Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:03:
[...]

Haha ja. Ik leef in een bubbel.
En jij hebt kinderen waarvoor jij dient te zorgen. Niet een ander, de school, BSO, opa of oma.
Ik snap dat het moeilijk is wanneer iemand je daarop wijst.
Denk je ook zo over verzorgingshuizen en ziekenhuizen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

[...]

En jij hebt kinderen waarvoor jij dient te zorgen. Niet een ander, de school, BSO, opa of oma.
Kinderen moeten nog altijd verplicht naar school. Dat is al heel lang zo. Het is dan ook totaal niet raar dat mensen hun leven inrichten op het feit dat de kinderen de meeste dagen niet thuis zijn. En het is dus ook niet gek dat nu opeens de scholen sluiten, er flink wat mensen problemen hebben om hier een oplossing voor te vinden.

Als een kind incidenteel niet naar school kan (bijvoorbeeld door ziekte) dan is daar vaak wel een oplossing voor te vinden. Dan kan een werkgever wat flexibeler zijn of is er wel een opa of oma bij te slepen. Maar als alle ouders binnen een bedrijf opeens thuis moeten blijven om op de kinderen te passen en het daarnaast sterk afgeraden wordt om kwetsbare ouderen te veel bloot te stellen, dan wordt het toch een ander verhaal.

Wat denk jij dan dat mensen moeten doen? Altijd maar 1 ouder thuishouden voor het geval dat er ooit een pandemie is waardoor de scholen moeten sluiten?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:04:
[...]

Of het kon omdat alles op zijn gat lag. Ik “werkte” toen ook thuis. Lees: geen reet uitvoeren omdat er toch niks te doen is. Die tijd is voorbij….

@Verwijderd
Mijn vriendin zorgt voor jouw zieke moeder. Als er geen noodopvang is mag je dat lekker zelf doen tussen kerst en oud- en nieuw.
Mijn moeder is (gelukkig) niet ziek.
En zit jij zelf in het buitenland voor iets super belangrijks. Belangrijker dan je gezin blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:04:
[...]

Wat nog steeds iedereen hoopt, en inderdaad het zal nooit compleet weggaan. Maar hoeveel mensenlevens wil jij erop wedden dat de volgende variant weer minder ernstig dan omnicron wordt, en niet toch gewoon door domme pech ernstiger is geworden? Ja ik ken de redenen dat de kans groter is dat het minder ernstig wordt, maar het blijven kansen. Als hij toch erger wordt, dan zijn ze iig in Oostenrijk erop voorbereid.
Dan speculeer je op een wat tegendraadse ontwikkeling waar de volgende variant schadelijker wordt. Dat is mogelijk maar niet heel waarschijnlijk. Daarnaast is vaccinatie slechts een van de manieren om immuniteit op te bouwen. Iemand die niet gevaccineerd is heeft tegen volgend najaar vermoedelijk al meerdere infecties doorgemaakt en is daarmee ook wel in enige mate beschermd.

Bovendien, en dan kom ik op het ethische vlak. Medische zaken liggen principieel in de persoonlijke levenssfeer. Alleen in bijzonder omstandigheden, waar de hele samenleving kraakt onder de druk van een medisch probleem, kan dat wijken in schuiven medische beslissingen een stukje op naar het collectieve.

Om dat te doen "just in case", dat is een enorme stretch vanaf dat principe.

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 14-12-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:07:
[...]

Dan speculeer je op een wat tegendraadse ontwikkeling waar de volgende variant schadelijker wordt. Dat is mogelijk maar niet heel waarschijnlijk. Daarnaast is vaccinatie slechts een van de manieren om immuniteit op te bouwen. Iemand die niet gevaccineerd is heeft tegen volgend najaar vermoedelijk al meerdere infecties doorgemaakt en is daarmee ook wel in enige mate beschermd.
Ik ben ook benieuwd wat de mate van kruisimmuniteit is van een doorgemaakte Delta-besmetting naar Omikron toe.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Honesty

kattenneus!

Is er al gelekt wat ze met het speciaal basisonderwijs doen?

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rannasha schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:07:
[...]

Wat denk jij dan dat mensen moeten doen? Altijd maar 1 ouder thuishouden voor het geval dat er ooit een pandemie is waardoor de scholen moeten sluiten?
Nee, maar dat de scholen tijdelijk dicht zouden gaan / kerstvakantie week naar voren zit er al weken aan te komen.
En dan nu gaan zitten jammeren vind ik een zwak argument.

Mensen roepen heel snel dat het belachelijk is zonder eens kritisch te kijken naar wat ze zelf nog kunnen doen.
Dat is alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

@Verwijderd je snapte toch ook wel dat het hypothetisch was?

Helaas is dit momenteel belangrijker dan mijn gezin. Daar baal ik ook van. Zat ook niet in de planning. Aan de andere kant , de dagen na kerst en oud/nieuw zijn ook maar gewoon een dag op de kalender en als je slim bent plan je niks met vrienden. Heb de fixatie op die dagen überhaupt nooit zo begrepen. Liefst werk ik ook gewoon, lekker rustig op de weg. En mijn vriendin moet vaak ook gewoon werken, ook met de Kerst zelf.

Bovendien , jij wilt toch ook thermostaat open kunnen draaien met Kerst? En een stukje vlees op je bord hebben? Allemaal zaken waar mensen in de vitale sector dus gewoon voor door moeten werken..

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 14-12-2021 14:14 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Als Nederland half zo verontwaardig was over het lot van de 1000 kinderen die uit huis geplaatst zijn omdat hun ouders door de toeslagenaffaire in de schulden terecht kwamen, of voor 220 duizend kinderen uit gezinnen onder de lage-inkomensgrens, dan hadden we toch een gaaf land met zijn allen.

Wat je bedoelt met "de kinderen zijn weer de dupe" is eigenlijk "ik ben weer de dupe".

Zelfde met de jongeren en hun mentale problemen. Al jaren komen er alarmerende signalen uit de GGZ maar nu we een strohalm hebben om te zeggen dat de maatregelen het veroorzaken is het opeens oh zo schandelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:04:
[...]

Ik zit gewoon op kantoor vandaag. Mijn partner werkt thuis en zorgt voor de kroost.
Op andere dagen andersom. Ook is zij een dag minder gaan werken, dan maar iets minder geld.

En wat heb jij aangepast in je leven ?
Niks. Ben financieel onafhankelijk dus het zal me persoonlijk aan m'n reet roesten verder. Maar ik kan me wel voorstellen dat veel mensen in de problemen komen door deze last-minute beslissing. En met die mensen (en kinderen) heb ik medelijden.

Ouders gaan hun kinderen toch ergens kwijt moeten. Want met een niet-kantoorberoep kan je nou eenmaal niet thuiswerken.

Is dat het dan waard? Mwoahhh...

Vanuit het oogpunt van de pandemie vind ik een week vroeger vakantie overigens een goede keuze hoor. Maar goed, je kan ook iedereen ff wat gratis zelftests toesturen om te gebruiken voor het kerstdiner.

Dan haal je eventuele besmettingen er ook wel uit. Risicovrij is het leven nooit.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
Scholen wel/niet dicht in Nederland samengevat:

Half Nederland: 'gooi de scholen dicht! Kinderen zijn verantwoordelijk voor de golf!' Andere helft van Nederland: 'Hoe durven ze! Kinderen zijn weer slachtoffer daar gaan m'n plannen!'
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:12:
Scholen wel/niet dicht in Nederland samengevat:

Half Nederland: 'gooi de scholen dicht! Kinderen zijn verantwoordelijk voor de golf!' Andere helft van Nederland: 'Hoe durven ze! Kinderen zijn weer slachtoffer daar gaan m'n plannen!'
:')
En vergeet niet... "Oh ja, de kinderopvang blijft open!"...

Letterlijk alles wordt half gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Volgens mij was het vooral het OMT die schreeuwde om de scholen dicht te doen uit angst voor de opkomst van omikron, zonder duidelijke gegevens dat kinderen daar een drijfveer van zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
Voor beide kanten is overigens wel wat te zeggen. Het is vooral triest dat de overheid riep dat het niet nodig is, maar dan last minute toch ertoe besluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:13:
Volgens mij was het vooral het OMT die schreeuwde om de scholen dicht te doen uit angst voor de opkomst van omikron, zonder duidelijke gegevens dat kinderen daar een drijfveer van zijn.
Nouja, het scenario 'naar school tot vrijdag en op zaterdag naar opa en oma' lijkt me niet wenselijk. Linksom of rechtsom is het een enorm reservoir van besmettingen. Dus in die zin, snap ik het wel. Als je daarin een weekje lucht kunt creëren is dat winst.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2021 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:10:
Als Nederland half zo verontwaardig was over het lot van de 1000 kinderen die uit huis geplaatst zijn omdat hun ouders door de toeslagenaffaire in de schulden terecht kwamen, of voor 220 duizend kinderen uit gezinnen onder de lage-inkomensgrens, dan hadden we toch een gaaf land met zijn allen.

Wat je bedoelt met "de kinderen zijn weer de dupe" is eigenlijk "ik ben weer de dupe".

Zelfde met de jongeren en hun mentale problemen. Al jaren komen er alarmerende signalen uit de GGZ maar nu we een strohalm hebben om te zeggen dat de maatregelen het veroorzaken is het opeens oh zo schandelijk.
Het is ook belachelijk en ik geef je groot gelijk. Mijn stem op dhr Omtzigt staat dan ook nog steeds als een huis. Het is belachelijk hoe kinderen de dupe zijn van dit soort acties en de kinderopvangtoeslagaffaire had al lang opgelost moeten zijn, het is werkelijk waar schandalig dat ze met kerst 2021 nog steeds "beste ouders" videos krijgen te zien. We kunnen miljoenen mensen vaccineren maar niet 30000 ouders met problemen helpen.

We gaan vanwege besmettingen en volwassenen die geen verantwoordelijkheid nemen kinderen hun onderwijs afpakken. Noem mij links, rechts of door het midden het interesseert me niet maar kinderen zijn de laatste plaats waar we de oplossing moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:07:
[...]

Bovendien, en dan kom ik op het ethische vlak. Medische zaken liggen principieel in de persoonlijke levenssfeer. Alleen in bijzonder omstandigheden, waar de hele samenleving kraakt onder de druk van een medisch probleem, kan dat wijken in schuiven medische beslissingen een stukje op naar het collectieve.

Om dat te doen "just in case", dat is een enorme stretch vanaf dat principe.
En Delta was ook een tegendraadse ontwikkeling die mogelijk was maar niet heel waarschijnlijk. En here we are...

Ergens moeten mensen bedenken hoeveel schade aan andere hun vrijheden mogen veroorzaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Haha ja. Ik leef in een bubbel.
Ik snap dat het moeilijk is wanneer iemand je daarop wijst.
Jij haalt twee dingen door elkaar.

Ja, als ouder zou je je kinderen moeten verzorgen en opvoeden. Maar je hoeft ze niet op te leiden. Verzorgen betekend dat je zorgt dat ze 's morgens wat eten krijgen, schoon gemaakt worden, etc. Opvoeden betekent dat je ervoor zorgt dat je kinderen de basis regels kent, mensen niet in elkaar meppen etc.

Opleiden wil zeggen dat iemand anders ervoor zorgt dat mensen kunnen lezen en rekenen maar ook kunnen samenwerken. Daar hebben ze scholen en BSO's voor. Opa's en oma's zijn alleen handig, maar zouden niet noodzakelijk moeten zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Straks weer het GGD-cijfer. Ik kijk alvast even naar de buren:

* Belgie: 9751 positieve tests, t.o.v. 7 dagen eerder -29%.
Cijfers zijn daar stevig aan het dalen. Piek op het 7-daags gemiddelde werd op 1-12 gezet en sindsdien 28% omlaag.

* Duilsland: piek op 30-11. Sindsdien weekgemiddelde -17%. Laatste cijfer 28.800 (-27% tov een week ervoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
Dit voelt nogal als het OMT welke een politieke weg heeft bewandeld om hun niet-advies toch door te drammen. Beetje apart.

Maar goed, we kunnen moord en brand schreeuwen, dat gaat weinig helpen. Adapt, once again.

P.s. een beetje apart dat het altijd uitlekt door "bronnen rond het kabinet".

[ Voor 16% gewijzigd door eric.1 op 14-12-2021 14:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:53:
[...]

Je leven wordt een stuk prettiger als je niet bij elke maatregel meteen in de "ja maaaaaaar dit is niet fijn"
Uiteraard, maar ik denk dat het veel mensen ook frustreert dat de overheid constant achter de feiten aanloopt in plaats van proactief te handelen, waardoor het elke keer de ene noodgreep na de andere is.

Zo komt de boostercampagne veel te traag en te laat op gang, bijvoorbeeld. In het VK zetten ze enorme prikcentra neer en regelt het leger de logistiek. In België zijn ze al maanden bezig (ik zou daar twee maanden geleden aan de beurt zijn in plaats van in februari, bijv).

Regeren is vooruitzien zegt men, maar dat mist (constant) in Nederland. er wordt telkens een maatregel hier en een maatregel daar aangekondigd of gewijzigd, in plaats van een coherent -vooruitziend- beleid.
Niemand weet waar we aan toe zijn een week later.

En ik denk dat het vooral dát is wat de meeste mensen zo klagerig maakt, niet zozeer de maatregelen zelf.
Vorige week was het nog "scholen dichtgooien is echt niet de bedoeling".

Je merkt het ook dat mensen vaak niet eens meer wéten wat de maatregelen zijn.
Hoeveel mensen ook alweer op bezoek? En mocht je nou wel of niet met kerst meer mensen dan was toegestaan? Moesten de mensen nou wel of niet uit hetzelfde gezin komen? Moesten ze nou in timeslots komen of juist in één keer? Mocht je nou wel of niet bij meerdere mensen op bezoek?
Moeten kinderen nou getest worden? Ja. Ohnee, te lange rijen bij de GGD, thuistest is ook wel okee.
Quarantaine? Nee, niet als je gevaccineerd bent. Ohja, doe toch maar wel.
De winkels open. Tot 18 uur. Nee, tot 17 uur. Misschien dit weekend tot 16 uur? We gaan het zien.

Je wordt er bijna melig van, ware het niet dat het zo frustrerend is.

Kijk, ik heb helemaal geen bezwaar tegen maatregelen indien ze nodig zijn. Maar het lijkt om de paar weken weer anders te zijn. Je kan nergens meer op rekenen.
Kan ik over twee weken nog iets kopen in de winkel of zijn de winkels dan dicht? Hoe laat? Mag ik over drie weken nog sporten?
Het idee van de routekaart was prima, zoiets geeft zekerheid met duidelijke signaalwaarden en duidelijke regels. Ware het niet dat de overheid zich er zelf constant niet aan hield en constant in de marge bleef rommelen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:16:
[...]

En Delta was ook een tegendraadse ontwikkeling die mogelijk was maar niet heel waarschijnlijk. En here we are...

Ergens moeten mensen bedenken hoeveel schade aan andere hun vrijheden mogen veroorzaken...
Dus? Gaan we ons leven maar permanent aanpassen voor een denkbeeldige nieuwe mutatie die straks op zou kunnen duiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:16:
[...]

Het antwoord daarop is: heel veel. Tot het punt dat het niet meer kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:15:
[...]

Nouja, de logica 'naar school tot vrijdag en op zaterdag naar opa en oma' lijkt me niet wenselijk. Dus in die zin, snap ik het wel.
Hier ben ik het mee eens, maar om dit nu pas te communiceren is te laat. Het is dinsdag. Om op zo'n korte termijn opvang te regelen voor je kinderen (of vrije dagen op te nemen) is gewoon erg lastig.

Daarom zou ik gewoon zeggen: doe het niet. Het is een gemiste kans van het kabinet, maar dit is gewoon een forse klap in het gezicht van - niet op kantoor - werkende ouders en hun werkgevers. Het laat weer zien dat de beleidsmakers enorm ver van de werkelijkheid af staan. Ze hebben geen idee wat het is om niet stinkend rijk te zijn en de luxe te hebben om thuis te werken / mensen in te huren.

Stuur iedereen gratis zelftests op en laat iedereen een test doen voor ze naar opa & oma gaan. Problem solved.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 14-12-2021 14:18 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:17:
[...]

Hier ben ik het mee eens, maar om dit nu pas te communiceren is te laat. Het is dinsdag. Om op zo'n korte termijn opvang te regelen voor je kinderen (of vrije dagen op te nemen) is gewoon erg lastig.

Daarom zou ik gewoon zeggen: doe het niet. Het is een gemiste kans van het kabinet, maar dit is gewoon een forse klap in het gezicht van - niet op kantoor - werkende ouders en hun werkgevers. Het laat weer zien dat de beleidsmakers enorm ver van de werkelijkheid af staan. Ze hebben geen idee wat het is om niet stinkend rijk te zijn en de luxe te hebben om thuis te werken / mensen in te huren.

Stuur iedereen gratis zelftests op en laat iedereen een test doen voor ze naar opa & oma gaan. Problem solved.
Tijd voor zorgverlof dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:16:
[...]

Jij haalt twee dingen door elkaar.

Ja, als ouder zou je je kinderen moeten verzorgen en opvoeden. Maar je hoeft ze niet op te leiden. Verzorgen betekend dat je zorgt dat ze 's morgens wat eten krijgen, schoon gemaakt worden, etc. Opvoeden betekent dat je ervoor zorgt dat je kinderen de basis regels kent, mensen niet in elkaar meppen etc.

Opleiden wil zeggen dat iemand anders ervoor zorgt dat mensen kunnen lezen en rekenen maar ook kunnen samenwerken. Daar hebben ze scholen en BSO's voor. Opa's en oma's zijn alleen handig, maar zouden niet noodzakelijk moeten zijn.
Klopt. En het moment dat het laatste een week (extra) wegvalt direct moord en brand schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:17:
[...]

Dus? Gaan we ons leven maar permanent aanpassen voor een denkbeeldige nieuwe mutatie die straks op zou kunnen duiken?
Niet permanent, maar we gaan ook niet midden in een pandemie hopen dat de volgende mutatie niet meer zo schadelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:17:
[...]

Het antwoord daarop is: heel veel. Tot het punt dat het niet meer kan.
Nee, dat is jouw antwoord. Mijn antwoord is iets heel anders. Jouw persoonlijke vrijheden stoppen lang voordat mensen er dood aan gaan. En dat punt hebben we helaas ruim overschreden.

Of algemener gesteld, jouw vrijheden stoppen waar ze mijn vrijheden beperken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 14-12-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:30
En dus de collega's zonder kinderen met extra werk opzadelen zoals tijdens de eerste sluiting van de scholen?
Nee dankje!

(Note: ik zeg niet dat ik de mensen die zorgverlof opneem benijdt! helemaal niet zelfs)

[ Voor 18% gewijzigd door Ryur op 14-12-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennahz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:17:
[...]

Goed punt op zich... Had me helemaal niet gerealiseerd dat dat volgende week al zou zijn...

Maar; opvang regelen voor de kinderen lijkt me nou precies niet de bedoeling eerlijk gezegd. Want dan gaan ze misschien weer naar opa en oma toe. Dus, misschien wel een bewussie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Super handig voor werkgevers waar de week voor kerst de drukste van het jaar is. Maar uiteraard hebben mensen hier daar vast weer een simpele oplossing voor en moet men niet zeuren want PaNDeMie!!!111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ryur schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:23:
[...]

En dus de collega's zonder kinderen met extra werk opzadelen zoals tijdens de eerste sluiting van de scholen?
Nee dankje!
Dat klinkt als een probleem voor jouw werkgever en zijn ondernemingsrisico. Je kunt niet de hele wereld fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:24:
[...]

Super handig voor werkgevers waar de week voor kerst de drukste van het jaar is. Maar uiteraard hebben mensen hier daar vast weer een simpele oplossing voor en moet men niet zeuren want PaNDeMie!!!111
Dat klinkt als een werkgeversprobleem en niet een ouderprobleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
[...]
Je kunt niet de hele wereld fixen.
Misschien slaat dit ook gewoon op het coronavirus?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:25:
[...]

Dat klinkt als een werkgeversprobleem en niet een ouderprobleem.
Als een werkgever 'nee' zegt dan wórdt het wel een ouderprobleem.

En als je dan je poot stijf houdt en thuis blijft dan wordt het een ontslagprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:26:
[...]
En als je dan je poot stijf houdt en thuis blijft dan wordt het een ontslagprobleem.
En dan een economieprobleem en dus een probleem van ons allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 15:41
Honesty schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:08:
Is er al gelekt wat ze met het speciaal basisonderwijs doen?
volgens mij maar pin me er niet op was dat gewoon open toen het gewone onderwijs dicht ging maar of dat nou het geval is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:26:
[...]

Als een werkgever 'nee' zegt dan wórdt het wel een ouderprobleem.

*knip*
troll

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 14-12-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:06:
[...]

Dat is pertinente onzin, dan hadden we ook geen jeugdzorg nodig die het overneemt als ouders het niet kunnen - bijvoorbeeld. Volgens mij begrijp je nog niet dat mensen geen solitaire diersoort is.
Een extreem voorbeeld wat hier werkelijk niets mee te maken heeft.
We hebben het hier over 1 week extra vakantie, waarop ouders direct moord en brand schreeuwen. Zonder te kijken naar wat je wel kunt doen.
- Overleg met je werkgever;
- Neem (zorg) verlof op;
- Neem ouderschapverlof op;
- Indien mogelijk, werk thuis;
- familie / vrienden/ buren vragen als oppas.

Wanneer je dit allemaal hebt geprobeerd, dan mag je van mij klagen.
Maar ik weet zeker dat een deel hier eerst klaagt, en helemaal niets doet. Het kan niet, het lukt niet. Die mentaliteit.

We zijn hier nog lang niet vanaf. Volgend jaar zitten we weer in hetzelfde schuitje, dus daar kun je nu alvast rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

[...]

Dat klinkt als een probleem voor jouw werkgever en zijn ondernemingsrisico. Je kunt niet de hele wereld fixen.
Het klinkt vooral als een probleem voor de mensen die kinderen hebben genomen. good luck!

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
mystic schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:28:
[...]

Het klinkt vooral als een probleem voor de mensen die kinderen hebben genomen. good luck!
klinkt meer als een probleem voor opa en oma die dachten een rustig weekje te hebben >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
wow.. het gaat hier wel een beetje hard tegen hard.. is dat nodig?
Ik baal er ook van dat de scholen eerder sluiten.
Niet omdat ik niet bij mijn kinderen wil zijn.. zeker wel.
Maar alleen omdat het eerst allemaal werd weggewuifd "nee dat gaan we echt niet doen gezien de leerachterstanden van de kids" .
En nu .. een paar dagen van te voren ineens toch wel..
Ik ben tot nu toe voor alle maatregelen geweest en heb netjes mijn prikken gehaald, zelftesten gedaan etc..
Maar dit doen ze gewoon echt heel onhandig.
Op mijn werk (en dat van mijn vrouw) net een planning gemaakt.. kan alles weer overhoop omdat last-minute het toch weer dicht gaat.
Da's van de zotte. Normaals.. geen probleem dat de kids een weekje langer thuis zijn, de kids zijn er zelfs aan toe merk ik.. maar had het even wat duidelijk en eerder gecommuniceerd zodat we goede afspraken konden maken en dingen konden regelen met werk.

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:10

Tuxie

En WeL nU!

Wat een ellende weer. Ik ben alleen blij dat het geen thuisonderwijs is geworden maar een 'week extra vakantie', want thuisonderwijs was echt 'de hell'....

Gelukkig heb ik een vrij flexibele werkgever en heb ik 3 weken geleden al aangekondigd dat 'mochten de scholen dichtgaan, dit mijn laatste werkweek dit jaar zou worden :+ ' maar ik geef het je te doen met kwetsbare kinderen en kinderen die meer aandacht nodig hebben (zeker het speciaal onderwijs).

Overigens irriteert een 50+ groep mij mateloos, inclusief mijn eigen ouders. Komen doodleuk onaangekondigd op bezoek, met een verjaardagsfeest zelfs verkouden onder het mom van 'ik ben toch getest', zonder zich te realiseren dat bij een verkoudheid kinderen naar huis worden gestuurd en mijn zus, die in de zorg werkt, dan gewoon niet kan werken. En verbaasd dat ze zijn als we daar iets van zeggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:20:
[...]

Nee, dat is jouw antwoord. Mijn antwoord is iets heel anders. Jouw persoonlijke vrijheden stoppen lang voordat mensen er dood aan gaan. En dat punt hebben we helaas ruim overschreden.

bijzondere stelling, mijn vrijheden worden nu ook flink beperkt, waar ligt dan de grens, en wie bepaalt dat? Hoog tijd voor een fundamenteel maatschappelijk debat hierover, en dan echt maatschappij breed, niet alleen de bekende talking heads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bie100 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:30:
[...]

klinkt meer als een probleem voor opa en oma die dachten een rustig weekje te hebben >:)
Waardoor deze maatregel dus compleet zijn doel voorbij schiet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:31:
[...]

Jij bent van mening dat alles zijn doel voorbij schiet. Maar een alternatief heb je hier nog nooit aangedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

bie100 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:30:
[...]

Ik mag toch hopen dat opa's en oma's ook gewoon eens gaan zeggen: "joh, ik heb m'n tijd met kinderen gehad, succes he! Of je gaat me er maar voor betalen."

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:32:
[...]

Jij bent van mening dat alles zijn doel voorbij schiet. Maar een alternatief heb je hier nog nooit aangedragen.
Je kan het toch met mij eens zijn dat kinderen thuis houden om te voorkomen dat opa en oma besmet worden tijdens de kerstdagen, niet gaat werken als opa en oma dan ook voor de oppas ingezet worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:23:
[...]

Goed punt op zich... Had me helemaal niet gerealiseerd dat dat volgende week al zou zijn...

Maar; opvang regelen voor de kinderen lijkt me nou precies niet de bedoeling eerlijk gezegd. Want dan gaan ze misschien weer naar opa en oma toe. Dus, misschien wel een bewussie?
Ik zal even een specifiek voorbeeld noemen uit m'n omgeving:

Vrouw werkt in een slagerij (topdrukte in deze periode)
Man werkt in de bouw

Beide moeten dus naar hun werk toe. Hoe moeten zij dit oplossen? De kinderen zijn er nou eenmaal en het werk blijft niet wachten.

Vrij nemen? Ziek melden? Net als de rest van het team? Want tenslotte zitten er heel veel mensen in deze situatie.

Dus in de praktijk gaan de kinderen naar opa & oma, een vriendje of de BSO. Voor thuiswerkende kantoormensen (het grootste deel van de mensen die reageren in dit topic ;) ) maakt het minder tot weinig uit.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stijnec1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:30:
[...]

bijzondere stelling, mijn vrijheden worden nu ook flink beperkt, waar ligt dan de grens, en wie bepaalt dat? Hoog tijd voor een fundamenteel maatschappelijk debat hierover, en dan echt maatschappij breed, niet alleen de bekende talking heads
Nou ja, uiteraard is er een enorm grijs gebied, dat sowieso. Maar inderdaad, mijn vrijheden worden momenteel behoorlijk beperkt. En hoewel dat zeker niet geheel de niet gevaccineerden is aan te rekenen, hebben ze ook niet bepaald geholpen. En dan behoor ik nog tot de gelukkigen die niet bijvoorbeeld op de wachtlijst staat voor zorg doordat de hele handel overbelast is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:33:
[...]

Je kan het toch met mij eens zijn dat kinderen thuis houden om te voorkomen dat opa en oma besmet worden tijdens de kerstdagen, niet gaat werken als opa en oma dan ook voor de oppas ingezet worden.
Dus dan is de hele maatregel maar ruk? Omdat een percentage hem misbruikt?

Alternatief is dat ze nog lekker een weekje omikron het klaslokaal rondhoesten om dan vervolgens op zaterdag en zondag naar opa en oma te gaan.

De pandemie zuigt, de maatregelen ook. Wen er maar aan, we zijn nog lang niet uit deze shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
Ben ik iets te simpel om te stellen dat werkgevers wel voorbereid mogen zijn op flinke uitval van werknemers danwel het op moeten passen van ouders op kinderen of zelfs thuisonderwijs? We zitten nu twee jaar in deze penarie, naasten worden ziek, je kan zelf ziek worden, kinderen worden ziek, scholen gaand dicht, ... wat dan ook niet.

Indien een werkgever (ok, zorg wellicht even buiten beschouwing gelaten) hier nog steeds niet (of niet meer) mee om kan gaan en alles gewoon doodleuk voor 120% volplant dan ja...twijfel ik wel aan zijn of haar ondernemersschap.

Tuurlijk, dit had eerder besloten moeten worden. Maar goed, ik snap best dat ze probeerden om de scholen open te houden. Dat het als punt aangedragen bleef worden door het OMT (kuch politieke druk) zei genoeg, we konden dit best verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Scholen dicht, goed plan aangezien veel ouders en grootouders hun verantwoordelijkheid niet aankunnen blijkbaar. Als we met zijn allen hadden kunnen afspreken dat we geen kerst vieren buiten het eigen huishouden om dan was het waarschijnlijk niet eens nodig geweest om de scholen te sluiten.

Nu zijn er weer veel mensen boos omdat ze opvang moeten regelen, lijkt mij altijd nog beter dan je vader of moeder in het ziekenhuis te moeten bezoeken op nieuwjaarsnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:26
mystic schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:28:
[...]

Meh, 3 kinderen hier, das net alsof ik weer in de kantoortuin zit... :+

Daar was ik toevallig net nog, want onze afdeling ICT heeft nooit gehoord van de koeriers en post... ;( Maar goed daar was het uitgestorven op een manager en een enkele collega na.

Dus kan altijd nog een clandestiene kinderopvang op dat kantoor beginnen. _O-

[ Voor 16% gewijzigd door TIGER1125 op 14-12-2021 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:20:
[...]

In het algemeen is dat wel hoe het werkt.

Maar:

* het principe is niet zo absoluut als je het brengt.
We rijden bijvoorbeeld auto in Nederland. Die vrijheid kost ongeveer 600 mensenlevens per jaar plus 35.000 gevallen van niet-dodelijk letsel. De meeste slachtoffers hebben met snelverkeer te maken (in- op opzittentenden auto/motor en langzame verkeersdeelnemers die in aanraking komen met een snelle). Strikt genomen zouden we moeten stoppen met autorijden. Toch doen we dat niet, we maken een belangenafweging.

* het gaat hier niet om een willekeurige vrijheid, het gaat om een mensenrecht.
De risico's die iemand met zijn gezondheid neemt, dat is principieel zijn eigen zaak. Ook als dat leidt tot gebruik van medische zorg. Soms, als het probleem erg groot is, beprijzen we het schadelijke gedrag. Denk aan accijnzen. En in heel uitzonderlijke situaties waarin de helee zorg dreigt in te storten, kun je mensen tijdelijk wat meer dwingen. Maar dan moet er wel een "clear and present danger" zijn en niet iets wat misschien volgend jaar gebeurt.

* vaccineren is gericht op bescherming van de persoon zelf en niet op bescherming van de ander. Als voledige vaccinatie een ticket zou zijn naar een R-waarde die duurzaam onder 1 zou blijven, dan was er nog iets van rechtvaardiging. Maar het is nu zichtbaar dat zelfs 100% vaccinatiegraad vanaf 5 jaar minus medisch ongeschikten (92% overall) corona niet zal tegenhouden, moeten we de rol van vaccinatie bezien als het beschermen van de gevaccineerde. Zoals we dat bij elke andere infectieziekte doen. We vragen ook niet aan de jongens om een HPV prik te nemen, ook al zal dat globaal evenveel resultaat opleveren als de meiden prikken wat we nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric.1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:35:
Ben ik iets te simpel om te stellen dat werkgevers wel voorbereid mogen zijn op flinke uitval van werknemers danwel het op moeten passen van ouders op kinderen of zelfs thuisonderwijs? We zitten nu twee jaar in deze penarie, naasten worden ziek, je kan zelf ziek worden, kinderen worden ziek, scholen gaand dicht, ... wat dan ook niet.

Indien een werkgever (ok, zorg wellicht even buiten beschouwing gelaten) hier nog steeds niet (of niet meer) mee om kan gaan en alles gewoon doodleuk voor 120% volplant dan ja...twijfel ik wel aan zijn of haar ondernemersschap.

Tuurlijk, dit had eerder besloten moeten worden. Maar goed, ik snap best dat ze probeerden om de scholen open te houden. Dat het als punt aangedragen bleef worden door het OMT (kuch politieke druk) zei genoeg, we konden dit best verwachten.
Beetje vloeken in de neoliberale kerk, maar als je inderdaad na bijna twee jaar pandemie geen rekening gehouden hebt met werknemersuitval in de winter, dan kan ik weinig medelijden hebben dat je ondernemingsrisico en keer verkeerd uitvalt.

Privatize profit, socialize losses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:35:
[...]

Dus dan is de hele maatregel maar ruk? Omdat een percentage hem misbruikt?
Als dat percentage hoger is dan de kans dat opa en oma sowieso een besmetting oplopen van een kind wat die vrijdag nog op school is geweest, dan is die maatregel inderdaad voor niets.

En dat gaat niet eens om 'misbruik' maar omdat er geen andere optie is. Nu forceer je een aantal mensen om de kinderen met opa en oma in contact te brengen, terwijl die niet noodzakelijk aan hoeven schuiven bij het kerstdiner.

De benefit-risk daarvan kan best nog wel eens negatief uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:33:
[...]

Behalve dat die kinderen (even ervanuit gegaan dat ze geen corona hebben) veel minder wisselende contacten hebben en dus ook minder kans hebben om opa en oma te besmetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

eric.1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:35:
De meeste van deze uitvalsoorzaken raken niet grote groepen tegelijk. Een werkgever kan prima rekening houden met het feit dat het ongepland verzuim voorlopig niet X% is maar 2X%, bijvoorbeeld. Want hoewel ziekte vaak in golven komt en gaat, is nog steeds niet iedereen tegelijk ziek.

Maar iets als een schoolsluiting is veel lastiger om mee om te gaan, want nu heb je opeens een hele groep ouders die tegelijk het kantoor van de baas binnenlopen met verzoek voor zorgverlof/ouderschapsverlof. En dat ook nog eens in de week voor Kerst, wat bij veel bedrijven vaak een erg drukke week is, of omdat er veel klanten zijn, of omdat er allerlei eindejaarsprocessen in werking moeten worden gezet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 15:26
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:39:
[...]

Als dat percentage hoger is dan de kans dat opa en oma sowieso een besmetting oplopen van een kind wat die vrijdag nog op school is geweest, dan is die maatregel inderdaad voor niets.

En dat gaat niet eens om 'misbruik' maar omdat er geen andere optie is. Nu forceer je een aantal mensen om de kinderen met opa en oma in contact te brengen, terwijl die niet noodzakelijk aan hoeven schuiven bij het kerstdiner.

Dan is je uitgangpunt overigens dat dat niet al gebeurde?

Ik kan je namelijk legio voorbeelden noemen bij de basisschool van mijn kinderen, en de 2 naastgelegen scholen ook overigens, waar opa en oma alweer hun normale "oppasdienst" uitvoeren.

[ Voor 24% gewijzigd door TIGER1125 op 14-12-2021 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:37:
[...]

* vaccineren is gericht op bescherming van de persoon zelf en niet op bescherming van de ander. Als voledige vaccinatie een ticket zou zijn naar een R-waarde die duurzaam onder 1 zou blijven, dan was er nog iets van rechtvaardiging. Maar het is nu zichtbaar dat zelfs 100% vaccinatiegraad vanaf 5 jaar minus medisch ongeschikten (92% overall) corona niet zal tegenhouden, moeten we de rol van vaccinatie bezien als het beschermen van de gevaccineerde. Zoals we dat bij elke andere infectieziekte doen. We vragen ook niet aan de jongens om een HPV prik te nemen, ook al zal dat globaal evenveel resultaat opleveren als de meiden prikken wat we nu doen.
En als je alleen jezelf ermee had, had je gelijk gehad. Maar dat is niet zo. Als niet gevaccineerden gewoon dood neervielen, dan had ik direct gezegd dat het geheel je eigen keuze was. Maar voor iedere covid patient op de IC, hadden er tien hun hartoperatie gehad kunnen hebben. En natuurlijk zijn niet alle covid patienten te voorkomen geweest, maar heel veel hadden dat wel gekund met twee prikjes. En op welk moment is het genoeg geweest met het beperken van de vrijheden van die andere mensen die zorg nodig hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:39:
[...]

Denk je dat of weet je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:36:
Scholen dicht, goed plan aangezien veel ouders en grootouders hun verantwoordelijkheid niet aankunnen blijkbaar. Als we met zijn allen hadden kunnen afspreken dat we geen kerst vieren buiten het eigen huishouden om dan was het waarschijnlijk niet eens nodig geweest om de scholen te sluiten.
Die "afspraak" wordt niet gemaakt, of zelfs maar geadviseerd. Het advies is om niet meer dan 4 mensen te ontvangen thuis. De huidige maatregelen lijken ook voldoende om deze golf te bedwingen.

De enige reden om nog even streng te blijven is dat we de cijfers in de ziekenhuizen wat sneller willen verlagen, met het oog op uitgestelde zorg, overwerkte zorgverleners en de kans dat omicron in januari een flinke nieuwe instroom gaat verzorgen. Prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:13:
[...]

En vergeet niet... "Oh ja, de kinderopvang blijft open!"...

Letterlijk alles wordt half gedaan.
Dat is niet perse erg toch? Een 100% reductie is niet nodig. Als dit helpt om 40% minder contactMomenten te hebben is dat wellicht al genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:42:
[...]

En als je alleen jezelf ermee had, had je gelijk gehad. Maar dat is niet zo. Als niet gevaccineerden gewoon dood neervielen, dan had ik direct gezegd dat het geheel je eigen keuze was. Maar voor iedere covid patient op de IC, hadden er tien hun hartoperatie gehad kunnen hebben.[...]
Dat overbelaste zorgsysteem (covid patient vs operatie) is de reden waarom je tijdelijk in deze bijzondere situatie de grenzen tussen prive en collectief iets kunt verleggen. Bijvoorbeeld met een 2G of 3G beleid of in extremis met een no-vax-lockdown naar Oostenrijks model.

Van belang is wel dat zulke verschuivingen ten koste van de persoonlijke levenssfeer geen dag langer duren dan noodzakelijk. Als de zorg weer op adem is, moet het weer eraf. Een vaccinatieplicht is te permanent van karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:42:
[...]

En als je alleen jezelf ermee had, had je gelijk gehad. Maar dat is niet zo. Als niet gevaccineerden gewoon dood neervielen, dan had ik direct gezegd dat het geheel je eigen keuze was. Maar voor iedere covid patient op de IC, hadden er tien hun hartoperatie gehad kunnen hebben. En natuurlijk zijn niet alle covid patienten te voorkomen geweest, maar heel veel hadden dat wel gekund met twee prikjes. En op welk moment is het genoeg geweest met het beperken van de vrijheden van die andere mensen die zorg nodig hebben?
Gewoon de Singapore manier invoeren :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:11
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:28:
[...]

We hebben het hier over 1 week extra vakantie, waarop ouders direct moord en brand schreeuwen. Zonder te kijken naar wat je wel kunt doen.
- Neem (zorg) verlof op;

Maar ik weet zeker dat een deel hier eerst klaagt, en helemaal niets doet. Het kan niet, het lukt niet. Die mentaliteit.

En waarom alleen basisscholen. Zijn die gevaarlijker als middelbare of gaat daar een ander virus rond.

We zijn hier nog lang niet vanaf. Volgend jaar zitten we weer in hetzelfde schuitje, dus daar kun je nu alvast rekening mee houden.
Eens maar dit is wel heel korte termijn. Eerst steeds nee gaan we niet doen, en nu opeens wel. Make up your mind. Weer het typische zwabber beleid van Hugo en Mark. Hier valt toch geen beleid op te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door cvs79 op 14-12-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:46:
[...]

Dat is niet perse erg toch? Een 100% reductie is niet nodig. Als dit helpt om 40% minder contactMomenten te hebben is dat wellicht al genoeg?
Als je doelstelling is om een weekje 'quarantaine' voor de kerst te versieren, helpt dit niet zo.
Gok zomaar dat het net zo hard rond gaat op de opvang als op de basisscholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:31:
[...]

ja tuurlijk maar goed dat weten we toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:46:
[...]

Dat overbelaste zorgsysteem (covid patient vs operatie) is de reden waarom je tijdelijk in deze bijzondere situatie de grenzen tussen prive en collectief iets kunt verleggen. Bijvoorbeeld met een 2G of 3G beleid is in extremis met een no-vax-lockdown naar Oostenrijks model.

Van belang is wel dat zulke verschuivingen ten koste van de persoonlijke levenssfeer geen dag langer duren dan noodzakelijk. Als de zorg weer op adem is, moet het weer eraf. Een vaccinatieplicht is te permanent van karakter.
Een vaccinatieplicht kan ook tijdelijk zijn. Je het vaccin is permanent, deal with it. Helemaal eens met dat als de zorg weer op adem is de handel vrijgegeven kan worden. Maar wel met het stukje realisme dat het bijna twee jaar geleden ondertussen is dat de zorg adem heeft gehad. Tussen de verschillende golven heen was de zorg gewoon bezig met de achterstanden van de vorige golf weg te werken.

Overigens snap ik ook wel waarom een vaccinatieplicht niet als bepaald ideaal gezien wordt. Maar niks is ideaal. Zelfs gratis moeten testen als je niet wilde vaccineren en wel naar een restaurant wilde werd door een een niet verwaarloosbare groep met de holocaust vergeleken. Als de niet gevaccineerden allemaal waren van: Ik wil geen vaccinaties, maar ik begrijp dat ik dan niet naar drukke ruimtes voorlopig kan, tja dan was er geen probleem geweest. Maar dat was niet bepaald het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:50:
[...]

Een vaccinatieplicht kan ook tijdelijk zijn. Je het vaccin is permanent, deal with it.
Je kunt mensen niet meer ont-vaccineren als het voorbij is, daardoor is ook een vaccinatieplicht iets permanenter dan een 2G beleid ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cvs79 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:
[...]

Eens maar dit is wel heel korte termijn. Eerst steeds nee gaan we niet doen, en nu opeens wel. Make up your mind. Weer het typische zwabber beleid van Hugo en Mark. Hier valt toch geen beleid op te maken.
Kritiek hebben op hoe men tot het beleid komt moet niet verward worden met het uiteindelijke beleid.

Het gezwabber is gewoon politiek, zorgen dat ze hun zetels niet kwijtraken en dat is hoogst effectief gezien de resultaten in maart.

Maar dat wil niet zeggen dat het slecht beleid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranova
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:52:
[...]

Je kunt mensen niet meer ont-vaccineren als het voorbij is, daardoor is ook een vaccinatieplicht iets permanenter dan een 2G beleid ofzo.
Daar denkt de regering anders over, zonder booster sta je gewoon als dadelijk ongevacineerd bekend in de Corona app :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Volgens mij zijn ze helemaal van de pot gerukt volgens dit bericht op nos.nl:

Als het kan moeten scholen volgende week afstandsonderwijs aanbieden, maar volgens de bronnen is er begrip als dit niet lukt. De onderwijsvakbonden en de PO-Raad vinden dat het besluit om de scholen te sluiten te laat komt en zeggen inderdaad dat afstandsonderwijs op deze korte termijn niet kan worden gevraagd van scholen.

En dat ga je een paar dagen van tevoren aankondigen.
Er wordt gesproken over vakantie, maar thuis onderwijs laten volgens is wat anders dan vakantie.

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 14-12-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:52:
[...]

Daarom zou ik ook heel voorzichtig zijn met een vaccinatieplicht, al helemaal als je straks ook de boosterprikken verplicht zou stellen. Want dan komt de lichamelijke integriteit van mensen toch wel behoorlijk in de knoei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:53:
Volgens mij zijn ze helemaal van de pot gerukt volgens dit bericht op nos.nl:

Als het kan moeten scholen volgende week afstandsonderwijs aanbieden, maar volgens de bronnen is er begrip als dit niet lukt. De onderwijsvakbonden en de PO-Raad vinden dat het besluit om de scholen te sluiten te laat komt en zeggen inderdaad dat afstandsonderwijs op deze korte termijn niet kan worden gevraagd van scholen.

En dat ga je een paar dagen van tevoren aankondigen.
maar volgens de bronnen is er begrip als dit niet lukt
Wat wil je nog meer horen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Wij hebben echt een beleid wat iedereen tevreden probeert te houden, maar het wordt almaar erger en erger.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:52:
[...]

Die kinderen hebben toch ouders?
Werk thuis, neem dagen op, wees creatief. Het zijn jouw kinderen.
8)7 dat zijn mensen al 2 jaar.. dat je dan serieus 3 dagen vantevoren dit bekend maakt, maakt je als overheid onbetrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

- Neem (zorg) verlof op;

het lukt mij prima, daarom kan ik hier ook overdag posten, want kantoorbaan op afstand.

de mensen die hier niet kunnen posten , waaronder een deel van mijn vrienden, die (zzp) werk op locatie doen in bijv logistiek of zorg hebben wel degelijk een niet zomaar weg te wuiven probleem als de school onverwachts een week dicht gaat. En ik snap ze helemaal dat ze creatief met oma een oplossing zoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
Tja, het zal wel weer aan mijn confirmistische natuur liggen, maar ik zie gewoon beleid dat zich aanpast aan nieuwe ontwikkelingen. Omicron blijkt zich nu als een gek te vermenigvuldigen, en daar komt die maatregel vandaan.

Je kan de maatregel niet leuk vinden, of zelfs ronduit knt, maar dat doet toch niks af aan de beweegreden. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
Ergens verbaast het me niet eens dat ze nu toch weer de school eerder dicht gooien, maar waar ik me nog het meeste aan stoor is dat ze eerst weken roepen "we doen het niet ", en minder dan een week van tevoren toch weer omdraaien. Extra verlof gaat ook niet meer lukken, dus we gaan maar weer elkaar afwisselen thuis. Maar de laatste tijd blijf ik toch denken "en hoe gaan we hier ooit uitkomen dan?". Momenteel vrees ik toch voor een jaarlijks terugkerende herhaling van gebeurtenissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen WOII vergelijkingen.

[ Voor 91% gewijzigd door tweakduke op 14-12-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:56:
[...]

8)7 dat zijn mensen al 2 jaar.. dat je dan serieus 3 dagen vantevoren dit bekend maakt, maakt je als overheid onbetrouwbaar
Gelukkig hebben we een andere regering erin gestemd in maart.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Niet op reageren aub.

[ Voor 66% gewijzigd door tweakduke op 14-12-2021 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

iamcj schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:
[...]

Input error, IllegalArgumentException
Was knipogend bedoeld. ;)

Maar zwakke argumenten staat dit topic vol me hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Brazos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:55:
[...]

Was het punt nou juist niet dat omicron zoveel wijzigingen had dat er geen sprake meer is van immuniteit tegen infectie? Zo ver heb ik het begrepen in ieder geval, de immuniteit zou dan enkel een milder ziekteverloop veroorzaken maar een infectie An sich niet voorkomen, wat in lijn is met het korter verloop, minder opnames etc.

Vraag is hoeveel die immuniteit nog blijft hangen in de veel oudere bevolking hier vergeleken met de jongere bevolking daar.
Er zitten nog grote onzekerheden in. Meer cijfers, cijfers ove langere periode en Europese cijfers zijn meer dan welkom. Maar de eerste analyses uit SA, waar ook eerst delta en toen omicron rondging, wijzen wel naar de goede kant. In verhouding tot delta lijtk omicron veel minder mensen naar de zorg of de uitvaartbranche te sturen.
Overigens lijkt me gezien de hoeveelheid besmettingen de delta immuniteit hier relatief laag te zijn.
Begin november geschat op 69%, nu door zes weken van hoge besmettingen omstreeks 75%. Maar ook delta heeft een R0 waarde in een niet-immune "2019 samenleving" van bijna 7. Dat is de reden van de snelle verspreiding. Zelfs met de huidie immuniteit zou volledige heropening en teruggaan naar de oude gewoontes een R-waarde tussen 1.5 en 1.75 opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:03:
Zelfs met de huidie immuniteit zou volledige heropening en teruggaan naar de oude gewoontes een R-waarde tussen 1.5 en 1.75 opleveren.
Een R < 1 hoef je vanaf nu ook niet meer te verwachten ben ik bang. Dus de vraag is dan meer hoe het zich straks met Delta + Omikron gaat ontwikkelen in de ziekenhuizen als we weer terug zouden gaan naar een 2019-normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik verwacht voor die fase:

1. besmettingsgolven tot het punt van verzadiging, die bouwen een immuniteit op waardoor R onder 1 zakt
2. geleidelijk verval van immuniteit na verloop van tijd, en door mutaties aan het virus
3. terug naar stap 1.

Tel daar een seizonseffect bij op en je hebt iets wat lijkt op influenza.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
[...]

- Neem (zorg) verlof op;

Goh wat gek, je riep net zelf nog dat jouw kinderen jouw probleem zijn en nu kom je met goedbedoeld advies zonder je af te vragen in welke positie andere ouders zitten :+

Niemand zegt dat niet iets kunt doen, of flexibel kunt zijn, of je aanpassen. Het enige wat men constateert is dat er wederom een last-minute ingreep wordt gedaan op een groep die geen invloed heeft gehad op deze pandemie en voor het 2e jaar kerstfeest moet missen, een week school moet missen en een groep ouders die last-minute dingen moet regelen.

Ik kan het ook omdraaien: huisarrest voor alle mensen die de keuze maakten zich niet te laten vaccineren en de kinderen naar school. Een eerlijke en zwart-witte oplossing. Heeft veel meer impact dan kinderen thuishouden - vooral qua demonstraties, dus doen we dat niet. Kinderen demonstreren niet en ouders met kinderen hebben het te druk met hun kinderen om te demonstreren :+

Maargoed: je ontving veel feedback op je starre kijk op de realiteit en blijft daarin in ieder geval consequent.
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:08:
Ik verwacht voor die fase:

1. besmettingsgolven tot het punt van verzadiging, die bouwen een immuniteit op waardoor R onder 1 zakt
2. geleidelijk verval van immuniteit na verloop van tijd, en door mutaties aan het virus
3. terug naar stap 1.

Tel daar een seizonseffect bij op en je hebt iets wat lijkt op influenza.
Hoewel ik geen fan ben van de 'zorg moet opschalen'-retoriek van populistisch Nederland, is dat uiteindelijk wel een onderdeel van de situatie die we gaan krijgen. Want als er naast influenza elk jaar een groep mensen ziekenhuis zorg nodig gaat hebben door de volgende iteratie covid-19, dan is die zorgvraag structureel? Influenza kent ook die terugkerende zorgvraag, alleen is die kleiner.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:11:
[...]

Dat zegt echt niet iedereen. Een hele boel mensen klagen dat ze het sowieso niet geregeld krijgen, ook niet als het drie weken aangekondigd zou zijn.

Daarnaast heb ik graag een bron voor je bewering dat het een groep is die geen invloed heeft gehad op deze pandemie.
Kinderen maken geen beleid, boeken geen reizen, hebben geen stemrecht, weigeren geen vaccins, etc. Daar is geen bron voor nodig.
Nee, ik doelde inderdaad niet op hun aandeel in de verspreiding van een virus, maar in hun aandeel op de situatie in de samenleving.

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-12-2021 15:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:09:
[...]

Het enige wat men constateert is dat er wederom een last-minute ingreep wordt gedaan op een groep die geen invloed heeft gehad op deze pandemie en voor het 2e jaar kerstfeest moet missen, een week school moet missen en een groep ouders die last-minute dingen moet regelen.
Dat zegt echt niet iedereen. Een hele boel mensen klagen dat ze het sowieso niet geregeld krijgen, ook niet als het drie weken aangekondigd zou zijn.

Daarnaast heb ik graag een bron voor je bewering dat het een groep is die geen invloed heeft gehad op deze pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 22:41
Wolly schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:36:

Nu zijn er weer veel mensen boos omdat ze opvang moeten regelen, lijkt mij altijd nog beter dan je vader of moeder in het ziekenhuis te moeten bezoeken op nieuwjaarsnacht.
Ja, geef de burger maar weer de schuld. Want die wil zo nodig kerst vieren. Feit is dat dit jaar voor een grote groep mensen enorm moeilijk is en ze graag met de feestdagen bij elkaar zijn. We zijn tenslotte sociale dieren. En door al het zwabberbeleid zien mensen de noodzaak niet meer echt en dus ontbreekt de intrinsieke motivatie je eraan te houden. En hoe komt dat denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

[...]

Hoewel ik geen fan ben van de 'zorg moet opschalen'-retoriek van populistisch Nederland, is dat uiteindelijk wel een onderdeel van de situatie die we gaan krijgen. Want als er naast influenza elk jaar een groep mensen ziekenhuis zorg nodig gaat hebben door de volgende iteratie covid-19, dan is die zorgvraag structureel? Influenza kent ook die terugkerende zorgvraag, alleen is die kleiner.
Covid verdringt gedeeltelijk griep en de zorgvraag betreft in toenemende mate dezelfde bevolkingsgroepen. Het is dus niet helemaal complementair. Maar toch, er is de komende jaren wel uitzicht op wat hogere seizoensgebonden druk op de zorg. Daar moeten we op plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kinderen maken geen beleid, boeken geen reizen, hebben geen stemrecht, weigeren geen vaccins, etc. Daar is geen bron voor nodig.
Nee, ik doelde inderdaad niet op hun aandeel in de verspreiding van een virus, maar in hun aandeel op de situatie in de samenleving.
Ik maak ook geen beleid, heb al twee jaar niet gereisd, heb stemrecht maar mijn favoriete partij heeft het niet in de regering gered, heb mijn vaccins.

Mag ik de maatregelen dan ook negeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:14

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:11:
[...]

Ah kom, het is gewoon lullig dat de meeste bedrijfsborrels gewoon voor 1700 door kunnen gaan maar de lagere school kindjes niet naar hun kerstfeest kunnen. Als het nu flink eerder aangekondigd was hadden de scholen er nog iets van kunnen maken, maar op deze manier boren ze de kersttijd gewoon de grond in.

Lullig beleid.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
RIVM open data: 12852 nieuwe positieve tests (-28% t.o.v. 1 vorige week dinsdag).

[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 14-12-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

boesOne schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:15:
[...]

Ah kom, het is gewoon lullig dat de meeste bedrijfsborrels gewoon voor 1700 door kunnen gaan maar de lagere school kindjes niet naar hun kerstfeest kunnen. Als het nu flink eerder aangekondigd was hadden de scholen er nog iets van kunnen maken, maar op deze manier boren ze de kersttijd gewoon de grond in.

Lullig beleid.
Pandemie is inderdaad lullig.

Maar ik ben er prima voorstander van kerstborrels in zijn geheel te verbieden hoor.

Komen dan weer 15 mensen roepen dat de horeca zo zielig is maar dat zien we dan wel weer.

Pandemie is gewoon kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:16:
RIVM open data: 12852 nieuwe positieve tests (-28% t.o.v. 1 vorige week dinsdag).
Nice.

Blijkt maar weer dat de maatregelen die hier weken geleden werden afgebrand omdat het niks hielp gewoon helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:14

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:16:
[...]

Maar ik ben er prima voorstander van kerstborrels in zijn geheel te verbieden hoor.
Maar dat is het beleid niet. Scholen gooien we dicht. Thuiswerken is niet meer dan een advies. Borrelen is in principe prima. Dat is het beleid. Treurig.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:18:
[...]

Nice.

Blijkt maar weer dat de maatregelen die hier weken geleden werden afgebrand omdat het niks hielp gewoon helpen.
volgens mij is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor deze stelling
Pagina: 1 ... 37 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.