Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.111 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
eric.1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:13:
[...]

Dat maakt verder weinig uit. Jij gebruikt een kaartje welke totaal niet klopt als onderbouwing voor je punt, dat helpt niet :9

Maar goed, om toch nog maar wat input te geven: Denemarken vanaf morgen komt goed in de buurt. En Denemarken werd hier nog wel eens als ultieme voorbeeld aangehaald door sommigen :+
Het ging over of het overal ter wereld zo was als in Nederland. Ik gebruik een kaartje van max een paar weken (geen recentere gevonden) oud om te illustreren dat dat niet zo is. Toen zaten we in lockdown terwijl de rest dat niet had. En nu nog steeds.

Denemarken gaat nog steeds niet in lockdown. Restaurants, nachtclubs en dergelijke gaan om middernacht dicht.

De vraag is vrij duidelijk: welke landen zitten nog meer in een gedeeltelijke lockdown? Aangezien we het hier zo goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Turdie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:17:
[...]

We zijn helemaal niet verwend, want in Belgie zijn Cafés en restaurants open tot 23:00 en vandaag zijn daar 29421 nieuw corona besmettingen.
is allemaal meer een verschil in timing. In Belgie volgen er straks strengere maatregelen, wij gaan versoepelen, dan weer meer maatregelen etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
BarôZZa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:18:
[...]

Het ging over of het overal ter wereld zo was als in Nederland. Ik gebruik een kaartje van max een paar weken (geen recentere gevonden) oud om te illustreren dat dat niet zo is. Toen zaten we in lockdown terwijl de rest dat niet had. En nu nog steeds.

Denemarken gaat nog steeds niet in lockdown. Restaurants, nachtclubs en dergelijke gaan om middernacht dicht.

De vraag is vrij duidelijk: welke landen zitten nog meer in een gedeeltelijke lockdown? Aangezien we het hier zo goed doen.
Antwoord: in Europa zijn er geen landen die zwaardere maatregelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
BarôZZa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:18:
[...]

De vraag is vrij duidelijk: welke landen zitten nog meer in een gedeeltelijke lockdown? Aangezien we het hier zo goed doen
Als dat in Denemarken geen lockdown is dan heeft Nederland dat ook niet, zelfs niet in een halve. Dus dan is je vraag niet correct en behoeft geen antwoord.

Tevens snap ik deze "andere landen"-obsessie niet helemaal. Wat willen we hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:16:
[...]

Tsjah, definitiekwestie uiteraard... Maar ik noem m'n huis niet op slot als de helft van de deuren nog open staat...
Ah, misschien breng je de politiek wel op een idee. Alles een uurtje per dag open, dan hoeven we het geen lockdown te noemen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
De berichten over Omicron voelen nog tegenstrijdig. Positieve, maar ook negatieve signalen. Logisch, want de hoeveelheid data is beperkt.

Ik ben benieuwd welke kant het op gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:55
Fuujii schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:23:
De berichten over Omicron voelen nog tegenstrijdig. Positieve, maar ook negatieve signalen. Logisch, want de hoeveelheid data is beperkt.

Ik ben benieuwd welke kant het op gaat...
al 250 mensen in het ziekenhuis in UK met Omicron klinkt niet best. haha, laat maar, bleken er slechts 10 te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Johan Bogle op 14-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
eric.1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:22:
[...]

Als dat in Denemarken geen lockdown is dan heeft Nederland dat ook niet, zelfs niet in een halve. Dus dan is je vraag niet correct en behoeft geen antwoord.

Tevens snap ik deze "andere landen"-fetish niet helemaal. Wat willen we hiermee?
Ik reageerde op een post waarin werd beweerd dat het niet aan het beleid lag en dat de hele wereld hetzelfde heeft. Kaartje illustreerde de situatie qua lockdowns en jij hebt het over telewerken in Ierland.

Denemarken heeft helemaal geen aangepaste sluitingstijden voor winkels en horeca gaat dicht om middernacht.

We noemen het hier zelf een gedeeltelijke lockdown.

[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 14-12-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:40

NMH

Moderator General Chat
t_captain schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:38:
We hebben nog steeds te weinig data, maar wat we heben lijkt wel steeds meer de goede kant op te vallen. Elke dag dat de golf in SA voortduurt maar de sterfte niet echt omhoog gaat, is een nieuwe indicatie dat omicron minder ziekmakend is. Langzaam maar zeker komen ook wat analyses van virologen en immunologen binnen en die zijn in het algemeen ook gunstig.
Ik vraag me wel af in hoeverre wat in Zuid-Afrika gebeurt een betrouwbare graadmeter is voor wat het virus hier doet. Ik kan me van vorig jaar bijvoorbeeld nog cijfers herinneren waaruit bleek dat in ZA meer dan 50% van de doden < 65 was. Bij ons lag en ligt die leeftijd volgens mij veel hoger. Maar goed, laten we hopen dat het meevalt inderdaad. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:29:
[...]
al 250 mensen in het ziekenhuis in UK met Omicron klinkt niet best. haha, laat maar, bleken er slechts 10 te zijn.
Dat bleek dus niet te kloppen, dat getal had hij zelf uit zijn duim gezogen... Zie https://news.sky.com/stor...-broadcast-round-12495367

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
We beginnen langzaam maar zeker bruikbare gegevens over omicron binnen te krijgen.
(https://www.timesofisrael...ant-is-milder-than-delta/)
According to South Africa’s National Institute for Communicable Diseases:

Only about 30 percent of those hospitalized with COVID-19 in recent weeks have been seriously ill, less than half the rate as during the first weeks of previous pandemic waves.
Average hospital stays for COVID-19 have been shorter this time — about 2.8 days compared to eight days.
Just 3% of patients hospitalized recently with COVID-19 have died, versus about 20% in the country’s earlier outbreaks.
Hiermee kunnen we voor het eerst ruwe inschattingen gaan maken over de zorgbelasting.

Ik zie in verschillende Europese landen dat omicron zich qua verspreiding niet laat tegenhouden door een goede vaccinatiegraad of immuniteit n.a.v. eerdere golven. Kijkend naar cijfers uit UK, DK en kleinschalige cijfers uit N en ES, vermoed ik dat omicron een hoge vlucht zal nemen. Ik verwacht dat het aantal besmettingen vanaf de 2e helft van december rap gaat toenemen en rond 10-1 de dalende aantallen positieve tests van de aflopende delta-golf zal overgaan in een stijging gedreven door omicron.

Hoe hoog die golf zal zijn blijft koffiedik kijken, maar ik denk dat hij wel eens aanzienlijk hoger kan zijn dan de cijfers die we nu hebben. Zoals de huidige golf al veel hoger is dan de vorige. Door capaciteitsbeperkingen bij de GGD en relatief hoge aantallen asymptomatische dragers zullen we het maar deels in de cijfers terugzien.

Mijn inschatting van de delta-golf is dat we op 60.000 dagelijkse besmettingen hebben gepiekt in de laatste week van november. Dat gaf een piek van ongeveer 22.000 positieve tests met een vertraging van 9 dagen op de infectiedatum. Factor 2.7.

Voor omicron vermoed ik dat die verhouding echte infecties / positieve tests nog wat gaat oplopen (meer asymptomatische dragers en meer last van capaciteitslimiet GGD teststraten). Mijn eerste schatting van die factor voor omicron zou 3.5 a 4 zijn op de piek. Als de positieve tests oplopen naar een piek van 30.000 (hoog, maar imho niet onrealistisch), dan heb je het over 100.000 a 120.000 besmettingen per dag. Dat zou dubbel zo hoog zijn als delta.

Daar staat tegenover:

* de kans om in het ziekenhuis te belanden lijkt aanzienlijk kleiner.
Modelmatig heb je een bepaalde conversiefactor van infecties naar opnames en een andere factor van opnames naar sterfte. Naarmate een virus ziekmakender is, zijn die factoren hoger. Is een virus milder, dan zijn de factoren lager. Hier moet ik een grove aanname doen: laat de twee factoren gelijk opgaan. Een virus dat 85% minder conversie geeft ziekenhuisopname->sterfte, zou dan ook 85% minder conversie infectie->opname geven. Als die verwachting uitkomt, zullen de ziekenhuisoponames pieken op een niveau van 30% van de delta-piek (infecties x2, conversie infectie-opname x0.15). Dan heb je het over 100 opnames per dag (kliniek) en 15 op de IC.

* de verblijfsduur in het ziekenhuis is veel korter. Die 8 dagen van SA herkennen we hier ook. Ik denk dat de verpleegafdeling hier op 7 dagen zit. Dat zou omlaag gaan naar 2.5 a 3 dagen. Waarmee de verpleegafdeling niet meer dan zo'n 300 patienten hoeft te verwachten. Wat betreft de IC lijkt het me sterk dat patienten zoveel korter blijven. Dat zijn immers nog steeds heel erg zieke mensen die zelf niet voldoende lucht krijgen. Als ik conservatief schat dat IC-patienten nog steeds 15 dagen blijven, dan gaat omicron daar 200-250 bedden bezetten.

* hoe hoger de infecties oplopen, hoe korter de golf duurt. Aan de andere kant lijkt omicron immuniteit te ontwijken, waardoor er een grotere pool van potentiele slechtoffers is. Die twee factoren werken tegen elkaar in. De prognose die ik ongeveer voor me zou zien is: 10-1 begin stijging positieve tests, 25-1 a 30-1 piek, februari vlot dalend door saturatie, eind februari min of meer achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:43

Stoney3K

Flatsehats!

@t_captain Reken je die besmettingsgolf nu met de huidige maatregelen? Of met versoepelingen of aanvullende maatregelen zoals 2G?

Ik ben benieuwd aan welke parameters we straks kunnen draaien om te zorgen dat we de omikron-golf straks behapbaar kunnen houden, maar er toch langzaam een pad gemaakt kan worden terug naar 'normaal'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
NMH schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:31:
[...]

Ik vraag me wel af in hoeverre wat in Zuid-Afrika gebeurt een betrouwbare graadmeter is voor wat het virus hier doet. Ik kan me van vorig jaar bijvoorbeeld nog cijfers herinneren waaruit bleek dat in ZA meer dan 50% van de doden < 65 was. Bij ons lag en ligt die leeftijd volgens mij veel hoger. Maar goed, laten we hopen dat het meevalt inderdaad. :)
De demografie is heel anders. Wij zijn veel ouder dan de inwoners daar. Daardoor heb je:
1. hier relatief meer sterfte omdat we meer mensen in kwetsbare leeftijdsgroepen hebben
2. andere verhoudingen tussen de leeftijdsgroepen in de sterfte (omdat de brongroepen anders verdeeld zijn).

Illustratie. Stel dat een virusinfectie 2% van de 65+ geinfecteerden doodt en 0.5% van de 64- geinfecteerden. Indicentie is vlak verdeeld naar leeftijd.

In een zeer vergrijsd land waar 40% 65 jaar of ouder is, zou dat leiden tot 73% van de totale sterfte onder de 65+ groep plaatsvinden. In een jongere samenleving met slechts 20% boven de 65 jaar. is de verhouding bij de sterfte 50/50.

Wat ik echter projecteer van SA naar NL zijn niet de ruwe cijfers. Ik kijk naar de verhouding tussen wat de omicron variant doet t.o.v. de eerdere varianten (die tot nu toe redelijk ik 1 lijn zaten kwa ziekmakendheid). Het gaat dus om een relatieve karakteristiek van een virusvariant, die ik toepas op onze nationale cijfers van de delta-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:08:
@t_captain Reken je die besmettingsgolf nu met de huidige maatregelen? Of met versoepelingen of aanvullende maatregelen zoals 2G?

Ik ben benieuwd aan welke parameters we straks kunnen draaien om te zorgen dat we de omikron-golf straks behapbaar kunnen houden, maar er toch langzaam een pad gemaakt kan worden terug naar 'normaal'.
Ik reken met identieke context als nu. Dat betekent maatregelen die niet strenger zijn dan we in november hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:11:
[...]

Ik reken met identieke context als nu. Dat betekent maatregelen die niet strenger zijn dan we in november hadden.
Dus even rekenen, met een 100-120.000 besmettingen van Omikron per dag, dan zou het 20-25 weken duren tot iedereen van de 17 miljoen Nederlanders het heeft gehad, met de huidige maatregelen. Dan zitten we in mei.

Als blijkt dat de ziekenhuisbezetting door omikron gaat zakken, dan zou je zelfs kunnen versoepelen en gaat de verzadiging sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:17:
[...]

Dus even rekenen, met een 100-120.000 besmettingen van Omikron per dag, dan zou het 20-25 weken duren tot iedereen van de 17 miljoen Nederlanders het heeft gehad, met de huidige maatregelen. Dan zitten we in mei.

Als blijkt dat de ziekenhuisbezetting door omikron gaat zakken, dan zou je zelfs kunnen versoepelen en gaat de verzadiging sneller.
Gemakshalve ga jij er dan vanuit dat er geen enkele bescherming tegen bescherming meer overblijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:01
Wat ik me dan wel weer afvraag, beschermt omikron dan wel tegen Delta/ een andere variant? Of gaan we straks zien dat mensen én Omikron en Delta kort op elkaar/ zelfs tegelijk kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

joppe113 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:18:
[...]

Gemakshalve ga jij er dan vanuit dat er geen enkele bescherming tegen bescherming meer overblijft...
Je bedoelt, dat iedereen die Delta heeft gehad opnieuw besmet kan worden met omikron? Dat neem ik even inderdaad als worst-case scenario. Uiteindelijk wordt de tijd die nodig is voor 100% immuniteit tegen omikron daardoor alleen korter.

Als iemand die met omikron besmet is géén weerstand opbouwt tegen een serieus ziektebeeld bij nóg een keer omikron dan hebben we een groter probleem. Dan werken herstelbewijzen en vaccinaties dus helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
BarôZZa schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:13:
[...]

Ja, laten we niks meer een lockdown noemen ook al is alles dicht.

Zaken dicht is gewoon een lockdown. Qua effect praktisch vergelijkbaar met de avondklok, je kan buiten nog een ommetje doen terwijl alles dicht is. Zelfs de grote stad is rustig.
Die ommetjes maken kon ook mét een avondklok hoor, het is maar net hoe braaf je bent >:)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 16:18

link_mario

Ofwa?

rik86 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:24:
Wat ik me dan wel weer afvraag, beschermt omikron dan wel tegen Delta/ een andere variant? Of gaan we straks zien dat mensen én Omikron en Delta kort op elkaar/ zelfs tegelijk kunnen krijgen?
Daar zijn de geleerden nog niet over uit maar in theorie zou het wel kunnen. Kwam gisteren onderstaand (theoretische) draadje tegen:

https://twitter.com/trvrb/status/1470420195567030274

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Freggel_United schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:34:
[...]

Die ommetjes maken kon ook mét een avondklok hoor, het is maar net hoe braaf je bent >:)
Ik heb alleen de eerste paar weken meegemaakt. Toen was het doodstil op straat en kreeg een vriendin van me een boete toen ze haar papieren niet op orde had en haar nachtshift als IC-verpleegkundige wilde beginnen :+ . Daarna drie maanden op een tropisch eiland gezeten >:)
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:24:
[...]

Je bedoelt, dat iedereen die Delta heeft gehad opnieuw besmet kan worden met omikron? Dat neem ik even inderdaad als worst-case scenario. Uiteindelijk wordt de tijd die nodig is voor 100% immuniteit tegen omikron daardoor alleen korter.

Als iemand die met omikron besmet is géén weerstand opbouwt tegen een serieus ziektebeeld bij nóg een keer omikron dan hebben we een groter probleem. Dan werken herstelbewijzen en vaccinaties dus helemaal niet meer.
Vergeet ook niet dat tussen delta en omikron nog 10 Griekse letters zitten. Twee ervan vielen af vanwege de verwarrende naam, maar er waren dus veel meer varianten. Over een half jaar zijn we er weer een handjevol varianten rijker. Dus het is een kwestie van tijd voordat er zoveel mutaties zijn waardoor de immuniteit/vaccinaties niet of veel minder meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Omdat ik nu toch in between jobs zit, net even wat tijd besteed aan Omicron, en kwam wel wat zorgwekkends tegen
Omicron increased the risk of hospitalization four to five-fold and increased the risk of symptomatic disease seven to ten-fold for mRNA vaccines, with similar relative effects for recently vaccinated, or individuals with waned antibody titers. Third doses restored titers and protection to levels similar to waned immunity against Delta. Overall, these analyses indicate that vaccine effectiveness against severe disease is significantly diminished for waned individuals, and protection against infection, symptomatic disease and transmission is nearly eliminated.

As a result, this variant is likely to spread much more quickly than the Delta variant, especially in highly immunized populations
Dus dat betekent dat we alleen goed beschermd zijn met een booster?

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.12.10.21267594v2

[ Voor 11% gewijzigd door Turdie op 14-12-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:20
giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:15:
[...]

@BarôZZa Heeft toch wel gewoon gelijk? Ben afgelopen 2 weken in verschillende Europese landen geweest. Nergens zijn de regels zo strengs als in Nederland. Alleen Oostenrijk hard kortstondig strengere regels, maar ook daar is het nu minder heftig.

Ik verbaas me enorm momenteel. Nederland heeft denk ik echt ongeveer de zwaarste maatregelen in europa.
8)7
In Oosternrijk is er op dit moment een lockdown (een echte!) voor ongevaccineerden.

Maatregelen in Oostenrijk
Vanaf 12 december 2021 wordt de algemene lockdown in Oostenrijk opgeheven maar er zal dan een lockdown gelden voor ongevaccineerden. Deze personen mogen hun huis of verblijfsplaats alleen voor specifieke doelen verlaten, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of voor medische afspraken.
In de horeca, skigebieden, winkels, en op veel andere locaties geldt de 2G-regel (gevaccineerd of genezen). Dit betekent dat op deze plekken u alleen toegang heeft met een geldig vaccinatie- of herstelbewijs.

Hoe is dat minder heftig?.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:17:
[...]

Alle inwoners lijkt me wel heel veel.

Als je kijkt naar delta, dan zitten we nu op een immuniteit van pakweg 75% vanuit vaccinatie of eerder doorgemaakte infectie minus het verval van immuniteit met de tijd. Begin november ward dat op 69% geschat, daarna is het fors toegenoemen door besmettingen maar ook weer wat gedaald door verval. Richting januari is het getal toenemend vanwege booster shots die nu wel op gang komen en aanhouden hoge infecties met delta.

Voor omicron zal dat getal een stuk lager uitvallen. Maar het is ver boven 0. Ik denk dat we in de orde van 60% moeten schatten. Dat verkleint de vijver waarin het virus kan vissen aanzienlijk.

Daarnaast dooft een golf geleidelijk uit naarmate de groep nog-niet-immunen afneemt. Bij 60% initiele immuniteit zijn 7M mensen te besmetten. Bij 100k infecties per dag geeft dat een wekelijkse dakling van de R-waarde met 10%. Op die manier ben je al veel sneller aan het dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
nocalimero schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:55:
[...]

8)7
In Oosternrijk is er op dit moment een lockdown (een echte!) voor ongevaccineerden.

Maatregelen in Oostenrijk
Vanaf 12 december 2021 wordt de algemene lockdown in Oostenrijk opgeheven maar er zal dan een lockdown gelden voor ongevaccineerden. Deze personen mogen hun huis of verblijfsplaats alleen voor specifieke doelen verlaten, bijvoorbeeld om boodschappen te doen of voor medische afspraken.
In de horeca, skigebieden, winkels, en op veel andere locaties geldt de 2G-regel (gevaccineerd of genezen). Dit betekent dat op deze plekken u alleen toegang heeft met een geldig vaccinatie- of herstelbewijs.

Hoe is dat minder heftig?.
Treft alleen mensen die geen prikje willen. Met prikje kan je skiën, eten etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:01:
[...]

Treft alleen mensen die geen prikje willen. Met prikje kan je skiën, eten etc etc.
Dat is wel een bizarre relativering met 35% mensen die niet gevaccineerd zijn. Komt voor 1/3e van de mensen gewoon neer op een lockdown, en alle anderen moeten zich continu bewijzen met een QR code, wat ook enorm heftig is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 11:59

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Mfpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:04:
[...]

en alle anderen moeten zich continu bewijzen met een QR code, wat ook enorm heftig is.
Nou nou wat heftig. Mensen vergeten dat het een keuze is om weerstand te bieden, net als dat je er voor kunt kiezen om gewoon die QR code te laten zien, die paar keer per dag.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:01:
[...]

Maar een lockdown voor alle niet gevaccineerden (tenminste 30% van de bevolking) is toch enorm heftig.

Let's agree to disagree ...

PS
Ik ben overigens benieuwd of de vaccinatiegraad in Oostenrijk nu stijgt door deze maatregelen. En met hoeveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

nocalimero schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:07:
[...]

Maar een lockdown voor alle niet gevaccineerden (tenminste 30% van de bevolking) is toch enorm heftig.

PS
Ik ben overigens benieuwd of de vaccinatiegraad in Oostenrijk nu stijgt door deze maatregelen. En met hoeveel.
Minder heftig als voor 100% van de inwoners toch?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Dennis1812 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:09:
[...]

Minder heftig als voor 100% van de inwoners toch?
Eens.
Sterker nog, ik ben er zelf ook niet uit of 2G wellicht hier ingevoerd zou moeten worden.
Als het aantoonbaar de vaccinatiegraad verhoogd, ben ik misschien wel voor. Ik vind het Oostenrijkse model (erger dan 2G, namelijk een lockdown voor ongevaccineerden) alleen wel erg heftig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Ouwrorldindata heeft Oostenrijk nu op 72% staan (69% volledig en 3.2% 1e prik). Dat lijkt dichterbij gekomen t.o.v. een of twee maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

nocalimero schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:12:
[...]

Als het aantoonbaar de vaccinatiegraad verhoogd, ben ik misschien wel voor. Ik vind het Oostenrijkse model (erger dan 2G, namelijk een lockdown voor ongevaccineerden) alleen wel erg heftig.
Volgens OurWorldInData ligt het aantal Oostenrijkers dat dagelijks voor het eerst geprikt wordt op dit moment zo'n 3x zo hoog als in Nederland (0.1% van de bevolking versus 0.03%). De afgelopen maand was er in Oostenrijk een duidelijke piek in eerste prikken, die nu weer wat ingezakt lijkt te zijn, maar het niveau is dus nog altijd een stuk hoger dan in Nederland (en andere landen in west Europa).

Overigens is het einddoel voor Oostenrijk een vaccinatieplicht. Die is al aangekondigd, maar is pas vanaf 1 april volgend jaar actief, dus de hardnekkige weigeraars hebben nog wat tijd om het aan te zien voordat ze actie moeten ondernemen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:16:
[...]

Ik wil die prik met alle liefde zelf betalen hoor, maar dan wil ik ook zelf de keuze maken welke prik ik krijg. En daar wringt het schoentje dus ;)

En op vakantie kunnen gaan in Europa mag niet afhangen van het wel of niet nemen van een prikje. Als het echt nuttig is, sure. Maar mensen willen straffen door ze dingen te ontnemen, terwijl dit voor de pandemie totaal niks uitmaakt? Neh.

"Jij doet niet wat ik zeg? Nou, dan mag je lekker niet meer op vakantie!". Zo'n maatschappij moeten we écht niet willen, want waar ligt dan de grens?
Terwijl dit niks uitmaakt....?? Moeten we daadwerkelijk gaan uitleggen waarom een vaccin nut heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:00:
[...]

Vind je dat echt? Ik vind het allemaal wel meevallen. Ja, er komen wat meer mensen te overlijden maar grootste gedeelte was oud of ziek. Het is niet alsof de bevolking gedecimeerd wordt of zo.

Iedereen ziet dat inmiddels. Ben je jong en gezond kun je lekker verder gaan met je leven.
Afgezien van het feit dat er nog steeds maatregelen nodig zijn omdat de zorg belasting een probleem is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
(over Oostenrijk, 2G en de geplande vaccinatieplicht aldaar)

De vraag is wat een vaccinatieplicht in april 2022 nog gaat toevoegen, nadat iedereeen reeds gevaccineerd en/of geinfecteerd en hersteld is. In april hebben we de omicron-golf achter de rug en is covid volledig inheems met soms hoge aantallen besmettingen maar niet veel problemen.
Overbelasting van de zorg is dan geen probleem meer en zal het vermoedelijk ook niet meer worden.

Daarmee vervalt eigenlijk de hele rechtvaardiging van vaccinatiedrang. Als het systeem op omvallen staat, worden medische problemen tot maatschappelijke problemen. Dan heeft de samenleving het recht om iets te vinden van de risico's die het individu neemt met zijn gezondheid.

Als dat voorbij is, moet je medische zaken weer teruggeven aan het persoonlijke domein.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 14-12-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:04:
[...]

Dat is wel een bizarre relativering met 35% mensen die niet gevaccineerd zijn. Komt voor 1/3e van de mensen gewoon neer op een lockdown, en alle anderen moeten zich continu bewijzen met een QR code, wat ook enorm heftig is.
Die 35% kan afspraak maken en binnen 10 min heb je het prikje in je arm. Qr code laten zien stelt echt niets voor, ook niet bij skiën Ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

PS
In Nederland kan 100% niet lekker eten, bioscoopje of sporten na 17:00. In Oostenrijk is dat 30% (die daar zelf wat aan kan doen). Keuzes hebben consequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Brazos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:27:
[...]

Bij ons ligt de leeftijd sowieso hoger. De gemiddelde leeftijd van de bevolking van ZA is 28 jaar, de gemiddelde Nederlander is 44 jaar. Daarnaast is de levensverwachting in ZA maar 64 jaar, en hier 86 of zo.

Omdat het aandeel ouderen in de totale bevolking kleiner is, en het aantal jongeren/middelbaren groter, zal het aantal in de sterfgevallen ook relatief kleiner respectievelijk groter zijn.

Hetzelfde geldt overigens voor een hoop andere vergelijkingen, de bevolking van Europa is oud en zwak, corona is hier ook een groter probleem dan in sommige andere delen van de wereld.
Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69840606

Het is vooral belangrijk hoe omicron zich gedraagt in een bepaalde samenleving i.v.m. een andere virusvariant in dezelfde samenleving. In SA is men recent overgeschakeld van delta naar omivron en ervaart men een veel lagere kans op sterfte na ziekenhuisopname, veel lagere kans op sterfte in het algemeen en een veel korter verblijf in de ziekenhuizen. Het aantal ziekenhuisopnames heb ik zo niet paraat maar dat zal ook veel lager liggen dan bij delta.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:28:
[...]

Die 35% kan afspraak maken en binnen 10 min heb je het prikje in je arm. Qr code laten zien stelt echt niets voor, ook niet bij skiën Ed.
Die 35% heeft een vrije keuze, hoe kun je zo een groot deel van je bevolking schofferen? Ik snap dat echt niet. QR Code laten zien stelt wel wat voor. Ik doe dat ook niet, ondanks gevaccineerd, omdat ik dan bijdraag aan een systeem wat onbewezen is qua werkzaamheid maar wel mensen buitensluit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:34:
[...]

Die 35% heeft een vrije keuze, hoe kun je zo een groot deel van je bevolking schofferen? Ik snap dat echt niet. QR Code laten zien stelt wel wat voor. Ik doe dat ook niet, ondanks gevaccineerd, omdat ik dan bijdraag aan een systeem wat onbewezen is qua werkzaamheid maar wel mensen buitensluit.
Klinkt als 1 zeurpiet minder op de pistes 👍😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:27:
In april hebben we de omicron-golf achter de rug en is covid volledig inheems met soms hoge aantallen besmettingen maar niet veel problemen.
Overbelasting van de zorg is dan geen probleem meer en zal het vermoedelijk ook niet meer worden.
waar baseer je dit op? Vorig jaar om deze tijd dachten we dat ook, toch werden de laatste significante maatregelen pas eind juni afgeschaft (en begin November weer ingevoerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stijnec1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:37:
[...]

waar baseer je dit op? Vorig jaar om deze tijd dachten we dat ook, toch werden de laatste significante maatregelen pas eind juni afgeschaft (en begin November weer ingevoerd)
Wishfull thinking. Enige uitzicht op een uitweg is valse hoop.

Waarschijnlijk muteert het wel weer in iets ernstiger, besmettelijker, of resistenter en zijn we volgend jaar winter weer terug bij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:36:
[...]

Klinkt als 1 zeurpiet minder op de pistes 👍😜
Je ziet mij niet op wintersport gaan tijdens een pandemie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
@stijnec1
Ik had eerder vandaag een link naar een artikel geplaatst waat was cijfers uit SA in stonden. De cijfers rond de besmettelijkheid komen eerder dan die rondom de ziekenhuizen en sterfte, maar ze beginnen binnen te komen en zien er heel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:27:
(over Oostenrijk, 2G en de geplande vaccinatieplicht aldaar)

De vraag is wat een vaccinatieplicht in april 2022 nog gaat toevoegen, nadat iedereeen reeds gevaccineerd en/of geinfecteerd en hersteld is. In april hebben we de omicron-golf achter de rug en is covid volledig inheems met soms hoge aantallen besmettingen maar niet veel problemen.

Daarmee vervalt eigenlijk de hele rechtvaardiging van vaccinatiedrang. Als het systeem op omvallen staat, worden medische problemen tot maatschappelijke problemen. Dan heeft de samenleving het recht om iets te vinden van de risico's die het individu neemt met zijn gezondheid.

Als dat voorbij is, moet je medische zaken weer teruggeven aan het persoonlijke domein.
Volgens mij hebben we zulk soort dingen al eerder gedacht. En als je het dan uitstelt tot de volgende golf, ben je weer te laat, en kan je dan weer stellen dat het nu geen zin meer heeft, en je dus bij nog een golf weer te laat bent.

Ik zou erg blij zijn als deze golf de laatste is. Iedereen zou erg blij daarmee zijn. Maar het lijkt me alles behalve gegarandeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:28:
[...]

Afgelopen weekend naar België geweest. Het blijft opvallend hoe ingeburgerd daar alles lijkt en hoe het leven gewoon doorgaat. Bij binnenkomst van een horeca etablissement mag je direct een plekje zoeken, het personeel ziet je en zegt meteen 'ik kom zo uw pasje scannen'.... 3 minuten later staan ze aan je tafel, scannen ze en kun je meteen je bier en wijn bestellen. Het is zo relaxed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
xzaz schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:08:
Man man man man. Op het laatste moment gaan we weer. Heel de kerstplanning kan de prullenbak in.
Ik ga mezelf quoten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:40:
@stijnec1
Ik had eerder vandaag een link naar een artikel geplaatst waat was cijfers uit SA in stonden. De cijfers rond de besmettelijkheid komen eerder dan die rondom de ziekenhuizen en sterfte, maar ze beginnen binnen te komen en zien er heel goed uit.
Laten we het hopen.

En laten we hopen dat het dan ook echt behoorlijk veel milder is. Als het de helft zo ernstig is maar dubbel zo besmettelijk zit je met 2 besmettingsperiodes op het originele aantal ziekenhuis bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-12-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Ik heb inmiddels al redelijk wat medestanders in de familie gevonden die het een idee vinden om een uitgebreide brunch i.p.v. diner te gaan doen ergens. Heel het gebeuren naar het buitenland verhuizen werd toch logistiek wat lastig.... Ideetje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:44
Mfpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:34:
[...]

Die 35% heeft een vrije keuze, hoe kun je zo een groot deel van je bevolking schofferen? Ik snap dat echt niet.
Omdat zij daar zelf geen hinder van ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:43:
[...]

Ik heb inmiddels al redelijk wat medestanders in de familie gevonden die het een idee vinden om een uitgebreide brunch i.p.v. diner te gaan doen ergens. Heel het gebeuren naar het buitenland verhuizen werd toch logistiek wat lastig.... Ideetje?
Mij scheelt het vooral een hoop gezeur. En twee dagen rond rijden bij alles en iedereen langs. Lekker rustig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
MikeyMan schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:44:
[...]

Mij scheelt het vooral een hoop gezeur. En twee dagen rond rijden bij alles en iedereen langs. Lekker rustig :P
Haha, dat kan ook natuurlijk. Gelukkig heb ik geen grote familie, alleen wonen we allemaal in een hoek van nederland. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:33:
[...]

Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69840606

Het is vooral belangrijk hoe omicron zich gedraagt in een bepaalde samenleving i.v.m. een andere virusvariant in dezelfde samenleving. In SA is men recent overgeschakeld van delta naar omivron en ervaart men een veel lagere kans op sterfte na ziekenhuisopname, veel lagere kans op sterfte in het algemeen en een veel korter verblijf in de ziekenhuizen. Het aantal ziekenhuisopnames heb ik zo niet paraat maar dat zal ook veel lager liggen dan bij delta.
Wat ik mij af vraag is in hoeverre hebben de eerdere besmettingen van de Delta variant invloed op de verminderde ziekenhuis opname en sterfte.

Mijn gedachte, SA is door de Delta zwaar getroffen veel mensen hebben een besmetting gehad, wat zich in dalende cijfers vertaalde. Doordat er in het verleden zoveel besmettingen zijn geweest is de groep van zwakkere al uitgedund. Plus het feit dat ondanks de verschillen in de variant het lichaam wel enigszins weet hoe het moet reageren op de Omicron variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mfpower schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:39:
[...]

Je ziet mij niet op wintersport gaan tijdens een pandemie.
Waarom niet?
Wat is het verschil met in Nederland blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:48:
[...]

Wat ik mij af vraag is in hoeverre hebben de eerdere besmettingen van de Delta variant invloed op de verminderde ziekenhuis opname en sterfte.

Mijn gedachte, SA is door de Delta zwaar getroffen veel mensen hebben een besmetting gehad, wat zich in dalende cijfers vertaalde. Doordat er in het verleden zoveel besmettingen zijn geweest is de groep van zwakkere al uitgedund. Plus het feit dat ondanks de verschillen in de variant het lichaam wel enigszins weet hoe het moet reageren op de Omicron variant.
Tsja en de vaccinatiegraad is dan wel weer veel lager. Valt weinig over te zeggen wat het gaat doen, al neigt het naar milder maar besmettelijker momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
stylezzz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:41:
[...]

Afgelopen weekend naar België geweest. Het blijft opvallend hoe ingeburgerd daar alles lijkt en hoe het leven gewoon doorgaat. Bij binnenkomst van een horeca etablissement mag je direct een plekje zoeken, het personeel ziet je en zegt meteen 'ik kom zo uw pasje scannen'.... 3 minuten later staan ze aan je tafel, scannen ze en kun je meteen je bier en wijn bestellen. Het is zo relaxed :)
Precies. In Zwitserland precies zo. Vraag me af of er daar ook zo veel zeurpieten wonen of dat dit specifiek Nederlands is ofzo.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stijnec1
pushbericht van de NOS dat de scholen dicht gaan, met (volgens de NOS) als argumentatie het tegengaan van de omikronvariant, waarover nog veel onduidelijk is. Het laatste restje hoop dat ik nog had dat het beleid gebaseerd zou zijn op wetenschappelijke inzchten en logisch nadenken ipv emotie en hysterie is nu ook vervlogen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stijnec1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:50:
pushbericht van de NOS dat de scholen dicht gaan, met (volgens de NOS) als argumentatie het tegengaan van de omikronvariant, waarover nog veel onduidelijk is. Het laatste restje hoop dat ik nog had dat het beleid gebaseerd zou zijn op wetenschappelijke inzchten en logisch nadenken ipv emotie en hysterie is nu ook vervlogen
En daar staat natuurlijk geen (nood)opvang tegenover terwijl opa en oma ook niet op de kinderen mogen passen.

Waar verwachten ze dat we die kinderen dan laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
stijnec1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:50:
Welk wetenschapelijke inzicht en logisch nadenken doel je dan op?
Omicron zorgt in de UK toch al voor behoorlijke issues en daar is de booster campagne verder op weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:50:
[...]

En daar staat natuurlijk geen (nood)opvang tegenover terwijl opa en oma ook niet op de kinderen mogen passen.

Die kinderen hebben toch ouders?
Werk thuis, neem dagen op, wees creatief. Het zijn jouw kinderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
user109731 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:14:
[Twitter]

Ziekenhuiscijfers Dinsdag 14-12-2021

Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
2.744 (daling van 4)

Kliniek: 2.110 (daling van 8)
IC: 634 (stijging van 4)

Instroom:
Kliniek: 251 (gisteren: 183)
IC: 47 (gisteren: 29)

Uitstroom:
Kliniek: 259 (gis: 185)
IC: 43 (gis: 41)
Instroom is nadrukkelijk over de piek heen. Van dag tot dag heb je grote variaties door weekdag-effecten en willekeurige variaties. Ik pak de weektotalen van NICE, die elimineren het eerste effect en verminderen het tweede met 60%.

Afgelopen week daalde de IC instroom 6% t.o.v. de week ervoor. Kliniek daalde bijna 9% (die curve loopt iets voor op die van de IC en is dus iets verder over de piek heen).

Grootste punt van zorg voor de komende weken is de IC-uitstroom. 43 per dag is wat je zou verwachten (6.7% van huidige bezetting), maar de uitstroom heeft de neiging om wat in te kakken naarmate een golf langer duurt. Dat komt omdat het aandeel "langslapers" in de IC populatie geleidelijk toeneemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:50:
[...]

Kelder? Vliering? Kruipruimte? Fietsenhok voor de minderbedeelden met een appartement.

Thuis natuurlijk met de ouders. Dat wordt aanpassingen doen, net zoals iedereen al bijna 2 jaar in bepaalde maten moet doen.

Je leven wordt een stuk prettiger als je niet bij elke maatregel meteen in de "ja maaaaaaar dit is niet fijn"-modus sprint. We weten het, corona is kut, ga de 5 stages of grief door en accepteer dat het nou even allemaal zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:52:
[...]

Want die luxe heeft natuurlijk iedereen. Als installateur of vrachtwagenchauffeur kun je moeilijk thuis werken. Dan mag je dus maar hopen dat je nog extra vakantiedagen hebt en dat het verlof op die korte termijn niet wordt afgewezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Stoney3K op 14-12-2021 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:49:
[...]

Precies. In Zwitserland precies zo. Vraag me af of er daar ook zo veel zeurpieten wonen of dat dit specifiek Nederlands is ofzo.
Er zullen er daar ook wel rondlopen. Enig verschil is dat de niet-zeurpieten een redelijk normaal leven erop na kunnen houden en niet zoals in ons kikkerlandje kunnen opdraaien voor andermans keuze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnec1
[...]

deze komt vaker voorbij, klinkt allemaal heel logisch, ware het niet dat ouders zich nu al bijna 2 jaar in allerlei bochten wringen om steeds in te spelen op onverwachte situaties, thuiswerken onmogelijk is als je kinderen onder de 8 zijn, de flexibiliteit van werkgevers ook een keertje opraakt, om nog maar niet te spreken over de miljoenen mensen die helemaal niet thuis kunnen werken, al zouden ze willen

Denk even na voor je zo kort door de bocht reageert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xzaz
[...]

1) Niet alle kinderen hebben ouders
2) Niet alle ouders / verzorgers kunnen thuis werken
3) Als alle ouders / verzorgers alle dagen opnemen stort de economie in
4) Het zijn de kinderen die straks jouw kont schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

xzaz schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:08:
Man man man man. Op het laatste moment gaan we weer. Heel de kerstplanning kan de prullenbak in.
Waarom plan je überhaupt iets.

Ik heb afgelopen zomer veel met familie en vrienden afgesproken. Maar kerst + oud en nieuw? Daar doen we Ff niks aan. Maar ik zal wel asociaal zijn ofzo… Meeste mensen kunnen blijkbaar niet wachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:53:
[...]

Want die luxe heeft natuurlijk iedereen.
Wat een dooddoeners. Het zijn jouw kinderen, neem je verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen pretendeert in dit topic dat men dit soort maatregelen neemt omdat ze het grappig vinden om mensen te pesten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:56:
[...]

Laat me raden, jij hebt geen kinderen in de leeftijd 0 - 6

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:53:
[...]
Je leven wordt een stuk prettiger als je niet bij elke maatregel meteen in de "ja maaaaaaar dit is niet fijn"-modus sprint. We weten het, corona is kut, ga de 5 stages of grief door en accepteer dat het nou even allemaal zo is.
Waarom verbieden we gewoon niet eerst vluchten naar bijvoorbeeld Abu Dhabi voor plezier in plaats van onderwijs van kinderen af te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Ik zit tussen kerst en oud en nieuw in het buitenland (of wellicht langer) en vriendin werkt in de zorg. Mag aannemen dat er noodopvang is.

Niet iedereen heeft een kantoorbaantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
FreakNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:56:
[...]

Waarom plan je überhaupt iets.

Ik heb afgelopen zomer veel met familie en vrienden afgesproken. Maar kerst + oud en nieuw? Daar doen we Ff niks aan. Maar ik zal wel asociaal zijn ofzo… Meeste mensen kunnen blijkbaar niet wachten….
De school wel, binnen de groep hadden ze complete kerstviering geplanned die wij digitaal zouden kunnen meekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oei oei oei. Wederom worden kinderen het slachtoffer.

Ik neem aan dat het RIVM vanmiddag met uiterst alarmerende data komt over Omicron, anders lijkt het me het niet waard.

Maar zelfs dan is het onbegrijpelijk dat tal van sectoren gewoon doordraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:55:
[...]

1. Alle kinderen hebben ouders, niet alle kinderen hebben verzorgers.
2. Nee, maar je kunt wel in overleg gaan met je werkgever i.p.v. al beginnen met de onmogelijkheden.
3. Wat een onzin.
4. Ik heb zelf ook kinderen, wat wil je hier mee zeggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
ConQuestador schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:57:
[...]

Inderdaad! Ik heb ze inmiddels 7 en 10 en daarmee kun je prima thuis werken (met die van ons tenminste) maar toen ze klein waren hadden ze veel aandacht nodig hoor. Je was blij als je een halve werkdag vol kon maken in uren.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Je snapt dat mensen in de zorg ook kinderen hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xzaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:57:
[...]

Waarom verbieden we gewoon niet eerst vluchten naar bijvoorbeeld Abu Dhabi voor plezier in plaats van onderwijs van kinderen af te nemen?
Dan beginnen er weer mensen in dit topic te klagen dat ze hun pleziertjes nodig hebben, de economie er aan gaat als Schiphol/KLM alle vluchten moet annuleren, en dat zakenreizen essentieel zijn voor de zaak.

Daarnaast zijn kinderen veelal ongevaccineerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
xzaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:57:
[...]

We zijn niet eens in staat om 2G of het woord vaccinatieplicht te roepen zonder dat iedereen op de stellingen vliegt. Scholen dicht is weer lekker veilig, iedereen met kinderen word geraakt en de tere zieltjes die geen vaccinatie willen zijn niet apart het bokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 07:01
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:58:
[...]

2. Nee, maar je kunt wel in overleg gaan met je werkgever i.p.v. al beginnen met de onmogelijkheden.
3. Wat een onzin.
Hopen maar dat er in de zorg dan niet veel ouders werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ConQuestador schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:57:
[...]

Ik heb er er een van 2 en 0 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Brazos schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:42:
[...]

Dat kan ook veroorzaakt worden door kudde immuniteit door de alfa en delta variant en hoeft niet per se iets te zeggen over de omicron variant. En we zien dat die immuniteit in de ouderen na vaccinatie en herstel snel afneemt. Ik verwacht volgend jaar dat de ziekenhuizen in het najaar ook gewoon weer vol zitten. Zelfde verhaal als dit- en vorig jaar.
Als groepsimmuniteit de verklaring was, was omicron niet zo hard opgekomen.
Bovendien hebben we hier ook een flinke dosis delta-immuniteit, vanwege de recente hoge aantallen infecties nog meer dan in SA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:49:
[...]

Laatste was ik eens een keertje bij de McDonalds in Nederland. En daar is het ook gewoon duidelijk en geen discussie over. Je laat je QR code zien en legitimatie, en je kan doorlopen. En daar is het denk ik gewoon mis gegaan, door de combinatie van horeca die niet gewoon consistent wilde zijn, en burgermeesters die dat helemaal prima vonden en actief hebben gecommuniceerd dat ze of uberhaupt niet willen controleren, of bij voorbaat al aangeven dat er geen sancties zouden volgen, is het een complete willekeur geworden. Als het gewoon duidelijk was dat bij elk restaurant iedereen even gescand werd, dan was na een weekje het gemopper wel over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:58:
[...]

3. Wat een onzin.
Lol @2…

Wat leef jij in een bubbel zeg. Meer dan de helft van werkend NL kan helemaal niet thuiswerken.

Maar wees maar trots op je (blijkbaar) bullshit job terwijl de rest NL draaiende houdt…

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 14-12-2021 14:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
xzaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:55:
[...]

@Verwijderd

Het is het gebrek aan empathie wat ons in de huidige situatie heeft gebracht: de mensen die menen geen vaccinatie nodig te hebben voor zichzelf, maken het dat we in een lockdown zitten en aan moeten horen hoe kinderen weer een week school ontzegt wordt in het kader van 'verspreiding tegengaan' en als kers op de taart 'het zijn toch jouw kinderen'.

Het idee van een samenleving is toch echt dat we het samen doen - dus ook kinderen laten opgroeien in een veilige fijne omgeving hoort daarbij. School is daar essentieel onderdeel van. Dat 100% afwentelen op de ouders 'omdat het jouw kinderen zijn' is in alle 18 miljoen jaar dat er mensachtigen op deze aarde rondlopen niet de norm geweest. Behalve nu, hier, blijkbaar :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:56:
[...]

Zegt ie vanaf z'n veilige zolderkamer. Kom eens uit je bubbel. Alsof mensen er bewust voor gekozen hebben om in deze absurde situatie te zitten met kinderen.

Dit is een beetje hetzelfde als stellen dat je als ondernemer maar rekening moet houden met een pandemie en allerlei beperkingen waardoor je opeens maar 25% van je omzet haalt.

"Ondernemersrisico". Ik heb het mensen al zien zeggen.

Niemand had kunnen voorspellen dat we in deze ellende zouden zitten. Hier kan je geen rekening mee houden.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:01:
[...]

Lol @2…

Wat leef jij in een bubbel zeg. Meer dan de helft van werkend NL kan helemaal niet thuiswerken.
Als je kijkt naar eerste lockdowns was het ongeveer de helft. Met natuurlijk de vraag hoeveel daar erbij zaten die wel konden thuiswerken, maar of niet wilde, of hun baas het niet wilde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:41:
[...]

Volgens mij hebben we zulk soort dingen al eerder gedacht. En als je het dan uitstelt tot de volgende golf, ben je weer te laat, en kan je dan weer stellen dat het nu geen zin meer heeft, en je dus bij nog een golf weer te laat bent.

Ik zou erg blij zijn als deze golf de laatste is. Iedereen zou erg blij daarmee zijn. Maar het lijkt me alles behalve gegarandeerd.
Het is zeker niet de laatste besmettingsgolf. Seizoensmatig verwachtt ik tot ver in de toekomst flinke golven.

Het is vermoedelijk de laatste besmettingsgolf met zo'n hoge ziekenhuisbezetting. Het virus wordt inheems en minder problematisch. Dat is eigenlijk altijd gebeurtd met virale luchtweginfecties en omicron lijkt een grote stap in die overgang te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FreakNL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:01:
[...]

Lol @2…

Haha ja. Ik leef in een bubbel.
En jij hebt kinderen waarvoor jij dient te zorgen. Niet een ander, de school, BSO, opa of oma.

*knip*
De ander de maat nemen zonder begrip te tonen voegt niets toe.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 14-12-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sissors schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:02:
[...]

Als je kijkt naar eerste lockdowns was het ongeveer de helft. Met natuurlijk de vraag hoeveel daar erbij zaten die wel konden thuiswerken, maar of niet wilde, of hun baas het niet wilde.
Of het kon omdat alles op zijn gat lag. Ik “werkte” toen ook thuis. Lees: geen reet uitvoeren omdat er toch niks te doen is. Die tijd is voorbij….

@Verwijderd
Mijn vriendin zorgt voor jouw zieke moeder. Als er geen noodopvang is mag je dat lekker zelf doen tussen kerst en oud- en nieuw.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 14-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:03:
[...]

En jij hebt kinderen waarvoor jij dient te zorgen. Niet een ander, de school, BSO, opa of oma.
Ik snap dat het moeilijk is wanneer iemand je daarop wijst.
En je hebt ook een hypotheek die je moet betalen en daarvoor moeten beide ouders werken. Anders was het natuurlijk wel makkelijk geweest.

Maar voor die economie hebben we met zijn allen zélf gekozen, want we wilden een mooier huis dan de buren, en dus op 2 inkomens kopen. Waardoor de buren óók op 2 inkomens moesten kopen. Enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:02:
[...]

Het is zeker niet de laatste besmettingsgolf. Seizoensmatig verwachtt ik tot ver in de toekomst flinke golven.

Het is vermoedelijk de laatste besmettingsgolf met zo'n hoge ziekenhuisbezetting. Het virus wordt inheems en minder problematisch. Dat is eigenlijk altijd gebeurtd met virale luchtweginfecties en omicron lijkt een grote stap in die overgang te zijn.
Wat nog steeds iedereen hoopt, en inderdaad het zal nooit compleet weggaan. Maar hoeveel mensenlevens wil jij erop wedden dat de volgende variant weer minder ernstig dan omnicron wordt, en niet toch gewoon door domme pech ernstiger is geworden? Ja ik ken de redenen dat de kans groter is dat het minder ernstig wordt, maar het blijven kansen. Als hij toch erger wordt, dan zijn ze iig in Oostenrijk erop voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennahz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:02:
[...]

Zegt ie vanaf z'n veilige zolderkamer. Kom eens uit je bubbel. Alsof mensen er bewust voor gekozen hebben om in deze absurde situatie te zitten met kinderen.

Dit is een beetje hetzelfde als stellen dat je als ondernemer maar rekening moet houden met een pandemie en allerlei beperkingen waardoor je opeens maar 25% van je omzet haalt.

"Ondernemersrisico". Ik heb het mensen al zien zeggen.

Niemand had kunnen voorspellen dat we in deze ellende zouden zitten. Hier kan je geen rekening mee houden.
Ik zit gewoon op kantoor vandaag. Mijn partner werkt thuis en zorgt voor de kroost.
Op andere dagen andersom. Ook is zij een dag minder gaan werken, dan maar iets minder geld.

En wat heb jij aangepast in je leven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
xzaz schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:59:
[...]

Je snapt dat mensen in de zorg ook kinderen hebben toch?
Voor gezinnen van mensen met essentiële beroepen is opvang beschikbaar, net zoals tijdens eerdere sluitingen. Daar blijven scholen wel voor open. Althans, daar ga ik vanuit..

[ Voor 5% gewijzigd door harmrh op 14-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:02:
[...]

Het komt er dus op neer dat omnicron toch minder gevaarlijk is als de voorgangers en het niet erger wordt dan het al is? Positieve vooruitgang dus?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dat is pertinente onzin, dan hadden we ook geen jeugdzorg nodig die het overneemt als ouders het niet kunnen - bijvoorbeeld. Volgens mij begrijp je nog niet dat mensen geen solitaire diersoort is.
Ik snap dat het moeilijk is wanneer iemand je daarop wijst.
Ik vind het rot om te zien dat je er zo over denkt en hoop dat je je ooit beter in andermans schoenen kunt verplaatsen.

Hint: ik zit niet al bijna 2 jaar thuis voor mezelf, dat doe ik voor anderen.

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-12-2021 14:07 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

harmrh schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:04:
[...]

Voor gezinnen van mensen met essentiële beroepen is opvang beschikbaar, net zoals tijdens eerdere sluitingen. Daar blijven scholen wel voor open. Althans, daar ga ik vanuit..
Daar ga ik ook vanuit. En wij werken beiden in de vitale/cruciale sector. Wat de zolderkamerheld daar ook van vind.
Pagina: 1 ... 36 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.