We beginnen langzaam maar zeker bruikbare gegevens over omicron binnen te krijgen.
(
https://www.timesofisrael...ant-is-milder-than-delta/)
According to South Africa’s National Institute for Communicable Diseases:
Only about 30 percent of those hospitalized with COVID-19 in recent weeks have been seriously ill, less than half the rate as during the first weeks of previous pandemic waves.
Average hospital stays for COVID-19 have been shorter this time — about 2.8 days compared to eight days.
Just 3% of patients hospitalized recently with COVID-19 have died, versus about 20% in the country’s earlier outbreaks.
Hiermee kunnen we voor het eerst ruwe inschattingen gaan maken over de zorgbelasting.
Ik zie in verschillende Europese landen dat omicron zich qua verspreiding niet laat tegenhouden door een goede vaccinatiegraad of immuniteit n.a.v. eerdere golven. Kijkend naar cijfers uit UK, DK en kleinschalige cijfers uit N en ES, vermoed ik dat omicron een hoge vlucht zal nemen. Ik verwacht dat het aantal besmettingen vanaf de 2e helft van december rap gaat toenemen en rond 10-1 de dalende aantallen positieve tests van de aflopende delta-golf zal overgaan in een stijging gedreven door omicron.
Hoe hoog die golf zal zijn blijft koffiedik kijken, maar ik denk dat hij wel eens aanzienlijk hoger kan zijn dan de cijfers die we nu hebben. Zoals de huidige golf al veel hoger is dan de vorige. Door capaciteitsbeperkingen bij de GGD en relatief hoge aantallen asymptomatische dragers zullen we het maar deels in de cijfers terugzien.
Mijn inschatting van de delta-golf is dat we op 60.000 dagelijkse besmettingen hebben gepiekt in de laatste week van november. Dat gaf een piek van ongeveer 22.000 positieve tests met een vertraging van 9 dagen op de infectiedatum. Factor 2.7.
Voor omicron vermoed ik dat die verhouding echte infecties / positieve tests nog wat gaat oplopen (meer asymptomatische dragers en meer last van capaciteitslimiet GGD teststraten). Mijn eerste schatting van die factor voor omicron zou 3.5 a 4 zijn op de piek. Als de positieve tests oplopen naar een piek van 30.000 (hoog, maar imho niet onrealistisch), dan heb je het over 100.000 a 120.000 besmettingen per dag. Dat zou dubbel zo hoog zijn als delta.
Daar staat tegenover:
* de kans om in het ziekenhuis te belanden lijkt aanzienlijk kleiner.
Modelmatig heb je een bepaalde conversiefactor van infecties naar opnames en een andere factor van opnames naar sterfte. Naarmate een virus ziekmakender is, zijn die factoren hoger. Is een virus milder, dan zijn de factoren lager. Hier moet ik een grove aanname doen: laat de twee factoren gelijk opgaan. Een virus dat 85% minder conversie geeft ziekenhuisopname->sterfte, zou dan ook 85% minder conversie infectie->opname geven. Als die verwachting uitkomt, zullen de ziekenhuisoponames pieken op een niveau van 30% van de delta-piek (infecties x2, conversie infectie-opname x0.15). Dan heb je het over 100 opnames per dag (kliniek) en 15 op de IC.
* de verblijfsduur in het ziekenhuis is veel korter. Die 8 dagen van SA herkennen we hier ook. Ik denk dat de verpleegafdeling hier op 7 dagen zit. Dat zou omlaag gaan naar 2.5 a 3 dagen. Waarmee de verpleegafdeling niet meer dan zo'n 300 patienten hoeft te verwachten. Wat betreft de IC lijkt het me sterk dat patienten zoveel korter blijven. Dat zijn immers nog steeds heel erg zieke mensen die zelf niet voldoende lucht krijgen. Als ik conservatief schat dat IC-patienten nog steeds 15 dagen blijven, dan gaat omicron daar 200-250 bedden bezetten.
* hoe hoger de infecties oplopen, hoe korter de golf duurt. Aan de andere kant lijkt omicron immuniteit te ontwijken, waardoor er een grotere pool van potentiele slechtoffers is. Die twee factoren werken tegen elkaar in. De prognose die ik ongeveer voor me zou zien is: 10-1 begin stijging positieve tests, 25-1 a 30-1 piek, februari vlot dalend door saturatie, eind februari min of meer achter de rug.