Dat zal wel eens tijd worden, dat die er doorheen geramd wordt, lang genoeg lopen pielenDennahz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:18:
[...]
Yup, heb je helemaal gelijk in hoor! Momenteel is het nog niet mogelijk om alles los te laten, daar ben ik het mee eens. Maar wat ik mis bij dat hele systeem dat ze opgetuigd hebben is een einddatum of belofte (niet dat beloftes vanuit de politiek tegenwoordig nog iets zeggen) dat dit - als we corona endemisch verklaren - ook gewoon weer weggaat.
Die belofte is er niet. Waardoor ik dus bang ben dat we over 10 jaar nog steeds QR-codes moeten laten scannen voordat we gewoon even uit eten willen gaan. Dat moeten we echt niet willen en gaan normaliseren.
[...]
Niemand heeft het toch over een avondklok? De Jonge wil nog even snel de grote jongen uithangen voor hij een functie elders krijgt volgens mij. Misschien toch nog even last-minute die 2G erdoor rammen?
Ben benieuwd naar z'n opvolger. Zolang het Paternotte niet is, kunnen we er alleen maar op verbeteren volgens mij.
Moesten ze onverhoopt toch ineens weer een avondklok invoeren, dan neem ik die boetes wel voor lief. De plannen staan en die gaan we niet meer wijzigen. Het is geen 2020 meer. En zo staan veel mensen er in volgens mij
Verwijderd
Tsja, zo kun je de hele wetenschap wel in twijfel trekken. Doen ze een onderzoek bij de Albert Heijn. Haha, checkmate, bij de Aldi zijn de gangen 30cm breder, is het daar dan ook nog effecitef?stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:27:
[...]
Er is geen wetenschappelijk onderzoek wat de effectiviteit van mondkapjes op besmettingen heeft in winkels bij mijn weten. En ja, we hebben helaas de situatie dat we met een heel pakket aan maatregelen de boel onder controle moeten houden. Maar laten we dan wel maatregelen nemen die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.
Er zijn bergen aan wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes druppels en aerosolen deels filteren en minder ver verspreiden. Dat in gedachte nemende is het een verantwoord besluit om mondkapjes in de winkel verplicht te stellen. Daar heb je geen praktijkonderzoek voor nodig.
Verwijderd
dit hele gedoe in 80 posts ligt ook deels bij de lezers van de post waar het mee begon . Door van de strekking uit te gaan ipv het helemaal letterlijk te nemen en dat te gaan fileren.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:23:
[...]
Nahja dat getal van 0.01% wat jij denkt schat ik en de wetenschap wat hoger in maar laten we daar maar niet over beginnen.
Jouw mening nu is in ieder geval al wat genuanceerder dan hoe je er een uur geleden in stond en dat is fijn om te lezen.
Ik wil in ieder geval voorop stellen dat ik niet geloof dat een enkele maatregel voldoende is en mondkapjes alleen zijn dat zeker niet.
Ja, of dat is niet zo.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:29:
[...]
Dat is waarschijnlijk Omicron dus. Precies wat mijn Zuid Afrikaanse collega's aangeven: infections are going sky-high, but hospitalisation is relatively low.
Wel in gedachte houden dat ze daar qua vaccinatie op een heel ander niveau zitten dan hier.
Het ziektebeeld lijkt ook dermate mild, dat het me niet zou verbazen als we hier in NL steeds meer onopgemerkte besmettingen hebben met Omicron onder gevaccineerden. Die gaan dus niet testen en dat zou kunnen verklaren waarom het aantal besmettingen lijkt te dalen.
De glazen bollen zijn idd nog wat mistig op dat punt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die strekking was letterlijk, zoals de schrijver ervan in herhaling bleef aangeven.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:32:
[...]
dit hele gedoe in 80 posts ligt ook deels bij de lezers van de post waar het mee begon . Door van de strekking uit te gaan ipv het helemaal letterlijk te nemen en dat te gaan fileren.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dus we zijn weer eens bij de conclusie aangekomen dat mondkapjes mits goed gebruikt effect hebben. Mooi. 
Wat zullen we nu gaan herkauwen? Zorgcapaciteit? Vaccins? Avondklok?
Verwijderd
Sorry, maar in die originele post zat geen enkele nuance. Het stukje over verkeerd gebruik is er ook pas later bij gezet. Dat is geen interpretatie van de lezer, dat is gewoon hoe het opgeschreven is. "Fopmaatregel', "geen enkel aantoonbaar effect" en andere superlatieven laten geen enkele ruimte tot interpretatie over.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:32:
[...]
dit hele gedoe in 80 posts ligt ook deels bij de lezers van de post waar het mee begon . Door van de strekking uit te gaan ipv het helemaal letterlijk te nemen en dat te gaan fileren.
Gelukkig heeft de originele poster zijn mening nu wel wat genuanceerder kunnen formuleren.
Kunnen we die Groningse studenten op wintersport nog een keer herhalen?Emgeebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:34:
Helpt me om in vakantiestemming te komen...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Moest lachenhoevenpe schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:36:
[...]
Kunnen we die Groningse studenten op wintersport nog een keer herhalen?
Helpt me om in vakantiestemming te komen...
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:10 ]
Tsjah, en daar verschillen we van mening. De nadelen die het mondkapje geeft vind ik niet opwegen tegen de winst die het vermoedelijk in het aantal besmettingen oplevert. Zeker in een supermarkt waar je toch nooit langer als een paar seconden bij dezelfde persoon in de buurt staat (laten we nou geen praatje gaan houden met de achterbuurman) is het besmettingsrisico redelijk klein. Inmiddels zijn we er toch wel achter dat covid zich vooral verspreid als je langere tijd bij een besmet persoon in dezelfde ruimte zit. Hoe een en ander zal verlopen met omikron is nog toekomstmuziek......Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:32:
[...]
Tsja, zo kun je de hele wetenschap wel in twijfel trekken. Doen ze een onderzoek bij de Albert Heijn. Haha, checkmate, bij de Aldi zijn de gangen 30cm breder, is het daar dan ook nog effecitef?
Er zijn bergen aan wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes druppels en aerosolen deels filteren en minder ver verspreiden. Dat in gedachte nemende is het een verantwoord besluit om mondkapjes in de winkel verplicht te stellen. Daar heb je geen praktijkonderzoek voor nodig.
Wie zegt dat ik daar een oplossing voor heb? Je hebt nu eenmaal te maken met een virus die zich niet aan jouw regeltjes houdt en zich ook niets aantrekt van mentale of andere problemen. Dat ga je niet oplossen door een andere groep in de problemen te brengen. Een groep die dan net zo goed mentale problemen gaan krijgen omdat ze dan echt helemaal niets meer kunnen.stijnec1 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:42:
[...]
ben benieuwd naar jouw oplossing voor de mentale problemen waar velen momenteel tegen aan lopen.
Laat mensen die dat willen lekker feesten, en laat mensen met een zwakkere gezondheid zelf bepalen of zij langer dan 15 minuten binnen 1,5 meter willen komen van iemand die onlangs heeft staan feesten
En dan bovenal niet te vergeten dat je uiteindelijk ook jezelf weer te pakken hebt omdat de ziekenhuizen dan toch weer te vol komen te liggen, waardoor de samenleving op slot gaat (al dan niet door de regering) en waarmee je ook weer die mentale problemen gaat krijgen.
Was het maar zo simpel dat je de groepen gescheiden kon houden. Maar zoals zo vaak gezegd hebben we een samenleving die verweven is en kun je niet vrijheden aan de ene groep geven zonder impact te hebben op de andere groep. Uiteindelijk is het heel simpel, laat je teveel vrij dan loopt je ziekenhuis gewoon over.
[removed]
Meeste mensen dragen die dingen omdat het moet, niet meer en niet minder. Een vodje dat nog sinds vorig jaar in de jaszak zit voldoet aan de verplichting dus dat is genoeg.
alles kan off-topic
Dat klopt, maar daarentegen is het zowel in het belang van het kind als de school om toch maar echt hun best te doen om het te halen. Voor onze oudste dochter was dit echt een perfecte keuze, die trekt VMBO'ers niet zo, wil graag leren en houdt niet van rumoer. De jongste was ook op een gewone middelbare school prima terecht gekomen, maar die was eigelijk begin klas 7 al klaar met PO. Dan moest ze nog 2 jaar, en dus hebben we na in klas 7 er behoorlijk aan getrokken te hebben er voor gekozen om haar in een tussenjaar op dit gymnasium te laten bivakkeren in plaats van klas 8. En dus zitten ze nu beiden op die school.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:49:
[...]
Is volgens mij een uitstervend soort hoor. En dat snap ik ook wel, want je maakt zo wel direct vanuit de basisschool een "finale keuze". Toch geen Gymnasium? Dan kun je op zoek naar een andere school. Ik ben ook vol enthousiasme aan de klassieke talen begonnen, maar ben geswitched naar Atheneum toen ik tot de conclusie kwam dat die klassieke talen mij niet zo lagen en ik ze ook nooit "direct" nodig zou hebben in mijn toekomst. Dan is de "overstap" op een Lyceum vrij naadloos. Na de zomervakantie staan Latijn en Grieks niet meer op je rooster en dat was het.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Verwijderd
Praktisch elke gezondheidsorganisatie en wetenschapper wereldwijd vindt dat niet. Kun je je afvragen waarom jij het beter denkt te weten.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:39:
[...]
Tsjah, en daar verschillen we van mening. De nadelen die het mondkapje geeft vind ik niet opwegen tegen de winst die het vermoedelijk in het aantal besmetting opleverd.
Hou op, die mensen mijdt je sowieso al vanwege de lijflucht.Ankona schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:39:
[...]
Meeste mensen dragen die dingen omdat het moet, niet meer en niet minder. Een vodje dat nog sinds vorig jaar in de jaszak zit voldoet aan de verplichting dus dat is genoeg.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes druppels tegenhouden tot een bepaalde grootte waar het virus in zit. en op die manier de uitstoot flink verminderen.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:27:
[...]
Er is geen wetenschappelijk onderzoek wat de effectiviteit van mondkapjes op besmettingen heeft in winkels bij mijn weten. En ja, we hebben helaas de situatie dat we met een heel pakket aan maatregelen de boel onder controle moeten houden. Maar laten we dan wel maatregelen nemen die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten.
Ergo ze zorgen tot vermindering van verspreiding van het virus.
PSN
Kom maar op met die onderzoeken? We weten allebei dat die er niet zijn. Een laboratorium is echt iets anders als een winkel....Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:40:
[...]
Praktisch elke gezondheidsorganisatie en wetenschapper wereldwijd vindt dat niet. Kun je je afvragen waarom jij het beter denkt te weten.
Ik heb het maar op me genomen om eens in het helhol genaamd Twitter te kijken.Emgeebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:34:
Dus we zijn weer eens bij de conclusie aangekomen dat mondkapjes mits
Pieter Omtzigt test positief, oftewel: heeft corona. Nee, zeggen ze dan, positief testen is iets anders dan corona hebben
Altijd weer wat nieuws om in twijfel te trekken. Maakt niet uit hoe dom, als je maar constant over alles twijfel kan zaaien
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Dus alleen nuttig op plekken waar het erg druk is. Dat is eigenlijk ook de enige plek waar ik zo iets heb van mja daar kan ik inkomen. Bijv een supermarkt, zeker eentje die ruim opgezet is, zie ik er zelf persoonlijk het nut niet zo van in.YakuzA schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:41:
[...]
Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes druppels tegenhouden tot een bepaalde grootte waar het virus in zit. en op die manier de uitstoot flink verminderen.
Ergo ze zorgen tot vermindering van verspreiding van het virus.
Ik hoor al een tijdje weinig meer over het bevorderen van natuurlijke weerstand, misschien is het daar weer eens tijd voor, ook met de naderende gourmetfestijnen/drankgelagen in het hoofd?Emgeebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:34:
Dus we zijn weer eens bij de conclusie aangekomen dat mondkapjes mits goed gebruikt effect hebben. Mooi.
gws24 in "De Covid kroeg"migchiell schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:43:
[...]
Ik hoor al een tijdje weinig meer over het bevorderen van natuurlijke weerstand, misschien is het daar weer eens tijd voor, ook met de naderende gourmetfestijnen/drankgelagen in het hoofd?
Gisteren nog!
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ik zie de covid-19 ook niet in de lucht zweven, maar dat betekend niet dat die daar niet aan het chillen isjip_86 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:43:
[...]
Dus alleen nuttig op plekken waar het erg druk is. Dat is eigenlijk ook de enige plek waar ik zo iets heb van mja daar kan ik inkomen. Bijv een supermarkt, zeker eentje die ruim opgezet is, zie ik er zelf persoonlijk het nut niet zo van in.
PSN
Verwijderd
Ockhams Razor noemen ze dat.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:42:
[...]
Kom maar op met die onderzoeken? We weten allebei dat die er niet zijn. Een laboratorium is echt iets anders als een winkel....
Als het in een lab verspreiding tegen gaat dan is de stelling met de minste aannamen dat het dat in de winkel ook op zekere mate doet. Er verandert weinig aan de situatie hoofd + mondkapje of dat nou in een lab of in een winkel is.
Redeneren dat ze in het lab wel werken, maar in een winkel niet vereist meer aannamen en is zeer onwaarschijnlijker tenzij je een hypothese opstelt waarom dat het geval zou zijn. Dan kun je die hypothese onderzoeken.
Jij stelt nu dat airbags misschien minder schade veroorzaken bij een crashtestdummy in een lab van de autofabrikant, maar dat er geen bewijs is dat dat in de praktijk ook zo is.
Verwijderd
Als we de pandemie zouden organiseren of dingen waar heel Nederland persoonlijk nut van inziet was het wat geworden zeg.jip_86 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:43:
[...]
Dus alleen nuttig op plekken waar het erg druk is. Dat is eigenlijk ook de enige plek waar ik zo iets heb van mja daar kan ik inkomen. Bijv een supermarkt, zeker eentje die ruim opgezet is, zie ik er zelf persoonlijk het nut niet zo van in.
Denk je serieus zo slim te wezen dat je het advies van praktisch iedere wetenschapper aan de kant kan leggen en jouw "ik zie het nut er niet van in" een geldig argument is?
Maar van een airbag heb ik geen last, die zit in het stuur en verder niks totdat hij onverhoopt nodig is. Kortom, risk/benefit is nagenoeg 0/100... voor zover je uberhaupt van een risico kunt spreken? Najah, er zal ook wel een nieuwsbericht zijn van iemand die in zijn airbag gestikt is na een aanrijding....Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:46:
[...]
Ockhams Razor noemen ze dat.
Als het in een lab verspreiding tegen gaat dan is de stelling met de minste aannamen dat het dat in de winkel ook op zekere mate doet. Er verandert weinig aan de situatie hoofd + mondkapje of dat nou in een lab of in een winkel is.
Redeneren dat ze in het lab wel werken, maar in een winkel niet vereist meer aannamen en is zeer onwaarschijnlijker tenzij je een hypothese opstelt waarom dat het geval zou zijn. Dan kun je die hypothese onderzoeken.
Jij stelt nu dat airbags misschien minder schade veroorzaken bij een crashtestdummy in een lab van de autofabrikant, maar dat er geen bewijs is dat dat in de praktijk ook zo is.
Laat ze die mondkapjes lekker gebruiken op plekken waar ze nut hebben, bijvoorbeeld in de ziekenhuizen. Of pas de wet aan dat we voortaan allemaal verplicht met FFP2 op moeten lopen.... Vergeet dan niet die dingen betaalbaar te maken of er een mondkapjestoeslagsysteem (scrabble anyone?) aan te hangen omdat sommige groepen anders in de problemen komen.
Verwijderd
o , dus vanaf nu kunnen we hier stoppen, want elke mening/praktisch inzicht die afwijkt van de al dan niet laboratorium werkelijkheid van wetenschappers doet niet ter zake. Weer een voorbeeld van dat extreem letterlijke zwart wit denken.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:49:
[...]
Als we de pandemie zouden organiseren of dingen waar heel Nederland persoonlijk nut van inziet was het wat geworden zeg.
Denk je serieus zo slim te wezen dat je het advies van praktisch iedere wetenschapper aan de kant kan leggen en jouw "ik zie het nut er niet van in" een geldig argument is?
Net als die mensen die aangeven dat Omtzigt geen covid heeft. Klopt inderdaad niet. Maar hij kan net als heel veel anderen wel positief , maar niet ziek zijn.
Verwijderd
Waarom hebben mondkapjes wel nut in ziekenhuizen? Heb jij bewijs dat mondkapjes in ziekenhuizen effect hebben?stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:57:
[...]
Maar van een airbag heb ik geen last, die zit in het stuur en verder niks totdat hij onverhoopt nodig is. Kortom, risk/benefit is nagenoeg 0/100... voor zover je uberhaupt van een risico kunt spreken? Najah, er zal ook wel een nieuwsbericht zijn van iemand die in zijn airbag gestikt is na een aanrijding....
Laat ze die mondkapjes lekker gebruiken op plekken waar ze nut hebben, bijvoorbeeld in de ziekenhuizen. Of pas de wet aan dat we voortaan allemaal verplicht met FFP2 op moeten lopen.... Vergeet dan niet die dingen betaalbaar te maken of er een mondkapjestoeslagsysteem (scrabble anyone?) aan te hangen omdat sommige groepen anders in de problemen komen.
Verwijderd
Nee hoor. Jij stelt het zwart wit. Jij zegt dat ze geen nut hebben. Dat is vrij stellig tegen de wetenschappelijke consensus in.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:57:
[...]
o , dus vanaf nu kunnen we hier stoppen, want elke mening/praktisch inzicht die afwijkt van de al dan niet laboratorium werkelijkheid van wetenschappers doet niet ter zake. Weer een voorbeeld van dat extreem letterlijke zwart wit denken.
Net als die mensen die aangeven dat Omtzigt geen covid heeft. Klopt inderdaad niet. Maar hij kan net als heel veel anderen wel positief , maar niet ziek zijn.
Als je had gezegd, ik vind dat het leed van het dragen van een mondkapje groter is dan het gebruik leed voorkomt, of ik vind dat ze beter deze maatregel kunnen inzetten dan mondkapjes, dan hadden we een discussie. Stellen "ze hebben geen nut" is gewoon onzin.
Nou, ik weet niet of je wel eens op een covid afdeling hebt rondgelopen in een ziekenhuis? Maar ik kan me zomaar voorstellen dat het aantal aerosolen daar iets hoger zal liggen als in een willekeurige winkel. Helaas kan ik uit ervaring spreken dat de daar geldende maatregelen qua beschermende kleding geen overbodige luxe zijn....Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:58:
[...]
Waarom hebben mondkapjes wel nut in ziekenhuizen? Heb jij bewijs dat mondkapjes in ziekenhuizen effect hebben?
Verwijderd
Iets hoger? Dus er hangen wel aerosolen in de supermarkt zeg je? En in het ziekenhuis helpen mondkapjes tegen aerosolen, want daar wil je mondkapjes, maar in de supermarkt is dat niet nodig?stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:01:
[...]
Nou, ik weet niet of je wel eens op een covid afdeling hebt rondgelopen in een ziekenhuis? Maar ik kan me zomaar voorstellen dat het aantal aerosolen daar iets hoger zal liggen als in een willekeurige winkel. Helaas kan ik uit ervaring spreken dat de daar geldende maatregelen qua beschermende kleding geen overbodige luxe zijn....
Verwijderd
inhoudelijk heb ik me niet bemoeid met de discussie, zit alleen maar een beetje meta mee te doen,tot nu toe heb ik niets gesteld over het nut.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:00:
[...]
Nee hoor. Jij stelt het zwart wit. Jij zegt dat ze geen nut hebben. Dat is vrij stellig tegen de wetenschappelijke consensus in.
Als je had gezegd, ik vind dat het leed van het dragen van een mondkapje groter is dan het gebruik leed voorkomt, of ik vind dat ze beter deze maatregel kunnen inzetten dan mondkapjes, dan hadden we een discussie. Stellen "ze hebben geen nut" is gewoon onzin.
maar draag er in de super een omdat het moet en ik me braaf aan de regels houd, niet omdat ik overtuigd ben dat dat significant aan reductie van besmettingsrisico gaat bijdragen op de rustige momenten dat ik daar kom. Andere drukke binnenlocaties vermijd ik sowieso
Ziekenhuiscijfers Donderdag 16-12-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 16 december 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.546 (daling van 76)
Kliniek: 1.923 (daling van 73)
IC: 623 (daling van 3)
Instroom:
Kliniek: 205 (gisteren: 222)
IC: 34 (gisteren: 34)
Uitstroom:
Kliniek: 278 (gis: 259)
IC: 37 (gis: 42)
Volgens mij waren de ziekenhuiscijfers van vandaag nog niet gepost, dus bij deze.
Dus wel... stond hier ook al
[ Voor 27% gewijzigd door Moi_in_actie op 16-12-2021 14:36 ]
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Ow okay, dat is alweer wat genuanceerder dan "er het nut niet van inzien". Dus je stelt dat het toch wel nuttig is als ik boodschappen doe op een druk moment om een mondkapje op te zeten om besmettingen tegen te gaan?Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:04:
[...]
niet omdat ik overtuigd ben dat dat significant aan reductie van besmettingsrisico gaat bijdragen op de rustige momenten dat ik daar kom
Dat zijn mooie cijfers!
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Die kans is er ja..... Wel klein hoor. Daarom vind ik het ook weinig nut hebben om mondkapjes te verplichten in winkels. Zet maatregelen in op plekken waar ze nut hebben. Het OV is bijvoorbeeld een heel ander verhaal. Daar kun je zomaar een half uur of langer met dezelfde mensen in dezelfde ruimte stilzitten. Maar goed, dit word een beetje pointless inmiddels.... Zijn de nieuwe besmettingscijfers alweer beschikbaar inmiddels?Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:03:
[...]
Iets hoger? Dus er hangen wel aerosolen in de supermarkt zeg je? En in het ziekenhuis helpen mondkapjes tegen aerosolen, want daar wil je mondkapjes, maar in de supermarkt is dat niet nodig?
[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 16-12-2021 14:08 ]
Het is ook een beetje een non-discussie. Mondkapje werken punt uit. Daar is echt 0 twijfel over. De vraag is meer hoeveel werken ze in situatie X afhankelijk van de factoren A B en C.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:03:
Iets hoger? Dus er hangen wel aerosolen in de supermarkt zeg je? En in het ziekenhuis helpen mondkapjes tegen aerosolen, want daar wil je mondkapjes, maar in de supermarkt is dat niet nodig?
In een ziekenhuis zorgen ze zeg voor 90% minder besmettingen (fictief getal). Daar worden ze correct gedragen, houd met andere hygiene maatregelen aan, gebruikt met goedgekeurde mondkapjes, gebruikt men nieuwe en schone mondkapjes etc.
In supermarkten hangt hij op de kin, is het mondkapje al 20x gebruikt etc. Dus de effectiviteit zal daar zeker minder zijn. Volgens mij zijn we het daar allemaal we overheen. De vraag is dan echter, hoe effectief zijn ze dan wel en wat is voldoende.
Als het voor 50% minder besmettingen zorgt is dat al een win. Maar als dit maar 5% is. Kunnen we dan nog van een win spreken? Ik denk zelf van wel want alle beetjes helpen en het is niet een of of maar een en en. En daar gaat het oh zo vaak elke keer weer mis. Het is niet zo effectief als op locatie X dus op locatie Y is het onzin om maatregelen Z door te voeren.
Er is geen rationeel argument om het in tijden van een pandemie niet te dragen. Het helpt als iedereen het doet en soms werkt het beter dan andere keren. Er zijn uiteraard wel enkele redenen waarom men denk dat het prima is om geen mondkapje te dragen. Je vind het onhandig. Je vind het niet mooi of omdat het moet van Hugo. Maar kom er dan ook gewoon voor uit dat het een van deze 3 redenen is.
[ Voor 14% gewijzigd door thewizard2006 op 16-12-2021 14:13 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Daarnaast; de mensen in het ziekenhuis hebben al Covid, of zijn driedubbel gevaccineerd en/of hebben al vier keer corona gehad voor zover het personeel betreft.thewizard2006 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:08:
[...]
Het is ook een beetje een non-discussie. Mondkapje werken punt uit. Daar is echt 0 twijfel over. De vraag is meer hoeveel werken ze in situatie X afhankelijk van de factoren A B en C.
In een ziekenhuis zorgen ze zeg voor 90% minder besmettingen (fictief getal). Daar worden ze correct gedragen, houd met andere hygiene maatregelen aan, gebruikt met goedgekeurde mondkapjes, gebruikt men nieuwe en schone mondkapjes etc.
In supermarkten hangt hij op de kin, is het mondkapje al 20x gebruikt etc. Dus de effectiviteit zal daar zeker minder zijn. Volgens mij zijn we het daar allemaal we overheen. De vraag is dan echter, hoe effectief zijn ze dan wel en wat is voldoende.
Als het voor 50% minder besmettingen zorgt is dat al een win. Maar als dit maar 5% is. Kunnen we dan nog van een win spreken? Ik denk zelf van wel want alle beetjes helpen en het is niet een of of maar een en en. En daar gaat het oh zo vaak elke keer weer mis. Het is niet zo effectief als op locatie X dus op locatie Y is het onzin om maatregelen Z door te voeren.
Dat zijn niet meer degenen die voor opnames zorgen over het algemeen.
Verwijderd
Gelukkig is de wetenschap het niet met je eens en negeren ze slecht onderbouwde persoonlijke overtuigingen.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:07:
[...]
Daarom vind ik het ook weinig nut hebben om mondkapjes te verplichten in winkels.
Wel mooi dat ik alles met een bron moet onderbouwen, maar jij jouw persoonlijke overtuigingen met nog geen enkele bron onderbouwt hebt.
Verwijderd
Onderschat het nut van vele maatregelen die 5% besmettingen in een situatie voorkomen niet.thewizard2006 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:08:
[...]
Het is ook een beetje een non-discussie. Mondkapje werken punt uit. Daar is echt 0 twijfel over. De vraag is meer hoeveel werken ze in situatie X afhankelijk van de factoren A B en C.
De enige reden om geen mondkapje te dragen is omdat je het onhandig vind (of niet cool vind staan kan ook natuurlijk).
Het is geen heilig middel maar als het 5% van de besmettingen in openbare ruimte voorkomt is dat al een gewin. Persoonlijk schat ik dat getal overigens hoger in, meer richting die getallen die ook door de wetenschap gesteld worden.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2021 14:13 ]
Het eerste jaar zagen we er allemaal het nut niet van in. Zodra Rutte zegt dat het niet meer hoeft zetten we hem als schapen allemaal weer af. Pas op de minuut dat Rutte zegt dat het weer moet zetten we hem als schapen weer op, maar ook geen minuut eerder, ondanks dat het al een week bekend was. Als we het deden omdat we het wetenschappelijk nut er van in zagen had iedereen ze gewoon blijven dragen. Ik begrijp best dat het nut heeft als we rug aan rug door de IKEA schuifelen of in de bus staan. Maar in een supermarkt in de avonduren waar je bijna de supermarkt voor jezelf hebt echt niet nee.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:49:
[...]
Als we de pandemie zouden organiseren of dingen waar heel Nederland persoonlijk nut van inziet was het wat geworden zeg.
Toch klopt dit niet, er zijn hier onderzoeken voorbij gekomen die laten zien dat bij verkeerd gebruikt/slechte mondkapjes de effectiviteit heel hard afneemt. En dat is nu net waar de discussie over gaat, heel veel mensen dragen hem gewoon verkeerd.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:00:
[...]
Nee hoor. Jij stelt het zwart wit. Jij zegt dat ze geen nut hebben. Dat is vrij stellig tegen de wetenschappelijke consensus in.
Geen nut is inderdaad overdreven, maar als ik naar een willekeurige super ga en dan zie dat minstens 50% hun mondkapje verkeerd op heeft (half op, niet aansluitend aan gezicht e.d.) en dan durf ik wel te zeggen dat het in de huidige situatie maar amper nut heeft. En dan geloof ik best dat mondkapjes nut hebben, maar niet bij slecht gebruik. Het is alsof je de veiligheidsgordel achter je langs doet, of alleen om je buik omdat ie anders zo lastig zitAls je had gezegd, ik vind dat het leed van het dragen van een mondkapje groter is dan het gebruik leed voorkomt, of ik vind dat ze beter deze maatregel kunnen inzetten dan mondkapjes, dan hadden we een discussie. Stellen "ze hebben geen nut" is gewoon onzin.
[removed]
Nogmaals. Ik geloof best dat als je in een lab situatie 2 hoofden tegenover elkaar zet met FFP2 mondkapjes en dan aerosolen gaat meten dat dit een meetbaar verschil zal opleveren. Dat een winkel met daarin mensen die met stoffen mondkapjes rondlopen een compleet onvergelijkbare situatie is schijn jij niet te willen begrijpen. Misschien de post van 'thewizard2006' nog even een keer lezen, die verwoord het ook wel aardig. Ik zeg nergens dat mondkapjes nutteloos zijn. Wel de manier hoe we ze nu inzetten.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:10:
[...]
Gelukkig is de wetenschap het niet met je eens en negeren ze slecht onderbouwde persoonlijke overtuigingen.
Wel mooi dat ik alles met een bron moet onderbouwen, maar jij jouw persoonlijke overtuigingen met nog geen enkele bron onderbouwt hebt.
Verwijderd
Nee, we zetten hem niet op omdat het RIVM het afraden in het begin toen we er te weinig hadden in een poging de kleine voorraad bij de zorg te houden. Dat is echt ongelooflijk dom geweest. Daarnaast zijn stellige persoonlijke overtuigingen over "vodjes als het rustig is in de supermarkt die toch door iedereen verkeerd gedragen worden" nou juist wat de Nederlanders zo ongelooflijk koppig maakt over het gebruik er van. Dit topic is al evident genoeg dat mensen wetenschap niet begrijpen en maar al te graag negeren.jip_86 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:14:
[...]
Het eerste jaar zagen we er allemaal het nut niet van in. Zodra Rutte zegt dat het niet meer hoeft zetten we hem als schapen allemaal weer af. Pas op de minuut dat Rutte zegt dat het weer moet zetten we hem als schapen weer op, maar ook geen minuut eerder, ondanks dat het al een week bekend was. Als we het deden omdat we het wetenschappelijk nut er van in zagen had iedereen ze gewoon blijven dragen. Ik begrijp best dat het nut heeft als we rug aan rug door de IKEA schuifelen of in de bus staan. Maar in een supermarkt in de avonduren waar je bijna de supermarkt voor jezelf hebt echt niet nee.
Wetenschap roept al vanaf dag 1 dat die dingen nut hebben, dat het volk dat negeert is bewijs voor de zwakte van de wetenschap, hoogstens voor een zwakte over altijd beter wetende Nederlanders.
Verwijderd
Nee, de discussie gaat niet over slecht gebruik. Er zijn al 3 posters langsgekomen dat ze geen enkel nut hebben. Dat een deel van de mensen hem verkeerd gebruikt maakt de gehele maatregel niet ruk.redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:15:
[...]
Toch klopt dit niet, er zijn hier onderzoeken voorbij gekomen die laten zien dat bij verkeerd gebruikt/slechte mondkapjes de effectiviteit heel hard afneemt. En dat is nu net waar de discussie over gaat, heel veel mensen dragen hem gewoon verkeerd.
[...]
Geen nut is inderdaad overdreven, maar als ik naar een willekeurige super ga en dan zie dat minstens 50% hun mondkapje verkeerd op heeft (half op, niet aansluitend aan gezicht e.d.) en dan durf ik wel te zeggen dat het in de huidige situatie maar amper nut heeft. En dan geloof ik best dat mondkapjes nut hebben, maar niet bij slecht gebruik. Het is alsof je de veiligheidsgordel achter je langs doet, of alleen om je buik omdat ie anders zo lastig zit
Daar zou best een keer aandacht voor mogen komen op zo'n persco; hoe draag je zo'n mondkapje. Ik zie toch wel een groot aantal mensen dat het kapje alleen over de mond draagt.redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:15:
[...]
Toch klopt dit niet, er zijn hier onderzoeken voorbij gekomen die laten zien dat bij verkeerd gebruikt/slechte mondkapjes de effectiviteit heel hard afneemt. En dat is nu net waar de discussie over gaat, heel veel mensen dragen hem gewoon verkeerd.
Toen ik een keer heel demonstratief het kapje alleen over mijn neus zette werd ik trouwens wel gek aangekeken door die personen....(terwijl dat net zo stom is). moet je trouwens eens proberen, ziet er best grappig uit, mijn dochter moest in ieder geval hard lachen, mijn vrouw ging facepalmend de kamer uit...
Ik bestrijd dat ook helemaal niet. Als je er namelijk niet over nadenkt krijg je het andere uiterste van mensen die alleen in de auto rijden met een mondkapje opVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:18:
[...]
...
Wetenschap roept al vanaf dag 1 dat die dingen nut hebben, dat het volk dat negeert is bewijs voor de zwakte van de wetenschap, hoogstens voor een zwakte over altijd beter wetende Nederlanders.

Jawel, ze waren vroeg vandaagMoi_in_actie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:06:
[Twitter]
Volgens mij waren de ziekenhuiscijfers van vandaag nog niet gepost, dus bij deze.
RodeStabilo in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Verwijderd
Ik snap ook wel dat een lab geen winkel is. Alleen ligt de bewijslast bij jou. Als het in een lab en in een ziekenhuis aerosolen tegengaat. Wat maakt de situatie winkel dan zo anders dat dat daar niet het geval zou zijn?stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:15:
[...]
Nogmaals. Ik geloof best dat als je in een lab situatie 2 hoofden tegenover elkaar zet met FFP2 mondkapjes en dan aerosolen gaat meten dat dit een meetbaar verschil zal opleveren. Dat een winkel met daarin mensen die met stoffen mondkapjes rondlopen een compleet onvergelijkbare situatie is schijn jij niet te willen begrijpen. Misschien de post van 'thewizard2006' nog even een keer lezen, die verwoord het ook wel aardig. Ik zeg nergens dat mondkapjes nutteloos zijn. Wel de manier hoe we ze nu inzetten.
Ockhamns scheermes zegt dat het ook in de winkel aerosolen tegengaat. Jij claimt van niet, wat is dan jouw hypothese waarom dat in een winkel niet zou helpen?
En nu niet het "slecht gebruik" argument er bij halen behalve als je stelt dat iedereen in winkels hem verkeerd gebruikt.
Hmmmm... hoe ga ik bewijzen dat een winkel geen laboratorium is.... hmmmmVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:24:
[...]
Ik snap ook wel dat een lab geen winkel is. Alleen ligt de bewijslast bij jou. Als het in een lab en in een ziekenhuis aerosolen tegengaat. Wat maakt de situatie winkel dan zo anders dat dat daar niet het geval zou zijn?
Ockhamns scheermes zegt dat het ook in de winkel aerosolen tegengaat. Jij claimt van niet, wat is dan jouw hypothese waarom dat in een winkel niet zou helpen?
En nu niet het "slecht gebruik" argument er bij halen behalve als je stelt dat iedereen in winkels hem verkeerd gebruikt.

Nee sorry, dit gaat nergens meer over. Mondkapjes zijn goed ok? We kunnen niet zonder deze maatregel en we voorkomen er talloze besmettingen mee bij winkelbezoek want dat is immers een gigantische besmettingshaard. Poeh... het is eruit.
Verwijderd
mijn verwachting is nog steeds dat dat een wellicht een zeer beperkte reductie geeft, maar mijn verwachting is inderdaad slechts een leken verwachting.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:06:
[...]
Ow okay, dat is alweer wat genuanceerder dan "er het nut niet van inzien". Dus je stelt dat het toch wel nuttig is als ik boodschappen doe op een druk moment om een mondkapje op te zeten om besmettingen tegen te gaan?
Het lijkt me een grotere risicoreductie om je te beperken tot rustige momenten -wat ik dan ook doe- dan op drukke momenten een kapje op te doen.
Wat dat betreft zou ik graag ruimere openingstijden zien van oa supermarkten (maar ook sportscholen) desnoods met beperking in aantallen + verplicht karretje ( om die aantallen te kunnen waarborgen) en vrijwillig dragen van mondkapje.
Ik beloof plechtig om niemand dan raar aan te kijken die er een draagt en verwacht dat andersom dat de naaktheid van mijn gezicht geen afkeurende blikken veroorzaakt.
Verder blijven dit soort dingen voor mij niet echt de moeite om me heel druk te maken, ben ik verplicht om een kapje op te doen, ok doen we dat zonder mopperen, hoeft t niet dan stop ik er ook per direct mee.
Verwijderd
Fijn dat je je mening wat hebt kunnen bijstellen en jij nu ook het nut van mondkapjes in de winkel in ziet.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:28:
[...]
Hmmmm... hoe ga ik bewijzen dat een winkel geen laboratorium is.... hmmmm
Nee sorry, dit gaat nergens meer over. Mondkapjes zijn goed ok? We kunnen niet zonder deze maatregel en we voorkomen er talloze besmettingen mee bij winkelbezoek want dat is immers een gigantische besmettingshaard. Poeh... het is eruit.
Een scepticus minder, wie is de volgende?
Verwijderd
Je vind het zelf heel grappig, zelf vind ik deze manier van posten irritant. Bewijs maar dat anderen dat niet vinden.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:31:
[...]
Fijn dat je je mening wat hebt kunnen bijstellen en jij nu ook het nut van mondkapjes in de winkel in ziet.![]()
Een scepticus minder, wie is de volgende?
Verwijderd
Je snapt natuurlijk ook wel dat het veel makkelijker is om een regel in te stellen die zegt "altijd mondkapje in de winkel" dan, "alleen een mondkapje in de winkel als er meer dan 0.3 persoon per vierkante meter winkeloppervlakte aanwezig is en als je in de rij staat behalve als er geen rij is".Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:29:
[...]
mijn verwachting is nog steeds dat dat een wellicht een zeer beperkte reductie geeft, maar mijn verwachting is inderdaad slechts een leken verwachting.
Het lijkt me een grotere risicoreductie om je te beperken tot rustige momenten -wat ik dan ook doe- dan op drukke momenten een kapje op te doen.
Wat dat betreft zou ik graag ruimere openingstijden zien van oa supermarkten (maar ook sportscholen) desnoods met beperking in aantallen + verplicht karretje ( om die aantallen te kunnen waarborgen) en vrijwillig dragen van mondkapje.
Ik beloof plechtig om niemand dan raar aan te kijken die er een draagt en verwacht dat andersom dat de naaktheid van mijn gezicht geen afkeurende blikken veroorzaakt.
Verder blijven dit soort dingen voor mij niet echt de moeite om me heel druk te maken, ben ik verplicht om een kapje op te doen, ok doen we dat zonder mopperen, hoeft t niet dan stop ik er ook per direct mee.
Je zoekt een uitzonderingssituatie waar het nut beperkt is en brengt het alsof de gehele maatregel daarom dan maar onnodig is.
Oh oops, ik heb enkele pagina's terug gebladerd maar kwam niets tegen. Die post stond denk ik net nog 1 pagina verder terug.RodeStabilo schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:24:
[...]
Jawel, ze waren vroeg vandaag
RodeStabilo in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Lol. Bewijs voor het nut van mondkapjes vliegt hier om de oren. Dan komen er een paar posters "ik denk dat het nut beperkt", "het is een fopmaatregel" zonder enige onderbouwing en als je dan om bewijs vraagt dan moet jij maar bewijzen dat hun onzinstelling niet klopt. En als je dan met bewijs daarvoor komt dan is het geen goed bewijs.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:32:
[...]
Je vind het zelf heel grappig, zelf vind ik deze manier van posten irritant. Bewijs maar dat anderen dat niet vinden.
*knip*
Niet op de man spelen aub. Bovendien zijn er voldoende voor en tegenargumenten te geven voor de mondkapjes. Het nut en noodzaak is al vele malen bediscussieerd, open staan voor andermans argumenten geeft een constructievere discussie dan dit.
[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 17-12-2021 14:32 ]
Verwijderd
*knip*Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:33:
[...]
Je snapt natuurlijk ook wel dat het veel makkelijker is om een regel in te stellen die zegt "altijd mondkapje in de winkel" dan, "alleen een mondkapje in de winkel als er meer dan 0.3 persoon per vierkante meter winkeloppervlakte aanwezig is en als je in de rij staat behalve als er geen rij is".
Je zoekt een uitzonderingssituatie waar het nut beperkt is en brengt het alsof de gehele maatregel daarom dan maar onnodig is.
Niet op de man spelen aub.
mijn verwachting is dat het nut beperkt is en zou het dragen wat mij betreft vrijwillig zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 17-12-2021 14:28 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:36:
[...]
Lol. Bewijs voor het nut van mondkapjes vliegt hier om de oren. Dan komen er een paar posters "ik denk dat het nut beperkt", "het is een fopmaatregel" zonder enige onderbouwing en als je dan om bewijs vraagt dan moet jij maar bewijzen dat hun onzinstelling niet klopt. En als je dan met bewijs daarvoor komt dan is het geen goed bewijs.![]()
Prima als je nog nooit een universiteit van binnen gezien hebt maar meng je dan ook niet in de discussie om bewezen nut van een maatregel.
offtopic:
ik zal mijn conclusies of verwachtingen bij jou als persoon voor me houden, maar kan je verklappen dat ik best vaak een universiteit van binnen heb gezien en de laatste keer dat ik dat deed met een bul met mijn naam erop naar buiten liep.
ik zal mijn conclusies of verwachtingen bij jou als persoon voor me houden, maar kan je verklappen dat ik best vaak een universiteit van binnen heb gezien en de laatste keer dat ik dat deed met een bul met mijn naam erop naar buiten liep.
fijne middag verder
@hieronder: nogmaals , leer lezen, ik geef nergens aan dat het me in drukke situaties meer dan zeer beperkt nuttig lijkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2021 14:41 ]
Verwijderd
Maar je stelt zelf dat het nut niet beperkt is als het druk is. Dan is het toch een goede maatregel?Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:37:
[...]
wellicht is een cursus begrijpend lezen wat voor je.
mijn verwachting is dat het nut beperkt is en zou het dragen wat mij betreft vrijwillig zijn.
Goed.... laten we weer eens een vergelijking maken. Waarom stellen we helmen niet verplicht bij het autorijden? Zal vast een dode en wat gewonden schelen op jaarbasis, naast alle veiligheidssystemen die er al in de moderne autos zitten uiteraard. In een laboratoriumtest kun je immers ook goed bewijzen dat een helm gewoon meer veiligheid bied bij een ongeval....Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:36:
[...]
Lol. Bewijs voor het nut van mondkapjes vliegt hier om de oren. Dan komen er een paar posters "ik denk dat het nut beperkt", "het is een fopmaatregel" zonder enige onderbouwing en als je dan om bewijs vraagt dan moet jij maar bewijzen dat hun onzinstelling niet klopt. En als je dan met bewijs daarvoor komt dan is het geen goed bewijs.![]()
Prima als je nog nooit een universiteit van binnen gezien hebt maar meng je dan ook niet in de discussie om bewezen nut van een maatregel.
Dat het in de praktijk allemaal nogal lastig is om elke dag voor een ritje naar de supermarkt een helm op te moeten hebben we maar besloten dat we voor automobilisten geen helmplicht in te stellen en die extra dode maar op de koop toe te nemen.
Verwijderd
*knip*Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:39:
[...]
offtopic:
fijne middag verder
@hieronder: nogmaals , leer lezen, ik geef nergens aan dat het me in drukke situaties meer dan zeer beperkt nuttig lijkt.
Niet op de man spelen aub.
[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 17-12-2021 14:27 ]
Verwijderd
Omdat we gesteld hebben dat het dragen van een helm in de auto buitenproportioneel vervelend is voor de schade die het beperkt.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:41:
[...]
Goed.... laten we weer eens een vergelijking maken. Waarom stellen we helmen niet verplicht bij het autorijden? Zal vast een dode en wat gewonden schelen op jaarbasis, naast alle veiligheidssystemen die er al in de moderne autos zitten uiteraard. In een laboratoriumtest kun je immers ook goed bewijzen dat een helm gewoon meer veiligheid bied bij een ongeval....
Dat het in de praktijk allemaal nogal lastig is om elke dag voor een ritje naar de supermarkt een helm op te moeten hebben we maar besloten dat we voor automobilisten geen helmplicht in te stellen en die extra dode maar op de koop toe te nemen.
Dus jij stelt dat het dragen van een mondkapje in een supermarkt buitenproportioneel vervelend is voor het aantal besmettingen die je voorkomt. Dat mag jij best vinden, maar deze post is de eerste keer dat je dat aanhaalt. Je beargumenteert al uren dat de mondkapjes geen nut hebben. Ik heb je nog nooit horen klagen over het leed van het dragen van een mondkapje en of dat proportioneel is met het aantal besmettingen dat het voorkomt.
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:15:
[...]
Nogmaals. Ik geloof best dat als je in een lab situatie 2 hoofden tegenover elkaar zet met FFP2 mondkapjes en dan aerosolen gaat meten dat dit een meetbaar verschil zal opleveren. Dat een winkel met daarin mensen die met stoffen mondkapjes rondlopen een compleet onvergelijkbare situatie is schijn jij niet te willen begrijpen. Misschien de post van 'thewizard2006' nog even een keer lezen, die verwoord het ook wel aardig. Ik zeg nergens dat mondkapjes nutteloos zijn. Wel de manier hoe we ze nu inzetten.
Lezen is niet je sterkste punt heVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:44:
[...]
Omdat we gesteld hebben dat het dragen van een helm in de auto buitenproportioneel vervelend is voor de schade die het beperkt.
Dus jij stelt dat het dragen van een mondkapje in een supermarkt buitenproportioneel vervelend is voor het aantal besmettingen die je voorkomt. Dat mag jij best vinden, maar deze post is de eerste keer dat je dat aanhaalt. Je beargumenteert al uren dat de mondkapjes geen nut hebben. Ik heb je nog nooit horen klagen over het leed van het dragen van een mondkapje en of dat proportioneel is met het aantal besmettingen dat het voorkomt.
Verwijderd
En consistente argumenten zijn niet de jouwe.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:46:
[...]
[...]
Lezen is niet je sterkste punt he
Mondkapjes werken niet in winkels maar je gebruikt de helm in de auto als vergelijking. Duidelijk. Zal wel aan mij liggen ja. Gelukkig is de rest van de wetenschap net zo verward over jouw inzichten als ik.
Nog een leuk bijeffect van de sluiting van de scholen; mijn vrouw werkt in de ouderenzorg en daar gaan collega’s straks hun kinderen mee naartoe nemen omdat ze geen oppas kunnen regelen. Dus de kinderen gaan lekker rennen over de gang tussen alle bejaarden door…
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
.
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:10 ]
Wat een onzin, die hebben gewoon recht op noodopvang, dat mag de school regelen.Thalaron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:48:
Nog een leuk bijeffect van de sluiting van de scholen; mijn vrouw werkt in de ouderenzorg en daar gaan collega’s straks hun kinderen mee naartoe nemen omdat ze geen oppas kunnen regelen. Dus de kinderen gaan lekker rennen over de gang tussen alle bejaarden door…
Verwijderd
Ja het RIVM heeft het niet bestaan van aerosolen besmetting ook echt belachelijk lang volgehouden. Tot het punt dat Fauci himself nog eens bij Nieuwsuur stond uit te leggen dat de rest van de wereld dat echt onzin vondt.Brazos schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:49:
[...]
Het RIVM raadde het gebruik van mondkapjes niet af maar was destijds tegen een plicht omdat er volgens het RIVM onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing was voor het nut ervan. Ook zou het kunnen leiden tot schijnveiligheid volgens Jaap van Dissel.
Het kabinet zag er toen ook het nut niet van in, de mondkapjes plicht is er uiteindelijk gekomen onder internationale druk omdat andere landen het nut er wel van inzien. Rutte zei destijds nog letterlijk iets als 'we voeren het in om de discussie te beindigen'.
In Nederland is er nooit echt consensus geweest over de effectiviteit van een mondkapjes plicht (en dan hebben we het niet over Facebook gebruikers). Internationaal gezien lag dat wat anders.
Misschien een kwestie van de koppigheid en eigenwijsheid van onze bevolking, of niet. Maar goed dat mondkapje is niet het einde van de wereld, liever een lapje stof voor de mond en de avondlockdown eraf dan andersom.
Die ongelooflijk waardeloze communicatie door het RIVM en de regering omtrent wetenschappelijk bewezen nut helpt natuurlijk ook voor geen meter.
Komop even doordenken, je bent er bijna. Je bent het ermee eens dat een helm in de auto buitenproportioneel is en daarom niet verplicht. Dan stellen we nu max verstappen en de covid afdeling in het ziekenhuis even denkbeeldig gelijk. Beide lopen een fors risico, omdat max 300km/h rijd en omdat de covid afdeling volledig gevuld is met aerosolen van de patienten aldaar. Daarom rijd max verstappen met een helm op, en moet je een FFP2 mondneusmasker (en de rest) aan op de covid afdeling.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:48:
[...]
En consistente argumenten zijn niet de jouwe.
Mondkapjes werken niet in winkels maar je gebruikt de helm in de auto als vergelijking. Duidelijk. Zal wel aan mij liggen ja. Gelukkig is de rest van de wetenschap net zo verward over jouw inzichten als ik.
Tja, dat 't RIVM en regering een ramp zijn rondom de mondkapjes hoeven we denk ik weinig onenigheid over te hebben 
En dat bij juist gebruik van de juist mondkapjes deze een positief resultaat hebben zullen denk ik ook weinigen het niet mee eens zijn.
En als ik 't goed snap in ieder geval in bepaalde settings ongeveer de meest effectieve maatregel die er is, alleen een strenge lockdown lijkt nog effectiever.
Als dus 1 zo'n simpele maatregel zo effectief lijkt te zijn, waarbij het ook nog eens 1 van de weinige maatregelen met serieuzere wetenschappelijke en proefondervindelijke onderbouwing is, waarom is dan niet iedereen voor het op een juiste manier invoeren en afdwingen van een mondkapjesplicht?
En dat bij juist gebruik van de juist mondkapjes deze een positief resultaat hebben zullen denk ik ook weinigen het niet mee eens zijn.
En als ik 't goed snap in ieder geval in bepaalde settings ongeveer de meest effectieve maatregel die er is, alleen een strenge lockdown lijkt nog effectiever.
Als dus 1 zo'n simpele maatregel zo effectief lijkt te zijn, waarbij het ook nog eens 1 van de weinige maatregelen met serieuzere wetenschappelijke en proefondervindelijke onderbouwing is, waarom is dan niet iedereen voor het op een juiste manier invoeren en afdwingen van een mondkapjesplicht?
Verwijderd
En als je de vergelijking doortrekt, dan stel jij dus dat mondkapjes in de winkel net zo efficient zijn als een racehelm in een Ford Ka. Het helpt.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:03:
[...]
Komop even doordenken, je bent er bijna. Je bent het ermee eens dat een helm in de auto buitenproportioneel is en daarom niet verplicht. Dan stellen we nu max verstappen en de covid afdeling in het ziekenhuis even denkbeeldig gelijk. Beide lopen een fors risico, omdat max 300km/h rijd en omdat de covid afdeling volledig gevuld is met aerosolen van de patienten aldaar. Daarom rijd max verstappen met een helm op, en moet je een FFP2 mondneusmasker (en de rest) aan op de covid afdeling.
Daarmee stel je dus dat mondkapjes in de winkel daadwerkelijk nut hebben. Wat mijn gehele punt is. Dankjewel dat je die nog eens bevestigd.
Maar wel buitenproportioneel.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:05:
[...]
En als je de vergelijking doortrekt, dan stel jij dus dat mondkapjes in de winkel net zo efficient zijn als een racehelm in een Ford Ka. Het helpt.
Daarmee stel je dus dat mondkapjes in de winkel daadwerkelijk nut hebben. Wat mijn gehele punt is. Dankjewel dat je die nog eens bevestigd.
Man man, wat een gedoe over de mondkapjes. Is dat nou echt zo'n belangrijk onderwerp dat we er pagina's lang over moeten hebben? Dan is het zo slecht nog niet gesteld met NL
Een maatregel staat en valt met de uitvoering. Mondkapjes kunnen dus nog zoveel nut hebben, bij een maatregel waarbij mensen massaal de mondkapjes verkeerd gebruiken is het een nutteloze maatregel.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:19:
[...]
Nee, de discussie gaat niet over slecht gebruik. Er zijn al 3 posters langsgekomen dat ze geen enkel nut hebben. Dat een deel van de mensen hem verkeerd gebruikt maakt de gehele maatregel niet ruk.
Dat het een nutteloze maatregel is zegt dus niets over het nut van mondkapjes
[removed]
Daar was toch een uitzending van Kassa over dat de meeste niet werken en dat alleen een FFP2/KN95 masker goed werkt, en dat de rest schijnveligheid is.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:55:
[...]
Dus? Het artikel stelt dat stoffen maskers gewoon helpen hoor. Misschien niet zo goed als de FFP varianten, maar ze helpen.
Als je stelt dat je liever zag dat we FFP maskers verplicht stellen dan ben ik het voor het eerst vandaag met je eens.
https://www.bnnvara.nl/ka...-virusdeeltjes-niet-tegen
[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 16-12-2021 15:20 ]
Verwijderd
Die helm heeft ook in de Ford Ka nut, alleen vinden we het moeten dragen daarvan zo veel vervelender dan dat het leed voorkomt dat onze regering geen wet instelt om een helm in de auto verplicht te maken.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:09:
[...]
Maar wel buitenproportioneel.Ja, er is een kans dat jij met je ford ka tegen de boom rijd onderweg naar de supermarkt en komt te overlijden. Moet heel nederland daarom met een helm op in de auto? Nee, die helmen stellen we alleen verplicht waar ze nut hebben. Autocoureurs, maar ook bromfietsers bijvoorbeeld.
Bij mondkapjes in de winkel vinden we ook dat die nuttig zijn, en dat die moeten dragen meer leedt voorkomt dan dat het moeten dragen veroorzaakt. Daarom heeft de regering die maatregel ingesteld.
Jij trekt de effectiviteit van mondkapjes dus niet in twijfel. Jij vind er een moeten dragen echter zo vervelend dat je dat buitenproportioneel vindt voor wat het voorkomt. Dat is een geheel andere discussie die je nu opeens aan het voeren bent.
En toch hebben we gordels wel verplicht, dus dat is dan duidelijk ook buitenproportioneel? Want toen ik jong was, zat ik altijd achterin zonder gordel en heb het duidelijk overleefd.stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:09:
[...]
Maar wel buitenproportioneel.Ja, er is een kans dat jij met je ford ka tegen de boom rijd onderweg naar de supermarkt en komt te overlijden. Moet heel nederland daarom met een helm op in de auto? Nee, die helmen stellen we alleen verplicht waar ze nut hebben. Autocoureurs, maar ook bromfietsers bijvoorbeeld.
[removed]
In theorie leuk natuurlijk, maar indien de school dat niet doet... tsja...zacht schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:51:
[...]
Wat een onzin, die hebben gewoon recht op noodopvang, dat mag de school regelen.
Ik verzin deze onzin niet hé...
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Verwijderd
Dat is dus onzin. Want het is geen binaire correct/incorrect. Als iedereen het perfect zou gebruiken en daarmee X besmettingen worden voorkomen, dan zou in een situatie waar de helft het verkeerd gebruikt ongeveer half X besmettingen voorkomen worden. Niet exact natuurlijk, mitsen en maren. Maar omdat sommige mensen door rood fietsen is het stoplicht niet opeens nutteloos geworden.redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:
[...]
Een maatregel staat en valt met de uitvoering. Mondkapjes kunnen dus nog zoveel nut hebben, bij een maatregel waarbij mensen massaal de mondkapjes verkeerd gebruiken is het een nutteloze maatregel.
Dat het een nutteloze maatregel is zegt dus niets over het nut van mondkapjes
Behalve als je natuurlijk stelt dat iedereen hem verkeerd draagt, maar het lijkt me niet dat je zo'n bijzondere claim probeert te maken.
Nee hoor, moet ik dat vetgedrukte nog eens herhalen?Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:
[...]
Die helm heeft ook in de Ford Ka nut, alleen vinden we het moeten dragen daarvan zo veel vervelender dan dat het leed voorkomt dat onze regering geen wet instelt om een helm in de auto verplicht te maken.
Bij mondkapjes in de winkel vinden we ook dat die nuttig zijn, en dat die moeten dragen meer leedt voorkomt dan dat het moeten dragen veroorzaakt. Daarom heeft de regering die maatregel ingesteld.
Jij trekt de effectiviteit van mondkapjes dus niet in twijfel. Jij vind er een moeten dragen echter zo vervelend dat je dat buitenproportioneel vindt voor wat het voorkomt. Dat is een geheel andere discussie die je nu opeens aan het voeren bent.
ik zeg nergens dat mondkapjes nutteloos zijn. Wel de manier hoe we ze nu inzetten.
Dat het met FFP2 mondkapjes een heel ander verhaal zou worden is helemaal waar. Maar dat is niet hoe het nu gaat, of überhaupt in de regels gezet is. Daarom gooi ik hem er nog even in om te vieren dat @Drardollan ook weer terug is. Het is een fop-maatregel.
Verwijderd
Turdie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:
[...]
Daar was toch een uitzending van Kassa over dat de meeste niet werken en dat alleen een FFP2/KN95 masker goed werkt.
https://www.bnnvara.nl/ka...-virusdeeltjes-niet-tegen
Weet dat je aan het trollen bent want het bleef een grappige post, maar voor de twijfelende meelezer nog even een quote uit het betreffende artikel:
Denken ook wel, gelukkig hebben hun collega's ondertussen hier meer onderzoek naar gedaan.Wel denken de wetenschappers dat de meeste mondmaskers bescherming bieden als iemand hoest of niest.
Verwijderd
als voortaan iedereen 1 hand in de broek steekt en daar houdt scheelt dat 50% van de via de handen overgedragen besmettingen. In een lab is aangetoond dat overdracht via contactoppervlakken mogelijk is. Iedereen die het hier niet mee eens is of zegt nu extra met de andere hand te gaan doen is dom en ontkent wat de wetenschap bewezen heeft. Kom ook alsjeblieft niet aan met de edge case van mensen die maar een of in het geheel geen handen hebben
Bij deze.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:32:
[...]
Je vind het zelf heel grappig, zelf vind ik deze manier van posten irritant. Bewijs maar dat anderen dat niet vinden.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nee, maar het zijn er wel zoveel dat het naar mijn idee een nutteloze maatregel is. Zeker als je uit onderzoeken ziet dat de meeste stoffen mondkapjes heel het virus niet tegenhouden. Dus een heel gedeelte van de mondkapjes werkt niet, en er worden er ook nog eens heel veel verkeerd gedragen (of tig keer hergebebruikt). En daarmee wordt het nut wel heel erg beperkt.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:19:
[...]
Dat is dus onzin. Want het is geen binaire correct/incorrect. Als iedereen het perfect zou gebruiken en daarmee X besmettingen worden voorkomen, dan zou in een situatie waar de helft het verkeerd gebruikt ongeveer half X besmettingen voorkomen worden. Niet exact natuurlijk, mitsen en maren. Maar omdat sommige mensen door rood fietsen is het stoplicht niet opeens nutteloos geworden.
Behalve als je natuurlijk stelt dat iedereen hem verkeerd draagt, maar het lijkt me niet dat je zo'n bijzondere claim probeert te maken.
[removed]
#COVID19NL #Zorginfarct
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 16 december 2021
Positief getest: 16.439
Totaal: 2.936.761 (+16.323 ivm -116 corr.)
Perc. positief 08 dec - 14 dec: 23,7%
Opgenomen: 205
Huidig: 1.923 (-73)
Opgenomen op IC: 34
Huidig IC Nederland: 623 (-3)
Huidig IC Duitsland: 22 (+2)
Overleden: 55
Totaal: 20.310 pic.twitter.com/cMlX3YM6bE
Haha... al zo oud ja? Ik moest dat al welredwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:16:
[...]
En toch hebben we gordels wel verplicht, dus dat is dan duidelijk ook buitenproportioneel? Want toen ik jong was, zat ik altijd achterin zonder gordel en heb het duidelijk overleefd.
Moet ik toch zeggen dat ik een gordel wat minder hinderlijk vind dan een helm. Misschien dat de wetgever dat wel proportioneel vond om verplicht te stellen.
Per saldo maakt het natuurlijk niet uit of de juf/meester voor een normale klas staat of voor alleen de noodopvang-kinderen van diezelfde klas. Zijn het er niet veel dan kun je zelfs nog klassen samenvoegen en kun je met minder personeel af. Er is geen enkele reden om kinderen mee naar je werk te hoeven nemen. Ik zeg niet dat jij het verzint, maar het is wel onzin.Thalaron schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:18:
[...]
In theorie leuk natuurlijk, maar indien de school dat niet doet... tsja...
Ik verzin deze onzin niet hé...
offtopic:
Jongens, serieus? Nog steeds over die mondkapjes?
Ik ben heel even weggeweest maar vijf pagina's geleden leek het alsof jullie het zo goed als eens waren allemaal... waar is het dan toch weer misgegaan?
Ik ben heel even weggeweest maar vijf pagina's geleden leek het alsof jullie het zo goed als eens waren allemaal... waar is het dan toch weer misgegaan?
Zo oneens zijn we het niet hoor. Alleen het zwart/wit denken is weer goed aanwezig.migchiell schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:
offtopic:
Verwijderd
Vind je mondkapjes in de winkel nou nuttig of niet?stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:21:
[...]
Nee hoor, moet ik dat vetgedrukte nog eens herhalen?
ik zeg nergens dat mondkapjes nutteloos zijn. Wel de manier hoe we ze nu inzetten.
Dat het met FFP2 mondkapjes een heel ander verhaal zou worden is helemaal waar. Maar dat is niet hoe het nu gaat, of überhaupt in de regels gezet is. Daarom gooi ik hem er nog even in om te vieren dat @Drardollan ook weer terug is. Het is een fop-maatregel.
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:44:
[...]
Ook ik... ondanks dat ik het nut er niet van in zie.
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:04:
[...]
De praktijk is echter anders. In het huidige pakket maatregelen is het nut van het dragen van het stoffen vod in de supermarkt verwaarloosbaar. Misschien dat het zo duidelijker is?
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:57:
[...]
Laat ze die mondkapjes lekker gebruiken op plekken waar ze nut hebben, bijvoorbeeld in de ziekenhuizen.
stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:07:
[...]
Die kans is er ja..... Wel klein hoor. Daarom vind ik het ook weinig nut hebben om mondkapjes te verplichten in winkels.
Ik ben dan weer geen voorstander van OV in algemene zin. Maar dat was ik ook vóór COVID al nietstylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:25:
[...]
Zo oneens zijn we het niet hoor. Alleen het zwart/wit denken is weer goed aanwezig.Mondkapjes in het OV ben ik namelijk wel voorstander van.
Verwijderd
Bron voor dat de meeste stoffen mondkapjes heel het virus niet tegenhouden. Jij bent al nummer zo veel die ik het vraag maar ik heb hem nog niet gezien.redwing schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:23:
[...]
Nee, maar het zijn er wel zoveel dat het naar mijn idee een nutteloze maatregel is. Zeker als je uit onderzoeken ziet dat de meeste stoffen mondkapjes heel het virus niet tegenhouden. Dus een heel gedeelte van de mondkapjes werkt niet, en er worden er ook nog eens heel veel verkeerd gedragen (of tig keer hergebebruikt). En daarmee wordt het nut wel heel erg beperkt.
Daarnaast is "nut beperkt" tegenover "een nutteloze maatregel" natuurlijk conflicterend.
Volgens mij zegt hij al 400x dat het wel nut heeft, mits goed gebruikt.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:26:
[...]
Vind je mondkapjes in de winkel nou nuttig of niet?
[...]
[...]
[...]
[...]
Etuuuuuh!
Pas op, voor je het weet heb je mensen die af en toe van hand wisselen en het dan gek vinden dat ze weer heel andere dingen overdragen.....Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:22:
als voortaan iedereen 1 hand in de broek steekt en daar houdt scheelt dat 50% van de via de handen overgedragen besmettingen. In een lab is aangetoond dat overdracht via contactoppervlakken mogelijk is. Iedereen die het hier niet mee eens is of zegt nu extra met de andere hand te gaan doen is dom en ontkent wat de wetenschap bewezen heeft. Kom ook alsjeblieft niet aan met de edge case van mensen die maar een of in het geheel geen handen hebben
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Verwijderd
Dus dan moeten we ze dus maar opzetten in de supermarkt toch? Of stelt hij dat 100% het toch verkeerd gebruikt waardoor het nut wegvalt?CRpt3r55 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:29:
[...]
Volgens mij zegt hij al 400x dat het wel nut heeft, mits goed gebruikt.
Ik heb het over achterin he (alhoewel ik wel al bestond toen het voorin verplicht werd, maar daar heb ik geen actieve herinneringen meer van.)stylezzz schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:23:
[...]
Haha... al zo oud ja? Ik moest dat al welTegenwoordig moeten ze zelfs in kinderzitjes.
Toch kan ik me herinneren dat er toendertijd soortgelijke discussie werden gevoerd. Want hoe kon je ervoor zorgen dat de kinderen hun riem omhielden en maakte dat het niet juist gevaarlijker e.d.Moet ik toch zeggen dat ik een gordel wat minder hinderlijk vind dan een helm. Misschien dat de wetgever dat wel proportioneel vond om verplicht te stellen.
[removed]
Verwijderd
Sterk argument wel. Zelfs je troll vergelijking slaat nergens op want ik ga niet de helft minder handen schudden omdat mijn linkerhand in mijn broek zit.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:22:
Bij ons in de meeste supermarkten mag je denk ik heeeel erg goed gaan zoeken naar mensen die de juiste mondkapjes gebruiken op de juiste wijze. Ik denk dat de kans dat je die vind, nihil is.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:30:
[...]
Dus dan moeten we ze dus maar opzetten in de supermarkt toch? Of stelt hij dat 100% het toch verkeerd gebruikt waardoor het nut wegvalt?
Dus zijn ze in dat opzicht, zinloos.
[ Voor 4% gewijzigd door CRpt3r55 op 16-12-2021 15:32 ]
Etuuuuuh!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.