Ligone schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:46:
[...]
Als ik echt een vaccin "moet" nemen om hier verder te kunnen leven op een normale manier dan wil ik graag de keuze in vaccin en ééntje dat op de alom voor decennia gekende manier ontwikkeld is (en getest).
Weet niet zo goed hoe ik je tegemoet moet treden.
Ben net als de anderen van plan ook met cijfers m'n punt te maken, maar begrijp ook dat je je op een gegeven moment zo in de hoek gedrukt voelt dat de weerstand daartegen de overhand krijgt.
Wat mij in je bovenstaande tekst met name intrigeert is dat je enkel een vaccin wil gebruiken dat reeds decennia lang getest is. Daarbij doe je neem ik aan de voorveronderstelling (die volgens mij niet correct is) dat de ontwikkeling van dit type vaccins pas in februari vorig jaar is begonnen.
Maar ook als dat juist zou zijn, dan nog is decennia wachten op een vaccin toch geen reële optie? Dan zouden we decennia lang moeten leven zoals we vorig jaar geleefd hebben, in een realiteit waarin niemand gevaccineerd is.
In die realiteit zouden we onze economie in een paar jaar volkomen om zeep helpen, met een enorme armoede tot gevolg. En armoede betekent minder levensjaren. Nog destructiever dan Covid.
Heb 2 dochters, één van 17 en één van 19. Begin vorig jaar, toen er nog sprake was dat een vaccinatiegraad van 80% van de volwassen bevolking afdoende zou zijn, sprak ik richting hun de hoop uit dat het aantal gevaccineerden voldoende zou worden om hun te 'sparen'. Want ja, een 'nieuw' vaccin (waarvan ik inmiddels weet dat het niet nieuw is) was ook in mijn ogen een risico dat je - als je de keuze hebt - beter niet kunt nemen.
Maar de realiteit heeft dat voornemen ingehaald. 80% bleek niet voldoende, zelfs 100% zal in eerste instantie niet voldoende zijn. We zullen voor een nog onbekende tijd met dit virus rekening moeten blijven houden.
Mijn dochters hebben zich dit jaar laten vaccineren zodra ze daar de mogelijkheid toe hadden. Toen was al duidelijk dat die 80% niet voldoende was, maar hadden we ook al zoveel informatie tot ons genomen dat we vertrouwen hebben gekregen in de vaccins.
Daarnaast, ze hebben me gezegd dat ze liever voor het (kleine) risico van het vaccin kiezen, dan om nog jarenlang te leven zoals ze nu moeten leven. Ben zelf 51, en kan de 'beperkingen' voor mezelf enkel als 'first world problems' omschrijven, maar voor de jongeren is het een ander verhaal.