Ik ben het helemaal met je eens dat er al lang en breed een visie had moeten zijn en dat er best vaak slecht/vooral laat is gereageerd, maar ik denk niet dat je simpel kan wijzen naar 'daar in dat land ging zus goed dus de regering doet het hier slecht'. Immers je kan net zo makkelijk zeggen 'in Nederland is de vaccinatie graad al meer dan 85 procent, terwijl met veel meer dwang de vaccinatie graad in Oostenrijk veel lager is'.rik86 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:11:
En als aanvulling, ik vind echt dat de regering heel veel dingen rondom Corona slecht heeft gedaan. Waarom is in Portugal de vaccinatiegraad zonder dwang veel hoger dan hier, terwijl wij veel meer indirecte dwang hebben?
Ik denk dat je prima zelf de RIVM rapporten kunt openen in deze.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:30:
[...]
Heb je een bron voor dat restaurants geen bron voor besmettingen zijn?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Verwijderd
Dat kan op elkaar aansluiten , door meer COVID doden te accepteren en ic capaciteit te splitsen naar categorieën met eigen max blijft zorg beter beschikbaar voor andere aandoeningen /ongelukkenVerwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:22:
[...]
Er valt niks mee te nemen in de overwegingen, het is al geen doel om doden te minimaliseren. Het doel is zorg beschikbaar houden.
Hmm, als ze daadwerkelijk ook vo dicht doen maandag (wat dan met 0 aankondiging is, zodat maandag alsnog de halve school er is om spullen op te halen), heb ik 3 weken vakantie....Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:27:
[...]
Zowel Duitsland als België lijken geen aanstalten te maken om draconische maatregelen zoals wij die hebben in te voeren. Beide landen zetten in op 2G/3G en gerichte maatregelen die werken. Restaurants zijn nooit een bron van besmetting geweest, juist het open houden zorgt voor veel meer positieve bijdrage in het bestrijden van deze crisis.
*opent booking.com
Verwijderd
Die semantische ruimte hebben ze inderdaad voor zichzelf beschikbaar gehouden. Dit komt voor mij dus ook niet als een verrassing. Politiek he...jadjong schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:21:
[...]
Iedereen kan een afspraak maken, de daadwerkelijk prikdatum is geen onderdeel van de belofte.
Verwijderd
Daar staat in dat er besmettingen plaatsvinden, jij zegt dat dat niet gebeurt. Ik ben in de war.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:31:
[...]
Ik denk dat je prima zelf de RIVM rapporten kunt openen in deze.
Verwijderd
Onschuldig tot tegendeel bewezen. Waar is jouw bron die dit bewijst dan?Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:30:
[...]
Heb je een bron voor dat restaurants geen bron voor besmettingen zijn?
Restaurants dus, niet "horeca".
Edit: Ah, marionet Van Dissel is er om 19:00 uur ook bij!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2021 12:38 ]
Ik ga niet weer in dezelfde semantische discussie met je belanden, *knip* en daar heb ik geen zin in verder.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:32:
[...]
Daar staat in dat er besmettingen plaatsvinden, jij zegt dat dat niet gebeurt. Ik ben in de war.
Niet op de man spelen aub.
[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 18-12-2021 13:13 ]
Verwijderd
Nee, uitzonderlijke claims vereisen bewijs.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:33:
[...]
Onschuldig tot tegendeel bewezen. Waar is jouw bron die dit bewijst dan?
:strip_exif()/f/image/5x3WvRfNTWrLG5d1Qx4Z0oHe.jpg?f=fotoalbum_large)
@Drardollan alstublieft. Horeca is een bron van besmettingen. Daarnaast staat er ook bij de bco onderzoek afgeschaald is. Ook is het te verwachten dat horeca onderrapporteert omdat bij een bco niet te achterhalen is of die persoon die aan het tafeltje naast me zat mij corona bezorgd heeft. Dan val je onder "onbekend" en die staan niet in de tabel.
Oftewel wederom een harde claim van jou die niet onderschreven wordt door de cijfers.
Verwijderd
Precies! Staat er niet bij dus. Einde discussie wat mij betreft. Restaurants weten we het gewoon niet van. Alleen gemixt met de rest van de wereld dus.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:39:
[...]
Nee, uitzonderlijke claims vereisen bewijs.
[Afbeelding]
@Drardollan alstublieft. Horeca is een bron van besmettingen. Daarnaast staat er ook bij de bco onderzoek afgeschaald is. Ook is het te verwachten dat horeca onderrapporteert omdat bij een bco niet te achterhalen is of die persoon die aan het tafeltje naast me zat mij corona bezorgd heeft. Dan val je onder "onbekend" en die staan niet in de tabel.
Oftewel wederom een harde claim van jou die niet onderschreven wordt door de cijfers.
Daarnaast zijn dit cijfers uit BCO en die zijn verre van betrouwbaar, maar wel ontzettend incompleet.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2021 12:42 ]
Ook met de prikdatum komen ze een heel eind. De GGD had op woensdag 1,3 miljoen afspraken staan voor de volgende 7 dagen volgens het dashboard, en er komen nog steeds slots en locaties bij. Laten we zeggen 1,6 miljoen prikken 6 weken lang, dan zit je op 9,6 miljoen en we hebben er al 1,5 miljoen gezet + niet iedereen wil een booster.jadjong schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:21:
Iedereen kan een afspraak maken, de daadwerkelijk prikdatum is geen onderdeel van de belofte.
We zitten nu gewoon op het juiste tempo. Late afspraken die ingepland zijn is jammer maar veranderd daar niets aan.
Verwijderd
De "re" in horeca staat voor restaurants.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:41:
[...]
Precies! Staat er niet bij dus. Einde discussie wat mij betreft. Restaurants weten we het gewoon niet van. Alleen gemixt met de rest van de wereld dus.
Dit slaat echt weer nergens op. Dit is geen strafrecht. De bewijslast ligt bij de persoon die de stelling de discussie inslingert. Het is niet aan ons om zijn of haar punt te onderbouwen.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:33:
[...]
Onschuldig tot tegendeel bewezen. Waar is jouw bron die dit bewijst dan?
Edit: Ah, marionet Van Dissel is er om 19:00 uur ook bij!
[ Voor 20% gewijzigd door eric.1 op 18-12-2021 12:45 ]
Sorry, hoor, maar als je in deze tijd überhaupt gaat wintersporten en dan notabene in Oostenrijk waar het al langere tijd niet goed gaat, dan is het toch ook vragen om problemen?Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:51:
Hoewel het misschien niet 100 procent hier past, sluit het wel aan.
[...]
https://www.telegraaf.nl/...eisen-voor-wintersporters
Vanochtend was ik al behoorlijk fel op de overheden (bij ons en elders).
Dan kan je wel mopperen op overheden (die ook maar doen wat ze moeten doen), maar degenen die op wintersport gaan naar Oostenrijk zijn degenen die de eerste stap hebben gezet.
Zeker, voorspelbaarheid is fijn (en ik heb zélf notabene eerder gemopperd over het willen van meer coherentie, transparantie en duidelijkheid), maar je kan het de overheden niet kwalijk nemen dat ze nu snel willen/moeten handelen. De snelheid van omicron in Europa had niemand twee weken geleden verwacht.
Dit snap ik niet, wat heeft dat te maken met niet een booster nemen? Juist wel toch?En dit is dus precies wat ik bedoel en dit is, mijn inziens, de reden dat veel mensen voorlopig geen booster gaan nemen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Bespaar je de moeite joh.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:41:
[...]
Precies! Staat er niet bij dus. Einde discussie wat mij betreft. Restaurants weten we het gewoon niet van. Alleen gemixt met de rest van de wereld dus.
Daarnaast zijn dit cijfers uit BCO en die zijn verre van betrouwbaar, maar wel ontzettend incompleet.
Ik heb mijn zin aangepast naar: restaurants zijn nooit een serieuze bron van besmetting geweest.
De hele horeca is verantwoordelijk voor slechts 1,6 procent. Zelfs als je de hele horeca neemt is het verwaarloosbaar op het totaal, enkel de restaurants waarschijnlijk amper meetbaar.
De betreffende user is enkel uit op letterlijke teksten en gaat dan zuigen. Prima, ik doe er niet aan mee en reageer er niet op
Verwijderd
En de "ho" staat voor hoeren? We weten NIETS van restaurants. Het is niet zo dat 1/3 van de besmettingen in restaurants plaatsvinden omdat het toevallig 1/3 van het aantal letters in het woord "horeca" is.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:42:
[...]
De "re" in horeca staat voor restaurants.
We weten alleen een totaal van een samengeraapt geheel. Conform deze cijfers zouden restaurants theoretisch zelfs 0 besmettingen hebben kunnen opgeleverd. Dit zegt in deze context gewoon helemaal niets.
Verwijderd
Dus jij schrijft op dat ze "geen" bron zijn. Dan wijs ik je daar op en dan ben ik de stommerik?Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:44:
[...]
Bespaar je de moeite joh.
Ik heb mijn zin aangepast naar: restaurants zijn nooit een serieuze bron van besmetting geweest.
De hele horeca is verantwoordelijk voor slechts 1,6 procent. Zelfs als je de hele horeca neemt is het verwaarloosbaar op het totaal, enkel de restaurants waarschijnlijk amper meetbaar.
De betreffende user is enkel uit op letterlijke teksten en gaat dan zuigen. Prima, ik doe er niet aan mee en reageer er niet op
Als ik tegen mijn baas zeg dat we "geen" malware hebben maar dat bleek achteraf 2% van de servers te zijn dan heb ik een probleem.
Daarnaast nogmaals, bco tabel gaat alleen over bekende contacten. Daar vallen gelegenheden waar ik besmet wordt door mensen die ik niet ken natuurlijk lager uit.
Ik ga niet wintersporten. Ook niet als er geen Corona is. Ik zal nooit vrijwillig sneeuw opzoeken.anandus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:43:
[...]
Sorry, hoor, maar als je in deze tijd überhaupt gaat wintersporten en dan notabene in Oostenrijk waar het al langere tijd niet goed gaat, dan is het toch ook vragen om problemen?
Dan kan je wel mopperen op overheden (die ook maar doen wat ze moeten doen), maar degenen die op wintersport gaan naar Oostenrijk zijn degenen die de eerste stap hebben gezet.
Ik vind het ook dom als je boekt, maar ja, geef de Nederlander een vinger…
Als het zo dreigend is, waarom reageren andere landen dan niet met dezelfde paniek?Zeker, voorspelbaarheid is fijn (en ik heb zélf notabene eerder gemopperd over het willen van meer coherentie, transparantie en duidelijkheid), maar je kan het de overheden niet kwalijk nemen dat ze nu snel willen/moeten handelen. De snelheid van omicron in Europa had niemand twee weken geleden verwacht.
En nu snap ik jou niet. Men neemt geen booster omdat de onzekerheid te rondom geldigheid e.d. totaal onduidelijk is.[...]
Dit snap ik niet, wat heeft dat te maken met niet een booster nemen? Juist wel toch?
Is er eigenlijk al bekend vanaf wanneer het slot er op gaat? Krijgen we nog de zondag om in overvolle winkelstraten vol gepikeerde mensen kerstinkopen te doen?
Ga er maar niet vanuit. Vanavond melden ze vanaf middernacht alles dicht.dr.lowtune schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
Is er eigenlijk al bekend vanaf wanneer het slot er op gaat? Krijgen we nog de zondag om in overvolle winkelstraten vol gepikeerde mensen kerstinkopen te doen?
Verwijderd
Of theoretisch 80% want dat is ongeveer het aantal besmettingen waar we geen bco op doen.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
[...]
En de "ho" staat voor hoeren? We weten NIETS van restaurants. Het is niet zo dat 1/3 van de besmettingen in restaurants plaatsvinden omdat het toevallig 1/3 van het aantal letters in het woord "horeca" is.
We weten alleen een totaal van een samengeraapt geheel. Conform deze cijfers zouden restaurants theoretisch zelfs 0 besmettingen hebben kunnen opgeleverd. Dit zegt in deze context gewoon helemaal niets.
Je moet voorzichtig zijn met je eigen gelijk zoeken in cijfers die geen volledig beeld geven.
Met het superspreader event in Noorwegen in een restaurant van vorige week bijvoorbeeld vind ik het verantwoord om te zeggen, restaurants dicht. Die zijn niet immuun voor corona.
Of jij dat proportioneel vind is een andere discussie. Maar beweer niet dat er daar niks gebeurd.
Denk dat je te stellig bent en ik voorspel je dat je iedereen mag vervangen door een (groot) deel van de bevolking. Ik hoor in ieder geval al om mij heen van mensen die Kerst en Oud & Nieuw afzeggen bij/voor familie en vrienden.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:10:
[...]
Je kan maatregelen blijven verzinnen, maar ik voorspel je nu vast dat met Kerst en Oud en Nieuw iedereen gewoon bij elkaar gaat komen. Vorig jaar was er nog wel draagvlak, dit jaar laat men het niet meer door de neus boren.
Wat wij gaan doen geen idee, eerste kerstdag bij m'n zwager en daar waren afgelopen week al twijfels. Tweede kerstdag m'n moeder en schoonmoeder bij ons waarbij ik dan de enige ben zonder booster.
Oud en nieuw doen we/ik niks, m'n vrouw heeft nachtdienst dus die zal ik waarschijnlijk brengen en halen zodat haar auto daar niet hoeft te staan gedurende de nacht.
Verder hebben wij niet zo veel met deze dagen. In de ruim twintig jaar dat we samen zijn is het altijd één van de twee die we niet of nauwelijks kunnen vieren omdat ze altijd met Kerst of Oud en nieuw moet werken. Beide vrij/uitgeroosterd is in principe niet mogelijk/toegestaan.
Ho = HotelsVerwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
[...]
En de "ho" staat voor hoeren? We weten NIETS van restaurants. Het is niet zo dat 1/3 van de besmettingen in restaurants plaatsvinden omdat het toevallig 1/3 van het aantal letters in het woord "horeca" is.
Re = Restaurants
Ca = Cafe’s
Maar ik denk dat je met een stuk gezond verstand er wel iets van kan zeggen. 4 man zittend aan een tafeltje zal significant minder besmettingen opleveren dan lekker om elkaars nek hangen in de kroeg (incl. handeling na het kroegbezoek).
De groepen in restaurants zijn ook relatief klein en behorend tot de kring waar je normaal al mee omgaat. In een restaurant zit je niet vaak met een onbekende aan tafel, in een kroeg praat je bij uitstek met een onbekende.
Er zullen ongetwijfeld besmettingen hebben plaatsgevonden in restaurants, maar op de schaal der dingen zal dit volkomen verwaarloosbaar zijn.
Vandaag is het al erg druk met mensen die kerstinkopen gaan doen omdat ze verwachten dat niet-essentiële winkels vanaf morgen gesloten zijn.dr.lowtune schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
Die paniekreacties zullen daardoor weer voor een (kleine) piek in de besmettingen zorgen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Nee, er is van 1,6% bekend dat de directe bron horeca is. Alleen is het bron- en contactonderzoek zo brak dat deze data eigenlijk niet gebruikt kan worden als onderbouwing.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:44:
[...]
Sterker nog, de data van 6-12 December is zo miniem dat iedere provincie op "Niet genoeg gegevens" staat. Geen idee hoe iemand hieruit kan halen dat een bepaalde sector géén besmettingen oplevert.
Verwijderd
Dan stel ik dat we niet weten hoeveel besmettingen restaurants hebben opgeleverd. En omdat we het niet weten, IS daar geen bewijs van. Zul je toch het tegendeel moeten gaan bewijzen met niet bestaande cijfers.eric.1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:43:
[...]
Dit slaat echt weer nergens op. Dit is geen strafrecht. De bewijslast ligt bij de persoon die de stelling de discussie inslingert. Het is niet aan ons om zijn of haar punt te onderbouwen.
Over het algemeen zit er toch wel een dag tussen?dr.lowtune schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
Maar ook ik ga zo toch nog even de deur uit om wat dingen te halen, niet alle winkels hebben de mogelijkheid tot verzenden of afhalen, dus dan moet dat maar

People as things, that’s where it starts.
Denk dat je ervanuit kan gaan dat al vanavond rond 21:00 ofzo, of hooguit rond middernacht, de harde lockdown zal ingaan.dr.lowtune schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:46:
Denk dat ze dit keer de figuren willen voor zijn die nog snel even misbruik van de situatie gaan maken.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
https://drexel.edu/now/ar...th%20Drop-in-COVID-Cases/Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:49:
[...]
Ho = Hotels
Re = Restaurants
Ca = Cafe’s
Maar ik denk dat je met een stuk gezond verstand er wel iets van kan zeggen. 4 man zittend aan een tafeltje zal significant minder besmettingen opleveren dan lekker om elkaars nek hangen in de kroeg (incl. handeling na het kroegbezoek).
De groepen in restaurants zijn ook relatief klein en behorend tot de kring waar je normaal al mee omgaat. In een restaurant zit je niet vaak met een onbekende aan tafel, in een kroeg praat je bij uitstek met een onbekende.
Er zullen ongetwijfeld besmettingen hebben plaatsgevonden in restaurants, maar op de schaal der dingen zal dit volkomen verwaarloosbaar zijn.
Closing indoor dining during the first two waves of the pandemic was associated with a 61% decline in new COVID-19 cases over a six-week span, preventing an estimated 142 daily cases per city, compared with cities that reopened indoor dining during that period, according to recently published data from experts at the Dornsife School of Public Health. The team looked at data from March to October 2020 in 11 U.S. cities, including Philadelphia, Atlanta and Dallas. The results were published last month in the journal Epidemiology.
Het is niet enkel gebaseerd op eigen ervaring, ik lees het overal op het internet en ook in de media is er genoeg over te vinden.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:49:
[...]
Denk dat je te stellig bent en ik voorspel je dat je iedereen mag vervangen door een (groot) deel van de bevolking. Ik hoor in ieder geval al om mij heen van mensen die Kerst en Oud & Nieuw afzeggen bij/voor familie en vrienden.
Wat wij gaan doen geen idee, eerste kerstdag bij m'n zwager en daar waren afgelopen week al twijfels. Tweede kerstdag m'n moeder en schoonmoeder bij ons waarbij ik dan de enige ben zonder booster.
Oud en nieuw doen we/ik niks, m'n vrouw heeft nachtdienst dus die zal ik waarschijnlijk brengen en halen zodat haar auto daar niet hoeft te staan gedurende de nacht.
Verder hebben wij niet zo veel met deze dagen. In de ruim twintig jaar dat we samen zijn is het altijd één van de twee die we niet of nauwelijks kunnen vieren omdat ze altijd met Kerst of Oud en nieuw moet werken. Beide vrij/uitgeroosterd is in principe niet mogelijk/toegestaan.
Het blijft bijzonder dat er in dit topic altijd gedaan wordt of er bijzonder veel draagvlak is en iedereen volgt altijd braaf alle maatregelen. Aan de andere kant zien we meer dan honderdduizend besmettingen per week, volle ziekenhuizen en helaas veel doden.
Als er zoveel draagvlak zou zijn, dan zouden er geen 100.000+ besmettingen per week zijn toch?
Verwijderd
Da's al mislukt. De winkelstraten lopen over vandaag. Om half 11 zag het hier al zwart van het volk, 30 minuten nadat de meeste winkels op zaterdag openen. Meestal is het alleen 's middags wat drukker.wildhagen schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:51:
[...]
Denk dat je ervanuit kan gaan dat al vanavond rond 21:00 ofzo, of hooguit rond middernacht, de harde lockdown zal ingaan.
Denk dat ze dit keer de figuren willen voor zijn die nog snel even misbruik van de situatie gaan maken.
Dan hadden ze niet moeten lekken.
Dus is er geen bewijs dat ze voor besmettingen zorgen maar ook niet dat ze dat niet doen. Dus dit is een simpel "no sufficient data"-geval. Hier kan je geen conclusie aan verbinden en is dus gewoon onzinnig om te gebruiken in een discussie.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:50:
[...]
Dan stel ik dat we niet weten hoeveel besmettingen restaurants hebben opgeleverd. En omdat we het niet weten, IS daar geen bewijs van. Zul je toch het tegendeel moeten gaan bewijzen met niet bestaande cijfers.
Cijfers, boerenverstand en de situatie in andere landen.eric.1 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:50:
[...]
Nee, er is van 1,6% bekend dat de directe bron horeca is. Alleen is het bron- en contactonderzoek zo brak dat deze data eigenlijk niet gebruikt kan worden als onderbouwing.
Sterker nog, de data van 6-12 December is zo miniem dat iedere provincie op "Niet genoeg gegevens" staat. Geen idee hoe iemand hieruit kan halen dat een bepaalde sector géén besmettingen oplevert.
Verwijderd
*knip*
Leg dan uit wat er dan niet aan klopt of reageer niet, in ieder geval niet op de man gaan spelen.
[ Voor 34% gewijzigd door tweakduke op 18-12-2021 13:16 ]
Net doen alsof de horeca in brede zin geen bron van besmettingen is, maak je jezelf net zo goed belachelijk mee.
Het is compleet logisch dat je in 'moeilijker' situaties (winkels, restaurants, buiten) geen reet terug vindt. Simpelweg omdat je niet weet wie je daar gezien hebt. Daarnaast is bij elke horecasluiting er tot nu toe telkens een flinke daling geweest. En horecapersoneel scoort ook steevast hoog in de besmettingen.
Ik durf hem wel aan dat een groot deel van de niet teruggevonden besmettingen heeft plaatsgevonden in de categorieën die volgens de officiële cijfers laag scoren.
Het is compleet logisch dat je in 'moeilijker' situaties (winkels, restaurants, buiten) geen reet terug vindt. Simpelweg omdat je niet weet wie je daar gezien hebt. Daarnaast is bij elke horecasluiting er tot nu toe telkens een flinke daling geweest. En horecapersoneel scoort ook steevast hoog in de besmettingen.
Ik durf hem wel aan dat een groot deel van de niet teruggevonden besmettingen heeft plaatsgevonden in de categorieën die volgens de officiële cijfers laag scoren.
Ik denk dat zaterdag in december altijd druk is, maar de dreigjng van lockdown het een stuk erger wordt. Eigenlijk niet zo best als je geen besmettingen wil.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:53:
[...]
Da's al mislukt. De winkelstraten lopen over vandaag. Om half 11 zag het hier al zwart van het volk, 30 minuten nadat de meeste winkels op zaterdag openen. Meestal is het alleen 's middags wat drukker.
Dan hadden ze niet moeten lekken.
Ik ben even uitgeweken naar Brussel, hier is de drukte wel te overzien.
Het idiote is dat die piek over een week weer gespind gaat worden als "Zie je wel, lockdown was nodig".Onbekend schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:50:
[...]Die paniekreacties zullen daardoor weer voor een (kleine) piek in de besmettingen zorgen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik snap ook nooit dat in talkshows niemand dat weerwoord geeft op het moment dat het ter sprake komt. Het lijkt me vrij eenvoudig namelijk: Jan staat of zit in een openbare gelegenheid naast een besmet persoon en krijgt Covid. Een week later heeft hij klachten en zal dan vermoedelijk aangeven dat hij niet weet van wie hij het kreeg. Zijn vrouw en kinderen weten het echter wel: het komt door Jan. Dan heb je bij twee kinderen dus al drie van de vier besmettingen aan "thuis" gerelateerd terwijl ze alle drie feitelijk door het horecabezoek kwamen.MikeyMan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:58:
Net doen alsof de horeca in brede zin geen bron van besmettingen is, maak je jezelf net zo goed belachelijk mee.
Gelijk even lekker happie eten en vuurwerk inladen?t_captain schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:05:
[...]
Ik denk dat zaterdag in december altijd druk is, maar de dreigjng van lockdown het een stuk erger wordt. Eigenlijk niet zo best als je geen besmettingen wil.
Ik ben even uitgeweken naar Brussel, hier is de drukte wel te overzien.
Klinkt eerder als de piek van Pasen 2020 waar we nog op zitten te wachtenStoney3K schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:07:
[...]
Het idiote is dat die piek over een week weer gespind gaat worden als "Zie je wel, lockdown was nodig".
Dat is trouwens wel waarom ik verwacht dat een 'lockdown' voor winkels weinig gaat opleveren, behalve het verschuiven van een hoop omzet naar over de grens.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:08:
[...]
Gelijk even lekker happie eten en vuurwerk inladen?
In Hasselt is ook een Ikea, een Hornbach en een Mediamarkt.
Ik vraag me af of het kabinet de keutel niet gewoon gaat intrekken. Mogelijke maatregelen worden iedere keer ‘gelekt’ om, naar het lijkt, te peilen of er draagvlak is voor de maatregelen. Als je nu even een rondje op het interwebs doet is er vrijwel nergens draagvlak te bekennen. Het OMT creëert een doemscenario, en het kabinet gaat het volledig in mee, maar het volk lijkt er totaal niet achter te staan, zeker omdat er tegenstrijdige berichten zijn over het gevaar van omicron.
Nu ben ik niet tegen maatregelen, maar is er eigenlijk wel bewijs dat het virus zich op enige noemenswaardige schaal verspreid via niet-essentiële winkels? Ik heb toch meer het idee dat dat besluit vooral genomen wordt om de ernst van de situatie aan te duiden, in plaats van dat het ook echt veel zin heeft. Iedere keer als je die bron & contactondezoek statistiekjes ziet staan thuis, bezoek, kinderopvang, school en kantoor stijf bovenaan. Een beetje in de categorie ‘als je iets doet, doe het dan gelijk goed’.
Ik denk dat maatwerk veel meer op zijn plaats is.
Nu ben ik niet tegen maatregelen, maar is er eigenlijk wel bewijs dat het virus zich op enige noemenswaardige schaal verspreid via niet-essentiële winkels? Ik heb toch meer het idee dat dat besluit vooral genomen wordt om de ernst van de situatie aan te duiden, in plaats van dat het ook echt veel zin heeft. Iedere keer als je die bron & contactondezoek statistiekjes ziet staan thuis, bezoek, kinderopvang, school en kantoor stijf bovenaan. Een beetje in de categorie ‘als je iets doet, doe het dan gelijk goed’.
Ik denk dat maatwerk veel meer op zijn plaats is.
Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:08:
[...]
Gelijk even lekker happie eten en vuurwerk inladen?
offtopic:
Vuurwerk had ik al een maand binnen voordat de aankondiging van het verbod kwam. Iets tijdiger aankondigen was handig geweest.
Ik heb al een kleine show gedaan toen Max #33 zichzelf promoveerde tot Max #1.
Vuurwerk had ik al een maand binnen voordat de aankondiging van het verbod kwam. Iets tijdiger aankondigen was handig geweest.
Ik heb al een kleine show gedaan toen Max #33 zichzelf promoveerde tot Max #1.
En de meeste mensen zullen Hasselt een eind rijden vinden voor een doos schroeven.Stoney3K schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:10:
[...]
Dat is trouwens wel waarom ik verwacht dat een 'lockdown' voor winkels weinig gaat opleveren, behalve het verschuiven van een hoop omzet naar over de grens.
In Hasselt is ook een Ikea, een Hornbach en een Mediamarkt.
Er is nog niets gelekt of besloten.MadDogMcCree schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:10:
Ik vraag me af of het kabinet de keutel niet gewoon gaat intrekken.
We gaan heel erg uit van het advies van het OMT en 'Haagse bronnen' (die er ook weleens naast zaten).
Ik kan me voor winkels bijvoorbeeld ook een 3G-beleid plus maximaal aantal klanten per m2 voorstellen om de detailhandel toch wat tegemoet te komen, bijv.
En als er een ding is wat we gezien hebben van dit kabinet is dat ze over het algemeen liever de kant van ondernemers dan de kant van het OMT kiezen.
*knip*
Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep.
Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep.
[ Voor 73% gewijzigd door tweakduke op 18-12-2021 13:17 ]
Ik denk eerder dat de meeste mensen er een leuk dagje van maken. Wat shoppen, wat noodzakelijke dingen halen, lekker relaxed een happie eten en als bonus 40ct/liter goedkoper tanken.MikeyMan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:
[...]
En de meeste mensen zullen Hasselt een eind rijden vinden voor een doos schroeven.
Verwijderd
Die kun je in NL ook gewoon nog kopen, dus daarvoor hoef je niet te gaan. Click&Collect zal wel weer mogelijk blijven bij de bouwmarkt. Als je dak lekt, zul je dat moeten kunnen repareren. Voor fun- of Kerstshopping is reizen al minder een issue.MikeyMan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:
[...]
En de meeste mensen zullen Hasselt een eind rijden vinden voor een doos schroeven.
En dan? Dan lost de covid crisis zich vanzelf op? Boosheid tegenover een paar personen in Den Haag lijkt me een hele slechte reden om dan maar het gezond verstand te laten varen.stylezzz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:14:
Idioten in den haag. Ik rij straks naar antwerpen en ga wel in de bioscoop zitten. Die persco ga ik lekker overslaan.... klaar mee.
Dat zou ik dan wél een beslissing vinden die past bij de huidige situatie. Geen paniekvoetbal, maar wel wat aanscherpen.anandus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:13:
[...]
Er is nog niets gelekt of besloten.
We gaan heel erg uit van het advies van het OMT en 'Haagse bronnen' (die er ook weleens naast zaten).
Ik kan me voor winkels bijvoorbeeld ook een 3G-beleid plus maximaal aantal klanten per m2 voorstellen om de detailhandel toch wat tegemoet te komen, bijv.
En als er een ding is wat we gezien hebben van dit kabinet is dat ze over het algemeen liever de kant van ondernemers dan de kant van het OMT kiezen.
Maar 2G/3G is compleet uit ‘de gereedschapskist’ (wat een belachelijke metafoor hè) verdwenen. Dus ik reken er niet op.
Als je in bijvoorbeeld Noord-Holland woont, ben je veel kwetsbaarder voor de nukken van het kabinet. Dan is alles over de grens ver weg.MikeyMan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:11:
[...]
Ik ervaar het in coronatijd als een groot voordeel om twee landsgrenzen binnen behapbare afstand te hebben.
Ik wilde nog graag naar de nieuwe Matrix film. Duitsland is denk ik de enige mogelijkheid, maar heb geen zin een Der Neo und Das Matrixstylezzz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:14:
[mbr]*knip*
Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep.[/]
Vaak bu'j te bang!
Iedereen onderschrijft nu wel dat het (demissionaire) kabinet er hier een potje van maakt, maar ik word moe van elke keer die 'maar'. Nee, geen maar, ze maken er een potje van. Punt. En ik ben er intussen helemaal klaar mee.jurjen_g schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:31:
Ik ben het helemaal met je eens dat er al lang en breed een visie had moeten zijn en dat er best vaak slecht/vooral laat is gereageerd, maar
Bij mij is de steun voor elke corona-maatregel tot het vriespunt gedaald. Ik begrijp ook niet dat de ondernemers dit pikken. Spreek gewoon collectief af dat alles open blijft. Wat gaat handhaving dan doen? Alles sluiten en kapot maken?
Ik vraag me af of er wel besef is hoeveel schade dit geeft. Een hoop zaken gaan zometeen op de fles. Ja, steun dit, steun dat, dat is een druppel op de gloeiende plaat. De hele retail wordt kapotgemaakt, alleen grote vissen blijven straks nog over. Leuk, lekker tien dure sneakerwinkels op een rij. Voor iets anders kun je straks online terecht. Is dat wat we graag willen?
Voglens mij ligt-ie sinds paar weken er juist in. Ik meen dat eind november de Eerste Kamer ermee ingestemd had dat 3G ook voor detailhandel gebruikt kan worden.Drardollan schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:16:
[...]
Maar 2G/3G is compleet uit ‘de gereedschapskist’ (wat een belachelijke metafoor hè) verdwenen. Dus ik reken er niet op.
Ze hebben wél gezegd dat 2G voorlopig niet aan de orde was, en gezien het feit dat omicron niet moeilijk doet over een tweede prik en de derde prik nog niet voorhanden is voor de meesten, is dat sowieso geen optie.
Hier een draadje van Marino dat de situatie goed weergeeft IMO:
Toch maar weer even een draadje over de Omicron variant. Waarom adviseert het OMT zulke strenge maatregelen, terwijl we nog zo weinig weten?
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 18 december 2021
En waarom ik toch hoopvol en optimistisch blijf 🧵
Nog zo'n gast die het niet begrijpt. Volgend weekend kerst. Vrijdag avond / Zaterdag alle treinen stamp vol met studenten.user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:26:
[Twitter]
De R richting 0.3 dan zijn we volgend weekend er vanaf. Kei harde lockdown voor slechts 7 dagen. Hoe moeilijk is dat. Met een R 0.9 ben je 93 dagen bezig.
Die tweet kan je dubbel lezenuser109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:26:
[Twitter]
(dat het OMT eigenlijk niet het advies voor strenge maatregelen zou moeten geven)
Daar heeft-ie het toch ook over?Cobalt schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:30:
[...]
Nog zo'n gast die het niet begrijpt. Volgend weekend kerst. Vrijdag avond / Zaterdag alle treinen stamp vol met studenten.
De R richting 0.3 dan zijn we volgend weekend er vanaf. Kei harde lockdown voor slechts 7 dagen. Hoe moeilijk is dat. Met een R 0.9 ben je 93 dagen bezig.
22/
Samenvattend: De druk op de zorg is groot, Omicron verspreidt zich als een bosbrand, de bescherming tegen (her)infectie zonder een booster is ronduit belabberd, en over de bescherming tegen ernstige uitkomsten is nog veel onduidelijkheid. En die combinatie is het probleem.
23/
Implicaties: we moeten tijd kopen om meer te weten te komen over de grootte van het probleem wat we hebben. En we hebben geen tijd meer om af te wachten gegeven de huidige situatie in de zorg. Dat is waarom we nu op de rem moeten trappen.
[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 18-12-2021 13:32 ]
Puur theoretisch gezien zou ik daar ook voorstander van zijn, maar hoe wil je dat bereiken? Iedereen onder schot houden die het waagt om zijn voordeur uit te stappen?Cobalt schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:30:
[...]
Heel veel 3G is afgebouwd de afgelopen weken. Beperkende maatregelen (horeca) of volledig gesloten (stadion). Uit niets blijkt dat er nog enig geloof is in 3G.anandus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:20:
[...]
Voglens mij ligt-ie sinds paar weken er juist in. Ik meen dat eind november de Eerste Kamer ermee ingestemd had dat 3G ook voor detailhandel gebruikt kan worden.
Ze hebben wél gezegd dat 2G voorlopig niet aan de orde was, en gezien het feit dat omicron niet moeilijk doet over een tweede prik en de derde prik nog niet voorhanden is voor de meesten, is dat sowieso geen optie.
Het zou mij dan ook verbazen als er vanavond iets uit de koker zou komen hierover.
Alleen jammer dat het virus nog lang niet klaar is met ons.Dennis schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:18:
[...]Iedereen onderschrijft nu wel dat het (demissionaire) kabinet er hier een potje van maakt, maar ik word moe van elke keer die 'maar'. Nee, geen maar, ze maken er een potje van. Punt. En ik ben er intussen helemaal klaar mee.
Bij mij is de steun voor elke corona-maatregel tot het vriespunt gedaald. Ik begrijp ook niet dat de ondernemers dit pikken. Spreek gewoon collectief af dat alles open blijft. Wat gaat handhaving dan doen? Alles sluiten en kapot maken?
Ik vraag me af of er wel besef is hoeveel schade dit geeft. Een hoop zaken gaan zometeen op de fles. Ja, steun dit, steun dat, dat is een druppel op de gloeiende plaat. De hele retail wordt kapotgemaakt, alleen grote vissen blijven straks nog over. Leuk, lekker tien dure sneakerwinkels op een rij. Voor iets anders kun je straks online terecht. Is dat wat we graag willen?
Besef je wel dat we te maken hebben met een ongekende pandemie veroorzaakt door een virus waar we tot 2 jaar geleden helemaal niks over wisten?
Anderhalf jaar geleden is door virologen al voorspeld dat er COVID19 varianten zouden ontstaan die een grote impact zouden hebben op het maatschappelijk leven. Dus deze variant is er een en zeker niet de laatste.
En misschien ontstaat door deze hele crisis wel het besef dat wij als mens op deze aarde eigenlijk geen donder te vertellen hebben ten opzichte van de natuur. Leven en laten leven, en stoppen met ons te gedragen alsof we de aarde, met al zijn diversiteit, kunnen verbruiken. We hebben er namelijk maar een.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Als iedereen weer lekker thuis zit zal dat ongetwijfeld alles oplossen. Maar dit is wel met een schot hagel op een muis schieten.....D-e-n schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:16:
[...]
En dan? Dan lost de covid crisis zich vanzelf op? Boosheid tegenover een paar personen in Den Haag lijkt me een hele slechte reden om dan maar het gezond verstand te laten varen.
Goed idee. Zal eens kijken of hij daar al draait. Zin om mee te gaan?-tom-562 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:18:
[...]
Ik wilde nog graag naar de nieuwe Matrix film. Duitsland is denk ik de enige mogelijkheid, maar heb geen zin een Der Neo und Das Matrix
Dat durf ik ergens wel te betwijfelen. Als er een nieuwe variant opduikt die denkt omikron te verdringen, dan zal die variant nóg besmettelijker moeten zijn dan de omikron-variant die het verdringt.Yaksa schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:37:
[...]
Dus deze variant is er een en zeker niet de laatste.
Dan heb je het dus over 100% verdringing van de oude variant in een kwestie van 2 dagen, en een R0 (zonder maatregelen) van ~25-50.
Als je in die situatie bent is geen enkele maatregel er meer tegen opgewassen, dan is het gewoon een biologisch massavernietigingswapen geworden. De kans dat dat spontaan ontstaat door random mutaties is heel klein, tenzij het een variant is die bijna niet ziekmakend is.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 18-12-2021 13:40 ]
Verwijderd
Dat we geen donder te vertellen hebben over de natuur is een goed argument om dat dan ook niet te proberen met behulp van ellenlange maatregelen die mensen zo lang mogelijk in leven houden.Yaksa schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:37:
[...]
Alleen jammer dat het virus nog lang niet klaar is met ons.
Besef je wel dat we te maken hebben met een ongekende pandemie veroorzaakt door een virus waar we tot 2 jaar geleden helemaal niks over wisten?
Anderhalf jaar geleden is door virologen al voorspeld dat er COVID19 varianten zouden ontstaan die een grote impact zouden hebben op het maatschappelijk leven. Dus deze variant is er een en zeker niet de laatste.
En misschien ontstaat door deze hele crisis wel het besef dat wij als mens op deze aarde eigenlijk geen donder te vertellen hebben ten opzichte van de natuur. Leven en laten leven, en stoppen met ons te gedragen alsof we de aarde, met al zijn diversiteit, kunnen verbruiken. We hebben er namelijk maar een.
En nee nog steeds ben ik niet voor alles vrij en de lijken in de straat, wel voor een andere afweging .
Heb er wel begrip voor. Bedenk dat het kabinet momenteel met een zwaardgevecht in het donker bezig is.user109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:26:
[Twitter]
Het enige dat we van Omicron momenteel redelijk zeker weten is dat het vele malen besmettelijker is dan Delta. Er zijn daarnaast vooralsnog enkel aanwijzingen dat het ziektebeeld van Omicron milder is.
Dan heb je als kabinet in mijn ogen geen andere keuze dan uitgaan van een worst-case-scenario: veel besmettelijker in net zo krachtig als de bestaande variant.
Want als je vertrouwt op de voorspellingen dat het ziektebeeld milder is neem je een wel heel grote gok. Mocht dat namelijk niet zo zijn dan zet je jezelf schaakmat. Dan is het over 3 à 4 weken code zwart en zegt iedereen 'hadden we maar'.
Kan dit wel begrijpen. De scholen zijn de komende weken toch al dicht, dus de maatschappelijke impact van een complete lockdown is dan toch minder.
Enige waar we op moeten hopen is dat Omicron inderdaad milder is, want anders kan dit wel eens een hele lange lockdown worden
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
2G is nooit een goede optie. Mensen (deels) uitsluiten van de maatschappij doen we nooit dus moeten we nu ook niet doen. Een pandemie raast toch wel door en is voor de meeste mensen niet gevaarlijk, bescherm de kwetsbaren. Je kunt de kwetsbaren nog beter in quarantaine zetten trouwens dan niet-risico-groepers zonder vaccin. Daar bespaar je meer mee in het ziekenhuis, maar vinden we vast niet eerlijk.anandus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:20:
[...]
Voglens mij ligt-ie sinds paar weken er juist in. Ik meen dat eind november de Eerste Kamer ermee ingestemd had dat 3G ook voor detailhandel gebruikt kan worden.
Ongevaccineerden tegen zichzelf in bescherming nemen? Verkoop dan geen peuken meer aan een verslaafde roker en ontzeg dikke mensen de toegang tot de Mc Donalds. Schaf ook wintersport af, want de hoeveelheid ongelukken en daarmee de druk op de zorg is gigantisch (sowieso m.b.t. topsport ook).
Een gevaar voor een ander ben je niet zozeer want je kunt elkaar nog prima besmetten al ben je gevaccineerd, zeker na telkens nieuwe varianten en wanneer de prik al even geleden is gezet. Bovendien kan ‘die ander’ zichzelf prima beschermen d.m.v. een vaccin, toch? Wellicht verkleint het de kans iets (het schuift wel steeds verder op want maanden geleden was de kans op elkaar besmetten na vaccinatie bijna 0 en inmiddels weten we dat het virus heerlijk rond raast onder de groene vinkjes).
Vuurwerkverbod wegens de druk op de zorg, ook zo selectief. Ik kan echt nog honderden voorbeelden noemen die de druk op de zorg kunnen verlagen, zowel op korte als op lange termijn. Jij fietst zonder helm? Foei! Voetballen in het weekend? Verbieden!
De meest effectieve maatregel zou waarschijnlijk zijn: plaats iedereen die binnen een risicogroep valt in quarantaine, want dan worden ze niet besmet. Maar die keuze maken we ook niet met zijn allen.
Nee, iedereen in quarantaine en kinderen zonder vaccinatie kei hard straffen door ze van alles en nog wat te ontnemen (omwille van die risico-groeper): veel eerlijker. Ondanks dat we weten dat die risico-groeper gevaccineerd is en alsnog een kans heeft te bezwijken bij een besmetting, die kan komen van iedereen, wel of niet gevaccineerd..
Ieder zijn mening, maar persoonlijk ben ik tegen 2G en zie ik ook niet veel in de coronapas. Zeker niet met de wetenschap van waar we nu staan en het feit dat ik verder niet echt overtuigd kon worden van de effectiviteit van die pas, met alle nevenschade en tweedeling die de pas eveneens veroorzaakt in het achterhoofd.
Wij gaan hier wat boodschappen doen etc, benieuwd hoe het er aan toe gaat. Fijne middag allen
Als we een harde lockdown krijgen dan hoop ik dat dit ook geldt voor gebedshuizen. Daar hoor je Mark en Hugo niet over.
Met een ChristenUnie die ze nodig hebben voor de kabinetsformatie ben ik daar ergens heel bang voor.P-Rock schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:46:
Als we een harde lockdown krijgen dan hoop ik dat dit ook geldt voor gebedshuizen. Daar hoor je Mark en Hugo niet over.
Kan ook helemaal niet, iets met grondwet en kerken blablablaP-Rock schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:46:
Niet weer de kerkendiscussie alsjeblieft. Het kan niet dus het gebeurt niet. En wetgeving maken waardoor het wel kan schept een gevaarlijk precedent voor de toekomst.P-Rock schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:46:
Verwijderd
Dat kun je inderdaad wel vergeten. Dat kan politiek gezien niet. Dan sluiten ze liever nog wat scholen.Stoney3K schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:47:
[...]
Met een ChristenUnie die ze nodig hebben voor de kabinetsformatie ben ik daar ergens heel bang voor.
Er zijn nog wel meer grondwettelijke beschermingen met een flinke korrel zout genomen de afgelopen paar jaar.Dracula schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:48:
[...]
Kan ook helemaal niet, iets met grondwet en kerken blablabla
De reden waarom kerken nog altijd zo'n onschendbare status hebben is veel meer politiek dan puur juridisch. Rationeel kun je het echt niet goed praten dat mensen wel met honderd man in een kerk mogen zitten, maar de Action dicht moet.
Omicron is superbesmettelijk, daar is iedereen het nu over eens. Ik kan me voorstellen dat in een setting als een kerk, ook met extra afstand, het dan alsnog razendsnel kan gaan. Best interessant wat we gaan leren over het effect van bijvoorbeeld de 1,5 meter op Omicron.P-Rock schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:46:
Wat infodingetjes (als die hier niet al langsgeweest zijn).
Waarom delta en omicron moeilijk te vergelijken is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azdyg8ySWtGZMvNjLxU6fXGX.jpg?f=user_large)
Bron: https://cdn1.sph.harvard....per-Volume-21_No-10-1.pdf
Risk Assesment van UK Health Security Agency (wel van 15 december, dus al paar dagen oud):
:strip_exif()/f/image/6LHIFOV6i7cSwj1RqvHYp8ea.jpg?f=fotoalbum_large)
https://assets.publishing...OC-21NOV-01_B.1.1.529.pdf
En de technical briefing SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England van gisteren.
In dat laatste staat ook dit grafiekje. Omicron gaat HARD.
Waarom delta en omicron moeilijk te vergelijken is:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/azdyg8ySWtGZMvNjLxU6fXGX.jpg?f=user_large)
Bron: https://cdn1.sph.harvard....per-Volume-21_No-10-1.pdf
Risk Assesment van UK Health Security Agency (wel van 15 december, dus al paar dagen oud):
:strip_exif()/f/image/6LHIFOV6i7cSwj1RqvHYp8ea.jpg?f=fotoalbum_large)
https://assets.publishing...OC-21NOV-01_B.1.1.529.pdf
En de technical briefing SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England van gisteren.
In dat laatste staat ook dit grafiekje. Omicron gaat HARD.
:strip_exif()/f/image/OJ2fxLbL73KCjet6p3wdZY77.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja helemaal mee eens. Vind het ook grote BS dat kerken wel open bleven en dat er als mensen met meer dan 2 personen op een bankje zaten op de bon werden geslingerd.Stoney3K schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:50:
[...]
Er zijn nog wel meer grondwettelijke beschermingen met een flinke korrel zout genomen de afgelopen paar jaar.
De reden waarom kerken nog altijd zo'n onschendbare status hebben is veel meer politiek dan puur juridisch. Rationeel kun je het echt niet goed praten dat mensen wel met honderd man in een kerk mogen zitten, maar de Action dicht moet.
Een nieuwe variant hoeft niet besmettelijker te zijn om vervelender te worden. Als ie effectief de bestaande immuniteit omzeilt kan de R0 lager zijn en toch tot problemen leiden.Stoney3K schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:40:
[...]
Dat durf ik ergens wel te betwijfelen. Als er een nieuwe variant opduikt die denkt omikron te verdringen, dan zal die variant nóg besmettelijker moeten zijn dan de omikron-variant die het verdringt.
Dan heb je het dus over 100% verdringing van de oude variant in een kwestie van 2 dagen, en een R0 (zonder maatregelen) van ~25-50.
Als je in die situatie bent is geen enkele maatregel er meer tegen opgewassen, dan is het gewoon een biologisch massavernietigingswapen geworden. De kans dat dat spontaan ontstaat door random mutaties is heel klein, tenzij het een variant is die bijna niet ziekmakend is.
Omicron hoeft niet intrinsiek een hogere R0 te hebben dan delta. Maar gezien de lagere resistentie, is de Reff toch hoger.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2021 13:55 ]
Het is niet de schuld van de slechte overheid, er heerst een pandemie. Overheid doet het slecht. Als jij zelf gaat doen wat jij zelf voorstelt doe je het zelf nog vele malen slechter. Het is voor iedereen kut.Dennis schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:18:
[...]
Iedereen onderschrijft nu wel dat het (demissionaire) kabinet er hier een potje van maakt, maar ik word moe van elke keer die 'maar'. Nee, geen maar, ze maken er een potje van. Punt. En ik ben er intussen helemaal klaar mee.
Ze hebben de wet aangepast om de avondklok erdoorheen te krijgen, dus dit kunnen ze ook wel aanpassen. Feit is dat gebedshuizen een bron van besmettingen zijn, vooral omdat al die gelovigen vaak niet gevaccineerd zijn. Maar dan gelden opeens andere regels dan voor het gewone, ongelovige gepeupel...Dracula schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:48:
[...]
Kan ook helemaal niet, iets met grondwet en kerken blablabla
[ Voor 25% gewijzigd door P-Rock op 18-12-2021 13:57 ]
Belachelijk om ook de niet-essentiële winkels dicht te gooien.. Verwacht men nou serieus dat mensen nu maar gewoon minstens lekker 3 weken met de kids thuis gaan zitten??
Hoezo heeft de regering nog geen idee hoe je onze maatschappij gaat inrichten om te leven MET COVID. COVID gaat niet weg.
Dit kan toch niet zo doorgaan, jaar in jaar uit lockdowns en maar wijzen ja zorg heeft niet genoeg capaciteit. Nu 2 jaar later ligt er nog geen plan om speciale ziekenhuizen op te richten, meer mensen versneld op te leiden. NADA, over 2 jaar wordt er weer gezegd ja de IC's liggen vol. Ja omdat je geen infrastructuur creëert om de maatschappij zo in te richten dat we gewoon kunnen leven met Corona.
Nou helpt het vooral ook niet dat we in het begin van de Pandemie bij de landen hoorden met de laagste IC capaciteit en dat is nog steeds zo!
Wij gaan in lockdown om de simpele reden dat onze zorg het wederom niet aankan en daar niks aan wordt verandert, niet omdat deze nieuwe mutant zoveel doden of zwaar zieken veroorzaakt.
Het zijn gewoon verkeerde keuzes vanuit Den-Haag en daar moet iedereen nu weer onder lijden. Keer op keer.
Hoezo heeft de regering nog geen idee hoe je onze maatschappij gaat inrichten om te leven MET COVID. COVID gaat niet weg.
Dit kan toch niet zo doorgaan, jaar in jaar uit lockdowns en maar wijzen ja zorg heeft niet genoeg capaciteit. Nu 2 jaar later ligt er nog geen plan om speciale ziekenhuizen op te richten, meer mensen versneld op te leiden. NADA, over 2 jaar wordt er weer gezegd ja de IC's liggen vol. Ja omdat je geen infrastructuur creëert om de maatschappij zo in te richten dat we gewoon kunnen leven met Corona.
Nou helpt het vooral ook niet dat we in het begin van de Pandemie bij de landen hoorden met de laagste IC capaciteit en dat is nog steeds zo!
Wij gaan in lockdown om de simpele reden dat onze zorg het wederom niet aankan en daar niks aan wordt verandert, niet omdat deze nieuwe mutant zoveel doden of zwaar zieken veroorzaakt.
Het zijn gewoon verkeerde keuzes vanuit Den-Haag en daar moet iedereen nu weer onder lijden. Keer op keer.
[ Voor 5% gewijzigd door Arsenius op 18-12-2021 13:59 ]
Kunnen we dan ook stoppen met de discussie over vaccinatieplicht. Die kan namelijk ook niet.Dennis schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:49:
[...]
Niet weer de kerkendiscussie alsjeblieft. Het kan niet dus het gebeurt niet. En wetgeving maken waardoor het wel kan schept een gevaarlijk precedent voor de toekomst.
Vaak bu'j te bang!
Dit heeft niks meer met gezond verstand te maken. We gaan terug naar maart 2020 toen we in paniek de hele zooi op slot mikten omdat we niet wisten wat er ging gebeuren.jurjen_g schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:55:
[...]
Het is niet de schuld van de slechte overheid, er heerst een pandemie. Overheid doet het slecht. Als jij zelf gaat doen wat jij zelf voorstelt doe je het zelf nog vele malen slechter. Het is voor iedereen kut.
Verwijderd
Vanaf volgend jaar gaat het "nieuwe" kabinet 5 miljard per jaar bezuinigen op de zorg. 1 nieuwe variant en volgend jaar zijn de rapen nog gaarder dan dit jaar en vorig jaar.Arsenius schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:57:
Belachelijk om ook de niet-essentiële winkels dicht te gooien.. Verwacht men nou serieus dat mensen nu maar gewoon minstens lekker 3 weken met de kids thuis gaan zitten??
Tegen een variant die zo besmettelijk is kan de zorg niet op, in geen enkel land. Onze enige hoop is dat er zo weinig opnames zijn met omicron dat de zorg het wel aan kan, maar daar weten we nog te weinig van nu.Arsenius schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:57:
Over IC opschalen als uitweg en onze IC capaciteit, zie https://nos.nl/artikel/24...-misverstanden-over-de-ic
Die slechte overheid loopt wel al twee jaar achter de feiten aan, dus in zoverre is de situatie waar we nu in zitten wel de schuld van de overheid. Als we eerder waren begonnen met boosteren hadden we dit gezeik nu een stuk minder gehad. Kijk maar naar onze Ooster- en zuiderburen.jurjen_g schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:55:
[...]
Het is niet de schuld van de slechte overheid, er heerst een pandemie. Overheid doet het slecht. Als jij zelf gaat doen wat jij zelf voorstelt doe je het zelf nog vele malen slechter. Het is voor iedereen kut.
benieuwd in welke Nederlandse stad de Politie het vanavond zwaar gaat krijgen.
Via via vernomen dat er al weer her en der online opgeroepen word tot ''''demonstraties'''' vanavond.
Via via vernomen dat er al weer her en der online opgeroepen word tot ''''demonstraties'''' vanavond.
Zo dat was een flinke rij auto's wat probeerde de stad in te geraken, de action viel dan weer mee voor zover ik kon zien vanaf de fiets.
Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Urk, Staphorst... the usual suspects._Bailey_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:04:
Ik denk dat wat er nu wordt besloten weken geleden al bekend was. Dinsdag merkte je al een aanloop er naartoe en opeens vrijdagavond schiet alles in de stress en zitten zowaar direct al mensen klaar voor praatprogramma’s.
Dat de nieuwe variant milder zou zijn is lastig te zeggen. Ten eerste in Zuid Afrika is het nu zomer en is de bevolkingssamenstelling totaal anders dan in Europa.
Hopelijk valt het mee maar dan nog heb ik het gevoel dat we weer tot mei met de gebakken peren zitten.
Dat de nieuwe variant milder zou zijn is lastig te zeggen. Ten eerste in Zuid Afrika is het nu zomer en is de bevolkingssamenstelling totaal anders dan in Europa.
Hopelijk valt het mee maar dan nog heb ik het gevoel dat we weer tot mei met de gebakken peren zitten.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Ach de grap is dat andere landen met minder regels het wel geregeld krijgen.
Toevallig sprak ik een kennis uit de UK.
83% vaccinatie ( bijna gelijk aan nederland )
De discotheken gaan vanaf 2e kerstdag dicht
Mondkapjes en 2meter regel.
Geen grote problemen in de zorg.
Wat doen we fout, ze hebben bijna geen beperkingen, minder vaccinatiegraad en minder ziekenhuis problemen en langer omicon.
Wat doen we fout, ze hebben bijna geen beperkingen, minder vaccinatiegraad en minder ziekenhuis problemen en langer omicon.
Ik zie de telegram groepen inderdaad flink tekeer gaan. Dat word nog gezellig inderdaad...._Bailey_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:04:
Nou, er zijn wel degelijk problemen in Engeland met de zorg. Net als in NL worden er veel operaties uitgesteld en zo nu en dan zijn de eerste hulpafdelingen zo vol dat er opnamestops gelden.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:07:
Het is niet zo erg als afgelopen winter, maar het gaat zeker niet van een leien dakje daar...
Het is hier nu stervensdruk, mensen hutjemutje op elkaar die snel nog kerstinkopen doen.
Misschien dat de pers volgende keer even kan nadenken voordat ze dit soort speculatie de wereld inslingeren dat dit ook niet bevorderlijk is voor de verspreiding van Omikron?
Misschien dat de pers volgende keer even kan nadenken voordat ze dit soort speculatie de wereld inslingeren dat dit ook niet bevorderlijk is voor de verspreiding van Omikron?
UK loopt ver voor met aantal boosters en mogelijk ook eerdere besmettingen. Bovendien stijgen de ziekenhuisopnames daar ook. Lees dit eens: https://www.bbc.com/news/health-59707252Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:07:
More stringent restrictions need to be brought in very soon in England if ministers want to stop hospital admissions reaching 3,000 a day, the government's scientific advisers say.
[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 18-12-2021 14:12 ]
gekkie schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:05:
Zo dat was een flinke rij auto's wat probeerde de stad in te geraken, de action viel dan weer mee voor zover ik kon zien vanaf de fiets.
offtopic:
Hahaha, die ervaring had ik ook. Ik was naar de Action en het was verbazingwekkend rustig
Hahaha, die ervaring had ik ook. Ik was naar de Action en het was verbazingwekkend rustig
Zij hebben al 25 miljoen mensen geboosterd, dat helpt welShadowhawk00 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:07:
Ik verwacht lege schappen straks als ik naar de supermarkt ga. (Na vijven welteverstaan, geen zin om een uur in de rij te staan voor een paar boodschappen).
Oei, dat belooft weinig goedsuser109731 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:09:
[...]
UK loopt ver voor met aantal boosters en mogelijk ook eerdere besmettingen. Bovendien stijgen de ziekenhuisopnames daar ook. Lees dit eens: https://www.bbc.com/news/health-59707252

60% is geboostered, tja dat helpt natuurlijk wel, maar goed daar is het niet een grote paniek zoals hier.anandus schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:10:
[...]
offtopic:
[...]
Zij hebben al 25 miljoen mensen geboosterd, dat helpt wel
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.