Ankona schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:26:
[...]
Ik denk dat we het een heel eind met elkaar eens zijn. Alleen het feit dat mensen "ermee klaar zijn" is geen zielige aanstellerij. Het is een beschrijving van hoe mensen de situatie ervaren en zich ernaar gedragen. Communicatief heb je daar m.i. de mismatch van de regering te pakken (en vooral ook de hardliners van de pro-maatregel beweging.)
Zo langzamerhand begin ik het wel enigszins aanstellerig te vinden, al begrijp ik dat ik vanwege mijn situatie daar anders in sta, natuurlijk. Maar dan nog, het leven is nu eenmaal onzeker en niet maakbaar. Dat gelul over vrijheid ook, zo misplaatst. Gezond zijn is
bijna de ultieme vorm van vrijheid, besef dat goed. Overigens, gezien de spanningen nu al, hoe zal dat gaan wanneer er over X-jaar beperkingen komen omwille van de klimaatcrisis? Ik hou mijn hart vast.
Het moet communicatief echt veel beter, dat ben ik met je eens.
Hoeveel beter zou het niet zijn als we maar een fractie van de maatregelen zouden hebben maar iedereen zou die wel met overtuiging naleven? Niet omdat het moet, of omdat normaal leven met regels onmogelijk gemaakt wordt. Liefst nog met een strenge handhaver op elke hoek van de straat.
Ja, er is shit in de zorg. Vooral omdat er nog altijd teveel mensen geen prik gehaald hebben. Daarbij zit er nog veel virus in de samenleving dat heerlijk rond kan huppelen en de kwetsbaren kan bereiken. Dat rondhuppelen rem je momenteel amper of niet meer af. Teveel mensen zijn er klaar mee en zoeken elkaar ongeremd op. Handen worden weer volop geschud en ook omhelzingen en zoenen zijn weer heel normaal. De kroeg kan dan wel dicht zijn, verjaardagen worden wel gevierd.
De shit in de zorg is er niet alleen omdat teveel mensen die prik nog niet gehaald hebben en zich niet aan wat simpele maatregelen kunnen/willen houden (zelfdiscipline is een vies woord), maar óók omdat de zorg tijdens de kabinetten Rutte zodanig is uitgekleed (zeg maar gerust kapotgemaakt) en bemoeilijkt dat er al grote problemen waren voor corona. Dat mensen dat niet beseffen is omdat ze van hun vrijheid konden genieten omdat ze immers gezond zijn en omdat de mensen die in de zorg werken al enorm hard liepen. Met name dat laatste is echt veel te weinig aandacht voor.
Ik ben zelf bang dat maatregelen, hoe streng ook, niet veel meer uithalen. Hoe de zorg ook piept en kraakt, dat maakt de maatregelen niet effectiever. Zelfs vaccineren bij de mensen die nu nog hun eerste prik moeten halen zal niet veel meer verbeteren, dat duurt een paar weken voor die beginnen met beschermen. Tegen die tijd zijn de meesten wel besmet geweest.
Als mensen zich er niet aan houden haalt het niks uit, nogal wiedes. Mensen zijn net kleine kinderen, janken als ze hun zin niet krijgen of als er iets niet gaat zoals ze graag gewild hadden. Die moet je dus opvoeden en disciplineren waar nodig, iets wat dit kabinet inderdaad nalaat. Omdat de handhaving net als de zorg ook kapotgemaakt is onder het mom van fabels als huishoudboekjes.
Ik vind dat geroep dat men er klaar mee is uitermate respectloos jegens de zorgmedewerkers, de handhavers, en de mensen die hun zorg telkens uitgesteld zien worden. Kijk liever naar je eigen gedrag, als iedereen zich aan de maatregelen zou houden zouden we nu niet in deze situatie zitten.
En ja, ik begrijp ook wel dat mijn perspectief anders is. Je zou eens een weekje met mij of bijvoorbeeld met @
LZ86 of andere zorgmedewerkers moeten kunnen ruilen, wat dat betreft. Eens de andere kant van het verhaal zien. Dan zul je zien dat je het nog relatief gemakkelijk hebt.