Uiteraard, maar ik denk dat het veel mensen ook frustreert dat de overheid constant achter de feiten aanloopt in plaats van proactief te handelen, waardoor het elke keer de ene noodgreep na de andere is.
Zo komt de boostercampagne veel te traag en te laat op gang, bijvoorbeeld. In het VK zetten ze enorme prikcentra neer en regelt het leger de logistiek. In België zijn ze al maanden bezig (ik zou daar twee maanden geleden aan de beurt zijn in plaats van in februari, bijv).
Regeren is vooruitzien zegt men, maar dat mist (constant) in Nederland. er wordt telkens een maatregel hier en een maatregel daar aangekondigd of gewijzigd, in plaats van een coherent -vooruitziend- beleid.
Niemand weet waar we aan toe zijn een week later.
En ik denk dat het vooral dát is wat de meeste mensen zo klagerig maakt, niet zozeer de maatregelen zelf.
Vorige week was het nog "scholen dichtgooien is echt niet de bedoeling".
Je merkt het ook dat mensen vaak niet eens meer wéten wat de maatregelen zijn.
Hoeveel mensen ook alweer op bezoek? En mocht je nou wel of niet met kerst meer mensen dan was toegestaan? Moesten de mensen nou wel of niet uit hetzelfde gezin komen? Moesten ze nou in timeslots komen of juist in één keer? Mocht je nou wel of niet bij meerdere mensen op bezoek?
Moeten kinderen nou getest worden? Ja. Ohnee, te lange rijen bij de GGD, thuistest is ook wel okee.
Quarantaine? Nee, niet als je gevaccineerd bent. Ohja, doe toch maar wel.
De winkels open. Tot 18 uur. Nee, tot 17 uur. Misschien dit weekend tot 16 uur? We gaan het zien.
Je wordt er bijna melig van, ware het niet dat het zo frustrerend is.
Kijk, ik heb helemaal geen bezwaar tegen maatregelen indien ze nodig zijn. Maar het lijkt om de paar weken weer anders te zijn. Je kan nergens meer op rekenen.
Kan ik over twee weken nog iets kopen in de winkel of zijn de winkels dan dicht? Hoe laat? Mag ik over drie weken nog sporten?
Het idee van de routekaart was prima, zoiets geeft zekerheid met duidelijke signaalwaarden en duidelijke regels. Ware het niet dat de overheid zich er zelf constant niet aan hield en constant in de marge bleef rommelen.