iamcj schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:49:
We kunnen discussieren over het aantal dagen vertraging, zo zal Omicron naar ik verwacht vooral snel rondgaan onder ongevaccineerde kinderen en daarna pas doordruppelen naar de volgende generaties.
Ik zie juist bij delta dat hij het meest rondgaat onder de ongevaccineerden. De leeftijdsgroep 0-9 is sinds een aantal weken de motor waarop de huidige besmettingsgolf loopt. Overigens is vaccinatiegraad een bijna homogeen stijgende lijn naar leeftijdsgroep. <12 0%, 12-17 64%, 18-29 71% ...
Kijkend naar omicron, zie ik een variant die mogelijk minder schadelijk is, maar wel in staat om vlot mensen te besmetten, zelfs volledig gevaccineerden. Kijk naar de Oslo en Malaga cases. Een enkele samenkomst, 100% vaccinatiegraad, 30% positief. Delta doet dat niet op die schaal, het is een duidelijke aanwijzing voor vaccin-ontwijkende kwaliteiten, die al werden vermoed vanwege het grote aantal mutaties op het spike eiwit.
Mijn verwachting is dat omicron in vergelijking met delta dus juist een bredere doelgroep zal bereiken en
sneller bij de oudere generaties zal terechtkomen. De vaccin-ontwijkende eigenschap levert meer voordeel op voor verspreiding in de oudere generaties dan in de jongere generaties.
Verder door de hogere R waarde van Omicron heb je een mismatch tussen aantal besmettingen en aantal ziekenhuisopnames in verhouding tot de vorige golven, ongeacht het aantal dagen vertraging.
Een hogere R-waarde, in verder gelijke omstandigheden, levert een curve op die sneller de hoogte inschiet. Dat zal voor zowel de positieve tests als de opnames gelden. Als je horizontaal meet, zal de vertraging er niet door beinvloed worden. Verticaal liggen de curves wel verder uiteen, wat de suggestie van een grotere afstand kan maken.
Daarnaast is ZA qua leeftijdsopbouw en vaccinatiegraad niet representatief. Zo zijn er in heel week 47 maar 750 mensen boven de 70 geregistreerd besmet. We zijn nu krap twee weken verder.
De meest relevante verschillen tussen SA en NL zijn inderdaad de demografie en de vaccinatiegraad. Een van de twee grote onzekerheden voor onze prognose komt hieruit voort: hoe snel gaat omicron in Europa verspreiden? De andere is de mate waarin omicron minder ziekmakend is dan delta.