Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 197 Laatste
Acties:
  • 624.080 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

bie100 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:23:
[...]

hij houd zich eigen toch juist aan de regels?
Niet aan de geest van de regels. Je kan zelf ook wel aanvoelen dat dit geen goed idee is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
ZieMaar! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:36:
Voor mij heeft dat geholpen in een shift in mijn mindset: mensen die bewust niet gevaccineerd zijn, terwijl dat wel kan, die zijn misschien niet echt het probleem (of niet de oorzaak in ieder geval). Je kan verslaafde mensen niet kwalijk nemen dat ze verslaafd zijn en zo kan je kan mensen die vatbaar zijn voor desinformatie dat ook niet kwalijk nemen. De grote vijand is de groep/het motief achter al die desinformatie.
Ik denk dat je daar zeker een punt hebt, en ik denk dat er zeker parallellen met verslaving zijn. Dat gezegd is dat nog steeds geen vrijbrief, dus helemaal vrijuit gaat deze groep, net als verslaafden, ook niet. Een drankrijder krijgt ook geen vrijbrief omdat deze verslaafd is aan alcohol.

De vraag is, hoe stop je blootstelling? Ik ben in mijn nabije kring bekend met alcohol verslaving, en als je je daarvan bewust wordt valt op dat het overal is. Dat bespreekbaar maken plaatst je al snel in de hoek van zeuren; of in de context van misinformatie: censuur en andere discussies over vrijheid van meningsuiting.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:35:
[...]

Maar als dat niet genoeg is om terug te keren naar een pre-corona (dus 2019) maatschappij zonder een enkele maatregel, wat dan?
Dan kan andere zorg normaal doorgang vinden. Iemand met kanker of andere ziektes staan ook op een wachtlijst. Waarom COVID niet?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:08:
Voorlopig nog geen paniek-nieuws over Omikron uit Zuid-Afrika, ondanks het aantal cases blijft de zorgdruk beheersbaar en onder die van Delta.

[Twitter]
Dat kan niet, dat valt buiten de politieke agenda /wappie-mode :P

Hoop dat het zo blijft en dat de volgende mutatie helemaal insignificant wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:38:
[...]

Niet aan de geest van de regels. Je kan zelf ook wel aanvoelen dat dit geen goed idee is.
Ik denk dat de snelweg elke dag voor 75% vol staat met mensen die zich niet aan de geest van de regels houden door naar kantoor te reizen.

Allemaal randjeszoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31
Twazerty schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:48:
[...]

Dan kan andere zorg normaal doorgang vinden. Iemand met kanker of andere ziektes staan ook op een wachtlijst. Waarom COVID niet?
Omdat Covid-zorg meestal/altijd acuut is. En acute zorg gaat altijd voor op minder-acute zorg.

Iemand met een hartstilstand komt ook niet op een wachtlijst terecht, die wordt gereanimeerd (of niet, maar dan komt ie ook niet op de wachtlijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:50:
[...]

Omdat Covid-zorg meestal/altijd acuut is. En acute zorg gaat altijd voor op minder-acute zorg.
Elke niet-acute zorg wordt op een gegeven moment wel acuut.

Wat doe je met die kankerpatiënt die binnen gebracht wordt met een hartstilstand omdat ie te lang op een wachtlijst heeft moeten staan? Even een schokje geven zodat zijn hart weer loopt en dan gelijk buiten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je snapt toch ook wel dat ie dit doet om in het nieuws te komen. Iemand die om 5 uur de kroeg instapt is meestal wel zo lam dat je daar geen stuiver meer aan verdient. Vorige week ook al een kroeg, dus niet eens orgineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:54:
[...]

Elke niet-acute zorg wordt op een gegeven moment wel acuut.

Wat doe je met die kankerpatiënt die binnen gebracht wordt met een hartstilstand omdat ie te lang op een wachtlijst heeft moeten staan? Even een schokje geven zodat zijn hart weer loopt en dan gelijk buiten zetten?
Klopt, de urgentie kan steeds hoger worden natuurlijk.

In zo'n geval (en ik weet niet of je van verwaarloosde kanker een hartstilstand krijgt) neem ik aan dat men de hartstilstand probeert acuut op te lossen, en daarna kijkt welke andere zorg er nodig is die dan met de juiste urgentie ingepland wordt, voor zover de benodigde zorg beschikbaar is. Wat, in dit geval, zou kunnen betekenen dat die patient weer op een wachtlijst komt voor zijn kankerbehandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:00:
[...]Wat, in dit geval, zou kunnen betekenen dat die patient weer op een wachtlijst komt voor zijn kankerbehandeling.
Waardoor je uiteindelijk als zorgverlener vooral jezelf hebt want zo'n situatie blijft zich dan eindeloos herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:09:
[...]

Waardoor je uiteindelijk als zorgverlener vooral jezelf hebt want zo'n situatie blijft zich dan eindeloos herhalen.
Iemand blijft niet eindeloos hartstilstanden hebben, lijkt me.

En ook op een wachtlijst staan is niet eindeloos, op een gegeven moment ben je óf aan de beurt voor behandeling, óf word je zo slecht dat er geen behandeling meer mogelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door migchiell op 09-12-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:00:
Je snapt toch ook wel dat ie dit doet om in het nieuws te komen. Iemand die om 5 uur de kroeg instapt is meestal wel zo lam dat je daar geen stuiver meer aan verdient. Vorige week ook al een kroeg, dus niet eens orgineel.
Of je zet je wekker om 04:30 om naar de kroeg te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:08:
Voorlopig nog geen paniek-nieuws over Omikron uit Zuid-Afrika, ondanks het aantal cases blijft de zorgdruk beheersbaar en onder die van Delta.

[Twitter]
Vrijwel alles wat ik tot nu tot heb gelezen, suggereert dat Omicron inderdaad niet al te gevaarlijk is.

Hier een paar kleinschalige en niet representatieve uitbraken:

* Schiphol: veel asymptomatische geinfecteerden, niemand met ernstige klachten
* Oslo: alleen lichte symptomen
* Malaga: alleen lichte symptomen

Nou is er 1 probleem met deze groepen: ze zijn niet representatief.

100% vaccinatiegraad, mensen die gezond genoeg zijn voor een vlucht van 12 uur (Schiphol) of allemaal in in de werkende leeftijd (Oslo, Malaga). Het is natuurlijk hoopgevend dat in deze groepen van samen enkele honderden mensen niemand echt ziek is geworden. Maar de echte vraag is wat er gebeurt in een groep met daarin ook ongevaccineerden en ouderen.

We moeten dus een beetje inschatten hoe delta het in deze groepen zou doen. Maar de observaries wekken wel sterk het idee dat omicron in ieder geval niet ziekmakender is dan delta.

Er is eigenlijk maar 1 relevant en grootschalig getal dat beschikbaar aan het komen is: de verhouding tussen de positieve tests in SA en de sterfte aldaar.

Nu loopt de rapportage van sterfte typisch een weekje achter de rapportage van positieve tests aan. Je kunt dus niet zomaar de verhouding tussen sterfte en positieve tests per dag bekijken. Wel kun je een inschatting maken met de vertraging.

De nieuwe golf in SA is al bezig sinds ongeveer 20-11, dus 2.5 weken. Dat betekent dat je de effecten van de eerste 1.5 weken in de sterfte zou verwachten. Tot 1 week geleden zijn de positieve tests met een factor 15 opgelopen vanaf het lage aantal voorafgaand aan de golf. De sterfte is tot op heden nog nauwelijks van zijn plaats gekomen, factor <2 en die valt nog redelijk binnen de ruis.

Ook hier zijn de cijfers voorbarig, maar het wijst wel nadrukkelijk de goede kant op. Vooral het feit dat allerhande observaties dezelfde kant opwijzen geeft hoop.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ZieMaar! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:36:
De grote vijand is de groep/het motief achter al die desinformatie.
Mag ik 'm iets breder trekken?

Er zijn altijd belanghebbenden geweest bij misinformatie en mensen die er graag op los fantaseren om persoonlijke redenen. Kettingbrieven, blogs en sites met samenzweringstheorieën, photoshops van hagedismensen en UFO's, etc.

Het probleem vandaag de dag is alleen dat er een digitale entiteit bestaat die langzaam maar zeker de rol van de overheid aan het vervullen is. Een platform die zijn (indirect) destructieve kracht kan meten met biologische wapens. Het is ongelieerd aan staten, religies of andere groeperingen, en behoort aan slechts één man: Zuckerberg.

Facebook is als een soort lijm dat rondwaart in een grote bal, en op basis van vatbaarheid voor bepaalde ideeën kleeft het mensen aan zich vast. Die mensen gaan praten, elkaar verstevigen in hun gelijk. Individuen die normaalgesproken nooit zouden radicaliseren worden geclusterd met anderen en ervan overtuigd dat ze zullen moeten vechten voor hun recht op bestaan. En dan heb ik het niet alleen over antivax, je zal zien dat andere recente polariserende onderwerpen met een aantal factoren worden uitvergroot. Op zichzelf lijkt dat onschuldig, maar met een bereik als Facebook tref je genoeg mensen die daad bij woord willen voeren.

Het is niet eens zozeer sociale media zelf wat het probleem is, het zijn de algoritmes die mensen lijmen en onderbrengen in groepen waarvan het dynamiek ongeremd kan escaleren. De lokale dorpsgek die eerst werd genegeerd krijgt nu niet alleen een zeepkist om op te oreren, er staat een heel leger digitale psychologen voor hem klaar om mensen klaar te stomen zodat ze ontvankelijk worden voor zijn waanzin.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

martwoutnl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:35:
[...]

Maar niet in de geest van de maatregelen. Extra vroeg opengaan om mensen van thuisfeestjes te laten reizen van hun huis naar zijn cafe en dan lekker binnen over elkaar heen te hangen. En dat zijn dan mensen die van aparte thuisfeesten komen. Ik vind het persoonlijk het randje opzoeken.
We snappen allemaal dat dit niet de bedoeling is, maar goed. Sommige horeca uitbaters zien geen uitweg.
Ik zou de bezoekers schever aankijken...
Over elkaar heen bungelen: dan zou ie bewust regels overtreden.. 1,5 meter geldt gewoon.
Als ie daar niet op let, dan is ie denk ik snel het bokje, want als je al opvalt door om 5.00 open te gaan, dan zou je wel eens gegarandeerd gecontroleerd kunnen worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

Dennis1812 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:32:
Natuurlijk heb je last van ongevaccineerden.

Als die er niet waren was de belasting op de zorg fors minder en dus minder maatregelen nodig.

Dat iemand nu nog niet snapt dat een ongevaccineerde een lastpak is voor de samenleving is eerder bijzonder te noemen..
Zo zei ik het ook (min of meer) tegen 'mijn' (bewust) ongevaccineerde schoonvader. Sindsdien ben ik niet meer welkom :+

Niet dat ik daar wakker van lig... wappie

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:47
TommyGun schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:30:
[...]

Zo zei ik het ook (min of meer) tegen 'mijn' (bewust) ongevaccineerde schoonvader. Sindsdien ben ik niet meer welkom :+

Niet dat ik daar wakker van lig... wappie
Tja, dat snap ik wel als je zulke dingen zegt als iemand in het ziekenhuis ligt. Niet heel empathisch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Sovieto schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:04:
[...]

Tja, dat snap ik wel als je zulke dingen zegt als iemand in het ziekenhuis ligt. Niet heel empathisch
Dat ligt 'ie niet?

Maar anders had ik waarschijnlijk nog steeds wel gezegd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Sovieto schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:04:
[...]

Heeft hij dan toch echt aan zichzelf te danken. Het geduld is een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

nst6ldr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:06:
[...]

Heeft hij dan toch echt aan zichzelf te danken. Het geduld is een keer op.
"Ik vertrouw op mijn immuunsysteem" pfft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
nst6ldr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:22:
[...]

Mag ik 'm iets breder trekken?

Er zijn altijd belanghebbenden geweest bij misinformatie en mensen die er graag op los fantaseren om persoonlijke redenen. Kettingbrieven, blogs en sites met samenzweringstheorieën, photoshops van hagedismensen en UFO's, etc.

Het probleem vandaag de dag is alleen dat er een digitale entiteit bestaat die langzaam maar zeker de rol van de overheid aan het vervullen is. Een platform die zijn (indirect) destructieve kracht kan meten met biologische wapens. Het is ongelieerd aan staten, religies of andere groeperingen, en behoort aan slechts één man: Zuckerberg.

Facebook is als een soort lijm dat rondwaart in een grote bal, en op basis van vatbaarheid voor bepaalde ideeën kleeft het mensen aan zich vast. Die mensen gaan praten, elkaar verstevigen in hun gelijk. Individuen die normaalgesproken nooit zouden radicaliseren worden geclusterd met anderen en ervan overtuigd dat ze zullen moeten vechten voor hun recht op bestaan. En dan heb ik het niet alleen over antivax, je zal zien dat andere recente polariserende onderwerpen met een aantal factoren worden uitvergroot. Op zichzelf lijkt dat onschuldig, maar met een bereik als Facebook tref je genoeg mensen die daad bij woord willen voeren.

Het is niet eens zozeer sociale media zelf wat het probleem is, het zijn de algoritmes die mensen lijmen en onderbrengen in groepen waarvan het dynamiek ongeremd kan escaleren. De lokale dorpsgek die eerst werd genegeerd krijgt nu niet alleen een zeepkist om op te oreren, er staat een heel leger digitale psychologen voor hem klaar om mensen klaar te stomen zodat ze ontvankelijk worden voor zijn waanzin.
Docu the social dilemma op netflix al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
iamcj schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:13:
[...]

Docu the social dilemma op netflix al gezien?
Precies :). Wel angstaanjagend dat er zo’n krachtig middel beschikbaar is. Ik zou het motief willen begrijpen. Is het geld? Is het macht? Waarom gebeurt dit? Daar zitten meer antwoorden, dan dat we harder de ‘slachtoffers’ van desinformatie gaan aanpakken (en het grappige is dat het niet eens uitmaakt welke groep het slachtoffer is, de aanpak is van beiden kanten hetzelfde ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TommyGun schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:07:
[...]

Ik vind ook iets van die uitspraak. Maar op deze manier gaat degene die dat zegt natuurlijk niet van mening veranderen. Datzelfde geldt voor die (soms zeer infantiele) vergelijkingen die dit een domme opmerkingen laten lijken. Dat helpt dus niet, denk ik.

Maar ja, wat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

ZieMaar! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:19:
[...]

Ik vind ook iets van die uitspraak. Maar op deze manier gaat degene die dat zegt natuurlijk niet van mening veranderen. Datzelfde geldt voor die (soms zeer infantiele) vergelijkingen die dit een domme opmerkingen laten lijken. Dat helpt dus niet, denk ik.

Maar ja, wat wel?
Geloof me, alle redelijkheid zijn we al gepasseerd. Mijn vriendin werkt in de zorg en kan niet eens op hem "inpraten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

We maken ons hier in Nederland af en toe druk om weinig.

Een collega moest gister naar Duitsland vanwege een emergency.

Daar hebben ze gewoon 2G Plus ingevoerd in sommige gebieden. Dat betekend toegang tot bijvoorbeeld een wegrestaurant alleen indien je EN gevaccineerd bent EN getest.

Nu is Duitsland een lappendeken aan regels want elke Bundesland maakt zelf zijn regels en binnen een bundesland kan dat dan nog per "landkreis" verschillen ook.

En dan lopen we hier een beetje te mekkeren over die paar softe regeltjes die we hebben waarvan een deel van de bevolking ook nog probeert het randje op te zoeken of ze te omzeilen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:27:
En dan lopen we hier een beetje te mekkeren over die paar softe regeltjes die we hebben waarvan een deel van de bevolking ook nog probeert het randje op te zoeken of ze te omzeilen.
:w paar softe regels?. we hebben alles na 5 uur platgegooid, een werkende moet zich tussen de regels manouvreren om naast werken nog een beetje plezier uit het leven te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/coronav...leven-rond-tentamens.html

Tja.. dat helpt natuurlijk niet. Ik zou als student ook gewoon tentames gaan maken, studievertraging kost veel geld en dan heb je weinig reden om jezelf "aan de regels" te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 17:28

RayNbow

Kirika <3

Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:31:
een werkende moet zich tussen de regels manouvreren om naast werken nog een beetje plezier uit het leven te halen.
Onzin. Deze werkende heeft geen enkele moeite om plezier uit het leven te halen gedurende deze hele pandemie.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
ZieMaar! schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:17:
[...]

Precies :). Wel angstaanjagend dat er zo’n krachtig middel beschikbaar is. Ik zou het motief willen begrijpen. Is het geld? Is het macht? Waarom gebeurt dit? Daar zitten meer antwoorden, dan dat we harder de ‘slachtoffers’ van desinformatie gaan aanpakken (en het grappige is dat het niet eens uitmaakt welke groep het slachtoffer is, de aanpak is van beiden kanten hetzelfde ;)).
Motief?, waarom zwemt een school vissen op moment A naar links? 1 van de vissen ziet een roofdier of iets te eten. De rest volgt de vis naast hem.

In dit geval is het motief geld, hoe verkoop ik zo veel mogelijk advertenties -> hou zo lang mogelijk de aandacht vast -> maakt iets aantrekkelijk -> laten we alle mogelijk trucjes uit de psychologie toepassen -> ow krijg nou wat het is verslavend en heeft andere neveneffecten -> Tja ik wil het wel veranderen, maar die aandeelhouders hebben wel een bepaalde verwachting nu...

Eindresultaat 6 januari 2021 en 5G wappies.

Dit probleem is in weze net zo complex als het klimaatprobleem. Globalization is a bitch.

De oplossing -> de kringloopeconomie -> de vervuiler betaald en regels voor vervuilende stoffen. Dus op het aanbieden van advertienties komen opslagen en regels. Regels voor het gebruik van psychologische effecten, een opslag voor maatschappelijke kosten, een opslag voor zorgkosten. Dan gaan ze vanzelf opzoek naar gezondere manieren om advertenties aan te bieden. Maar ja complex en dan moet de hele wereld meedoen...of blokkeren.

Maar laten we niet offtopic gaan :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

:w paar softe regels?. we hebben alles na 5 uur platgegooid, een werkende moet zich tussen de regels manouvreren om naast werken nog een beetje plezier uit het leven te halen.
Was jij niet al bezig je druk te maken over de wintersport als 'jonge zorgmedewerker die "uit het vak is"'? Wat dat ook moge betekenen.
En wilde je je booster daardoor zo laat mogelijk nemen? Ipv dat ding gewoon te pakken als bestrijding van de pandemie.
We leven in een land vol snowflakes. Ga hardlopen, ga een biertje drinken bij vrienden, lees een boek, keer een instrument bespelen, leer de Melbourne shuffle, ga houtbewerken, ga wandelen in de Limburgse heuvels, laat je testen en ga rechts van je in Duitsland een biertje doen, ga links van je in België een biertje doen, ga vrijwilligerswerk in een verpleeghuis doen ipv te mopperen op hoe zwaar je leven momenteel is vanwege ongevaccineerden en bejaarden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Zwaar leven.

Als werkende vermaak ik mij ook in deze pandemie prima. Helaas is 's avonds naar een concert/kroeg/bioscoop niet mogelijk maar als je even buiten de gebruikelijke kaders denkt kan je meer dan genoeg doen. Neem de volgende ochtend vrij en ga 's middags naar de waddeneilanden en overnacht daar. Ga een stuk wandelen op de Veluwe. Ga naar de duinen bij Schoorl. Ga met vrienden een biertje doen. Ga een stukje fietsen. Ga nieuwe hobby's proberen. Leer houtbewerken. Leer een instrument bespelen. Ga uitgebreid koken. Ga vlees roken. Etc. Etc. Etc.

Klagen is zo fantasieloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

xh3adshotx schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:00:
[...]

Zwaar leven.

Ga naar de duinen bij Schoorl.
:Y

Maar dan niet in je spijkerbroek op een E-mtb aub :')

Maar voor veel dingen heb je soms iets nodig wat je in een winkel wil kopen, dat kan je dan weer moeilijker regelen nu. Even 's avonds naar de bouwmarkt is geen optie en je pakketje bij diezelfde bouwmarkt afhalen lukt ook niet. En eerlijk gezegd snap ik het niet, je verkreupelt de sectoren die je laat sluiten na 5, het wordt er drukker overdag (ik heb collega's die nu overdag sporten) dus het levert niet per se minder contactmomenten op verwacht ik. Het is meer om het onaantrekkelijk te maken waardoor er minder contactmomenten zijn verwacht ik. Maar de sectoren blijven wel open zodat ze omzet kunnen draaien ofzo. Sluit ze dan gewoon helemaal en zorg voor financiële steun.

[ Voor 32% gewijzigd door Nox op 09-12-2021 13:08 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Nox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:05:
[...]

:Y

Maar dan niet in je spijkerbroek op een E-mtb aub :')

Maar voor veel dingen heb je soms iets nodig wat je in een winkel wil kopen, dat kan je dan weer moeilijker regelen nu. Even 's avonds naar de bouwmarkt is geen optie en je pakketje bij diezelfde bouwmarkt afhalen lukt ook niet.
Ik ben meer van het wandelen/hardlopen door de duinen dan mountainbiken. ;)

Klopt, natuurlijk zijn er obstakels door de regels en is het als werkende lang niet altijd makkelijk als veel zaken om 17:00 gesloten zijn. Het vergt allemaal wat meer planning/fantasie, maar dan zijn zeker dingen mogelijk. Dingen die ik eerst niet deed omdat "ik ga altijd naar X dus dat doe ik nu weer". Door de lockdown en nu vroege sluitingen heb ik wel nieuwe dingen ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

Instroom/uitstroom IC 2 dagen op rij bijna matchend (en daarvoor weet ik zo even niet). Zou er dan toch al een sort-of code zwart zijn?
xh3adshotx schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:09:
[...]

Ik ben meer van het wandelen/hardlopen door de duinen dan mountainbiken. ;)

Klopt, natuurlijk zijn er obstakels door de regels en is het als werkende lang niet altijd makkelijk als veel zaken om 17:00 gesloten zijn. Het vergt allemaal wat meer planning/fantasie, maar dan zijn zeker dingen mogelijk. Dingen die ik eerst niet deed omdat "ik ga altijd naar X dus dat doe ik nu weer". Door de lockdown heb ik wel nieuwe dingen ontdekt.
Moet je eens proberen :P >:)

[ Voor 46% gewijzigd door Nox op 09-12-2021 13:10 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Zwaar leven.

Als werkende vermaak ik mij ook in deze pandemie prima. Helaas is 's avonds naar een concert/kroeg/bioscoop niet mogelijk maar als je even buiten de gebruikelijke kaders denkt kan je meer dan genoeg doen.
Dat is natuurlijk wel een klein beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die juist energie krijgen van grote groepen, en die zich niet of amper alléén kunnen vermaken. Was dat niet zo, dan waren concerten, kroegen en feesten nooit ontstaan namelijk. Als artiest krijg je immers ook enorm veel energie van het applaus van een menigte. De meeste artiesten léven daarvoor, en worden juist artiest om die reden.

Dan kun je inderdaad wel zeggen van 'doe iets rustigs wat je alleen kan doen' maar dat is wel iets wat misschien bij jouw persoonlijkheid past, niet bij iedereen. Mensen gaan niet voor niets losbandig op vakantie om de stress van het alledaagse werk/school te kunnen ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:10:
[...]

Dat is natuurlijk wel een klein beetje kort door de bocht. Er zijn genoeg mensen die juist energie krijgen van grote groepen, en die zich niet of amper alléén kunnen vermaken. Was dat niet zo, dan waren concerten, kroegen en feesten nooit ontstaan namelijk. Als artiest krijg je immers ook enorm veel energie van het applaus van een menigte. De meeste artiesten léven daarvoor, en worden juist artiest om die reden.

Dan kun je inderdaad wel zeggen van 'doe iets rustigs wat je alleen kan doen' maar dat is wel iets wat misschien bij jouw persoonlijkheid past, niet bij iedereen. Mensen gaan niet voor niets losbandig op vakantie om de stress van het alledaagse werk/school te kunnen ontladen.
Grote groepen zoals een concert/festival gaat helaas niet, zoals ik in mijn bericht al aangaf mis ik die zelf ook. Zelf vind ik grote groepen ook leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en los te gaan op de muziek. Feit is dat het op dit moment niet mogelijk is en ik dan liever het beste ervan maak in plaats van in een slachtoffer rol alleen maar te klagen en haten op alles. Een negatieve spiraal is voor niemand goed. :)

Voor de artiest, entertainer, (top)sporter en andere beroepen die het (groot) publiek trekken is het inderdaad dubbel zuur. Die missen de energie van de massa én een groot deel van hun inkomsten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

RayNbow schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:39:
[...]

Onzin. Deze werkende heeft geen enkele moeite om plezier uit het leven te halen gedurende deze hele pandemie.
Prima dat jij dat onzin vind.. en dat jij er allemaal nog veel plezier in hebt. Gezien de toename van verslavingen, mensen met mentale problemen ed zijn er veel mensen die dat iets minder onzin vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
[...]

Zwaar leven.

Als werkende vermaak ik mij ook in deze pandemie prima. Helaas is 's avonds naar een concert/kroeg/bioscoop niet mogelijk maar als je even buiten de gebruikelijke kaders denkt kan je meer dan genoeg doen.
Even? EVEN?
Mocht het je ontgaan zijn, maar we zijn al ruim anderhalf jaar bezig met deze teringzooi zonder enig uitzicht op betere tijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Het is maar een idee, maar misschien moet je je posts beter formuleren in plaats van iets neerplempen wat overduidelijk niet waar is.
Gezien de toename van verslavingen, mensen met mentale problemen ed zijn er veel mensen[...]
Dat deel kun je vast wel kwantificeren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14
[...]

Fijn dat jij het zo ervaart. Jouw perceptie is echter geen maatstaf voor de rest van Nederland. We zitten al bijna twee jaar in deze situatie inmiddels.

Bovendien zit er nogal een verschil in of je wat ouder bent met kinderen en elke avond voor de buis hangt, of jong en een actiever sociaal leven hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuujii op 09-12-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 11:14
Instroom kliniek toch weer behoorlijk hoog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
FabianGTI schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:23:
[...]

Even? EVEN?
Mocht het je ontgaan zijn, maar we zijn al ruim anderhalf jaar bezig met deze teringzooi zonder enig uitzicht op betere tijden..
Ik zeg nergens dat de lockdown/situatie "even" duurt, het duurt mij ook allemaal veel te lang

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Oh, dus omdat jij geen moeite heeft, heeft niemand dat... Kom zeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Fuujii schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:27:
[...]
Jouw perceptie is echter geen maatstaf voor de rest van Nederland.
Dat wordt nergens gezegd.
42erik schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:32:
[...]

Oh, dus omdat jij geen moeite heeft, heeft niemand dat... Kom zeg
Dat zeg ik niet.

De oorspronkelijke post werd gebracht als ∀x.P(x). Dan heb je maar 1 tegenvoorbeeld nodig om dat onderuit te halen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik heb er ook wel moeite mee hoor. Maar ik realiseer me ook dat we met deze aantallen besmettingen en ziekenhuis opnames en dergelijke geen andere keus hebben dan maatregelen te nemen.

Niet fijn, maar het is wat het is. Ik overleef het wel maar ben wel eenzamer als voorheen door veel minder contactmomenten. Blijkbaar is het voor mij behapbaar. Het is ook wel deels een instelling bij mij, gewoon niet zeuren en doen wat nodig is. Ik heb al eerder moeilijke periodes gehad en daar ben ik ook redelijk doorheen gekomen. Een paar mentale battle scarfs zogezegd. Ik heb er ook wat van geleerd. Niet alles is zo maakbaar als dat je soms graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Nox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:09:
[...]

Instroom/uitstroom IC 2 dagen op rij bijna matchend (en daarvoor weet ik zo even niet). Zou er dan toch al een sort-of code zwart zijn?
Ja en nee, er zijn genoeg bedden, maar ieder ziekenhuis wil koste wat het kost een spoedbed vrij houden. Dus dat zijn al 78 lege bedden. Capaciteit is 1210 bedden (7 december), bezet 1112 (8 december)

Dat is dus 1,25 leeg bed per ziekenhuis. Volgens mij dus fase 3A in de praktijk, officieel 2D en code zwart wordt pas afgekondigt bij 3C.

Dus zware kettingbotsing en je ligt zomaar 150 km verderop in het ziekenhuis. Vliegtuigramp kunnen we even niet gebruiken dus.

[ Voor 9% gewijzigd door iamcj op 09-12-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
.

[ Voor 99% gewijzigd door iamcj op 09-12-2021 13:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
TommyGun schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:07:
[...]

Ik ga niet naar school, ik vertrouw op m'n hersenen.

Love it. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Fijn dat jij het zo ervaart. Jouw perceptie is echter geen maatstaf voor de rest van Nederland. We zitten al bijna twee jaar in deze situatie inmiddels.
Valide punt, maar dat is de reactie waar hij op reageert ook niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Even? EVEN?
Oké duidelijk, je bent boos.

En nu? De groep mensen die we inmiddels hebben begraven zouden vermoedelijk wel 10 jaar met maatregelen kunnen leven als ze die kans zouden krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 09-12-2021 14:01 . Reden: Anders verwoord. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nst6ldr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:00:
[...]

Oké duidelijk, je bent boos.

En nu? De groep mensen die we inmiddels hebben begraven zouden vermoedelijk wel 10 jaar met maatregelen kunnen leven als ze die kans zouden krijgen.
Ik weet het niet hoor, als ik 80 ben en mijn huis niet uit mag tenzij ik mezelf compleet ontsmet en inpak, en mijn familie alleen op 1,5 meter afstand zou mogen zien, dan zou me dat die 10 jaar ook niet waard zijn.

Dan leef ik liever nog een jaar waarin ik alles mag. Leeftijd is geen high-score die we vooral koste wat kost moeten verbeteren.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 09-12-2021 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:47
joppe113 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:29:
[...]

Instroom kliniek toch weer behoorlijk hoog....
Klopt, maar wel fiks lager dan de week ervoor (297 vs 352). De instroom daalt langzaam maar zeker. Het is nu hopen dat de uitstroom goed blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:05:
[...]

Ik weet het niet hoor, als ik 80 ben en mijn huis niet uit mag tenzij ik mezelf compleet ontsmet en inpak, en mijn familie alleen op 1,5 meter afstand zou mogen zien, dan zou me dat die 10 jaar ook niet waard zijn.

Dan leef ik liever nog een jaar waarin ik alles mag. Leeftijd is geen high-score die we vooral koste wat kost moeten verbeteren.
>er zijn alleen maar bejaarde slachtoffers

Ik dacht dat we dit punt inmiddels al achter ons konden laten. Maar dat terzijde, je probeert met je persoonlijke keuze een beleid te beargumenteren die wel heel definitieve gevolgen heeft. Ook dat vind ik weer kenmerkend, valt me wel vaker op.

Mocht je je live-fast-die-young filosofie willen leven dan kan dat altijd, betrek andere mensen niet bij dat gevaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nst6ldr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:11:
[...]

Mocht je je live-fast-die-young filosofie willen leven dan kan dat altijd, betrek andere mensen niet bij dat gevaar.
Nee, het gaat om 'kwaliteit van leven', niet om leven kwantificeren als aantal geleefde levensjaren. Je spreekt voor een groep die het niet gered heeft, en maakt de brede aanname dat die er allemaal prima mee akkoord waren geweest om 10 jaar lang in isolatie te leven.

Zoals iemand al eerder hier beargumenteerd heeft: Tuurlijk kunnen we altijd maatregelen blijven houden waar iedereen geen plezier meer mag maken. Maar in hoeverre is dat nog "leven"? Wanneer wordt het niet meer leven maar alleen nog maar "bestaan"?

En dat geldt niet alleen voor de jongere die wil feesten of de bejaarde die achter de geraniums zit, maar voor iedereen. Tenzij je prima dolgelukkig kan zijn als je voor de rest van je leven in je ééntje kan blijven en alleen de deur uit gaat voor de boodschappen.

Dat we prima voor onbepaalde tijd door kunnen met de maatregelen die we nu (of zelfs afgelopen zomer) hadden is net zo'n onzin-redenering als "Wanneer je je verveelt en eenzaam bent ga je maar een boek lezen."

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 09-12-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 15-09 11:14
Sovieto schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:08:
[...]

Klopt, maar wel fiks lager dan de week ervoor (297 vs 352). De instroom daalt langzaam maar zeker. Het is nu hopen dat de uitstroom goed blijft.
voor mijn gevoel gaat het maar tergend langzaam naar beneden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Bovendien zit er nogal een verschil in of je wat ouder bent met kinderen en elke avond voor de buis hangt, of jong en een actiever sociaal leven hebt.
Dat is pas over drie maanden, dat het twee jaar geleden is dat de scholen en kdv's dicht gingen en even later de horeca, bios etc. In juni 2020 ging de alles zo'n beetje weer open (de scholen alweer in mei), de tweede sluiting horeca en avondklok kwam pas in oktober 2020, na een vrij zorgeloze zomer. Rond mei 2021 ging de boel weer een beetje mondjesmaat open en voor het het wist stond je in juli tijdens de (alweer) zorgeloze zomer te Dansen met Jansen. En dat dansen ging eigenlijk prima door tot begin november.
Het is nu niet alsof we sinds maart 2020 continu in een treurige lockdown zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:19:
[...]
Het is nu niet alsof we sinds maart 2020 continu in een treurige lockdown zitten.
Voor mij is de lockdown pas weer voorbij als er officiëel weer carnaval gevierd kan worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:21:
[...]

Voor mij is de lockdown pas weer voorbij als er officiëel weer carnaval gevierd kan worden. :+
Carnaval is sowieso een feest dat we voorlopig beter nog aan banden kunnen leggen. Te grote voedingsbodem voor allerhande virussen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:17:
[...]

Nee, het gaat om 'kwaliteit van leven', niet om leven kwantificeren als aantal geleefde levensjaren. Je spreekt voor een groep die het niet gered heeft, en maakt de brede aanname dat die er allemaal prima mee akkoord waren geweest om 10 jaar lang in isolatie te leven.

Zoals iemand al eerder hier beargumenteerd heeft: Tuurlijk kunnen we altijd maatregelen blijven houden waar iedereen geen plezier meer mag maken. Maar in hoeverre is dat nog "leven"? Wanneer wordt het niet meer leven maar alleen nog maar "bestaan"?

En dat geldt niet alleen voor de jongere die wil feesten of de bejaarde die achter de geraniums zit, maar voor iedereen. Tenzij je prima dolgelukkig kan zijn als je voor de rest van je leven in je ééntje kan blijven en alleen de deur uit gaat voor de boodschappen.

Dat we prima voor onbepaalde tijd door kunnen met de maatregelen die we nu (of zelfs afgelopen zomer) hadden is net zo'n onzin-redenering als "Wanneer je je verveelt en eenzaam bent ga je maar een boek lezen."
Kwaliteit van leven was in de jaren 1800 anders dan 1900, en in de jaren 1900 weer anders dan nu. Juist ons aanpassingsvermogen is waarom we bovenaan de voedselketen staan. Als een klein kind chagrijnig bij de pakken neer zitten en vinden dat mensen maar eerder dood moeten gaan dan de bruine kroeg of (binnen)festival op moeten geven, daar scoor je sowieso geen punten mee.

En kom op, de pandemie duurt nog echt niet lang. We zijn er nog geen jaar van bewust dat onze stijl van leven zal moeten gaan veranderen, voordat we daar onze draai in hebben gevonden zijn we makkelijk 3 jaar verder hoor. Over 10 jaar - als wappies voor die tijd niet onze ondergang worden - hoor je hier niemand meer over, hooguit een pagina in een geschiedenisboek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Dan zit ik als noorderling al mijn hele leven vol plezier in lockdown :+

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

nst6ldr schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:23:
[...]
Als een klein kind chagrijnig bij de pakken neer zitten en vinden dat mensen maar eerder dood moeten gaan dan de bruine kroeg of (binnen)festival op moeten geven, daar scoor je sowieso geen punten mee.
Ik zeg niet dat anderen maar dood moeten gaan zodat mensen naar een kroeg of festival kunnen gaan.

Maar ik denk dat als je de mensen die nu dood zijn gegaan aan corona de keuze gaf tussen nu de ziekte op zijn beloop laten of nog 10 jaar aan beperkende maatregelen vast zitten, dat je heel erg verdeelde antwoorden gaat krijgen.

Niet iedereen vindt namelijk "zo lang mogelijk overleven" de belangrijkste waarde in zijn eigen leven. Als ik zelf bijvoorbeeld te horen zou krijgen dat ik terminaal ziek ben, dan crash ik de volgende week waarschijnlijk een raceauto tegen de muur omdat ik toch niks meer te verliezen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Even? EVEN?
Rustaaagh. :P Voor het overgrote deel van de bevolking zorgt sluiting van cafe, restaurant en concert gewoonweg niet voor weerstand. Die maken van de huidige gesloten locaties misschien maandelijks, maar zeker niet wekelijks gebruik. Een kleinere groep (plus toeristen) maakt er bovengemiddeld veel gebruik van en die zitten nu met de gebakken peren. (wel thuisbezorgd. :+)

Als je de Nederlander een keus geeft uit de volgende twee opties:
1) Hele week normaal leven, in het weekend thuis.
2) Hele week contact-beperkende maatregelen, in het weekend los.
Ben ik bang dat #1 de voorkeur geniet, zeker op dit forum. Sterker nog; dit is ons huidige beleid. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zacht schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:46:
[...]

Was jij niet al bezig je druk te maken over de wintersport als 'jonge zorgmedewerker die "uit het vak is"'? Wat dat ook moge betekenen.
En wilde je je booster daardoor zo laat mogelijk nemen? Ipv dat ding gewoon te pakken als bestrijding van de pandemie.
We leven in een land vol snowflakes. Ga hardlopen, ga een biertje drinken bij vrienden, lees een boek, keer een instrument bespelen, leer de Melbourne shuffle, ga houtbewerken, ga wandelen in de Limburgse heuvels, laat je testen en ga rechts van je in Duitsland een biertje doen, ga links van je in België een biertje doen, ga vrijwilligerswerk in een verpleeghuis doen ipv te mopperen op hoe zwaar je leven momenteel is vanwege ongevaccineerden en bejaarden.
Huh? Ik zit niet in de zorg, (en hoef me dus niet zorgen te maken over een te verlopen prik.. mijn prik is geldig tot eind maart, dus kan net gaan skien 😀). Dat veel mensen het hier prima in hun eentje een jaar volhouden op hun zolderkamer, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd wel een bijzonder perspectief. Ene kant hebben we het zo ongelooflijk zwaar met een paar maanden lockdown. Anderzijds vinden we gevangenisstraffen te mild want het is net een hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:26:
[...]

Ik zeg niet dat anderen maar dood moeten gaan zodat mensen naar een kroeg of festival kunnen gaan.

Maar ik denk dat als je de mensen die nu dood zijn gegaan aan corona de keuze gaf tussen nu de ziekte op zijn beloop laten of nog 10 jaar aan beperkende maatregelen vast zitten, dat je heel erg verdeelde antwoorden gaat krijgen.
Ik hoor andere signalen, toen mijn vrouw nog in het ziekenhuis werkte hadden de mensen veelal spijt dat ze zich niet hebben laten vaccineren of dat ze thuisfeestjes opzochten. Dat is dan tranen met tuiten voor een uur of wat en daarna stikken ze, soms met familie maar meestal niet omdat ze ook afzien van de paliatieve quarantaineafdeling want het valt nog mee.

Eigenlijk heb ik maar één keer gehoord van een vrouw die geen spijt had, maar dat was meer omdat ze botweg niet geloofde dat corona bestond, en dat de verplegers haar aan het doodmaken waren.

Ik denk dat je onderschat hoezeer doodgaan een bijzonder besloten en traumatische ervaring is. We hechten geen waarde aan dat gegeven omdat het probleem zichzelf vaak oplost, maar in het scenario waarin we de doden kunnen vragen of ze hun keuze zouden bijstellen dan weet ik 100% zeker dat ze 10 jaar lockdown verkiezen boven doodgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:32:Anderzijds vinden we gevangenisstraffen te mild want het is net een hotel.
Ik durf er aardig wat op in te zetten dat je dat soort schuimbekkende uitspraken vooral tegen komt in de hoek waar ook de Thierry- of Engel-aanhangers zich bevinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

offtopic:
Over lockdown gesproken ; was je op wereldreis? Je bent ineens weer zo actief aan het posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:35:
[...]

Ik durf er aardig wat op in te zetten dat je dat soort schuimbekkende uitspraken vooral tegen komt in de hoek waar ook de Thierry- of Engel-aanhangers zich bevinden. ;)
En dat is nou net de hoek die het hardste roept dat de lockdowns zo zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:35:
[...]

En dat is nou net de hoek die het hardste roept dat de lockdowns zo zwaar zijn.
Zelf heb ik geen moeite met de zwaarte van de 'lockdown'. Waar ik wel behoorlijke vraagtekens bij zet is dat er nog altijd geen zicht is op permanente verbetering. Voorlopig zitten we nog altijd te wachten op een wonder en in de tussentijd blijven we een beetje heen en weer flipperen met het beleid zonder duidelijke strategie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:32:
[...]

Huh? Ik zit niet in de zorg, (en hoef me dus niet zorgen te maken over een te verlopen prik.. mijn prik is geldig tot eind maart, dus kan net gaan skien 😀). Dat veel mensen het hier prima in hun eentje een jaar volhouden op hun zolderkamer, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt..
Van wie moet je het nu alleen op een zolderkamer volhouden dan? Op het vaste rondje (kroeg, festival, etc) na die helaas niet kunnen kan je nog zovéél wel doen met een vriendengroep... Het is zonde om deze tijd alleen op een zolderkamer door te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:37:
[...]

Zelf heb ik geen moeite met de zwaarte van de 'lockdown'. Waar ik wel behoorlijke vraagtekens bij zet is dat er nog altijd geen zicht is op permanente verbetering. Voorlopig zitten we nog altijd te wachten op een wonder en in de tussentijd blijven we een beetje heen en weer flipperen met het beleid zonder duidelijke strategie.
Ieder land flippert maar wat. Er is geen alternatief. Kunt wat aan de knoppen draaien maar linksom of rechtsom komen we wat aan het inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:38

Empathy

Extreme Audio

[...]

Tsja, niemand kan toveren helaas. Volgens mij heeft nog geen enkel land dé oplossing te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:49
jadjong schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:29:
[...]

Rustaaagh. :P Voor het overgrote deel van de bevolking zorgt sluiting van cafe, restaurant en concert gewoonweg niet voor weerstand. Die maken van de huidige gesloten locaties misschien maandelijks, maar zeker niet wekelijks gebruik. Een kleinere groep (plus toeristen) maakt er bovengemiddeld veel gebruik van en die zitten nu met de gebakken peren. (wel thuisbezorgd. :+)

Als je de Nederlander een keus geeft uit de volgende twee opties:
1) Hele week normaal leven, in het weekend thuis.
2) Hele week contact-beperkende maatregelen, in het weekend los.
Ben ik bang dat #1 de voorkeur geniet, zeker op dit forum. Sterker nog; dit is ons huidige beleid. >:)
Maar welk normaal leven doordeweeks? Werken, dat is het, meer is niet meer mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Empathy schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:44:
[...]

Tsja, niemand kan toveren helaas. Volgens mij heeft nog geen enkel land dé oplossing te pakken.
Elk land dat het wel enigszins onder controle heeft doet dat idd met extreme maatregelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
FabianGTI schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:45:
[...]

Maar welk normaal leven doordeweeks? Werken, dat is het, meer is niet meer mogelijk helaas.
Ben wel benieuwd hoe jouw normale leven doordeweeks eruit zag (pre-covid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

xh3adshotx schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:52:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jouw normale leven doordeweeks eruit zag (pre-covid).
's Avonds sporten, af en toe op dinsdagavond naar de bioscoop, of uit eten op woensdag?

Of denk je dat iedereen van maandag t/m vrijdag alleen maar bezig is met 'the grind'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:32:
[...]

Tja, als jij de maatregelen zo uitlegt moet je lekker op je zolderkamer blijven. Ik vermaak me voorlopig prima binnen de regels. En die zijn toch echt heel wat ruimer dan opgesloten moeten zitten op je zolderkamer. En ik zou liever nog meer kunnen, maar het is niet zo heel moeilijk om te zien dat dat op korte termijn zou zorgen voor juist nog minder kunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:53:
[...]

's Avonds sporten, af en toe op dinsdagavond naar de bioscoop, of uit eten op woensdag?

Of denk je dat iedereen van maandag t/m vrijdag alleen maar bezig is met 'the grind'?
Zeker niet, deed ik zelf ook niet.

- Sporten doe ik nu 's ochtends voor werk i.p.v. 's avonds na werk
- Uit eten doen we nu om- en om bij mensen thuis door middel van thuisbezorgd van de lokale restaurants

Als bioscoop uitje hebben we binnenkort een film gepland bij Pathé vroeg in de ochtend.

Minder optimaal dan pre-covid maar in mijn ogen niet minder leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:50
Indoubt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:27:

Daar hebben ze gewoon 2G Plus ingevoerd in sommige gebieden. Dat betekend toegang tot bijvoorbeeld een wegrestaurant alleen indien je EN gevaccineerd bent EN getest.
In de categorie misinformatie... 2G betekent Geimpft oder Genesen.

Le-zen, sjezus. :'(

@Stoney3K :)

Derde edit, joehoe: 2G+ bedeutet: geimpft oder genesen plus aktueller Test

[ Voor 14% gewijzigd door iamerwin op 09-12-2021 15:02 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

iamerwin schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:58:
[...]

In de categorie misinformatie... 2G betekent Geimpft oder Genesen.
2G plus betekent dus wel Geimpft oder Genesen én getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:53:
[...]

Ik denk dat het tegen valt hoe vaak de gemiddelde Nederlander buiten de deur is. Sport lijkt de grote gemene deler te zijn.

Poll: Hoe vaak ging jij in 2019 naar een restaurant?
Een paar keer per jaar, als oma jarig is
Maandelijks
Wekelijks
Meerdere keren per week
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404069&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
De strategie is er wel, want dat is immuniteit kweken op zo'n manier dat de ziekenhuizen het vol houden. Het nadeel is alleen dat het virus mee blijft veranderen en dat dus lastig maakt. Dus ook als je zonder maatregelen het virus sneller rond zou laten gaan, blijf je hetzelfde houden. Met een volgende variant krijg je gewoon weer nieuwe problemen.

Dus als je een planning wil hebben van wat het virus gaat doen heb je gewoon pech. Wat de strategie van het kabinet is, is echter wel duidelijk. Je kunt alleen niet verwachten dat die je een tijdlijn kunnen geven van het virus zelf.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:53

codex

Geen OpenAI agent :)

Hebben jullie een idee wat de daling in ziekenhuis- en ic opnames veroorzaakt? Ik vind het vreemd, de besmettingen zijn amper gedaald en gezien de delta tussen besmettingsdag en gemiddelde ziekenhuis opnamedag zijn de instromers uit de piek afkomstig. Je zou dan alleen maar een toename verwachten, geen daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:59:
[...]

2G plus betekent dus wel Geimpft oder Genesen én getest.
klopt, ander woord voor 2gplus is sluiting van alle gelegenheden waar dit wordt geeist. Niemand laat zich meerdere keren per week testen om naar sportschool of restaurant te gaan, maar de regering kan haar straatje schoonvegen en zeggen dat zij geen bedrijven gesloten hebben (en dus ook geen compensatie hoeven te betalen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

stijnec1 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
[...]

klopt, ander woord voor 2gplus is sluiting van alle gelegenheden waar dit wordt geeist. Niemand laat zich meerdere keren per week testen om naar sportschool of restaurant te gaan, maar de regering kan haar straatje schoonvegen en zeggen dat zij geen bedrijven gesloten hebben (en dus ook geen compensatie hoeven te betalen)
Dat vindt jij

Die Duitsers die doen dat gewoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Indoubt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
[...]

Dat vindt jij

Precies dit, hier doen we er heel moeilijk over, maar daar zie je dat het gedaan wordt en de sportscholen/restaurants gewoon nog bezocht worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

redwing schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:01:
[...]

Dus als je een planning wil hebben van wat het virus gaat doen heb je gewoon pech. Wat de strategie van het kabinet is, is echter wel duidelijk. Je kunt alleen niet verwachten dat die je een tijdlijn kunnen geven van het virus zelf.
Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat het nog altijd een 'doel heiligt de middelen' situatie is waardoor ze altijd op hun beloften zijn terug gekomen. Bijvoorbeeld voor een avondklok vond men altijd het middel erger dan de kwaal, en ineens, oeps, er kwam een avondklok. Die uiteindelijk niet heel veel extra heeft uitgehaald bovenop de maatregelen die er al waren.

Er is niemand in het kabinet of in de Kamer die zijn poot stijf houdt en zegt "Dit is genoeg, de nevenschade van maatregel X is te groot tegenover de levens die we ermee redden" en keihard nee zegt. Want iedereen die daar over begint wordt door mensen als De Jonge gelijk weg gepolariseerd in team Engel+Baudet.

Als er in Nederland een 2G+ beleid komt voor de horeca bovenóp de bestaande maatregelen dan hebben ze voorlopig maar even pech: Aan een avondje eten waarvoor ik eerst moet testen, en dan alsnóg een mondkapje op moet in het restaurant en afstand moet houden, beleef ik geen lol.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 09-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06
codex schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:01:
Hebben jullie een idee wat de daling in ziekenhuis- en ic opnames veroorzaakt? Ik vind het vreemd, de besmettingen zijn amper gedaald en gezien de delta tussen besmettingsdag en gemiddelde ziekenhuis opnamedag zijn de instromers uit de piek afkomstig. Je zou dan alleen maar een toename verwachten, geen daling.
Verzadiging, mensen hebben het al gehad. Zie de posts van t_captain voor meer uitleg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

codex schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:01:
Ik dacht dat vanaf 19-11 oid er een lager percentage 60+ bij de besmettingen zat?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:04:
[...]

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat het nog altijd een 'doel heiligt de middelen' situatie is waardoor ze altijd op hun beloften zijn terug gekomen. Bijvoorbeeld voor een avondklok vond men altijd het middel erger dan de kwaal, en ineens, oeps, er kwam een avondklok. Die uiteindelijk niet heel veel extra heeft uitgehaald bovenop de maatregelen die er al waren.

Er is niemand in het kabinet of in de Kamer die zijn poot stijf houdt en zegt "Dit is genoeg, de nevenschade van maatregel X is te groot tegenover de levens die we ermee redden" en keihard nee zegt. Want iedereen die daar over begint wordt door mensen als De Jonge gelijk weg gepolariseerd in team Engel+Baudet.

Als er in Nederland een 2G+ beleid komt voor de horeca bovenóp de bestaande maatregelen dan hebben ze voorlopig maar even pech: Aan een avondje eten waarvoor ik eerst moet testen, en dan alsnóg een mondkapje op moet in het restaurant en afstand moet houden, beleef ik geen lol.
Dat is gewoon hoe je een impopulaire maatregel invoert. Kikker in kokend water idee.

Dat maakt nog niet dat de maatregel per definitie slecht is. Invoering van verplichting tot autogordel ging ook met veel weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]
Tja, als je alle standaard opties hebt gehad, moet je de minder standaard opties gebruiken. Zoals ik al vaker hier heb gezegd geloof ik ook niet dat die avondklok echt veel heeft gedaan. Als je echter kijkt naar de piek die we hadden, hoeft de avondklok maar een paar procent te hebben geholpen om een code zwart te hebben voorkomen.
Daarnaast klopt niet echt wat je zegt. Er zijn nog genoeg middelen die nu niet gebruikt worden omdat ze de impact te groot vinden (b.v. scholen sluiten). Oftewel er wordt wel degelijk een afweging gemaakt tussen het doel en de middelen.
Dat wordt dus wel gedaan. Dat die grens ergens anders ligt dan waar jij hem wil hebben mag natuurlijk, maar voorlopig zitten we weer tegen de max aan wat we aan kunnen. En dus zijn de maatregelen die genomen zijn ook goed te verdedigen, je had nu ten slotte niet nog een hogere/langere piek willen hebben.

En in dat laatste denk ik dat het grootste punt zit. Iedere keer zorgen de maatregelen er weer voor dat we langs de rand gaan. Wil jij dan als kamer daar tegenin gaan en daarmee de verantwoordelijkheid nemen dat we over de rand gaan?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:12:
[...]

En in dat laatste denk ik dat het grootste punt zit. Iedere keer zorgen de maatregelen er weer voor dat we langs de rand gaan. Wil jij dan als kamer daar tegenin gaan en daarmee de verantwoordelijkheid nemen dat we over de rand gaan?
En er zitten wel degelijk een aantal mensen, naar mijn idee psychopaten, in de kamer die bereid zijn X duizend extra mensenlevens op te offeren door nu alles open te gooien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Meer het nieuws volgen, het tegendeel is net bewezen door het kabinet.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:15
Indoubt schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:02:
[...]

Dat vindt jij

dan zal daar zeker een sterke daling zijn van het aantal bezoekers van gelegenheden waar 2gplus verplicht is
[...]
precies dit

[ Voor 42% gewijzigd door stijnec1 op 09-12-2021 15:18 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13:45

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:13:
[...]

En er zitten wel degelijk een aantal mensen, naar mijn idee psychopaten, in de kamer die bereid zijn X duizend extra mensenlevens op te offeren door nu alles open te gooien.
Hoeveel gelukkige levensjaren gaan er nu verloren door mensen compleet onnatuurlijk gedrag te laten vertonen. Die rekening gaat nog komen. En sluit daarbij terroristen ook niet uit. Ik vrees dat we wel wat Tristantjes gekweekt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs op donderdag onder de 20k.. daling is ingezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:18:
[...]

Hoeveel gelukkige levensjaren gaan er nu verloren door mensen compleet onnatuurlijk gedrag te laten vertonen. Die rekening gaat nog komen. En sluit daarbij terroristen ook niet uit. Ik vrees dat we wel wat Tristantjes gekweekt hebben.
Daar maak ik me dus ook zorgen om, je bent nu een acuut probleem aan het oplossen door een hoop ellende in de toekomst te veroorzaken. Want uiteindelijk kom je ook niet béter uit een lockdown-situatie dan dat je er in gegaan bent, hooguit (economisch en maatschappelijk) slechter.

Je moet een lockdown gebruiken om in de tussentijd structurele verbeteringen aan te brengen anders heeft het helemaal geen zin. Dan ben je aan het rijden met je handrem er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

Stoney3K schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:08:
[...]

Dan herhaal ik mijn vraag: Waarom hebben we dat effect in Nederland dan niet gezien toen die verplichting werd ingesteld? En wat is er dan wel voor nodig om dat effect te veroorzaken?
Hoezo hebben we dat effect niet gezien?

7 november werd de mondkapjesverplichting weer effectief. Tel daar 6 dagen bij op, zolang duurt het totdat je besmet bent. Op dag 7 bel je de teststraat, waar je op dag 8 mag komen, op dag 9 krijg je de uitslag deze wordt op dag 10 11 of 12 verwerkt in de statistieken (volgens de bekende opiniepeiler zelfs nog veel later) dan is het inmiddels dus 18 of 19 november, of nog een paar dagen later. Tegen die tijd zie je de piek van het aantal besmettingen op zijn hoogtepunt en ongeveer drie dagen later stabiliseert het.

Wat er voor nodig is om dat effect wel te veroorzaken is een virus te hebben dat direct op dag één besmet, ook is het noodzakelijk dat mensen dan ook op diezelfde dag testen, en een systeem dat ook die zelfde dag nog de statistiek verwerkt.

Bovenstaande uitleg is wellicht een beetje uit zijn verband gerukt, maar ik ben een beetje klaar met alle uitvluchten die verzonnen worden om regels die goed en wetenschappelijk zijn onderbouwd onderuit te schoffelen.

[ Voor 21% gewijzigd door bert pit op 09-12-2021 15:29 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1 ... 29 ... 197 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.