iedere keer dat je naar de McDonalds wilde, toch wel erg lastig was.
Dat had ik ook wel verwacht. Maar weet je wat het verschil is tussen die vaccinatiegolf, en mensen niet meer op de IC helpen?

Niet meer naar de McDonalds (zonder test) mogen raakt mensen direct
Niet geholpen worden op de IC is indirect. En wat denkt iedereen?
"Het overkomt mij toch niet"

dus als men zou zeggen: We helpen mensen op de IC met corona niet meer, dan verwacht ik écht geen toename. Enkel verontwaardiging... Vooral bij de groep ongevaccineerden. "Zie je wel, ze zijn tegen ons!"

Ja, want zonder jullie zaten we nu niet in een gedeeltelijke lockdown :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat de filedruk enigszins vertekend wordt doordat er meer mensen nu met de auto naar kantoor gaan ipv de trein.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen geen risico willen lopen in OV.
Parkeerbeleid soepeler is omdat er minder mensen op kantoor zitten.
Er minder files stonden en dus mensen weer de auto pakken (en nu dus weer in de file staan).

Er wordt echt nog wel thuisgewerkt hoor. Bij mijn opdracht ben ik sinds Maart 2020 niet meer op kantoor geweest. Mijn vriendin denk ik max 10 keer met name omdat ze BHV’er is er altijd iemand van dat team aanwezig moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:11
alexbl69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:46:
[...]

Dit is echt geen n=1 van @Shadowhawk00 hoor.
Hoe komt het dat 10% positief test uit dat vliegtuig? Echt niet omdat ze daarvoor hebben moeten testen.
Ik ken genoeg gevaccineerden die zeggen zich niet meer te laten testen. Ik ken genoeg ongevaccineerde die bij elke kuch thuis blijven.

Het is wel heel makkelijk om de ongevaccineerden op de kop te geven. Ik ben voor vaccinatie van de risicogroepen. Dat mogen ze van mij zelfs verplichten. Maar ga geen (gezonde) 20-jarigen die niet gevaccineerd zijn als zondebok aanmerken. Ja die gaan naar opa en oma. Dat is een risicogroep. Dan moeten zij zich laten vaccineren om het risico op opname/IC te beperken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 13:14
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:34:
[...]

Omdat er maar 1 manier is waarop we een kans maken om structureel uit deze crisis te stappen; iedereen vaccineren.

We kunnen maatregelen blijven invoeren tot we een ons wegen, en dan zijn we na 10 jaar af en aan golven eindelijk zover dat iedereen enige mate van resistentie heeft zonder dat de zorg is omgevallen.

Of we kunnen vaccineren en er veel sneller vanaf zijn.

Als we nog altijd in hetzelfde schuitje als vorig jaar zaten, d.w.z zonder vaccin, dan was ik het grondig met je eens geweest dat je niet houden aan maatregelen gelijk staat aan ander verwijtbaar gedrag. Maar nu we kans maken om dat virus lekker rond te laten waaien zonder dat de zorg omvalt, doordat we vaccins hebben, zijn de spelregels gewoon veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Prima toch, beetje ochtendgymnastiek.

De derde ronde zal wel beperkt zijn tot een kopje koffie met maar weinig mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:46:
dus als men zou zeggen: We helpen mensen op de IC met corona niet meer, dan verwacht ik écht geen toename. Enkel verontwaardiging... Vooral bij de groep ongevaccineerden. "Zie je wel, ze zijn tegen ons!"
Prima, ruimt het zichzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 21:56
Roodey schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:52:
[...]

Hoe komt het dat 10% positief test uit dat vliegtuig? Echt niet omdat ze daarvoor hebben moeten testen.
Ik ken genoeg gevaccineerden die zeggen zich niet meer te laten testen. Ik ken genoeg ongevaccineerde die bij elke kuch thuis blijven.

Het is wel heel makkelijk om de ongevaccineerden op de kop te geven. Ik ben voor vaccinatie van de risicogroepen. Dat mogen ze van mij zelfs verplichten. Maar ga geen 20-jarigen die niet gevaccineerd zijn als zondebok aanmerken. Ja die gaan naar opa en oma. Dat is een risicogroep. Dan moeten zij zich laten vaccineren om het risico op opname/IC te beperken.
Maar waarom zouden die 20 jarigen zich niet verplicht moeten laten vaccineren? Ook in die groep zitten mensen die meer risico lopen om in het ziekenhuis te belanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Plenkske schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:55:
[...]

Prima, ruimt het zichzelf op.
Met dit virus gaat dat niet snel genoeg :+ dan moet je toch echt een hogere mortaliteit hebben :+

Dat is ook wel het venijnige van dit virus. Het is eigenlijk net erg genoeg om de zorg te overbelasten, maar niet dodelijk genoeg zodat mensen zich zorgen maken.

Een rondje Ebola was héél anders verlopen, dat weet ik wel zeker O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
JP_Frost schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:55:
[...]

Maar waarom zouden die 20 jarigen zich niet verplicht moeten laten vaccineren? Ook in die groep zitten mensen die meer risico lopen om in het ziekenhuis te belanden.
Er zitten vooral mensen in die weliswaar zelf geen last van het virus zullen krijgen, maar het wel doorgeven aan gevaccineerde mensen die toch op de IC terechtkomen. Je ziet dat nu met de groep basisschoolkinderen (de laatste groep die nog niet gevaccineerd kan zijn): daar zitten de grootste besmettingen, waardoor relatief veel 30-40 jarigen nu ziek worden van Corona, zij zijn immers de ouders.

Vaccineren doe je dus niet zozeer om jezelf te beschermen in het geval van een onderliggende aandoening waardoor je toch aan Covid kunt overlijden, maar je doet het om het aantal Covid-gevallen omlaag te brengen, zodat zij die zich niet kunnen laten vaccineren of bij wie het vaccin onvoldoende werkt, te beschermen.

Je doet het dus uit solidariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Kijk, dat is ondernemerschap _/-\o_
* Waah is totaal niet biased O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:42
Iedereen die riep dat de financiële gevolgen van corona wel meevallen moet naar het inflatiecijfer kijken: 5,6%! Ongekend veel, door de enorme hoeveelheid geld die is bijgedrukt. Er werd constant geroepen dat Nederland het ‘makkelijk kan betalen’. Misschien waar, maar uiteindelijk draait de gewone burger hier voor op. Dit heeft veel gevolgen voor de koopkracht. Het eindeloos bijdrukken wordt overigens al een tijd flink voor gewaarschuwd.

De ‘zichtbare crisis’ van corona valt mee, maar het inflatiecijfer is zeer zorgwekkend en is ook een crisis op zichzelf staand. Er is ook geen garantie dat het volgend jaar wel meevalt.

Hiermee zeg ik niet dat er slecht gehandeld is, wel dat het flinke gevolgen heeft.

https://fd.nl/economie/14...ijgt-in-november-naar-5-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:11
[...]

Ik heb mijn post iets aangepast. Als een 20-jarige in de risicogroep valt (onderliggend lijden of overgewicht) ook uiteraard. Ik neem aan dat ze wereldwijd na ruim 1,5 jaar wel de risicogroep in beeld hebben.
Ja vaccineren helpt, maar is niet de heilige graal. Zie bericht van Moderna directeur. Je blijft prikken tot je een ons weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Het is wel heel makkelijk om de ongevaccineerden op de kop te geven. Ik ben voor vaccinatie van de risicogroepen. Dat mogen ze van mij zelfs verplichten. Maar ga geen (gezonde) 20-jarigen die niet gevaccineerd zijn als zondebok aanmerken. Ja die gaan naar opa en oma. Dat is een risicogroep. Dan moeten zij zich laten vaccineren om het risico op opname/IC te beperken.
Laten opa en oma nou net een verminderde afweer hebben.
Als je volgende maand ook nog naar opa en oma wilt kan het geen kwaad om toch die vaccinatie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
code:
1
2
3
4
5
            Gisteren    Gommers code zwart
Covid         605           650
Non Covid     383           350
Boss          188           188
Totaal        1176          1188

Begint er nu toch wel om te spannen op de IC, benieuwd hoeveel van die Boss bedden er al in gebruik zijn. Prognose voor gisteren is weer 60 nieuwe opnames, hopelijk stabiliseert het snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Plus dat er een groep is waarbij vaccineren geen zin heeft.

Bij Mazelen vaccineren we ook zodat mensen die geen vaccin kunnen krijgen beschermd zijn. Denk aan auto-immuum-ziekten, kankerpatienten die een behandeling ondergaan waardoor vaccineren geen zin heeft etc. Maar die groep wordt vaak vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
KrazyJay schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:28:
[...]
Dat is de mentaliteit weer die zich even toont.
Net als dat jij er vanuit gaat dat ik een antivaxxer ben ;)
Ik durf te stellen dat ik me altijd aan de regels heb gehouden. En nog steeds doe. En me frustreer. Niet omdat ik de regels zat ben, maar omdat ik er toe gedwongen wordt omdat er nog steeds mensen zijn die het risico opzoeken waardoor de eenvoudige basismaatregelen niet genoeg bleken.

Aangenaam.
En ik durf wel te stellen dat je dan een van de grote uitzonderingen bent. En als je om je heen kijkt zie je dat zelf ook wel. Loop naar de supermarkt en je vindt wel mensen die hun mondkapje niet goed ophebben (meestal letterlijk alleen als modkapje), die 'even' langs iemand nog wat pakken of toch thuis een feestje houden. En je kunt het ook zien aan de cijfers, bij de 1e golf werkten de basisimaatregelen veel beter, terwijl ze nu nog maar amper werken. En dat komt echt niet door het virus zelf.

Dus wijzen naar 1 groep is makkelijk, maar niet eerlijk (en nogmaals, het gaat niet zozeer om het wijzen, maar wel dat het maar naar 1 groep is)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
Emgeebee schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:53:
[...]

Omdat er maar 1 manier is waarop we een kans maken om structureel uit deze crisis te stappen; iedereen vaccineren.
Zolang we mutaties krijgen waarbij het onbekend is hoe goed de al gegeven vaccinaties helpen, dan is ook dit een beetje een te simplistische kijk op de materie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Fuujii schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:59:
Iedereen die riep dat de financiële gevolgen van corona wel meevallen moet naar het inflatiecijfer kijken: 5,6%! Ongekend veel, door de enorme hoeveelheid geld die is bijgedrukt. Er werd constant geroepen dat Nederland het ‘makkelijk kan betalen’. Misschien waar, maar uiteindelijk draait de gewone burger hier voor op. Dit heeft veel gevolgen voor de koopkracht. Het eindeloos bijdrukken wordt overigens al een tijd flink voor gewaarschuwd.

De ‘zichtbare crisis’ van corona valt mee, maar het inflatiecijfer is zeer zorgwekkend en is ook een crisis op zichzelf staand. Er is ook geen garantie dat het volgend jaar wel meevalt.
De inflatie heeft voornamelijk te maken met de prijs van energie. Hoge brandstofprijs, hoge energiekosten thuis, duurdere producten door bijvoorbeeld hoge kosten voor de kassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:42
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:58:
[...]

Er zitten vooral mensen in die weliswaar zelf geen last van het virus zullen krijgen, maar het wel doorgeven aan gevaccineerde mensen die toch op de IC terechtkomen. Je ziet dat nu met de groep basisschoolkinderen (de laatste groep die nog niet gevaccineerd kan zijn): daar zitten de grootste besmettingen, waardoor relatief veel 30-40 jarigen nu ziek worden van Corona, zij zijn immers de ouders.

Vaccineren doe je dus niet zozeer om jezelf te beschermen in het geval van een onderliggende aandoening waardoor je toch aan Covid kunt overlijden, maar je doet het om het aantal Covid-gevallen omlaag te brengen, zodat zij die zich niet kunnen laten vaccineren of bij wie het vaccin onvoldoende werkt, te beschermen.

*knip* heb je bronnen voor je ‘even besmettelijk’ of bedoel je gewoon dat de vaccins in de tijd iets afnemen in effectiviteit?

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 30-11-2021 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
redwing schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:00:
[...]

Net als dat jij er vanuit gaat dat ik een antivaxxer ben ;)

[...]

En ik durf wel te stellen dat je dan een van de grote uitzonderingen bent. En als je om je heen kijkt zie je dat zelf ook wel. Loop naar de supermarkt en je vindt wel mensen die hun mondkapje niet goed ophebben (meestal letterlijk alleen als modkapje), die 'even' langs iemand nog wat pakken of toch thuis een feestje houden. En je kunt het ook zien aan de cijfers, bij de 1e golf werkten de basisimaatregelen veel beter, terwijl ze nu nog maar amper werken. En dat komt echt niet door het virus zelf.

Dus wijzen naar 1 groep is makkelijk, maar niet eerlijk (en nogmaals, het gaat niet zozeer om het wijzen, maar wel dat het maar naar 1 groep is)
Tja men zal altijd wijzen naar de groep die het meest verantwoordelijk is. En dat zijn de anti-vaxxers nu eenmaal. Want ze hoeven relatief weinig moeite te doen, voor het grootste resultaat.

199 vs 568 IC-bedden. Dát is het verschil ongeveer.
Maar je bent voor vrijheid dus mijn vraag: Hoeveel vrijheid moeten andere groepen opofferen, totdat we de vrijheid van Anti-vaxxers beperken? Zijn dat basale maatregelen, is dat andere belangrijke patienten met levensbedreigende ziekten voorrang geven? Is dat voorrang geven aan anderen op de IC? Of zoals nu: Covid gaat vóór alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
PWM schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]

De inflatie heeft voornamelijk te maken met de prijs van energie. Hoge brandstofprijs, hoge energiekosten thuis, duurdere producten door bijvoorbeeld hoge kosten voor de kassen.
Niet enkel corona, maar corona heeft absoluut invloed. Zie supermarktprijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Hiermee zeg ik niet dat er slecht gehandeld is, wel dat het flinke gevolgen heeft.

Volgens het CBS is het nog maar de vraag of de inflatie op basis van onze landelijke cijfers boven de 5% uitkomt. Schijnbaar drukt het effect van wonen bij hogere inflatie de cijfers aanzienlijk.

Neemt niet weg dat de inflatie hoog is, maar goed dat zag je van verre al aankomen doordat de prijzen stegen. Dat heeft absoluut niet alleen te maken het bijdrukken van geld maar zal met name op het conto komen van stijgende energie en transportprijzen. Daarbij helpt het ook niet dat de inflatiecijfers jaar op jaar zijn, dus de vergelijking die je moet maken is ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toen lagen in November de prijzen aanzienlijk lager.

Aanvulling:
Inflatie over het gehele jaar gemeten ligt tot oktober nog op 2,12% en zou bij die 5,6% stijgen naar 2,43% tot november. Zelfs wanneer december een inflatiecijfer zou laten zien van meer dan 10% ga je op jaarbasis maar net over de 3% inflatie heen.

Dus zullen we zulke cijfers even een beetje relativeren en niet alleen naar de maandcijfers ten opzichte van het voorgaande jaar kijken? Dat is namelijk hetzelfde als je blindstaren op de dagkoers van het aantal besmettingen.

[ Voor 13% gewijzigd door TIGER1125 op 30-11-2021 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 21:31

Mfpower

In dubio

Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:58:
[...]

Maar dat is een illusie. Covid valt helemaal niet uit te bannen. Een gevaccineerde, waarbij het vaccin onvoldoende bescherming biedt, zal (voorzover die persoon dat van zichzelf weet) zelf maatregelen moeten nemen. Vroeg of laat loopt die persoon tegen het virus aan. Je hoort het niet zo vaak meer, maar flatten the curve (wat we nu doen), is slechts uitstel voor die mensen. Een veilige omgeving kan niet gemaakt worden, tenzij die persoon zelf heftige maatregelen neemt. De verspreiding onder gevaccineerden is immers groot genoeg om ook onveilig te zijn voor kwetsbaar gevaccineerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
In de 1e golf hielp medisch personeel van defensie mee in de ziekenhuizen. Er was zelfs een serie toen op Discovery over die inzet. Ik kan me alleen niet herinneren gelezen te hebben of dat nu weer gebeurt. Weet iemand of die hulp er nu weer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
KingKoning schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:02:
[...]

dat was inderdaad het verhaal afgelopen zomer. Echter, inmiddels blijkt uit steeds meer onderzoek, dat je een paar maanden na je vaccinatie toch echt weer even besmettelijk bent.

Je vaccineert dus vooral voor jezelf, want de vaccins beschermen uitstekend tegen opname. Het plaatje van kinderen / jongeren inenten wordt daardoor echt heel erg anders.
Vaccineren doe je (IMHO) om de zorg niet meer te overbelasten. Dus niet voor jezelf, maar wel degelijk voor een ander. En ja, ook als 20 jarige kan je gewoon op de IC komen. Want láng niet al het onderliggend lijden is bekend bij de persoon in kwestie O-)

Het aantal ziekenhuisopnames per dag in de leeftijd 12-49 is voor gevaccineerden praktisch 0. Voor niet-gevaccineerden rond de 2 a 3 per dag. Dat is ook waarom de gemiddelde leeftijd van ongevaccineerden 20 jaar lager ligt dan van gevaccineerden.

Als de zorg niet overbelast was? Dán kun je het hebben over enkel risicogroepen vaccineren. Nu? Nee dat is nu niet echt een optie.

Daarbij werkt vaccineren héél goed tegen verspreiding... Tot er een nieuwe variant opduikt. En dat is nu wat er precies gebeurd is: Toen we begonnen met vaccineren, kwam helaas ook nét een nieuwe variant.

Ik ben benieuwd of men ook nieuwe vaccins gaat maken die tegen Delta/Omnicron goed werken. Of dat men dit genoeg vind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik zo bang voor ben is dat we deze lockdown-voor-werkende tot maart vol gaan houden. Kost de overheid/economie relatief weinig (steunfondsen horeca is minimaal vs totale economie).

Want zolang je kan werken.. kan je belasting betalen is het motto. Voor de rest geef je geen fuck om de.mentale gesteldheid van je burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
eric.1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:00:
[...]

Zolang we mutaties krijgen waarbij het onbekend is hoe goed de al gegeven vaccinaties helpen, dan is ook dit een beetje een te simplistische kijk op de materie.
En daarom schrijf ik ook dat het de enige manier is waarop we een kans maken om er structureel vanaf te zijn.

Niks simplistisch aan.

de kans zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [kɑns] Verbuigingen: kans|en (meerv.) 1) mogelijkheid dat iets gebeurt

Voortaan even lezen por favor voordat je iets simplistisch noemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:40

Die gewone burger heeft ook vaak een hypotheek. Dan is hoge inflatie we lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Fuujii schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:07:
[...]

Niet enkel corona, maar corona heeft absoluut invloed. Zie supermarktprijzen.
Zeker. Maar die supermarkt prijzen hebben niks te maken met geld bijdrukken. Volgens mijn was dat je claim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:09:
[...]

Volgens het CBS is het nog maar de vraag of de inflatie op basis van onze landelijke cijfers boven de 5% uitkomt. Schijnbaar drukt het effect van wonen bij hogere inflatie de cijfers aanzienlijk.

Neemt niet weg dat de inflatie hoog is, maar goed dat zag je van verre al aankomen doordat de prijzen stegen. Dat heeft absoluut niet alleen te maken het bijdrukken van geld maar zal met name op het conto komen van stijgende energie en transportprijzen. Daarbij helpt het ook niet dat de inflatiecijfers jaar op jaar zijn, dus de vergelijking die je moet maken is ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Toen lagen in November de prijzen aanzienlijk lager.

Aanvulling:
Inflatie over het gehele jaar gemeten ligt tot oktober nog op 2,12% en zou bij die 5,6% stijgen naar 2,43% tot november. Zelfs wanneer december een inflatiecijfer zou laten zien van meer dan 10% ga je op jaarbasis maar net over de 3% inflatie heen.

Dus zullen we zulke cijfers even een beetje relativeren en niet alleen naar de maandcijfers ten opzichte van het voorgaande jaar kijken? Dat is namelijk hetzelfde als je blindstaren op de dagkoers van het aantal besmettingen.
Huizenmarkt wordt als het goed is niet meegerekend met inflatie. Anders zou het nog hoger uitvallen.

Het is inderdaad hoe dan ook ongekend hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:57:
[...]
Dat is ook wel het venijnige van dit virus beleid. Het is eigenlijk net erg genoeg om de zorg te overbelasten, maar niet dodelijk genoeg zodat mensen zich zorgen maken.
Even aangepast, immers wanneer je het virus vrij rond zou laten gaan dan was de zorg veel sneller en meer overbelast. We sturen nu middels beleid het virus zodanig dat de zorg het nét aankan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:17:
Waar ik zo bang voor ben is dat we deze lockdown-voor-werkende tot maart vol gaan houden. Kost de overheid/economie relatief weinig (steunfondsen horeca is minimaal vs totale economie).

Want zolang je kan werken.. kan je belasting betalen is het motto. Voor de rest geef je geen fuck om de.mentale gesteldheid van je burgers.
Wee tje wat ook kut is voor de mentale gesteldheid van je burgers? Massale sterfte onder de zwakkeren, ouderen, compleet overlopen zorg, uitgestelde zorg, sterftes voor te behandelen dingen.

Dit is, wat we nu hebben, een prima aanvaardbare trade-off. Ik ben steeds meer en meer tot de conclusie gekomen dat we teveel verwend zijn in Nederland, gecombineerd met eigenwijsheid, en daardoor ons als kleine kinderen gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Nu online
Fuujii schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:20:
[...]

Huizenmarkt wordt als het goed is niet meegerekend met inflatie. Anders zou het nog hoger uitvallen.

Het is inderdaad hoe dan ook ongekend hoog.
Huizenmarkt wordt door de EU niet meegerekend, maar door het CBS wel en daar heeft huur, bij een hoog cijfer een drukkend effect.

Dus dat valt wel mee, maar nogmaals op maandbasis is de inflatie hoog, maar op jaarbasis is de inflatie tot nu toe dus helemaal niet ongekend hoog.

Volgens Peter Hein van Mulligen, die reageert op een twitterbericht over de inflatie: (Hoofdeconoom CBS)
Kosten eigen woning zitten niet in de HICP, die drukken de CPI nogal. Het is dus nog spannend of die boven de 5% uitkomt
Iemand vraagt of dat door de huurstijging komt op twitter
Ja. Huurstijging is relatief laag. Doordat hun gewicht in CPI groter is dan in HICP, valt CPI lager uit. Hoe hoger de inflatie, des te groter het verschil
HICP is de EU variant van de berekening, CPI is de nationale variant van de berekening die het CBS maakt.

Maar hogere inflatie lag eigenlijk wel in de lijn der verwachting door de terugloop in vraag 2019/2020 en de toename daarna. Je zult zien dat we de komende jaren nog meer van die rare sprongen gaan maken. Als gevolg van lockdowns, en fluctuatie v.w.b. prijzen en productie ten opzichte van de voorgaande jaren.

[ Voor 19% gewijzigd door TIGER1125 op 30-11-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
TIGER1125 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:26:
[...]

Huizenmarkt wordt door de EU niet meegerekend, maar door het CBS wel en daar heeft huur, bij een hoog cijfer een drukkend effect.

Dus dat valt wel mee, maar nogmaals op maandbasis is de inflatie hoog, maar jaarbasis is de inflatie tot nu toe dus helemaal niet ongekend hoog.

Volgens Peter Hein van Mulligen, die reageert op een twitterbericht over de inflatie: (Hoofdeconoom CBS)

[...]

Iemand vraagt of dat door de huurstijging komt op twitter

[...]

HICP is de EU variant van de berekening, CPI is de nationale variant van de berekening die het CBS maakt.
Dank voor de toelichting/aanvulling. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Compleet offtopic, maar die inflatie heeft voornamelijk met de olie en gasprijs te maken.
En die stijging van olie en gas prijs heeft geen directe relatie tot het monetaire beleid.

(en zodra de olie/benzine/gas goedkoper wordt, kunnen we weer het deflatie spook van stal halen :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 30-11-2021 10:32 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:31
[...]

Iedereen die niet gevaccineerd is niet neemt niet zijn verantwoordelijkheid. Of je nou 20 of 80 bent. Geen enkele ongevaccineerde op de IC had gedacht dat hij of zij daar terecht zou komen. Haal gewoon je vaccinatie en stop met eindeloos jammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Ik hoorde gisteren dat komende donderdag weer 1x Frontberichten op tv komt met Jeroen Pauw. Zie ook https://www.ad.nl/show/fr...als-presentator~a7d50e55/

Heel lang geleden had de NOS weleens een special waarin deskundigen vragen van kijkers beantwoorden. Zou het niet handiger zijn als ze i.p.v. zo'n frontberichten niet een show maken waarin twijfelaars vragen kunnen stellen (mail of telefonisch) aan deskundigen zodat er meer uitleg komt rond vaccins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
In één van die vliegtuigen uit Zuid-Afrika zat ook een Canadese journalist van de NY Times. Zij beschrijft haar ervaringen (helaas achter betaalmuur)

https://www.volkskrant.nl...el-bitter-tegen~bd297891/
Maar dit was totale chaos. Geen mondkapjes, geen afstand, iedereen door elkaar. Zelfs toen bleek dat veel mensen positief hadden getest, deden veel mensen hun mondkapje niet op. Schreeuwende mannen, dicht op elkaar gepakt, zonder mondkapje. Niemand die handhaafde. Ik zou niet weten hoe ik het virus niet kan hebben opgelopen. En dan, met negatieve test, mocht je door, en zo verspreidden we ons over de wereld. Als je een proces zou moeten bedenken om zo veel mogelijk mensen te besmetten, was dit het.’
‘Ik had beter verwacht van Nederland. Ik wist dat de pandemie-respons, eh, middelmatig was. Maar voor mij had Nederland altijd een reputatie als logisch, rationeel en functioneel land. Ik heb het tegendeel ervaren.’
(misschien al eerder voorbij gekomen hier, dit topic gaat zo hard dat ik niet alles meelees)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Dennis1812

Amateur prutser

martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:32:
Ik hoorde gisteren dat komende donderdag weer 1x Frontberichten op tv komt met Jeroen Pauw. Zie ook https://www.ad.nl/show/fr...als-presentator~a7d50e55/

Heel lang geleden had de NOS weleens een special waarin deskundigen vragen van kijkers beantwoorden. Zou het niet handiger zijn als ze i.p.v. zo'n frontberichten niet een show maken waarin twijfelaars vragen kunnen stellen (mail of telefonisch) aan deskundigen zodat er meer uitleg komt rond vaccins.
Dat laatste kan je doen.
Maar ze luisteren dan toch niet.
En je wordt betaald door big pharma en de massamedia is corrupt en reeeee.

Zoiets krijg je dan.
Dat zie je zelfs in topics als dit als deskundigen op een bepaald gebied uitleg geven worden ze gewoon genegeerd of tegengesproken: mijn gevoel zegt anders.

Waarom daar dan nog tijd aan verspillen.
Liever de mensen die wel geloof hebben in deskundigen overtuigen van de ernst zodat ze zich aan maatregelen gaan houden. Daar is denk ik meer te winnen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:05
martwoutnl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:10:
In de 1e golf hielp medisch personeel van defensie mee in de ziekenhuizen. Er was zelfs een serie toen op Discovery over die inzet. Ik kan me alleen niet herinneren gelezen te hebben of dat nu weer gebeurt. Weet iemand of die hulp er nu weer is?
Van wat ik gelezen heb de afgelopen dagen;

100 militairen zijn ingezet in het militair hospitaal in Utrecht om corona patiënten op te vangen (waaronder 10-20 IC bedden geloof ik). 60 militaire zorgverleners ondersteunen UMC Utrecht.

Daarnaast zijn 750 man ingezet om de booster campagne te helpen.

Verder heb ik er nog weinig over gelezen.
Emgeebee schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:19:
[...]

En daarom schrijf ik ook dat het de enige manier is waarop we een kans maken om er structureel vanaf te zijn.

Niks simplistisch aan.

de kans zelfst.naamw. (m./v.) Uitspraak: [kɑns] Verbuigingen: kans|en (meerv.) 1) mogelijkheid dat iets gebeurt

Voortaan even lezen por favor voordat je iets simplistisch noemt. :)
Je kan er een definitie omtrent kans tegenaan gooien, het blijft simplistisch. Het ging mij meer om "de enige manier". Terwijl we weten dat een vaccinatiegraad van 100% een utopie is. Terwijl we weten dat de vaccinaties mogelijk minder goed werken tegen nieuwe varianten. Terwijl we weten dat de vaccinatie meer de persoon zelf beschermen dan dat het verspreiding voorkomt (beperkt effectief in dat opzicht).

De enige manier vooruit is voorlopig een combinatie van maatregelen terwijl we de wereld helpen vaccineren totdat het virus op een Japan-wijze muteert of op een manier zodat de veroorzaakte symptomen voldoende zijn afgezwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:17:

Hoe langer het duurt hoe minder mensen zich eraan gaan houden. Dus uiteindelijk heeft het gewoon weinig effect meer. Dat zie je nu al vaak, prive feestjes, mondkapjes op half 11.
Mensen willen zich minder snel laten testen.

Uiteindelijk gaan de hakken gewoon nog meer in het zand, hoor nu ook om me heen, ik ga me niet laten testen of ik heb 2 prikjes gehad dat vind ik genoeg.
Dat is vermoed ik deels gewoon geen vertrouwen in de overheid en deels gewoon genoeg is genoeg. Na 2 jaar zijn mensen er wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor aanpassing van de ORV moet ik een nieuwe gezondheidsverklaring invullen. Daar wordt inmiddels driftig gevraagd om COVID info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPor-Fc43jNjZstuwu1YWh-zuio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JVZCCQOZ0OCIggmwkEaMDqiV.png?f=fotoalbum_large

Weet niet wat het effect is van een Ja op sommige van deze vragen uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 30-11-2021 10:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

migchiell schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:34:
In één van die vliegtuigen uit Zuid-Afrika zat ook een Canadese journalist van de NY Times. Zij beschrijft haar ervaringen (helaas achter betaalmuur)

https://www.volkskrant.nl...el-bitter-tegen~bd297891/

[...]

[...]

(misschien al eerder voorbij gekomen hier, dit topic gaat zo hard dat ik niet alles meelees)
Dus iedereen gedraagt zich als een complete malloot, maar het is de schuld van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:37:
Voor aanpassing van de ORV moet ik een nieuwe gezondheidsverklaring invullen. Daar wordt inmiddels driftig gevraagd om COVID info:

[Afbeelding]
Werkelijk? :o

Ik heb de laatste 4 weken last gehad van één of meerdere van de volgende klachten, allemaal random klachten die kunnen wijzen op covid maar ook kunnen wijzen op een allergie, een koude dag, een nachtje thuis doorhalen, of een slechte bak chinees... :+

Volgens mij hadden ze hier prima kunnen volstaan met risicovol gedrag vragen of je besmet bent geweest en of je gevaccineerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Grrrrrene schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:38:
[...]
Dat heb ik ook gedaan :) Ik weet niet of je gevaccineerd bent, je argumenteert in ieder geval als iemand die dat niet is. Dat je het wel bent: heel goed :) Excuses dat ik zomaar aannam dat je dat niet was :*
Snap ik, maar ik ben toch echt pro-vaccinatie :+ Het gaat mij meer om hoe er mee omgegaan wordt waar ik het niet mee eens ben.
[...]

Ik kan niet heel veel meer doen dan afstand houden, monkapje op en zoveel mogelijk thuis werken. Ik ben geen heilig boontje en kom in mijn werksituatie vast momenten tegen waar ik beter nog wat meer had kunnen doen, maar als ik mezelf vergelijk met anderen, doe ik bovengemiddeld veel.

Ik ben Production Engineer bij een bedrijf dat medische apparatuur maakt, dus als er een issue in productie is, MOET ik langskomen om die op te lossen. Dat betekent dat ik afgelopen maandag bijvoorbeeld thuis zat te werken en om 10:30 toch naar de fabriek reed, omdat er iets mis was met een nieuwe levering onderdelen.

Ik verbaas me er dan over dat er zoveel mensen aanwezig zijn. Dat ik, als ik dan om 17 uur weer naar huis rijd, in de file sta om door Enschede heen te komen. Het lijkt of niemand meer thuis werkt. En het lijkt per bedrijf te verschillen. Mijn vriendin werkt sinds september vorig jaar bij een nieuwe werkgever en is in die tijd pas 5x op kantoor geweest. Wow! Haar werkgever denkt er zelfs aan om het grote kantoor te gaan onderverhuren, want iedereen vindt het zo fijn om thuis te werken.

Maar om terug te komen op de crux van de discussie: we kunnen de komende jaren blijven aanmodderen met mondkapjes en afstand houden, het virus z'n beloop laten en de maatschappij steeds ontwrichten, kinderen leerachterstanden op laten lopen, enzovoorts enzovoorts. Er is 1 maatregel die echt goed helpt en ons terug naar normaal brengt, en dat is vaccineren. Al die andere zaken die je noemt en die we niet goed (meer) doen, is symptoombestrijding omdat er een groep is die het vaccin pertinent weigert.
Maar ik zie dat dus niet als symptoombestrijding. Er zijn gewoon een aantal zaken die we veel beter en slimmer kunnen doen zonder dat het echt impact heeft. Want laten we wel wezen, 100% vaccinatie gaan we niet halen, maar zelfs als dat wel het geval zou zijn, hebben we nog steeds wat basismaatregelen nodig. Maar doordat die basismaatregelen gegarandeerd niet goed gevolgd worden, acht ik de kans groot dat we dan alsnog extra maatregelen nodig hebben. En dat terwijl we met het goed volgen van de basismaatregelen die extra vaccinaties niet eens nodig hebben.

Zoals ik al zei ben ik volledig voor vaccineren omdat dat een makkelijke manier is om snel een stap te zetten, maar ik ben ook voor het beter aan de regels houden. Dat is nl. ook heel makkelijk, heeft amper impact en doet zo mogelijk net zoveel.
[...]
Omdat, maar nu val ik in herhaling, al die maatregelen waar we ons met z'n allen niet goed aan houden alleen maar nodig zijn omdat een klein deel van de bevolking het vaccin weigert. Ik vind het onredelijk dat we allemaal niet naar werk mogen, kinderen straks weer thuis moeten houden, geen Sinterklaas/Kerst/verjaardag mogen vieren, beter in eigen land op vakantie kunnen, etc omdat die kleine groep niet wil meewerken aan een echte oplossing.

Het is hierboven al becijferd, maar met 100% vaccinatie, zouden we geen maatregelen hebben nu.
En daarbij heb ik al aangegeven dat de regering dan de basismaatregelen later had ingevoerd en we alsnog door de sterkere groei nu maatregelen nodig hadden gehad. Misschien dat dat volgend jaar anders is, maar voorlopig hebben we naast vaccinaties ook nog wat maatregelen nodig. En als we toch wachten totdat het te laat is, win je ook met die vaccinaties alleen wat tijd.

Maar nogmaals, ik ben het er helemaal mee eens dat iedereen zich zou moeten laten vaccineren. Ik ben alleen wel tegen een verplichting en ook tegen het hele probleem bij 1 groep leggen, terwijl we er met zijn allen een zooitje van maken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online

[Afbeelding]

Brrrr... dit klinkt wel heel erg als een manier om mensen uit de verzekering te knikkeren cq. de premie te verhogen... met vragen als "ik ben getest OF ik vermoed dat ik corona heb" en "ik heb in de afgelopen weken verkoudheidsverschijnselen gehad" zal er toch vrijwel niemand zijn die overal naar waarheid "nee" kan invullen. En dan zal je wel ineens in een hogere risicogroep zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:34:
[...]

Dat laatste kan je doen.
Maar ze luisteren dan toch niet.
En je wordt betaald door big pharma en de massamedia is corrupt en reeeee.
Niet iedereen is een wappie. Als je met uitzending al wat kijkers kan overtuigen toch te prikken is het win-win.
Ik had laatst ook iemand op bezoek die niet heeft geprikt maar twijfelt ivm lichamelijke zaken. Ik heb hem geadviseerd om naar zijn huisarts te gaan en daar die vragen neer te leggen. En dat is iets wat zo'n show ook kan vertellen. Puur alleen door Frontberichten gaan de mensen zeker niet prikken. Die ellende zie je al dagelijks in journaal etc. Veel mensen zijn daar immuun voor geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:46:
[...]

En toch zit er wel een kern van waarheid in :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:23:
[...]

Voortschrijdend inzicht en hogere besmettingen? O-)
Het artikel is van 3 dagen geleden, dat maakt de periode tussen aankondiging en het voortschrijden van inzicht wel heel kort vind je niet?
Tot vrijdag werd er nog overlegd met het OMT, de cijfers waren toen niet het anders dan drie dagen geleden.

Een eerder genoemd argument dat een langere vakantie beter is dan tussentijds sluiten zou misschien kunnen kloppen, maar dan nog vind ik het raar dat op dag 1 het niet sluiten verkocht wordt als desastreus voor de leerachterstand van de kinderen, en ruwweg een dag of twee later een langere vakantie blijkbaar geen achterstand veroorzaakt.

Misschien is het voor het wel algemene beleid beter als de OMT leden niet bij elke scheet de publiciteit opzoeken en slechts met 1 stem spreken richting het kabinet.

[ Voor 9% gewijzigd door Fly-guy op 30-11-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:42:
[...]

Dus iedereen gedraagt zich als een complete malloot, maar het is de schuld van de overheid.
Dat staat er toch niet?

Het is eerder "iedereen gedraagt zich als een complete malloot en de overheid laat dat gebeuren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
eric.1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:36:
Je kan er een definitie omtrent kans tegenaan gooien, het blijft simplistisch. Het ging mij meer om "de enige manier" (om er structureel vanaf te zijn).
Eens dat het waarschijnlijk niet de enige manier is (we kunnen ook 100% van de bevolking doden, poef weg Corona+maatregelen), maar wel de enige manier die we nu realistisch gezien kennen en op relatief korte termijn kunnen bewerkstelligen.
Terwijl we weten dat een vaccinatiegraad van 100% een utopie is. Terwijl we weten dat de vaccinaties mogelijk minder goed werken tegen nieuwe varianten. Terwijl we weten dat de vaccinatie meer de persoon zelf beschermen dan dat het verspreiding voorkomt (beperkt effectief in dat opzicht).
Als je in de discussie zit waarom we mensen mogen afrekenen op het niet nemen van een vaccin tegenover het niet volgen van maatregelen (en daar ging mijn reactie over) dan zijn dit allemaal irrelevante feiten. Hoe meer mensen het vaccin nemen, hoe minder bovenstaande er toe doet. Het is als zeggen "het regent alleen maar meer en meer door klimaatverandering, dus die paraplu kan je net zo goed thuislaten".
De enige manier vooruit is voorlopig een combinatie van maatregelen terwijl we de wereld helpen vaccineren totdat het virus op een Japan-wijze muteert of op een manier zodat de veroorzaakte symptomen voldoende zijn afgezwakt.
Nee hoor, iedereen moet (meerdere malen) in aanraking zijn gekomen met dat virus. Dan zijn we er doorheen. En of we dat nu simuleren met het vaccin of daadwerkelijk het virus zelf oplopen (liefst beide), dat is de enige manier die we nu realistisch gezien kennen om op korte termijn van de maatregelen af te zijn en te leren leven met Covid.

*En uiteraard de disclaimer dat enige ceteris paribus op z'n plaats is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TIGER1125 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:43:
[...]

Werkelijk? :o

Ik heb de laatste 4 weken last gehad van één of meerdere van de volgende klachten, allemaal random klachten die kunnen wijzen op covid maar ook kunnen wijzen op een allergie, een koude dag, een nachtje thuis doorhalen, of een slechte bak chinees... :+

Volgens mij hadden ze hier prima kunnen volstaan met risicovol gedrag vragen of je besmet bent geweest en of je gevaccineerd bent.
Ja, de vragen van een andere aanbieder zijn ook wat minder specifiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:36:
[...]

Je kan er een definitie omtrent kans tegenaan gooien, het blijft simplistisch. Het ging mij meer om "de enige manier". Terwijl we weten dat een vaccinatiegraad van 100% een utopie is. Terwijl we weten dat de vaccinaties mogelijk minder goed werken tegen nieuwe varianten. Terwijl we weten dat de vaccinatie meer de persoon zelf beschermen dan dat het verspreiding voorkomt (beperkt effectief in dat opzicht).
"Terwijl we weten dat de vaccinaties mogelijk...", dat weten we dus niet, die kans is er.
Ik heb een interview gelezen met allerlei virologen die aangaven dat de Spaanse griep ook zo'n verloop had: lange tijd gevaarlijk, besmettelijk, maar na 2 jaar muteerde het waarschijnlijk in een vrij onschuldig virus, had bovendien een grote groep resistentie opgebouwd en was de pandemie voorbij.

Ik kan me zomaar voorstellen dat we een jaarlijkse boosterprik halen rond september/oktober, om de winter goed door te komen. Zoals we dat nu ook doen met de griep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:04:
[...]

Tja men zal altijd wijzen naar de groep die het meest verantwoordelijk is. En dat zijn de anti-vaxxers nu eenmaal. Want ze hoeven relatief weinig moeite te doen, voor het grootste resultaat.

199 vs 568 IC-bedden. Dát is het verschil ongeveer.
Dat had ook 100 vs 250 kunnen zijn als we de basismaatregelen tijdig hadden ingevoerd. Nog steeds een groot verschil natuurlijk, maar de druk op de zorg was er dan amper geweest.
Maar je bent voor vrijheid dus mijn vraag: Hoeveel vrijheid moeten andere groepen opofferen, totdat we de vrijheid van Anti-vaxxers beperken? Zijn dat basale maatregelen, is dat andere belangrijke patienten met levensbedreigende ziekten voorrang geven? Is dat voorrang geven aan anderen op de IC? Of zoals nu: Covid gaat vóór alles
Mijn punt is dat jouw laatste zin juist komt omdat de regering te laat reageert en we massaal de regels omzeien. Het gaat er dus niet om hoeveel andere groepen moeten opofferen, het gaat er om dat we door bewuste keuzes nu in een situatie zitten waarin we steeds meer moeten opofferen. Terwijl dat gewoon niet nodig was geweest.

Als we in de huidige situatie zouden zitten terwijl we bij het begin van de golf hadden ingegrepen en iedereen zich echt aan de maatregelen had gehouden was mijn verhaal ook anders geweest. Maar dat is gewoon niet het geval. We zitten in de huidige situatie doordat we er met zijn allen bewust voor kiezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:36:
[...]

Er is bar weinig wetenschappelijk aan het OMT. Het zijn vergaderingen met opgelegde geheimhouding, waardoor niet inzichtelijk is hoe er tot een bepaald advies is gekomen.

Als je wetenschappers laat voetballen, dan is het ook geen wetenschap. Tijdens de pandemie is een beetje het beeld ontstaan dat een mening of opmerking van een wetenschapper net zoveel waarde heeft als gedegen onderzoek.

Vervolgens laat je de politiek achter gesloten deuren nogmaals even cherry picken uit dat advies en bij andere maatregelen doen alsof ze van het OMT kwamen.

Grappig dat jij nul twijfel hebt, terwijl wetenschappers al vanaf het begin kritiek hadden op de werkwijze.
Dus omdat het niet open is, is het meteen onwetenschappelijk, waar ze hun adviezen op baseren? Wauw, dat is echt bizar kort door de bocht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

[Afbeelding]

Die ORVs vragen altijd de meest onzinnige vragen en zelfs vaak informatie die ze niet mogen vragen. Ik blijf het apart vinden dat ze dit zo mogen blijven doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

42erik schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dus omdat het niet open is, is het meteen onwetenschappelijk, waar ze hun adviezen op baseren? Wauw, dat is echt bizar kort door de bocht 8)7
Dat is de 21ste Eeuwse Super Geinformeerde Burger, die alles beter weet. Er is altijd wel iets aan informatie dat zogenaamd ontbreekt en dat een beslissing die niet bevalt ongeldig maakt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Pagina: 1 ... 6 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.