Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.177 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:36
redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:31:
[...]

Ik heb het over achterin he (alhoewel ik wel al bestond toen het voorin verplicht werd, maar daar heb ik geen actieve herinneringen meer van.)

[...]

Toch kan ik me herinneren dat er toendertijd soortgelijke discussie werden gevoerd. Want hoe kon je ervoor zorgen dat de kinderen hun riem omhielden en maakte dat het niet juist gevaarlijker e.d. :+
Er zijn nog steeds mensen die ze afdoen als ze langs water tijden, uit angst te verdrinken. Dat je ook verdrinkt als je de voorruit hebt gekopt vergeten ze helaas

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Turdie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:
[...]

Daar was toch een uitzending van Kassa over dat de meeste niet werken en dat alleen een FFP2/KN95 masker goed werkt, en dat de rest schijnveligheid is.
https://www.bnnvara.nl/ka...-virusdeeltjes-niet-tegen
Dit heet gedragscontrole.

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:31:
[...]

Bij ons in de meeste supermarkten mag je denk ik heeeel erg goed gaan zoeken naar mensen die de juiste mondkapjes gebruiken op de juiste wijze. Ik denk dat de kans dat je die vind, nihil is.
Kijk, dat is een sterke claim en ook een nieuw inzicht.

Mocht het inderdaad zo zijn dat correct gebruik nihil is (mijn persoonlijke observaties zijn anders maar ok), zou de overheid de maatregel dan maar moeten afschaffen, of zou men een voorlichtingscampagne moeten houden?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:29:
[...]
Bron voor dat de meeste stoffen mondkapjes heel het virus niet tegenhouden. Jij bent al nummer zo veel die ik het vraag maar ik heb hem nog niet gezien.
Hierboven stond al een linkje naar Kassa die er aandacht aan had besteed. Daarnaast is er natuurlijk een reden waarom je in de meeste ziekenhuizen een nieuw mondkapje op moet als je met een stoffen binnen komt.
Daarnaast is "nut beperkt" tegenover "een nutteloze maatregel" natuurlijk conflicterend.
Is dat zo? Ik vind een maatregel met maar heel weinig nut toch echt een nutteloze maatregel. maar dat zal dan wel spraakgebruik zijn :)

[removed]

• ijdod
  • Laatst online: 14:36
[...]

Bij ons in de meeste supermarkten mag je denk ik heeeel erg goed gaan zoeken naar mensen die de juiste mondkapjes gebruiken op de juiste wijze. Ik denk dat de kans dat je die vind, nihil is.

Dus zijn ze in dat opzicht, zinloos.
Vreemd? Als ik in de supermarkt kom hebben de meesten een mondkapje op. Het merendeel is het chirurgische type, aangevuld met FFP2/N95 aan de bovenkant en diverse stoffen modellen (die niet per se allemaal slecht zijn). Ook draagt het merendeel ze zo te zien gewoon correct. (beter bij de laatste twee categorieen, obv observatie).

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 16-12-2021 15:35 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:33:
[...]

Mocht het inderdaad zo zijn dat correct gebruik nihil is (mijn persoonlijke observaties zijn anders maar ok), zou de overheid de maatregel dan maar moeten afschaffen, of zou men een voorlichtingscampagne moeten houden?
Bij voorkeur dat laatste, maar aangezien dat het afgelopen jaar ook al niet is gebeurt, gaat mijn eigen voorkeur naar afschaffen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:17
redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:31:
[...]

Toch kan ik me herinneren dat er toendertijd soortgelijke discussie werden gevoerd. Want hoe kon je ervoor zorgen dat de kinderen hun riem omhielden en maakte dat het niet juist gevaarlijker e.d. :+
Ach, je hebt nog steeds mensen die op creatieve manieren ook voorin de gordelplicht proberen te omzeilen. Ze kennen uiteraard iemand die zijn leven te danken heeft om vooral niet die gordel te dragen en zo uit de auto geslingerd te zijn voordat die te water ging. Als we zo gaan denken ;)

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:34:
[...]

Hierboven stond al een linkje naar Kassa die er aandacht aan had besteed. Daarnaast is er natuurlijk een reden waarom je in de meeste ziekenhuizen een nieuw mondkapje op moet als je met een stoffen binnen komt.

[...]

Is dat zo? Ik vind een maatregel met maar heel weinig nut toch echt een nutteloze maatregel. maar dat zal dan wel spraakgebruik zijn :)
Jouw enige bron is dus een jaar oud kassa artikel wat dit schrijft:
Wel denken de wetenschappers dat de meeste mondmaskers bescherming bieden tegen grote druppels als iemand hoest of niest.

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:33:
[...]

Ik zie niemand, maar dan ook werkelijk niemand zijn mondkapje afzetten en weggooien na een bezoek in de supermarkt. Wel zie ik heel erg veel stoffen kapjes met een mooi printje of zelfgemaakte. Die verdwijnen ook allemaal in de tas en worden een paar uur later (naar alle zekerheid leunende waarschijnlijkheid) weer gebruikt in een andere winkel.

Etuuuuuh!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:29:
[...]

Bron voor dat de meeste stoffen mondkapjes heel het virus niet tegenhouden. Jij bent al nummer zo veel die ik het vraag maar ik heb hem nog niet gezien.

Daarnaast is "nut beperkt" tegenover "een nutteloze maatregel" natuurlijk conflicterend.
Misschien denkt hij bij stoffen mondmaskers aan Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/s41d6718c7ae9df77/image/ia6855ac14b48f315/version/1605441111/image.jpg

Of nog opener modellen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• stylezzz
redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:35:
[...]

Bij voorkeur dat laatste, maar aangezien dat het afgelopen jaar ook al niet is gebeurt, gaat mijn eigen voorkeur naar afschaffen.
Inderdaad afschaffen. Focus op maatregelen die daadwerkelijk nut hebben. Thuiswerken, afstand houden etc. etc. Ik denk zelfs dat het draagvlak groter zou worden op het moment dat dit zou gebeuren....

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ijdod schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:35:
[...]

Vreemd? Als ik in de supermarkt kom hebben de meesten een mondkapje op. Het merendeel is het chirurgische type, aangevuld met FFP2/N95 aan de bovenkant en diverse stoffen modellen (die niet per se allemaal slecht zijn). Ook draagt het merendeel ze zo te zien gewoon correct. (beter bij de laatste twee categorieen, obv observatie).
Dan ga jij naar andere supermarkt dan ik, want daar worden ze op zeer veel verschillende wijze gedragen maar niet correct.
Zoals ik ze gebruikt zie worden voegen ze weinig toe ( onder de kin, half over de mond ) maar gelukkig zijn er dus ook genoeg plekken waar ze wel goed gebruikt worden en daar hebben ze wel een positieve bijdrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:35:
[...]

Dat zou ik dus extreem zonde vinden. De consensus is dat bij correct gebruik het daadwerkelijk impact heeft. Het is zo'n makkelijke maatregel, voorlichtingscampagne, mondkapjes bij de voedselbank en het kost relatief weinig in vergelijking met andere maatregelen.

Van alle maatregelen die we hebben hebben mondkapjes de minste impact op onze "vrijheden".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:53

gws24

Thinking is hard!

Die hele mondkapjes discussie is vorig jaar al tig keer gevoerd en compleet uitgekauwd maar ga het nog maar eens lekker overdoen met dezelfde argumenten hoor :X . Leesvoer: Het nut en de noodzaak van mondkapjes Misschien moeten jullie aan de mods vragen om dat topic weer te openen te gooien maar imo is het hier niet gewenst.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:37:
[...]
Jouw enige bron is dus een jaar oud kassa artikel wat dit schrijft:
[...]
Als je wat deeltjes terug gaat zijn er ook wel wat andere onderzoeken die aangeven dat veel kapjes nogal lek zijn, maar ook dat de meeste kapjes niet goed afgesloten worden gedragen. En dan verlies je al een heel groot gedeelte van de werking.
Verder is uit onderzoek wel al gebleken dat het niet zozeer om de grote druppels gaat, maar juist vooral over de kleinere, omdat die zich beter verspreiden en langer in de lucht blijven hangen.

Punt blijft simpelweg dat zolang er geen eisen aan mondkapjes worden gesteld en de voorlichting vele malen beter wordt, mondkapjes veel minder effectief zijn dan ze zouden kunnen zijn.

[removed]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

En hier in verschillende supermarkten worden de mondkapjes nagenoeg voor 100% correct gedragen.

En nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:41:
[...]

Als je wat deeltjes terug gaat zijn er ook wel wat andere onderzoeken die aangeven dat veel kapjes nogal lek zijn, maar ook dat de meeste kapjes niet goed afgesloten worden gedragen. En dan verlies je al een heel groot gedeelte van de werking.
Verder is uit onderzoek wel al gebleken dat het niet zozeer om de grote druppels gaat, maar juist vooral over de kleinere, omdat die zich beter verspreiden en langer in de lucht blijven hangen.

Punt blijft simpelweg dat zolang er geen eisen aan mondkapjes worden gesteld en de voorlichting vele malen beter wordt, mondkapjes veel minder effectief zijn dan ze zouden kunnen zijn.
Nou ik ben eens voor je gaan graven hoor, het Kassa filmpje heeft het tot een paper gemaakt door dezelfde onderzoekers. Zelfs die zijn het niet met jou en @stylezzz en @Drardollan eens.
Nevertheless, the use of face masks, whatever their characteristics, seem an adequate strategy to reduce the amount dispersion of potential ‘infected’ aerosols into the space from people, as opposed to not wearing one. However, this dispersion while wearing a mask, is partly redistributing these exhaled aerosols into the space, mainly sideways, upwards, and downwards. These should be dealt with through appropriate ventilation strategies.
https://www.tandfonline.c...080/17508975.2021.1951153

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]

Ik zie niemand, maar dan ook werkelijk niemand zijn mondkapje afzetten en weggooien na een bezoek in de supermarkt. Wel zie ik heel erg veel stoffen kapjes met een mooi printje of zelfgemaakte. Die verdwijnen ook allemaal in de tas en worden een paar uur later (naar alle zekerheid leunende waarschijnlijkheid) weer gebruikt in een andere winkel.
Okay, dan stel je dus dat gebruikte mondkapjes minder goed filteren en dusdanig veel slechter filteren dat je er net zo goed geen op kan zetten?

• CRpt3r55
Indoubt schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:42:
[...]

En hier in verschillende supermarkten worden de mondkapjes nagenoeg voor 100% correct gedragen.

En nu?
Top... goed van je dat je al je tijd opoffert om dat ten aller tijden bij iedereen te checken op verschillende plekken tegelijk. Chapeau.

Nee alle gekheid op een stokje... hoe onderbouw je die claim van 100%?

Etuuuuuh!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]

Zouden mijn vrouw en ik dan echt de enige twee Nederlanders zijn die het goed doen? Dat lijkt me teveel eer.

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:47:
[...]

Top... goed van je dat je al je tijd opoffert om dat ten aller tijden bij iedereen te checken op verschillende plekken tegelijk. Chapeau.

Hoe onderbouw je die claim van "nihil'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:47:
[...]

Ja knap he

Ik heb het op dezelfde manier vastgesteld als jij 8)

Verwijderd

gws24 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:39:
Die hele mondkapjes discussie is vorig jaar al tig keer gevoerd en compleet uitgekauwd maar ga het nog maar eens lekker overdoen met dezelfde argumenten hoor :X . Leesvoer: Het nut en de noodzaak van mondkapjes Misschien moeten jullie aan de mods vragen om dat topic weer te openen te gooien maar imo is het hier niet gewenst.
guilty, heb ook meegedaan O-) , maar 100% met je eens

misschien klein lichtpuntje dat de meesten hier ondanks bedenkingen het wel braaf opvolgt , dat is toch weer net anders dan de mensen die weigeren en een grote smoel opzetten tegen winkelpersoneel

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43
MikeyMan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:47:
[...]

Zouden mijn vrouw en ik dan echt de enige twee Nederlanders zijn die het goed doen? Dat lijkt me teveel eer.
Ik heb serieus ook nog nooit iemand die dingen zien weggooien bij de uitgang. altijd terug in de jas/tas whatever. N=1
Wel zie ik vaak verfomfaaide verkleurde kapjes tevoorschijn komen bij mensen die binnenkomen. En ja, ook verfomfaaide ffp2 bij Duitsers :P

Bij die stoffen weet je het nooit natuurlijk. In principe kan iemand die gewoon een half jaar gebruiken zonder al te veel sporen denk ik :P .

[ Voor 3% gewijzigd door GAIAjohan op 16-12-2021 15:50 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:44:
[...]

Okay, dan stel je dus dat gebruikte mondkapjes minder goed filteren en dusdanig veel slechter filteren dat je er net zo goed geen op kan zetten?
Jep.

- Je doet een mondkap op
- Je doet hem na gebruik af
- Je blaft een paar keer in je hand/raakt andere oppervlakken aan/veegt wat van je mond
- Je zet hetzelfde mondkapje weer vrolijk op in de volgende winkel

En dat een paar dagen lang.

Je kan mij niet vertellen, dat dat helpt.

Maar het is een rare discussie. Als je hem goed gebruikt, top! als je hem absoluut niet goed gebruikt, zoals volgens mij de meesten, en als beschreven op bovenstaande lijst, kun je hem net zo goed afhouden.

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb serieus ook nog nooit iemand die dingen zien weggooien bij de uitgang. altijd terug in de jas/tas whatever. N=1
Wel zie ik vaak verfomfaaide verkleurde kapjes tevoorschijn komen bij mensen die binnenkomen. En ja, ook verfomfaaide ffp2 bij Duitsers :P

Bij die stoffen weet je het nooit natuurlijk. In principe kan iemand die gewoon een half jaar gebruiken zonder al te veel sporen denk ik :P .
Filteren half jaar oude ongewassen mondkapjes dusdanig slecht dat ze beter niet gebruikt kunnen worden?

Buiten het feit dat het gewoon smerig voor de drager is.

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:48:
[...]

Hoe onderbouw je die claim van "nihil'?
Ik claim niks. Ik denk het.
[...]

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Indoubt schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:49:
[...]

Ja knap he

Ik heb het op dezelfde manier vastgesteld als jij 8)
Je leest ook net zo goed als NoInput

Etuuuuuh!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:50:
[...]

Maar het is een rare discussie. Als je hem goed gebruikt, top! als je hem absoluut niet goed gebruikt, zoals volgens mij de meesten, en als beschreven op bovenstaande lijst, kun je hem net zo goed afhouden.
Nou, leg eens uit. Waarom filtert een mondkapje waar ik met mijn handen aangezeten heb slechter dan een mondkapje dat schoon is?

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:52:
[...]

Ik claim niks. Ik denk het.

[...]
Ah, en jouw gedachte is voldoende om de gehele maatregel van de regering dan maar als nutteloos te bestempelen. Duidelijk.

• Shadowhawk00
[...]

Jep.

- Je doet een mondkap op
- Je blaft een paar keer in je hand/raakt andere oppervlakken aan/veegt wat van je mond

Het haalt het nut van het kapje deels onderuit maar je zorgt er wel voor dat de uitgeademde lucht niet zo ver komt als zonder kapje. Je hebt niet de stof aangepast dus qua filtering zal het effect hetzelfde zijn. Dat je aan de buitenkant ook virus/bacterien hebt zitten die je wegblaast dat klopt natuurlijk wel.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Coach4All schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]

Misschien denkt hij bij stoffen mondmaskers aan [Afbeelding]

Of nog opener modellen.
Meestal hebben die een vervangbare binnenfilter en dat is het werkelijke mondkapje.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:51:
[...]

Filteren half jaar oude ongewassen mondkapjes dusdanig slecht dat ze beter niet gebruikt kunnen worden?

Buiten het feit dat het gewoon smerig voor de drager is.
Waar zeg ik dat?

Overigens sta jij op standje drammerig, erg irritant

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:54:
[...]

Dat je aan de buitenkant ook virus/bacterien hebt zitten die je wegblaast dat klopt natuurlijk wel.
Kijk, dus jij stelt dat als ik mijn mondkapje afzet en er met mijn handen aanzit, die in mijn jaszak stop, dat de dag erna er nog steeds virusdeeltje op zitten die ik na het opzetten wegblaas? En dat dat effect groter is dan als ik dan maar geen mondkapje zou dragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:38:
[...]
Dat zou ik dus extreem zonde vinden. De consensus is dat bij correct gebruik het daadwerkelijk impact heeft. Het is zo'n makkelijke maatregel, voorlichtingscampagne, mondkapjes bij de voedselbank en het kost relatief weinig in vergelijking met andere maatregelen.

Van alle maatregelen die we hebben hebben mondkapjes de minste impact op onze "vrijheden".
Begrijp me niet verkeerd, dat geldt voor mij hetzelfde. Maar na meer dan een jaar hebben we nog steeds geen fatsoenlijke voorlichting gezien. Er is ook nog steeds geen norm voor mondkapjes die aangeeft welke wel/niet goed werken. De meeste mensen hebben nu dus een discutabel mondkapje in hun zak die ze weken gebruiken, voor zover ze hem al goed gebruiken.

Uiteindelijk is het nut nu dus heel beperkt, en helaas zie ik dat ook niet gaan veranderen. En als ik dan het nut zet tegenover de problemen die mensen er mee hebben, vraag ik me heel sterk af of ze nog een positieve invloed hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:54:
[...]

Waar zeg ik dat?

Overigens sta jij op standje drammerig, erg irritant
Ik dram graag op drammers die hun persoonlijke gedachtenspinsels met een R waarde van 3 verspreiden alsof het de ultieme waarheid is die de regering niet opvolgt omdat ze zo dom zijn.

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:57:
[...]

Ik dram graag op drammers die hun persoonlijke gedachtenspinsels met een R waarde van 3 verspreiden alsof het de ultieme waarheid is die de regering niet opvolgt omdat ze zo dom zijn.
En denk je dat jouw manier van discussie voeren effectief is om mensen en andere mening te laten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Jep.

- Je doet een mondkap op

Dat is alsof je naar de WC, je billen veegt en vervolgens je handen in de WC stopt om vervolgens met je handen friet te eten. :+

Die enkele keer dat ik mijn hand in de WC pot stop was ik héél erg mijn handen. Ook als ik schoonmaak handschoenen droeg.

Als je een mondkap draag moet je ook continue je handen wassen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:57:
[...]

Uiteindelijk is het nut nu dus heel beperkt, en helaas zie ik dat ook niet gaan veranderen. En als ik dan het nut zet tegenover de problemen die mensen er mee hebben, vraag ik me heel sterk af of ze nog een positieve invloed hebben.
Dat zijn twee aannamens van jewelste. Dat het nut daarom dus heel beperkt is. En dat de problemen die mensen er mee hebben zwaarder wegen.

Jouw eerste aannamen wordt tegengesproken door de wetenschap. Jouw tweede aanname is een persoonlijke overtuiging die de meeste overheden ter wereld in ieder geval niet delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wellicht is het een goed idee om de mondkapjes- en/of dram-discussies in de Covid-kroeg te bespreken bij een gebrek aan een open mondkapjes-topic.

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:57:
[...]

We kunnen in discussie gaan over van alles en nog wat, maar ik vind je nu toch ook echt irritant worden. Excuses voor deze post, maar jij vind jezelf blijkbaar erg superieur in je mening.

Etuuuuuh!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:28
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:55:
[...]

Kijk, dus jij stelt dat als ik mijn mondkapje afzet en er met mijn handen aanzit, die in mijn jaszak stop, dat de dag erna er nog steeds virusdeeltje op zitten die ik na het opzetten wegblaas? En dat dat effect groter is dan als ik dan maar geen mondkapje zou dragen?
Het punt met die dingen is volgens mij dat als je besmet bent, dat het dan aan de binnenkant in dat warme, vochtige ding een broeinest is van virus. Als je vervolgens dat kapje niet direct weggooit zonder er aan te zitten maar hem afdoet, hem met je vingers nog even vrolijk dubbel vouwt en aan de binnenkant vasthoudt, dit vervolgens kan zorgen voor veel overdracht als je weer mensen of andere objecten aanraakt.

Of het onder aan de streep een positief of negatief effect heeft durf ik niet te zeggen, maar dan zou ik dus op experts afgaan die het nut gematigd positief beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:53:
[...]

Nou, leg eens uit. Waarom filtert een mondkapje waar ik met mijn handen aangezeten heb slechter dan een mondkapje dat schoon is?
Het idee van een mondkapje is dat ie schoon is. Zodra je het gebruikt als virusvanger welke je daarna via je handen en/of opnieuw dragen in je mond krijgt gaat het nut er nogal aan.

Maar zoals gezegd, volgens mij is iedereen in deze discussie het er wel mee eens dat mondkapjes zinvol zijn. De grote vraag is vooral of het gebrek aan goede mondkapjes en verkeerd gebruik er niet voor zorgt dat het nut nog maar heel beperkt is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:46
Dus, volgens sommigen hier zijn de meeste Nederlanders zo kundig dat het gebruik van een mondkapje te ingewikkeld is. En dan wel roepen dat de overheid het zo slecht doet omdat de maatregelen niet worden gevolgd of niet werken. Dit is genieten.

We zijn verdoemd, laat het virus maar rondgaan...scheelt weer een lijdensweg.

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
[...]

En denk je dat jouw manier van discussie voeren effectief is om mensen en andere mening te laten hebben?
Nee, maar het is wel mooi om ontkenners zichzelf in de hoek te zien lullen als je de juiste vragen stelt. Dat is drammerig maar uiterst effectief om hun drogredeneringen bloot te leggen. Misschien leren ze daar zelf ook nog wat van.

Kan inderdaad netjes en verantwoord het wetenschappelijk bewijs aanhalen met dat negeren ze per definitie toch. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
DevWouter schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
[...]

Dat is alsof je naar de WC, je billen veegt en vervolgens je handen in de WC stopt om vervolgens met je handen friet te eten. :+

Die enkele keer dat ik mijn hand in de WC pot stop was ik héél erg mijn handen. Ook als ik schoonmaak handschoenen droeg.

Als je een mondkap draag moet je ook continue je handen wassen.
Haha is wel wat extreem, maar het is in essentie wel wat ik bedoel. :)

Etuuuuuh!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:55:
[...]

Nee ik zeg dat als je je mondkapje steeds hergebruikt en er aan de buitenkant aan zit dat het mogelijk een negatief effect heeft ten opzichte van elke keer een nieuw mondkapje.

Ofwel, ik weet het niet, ik heb het niet uitgezocht maar het lijkt me logisch dat een vies mondkapje minder effectief is dan een schoon mondkapje.
Dus ik zeg helemaal niets over het wel of niet dragen.

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:00:
[...]

We kunnen in discussie gaan over van alles en nog wat, maar ik vind je nu toch ook echt irritant worden. Excuses voor deze post, maar jij vind jezelf blijkbaar erg superieur in je mening.
Mijn filosofie is inderdaad dat meningen onderbouwt door wetenschappelijke consensus over het algemeen superieur zijn aan persoonlijke niet onderbouwde meningen.

Als nou eens iemand met een onderzoek op de proppen kwam dat daadwerkelijk hun mening onderbouwt zou ik er nog respect voor hebben, maar die heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:01:
[...]

Nee, maar het is wel mooi om ontkenners zichzelf in de hoek te zien lullen als je de juiste vragen stelt. Dat is drammerig maar uiterst effectief om hun drogredeneringen bloot te leggen. Misschien leren ze daar zelf ook nog wat van.

Kan inderdaad netjes en verantwoord het wetenschappelijk bewijs aanhalen met dat negeren ze per definitie toch. :O
Vriendelijke vraag;

Kun je eens kappen met 'ontkenners' en andere polariserende termen? Dank u wel.

Etuuuuuh!

Verwijderd

Emgeebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:00:
[...]

Het punt met die dingen is volgens mij dat als je besmet bent, dat het dan aan de binnenkant in dat warme, vochtige ding een broeinest is van virus. Als je vervolgens dat kapje niet direct weggooit zonder er aan te zitten maar hem afdoet, hem met je vingers nog even vrolijk dubbel vouwt en aan de binnenkant vasthoudt, dit vervolgens kan zorgen voor veel overdracht als je weer mensen of andere objecten aanraakt.

Of het onder aan de streep een positief of negatief effect heeft durf ik niet te zeggen, maar dan zou ik dus op experts afgaan die het nut gematigd positief beschouwen.
De aanwezigheid van eventuele ongewenste neveneffecten maakt de maatregel niet irrelevant als de experts dus inderdaad het totaaleffect nog steeds gematigd positief beschouwen.

Jammer dat velen (niet perse jij) die neveneffecten uitvergroten alsof daarmee het totaaleffect negatief zou zijn.

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:04:
[...]

Mijn filosofie is inderdaad dat meningen onderbouwt door wetenschappelijke consensus over het algemeen superieur zijn aan persoonlijke niet onderbouwde meningen.

Als nou eens iemand met een onderzoek op de proppen kwam dat daadwerkelijk hun mening onderbouwt zou ik er nog respect voor hebben, maar die heb ik nog niet gezien.
Leef/werk jij in een lab ofzo? Serieuze vraag....

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:58:
[...]

Dat zijn twee aannamens van jewelste. Dat het nut daarom dus heel beperkt is. En dat de problemen die mensen er mee hebben zwaarder wegen.

Jouw eerste aannamen wordt tegengesproken door de wetenschap. Jouw tweede aanname is een persoonlijke overtuiging die de meeste overheden ter wereld in ieder geval niet delen.
Nee hoor, de wetenschap zegt dat ook bij slecht gebruik het alsnog beter is dan zonder. En dat geloof ik wel, alleen als je die onderzoeken doorkijkt zie je wel dat er heel wat haken en ogen ontstaan door dat verkeerd gebruik en dat de effectiviteit van slechte mondkapjes ook veel minder is dan van goede. Jij legt dat echter uit als dat het dus alsnog heel zinvol is, ik zie dat als een heel beperkt nut.
De 2e heb je gelijk in, al is het natuurlijk ook wel een makkelijke maatregel dus hoeven ze niet eens zozeer het nut er echt van in te zien. Maar dit stuk blijft inderdaad een aanname en vooral hoe je zelf de uitslag van de onderzoeken uitlegt.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:01:
[...]

Het idee van een mondkapje is dat ie schoon is. Zodra je het gebruikt als virusvanger welke je daarna via je handen en/of opnieuw dragen in je mond krijgt gaat het nut er nogal aan.
In dit scenario heeft het virus zich nog steeds niet naar een ander verspreidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:04:
[...]

Vriendelijke vraag;

Kun je eens kappen met 'ontkenners' en andere polariserende termen? Dank u wel.
Wat is dan een niet polariserende term voor iemand die stelt dat de mondkapjes maatregel geen nut hebben?

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]

Leef/werk jij in een lab ofzo? Serieuze vraag....
Hoe is dat relevant? Ik leef in een maatschappij die gebouwd is op wetenschappelijke consensus. Dat zorgt er voor dat ik jou nu dit bericht kan sturen.

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]

Wat is dan een niet polariserende term voor iemand die stelt dat de mondkapjes maatregel geen nut hebben?
Wat is het nut van deze vraag als je zelf blijkbaar zo goed onderzoek doet?

Etuuuuuh!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]

Jij legt dat echter uit als dat het dus alsnog heel zinvol is, ik zie dat als een heel beperkt nut.
Het is nog steeds zinvoller of nuttiger dan geen mondkapje.

Jij mag best van mening zijn dat het persoonlijk leed van het dragen van een mondkapje groter is dan het leed dat het voorkomt, maar dat is niet wat velen andere hier stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:07:
[...]
In dit scenario heeft het virus zich nog steeds niet naar een ander verspreidt.
Jawel, want het is ook bekend dat het virus over te dragen is via contactoppervalktes. Als jij het dus via de buitenkant van een mondkapje op je handen krijgt, kun je daarvan weer besmet raken.

En nogmaals, ik zeg niet dat mondkapjes geen nut hebben. Ik zeg wel dat het nut heel beperkt wordt door slechte kapjes en verkeerd gebruik. En daarom ben ik van mening dat ze meer onrust veroorzaken dan dat ze nut hebben.

Beide punten komen daarmee trouwens gewoon over met wat jij zegt. Ik ben van mening dat het te weinig toevoegt, en jij vindt dat alle beetjes helpen.

[removed]

Verwijderd

@Verwijderd stop je als ik zeg 'je hebt gelijk?'

Je hebt gelijk!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:09:
[...]

Hoe is dat relevant? Ik leef in een maatschappij die gebouwd is op wetenschappelijke consensus. Dat zorgt er voor dat ik jou nu dit bericht kan sturen.
Dat is relevent omdat het lijkt alsof wat een willekeurige wetenschapper op internet zet voor jou de enige en juiste waarheid betreft. Enige realiteitszin of enige capaciteit om überhaupt open te staan voor andere meningen lijk je te ontberen en in een soort dram-stuip te schieten. Is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar even een kleine eye-opener voor je....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:12:
[...]

Jawel, want het is ook bekend dat het virus over te dragen is via contactoppervalktes. Als jij het dus via de buitenkant van een mondkapje op je handen krijgt, kun je daarvan weer besmet raken.

En nogmaals, ik zeg niet dat mondkapjes geen nut hebben. Ik zeg wel dat het nut heel beperkt wordt door slechte kapjes en verkeerd gebruik. En daarom ben ik van mening dat ze meer onrust veroorzaken dan dat ze nut hebben.

Beide punten komen daarmee trouwens gewoon over met wat jij zegt. Ik ben van mening dat het te weinig toevoegt, en jij vindt dat alle beetjes helpen.
Laat de consensus dan weer net zijn het risico van besmetting door contactoppervlakte beduidend kleiner is dan door de aerosolen die we nou net willen tegenhouden.

https://www.cdc.gov/coron...surface-transmission.html

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Emgeebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:00:
[...]

Een virus kan niet lang overleven buiten levende cellen. Wat je ook met dat mondkapje doet, het virus daarin gaat dood en groeit niet verder. En het alternatief is dat die aerosolen door de lucht zweven in plaats van via jouw vinger naar een oppervlak naar een andere vinger naar een mond, neus of oog te moeten gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door IJzerlijm op 16-12-2021 16:17 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:46
[...]

Uhm, nou, die kans is juist bijzonder klein. Praktisch gezien alleen onder ideale omstandigheden (wel bewezen in een lab dat het mogelijk is).

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 16-12-2021 16:21 ]

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:10:
[...]

Wat is het nut van deze vraag als je zelf blijkbaar zo goed onderzoek doet?
Omdat ik dacht dat ontkenner een prima benaming was voor iemand die het nut van mondkapjes ontkent.

Maar het feit dat het nu over stijl gaat zegt eigenlijk ook al dat je geen inhoudelijke argumenten meer hebt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:12:
@Verwijderd stop je als ik zeg 'je hebt gelijk?'

Je hebt gelijk!
Top, dankjewel. Blijkbaar werkt doorvragen toch om mensen van mening te laten veranderen. :+

• Indoubt

Indoubt

stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:12:
[...]

Dat is relevent omdat het lijkt alsof wat een willekeurige wetenschapper op internet zet voor jou de enige en juiste waarheid betreft. Enige realiteitszin of enige capaciteit om überhaupt open te staan voor andere meningen lijk je te ontberen en in een soort dram-stuip te schieten. Is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar even een kleine eye-opener voor je....
Daar heb je ongetwijfeld ook een punt maar dat laat onverlet dat mensen die beweren dat mondkapjes volstrekt zinloos zijn het niet bij het rechte eind hebben.

Het is meer een mening gebaseerd op onderbuikgevoel want in de supermarkt hier.....

enfin, het zal wel. Het is onderdeel van het pakket maatregelen en blijkbaar is het hele pakket voldoende om een reductie in nieuwe besmettingen teweeg te brengen. Dan is op een gegeven moment niet onderbouwd cherry picken niet meer relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:15:
[...]

Omdat ik dacht dat ontkenner een prima benaming was voor iemand die het nut van mondkapjes ontkent.

Maar het feit dat het nu over stijl gaat zegt eigenlijk ook al dat je geen inhoudelijke argumenten meer hebt.
Je hebt gelijk!

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mijn mening is onveranderd, maar ik wil best zeggen dat je gelijk hebt als het dan stopt

Verwijderd

stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:12:
[...]

Mag het best persoonlijk maken hoor. Kan ik prima hebben.

Het is niet relevant wat een wetenschapper zegt. Als echter de wetenschappelijke consensus is dat mondkapjes werken, en ik geen overtuigende hypothese ken die anders stelt, dan is het verstandigste om te doen gewoon de wetenschap volgen.

Ik sta open voor jouw mening, daarom ga ik deze discussie aan. Maar een mening is precies dat, een mening zolang je hem niet enigszins onderbouwt. Dat is prima, jij mag je mening hebben, er zijn ook mensen die geloven dat we afstammen van Adam en Eva. Maar presenteer dat niet als een valide argument wat de regering zou moeten meenemen.

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:14:
[...]
Laat de consensus dan weer net zijn het risico van besmetting door contactoppervlakte beduidend kleiner is dan door de aerosolen die we nou net willen tegenhouden.

https://www.cdc.gov/coron...surface-transmission.html
Wederom, feitelijk helemaal juist, maar door een mondkapje zo te gebruiken werken ze wel weer minder. Want ipv puur de winst door het afvangen van aerosolen, komt daar nu het risico van contactoppervlaktes juist weer bij. Het maakt het nut dus niet gelijk 0, maar wel degelijk een stuk minder dan bij goed gebruik.

[removed]

• stylezzz
Indoubt schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:17:
[...]

Daar heb je ongetwijfeld ook een punt maar dat laat onverlet dat mensen die beweren dat mondkapjes volstrekt zinloos zijn het niet bij het rechte eind hebben.

Het is meer een mening gebaseerd op onderbuikgevoel want in de supermarkt hier.....

enfin, het zal wel. Het is onderdeel van het pakket maatregelen en blijkbaar is het hele pakket voldoende om een reductie in nieuwe besmettingen teweeg te brengen. Dan is op een gegeven moment niet onderbouwd cherry picken niet meer relevant.
Mondkapjes zijn zeker niet nutteloos. In onze buurlanden moet je ze ook ophebben in een restaurant bijvoorbeeld als je naar het toilet gaat of bij binnenkomst/weggaan. Daar zie ik al meer nut in.... Je zit immers met veel mensen gedurende langere tijd in een afgesloten ruimte.

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:20:
[...]

Wederom, feitelijk helemaal juist, maar door een mondkapje zo te gebruiken werken ze wel weer minder. Want ipv puur de winst door het afvangen van aerosolen, komt daar nu het risico van contactoppervlaktes juist weer bij. Het maakt het nut dus niet gelijk 0, maar wel degelijk een stuk minder dan bij goed gebruik.
Correct. Dankjewel, fijn dat we het met elkaar eens zijn.

Nu de rest nog die stelt dat we de maatregel beter kunnen afschaffen omdat we ze toch niet correct gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:19:
[...]

Mag het best persoonlijk maken hoor. Kan ik prima hebben.

Het is niet relevant wat een wetenschapper zegt. Als echter de wetenschappelijke consensus is dat mondkapjes werken, en ik geen overtuigende hypothese ken die anders stelt, dan is het verstandigste om te doen gewoon de wetenschap volgen.

Ik sta open voor jouw mening, daarom ga ik deze discussie aan. Maar een mening is precies dat, een mening zolang je hem niet enigszins onderbouwt. Dat is prima, jij mag je mening hebben, er zijn ook mensen die geloven dat we afstammen van Adam en Eva. Maar presenteer dat niet als een valide argument wat de regering zou moeten meenemen.
Je hebt gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:15:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar mij was vanaf het begin van deze discussie al duidelijk dat het niet om het nut van mondkapjes ging, maar vooral om het verkeerde gebruik ervan. Dus die ontkenner slaat nergens op, niemand in deze discussie ontkent dat mondkapjes zouden kunnen werken.

[removed]

Verwijderd

Dankje. Fijn dat je overtuigd bent. Nu je oude posts nog aanpassen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:22:
[...]

Dankje. Fijn dat je overtuigd bent. Nu je oude posts nog aanpassen. :+
Never, want mijn mening is onveranderd ;)

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:22:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar mij was vanaf het begin van deze discussie al duidelijk dat niet om het nut van mondkapjes ging, maar vooral om het verkeerde gebruik ervan. Dus die ontkenner slaat nergens op, niemand in deze discussie ontkend dat mondkapjes zouden kunnen werken.
Nou ik ken er twee die dat wel degelijk in het begin stelde maar die hebben me ondertussen ook gewoon gelijk gegeven dus dat is fijn. :)

Denk dat de grootste verwarring in dat kassa filmpje zat. Toen ze het bijbehorend artikel zagen was die opvatting snel de wereld uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Vanaf 15:20 mogen alle posts wel verwijderd worden, gaat weer nergens over dit. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Verwijderd

Agent47 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:23:
Vanaf 15:20 mogen alle posts wel verwijderd worden, gaat weer nergens over dit. :+
Ik stem voor maart 2020 als scheidingslijn. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Mij vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CRpt3r55
Agent47 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:23:
Inderdaad... de irritaties lopen hoog op door iemand die 100% zijn gelijk wilt halen en andere meningen niet respecteert totdat ze zijn mening overnemen. Het is erg irritant, drammerig en eigenlijk heel sneu.

Etuuuuuh!

Verwijderd

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:26:
[...]

Inderdaad... de irritaties lopen hoog op door iemand die 100% zijn gelijk wilt halen en andere meningen niet respecteert totdat ze zijn mening overnemen. Het is erg irritant, drammerig en eigenlijk heel sneu.
Ach, als je het zo sneu vond zou je de moeite niet doen me anders te overtuigen toch. :>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:34
[...]

Zelfs de meest brakke schmutzige masker is nog steeds vrij effectief in het verkleinen van de kans dat je een ander besmet. Dat is waarom het vooral nuttig is als zoveel mogelijk mensen het doen.

Jouw voorbeeld gaat over persoonlijke bescherming. Daar is een maand oud papieren lapje inderdaad minder effectief dan een vers FFP2/N95 masker.

Masker vind ik overigens het minst lastige van allemaal. Zonde en vooral dom dat ze hier vanaf het begin zo'n verdeeldheid erover hebben gezaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:23:
[...]
Nou ik ken er twee die dat wel degelijk in het begin stelde maar die hebben me ondertussen ook gewoon gelijk gegeven dus dat is fijn. :)
Ook van die 2 was me vanaf het begin al duidelijk wat ze bedoelden. Het enige wat er gebeurt is, is dat jij nu door hebt dat ze het wat dat stuk betreft gewoon met je eens zijn :P
Denk dat de grootste verwarring in dat kassa filmpje zat. Toen ze het bijbehorend artikel zagen was die opvatting snel de wereld uit.
De grootste verwarring zit hem er in dat jij van mening bent dat alle beetjes helpen, en wij (of iig ik) van mening zijn/ben dat het wel meer dan een beetje moet helpen om het als nuttig te zien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, het is weer leuk geweest voor vandaag.

Het blijft bijzonder om te zien hoe snel heel stellige meningen tegen het beleid wegsmelten als je doorvraagt. Uiteindelijk was het niet zo bedoeld en jij degene die het verkeerd las en vervelend bent omdat je doordramt.

Verder zou het de sferen in dit topic gewoon ten goede komen als je een stelling als "de maatregel heeft geen nut" moet onderbouwen met een bron. Anders heeft het toch wel een hoog bruine kroeg gehalte. Gezellig, ouwehoer graag mee, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2021 16:34 ]

• redwing
BarôZZa schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:27:
[...]
Zelfs de meest brakke schmutzige masker is nog steeds vrij effectief in het verkleinen van de kans dat je een ander besmet. Dat is waarom het vooral nuttig is als zoveel mogelijk mensen het doen.
En precies hierom vind ik het erg irritant dat ik de mensen om me heen wel bescherm door er moeite voor te doen, maar zij duidelijk veel minder moeite willen steken in mijn bescherming.
Jouw voorbeeld gaat over persoonlijke bescherming. Daar is een maand oud papieren lapje inderdaad minder effectief dan een vers FFP2/N95 masker.
Ook over het besmetten van anderen. Aangezien dat oude vod rondom niet afsluit en ook minder effectief is door de stof heen, wordt er toch een heel gedeelte lucht niet goed gefilterd. Beide kanten is hij dus minder effectief, alhoewel het klopt dat een slecht kapje vooral voor jezelf invloed heeft.
Masker vind ik overigens het minst lastige van allemaal. Zonde en vooral dom dat ze hier vanaf het begin zo'n verdeeldheid erover hebben gezaaid.
Klopt, ik denk dat als er vanaf het begin aangegeven was dat ze nuttig waren en het gebruik goed was uitgelegd dat we heel deze discussie niet hadden gehad. Die is er uiteindelijk alleen maar doordat mondkapjes zo slecht worden gebruikt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:32:
Goed, het is weer leuk geweest voor vandaag.

Het blijft bijzonder om te zien hoe snel heel stellige meningen tegen het beleid wegsmelten als je doorvraagt. Uiteindelijk was het niet zo bedoeld en jij degene die het verkeerd las en vervelend bent omdat je doordramt. Zet je wel tot denken als je de vele sceptici op Twitter ziet. Misschien moeten we ze minder vertellen hoe het moet, maar gewoon meer vragen stellen zodat ze zelf inzien dat hun mening niet onderbouwt is.

Verder zou het de sferen in dit topic gewoon ten goede komen als je een stelling als "de maatregel heeft geen nut" moet onderbouwen met een bron. Anders heeft het toch wel een hoog bruine kroeg gehalte. Gezellig, ouwehoer graag mee, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Zoals gezegd mag je dit best als conclusie nemen en het bij anderen leggen. Het zou echter slimmer zijn om je te bedenken dat anderen al veel eerder doorhadden dat je een discussie aan het voeren was over iets waar iedereen het al over eens was. Want omdat ik dat zag ben ik juist mee gaan doen :)

Oftewel het kan slim zijn om dingen soms eens wat minder letterlijk te lezen en te kijken hoe het geschreven is en wat iemand nu echt bedoelt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:38:
[...]

Zoals gezegd mag je dit best als conclusie nemen en het bij anderen leggen. Het zou echter slimmer zijn om je te bedenken dat anderen al veel eerder doorhadden dat je een discussie aan het voeren was over iets waar iedereen het al over eens was. Want omdat ik dat zag ben ik juist mee gaan doen :)

Oftewel het kan slim zijn om dingen soms eens wat minder letterlijk te lezen en te kijken hoe het geschreven is en wat iemand nu echt bedoelt.
Zeg ik toch, ik las het verkeerd en ik dram te veel. Maar uiteindelijk vindt iedereen de mondkapjesmaatregel wel nuttig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:26:
[...]

Beetje typical Tweakers he! We zijn allemaal slimme mensen die alles beter weten :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

BarôZZa schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:27:
[...]

Ik denk ook eerder dat we veel meer zouden winnen als iedereen zijn lapje gewoon ook over zijn neus zou dragen, en het niet als kinmasker gebruikt. Welke maskertjes er dan worden gebruikt, en het niet aanraken/handen wassen is leuk in een lab, maar in de praktijk waarschijnlijk gefreubel achter de komma.

Een mondkapje kun je dan meer vergelijken met... euh... hoesten en niezen in je elleboog. ;)

Sowieso zie ik weinig nadelen aan het dragen van een mondkapje in de koude winter. Zit dan toch toch wel een sjaal overheen. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Stoney3K op 16-12-2021 16:43 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:We stoppen de mondkapjesdiscussie bij deze. Het is weer een lange herhaling van argumenten en het leidt tot niets en er komen geen nieuwe inzichten. Daarmee staat de mondkapjes discussie voorlopig weer even op de lijst van onderwerpen die we hier niet (kunnen) bespreken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:40:
[...]

Zeg ik toch, ik las het verkeerd en ik dram te veel. Maar uiteindelijk vindt iedereen de mondkapjesmaatregel wel nuttig.
Ok, nou, grouphug *; en laten we het over iets anders hebben.

Ik ben maandag geboosterd (voordeel van in een ziekenhuis werken), avondje pijnlijke bovenarm maar verder eigenlijk niets van gemerkt. Van de twee oorspronkelijke prikjes heb ik wel een paar dagen last gehad (moe, lamlendig, spierpijn) maar nu dus bijna niets. Voor de komende, wat, 6?9? maanden zit ik weer goed.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:08
Zitten we in de overgang van pandemie naar endemie als er parodieën tevoorschijn komen?

https://mobile.twitter.com/robertamaundy

• zacht
  • Niet online
iamcj schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:
[...]

Een van de grootste woensdag op donderdag stijgingen van de laatste tijd. Hmz.
De cijfers zijn een beetje ondergesneeuwd in het mondkapjes-geweld, maar ik schrok toch ook wel enigszins. Ik weet het, nieuw testbeleid, cijfers worden daardoor minder betrouwbaar, etc, maar toch. Even ~3000 meer positieve gevallen dan gisteren is niet bepaald iets om vrolijk van te worden. Omricon?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:59:
[...]

De cijfers zijn een beetje ondergesneeuwd in het mondkapjes-geweld, maar ik schrok toch ook wel enigszins. Ik weet het, nieuw testbeleid, cijfers worden daardoor minder betrouwbaar, etc, maar toch. Even ~3000 meer positieve gevallen dan gisteren is niet bepaald iets om vrolijk van te worden. Omricon?
Mogelijk, maar aan de andere kant is het percentage positieve tests geloof ik weer met een procentpunt gezakt. Het netto aantal tests dat toegenomen is heeft dan dus meer invloed.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
[...]

Zolang de ziekenhuizen leeg blijven stromen is er nog geen reden tot paniek denk ik.

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:01:
[...]

Mogelijk, maar aan de andere kant is het percentage positieve tests geloof ik weer met een procentpunt gezakt. Het netto aantal tests dat toegenomen is heeft dan dus meer invloed.
Of het iets zegt is tegenwoordig ook twijfelachtig, maar het percentage positief gemiddeld over 7 dagen is de afgelopen dagen gestegen van 23,4% via 23,6% naar 23,7%.

• zacht
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:01:
[...]

Zolang de ziekenhuizen leeg blijven stromen is er nog geen reden tot paniek denk ik.
Reden tot paniek is er nooit, maar gezien de tijd die er tussen positief testen en opname zit lijkt het me uiteraard wel iets om minimaal bedenkelijk naar te kijken.

• Shadowhawk00
[...]

Die cijfers zeggen op zich niet zo veel, misschien dat meer mensen zich laten testen met het oog op de feestdagen. De percentages zegt dan ook niet heel erg veel want zelftest -> GGD test betekend natuurlijk dat je eigenlijk niet weet hoeveel mensen er een test gedaan hebben.
Hoewel ik geen onderbouwing heb denk ik dat zeker de helft van de besmettingen onopgemerkt blijft door verschillende oorzaken.

Eigenlijk zijn de getallen van de GGD meer een soort graadmeter voor wat er mogelijk binnenkort het ziekenhuis in zal gaan maar meer ook niet.

Eigenlijk zou het voor de preventie van besmettingen heel goed zijn als de overheid begin volgende week bij iedereen 2 zelftesten per persoon zou afleveren. Dan haal je de drempel weg om jezelf te testen voor je naar familie gaat voor de kerst.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 16-12-2021 17:16 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Kijk naar de grafieken van Breew, dan weet je waar die 3000 'extra' eigenlijk thuis horen.
Pagina: 1 ... 51 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.