KlaasjeNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:51:
De hele discussie over wel of niet vaccineren, wel of niet boosterprikken, wel of niet kinderen vaccineren geloof ik wel. Maar kan iemand uitleggen/motiveren op welke manier een langere kerstvakantie en sluiting van winkels om 17.00 uur gaat helpen, terwijl speelparadijzen open blijven en winkels en andere openbare gelegenheden een nagenoeg zelfde aantal bezoekers over krappere openingstijden moeten zien te spreiden?
Het zal allemaal wel weer een beetje helpen. Al die kids in een monkey town of een pretpark zal nog altijd minder besmettingen opleveren als ze met 20 of 30 bij elkaar in een klaslokaal te zetten.
Het lijkt mij dat zoveel mogelijk vaccineren en de basisregels als afstand houden, thuisblijven bij klachten, handen wassen, testen etc. in theorie bij elkaar voldoende (moeten) zijn en dat in feite de afgelopen tijd ook hebben laten zien met de lichte daling in de cijfers. Ik heb namelijk niet de indruk dat het zozeer de extra maatregelen van de afgelopen weken waren, maar met name het opnieuw bewustmaken van het volgen van de basisregels de daling heeft bewerkstelligd.
Die basismaatregelen waren begin november alweer ingevoerd, al dan niet onder grote druk van de bevolking zelf. Uiteindelijk denk ik dat het invoeren van de avondlockdown wel weer de grootste factor is voor de huidige daling.
Uiteindelijk gaat het allemaal om gedrag en bewustwording, maar met de huidige maatregelen raak je iedereen, ook de groep die wel bereid is de basisregels te volgen. En daardoor verdwijnt het draagvlak. Anderzijds zal de groep die niet bereid is de basisregels te volgen ook met deze nieuwe maatregelen andere manieren zoeken en vinden om alsnog het risico op besmettingen te verhogen. "Gaat de kroeg dicht? Dan gaan we wel bij elkaar zitten." "Is de bios 's avonds gesloten, dan gaan we met vrienden bij iemand thuis een film kijken."
Zal ongetwijfeld gebeuren. Je voelt ook aan alles dat men in haag doodsbang is om nieuwe maatregelen in te voeren omdat het grote onrust veroorzaakt. Aan de andere kant is men ook doodsbang om het uberhaupt over ongevaccineerden te hebben.... nadeel van het poldermodel.
Het huidige beleid lijkt vooral niet eerlijk naar iedereen die al 2 jaar lang precies doet wat het kabinet wilde. Volg de regels op, laat je vaccineren, werk mee aan de lockdowns en noem maar op. En we zitten nog steeds in de ellende en elke keer doemt er wel weer een nieuwe variant op. Dus hoe lang wil je dit volhouden en wanneer komt het moment waarop men net als in andere landen de beperkingen juist oplegt aan hen die zich niet willen laten vaccineren, die o.b.v. profiel vermoedelijk niet in het ziekenhuis terecht waren gekomen als ze zich wel hadden laten vaccineren?
Eerlijk gezegd? Ik vrees dat we in nederland die discussie niet durven te voeren. Alle proefballonetjes die zijn opgelaten om wat gereedschap te krijgen in de kist (als een 2g etc.) zijn van tafel geveegd.
Vorige week nog een kennis die op Facebook rondbazuinde tegen vaccineren te zijn. Hij postte een foto vanuit het ziekenhuis. Dat hij blij was dat ze hem daar even wat extra zuurstof konden geven. Vervolgens houdt hij 5 dagen een ziekenhuisbed bezet, terwijl de minderjarige dochter van een vriendin van mijn vrouw wacht op een uitgestelde behandeling tegen kanker. Of een collega die inmiddels al een maand aan de pijnstillers zit omdat ze wacht op een operatie om 2 galstenen te verwijderen. En dan een kennis van mijn ouders, richting de 70 en niet gevaccineerd. Vorige week hebben ze na 3 weken op de IC de beademingsapparatuur uitgeschakeld omdat hij niet meer te redden was. Mijn ouders waren op de begrafenis en waren met stomheid geslagen toen ze zagen dat familie en vrienden elkaar allemaal innig omhelsden en knuffelen.
Niets menselijks is ons vreemd. Mensen die afstand willen houden respecteer ik. Mensen die in emotie een knuffel of omhelzing willen kunnen die ook krijgen.
Dat mensen op het moment letterlijk hun doodsvonnis getekend krijgen omdat ze niet hun noodzakelijke zorg kunnen krijgen vind ik onmenselijk. Een onderbelicht neveneffect van de huidige crisis.....
De oplossing zit grotendeels in ons gedrag en met de huidige maatregelen raak je grotendeels een verkeerde groep, terwijl het gedrag binnen de groep die voor een substantieel deel van de problemen zorgt wel een andere manier zoekt om verder te besmetten.
De termen als polarisatie, uitsluiting en discriminatie vliegen al over tafel als je het woord durft te noemen. Zolang dit een taboe blijft zie ik weinig verbetering komen....