Yep, ik ben daar niet perse blij mee. Niet dat ik geen voordeel zie in een wat meer open regeeraccoord maar dat geeft ook de mogelijkheid tot misbruik en die kans acht ik groter op dit moment. Vele cruciale dingen die uit de hoge hoed zijn gekomen stonden niet in het regeeraccoord. De wijze waarop men toeslagen toekende of onthield niet, de dividentbelasting die uit de hoge hoed kwam etc.RM-rf schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:02:
[...]
kritiek was lang juist eerder dat regeerakkoorden voorheen compleet dichtgetimmerd werden en er vrijwel geen speelruimte is dingen te doen die buiten het regeerakkoord staat (daarvoor moeten regeringspartijen dan opnieuw onderhandelen en veelal kan dat tot breuken leidden)..
om deze reden was één van de eerste adviezen van informateur Tjeenk Willink in april dit jaar...
maak een 'compact' regeerakkoord met veel vrije ruimte en onderhanelingspeelruimte ook voor de oppositie
https://www.ad.nl/politie...-over-poppetjes~afcb55a3/
volgens mij _is_ daarover ook in de maatschappij en Media gediscussieerd ... maar ik doorde toen juist voroal instemming...?
Heb jij toen al aangegegeven dat je er op tegen was en liever wél een 'dichtgetimmerd' regeerakkoord zag?
Ik ben daar dus niet onverdeeld positief over.
Dat wil niet zeggen dat er niet enige flexibiliteit moet zijn ingebouwd. Dat zie je maar als er een pandemie opduikt. Dan moet je wel maatregelen kunnen nemen en ook geld vrij kunnen maken om eventuele schade deels te minimaliseren/compenseren.
Ik realiseer me dat het niet zo zwart-wit is maar ik vindt zeker wel dat er ook goed naar inhoud moet worden gekeken, ook van regeerakkoorden. Aan slagans heb ik niet zo veel en de rest van Nederland ook niet. Of ze zich dat realiseren is wat anders